vineri, martie 29, 2024

Cum ducem ”Fiecare Copil la Grădiniță” în toată România?

Parlamentul a votat în toamna anului 2015 Legea 248 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate; sau Legea ”Fiecare Copil la Grădiniță”. Guvernul supune astăzi dezbaterii publice un mecanism de implementare a acestui Program, prin proiectul de norme de aplicare. Scopul acestui text este acela de a informa publicul despre principiile și mecanismele care stau în spatele textului legal, care este destul de tehnic. Consultarea publică se întâmplă AICI.

Legea încurajează prezența la grădiniță a copiilor între 3 și 6 ani, prin acordarea unui tichet social de 50 de lei lunar. Stimulentul se acordă familiilor cu mai puțin de 284 de lei venituri lunare pe membru de familie (2 x Venitul Minim Garantat pentru o persoană singură).

Viața la sub 284 de lei pe lună înseamnă și locuințe improprii, mediu social ghetoizat, acces limitat la apă potabilă și servicii medicale de bază. Educația începută de timpuriu oferă o șansă în plus copiilor. Stimularea cognitivă la vârste mici este esențială pentru ca cei mici să țină pasul ulterior, la școală, reducând astfel abandonul școlar.

De ce avem nevoie de această lege?

Pentru că România are o problemă cu abandonul școlar. Strategia Europa 2020 cuprinde două obiective tematice relevante pentru domeniul abordat de Legea 248/2015 (educație și incluziune socială), și anume:

  • Obiectivul 4: Educaţie – reducerea abandonului şcolar la 11.3%
  • Obiectivul 5: Sărăcie şi excluziune socială – reducerea cu cel puţin 580.000 de persoane care suferă sau riscă să sufere de pe urma sărăciei şi a excluziunii sociale.

Acum, doar unul din trei copii săraci beneficiază de educație timpurie. Ministerul Muncii estimează mai mult de 111.000 de copii eligibili pentru a primi tichetul social de 50 de lei.

50 de lei înseamnă mult atunci când trăiești cu mai puțin de 284 de lei pe lună.

De unde știm că funcționează?

Din practica de aproape cinci ani. Programul pilot ”Fiecare copil în grădiniță” a fost lansat de Asociația OvidiuRo și Ministerul Educației în iulie 2010. De atunci, 4.000 de copii din peste 43 de comunități rurale și urbane mici au beneficiat de educație preșcolară și nutriție mai bună. Vestea cu adevărat bună este că 98% dintre copiii care au beneficiat de program s-au înscris la școală, iar 65% din aceștia continuă să aibă o prezență bună și foarte bună. Este o dovadă că ”Fiecare Copil în Grădiniță” formează obiceiul de a merge la școală, și acest lucru creează o disciplină benefică la nivelul întregii familii. Toate acestea au fost făcute de Ovidiu Ro cu finanțare privată și mult voluntariat. Parlamentul României a decis că este nevoie ca ”Fiecare Copil la Grădiniță” să devină un Program Național: tichetul social devine un drept al copilului aflat în situație socială dificilă, cu condiția de a merge la grădiniță regulat.

Cum am făcut?

Legea prevede aceste principii, dar mecanismul concret trebuia gândit prin normele de implementare. Obiectivul nostru a fost ca Programul Național să reproducă cât mai fidel principiile de funcționare ale programului pilot. În programul pilot, Ovidiu Ro asigura suportul logistic și organizațional (ex: controlul notării absențelor, implicarea părinților, etc). Exista riscul ca trecând de la câteva mii de cazuri în câteva localități la peste 110.000 de cazuri în toată țara să se dilueze esența programului: stimularea reală a familiilor devaforizate de a trimite copiii la grădiniță.

În dezvoltarea normelor au fost implicate trei ministere: Ministerul de Finanțe, Ministerul Muncii și cel al Educației, grupul de lucru fiind moderat de Cancelaria Primului Ministru, cu participarea permanentă a reprezentanților Ovidiu Ro.

Cum va funcționa?

Cele 35 de articole și 6 anexe ale normelor de implementare (propuse spre consultare publică) construiesc mecanismul propus prin normele de implementare, bazat pe două principii:

A) Legătura cu prezența la grădiniță este fermă:

  • acordarea tichetelor sociale este strict condiționată de prezența copiilor la grădiniță. Totalul absențelor motivate permise se calculează pe baza unui algoritm în care învoirile personale (maxim trei) și scutirile medicale nu pot depăși 50% din numărul total de zile de grădiniță din luna respectivă.
  • prezența zilnică o țin educatorii, după un formular similar celui folosit de Ovidiu Ro în programul pilot. Situația fiecărui preșcolar se centralizează într-un sistem informatic național gestionat de Ministerul Educației. Corectitudinea notării prezenței zilnice va fi monitorizată prin vizite neanunțate, prin sondaj.

B) Nu punem oamenii inutil pe drumuri, interesul statului e ca părinții să aducă copiii la grădiniță cât mai simplu posibil:

  • Copiii eligibili sunt identificați de asistenții sociali din primării, pe baza unui dosar social.
  • Stimulentul este disponibil în perioada septembrie – iunie, pe bază de cerere și declarație pe proprie răspundere completată de părinți sau de persoanele care răspund legal, cu suportul asistentului social, acolo unde este cazul. Declarația este standard și ușor de completat. Cei care primesc deja beneficii sociale care atestă încadrarea sub pragul de venit nu mai trebuie să facă un nou dosar, ci copiii lor devin automat eligibili.
  • Înscrierea în Program este permanentă, pentru a permite familiilor care văd exemplul bun al altora să își înscrie copiii la grădiniță și după începerea anului școlar. Tichetul se acordă începând cu luna în care preșcolarul a îndeplinit criteriile de frecvență.
  • Mecanismul de acordare a tichetului nu ia în calcul ajutorul social, alocația, bursele sau subvențiile agricole.
  • Tichetele vor fi distribuite de primării, conform formularului de prezențe completat de educatori.
  • Banii necesari pentru plata stimulentelor se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată.
  • Titularul poate utiliza tichetul social pentru grădiniță în perioada de valabilitate, numai pentru achiziționarea de produse alimentare, de igienă, de îmbrăcăminte și/sau rechizite

Cine a pus umărul la transformarea pilotului în program național?

Drumul de la pilot la Program Național a trecut prin mai multe etape. În martie 2015 Daniel Constantin și Asociația OvidiuRo (OvR) înaintează proiectul de lege. Printre promotorii ideii se numără Codrin Scutaru, atunci Secretar de Stat la Ministerul Muncii și Rovana Plumb, atunci ministru. Alți nouăsprezece deputați se alătură inițiativei legislative. După votul din iunie din Senat, legea trece și de Camera Deputaților după un vot covârșitor, pentru ca la 28 octombrie să fie promulgată de președintele României.

În decembrie 2015, am început lucrul la partea practică a legii: normele de implementare. Erau multe amănunte importante de rezolvat, pentru că ”Fiecare Copil în Grădiniță” e un program novator pentru sectorul public. Trebuia să lămurim cine ține prezențele, cum se fac dosarele, cum circulă banii și tichetele, cum se controlează circuitul. Sperăm că am găsit soluții flexibile în acord cu scopul inițial: Programul Național trebuie să reproducă în mare succesul proiectului pilot.

Cele 35 de articole și șase anexe ale normelor de implementare au fost puse astăzi în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Muncii: http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/transparenta/proiecte-in-dezbatere/4216-2016-01-05-hg-norme-tichete-gradinite. Așteptăm acolo sugestii, inclusiv pentru problemele pe care nu le-am putut rezolva acum (vedeți mai jos două dintre ele).

Un merit foarte mare în descâlcirea labirintului procedural și legislativ îl au experții celor trei ministere implicate în proces și echipele lor. Ținem să îi amintim aici, pentru că sunt oameni care de obicei nu ies în față, dar ei fac ca statul român să funcționeze. Mihai Păunică de la Direcția de Finanțe a Ministerului Educației, Mihaela Grecu de la Direcția de Politici Sociale a Ministerului Muncii, Ionuț Cojocaru de la Direcția Generală de Legislație a Ministerului Finanțelor și Gabriela Popescu de la Unitatea de Descentralizare Financiară a Politicilor Bugetare, sunt doar o parte din cei care ne-au ajutat să elucidăm și să închegăm normativele legii.

Ce nu am putut rezolva prin aceste norme, dar sunt probleme care rămân pe agenda guvernului?

Tichetele sociale condiționate de prezența la grădiniță s-au dovedit a fi un instrument bun pentru a motiva părinții să își aducă copiii la grădiniță în fiecare zi. Din păcate, există două situații pe care nu le putem reglementa în cadrul acestor norme, respectiv:

a)      copiii lăsați în grija bunicilor sau altor rude, fără forme legale

b)      copiii care nu au CNP.

Din păcate, legislația este restrictivă cu aceste cazuri. Sunt situații pe care deja le investigăm și pe care sperăm să le putem remedia, fie prin inițierea unor schimbări legislative, fie prin accesarea și derularea unor programe din fonduri europene. Ministerul Fondurilor Europene a alocat bani pentru ca autoritățile locale, în parteneriat cu ONG-uri din domeniul social, să sprijine copiii să obțină să obțină acte de identitate. Același minister va propune simplificarea legislației privind întocmirea actelor de identitate (pentru a se evita pe viitor situația în care copilul nu primește CNP pentru că mama nu are ea însăși acte de identitate).

Ne asumăm aceste limite, iar dacă cetățenii care participă la această consultare publică au idei de îmbunătățirea situației, ascultăm.

Cristian Ghinea

Consilier de Stat, Cancelaria Primului Ministru

Tudor Rareș Pop

Consilier, Cancelaria Primului Ministru

Distribuie acest articol

59 COMENTARII

  1. MAI INTII ii impiedici pe romani prin mii si mii de legi ticaloase si printr-o birocratie sufocanta sa munceasca si sa-si cistige existenta in mod cinstit ca intreprinzatori sau ca salariati in sectorul privat (ii impiedici adica sa fie oameni LIBERI). Celor care se incapatineaza totusi sa o faca, le taxezi rezultatul muncii in dușmănie, cu 80%, inca inainte sa le intre banul in buzunar, iar puținul care le mai ramine il mai taxezi o data printr-un TVA devastator. Si inca, si inca prin alte zeci si sute de taxe de care se lovesc la fiecare pas, mai aberante unele chiar decit cele de pe vremea fanariotilor.

    APOI, dupa ce i-ai pus la pamint, dupa ce ii vezi lihniti de foame si in zdrente, inghetati in betoanele lui Ceausescu sau in bordeiele lor de la tara, sclavi dependenti de mila functionarilor statului, le oferi 50 de lei pe luna ca sa-ti dea copiii prescolari sa ii indoctrinezi. Ba le mai dai si invatamint DE STAT „gratuit”, ocrotire a sanatatii DE STAT „gratuita” si naiba mai stie ce „gratuitati” pe banii… LOR, AI OAMENILOR (ca doar guvernul nu produce NIMIC ca sa poata pretinde ca ar avea venituri proprii pe care le distribuie cum pofteste), bani pe care guvernul mai intii ii ia cu forta, isi retine partea leului, iar apoi firimiturile sint aruncate in bataie de joc, sub forma unor servicii publice „gratuite”, celor jefuiti. Servicii bineinteles execrabile, ca tot ce face STATUL.

    In ultimii ani, peste 4 milioane de romani si-au luat lumea in cap epuizati si disperati din cauza jafului si politicilor de exterminare duse de statul roman impotriva propriilor cetateni. Si continua sa fuga din tara cu miile in fiecare luna pentru ca, din anumite puncte de vedere, e chiar mai rau decit pe vremea comunistilor.

    E evident ca principala cauza a saraciei din Romania de azi e jaful la care isi supune cetatenii STATUL ROMAN SUPRADIMENSIONAT, sub atenta supraveghere a UE, NATO, FMI si a altor parti… interesate.

    Iar programele astea de „ajutoare”, gen „iti dau 50 de lei pe luna daca faci nu stiu ce”, sint din categoria „adding insult to injury”. Dar, e adevarat, si creatoare de joburi bine platite prin ministere pentru tot felul de insi fara nici o meserie, insa bine orientati politic si oengistic…

    • Mie mie se pare mult mai evident ca principala cauza a saraciei este prezenta continua a drobului de sare deasurpa capetelor goale. Daca nu aveti nici un argument constructiv pentru aceasta dezbatere, macar nu mai poluati spatiul public cu autovictimizarea asta inutila.

  2. „interesul statului e ca părinții să aducă copiii la grădiniță”

    Așa este, însă interesul copilului nu e deloc ăsta. Pe termen lung, așa cresc generații întregi de debusolați, pentru că îi educă statul, în loc să-i educe familia în care s-au născut. Statul are nevoie de o turmă obedientă, deci își cunoaște interesul pe termen lung, însă interesul copilului e altul.

    Grădinița ar trebui să fie o opțiune pentru familiile cu diverse dificutăți, nu o înregimentare a tuturor copiilor. În US și în UK copiii pot să facă și școala acasă. ”Fiecare copil la grădiniță” poate fi un succes politic, dar va fi un dezastru educațional.

    • Oh … dumneavoastra aveti copii? :) In Romania nu se poate trai dintr-un singur venit, asa incat sunt rarisime cazurile in care mama poate sta acasa cu copilul pana ce acesta intra la scoala. Iar pentru copii este de o mie de ori mai bine sa socializeze in gradinita cu alti copii decat sa fie cocolit de dimineata pana seara de mama sau bunici. Gradinita le da copiilor primele notiuni de adaptare la un grup, de compromis in relatiile cu altii de varsta lor, de joc in echipa, de disciplina, de cum trebuie sa tii cont de altii … Este vitala mai ales pentru copiii razgaiati de azi, de multe ori singuri la parinti si carora acasa li se fac toate mofturile.

      Iar pentru copiii saraci, mai ales de la tara, gradinita poate fi singurul loc unde stau la caldura, in conditii de curatenie, cu mancare calda. Ati vazut vreodata un copil fericit ca poate sta pe o mocheta, cu spatele lipit de un calorifer cald? Eu am vazut si mi s-a rupt sufletul. Copiii acestia trebuie ajutati sa iasa din precaritatea in care traiesc acasa, iar gradinita este primul pas. Acolo invata sa tina creionul in mana, sa stea linistit, invata notiuni elementare de comportament in colectivitate, invata litere si cifre – toate astea il ajuta enorm cand intra la scoala. O gradinita amenajata intr-un spatiu placut, caldura, o masa calda, cateva jucarii si o educatoare care-si face treaba pot fi, pentru un copil, sansa de a-si gasi un drum in viata care sa-l scoata din precaritate.

      Sper ca programul prezentat de domnul Ghinea sa fie un succes. Ma bucur nespus sa vad din partea guvernului preocuparea pentru aceasta problema.

      • Wishful thinking-ul lui Harald despre familia ideala vs. wishful thinking-ul lui Nordwind despre gradinita ideala.
        Altfel, pana nu o sa dea Guvernul facilitati fiscale reale firmelor private din zonele unde se afla copiii in cauza (gen zero impozit pe munca, zero CAS, etc), copiii in cauza vor naște pe viitor copii cu exact aceleași șanse.

      • @ Nordwind – așa e, toți psihologii ăștia sunt niște neisprăviți, habar n-au ce e mai bine pentru copil și la ce vârstă. Dar dvs. și guvernul român nu aveți nevoie de părerile lor, că doar astea nu aduc voturi.

        • Psihologii sustin ca un copil de 4-5 ani nu trebuie sa mearga la gradinita?! Unde?! :)

          Nu vorbesc de gradinita ideala care nu exista. Dar, desigur, cu ciocanul ideologic in cap e greu sa vezi prin jur altceva decat cuie.

          • @ Nordwind – încercați să păstrați un echiliibru al ideilor, nu a cerut nimeni interzicerea grădinițelor pe motiv că așa ar spune psihologii.

            Un copil trebuie să crească cu mama și cu tata, asta e cea mai bună opțiune. Dacă mama nu e prezentă, o rudă de sex feminin e următoarea opțiune. Dacă nici bunica sau mătușa nu sunt disponibile, următoarea opțiune ar fi o bonă. Care să se ocupe de 2-3 copii ai familiei, nu de o grupă de 15-20. Abia dacă nici bona nu e disponibilă, grădinița trebuie luată în calcul.

            Problema cu bona este că băieții crescuți ăn acest mod vor fi tentați mai târziu să aibă amante. Pentru că mama e ”stăpâna casei”, dar îngrijirea și afecțiunea o primește în mod curent de la altă femeie. Al dvs. sincer :P

    • Poate că dintr-un punct de vedere aveți dreptate – în anumite cazuri copiilor le este mai bine să fie educați acasă. Dar gândiți-vă 1) că suntem în România și 2) căror categorii sociale li se adresează programul. Mergeți în provincie, la țară, în cartierele sărace din toate orașele, vedeți nivelul de civilizație și de școlarizare ale locuitorilor adulți (am făcut acordul la plural pentru că cele două nu sunt întotdeauna direct proporționale) și răspundeți-vă pe urmă, sincer, la întrebarea: Câte familii sunt capabile să le dea copiilor lor o educație care să le asigure integrarea în civilizația modernă?
      (Un exemplu – nu generalizant, el acoperă doar una dintre posibilele situații: Pentru copiii rromi ar fi mai bine să-și acompanieze în continuare mamele la scormonitul în gunoaie sau acostatul trecătorilor pentru a li se ghici în palmă, sau să meargă la grădinițe unde să învețe să se spele, să vorbească politicos, să respecte niște reguli de conviețuire?)

      • @ Dragoș – ăsta e wishful thinking. Ceea ce au de învățat, copiii rromi vor învăța acasă și când vor crește se vor comporta în funcție de ce au învățat acasă, nu în funcție de ce au învățat la grădiniță. Nu veți educa copii rromi la grădiniță în dezacord cu ce învață acasă, exact ca în bancul cu micul marocan bătut la Paris de doi arabi (părinții săi) la doar câteva ore după ce devenise ”francez”.

        Până pe la 4-5 ani un copil are în primul rând nevoie de prezența mamei și doar dacă mama nu e disponibilă (lucrează în Italia, de exemplu) atunci grădinița poate fi o opțiune de luat în seamă. Dar altfel, dacă îl poate crește bunica sau mătușa, e de preferat. După vârsta de 4-5 ani, modelul masculin este și el necesar în educația copilului, iar grădinița nu oferă în niciun caz așa ceva.

      • @ Dragoș – am locuit pe vremuri în Iași, la vreo 500 de metri de cartierul în care Simirad promisese că nu va exista canalizare și energie electrică atât timp cât va fi el primar. Și s-a ținut de cuvânt. Am o idee despre cum trăiesc acei oameni, treceam zilnic printre locuințele lor.

        Dacă vreți să-i ajutați, dați-le tichete de 100 de lei pe lună, pe care să le poată folosi pentru alimente și haine la copii, însă lăsați prostiile cu prezența la grădiniță contra a 50 de lei pe lună. Chiar vă duce de nas guvernul ca pe copiii de grădiniță?

    • Cred ca nu ati inteles. Discutam despre aproximativ 100.000 de copii, conform analizelor guvernului. Care traiesc in conditii de saracie extrema. Lor li se aplica acest program

      E rau pentru acesti copii din punct de vedere educational ca parintii lor sunt „momiti” cu bani sa ii trimita la gradinita? Programul pilot chiar a dat rezultate, rata de prezenta la gradinita a fost mare.

      Sau credeti ca e mai bine pentru acesti copii sa ramana acasa, pentru ca familia sa faca „home-schooling” cu ei, cum ati auzit dumneavoastra ca se face in USA sau UK?

      Si chiar si la modul general, daca incepem sa discutam despre sistemul „home-schooling” dam in alte cele. Acest sistem nu sta in picioare. Procentul familiilor care pot face asta e oricum infim. Apar alte probleme precum lipsa de socializare a copiilor, care e o problema reala.

      • am vrut si eu sa spun ceva asemanator, dar cand am vazut propozitia „grădinița ar trebui să fie o opțiune pentru familiile cu diverse dificutăți” mi-am dat seama ca harald nu a citit de fapt articolul.

