vineri, aprilie 19, 2024

De ce trebuie Ministerul Finantelor sa clarifice cifrele de buget pe anul 2012?

Unele ziare au preluat o serie de afirmatii ale mele, cu privire la posibilitatea reintregirii salariilor din sectorul bugetar, facute in emisiunea postului de televiziune B1, vineri, 6 aprilie, la orele 22-23.

Doresc sa precizez urmatoarele pentru a evita orice confuzii:

  1. Consider ca exista resursele financiare necesare pentru reintregirea salariilor din sectorul bugetar, chiar daca numarul salariatilor din acest sector ramane 1,2 milioane (desi reforma trebuie continuata si redus , mai departe, acest numar.
  2. Atunci cand s-a elaborat bugetul (consolidat) pe anul 2012, baza de plecare, adica anul 2011 , era previzionat astfel: PIB  548 mld. lei  ; venituri buget  183 mld lei (33,4% din PIB).
  3. Bugetul aprobat pe anul 2012 este urmatorul: Venituri 195 mld. lei , care, fata de un PIB de 580 mld. lei prevazut pe 2012, reprezenta un procent de 33,7%.
  4. In realitate, PIB pe anul 2011 a fost de 578 mld. lei (cu 30 mld lei mai mare), in timp ce veniturile bugetului au fost de 182 mld lei , deci o pondere de 31,8%.  Presupunand ca nu avem erori la calculul PIB-ului, atunci stam rau de tot cu combaterea evaziunii fiscale.
  5. Plecand de la noua baza 2011, respectiv un PIB de 578 mld lei si luand in calcul o crestere reala a acestuia de 1,7 % plus deflatorul PIB-ului , ajungem la un PIB pe anul 2012 de 609 mld. Lei.

    Daca avem in vedere ponderea prevazuta a veniturilor bugetare in PIB de 33,7 % , atunci veniturile bugetului ar trebui sa ajunga la 205 mld. lei.  Dar 33,7% inseamna ca, in mod real, angajamentul de lupta impotriva evaziunii fiscale sa aiba si rezultate.  Daca insa aceasta „lupta” nu are rezultate si  ramanem tot la ponderea veniturilor bugetului in PIB din anul 2011, de cca 32%, atunci pentru anul 2012, chiar si in conditiile unui PIB de 609 mld lei , obtinem tot veniturile prevazute de 195 mld. lei.  In aceasta situatie nedorita, evident,  resursa pentru reintregirea salariilor in sectorul bugetar trebuie realizata prin continuarea reformelor si reducerea numarului de salariati din sectorul public sau prin comprimarea altor cheltuieli.

    Iata de ce Ministerul Finantelor trebuie sa-si clarifice pozitia cat mai repede fata de bugetul pe anul 2012.

  6. Reintregirea salariilor din sectorul bugetar nu inseamna  nicidecum revenirea si la puterea de cumparare a acestora, avuta inainte de taierea cu 25% a veniturilor, datorita inflatiei din anii respectivi, inclusiv din 2012.

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

  1. Da, extrem de clar.
    Trista situatia cu evaziunea fiscala.
    Imi place sa cred ca se va intampla ceva in sens pozitiv si in cresterea veniturilor colectate.
    Cred ca sunt si blocaje financiare care fac sa creasca obligatiile restante catre stat.

  2. Adica 30% din PIB-ul tarii cheltuie guvernul in fiecare an? Cum sanatatea si educatia sunt la pamant, inseamna ca problema este in risipa din administratia publica locala si centrala.

    Ca de obicei daca arunci cu bani , incercand sa rezolvi o problema, nu o rezolvi, ci devine si mai mare.

    http://www.youtube.com/watch?v=0PaN9M4WwHw

  3. Punctul 1 e discutabil, de ex uitati-va la CupruMin cu 100mil EUR se poate pune activitatea pe picioare si generat an de an profit timp de 20-30 ani cel putin. In schimb noi discutam de majorari de salarii. De ce am mari salarii si nu investit in productia de cupru (de ex- ca e la moda subiectul in ultimele zile)? Mai sunt si alte exemple de firme de stat in aceeasi situatie: rentabile, cu management defectuos, care necesita investitii minime pt cresterea semnificativa a profitabilitatii. Banii se intorc tot la stat, ca statul are 100% din companiile alea.

    In rest pe partea de PIB si venituri aveti dreptate si multumesc pt informatia ca deflatorul PIB pe 2012 e calculat la 3,6%.

    • „Mai sunt si alte exemple de firme de stat in aceeasi situatie: rentabile, cu management defectuos, care necesita investitii minime pt cresterea semnificativa a profitabilitatii.”

      Exemple din astea sa zicem ca putem gasi. Destul de repede.

      Am avea nevoie insa de „exemple de firme de stat in situatia rentabile, cu management performant, cu profit mare”. Ei, gasim exemple din astea in Romania? Hm, asta spune ceva, nu?

      Poate sunt eu vreun taliban, dar cred ca in toate sectoarele care au „rost economic” (adica se poate face profit, nu discutam de chestii strategice, nu discutam de chestii in care castigul nu e pur financiar, ci exista altfel de castiguri de alta natura pe termen lung) statul roman nu prea are ce cauta. Nu facem fata cu managementul de stat si doar risipim aiurea resursele. Mai pe romaneste, capusele si managementul prost distrug mai devreme sau mai tarziu acel activ economic, indiferent de avantajele la un moment dat.

      Eu am mai avut discutia asta acum 20 de ani. Era vorba despre Electroputere si discutia era in termenii: „poate putem sa pastram Electroputere la stat, sa ia statul profitul si sa faca spitale si scoli.” Pe vremea aia Electroputere avea si profit si piata. Rezultatul s-a vazut in zilele astea.

      • „Eu am mai avut discutia asta acum 20 de ani. Era vorba despre Electroputere si discutia era in termenii: “poate putem sa pastram Electroputere la stat, sa ia statul profitul si sa faca spitale si scoli.” Pe vremea aia Electroputere avea si profit si piata. Rezultatul s-a vazut in zilele astea. „

        Excelent. Da, si dupa 20 de ani mai vedem pancarte, comentarii, „analize” despre privatizarea care ucide. Orbirea (intelectuala), din pacate, nici macar nu deranjeaza.

  4. Ce-a spus Dl Stolojan la B1, despre „bulibaseala” de la Ministerul Finantelor !!!

    ”Ministerul Finanțelor trebuie să producă claritate cu privire la veniturile la bugetul țării la ora actuală”, consideră politicianul. Acesta spune că, potrivit cifrelor, există un plus de PIB care nu se regăsește în bugetul de stat.

    ”În condițiile în care eu țin seama de cât s-a realizat efectiv PIB anul trecut, de o creștere de 1.7% cât consideră acum nu numai Guvernul, ci și FMI-ul că poate să fie creșterea economică, plus inflația, în mod normal ar trebui să am banii să pot să fac această reîntregire de salarii”, a declarat europarlamentarul.

    „Ministerul de Finanțe trebuie să iasă să spună ce este cu această bulibășeală de cifre (…) Undeva cifrele nu sunt în regulă, fie pe parte de PIB, fie pe partea de venituri ale bugetului”, este de părere Theodor Stolojan.”

    Acum o lună Ministerul Finanţelor a anunţat că PIB-ul pe anul trecut a crescut peste aşteptările iniţiale, fiind de 578 de miliarde de lei. Cu toate acestea, remarcă Stolojan, veniturile la bugetul de stat au fost de 182 de miliarde de lei. Astfel, la o pondere de circa 30% a veniturilor bugetare din PIB, statul ar fi trebuit să încaseze circa 2,4 miliarde de euro în plus faţă de estimări, pe principiul că la acelaşi grad de colectare a taxelor şi impozitelor, veniturile sunt mai mari pentru că provin de la o economie mai mare.

  5. Situatia este simpla. Fiscalizarea agriculturii, atragerea fondurilor europene estimate la buget si imbunatatirea colectarii ar conduce la o corelatie intre cresterea PIB si cresterea veniturilor.
    Stabilizatorii automati au lucrat?

    explicatie
    1. Cresterea PIB a aparut mai ales din contributia agriculturii, slaba fiscalizare in domeniu conducand la venituri la buget mici din aceasta crestere. 2. Mai putin de 1 miliard de euro din fonduri europene fata de estimarea de 3 miliarde din bugetul pe 2011 3. sunt grave probleme la imbunatatirea colectarii.

    Cred ca faceti o confuzie intre imbunatatirea colectarii si reducerea evaziunii fiscale.

    Sunt lucruri oarecum diferite. Din evaziune s/au adus mai multi bani. Colectarea lasa de dorit.

    Ati fost prim ministru, ati fost ministru, nu se poate sa faceti aceasta confuzie.

    In plus, ma mira ca, pentru a va crea imagine, reincalziti o ciorba care s-a mancat acum o luna in toata presa economica.

    http://www.zf.ro/eveniment/nici-cand-a-mers-bine-economia-veniturile-la-buget-nu-au-fost-colectate-eficient-guvernul-boc-a-lasat-o-restanta-de-10-mld-lei-la-veniturile-bugetare-9375577

    De exemplu

  6. Raspuns pentru dl.Socol

    Va multumesc pentru comentariu.

    1. Interventia mea de acum in problema reintregirii salariilor din sectorul bugetar este generata de mesajelșe contradictorii date de guvern , in aceasta problema.
    Acum cateva zile, guvernul a afirmat ca primul ministru nu si-a luat niciun angajament de reintregire a salariilor si nu s-a angajat la nicio data.
    Acum doua zile , primul ministru a anuntat o ”speranta” , dar nu o ”promisiune” etc.

    2. Eu nu am evaluari cifrice cu privire la cat din nerealizarea veniturilor bugetare este determinata de incapacitatea colectarii si cat din evaziune. Daca dl. Socol are aceste date , ar fi interesante pentru explicarea fenomenului.

    • Domnule prim ministru/ministru,

      Va multumesc pentru amabilitatea de a da un raspuns comentariului meu.

      cu privire la punctul 2, eu as proceda astfel. Cu doua telefoane se poate reyolva problema.

      Se poate da un simplu telefon la secretarul de stat de la Finante care se ocupa de Directia venituri si un altul la ANAF.

      putem vedea diferentele in ceea ce priveste estimarile si realizarile pe gradul de colectare (pe fiecare categorie importanta de taxe si impoyite in parte) si diferentele in ceea ce priveste tinta de reducere a evayiunii si realizari. E simplu

      Va rog dati mi mie aceste date primare si le defalc. Voi publica ulterior intr o analiza pe contributors de ce s au realiyat mai putine venituri decat s/a estimat

      cu respect
      Cristian Socol

      • ” Cu doua telefoane se poate rezolva problema. ”

        Extrem de interesanta precizare . Daca si in 2012 ( ! ) mai exista aceasta mentalitate ancestrala conform careia problemele realitatii romanesti se pot rezolva tot cu …doua telefoane ca altadata ( ! ) , putem intelegem de ce suntem si astazi exact unde suntem si cum se poate promite la infinit naivilor (?) cetateni votanti, blana ursului din padure. De altfel , cred ca un ministru din anii `90 cand minerii faceau excursii prin Bucuresti pe banii statului si pe spinarile cetatenilor , a rostit pe ecranul TVR aceasta propozitie memorabila ( redau din memorie ) care definea impecabil sistemul : „In Romania acum este posibil orice „. A avut dreptate atunci, ar avea dreptate si acum.

  7. Domnule Stolojan, in batalia asta pentru capital electoral se pare ca ati pierdut din vedere argumentele esentiale.
    Salariile bugetarilor, la fel ca orice alte salarii, trebuie sa reflecte MUNCA, rezultatele activitatii bugetarilor, nu capacitatea bugetului de a sustine un anumit nivel salarial si disponibiltatea unui guvern de a sacrifica investitii pentru a castiga voturi.
    Deci, privin din perspectiva performantei bugetarilor, credeti ca, raportat la PIB-ul Romaniei, la numarul de salariati din sectorul public si la ‘performantele’ acestora, merita sa aiba o pondere mai mare in totalul cheltuielilor bugetare?

  8. dl. Stolojan,

    totusi, cine este responsabil cu gradul de colectare, nu cumva tot angajati de la stat? Si aici nu ma refer doar la functionari de la finante, dar si altii care taie chitanta (sau nu o taie si baga banii in buzunar). Problema urgenta a guvernului, domnule Stolojan, ar trebui sa fie profesionalizarea angajatului la stat, nu marirea salariului in an electoral.

    toate bune,
    Emil Stoica

  9. Raspuns pentru dl „Pehash”
    Anul 2011 este deja trecutul.
    Problema reala pe care o are Ministerul Finantelor este urmatoarea : daca PIB-ul previzibil pentru anul 2012 este mai mare cu cca 30 de miliarde de lei (609,6 mld. lei) , fata de cel avut in vedere la aprobarea bugetului pe 2012 (respectiv 580 mld. lei), atunci Ministerul Finantelor va creste veniturile bugetului si cu cat sau va ramane la nivelul de 195 mliarde lei aprobat ?
    In ce priveste salariile sectorului bugetar, datele sunt urmatoarele: nivelul salariilor din sectorul bugetar prevazut pentru anul 2012 este de 39,8 mld. lei reprezentand 6,9% din PIB luat in calcul in momentul elaborarii bugetului si 6,5% din noul PIB previzibil pentru acelasi an. Prin urmare, si intr-un caz si in altul, ponderea salariilor din sectorul bugetar fata de PIB se afla sub limita de 7% agreata ca fiind corespunzatoare.
    Numarul de salariati din sectorul bugetar este in prezent de 1,2 milioane (fata de 1,4 milioane cat era in momentul inceperii reformei) si este necesar ca, prin continuarea reformelor, sa ajunga la cca 1 milion.

    • Stimate domnule Stolojan,

      Pun analiza dumneavoastra in context pur electoral; convingerea mea este ca tot FSN-ul va castiga alegerile, astfel ca, personal, consider ca pozitia dumneavoastra este o emotie fara miza pentru 99,78% din cetatenii Romaniei. Din cei 1,2 milioane de bugetari, cel putin 30% sunt de o incompetenta profesionala rarisima, singurul lor atu fiind gradul de rudenie cu un superior sau carnetul de membru de partid. Va dau un singur exemplu: de cativa ani buni incoace, lunar avem control de la ANAF pentru rambursare de TVA; la un moment dat, a venit in control o duduie care s-a trezit sa considere ca activitatea desfasurata nu corespundea codului CAEN, astfel ca noi lucram in deplina ilegalitate; a potolit-o colega ei de echipa, care ne-a cerut in schimb sa o chemam pe experta contabila, pentru ca am fi comis o eroare de declarare a unei sume -iar amenda era de 50 Klei; aceasta a venit si i-a spus ca declararea s-a facut in conformitate cu nu stiu ce ordin al ministrului, care modifica reglementarea precedenta; raspunsul duduiei de la control a fost naucitor: „vedeti, si noi invatam, in fiecare zi”! Nu, nu am intrebat-o ce ar zice daca ar fi penalizata ea acum, tot cu 50 de Klei. Dar am facut o sesizare verbala la seful serviciului TVA, care mi-a dat un raspuns la fel de naucitor: cunostea incompetenta celor doua dudui, dar una era nepoata sefului mare, iar cealalta era membru activ al organizatiei de femei a unui partid-ramura a FSN-ului, si nu avea ce le face. Nu va mai vorbesc despre situatia frecventa in care, dupa un control, inspectorii ne intreaba: OK, totul e bine, dar acum spuneti-ne ce taiem la TVA, ca altfel ni se taie noua!

      Ce se va schimba, eventual, in urma alegerilor, vor fi doar destinatarii banilor ce vor fi in continuare furati din buget in aceleasi proportii (metodele pot diferi): evaziunea sau gradul de colectare a veniturilor sunt direct proportionale cu interesul privat al politicienilor; stiti bine ca daca politicienii decid ca nu „se” fura, atunci nu „se” fura (ca e colectare sau evaziune)! Dar asta inseamna ca politicienii nu „se” mai imbogatesc ca Praslea (in 4 ani cat altii in 100) -ori ei pentru asta au ales sa fie politicieni, ca sa-si amelioreze lor situatia patrimoniala.

      Solutia problemei este simpla: nu se poate colecta de la alesi si de la protejatii lor (sa fie cam 60% din economie?), asa ca trebuie scos ANAF-ul (si, evident, Garda Financiara) la dat amenzi la restul de 40% din agentii economici! La controalele avute, lucrurile au stat cam asa (e vorba de o multinationala, care nu repatriaza profitul, iar discutia a avut loc intre cei doi comisari): la domnii, totul e in regula, gaseste-le ceva de 1500 lei ! Pretul avocatului pentru a contesta amenda era de 2000 de lei (cei de la Garda ignorau un alt OMFP, care ne dadea dreptate) + luatul la ochi de catre Garda, riscul fiind controale „fara numar”, iar pierderea noastra de timp era mai costisitoare decat amenda. Din fericire, nu, nu ni s-a cerut si nu am dat niciodata mita, dar suntem un caz izolat.

      Dar daca tot va bazati pe un PIB prognozat/estimat, de ce vreti sa mariti cert acum salariile? Nu ar fi mai bine sa le acordati defavorizatilor bugetari o prima unica dupa ce se va constata PIB-ul realizat, prima egala cu cuantumul maririi salariale? Altfel, riscul este acelasi ca in cazul maririi salariilor profesorilor, adica ramanerea in minciuna pe care o stiti din capul locului ca atare. Dati-mi voie sa nu cred in buna-intentie pe care o afisati -dumneavoastra fiind politician roman, nu am nici macar un inceput de proba de buna intentie civica in discursul/demersul dumneavoastra, singurul lui scop fiind ramanerea in jurul ulcelei cu miere, care nu poate ramane astfel in lipsa evaziunii fiscale sau a maririi incasarilor la buget. Politicienii romani, daca nu sunt, se indestuleaza de la hoti, astfel ca nu au niciun interes in starpirea acestor practici.

      Va asigur ca si anul acesta voi merge la vot, ca de fiecare data de altfel, si, tot ca de fiecare data, voi scrie din nou pe buletin ca toti candidatii sunt niste nemernici. Prin candidatii propusi, fiecare ramura a FSN-ului imi propune de fapt doar schimbarea eventuala a celui care ma va fura, dar nu va diferi nici suma, nici nonsalanta mitocaneasca a demersului, ci, eventual, metoda.

      Doamne ajuta sa vina vremea sa muriti odata toti cei cu gandul la „la tarisoara mea… (plansul l-a biruit de tot) la Romania… (plange. Aplauze în grup)… la fericirea ei!… (acelasi joc de amandoua partile)… la progresul ei! (asemenea crescendo)… la viitorul ei! (plans cu hohot. Aplauze zguduitoare.)”!

      • Pai cum se poate una ca asta, d-le Popa??? In sfanta zi de Paste, cand, nu-i asa, se cade sa fim iertatori si de aproapele nostru iubitori, dvs. sa veniti cu asemenea diatriba???
        Altfel, umilele mele plecaciuni. M-ati lasat mut. mi-ati luat painea de la gura in materie de comentarii.
        Dar nu-mi pare rau; am primit la schimb o sugestie utila in ceea ce priveste buletinul de vot la toamna. Altfel, inca ezit daca sa urmez sfatul unui june (fost) coleg, care spunea ca lucrurile nu se vor schimba in tara asta pana nu vom inlocui stampila de vot cu caramida.
        In vara inca mai trag nadejde de la/cu Nicusor Dan.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Theodor Stolojan
Theodor Stolojan
Economist si politician. Prim-ministru al Romaniei in 1991-1992. Presedinte al PNL (2002-2004). Consilier pe probleme economice al Presedintelui Romaniei (2004-2007). Deputat in Parlamentul European. Profesor universitar - Universitatea Transilvania Brasov

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro