marți, aprilie 16, 2024

De la Davos la Munchen. Discursuri despre remodelarea lumii

„You have chosen the motto The Great Reset as this year’s theme. I would like to ask: Do we really need a great reset, or is what we need in fact a new beginning – less in terms of our objectives and more in terms of how resolutely we act?”[1]

Angela Merkel

Pandemia a ridicat mari semne de întrebare și anxietatea este prezentă pretutindeni, de la oamenii politici, oamenii de afaceri și până la liderii religioși; evident nu ne-a ocolit nici pe noi oamenii simpli, pentru că ne-a dat lumea peste cap: izolare și restricții de circulație, mutarea în online, pierderea slujbelor, școala de acasă și, mai cu seamă, teama că după contactarea bolii totul se poate sfârși fără ca sistemul medical să fie capabil să ne ajute.

Suntem în plină criză, dar orice criză, pe lângă testarea implacabilă a limitelor, aduce și un set de oportunități care pot și trebuie să fie exploatate. Doar că oportunitățile, pe lângă faptul că sunt dificil de decelat, sunt și percepute diferit de diverșii actori care au impact în societatea globală.

Din acest motiv, cred că ar trebui să vorbim mai mult despre oportunități. Și, pentru ca discuția să fie validă, cel mai bun punct de pornire ar fi un mic inventar al pozițiilor politice luate în raport cu oportunitățile post-pandemice; pentru acest inventar propun trei momente: Forumul Economic de la Davos (ianuarie 2021), lansarea Centrului European al The Atlantic Council și Conferința anuală de Securitate de la Munchen (februarie 2021).

TEZE ȘI ANTITEZE LA DAVOS

Forumul economic de la Davos – versiunea online din ianuarie ac.[2] – permite o analiză în dialectică pe marginea tezei anunțate încă din septembrie 2020 de către Prințul Charles și Klaus Shwab, președintele executiv al Forumului: The Great Reset Initiative.[3]

Oportunitatea pe care o văd cei care au enunțat necesitatea Marii Resetări, este aceea de a ajuta la reevaluarea profundă a relațiilor internaționale, a direcțiilor în care se dezvoltă economiile naționale, a viitorului modelelor de afaceri și a acțiunilor manageriale. Cu alte cuvinte, au enunțat inițiatorii, ar fi vorba despre rescrierea contractului social, într-un mod care să onoreze demnitatea tuturor ființelor umane.

A rămas oarecum celebră replica premierului german Angela Merkel la această teză – motiv pentru care am și transcris-o ca motto -, care nu vede ca pe ceva util punerea problemei în termeni de schimbare radicală, de rescriere a contractului social, ci mai degrabă e necesară o punere a accentului pe modul în care se acționează la nivelul statelor, pentru a servi mai bine interesul cetățenilor, oriunde în lume.

Într-un discurs consistent, Angela Merkel a făcut o excelentă radiografie a acțiunii publice în societatea europeană și la nivel global în vreme de pandemie, motiv pentru care am și selectat, in extenso (dar în interpretare proprie), principalele teme pe care le-a abordat:

• Suntem martorii unei forme de globalizare, atunci când analizăm modul în care coronavirusul descoperit prima dată în Wuhan, China, a ajuns să se răspândească cu rapiditate în toată lumea.

• Viețile noastre sunt parte a ciclului natural, iar transmiterea coronavirusului de la animal la om ne arată de fapt cât de vulnerabili suntem, din acest punct de vedere.

• COVID-19 a expus slăbiciunile societății în care trăim. Dar vom încerca să facem tot posibilul să eliminăm aceste slăbiciuni.

• Ce a învățat Germania în timpul pandemiei?

– Că putem să ne bazăm pe spiritul civic și pe sentimentul de solidaritate din societatea germană. Cu toate acestea, instinctiv, în prima parte a crizei pandemice ne-am concentrat asupra rezolvării problemelor națiunii noastre, uitând de solidaritatea continentală, ceea ce a fost contraproductiv;

– Avem multă birocrație, ceea ce a inhibat acțiunea eficientă. Ne-am putut însă baza pe o structură solidă a finanțelor publice, ceea ce ne-a ajutat să susținem acțiunea socială, să sprijinim afacerile, să ajutăm populația;

– Nu stăm prea bine la digitalizare pe ansamblul societății germane; s-a văzut acest lucru și în problemele pe care le-a ridicat funcționarea școlilor în online;

– Stăm bine în asigurarea de servicii individuale de sănătate, dar la nivel colectiv, prevenția și solidaritatea au lăsat de dorit și aici mai avem multe de făcut.

• Ce am constatat la nivel global?

– Cuvântul suveranitate a revenit pe buzele tuturor în plină criză pandemică;

– Unele lanțuri globale de aprovizionare pur și simplu s-au prăbușit; vulnerabilitate globală este de fapt ceea ce am văzut în acel moment;

– Uniunea Europeană a acționat așa cum ne așteptam cu toții;

– În setarea planului de redresare economică, Uniunea Europeană a decis că acțiunile trebuie să favorizeze câțiva piloni prioritari: schimbarea climatică și digitalizarea – investițiile în creșterea sustenabilității structurii societății europene;

– Interconectarea globală este prioritară, izolaționismul nu ajută pe nimeni. Vedem acest lucru inclusiv când vorbim de vaccinarea împotriva COVID-19. Din acest motiv a fost creat sistemul global COVAX;

– Este momentul unei discuții despre multilateralism. Ce este multilateralismul? Înseamnă să acționăm împreună, în interes mutual și să o facem transparent. Să acționăm pentru a acorda o șansă reală de dezvoltare oricărei regiuni a lumii.

•În concluzie:

Privind înapoi la ce a însemnat pandemia, constatarea este că a confirmat spiritul Davos: toate problemele și preocupările ridicate anterior, în trecutul apropiat, la Forum s-au adeverit, odată cu criza pandemică.

PREȘEDINTELE MACRON: AMBIȚII PENTRU FRANȚA SAU O VIZIUNE PENTRU EUROPA?

John Francis William Rogers, vicepreședinte Goldman Sachs și președinte al The Atlantic Council, vorbind despre Emmanuel Macron la lansarea Centrului European de la Paris, l-a prezentat în felul următor:

„Într-o perioadă în care se manifestă o nevoie stringentă de conducere transformatoare regăsim un astfel de lider care s-a remarcat ca fiind o voce îndrăzneață și inovativă în Europa. Vorbesc, desigur, despre președintele Macron, pe care suntem onorați să-l avem astăzi alături de noi. Domnule președinte Macron, vă remarcați ca un reformator curajos în Franța și un susținător al unei agende îndrăznețe pentru Europa pe scena globală.”

De fapt ce-i interesează pe americani când vine vorba despre Franța și, în sens mai larg despre Europa, după un mandat al unui președinte izolaționist și la debutul mandatului unui președinte care anunță o redeschidere atlantistă? Președintele Centrului European al The Atlantic Council, Benjamin Haddad, a trecut în revistă, în sinteză, tema în modul următor:

• Ne confruntăm cu o Chină tot mai decisă în acțiunile sale pe plan internațional și este nevoie, mai mult ca oricând, de o strânsă legătură între cele două țărmuri ale Atlanticului.

• The Atlantic Council va fi, în 2021, partenerul Uniunii Europene la Washington, pentru a le explica americanilor de ce au nevoie de o Europă tot mai unită, de ce au nevoie de UE.

• În prima discuție Biden – Macron, după preluarea mandatului de către actualul lider de la Casa Albă, s-a subliniat nevoia de acțiune comună pentru gestionarea următoarelor provocări: pandemia SARS-Cov-2; schimbările climatice, China, Orientul Mijlociu, Sahelul și, în plan mai larg Africa și Rusia.

Dialogul de la Paris i-a permis într-adevăr președintelui Macron să își pună în valoarea anvergura de lider politic important pentru Uniunea Europeană, cu viziune și proiecte, gata oricând să abordeze constructiv marile teme globale și provocările de care continentul are parte. Așadar, Emmanuel Macron a enumerat la rândul său un set de trei obiective prioritare, și anume[4]:

• Căutăm, în relația SUA – UE, să obținem un multilateralism orientat spre rezultate pe scena globală. Sunt diverse provocări care trebuie abordate coordonat și în ultimii ani am trudit să păstrăm lucrativ cadrul mutual de cooperare. Așadar reconstrucția acestui multilateralism este prioritatea numărul unu, dar este vorba despre un cadru incluziv și nu unul exclusivist; iar când vine vorba de rezultate, se pune problema dacă nu a rezolvării, atunci cel puțin a abordării concrete și realiste a marilor provocări de pe agendă.

• A doua prioritate se referă la modul în care trebuie să inovăm în abordarea relațiilor globale, pentru că a rezolva marile provocări de pe agendă implică inovare în materie de diplomație. Cum se vor construi noile parteneriate și un nou consens la nivel global? Lumea de astăzi este o lume a inegalităților flagrante. UE și SUA trebuie să fie principalii actori cu inițiativă în abordarea reconstrucției relațiilor internaționale.

• UE și SUA trebuie să se implice mult mai mult în rezolvarea crizelor regionale. În acest mod se vor crea oportunitățile: oportunitatea de a reforma Uniunea Europeană, oportunitatea de reforma relația UE – SUA sau relația SUA – China. Și tot așa se clarifică și viitorul rol al NATO.

Prima constatare este aceea că ideea unui nou multilateralism are în Europa cel puțin doi avocați importanți: Angela Merkel și Emmanuel Macron. Motivul pentru care Europa insistă pe ideea de multilateralism a fost pe larg expusă de președintele francez și sunt interesant de reținut idei prin care sunt schițate anumite soluții la provocările viitorului:

(i) Agenda suveranității strategice a Uniunii Europene

– Țările europene sunt democrații bazate pe construcții naționale. Dar din perspectiva provocărilor actualului mediu internațional, doar UE poate fi un jucător relevant, credibil. Acesta este motivul pentru care s-a decis în favoarea unei agende strategice unice, care abordează unitar teme ca: tehnologiile de vârf, apărarea, moneda comună, răspunsul economic și fiscal comun la crize etc.;

– Până acum NATO însemna pentru țările europene acces la umbrela de apărare americană, pe de-o parte, iar pe de altă parte accesul la contractele de achiziție de tehnică militară americană. Acest model nu mai este sustenabil în actualul mediu de securitate internațional. Este preferabil ca statele europene să investească mai mult în propria lor apărare;

– Împreună cu SUA, UE trebuie să redefinească proiectul politic al NATO. Alianța a fost gândită la început ca o structură de apărare împotriva agresivității URSS. Dar acum cine este inamicul? Această chestiune trebuie clar definită. Elefantul din cameră este China. Dar în același timp trebuie clarificat și dialogul politic intern în NATO, pentru ca situații ca cea a comportamentului Turciei din anii 2019 – 2020 să nu se mai repete.

(ii) Răspunsul la discursul urii, violenței și xenofobiei

– Se poate constata că anumite grupuri politice au readus pe scenă, în SUA ca și în Europa, discursul urii, al violenței și al xenofobiei. Aceste evoluții nedorite sunt o amenințare pentru democrațiile noastre;

– Rețelele de socializare au favorizat reîntoarcerea discursului urii pentru că au favorizat un mecanism antropologic, de renunțare la inhibiții. Ca să rezolvăm problema, trebuie să reglementăm spațiul virtual. Ce am făcut în cazul atacurilor teroriste, trebuie să facem și în cazurile de proliferare a urii, violenței și xenofobiei.

(iii) Multilateralismul și relațiile cu China

– China, prin diplomația vaccinurilor, pare să aibă un anumit avans diplomatic în abordarea unor regiuni, cum este cazul Africii, de exemplu, față de abordarea noastră bazată pe multilateralism (formatul ACT-A). Pe termen lung, însă, abordarea corectă este cea care se va arăta mai cuprinzătoare și mai eficientă. Noi vorbim despre un parteneriat care să ofere rezultate consistente și pe termen lung. Iar acum avem confirmarea că și SUA se alătură formatului ACT-A sau COVAX;

– Pentru noi China este în același timp un partener, un competitor și un rival sistemic;

– China este un partener în abordarea schimbărilor climatice, de exemplu. Sunt alte domenii în care trebuie să evităm să depindem 100% de China; este cazul de pildă al tehnologiei 5G.

(iv) Relațiile cu Federația Rusă

– Rusia este geografic și istoric parte a Europei. Împărtășim valori comune în literatură, cultură și mod de gândire. În acest spațiu, așa cum s-a conturat el după extinderea NATO și răspunsul tot mai agresiv al Rusiei, nu va fi pace dacă nu abordăm problematica într-un cadru comun de negociere;

– Când vine vorba despre controlul înarmării, iarăși ajungem la nevoia de a stabili un cadru de negociere cu Rusia. Europa nu mai este acum protejată în fața rachetelor nucleare rusești. Deci va trebui să abordăm aceste provocări prin dialogul UE – Rusia. Nu ne putem aștepta la rezultate pe termen scurt. Dar trebuie să favorizăm dialogul și să creăm un climat de încredere reciprocă.

(v) Iranul și Orientul Mijlociu

– Reînceperea dialogului cu Iranul este o chestiune de care depinde pacea în Orientul Mijlociu. Astăzi Iranul este mai aproape să fabrice arma nucleară decât era înainte de semnarea JCPOA, în iulie 2015. Vom sprijini orice inițiativă a Casei Albe de a relua dialogul diplomatic cu Iranul. Dialogul va trebui să implice și alți actori regionali relevanți cum sunt Israelul și Arabia Saudită. Ca să putem seta un curs al acțiunilor, avem nevoie cu toții de o agendă comună și prima prioritate este să o obținem.

Ca o observație strict personală, pe care țin să o prezint deși se înscrie într-un trend minoritar, îl consider pe Emmanuel Macron un lider cu viziune și o putere de analiză și sinteză ce merită să fie remarcată.

Desigur, este un lider francez și lupta sa este închinată în primul rând intereselor Franței, dar este remarcabil că pune mereu, în discurs și acțiune, Uniunea în centrul viziunii sale politice și se raportează mereu la necesarul succes al proiectului unional pentru ca Europa și, implicit Franța, să își proiecteze și în viitor interesele în arena globală.

LA MUNCHEN BIDEN A CONFIRMAT REASUMAREA LEADERSHIPULUI ÎN FORMAT MULTILATERAL

Ultimul discurs analizat în acest articol este cel al președintelui Joseph Robinette Biden Jr., susținut la Conferința de Securitate de la Munchen[5], unde în ultimele două decenii a fost un participant și vorbitor constant, fie în calitate de senator, vicepreședinte al SUA sau simplu profesor. Nu întâmplător la discursul său au asistat Angela Merkel și Emmanuel Macron.

Din start pot să spun că am regăsit nenumărate elemente de convergență între viziunile liderilor europeni reprezentativi, menționați anterior, și noul lider de la Casa Albă. Analizele și evaluările Angelei Merkel prezentate la Forumul de la Davos, ca și prioritățile și viziunea expuse la Paris, cu ocazia lansării Centrului European al The Atlantic Council, de către Emmanuel Macron sunt prezente și în lista echipei Biden de la Casa Albă.

Am văzut comentarii care încercau să identifice diferențe (chiar majore) de viziune între Joe Biden și, în special, Emmanuel Macron (dar și alți lideri europeni), în privința abordării relațiilor cu China, Rusia sau Iranul. Cred că astfel de abordări sunt eronate. Diferențe între Washington, pe de-o parte și Paris, Berlin sau Bruxelles, pe de altă parte, este firesc să existe, dacă chiar oportun.

Aș merge chiar mai departe și aș spune că este oportun ca dincolo de abordările pe priorități comune între SUA și UE, la nivel regional să fie diferențe de opinie și particularități de acțiune diplomatică între cele două mari blocuri democratice și parteneri sau aliați cum sunt Japonia, Coreea de Sud, Israel, Marea Britanie, Turcia și așa mai departe. Dacă aceste diferențe de viziune nu ar exista, adecvarea la realitate ar fi iluzorie, iar acțiunea futilă.

Întorcându-mă la discursul președintelui Biden, aș atrage atenția, extrăgând câteva dintre cele mai importante mesaje ale sale, asupra următoarelor teme:

Alianța transatlantică are un fundament solid pe care se construiește securitatea colectivă și prosperitatea națiunilor aliate. SUA vor lucra împreună cu UE pentru a face față provocărilor. Vom susține obiectivul unei Europe unite, liberă și care să continue să se bucure de pace.

SUA sunt dedicate alianței NATO și consideră bine venită inițiativa Europei de a investi mai mult în capabilitățile sale militare. Articolul 5, pe care se bazează încrederea aliaților, este garantat. Am stopat politica precedentei administrații de reducere a prezenței trupelor SUA în Germania.

  Parteneriatul nostru s-a dovedit durabil și s-a consolidat mereu în anii ce au trecut, pentru că își are rădăcinile în bogăția de valori democratice pe care le împărtășim. Suntem în mijlocul unor dezbateri privind viitorul și modul în care se vor dezvolta relațiile la nivel global. Au apărut opinii potrivit cărora, în fața provocărilor care se vor ridica în fața noastră, autoritarismul este mai potrivit decât democrația. Iar noi trebuie să demonstrăm că democrația va fi și în viitor cel mai bun sistem pentru cetățenii noștri.

Ne pregătim să abordăm împreună o competiție pe termen lung cu China. Modul în care SUA, Europa și Asia vor colabora pentru a se menține și apăra pacea, progresul în zona Pacificului reprezintă una din marile provocări pe care le avem în față. Trebuie să răspundem hotărât abuzurilor și constrângerilor la care recurge China în spațiul sistemului economic internațional. Toți trebuie să jucăm după aceleași reguli.

Trebuie să stabilim cadrul de reglementare ce va guverna avansul tehnologic, comportamentul în spațiul cibernetic, inteligența artificială, biotehnologiile, astfel încât să fie utile societăților noastre și nu invers.

O altă provocare pe care trebuie să o confruntăm este Rusia. Kremlinul atacă democrațiile noastre cu arma corupției în încercarea de a ne submina sistemele de guvernare. Liderii ruși încearcă să-i facă pe oameni să creadă că sistemele noastre politice sunt mai corupte decât al lor, deși acest lucru refuză să-l creadă până și rușii înșiși.

Putin caută să slăbească UE și NATO, dar și unitatea transatlantică de acțiune. Din aceste motive trebuie să apărăm suveranitatea Ucrainei. Provocarea rusă este desigur diferită de cea chineză, dar este la fel de serioasă.

Nu mai putem amâna abordarea schimbărilor climatice. Trebuie să accelerăm acțiunile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră în atmosferă. De aceea am decis să ne alăturăm din nou Acordului de la Paris. Sunt recunoscător Uniunii Europene că și-a menținut leadership-ul în chestiunea schimbărilor climatice.

Amenințarea proliferării nucleare cere și ea cooperarea diplomatică atentă din partea SUA și UE. Avem nevoie de transparență și o bună comunicare, ca să reducem la minim riscurile de erori strategice. Din acest motiv SUA și Rusia au prelungit cu încă 5 ani Tratatul START.

Ne pregătim să reluăm negocierile în formatul P5+1 cu Iranul. Trebuie să contracarăm tendințele Iranului de a destabiliza Orientul Mijlociu, sens în care vom coopera îndeaproape cu partenerii europeni.

O VIZIUNE COMUNĂ PENTRU VIITOR

Semnarea (după unii comentatori precipitată) a acordului de cooperare economică dintre Uniunea Europeană și China, vizita (iarăși după mulți observatori) complet ratată la Moscova a șefului diplomației europene, Josep Borrell, ca și agresiva diplomație a vaccinurilor la care recurge China și, mai nou, Rusia, sunt temele aduse în discuție atunci când se încearcă sublinierea degringoladei care a cuprins cele două țărmuri ale Atlanticului, chiar dacă actuala echipă de la Casa Albă are o abordare total diferită față de cea anterioară.

În opinia mea, cei patru ani de mandat ai președintelui Trump, Brexit-ul și pandemia SARS-CoV-2 au constituit oportunitatea perfectă pentru a pune în fața scenei globale o nouă viziune, împărtășită de o nouă echipă de care aveau nevoie și SUA, și Europa pentru a se poziționa coerent, pragmatic și eficient pentru competiția cu marile autoritarisme: China, care este și o mare putere economică și Rusia, încă o foarte mare putere militară.

Toți cei trei lideri menționați mai sus au viziuni comune, deci numeroase puncte de aderență, iar echipele lor au încă aproximativ o jumătate de an la dispoziție să își seteze programe convergente de acțiune pentru următorul deceniu. Dacă acest lucru va reuși, regimurile Vladimir Putin și Xi Jinping își vor vedea irosite eforturile pe care le fac de aproape un deceniu pentru a fisura Occidentul.

Cu alte cuvinte, anul 2021 este un an decisiv, și niciuna din părți nu-și poate permite să își vadă eforturile subminate. Prin urmare, ce putem anticipa că se va întâmpla, cine va face prima mutare? Și, mai ales, unde? Mă tem că răspunsul este Orientul Mijlociu, singura pârghie care poate simultan și puternic acționa afectând major atât interesele SUA cât și ale UE, pentru ca apoi să declanșeze, ca într-un joc de domino, criză regională după criză regională și valuri imense de refugiați.

În măsura în care la Moscova și la Beijing a rămas o firavă umbră de rațiune în guvernele autoritare rus și chinez, probabil că la limită cineva va înțelege totuși că destabilizarea Orientului Mijlociu va lovi în egală măsură și în interesele vitale ruse și chineze și că, în final, nimeni nu va profita cu adevărat de escaladare, care va aduce doar suferință și distrugeri.

Să rămânem, așadar, atenți la evoluțiile din anul 2021: primul an de mandat al lui Joe Biden, ultimul an de mandat al premierului german Angela Merkel și penultimul an din actualul mandat al președintelui francez Emmanuel Macron. Va fi interesant!

NOTE_____________


[1] Din discursul premierului german la Forumul Economic de la Davos (26 ianuarie 2021) – https://www.bundesregierung.de/breg-en/news/speech-by-federal-chancellor-dr-angela-merkel-at-the-world-economic-forum-s-davos-dialogue-on-26-january-2021-video-conference–1846772

[2] Ce va fi urmată, se speră, de o reuniune față în față la Singapore, în luna mai 2021

[3] https://www.weforum.org/agenda/2020/06/the-great-reset-this-weeks-world-vs-virus-podcast/

[4] https://www.atlanticcouncil.org/news/transcripts/transcript-president-macron-on-his-vision-for-europe-and-the-future-of-transatlantic-relations/

[5] https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2021/02/19/remarks-by-president-biden-at-the-2021-virtual-munich-security-conference/

Distribuie acest articol

46 COMENTARII

  1. Un subiect expus interesant de catre autor. Vedem ca autorul incearca sa faca un ceva cu aspect unitar din piese de la merkel, macron, biden si iese o chestie cam subtire. Sa vedem cum sta insa cu cenzura autorul.
    Avem aici multe cuvinte frumoase, mai ales de partea europeana a atlanticului, care se arata ca vizionare, insa un mare fasss.
    de exemplu, acest dans in jurul cozii cu china, cu macron si biden care zic ei ca avem in china si partener si rival si pericol sistemic etc…aceasta impachetare sofisticata in cuvinte pompoase ascunde insa esenta lucrurilor. e ca si cum ai spune ca o persoana este si prietenul si dusmanul tau.
    ambiguitatile astea continua cand vorbesc despre nato, despre autonomia strategica europeana samd. nato a avut un rol clar la infiintare, ue la fel. ca o anumita actualizare a acestor structuri e necesara e una, sa amesteci grav lucrurile si sa spui ca ue are nevoie de o componenta strategica de aparare slabind in fapt coeziunea cu americanii in nato in folosul rusiei si chinei e o lovitura data occidentului.
    sa pui stampila izolationist atunci cand china dicteaza corul globalist este o treaba mai mult decat dubioasa. dc aplicam reteta asta, germania e izolationist ca vrea nordstream 2 punand in pericol coeziunea in ue, la fel franta cand cere autonomie strategica si vb de moartea cerebrala a nato. in fapt, ambele pozitii ale germaniei si frantei submineaza leadership-ul natural al americii in occident, alimentand teza multipolaritatii sustinute de chinezi si rusi, care au o pb de status quo.
    ca sa inchei cu inceputul textului – ca in povestea cu rabinul care da dreptate si unuia si altuia, cred ca e valabila si tema marii resetari si cea a actiunii statului in societate in versiunea prezentata de merkel, doar ca fiecare pozitie are fisuri mari. merkel are dreptate pana cand se apropie de zona rosie a deciziilor proaste luate de Germania cu influente in intreaga ue – exemple dosarul imigrantilor pe fondul razboiului din siria, distributia si rata vaccinarii in ue comparativ cu us, uk si israel sau celebrul nordstream 2.
    mai corect ar fi poate sa spunem ca dupa o etapa de globalism orb sau chior, sunt state care departe de a fi izolationiste, mai degraba suveraniste, simt ca trebuie reasezate raporturi internationale de comert, de tehnologie, de acorduri in diferite materii securitate, sanatate, etc. si atunci us, uk, ungaria, polonia, cehia, elvetia, dar si germania, franta, rusia, china, turcia, iran pot fi privite prin prisma interesului national care primeaza dincolo de toate acele cuvinte uneori mari si asa-zis vizionare. adica in fapt, tot despre fiecare e vorba la final, atunci cand globalismul sau alte forme ale lui esueaza. pt ca fiecare lider deconteaza politic in fata propriului electorat. deci puterea unui lider moare tot acolo unde s-a nascut.

  2. După victoria „progresistului” Biden, Europa jubilează. Totul pare ca „pupat Piaţa Endependenţi”, troica Biden-Macron-Merkel este viitorul de aur al omenirii. Chiar şi autorul jubilează, varianta marxist-progresistă a multilateralismului incitându-l la viziuni super-optimiste…
    Eu unul sunt mai sceptic, mai ales când Biden vorbeşte despre „Europa Unită”. Ce-o mai însemna şi asta? Un fel de SUE( statele unite ale Europei), un fel de federaţie condusă de Gemania şi Franţa, sau, Doamne fereşte!, un fel de nou Sfânt Imperiu germano-francez? Cu, bineînţeles, renunţarea la suveranitate din partea micimanilor( ca România…) şi înhămarea lor la carul de luptă germano-francez…
    Numai de Securitatea Flancului Estic nu vorbeşte nimeni. Germania şi Franţa solicită inclusiv autonomie militară( cică alături de NATO…), dar nu suflă o vorbă despre garanţii de securitate acordate Ţărilor din Est( unde zăngănitul de arme al Rusiei devine asurzitor….dar nu se aude la Paris şi Berlin….).
    Nu, zarurile nu au fost încă aruncate. Este un dans al ielelor în care cineva va pierde. Sper ca Europa de Est să nu fie din nou trădată ca de-atâtea ori în istorie….

    • Dar de ce n-ar trada-o? Din cauza de principii? Ce suntem altceva decat un amarat baraj de pamant in calea apelor, cu iluzia de dig? Iar cand vor veni torentele mari, ii va mai interesa pe stapani sa-si salveze sclavii de la inundatii sau vor sari singuri in barca ? Choslovacia nu avea tratate cu marile puteri cand a avut loc Dictatul de la Munchen din 1938? Si la ce le-a folosit? Iar motivatiile tradarilor vor umple cartile de istorie.

      • De aceea răspunsul la întrebarea: Cu Europa FĂRĂ securitate SAU cu SUA+UK+NATO CU securitate este dramatic şi va trebui în curând să ne hotărâm ce vrem.

        • Cine spune ca europenii au de ales intre PESCO si SUA+UK+NATO?
          Repetati la nesfarsit interpretarile eronate ale unor gazetari (neica nimeni). Membrii Consiliului European, majoritatea lor fiind si membri NATO au optat pentru PESCO+NATO, iar membrii NATO (inclusiv SUA) aplauda aceasta decizie. In final, cresterea eficientei si a capabilitatii trupelor din UE sunt si in beneficiul NATO (ce este asa de greu de inteles?)

          https://pesco.europa.eu
          https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_148840.htm

          • Despre ce capabilitati UE vorbiti???
            Germania cu capacitati defensive care au fost distruse de VDL cu acordul lui Merkel si al prietenilor ei pacifisti (a se citi agenti KGB marca Schroder si nu numai) din SPD? Nu au piese de schimb pentru avioane si le canibalizeaza.
            SI NU ISI PLATESC CONTRIBUTIA DE 2%.
            Un stat PARAZIT in NATO!
            Sau miliardele de euro care ii sunt platite lui Erdogan ca sa nu permita fluxurile de migranti din Asia?
            Sau asa zisele paze de coasta din Italia, Grecia si Spania care sunt subfinantate de UE?

  3. Are dreptate Mutti Uniunea Europeană a acționat așa cum ne așteptam cu toții;, adica a dovedit, odata in plus, ca e o organizatie birocrata condusa de incompetenti.

    Eu as fi preferat ca EU sa ma surprinda, sa faca macar odata o chestie buna.
    Culmea e ca Mutti e laudata in lume dar e din ce in ce mai injurata de tara, seamana cu Gorbaciov. Despre Micron nu merita sa pierdem vremea. Poare daca-si ia maieu galben.

    Ca trumpist salut totusi initiativa lui Biden de a relua conducerea lumii.

    • Ce astepti tu e probabil o europa pentru europeni (europeni ca si cultura ori valori, nu rasa sau etnicitate) si o doctrina Europe First. Si o mai poti astepta, nici o sansa cu pepenii verzi contemporani.

    • @neamtu tiganu
      In Germania ultimilor 10 ani, salariul mediu s-a majorat cu peste €10.000 euro pe an, inainte de pandemie rata somajului scazuse la un minim istoric (sub 4%), samd. Nu este de mirare de ce Merkel a dominat scena politica si CDU-CSU se afla in continuare pe primul loc in sondaje

      Evident, dupa atatea luni de restrictii, lumea este frustrata, pana la toamna insa, vom fi in mare parte vaccinati si vara oricum nu-I ca iarna, virusii gripali/raceala /covid cedeaza din intensitate. Asadar, nu este cazul sa va euforizati, politica Germaniei este foarte predictibila, dat fiind ca majoritatea germanilor sunt adeptii stabilitatii. AfDistii vor castiga si ei o parte din voturile cetatenilor cu un venit mic (intre 1.200 si €2.300/luna), dar asa cum arata sondajele, vor castiga mai putine locuri in Bundestag decat la ultimile alegeri. In final, tot un membru CDU/CSU va fi noul cancelar (foarte probabil Söder) si va guverna in coalitie cu unul sau mai multe partide cu valori mai liberale (FDP, SPD, avand in vedere elanul verzilor, o coalitie de tip Jamaica este si ea in carti). Cert este ca regula de aur ramane valabila – la nivel federal nu se aseaza nimeni la masa negocierilor cu populistii de la varful celor doua aripi (Afd & Linke). Restul e poveste.

      P.S. Apropo, pe perioada anului trecut, PIBul fudulilor-brexitieri a suferit o prabusire istorica de peste 10% (din acest pdv, au reusit performanta sa-I depaseasca si pe greci). De asemenea, conform evolutiei indicatorilor si a trendurilor pe pietele de capital, economia UK se va relansa mai greut (lacomul mai mult pierde, zgarcitul mai mult pagubeste si aroganta ramane un regat fara coroana).

      https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-02-12/amsterdam-and-paris-reap-benefits-as-city-of-london-loses-control-post-brexit

      https://www.pwc.ch/de/press-room/interviews/pwc_press_20210212_tagesanzeiger.pdf

      • @Florix,
        Mutti nu are nici un merit in cresterea salariului mediu. Din contra, daca era cineva cu cap crestea si mai mult. Si nu salariul e interesant, ci puterea de cumparare care a scazut dramatic si scade in continuare, „multumita” taxelor, „multumita” reglementarilor in toate domeniile.
        Merkel si Eursula nu au nici un merit in vaccinare, din contra au facut tot posibilul sa se intirzie cit s-a putut. Sa le atribui merite in acest sector e mai mult decit ilar, sfideaza bunul simt, de care tu nu ai avut niciodata prea mult. Vezi cazurile de coruptie din CDU/CSU cu ciubucuri in afacerea mastilor.

      • @neamtu tiganu
        In Germania ultimilor 10 ani, salariul mediu s-a majorat cu peste €10.000 euro pe an

        vad ca nici cu aritmetica nu stai prea bine, daca salariul mediu s-ar fi majorat CU PESTE €10000 PE AN ar fi ajuns astazi la 10000×10 plus cit era acum 10 ani, ca. 50000, la peste 150.000.
        Inca odata, rar, ca sa poti sa-ti iei notite, salariul REAL a crescut mult mai moderat decit spui tu datorita eforturilor multimii oamenilor inteligenti, a inginerilor, incl. al meu, care am reusit sa marim drastic productivitatea. Politicienii, in frunte cu Mutti, s-au servit din reusitele noastre, si le-au „asumat” si au facut tot posibilul ca rasplata munci noastre sa se duca pe aiureli menite a cosmetiza imaginea lor. In concurenta mondiala Germania a pierdut teren, nu numai in comparatie cu China, care deja e la ani lumina, ci si cu tot ce-nseamna high-tech, digitalizare, aviatie etc.

      • Mai ales daca verzii + social democratii + comunistii vor prelua puterea din toamna, sub un cancelar verde , noapte buna !!
        Nici Germania nu mai este ce a fost, birocratia „ucide” in adevartul sens al cuvantului.

  4. „Aştept să redevin cel care am fost. Aştept o re-facere a lumii din propriul ei coşmar.”
    Predictions for the world in 2030
    -All products will have become services
    -There is a global price on carbon.
    -US dominance is over. We have a handful of global powers
    -Farewell hospital, hello home-spital.
    -We are eating much less meat
    -Syrian refugees turned CEOs
    -The values that built the West will have been tested to breaking point
    By the 2030s, we’ll be ready to move humans toward the Red Planet.
    Va mai regasiti in acesta re-facere a lumii de dupa pandemie ?
    Aceste puncte au dat nastere la discutii foarte controversate in care directie ne indreptam incepand de la o lume „perfecta” in care dupa spusele domnului Schwab initiatorul acestui forum in anul 2030 nu vom mai poseda nimic dar vom fi foarte fericiti o data cu sfarsitul democratiei si instaurarea unei dictaturi eco/digitale/comuniste de tip nou.
    Competitia intre diferite forme statale si oranduri inceputa dupa 1945 iar in 1989 crezuta terminata, a continuat defapt cu si mai mult inversunare, pademia nefacand altceva decat sa arate aspectele nocive, negative mai ales in occident, China si Rusia fiind prea bine controlate de la cel mai inalt nivel, tari in care paradoxal populatia este de partea conducatorilor, in schmimb in occident suspiscinuile si neincrederea devin tot mai mari, asaltul asupra Capitolului fiind doar un aspect.
    Merkel este istorie, atat ea cat si Germania sunt epuizate in urma pandemiei ca dealtfel intreaga Europa, de ce numai Europa ?
    Proiectul european in opinia mea nu mare are sanse mari, Austria, Israel cat si Danemarca au pornit un proiect comun de cercetare si productiea unor vaccinuri.
    Ungaria oricum actioneaza dupa alte criterii, Italia dintr-o criza in alta, Franta zgudita de Vestele Galbene si ma astept ca in primavara actiunile antiguvernamentale, impotriva masurilor sanitare sa devina din ce in ce mai mari si tot mai violente.
    O data cu implementarea pasaportului digital de vaccinare, oamenii vor fi impartiti in cei care vor avea dreptul la o viata sociala iar cei nevaciinati vor ramane exclusi si inchisi, hotararea vine de la Bruxelles, de la cel mai inalt nivel, este halucinant ce se intampla.
    A mai incercat un nebun prin ani 30 so faca cu o catogerie de oameni, evreii, totul a iesit foarte urat.
    Viziunea pt viitor deocamdata nu arata prea bine, lumea este prinsa in mana catorva giganti IT care prin modeul de afacere doresc altceva decat ce ne inchipuim a fi democratie si libertate, din contra controlul total deghizat in democratie, cel putin un Rusia si China lucrurile sunt clare, pe fata, nu doresc nici un model democratic de timp occindental.
    Suntem intr-o situatie cat se poata de ingrata si periculoasa, pt mine birocratia nationala cat si europeana raman in continuare cele mai mari pericole pt democratie pt ca vine din interior.

  5. Va fi foarte interesant. Mai ales cu politicienii extrem de slabi de care avem parte. Cred ca marele eveniment va fi prabusirea democratiilor occidentale sub greutatea propriei decadente si imposibilitatea relativismului postmodern de a conduce la o societate stabila. Rusia si China sunt ca un motor diesel cu tolerente mari, barbar si nerafinat dar care la o adica functioneaza si cu ulei de gatit. Democratiile vestice au o toleranta foarte mica la „dureri” economice, un mic ghiont poate escalada instantaneu. Asta e foarte periculos intr-o lume plina de arme atomice, chimice si, mai nou, foarte probabil, virale. E cel mai periculos moment de la criza rachetelor din Cuba incoace.

    • Daa, hai repede cu pateticii de la coltul strazii – Trump, Marine LePen, Salvini, Soso, et al (salvatorii minerilor si a omenirii;)))

      P.S. In secolul 21 al informatiei, oamenii (inclusiv chinezii, rusii, africanii, arabii, etc) isi doresc prosperitate si libertati individuale. In acest context (si nu numai) mai degraba cred ca in urmatorii 10-20 de ani, regimele autoritare si hibride se vor destrama pe rand. Noile generatii (inclusiv noii miliardari din sectorul tech, servicii, etc) nu vor mai lua pozitia de drepti in fata unor clici cleptocratice formate din functionari de stat. A se vedea frictiunile interne din Belarus, Rusia incepe Turcia, Iranul incapcitatea acestor tari de a atrage investitii si prospesperitate este evidenta (Jinping f probabil nu-si va incheia nici el mandatul pe viata).

  6. Lucrurile sunt cu mult mai complexe. Planeta Terra are niste resurse care sunt multe epuizabile. In doua secole s-a exploatat ceea ce s-a creat in cateva ere geologice. Lupta pentru resurse si avantaje, suprematie economica, militara va deveni tot mai acerba. Pandemia a accelerat acest fenomen al contraverselor economice si militare. Deja s au prefigurat noi poli de putere, iar Europa fara SUA si sub spectrul diluarii efectelor pozitive ale democratiilor si a cresterii migrantilor vor
    avea tot mai multe probleme. Tarile din Europa de Est nu vor avea importanta pe care si o doresc niciodata si acest fenomen marginal dateaza din Evul Mediu.

  7. Spune Biden: „Toți trebuie să jucăm după aceleași reguli”. Problema care se pune este cine face aceste reguli, Europa lui Macron si Merkel sau SUA? Nu cred ca Macron a inteles aceasta propozitie. Oricum, observ o virare a unor jurnalisti si lideri de opinie spre noua directie din care bate vantul. Desigur, toti ne dorim un Occident solid, care sa-si impuna regulile in lume, insa ce vedem in ultima vreme din partea Europei ne cam sperie. Personal, nu mai recunosc nimic din valorile occidentale democratice in actiunile liderilor europeni. „Viziunile” domnului Macron nu prea coincid cu ale altora, iar ipocrizia europeana si balansul acesteia intre SUA si Asia (Rusia+China) este terifiant. Inca o data, „regulile” de care vorbea Biden se doresc a fi trasate la Washington, nicidecum la Berlin sau Paris, iar pentru ca aceste reguli sa domine lumea, Europa trebuie si ea sa inceapa sa le respecte. Desigur, nu-l durea gura pe Biden sa spuna ca fara Europa lumea nu ar mai fi la fel, insa nu uitati ca SUA isi fac deja aliati puternici in lume (Japonia, Australia, Coreea de Sud, Romania, Polonia) pentru a enumera doar cativa dintre ei. Pentru Biden, mentinerea trupelor americane in Germania si discursul sau de apropiere de Europa vine tocmai pe fondul neincrederii in Europa si noului discurs de tip hibrid pe care Europa il adopta. Adica nici cu SUA, nici cu China. Depinde de unde bate vantul mai caldut, daca bate dinspre China atunci ne apropiem de China, pentru ca „respecta” mai mult clima decat americanii si contribuie cu miliarde mai multe la Green Deal decat americanii. Cum se explica altfel acel telefon dat catre Ursula in ultima instanta? Pentru ca sefa CE ar fi ultimul lider pe care l-ai suna. De obicei americanii vorbeau direct cu sefii de state, nicidecum cu sefii institutiilor UE.

    • Pai nu au avut dreptate Trump SI BJ sa nu acorde imunitate diplomatica politrucilor UE?
      Ce sa discuti cu ei in afara de obsesiile lor federaliste UE i.e. EUSSR?
      Nici nu e de mirare ca Putin-KGB si-a batut joc de Borell dupa ce a fost curtat si admirat de Mogherini.
      Sa il mai adaug pe Maroš Šefčovič ?https://en.wikipedia.org/wiki/Maro%C5%A1_%C5%A0ef%C4%8Dovi%C4%8D
      Extras din parcusul lui politic din sursa de mai sus.
      In June 1987, Šefčovič became a candidate for membership in the Communist Party of Czechoslovakia. After the two-year candidacy period during which he had to secure three approvals from other party members and which he embraced to „deepen his knowledge of Marxism–Leninism”, he filed an application for party membership in May 1989. The party approved his application on 1 June 1989 and he became an official member.
      Un fel de Iliescu, dar mai tanar, as zice eu … ;)

    • „Problema care se pune este cine face aceste reguli, Europa lui Macron si Merkel sau SUA?”
      Nici unii nici altii…. ci impreuna, prin consens, de comun acord. Dat fiind ca discutam despre interese comune (nu doar ale Washingtonului, sau ale Parisului, sau ale Londrei, sau ale Berlinului, sau ale Varsoviei sau a mai stiu eu care) ar fi ipocrit sa numesti un facator de reguli. Traim in Alianta (Alianta Mesei Rotunde) nicidecum in Imperium!

      P.S. Cat despre contractele bilaterale SUA-Romania sau SUA-Polonia sunt complementare (nicidecum concurentiale cu NATO sau PESCO).

        • La baza Aliantei exista totusi o serie de articole. Consensul a fost pus sub semnul intrebarii in ultimii 4 ani, dar se pare ca a fost ceva trecator. .

          • Trecator-permanent. Sau va inchipuiti ca US o sa reprezinte interesele Germaniei sau ale Frantei? :)
            Sau asa cum ati spus in alt comentariu infantil – Cavalerii Mesei Rotunde!
            ;)

      • @Florix lasa-ne te rugam cu mesele tale rotunde si cu complementaritatea. Pe cine doresti sa adormi cu chestiile astea? Una-i realitatea din teren si alta-i ce se trambiteaza la conferintele de presa. Nu stii regulile politicii? Macar nu incerca sa ma convingi de „amorul” europenilor pentru americani. Oricum fiecare isi face regulile si aliantele pe care le doreste.

      • Si ce zice consensu cand doua state membre NATO se agreseaza militar pe resurse ? Turcia si Franta in Mediterana ? Cum e cu complementarele in cazul unui conflict inter-european ? Pe cine o sa apere NATO intre Romania si Ungaria ? Dar UE ? O sa intre USA ori Germania in razboi cu Rusia pe motiv de Transnistria ?
        Dupa ce China anihileaza legislativ Hong Kong si Taiwan, asa cum Rusia si-a recuperat Crimeea prin referendum, ce-o sa faceti ? Ii banati pe Twitter, sau ce ?
        V-au batut talibanii aia in slapi si camese , ati creat si inarmat teroristi islamisti ca niste dobitoci sperand sa rasturnati regimuri seculare democrate. In pofida ba chiar datorita sanctiunilor voastre ati intarit Rusia, Iran si Coreea de Nord iar acum va scarpinati in cap a paguba.
        Si vreti sa remodelati Lumea…. lol ! Nu sunteti in stare sa modelati nici macar o bucata de plastilina …..
        Discursuri la Davos si postari pe Facebook. Ridicol. In timpul asta China cu Rusia deschid Arctic SilkRoad si construiesc o baza permanenta pe Luna. Ati citit bine. Pe Luna. Americanii inca mai fac cu mina la ia-ma nene deocamdata.

        • Sosoaca nu poate rezolva problemele lumii si nici securitatea si prsoperitatea romanilor nu o poate garanta. Haideti cu consolidarea statului de drept (eliminarea coruptiei si a criminalitatii organizate – eliminarea clanurilor de traficanti si de proxenetii care rapesc fete pe strada, etc) aderarea la Schengen, reformele structurale, absorbtia fondurilor UE, atragerea investitiilor si mai multa integrare a membrilor UE (Uniunea Pietelor de Capital, Uniunea politica, PESCO, reforma NATO, etc).

  8. @Florix
    Poate invatati ceva istorie despre ce a facut Germania – primul genocid din istoria moderna!
    https://en.wikipedia.org/wiki/Herero_and_Namaqua_genocide

    Si abolirea sclaviei A INCEPUT in Anglia NU in Europa.
    Majoritatea covarsitoare a ceea ce numiti „Schelete” sunt in fostele colonii CONTINENTAL europene – Germania, Franta, Belgia, Spania.
    Este absolut incredibil si rusinos cat de ignoranti dar vocali si aroganti sunt unii tineri!
    Fenomenul „Snowflake” este larg raspandit vad.
    Si NU sunt pensionar, de fapt lucrez chiar mai mult decat atunci cand aveam 20-30 de ani si intr-un start-up formidabil!

    • Trecutul este asa cum il cunoastem (cine a abolit sclavagismul primul sau al treilea este relevant doar pentru manualele de „istorie”). Cert este ca nu putem judecata generatiile din prezent in functie de pacatele stramosilor (ar fi o ipocrizie /gogomanie /calomnie).

      P.S. Pentru viata noastra cotidiana, Important este prezentul, valoriile prezentului si perspectivele viitorului (cum merge treaba mai departe) si in acest sens, proiectul UE este o sansa istorica. Haideti cu consolidarea statului de drept, reformele structurale, absorbtia fondurilor europene, atragerea investitiilor, cresterea nivelului de trai, samd.

  9. Domnilor istoricieni si catavencisti,
    URSS a fost uniunea dictaturilor comuniste din spatele Cortinei de Fier. In contrast, UE promoveaza cele 4 Libertati, statul de drept, dreptul proprietatii, libera circulatie a persoanelor, a marfurilor si a capitalului, libertatile individuale, pluralism politic, alegeri libere, presa libera si alte valori intalnite in democratiile moderne (comparatiile intre UE si URSSS necesita o doza mare de demagogie;).

    Cat despre „Romania Catavencilor” este campioana la fudulie si la facut bascalie (sau la facut „caterinca” cum spun bucurestenii;)) In rest, se afla printre primele doua locuri „de la coada” in mai toate clasementele, inclusiv la absorbtia fondurilor europene (in ultimul exercitiu bugetar de ex, polonezii, cehii si alte tari din fostul lagar socialist au reusit sa absoarba fondurile UE pana la ultimul cent).

    • Recomandari culturale pentru fanatici/ignoranti/politruci:
      https://www.youtube.com/watch?v=nS5_EQgbuLc – Back to USSR – Beatles
      https://www.conservativewoman.co.uk/back-in-the-eussr/

      Si apropo de bascalie, din luarea dumneavoastra de pozitie foarte probabil ii detestati nu numai pe Catavencii, ci si pe cei de la Charlie Hebdo, ca si aia fac bascalie politica foarte acida?

      Cat despre „succesul” UE, asta se poate masura/cuantifica foarte simplu – dupa trendurile de emigratie dintre tarile membre UE si UK – peste 800000 de cetateni polonezi si peste 500000 de cetateni romani, 200000 de cetateni francezi si nici unii nici altii nu au intentii sa se reintoarca in „raiul” UE, decat poate la batranete.
      In total 3 milioane de cetateni (tineri si cu dorinta de a munci) UE au emigrat in UK in ultimele trei decenii si in contra-partida 1.2 milioane de britanici au emigrat in UE, marea lor majoritate oameni in varsta atrasi de soarele si gastrononomia din Spania/Portugalia/Italia/Cipru etc si de preturile ieftine ale caselor comparativ cu UK.

      Asta imi aminteste de un banc cu B**a de pe vremea lui Ceasca:
      „B**a, ce faci daca deschid granitele? Ma sui in primul copac! De ce B**a? Ca sa nu ma calce in picioare valul de oameni” ;)

      In UK au

  10. 1,2 milioane din 60 milioane înseamnă 2%.
    3 milioane din 440 milioane înseamnă doar 0,68%.
    De asemenea, 22 milioane de emigranți non-UE și încă peste 17 milioane din țările UE tineri și dornici de muncă se aflau la 1 ianuarie 2019 în UE-27 și doar 3,7 milioane de cetățeni, majoritatea nativi mediteraneeni, se reîntorseseră în țările natale după ieșirea la pensie.
    Asta îmi amintește de întâmplarea cu Volga lui Ivan povestită la Radio Erevan.

  11. Scorul nu se stabileste la pauza!
    UK este in proces de adancire semnificativa a relatiilor comerciale cu fostele colonii care sunt parte din Commonwealth.
    Istoric vorbind (BTW – NU „istoricieni” ci „istorici” cum ati scris in alte comentarii) mult mai aproape din punct de vedere al mentalitatii pragmatice sunt India, Australia, Noua Zeelanda, Africa de Sud, Canada etc.
    Multe „succesuri” cu eurobirocratia si modelele falimentare care se incearca repetat a se implementa (FORME FARA FOND) in UE.
    https://www.catavencii.ro/comitete-si-comitii-modelul-european/
    sau francezii
    https://www.digi24.ro/stiri/externe/franta-urmeaza-sa-includa-lupta-impotriva-schimbarilor-climatice-in-constitutie-amendamentele-au-fost-adoptate-de-adunarea-nationala-1469189
    Din ultimul articol din oficina Digi24 a propaganda UE am retinut:
    a) expresia – lupta împotriva dereglărilor climatice !!! Nu mai este doar incalzire globala? este si racire globala sau schimbari rapide???
    b) ministrul francez al Tranziţiei Ecologice, Barbara Pompili. Oare a fost o premonitie cand in versuri se vorbeste de „BARBARII” de tirani? ;)

    • „Scorul nu se stabileste la pauza!”
      _____

      Mh, ce pot face oare participantii pe pietele globale cu blue-printurile lui BoJo? Canada este integrata in NAFTA, are un FTA si cu UE, evident va semna un FTA si cu UK (volumul schimburilor comerciale ale Canadei cu SUA sau cu UE vor fi insa oricum mult mai mari in comparatie cu UK). Coloniile africane de odinioara se integreaza si ele (economic) in Piata Unica Africana, si tot asa.

      https://au.int/en/overview

      https://www.bbc.com/news/world-africa-55334345

      Nici pe australieni, chinezi, indieni, etc, nu-i vad sa se inghesuie cu listatul activelor la Bursa din Londra, din moment ce capitalul emigreaza catre Europa Continentala si New York. Cat despre marfuri, materii prime, metale, schimburi comerciale, etc, Piata Unica (UE), SUA, sunt parteneri mult mai sexy si mai interesanti decat UK („money talks BS walks”, nimic nou sub soare), Oportunistul BoJo mai toarna si el o dusca de „apa rece” in pocalele brexitierilor (in speranta sa le prelungeasca putin mahmureala). Cheers ;)

      P.S. Brexitierii pedaleaza si ei puternic la tranzitia energetica, dar si in acest sector, piata UK-ului este de cateva ori mai mica (aprox cu 80%;) in comparatie cu Piata Unica UE.

      https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-8980/

      https://www.gov.uk/government/publications/cop26-energy-transition-council-summary-statement

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Felea
Cristian Felea
Doctor în ştiinţe inginereşti, domeniul: „Mine, Petrol şi Gaze” - Universitatea din Petroşani. Ofițer SRI în rezervă Colaborator al publicaţiei „Revista Minelor”

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro