duminică, mai 16, 2021

Deocamdată avem două stele la impactul cu Europa. Și o intrebare de la Bruxelles: Voi nu aveți nicio ambiție?

Printr-o ciudată potrivire, miercuri 14 aprilie, taman când mașinăria noastră politică intra pe contrasens, de undeva de pe lângă Bruxelles ne venea următoarea întrebare: Unde vă e ambiția? Și completarea – Voi chiar nu știți ce vine?!

Comunicatul de miercuri al EuroNCAP privind cele două stele obținute la testele de siguranță de  noile modelele Sandero Stepway/Logan ale mărcii auto naționale seamănă, de fapt, cu un rating acordat integrării noastre europene, ca economie, ca societate, chiar.

Să citim mai cu atenție comunicatul acestui organism – custode al stelelor de siguranță pentru mașinile comercializate pe piața europeană (1). ”Protecția la impact (oferită de modelele testate) este onorabilă, ar încadra mașina la patru stele (din maximum cinci), dacă nu ar fi deficiențele din celelalte zone (echipamentele high-tech în prevenirea apariției accidentelor, cele care au transformat conceptul de siguranță în ultimii ani).  Sandero și Logan rămân fidele etosului mărcii de buget redus, fără ornamente (no-frills). În mod clar, producătorul și-a găsit piața și s-a poziționat bine în ea, dar un rating de două stele arată o ambiție mică, chiar și pentru un low-cost. Producătorul știe că mașinile sale vor trebui în curând să se conformeze noului Regulament General de Siguranță”.

Acest Regulament din 2019 și care va intra în vigoare din iulie 2022 este cheia de contact cu noua realitate europeană. Pare, într-adevăr, greu de înțeles că mai pot exista aceste două stele, când în foarte scurt timp orice mașină nouă vândută în UE, nu contează că e low-cost sau limuzină, nu contează ce ambiții are, trebuie să fie dotată cu o listă de minunății tehnice (2) care să dea mai multă siguranță tuturor participanților la trafic.

Dar era fatal să se ajungă aici. De câte ori ați auzit în dezbateri publice (de politici economice, dacă termenul nu e prea pretențios) de acest Regulament cu impact final asupra … participanților la întreaga economie. Ați văzut vreun studiu de . . . impact?

Că vrea sau nu vrea, producătorul auto va incorpora de la anul costuri suplimentare de circa 500 de euro pe mașină (sursa – raport european, aici). Și de aici se nasc o groază de întrebări. Cât din noile costuri se va duce în prețul de vânzare? Cu ce impact asupra pieței interne? Dar asupra exporturilor? Sunt întrebări cruciale pentru o piață inundată de mașini la mâna a doua și pentru o economie care se zbate în deficite.

Dar și dacă nu se umblă la prețuri, undeva tot trebuie să debușeze noile costuri! Din ce altă parte va tăia producătorul, mai ales unul cu marjă foarte strânsă de operare? Care va fi impactul asupra forței de muncă? Dar asupra planurilor de dezvoltare? Iată alte întrebări cruciale pentru buna guvernare a unei economii, mai ales una ca a noastră.

După intrarea în Europa, am crezut că am prins integrarea de picior și ne-am lipit pe frunte eticheta low cost, în traducere fără pretenții de cine știe ce ornamente de valoare adăugată. Iar de această etichetă ne-am achitat destul de onorabil, la drept vorbind.

Doar că Europa noastră pare să nu mai fie cea pe care o știam și, din când în când, ne scoate din zona de confort amintindu-ne că, la piață comună, standarde comune, ba chiar și politici comune.

Așa s-a schimbat nu doar conceptul de siguranță auto, ci însuși conceptul de a face business în Europa. Și încă n-am văzut totul. Ce ziceți de un salariu minim european, de o bază comună de impozitare europeană, de standarde comune de raportare publică, de un impozit pe profit minim la nivel european (pardon, chiar global, că SUA tocmai au dat verde inițiativei)? Sunt toate măsuri aflate pe țeavă și care vor însemna adaptări ale modelului de afaceri, repoziționări de piață, redefiniri ale etosului acelor companii care au ambiția să reziste la impactul cu noul normal european (și global). Ambiție or avea, dar au cadrul, au mijloacele, sunt ajutate să reziste?

Câte astfel de teme găsim în agenda noastră publică? Cât de serios vorbim, de fapt despre Europa? Acum mai bine de cinci ani aveam ambiția să rog proaspăt instalatului guvern tehnocrat să facă ceva  nemaifăcut până atunci: să înceapă racordarea cu marile teme europene! Să pună Europa pe agenda publică internă, să mănânce Europa pe pâine, cum s-ar spune!. O lume întreagă s-a schimbat de atunci, până și pâinea s-a scumpit. Acum un an, mai aveam ambiția să cred că pandemia ne va ajuta să ne mobilizăm pentru o altă abordare.

Sigur, și eu, ca atâția alții, voi continua să sper. Dar n-ar strica acum, cât încă se mai poate face ceva, să vedem și puțină ambiție din partea politicienilor noștri! Asta, desigur, dacă nu consideră că o rezistență de două stele este una onorabilă.

Note

  • Organizația a fost înființată în 1997 și își are sediul lângă Bruxelles (Leuven, circa 25 de km). Printre membri sunt ministere din Germania și Franța, organizații locale ale automobiliștilor din principalele economii europene, asiguratori. ”Euro NCAP a devenit rapid catalizatorul care a dus la îmbunătățirea semnificativă a design-ului automobilelor din punct al siguranței”, cum se recomandă într-o scurtă prezentare . În subsidiar, standardele tot mai ridicate protejează și industria europeană în fața concurenței neloiale.  
  • Radar care să declanșeze frânare de urgență (AEBS), cutie neagră pe modelul de la avioane, , cameră/senzori pentru mersul înapoi sisteme de avertizare când nu ții mâna pe volan, când ai trecut peste banda de demarcație … o sinteză, aici.

Distribuie acest articol

54 COMENTARII

  1. Sincer, nu sunt fanul politicienilor romani, nici pe departe. Dar nu vad legatura intre politica Renault, aceea de a face masini cat mai ieftine si integrarea noastra europeana. Politica Renault e foarte clara: niciun leu in plus! E decizia lor ce fel de masini produc si pentru ce piete. Modul in care ei isi gandesc bussines-ul nu e un barometru pentru societatea romaneasca. Comparatia dumneavoastra e usor fortata.

    • Corect, in plus Dacia nu trebuie sa atenteze la segmentul de piata a modelelor Renault echivalente, de unde si dotarile minimale.
      Politica europeana de impunere a unui pachet minim de siguranta este una dintre metodele verificate de creare a unor bariere non-tarifare pentru companiile extra-europene si protejare a companiilor europene prin emiterea de reglementari si norme din ce in ce mai stricte. Asa s-a intamplat si in domeniul sigurantei alimentare si in domeniul farma si in normele de mediu, etc… De aceste politici vor beneficia in primul rand participantii la trafic ( in acest caz concret…), dar mai ales producatorii acelor componente de siguranta. Intentia finala este de a proteja piata europeana de importul unor masini ieftine din China sau India.
      Pe de o parte UE incearca sa semneze cat mai multe acorduri de liber schimb cu toate economiile emergente pentru a-si putea exporta tehnologiile, acorduri care insa expun piata europeana la concurenta cu mana de lucru ieftina din aceste economii. Evident ca echipamentele, senzorii, componentele din aceste pachete de siguranta trebuie certificate si acest lucru ii va obliga pe cei care vor dori sa exporte in UE sa cumpere aceste echipamente de la producatorii europeni cel putin in prima faza in care volumele de vanzari nu sunt mari.
      Un exemplu aproximativ de cum functioneaza acest mecanism se poate vedea in defalcarea costurilor unui iPhone. Se stie ca pe acesta scrie ca este proiectat in California si produs in China. Din mia de dolari rezultata din vanzarea sa, in China raman cam 12USD daca tin bine minte, pentru ca restul componentelor: chipuri, ecran, senzori, etc… sunt de fapt produsi in Taiwan, Coreea de Sud, Japonia, etc… Cam asa si cu masinile, injectia si ABS-ul de la Bosch, X de la Y, pana la urma indienii sau chinezii ar ramane cu executia montajului, a tablei, a plasticelor si a tapiteriei.
      In plus trecerea la masini electrice complica si mai mult situatia, deoarece acestea au mult mai putine componente per ansamblu, motoarele electrice sunt mult mai usor de produs si mult mai fiabile decat motoarele termice, deci ingineria de precizie europeana este cumva in pericol iar acest lucru trebuie compensat cu ceva…
      Este cunscut faptul ca emiterea de reglementari nu se face de catre functionarii de la Bruxelles ( care evident nu au expertiza necesara, dar care incaseaza toate suturile in fund de la cei care urmaresc capitalul politic… ), ci este propusa de grupuri de lucru si de lobby ale companiilor europene din sectorul respectiv. La fel se intampla si in SUA unde astfel de grupuri reprezentand industria petroliera au facut de ex. agenda energetica a administratiei Trump. Japonezii au fost maestrii in anii de dupa cel de-al doilea razboi mondial in a inventa tot felul de chichite care au impiedicat patrunderea produselor si masinilor americane sau europene pe piata lor ( pana cand s-au ridicat si companiile japoneze la nivelul concurentei externe…).
      Nu cred ca ar trebui sa ne lamentam sau sa ne revoltam la fiecare normativ european impus, ci ar trebui sa incercam sa devenim campionii aplicarii acestuia si atunci am avea probabil si noi companii performante si eficiente.

  2. Ehmmm (ca sa citez din clasici)

    „In 1999, after 33 years, the Romanian government sold Dacia to the French car manufacturer Groupe Renault.”

    Ce treaba are Romania cu deciziile grupului Renault de actualizare/neactualizare a unor componente auto ale unui model din propriul catalog?…

    • Nu inteleg ce e ATAT de greu de inteles! Obilgativitatea ar putea duce le cresterea costurilor de productie – astfel incat Renault ar putea sa reloce TOATA productia in Maroc! Asta, daca nu cumva si-o deschide vreo fabrica prin China >:

      • Stimata Codruta,
        România face parte din UE. Cata vreme produsele Dacia respecta minimul de standard obligatoriu în această zonă, ele pot fi comercializate. România nu este Germania sau Franța sa poata impune standarde proprii indirecte ( in ambele țări exista niste bariere suplimentare față de standardele EN, pt. care vrând nevrând te vei certifica daca vrei piata respectivă. Aceste bariere nu sunt „obligatorii”, ca nu ar avea voie, dar sunt tacit acceptate de industriile locale. Si ele filtrează foarte bine intrarea pe pietele interne din exterior(zona UE). Ca sa fiu mai clar – orice companie De sau Fr are liste de furnizori agreați inclusiv pe baza acestor acte certificării suplimentare. Nemtii sunt direcți – nu esti acolo, lucram cu tine cand vei fi, indiferent daca certificarea ta la nivel UE este de fapt suficientă. Certificarea o faci bineinteles cu o firmă Germană. Francezii mai voalat – programul X de sprijin achiziție produse Y, include doar firme locale – ori iti faci firma local, ori lucrezi prin distribuitori locali). Asta deși avem o piață comună care ne garantează dreptul de a presta fara bariere în orice stat membru.
        Va imaginati scandalul facut de altii daca Romania ar schita macar gestul de a introduce același gen de măsuri? Ajunge doar sa studiați fenomenul fabrication française sau belge ! la care toata populatia si politicienii adera vs scandalurile de la noi pe tema fabricat în românia.
        Deci ma repet – NU Romania impune standardele de fabricatie ale mașinilor Dacia ci standardele EN etc. Renault este o firmă privată și poate decide minimul de dotări a.i. masina sa fie in standard dar și în târgul de cost. Restul sunt doar impresii.

        Exemple de standarde DE – DIN, EBA. Exemplu Fr – IRIS, Cekal. – ia încercați să vindeți fara ele.

        • Nman, comentariul nu e rău, dar sunt necesare două observații:
          În UE nu se impun standarde de fabricație, ci doar de comercializare. Un producător poate produce deci și pentru alte piețe, de exemplu Albania, Moldova sau Egipt, iar dacă stabilește că accesorizarea diferită nu scumpește produsele finite, le poate produce simultan.

          Nici măcar împreună Germania și Franța nu își pot impune standardele interne la nivel unional. Pentru a le trece prin PE este nevoie de majoritate, pe care cele două nu o au. Nu văd de ce parlamentarii celorlalte țări nu ar putea urmări interesele celor care i-au votat și să voteze împotrivă dacă e cazul.

          • hantzy,

            Merci pt. Precizări. Probabil nu am subliniat mai clar (graba) dar ma refer strict la piata interna a UE în principal si in subsidiar la pietele naționale (fr, de). Da, oficial poti vinde liber în UE odată certificat (poti si fara, dar mult mai puțin) pe standard EN mai puțin cu anumite exceptii locale. In speță de fata, EBA de ex, este pașaportul spre piața Germană, fiind întotdeauna preferat(bineinteles ca nu oficial) altor standarde unionale. Poti vinde si fara el dar mult mai puțin și doar celor ce sunt la periferia industriei respective – e cerut\preferat pe tot lanțul economic.
            Ca sa ma exprim clar – standardele de care vorbesc nu se impun la nivel politic unional, ar fi culmea, ci la cel al relațiilor economice directe între părți.
            Concluzia mea este ca daca unii gasesc modalitati de protejare a business-ului local si noi ca tara am putea cauta. Da nu prea pare ca ai cu cine:-).

  3. Felicitari pentru acest articol. Sunteti superoptimist. Afirm acest lucru pentru ca multe din directivele UE aplicate ca fiind obligatorii in legislatia din Ro sunt in final niste forme fara fond sau sunt partial aplicate, confuze si interpretabile. O dovada concreta sunt formele de infrigement pentru multe domenii din Ro. Si totul porneste de la concurenta, functionarea societatilor comerciale, transporturi, energie, mediu, aplicare teste PISA, etc. Practic in mentalitatea romaneasca cerintele UE nu sunt vazute ca o sansa de dezvoltare ci o piedica in functionarea sistemului pile, cunostinte si relatii. Vor mai trece cel putin doua generatii pentru a se vedea ceva mai concret si stabil.

    • „Vor mai trece cel putin doua generatii pentru a se vedea ceva mai concret si stabil.”.
      Este asta o recunoastere ca Brucan (inteligent si fara multe scrupule si menajamente) era totusi un optimist incorigibil cand a spus „20 de ani” spre oroarea intelectualitatii, a jurnalistilor etc din 1990??? ;)

      • Ha, ha…

        Ăn curând vor fi de fapt vreo 40 de anișori și tare măt tem că și termenul ăsta e excesiv de optimist…

        • Acum de abia am observat cu atentie titlul articolului.
          Deocamdată AVEM DOUA STELE LA IMPACTUL CU EUROPA. Și o intrebare de la Bruxelles: Voi nu aveți nicio AMBITIE?
          Interpretarea trebuie sa fie tot vizuala gen desene animate cu ciocnire/impact care se lasa cu stele verzi!
          Iar ambitia este un indemn care sa se lase cu si mai multe stele verzi sau pana Romania (evident mai mica) pica lata, tot ca in desene animate.
          ;)

    • Acum nu că misenrupismul românesc ar fi ceva lăudabil, dar și UE e bine de tot pe arătură & călare pe porc.

      Când ai nu mai puțin de 47 de reglementări și norme aplicabile pernelor din dormitor, sau alte 38 de norme și reglementări (evident contradictorii dar aplicabile simultan :) ) guvernează prosoapele europene de la Sulina la Lisabona și de la Narvik la Ceuta, când „iexperții” iuropeni năvălesc să măsoare curbura bananei și a castravetelui pentru a le pune apoi în standarde & ukazuri strașnice, înseamnă că oamenii ăia de la Brusăl și-au pierdut de mult mințile. Deci infringmenetul e desigur un semn de oarecare normalitate și luciditate…

      Nu cerințele UE nu sunt deloc o „șansă de dezvoltare” ci doar manfiestările unor indivizi care în loc să stea la odihnă în cămăși de forță zburdă nestingheriți pe la panoul de comandă al Huniunii în derivă…

      • hahaha. :) Mi-a placut mult imaginea cu cei care zburda la panoul de comanda!

        Normele si reglementarile UE, in materie tehnica sunt doar conspecte sau palide sumare a ceea ce era produs de INS, IRS si acum preluat de organizatia non-profit asro.ro.
        Dar abordarile UE sunt intr-adevar spre politici de UNIFORMIZARE de esenta/ideologie totalitara prin DIRECTIVE i.e. ucazuri/decrete/edicte.

  4. Aveţi dreptate. Aşa se întâmplă când nu ştii de unde vii şi încotro te duci. Românii merg cu valul, fără istorie şi fără viitor, deoarece clasa politică din România este parazitată de elemente care cred că totul a început ieri, când acestea au pus mâna pe puterea politică. Scandalagii, aroganţi, fără carismă şi fără o empatie care poate să îi mobilizeze pe cetăţenii obişnuiţi, asemenea personaje îşi pun poalele în cap şi se autovictimizează de îndată ce au fost înlăturaţi de la masa puterii. Ambiţii? Mai curând orgolii nejustificate la asemenea caricaturi politice pe care românii le votează de 30 de ani.

    • Cum adica romanii merg cu valul doar ce ar trebui facut sa ne spargem capetele in uragane ?Valul este aceptat de 26 de natiuni ce aspira la pace si respectarea granitelor actuale . Romania este parazitata ziceti , dar nu stiti cum au devenit unii oameni conducatori ai tarii? De alegeri ati uitat ? Politica asta este orgoliu , rasbunare , ambitie . Ne miscam -ca tara – intrun context politic anume . Nu suntem singuri in aceasta lume .PIBul tarii a crescut de zeci de ori , bunastarea la fel .Credeti ca totul ni se cuvine ?

    • As face o distinctie intre conducerea politica si gandirea politica :-).

      Dupa umila mea parere, Romania este condusa de politicieni la fel de slabi ca oricare alta tara din lume.

      Si tot ca oricare alta tara, in Romania exista persoane care iau politica in serios si se manifesta ca atare in spatiul public.

      Dupa mine, lipseste legatura dintre gandirea politica si conducerea politica. Nimeni nu se poate astepta ca un premier (de la orice partid ar fi el) sa adorma cu carti de politologie in mana sau sa il citeasca pe Adam Smith pe sub banca in sedintele de guvern :-).

      De ce lipseste aceasta legatura? Dupa mine cauzele sunt:

      a) traditia partidului-stat, care presupune o cale institutionala de la ideologie la actul de conducere – aceasta cale a fost distrusa in 1989; mecanismele democratiei, ce ar indeplini aceeasi functie, nu s-au instaurat inca.

      b) cultura individualista a avantajului personal, care pune pe primul loc al valorilor sociale acumularea materiala in absenta efortului; astfel politica este vazuta exclusiv ca o modalitate de acumulare a averilor (si in alte state politicienii sunt lacomi, dar lacomia lor se grefeaza pe o alta structura a valorilor sociale).

      c) O proportie a „ganditorilor” sub masa critica, ceea ce face ca influenta lor sa fie obiectiv (matematic) restransa. Atat educatia catastrofala cat si piata muncii chinuita si distorsionata sunt la originea acestei proportii reduse.

      ===
      Dupa mine, cheia interpretarii situatiei din articol este cuvantul „Voi” din fraza „Voi nu aveti nicio ambitie?”. Romania nu are nici o ambitie, pentru ca nu exista „voi” ci doar „eu”.

  5. Vai de mine, cum sa nu ! Toata lumea stie: FURATUL ! Daca ne uitam la ultimii 32 de ani s-a furat aproape totul. Chiar si sperantele oamenilor………

  6. Am o asemenea masina, cu senzori. Mie nu mi s-au declansat aproape niciodata, desi merg destul de vioi, in schimb i s-au declansat nevestii, care merge f linistita. S-a speriat extrem atunci cind masina s-a frinat automat, desi, dupa parerea ei, nu era nici un obstacol si nici o masina in fata, ci doar o insula de pietoni, dar fara urma de pietoni. Frinarea brusca ar fi putut duce la tamponarea cu cel din spate care nu a fost in nici un fel avertizat. Apropos, cine plateste daunele in cazul in care sistemul automat lucreaza aiurea?

    Exista multe organizatii europene care impun tot felul de aiureli doar pt a-si elimina din concurenta.
    Nu cred ca Romania trebuie sa copieze automat toate „indicatiile” venite de la partidul european, trebuie sa le treaca prin propria grila. La masini, de ex. exista si o piata inafara Europei, care se bucura de fiecare cent eonomisit, deci s-ar putea produce masini „europene”, adica sa indeplineasca standardul european si altele, pt lumea larga.

    Privid standardele de siguranta se poate vorbi mult de standardele de constructie ale trenurilor. Cele europene sunt absolut stupide, scumpesc constructia si cresc consumul, fara aport semnificativ in privinta sigurantei. In schimb standardele japoneze sunt cu adevarat inteligente si duc la trenuri cu adevarat sigure. Penibil e ca un tren japonez nu ar obtine certificare in Europa.

    • Ok, pe cand se apuca elitele (Gigi Becali, Gigi Muschi, Felix, Dan Andronic, Tiriac, Videanu, Popoviciu, et al) de productia trenurilor si a vehiculelor pentru lumea 3a? Sau considerati cumva ca trebuie sa investeasca guvernul (din banii contribuabililor) in astfel de afaceri?

      • De investit sa investeasca oricine in ceea ce cere piata ( gloata de eduucati sau needucati ) .
        Fiecare e liber sa faca ce vrea cu sumele imense de bani acumulate ( poate chiar sa isi aminteasca faptul ca pentru ca unul singur sa acumuleze e nevoie de o gloata care sa trudeasca ) . Important este ca omul ( de la cel mai bogat al lumii pina la ultimul ) sa isi foloseasca creierul in orice moment si nu madularele / viscerele ( pentru decizii ).
        Pe lumea asta toate sint ingaduite ( de catre Dumnezeu ) dar nu toate sint de folos . Pentru satietatea madularelor , viscerelor , fuduliei , orgoliului , …. va cheltui lumea asta extrem de multe resurse . Sa fim lucizi , rationali , cumpatati . Ca prin asta ne deosebim de animale .

  7. Mesajul dumneavoastra este absolut ridicol si indicativ pentru deconectarea dintre politrucii UE si cetatenii Europei:
    a. Pozitionarea ca low cost, no-frills este facuta doar de conducerea locala sau de fapt de catre stapanii din vestul Europei???
    b. Comparatia dintre salarii si puterea de cumparare dintre vestul si estul Europei nu va spune nimic???
    c. Uniformizarea salariului minim – alta aiureala UE. Vedeti cum o sa fie primita ideea asta dezaxata in tarile scandinave unde sindicatele colaboreaza si patronatul si cu guvernele!

    Stim ca politrucii UE intr-adevar mananca paine alba de eurocrati si indeamna si pe toti ceilalti sa „să mănânce Europa pe pâine”.
    Nu va aflati intr-un conflict de interese? Ahhh … era sa uit, … in UE NU EXISTA legi referitoare la lobbying!

  8. „să mănânce Europa pe pâine”? Cred ca exagerarile de acest fel si un astfel de mesaj nu ar trebui sa existe atata timp cat inasasi Europa se afla in halul in care se afla. Sincer, nu stiu ce credibilitate mai are Europa in lume si daca valorile sale mai coincid cu cele occidentale. Dupa cum spuneati: painea s-a scumpit si s-a invechit, precum Europa. Este timpul sa o reimprospatam cu ceva nou.

    • Sincer, nu stiu ce credibilitate mai are Europa in lume si daca valorile sale mai coincid cu cele occidentale
      Mda, noroc cu guvernele PiS si Fidesz, salvatorii culturii Europene, nu-i asa? https://www.amnesty.eu/news/defending-rule-of-law-in-hungary/

      P-S. Noii membri din estul UE sa respecte clauzele care stau la baza tratatelor de aderare, i.e. cele 4 libertati, democratie (pluralism politic, presa libera), respectarea demnitatii umane, statul de drept, solidaritate intre membri, coeziune (absorbtia fondurilor europene, atragerea investitiilor, prosperitate in toate colturile UE) si totul va fi bine. Restul sunt povesti!

  9. Europa ar trebui sa se „imbrace foarte bine” vor veni vremuri incerte. La Bruxelles decidentii sunt cu capetele in nori, economia are probleme ia cei de la Bruxelles toarna benzina pe foc.
    Romania se afla racordata la Europa, nu se poate izola, va avea de suportat acelasi consecinte insa cu efecte mult mai grave datorita conditiilor locale.
    Inflatia este cel mai mare pericol care ne paste, in multe sectoare si domenii preturile au luat-o razna de tot iar politicienilor nu le vine altceva in cap dacat noi programe si noi datorii, bancile centrale au sfeclit-o de de tot cu politica dobanzilor minime, va dati seama daca SUA va mari dobanzile, Europa va reactiona la fel.
    Acest pas ar fi impetuos necesar, piata are nevoie de o corectie, cu cat mai repede cu atat mai bine.

    • Bravo, haideti sa schimbam expertii din laboratoarele bancilor centrale cu femei casnice, dulgheri, sefi de scara de bloc, sefi de filiala la Aldi, etc. In economiile dezvoltate, corectiile fazelor ascendente vin si se duc (mai putin in Argentina;) cresterea usoara a dobanzilor nu inseamna sfarsitul lumii, avand in vedere ca dupa faza descedenta, urmeaza o faza ascendenta. In fine, cert este ca ne aflam la inceputul unui ciclu lung (am pasit deja in a patra revolutie industriala), iar la concurenta globala din zilele noastre nu putem privi cu mainile in san. Trebuie sa tinem pasul la stimularea investitiilor in infrastructura moderna (5G, 6G, tranzitie energetica, AI, IoT, etc) inovare, productie industriala, high tech, samd. Altfel, in urmatorii 10-20 ani vom fi „out of business” si sa vedeti atunci ce dobanzi vom plati, vom concura cu argentinienii.

  10. Domnule Luca

    „exceptionala dumneavoastra analiza de o inestimabila importanta teoretica si practica” nu tine cont de cateva amanunte nesemnificative, dar absiolt nesemnificative …
    – Dacia este proprietatea grupului Renault, deci deciziile se iau la Boulogne-Billancourt caee este in Franţa, nu in Bucuresti!
    – Grupul Renault a studiat posibilitatea lansarii unei masini „populare” (azi se zice low-cost) inca de prin 1980 .. la inceput era un model zis R 2 … (ma refer la ceva prezentat la Frankfurt prin 80… „viele Plastik” a fots reactia germana)
    – Unica motivatie a achzitionarii firmei Dacia de catre Reanult a fost tocmai ca Dacia putea lansa un mpdel ieftin. Ma rog anunta kla 5000 euro a aparut cu pretul de minim 5.700
    – Dacia Logan a avut un succes neasteptat . Adica o masina conceputa ptr „pietele emergente” – adica egipt, Siria, Irac , Bulgaria , Romania, Rusia si cel mult Grecia si poate Poatugalia .. a fots vandta binisor si in … Germania!!!

    Mda .. si daca va fi necesar , acel supliment cerut de birocratia europeana, va fi montat fara mare batie de cap.

    Insa va costa in plus!

    Ca sa va zic un „secret” binecunoscut – pron 1994 pretul masinilor „populare” a cresciut brisc cu 2.000 $ ca urmare a regelmentarilor europene. 1.000$ ptr ca s-a renuntat la carburatoare si obligatoriu au fost ointrioduse injectiile .. Alta mie dfin cauza normelor de poluare care au impus catalizatoarele …

    Asa ca cum sa va spui „marile teme” mai inseamna si amuante din astea vulgar-obscure da costisitoare!!!

    Asa ca ar fi bine ca sperantele sa fie acompaniate si de putintica cunoastere …..

  11. Mda… Reglementari rezultate din lobby-ul producatorilor, folositoare eventual soferilor slab pregatiti si neatenti. In afara de reglementarile legate de structura si protectie la impact restul sunt efectiv redundante daca esti atent. Si oricum la logan problemele erau de structura si mai putin de lispa camerei de dat inapoi care oricum se poate cumpara ulterior. Evident ca pentru a compensa costul gadget-urilor inutile se va taia de la fiabilitate ceea ce va fi o mare bucurie pentru client avand in vedere complexitatea crescuta a masinilor hibride.

  12. Salariu minim comun european, impozit comun? Au cumva statele europene acelasi nivel de dezvoltare? Ca altfel astea-s nu visuri, nu dorinte, nici macar prostii, ci metode de a lichida competitia din partea celor mai puternici.
    Cam asta zic.
    Si mai zic ca sintem in mare pericol pentru ca-s multi utili (stiti ce fel de utili) care-si inchipuie ca orice zboara se maninca.

    • mda, si in curand si un impozit minim la nivel global pe multinationale. Franta era modesta in asteptari, propunand la un moment dat un 12.5% (adica rata din Irlanda :-)) Biden vad ca ridica stacheta spre 21%.
      Adaugam la restul mentionat de dvs. mai sus si chiar nu mai inteleg logica economica de a te muta ca multinationala intr-o tarisoara excentric situata, cu autostrazi sub sanctiunea green new deal si mult scandal politic.
      Nu stiu da, parca nici URSS nu avea vise atat de umede despre fostul bloc comunist, cu tot cu planul velev etc.
      Apoi, multi utili zic SUE dar habar nu au ca nici intre statele USA nu sunt aceleasi niveluri de taxare (bun, ce-i federal e federal), salarizare etc. Nici Canada cu ale ei provincii nu are acelasi goods and services tax, ba chiar in unele provincii are o singura taxa, in altele 2 etc… oare de ce? nu cumva pt. ca logica economica ne spune ca nu este o regiune, stat, provincie, tara egala cu alta dpdv al conditiilor si perspectivelor socio-economice? ca asa e de cand lumea si geografia (chesti relativ fixe).

      Eu inca sper ca cineva va trezi supra-clasa politica instalata la Bruxelles din derapajul periculos in care pare a vrea sa intre. Ar fi frumos sa-i readuca cu picioarel pe pamant si sa intelega ca intentia noastra (a mea cel putin) nu este de a crea un imperiu cu capitala la Bruxelles ci a avea o simpla uniune economica de tari, cu regluri clare si care nu se schimba peste capul unora dintre membrii!
      Eu de ex. ma simt roman si apoi european, nu invers.

  13. Problema pentru fostele tari socialiste este data de modificarile de proprietate si legislative pe toate domeniile de activitate, inclusiv cultura, pentru ca acest aspect insemna eliminarea treptata a juridictiei de tip socialist. Aderarea la UE a accelerat acest proces. Ca UE are unele probleme este adevarat, Multe aspecte birocratice, numar prea mare de europarlamentari si functionari, unele legi discutabile ca rezultate reale. Dar trebuie sa vedem ca unele schimbari in fostele tari socialiste au fost benefice. Tendinta este de a aduce la acelasi numitor comun anumite aspecte econonice, financiare, sociale care nasc frictiuni intre statele membre si Comisia Europeana.

  14. Ce prostie!

    Dacă mașinile alea cu 2 stele la impact se vând și aduc profit înseamnă că sunt foarte bune. Există o piață pentru ele. De aștfel la un moment dat (poate și azi) Dacia era singura marcă a concernului Renault care genera profit adevărat (OPACC pozitiv). Tot ca să vorbim de Dacia, un amic își cumpărare prin 1999-2000 una din primele Dacia Break cu motor cu injecție. Mașina nu era strălucită, dar îl ducea din punctul A în punctul B și nu era pretențioasă. A cărat carfofi, un porc, a fost în vacanțe, etc. A dat pe ea echivalentul în lei a cam $3000. Când a plecat din România în 2004 a vândut-o în piața de mașini uzate în mai puțin de 30 de minute cu vreo $3500 – mai mult decât o cumpărase :) Motivul era că mașina ieșise din fabricație, dar se căuta în continuare. Da, avea 0 stele la impact, era o mașină concepută cu 40 de ani înainte, dar exista totuși o piață solidă pentru ea. De ce or fi omorât-o?!

    Aceeași chestie la conmpania pentru care lucrez. Acum mai bine de 10 ani s-a dezvoltat o gamă de mașini pentru construcții extrem de simple, ieftine și nepretențioase pentru India, Pakistan și Bangladesh. Ideea era să se țină jos costul de achiziție chiar dacă costul de exploatare e mai mare pe durata de viață a mașinii. Au început apoi să fie vândute foarte bine în China și Indonezia. Un contractor australian a văzut mașini din gama aia în Indonezia. A zis că vrea să cumpere și el câteva. Australia chiar dacă are normele de emisii comparabile cu cele UE sau SUA, acestea nu se aplică pentru echipamente industriale cum sunt mașinile pentru construcții sau exploatări miniere, deci nu a fost nicio problemă să primească mașini direct din India. Ele au intrat apoi în fabircație și în australia și se vând solid până-n zilele noastre…

    Ulterior s-au montat pe ele motoare cu emisii stage V care merg în UE și SUA. În SUA nu au mers. S-au adus câteva mașini fabircate în Brazilia și s-au vândut extrem de greu. Productivitatea e mai și așa numitul TCO (total cost of ownership) sunt mai importante ca prețiul de vânzare. În schimb spre șocul general mașinile s-au vândut ca pâinea caldă în Europa, unde gradul de utilizare e mult mai scăzut ca-n SUA, taxele și dobânzile mult mai mari, deci costul de achiziție e mult mai important. Timp de peste un an au fost chiar liste de așteptare… E și azi de departe cel mai profitabil produs pe care-l avem pe piața europeană. A fost o lecție extrem de utilă pentru toată lumea…

    • Impunerea de catre producatori ( sau grupuri de producatori ) pe piata a unor produse dorite de acestisa a devenit noul trend in marketing si …. lobby . De ce sa dicteze cumparatorul cind poate sa dicteze producatorul ?!

      Va dau un exemplu banal . Priviti citi fuduli si habarnisti folosesc pentru plimbare in parc sau la piata biciclete MTB . Cind rostul lor este cu totul altul .

      • Vorbim de două lucruri complet diferite. E fără îndoială o prostie pentru un producător să omoare produsele simple care au o piață solidă și care generează profit.

        În același timp e foarte bine dacă un producător descoperă noi moduri de utilizare pentru produsul său sau chiar reușește să vândă produse ce nu acoperă o necesitate existentă, ci crează noi necesități și noi piețe (smart phone-ul e exemplul clasic). Asta din urmă e în mintea mea culmea iscusinței și e de regulă recompensată de cele mai mari beneficii…

        Ce e rău în faptul că omul se plimbă cu bicicleta montană în parc? E treaba lui. Dacă îi place, care e problema? Am deja o colecție de peste 40 de arme de foc, de la muschete la arme de asalt și de la Colt M1911 original (cu care nici nu îndrăznesc să trag :) ), la TT din 1952 cu stema RPR, Carpați 1974, Carpați 1995 și Walther PPK. Îmi place să trag la țintă periodic cu 4-5 din ele. Restul stau în colecția mea. Nici măcar nu merg la vânătoare pentru că nu-mi place să vânez. Cum aș putea eu să-l judec pe ăla care se dă cu bicicleta montană în parc?!

        Sunt o grămadă de oameni ce-și cumpără Corvette, Viper, Ferrari sau mai nou Tesla ca mașini de Duminică. N-au aboslut nicio utilitate practică, dar omului îi face plăcere. Cumpărând o mașină de câteva zeci sau poate chiar sute de mii de USD, care de fapt n-are nicio utilitate ajută economia. Ce e rău în asta?

        • ,,Producatorul creeaza noi necesitati si noi piete ” ??
          Producatorul imi spune mie ce nevoi am ?? Consider ca am libertatea sa nu fiu de acord . Cind producatorul creeaza noi necesitati eu consider ca e vorba de manipularea prostilor pentru profitul producatorilor ( distrbuitorilor , comerciantilor ….. )
          Eu nu judec pe cei care merg cu MTB la piata . Ii compatimesc insa . La fel si pe dumneavoastra pentru colectia de arme . Rostul fiintei umane pe pamint nu este acela de a face consumuri inutile . Consumurile inutile fac din planeta asta un iad . La propriu si la figurat .
          Placerile ( ca pina la urma ati rostit cuvintul ) ne vor ucide . Mai ales sufleteste . Sa ne amintim ca placerea este trupeasca , viscerala . Dar bucuria ?! Pentru a ne bucura nu este necesar sa facem consumuri . Ne mai amintim din cit de multe lucruri stari naturale / firesti vine bucuria ?!
          Cind cineva ne multumeste pentru ceva noi raspundem ,, Cu placere ” . Primitiv , grobian . Raspunsul corect este ,, Cu bucurie ”. Chiar daca nu simtim bucuria sufleteasca pentru binele ce l-am facut . Caci salasul bucuriei acolo este , in suflet . Nu in viscere .
          Fiecare are libertatea de a decide cum trece prin viata asta paminteasca . Fudul , infatuat , imbuibat , …. sau smerit , multumit cu putin / necesar , constient ca plinatatea sufleteasca nu vine din acumulari materiale , imbuibari ale pintecelui si placeri trupesti .

          • Citisem cândva o poveste despre un negustor de articole sportive din Israel care ar fi reușit să-i vândă unui diplomat african din ce se întorcea acasă echipament complet de schi cu clăpari, căciulă, etc. Tipul era desigur un negustor admirabil care are toată admirația mea.

            Dincolo de exemplele astea extreme, dacă e să vă uitați un pic prin jur o să remarcați că vreo 80% din ceea ce vă încojoară e inutil. Până la urmă sunt chestii pe care diverși producători și negustori șmecheri v-au convins să le cumpărați… Însă toate aceste lucruri aparent inutile îi crează omului o ambinață plăcută și bună dispoziție. Cu cât omul e mai prosper și mai evoluat cu atât mai mult ajunge să investească în chestii pe care dumneavoastră le vedeți ca „inutile” și ca „risipă de resurse”. Cu atât petrecem mai mult timp pentur divertisment decât pentru supraviețuire.

            Omul primitiv nu avea nevoie de artă, de divertisment, de restaurante, de vacanțe, de flirtat cu o femeie atractivă, de jocuri, de sport, de lectură, de muzică și de multe alte chestii care ne binedispun și care dau culoare vieții. Credeți că omul ăla primitiv era mai fericit ca omul contemporan?! Eu cred că nu. Existența limitată la strictul necesar mi se pare ceva odios, fad și cenușiu…

            Nu uitați un lucru esențial: Producătorul sau vânzătorul nu vin cu ghioaga să vă oblige să cumpărați ceva ce dumneavoastră vedeți ca „inutil”. Ei își folosesc capacitatea de persuasiune. Întotdeauna vor fi o grămadă de oameni ce nu sunt interesați de acel produs sau serviciu nou. Ei nu contează. Contează numărul celor ce-l acceptă și cumpără. Odată ce se găsesc suficienți din aceștia se se generează valoare, locuri de muncă, prosperitate și tot ce vine împreună cu ele. Adică lumea civilizată.

            • Faptul ca afirmati ,, că vreo 80% din ceea ce vă încojoară e inutil ” ma determina sa pricep ca intelegeti si dumneavoastra asta dar acceptati mai greu pentru ca ceva anume va impiedica . Sa stiti ca pot sa va inteleg . Sint om si nimic din ceea ce este omenesc nu imi este strain . Dar asta nu ma determina sa imi pierd luciditate si ratiunea . Am o anumita virsta si am decis de ceva vreme sa nu mai muncesc aiurea pentru a-mi umple viata de lucruri inutile de dragul celor care le comercializeaza ( si eu pot aprecia la un negustor capacitatea de avinde orice oricui , dar va spun sincer ca indiferent de ce si de cine ar fi vorba nu ma voi mai lasa prins in astfel de plase ) si de dragul de a plati in pret taxe care sa umfle bugetele public pe care le tilharesc demnitarii si functionarii bugetari .

              Ambianta placuta si buna dispozitie mi-o creeaza numai si numai natura . Daca va spun ca de 12 ani nu am televizor in casa si implicit nu privesc programe tv probabil o sava faceti o impresie buna despre mine …. Si as putea sa continui cu o lista destul de lunga cu obiceiuri si deprinderi ale semenilor mei care miei imi sint straine . Acceptarea cu usurinta a oricarei prostii sociale are un pret , pentru suflet si pentru trup . O sa aflati aceasta , probabil , cindva ….
              Prosperitatea este pur materiala . Ce legatura are asta cu sufletul ?! Mie nu imi foloseste . Poate dumneavoastra …. Sa fiti sanatos .
              Nu a reusit nimeni pina acum sa imi defineasca ce este aia ,, om evoluat ” . De evoluat evolueaza tehnica , cu asta sint de acord si pot sa inteleg . Omul nu a evoluat . Faptul ca ne implantam botox , ne facem operatii estetice , ne punem organe artificiale , …. aia nu e evolutie . Este doar faptul ca ne mintim singuri . Ca noi oamenii cautam sa ne lungim viata doar pentru a ne scalda in placeri trupesti , viscerale . Nu pentru curatirea sufletului . Curatirea sufletului nu se face folosind tehnica .
              Viata nu e divertisment e suferinta . Cine fuge de suferinta mai abitir va avea parte de ea . Putem trai in ,,realitate virtuala / augmentata ” cit vrem . Dar de realitatea mortii trupesti nu vom putea fugi . Si , vai ! Sa nu cumva sa ajungem sa traim moartea sufleteasca ….

              Ma declar un primitiv . Nu am nevoie de arta , in sensul in care incercati sa o definiti . Pentru mine arta este natura inconjuratoare . Dumnezeu a creat atitea frumuseti care au si utilitate pentru om . Ceea ce face omul ( si este categorisit ca arta ) este o scremere josnica . Opinia mea .
              Pentru mine divertisment este sa ascult ciripit de pasari , susur de ape si fosnet de frunze . De exemplu . Nu hahaiala umana . A trai din hahaiala imi pare josnic .
              De restaurante si vacante nu mai vorbesc . Cele mai frumoase vacante le-am petrecut cutreierind tara pe bicicleta . As fi vrut sa inteleg aceasta frumusete a petrecerii timpului inca de la 20 de ani . Am intrat in restaurant ; la inceput pentru a minca . Impins dela spate de cercul de cunostinte . Am facut acest lucru de foarte putine ori . Fara convingere . Mai tirziu am lucrat in restaurant . La spalat vase ( mari ) . M-a ajutat si mai mult . Ce am vazut mi-a fost de ajuns sa nu mai maninc vreodata in restaurant sau comandat acasa . De-ar fi sa ma hranesc cu fructe si legume crude toata viata . Flirtul cu o femeie atractiva ?! O femeie este atractiva de la Dumnezeu pentru un singur scop ; acela ca ea sa atraga un biet silen pentru a procrea . Femeia pentru asta traieste ; pentru procreere . Restul se numeste destrabalare . Cine nu poate sa isi pastreze fecioria ( trupeasca si sufleteasca ) sa isi caute jumatatea , sa ia binecuvinare arhiereasca si sa traiasca in interiorul familiei ( dar si in afara ei ) pe principiile moralei crestine . Femeia sa isi descopere nurii barbatului cu care se leaga in fata lui Dumnezeu nu catre toti taurii comunali ce zburda in mediul social . La fel barbatul .
              Eu ma credinta ca omul fericit este acela care traieste pe principiile moralei crestine . Acela care se gindeste toto timpul la Dumnezeu si la faptul ca este muritor trupeste .
              Daca lumea civilizata este lumea in care consumam resursele , de orice fel , dobitoceste ( de dragul de a face profit ) atunci multumesc dar o sa ma tin departe . Prosperitate pe crearea artificiala de necesitati si piete noi ?! Ca sa umplem gropile de gunoi ( legale sau ilegale ) ca noi forme de relief ?!
              Eu sint sigur ca ma intelegeti ce vreu sa spun si la fel de sigur ca ceva ( ce nu doresc sa numesc ) din dumneavoastra va determina sa va faceti ca nu vedeti si nu intelegeti . Realitatea este ca ne mintim pe noi insine si unii pe altii . Si ne furam unii pe altii . Ba ne furam caciula singuri ( cum spun batrinii nostri ) . Conteaza numarul celor care accepta ( minciuna si tilharia ) si cumpara ( inghit si trec cu vederea minciuna si tilharia ) . Multumesc dar eu cu asa ceva ma lupt . Dumneavoastra v-ati predat .
              Cred ca e suficient cit v-am raspuns pe tema asta . Restul e numai decizia dumneavoastra . Toate cele bune va doresc . Dar mai ales sanatate , intelepciune si mintuire .

            • @ Adrian Popescu

              Vă rog să primiți expresia sincerei mele compasiuni…

  15. La seria de emisiuni Top Gear – Dacia era FOARTE APRECIATA.
    ” It’s an HONEST CAR” (review James May). Cu GREU sa poate gasi o apreciere mai pozitiva in lumea britanica decat expresia asta concisa si laudativa.

    Si in minunata industrie auto criminala din Germania am vazut DIESELGATE inclusiv cu teste facute pe maimute asifixiate cu emisii Diesel. Si totul executat departe de ochii lumii, in America.
    Pana cei din America au inteles cat de mincinosi sunt prea cinstitii reprezentanti ai lucrului bine facut.

    Si Romania este plina de masini Diesel second hand FOARTE POLUANTE din Germania.
    Aceeasi industrie auto inapoiata din Germania (ramasa la stadiul de tinichigerie automatizata) a introdus (din lipsa de alta optiune autohotona) Mobileye din Israel care fusese cumparat de Intel.
    Acum Tesla construieste acum o fabrica in Germania.

    • Tot respectul pentru pioneratul si eforturile depuse de Elon Musk (in schimbarea paradigmei) sectorul auto insa, va ramane dominat de inginerii si producatorii germani.

      https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/e-tron-gt/audi-rs-e-tron-gt.html

      https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/bmw-i/bmw-ix/2020/bmw-ix-ueberblick.html

      https://www.youtube.com/watch?v=KitQQHm0Eoc

      Inginerii germani raman lideri si in multe alte tehnologii, roboti inteligenti (industry 4.0), turbine pe gaz, electrolyser, turbine eoliene, greentech (vezi Siemens, ThyssenKrupp, Bosch et al). Actualmente, printre multe altele, laboratoarele germane lucreaza la testarea bateriei pe magneziu solid (in final, tot o baterie germana va inlocui motoarele Otto si Diesel;)

      P.S. Pana in urma cu cateva luni, un comentator pe aceasta pagina (cu nickname Harald;) facea misto de Tesla impreuna cu alti conservatori (cazuti in love cu MAGA pe carbune;).

      • Nu trebuie cumparate ceasuri cu cuc ieftine, din plastic, fara control de calitate!
        Ceasurile cu cuc din Elvetia sunt mai bune!
        Dar in Germania unde angoasele tehnologice anti-anglo-saxone fac ravagii in prezent si pentru viitorul pe termen scurt si mediu NU s-a auzit si de ALEXA de la Amazon.
        Am activat optiunea de Audible Clocks si mi-am surprins neplacut nevasta cu sunetul de cuc la fiecare ora! :)) Probabil ca trebuia sa aleg sunetul de ceas clasic de salon, nu asta cu cuc!
        Dar am un plan de a reface ambianta copilariei pentru nevasta mea.
        O sa cumpar o casa si o sa pun o toaleta din sipci de lemn in curte!!!
        Nu orice toaleta facuta amatoriceste, ci una facuta dupa design Lucru-Bine-Facut din seria consacrata de programul Romania Educata pentru scolile din mediul rural.
        De ce? Pentru ca, cele 4 libertati UE conteaza:
        a) libertatea de miscare in curte mai ales cand e urgent
        b) libertatea de capital pentru ca pot sa investesc in asta si e o tehnologie VERDE – iarba din curte si mai ales mustele alea mari care inteapa.
        c) libertatea serviciilor ca o sa pot sa inchiriez toaleta si pentru vecini si chiar pietoni si sa castig un ban cinstit
        d) Libertatea de miscare a bunurilor este importanta – produsele pentru vidanjori UE o sa fie reglementate si comercializate si reciclate.

        Toaletele ecologice din plastic ar trebui sa fie interzise prin Directiva UE!
        Astept de la Florix, Hantzy si altii sugestii de atragere a fondurilor UE pentru un proiect atat de important si perfect aliniat cu planul european de redresare cu considerente ecologice.

        • Eu va recomand investitii in parcuri eoliene, parcuri solare, equity finance /investments in centrale pe gaz (in parteneriat cu companii municipale sau companii private), equity finance /investitii in ferme de animale, industria agroalimentara (romanii nu reusesc sa isi acopere consumul de produse agroalimentare, incepand cu carne, produse lactate, legume, pana la biscuiti), investitii in producatori de materiale de constructii (incepand cu producatori de prefabricate pana la izolatii termice), samd. Gama este larga.

          • Multumesc!
            Imi este frica de moristile alea de vant sa nu sperie gainile, curcile si ratele din batatura! Desi cred ca este o solutie si asta; sa fie in permanenta speriat pasaretul din gradina de moristi si sa nu mai trebuiasca de cheltuit bani si cu stroboscoape sa le sperie inainte de sacrificare!
            Vaci nu vreau in gradina ca contribuie semnificativ la emisiiile de Co2 si oricum nu am o solutie tehnica fezabila pentru captarea emisiilor de flatulente bovine.
            Urzici din pacate nu as lasa sa creasca in gradina; mi-ar fi frica de utilizatori nepriceputi ale cosmeliei care in lipsa de frunze si coji de coceni ar incerca sa le foloseasca si in scurt timp dispensarul local ar fi single-point-of-failure si fara rezilienta necesara pentru tratamentul iritatiilor de epiderma. Noi oamenii nu avem protectia pachidermelor!
            Si as putea fi dat in judecata pentru lipsa de protectie a consumatorilor UE al serviciului asta cu adevarat public-privat!
            Dar ce fac cu vecinii care urmaresc cine trece pe strada? Daca aduna in carnetele date personale speciale conform definitiei GDPR inclusiv daca pietonii sunt imbracati mai fistichiu (cu fuste in loc de pantaloni sau invers) si daca sunt bronzati sau albi-branza sau mai rau daca au uitat prohabul deschis? Nu vreau sa fiu acuzat de favorizarea vecinilor infractori-hackeri sa isi faca mendrele!

        • Mi se pare proiectul tau f bun. Faci si economie de resurse, de apa si chiar de hirtie, se pot folosi frunze. Poti pune si solare deasupra, sau chiar eoliene actionate de dif de presiune si emisii. Desigur ca numai europenii adevarati ar trebui sa aiba acces. Ma intreb de ce nu se dau adeverinte de europeni, chinezii au un sistem f interesant.

  16. Daca nu putem sa punem Europa pe agenda publică internă poate ar fi mai bine sa punem ….Noua Zeelanda .
    In Romania fiecare membru al societatii are ambitia ca la el in apartament / autoturism sa miroasa a primavara , sa fie cald , frigiderul plin ( mici si bere ) , femeia / barbatul de linga sa fie gata in orice clipa pentru o ciocnire symplegadica si televizorul sa mearga fara intrerupere pe telenovele sau stiri mondene . In rest , noroi si pleava .

  17. Dupa parerea mea, relatarea despre stelele masinilor este doar o alegorie.

    Statul roman este prea tanar pentru ce i se pretinde. Asa cum nu te poti lupta cu tabla inmultirii, nu te poti lupta nici cu istoria.

    ===
    Da, Uniunea Europeana trece printr-o faza de degradare, atat sub influenta supra-birocratizarii, cat si ca urmare a penetrarii stangiste. Temele de discutie de astazi indeparteaza UE de telul sau declarat – spatiu al bunastarii.

    Dar – si este un mare dar aici – asta nu inseamna, cel mai probabil, decat o ratacire de moment. Noua Conferinta pentru Europa trebuie sa pregateasca cetatenii pentru o noua directie de evolutie, care nu poate continua sub nicio forma curentul stangist de astazi.

    UE are resursele necesare pentru a se apara de derive, deoarece mecanismele sale intime de functionare isi au originea in democratia occidentala. Toate statele occidentale au avut derive stangiste, dar si-au revenit. Sau cel putin urmarile nu au fost fatale.

    Romania nu poate da vina pe UE pentru ce ea nu poate sa faca, in mod obiectiv.

    Ne-am putea imagina o lume promitatoare fara UE? Eu unul, nu!

    Rau cu rau, dar mai rau e fara rau.

    • „relatarea despre stelele masinilor este doar o alegorie”
      Ce care alegorice erau la demonstratiile de 1 mai si 23 august!
      Ce mici si bere erau atunci cand a fost semintele proiectului Van Ghelie cu „Sa porneasca gratarele” au inceput sa inmugureasca!
      Si Mazare ce apreciat era pentru alegerile lui feminine de borfas afemeiat! ;)
      Dar cu chinezii si nord-coreenii nu se poate concura cu potemkiniadele ioropene cu condimente galice, teutone sau cu caviar si vodca!
      O sa apucam oare sa vedem aniversarea XXXX a UE? Scuze pentru latina vulgara din intrebare dar nu vreau sa fiu acuzat ca sunt protocronist.

      Copyright Durak MMXXI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Adrian Luca
Adrian Luca
Adrian Luca, 42 de ani, este unul din primii specialiști din România în domeniul prețurilor de transfer, participant la introducerea în legislația națională a standardelor OCDE în materie. Este membru non-guvernamental supleant in cadrul Forumului Comun al preţurilor de transfer de pe lângă Comisia Europeană (EUJTPF) fiind totodata nominalizat pentru lista de persoane independente eligibile in cadrul Comisia de arbitraj pentru liminarea dublei impuneri la nivelul Uniunii Europene. Mai multe detalii pe transferpricing.ro

Contributors.ro propune autorilor săi, acum, la sfârșit de an, trei întrebări despre anul 2020 si perspectivele României în viitorul apropiat. Cele trei întrebari sunt:

1. Care este evenimentul anului 2020 cel mai pe nedrept trecut cu vederea de media și de opinia publică? 

2. Care este cea mai interesantă idee a anului 2020?

3. Care e cea mai mare temere pe care o aveți pentru viitorul României si care e cea mai mare speranță? 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Top articole

Încălzirea globală, acidificarea oceanelor și moartea peștilor tropicali – acuzații de fraude științifice de mari proporții

Pe 6 mai 2021, revista Science a publicat o amplă anchetă intitulată Acidificarea oceanelor modifică comportamentul peștilor? Acuzațiile de fraudă creează o...

PNRR for dummies. Sau planul cincinal cu MCV ataşat

Luni 10 mai premierul Cîţu şi ministrul Ghinea merg la Bruxelles pentru a discuta o formă finală a Planul Naţional de Redresare...

Ierusalim. Există conflicte fără soluții sau doar conflicte pentru care soluția încă nu a fost găsită?

Rezumatul în 10 puncte: Începând din noaptea de vineri spre sâmbătă (7/8 mai), în...

Îl mai poate salva războiul/Hamas pe Netanyahu de pierderea funcției de prim ministru?

Știm, teroriștii de la Hamas au atacat iarăși Israelul iar statul Israel are tot dreptul să se apere. Niciun dubiu în această...

Capcana dilemelor tranziției sau cum să faci omleta fără să spargi oul

"Faceți calculele și apoi trageți linie pentru a ajunge la propriile voastre concluzii, aceasta este rugămintea mea. Pentru că dacă decideți...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.

Carti recomandate de Contributors.ro

 

„Pierre Hadot aduce filosofia antica in zilele noastre. Ce s-a spus candva redevine actual, urmand modelul exercitiului spiritual, mai exact al intelepciunii care este, inainte de orice, o optiune de a fi.” – Pascal Bruckner

 

„Demersul lui Hadot parcurge elegant traseul de la inceputurile filosofiei printre greci, apoi transformarea ei in timpul romanilor si intalnirea cu crestinismul, precum si relatia emotionanta dintre filosofia orientala si occidentala.” – Global and Mail

 

Pierre Hadot (1922–2010) a fost un filosof, istoric si filolog francez, bun cunoscator al perioadei elenistice si in special al neoplatonismului si al lui Plotin. Este autorul unei opere dezvoltate in special in jurul notiunii de exercitiu spiritual si al filosofiei ca mod de viata.

 

Cumpara cartea de pe GiftBooks.ro