        • ”diverse dificultăți” din comentariul meu nu se referea la bani sau la sărăcie, ci la lipsa prezenței mamei, dintr-un motiv sau altul. Vedeți răspunsul pentru @ Dragoș

          Puteți să ”momiți” părinții cu bani, exact cum spune @ silicon_v mai sus, dar ”socializarea” pe care o învață la grădiniță merge în sens invers: copiii din familii cât de cât civilizate vin cu primele obscenități acasă, în timp ce copiii de la care le-au învățat nu renunță la ele.

    • @Harald: In primul rand, acest program ofera un stimulent pentru prezenta zilnica, nu ii obliga in niciun fel pe parinti sa isi aduca copiii la gradinita. In al doilea rand, educatia in familie, pentru copiii carora li se adreseaza programul, nu exista, pentru ca parintii de multe ori nu au nicio clasa, nu stiu sa scrie si sa citeasca. Aici e vorba de saracie extrema si familii defavorizate, nu de familii din clasa de mijloc unde copiii sunt educati foarte bine acasa. Desi si acolo se poate argumenta ca gradinita are si un rol important de socializare, nu doar cel de acumulare de cunostinte de baza.

      • @ Alina – dacă interesul copilului e cel care primează, plătiți mama să stea cu el acasă până intră în clasa 0 (zero). Și așa poate ar mai crește și natalitatea. Dacă propaganda socialistă e cea care primează, atunci are dreptate guvernul. Mulțumită? :)

        Chiar nu înțelege nimeni că astfel de programe ”sociale” sunt concepute de oameni cu mentalitatea lui Adrian Năstase și Victor Ponta?

    • Sunt surprinsa neplacut de unele comentariile anterioare. Probabil dvs. nu va puteti imagina in ce conditii de extrema saracie traiesc acesti copii si ce fel de familii au. Niste familii care nu s-au descurcat prea bine, care nu pot oferi copiilor lor altceva decat o viata in mizerie. De ce? Eu cred ca din lipsa unei educatii elementare, a unui loc de munca stabil si decent.
      Gradinita asa cum este ea, ofera ceva foarte important. Ofera o speranta pentru acesti copii defavorizati, speranta ca intr-o zi vor putea invata sa scrie si sa citeasca, sa invete o meserie, sa isi gaseasca un loc de munca, ca ei si copiii lor sa duca o viata mai buna decat parintii lor. Ofera obisnuinta unuei discipline in viata, rutina de a merge la gradinita si la scoala, integrarea intr-o comunitate, increderea ca si ei pot ca si cei din familiile mai norocoase, iar colaborarea parintilor e importanta. Colaborarea trebuie motivata financiar, acest tichet permite asigurarea unui minim esential, incaltaminte pentru scoala, rechizite, ceva mancare.
      Altfel ce ii asteapta pe acesti copii? Daca copiii nu primesc nici un fel de educatie asa imperfecta cum este ea, cat sunt mici, apoi e prea tarziu.Mizeria aduce delicventa. in loc sa fie la scoala unde poate manaca un corn cu lapte si viseaza la o viata mai buna, ajung in strada, nevoiti sa isi castige existenta altfel. .Eu nu mai vreau sa vad copii dormind in gara si in gurile de canal, cersind sau furand pentru a trai.
      Pentru mine faptul ca acest program se doreste a se pune in practica la nivel national este una dintre vestile cele mai bune din ultima vreme.
      Ar trebui sa va ganditi la solutii, la cum se poate face acest lucru cat mai bine pentru copii, decat sa dati cu pietre in cei care vor sa faca ceva. Nu e usor sa faci bine si nu va fi perfect. E mult mai usor sa critici cand ai o locuinta confortabile si vorbesti de la inaltimea educatiei pe care ai primit-o pentru ca ai avut sansa sa nu te nasti in mizerie. Iar in UK si US nu e saracia din Romania si statele astea imi imaginez ca fac mult mai mult pentru copiii saraci decat in Romania, pentru ca sunt mult mai multi bani pentru asta. Nu cred ca In UK sau US vezi atatia copii traind in strada, in mizerie, cum vezi la noi.

      • @ Maria – ceea ce prezentați dvs. e doar retorică socialistă, goală de conținut. Ar fi nemaipomenit dacă în lumea reală ar merge lucrurile așa cum sperați dvs., însă în realitate nu merg.

      • @ Maria – ”obisnuinta unei discipline in viata, rutina de a merge la grădiniță” ?!

        Știți de ce finlandezii nu au învățământ preșcolar? ”Decât să avem nevoie de armate de psihologi mai târziu, mai bine îi lăsăm acum să-și trăiască copilăria”.

        Dpdv al psihologilor, copiii sunt pregătiți spre a merge la școală abia la vârste cuprinse între 8 și 12 ani. Vârsta de 6 ani pentru începerea școlii este prea mică pentru imensa majoritate a copiilor, fie ei români sau nu. Dar dacă noi avem o doctrină socialistă după care să ne ghidăm, cine sunt psihologii ăștia, să ne spună că nu e bine?

        • Maria are dreptate.
          Copiii invata foarte mult social prin observatia celorlalti.
          Cand singura scena de raportare ar fi bataia intre frati la o masa, violenta familiala, bautul, fumatul, vor repeta ei insasi aceste comportamente.
          Daca in schimb in gradinita are in fata un colectiv social care respecta anumite reguli, va deveni automat ca si ceilalti. Spalatul pe maini inainte de masa, reglarea pacifica a conflictelor. Etc Etc.
          Maria nu se refera la copiii majoritatii famiilor normale.
          Ci la copiii din familiile in dificultate. Unde si parintii ar trebui educati.

          • Iar problema copiilor tai e ca la varsta adulta, strada e punctul comun intre ei si ceilalti care nu au avut o educatie sociala normala. Iar pe strada, un pumn in gura pentru a regla o problema banala celor din ultima tabara, va fi perceput ca un act ‘normal’. Si e mai bine sa finantezi un copil la gradinitat decat mii de politisti, mii de penitenciare.

            • Bun Harald, daca ‘automat’ inseamna, copil normal, adica cineva capabil sa comunice civilizat, sa-si regleze civilizat conflictele sociale, sa stie sa utilizeze anumite resurse pentru a-si indeplini potentialul, de ce nu…ar fi calea de urmat, cam mai toti membrii societatilor sunt pe ‘automat’.
              Inteleg perfect si sensul nonconformismului *chiar eu ma asum neconformist intr-o masura* , Eu cred ca sugestia ca un Steve Jobs, Bill Gates ar putea exista fara o educatie de baza..e gresita…
              Si vezi, chiar in State considerate model, s-a ajuns astazi acolo intr-un climat de teroare e adevarat bine gestionat pe PR.
              Mass-shootings http://www.gunviolencearchive.org/

              De ce? Tot o eroare fundamentala de educatie comuna. Dreptul si accesul facil la arma.
              Toti cei care au studiat fenomenul violentei stiu asta , dar e foarte greu sa lupti cu educatia gresita.

            • @ abc – foarte bună menționarea celor două nume. Chiar credeți că Steve Jobs și Bill Gates au mers la grădiniță? :)

              Nu știu răspunsul și nici nu stau acum să caut, dar mi se pare greu de imaginat. Grădinița sau școala din RO nu formează caractere, ele formează turme. Chiar credeți că personalul din grădinițe poate avea cine știe ce calitate? Vedeți că are @ Dedalus mai jos un comentariu foarte bun pe tema asta.

              Or să vină popi și o să dea cu aghiazmă, or să sfințească sălile, or să-i învețe pe copii să țină post și o să le organizeze câte or împărtășanie colectivă etc. Asta e educația pe care o vor primi la grădiniță, cu prețul dezvoltării într-un mediu ostil, lipsit de contactul cu mama.

          • In caz ca nu aveti rabdare sa citit, Harald, iata:

            Pre-primary Education
            Prior to 2015 preschool education was voluntary, though about 98% of children in this age group had been participating. Preschool-age children can attend half-day programs, or full-day programs offered in child care centres. About 70% of children in pre-primary education attend full-day child care. The primary language is usually Finnish.

            Half-day preschool education is free. Full-day child care isn’t completely free, but is heavily subsidized: Parents pay according to a scale based on income, with low-income families not required to pay any fees.

            The aim of pre-primary education is that the child develops ‘learning to learn’ skills, and acquires a positive self-image and basic skills, knowledge and capabilities from different areas of learning in accordance with their age and abilities.
            Source: Finnish National Board of Education

            Niste prosti finlandezii, nu tin cont de psihologi, asa-i? :)

          • @ Nordwind – stimate domn,. citește-ți conținutul propriului link: :P

            Generally preschool education begins in the year a child becomes six years of age and takes place in a child care centre, commonly referred to as a kindergarten

            Educația preșcolară în Finlanda începe LA 6 ANI !
            Asta e egal cu grădinița din România, cumva?!

            • Domnule, ai dreptate. Am cautat si am gasit in plus asta:

              In the majority of Finnish families with children under school age, both parents
              are gainfully employed. As distinct from many other countries, mothers of small children
              also generally work full-time. In this situation, a reliable, safe and reasonably priced daycare
              system is of vital importance.
              The Act on Children’s Day Care came into force more than a quarter of a century ago, in
              1973. According to the Act, the obligation to organise day care for children under school
              age rests with the local authorities. The local authorities may provide day care either in day care centres or in the form of family day care. Since 1990, parents have enjoyed an unconditional right to day care for children under three years of age either in municipal day care or by receiving child home care allowance in order to care for their children at home. As
              from 1996, the parents of all children under school age have enjoyed the right to a daycare
              place provided by their local authority. Since August 1997, it has been possible for
              families to receive private child-care allowance for providing their children with private
              care.

              Sursa: http://www.oecd.org/finland/2476019.pdf

  3. Mai întâi, grădinițele să aibă program ceva mai lung decât până la orele 17 trecute fix. Când aveam copii la grădiniță, trebuia să mă învoiesc de la serviciu ca să-i iau.

    • Vreti sa va lasati copilul 10 ore la gradinita? Cum s-ar putea realiza acest lucru in practica? Cam cate ore credeti ca ar trebui sa lucreze un educator? Sau poate credeti ca ar trebui sa se dubleze peste noapte numarul de educatori?.. si toti vor fi incantati sa munceasca pe fractii de norma intreaga? De ce nu i-ati sugerat dvs angajatorului sa va lase sa plecati la 4 si sa angajeze alta persoana pentru orele ramase?..

      • @ pehash – educatoarele pot să lucreze și în ture, se schimbă la ora 14:00 de exemplu, iar grădinița poate fi deschisă de la 7:00 la 20:00.

        La magazinele non-stop aveți impresia că vânzătorii nu mai merg acasă? :P

        • 7 – 20 inseamna 2 ture de cate 6 ore si jumatate. Insist cu aceleasi intrebari.. 1. de ce o educatoare poate lucra cu fractii de norma intreaga, dar parintele nu? 2. cum dublezi numarul de educatori?.. bati din palme? Nu ar fi oare mai eficient la nivelul societatii ca statul sa-i ofere parintelui un program de 7 ore in loc de 8 printr-o compensatie acordata angajatorului?..

          • @ pehash – nu e vorba de fracții de normă. O educatoare trebuie să lucreze un anumit număr de ore pe săptămână și distribuția lor pe zile e treaba grădinței. Poate după ora 17:00 majoritatea copiilor sunt deja luați acasă și două grupe pot fi comasate într-una singură, cu o singură educatpoare care să rămână până pleacă ultimul, poate dimineața o educatoare trebuie să vină la 6:00 pentru e primi primii copii etc. Astea sunt detalii administrative, n-avem de ce să le dezbatem nici noi și nici guvernul.

            Părintele trebuie să respecte cerințele propriului loc de muncă, nu e treaba angajatorului să-i rezolve problemele cu copiii. Poate mai are și deplasări sau delegații de făcut ș.a.m.d. La fel cum și educatoarele trebuie să respecte cerințele propriului loc de muncă, care pentru ele este grădinița. Fiecare trebuie să-și facă treaba în pătrățica lui, nu să vină guvernul cu facilități pentru educatoare și cu obligații pentru angajatorul părintelui.

            Nu e nimeni absurd, sigur că pentru un angajat sunt mai importanți copiii decât cerințele locului de muncă, iar atunci când se poate trebuie manifestată flexibilitate din partea angajatorului. Însă nu sub formă de obligație legală stabilită de guvern, ci în funcție de posibilitățile locale concrete. „Eficiența la nivelul întregii societăți” e marotă socialistă.

  4. Tichetele vor fi distribuite de primării, conform formularului de prezențe completat de educatori
    Corectitudinea notării prezenței zilnice va fi monitorizată prin vizite neanunțate, prin sondaj.

    De catre cine?

    Apoi , asistentii sociali, educatorii locali isi iau salariile si de la primarie.

    Bref.

    E o situatie similara celei de acordare a alocatiilor sociale.
    Pe hartie una, realitatea alta.

    Acelasi setup de implementare. Care ofera primarului local prea multa putere de interferenta.

    Ba mai mult, daca are un pic de inteligenta, baza electorala sigura.

    • Probabil ca asa se va intampla, dar poate ca vor fi si cateva mii de copiii care vor fi ajutati la un cost nu prea mare pentru statul roman cel sarac si oricum capusat de coruptie.
      Daca cunoasteti problemele de implementare, poate aveti si idei, care ar fi solutiile care sa minimizeze problemele?

      • Da.
        Setupul ar trebui sa fie diferit.

        Un beneficiu minimal util atragator pentru FIECARE COPIL din societate- fara a diferentia in ochii parintilor cei care merita cei care nu merita, razboaiele intre cei care platesc impozite si cei care prefera sa nu faca nimic lucrand la negru sau pur si simplu consumand alcool..sau poate fara oportunitati de munca,- ar putea fi asigurarea unui meniu zilnic gratuit din banii respectivi cu tarife oarecum unitare, la gradinite, conditionata de prezenta. Continutul mesei respective va fi stabilita de catre specialisti in nutritie, iar asigurarea furnizorilor pornind de la un pret standard, ideal portii in formate predestabilite, o sarcina suplimentara a educatorilor ar fi sa primeasca zilnic livrarea si sa incalzeasca ca sa se evite furturile.

        Nu cred ca furnizarea unor cutii de cereale format standard la preturi negociate en-gros de catre reprezentatii statului cu industria alimentara la care sa se adauge laptele local sa spunem ar fi un impediment pentru meniul de dimineata sa spunem.

        Apoi anumite sarcini de socializare pot fi delegate in forma de joc fiecarui copil in parte sa spunem la 6 ani, fiecare pe rand sa ‘puna masa’ -sa ofere cutia de cereale, copiilor din grup intr-un sens, in plus de egalizare a self-esteemului vor face si ceva perceput ca un act bun de catre ceilalti.

        Parintii vor fi incurajati in acest mod de a trimite copiii la gradinita cand necesarul lor nutritional e asigurat.

        • Ar mai fi mecanismul de parenare a comunitatilor in risc social.

          Se stiu exact comunitatile cu necesitati mai speciale. Se stiu oarecum exact numarul de copii de catre functionarii ministeriali.

          Bun, aceste date ar trebui sa fie PUBLICE SI MEDIATIZATE (nu informatii nominale nu nume prenume adresa) ci macar statistic la nivel de localitate.

          Apoi cu un pic de organizare, logistica, imaginatie si elan printre functionarii MAE, a organismelor de legatura cu diaspora, pariez ca comunitatile respective ar gasi comunitati fratesti in randul comunitatilor de romani din diaspora de exemplu, dar nu neaparat limitate la un criteriu extern-intern, neaos roman- strain. care sa ofere sponsorizare pe anumite programe specifice si pe perioade de timp convenite.
          o masa pentru copil
          o tableta pentru gradinita, soft educational etc..atractivitatea locului respectiv
          o instalatie de joc jucarii.
          renovarea unei gradinite
          incalzirea unei gradinite
          dotarea unei biblioteci pt copii
          in unele cazuri la contributie sa spunem in cazul renovarii, parintii copiilor care beneficiaza de timp liber ar putea fi implicati.
          Cu banii salvati de la buget alocati sa spunem construirii renovarii, Statul ar putea redirectiona sumele economisite spre necesitati de educare a parintilor. ateliere etc.
          Iar pentru benevoli, oferit poate simbolic un gen de recunostinta…stiu eu la o vizita in tara, o poza cu comunitatea respectiva, o scrisoare de Craciun scrisa pentru sponsori..bun posibilitatile sunt nelimitate.

          Iar in administrare implicati parinti care se implica pana la un anumit nivel. E fundamental.

          Pe mine ca fost cetean roman ma irita sa vad cum colectivitatile locale sunt incapabile sa lucreze impreuna, in afara principiului platesc pe altii sa se ocupe, mi-am facut datoria.

          Probabil stiti cum e, birocratia e inventata sa justifice salarii, nu sa inoveze si sa ofere solutii reale.

          Si mai cred ca o campanie de donatii prin Pay-Pal ar avea succes la romanii din strainatate, statul si-ar putea face un minim de datorie spunand, ok pentru fiecare 50 de dolari varsati intr-un cont, taxele consulare pentru diferite operatiuni curente(eliberarea unui pasaport etc) vor fi reduse cu un procentaj.

  5. Vedeti ca „obiectivul 5” va este sabotat de Ministerul Finantelor, care transforma cetatenii deja saraci, fara venituri, in datornici pe viata fara sanse sa scape vreodata din saracie, prin aplicarea unei taxe sub motivatia ca nu ar fi corect ca ei sa beneficieze de servicii de sanatate daca nu platesc.

    Poate le spuneti dvs. ca cine nu este asigurat si nu are cardul de sanatate deja nu poate beneficia de asistenta medicala de la stat, iar acesti oameni nu sunt asigurati si nu pot sa beneficieze oricum de asa ceva.

    Macar puneti-va de acord, in cadrul aceluiasi guvern, asupra a ce doriti sa faceti, pentru ca degeaba le dati unora 50 de lei pentru gradinita daca simultan ii taxati cu 800 de lei pe an dintr-un venit care nu exista si pentru un serviciu de care ei nu beneficiaza nici acum.

    • Aveți perfecta dreptate.
      OBLIGATIVITATEA plătii de CAS de către cei fără venituri e un abuz incredibil. E cea mai mare aberatie pe care am auzit-o in RO in ultimii ani. Cred ca nici măcar propunerea Guvernului Ponta de legalizare a spagii la medic nu o egalează in materie de bătaie de joc la adresa cetateanului.

      • Incredibila e doar dezinformarea.. Cei „fara venituri” vizati de legea asta pot fi foarte bogati sau pot lucra la negru… Cazurile sociale, adica cei cu adevarat saraci, se incadreaza si sunt inregistrate deja pentru asistenta sociala, deci nu ar plati nici o taxa forfetara.

        • Domnu’ responsabil cu propaganda de partid, nu poți stabili obligații legale în baza ideii că ”poate e foarte bogat sau poate lucrează la negru”. Poți să-l pui să plătească o asigurare de sănătate fără să te intereseze veniturile lui în niciun fel, iar dacă nu o plătește nu e asigurat. Sau poți să stabilești o contribuție în funcție de venituri, iar dacă n-are venituri nu va plăti nicio contribuție. Nu există a treia cale.

          • Cam asta se si intampla in cazul asta.. daca nu ai de unde sa platesti, nu platesti si nu esti asigurat. Totusi te vei trezi cu fiscul la usa ca sa verifice ca intr-adevar nu ai de unde. Motivatia guvernului (nu ca as fi complet de acord cu ideea) este ca atunci cand suna altcineva la 112 pentru ca tu zaci inconstient, servicile de urgenta de vor salva de la moarte fara sa-ti verifice asigurarea.

            • @ pehash – Constituția zice că toți cetățenii sunt egali și trebuie tratați egal. Dacă se trece la un sistem bazat pe asigurare, atunci fiecare își plătește ce asigurare crede că-și poate permite, începând cu una minimă obligatorie. Și cine nu și-o poate permite nici pe cea minimă, i-o plătește guvernul, ca în Olanda. Însă ceea ce suportă guvernul este, asigurarea, nu costul serviciilor medicale.

              Însă într-o asemenea situație nu mai poți încasa contribuții în funcție de venit. Și nici n-ar fi corect, în opinia subsemnatului. Pentru că un serviciu medical costă la fel, indiferent dacă e prestat pentru un șomer sau pentru un salariat care primește 2000 de euro pe lună. În România toate sunt ca la neoameni. În loc să existe impozit progresiv pe venit și asigurare de sănătate în sumă fixă, este preferată o cotă unică împovărătoare pentru săraci, dar se percep contribuții de sănătate disproporționate de la cei cu venituri mai mari.

        • Aveti idee cati oameni sunt inscrisi ca beneficiari de ceea ce se numeste „venit minim garantat”? Si cati sunt someri? Din total populatie. Sau macar din total tineri.

          Dupa ce veti vedea cifrele, sigur va veti intreba daca este posibil CU ADEVARAT ca toti acestia sa fie infractori (=evazionisti). Si, chiar si in aceste conditii, un proiect ca cel descris in articolul pe care il comentati, este CU ATAT MAI SALUTAT, pentru ca pleaca exact de la aceasta premisa: cu cat mai mica rata de abandon scolar, cu atat mai mici sansele ca acesti indivizi sa devina infractori (de exemplu, evazionisti) mai tarziu. Q.e.d.

  6. E usor deprimant sa vezi cum arata comentariile la acest articol. Evident ca a aparut si mizerabilul „joburi bine platite prin ministere pentru tot felul de insi fara nici o meserie, insa bine orientati politic si oengistic”. Era inevitabil si cei care au facut pasul in aparatul administrativ cred ca erau constienti ca asta ii asteapta.

    Si oamenii astia chiar au muncit. E prima oara cand vad o initiativa legislativa a guvernului in care cineva se gandeste atat de detaliat la normele de aplicare.

    De obicei guvernul da cu bomba si apoi asteapta sa vada cine ramane in picioare pentru normele de aplicare. Cel mai simplu exemplu: din 1 ianuarie TVA-ul e de 20%. Nimeni nu stie inca pana acum cum se va raporta situatia TVA-ul catre stat in februarie prin celebra declaratie 300, caci or sa fie mai multe cote de TVA aplicabile (24% pentru facturile cu TVA la incasare emise in 2015, 20% pentru cele emise in 2016) Si mai e doar o luna si aplicatiile software trebuie actualizate. Si MF doarme. O sa dea niste norme aberante pe 15 februarie si
    o sa faca sute de mii de firme, contabili si programatori sa se urce pe pereti.

  7. E ok sa fie ajutate familiile sarace si parintii tineri care nu pot sa se descurce cu banii si copiii in acelasi timp, dar cred ca nu va dati seama cat e de atroce sa spui ca „e in interesul statului” sa mearga copiii la gradinita. Semanati la gandire cu Lenin, Hitler, Stalin, Ceausescu si e ingrozitor ca nu va dati seama. Programul, programa, tichetele, obligatiile, totul e de la ei. Nici nu va vine sa credeti ca ganditi ca ei. O sa faceti niste robotei indoctrinati, care urasc civilizatia europeana, dar nu se abat de la dogma gender si sunt deschisi fata de homosexuali de la 3 ani.

  8. Felicitari pentru continuarea initiativei si supunerea ei catre dezbatere publica!

    O singura observatie: cum veti asigura informarea publica? Cred ca este cel mai important factor de succes al programului. Cu sau fara banii aia, cred ca sunt destule familii sarace care ar participa la program. Oare este suficient sa lasati asistentii sociali sa se ocupe de promovarea programului?

    Sunt multe programe de asistenta sociala finantate de stat, dar complet inaccesibile publicului. Un exemplu concret – puteti numi o singura cantina de asistenta sociala din raza domiciliului dvs care este deschisa astazi? Va intoarceti acasa si gasiti pe trepte un amarat fara casa, muritor de frig si de foame. La ce numar sunati?..

  9. Cu toata prietenia: proiectul este prea stufos, prea complicat, aplicarea sa va genera cheltuieli birocratice, etc.

    Romania are o problema demografica majora si o rata de ocupare a fortei de munca relativ mica (de 63% fata de 80-82% in Europa de Nord).

    Daca am avea un articol unic in lege cum ca statul asigura gratuity cresa si gradinita pentru absolut toti copiii, atunci ar creste si natalitatea si rata ocuparii fortei de munca. Cladiri avem, personal avem iar daca rata de ocupare al fortei de munca ar creste cu doar 1%, beneficiile la buget ar fi pe plus. Ca sa nu mai vorbim de efecte benefice pe termen lung datorita cresterii natalitatii.

    De ce ne place sa ne complicam?

    • Omul simplu își cunoaște interesul mult mai clar decât au guvernanții impresia. La fiscalitatea actuală din România, credeți că există vreo șansă să crească rata de ocupare a forței de muncă? Unul dintre cei mai ”neajutorați” dintre șoferii români cu care am avut avut de-a face pe-aici livrează pizza pentru 250 de lire pe săptămână, dar în România nevastă-sa stă acasă și crește cele două fetițe. Fără grădiniță.

  10. Ce-mi plac mie oamenii care locuiesc departe de Romania dar se dau experti. Aviz amatorilor; sa nu va treziti cu vreo oferta in care sa vi se ceara sa aplicati/probati expertiza pe care o afisati prin numeroasele postari.

    • @ Stefana – sigur, cine n-a mâncat salam cu soia în ultimii 5 ani să nu-și dea cu părerea, așa e? :P

      Presupunând că oamenii de bună credință sunt interesați de o organizare cât mai bună, orice părere ar trebui să fie binevenită. Pentru aceiași oameni de bună credință ar trebui să fie evident că România e disfuncțională la toate nivelele și că lipsește de fapt organizarea. Nu are nicio importanță dacă în cazul de față e vorba de grădinițe, iar în alte cazuri e vorba de organizarea curselor efectuate de niște șoferi, tot la organizare se rezumă totul.

      Ca regulă generală, diferența dintre succes și eșec o face numai organizarea. Și după cum se vede, organizarea efectuată după mintea românilor rămași în țară nu prea dă rezultate. Cam asta-i.

      • @Harald (07/01/2016 la 12:22)

        V-ati simtit cu musca pe caciula sau din obisnuinta comentati la orice postare ?

        Salamul cu soia dupa Dr. Oz si alti specialisti americani este recomandat pentru o alimentatie sanatoasa si chiar imi pare rau cu n-ati „mâncat salam cu soia în ultimii 5 ani” ca sa va puteti da cu părerea. N-am spus asta; sunteti liber sa comentati orice chiar si cele afirmate de medici, asa cum am vazut la TV(sunt postate pe youtube)

        „Presupunând că oamenii de bună credință sunt interesați de o organizare cât mai bună, orice părere ar trebui să fie binevenită. Pentru aceiași oameni de bună credință ar trebui să fie evident că România e disfuncțională la toate nivelele și că lipsește de fapt organizarea. Nu are nicio importanță dacă în cazul de față e vorba de grădinițe, iar în alte cazuri e vorba de organizarea curselor efectuate de niște șoferi, tot la organizare se rezumă totul.”

        Dvs. plecati de la presupuneri ca fiind adevarate (axiome) si trageti pe baza acestora concluzii care va convin. Dar daca presupunile dvs. nu sunt adevarate care ar fi concluziile? V-ati gandit vreo clipa la aceasta varianta sau asta este exclus din gandirea dvs.?

        Dl. Ghinea a spus in preambul (in italcs) „Scopul acestui text este acela de a informa publicul despre principiile și mecanismele care stau în spatele textului legal, care este destul de tehnic. Consultarea publică se întâmplă AICI.”

        Puteti folosi acel link pentru a transmite sugestiile dvs. si cred (dar ce importanta are ce cred eu) ca ar fi mult mai util dacat a le posta pe acest blog in „contra-opinii”, sau n-aveti curaj s-o faceti ?

        Cam asta-i.

        @abc (07/01/2016 la 17:01)

        „Unde sunt ofertele ? Apoi , mai discutam.”

        Incercati la acel link din preambul.

        „Dar aici discutam idei, nu, nu facem schimb de CV-uri si fiecare e liber sa ofere puncte de vedere personale.

        Din dezbatere vin anumite solutii care probabil nu au fost remarcate anterior.

        Nu?”

        Asa cum spune dl. Ghinea, proiectul este in dezbatere publica si

        „Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail [email protected] în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (05.01.2016-14.01.2016)”

        • @ Stefana – nu vă prefaceți că n-ați înțeles. Salamul cu soia era marota FSN-iștilor prin 1990-1992, cine nu locuise în România în ultimii 5 ani înainte de 1989 nu avea dreptul moral să-și dea cu părerea despre calea de urmat, în viziunea lor.

          Ați folosit aceeași abordare, ați încercat să discreditați ”oamenii care locuiesc departe de Romania”, de parcă valoarea opiniilor lor ar depinde de locul domiciliului. A muta discuția la ”Dr. Oz si alti specialisti americani” e doar o continuare a aceleiași ”logici”.

          • @ Harald(08/01/2016 la 15:37)

            Plecand de la preusupunerea dvs “ca oamenii de bună credință sunt interesați de o organizare cât mai bună, orice părere ar trebui să fie binevenită”, acestia (oamenii de buna credinta) ar trebui sa-si trimita ideile/comentariile asa cum indica si autorul acestui articol dl. C. Ghinea – Consilier de Stat la Guvernul Romaniei, adica:

            “Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail [email protected] în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (05.01.2016-14.01.2016)”

            Procedand altfel exista riscul ca o sugestie buna (sau foarte buna) sa nu poata fi luata in considerare si ca urmare efectul sa fie zero deoarece nu cred ca dl. Ghinea sau altcineva din Guvern are timpul necesar sa citeasca toate blogurilepentru a le colecta.

            Marota folosita de FSN-isti in anii 1990 imi aduce aminte de “cadristii’ (serviciul de personal), incepand de prin anii ’50, care se considerau atot-puternici (cadrele hotaraste) eruditi si stiutori in toate domeniile; se mai intmpla si in ziua de azi dar multi nu realizeaza asta.

            Si eu “locuiesc departe de Romania”, chiar mai departe si de mai mullt timp decat dvs, asa ca ultimul pragraf nu are nici o noima, pornind de la o ipoteza total falsa. Asa cum v-am spus anterior, nu porniti de la premiza ca presupunerile dvs. sunt axiome; intotdeuna veti ajunge la conluzii false pornind de la ipoteze false.

            Inca un lucru: eu chiar cred in specialisti / profesionisti ca ”Dr. Oz si alti specialisti americani”.Poate nu stiati dar dr. Oz este chirurg si face saptamanal operatii pe cord. In cine as putea crede, daca nu in profesionisti ?

            O zi buna si numai bine.

    • Unde sunt ofertele ? Apoi , mai discutam.

      Pana una alta, pare ca la baza programului n-ar fi ajuns la faza actuala expati implicati.

      Nu trebuie un Phd in analiza politica sa remarci ca de fapt dna Sandra Pralong e mintea organizatoare din spatele programului si ca fara acordul initial al dlui Funeriu probabil ramanea o initiativa locala si pe linie moarta, nu una de succes.
      Si judecand dupa reactiile dansilor, mediul de implementare a schimbarilor e chiar ostil se pare.

      Dar aici discutam idei, nu, nu facem schimb de CV-uri si fiecare e liber sa ofere puncte de vedere personale.

      Din dezbatere vin anumite solutii care probabil nu au fost remarcate anterior.

      Nu?

  11. Am o singura indoiala – dar fooarte mare:

    CINE va avea grija de toti acesti copiii la gradinita?

    Cazurile de educatoare SS aduse in atentia publicului sunt doar cele mai grave si doar cele la care au existat parinti mai putini naivi.

    O discutie bine orientate cu parintii si/sau cu educatoarle va adduce la suprafata din nefericire faptul ca abuzul asupra copiilor este foarte raspandit iar educatoare potrivite sunt destul de rare. Ma refer la abuz ca forma de educare nepotriivita, nu doar la abuzul pedepsit de lege – Acela e un caz extrem.

    Este foarte greu de dovedit asa ceva, pentru ca:
    – copiii atat de mici nu pot spune acasa ce se intimpla la gradinitia – si pe asta se bazeaza multe abuzuri
    – parintii sunt naivi si/sau infricosati ca s-ar putea sa o „supere pe doamna” – unii ajung chiar cozi de topor, pe idea perverse ca asa ar putea avea niste avantaje…altii pur si simplu nu stiu ce sa intrebe iar altii (din nefericire) considera ca educatoarele sunt chiar prea „ingaduitoare”)
    – probabil cele mai multe abuzuri sunt la marginea legiii, adica nu se poate retine o vina educatoarei in sens administrative sau penal, ci doar o slaba pregatire profesionala – lucru si foarte raspindit si foarte greu de dovedit.

    =====

    De-asta am mai spus: nu merge reforma invatamantului pe bucatele. Trebuie apucata toata deofata, altfel poti obtine mai mult rau decat bine.

    Este necesdara din pacate si o educare potrivita a parintilor, mult prea multi considerand ca bataia este o foarte potrivita metoda pedagoogica si care au nostalgia batutului la palma, statului cu mainile la spate si chiar a nuielei atotostiutoare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Ghinea
Cristian Ghineahttp://www.crpe.ro
Cristian Ghinea este europarlamentar, copreședinte al delegației USR PLUS în PE. A fost Consilier de Stat pe Afaceri Europene la Guvernul Romaniei și Ministru al Fondurilor Europene în cabinetul Cioloș. A fost director al Centrului Roman de Politici Europene (www.crpe.ro). A lucrat opt ani în media românească, iar între 2007 şi 2008 a studiat guvernare europeană la London School of Economics. În trecut, a fost implicat într-o serie de proiecte civice cu organizaţii precum Societatea Academică Română, Centrul pentru Jurnalism Independent, APADOR - CH şi Freedom House. Este autorul capitolelor despre România din prestigioase rapoarte internaţionale ca „Media Sustainability Index” şi „Nations in Transit”. Domenii de expertiză: - structura instituţională a UE - democratizare - studii media - transparenţa şi responsabilitate în administraţia publică Republica Moldova

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro