vineri, ianuarie 21, 2022

De bine, despre o emisiune TV

Trecută în categoria ”late night” pe TVR1, unde se bate cu emisiuni mizerabile de pe canale ce nu merită a fi amintite, Garantat 100% rămâne emisiunea culturală fanion a televiziunii publice, reușind să surmonteze grile, schimbări de domnie managerială și politică, sezoane și ani. Ce n-a putut surmonta este taxonomia specifică epocii, unde cultura trece la ora pornografiei, fiind, dacă nu prohibită (avem și astfel de cazuri, vezi distrugerea ICR), atunci cel puțin marginală, lipsită de haz și de rating. Și totuși, chiar difuzată la miezul nopții de duminică spre luni (noroc cu reluările diurne pe diverse canale ale televiziunii publice), Garantat 100% se încăpățânează să abordeze talk-show-ul în mod diferit față de numeroasele false confruntări, interviuri inautentice, vorbărie de țațe proliferate pe alte televiziuni. Diferit este realizatorul și totodată moderatorul emisiunii, Cătălin Ștefănescu, felul cum se poziționează față de interlocutor, respingând atitudinea patronală, stilul impertinent practicat larg în televiziunea de pe la noi. Șarmul său personal devine un context confortabil în care invitatul este iscodit în deplină siguranță că nu va fi agresat, că nu va fi subiect de mișto, dar nici nu va fi tratat protocolar, ca un monument. ”Centralitatea moderatorului”, cum o numesc Patrick Charaudeau și Rodolphe Ghiglione într-o lucrare despre talk-shov, devine aici fină lateralitate, fiindcă moderatorul nu și-a pierdut în cei aproape 15 ani de emisiune curiozitatea, interesul pentru zona mai largă a ”principalului invitat”, cultura, și nici nu se sfiește să se lase surpins de câte o afirmație a invitatului din platou, reacționând spontan și fără fasoane intelectualiste. Pentru că ăsta este unul dintre beteșugurile moderatorilor din programele noastre tv: fanfaronada, retorica proastă, patetismul, dramatizarea facilă, figura de mic dictator al platoului. Într-un cuvânt, lipsa de cultură generală și profesională. În urmă cu doi-trei ani, VerticalNews.ro făcea clasamente bazate pe votul vizitatorilor pentru cei mai agresivi prezentatori de talk-show, cât și pentru cei mai toxici invitați. Topurile, cu doza lor de umor, nu s-au schimbat prea mult, fiindcă continuă să curgă sânge de recuzită la Oana Stancu, la Gâdea,Ciutacu, Crețuleasca sau la Dana Grecu. Clasamentele îi conțin și pe Radu Moraru, Turcescu și Cosmin Prelipceanu la ”nesuferiți”, fiindcă românul e, nu-i așa, imparțial. La Garantat 100% însă nu vin victime ci oameni.

Față în față cu Adelin Petrișor, reporter ”de război”cum îl cunoaște breasla și autor al unei cărți cu film despre Coreea de Nord, Cătălin Ștefănescu investighează în ediția recentă nu numai riscurile jurnalismului de front, ci mai ales înțelesul regimului totalitar al cărui variantă extremă este în prezent regimul dictaturii dinastice Kim. Europenii din fostul bloc comunist înțeleg mai mult din ceea ce se întâmplă acolo, vesticii n-au cum, asta crede Adelin Petrișor comparând lipsa de libertate și umilința la care este supus individul cu pușcăria din Guantanamo. Însă dialogul purtat într-un fel lejer și lipsit de tensiuni artificiale duce la o concluzie bine subliniată: comunismul nu este ireversibil. Are sens dezbaterea despre posibilitatea întoarcerii unui regim opresiv într-o Românie cu 60% nostalgici, unde autoritarismul este visat nu doar de politicienii dornici să fie deasupa legii, dar și de mulți cetățeni dezolați și debusolați. Pentru ei, comunismul ”cu față umană”, conform proiectului iliescian postdecembrist, este un deziderat. A privi cât e permis, adică puțin, în ograda înfricoșată a Coreei de Nord, a locului numit ”Țăra cu un singur gras” (titlul cărții lui Adelin Petrișor) , este un subiect bine țintit.

Deși Bourdieu credea că talk-show-ul este ”indezirabil pentru elite”, acesta a devenit genul  creator de eroi mediatici, care confirmă deopotrivă vedete și personalități și e capabil să țină cu sufletul la gură milioane de telespectatori prin forța sa emoțională. Garantat 100% este un produs de elită cu o mai mare cuprindere de public, fiindcă combină echilibrat introspecția cu investigația, informarea cu spectacolul mediatic. Spectacolul vine din aportul muzicii, fie din contribuția originală a lui Puiu Pascu mulți ani la rând, fie din participarea unor tineri muzicieni în noul format, unde s-a găsit un designer inspirat pentru un decor fancy. Retorica confruntării este substituită cu arta portretului. Fie că stă de vorbă românește sau în engleză cu Andrei Pleșu, cu Amos Oz, cu Vanessa Redgrave, Pascal Bruckner, Virginia Zeani sau Cristian Mungiu, cu Nigel Kennedy sau Claude Lelouch, cu altețe regale sau cu un mare fotograf praghez, Cătălin Ștefănescu găsește buna măsură și tonul, energie și subtilitate, fără a se ștege din peisaj, fiindcă prezența sa originală definește programul, pe bună dreptate devenit un brand al televiziunii publice. Premiat prin 2011 de International Advertising Association pentru ”consecvență” și ”excelență”, Cătălin Ștefănescu riscă de fiecare dată să fie concurat în audiență de maimuțele producătoare de talk-shov nocturn din peisaj și se încăpățânează să vadă lumea ca și când ar fi guvernată nu de ideologii, ci de idealuri.

Articol apărut și în revista 22

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. Asta da surpriza ! O emisiune TV laudata de doamna Brandusa Armanca. Multumesc ! Eu cred ca mai sunt emisiuni bine facute si poate va referiti la ele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Vreau să dezleg două enigme

Scrisoare deschisă către concetățenii mei Dragi prieteni,            Ați observat,...

Povestea unui om leneș

«Întrebarea esențială e alta: Sunteți sau nu pe aceeași pagină cu conu’ Leonida? Dacă susțineți că statul ar trebui să răsplătească morții...

România se joacă de-a școala

Școala ar trebui să fie piatra de temelie a vieții. Rolul școlii nu este doar de a livra informație semestru după semestru...

Monitorizarea PNRR – examen de maturitate?

Autori: Dragoș Pîslaru și Tana Foarfă La vârsta de 15 ani începi să vezi lumea...

Opinie-răspuns la opinia vicepreședintelui PSD: putem aboli cota unică, dar cu asta ce-am rezolvat?

Percep opinia prezentată zilele trecute în ZF de dl. Sorin Grindeanu, vicepreședintele PSD, ca o binevenită deschidere la dialog privind oportunitatea renunțării...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro