joi, martie 28, 2024

De ce i se cuvine dlui Băsescu un bilet de papagal. De ce i se cuvine Capitalei un referendum.

Dl Băsescu consideră că nu e nevoie de un referendum pentru București, deși crede de asemenea că organizarea administrativă a Capitalei, cu primarii de sector aleși, trebuie să fie schimbată. Argumentele sale sunt, unu, că schimbarea se face prin lege, în Parlament; și, doi, că bucureștenii nu realizează ce înseamnă păstrarea actualului sistem, cu alte cuvinte că nu pot evalua decizia în fața căreia i-ar pune un referendum. În aceste condiții, întrebarea retorică de pe biletul de papagal pentru dl Băsescu este: nu se pot aduce aceleași argumente împotriva celor două referendumuri naționale pe care le-a inițiat chiar el? Sigur ca se pot aduce, la fel de bine. Și referendumurile respective aveau valoare consultativă, tot Parlamentul fiind cel pus să le ducă la îndeplinire. Apoi, nu cred că poate cineva pretinde în mod rezonabil că locuitorii Capitalei sunt incapabili să înțeleagă ce ar reprezenta reorganizarea administrativă a administrației lor, în schimb locuitorii țării ar fi perfect capabili să urmărească și să judece implicațiile renunțării la bicameralism.

Acestea fiind spuse, eu sunt pentru un referendum local privind acest subiect. Mă grăbesc să explic și de ce, pentru că papagalul cu biletele e foarte intransigent și risc să îmi dea unul și mie – am afirmat cândva că referendumurile sunt arme politice foarte puternice și la care nu ar trebui recurs decât într-o situație excepțională. E aceasta o situație excepțională? Din punctul de vedere al fondului prevederii, cu siguranță că nu. Dacă am decide organizări administrative prin referendum atunci ar trebui să facem la fel cu domeniile finanțelor, educației etc. Nu e niciun motiv pentru care deciziile dintr-un domeniu ar fi excepționale, iar celelalte comune. Și atunci, de ce cred totuși că suntem într-o situație în care ar trebui să avem un referendum, și nu pur și simplu o lege adoptată de Parlament?

Ca să răspund, trebuie să vedem exact ce modificare își propune să facă puterea actuală, și care ar trebui, eventual, supusă unui referendum local: e vorba ca primarii de sector să nu mai fie aleși, ci numiți din rândul consilierilor generali, la fel cum e cazul viceprimarilor. Or, constat două lucruri apropo de o astfel de decizie:

1. Organizarea propusă astfel nu este mai particulară față de cea care există deja, în raport cu modul în care Legiuitorul (Parlamentul) a decis să fie organizate toate localitățile din această țară. Din contră, alegerea unor administrații în interiorul unei administrații era un lucru particular. Oricum, să nu uităm că Bucureștiul este diferit de toate celelalte localități din România, din acest punct de vedere, fiind mult mai întins și mai populat.

2. De asemenea, din punct de vedere al cheltuielilor publice lucrurile nu sunt ieșite din comun. Nu cred că cineva poate pretinde în mod rezonabil că întreaga administrație din Capitală costă prea mult acum, prin comparație cu cele din provincie, de vreme ce fiecare sector al Bucureștiului are un număr de cetățeni / contribuabili similar cu al celor mai mari orașe din țară. Cu atât mai puțin poate fi reclamată, din acest punct de vedere, schimbarea propusă, de vreme ce prevede restrângerea administrației, nu extinderea ei.

Ce arată aceste două lucruri? Arată că propunerea în chestiune, nu doar că îi privește doar pe locuitorii Capitalei, căci e vorba de administrarea orașului în care locuiesc, dar îi afectează exclusiv pe ei. Și atunci, mi s-ar părea normal ca tot ei să fie cei care decid în această privință. Nu văd pe ce temei aș putea eu, prin reprezentanții mei în Parlament (deputații și senatorii de Sibiu) să hotărăsc cum ar trebui să fie administrat alt oraș. Sigur, până la urmă tot Parlamentul are ultimul cuvânt, pentru că statul și instituțiile sale se supun legii, iar Parlamentul e singura instituție care poate adopta legi. Dar, dacă locuitorii capitalei nu pot decide în această privință, atunci ar trebui să fie măcar consultați! Acesta e scopul, și nu ar fi nevoie de mijlocul referendumului dacă partidele ar decide să facă asta pe calea ordinară, punând această chestiune într-un program politic pe baza căruia să obțină un mandat în alegerile locale din 2012. Dar, dacă puterea actuală dorește să schimbe prevederea până la alegeri, atunci singurul mijloc de consultare a locuitorilor Capitalei rămâne referendumul.

Distribuie acest articol

32 COMENTARII

  1. Nu e chiar cea mai fericita iesire din fundatura in care-l bagasera politrucii pedelisti pe maria-sa referendumul prin structura si intrebarile (stupide si repetitive) propuse. Cand le-am citit nu stiam daca sa rad sau sa plang. Mi-am amintit apoi ca era putin probabil sa fi fost altfel cata vreme la nivel guvernamental logica si bunul simt sunt vraiste si respectiv, notiune abstracta. Din pacate, nici prin alte insitutii considerate fundamente ale democratiei lucrurile nu sunt altfel. De aici si abrambureala (buna ziua d-na rector) din societate, economie, politica… etc. Se cuvine sa-i „multumim” „intemeietorului”, adanc.
    baselu et co. dac-ar fi dorit cu adevarat reformarea societatii romanesti n-ar fi pus carul inaintea boilor. Nu poti face reforma in absenta unei corecte ierarhii a prioritatilor, prioritati bazate pe realitati si principii. Altminteri, ajungi (precum gubernu’ b(l)oc ‘enshpe) sa-ti tragi singur suturi in dorsal dupa ce te-ai zbatut sa tot „asomezi” legi (considerate) importante (app, as paria un leu contra un milion de ieuroi-neispraviti ca legea de organizare a capitalei va fi tot „asomata”)
    Concluzionand, d-le Damian va rog sa le faceti cadou toata cutia cu „belete-de-papagal”. E o recunoastere umila a „meritelor” dumnealor.

    ps: va rog sa nu-l uitati pe „flasnetar”

      • As fi de acord cu dvs cu privire la referendum dac-ar fi vb despre o societate cladita pe principii solide si cu ceva vechime intr-ale democratiei reale. Nu pot sa-l uit pe musiu giugulea cum sarea la jugulara basesciana cand cu proiectele majore (si ale caror efecte benefice se pot lesne constata astazi). Nu pot sa uit nici ca actualul haos cvasi-generalizat de la nivelul capitalei a fost cauzat de faramitarea administrativ-bugetara operata (sac! oparescule) de un (alt) gubern de trista amintire doar in interesul unei haite hamesite.
        Pe de alta parte,
        nu pot fi convins de eficacitatea unui asemenea demers daca tinem cont de rezultatul votului la nivel de primar general. N-are rost sa intram in detalii si poate sa para nedemocratic, dar discernamantul unor cetateni care aleg sa-i reprezinte in fruntea administratiei pe un individ dovedit c-a uzat de falsuri poate ridica serioase semne de intrebare. Mai putem lua in calcul si „lehamitea” peste care punem interesele celor cu „venit minim garantat” din cartierele „colorate”, care este. Sa mai pomenim si despre ce s-a ales de ultimul referendum?
        Base a adus-o smechereste din condei prezentand necesitatea reorganizarii administrativ-bugetare a capitalei in contextul mai larg al reorganizarii administrativ-teritorial-bugetare la nivel national. Demersul e cumva cam tardiv dar corect. Ma tem ca insa ca excede „capacitatile de patrundere” ale „politicienilor”, altminteri indelung exersate, la propriu, pe pleiada de aspirante la diverse podiumuri si glorii mediatico-efemere.

        • Gamer,

          sunt sigur ca multi ar putea argumenta ca bucurestenii au facut o alegere proasta in 2008. Altii ar putea argumenta ca romanii au facut o alegere proasta un an mai tarziu. Asta nu schimba cu nimic principiul democratic fundamental, de vreme ce e alegerea lor formala, trebuie respectata, si trebuie respectat dreptul lor de a alege.

          Eu personal, ca sa imi exprim o opinie, sunt absolut convins pe discernamantul electoratului roman, inclusiv in ce priveste indreptarea greselilor proprii. Experientia docet.

          • Absolut de acord. Nu contestam fundamentele democratiei.
            Am prezentat doar o posibila si foarte probabila structura a „actionariatului” care se va prezenta si se va exprima prin vot la un asemenea referendum. Rezultatul, desi e doar consultativ, e lesne de anticipat.
            Iar despre intrebarile propuse…

  2. Propun organizarea unui referendum la nivel national pentru ca populatia sa isi exprime punctul de vedere in legatura cu legiferarea prostitutiei politice promovate de actuala guvernare.
    Propunerea are ca suport schimbarea cameleonica a tuturor reprezentantilor PDL in entitatile administrative romanesti.
    In cazul in care majoritatea decide astfel, le vom oferi speimenelor cate o condicuta si le vom scoate pe centura.

  3. bucurestiul nu are neaaparat nevoie de un referendum, sau cel putin nu pentru intrebarile idioate puse de pdl. Totusi, daca se face unul, oricum intrebarile puse de pdlistis unt o porcarie ordinara care o sa piarda timp si bani aiurea!

  4. Ca iti critici Presdentele (tarii nu de CAP) nu e nici o problema, este chiar dreptul pe care vi l-a redat in 2004 Domnia sa (pentru ca Nastase si ai lui va transformasera pe toti in flasnetari si trompetisti) dar asta nu-ti da dreptul dumitale, un ziarist mai mare sau mai mic, sa ii atribui epitete si cuvinte jignitoare si sa ii vorbesti la persoana intai. Ai grave lacune in educatie si bun simt baiete! Fara stima!

    • Eu zic ca mai bine lacune de bun simt decat lacune de gandire si logica. Nu putea sa vorbeasca despre Basescu la persoana I-a decat daca avea personalitate multipla. In al doilea rand peste tot apare „dl Basescu” asa ca probabil nici nu ai citit textul sau daca ai citit l-ai interpretat cum ai avut chef si ai dus interpretarea personala la rang de realitate. Trist, dar exista tratamente.

      • Gheorghe,

        presedintele nu e al meu, in sensul ca ma prezideaza, intr-un fel sau altul. Presedintele este al statului, adica peste o colectie de institutii publice. Presedintele este al meu in sensul in care este al meu orice functionar si demnitar public, e platit din banii mei, deci e responsabil fata de mine. Nu invers.

        Nu, intre 2000 si 2004 au fost destui care n-au fost nici flasnetari si nici trompetisti. Nu ma pot lauda, pentru perioada respectiva, decat cu ceva comentarii pe forum – dar te asigur ca nici atunci nu scriam despre dl Nastase altfel decat scriu despre dl Basescu.

        In fine, poti verifica, termenul ”papagal” este folosit intr-un sens de argou si peiorativ, dar nu ca injuratura. ”Papagal” e reprosul popular pentru cineva care are vorba ieftina, ale carui afirmatii sunt departate fie de propriile afirmatii anterioare, fie de realitate, fie de bun-simt.

  5. se poate schimba constitutia fara referendum?
    referendumul este o arma politica pt ca societatea civila este sublima… si mos ion roata este intrebat o data la 5 ani ce parere are. daca l-ar intreba APD sau alte ong-uri cu pretentii, in fiecare luna, si ar depune legi la parlament cu 2-300k semnaturi, poate ca am evolua si noi

    basescu a iesit la vanatoare de capital electoral. ca orice vanator, mai si rateaza..

  6. Ce frumos il trageti de urechi pe Base, doar sa sa atrageti atentia de la ceea ce e important de fapt.

    Important e ca dvs. sa scrieti acest articol si sa abateti atentia de la faptul ca Base i-a transmis lu’ Nutzi ca nu asa se face, ca prin referendum risca sa nu-i iasa pasenta. Problema se rezolva simplu si elegant la Parlament unde Base i-a creeat o majoritate confortabila Blondei Supreme.
    Ce atatea discutii penibile despre referendum.

    Asta a spus Base, extrem de clar si de direct.

      • Ieri la Ziarul Financiar:

        Preşedintele Traian Băsescu a declarat, joi, la o conferinţă organizată de „Ziarul Financiar”, că nu este nevoie de realizarea unui referendum în Bucureşti, precizând că s-a exagerat şi că Parlamentul este cel care decide dacă se desfiinţează sectoarele Capitalei.

        Şeful statului a spus că a remarcat „zbaterea” de la Bucureşti în problema reorganizării administrative, inclusiv legată de organizarea unui referendum. „Nu este nevoie de referendum aici, Parlamentul hotărăşte dacă se desfiinţează sectoarele Bucureştiului”, a spus Băsescu.

        Sursa:
        http://www.mediafax.ro/politic/basescu-nu-e-nevoie-de-referendum-in-bucuresti-parlamentul-decide-daca-desfiinteaza-sectoarele-8274093

        • Nu, nu, eu cred ca am cerut ceva destul de clar. Declaratiile privind referendumul la care te referi le-am inclus si eu in articol. Insa in comentariu tu te-ai referit la ceva ce presedintele ar fi spus „clar si direct” lui Nutzi (Elena Udrea, banuiesc), te citez, „ca nu asa se face, ca prin referendum risca sa nu-i iasa pasenta” . Mi-ai facut chiar un repros ca n-as fi amintit de asta. In acest caz, te rog sa dai sursa acestui citat, daca exista. E ultima oara cand o fac, caci non-dialogul este moderat.

  7. Ar fi trebuit sa stiti ca Bugetul Municipiului Bucuresti si bugetele sectoarelor sunt alimentate de la Bugetul de Stat , deci si din banii Dvs. Nu ar trebui sa va fie indiferent, chiar daca locuiti in Sibiu, daca Chiliman in Decembrie, pe ninsoare planta panselute , sau daca acelasi Chiliman anvelopeaza un apartament in bloc cu 30..000 Eur – mai mult decat pretul apartamentului ! Din pacate lupta cu referendumul este dusa pentru pastrarea pusculitei PNL- sectorul 1, lupta de care ori sunteti strain ori rau intentionat.
    Asteptarile noastre pentru un jurnalism real , nepartinitor ,mai au de asteptat .

    • Stefan,

      nu, din cate stiu sunt alimentate din bugetul local. Dar asta e oricum irelevant, pentru ca, oricum ar sta lucrurile, ele sunt la fel pentru toate localitatile. Nu pot spune ca trebuie sa am dreptul sa decid daca nu cumva o administratie intreaga pentru fiecare sector al capitalei e prea scumpa, cat timp si bugetul si populatia fiecarui sector al capitalei este mai mare decat cea a orasului in care locuiesc.

  8. 1. Avand in vedere ca in prezent administarea Capitalei este reglementata prin lege si nu prin acte administrative locale, poate fi schimbata tot prin lege. Numai un referendum national poate impune o astfel de lege dincolo de vointa parlamentarilor, conform art. 2 din Constitutie.
    (1) Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.

    Astfel, referendumul national poate impune o lege, chiar daca parlamentarii doresc altceva, in timp ce un referendum local este numai consultativ, deci indiferent de rezultat, nu este imperativ de aplicat pentru Parlament.
    Si atunci se pune intrebarea daca este util un astfel de referendum national, cu costurile aferente, in conditiile in care aceasta lege ii vizeaza in cea mai mare masura pe bucuresteni, cu atat mai mult cu cat chiar si bucurestenii si-au exprimat intr-un numar foarte mic intentia de participare la referendum.
    Asta este adevaratul sens al spuselor presedintelui, pentru cine este bine intentionat in interpretare.

    • George,

      stai putin, stai putin. Se pune problema unui referendum *local*, la nivel de capitala – am crezut ca e evident din context.

      Referendumul national nu poate impune o lege, poate impune demiterea presedintelui si schimbarea constitutiei, in conditiile prevazute in legea fundamentala. Aceeasi lege nu are niciun fel de prevedere privind adoptarea/modificarea/abrogarea unei legi pe calea referendumului.

  9. cred ca autorul articolului cade in capcana propagandei politicea lui Chiliman:problema NU este alegerea primarilor de sector de catre populatie sau de catre consiliul general;problema NU este sa-l alegem in persoana pe Vanghelie sauPiedone,ci ca Vanghelie si Piedone nu trebuie sa existe.Problema este un oras cu multiple bugete si mai multi primari,ceeace aproape garanteaza o dezvoltare haotica si nu una armonizata,hotariri care se bat cap in cap in sectoare diferite,imposibilitatea elaborarii unui plan unic de dezvoltare pe termen lung a capitalei.Ca un cartier din Bucuresti e mai mare decat un oras resedinta de judet nu are nici o relevanta.Orase de multe ori mai mari decat Bucurestiul-Parisul de exemplu,au UN singur primar.Nu cred ca exista vreun studiu de urbanistica al capitalei sau vreun specialist consultat pentru idei de dezvoltare a orasului care sa nu fi subliniat absurditatea administrativa in care ne aflam acum.De fapt asa a fost si la noi pina cand Nastase,pentru a-i limita activitatea primarului de atunci(ghiciti cine),a facut „descentralizarea”
    administrativaa Capitalei pana la cosmarul de acum.Si cum a facut-o?Prin hotarari de guvern
    si IN PARLAMENT.De altfel comparatia jurnalistului cu referendumul pentru parlament redus numeric si unicameral este neavenita.Aceste probleme necesita schimbari ale CONSTITUTIEI,problemele capitalei nu.

    • Mihailstanciu,

      crede-ma, sunt departe si de capitala si de propaganda locala de orice culoare. Citesc reprosurile pe care mi le faci, dar ele nu au legatura cu ce spun in articol.

      Inteleg argumentele care ar pleda ca primarii de sector sa nu mai fie alesi. As putea spune chiar ca ma conving, dar eu am exprimat ideea asta, prima oara, prin 2002 daca nu ma insel. Aceasta e si opinia mea, dar ea nu are legatura cu articolul. Eu nu spun nicaieri ca modificarea asta nu ar trebui facuta, ci ca decizia finala trebuie luata de cei pe care ii priveste, si anume pe bucuresteni. Cum spuneam, argumentele ma pot convinge pe mine, de ce nu consideri ca ar putea sa convinga o majoritate dintre bucuresteni?

      Referendumul national, ca si cel local, are valoare consultativa, fie ca priveste constitutia (renuntarea la bicameralism) fie ca priveste, la fel ca in cazul nostru, doar o lege (introducerea votului uninominal).

    • „Orase de multe ori mai mari decat Bucurestiul-Parisul de exemplu,au UN singur primar…” Ai dreptate , Parisul are un singur primar , dar Parisul este impartit pe zone/sectoare avand la conducere primari de zone/sectoare … Si nu-mi zice ca Bucurestiul nu s-a dezvoltat uniform din cauza ca exista 7 primari ca nu cred asa ceva… Bucurestiul s-a dezvoltat neuniform din cauza lipsei de motivatie a unor primari de sector (Vanghelie , Negoita , Poteras) care nu au facut nimic sa atraga investitori , deci 0 rezultate. In schimb sunt si primari de sector care chiar se ocupa , chiar si-au marit bugetul prin atragerea investitorilor , astfel reusind sa faca mai multe lucruri bune (reabilitari , Politia Animalelor) …

  10. Intre referendumul propus de Traian Basescu si referendumul pentru Legea Capitalei este o diferenta uriasa.
    Presedintele, in calitatea lui de garant al Constitutiei, a avut semnale (din dezbateri, sondaje, bai de multime, etc) ca este foarte posibil ca intre popor si alesi sa existe puncte de vedere diferite in legatura cu subiectele in cauza. Aceasta incompatibilitate trebuia rezolvata, iar presedintele avea prerogativele, deci si obligatia de a o rezolva in limitele sale de competenta. Adica referendumul national. Mai departe rezultatele acestuia trebuie duse la indeplinire de catre parlament. In acest fel poporul isi exercita suveranitatea si decide. Asadar, acel referendum rezolva o situatie divergenta intre popor si alesi, in conditiile in care poporul dorea ceva, iar alesii altceva.
    Care este situatia divergenta in cazul Legii Capitalei intre popor si alesi? Ce rezolva un astfel de referendum in conditiile in care este evident ca gradul de participare este infim? Ce ar rezolva un referendum local in conditiile in care gradul de participare este mic, si oricum un astfel de referendum local nu este imperativ pentru parlament?

    • George,

      din nou, cazurile sunt perfect similare. Ce s-a intamplat in cazul referendumurilor propuse de presedinte, de care amintesti aici, e ca au fost sondaje care aratau rezultatul votului. Or, si atunci i s-a reprosat presedintelui ca, de vreme ce se stie ce doreste populatia, nu are sens sa mai faca referendumurile. Dar, dincolo de asta, in cazul de fata, insa, nici macar nu stiu pe ce temeiuri s-ar presupune ca, si la nivel de sondaje, bai de multime sau alte semnale, bucurestenii ar fi de acord cu modificarile propuse de actuala putere. In fine, am sa repet, sper, pentru ultima oara: nici referendumul national nu are valoare imperativa.

  11. @Miron Damian

    „O vorba care lamureste tot!” Asta e titlul unei snoave a lui Agarbiceanu. Cititi-o, daca n-ati facut-o pana acum!

    Iar apoi ganditi-va ca Basescu a afirmat despre referendumul dorit de pedelei: „O sa pierdeti!” Asta e vorba care lamureste tot: un referendum are rost doar daca serveste, direct sau indirect, intereselor de grup ale PD-L, avand sanse de reusita.
    Toata expunerea dumneavoastra, in care apelati principial la consecventa sau faceti comparatii pentru a constata similitudini, devine astfel superflua.

    Dar daca doriti referendum, e posibil sa avem unul: era evident ca glontul bagat pe teava in nov 2009 trebuie candva folosit. Fie pentru demonizarea parlamentarilor opozitiei, care se vor opune prevederilor, foarte probabil prezentate in bloc, ale noii Constitutii, fie pentru avantajele oferite de o referendare simultana cu alegerile locale, fie prin prevederile sale intrinseci, care vor crea avantaje, chiar si numai de moment, leilor portocalii. Pariem?

  12. Pana la urma tot se va face referendumul… si cu intrebari si mai cretine desi li s-a redus numarul… ori, poate, tocmai de aceea.

    • Damian,
      nu cred ca mai are sens sa repet ca nu contest, principial, referendumul, ori rezultatul unui asemenea demers. Dar… rezultatul depinde de intrebar/e/i… nu-i asa?
      1.Va doriti o Capitala cu 7 administratii controlate de 217 consilieri alesi pe liste de partid?
      2.Va doriti ca si consilierii generali sa fie alesi uninominal, asemeni primarilor de sector?

      ridic urmatoarele semne de intrebare
      a.cum se va interpreta un raspuns 1.Da 2.Da
      b.cum se va interpreta un raspuns 1.Nu 2.Da
      c.cum se va interpreta un raspuns 1.Da 2.Nu
      d.cum se va interpreta un raspuns 1.Nu 2.Nu

      ps1.
      sa stiti ca inca rezist tentatiei de a formula o intrebare corecta si edificatoare

      ps2.
      astept un raspuns sincer la intrebarea urmatoare:
      ati facut vreodata un „sondaj” printre prietenii, amicii, rudele, apropiatii dvs cu privire la „rostul” buletinelor de vot cu nr.2, 3, 4, 5 si 6 de la alegerile locale? (pt cei din „provincie” sirul se opreste la 4)
      si daca raspunsul este afirmativ… cam ce rezultate ati obtinut?

      • Gamer,

        intrebarea 1 e ok, in schimb, corect, intrebarea 2 are un ultim pasaj confuz si ambiguu. La 1, „da” inseamna ca bucurestenii isi doresc pastrarea neatinsa actualului sistem, „nu” inseamna ca isi doresc schimbarea lui. La 2, „da” inseamna ca isi doresc consilieri generali alesi in sistem uninominal. Problema cu partea a doua e ca nu e clar ce inseamna „asemeni primarilor de sector”, ceea ce ma face sa ma intreb daca nu cumva avem alt caz de definitie particulara a termenului „uninominal”. Nu de alta, dar avem un ditamai exemplu de sistem electoral „uninominal” la alegerile parlamentare. Ma rog, sper ca acel pasaj sa fi fost doar o alegere aiurea, si intrebarea sa fie de fapt daca bucurestenii doresc sa fie alesi consilierii generali in sistem uninominal majoritar cu doua tururi de scrutin.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Miron Damian
Miron Damian
Miron Damian scrie analize politice pe forumuri începând cu 2002, sub pseudonimul Doc. A colaborat cu ziarul Cotidianul si cu revistele Dilema Veche si Revista 22. Din 2006 are blogul propriu în cadrul Hotnews, "Inventarul Stricăciunilor Politice"

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro