Alegerile din Republica Moldova au fost marcate, atat pentru publicul basarabean, cat si pentru cel romanesc interesat de subiect, de un incident pe care putini l-ar fi anticipat. Un sondaj de opinie facut la iesirea de la urne si difuzat de Publika tv sugera o victorie zdrobitoare a fortelor pro-occidentale in fata comunistilor. Nu a fost asa in cele din urma situatia indicand o victorie inconclusiva a PCRM care lasa optiunile deschise pentru aproape orice fel de tip de coalitie de guvernare. Desi nu a fost singura cercetare eronata data publicitatii aseara in Republica Moldova, eroarea sondajului de opinie afisat de Publika tv aseara este una dintre cele mai mari intalnite vreodata
Cum a fost posibila aceasta evolutie a evenimentului? Este intrebarea pe care i-am adresat-o sociologului Vasile Dancu de la IRES, institutul care ca realizat respectivul exit-poll.
Asculta aici interviul cu Vasile Dancu
Extrase
- Cu aceasta echipa am facut multe exit-polluri si nu ne-am plasat in afara marjei de eroare. Am facut si la Chisinau, acum trei luni, un exit-poll si rezultatul ne-a incurajat (sub 0,5 % marja de eroare). Am pregatit foarte atent aceasta cercetare stiind ca e o miza foarte mare. Am lucrat cu 700 de oameni de aici, vorbitori de rusa si vorbitori de romana. Am avut un esantion foarte bun, este perfect reprezentativ pentru populatia din Republica Moldova.
- Avem doar cateva explicatii pe care le studiem in acest moment. Prima este legata de campania puternica impotriva acestui exit-poll pe care au facut-o timp de mai bine o luna comunistii. Au vorbit despre Publika TV si IRES ca avand in spate Romania intreaga. Aceasta diabolizare a noastra a produs efecte privind sinceritatea subiectilor. „Dezirabilitate sociala” – oamenii spun ceea ce cred ca se cred ca este „normal” sa se auda. Am vazut ca si un exit-poll de aici a avut vreo 8 procente diferenta la estimarea legata de comunisti
- A contribuit si campania puternica pro-romaneasca pe care au facut-o unele partide, care mai mult a atatat aceasta amenintare a Romaniei care anexeaza Republica Moldova.
- A fost, apoi, o puternica campanie civica legata de Europa pe care Alianta a facut-o foarte bine in ultima vreme si care a provocat o reactie din partea electoratului comunist care s-a organizat pe retele sociale. Comunistii au facut comunicare door-to-door mai mult decat sa fie prezenti in mass-media. Aceste lucruri au produs o surpriza la aceste alegeri:Partidul Liberal al presedintelui Ghimpu a pierdut capitala, partidele din Alianta, cu exceptia PLDM care si-a dublat scoruk, au regresat. A fost si o rasturnare spectaculoasa in ziua votului pe care nu a prevazut-o nimeni.
- A fost un razboi intre Rusia si Europa care s-a terminat nedecis. S-a pastrat echilibrul de dinainte de alegeri.
- Nu a existat un moment cheie al campaniei electorale insa in a doua parte a campaniei partidele din AIE s-a marsat pe ideea pro-europeana foarte puternic si asta a consolidat electoratului lui Filat dar a si radicalizat electoratul conservator al PCRM care nu avea o intentie mare de a merge la vot. In ziua votului, marea mobilizare din strainatate in favoarea Aliantei (vizibila la tv), a creat un activism mult mai puternic in zona comunistilor.
Domnul Dancu a fost intrebat despre cauzele erorii rusinoase din sondajul institutului sau si a raspuns cu o teorie a conspiratiei despre rezultatele alegerilor. Oricat m-as chinui, nu gasesc nici o legatura intre ultimele 4 puncte si eroarea enorma din exit-poll. In plus, lipsesc scuzele obligatorii.
Da, explicatie lamentabila, prestatie lamentabila. Tot ce spune Dancu mai sus era usor de anticipat printr-un mini-sondaj test care sa face inainte. Daca ar fi vazut ceva suspect pe timpul campaniei, zicea de campania comunistilor, Dancu putea sa se retraga si sa spuna ca nu poate asigura un studiu cu cerinte asa cum era platit.
„Aceasta diabolizare a noastra a produs efecte privind sinceritatea subiectilor. ”Dezirabilitate sociala” – oamenii spun ceea ce cred ca se cred ca este “normal” sa se auda. ”
Probabil d-l. sociolog se astepta ca efectele „diabolizarii” sa fie ovatii, felicitari, flori oferite celor care puneau intrebari etc. din partea votantilor PCRM.
In fine, data viitoare ar putea folosi un test poligraf.
Felicitari domnu’ sociolog! Puteti sa contabilizati inca un client satisfacut.
Cine va mai avea nevoie de sondaje de opinie, de-acum stie cui sa se adreseze.
P.S.
Oare cit cere dl Dancu pentru o trebusoara ca asta?
Tehnica se numeste lobby. Publika tv nu a facut un sondaj de opinie, a facut lobby anti-PCRM mascat sub forma acestui sondaj. Asa cum pe unele canale tv, la meciurile de fotbal nu se afiseaza scorul ori, nici macar, timpul scurs din partide, pentru a constrange telespectatorul sa zaboveasca mai mult timp pe acele canale, tot astfel domnul Dancu, prin afisarea acelui exit-poll exaltat, a incercat constrangerea electoratului basarabean in a vota orice alt partid dar nu cel comunist. Nu sunt pro-comunism, Doamne fereste, insa nivelul de intelegere si actiune de la acest canal tv, exemplificat si de aceasta motivare a imensei erori de marja, pare a fi sub nivelul inteligentei medii umane. Ceea ce ma face sa cred ca Publika tv are legaturi foarte stranse cu mai-sus amintitele canale, iar de aici nu mai incerc sa speculez care ar fi ‘luminata’ minte din spatele si al acestei manipulari.
Pai Dancu le-a luat banii, le-a spus ce vroiau sa auda si acum cauta vinovati in alta parte !
Mai cred ca el a primit garantii ca se va putea fura la fel de mult ca la alegerile din Romania(si intern si extern) numai ca acolo comunistii sunt mai hoti decat au crezut ei. Sunt cam asa ca portocalii nostri :roll:
In concluzie rezultat normal si mai ales scontat, iara Dancu mai bogat (sunt curios daca va lasa ceva si in pusculita PSD sau ii duce direct la PD-L ?!)
Ma intreb cum e posibil ca o societate obscura (si precum se vede lipsita total de profesionalism) sa-si aroge titulatura de „Institulul Roman …”