vineri, martie 29, 2024

Cum imbatraneste Microsoft…

În august,  Microsoft anunța că Steve Ballmer va părăsi Microsoft în urmatoarele 12 luni.  Deși probabil așteptată, vestea are tâlcul ei, pentru că înseamnă desparțirea Microsoft de cel de-al doilea “părinte fondator” ( al 30-lea angajat și primul “business manager” ) și intrarea în zodia “mercenarilor” sau, cu un cuvânt drag nouă “tehnocraților”.

Microsoft este compania care a marcat definitiv industria calculatoarelor, transformându-le din  niște  scule pentru ingineri în aparatele pe care le știm acum: nelipsite în orice casă, întreprindere sau orice alt loc în care trăiesc oameni.

Criticii afirmă, și nu fără temei, că în mare parte tehnologiile care le-au asigurat expansiunea au fost împrumutate, copiate sau cumpărate de la alții.

Însă Microsoft a dovedit, în perioada Bill Gates o extraordinară apetență și adecvare la piața computerelor. Au reușit să combine toate aceste tehnologii într-un mod în care nu o mai făcuse nimeni, reușind să aducă aproape de omul obișnuit tehnologia computerelor.

Presupun că strategia companiei se studiază acum la școlile economice: un sistem de operare ușor de folosit , dublat de suita Office ( poate cel mai util software scris vreodată de Microsoft)  au devenit standard atât în birouri cât și acasă.

Unul din efecte, pe care poate ca nici compania nu l-a înțeles pe deplin, a fost generarea unei mase de cetățeni, majoritatea tineri deci potențial viitori angajați, deja instruiți în folosirea sistemului.

Acest fenomen este valabil până în zilele noastre: o companie care va folosi un alt sistem de operare pe stațiile de lucru va avea nevoie de măcar câteva zile de instruire pentru fiecare angajat. În cazul Windows, de obicei nu se pune problema.

Ajungînd să domine piața stațiilor de lucru, compania a putut apoi să intre pe piața serverelor într-un mod simplu: avînd de fiecare dată grijă ca desktop-urile să nu fie prea compatibile cu produsele de tip server ale altora, dezvoltînd tehnologii proprietar pe desktopuri care să comunice doar cu tehnologiile de tip server dezvoltate de ei. Și nu în ultimul rând o politică agresivă de prețuri.

Perioada Bill Gates a fost o perioada de monopol aproape absolut, în care compania și-a exterminat adversarii fără milă:  Netscape,  o întreagă listă de suite Office, Novell etc.

Steve Ballmer a avut însă de înfruntat un alt fel de piață.  Reinventarea Apple, avansul Google și tehnologia cloud promovată de ei au însemnat provocări noi și neașteptate care  au avut nevoie de răspunsuri puternice.

Iar Ballmer a încercat să răspundă cu entuziasmul începuturilor.  Fiecărei provocări i-a răspuns cu propriul produs.

Microsoft a început să dezvolte propriul „cloud”, a încercat să intre agresiv pe piața smartphone prin aventura „Nokia” care a culminat anul acesta cu cumpărarea a ceea ce a mai rămas din companie, a investit masiv în bătrânul MSN transformându-l în „Bing” (și încercând să îl promoveze prin aceleași metode care au reușit în cazul Internet Explorer) , a cumpărat Skype pentru a controla piața de VoIP, a lansat „Surface” și multe altele.

Totuși, deși comercial Microsoft stă bine, acționarii au simțit că „ceva” nu merge.  Majoritatea acestor „aventuri” au fost eșecuri su semieșecuri, poate cu excepția notabilă a serviciilor de tip „cloud”.

„Aventurile” au culminat cu revoluționarul „Windows 8” și celebra „bară de start”. Microsoft a mizat mult prea mult pe ecranele „touch” care deocamdată  sunt încă exotice. Dar nu e numai atât: practic prin schimbarea radicală a interfeței Microsoft a pierdut exact acel avantaj competitiv despre care vorbeam la început: angajatul nou, obișnuit cu interfața clasică, va avea nevoie de training înainte de a începe lucrul.

S-a mers până acolo cu revoluția, încat interfața „touch” a fost introdusă și pe produsele de tip server. Chiar am întrebat la o prezentare a companiei dacă au cunostință de un producător de rack-uri ( de regulă serverele se montează mai multe într-un rack și au o consolă de lucru comună) care să folosească ecrane touch. Nu. Nici eu nu știu.

Comunicatul oficial vorbește despre continuarea transformării companiei într-o companie de „devices and services”  .  Adică despre ținerea acestui pariu.

Va mai fi însă posibil?  Principalii acționari ai companiei sunt fonduri de investiții. Ei vor cere de la noul CEO un singur lucru: bani. Iar procesul inițiat de Ballmer ar dura mult, iar rezultatele sunt incerte.

Între timp însă, Microsoft stă în continuare pe un munte de aur. Chiar dacă piața gadgeturilor este în plină ascensiune, în companii desktop-ul clasic este încă predominant și va mai fi probabil o lungă perioadă.  Tehnologiile de tip server dezvoltate de companie sunt acum la maturitate și cu greu îsi pot găsi rival în mediul corporate, mă refer în principal la Active Directory, care permite centralizarea autentificarii, a drepturilor de acces precum și implementarea de politici la nivel global pe stațiile de lucru.

Profiturile serviciilor de tip cloud ale Microsoft sunt oarecum îndoielnice, pentru că în parte canibalizează produsele clasice. Îndeosebi în ceea ce privește Office 365 este greu de spus cât la sută din clienți ar fi ales Google Docs și căt la sută ar fi cumpărat suita Office clasică.

Chiar dacă nimeni nu e profet în țara lui, îndraznesc să fac o predicție: noul CEO va stopa în mare parte această disipare de resurse. Probabil la unele nu va renunța cu totul. Skype ar putea fi un pion important în ceea ce se numește „unified communication” și probabil va intra în suita Office .

Însă mă aștept ca Microsoft să devină mai conservatoare după Ballmer, așa cum îi sta bine unui clasic în viață.  Acționarii vor fi mulțumiți, top managementul va fi mulțumit (pentru ca nu va mai trebui sa își asume riscuri necontrolabile) , distribuitorii, care trebuie să își schimbe strategia de piață , fiind și ei în mare parte captivi, vor fi mulțumiți. Ba chiar și clienții vor fi mulțumiți, mai ales că bara de start o să reapară.

Între timp, probabil ca inovațiile se vor întoarce înapoi în garaje, acolo unde le este de fapt locul…

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

  1. sunteti tanar. Este EVIDENT. IBM s-a reinventat, GE s-a reinventat. Pe piata IT nimic nu dureaza decenii.
    In masura in care Windows mobile e mai …. decat Android exista o piata uriasa, mai ales ca smart-phone de dimensiuni fizice mici nu inlocuieste notebook/tableta.
    O alta nisa este cea a comenzilor vocale.
    Dar totul in lumea IT este capacitatea de investire: Honeywell, Sperry, Univac, etc au murit cand efortul investitional in sisteme de operare a depasit bugetul.
    E corecta ipoteza ca winner se afla la intersectia computer-comunicare, dar in aceasta intersectie se poate ajunge din ambele directii. Cine va ajunge primul? too early to say.

  2. Spuneti ca MS intra in zona tehnocratilor. Destul de vag. Ca si Intel, o alta companie gigant care tot piertde teren de 5 ani, MS intra in epoca Wall Street, unde inginerii financiari vor lua locul adevaratilor ingineri. Se va face o trecere brusca de la orientarea catre produs spre orientarea catre profit. Produsele neprofitabile MS – unele bune, unele proaste – atat in zona consumer cat si zona bussiness – vor fi rapid eliminate.

    Toata industria sufera in acelasi fel de ingerinta WallStreeet-ului in bussiness si, din pacate, in Silicon Valley, un loc in care inovatia reuseste sa isi faca loc tot mai putin in dauna deciziilor unor board-uri formate din reprezentantii speculatorilor bursieri.

    Facebook a murit odata cu listarea la bursa. Dna Sandberg a fost pusa tocmai pentru a produce bani pentru actionari iar inginereste acest lucru se face prin poluarea interfetei cu reclame si invadarea vietii consumatorilor.

    Google a preluat demult modelul, Larry Page fiind din proprie intiativa (?) sau presat de actionari sa renunte la orice produs / proiect care ar putea pune in pericol fluxul de venituri (de ex. Google Reader, ucis fiindca a citi stiri offline prin RSS nu aduce bani, nefiind reclame).

    Intel, dupa domnia a trei, hai patru corifei ai semiconductorilor (Noyce, Moore, Grove, Barrett) – care au sprijinit inovatia continua, a luat-o pe aratura de la la Otellini incoace iar noul CEO este sclavul unui board Wall Street. A refuzat sa bagi bani in segmentul mobilelor si tabletelor fiindca profiturile per unit erau foarte mici si e mult mai elegant pt o companie de talia Intel sa castige sute de dolari pe bucata pt un procesor desktop nou lansat. Steve Jobs de la Apple s-a rugat de Otellini ca Intel sa produca procesoarele A.

    Apple va urma trendul in 1-2 ani, deoarece in aceasta vara, platforma Android a depasit Apple la numar de bucati vandute (tablete, smartphone) cat si la numar descarcari aplicatii (Google Play vs Apple Store). Adevarat, Apple castiga mult mai bine vanzand hardware si de pe urma aplicatiilor, dar trendul este clar si nu mai poate fi oprit. Probabil peste 1 an platforma Android va genera si ma multi bani decat competitorul Apple.

    Microsoft este o companie mult mai puternica decat se crede, chiar daca Ballmer a pierdut startul pe ceea ce inseamna piata mobile. Acum incearca sa copieze din greu modelul Apple iar partea interesanta este ca are resurse. Inca poate face cel mai comercial sistem de operare (inchis), reinterandu-se pe mobile lupta de pe desktop (Windows vs iOS vs Linux), insa lupta de acum este mult mai stransa. Apple are tone de bani si va mai scoate suficient de mult in viitorii ani asa ca isi permite ingineri. Android are in spate lumea Linux plus Google care plateste dezvoltatori pentru Android. Insa Microsoft are destul de bani, are programatori, are o istorie fericita pe hardware (Surface 2 e cu ani lumina in fata primului Surface, plus xbox, plus banalele tastaturi si mausi plus inginerii si patentele Nokia).

    Concurenta se anunta acerba atat pe hardware cat si pe software iar viitorul, destul de neplacut pentru multi, este cel al ecosistemelor (silo), in care o companie sau grup de companii asigura hardware, software, aplicatii si lifestyle intr-o platforma unita, luptandu-se pentru utlizatori.

    Pentru utilizatorul de rand, plecarea lui Ballmer si venirea unui MBA inseamna produse mai proaste si poate mai ieftine, timpi de lansare mai stransi si mult mai multi bani bagati in marketing si hype decat in inovatie, care va ramane taramul startup-urilor.

    • @ciumac Cateva corectii/adaugiri:

      MS are intr-adevar rezerve de capital uriase, si poate finanta investitii majore, dar nu are cultura ncesara. Are in schimb cultura necesara ca sa piarda oameni valorosi, care la o adica ar fi capabili sa aduca o schimbare de directie, sin din cauza asta majoritatea inginerilor intr-adevar valorosi au plecat de mult de la MS. E mult mai cool sa lucrezi la Google, Amazon, sau chiar Salesforce sau Rackspace, decat sa lucrezi la MS. In momentul de fata, singura atractie majora a MS pt. ingineri e leafa, ori e un lucru arhicunoscut si ras-verificat ca pt. inginerii intr-adevar capabili leafa nu e niciodata primul criteriu in alegerea unui job – un inginer foarte capabil castiga bani multi oriunde s.-ar duce, dar gandeste in perspectiva: cativa ani de Google in CV dau mult mai bine decat cativa ani de MS, in momentul de fata.

      Razboiul pe device-uri dupa parerea mea s-a cam decis inainte chiar ca MS sa intre in confruntare. Producatorii de device-uri apeleaza la Android nu pt. ca ar fi superior dpv tehnic (desi este), sau pt. ca ar fi mai prietenos pt. utilizator (ceea ce nu este, sau cel putin n-a fost pana de curand). Android e ceea ce Java a intentionat sa fie la origini (cand numele intentionat inca era Oak) – ceva simplu de folosit pe orice hardware. Natura open source a Android face ca acesta sa fie usor si ieftin de asimilat de catre orice firma producatoare de device-uri (nu ma refer doar la tablete si telefoane). Cuplat cu disponibilitatea de procesoare ARM, economiile de scala pe care le genereaza Android, fata de Windows, care inca are probeme pe ARM, chiar daca a recuerat enorm cu W8, si in plus va fi intotdeauna inchis, face din Android un concurent imbatabil pt. Windows, iar iOS e inaccesibil – Apple nu-l licentiaza decat pt. device-urile proprii. Plus ca probabil de la anu’ o sa avem si-o varianta de Linux pt. telefoane si mobile (Ubuntu Touch), care va avea multe din avantajele Android (open source, fara costuri de licentiere), fara a fi insa controlat de Google. Nu vad de ce ar apela o firma la un OS inchis, scump, cu un serios handicap tehnic, cu o cantitate semnificativ mai mica de aplicatii dissponibile, date fiind alternativele.

      Ca sa fie meniul complet, pozitia dominanta a Windows pe desktop e erodata constant. Acum zece ani Mac-urile erau inca rare in mediul corporate. Astazi, oricine isi permite cere Mac la lucru. Mai rau, mai ales in organizatii in care securitatea e luata foarte in serios, dar nu numai, Linux a inceput sa se infiga serios pe desktop. Procesul, ca volum, e inca de mica amploare, dar trendul e de crestere sustinuta. In domeniul office, tot mai multe firme folosesc Google docs – ieftin, mult mai puternic decat Office 365 cand vine vorba de colaborare, bine integrat cu celelalte aplicatii online oferite de Google, e o varianta extrem de convenabila mai ales pt. firmele mici si mijlocii, care nu doresc sau nu-si permit sa gestioneze o infrastructura proprie. Ca atare, activitatea userului se muta tot mai mult in browser, ceea ce face OS-ul tot mai putin relevant.

      Argumentul tinerilor gata invatati cu Windows e valabil, dar si acesta devine tot mai subred. Tinerii sunt legati in continuare de Windows de un singur lucru – jocurile. Exista insa initiative majore de a face din Linux o platforma la fel de atractiva pt. gameri (in domeniul media Linux e in fata de mult, prin proiecte de genul XBMC sau Mythbuntu, folosite ca atare si de OEMs). De asemenea, gamingul se petrece in tot mai mare masura pe console. In plus, majoritatea telefoanelor si tabletelor cu care tinerii iau contact nu-s Windows. Asa ca tinerii de azi nu se mai sperie si se adapteaza usor si la alte sisteme de operare, ceea ce face introducerea unui OS in mediul corporate tot mai usoara.

      Active Directory e intr-adevar produsul MS cel mai bine infipt pe piata in momentul de fata. AD are insa o problema care va deveni tot mai dureroasa pt. business pe masura ce natura colaborativa a business-ului isi va face loc in online, proces inceput deja de poate un deceniu sau mai mult, dar care evolueaza lent. Anume, AD nu e gandit sa colaboreze cross organization, pt. autentificare si autorizare intre firme. Evident, MS poate recupera teren in aceasta privinta, dar pt. o firma e mult mai comod si mai sigur sa foloseasca solutii deja existente disponibile pe piata – gen OpenID si OAuth. Ori MS pe partea asta sta jalnic fata de competitie. In plus, pe masura ce tehnologia cloud avanseaza, solutii in gestiune proprie vor pierde constant teren. AD nu e gandit ca serviciu externalizabil in cloud, iar arhitectura acestuia nu e gandita pt. directories agregate de mii sau chiar sute de mii de domenii cu la randul lor potential sute de mii de utilizatori. Si in nici un caz nu e gandita pt. integrare cu sisteme 3rd party.

      Asa ca una peste alta, as zice ca da, MS sta pe un munte de bani, dar are probleme pe termen lung pe toate fronturile. Istoria cel putin asa ne zice, ca oricine se bate pe mai multe fronturi pana la urma pierde. Nu cred ca MS se va scufunda precum Titanicul, dar cred ca relevanta firmei va scadea si mai mult, in urmatoarele cateva decenii, si ca nici un leader, indiferent ca impus de Wall Street sau nu, nu va reusi sa schimbe treaba asta. Chiar daca MS reuseste sa-si schimbe cultura de firma si modelul de business, tot va pierde semnificativ din relevanta in cursul acestui proces.

      • E asa si nu prea. Pe piata de mobile MS a plecat tarziu, pierzand ani pretiosi. Si o sa fie foarte greu sa recupereze, desi forteaza ca disperatii.

        Pe desktop e un pic exagerat sa spui
        „Ca sa fie meniul complet, pozitia dominanta a Windows pe desktop e erodata constant. Acum zece ani Mac-urile erau inca rare in mediul corporate. Astazi, oricine isi permite cere Mac la lucru. Mai rau, mai ales in organizatii in care securitatea e luata foarte in serios, dar nu numai, Linux a inceput sa se infiga serios pe desktop”

        Asta in timp ce OS X are 7,26% pe piata desktop in aug 2013, iar Linuxul are 1,5% (raport Application Net pe august 2013). Adica Linux are fix de 3 ori mai putin decat „dezastrul” Vista. Mie nu mi se pare deloc ca s-a „infipt serios”

        Si la obiect: daca MS ar face ce zice autorul sau ce ar vrea „investitorii” (adica sa renunte la produsele „riscante”) ar mai fi doar de stiut cand o sa dispara MS de pe piata. In 5 ani, in 10 ani, dar rezultatul e tot ala.

        Caci este evident ce face Google. Incearca sa isi creeze monopoluri asupra unor servicii pe orizontala (motoare de cautare, sisteme operare pe dispositive mobile, distribuire de continut – youtube, etc etc etc) si apoi sa foloseasca aceste servicii pentru a rasturna situatia in favoarea lui.

        Doar un mice exemplu: Google refuza de exemplu sa asigura un acces rezonabil al Windows Phone 8 la youtube. Cica nu merita, ca au cota de piata mica. Vorbim de dispozitive care se vand in peste 30 de milioane de unitati pe an. Asta in timp ce a oferit aplicatii de youtube si pentru cele mai exotice si mai rar vandute dispositive si console.

        Pur si simplu Google vrea sa foloseasca in acest caz parghia „youtube” pentru a nu lasa cumva Win Phone sa creasca pe piata („priviti, vreti sa cumparati un telefon care nu are o aplicatie rezonabila pentru youtube”).

        Si doara nu credeti ca Google nu pofteste la banii si piata MS? „Haideti baieti, noi luam consumatorii casnici, voua va lasam partea de enterprise si apoi o sa ne avem ca fratii” Zau, atunci de ce nu s-au oprit la youtube si google – motor de cautare si au scos Google Docs si Android pentru tablete? Ce fac ei acolo cu Chromebook-ul ala?

        Daca MS nu inchide rezonabil aceste brese, o sa fie mancat. Mai devreme sau mai tarziu Googe va isi va folosi forta colosala dinspre piata „consumer” si va face brese spre mediul enterprise. Atunci MS o sa cada. Acum MS are bani si parghii ca sa se apere. Daca nu face nimic acum, peste 5 ani nu o sa mai poata face nimic. O sa fie prea tarziu.

        De asta Office 365, IE 11, Bing, Windows Phone/Windows RT/Windows 8, Windows Azure, Skype, Nokia nu sunt proiecte „riscante” cu bani aruncati aiurea, sunt doar rezultatul luptei pentru supravietuire.a MS. Si nu cred ca Bill Gates e atat de stupid incat sa lase „finantistii” sa reduca MS la Windows, Office si Active Directory, ca astea „fac bani”. E o strategie sinucigasa.

  3. De acord despre maturitatea produselor MS in domeniul Office. Produsele sunt robuste si greu de inlocuit. Greu de concurat in domeniul preturilor, de aceea si preferinta spre MS Windows a corporatiilor din intrega lume. Cu toate ca si aici lucrurile au inceput sa se schimbe.

    In rest… piata si consumatorii au vorbit: comparati afluenta dintr-un magazin Apple (la orice ora, i orice zi a saptamanii) cu afluenta dintr-un magazin MS Windows… comparati inovatia de larg succes cu politica semi-esec „follow the leader”. Un exemplu: dupa o saptamana de la lansarea noilor telefoane iPhone 5s si 5c, Apple a totalizat in intreaga lume vanzari de 9 milioane de unitati :-)

    Dar subiectul fierbinte in domeniul IT nu este MS in aceste zile, ci soarta RIM, mai precis a produselor Blackberry care aparent au pierdut definitiv cursa in domeniul smart-phone, in ciuda unor incercari disperate de resuscitare. Desi guvernul Statelor Unite si un grup aficionado sau die-hard de utilizatori totalizeaza in jur de 5 milioane de abonati. Cred ca merita un articol separat. Multumim.

    • Nu-mi dau seama daca glumesti sau nu cand spui de magazine „MS Windows”, dar Apple in mod clar e in cadere libera dupa moartea lui Steve Jobs. Daca tot ce au gasit de inventat a fost cititorul de amprenta, in mod clar au o problema.
      Iar iPhone 5c e un telefon de $500 pe care scrie „nu mi-am putut permite the real thing”. Cred ca va avea un succes nebun printre snobii care constituie audienta Apple :-)

      • @Catelul – Imi pare rau dar gasesc comentariul dvs. jenant. Procesorul A7 cu arhitectura de 64-bit si coprocesorul M7 reprezinta „cadere libera”? :-) Ce ne puteti spune despre iOS7? Ce puteti comenta despre tehnologia iSight cu o camera de 8 mega-pixeli?
        Sambata seara am intrat intr-un magazin Apple: cel putin 10 persoane la coada pentru a cumpara noi telefoane (era o coada speciala!). Oameni de toate conditiile sociale. Piata a vorbit: 9 milioane de unitati IPhone vandute in prima saptamana de la lansarea noilor modele 5s si 5c.

        • „Procesorul A7 cu arhitectura de 64-bit si coprocesorul M7 reprezinta “cadere libera”? :-) ”

          Procesorul ala e bun si e rapid, fara sa fie cine stie ce revolutie. Ai nevoie de mult RAM ca sa folosesti cum trebuie un processor pe 64 de biti. Ori iPhone sta tot la un 1 Mb de Ram.

          „Ce ne puteti spune despre iOS7? ”

          O refacere a interfetei, destul de discutabila ca gust, si in rest mici aranjari pe ici si pe colo, pentru a recupera functionalitati care exista in Android (centrul de comanda) sau chiar Windows Phone (vizualizarea aplicatiilor deshise in sistem card, asta vine de la WebOs de fapt). In rest nimic revolutionar

          „Ce puteti comenta despre tehnologia iSight cu o camera de 8 mega-pixeli?”
          E cam cu un an in urma fata de ce are Nokia in materie de camera video pe smartphone, vezi Lumia 1020.

          „Piata a vorbit: 9 milioane de unitati IPhone vandute in prima saptamana de la lansarea noilor modele 5s si 5c.”

          Aici nu e nimic de spus. Jos palaria pentru Apple care reuseste asemenea performante :)

          In fapt ei cueg acum roadele muncii destepte de acum multi ani, de cand au fost cu adevarat revolutionari si tehnologic si ,mai ales, la nivel de marketing, cand au reusit sa isi creeze un rezorvor urias de fani.

          Problema e cat o sa mearga sa vinzi telefoane precum iPhone 5c cu preturi de 900 de dolari in tarile emergente, precum Romania (3000 de lei la emag). Chiar sunt curios. Atat timp cat concurenta are telefoane comparabile din topte punctele de vedere chiar si la 50% din acel pret.

          Si vedeti ca Apple chiar a pierdut masiv cota de piata. Acum sunt la 13% la smartphonuri, venind de undeva in jur de 30%.

        • Procesorul pe 64 biti e pur si simplu o urmare a faptului ca asta e arhitectura ARMv8 pe care Apple o licentiaza. Despre restul nu comentez, pentru ca nu cunosc, dar „coprocesorul M7” seamana teribil cu ce a pus Motorola in Moto X (procesoare dedicate pt diverse activitati).

        • @silicon_v – vedeti, asta este „problema” Apple… a setat standardul inovatiei, calitatii si fiabilitatii foarte sus prin tehnologie intr-adevar revolutionara de genul iPhone, iPad, iPod incat orice versiune noua a oricarui dintre produsele sale -in opinia unora- nu mai este destul de revolutionara. :-) Omul se obisnuieste usor cu binele si in scurt timp apare si plictiseala :-) Alti „experti” considera evolutia companiei din Cupertino post erei Jobs drept „cadere libera”.

          Cunosc faptul ca Nokia (luati sub aripa Microsoft) se mandreste in ultimele clipuri publicitare care apar in Statele Unite cu camere de 40 de megapixeli care echipeaza telefoane pe platforma Windows. Dar cam asta au de oferit. iSight vine pe iPhone 5s/5c/4s cu camere de 8 megapixeli (exclusiv pe 5s cu pixeli de 1.5u). Lentilele sunt din cristal. Nu e o camera slaba.

          Eu cred ca arhitectura de 64-bit a chip-ului A7 este inovativa si deschide usa aplicatiilor complexe de factura grafica pe telefoane mobile.

          Despre preturi… iPhone 5c, echipat cu chip A6, este oferit in doua variante: $99 (16GB) sau $199 (32GB) cu un contract de 2 ani pe oricare dintre cele 4 companii care ofera servicii wireless in SUA: ATT, Sprint, T-Mobile si Verizon. iPhone 5s, echipat cu chip A7 si co-chip M7 vine in 3 variante: $199 (16GB), $299 (32GB) si $399 (64GB) – la fel, cu contract de 2 ani. iPhone 4s (8MB) este gratis cu contract pe 2 ani. Deci exista optiuni pentru toate buzunarele.

          In rest, totul depinde de preferinta. Unii consumatori gasesc platforma Android mai potrivita gusturilor si buzunarelor personale. Nimic rau in asta.

          Si vedeti ca Apple chiar a pierdut masiv cota de piata. Acum sunt la 13% la smartphonuri, venind de undeva in jur de 30%.

          Procentual, pentru ca in tarile cu economie emergenta care fac schimbarea de la telefoane celulare clasice la smartphone-uri publicul prefera Android. Preturile sunt mai accesibile (cum si spuneti) si varietatea de telefoane este mai mare.

          Problema e cat o sa mearga sa vinzi telefoane precum iPhone 5c cu preturi de 900 de dolari in tarile emergente, precum Romania (3000 de lei la emag). Chiar sunt curios. Atat timp cat concurenta are telefoane comparabile din topte punctele de vedere chiar si la 50% din acel pret.

          Banuiesc ca In Romania se comercializeaza iPhone-uri „unlocked” si acesta este explicatia pretului practicat -acelasi ca in SUA in aceleasi conditii- adica prohibitiv.

          Dar e posibil ca in timp, pe masura ce tehnologia se maturizeaza, preturile vor scadea si o buna parte din consumatori va adopta tehnologia Apple chiar si in tarile emergente.

          • Da, in mai toate pietele emergente piata “unlocked” este piata majora. De fapt chiar si in Europa de vest situatia tot pe acolo este.

            Stiu ca in USA, de unde presupun ca scrieti, pare de necrezut ca sunt oameni care isi cumpara telefonul cu toti banii jos, pe loc. Dar piata din USA e mai „speciala” :)

            Si inca ceva, in Europa toate preturile “unlocked” pe care le vedeti in dolari in SUA se cam transfera in euro. 550 USD devine 550 euro, adica discutam de un pret cam cu 30% mai mare. Presupun ca e vorba de taxe vamale si TVA (VAT adica)

          • Stiu ca in USA, de unde presupun ca scrieti, pare de necrezut ca sunt oameni care isi cumpara telefonul cu toti banii jos, pe loc. Dar piata din USA e mai “speciala”

            E altfel asezata… si in SUA cumparatorul isi procura telefonul cu banii jos (cash sau credit card) dar preturile sunt reduse -vedeti comentariul precedent- pentru ca Apple are parteneriat cu cele patru companii majore de servicii wireless: ATT, Verizon, Sprint si T-Mobile care „leaga” cumparatorul la un contract de 2 ani. In cazul in care contractul se termina prematur, cumparatorul plateste penalizari furnizorului de servicii wireless. Exista si alte companii de wireless -cum ar fi MetroPCS- care se adreseaza utilizatorilor ocazionali, care in general opteaza pentru servicii fara contract. Pentru a utiliza un iPhone in reteaua MetroPCS, telefonul se procura la pretul intreg (similare cu cele practicate in Europa) si apoi se deblocheaza (unlocked).
            Saptamana trecuta, in magazinul Apple, niste turisti rusi (nu prea bungheau engleza) incercau sa cumpere noile modele iPhone 5s si 5c. Cate 2 unitati!!! Asistentul Apple s-a dat de ceasul mortii cateva minute incercand sa le explice ca telefoanele din magazin sunt „locked” si ca nu vor functiona in Rusia. :-) Rusii nimic! Hotarati pana in panzele albe sa le cumpere la pret intreg :-) Doreau sa aibe ultimul tip de telefon si basta. Probabil ca le vor debloca cu usurinta in Rusia. :-)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihai Badici
Mihai Badici
Absolvent al Facultății de Electronică si Telecomunicații București ( 1991) Administrator de sistem cu peste zece ani de experiență cu specializari in sisteme de stocare si securitatea datelor. De asemenea a absolvit in 1996 Facultatea de Litere la Universitatea Bucuresti. In prezent, consultant IT independent, colaboreaza pe mai multe proiecte legate de infrastructura de date.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro