Precum mulţi dintre cititorii acestor rânduri sunt şi eu profund îngrijorat de seria de schimbări introduse de Guvernul Ponta şi majoritatea parlamentară ce îl susţine. Nu, nu cred că este vorba de câteva derapaje izolate. Din păcate consider că este ceva sistematic: Arhivele Naţionale, ICR-ul, seria de bâlbâieli de la Ministerul Educaţiei, Comisiile ce pot cerceta plagiate , Consiliul de Cercetare Ştiinţifică, subordonarea Monitorului Oficial, Avocatul Poporului, atacurile la Curtea Constiţională sunt deja exemple concludente de luptă sistematică cu instituţii funcţionale sau incomode, practic o lovitură contra statului de drept.
Este mai mult ca oricând momentul ca cei ce ne dorim o Românie stat de drept să nu stăm contemplativ deoparte ci să reacţionăm. Nu doar pasional ci şi raţional, instituţional şi cu perseverenţă. Adică ce a făcut Asociaţia Salvaţi Bucureştiul a lui Nicuşor Dan în lupta cu autorizaţiile emise abuziv de către primării.
Pentru început propun atacarea OUG Nr.36 din 27.06.2012 privind unele măsuri de reorganizare şi pentru modificarea Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României. În opinia mea această Ordonanţă de Urgenţă constituie un abuz deoarece încalcă:
1. Titlul III, din Constituţie, Capitolul 1 „Parlamentul”, Art. 61 § 1 defineşte Parlamentul ca „unica autoritate legiuitoare a ţării”. Secţiunea a 3-a din acelaşi capitol „Parlamentul” are ca titlu Legiferarea şi cuprinde Art 78 referitor la intrarea în vigoare a oricărei legi prin publicarea în Monitorul Oficial. Rezultă din acestea că publicarea în Monitorul Oficial constituie parte integrantă din procesul legislativ, rezervat Parlamentului, iar trecerea Monitorului Oficial în subordinea Guvernului (rol executiv cf. Art. 102 din Constituţie) încalcă principiul separaţiei puterilor legislativă şi executivă în stat prevăzut în Constituţie la Art. 1 § 4.
2. Art. 115 § 6 din Constituţie: „Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, […]”. Iar Monitorul Oficial, publicaţia oficială a statului in care trebuie să apară legile pentru a intra în vigoare, este o instituţie fundamentală.
3. Art. 115 § 4 din Constituţie: „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.” Or motivarea situaţiei extarordinare şi a urgenţei nu se susţine, după cum urmează:
a. Faptul că Guvernul are iniţiativă legislativă nu înseamnă nicidecum putere legislativă, cum am arătat mai sus.
b. OUG face referire la „ampla activitate de adoptare a hotărârilor necesare organizării executării legilor”. Dar acestea nu sunt legi ci acte normative de rang inferior legilor iar cantitatea nu este un argument în faţa calităţii.
c. Caracterul de urgenţă este fals motivat, Monitorul Oficial funcţionând cel puţin din 1990 încoace în subordinea Parlamentului fără disfuncţionalităţi majore reclamate şi fără aparţia vreunei schimbări semnificative de dată recentă care să conducă la disfuncţionalităţi majore iminente
Această OUG este deci neconstituţională şi uzurpatoare.
Fac apel la avocaţi cu spirit civic şi timp pentru atacarea acestei OUG la instituţiile competente. Paralel putem acţiona similar în cazul altor acte abuzive.
Subscriu pe deplin și sunt întru-totul de acord cu ceea ce a precizat Alexandru Stolz. Oare, unde sunt juriștii, avocații, cei care au studii juridice pe drept – nu pe copy-paste, etc. din țara asta (nu toți! vă rog nu vă inghesuiți (sic!)) pentru a lua atitudine privind încălcarea Constituției și a legilor de funcționare a statului de drept? Unde este opoziția? A murit PDL-ul. Să dea Dumnezeu – și va da cu siguranță – ca puterea poporului să elimine marea majoritate a celor care au întinat statul de drept și au nesocotit dorințele celor pe care îi reprezintă.Toate foarte bune și numai bine peste tot și în toate.
Unde este Emil Boc, profesor de Drept Constitutional sa spuna CE TREBUIE FACUT PENTRU APARAREA CONSTITUTIONALITATII SI A STATULUI DE DREPT?
Avocata Carmen Popa a dat o sugestie: sa trimitem petitii catre Avocatul Poporului pentru a fi atacate OUG abuzive la Curtea Constitutionala. Chiar daca e din clica, se compromite explicit nedand curs solicitarilor din partea cetatenilor, asa cum i-ar fi datoria.
domnule stolz,
//
de cand promulgarea este totuna cu publicarea?
„ARTICOLUL 78
Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.”
Ia vezi dumneata mai bine cum stau lucrurile si nu mai scrieti doar asa, ca sa sune bine.
Daca legea poate intra in vigoare cand vrea ea – adica legiuitorul – cum mai e cu MO ca parte a actului legislativ?
MO e ca o arhiva a tuturor chestiilor care se intampla intr-un stat. Acolo nu se publica numai legi, asa ca mai usor la vale…
P.S. sper sa imi fie publicat comentariul
Citind atricolul domnului Perju de mai sus pe care-l citez: „In masura in care Guvernul abuzeaza de aceasta compenta (n.b. Ordonata de Urgenta), tot textul constitutional este cel care prevede modalitatea de atac: la Curtea Constitutionala sau in fata Parlamentului, prin motiune de cenzura. Insa raspunderea pentru eventualul abuz apartine solidar membrilor Guvernului si Primului ministru, nu Presedintelui.” Nu sunt jurist dar cred ca acest sfat este competent si logic. Intrebarea este cine face sesizarea? Banuiesc ca ar trebuii sa fie niste ONG-uri sau partidele politice…..?