vineri, martie 29, 2024

Cum ne fac miniștrii cetățeni digitali. De mai multe ori pe fiecare.

Pentru a intra ca cetățeni în epoca digitală, ar trebui să fie simplu să ne identificăm în relația cu Statul. Avem CNP, avem buletine deștepte și pașapoarte cu cip, avem carduri de sănătate și încă câteva.

Deci, cum mă identific eu ca cetățean român digital în relația cu statul?

Nu vă grăbiți. Nu doar că nu e simplu, dar e al naibii de complicat și disfuncțional. În România pare că fiecare instituție se apucă de capul ei să ne identifice digital. Și chiar așa și este.

Pentru a fi simplu pentru noi ar trebui ca politicienii să pună instituțiile să se coordoneze și să vină cu o soluție unică și simplă. Dar cum România este de fapt o țară neguvernată și doar furată de niște ageamii care habar nu au de guvernare modernă, situația ni se sparge nouă în cap.

Guvernul nu are absolut nicio direcţie pentru identificarea electronică a cetăţeanului.

Avem pe de o parte cardul naţional de sănătate, emis de, desigur, Ministerul Sănătăţii, care identifică în mod unic orice persoană de peste 18 ani.

Deci o identitate electronică pentru toți cetățenii.

Apoi, avem proiectul Ministerului Afacerilor Interne al cărţii de identitate electronice, lansat de curând.

Dacă tot avem în portofele un card care deține informații emis de stat, de ce nu a mers ministra de Interne la ministrul Sănătății să spună: “colega, cum ar fi ca în loc să mai dăm câteva zeci de milioane de euro și să dăm românilor niște cartoane separate, să unim cardul de sănătate (bazat pe CNP) cu CI electronică bazată pe același CNP?”. Nu știm de ce nu a mers ministra, dar cum Ministerul de Interne a pierdut startul la identitate electronică, nu se putea să nu vrea să fie el mai cu moț. Deci alt card, altă distracție.

Stați că mai avem.

La o săptămână după aprobarea proiectului de la Interne, Ministerul de Finanţe nu se lasă mai prejos şi îşi propune să dezvolte încă o identitate electronică, pe lângă cele două existente: identitatea electronică fiscală.

De ce nu a mers ministrul de Finanțe la ministrul Sănătății sau la ministra de Interne?… Ați înțeles ideea. Sau de ce nu i-a încuiat Tudose pe toți trei într-o cameră zicând că nu ies de acolo până nu vin cu un plan de card unic?

Deci avem identitate electronică pentru sănătate, vom avea una pentru MAI și una pentru fisc. Un singur CNP, dar trei carduri.

Stați puțin, dar nu avem pentru fisc ghișeul.ro deja?

Ei, aș. Aceea este altă identitate electronică gestionată de către Ministerul Comunicaţiilor şi al Societăţii Informaţionale.

Păi, dacă avem minister al Comunicațiilor și al Societății Informaționale, tocmai el să nu ne dea identitate electronică? Dacă tot avem atâta ministere, cred că vom ajunge să ne dea fiecare minister câte un card separat. Abia aștept să mă identifice digital Ministerul Sporturilor (că uneori fac sport) sau Ministerul pentru Dialog Civic (că uneori mă ia câte un avânt civic).

Deci, avem identitate electronică de la Sănătate, vom avea de la MAI, vom avea identitate fiscală de la Finanțe și avem deja identitate fiscală de la Comunicații.

Credeați că am terminat? Sunteți optimiști.

Ca să nu rămână repetent şi anul ăsta, Ministerul Muncii vrea şi el să intre în joc, aşa că propune Registrul general de evidenţă a salariaţilor (detalii la art 2 alin 11), pentru care angajatorii trebuie să obţină parola de identificare electronică făcând o plimbare până la ITM.

De ce nu s-a dus doamna Olguța la colegul de la Sănătate… ?

Hai că ne repetăm. Miniștrii și ministerele nu vorbesc între ei, sunt prea fuduli.

Probabil fiecare instituţie a statului român va crea câte o identitate electronică, pentru că tot e la modă.

Anul trecut, guvernul tehnocrat înfiinţa CIO – șeful informatizării administrației. S-au dat reguli că nu mai face fiecare instituție digitalizare de capul ei, trebuie un plan și niște reguli, toate coordonate de la guvern.

Culmea e că PSD nu l-a desfiițat, există și acum funcția asta. Doar că e ignorată. Cum or fi trecut de CIO trei proiecte de identitate electronică concurente în mai puțin de o săptămână? Mă întreb dacă l-au întrebat măcar pe CIO.

Cum ar putea un CIO să o coordoneze pe doamna Olguța sau pe doamna Dan sau pe domnul de la Finanțe. Păi, ei sunt miniștri, domne, e fiecare împărat pe tarlaua lui. Ce ministru ești dacă nu dai un card propriu la popor?

Am mai spus: PSD nu știe să guverneze România modernă. E din alt secol și din alt film. Ca să avem o relație decentă cu statul și să scăpăm de hârtii primul pas ar fi o identitate electronică simplă, clară și utilă. În loc de asta vom avea vreo 10, fiecare cu reguli proprii și fără posibilitate de a comunica între bazele de date. Evident că va trebui să plimbăm în continuare hârtii între ministere, care își dezvoltă sistemele IT ca niște insule care nu comunică.

Cu un stat slab condus de politicieni inepți și de birocrația care își vede doar interesul îngust (să facem un proiect, să luăm niște bani europeni, nu contează că nu are logică pentru cetățeni) vom rata încă o dată intrarea în epoca digitală. Ce putem face deocamdată, ca cetățeni și opoziție, este să înțelegem și să fim cu ochii pe ei.

La Comisia de Tăiat Hârtii am strâns o echipă de IT-iști voluntari specializați în design de sisteme pentru instituții și integrarea lor. Vom elabora harta sistemelor IT esențiale pentru cetățenia digitală și vom puncta fiecare sistem al fiecărei instituții în funcție de cum simplifică (sau nu) viața cetățenilor și în funcție de cum comunică cu alte sisteme ale statului, astfel încât să nu mai cărăm hârtii de la stat la stat.

Adică vom ști cum ar trebui să arate sistemul integrat și unde suntem. Deocamdată, guvernul PSD merge fix în direcția contrară: fiecare de capul său.

Distribuie acest articol

9 COMENTARII

  1. Cred ca dincolo de aparenta incompetenta, adevaratul motiv e faptul ca, de fapt, nu se doreste o astfel de unificare si integrare a sistemelor IT ale statului. Pe de o parte, e mai eficient sa sifonezi bani pe contracte separate, repetate, si oricum, supradimensionate. De asemenea, o integrare eficienta ar face evidenta inutilitatea a nenumarati plimbatori de hartii din institutiile publice si ar reduce oportunitatile de suplimentare a veniturilor )spaga)pentru angajatii din aceste institutii. Si, poate cel mai important, existenta unui sistem IT integrat si bine pus la punct al statului ar face mult mai dificila ascunderea veniturilor neoficiale ale politicienilor – cum ar fi ca, din cateva clickuri, o autoritate a statului sa poate obtine o raportare completa si la zi a situatiei financiare a unui ales al neamului? Sau, ca pe baza datelor unificate, sa poti obtine automat o situatie privind persoanele care detin averi care nu coincid cu veniturile? Ar fi nasol, pentru ei.

  2. D-le Ghinea, scopul acestor carduri nu este, bineinteles, eficientizarea statului ci, pe romaneste, spaga. Din cele 30 de milioane de euro sau cat a costat cardul de sanatate doar 4-5 milioane a fost implementarea efectiva a sistemului. Restul banuiti dvs unde s-au dus. La fel va fi si la celelalte carduri, pentru ca statul nu are un mecanism corect prin care sa liciteze adevaratii producatori (din strainatate) ci doar intermediarii lor din Romania, niste smecheri de cel mai inalt calibru.
    Aaa, si sa nu uit…. batalia inca nu s-a incheiat, pentru ca dupa emiterea cardurilor urmeaza un pas si mai profitabil pentru castigatori – gestionarea lor (aka sume recurente anual, de ordinul milioanelor. De euro, desigur).

    cu stima

  3. Felicitari pentru observatie si articol, domnule Ghinea! Va scapa din vedere un mic mare detaliu. Cele trei ministere sint de capul lor nu pentru ca nu vor sau nu pot, ci pentru ca in felul acesta exista, in loc de unul, trei departamente de functionari bine platiti. Pai ce facem, ii dam afara numai asa, ca sa optimizam? „Gura lor sa nu maninca?” :D

  4. Sa nu ne avintam totusi prea tare… Guvernul actual, da este profund incompetent, dar nici dele precedente nu prea sint de Laudat. Si, da, de acord: guvernul Ciolos 2 a dat semnale puternice ca ar fi putut fi cel mai decent guvern de dupa lovilutie.Trebuie sa observam insa ca ceea ce ii lipseste profund Romaniei este un sistem sau mai multe) de analiza a ceea ce Romania ar dori sa devina, si unde vrea sa ajunga. Iar aceasta analiza trebuie sa inceapa cu observarea a ceea ce este in jurul nostru. Asadar, ar trebui sa existe un institut (un fel de ONG, ne angajat / dirijat politic) care sa studieze sistemele de guvernare ale tarilor mai avansate decit noi (care nu sint putine) si care ar putea (pe portiuni) fi aplicate eficient in Romania.
    In lumina acestui exemplu, trebuie sa mentionez ca, in Canada, bunaoara, tot ce este legat de sanatatea si starea fizica a individului este considerat ca fiind de domeniu strict privat, adica informatiile respective apartin numai individului, si, partial, doctorilor care il trateaza. Cu alte cuvinte, exista teama (care in Romania de azi ar fi foarte justificata) ca guvernul s-ar putea folosi abuziv, impotriva individului, de informatiile medicale ale acestuia, daca ar avea acces direct la ele. Deci informatiile medicale trebuie sa fie, intr-o buna masura, strict confidentiale. Se pare ca la fel este si in Elvetia (conform celor declarate recent de catre Nicolae).
    Deci, inainte sa ne exprimam in sensul ca ar fi bun un card comun (da, adevarat dpdv al eficientei), ar trebui sa ne informam care este situatia in tarile mai civilizate, si, daca putem, sa incercam sa imbunatatim sistemul respectiv, atunci cind va fi aplicat in Romania.
    Este totusi regretabil ca nici macar dvs., care aveti atitea legaturi cu sistemele europene, se pare ca nu cunoasteti astfel de aspecte.
    Si, da, in America de Nord, cealalta carte de identitate este doar carnetul de conducere… Aici, da, poate ca Romania ar putea veni cu ideea ca fiecare nou nascut sa aiba o carte de identitate, pe care, la virsta de 16 sau 18 ani sa apara si fotografia, aceasta putind juca rolul dublu si de carnet de conducere. Samd…

  5. (cont.)
    Evident, in Canada sistemul de sanatate este majoritar de Stat, mai mult sau mai putin cam ca si cel din Romania (acesta este si motivul pentru care, pentru multi cetateni, nu este prea grozav…).
    Sistemul Canadian functioneaza, insa doar in prametri relativ normali. Sistemul American (in majoritate privat – mai mult sau mai putin), chiar daca si acesta departe de a fi perfect (multi neasigurati) se poate totusi lauda cu realizari extraordinare in medicina de virf (medicamente noi, proceduri noi, avansate, genomul uman, etc.), fiind un virf de lance in domeniu.

  6. Am fost un mare fan al digitalizării. Nu mai sunt.

    Imaginați-vă un stat perfect, eficient, identitate unică, card unic, totul merge strună. Acum faceți un efort și imaginați-vă Dragnea&co în fruntea unui asemenea stat, și absolut toată viața voastră, la dispoziția unor analfabeți, la doar un click distanță.

    Nu vreau să aud duma cu ”numai cine nu are nimic de ascuns se teme”. Toți avem câte ceva de ascuns.

    Pierzi un card, dispari ca persoană? Prefer să car 10 carduri după mine, îmi mai rămân 9 cu care să dovedesc că sunt eu.

  7. Asta nu e nimic; la cererea onor Ministerului Justitiei intre UNBR si MJ s-a incheiat un protocol prin care UNBR facea pentru toti avocatii carduri electronice (care continuau informatii profesionale, suspendari, compententa s.a.m.d.), iar MJ dota instantele si parchetele cu cititoare de carduri; scopul era identificarea facila a avocatilor fara drept.
    Buuun; de cca. 4 – 5 ani UNBR si-a facut treaba, a contractat cardurile, le-a distribuit; cheltuiala a fost semnificativa.
    MJ in schimb… inteleg ca anul acesta ar fi instalat cititorul de card…. unul singur la Curtea Suprema, undeva la etaj.
    Intre timp fiecare grefier cand vine un avocat verifica si depune la dosar adresa ca a verificat avocatul.
    Pe de o parte e pacat de atata hartie; pe de alta parte cardurile expira. In mod normal in baza protocolului UNBR ar trebui sa ceara de la MJ rambursarea banilor care au fost cheltuiti degeaba

  8. Ar mai fi de adaugat si identificare prin certificat digital calificat utilizat in special relatia angajator-fisc si de medici in relatia cu Casa Nationala de Sanatate (in total probabil 300.000-500.000 de cerificate); identificare clasica cu utilizator si parola (Cadastru, Pensii, Registru Comertului, etc – probabil alte cateva sute de mii).

    Pentru simplificare in studiu Romanian Government Enterprise Architecture and Interoperability Framework (RGEAIF) realizat in perioada Feb-Dec 2016 am propus un sistem e-government de autentificare electronica unica („Authentication Hub”) care sa fie utilizat in administratia publica si care poate sa fie implementat gradual cu ce exista acum (card de sanatate, certificate digitale, utilizator/parola) si extins in viitor cu alte metode de identificare (card de identitate electronic, si de ce nu, telefon). In RGEAIF am indraznit sa visam ca, in viitor, anumite cereri simple (ex. cazier) sa poate sa fie transmise si prin sistemele de internet- banking care si ele au autentificare avansata. Acum studiu RGEAIF, nu este publicat/discutat, si se afla in sertarele de la MCSI si CIO, probabil si pentru ca include recomandari pentru imbunatatirea Guvernantei IT din administratie.

    Studiul http://www.oecd.org/countries/romania/public-governance-review-scan-romania.pdf realizat in 2016 contine de asemenea recomandari pentru Guvernanta IT in administratia publica din Romania.

  9. Repet niste lucuri stiute cu siguranta.

    Luati va rog in seama ca pentru o administratie moderna este suficient un permis de conducere cu valoare de card ID, sau un card ID pentru cei care nu au permis de conducere si o legitimatie electronica validabila de pe telefonul mobil (sau boxa cu cifre, ca alternativa pentru cei care nu pot folosi moblilul). Paralel trebuie sa existe un sistem versatil si universal de plati si transferuri de bani electronic care sa fie unitar pentru persoane juridice si fizice. Nimeni nu va trebui sa vina cu dovada ca a platit.

    Ar trebui luat in consideratie ca toate celelalte carduri si certificate (nastere, casatorie, divort, deces) sa fie desfiintate. Probabil ca 25-45% din procedurile administrative pot fi eliminate direct prin simplificari si rationalizari introduse.

    Cetateanul e in centru, ca client al administratiei, si nu invers.

    Incercati sa fiti primii.

    Pina la introducerea unei platforme digitale (poate peste 10-14 ani) probabil ca vor trebui cirpite procedurile sistemului actual administrativ. Se pot introduce simplificari spectaculoase, chiar si fara digitalizare. O parte din birocratie este chiar ilegala. Nicio lege nu regleaza obligativitatea dovezilor de sanatate de exemplu, desi ele se pretind in mult prea multe locuri, pina si la botezul copiilor.

    P.S. IT-stii sint ,,timplarii priceputi” care construiesc sau analizeaza constructia existenta. Nu pomeniti nimic de arhitecti, care fac proiectul sistemului bazat pe cunostinte multidisciplinare (si modele existente) din afara stiintei IT-ului.
    Exista prea multe sisteme cu interactiune proasta pentru ca sint concepute de ingineri sau IT-sti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Ghinea
Cristian Ghineahttp://www.crpe.ro
Cristian Ghinea este europarlamentar, copreședinte al delegației USR PLUS în PE. A fost Consilier de Stat pe Afaceri Europene la Guvernul Romaniei și Ministru al Fondurilor Europene în cabinetul Cioloș. A fost director al Centrului Roman de Politici Europene (www.crpe.ro). A lucrat opt ani în media românească, iar între 2007 şi 2008 a studiat guvernare europeană la London School of Economics. În trecut, a fost implicat într-o serie de proiecte civice cu organizaţii precum Societatea Academică Română, Centrul pentru Jurnalism Independent, APADOR - CH şi Freedom House. Este autorul capitolelor despre România din prestigioase rapoarte internaţionale ca „Media Sustainability Index” şi „Nations in Transit”. Domenii de expertiză: - structura instituţională a UE - democratizare - studii media - transparenţa şi responsabilitate în administraţia publică Republica Moldova

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro