duminică, septembrie 27, 2020

Cum începem școala? Cu falsele entuziasme și cu mămoșeniile contrafăcute ale doamnei Anisie!

Atunci când nu e mult prea încântat de sine, când nu se lasă îmbătat de realizările ce se concentrează îndeosebi în dobânzile înalte cu care contractează împrumuturi din ce în ce mai dese, folosite aproape exclusiv pentru acoperirea unor cheltuieli curente și îndeosebi în vederea achitării pensiilor și salariilor, în puținele momente când nu se amăgește cu aproximatele evoluții în „V” ale economiei, ministrul Finanțelor publice, dl. Florin Cîțu, spune adevărul. Un adevăr deloc agreabil. Nu sunt bani la buget, așa că nu pot fi îndeplinite fanteziile politicianiste ale PSD și ale aliaților acestuia din Parlament. Care cer mărirea din pix, și nu oricum, ci la la cote absolut amețitoare, a pensiilor, a alocațiilor de stat pentru copii ori a lefurilor uneia dintre cele mai năpăstuite categorii de bugetari, profesorii. Sau “dascălii”, așa cum le place să îi numească prin emisiuni televizate pe oamenii școlii politicienii de la București. Nu-i vorbă, „dascălii’’ nu sunt chiar foarte respectați nici de pesediști care nu-și amintesc de ei decât atunci când nu se mai află la butoanele puterii, dar nici de liberali, în frunte cu premierul Ludovic Orban pe care l-a luat în august gura înainte și i-a jignit pe pofesori în chip impardonabil , nici de parlamentarii partidului. Dovadă sfaturile prețioase în vederea procurorii măștilor de protecție, sfaturi date sfidător de unul dintre cei mai infatuați și mai greu de suportat vectori de imagine ai PNL, parlamentarul Dan Vâlceanu. Un ins al cărui comportament seamănă teribil cu acela al pesedistului Lucian Romașcanu. Profesorii nu par a fi nici măcar pe placul unuia dintre secretarii de Stat din MEC, o doamnă pe nume Luminița Barcari, ea însăși „dăscălița”, dar care acum pare a fi preocupată mult mai puțin de ceea ce se întâmplă în școli, ci mai intens de reușita ei în alegeri. Doamna în cauză nu îi socotește pe profesori a fi angajații Ministerului, drept care, în opinia cetățenei în cauză, nu MEC s-ar cuveni să le asigure acestora măștile. Zicerile aiuritoare ale doamnei Barcari, iresponsabil și politicianist plecată în concediu chiar în zilele în care se pregătește deschiderea școlilor, un concediu încă și mai iresponsabil și politicianist aprobat de șefa ei, d-na Monica Anisie, sunt parte din strategia cu care atât guvernul cât și ministerul de resort vor să scape de răspunderea nerezolvării marilor probleme ale școlii românești de toate gradele.
Nu Ministerul Educației și Cercetării ar trebui să fie, în viziunea guvernanților de la București și, din păcate, și în aceea a președintelui Klaus Iohannis, un tot mai puțin convingător susținător al echipei Orban, principalul responsabil pentru reluarea în condiții acceptabile a cursurilor. Nu Ministerul poartă vina că în multe zone ale țării școala online, asigurarea unităților de învățământ cu atât de mult promisele laptopuri și tablete, cu materialele sanitare de primă necesitate dar și instruirea profesorilor cu modul în care trebuie utilizate ele au rămas și la acest mijloc de septembrie un vis frumos. Căruia i se alătură coșmarul școlilor rurale care au și în toamna anului de grație 2020 toaleta în curte. Responsabile sau, după caz, de vină sunt inspectoratele școlare, autoritățile locale, profesorii, elevii și părinții acestora. Care mai au și îndrăzneala de a critica pe la televizor incompetența managerială, absența abilităților organizatorice și, mai ales, lipsa totală de realism a ministrului Monica Cristina Anisie. Care nu vrea să observe că în foarte multe locuri din țară nu prea mai sunt bani. Doamna Anisie, dar și toți membrii guvernului știu că de felul în care se va desfășura începerea școlii, de câte nemulțumiri sau chiar de câte scandaluri va fi însoțit momentul depind nu doar prezența la alegeri, ci și scorul electoral al PNL. Așa că acum mai marii peneliștilor se dau de ceasul mortii fie să cârpească ceea ce se mai poate cârpi, fie să mistifice realitatea și să găsească eventuali acari Păun. Am văzut serile trecute la televiziunea Digi 24 o dezbatere referitoare la modul în care va începe luni, 14 septembrie școala. Patru profesori din învățământul preuniversitar, au pus degetul pe rană și au spulberat cu argumente logice, irefutabile iluziile, dar și minciunelele pe care ni le vinde doamna Anisie. Care, să o spunem drept, acționează mai degrabă ca om de partid și nu ca om al școlii. Am impresia că și doamna ministru a văzut emisiunea cu pricina căci numai astfel se explică postarea ei de vineri dimineața de pe facebook. Ceva de genul Fedra rănită. E vorba despre o postare în care șefa școlii românești se prezenta drept ființa lovită, ultragiată, dezamăgită că toată lumea o critică, că laolaltă profesori, părinți, elevi dau în ea cu piatra. Pesemne, doamna Monica Anisie se aștepta la osanale, la omagii aduse abilităților ei în pasarea răspunderii. Capitol în care îi concurează cu succes pe colegii ei de Cabinet Lucian Bode, Marcel Vela sau Ion Ștefan ca să nu mai vorbim despre însuși premierul Orban. Profesorii prezenți în studiourile Televiziunii Digi 24 i-au demonstrat, fără putință de tăgadă, doamnei Anisie că nu poate păcăli pe toată lumea. Că nu conving pe nimeni entuziasmele ei mimate, nici duioșiile și mămoșeniile contrafăcute, nici colegialitățile trucate și nici vorbele de clacă în conformitate cu care guvernul, ministerul au făcut totul în vederea reluării în condiții cât mai bune a cursurilor. Cred că doamna Monica Anisie făcea mult mai bine dacă spunea sincer că s-a încercat să se facă cât mai multe având în vedere drasticele constrângeri bugetare. Care nu permit nici cine știe ce mari achiziții, nici reducerea numărului de elevi din clase, nici sporirea atât cât ar fi trebuit a numărului de norme didactice, nici angajarea de personal ajutător, fie el didactic sau nedidactic.
E drept că și dacă și-ar fi asumat riscul de a fi sinceră, doamna Anisie, în calitatea ei de membru al guvernului, ar fi putut avea o problemă. Aceea de a fi solicitată să răspundă la o întrebare-cheie. Cum se face că pentru luna septembrie Executivul Orban a înzecit la propriu subvenția partidelor politice? Pentru partide și servicii secrete sunt bani, pentru școală și profesori, nu? În încheiere fac precizarea absolut necesară că multiplicarea cu zece a fondurilor partidelor a fost o operațiune care, să fim bine înțeleși, nu are nimic în comun nici cu campania electorală, nici cu alegerile locale propriu-zise. Care sunt și ele necesare. Alegerile fac parte dintr-un ansamblu și constituțional, și democratic. Precum mersul la școală. Adică dreptul la educație. Înzecirea este o operațiune guvernamentală care aduce multe beneficii celor două mari partide. PNL și PSD. Și activiștilor acestora. Personaje de care e mare nevoie în 27 septembrie. Totul pentru front, totul pentru victorie.
Nu, nu e vorba despre frontul școlii.

Distribuie acest articol

9 COMENTARII

  1. „​Lucrul cel mai important este că am redus, per total, cu 30% finanţarea pentru partidele politice, apropo de reducerea cheltuielilor. Nu ştiu către cine se duc banii. E un amendament care a fost aprobat la Legea bugetului de stat, un amendament care a scăzut, de exemplu, finanţarea pentru PSD”,
    Asta zice premierul Orban . Criteriile de acordare tin acum de numarul parlamentarilor .
    Ca si model de functionare , descentralizarea deciziei, la nivelui invatamintului romanesc nu face altceva decit sa responsabilizeze comunitatile de oriunde din tara .,Descentralizarea produce : implicarea tuturor membrilor comunitatilor in luarea celor mai bune decizii .
    Muta responsabilitea la cei direct interesati in as ajuta semenii comunitari si la cei care cunosc mai bine trebuintele comunitatii in cauza .
    Creeaza o forma noua de concurenta in a aduce si promova in functii , la nivelul invatamintului si sanatatii si nu numai ,oameni priceputi ,ce pot ajuta si se vor dedica comunitatii .
    Obliga structurile alese din Teritoriu – primarii – spitale , sectii de politie, biserici, etc etc . ,membrii acestora , in as revizui comportamentul fata de cetateanul comunitar .
    Determina o modificare reala a intelegerii nevoilor comunitatii incepind cu cele mai fragede virste .
    Accentueaza nevoia de digitalizare si democratizare a intregii comunitati .
    Apropie , ca model de intelegere , membrii comunitatilor .
    Deja presedintele Iohannis a estimat aparitia unui cadru concurential ,la nivelul invatamintului de orisicare fel , concurenta ce va produce mari schimbari , modificari de abordare a intregii organizari , in ceea ce priveste bunul mers al lucrurilor in invatamint . Peste ani vom multumi celor care au facut posibil asta .

  2. Cu siguranta ADN-ul politicienilor seamana teribil, indiferent din ce partid fac parte! Si proximitatea puterii are lor de trigger activind gene atavice.
    De 2000 de ani iarna ne ia prin surprindere – trebuie sa ne miram ca dupa 6 luni un partid, oricare ar fi el, e surprins ca timpul trece si nu a apucat sa faca nimic fiind prea ocupat cu rezolvarea problemelor?
    Sa ne miram ca nu sint bani pt copii in situatia in care nu avem doar 300 parlamentari asa cum am VOTAT majoritatea; ca au dupa ei cohorte de tutari si de tinatoare ca doar sint toti os domnesc; ca bagam bani in tot felul de culte si crestem nr de biserici la hectar dar nu reusim sa facem instalatii sanitare demne de mileniul III.
    Prima indicatie primita de la scolile copiilor a fost: cei care nu vor sa faca religie sa depuna cerere luni dimineata….. Romania 2020. Trebuie cerere pt a nu participa la un curs facultativ – unde se dau note pt a modifica media finala. De asta nu sint tablete, copiii trebuie sa creada nu sa vada si sa invete.
    Cu siguranta scoala a fost deschisa numai pt a organiza alegerile, vom vedea ce urmeaza dupa. E posibil ca onor guvernul sa nu obtina multasteptata majoritate – ba sa iasa chiar mai rau. Sa te ti atunci aberatii

  3. Timp de 30 de ani de la Revolutia din 1989, scoala nu a fost o prioritate ci o carpeala continua si subfinantare. Nivelul de pregatire al cadrelor didactice a scazut tot mai mult. Scolile de meserii puse pe butuci, ca majoritatea sa faca liceul si sa alimenteze fabricile de diplome. Rezultatul se vede azi, mai mult analfabeti functionali si abandon extins al scolii. Mediul rural este cel mai vitregit. Putini parinti au bani de scoli private. Toate guvernele si toti ministrii educatiei ar trebui trasi la raspundere si invinuiti de actiuni contra intereselor natiunii. Dar cine sa o faca ?!!!

    • Nu toate scolile din rural au fost vitregite, sunt unele finantate la greu. Dupa cum nici toate scolile din urban nu sunt pline de bani.

      Sunt multe variabile in joc, dar opinia publica judeca dupa situatia pisicii negre (te intalnesti cu multe pisici in drum. dar o tii minte doar pe cea neagra, pe care o legi automat de o imprejurare nefericita).

      Abandonul scolar la randul sau are legatura mai cuarnd cu mediul familial decat cu scoala in sine. De altfel aceasta idee a „combaterii abandonului scolar” a consumat multi bani aiurea din impozitele fraierilor care muncesc.

      Cu foarte putine exceptii, abandonul scolar nu poate fi combatut decat prin legarea sanselor in viata de efortul depus, in special cel depus in tinerete pentru a invata. Aceasta idee simpla trebuie pusa in practica intr-un stat liberal, nu merge altfel.

      Romania are insa in continuare o mentalitate comunista primitiva: daca sunt cetateni care nu au, apoi statul trebuie musai sa le dea!

      Statul trebuie sa ofere sanse, nu bani, dar acest lucru este aproape imposibil de inteles in mod corect de imensa majoritate a romanilor. Si nu vor intelege pana cand nu vor muri de foame.

      ===

      Hai sa presupunem ca ii punem sa curete toalete pe toti ministrii si prim-ministrii Romaniei din 1989 incoace. Ce obtinem? Nimic. Partidele politice au dat romanilor ce si-au dorit: trai usor fara munca.

      Ca sa se intample ce doriti, nivelul de trai al romanilor ar trebuie sa scada macar la jumatate. Va inchipuiti castigand alegerile un partid politic cu un asemenea program?

  4. Incepem scoala cum stim, fara sa putem sa ne adaptam la noile realitati. Nici dpdv sanitar, dar nici politic.
    Da, inteleg ca e un sondaj care spune ca 60% din parinti vor inceperea scolii in format clasic. Dar toti medicii cu care am vorbit, unii din ei parinti, au rezerve majore ca e o idee buna, opinie pe care o impartasesc si o parte din parintii mai cu capul pe umeri, ce pot citi printre randuri. E inadmisibil sa decizi inceperea scoali, la fel ca si alte masuri de relaxare punand inainte „Daca”. Noi va dam drumul la scoli, va fi bine DACA… Si apoi urmeaza transferul de responsabilitate la cetatean, respectiv copii. Adica DACA „se vor” respecta reguli. Si daca nu ? Numaram mortii, avand o rata a mortalitatii de lumea a 3-a, cand Europa isi pune problema valului 2 dupa ultimele date, pentru un act de educatie fad, invechit ce nu aduce multa valoare adaugata, din aceeasi zona. Dar cum masori eficienta actului pedagogic e o alta discute pe care responsabilii stiu sa o ocoleasca cu atata maiestrie si ti-ar vorbi ore intregi despre cat de importanta este scoala insa nu pot sa iti aduca nicio data pentru asta. Fiindca eu ei grija ca cei care nu sunt „complianti” cu standardele lor, adica nu au diplome oferite de ei si sistemul lor, sa nu aiba nicio sansa mai departe. Insa acest lucru este „about to change”, iar pandemia a grabit si procesul asta. La fel cum multi manageri nici nu voiau sa auda de lucrat de acasa, iar acum se minuneaza de cat de productivi sunt angajatii de acasa, scoala online va exploda. Si ii va fi greu statului sa mai detina monopolul, o sa vedeti.

    Revenind la pandemie, cat timp tu, ca guvern nu poti sa te asiguri ca masurile alea simple sunt respectate, fara exceptie, privesti toata vara cum romanul da buluc la mare, cum merge in autobuz fara masca, dar si altele, doar pentru ca e an electoral si nu vrei sa ii superi pe votanti, nu faci decat sa ii condamni la inapoiere. Iar de cand cu pandemia, pe unii la moarte. Cand va fi tara asta guvernata de experti, ca in occident, si nu de populism / „idiocracy”?

  5. „împrumuturi din ce în ce mai dese…”

    …Sunt destinate în mare parte pentru a „rostogoli” împrumuturile făcute de guvernele PSD. Adică, pentru a amâna plata lor.

    Carevasăzică, banii împrumutați sunt utilizați pentru a acoperi deficitul bugetar, adică lipsa banilor la Buget despre care scrie chiar autorul articolului. Motivul pentru care lipsesc este de asemenea cunoscut de cătrea autor, anume cheltuieli (cum sunt măriri de pensii și salarii, spre exemplu) stabilite prin lege de majoritatea parlamentară PSD-ALDE-UDMR, fără precizarea sursei de finanțare.

    Așadar, ce anume i se poate imputa în legătură cu datoria publică d-lui F Cîțu?! Nu-mi este drag deloc domnul respectiv, mai ales de la povestea cu „iepurașul pe crenguță”, dar, dacă nu sunt obiective, criticile nu pot fi credibile, ci seamnă mai degrabă cu atacurile politice.

    • O alta cauza despre care nu vorbeste vad, nimeni, este imposibilitatea cresterii afacerilor.

      Altfel spus, avem o combinatie de cheltuieli exagerate cu impiedicarea veniturilor.

      Cureaua de transmisie este piata muncii: cand statul plateste mai bine, resursa umana migreaza din privat la stat.

      Piata muncii este rigida, supraprotectoare pentru angajat, ceea ce toarna gaz pe foc.

      Mai departe, din moment ce la stat nu pot exista criterii de performanta, educatia produce diplome – astea se cer.

      Si tot asa.

      ===

      Un alt impact negativ al furcii cheltuieli mari – venituri mici pe care il vad este bulversarea scarii sociale. Ceea ce afecteaza educatia, evident.

      Nu pot sa cred ca lucrul evident pentru toata lumea nu e evident si pentru PSD-ALDE-UDMR. Sa spunem ca e un joc politicanist nu ar reflecta decat o parte din realitate. Ei fac un astfel de joc pentru ca exista electorat care crede asa ceva. Adica fac de fapt ceea ce electoratuil lor le cere!

      Asa arata democratia, isi poate face siesi rau daca societatea respectiva nu a apucat sa internalizeze valori solide, intr-o evolutie istorica indelungata.

  6. Caz rarisim, dl Mircea Miclea, ministru al Educaţiei, la 11 octombrie 2005 a demisionat acuzând subfinanțarea cronică a învățământului, după ce Alianța Dreptate și Adevăr promisese că va aloca şcolii 6% din PIB. Mai nou, chiar Legea educaţiei naţionale prevede din 2011 acordarea acestui 6% din PIB, dar clasa noastră politică preferă o Românie înapoiată, cu electorat uşor de ţepuit.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Colectia Contributors.ro

Carte recomandata

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Carti recomandate de Contributors.ro

 

 

 

Top articole

De ce e Bucureştiul altfel

Capitala României e cea mai mică (spaţial) metropolă importantă din regiune: oraşul se termină imediat după blocuri. Limitarea extremă crează probleme importante...

România înapoiată: reflecții la început de toamnă electorală

Locuiesc într-un sat situat la mai puțin de 10 km de Sibiu, practic într-o fundătură mărginită de dealuri...

Cum se stinge un sat în România

Satul Șirnea din comuna Fundata, județul Brașov este deja bine cunoscut de publicul românesc. Imagini feerice din acest sat de munte circulă...

Asaltul asupra cunoasterii, ratiunii (common sense) si alunecarea spre intuneric

Am fost ispitit sa scriu intoarcerea in Evul Mediu gandindu-ma la faimoasa “e pur si muove” a lui Galileo Galilei, astronomom ,...

Votul este despre bani!

Asistații Discuția a început de acum câțiva ani când mătușa mea din Ardeal se plângea că nu are cu...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.