miercuri, decembrie 1, 2021

Cum se formeaza Europa imperiala: Schengenland si Euroland

Europa Imperială se întrupează sub ochii noștri. Este un imperiu liberal, bazat pe consens, nu pe cuceriri. Arma sa cea mai puternică este legea, nu forța armelor. Progresul ei stagnează, iar planurile de mărire sunt revoltător de neambițioase. Dar speranțele într-un viitor sigur, liber și pașnic depind de succesul ei.

Cea mai durabilă fortificație a imperiului o reprezinta directoratul concurență – o arma birocratică formidabilă cu putere de lege, a cărui sarcina este păstrarea integrității pieței unice. În lipsa ei, monopolurile și subsidiile guvernamentale ar dezavantaja consumatorii. Amenzile pe care le poate impune au supus cele mai puternice companii din lume, printre care Microsoft, Gazprom și Google. Printre “trofeele” sale se număra și cele mai importante state membre ale Uniunii Europene.

In imediata ei apropiere se află directoratul energie, cel care a distrus afacerile abuzive și discriminatorii din exportul de gaze al Rusiei, spre dezamăgirea apropiaților Kremlinului, mai ales a celor din Germania, dar spre beneficiul celor aflați inainte la cheremul rusilor. Piata unică a UE este acum mai mare decât UE însăși, incluzând și Islanda, Norvegia și Elveția. Ca țară – să-i spunem Țarapiețeiunice – ar fi cea mai mare, cea mai bogată și cea mai puternică entitate economică din lume. In privinta politicii comerciale, ea poate încheia acorduri cu niște coloși precum China și America, având o influență de care nici o țară membră nu ar fi capabilă de una singură.

Aceste elemente ale imperiului au fost bine gândite. Nu la fel se poate spune și despre rest. Zona euro, construită pe baza bunelor intenții, se transformă acum într-o țară – Euroland – cu o banca centrală care poate interveni, cu un fond pentru cazuri de urgență, cu reglementări fiscale ce trebuie impuse (întrebați-i pe greci) și cu o supervizare bancară comună. Niciuna dintre aceste instituții nu era de imaginat la început (și dacă ar fi fost, s-ar fi putut ca alegătorii să respingă cu totul ideea).

O explozie este încă posibilă, dar acum se poate vedea cum acționează moneda unică. În viitorul apropiat, Germania și alti exportatori din nordul Europei au de profitat de pe urma aceastei rate de schimb scăzută artificial. În schimb, ei sunt cei ce plătesc atunci când sudul Europei încearca să-și reformeze economiile pentru a-și recâștiga competitivitatea. Avem încă nevoie de niște elemente suplimentare – ștergerea datoriilor și transferuri fiscale. Dar direcțiile sunt acum clare.

Dificultatea de a asigura funcționarea Eurolandului este depășită de cel mai recent proiect: transformarea zonei Schengen de liberă circulatie fără pașaport într-un Schengenland. Acest superstat incipient este mai mare – are 26 de tări, față de doar 19 în Euroland. Libera circulație este unul dintre beneficiile cruciale din ultimii 20 de ani, un lucru pe care europenii de rând îl pretuiesc cu adevărat (poate chiar mai mult decât invizibilele beneficii ale pieței unice). Proiectul este acum amenințat de terorism și de temerile legate de o migrație scăpată de sub control: odată trecut de frontiera Schengen, poți călători liber, teoretic, din vârful sudic al Italiei până în nordul Norvegiei, în căutarea unei vieți mai bune sau pentru a lua viața altora.

Zona Schengen nu a fost proiectată să facă față acestui fenomen. Din aceasta cauza, Schengenland își crează propria armată: forțele de frontieră ale UE, care, potrivit propunerii inițiale, pot fi mobilizate ca să apere frontiera externă a Spatiului Schengen, chiar împotriva voinței vreunui stat membru. Mai mult, trecutul ne învață că imperiile care nu-si securizează periferia pot ajunge să fie destabilizate de ea. In consecință, Schengenland nu dorește doar să-și asigure securitatea frontierei, ci să și poată face față la ceea ce se întâmplă dincolo de ea. Schengenland își creează propria politică externă – tratând cu Turcia cu un avânt de realpolitik care l-ar face să roșească pe Bismark: îi ții pe migranți afară, iar noi iti lăsăm cetățenii să circule fără vize prin UE. Să ne așteptăm la și mai mult în 2016.

Schengenland capătă și propriile forțe de poliție: un adevărat FBI european. Tări cu sisteme penale și judiciare eficiente, precum Olanda, Franta și Germania nu vor să accepte lipsurile celor cu sisteme ineficiente (în special Belgia). Politia imperială implică schimb de informații, urmăriri dincolo de frontierele naționale, extrădări mai rapide și o strânsă colaborare între procurori. Marea problema care se pune este amenințarea la adresa vieții private și a drepturilor cetățenești: Schengenland trebuie să asigure un echilibru între aceste probleme și eficiența poliției.

Mai sunt multe alte probleme. Schengenland dorește să împartă migranții, astfel încât țările generoase (mai ales Germania și Suedia) să nu suporte costurilor disproporționate pe termen scurt. Dar țări ca Polonia, cu servicii publice fragile și o populație sceptică, nu s-au arătat încântate să primească un mare număr de migranți din Orientul Mijlociu (si-au luat deja porția preluând sute de mii de ucraineni, subliniază polonezii). Schengenland va trebui sa rezolve problema, propunând acces la fondurile structurale în schimbul ajutorului acordat în privința migranților. Tensiunile politice pe care le implică acest demers vor fi extraordinare.

Nu este clar cum se vor întelege aceste proto-imperii. Ce cuvânt au de spus minoritarii adepți ai lui “afară” în deciziile adoptate de cei care spun “înăuntru”? Cum să rămâi în UE, dar în afara Spațiului Schengen și a zonei euro – aceasta este adevarata dilemă a lui David Cameron, si nu politica falsului sau referendum.

Democrația este o problemă mai mare. Preferințele naționale sunt cele care modelează Europa Imperială, dar nu o și guvernează. Dacă dorești o piață unică de produse, oameni și capital, trebuie împiedici guvernele naționale să-și favorizeze electoratul si să încalce regulile cu subvenții și alte forme de protecționism. Dacă vrei o monedă unică, atunci cetățenii Greciei nu pot vota ca să primească o parte din banii contribuabililor germani. Dacă dorești o zonă în care să se circule fără pașaport, atunci trebuie să dispui de o supraveghere eficientă în interior și de o puternică demonstrație de forță la periferie. Aceste considerente afectează democrația.

In general, UE este democratică prin faptul ca Parlamentul European ține sub observație Comisia Europeană, care (s-o spunem deschis) este desemnată după o tocmeală între guvernele naționale. Dar toate astea sunt mai puțin vizibile și mai îndepărtate comparativ cu alegerile generale nationale. Avantajele pieței unice, ale monedei comune și ale circulației libere nu sunt un apanaj al elitelor: de ele beneficiază și cel mai umil cetățean. Milioane de oameni fac deja naveta peste granițele interne din Schengenland. Europenii nu vor renunța cu ușurință la avantajele cu care s-au obișnuit. Dar va fi nevoie de o mare schimbare: oamenii vor trebuie să renunțe la a mai pune în prim-plan suveranitatea nationala, in spiritul căreia au fost crescuti, oricât de iluzorie ar fi ea.

Cea mai mare slăbiciune consta în faptul că ridicarea târzie a unor asemenea instituții imperiale ca riposta la criză este atât de costisitoare și de riscantă ca și cum ai vrea să repari o ambarcațiune când ea se află deja în vâltoarea mării. Arhitecții acestor mari construcții au fost ciudat de discreți în privința riscurilor planurilor lor inițiale. Costurile și constrângerile sunt mult mai mari decât s-a anticipat. Alegătorii – fie ei britanici care se joacă cu “Brexit”-ul, portughezi și greci disperați care aduc la putere fragile guverne de stânga sau francezi care se orientează spre Frontul Național al Marinei Le Pen – pot bloca sau chiar răsturna Europa Imperială. Urmările acestui naufragiu ar face ca problemele de astăzi să para niște fleacuri.

Traducerea: Mihaela Danga

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

  1. Mie terminatia „land” imi da fiori.
    Politica externa a Germaniei in acest secol, si in 2015 cu migrantii, nu imi spun nimic bun despre viitor; eventual aceleasi amenintari daca nu ne vom supune dorintelor lor.
    Sa nu ne temem sa spunem ca dorinta de Brexit se datoreaza tendintelor hegemonice a Germaniei.
    A-l taxa pe Cameron ca prost ori obtuz este prea de tot.
    In general, articolul debordeaza de optimism.
    Dar evita sa atinga, chiar si cu o nuanta, jocul la doua capete al Germaniei.

    • Nu e nici prost și nici obtuz, e doar duplicitar. Promovează pe plan intern lucruri în care nici el nu crede, pentru a le trage preșul de sub picioare celor din UKIP. Și chiar dacă pe moment câștigă, tipul ăsta de politică generează ”backfire” la un moment dat. Însă el n-o să mai fie premier la vremea aceea, așa că ”după noi, potopul”.

      Problema e că Germania ar avea nevoie de o contrapondere, iar un eventual Brexit e un pas în direcția greșită, din punctul ăsta de vedere. Adică va permite Germaniei și mai multă libertate de mișcare, în loc să o tempereze.

    • Victore ar trebui sa fim mai optimisti. O piata atat de masiva si atat de bogata ca Europa nu se naste in 10 ani si fara probleme. Nu stiu daca Germania joaca la doua capete. Nu cred. Germania a aparat interesele europenilor in ultimii 20 de ani. Ceea ce noua ni se pare de la sine-inteles astazi ar fi fost de negandit in Germania imperiala ( cea nazista nu o iau in considerare… a fost prea „sick”).

      Eu cred ca Europa va deveni o super putere economica cu adevarat in mai putin de 20 de ani, dincolo de axa Paris-Berlin care a tinut-o in viata pana acum.

      • Așa este, da’ Germania o să-și fabrice componentele auto în România și o să le exporte în afara Uniunii drept germane, nu drept românești. Exact cum Bistrița nu va deveni niciodată Cluj pentru că există deja un Cluj și un București care au grijă de asta, tot așa țările mici din Uniune vor rămâne mereu la remorca Germaniei.

        E adevărat că până și ultimul vagon ține mereu pasul cu locomotiva, da’ el nu are habar niciodată în ce direcție merge, cu-atât mai puțin să decidă ceva. El doar se poate uita în urmă, să constate pe unde a trecut.

    • Germania are o problema demografica uriasa pe care daca va incerca s-o rezolve ca anul trecut va deveni plapuma prea ingusta pentru a rezolva problemele. Prognozele economice ale nemtilor pe terment lung au multe semne de intrebare printre care pana unde exporturile pot creste in ritmul in care au facut-o pana acum. In plus o mare putere trebuie sa detina si o armata pe masura ceea ce Germania n-are. Deci ca sa umple golurile demografice le-ar trebui cam 11 milioane de emigranti ( ar fi ceva dezastruos ) iar exporturile pe fondul unei economii europene mai curand anemice si declinului economiilor emergente ( vezi China, Brazilia, Rusia chiar Turcia ) este greu de crezut ca vor fi sacul fara fund ce parea pana acum.

  2. Aceasta Europa Germana imi tezeste repulsie stiut fiind faptul ca Romania „va beneficia”de dictatura germana in plan economic,social si ai politicii externe.As fi preferat o Germanie Europeana sau chiar Nord-Atlantica in locul unei Germanii imperiale care prefera sa faca aliante strategice cu Rusia si China.Sper sa se impotmoleasca tot proiectul asta european care arata ca Frankestein

  3. Englezii au inventat libertatea individuala, nemtii au inventat welfare-ul. Probabil englezi vor invinge fiindca nu santem toti nemti. SUA demonstraza o multitudine de state unite e o varianta cu mai mult success decat 27 de state separate. I final, probabil, vor fi Statele Unite ale Europei in care cetatenii vor avea dreptul sa poarte arme sa se apere impotriva tiraniei suprastatale.

  4. „Amenzile pe care le poate impune au supus cele mai puternice companii din lume, printre care Microsoft, Gazprom și Google”
    Fals. Gazprom NU a fost amendata de Comisie. CE a deschis in sept 2012 dosarul 39816 impotriva Gazprom dar nici pana astazi nu a luat vreo decizie de sanctionare.
    http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=1_39816

    http://economie.hotnews.ro/stiri-energie-19983850-comisia-europeana-acuza-gazprom-abuzat-pozitia-dominanta-8-tari-din-europa-centrala-est.htm

    Nici Google nu a fost deocamdata amendata. Microsoft si Intel in schimb au primit amenzi imense. La fel si o gramada de companii europene. De unde rezulta ca in fapt CE a actionat ca agent al unor carteluri non-europene pentru ca a subrezit pozitia pe piata globala a companiilor europene prin hartuirea sistematica si amenzi colosale ce au mers pana 10% din cifra de afaceri. A ‘supune’ companiile occidentale nu este o fapta demna de lauda, nicidecum, ci mai degraba o politica suicidara tipic socialista.

  5. 1.Ca analiza de imagine, nimic de reprosat autorului.Europa politica arata cit se poate de bine si frumos.Dar lipseste analiza de fond economica. UE este artizanul caderii economice a Romaniei, prin disparitia economiei si industriei nationale, a utilitatilor si resurselor nationale care le alimenteaza, cumparate de tarile si firmele straine.
    2.A fost interzis modelul economic national, adica posibilitatea de a pune taxe vamale pe importuri, de a obliga exportatorii de a construi si in tara uzine producatoare de bunuri de folosinta indelungata, de a crea societati de investitii mixte, daca strainii vor sa investeasca in Romania, de a raporta moneda nationala la alte valute, fara influenta Euro.Egalitate de sanse, numai pentru vesticii cu sanse sigure si unice.
    3.Moneda nationala nu se mai raporteaza la valutele mondiale, ci doar la Euro, al unei Europe in degringolada.
    Caderea monedei Euro fata de dolar, a antrenat in mai putin de un an, cresterea cu 30 la suta a dolarului, care va face praf si pulbere cistigurile salariale si nivelui de trai actual.Acest lucru se produce din cauza monedei Euro, iar nu a unui soc economic national, negativ.Ceeace s-a intimplat in 2009 va fi nimic fata de ce ne paste acum cu starea noastra economica, daca criza din China este intradevar una reala.
    4.Odata cu foaia de parcurs a integrarii – dupa 2000 – clasa politica si guvernele nu s-au mai simtit obligate la politici publice de creare de noi locuri de munca, lipsind azi cca. 5 milioane de locuri de munca si intreprinderile care le asigurau in 1990.Permanent se anunta locuri de munca in Vest, pe masura ce acestea din Romania dispar, sub presiunea marfurilor vestice, care creaza acolo locuri de munca!
    5.A emigrat economic un sfert din populatia tarii si jumatate din cea activa.Cu cine mai putem ,,reconstrui economic si industrial” Romania, daca guvernul Ciolos va asuma un astfel de proiect TEHNOCRAT?
    7.Cine si de unde va plati datoria externa a tarii, care se apropie de 100 de miliarde de Euro?
    In concluzie, autorul poate fi incintat de rezultatele politice ale integrarii, numai daca ignora rezultatul economice al Romaniei, datorate clasei politice cit si in mare parte integrarii.
    Daca nu eram in UE, poate ca azi aratam mai rau ca Serbia.Integrati aratam aproape la fel de prost, deoarece nu facem parte dintr-o uniune economica reala, ci dintr-una care doar isi spune astfel, pentru a utiliza resursele de toate felurile ale Romaniei, pentru dezvoltarea si bogatia tarilor deja ,,dezvoltate”.Nici Romania, nici UE nu au tenhnicile si proiectele care sa faca un echilibru de avantaje si pierderi economice, ca urmare a apartenentei la acest rai politic…

    • Plecarea romanilor din Romania nu se datoreaza Europei Unite ci incompetentei totale a romanilor care au fost la guvernare.
      Joburile in industrie dispar din Romania nu din cauza Europei Unite ( citeste piata comuna) ci din cauza romanilor incompetenti si a analistilor de doua parale care i-au sfatuit pe guvernantii incompetenti. Polonia, Slovenia, Slovacia castiga locuri de munca in industrie si au deficit de forta de munca in practic toate ramurile industriale. Moneda nationala s-o fi raportand la Euro doar in mintea patrata a economistilor suficienti.
      Sa dai vina pe Europa si pe Bruxelles pentru propriile imbecilitati e o dovada de prostie suprema. A la Becali. Mare patriot. mare om de afaceri.

  6. 1.Nu dau vina pe UE pentru ,,plecarea romanilor” si ,,incompetenta guvernelor”.Vina UE este ca n-o intereseaza acest lucru in calitate de ,,administrator general” si nu este capabila sa preintimpine si elimine aceasta plecare si incompetenta, prin proiecte comune UE – Romania.Ue este lipsita de infrastructura logistica,institutionala, tehnico-economica, capabila de a asigura dezvoltare economica.Ea beneficiaza bine mersi, de ,,amageala” uniune-economica, care este de fapt o uniune vamala, in care nu poti opri avalansa de marfuri straine, pentru a dezvolta propria industrie si agricultura!In aceasta situatie, vazind cum ne indreptam spre dezastru, cine este vinovatul nr. 1?Ce scuza are UE, pentru esecul economic al flancului sudic, in care Romania a pierdut ,,economia si industria nationala, utilitatile si resursele naturale” si detine locul cel mai de jos?Ce impiedica UE sa monitorizeze economic Romania, in loc sa se bucure (economic) ca averea nationala a disparut in folosul sau si populatia sa emigreaza si sustine dezvoltarea economica a tarilor dezvoltate?Ce ar mai fi de spus la toate astea , stimate … ?

    • UE e lipsită de infrastructura logistică, … etc ??
      Chiar așa se vede de la București ? Sau de la Moscova ?

      Sunteți ridicol stimabile … Nu mai e nimic de spus.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Edward Lucashttp://contributors
Edward Lucas scrie pentru the Economist. Este de asemenea senior vice-president al Center for European Policy Analysis, un think-tank cu sedii in Varsovia si Washington, DC.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

De ce majoritatea modelelor climatice sunt „fierbinți”?

O bună parte din articolele mele publicate pe această platformă discută modele (simulări) ale variațiilor unor parametri climatici precum concentrația de CO2,...

Metroul la Otopeni – marele eșec al unor politicieni mărunți

Eșecul magistralei de metrou M6: 1 Mai – Aeroportul Otopeni este eșecul politicienilor preocupați să dovedească faptul că nu se poate, în...

Despre felonie si sperjur

Domnule Klaus Iohannis, Cand Marius Manole si Radu Paraschivescu v-au returnat decoratiile, a fost vorba de o despartire lipsita de orice ambiguitate....

O nouă mutare pe tabla de șah a spațiului post-sovietic: Organizația Statelor Turcice. Erdogan mută, Putin evaluează.

Rusia și Turcia promovează în prezent o relație tranzacționistă.             Perspectiva geoistorică a relațiilor ruso-turce evidențiază o dimensiune...

Echipa câştigătoare a Preşedintelui Iohannis

La un an de la alegerile parlamentare, România are, în fine, o echipă câştigătoare : alianţa  social-liberală  şi-a definitivat lista de miniştri...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro