Ministrul Cseke a demisionat ca protest la subfinantarea sistemului de sanatate, nerezolvata nici cu recenta rectificare bugetara. Subfinantare recunoscuta inclusiv de presedintele Basescu.
Nu este primul ministru care demisioneaza din acest motiv. Primul a fost Mircea Miclea, demisionar in 2005 pentru aceeasi subfinantare, de data aceea a sistemului educational.
Dar, zice presedintele Basescu, finantarea pentru sanatate este acum de patru ori mai mare, comparativ cu 10 ani in urma, fara ca sistemul sa ofere prestatii de calitate in spitale si alte subsisteme ale sale. Iar arieratele reprezinta o poveste fara sfarsit.
Adevarul este undeva la mijloc. Peste tot in lume medicatia si aparatura mai scumpe au invins bolile, speranta de viata a crescut, iar boli, altadata incurabile, sunt acum invinse. Dar cu bani. Cu multi bani.
Educatia la randul ei are nevoie de bani. Pentru a plati mai bine profesorii, pentru mijloace de invatamant performante. Nu mai departe, inlocuirea tuturor manualelor cu tablete este o solutie eficienta si mai ieftina, pe termen mediu si lung, mai ales ca legate la internet permit updatare si upgradare software aproape fara alte cheltuieli. Dar costa. Bani multi.
Ne pleaca elitele in strainatate, nu numai medici, dar si tineri absolventi de liceu si facultate care vad in salariile si posibilitatile de dezvoltare personala existente in alte tari o sansa pentru ei si viitoarele familii. Pentru ca nu exista resurse financiare sa-i platim mai bine.
Ajungem la problema esentiala, pe care n-o discutam cu prea mult entuziasm. Cum schimbam paradigma economica, pentru a obtine cat mai multi bani. Nu sa-i imprumutam, ca n-avem de unde sa-i dam inapoi. Sa facem sa se invarta roata economiei, acele mult clamate masuri de lansare a unei activitati economice creatoare de venituri mari pentru salariatii romani.
O productie de bunuri si servicii vandabile si cu valoare adaugata mare este singura solutie. Si iarasi este clar ca resursele proprii nu sunt suficiente pentru a obtine mult dorita productie de bunuri si servicii. Exemplul Loganului este edificator. Batrana Dacie a functionat in aceiasi parametri tehnologici 35 de ani. Nimeni n-a stiut, n-a vrut, n-a fost interesat s-o modernizeze. Daca nu venea schimbarea de regim din 89, sa ne dedulcim si noi la masini straine, o conduceam si acum. Frecand la bujii si la platine.
Este clar. Doar investitori straini pot aduce bani, tehnologie, management performant si piete de desfacere. Tot exemplul Loganului ne-a aratat, in ani de criza, cum se vinde o marfa bine gandita si construita.
Cum ii aducem, acum cand in lume se reduce, ca urmare a crizei datoriilor suverane, numarul de tari “serioase”, in care merita sa investesti?
Cu multe si felurite moduri. Doar sa ai in cap obsesia asta. Cum sa atragi investitori.
1. Concesionarea marilor lucrari de infrastructura, in special rutiera si de irigatii. A ajuns si premierul Boc la concluzia asta. Dupa trei ani pierduti. Acum vrea sa concesioneze si tronsoane din autostrada Transilvania. Cred ca se vor gasi amatori, care sa primeasca spre constructie, intretinere si exploatare autostrazi. Cu reduceri de fiscalitate si recuperarea investitiei din taxe impuse pe autostrazi. Asa este peste tot. Iar cine nu vrea sau nu are bani, nu are decat sa foloseasca vechea structura rutiera. Daca nu avem autostrazi, bugetul tot nu beneficiaza de resurse. In schimb, existenta infrastructurii atrage apoi investitori in agricultura ecologica si turism.
2. Acordarea gratuita a unor terenuri si alte active, impreuna cu scutiri de taxe si impozite. Firma Mercedes, dupa ce a fost asaltata de samsarii de terenuri din vestul tarii, a obtinut de la statul maghiar, gratuit, 300 hectare de teren, pentru a-si dezvolta investitia. Plus stipendii de stat. Si si-a deschis fabrica in Ungaria, in locul Romaniei.
3. Existenta unui singur oficiu care sa constituie interfata statului roman cu mari investitori, cu peste 100 milioane euro investitii. Ca sa nu fie plimbati, jecmaniti, furati ca in codru, de functionari din clientela de partid. Sau/si sa vanda interesele statului roman, cum s-a intamplat cu firma Bechtel.
4. Privatizarea ultimelor active ale economiei comuniste, care constituie pietre de moara agatate de piciorul economiei. Managementul privat reprezinta o frectie la un picior de lemn, managerii asculta de patronii care-i salarizeaza, adica de stat. Si n-am facut nimic. Pierdem timpul.
5. Concesionarea sistemului sanitar si de invatamant superior. Statul asigura, ca minima solidaritate sociala, vouchere sanitare si educationale, atat cat ii permite bugetul. Si burse sociale si credite garantate pentru educatia superioara. In rest, fiecare isi foloseste propriile resurse, statul iesind din postura de intermediar financiar (prost si furacios), dintre furnizorii si beneficiarii de servicii medicale si educationale, ce se pot afla in contract direct.
6. Resursele eliberate in acest mod sa fie folosite la investitii in infrastructura generala pe care n-o realizeaza investitorii, ca n-au interes: structura rutiera rurala si urbana, viabilizarea zonelor turistice, sisteme mici de irigatii, de mediu si aparare contra inundatiilor, investitii in sanatate si educatie, in formare profesionala, etc.
7. Aducerea de specialisti straini, din Polonia si alte tari, care sa ne invete si asiste la absorbtia fondurilor europene. Adica parasirea atitudinii de capra raioasa care tine coada sus. Asta e. Nu ne pricepem, apelam la altii mai destepti ca noi.
8. Reducerea in continuare a cheltuielilor de functionare ale statului, pana la niveluri comparabile cu ale altor economii emergente. Fara stat sau cu un stat minimal putem trai foarte bine. Fara sisteme de sanatate si educatie performante, nu. Ce aduce poporului roman cohorta de functionari care taie frunze la caini? Nimic. Ii inlocuim foarte bine cu computere, care nu gresesc, nu fura si nu cer spaga. Si mai scadem si fiscalitatea, costurile cu forta de munca, care sperie investitorii romani si straini.
9. Reprofesionalizarea functiilor publice, prin limitarea functiilor politice, destinate clientelei, la ministri si secretari de stat.
10. Reducerea numarului de taxe, impozite, aprobari, stampile si circuite birocratice, pana la minimum posibil. Aceasta reducere sta in varful pixului premierului. Doar sa vrea sa-si sacrifice clientela. Sa inteleaga ca o structura stufoasa functioneaza mai prost decat una simpla, flexibila, mai usor de controlat.
In concluzie, ne invartim fara rost, cu ministri demisionari sau nu. Problema ce trebuie rezolvata este economia performanta, privata, aducatoare de venituri bugetare. Pana nu facem aceasta schimbare de paradigma, putem sa ne vaicarim mult si bine. Nu ne aude nimeni. Acum, cand din ce in ce mai multe tari sunt in cofa. Nu stiu cum sa mai rezolve problemele acumulate din nestiinta sau nesimtirea nationale.
Nu inteleg, cat de obtuz sa fii, sa nu vezi avantajele unor astfel de abordari?
Draga d-nule Vlaston,
aceste solutii erau si acum 2 ani cand pdl a preluat guvernarea, dar problema cea mai importanta consta in faptul ca la noi exista o criza politica. Nu are rost sa dezgropam mortii pentru ca ar fi prea multe de spus despre atitudinea partizana a sefului statului. Oricum acum fara putinta de tagada criza economica s-a suprapus cu o criza politica care dureaza de ceva vreme si se bazeaza pe un dialog total inadecvat intr-o democratie. Stil: nu esti de acord cu ce spun eu nu avem ce discuta, sau mai fara perdea- cine nu e cu noi este impotriva noastra. Modernizarea tarii, schimbarea constitutiei, regionalizarea etc. palesc atunci cand nu ai majoritate parlamentara. Mai este si alt aspect: prin politizarea excesiva s-a cuplat nepermis clientela politica la banul public, iar prin asa zisele restructurari din MAI s-a adancit disolutia autoritatii statului atat de grav incat a crescut infractionalitatea si evaziunea fiscala toate conectate intr-o proportie foarte mare la puterea de acum. Daca nu se vor face alegeri anticipate cat mai repede cu putinta vom avea parte la anul de o campanie electorala ca pe vremea lui Caragiale dar si de un furt masiv de voturi prin introducerea votului prin corespondenta intr-o tara amarata ca a noastra. Distractia aceasta ne va costa si ne costa foarte mult iar democratia ne este pusa in pericol. Gestul Cseke Atilla este prea putin. UDMR ar trebui sa constientizeze ca rolul lor a devenit ingrat si nu prea mai are legatura cu exercitiu democratic. Semanam din ce in ce mai mult cu o tara africana. Parlament blocat, guvern slab care aplica niste masuri dictate de altii, o inertie foarte mare la nivelul institutiilor in aplicarea de masuri de redresare, absorbtie mica a fondurilor europene. Poate ar fi mai bine sa existe o frica mai mare fata de lege si de interpretarea constitutiei pentru a apara democratia in pofida dorintei de putere a unora care tradeaza numai pentru a ajunge la ciolan.
Se vede cu ochiul liber ca daca nu se apara spiritul democratiei ajungem inapoi de unde am plecat adica la totalitarism ca in belarus. Cine are urechi de auzit sa auda! Ne batem joc, imi pare rau sa o spun, dar politica s-a transformat in talcioc (n-ati functia si ia-o p-asta) si dat la gioale, nu mai naste nimic constructiv iar modul intrigant de comportare a presedintelui il descalifica definitiv. Apelurile la decenta din partea celui care da la gioale ca un fundas de liga a III-a sau a patra au ajuns infantile. Multe frustrari trebuie sa fi avut omul asta in viata lui daca de pe pozitia cea mai inalta intr-un stat a ajuns sa se comporte astfel. Democratia nu inseamna sa aplici legea dupa cum iti convine pentru a aduce clientela politica si a mulge statul cat se poate de mult. Adevarul supara mai ales pe cei care sunt aserviti.
Daca sperati ca venirea USL la guvernare va rezolva problemele tarii, va insekati amarnic. Cel mult o vom lua pe urmele grecilor.
Pai cei din USL se numeau altfel acum nu demult si au mai fost la putere. Se vede si acum contributia lor Chiar sunteti ipocrit sau inca mai credeti ca soarele se invarte in jurul pamantului?
Reiese clar din articol, sa vina strainii si sa faca tot. sa ne invete. Ca aici oricum nu (mai) e minte sa priceapa… Deh, colonizare in toata regula, doar ca ma intreb de ce-ar face-o, strainii astia? Pentru resurse? ma stric de ris. Pentru piata? Asta au facut pina acum, si s-au lamurit ca nu e cine stie ce piata pe-aici. Pentru tara frumoasa, dar locuita? I don’t think so. Investitorii straini ne evita, ca si consultantii straini. Explicatia e una singura: pentru ca sintem, la virf, niste capre riioase cu coada sus, corupte pina in maduva oaselor si fara nici o voizione decit parandaratuirea in folos propriu. Pentru ca n-avem alt „program” si alta „viziune” decit furtisagul. ce conteaza ca in popor sint si oameni care ar face si s-ar pricepe. Sa faca si sa se priceapa in alta tara, ca tara asta ne vrea prosti. Aia care mai sintem pe-aici am inteles, intr-un tirziu, cum sta treaba, ne vom satura de asteptat nimicul si ne vom vedea de drum.
Dl. Cseke a demisionat oferind ca pretext povestea cu banii si nebagarea in seama de pe la ministerul de finante. „Prietenii” stiu ca motivele reale sint un pic altele.
Avem multe atuuri. Forta de munca ieftina, teren agricol necontaminat, oportunitati pentru turism formidabile. Si o clasa politica cretina. N-avem bani, tehnologie, management. Sa vina altii, daca noi nu suntem in stare.
Vedeti, tocmai pentru ca avem aceste atuuri vreau eu sa plec din tara. Sint specialist in meseria mea, si ma doare chiar tare cind investitorii din bransa sar cu gratie peste Romania si se duc in Rusia, de exemplu, pentru ca le trebuie unii ca mine si pe-aici nu prea mai sint. Sint deja ani buni de cind ne ocolesc investitiile adevarate. Ce ne-ar face sa speram ca dintr-o data se vor razgindi?
Aici se gaseste cu adevarat mina de lucru ieftina, slugarnica, necalificata, lenesa, e tara plina de Dorel multiplicat la nesfirsit. Plus ca romanii sint vazuti ca oameni care nu stiu sa lucreze in echipa. De ce sa vina un investitor veritabil, care sa produca ceva cu valoare adaugata mare, aici? Stiu si ei ca specialistii si calificatii de la noi pleaca in masa de 20 de ani pe unde apuca.
Terenul agricol care este la ora asta necontaminat de super-excesele agriculturii „moderne” este si necultivabil. Majoritatea terenului cultivabil este foarte contaminat. De-aia nu prea poate Romania sa faca agricultura bio la scara mare in UE.
Oportunitatile pentru turism sint reale, doar ca necesita investitii, pe care poate ar trebui sa le initieze statul roman, ca semn de interes. Dl. Agathon a primit pe vremuri o evaluare in care i se spunea ca Romania nu are potential pentru schi si plaja, si ca investitiile (pe care si dinsul, ca si d-na Udrea, facea greseala sa le indrepte exclusiv spre domeniul schiabil si spre litoral) ar trebui redirectionate spre turismul rural si spre statiunile balneare. Turismul rural s-a ridicat pe bani privati, cum a putut. Pe statiunile balneare e moartea cit capra. Deci dati-mi voie sa ma indoiesc ca Romania va scoate bani seriosi din turism in timpul vietii mele. In nici un caz vreun procent semnificativ din PIB.
Si, da, avem o clasa politica cretina, trecuta, prezenta si viitoare. Asta este atuul nostru cel mai tare. La asta nu ne bate nimeni.
Daca toti romanii ar gandi ca dv., ar fi trebuit sa-si fi pus latul de gat de mult. Noroc ca nu este asa.
sint multi romani care gindesc asa. de ce credeti ca participarea la vot e de maxim 30%?
ati pornit de la subfinantarea sistemului de sanatate: daca statul refuza sau amina cu anii plata produselor si serviciilor consumate, ce sanse credeti ca vom avea ca multinationalele sa-si doreasca sa investeasca in Romania?
Le amana ca asa vrea el, sau ca nu are bani? Ne intoarcem, la tema articolului. Cum sa facem rost de bani. In rest, basme.
„finantarea pentru sanatate este acum de patru ori mai mare, comparativ cu 10 ani in urma, fara ca sistemul sa ofere prestatii de calitate in spitale si alte subsisteme ale sale.”
De fapt e mai rău. Fiindcă finanţarea pentru sănătate nu e numai de 4 ori mai mare ca în 2001 (deşi a avut ceva de-a face şi inflaţia între timp) ci este, probabil, de ZECI de ori mai mare ca în era comunistă, fără ca sistemul să fi oferit nici în epoca „medicamentelor lipsă şi curentului oprit” prestaţii de calitate – şi cu toate astea, publicul este convins 100%, dincolo de orice raţiune, că „în comunism ierea spitale şî şcoală şî să făcea carte”.
Astfel, chiar dacă demisionează Cseke, chiar dacă se alege alt partid de guvernământ, chiar dacă se alege alt Preşedinte, chiar dacă se vor investi de 10 ori, de 100 de ori sau de 1000 de ori mai mulţi bani în sistemul de sănătate, „calitatea prestaţiei medicale” va fi proastă sau irelevantă.
~Nautilus
Domnule Vlaston,
Turcii au sintetizat de mult ceea ce spuneti dumneavoastra in articol: decit batrin, sarac si bolnav mai bine tinar, bogat si sanatos. O pozitie mult prea puerila fata de ce ati scris cindva pe aici. In rest, la fotbal, femei si guvernare se pare ca se pricepe toata lumea.
Sa traiti bine!
Propuneti dv. altceva mai bun. Resurse naturale avem, 20 mil locuitori avem, ce ne lipseste? Propuneti dv. ceva. Altceva decat clasa politica. Si pe aia o putem schimba daca-i dam jos.
Da propun ceva mai simplu si mai rapid. Pedeapsa cu moartea in cazurile de coruptie peste 50.000 euro, lege impotriva nepotismului pina la gradul III, termene in justitie de maxim 6 luni, buget in politie crescut, lege impotriva defaimarii Romaniei, premiere de 20% din finantarile atrase de orice grup sau manager de proiect european.
Romanul nu are material prost din compozitie dar este foarte influentabil. Si in rau dar si in bine.
Inlocuirea manualelor cu tablete??? Cred ca nu ati tinut niciodata in mina un iPad, si nu ati vazut ce se intampla cand il scapi pe jos… Sa dai in copiilor de scoala generala o tableta, mi se pare o cheltuiala fara rost care genereaza multe costuri, si poate genera si probleme medicale. Nu este indicat sa citesti mult pe o tableta (va spune cineva care face asa ceva), plus, asa ceva e o arma puternica in mainile unui copil si tentatiile sunt foarte mari. Sa va povestesc ce jocuri si ce aplicatii apar pe tablete? Sa va descriu generatia facebook? Sa va spun ca pentru un profesor este extrem de greu sa vada ce anume ruleaza 20 de copii la clasa pe tablete individuale? Sincer, la ora actuala, mi se pare o idee extrem de nastrusnica si de paguboasa – o tableta costa minim 250 euro, un manual in just de 3 euro.Un manual il poti refolosi, mai multi ani, o tableta se uzeaza moral intr-un timp foarte scurt, si pur si simplu nu trebuie data pe mina unor copii mici. Poate la liceu, dar nici atunci, sincer, nu mi se pare indicat. Eu va cred ca vreti sa pareti progresist… dar goana asta dupa tot ce inseamna progres are niste costuri, si uneori beneficiile nu-s chiar atat de mari.
Asta face acum Coreea de Sud. Daca si ei sunt aerieni, sunt si eu
Acolo a juca Starcraft e un mod de viata. Castiga bani din asta, in mod legal. Asta dorim? Eu nu-mi doresc asa ceva pentru copiii mei. Plus ca avem o cu totul alta cultura a tehnologiei, Practic ei sunt invadati de tehnologie din primele ore de viata, au si olite cu microcip. Nu putem compara societatea romaneasca din acest moment, cu acea societate. Peste 10 ani discutam de alte probleme, dar a gandi in 2011 in Romania despre asa ceva mi se pare absolut fantezist.
La punctul 8 de pe lista dumneavoastra: informatizarea serviciilor statului trebuie sa fie coerenta. De ani de zile se pompeaza enorm de multi bani in informatizare dar rezultatele raman la nivelul penibilului, computere performante (si mult mai scumpe decat pe piata) pe care ruleaza programe cu care un student de anul intai la informatica nu si-ar putea trece anul. Lipsa unor aplicatii concepute coerent si inteligent duce la ineficienta si costuri ridicate pentru cele mai simple aspecte ale interactiunii cetatean-stat. Degeaba punem computere, daca pentru un amarat de certificat fiscal bietul functionar trebuie sa se plimbe prin 10-12 aplicatii diferite, sa isi noteze datele dintr-una ca sa le introduca in urmatoarea, sa faca 5-6 print screenuri pe care sa le bage la dosar samd.
De asemenea, un audit functional al institutiilor statului de catre o firma specializata in optimizarea proceselor ar putea face adevarate minuni, prin eliminarea redundantelor si strangularilor.
Nu sunt de acord cu „Acordarea gratuita a unor terenuri si alte active, impreuna cu scutiri de taxe si impozite. Firma Mercedes, dupa ce a fost asaltata de samsarii de terenuri din vestul tarii, a obtinut de la statul maghiar, gratuit, 300 hectare de teren, pentru a-si dezvolta investitia. Plus stipendii de stat. Si si-a deschis fabrica in Ungaria, in locul Romaniei.” Stiu ca e la moda sa acorzi facilitati firmelor, si sa le dai scutiri de impozite, si ce mai, sa-i platesti din banii contribuabililor nu stiu cat, ca sa faca o investitie pe care ei o estimeaza pe 20 de ani, si dupa 5 ani o muta intr-o locatie mai ieftina, si cu mai multe facilitati ca deh, e pe gratis. Modelul acesta inventat de americani, e extrem de pagubos pentru societate. Firma prospera, si are super profit, cativa actionati si directori au bonusuri de milioane de euro, si diferentele sociale se adancesc. Pe banii saracilor contribuabili, care iau salarii de 2-300 euro si care muncesc din greu, pentru beneficiul unei maini de oameni. Acesta nu e un capitalism normal, si sincer, in opinia mea este una din cauzele acestei crize mondiale. Ar trebui sa reconsideram valoarea banilor, si ar trebui sa reconsideram beneficiile care se acorda marilor corporatii.
Atunci ramanem in saracia noastra, aia corecta…
Nu e totul alb sau negru, domnule Vlaston. Trebuie gasita calea de mijloc. Momentan, directia pe care a luat-o capitalismul mi se pare o directie eronata. A nu se citi ca-s nostalgica dupa comunism, numai ca in capitalismul din ziua de azi lipseste echitatea (sau de diminueaza drastic). Ca sa va dau un exemplu de investitor in Romania caruia i s-au dat subventii si tot felul de facilitati, si el nu si-a onorat angajamentele, vi-l dau pe Ford. Care a promis ca face si drege, si care momentan, n-a facut, si nu s-a miscat pe cat de repede a promis. Noi am ramas cu facilitatile date si asa si el, a ramas cu facilitatile luate. Poate ar trebui sa scrieti pe contributors, si despre cazuri concrete in Romania, despre investitorii veniti. Veti vedea, ca nu in toate cazurile societatea romaneasca a iesit in beneficiu (financiar sau de alt fel). Ar trebui sa iesim putin din naivitate, si sa stim sa cerem conditii echitabile, chiar daca alte tari fac altfel, in fond e problema lor pe termen scurt, mediu si lung. Ca sa fac o paralela, vrei sa-ti educi copilul sa nu fie obraznic, dar toti ceilalti prieteni ai lui sunt obraznici, si-ti raspunde „Si cutarica face la fel, tu de ce-mi cer sa ma port altfel?” Ce raspundeti, il lasati in legea lui pentru ca asta e trend-ul?
Ford asteapta si acum un drum expres pe care sa-si transporte marfa, prevazut in contract. Trebuia sa dati exemplu Bechtel. Astia nu fac opere de binefacere. Daca ai semnat un contract prost, asta e. Te jupoaie.
Nu inteleg ce inseamna echitate. Sa traim toti prost, dar toti la fel? Mersi, mi-a ajuns cat am trait sub comunism. Fiecaruia dupa nevoi, de la fiecare dupa posibilitati. Ce inseamna echitate, cand suntem diferiti intre noi? Mie nu mi-a placut sa am bani, care e problema? Inseamna ca am fost discriminat?
@Carmen
Situatia investitorului cu emblema ovala de culoare albastra nu e in substanta (dpdv al facilitatilor) cu nimic diferita de aceea a celui cu romb. Acest tip de abordare, slugarnic, a fost „patentat” de o guvernare care a dus ro in pragul defaultului. Stii cum se spune: nu e prost cel care cere, idiotenia e caracteristica celui care accepta/ofera. Rombul si ovalul au invocat precedentul.
insa nu sunt de acord cu deviatia capitalismului. Pot, cel mult, fi de acord cu urmatoarea apreciere: generatiile care au construit capitalismul fie au murit fie au ajuns la varsta la care le-ncearca ideologia rosie. Am mai spus-o dar de dragul tau o repet: capitalismul o fi pe marginea prapastiei dar se afla acolo pt ca priveste la socialism.
@Vlaston
Sistemul „sanitar” din ro sufera de o boala cumplita numita ineficacitate. Principial nici nu ai cum sa sustii asistenta medicala gratuita de orice nivel pt 2o mil din contributiile a numai 4 mil. Oricate artificii contabile ai face pe hartie pana la urma realitatea practicii te va plesni cu furie peste procentele increderii si chiar cele electorale. Asadar, dincolo de faultul la logica si bun simt, actuala gubernare s-a inscris in siajul socialisto-comunist al fostelor desi la nivel declarativ ar fi de dreapta. Nu c-ar fi singurul domeniu in care se-ntampla astfel. Dar peste abordarea stangisto-comunista se suprapun racilele sistemului, n-are rost sa le insir. As spune doar ca presupunand prin absurd ca sistemului sanitar i s-ar putea aloca tot pib-ul pe un an, cel tarziu prin septembrie s-ar constata ca nu mai sunt bani.
Spre deosebire de alte actiuni gubernamentale care clamau „reforma”, ex-ministrul chiar a luat taurul de coarne. A declarat razbel medicilor de famiglie care aveau pe liste o populatie ca a Poloniei si care eliberau retete compensate/gratuite in regim de banda rulanta (pana la 285 pe zi). Ajutat de Arafat a incercat sa redea spitalelor adevarata menire dupa ce au fost transformate in „hoteluri de iarna” de baza electorala a cripto-comunistilor. N-are rost sa vb despre nesimtirea, hotia si incompetenta din sistem dar se pare c-au fost mai puternice. Pana si achizitia aparaturii performante s-a facut in cel mai pur raspar al logicii (exceptiile confirma regula) vizand doar obtinerea unor comisioane grase. La fel este si cu informatizarea. V-as da exemple cu nemiluita.
Ceea ce este insa mai trist (si pt oamenii de bun simt chiar revoltator): situatia din sistemul sanitar e caracteristica tuturor sistemelor, inclusiv cel educational. Adica afecteaza exact partea activa. Iar „reformele” promovate cu desantarea derivata din „iepoca-de-aur” de catre prim-secr… ministru, vizeaza zona pasiva. Incep sa cred ca-n copilarie a „spart” si altceva decat oua, cu capul.
Inseamna ca solutia propusa, retragerea statului ca intermediar, prost si furacios, intre furnizori si beneficiari, este o solutie de luat in seama, in sanatate si educatie, cel putin. te pui insa cu dirigentii, care nu dau closca din mana…
Principial, intr-o economie „asezata”, rolul statului este o cat mai corecta reglementare/arbitrare a relatiilor dintre furnizorii de bunuri si servicii si beneficiarii acestora. Sigur ca e nevoit sa intre si-n teren prin serviciile pe care le ofera. Important este sa fie cat mai obiectiv si sa nu incalce propriile reglementari. Adica exact ceea ce s-a petrecut atat in „iepoca-de-aur” dar mai ales dupa, fie din interes si rea-vointa (cazul comunistilor-cu-fata-umana-saraci-si-cinstiti) fie din incompetenta completata de fudulie/aroganta (cazul liberalilor-declarati-la-fel-de-cinstiti).
In cazul concret al sistemului sanitar statul are un rol minor ca jucator dar tocmai reglementarea sufera si a permis „batronilor” sa-si bata joc. Pentru linistea sufleteasca a dvs sa stiti ca oriunde in lume, daca li se permite prin cretinatatea sau absenta reglementarilor, „privatii” speculeaza statul, clientii, forta de munca… orice se poate pt cresterea profitului. N-are rost sa mai pomenim despre ro.
Pe de alta parte si cu referire la ansamblu, adevarata reforma a statului roman ar trebui sa tina seama de contextul actual si de proiectia acestuia in viitorul apropiat. Pt cine are ochi care pot vedea si altceva decat „tsatse si buci” (citat din Parazitii) e limpede ca statul de tip social(ist) e falimentar. Mai ales statul care risipeste in pomeni 1/2 din ceea ce aduna cu vai cu chin, aproape 1/3 din ceea ce se poate. Nici nu mai pomenesc despre aberatii cum ar fi cuantumul venitului minim garantat mai mare decat salariul minim. Dar asa cum prostul care se „califica” intr-o alta categorie cand isi da seama ca este fudul, nu e suficienta doar constatarea, la nivelul guvernarii s-ar impune sprijinirea cotizantilor si cresterea numarului acestora. „Intrecerea socialista” in acordarea de facilitati si gratuitati pensionarilor (care sunt consumatori ai bugetului national) n-are cum sa ne scoata din kko. Peste asta s-ar adauga cresterea si formarea unor noi cotizanti. (App de asta, stiti ce-a raspuns un copil de 5 ani intrebat fiind ce doreste sa se faca atunci cand va fi mare? Desi siderant pt un om cu bun simt raspunsul copilului a fost sec: pensionar, pt ca are o multime de drepturi pe care nu le au nici mami si nici tati desi muncesc)
Dacă vi se spune („Fluierătorul”) care e situația ziceți că nu se gândește bine. Investițiile străine vin unde sunt oameni ageri, bine pregătiți. Se ajunge și ca acești oameni să se împrumute în Occident (desigur ai o foarte bună reputație la bănci, nu ca românii) și să investească în locurile natale.
Mai demult țăranii românii răbdau foame ca să-și țină la școală un copil talentat. Asta s-ar transpune și în politica statului astfel: „se iau banii destinați pentru consum de lux și depozite la mama dracului de la afaceriștii români care fură și acești bani se investesc în capital uman”. Asta înseamnă că sistemul fiscal trebuie să se bazeze pe impozitul pe venit, să fie foarte dur și foarte educativ, orientat spre economii și investiții. Exact pe dos la ce a făcut Băsescu, care nu a acceptat ideea proastei calități umane a foștilor nomenclaturiști posesori de bani.
Țiganii nu își lasă copii să meargă la școală, trecându-i la „afaceri”. Asta se transpune în politica statului manelist după cum se vede.
Cu tot respectul, dle Isaila
manelizarea despre care pomeniti nu prea are a face cu impozitul pe venit. Sau mai corect spus nu cu redistribuirea. Adevarata pb este ca impozitul pe venit/profit este la mai putin de 1/2 din fiscalizarea muncii. Ceea ce incurajeaza specula, chiar legala. Altfel spus, aplicarea simulacrului de cota unica a avut de fapt ca rezultat desfiintarea productiei si incurajarea speculei care se numeste decent comert. Dezechilibrul se vede si-n structura veniturilor bugetare. Cele volatile, provenite din taxe si impozite indirecte (adica din specula) reprezinta cam 3/4 din total. De aceea se spune despre ro ca este intr-o situatie cu mult mai proasta cu 3o% grad de indatorare decat alte tari cu economii mult mai echilibrate. Daca motocicleanu’ nu putea intelege aceste „subtilitaturi” horror actual gubern n-a facut nimic pt schimbarea situatiei si echilibrarea economica. Ba mai mult, a tot trambitat despre reducerea cotei „unice”.
Așezarea impozitului pe venit spre economisire nu provoacă redistribuție numai când afaceristul este „neam prost”, dacă nu este, se poate ajunge și invers ca săracul cu comportament neadecvat să fie mai impozitat. În orice caz, românii vor avea stat educativ, chiar dacă nu va fi român.
@Dle Vlaston
Din ce ati scris in articol si ce ati mai raspuns pe ici si pe colo.
1. Tablete pt invatat este o aberatie in termeni. Deja se plang profesorii ca tinerii si profesorii nu mai „citesc” si se „joaca pe calculator” toata ziua. Cu „tablete” de la „stat” nu s-ar incuraja decat aceasta „paradigma”. Aceea de nu iti bate capul cu invatatul ci a alege „jocul” ca mod de „viata” si „reprezentare”.
2. Vouchere pt sanatate si educatie? De ce? Mai bine statul nu mai „asigura” deloc asta si contribuabilul nu plateste decat pt propriile sale „nevoi”. Ce treaba are „statul” fie el si „minimal” in politica de „vouchere”?
3. Exista destui romani care stiu si pot sa completeze dosare pt accesarea fondurilor europene. E drept ei nu sunt in „ministere” la varf dar ii mai puteti gasi si printre executantii din ministere si pe piata Romaniei. Tot ce e nevoie este cum ii motivezi si asta tine de politica de „taxe si impozite” ale statului. Coada in „sus” este eminamente politica fie ea la udrea sau la clonele lui boc.
4. Dupa cum vedeti se traieste „bine merci” si fara sisteme de sanatate si educatie performante. Se traieste ca acum cu „viziunile” prezidentiale.
5. Reducerea numarului de taxe, impozite, aprobari, stampile si circuite birocratice, pana la minimum posibil tine de „gradul de informatizare” al sistemului. Acest „grad de informatizare” al sistemului intradevar sta doar in „pixul” premierului. Se informatizeaza insa tot cu „hei rup” cum am vazut ca a reusit sa „informatizeze” si dna Macovei in justitie cumparand calculatoare si „softul mai incolo”(softul implica analiza a fluxului de date, a sistemului decizional si de control) o invitatie perfecta la „pierdut timpul pe net”. Nu mai discut ca simpla cumparare de calculatoare fara o analiza a necesarului este doar prostie.
6. Nu mai avem „teren agricol neontaminat” au avut grija diversii ministri adoratori a omg-urilor sa le contamineze. Oportunitatile din turism nu sunt nici pe departe atat de formidabile. Modul de constructie, distrugerea de monumente istorice sau naturale, distrugerea deltei, a zonelor salbatice, a putinelor pesteri deschise publicului o probeaza.
7. Motivati foarte simplu faptul ca statul nu are bani ca sa-si plateasca datoriile. Putem folosi aceeasi logica si pt cei care nu-i mai platesc datoriile si ceea ce consuma? Sau in cazul „persoanelor private” si „fizice” nu se aplica „motivarea” statului? Sa va spun eu de ce nu se platesc (chit ca toti cer asta incepand cu partenerii europeni cat si fmi-ul) datoriile alea? Pt ca ar „iesi” deficitul asa cum este el „real” si nicidecum „cosmetizat” cum il „cosmetizeaza” guvernul de 3 ani. Ce sa-i faci datoriile alea nu intra in calculul de deficit.
Un activist se legana pe o panza de paianjen si fiindca ea nu se rupea a mai chemat un activist.
Nene sa traiesti ai niste idei ca nea Nicu te-ar fi facut prim secretar! Numai pdl si cu clica lor pot scoate tara din rahatul in care au impins-o. Ai dreptate, inteleptule portocaliu!