joi, aprilie 18, 2024

Dacă nu au profesorii pâine, să mănînce cozonac!

Nu trebuie să fii un observator din cale afară de atent al vieții politice interne pentru a băga de seamă că dl. prof.univ. dr. Sorin Cîmpeanu este unul dintre cei mai activi miniștri din guvernul Ciucă. Apare aproape zilnic la câte un post de televiziune cu acoperire națională (și, slavă Domnului! avem multe), face mereu anunțuri legate de schimbări în sistemul de învățământ, în procedurile de evaluare,vrea să se renunțe la teze, schimbă pe nepusă masă structura anului școlar, cheamă pe neașteptate studenții din online în sălile de curs, anunță că profesorilor le va fi prin lege interzis să își mediteze propriii elevi. Ne spune că e de domeniul iminenței adoptarea unei noi Legi a educației ceea ce, desigur, nu ar fi nicidecum rău de vreme ce vechea lege, cunoscută sub numele de “legea Funeriu”, bună-proastă cum a fost ea, adoptată sub presiunea președintelui de atunci, dl. Traian Băsescu care a descins în Parlament, a fost ciopârțită de capriciile și dorințele de originalitate ale celor ce l-au precedat pe dl. Cîmpeanu în funcție. Ne mai informează și că se află în lucru și o Lege a învățământului superior, lucru care iarăși, în principiu, nu ar fi tocmai rău, deși, după părerea mea, educația s-ar cuveni privită ca un continuum.

Dl. Sorin Cîmpeanu este cu deosebire preocupat de ceea ce se întâmplă în învățământul mediu. El este principalul centru de interes al inovărilor, inovațiilor și modificărilor pe care le plănuiește și deja chiar le pune în practică dl. ministru. O face cu mult înainte de adoptarea promisei viitoare legi a Educației. Să însemne oare asta că dl. Cîmpeanu are certitudinea că toate modificările impuse de el vor fi adoptate fără probleme? Sau puțin îi pasă d-lui ministru că vor urma noi schimbări,  adică tot atâtea alte bulversări? Însă acum el e șef la Minister, el trebuie să își facă el poftele. Care se cuvin puse în regim de urgență în practică. Numai că ele presupun mulți, foarte mulți bani, presupun dotări de care multe școli nu dispun și pe care e greu de închipuit că și le vor putea procura având în vedere că e deja o certitudine că în viitorii 4-5 ani nimeni nu are de gând să respecte prevederea de a fi alocate 5 sau 6 procente din PIB educației. Inutil să mai observ și eu cât de fără acoperire în fapte e conceptul România educată. Numai o vorbă spusă în vânt. Ceva ce sună în mod plăcut urechilor președintelui Iohannis.

E foarte adevărat că e nevoie de o reformare a sistemului. Și că acest proces se cuvine început cu învățământul mediu care a suferit în ultimii ani o masivă degradare. Numai în parte provocată de pandemie. Degradarea era o realitate preexistentă asaltului virusului Sars-Cov 2. Dacă cineva, de 40-45 de ani, de pildă, ar pune azi în practică zicerea lui Noica în conformitate cu care, la un moment dat, ar fi foarte bine să mai parcurgi o dată cursul liceal, ar constata că operațiunea nu îi servește la nimic. Din contră. Atât de mare e jalea din liceul românesc. Eu o constat în fiecare an, cu fiecare nouă serie de studenți. Tot mai slab pregătită. Reformarea se cuvine făcută însă în cunoștință de cauză, după o serioasă analiză a situației.

Știe însă oare dl. ministru cu adevărat ce s-a întâmplat, ce se întâmplă în învățământul mediu? Dl.Cîmpeanu nu a predat nici măcar o zi nici la școala generală, nici la liceu și nici nu avem prea multe știri că ar fi luat la pas școlile din România. Cum-necum, oricât de criticată a fost d-na prof.univ.dr. ing. Ecaterina Andronescu (și nu a fost nicidecum criticată pe nedrept), dumneaei a făcut vizibile eforturi în acest sens. A făcut nenumărate vizite în teritoriu. Să aibă oare dl. Cîmpeanu așa de buni sfătuitori, atât de performanți secretari de Stat încât să se poată baza eminamente pe opiniile, pe sfaturile lor? Care sunt aceștia? Majoritatea sunt nevăzuți-necunoscuți, știm despre ei doar că sunt mulți, însă toți numiți politic. Dl. Cîmpeanu nu prea dă semne că ar prea mare preț pe avertismentele venite, de pildă, din partea d- lui prof.univ.dr. Mircea Miclea (dl. Miclea a atras în repetate rânduri atenția că dl. Cîmpeanu riscă să devină adeptul sau victima formelor fără fond) și nici pe sfaturile președintelui Academiei, dl. acad. prof.univ. dr. Ioan-Aurel Pop. Bun, dl. Pop e un tradiționalist, el vrea să nu se piardă nimic din educația clasică, însă critici sau măcar sugestii au venit și de la succesorul lui la conducerea Universității “Babeș-Bolyai”, dl. prof.univ. dr. Daniel David, un campion al modernizării. Pe care o dorește a fi una reală și nu ceva făcut la modul hei-rup. Un hei-rup cu morgă, domeniu în care excelează dl. Cîmpeanu.

ANAF a anunțat zilele trecute că va declanșa o operațiune fără precedent ce are drept scop impozitarea profesorilor ce dau meditații. Mai mult, li se cere acestora să își cumpere de urgență case de marcat. Mai-marii ANAF nu par defel interesați de cât ar costa acestea. De acord. Legea e lege și trebuie respectată de toți, chiar și de acei profesori aflați la început de carieră care dau meditații fiindcă Statul român îi plătește prost. Tot amânând punerea în practică a legii privind creșterea salariilor din învățământ. Reamintesc că în urmă cu câteva luni, dl. Cîmpeanu însuși a admis că nu ar putea trăi cu o leafă de profesor debutant. Nu a făcut însă nimic pentru ameliorarea situației. Dl. Cîmpeanu e un conștiincios ostaș al partidului. Indiferent care ar fi acesta. În urmă cu vreo zece ani s-a dat de ceasul morții spre a acoperi plagiatul evident al fostului premier și șef de partid Victor Viorel Ponta (povestea e detaliată în cea mai recentă carte a Emiliei Șercan), acum ascunde plagiatul noului lui șef, generalul Ciucă. L-a votat ca judecător la CCR pe plagiatorul Licu. Dl. Cîmpeanu a plusat anunțând că le va fi interzis prin lege profesorilor să își mediteze propriii elevi. Corect. Dar ce facem cu copiii care învață în comune, acolo unde se prea poate să existe numai un singur profesor de o anume specialitate? Acestora le interzicem să recurgă la o modalitate (repet, discutabilă) de a recupera ceea ce școala nu le oferă în acest moment? Dl. academician la dublu, cu indemnizații aferente, Sorin Mihai Cîmpeanu a găsit și aici soluția. Profesorii nu au decât să facă meditații gratis. Or, asta e ceva de genul dacă nu au pâine, să mănânce cozonac.  Ori să bea profesorii ceai de tei cum ne-a sfătuit recent finanțistul șef al României.  

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Revine mereu si mereu ca un laitmotiv „PLAGIATUL” atribuit ca si vina absoluta doar a celui care a obtinut un astfel de titlu de Doctor in …. mai stiu eu ce .Simpla nefolosire a ghilimelelor sau a nefolosirii trimiterilor (acum obligatorii ) la textele de baza (cele ale inspiratiei ce tine de continuitatea unor deja recunoscute lucrari specifice )nu transforma o lucrare in plagiat atunci cind legislatia corespunzatoare nu prevede in mod expres aceasta .Doctorandul este doar parte a deciziei finale ce confera Titulul de Doctor in … iar responsabilitatea trebuie raportata la aceasta decizie finala ce nu apartine Doctorandului .Mai pe romaneste vinovat e cel care da si nu cel care cere .Deja noua lege lasa in urma erorile si deciziile eronate ale trecutului .Invatamintul si Ministerul Invatamintului , prin reprezentantii sai ,nu este un factotum asa cum ar parea la prima vedere.Statul are obligatia sa creeze un cadru legislativ si un cadru optim ce tine de modalitatea prin care participantii la acest proces , numit Invatare , elevi , profesori si cadre auxiliare , isi desfasoara activitatea .In rest decizia este personala .Profesorul , invatatorul , dincolo de priceperea fiecaruia , nu face altceva decit sa isi vinda cunasterea .Decizia ce tine de nevoia de cunastere este insa personala si alegerea este asisderea . Daca profesorul , invatatorul , doreste sa vinda acesta cunostere, in plan particular, este foarte corect ca el (profesorul )sa isi declare veniturile si tot atit de corect este ca el sa nu fie participant la acesta vinzare catre elevul avut la clasa .

  2. Tari rau glumele astea.. .
    nu vreti eventual sa le triplam salariile, ca sa aiba motivatie pentru a scoate si mai multi analfabeti functional? .. momentan sunt la 42%, dar estimez ca pot face un efort pana la 50%..asa ca ce dracu..hai sa aruncam cu bani in oameni prosti si mizerabili, care de 30 de ani doar stau la catedra si zbiara dupa salarii, in timp ce calitatea (profesionala) a elevilor lor nu mai este nici macar mediocra.. .

    • Școala nu poate crește IQ-ul elevilor, școala îi poate cel mult ajuta să-și realizeze potențialul, dacă acesta există. Dacă nu, nu.

      În lumea reală, valoarea IQ-ului depinde de părinții biologici, de factorul genetic: contează mărimea craniului, contează raportul dintre mărimea craniului și masa corporală, contează viteza de propagare a impulsurilor de la un neuron la altul etc. Școala nu poate face nimic la capitolul ăsta.

      Există factori care pot influența negativ IQ-ul unei persoane, de exemplu malnutriția mamei în perioada sarcinii, malnutriția în copilărie sau obezitatea în copilărie și / sau adolescență, iar școala nu poate face nimic nici la capitolul ăsta.

      În final, o persoană cu IQ sub 65 nu este capabilă să învețe să citească. S-au încercat tot felul de metode pentru ”nejutorați”, de exemplu începerea școlii cu 1-2 ani mai devreme, dar în jurul vârstei de 12 ani (aproximativ după clasa a VI-a) dispare orice avantaj al celor care au început școala mai devreme, biologia își intră în drepturi. Aceeași concluzie apare și în privința gemenilor biologici crescuți în familii diferite: în jurul vârstei de 16 ani ajung amândoi la același IQ, oricât de diferite au fost condițiile în care au crescut.

      Evident că asemenea realități biologice nu convin unei anumite tabere politico-ideologice, de asta discuțiile despre IQ sunt de-obicei reprimate. Pentru că, în final, se demonstrează imposibilitatea de a crea ”omul nou”, obsesia taberei respective.

      • @Harald, iti recomand sa cauti pe google definitia Analfabetului functional.. . ai sa descoperi cu surprindere cat de pe langa este comentariul tau.
        PS: am sa-ti dau un hint, pentru a iti facilita intelegerea mesajului… este vorba de ANALFABETI FUNCTIONALI (42% momentan), in masura in care esti analfabet ( complet), nu ai cum sa fii declarat si functional deoarece asta implica automat ca NU ESTI CAPABIL SA CITESTI, adica nici sa citesti si raspunzi gresit la testele ce releva procentul de analfabeti functionali.

    • Nem Tudom, nu credeti c-ar fi mai bine sa desfiintam scoala? Toata lumea se impiedica de ea, de la presedintele tarii, guvernanti, politicieni, parinti pana la elevi/studenti. Au uitat cu totii cine i-a invatat sa scrie, sa citeasca, sa gandeasca, etc. Credeti ca profesorii sunt asa de bine platiti? Cum explicati ca circa 33% din posturile din invatamantul preuniversitar sunt ocupate de suplinitori?

      • @MarCiuca, hai sa incepem…
        credem cine, ca sunt unu singur ?!?!?!
        ba da, asta CRED(adica eu). scoala la care condescendent faci referinta de parca ar fi vreun laureat la premiul nobel pt stiinte, este cel mai prost lucru ce i se poate intampla unui copil pe parcursul copilariei lui.
        nu, sigur nu au uitat.. in covarsitoare majoritate a cazurilor, de lucrul asta s-a ocupat unul din parinti.. si in nici un caz jegul pe care voi il numiti si aplaudati ca fiind scoala.
        nu cred ca sunt „asa de bine platiti” ci FOARTE BINE PLATITI, avand in vedere ca 42%(mai nou) din produsul muncii lor este rebut, de cele mai multe ori irecuperabil.. daca unu ca tine ar da 42% gherle in privat, nu ai trece de perioada de proba de 3 luni..
        spre deosebire de tine imi explic foarte simplu, din realitatea cotidiana… a”- viitorii profesori nu vor posturile de titulari(posturi pe viata care oricum sunt ceva ce n-ar trebui sa existe ) ci vor posturile „de titulari” eventual aflate la 2 min de mers pe jos de acasa
        b) mai exista si alti dinozauri care ocupa posturile alea desi nu trec pe la scoala si nici nu pot fi dati afara, asa ca sunt ocupate de suplinitori..
        daca vrei sa te mai educ in vreo privinta, nu ezita sa ma contactezi.

    • Cunoasteti vreo institutie publica de invatamint care sa le arate tinerilor cum ii fura institutiile statului ?

  3. Pentru mine, ca fost profesor trecut prin toate treptele, sc.generala, liceu, facultate, nici un ministru nu a reusit sa faca o reforma adevarata si coerenta. O lege a educatiei ca sa fie evaluata are nevoie de cel putin 10 ani de aplicare. La noi, invatamantul a avut parte de numerosi ministri, de carpeli fara numar care nu au produs decat 45% analfabeti functionali si diplome de hartie fara nicio valoare reala, plagiate la toate nivelurile. Exceptiile pozitive sunt rare si trecute sub tacere. Romania educata, cea mai mare minciuna ce a fost servita fraierilor.

    • O reforma a educatiei se pregateste in cel putin 3-4 ani, in care se lucreaza masiv atat cu specialistii in politici educationale (nu stiu sa fie macar 3 in ROmania, dar mai putem importa) si cu date reale din teren, fie din studii, fie din constatari personale.

      In acest moment ar fi mult mai bine ca scoala sa se desfiinteze cu totul in ROmania. Vorbesc serios, ea poate fi inlocuita foarte usor cu cursuri de scurta durata, in porotfoliul personal.

      Tot ce se invata intr-un an de zile la o materie la liceu se poate invata intr-o luna, daca stii ce si cum. Mai ales in era digitala.

      Aceasta modalitate este discutata in unele cercuri, mai putin in ROmania, unde nu are cine sa discute asemenea lucruri.

      Sa ne amintim ca dezastrul invatamantului romanesc a inceput acum peste 30 de ani. Cine credeti atunci ca ar fi putut sa pregateasca specialistii in politici de educatie? Scoala clar nu! Atunci cine? Discovery Channel? Sigur ca sunt si autodidacti, dar cati sunt acestia?

  4. M-am gandit si eu la sate si comune
    Similar, mai sunt și profesorii de la liceele tehnice sau vocaționale.
    P.S.: perfect de acord ca profesorii care predau inadins prost la clasa sau fac pe zbirii pana nu se inscrie lumea la meditatii sunt niste nulitati imorale.

  5. Domnule Profesor,

    Va citesc cu placere comentariile aproape zilnice…in special cele despre cartile pe care le recenzati. Scrieti ca Sorin Mihai Cîmpeanu este dublu academician. Ar mai merita sa spuneti si cate titluri de doctor honoris cauza a capatat.
    Poate ar merita sa scrieti intr-o zi despre toata aceasta inflatie ridicola de academii si titluri academice date numai la sefi si apropiatii lor.
    De aici din California, Romania privita prin prisma intelectualilor ei, pare o tara bananiera. Ma insel? Degeaba exista mari savanti in Romania pe care ii stim mai bine aici decat acasa, cand viata academica este acaparata ca insi gen Campeanu, Mircea Dumitru etc. si lista e foarte lunga care isi dau unii altora titluri si onoruri.

    • Academiile despre care vorbiți sunt invenții din pix. Create de tot felul de oameni politici care aleargă nebunește după titluri. În urmă cu vreo doi ani, s-a făcut o tentativă de a elimina de la subvenționarea de la buget a așa-numitei Academii a Oamenilor de Știință. O invenție a doamnei Ecaterina Andronescu. Academie în care și dl. Cîmpeanu este membru. Cu neprețuitul sprijin al CCR, dar și cu acordul liberalilor s-a renunțat la idee. Nu-i vorbă, nici adevărata Academie nu se simte din cale afară de bine.

        • Academicienii trebuie sa fie spuma din rindul dascalilor . Ei trebuie sa contribuie imiit la educarea poporului .
          Din pacate eu am constatat , pina acum , fix contrariul . Academicienii sint ( prin comportament si atitudine ) spuma imbuibatilor si infatuatilor . Cu infime exceptii .

  6. Fara a fi un simpatizant al domnului Campeanu (dimpotriva), atrag atentia asupra faptului ca de unde nu e… Cine sa faca reforma? Cine sa o puna in aplicare? La criticat toti suntem buni, dar nimeni nu se inghesuie sa propuna ceva. Din acest punct de vedere, macar Campeanu incearca. Partea proasta e ca respectiva incercare este personala, nicidecum de echipa.

    Dar pe de alta parte, pare-se ca nimeni nu e suficient de bun… Fiecare roman crede ca el le stie pe toate, si ca toti ceilalti se inseala. E greu sa asculti argumente si si mai greu este sa le aduci.

    De fapt, invata scoala romaneasca sa argumetnezi? Sau sa discuti, in general? Cateva ONG-uri si cativa profesori se mai chinuie cu asta, dar atat.

    Pana la urma, fiecare invata singur ce ii trebuie si invata sa fenteze sistemul pentru a nu invata ce nu ii trebuie.

  7. Ce profesor e ala care produce loaze ?!
    Sa fii imbuibat cu beneficii luate cu japca legala din rodul trudei mediului privat si sa trimiti in mediul social dupa 12 ani analfabeti ….. Mai bine te impusti .
    Daca profesorii nu au piine sa manince mamaliga . Sint satul de infatuati . Grosul lor este in mediul bugetar .

    • Probabil că ați performat în mediul privat. Foarte bine. Ați făcut-o așa, de unul singur? Cu resursele din dotare? Cu ce v-a dat mama la nașter? Nu cumva ați avut parte și de o școală bună? Și de buni profesori?

      • Mare parte din educatie am dobindit-o de la parinti .
        Tatal meu m-a invatat fizica , chimie , electronica , electrotehnica , mecanica , dulgherie si multe altele asa cum nimeni in sistemul de invatamint nu a facut-o . Inclusiv sa sofez . Si era un om cu 7 clase . Tot el m-a invatat sa scriu caligrafic pe perioada cursurilor gimnaziale .
        Mama m-a ivatat foarte multe lucruri casnice ; cum sa cos , cum sa pun rufele la uscat pe sirma , cum sa le spal de mina ( caci in copilaria mea nu am avut in casa masina de spalat ) cum sa maninc , vorbesc si merg cuviincios . Parintii mei m-au invatat si ajutat sa imi corectez mersul in asa fel incit sa nu mai tocesc incaltarile catre exterior .
        In scoala publica am invatat ce este invidia , furtul , aservirea , turnatoria , goana dupa avere si pozitie sociala .
        Profesorii mei , lipsiti de frici , infatuare si constipare mintala , ii pot numara pe degetele de la o mina ; fara sa le folosesc pe toate .
        Sistemul public de invatamint ii invata pe tineri sa fie aserviti , sa se supuna guvernantilor , sa intre ,, in rindul lumii ” . Uniformizarea sociala si imoralitate – asta face si induce sistemul public de invatamint . Sistemul bugetar este sistemul tilhariei , minciunii , ipocriziei si infatuarii .
        Din sistemul bugetar nu da nimeni buluc in sistemul privat pentru a participa la cresterea PIB . E mai comod sa consume PIB . Mai ales ca el este impartit bugetarilor de clasa politica pentru a dobindi electorat .
        Dar din mediul privat dau buluc in sistemul bugetar . Lasii , comozii , aservitii , indivizii incapabili sa isi cistige existenta fix pe ceea ce sint capabili sa produca ; cu bratele si/sau cu mintea .

  8. De fiesc data punem calul in urma carutei .Profesorul nu are competente politice si nici strict educationale .Profesorul , invatatorul , nu face altceva decit sa aplice programa, decisa de comun acord si el are in portofoliu nevoia de respectare a legislatiei in domeniu .Practic profesorul isi vinde stiinta ca pe orisicare alta marfa .Decizia ,de a invata sau nu, este personala .De cind lumea societatile umane au in componeta categorii de cetateni care vor sau nu vor sa invete carte .Statul asigura doar minimul necesar .Este mai mult decit evident ca nu toti elevii pot deveni exceptionali .Este important ca profesorul sa isi folosesca competentele in a afla care este gradul de intelegere al elevului si care este nevoia imediata a acestuia inspre as creea un viitor .Functie de expertiza profesorului programa scolara devine de exceptie sau minimala , in ton cu capacitatile elevilor .Exista , dupa cum bine stim , scoli acolo unde elevii au un nivel ridicat al intelegerii si scoli unde elevul este sub limita, presupus ,admisa a cunoasterii .Nevoile sunt si ele evident diferite .Nu putem generaliza .Exceptionalitatea profesorului este parte a descoperirii competentelor si a puneri in valoare a aptitudinilor elevului .Cit despre plagiat , am tot zis .„Plagiatul” exista din cele mai vechi timpuri atasat tuturor formelor de cunostere . Fara „plagiat”cunosterea nu poate inainta .Niste simple ghilimele puse sau nu in text nu influenteaza cu nimic partea de noutate a unei lucrari .Juriul ,ce ofera diploma de doctor in …, are in atributii constatarea ce tine de noutatea textului doctorandului si obligatia(morala ) de a descoperi partile ce pot fi „plagiate ” ca parte a lucrarii(tezei de doctorat) finale .

  9. Am înțeles că s-a făcut un studiu și concluzia este că ”astfel de ore” sunt necesare, mai ales în cazul copiilor care provin din medii sociale defavorizate și acest lucru se poate corecta prin acordarea de vouchere educaționale, extinderea programului „Școală după școală” și prin înființarea de mai multe centre educaționale, mai ales în mediul rural și atunci toți elevii din România vor avea alternativa programului „Școală după școală”, cadrele didactice fiind plătite din banii veniți de la asociațiile de părinți.

  10. Tezele de Doctorat , lucrarrile de Teza supuse controlului unei echipe de avizatori , nu sunt povestiri de colorat sau povesti cu vinatori si pescari .O teza de doctorat nu poate fi citita (in sensul intelegerii textului scris )de toata lumea .O teza de doctorat , textul ei , este strict atasat unei teme anume ,acolo unde , se presupune , ca doctorandul are competente afisabile la un nivel inalt .In mod normal , avizatorii , cei care decid acordarea titului in cauza ,cunoscatori in domeniul respectiv ,observa imediat diferentele de exprimare in cazul „plagiatului ” . Modalitatea de punere in pagina , felul in care sunt formate propozitiile si frazele , greselile uneori gramaticale , sau observatia ce tine de simpla traducere a unui pasaj dintr-o alta lucrare, contradictiile ce apar in astfel de situatii ,ne arata ,in clar, existenta unui plagiat si daca conditile legale nu sunt respectate .Legislatia actuala obliga doctorandul in a specifica prin ghilimele si prin trimiteri la textele inspirationale partea de text ce nu apartine Doctorandului dar asta nu inseamna ca partea din textele vechi (cele presupus plagiate ) ce nu au fost supuse legilor actuale sunt automat plagiate .

  11. Ar trebui reciclati putin parintii, si nu ar mai fi nevoie de meditatii in sistemul de stat. Sa se extinda sistemul de scoli private, si nu va mai fi nevoie nici acolo de meditatii….

    • Părinții, din motive ce nu le voi detalia, lasă educația copiilor în seama instituțiilor statului. Instituții care au în centrul lor nu cetățeanul și copiii sai ci bugetarul. De aceea copii devin Un produs al amoralitatii și loaze.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro