miercuri, august 12, 2020

Despre ELI-NP sau cum se ambiționează România să piardă 25 de milioane de euro pe an

Pe 14 mai pe site-ul Extreme Light Infrastructure (ELI) a apărut o știre (link) care a trecut  oarecum  neobservată în România: Cehia, Ungaria, Italia și Lituania au început demersurile necesare pentru constituirea unui  Consorțiu European de Infrastructură de Cercetare (European Research  Infrastructure Consortium) numit ELI-ERIC. Marea Britanie a confirmat ca va fi “founding observer”. În acest articol încercăm să prezentăm implicațiile acestei acțiuni asupra celui mai mare proiect de cercetare românesc: ELI-NUCLEAR PHYSICS (Laserul de la Măgurele).

Sursa foto: Facebook Federația Hermes

Pentru cititorii nefamiliarizați cu subiectul facem câteva considerații introductive. ELI este unul dintre cele mai mari proiecte științifice ale Uniunii Europene implicând lasere de mare putere, surse de particule și surse de raze gama. Proiectul în valoare de 875 de milioane de euro finanțat din fonduri structurale are trei piloni: ELI-BEAMLINES implementat în Cehia (325 milioane euro), ELI-ATTOSECOND implementat în Ungaria (240 milioane de euro) și ELI-NUCLEAR PHYSICS (ELI-NP) implementat în  România (310 milioane de euro). Italia, Franța, Germania și Marea Britanie coordonează dezvoltarea proiectului. Un proiect de o asemenea amploare implică costuri foarte mari nu doar în faza de implementare (construcția de clădiri și echipamente științifice), dar și în faza de operare. În cazul ELI costurile anuale de operare ale celor trei piloni sunt estimate la 75 de milioane de euro. Deoarece aceste costuri sunt prohibitive pentru un singur stat (sau chiar trei state est-europene) în general aceste proiecte mari sunt administrate de către structuri trans-naționale, iar costurile sunt repartizate în funcție de participarea la experimente, PIB sau alte mecanisme/criterii.

Exemplul cel mai vizibil este European Organization for Nuclear Research sau, cum este mai bine cunoscuta, CERN (Geneva, Elveția), laboratorul unde a fost descoperit bozonul Higgs. În momentul de față CERN are 23 de membri, România făcând parte din 2016. Pentru implementarea și operarea infrastructurilor de cercetare de interes european, Uniunea Europeană dispune de o forma de organizare specifică numită European Research Infrastructure Consortium – ERIC (link).  Despre un astfel de consorțiu se vorbește în știrea de la începutul articolului.

Prima întrebare care se pune este: din moment ce România este parte din proiectul ELI, de ce nu a fost invitată să facă parte din ERIC-ul inițiat de către Cehia, Ungaria, Italia și Lituania?

Semnale că existau dificultăți în implementarea pilonului românesc au aparut din anul 2018. Cunoscut  sub numele de “Laserul de la Măgurele” proiectul românesc construit în cadrul Institutului de Fizică și Inginerie Nucleară- Horia Hulubei (IFIN-HH) este constituit din doua mari infrastructuri: două brațe laser de 10 PW și o sursă de raze gama, aceasta din urmă în valoare de aproape 66 de milioane de euro.  Contractul pentru sursa gama a fost câștigat de un consorțiu numit EuroGammaS în care participau echipe din 8 țări europene și din care fac parte Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (Italia) (liderul consorțiului), Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia), Centre National de la Recherche Scientifique (Franta),  Alsyom S.A.S (Franta), Comeb S.R.L (Italia), ScandiNova Systems AB (Suedia). În 2017-2018 EuroGammaS a făcut măsurători în cadrul clădirii în care urma să fie instalată sursa și a cerut modificări la aceasta pentru îndeplinirea standardelor tehnice și de protecție a personalului. (link Naturelink Recorder) Poziția părții române (IFIN-HH) a fost că toate specificațiile tehnice au fost îndeplinite și că EuroGammaS trebuie să instaleze sursa. De asemenea IFIN-HH nu a permis EuroGammaS  să facă schimbările cerute deși consorțiul european s-a oferit să plătească pentru acestea. In Noiembrie 2018, Nicolae Zamfir director al IFIN-HH și ELI-NP a reziliat contractul cu EuroGammaS. Consorțiul a atacat în instanță rezilierea contractului (dosarul cu nr. 3896/93/2018 aflat pe rol la Tribunalul Ilfov) și a depus o contestație la noul contract pentru o nouă sursă gama (numită VEGA) câștigat de o companie Americană: Lyncean Technologies.

Având în vedere dimensiunea și importanța proiectului, Comisia Europeană a încercat să medieze conflictul dintre IFIN-HH și EuroGammaS prin intermediul comisarilor Corina Cretu și Carlos Moedas. Conform jurnaliștilor de la Nature (link) în ianuarie 2019 reprezentații români, italieni și francezi au ajuns la un acord în care se stabilea că rezilierea contractului trebuia anulată, IFIN-HH trebuia să refacă clădirea, iar EuroGammaS să suspende acțiunile legale. In aprilie 2019 reprezentanții Comisiei Europene, împreună cu miniștrii cercetării din Franța și Italia au scris ministrului român, Nicolae Hurduc, având în vedere ca partea română nu semnase acordul. Acesta nu a răspuns, la fel cum nu a răspuns nici solicitărilor jurnaliștilor de la Nature pentru a comenta. Pentru a înțelege dimensiunea problemei trebuie precizat că în decembrie 2018 ministrul cercetării din Franța (țară care a susținut implementarea ELI-NP în România) a emis un document (link) prin care se suspendau toate colaborările franceze cu pilonul ELI-NP și se interziceau echipelor franceze participari în proiecte care implicau cercetători din ELI-NP (aceste interdicții nu se aplicau în cazul pilonilor din Cehia și Ungaria). Această interdicție este valabilă și acum după cum se vede din următorul mail trimis la începutul anului (link). Conform Nature, în noiembrie 2019 ministrul ceh al educației a trimis o nouă scrisoare ministrului N. Hurduc prin care acesta era anunțat că la adunarea generală a ELI din octombrie, Franța, Italia, Germania și Marea Britanie și-au exprimat “îngrijorări serioase” privind disputa dintre IFIN-HH și EuroGammaS  și ca urmare reconsideră dacă vor participa în ELI-ERIC.

În aceste condiții și având în vedere că proiectul românesc probabil va deveni complet funcțional în 2023 (pilonul ceh va fi complet funcțional anul acesta, în timp ce cel maghiar va fi funcțional în 2021)  inițierea ELI-ERIC nu este o surpriză având în vedere că existau semnale încă de anul trecut. Neincluderea României în procedura de inițiere a consorțiului reprezintă un vot de blam din partea comunității științifice europene ale cărui consecințe sunt greu de cuantificat. La nivel financiar dacă România nu va face parte din ELI-ERIC asta înseamnă că va trebui să plătească costurile de operare, mentenanță și upgrade ale ELI-NP. Dacă facem un calcul simplu împărțind în mod egal pentru cei trei piloni costurile estimate de operare și mentenanță obținem aproximativ 25 de milioane de euro pe an. Anul acesta tocmai a fost semnat un contract de mentenanță (link) numai pentru laserul construit de THALES (companie multinațională franceză) în valoare de 30 de milioane de euro (fără TVA) pentru 40 de luni. Pentru a înțelege dimensiunile enorme ale acestei sume raportat la bugetul cercetării (unul dintre cele mai mici din UE raportat ca procent din PIB) tot bugetul pe trei ani al competiției de Proiecte de Cercetări Exploratorii recent lansate pentru toate domeniile științifice, matematică, fizică, chimie, științe socio-umane, etc,  este de 18 milioane de euro.

Mult mai surprinzătoare este reacția oficialităților române. Interviul secretarului de stat pentru cercetare, Dragoș Ciuparu, pentru EduPedu este revelator in acest sens (link). Din punctul acestuia de vedere: “problema cu sistemul Gamma e un litigiu comercial și că atâta timp cât se afla în instanță nu vad ce putem face noi”. (reamintim că rezilierea contractului cu EuroGammaS a fost făcută de către partea română). Un alt pasaj relevant este reprodus mai jos:

Au fost niște discuții prin care se susțineau anumite decizii la nivelul ERIC care în opinia noastră erau anormale. Se refereau la faptul că pentru ca să poți să angajezi, de exemplu, o femeie de serviciu la ELI-NP [pilonul din România reprezentat de Laserul de la Măgurele – N.Red.] trebuia să obții aprobarea ERIC. Iar controlul mergea până la aplicarea experimentelor. Deci foarte multe decizii anormal ridicate la nivel de ERIC, ceea ce însemna că se pierdea foarte mult din independența științifică, funcțională și administrativă a tuturor pilonilor. În condițiile astea, România a expus niște puncte de vedere și, la un moment dat, s-a întrerupt dialogul

Aparent Cehia și Ungaria nu au o problemă cu angajarea femeilor de serviciu cu aprobarea consorțiului, noi avem. Putem să ne întrebăm retoric: oare la CERN cum se face? Din același interviu aflăm că: “nu știu cum arată în final acordul de consorțiu pentru că nu m-au contactat niciodată de când am preluat mandatul”.  Ca o parte pozitivă remarcăm unitatea de mesaj a actorilor importanți, directorul ELI-NP, Nicolae Zamfir, secretarul de stat pentru cercetare, chiar și fostul ministru al educației, Daniel Funeriu (link), toți spun că e un litigiu comercial sau formulări echivalente. Ne recunoaștem limitările în ceea ce privește luarea și interpretarea deciziilor la nivel înalt, dar din reacțiile țărilor importante la nivel european care coordonează proiectul ELI (Franța, Italia, Germania și Marea Britanie) ni se pare că acestea nu au îmbrățișat argumentele părții române.

Mai mult decât atât, după cum am menționat în paragrafele anterioare, Franța a interzis orice colaborare între cercetătorii francezi și ELI-NP, iar anul acesta a extins aceste interdicții la tot IFIN-HH. Desigur se pot imagina scenarii mai complexe, dar noi credem că briciul lui Occam are prioritate și explicația cea mai simplă este cea validă. Teoriile conspiraționiste le lăsăm persoanelor cu activitate intelectuala mai complexă decât a noastră.

Credem că este util să vorbim și despre managementul ELI-NP. Nicolae Zamfir este director al ELI-NP de la lansarea proiectului în 2012. Acesta îndeplinește și funcția de Director General (DG) al IFIN-HH (în cadrul căruia este construit pilonul românesc) începând cu anul 2004. N. Zamfir este membru al Academiei Române, președinte al Secției de Științe Fizice și vicepreședinte al Coaliției Naționale pentru Modernizarea României (CNMR) condusa de Alexandru Cumpănașu (link). Pentru cititorii care își pun întrebări privind longevitatea dlui N. Zamfir în funcția de DG al IFIN-HH trebuie din nou să facem niște precizări. In general pozițiile de DG de INCD-uri se ocupă prin concurs și mandatul durează patru ani (asta dacă nu primesc prelungire după prelungire de la minister și nu mai dau concurs). Să o luăm cronologic.  În 2016  au fost organizate ultimele concursuri de DGi de INCDuri, iar acestea au expirat anul acesta sau urmează să expire. Este deci nevoie de noi concursuri pe acele poziții sau, în unele cazuri, mandatele pot fi prelungite. În ianuarie am scris articolul (link) pe blogul Doi Mici și un Anc despre INCDurile cu directori cu probleme. După instalarea noului secretar de stat pentru cercetare Dragoș Ciuparu s-au anunțat concursuri la toate INCD-urile menționate de noi în articolul de blog, mai puțin unul, anume IFIN-HH. Asta înseamnă că articolul avea dreptate, însă, avea dreptate și în privința DGului de la IFIN-HH. Ca o măsură tranzitorie DGi ai institutelor unde a expirat mandatul au primit prelungiri pentru 6 luni și în această perioadă trebuiau organizate concursuri. Până aici totul părea în regulă.

Informațiile pentru articolul de blog au fost preluate de pe o pagina de pe site-ul MEC (link) unde se găsește componența Consiliilor de Administrație (CA) și numele directorului general pentru fiecare INCD. Pe atunci fiecare nume de DG avea un link care conținea  ordinul de numire al respectivului DG. Aceasta era situația la începutul  anului. Însă, noile ordine de numire, cele cu prelungirile pe 6 luni (sau mai mult ?) nu au mai fost postate pe site-ul MEC. Prin luna martie la linkuri apăreau tot ordinele vechi.  Având în vedere lipsa noilor ordine de numire Federația Sindicală Hermes a cerut MEC (majoritatea INCDurilor sunt în coordonarea MEC) ordinul de numire al DGului IFIN-HH. Răspunsul la cererea lor a fost incredibil (link). Pe scurt, dl Ciuparu spune în acel răspuns că acel ordin conține date care intră sub incidența GDPR. Daca am ajuns aici, este momentul potrivit să vă spunem ce date conține un astfel de ordin. Ba mai bine vi-l arătăm (link). Dupa cum se vede conține baza legală, numele INCDului și numele DGului. Atât! Numele DGului nu poate fi secret și nici a locului în care a fost numit, că acesta este scopul ordinului… sa îl numească. Și nu, ordinele actuale nu conțin mai multe date. La linkul acesta găsiți și un ordin actual (link). Abuzul MEC este evident și credem că nu mai e nevoie de alte comentarii.

Deși Federația Hermes a făcut o revenire arătând că ordinele de numire nu intra sub incidenta GDPR (link)  iar Asociația Ad Astra a cerut printr-o petiție să se facă publice ordinele de numire  pentru toate INCDurile (link)  răspunsurile MEC au fost la fel (link). Doar că cei de la MEC nu s-au oprit la aceste răspunsuri. Între timp au început să lucreze la acoperirea urmelor având în vedere ca informațiile cerute erau publice până la cererile federației și ale asociației. Ca urmare pagina a fost modificată și acum, așa cum se vede în linkul postat mai sus, conține doar numele DGului (fără link la ordinul de numire) și componența CAurilor. În același timp, domnul G. Bala de la MEC trimitea următoarea adresă la INCDuri (link). După cum vedeți  cere institutelor să publice tot felul de informații, dar nu și acele ordine. Trebuie apreciată din nou consecvența. Deci, acum pe pagina MEC găsiți numele DG si CAurile, iar mai multe informații pot fi găsite în pagina INCDului, dar atenție, nu si Ordinul de numire al DGului. Noi am salvat pentru posteritate o versiune a paginii respective luată de aici (link). Mai recent, adică in 17.06.2020 și din nou dând dovadă de consecvență, pentru că mai multă lume le-a cerut ordinele de numire, domnul G. Bala a mai trimis câte o scrisoare (link) directorilor de INCDuri explicându-le sfătos că aceste ordine de numire conțin date personale și apoi îi întreabă daca aceștia își dau consimțământul ca MEC să le facă publice.

Cititorul probabil își pune acum din nou o întrebare: De ce există un singur INCD (IFIN-HH) unde nu se organizează concurs și în același timp MEC lucrează asiduu la ștergerea tuturor urmelor privind ordinele de numire anterioare?

Răspunsul este simplu dacă ne uităm pe CV-ul public al dlui Zamfir care are 68 de ani împliniți și citim cu atenție Art.11 al HG  576/2016 privind aprobarea Metodologiei de concurs pentru ocuparea funcției de DG la INCD care precizează:

ART. 11

(3) Directorul general, numit în condițiile alin. (1), încheie, în termen de maximum 30 de zile de la emiterea ordinului de numire, un contract de management cu conducătorul autorității publice în coordonarea căreia funcționează INCD pe o durată de 4 ani, dar nu mai mult de data îndeplinirii condițiilor de pensionare.

(7) În situația îndeplinirii de către directorul general în exercițiu a obligațiilor asumate prin contractul de management, la expirarea termenului prevăzut, părțile pot conveni prelungirea contractului, o singură dată, pe o perioadă de maximum 4 ani, dar nu mai mult de data îndeplinirii condițiilor de pensionare.

Deci, după cum se vede în cazul dlui Zamfir acesta nu putea primi prelungire nici măcar pentru 6 luni (vârsta de pensionare pentru cercetători  și funcționari publici este de 65 de ani).  Să recapitulăm ce face MECul pentru menținerea în funcție a dlui Zamfir : a) organizează concursuri peste tot in afara de IFIN-HH b) la IFIN-HH prelungesc mandatul acestuia cu încălcarea legii; c) efectiv secretizează ordinele de numire a DGilor pentru a ascunde această ilegalitate (în lipsa ordinului de numire acesta nu poate fi atacat în contencios administrativ de către părțile interesate); d) șterg orice referințe la ordinele anterioare.

Pentru a vă forma o imagine completă, drepturile salariale ale DG al IFIN-HH pe anul 2019 erau de 450000 RON (link), la acestea se mai adaugă și veniturile ca director al ELI-NP care în momentul de față nu sunt cunoscute deoarece conducerea IFIN-HH nu își publică declarațiile de avere si interese (contrar adresei ANI – link).

Având în vedere performanțele manageriale ale dlui N. Zamfir prezentate în prima parte a articolului cât și implicațiile legale legate de prelungirea mandatului acestuia noi ne întrebăm dacă nu cumva ne scapă nouă ceva. In momentul de față N. Zamfir este în conflict deschis cu peste 90 de cercetători din cadrul IFIN-HH, poziția părții române în cadrul ELI este eufemistic spus șubredă (reamintim ca partenerii din ELI nici nu ne mai contactează), dar ministerul este dispus să încalce legea pentru menținerea în funcție a acestuia. Din nou noi credem ca explicația cea mai simpla pe care o intuiesc cititorii este cea corecta.

În opinia noastră posibila eliminare din ELI-ERIC ar fi un rezultat dezastruos pentru cercetarea românească și nu luăm în considerare numai costurile financiare de operare și mentenanță ale pilonului românesc. Costurile de imagine și încredere ale cercetării românești le pot depăși pe cele financiare. În același timp este cert că și Comisia Europeană încearcă din răsputeri să evite acest deznodământ pentru că această excludere reprezintă un eșec major și al acesteia. De aceea noi sperăm să se ajungă la o soluționare pozitivă a acestei situații prin includerea României în ERIC-ELI.

Încheiem cu două aspecte care nouă ne lasă un gust amar. Primul aspect este legat de tăcerea  cercetătorilor și chiar și a jurnaliștilor din România pe acest subiect (două notabile excepții sunt reportajul Recorder și mai recent emisiunea Starea Nației). O justificare întâlnită este că în momentul de față nu avem o persoană capabilă sa îl înlocuiască pe N. Zamfir. Daca acest argument ar fi adevărat atunci se poate spune că proiectul ELI-NP este un eșec absolut și decizia implementării acestuia în România este o eroare. Altă justificare a tăcerii acestora este că s-ar afecta interesele naționale. Nu putem spune decât că interesul național nu se confundă cu interesul unei persoane. Al doilea aspect este legat de implicarea secretarului de stat pentru cercetare, Dragoș Ciuparu. De numele acestuia împreună cu fostul ministru al educației Daniel Funeriu se leagă probabil cea mai consistentă încercare de reformă a cercetării din România în perioada 2009-2012 (introducerea evaluatorilor străini, doi ani la rând de competiții de Tinere Echipe, Burse Postdoctorale și Proiecte de Cercetare Complexe, etc.). Dlui Ciuparu îi sunt delegate de către ministrul Anisie atribuțiile privind cercetarea și în această calitate acesta a girat/semnat ordinul de numire al lui N. Zamfir. Din păcate nu ne putem preface ca acesta nu știe de implicațiile[1] semnării acelui ordin, la fel cum doamna Anisie nu se poate scuza. De aceea, afirmațiile acestuia în ultimul interviu pe tema neincluderii ELI-NP în consorțiul ELI-ERIC (link) în care declara că: „E inutil să căutăm vinovați” nu reprezintă nimic altceva decât încercarea de acoperire a managementului defectuos la care a contribuit și dumnealui. În acest caz e potrivit un citat dintr-un film de Christopher Nolan: “You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain”.

Autori: Ovidiu Pâțu, fizician și Octavian Micu, co-autor la Doi Mici și un Anc
NOTA: Articolul exprimă punctul de vedere al celor doi autori, nu al Doi Mici și un Anc

Nota___________


[1] Din punctul de vedere al unuia dintre noi, cel care l-a numit pe N. Zamfir în funcția de DG al IFIN-HH după împlinirea vârstei de pensionare a săvârșit fapta de abuz în serviciu, dacă funcționarul a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, prev. de art. 297 alin. (1) CP rap. la art. 13^2 din Legea nr. 78/2000. Asta pentru că în afara încălcării HG  576/2016 se încalcă si Art. 517 (2) al Codului Administrativ (OG 57/2019) (IFIN-HH este instituție publică în coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, iar directorii sunt funcționari publici).

Distribuie acest articol

55 COMENTARII

  1. Un sincer BRAVO autorilor!
    Au punctat foarte bine multe aspecte.
    Trebuie sa reamintesc totusi abuzurile grosolane facute de dl. Zamfir in interiorul IFIN-HH in special in ultima jumatate de an, care au culminat cu desfiintarea ilegala si abuziva a consiliului stiintific legal ales si constituit doar pentru ca nu au fost alese “marionete” care sa poata fi usor de manevrat dupa bunul plac al domnului academician. Ba mai mult, dupa raspunsul oficial dat de MEC la solicitarea semnata de peste 90 (noua zeci!) de cercetatori din IFIN-HH, in care se mentioneaza clar ca CS a fost legal constituit, dl. Zamfir revine cu un email in care ne explica cum domnia sa intelege din raspunsul MEC ca el are dreptate si in consecinta urmeaza sa refaca alegerile CS dupa un nou regulament facut practic tot de domnia sa. Practic este ca in Kafka si cei nefamiliarizati cu subiectul ar fi amuzati de aspectele comice, dar realitatea este mult mai cruda de atat.
    Autorii mentioneaza in articol citez “O justificare întâlnită este că în momentul de față nu avem o persoană capabilă sa îl înlocuiască pe N. Zamfir.”, si eu inteleg ca sunt ironici. IFIN-HH este unul dintre cele mai mari INCD-uri din Romania, si nu doar pe hartie. In acest institut activeaza un numar mare de specialisti de o reala valoare recunoscuta la nivel mondial. De aici si dificultatea d-lui Zamfir de a alcatui un CS compus din “marionete”. A fost destul de abil in a-i inlatura pe cercetatorii valorosi din jurul dumnealui si de a plasa in pozitiile de forta doar incompetenti usor de manevrat. Dar cand a venit momentul alegerilor…
    Aceste manevre de eliminare a oamenilor de valoare au fost dublate ani la rand si de construirea cu grija a unei imagini imaculate a “personalitatii” sale in mediul public, in mediul politic, in mass-media. Caci despre acest lucru este vorba in final: cultul personalitatii “one man show”, dar doar o imagine artificiala, de carton.
    Costurile insa vor fi foarte mari pentru societatea Romaneasca. Nu este vorba doar de carierele acelor cercetatori multi de o reala valoare si de vietile lor, ci de faptul ca daca Romania distruge un astfel de institut de dragul unui “conducator iubit de neinlocuit”, risca sa piarda definitiv un domeniu stiintific strategic precum cel al fizicii nucleare.
    Inchei cu o remarca din textul articolului “Primul aspect (cu gust amar) este legat de tăcerea cercetătorilor”. Da aveti dreptate dragi autori, cercetatorii multi si valorosi din IFIN-HH tac din pacate. Sunt doua motive: (1) asa au fost educati, ei fac cercetare din pasiune si datorita caracterului lor nu se integreaza intr-un mediu de galceava specific mai degraba mahalalelor. (2) atmosfera de reala teroare instaurata in IFIN-HH de Nicolae Victor Zamfir. Incercati sa verificati cate comisii de disciplina sunt in prezent in derulare in IFIN-HH cat si textul neconstitutional din CCM privind pedepsirea celor care indraznesc sa isi exprime opinia personala in afara gardului institutului. Mai aveti in vedere si reactia de vadit dispret al d-lui Zamfir fata de pozitia MEC. Practic face ce vrea EL cum vrea EL cand vrea EL.
    Este si motivul pentru care doresc sa-mi pastrez identitatea anonima intr-o tara care permite asa ceva.

  2. In articol, mai intai o poveste aproximativa despre ELI-NP si apoi un atac la adresa academicianului Zamfir, care chipurile ar fi vinovatul cu pile, care nu mai pleaca din functie. Traind in Romania, pentru mine lucrurile sunt clare. Ciolanarii vor musai sa-i ia locul lui Zamfir. Este unul (sau unii) care-i pandesc locul. Si omul nu mai vrea sa plece. Iar ciolanarilor le curg balele cand vad declaratia de avere cu sumele care-s acolo. Se petrece exact ca in cazul lui Isarescu, care este atacat furibund in presa de cateva zile. Si acolo, un ciolanar ii vrea locul. Sa fim realisti ELI-NP este o realizare de exceptie, iar calitatea de manager al dlui Zamfir este de netagaduit. Plus valoarea stiintifica, 14 ani a lucrat in USA, un indice Hirsch de exceptie. Sa-l inlocuiesti in acest moment greu pentru ELI, cu un ciolanar mort dupa bani si putere poate echivala cu o sinucidere. Romanii au facut tot ce se putea pentru construirea laserului, italienii se pare ca au facut jocul asta intentionat, sa intre ei pe aceasta piata. La IFIN-HH poti lua masa de pranz la cantina lor, jumatate din cercetatori sunt straini, daca nu stii engleza n-ai ce cauta pe-acolo. Vrem sa stricam si asta, cu apucaturile noastre balcanice ????

    • Haideti atunci sa ne limitam la ce zice legea. Vedeti in articol: 65 de ani este limita. Ce mai conteaza restul? Sau aplicarea legii e flexibila in functie de persoana in cauza?

      • Mda… Totul ar fi să fie in regulă , dacă …ar fi ! Dar nu e. Este apriga luptă – acum ”științifică” -dintre UE și SUA ! Tacită, subterană și persistentă . Pentru supremație . Ce alegeți ?

        • Nu e vorba de lupta pentru suprematie. Peste tot in lume proiectele mari se impart intre tarile dezvoltate SUA/EU/Japonia, chiar si la ELI Beam-Lines (Cehia) laserul e fabricat in SUA si totusi sunt primiti in ERIC. Aici e vorba de un om care ingroapa proiectul ELI-NP si IFIN-HH laolalta.

          • O fi cum spui, nene SARGE, dar …automat (după parcurgerea a ceea ce mi-ai scris ) mi-a sărit ”memoria” la episoadele de la LOS ALAMOS cu Enrico Fermi, Einstein et comp. Apoi la… von Braun si rachetele sale. Ca să mă poticnesc in cele din urmă la…HENRI COANDĂ si Ceausescu ! Si încă un amănunt : am un fost elev care -și va sustine masteratul in lasere la MĂGURELE în acest an. Băiatul avea cunostință despre ”situatie ” ,iar acum , de cînd cu pandemia, ajuns acasă să-și vadă familia nu m-a ocolit, Și mi-a mărturisit că,tocmai datorită ”situației ” , s-a decis definitiv să plece in SUA , după.” Dacă e să intru în concurență, mă duc acolo, nu în Europa. Si nu aici ”. Sincer îți spun ca a trebuit …să tac . DA !Nu sunt prof de ”exacte ”,ci de ”umanioare”. De aceea , aștept si eu , cum s-a spus aici, părerea lui Daniel Funeriu. Știu că s-a luptat mult pentru ELI-NP, Cel puțin pentru mine, opinia lui contează.

      • Octavian 23/06/2020 la 11:10

        De principiu, ne uităm ce spune legea nu într-un articol ci în lege. Altfel putem specula că ”îndeplinirea condițiilor de pensionare” include și o dorință de a se pensiona din partea persoanei, nu de alta dar actul pensionării are, de obicei, o vârstă minimă și una maximă.

        • Andrei, nu gasesc nimic interpretabil in textul acesta:
          Art.11 al HG 576/2016 privind aprobarea Metodologiei de concurs pentru ocuparea funcției de DG la INCD care precizează:

          ART. 11
          (3) Directorul general, numit în condițiile alin. (1), încheie, în termen de maximum 30 de zile de la emiterea ordinului de numire, un contract de management cu conducătorul autorității publice în coordonarea căreia funcționează INCD pe o durată de 4 ani, dar nu mai mult de data îndeplinirii condițiilor de pensionare.
          (7) În situația îndeplinirii de către directorul general în exercițiu a obligațiilor asumate prin contractul de management, la expirarea termenului prevăzut, părțile pot conveni prelungirea contractului, o singură dată, pe o perioadă de maximum 4 ani, dar nu mai mult de data îndeplinirii condițiilor de pensionare.

          • Octavian 23/06/2020 la 14:33

            După cum spuneam, care sunt condițiile de pensionare ? Vă bazați pe autorii articolului care par a crede ca oricine a atins 65 de ani trebuie pensionat cu toate că pluralul folosit în legislație arată că trebuie îndeplinite toate condițiile. Poate există și alte criterii în afară de vârstă … eu mi-aș dori ca acest aspect să fie explicitat de cineva specializat în HR în zona cercetării.

    • Zamfir a plecat din tara imediat dupa revolutie caci trecutul lui de activist comunist nu-i mai oferea siguranta si comfort psihic. A trecut astfel usor peste anii in care fostii activisti se simteau amenintati, lucrand in SUA la Yale, unde a facut cercetare intr-un grup mare si foarte productiv, astfel incat nu poti sa spui daca si cate idei de fizica au fost ale lui. Nu poti decat sa zambesti vazand romanii cum apreciaza un cercetator dupa Hirsch si alte valori scientometrice, in loc sa faca o lectura de o zi pe web of science si sa vada cam cat de mare este contributia efectiva a cuiva care toata viata lui a fost in grupuri mari. Cate idei a avut, cate experimente a conceput si condus, cine era de fapt boss-ul la Yale. Ce poate el de fapt sa faca se vede acum, cand, desi a avut la dispozitie atatea resurse a dat-o complet in bara, punand la bataie milioane de euro fara sa isi asume nici un risc. Atat de convins e ca reteaua lor la IFIN-HH (si nu numai) este de nezdruncinat. Caci in jurul lui sunt si altii care s-au reintors la Magurele o data cu banii europeni, nu pe vremea cand institutul sedea sa moara de nefinantare.

    • Draga domnule „grasu”. Eu am argumentat cu motive lesne de inteles pentru toti cititiorii de ce prefer sa scriu sub protectia anonimatului, ca de fapt marea majoritate a comentatorilor acestui articol. Nu te joci cu furia domnului Zamfir: ne riscam cariera stiintifica si in final painea de zi cu zi cumparata cu bani cinstiti.
      Si va contrazic: nu stiu cine ar fi atat de curajos incat sa isi doresca, in aceasta perioada extrem de dificila pentru IFIN-HH, sa participe la concursul de director general. Dar sustin cu tarie destituirea d-lui Zamfir din aceasta functie datorita abuzurilor si ilegalitatilor comise cat si datorita distrugerii multor colaborari si a atmosferei propice cercetarii in IFIN-HH.
      Dar nu inteleg ce riscati dvs.? De ce preferati anonimatul? Ar fi de real folos d-lui Zamfir sa poata verifica intreaga lume cat de valorosi sunt sustinatorii domniei sale, mai exact listele lor de publicatii.
      O mica lamurire pentru cei necunoscatori: cartelele angajatilor IFIN-HH nu functioneaza spre ELI-NP (in sens invers bineinteles ca DA), pentru a se „bucura” de cantina populata cu cercetatori straini si de atmosfera de acolo. Din pacate aceeasi remarca este valabila si pentru seminariile stiintifice de la ELI-NP.

  3. Peisajul zugravit este de o tristete mare. Pana acum am crezut ca acest ELI-NP e dovada ca in tara noastra se poate face performanta stiintifica la nivel de varf. Ceea ce apare in articol intr-un mod bine documentat arata ca de fapt incapatanarea si megalomania unor asa zisi ctitori de impliniri marete. Nu conteaza ca acest Zamfir distruge vechiul institut si ataca furibund generatia urmatoare confirmand complexul lui Chronos de a-si manca proprii copii pentru a nu fi detronat de catre acestia, conteaza ca sforariile din Ministerul Cercetarii sunt mai mari decat intersul Romaniei de a avea un centru european functional. Transformarea ELI-NP din centru european in centru national nu va insemna decat crearea unei alte Case a Poporului, de data asta in cercetarea romaneasca; o constructie care pe langa faptul ca a costat enorm va avea nevoie in permanenta de inca o investitie si inca o investitie pentru a functiona si care nu va produce niciodata stiinta la nivelul scontat pentru ca Romania singura nu are capacitatea de a impinge limitele in directia de cercetare cu lasere de mare putere si radiatie gama. Mai mult decat atat, si cei cativa cercetatori din IFIN care au know-how de nivel european in fizica nucleara sunt fugariti prin comisii de disciplina si amenintati cu concedierea. In felul asta nu doar ca distrugem o ramura a cercetarii (fizica nucleara), dar schilodim si cercetarea romaneasca in ansamblul ei prin drenarea majoritara a resurselor intr-un proiect care la Bruxelles apare ca „esuat”.

  4. Domnul Zamfir a avut functii importante inainte de 1989. A fost in Comitetul central al UTC si a fost secretarul de Partid al Intitutului. Trecutul dumnealui poate explica atitudinea sa prezenta, dar cu siguranta mai e ceva. Ce sa fie, ce sa fie? De ce e atat de indarjit, de unde are resurse pentru minciuni atat de tupeiste? Oare ce ascund contractele pe care le-a incheiat?
    Disperarea domniei sale risca sa nenorocesca nu numai ELI, ci intreg institutul si o intreaga scoala de fizica nucleara. Blocand cooperarea internationala, instituind un regim de forta in institut, semnand contracte pe care nimeni nu le-a vazut cum arata, acest om pare o vulnerabilitate pentru securitatea nationala, pentru ca ELI nu e mai putin important decat un reactor nuclear.

  5. Se pare ca Zamfir a devenit Groparul Fizicii Romanești si insista sa ramana asa in istorie.
    A distrus majoritatea colaborărilor cu partenerii externi ducând institutul de la măgurele spre o gaura neagra. O gaura neagra care înghite tot, inclusiv majoritatea banilor de la bugetul național.
    S-a înconjurat de nulități (din punct de vedere științific/profesional si moral) ce-i canta osanale, adunate politic sau reesapate de prin vechea nomenclatura.
    Acum singura solutie ar fi schimbarea lui urgenta cu cineva care sa fie bine vazut de comunitatea internationala si care sa poata sa negocieze intrarea institutului de la magurele pe un fagas normal in relatiile internationale, si mai ales cu statele din U.E.

  6. In 30 de ani rinocerizarea/PSDizarea a acaparat aparatul de stat in RO si l-a transformat intr-o adunatura corupta …plina de posturi inutile, pensii speciale, legi cu dedicatie pt salvarea infractorilor si multa functionarime si politruci care vin la serviciu ca sa treaca zilele pana la salariu sau ca sa ia spaga; incompetenti, indiferenti, superficiali, dezinteresati, falsi, inculti, fuduli, cinici, mincinosi, demagogi si rauvoitori care sunt principala piedica in dezvoltarea tarii.

  7. Articolul este scris din perspectiva cercetătorilor români, una importantă dar nu definitorie pentru acest proiect. Componenta acestuia de cercetare este doar sămânța care ar fi trebuit să ducă la regenerarea urbană a orașului și la o dezvoltarea urbanistică pe zeci de hectare. Fondurile europene ale proiectului nu vin din bugetul cercetării ci din cel regional, de unde și implicarea comisarului Crețu.

    Din acest punct de vedere, al ecosistemului creat, pierderea controlului operațional este o problemă existențială. Un exemplu practic: poți spune că prioritate la acces infrastructură are echipa care activează, legal și fizic, în complex, adică în România. Dacă este așa atunci echipa generează venituri locale, directe și indirecte. Sau poți să nu faci asta, să ai criteriu de prioritizare reputația academică și atunci experimentul va fi practic doar o scurtă delegație de câteva zile asta dacă nu va fi făcut prin intermediari, de la distanță.

    Datorită lipsei de rezultate cercetătorii români au ajuns azi să se auto-sugestioneze că cercetarea se face de dragul cercetării, iar banii de finanțare sunt un drept. Nu este așa niciunde în societățile dezvoltate, acestea au mecanisme care transformă cercetarea teoretică în avans tehnologic și dezvoltare socială. Acest proiect este primul și singurul care are acest potențial, poate că nu știm să o facem cu eleganța celor din vest dar asta nu înseamnă că nu trebuie încercat.

      • Parerea Dr. Daniel Funeriu a fost destul de clar exprimata in emisiunea ‘Starea Natiei’ (Prima TV, 28 mai) disponibil integral la adresa https://www.youtube.com/watch?v=ry8uyrt8138 .
        In fapt, exista In interviul Funeriu-Patraru doua momente in care se face referire la (i) 2-3 sindicalisti de la Magurele care cer demisia DG (min. ~ 10), si (ii) o lista a 95 de semnatari ai unei scrisorii adresate MEC (cu nr. 9191/22.05.2020, Cabinet MEC) mentionata in aceeasi emisiune (min. ~28). In ambele secvente Dr. Funeriu pune in antiteza protestul (a 2-3/95 de persoane) cu proiectul ELI (onorat Nobel), desi nu asa ceva era subiectul scrisorii celor 95. Pentru conformitate, scrisoarea respectiva poate fi citita intr-un alt comentariu (nr.4) pe pagina http://federatiahermes.ro/salvati-ifin-hh-de-la-distrugere/ , facilitand urmatoarele sublinieri:

        (i) NU exista nicio referinta/apreciere-negativa asupra nivelului de exceptie al proiectului ELI-NP, al carui succes este esential pentru intreaga comunitate de fizicieni din RO/EU, si

        (ii) niciunul din cei 95 de semnatari nu are vreun rol in vreo miscare sindicala, dorindu-si exclusiv o activitate profesionala intr-o atmosfera neperturbata de actiuni economico-legal-administrative greu de inteles si acceptat mai ales intr-un institut cu traditia IFA/IFIN-HH (culminand cu invalidarea unui cosiliu stiintific abia ales statutar, pe baza unui regulament aprobat/re-aprobat cu ani/luni in urma, dar descoperit neconform numai dupa ce nu a iesit cum se dorea).

  8. Cu tristețe citesc astfel de articole și realizez că nici după 30 de ani nu am reușit să ne dezbărăm de metehnele auto-suficientelor. Oameni care nu se vad decât pe ei, care au impresia că doar ce spun ei este adevărul, care au impresia că toți ceilalți sunt proști și nu înțeleg. Care, pentru satisfacerea vanitatii lor, arunca și pierd bani. Nu le pasa pur și simplu. Ei sunt mai presus de respundere, de lege, de ceilalți.

    1. EuroGammaS ar fi trebuit sa aducă sursa de raza gama, sa o pună în funcțiune și să acorde garanția utilizarii. Eventual traininguri de utilizare cu cei ce vor lucra la dispozitiv.
    Pentru punerea în funcțiune și garanție, EuroGammaS a recomandat schimbări la infrastructura. ELI-NP nu a dorit să facă aceste schimbări la infrastructura și a dat în judecată EuroGammaS pentru că nu au vrut să aducă sursa, sa o pună în funcțiune și să dea garantie.
    (E că și cum eu as vrea sa pun centrala de caldura într-o casă pe care am construit-o tot cu bani europeni. UE mă sponsorizează și pentru asta, dupa ce deja mi-au construit casa pe banii lor. Incep demersurile, ei rezolva cu banii și proiectul se aprobă.
    Dar eu vreau sa pun centrala fix la subsol, fără să accept ventilatie și senzori obligatorii de gaz. Cei cu banii îmi spun ce schimbari trebuie sa fac la casa daca vreau sa îmi instalez centrala, conform cu regulile de funcționare. Pfff, dar eu sunt orgolios! După ce mă văd cu casa gata pe banii lor, de ce îmi spun ei mie cum trebuie să îmi pun centrala? Ii consider nesimțiți/neseriosi si îi dau in judecata pe banii mei, pentru că nu îmi aduc centrala din banii lor.
    Din orgoliu, dau bani din buzunarul meu și cumpăr de pe net o alta centrala, o pun unde doresc eu (pentru că știu eu mai bine, nu-i asa!?), dar punerea în funcțiune și garanția nu mi-o acorda nimeni.
    Am rămas cu procesul contra celor care mi-au tot dat bani de casa și centrala, cu banii cheltuiți pe noua centrală nefuncțională și pe proces. Acum nu mă mai invita nimeni la sacul cu bani pentru că, eu i-am dat în judecată pe cei cu banii).

    2. România nu a fost invitata in Consortiu ERIC pentru că România (prin ELI-NP) a dat în judecată consorțiul EuroGammaS, din care fac parte aceste state din consorțiul ERIC.
    Ceea nu se înțelege în Ro este ca statele normale au o legătură strânsă între consorțiile științifice și guvernele lor. Nu poți tu, că instituit de cercetare din RO, sa dai in judecată consorțiul EuroGammaS și apoi să te miri că ERIC (care reprezintă statele din consorțiul EuroGammaS) nu a invitat Romania (ce reprezinta ELI-NP). De ce si-ar invita „opozantul” în consorțiu? De ce ai dori sa continue colaborarea cu o entitate științifică ce nu se conformează regulilor europene?

    3. Știe Romania exact ce dorește? Dorește punerea în funcțiune a sursei cu EuroGammaS? Acceptă schimbările de infrastructură și merge mai departe cu EuroGammaS? Și poate reia legătură cu statele din ERIC și se alătură infrastructurii Europene?
    Sau își păstrează orgoliul intact și laserul american, merge înainte cu procesul și își asumă pierderea banilor? Atunci sa acceptăm pierderea și să nu ne miram de excludere. E clar că România nu are cum sa fie primita într-un grup cu bani pe care l-a dat în judecată și căruia nu îi accepta regulile.

    4. Orgoliul omului sau pragmatismul rezolvării problemelor? Omul și orgoliul e mai „scump/important” decât banii și restul?! :| De ce ne mai mirăm că nu sunt bani pentru „cercetare”, că oamenii normali, că Dedalus, considera că în cercetare se aruncă și se pierd bani -asa și este, că nu se face nimic -cum se si vede. Deocamdată sunt doar orgolii mari și mulți, multi bani pierduți cu ele. Pentru că, știu „ei” mai bine.

    Cercetarea este vârf de lance pentru fiecare țară dezvoltată. Unele tari amână implementarea anumitor tehnologii până când oamenii din cercetare reușesc să stăpânească tehnologia, sa ia masuri de protecție, cum e cazul 5G și controlul informațiilor. Cum e cazul Apple care își face propriul microprocesor. Clar că Europa își va susține propriile tehnologii in care investește banii de cercetare (EuroGammaS și consorțiul ERIC).

    Nu Europa trebuie sa invite Romania in ERIC, ci Romania treburi sa se hotărască ce dorește: cercetare în și cu Europa => ERIC = > EuroGammaS. Sau dorește orgolii personale, deci proces cu Europa, sursa gamma Americana și auto-excluderea din ERIC. Și bani muuuulti, foarte multi, pierduți. Nu e greu de înțeles ce vrea acum Ro.

  9. Sunt placut surprins de acuratetea articolului. Este intr-adevar un articol bazat doar pe fapte reale. As aduga un singur fapt care ar explica unele nedumeriri ale autorilor:
    Dl. Ciuparu a fost coleg de universitate în SUA cu dl. Zamfir. Au locuit chiar și in același camin. Desi exista o diferenta mare de varsta între dumnealor totuși sunt la ”per tu”.
    ”Vedeți acușica cum devine vorbulița noastră”?
    Exact ca în Lanțul Slăbiciunilor!

  10. Cercetarea nu ar trebui politizata. Si totusi, o concluzie politica se desprinde din acest articol: PSD si PNL – aceeasi mizerie ! Cum sa spui altfel cand vezi ca abuzurile si prostia din perioada PSD continua nestingherite in guvernarea PNL ?! Sau cand intelegi ca Romania risca sa piarda finantare si sa fie ocolita de colaborarea cercetarii europene din cauza unor orgolii prostesti sau a cine stie caror interese individuale…

    Scuza cu „litigiul comercial” nu tine decat la cei care chiar nu au habar cum functioneaza justitia: in orice moment, pana la pronuntarea unei hotarari, partile pot ajunge la un compromis, instanta urmand sa ia act de respectiva intelegere.

    Ma gandesc insa, poate ca dupa ce se vor lamuri lucrurile (probabil dupa alegeri), o actiune in instanta pentru recuperarea prejudiciilor provocate de decizii manageriale „neinspirate” ar fi indicata, dat fiind ca dl. Zamfir va avea o pensie substantiala, care sa-i permita sa suporte, in rate, valoarea prejudiciului de 25 mil. Euro. Eventual, d-na Anisie si dl. Ciuparu ar putea sa-l ajute sa-si plateasca mai repede datoria…

  11. Un articol indraznet ce se refera la un proiect important, ELI-NP si la directorul de proiect, acad. N.V. Zamfir. Relatarile sunt precise insa spatiul editorial limitat nu le-a permis autorilor intrarea in detalii. In realitate avem in fata o situatie complexa si poate ca unele precizari sunt necesare. Voi face aceste precizari asa cum le-am perceput eu, deci vor purta, in ciuda vointei mele o amprenta personala. Voi sari deliberat perioada 1989-2004 din cariera lui N. Zamfir, nu ca n-ar fi importanta si cu consecinte pentru perioada 2004-prezent. Poate cu alta ocazie. Zamfir a venit la carma IFIN-HH dupa ce o pleiada de cercetatori talentati au esuat ca directori ai IFIN-HH, nereusind sa domine o administratie inerta si veleitarista. El nu a esuat. Cu panasul dobandit in SUA a putut pune conditii ferme atat la el acasa in IFIN-HH cat si in buna masura la minister. IFIN-HH a progresat si s-a modernizat rapid. Cand a aparut ideea ELI (initial promovata de altcineva), Zamfir a sesizat rapid aceasta excelenta oportunitate. Desi nu era specialitatea lui, cu relatiile pe care le avea in lumea stiintifica a reusit sa convinga personalitati importante (in primul rand G. Mourou, Nobel Laureat) ca Romania detine premisele necesare asigurarii succesului ramurii ELI-NP a proiectului.
    A inceput o pregatire de artilerie in sensul ca IFIN a gazduit dezbateri la care au fost invitate personalitati importante din domeniu. A fost o perioada de emulatie si munca intensa si este meritul cercetatorilor din IFIN de a fi elaborate intr-un timp relativ scurt un volum, “white book” ce contine principalele oportunitati de cercetare in acest domeniu de frontiera. Romania a castigat partea ELI NP a proiectului European ELI si s-a trecut la realizarea acestuia. In IFIN s-a infiintat “compartimentul” ELI-NP in care o serie de cercetatori din IFIN au fost angajati, in conditii de salarizare net superioare celor ale colegilor din IFIN (ELI-NP a fost de la inceput considerat ca o unitate europeana de cercetare). Cei mai multi dintre ei au pornit cu entuziasm la realizarea proiectului. Bucuria a fost insa de scurta durata, intrucat contactele cu centre similare si lucrarile in colaborare cu acestea au trecut intr-un plan secund, terminand prin a fi cvasi interzise pentru ca cercetatorii de inalta calificare sa se dedice unor activitati administrative (achizitii, caiete de sarcini, licitatii etc). Urmarea nu a intarziat: multi dintre cercetatori (printre ei nu putini straini) fie au plecat fie s-au reintors in IFIN. Cam tot din aceasta perioada dateaza primele decizi dictatoriale ale directiei. Problemele stiintifice nu s-au mai discutat cu regularitate, dl. Zamfir devenind din ce in ce mai izolat de oamenii de stiinta, mereu anturat si “protejat” de directorul economic si seful compartimentului juridic-resurse umane. “Rafuiala” cu consortiul EuroGammaS a fost consecinta unei totale ruperi de realitate si a transferului deciziilor importante spre oameni fara calificare, output stiintific si chiar pregatire profesionala. Asa s-a ajuns la rezilierea contractului cu EuroGammaS, masura survenita la cateva zile dupa dupa ce discutii la cel mai inalt nivel cu comisari europeni de resort pareau sa fi deblocat situatia. Toti partenerii europeni ai institutului au ramas siderati: in lumea stiintifica diferendele se rezolva cu argumente, nu recurgand la justitie. “Sicanele” reciproce intre italienii veniti la ELI-NP si guvernanta locala au derapat lamentabil. Din epoca premergatoare acestor conflicte dateaza si o deteriorare accentuate a relatiilor administratie-cercetatori in IFIN-HH. O veritabila dictatura a directorului economic si a sefului compartimentului juridic-resurse umane s-a instaurat sub obladuirea directorului general.
    Ca si cum nu ar fi fost destul, de nicaieri apare un conflict Directie-Presedintele Consiliului Stiintific, construit de ceea ce nu putini cercetatori numesc “monstruoasa coalitie”, inscenari, acuze, audituri montate, aducerea in fara comisiei de disciplina (sic!) a sefului unuia dintre cele mai productive stiintific departamente ale IFIN si Presedinte al CS. La noile alegeri pentru CS, Presedintele este reales, Directorul Generl hotaraste anularea alegerilor cu sprijinul CA.
    Hotarat lucru, dl. Zamfir a oboist si risca sa darame la sfarsitul carierei tot ce a facut bun! Or acest lucru trebuie impiedicat, ar fi regretabil ca cee ace s-a construit pana acum sa se duca pe apa sambetei!
    O mare abjectie este invocarea unui complot al fostilor nostri colaboratori impotriva Romaniei! Nu este niciun complot, pur si simplu toate forurile responsabile din Europa nu mai pot discuta cu Dl. Zamfir ca reprezentant al Romaniei. Dupa faptul fara precedent de a ajunge in justitie pentru a transa o chestiune tehnico-stiintifica nimeni nu va mai trata cu dl. Zamfir. Ideea vehiculata ca inlaturarea lui de la conducerea IFIN-HH ar compromite proiectul ELI-NP este o aberatie. In plus, dl. Zamfir poate ramane ca un consultant pretios pentru noua conducere, in cazul in care doreste sa mai fie util. Ar fi pacat ca veleitarismul sa prevaleze in fata ratiunii!

    • :D . E o gluma afirmatia ” A fost o perioada de emulatie si munca intensa si este meritul cercetatorilor din IFIN de a fi elaborate intr-un timp relativ scurt un volum, “white book” ce contine principalele oportunitati de cercetare in acest domeniu de frontiera” ? Din cate tin minte WhiteBook-ul a plecat din INFLPR la ELI-NP aproape gata scris.
      Zeus a sesizat imensa oportunitate a proiectului ELI si a avut usile deschise in Romania pentru pornirea lui, scapand pe una bucata morjan de un cartof fierbinte prea mare pentru el.
      Nu de alta, dar pilonul acesta SE FACEA in Romania, hotararea era deja luata, nu a trebui sa il convinga el pe Mourou .

  12. Din pacate, dictatura directorilor economici si de resurse umane este cu mult peste cea a directorilor stiintifici si generali. Ei „taie si spanzura” cum vor si pe cine vor. Din cauza lor a scazut performanta in multe incd-uri, dar si mersul in cariera pe mai departe a cercetatorilor. Stabilesc salariile nu dupa merit si tin colaboratori pe cine vor ei. De multe ori mai fac ca experti contabili si alte activitati ceea ce nu ar trebui. Pe acestia cine ii mai schimba ?!! Caci ar trebui doar maxim 8 ani sa fie directori economici ! Ministerul Cercetarii nu ii vede si nici schimba cand este necesar.

  13. .
    „Aparent Cehia și Ungaria nu au o problemă cu angajarea femeilor de serviciu cu aprobarea consorțiului, noi avem.”
    .
    Aceasta este concluzia si ce rezulta dina ea.
    Motorul societatii romanesti este coruptia.
    Oricine a avut contact cu societati de stat stie ca toate posturile inclusiv cele de femei de serviciu sunt ‘aranajate’.
    Trecand peste aceasta realitate dura un articol excelent.
    .
    Traiasca Cargiale!

  14. Un articol interesant, mai cu seama prin omisiuni (care probabil vor fi lamurite de autori, eventual intr-un nou articol). Contractul reziliat cu asocierea EUROGAMMAS, reprezentata prin Instituto Nazionale di Fisica Nucleare, este în valoare de 66 de milioane de euro. Contractul nou, incheiat cu firma americana Lyncean Technologies are valoarea totală de 49 milioane euro fiind incluse și lucrările de mentenanță și asistență tehnică în operare în primii trei ani de la darea în funcțiune. O diferenta consistenta de 17 milioane de EURO care ar fi fost primita de EUROGAMMAS si pierduta de ELI-NP. Cine urma sa primeasca aceasta diferenta si pentru ce ? EUROGAMMAS lupta sa obtina un surplus de pret de 17 milioane de EURO. Cum comenteaza autorii ? Autorii ne explica ca “au început demersurile necesare pentru constituirea unui Consorțiu European de Infrastructură de Cercetare (European Research Infrastructure Consortium) numit ELI-ERIC. Marea Britanie a confirmat ca va fi “founding observer”.” Demersuri ,da, dar mai departe cum va fi ? Se va aproba constituirea (uneori se respinge) ? Se va bugeta de catre UE ? Nu este deloc sigur. Marea Britanie nu mai este membra a UE, care sunt raporturile juridice implicite (daca exista) ? Partea romana a transmis un punct de vedere si comentarii catre comisia europeana in legatura cu propunerea ELI-ERIC, de ce nu este citat si comentat acest document ? Deocamdata ELI-ERIC nu exista si nu este sigur ca va exista vreodata, de ce se comenteaza ca si cum ar fi deja bugetat si operational ? Articolul are titlul “Despre ELI-NP sau cum se ambiționează România să piardă 25 de milioane de euro pe an” , dar cea mai mare parte a textului se refera la functia de DG al IFIN-HH !! Intelegem ca lupta pt functia de DG al IFIN-HH este in toi si fulminanta, dar s-ar fi cuvenit, din respect pt cititori, sa se precizeze ca exista, de fapt, doua subiecte fara legatura intre ele. In text ar fi trebuit sa ni se dea exemple cu cercetatori importanti si merituosi care ar putea sa garanteze o administrare mai buna pt IFIN-HH (simpla presupunere ca exista, fara nume si CV, este inutila). O explicatie despre cum Romania nu ar mai pierde “25 de milioane de euro pe an” ca urmare a schimbarii DG al IFIN-HH este necesara (nu este deloc evident, mai cu seama ca cei 25 de milioane de euro pe an nu exista, niste simple demersuri nu garanteaza nimic). In text se precizeaza “conflict deschis cu peste 90 de cercetători din cadrul IFIN-HH” , dar memoriul depus la MEC este semnat doar de 13 cercetatori. Cum se explica diferenta de la 13 la 90 ? Exista o petitie on line semnata de 90 de cercetatori ? Exista la MEC un al doilea document semnat de 90 de cercetatori ? Au discutat autorii cu toti cercetatorii din IFIN si au identificat 90 care se declara in conflict deschis cu DG al IFIN ? Un raspuns clar ar fi foarte util pentru exactitatea articolului. Finalul “You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain” banuim ca se adreseaza D-lui Zamfir, dar este perfect valabil si pentru persoane mai tinere.
    Daca este vorba doar de o lupta oarba si irationala pentru putere sa nu uitam : Trying to win a power struggle is like trying to win a nuclear war. You may achieve your goal, but not without catastrophic casualties on all sides.

    • http://www.contributors.ro/fara-categorie/95-de-cercetatori-din-institutul-de-fizica-nucleara-cer-inlocuirea-actualului-director-al-institutului/?fbclid=IwAR3A3OyiDgAYfNDPgCC0fRiST2P3d8gyRQ8CrE8cc1iWeiRcxwMXPpgFH0Q

      domnu ingrijoratu… sunt 90 cercetatori cred nu ?
      Plus aide cu ordinul de numire la vedere, inainte de alte discutii doar de dragul discutiilor. Lasati cu lupta pentru putere, conspiratii internationale (vezi anumite interviuri); mai intai intrat in legalitate si apoi cu Domnul inainte nu ?

    • Apar cateva probleme in cadrul articolului. De unde se observa faptul ca Romania pierde 25 de milioane de euro pe an prin neparticiparea la ERIC? Eu in acest moment nu vad niciun document care sa ateste aceasta afirmatie!!! De ce in ERIC Romania nu poate participa avand in vedere ca jumatate din instalatie este aproape gata prin pilonul de ELI? Cum este posibil ca in ERIC sa participe o tara care nu este in Uniunea Europeana? Constituirea unui ERIC nu este asumata in niciun contract, este doar la nivelul unei posibilitati. Din ce stiu EU doar sustinea contruirea ELI-NP printr-un procent de 70-80%, dar nu este precizat nicaieri faptul ca si mentenanta este asigurata tot de la EU pe intreaga durata de functionare a ELI-NP. Este etic si moral ca un director din Franta sa impiedice colaborarile internationale cu cercetatorii romani? La sfarsit, cum explicam ca sistemul VEGA este mai ieftin decat sursa propusa de EuroGammaS si ca sursa Gamma a americanilor nu are nevoie de conditii speciale de instalare si de o cladire modificata? La toate aceste intrebari nu am gasit niciun raspuns, nici in articolul prezent, sau in cel de pe blogul celor doi mici si un sfert.

      • Nu cred ca mai are rost sa comentez afirmatiile de tipul „Din ce stiu EU doar sustinea contruirea ELI-NP printr-un procent de 70-80%, dar nu este precizat nicaieri faptul ca si mentenanta este asigurata tot de la EU pe intreaga durata de functionare a ELI-NP.”
        Pare un text dictat de d-nul Dragos Ciuparu care afirma, citez: „Dacă ERIC ar lua deciziile astea, România nu ar mai avea niciun control pe dezvoltarea de tehnologii pe ceea ce se face la ELI și am putea să nu ne mai atingem indicatorii din proiect. Ne așteptăm să apară companii care să aplice rezultatele cercetării. Dacă agenda de cercetare este stabilită de ERIC, ceea ce nu este în regulă, pentru că facilitatea ea a fost construită din banii alocați României… ”
        Dragutz! :) Cu astfel de afirmatii facem cercetare ca-n Coreea de Nord.
        Si faptul ca in mod vadit acesti oameni inchid ochii cand vine vorba de contractul de intretinere si mentenanta de 30 MEuro prin atribuire directa din fondurile proprii ale institutului, demonstreaza cat de impartiali sunt.

        Insa doresc sa fac apel la logica si inteligenta:
        Se afirma faptul ca odata cu achizitia sistemului VEGA de la Lyncean, se face economie in comparatie cu sistemul care s-ar fi achizitionat de la consortiul EuroGammaS. Pai dragii mei, cine a realizat licitatiile din 2013-2014 in urma carora li s-a atribuit contractul consortiului EuroGammaS si cine a organizat licitatia din 2019 pe care a castigat-o Lyncean? Oare nu au fost toate licitatiile organizate de exact acelasi management in ambele situatii?!!!
        Baniuesc ca marea majoritate dintre dvs. are oarece cunostinte despre cum decurge o procedura de licitatie publica. Cei care organizeaza licitatia sunt obligati sa faca o estimare de pret foarte bine fundamentata. Daca oferta de pret este in puternic dezacord cu estimarea de pret (in sens pozitiv sau negativ!), urmeaza un sir lung de explicatii oficiale catre ANAP, iar licitatia risca sa fie chiar anulata.
        Inca o precizare de logica si bun simt: oricine poate accesa TDR-ul EuroGammaS deoarece este publicat sub forma de articol stiintific (https://arxiv.org/pdf/1407.3669.pdf). Incercati apoi sa comparati cu solutia Lyncean (https://lynceantech.com/products/). Analizand cele doua solutii, mie mi se pare imposibil ca sa se fi pastrat caietul de sarcini de la licitatiile din 2013-2014 pentru licitatia din 2019. Dar acest lucru ar putea fi lamurit probabil doar de un nou management pentru ca actualul management este extrem de zgarcit cu astfel de informatii. Altfel, de ce nu s-a prezentat Lyncean Technologies cu aceasta solutie in 2014?
        Si sa mai facem un efort de imaginatie: daca, Doamne Fereste, castiga consortiul EuroGammaS in instanta? Tot economie de bani se mai poate spune ca este pentru IFIN-HH atunci?

  15. Aprecierile laudative maxime din al 2-lea comentariu ar fi fost mult mai bine sustinute de mentiunea a si numai doua lucrari din ultimile 2-3 saptamani (neincluse inca nici in pagina http://www.eli-np.ro/scientific_papers.php ), ale echipelor NP din ELI-NP. Aceste lucrari – Phys. Rev. C.101.055801 (2020) si arXiv:2001.00554v3 [nucl-ex] – fac inutile orice alte aprecieri elogioase, demonstrand factual nivelul iesit din comun al echipelor respective chiar si in situatia in care activitatea lor se axeaza, in absenta Gamma-Beam, pe dezvoltarea de sisteme de detectie si analiza.

    Din pacate poate fi insa mentionata si posibilitatea, deja amintita si in mai multe comentarii de mai sus, ca o mare parte din acesti specialisti sa nu ramana in Magurele, Ilfov, RO. Cu mare neplacere fac publica urmatoarea situatie, in calitate de fizician in IFA/IFIN/IFIN-HH de 48 ani si rezident in Magurele de 6 ani.

    In imediata vecinatate a rezidentei mele din Magurele, la 100 m de liziera padurii Magurele ce inconjoara si ELI-NP, se afla o proprietate scoasa la vanzare de 3 ani, in Str. Alunis 276, Magurele, IF, la un ultim pret de 166000 EUR (v. https://flatfy.ro/ ). Avand si un interes personal in schimbarea proprietarului actual – voi reveni mai jos – am transmis de acum 3 ani la mai toate secretarele directiei IFIN-HH informatii complete despre aceasta oportunitate nu numai financiara dar mai ales logistica pentru un fizician avand locul de munca la cca. 10 min de mers pe jos. Surpriza totala: in ciuda afirmatiilor unor directori ELI-NP privind stabilirea unor angajati ai lor in Magurele ((v. https://primariamagurele.ro/wp-content/uploads/2019/04/NR3-MARTIE-2019-compressed.pdf p.5, https://adevarul.ro/sanatate/medicina/cele-mai-importante-lucruri-stiut-despre-laserul-magurele-8_5cfe2563892c0bb0c6354491/index.html ), nu a aparut niciun interesat de o instalare atat de tentanta, practic la poarta institutului, si in niciun caz comparabila cu inchirierea unui apartament tot in Magurele (Varteju) la peste 6 km de ELI-NP, in situatia in care salarizarea ELI-NP confidentiala dar de nivel EU nu ar fi pus nicio problema.

    Concluzie personala: probabil nimeni din staff-ul ELI-NP nu va ramane pe termen mai lung in Magurele, cu exceptia directorului tehnic care a si-a cumparat anterior o proprietate chiar pe Str. Alunis, Magurele, IF (acesta fiind probail exeptia care confirma regula: fizician format ca student/doctorand la IFIN, devenit notoriu in INFN-Italia, si revenit printre primii in faza incipienta a ELI-NP). Si astfel oameni care ar fi fost posibil sa contribuie la o crestere efectiva a gradului de europenism in Magurele, stau probabil cu bagajele la usa desi ar fi fost profitabil pentru toata lumea ca ei sa ia locul unor personaje care si-au ales proprietati „la tara” (citat) pentru a avea unde sa traga chefuri zdravene demne doar de o mahala insalubra a Bucurestilor si nu de un smart-city cum isi doresc toti liderii locali, judeteni, ELI-NP-isti, si nationali.

    • Care este logica ta, daca n-a fost nimeni interesat de o prorpietate de pe strada Alunis de 166 kEUR inseamna ca nu vor sta cercetatorii la ELI-NP???? E oricum cam scumpa proprietatea aia….se pot cumpara doua case cu banii astia. Si in alta ordine de idei, e proprietatea ta, esti suparat ca strainii veniti la ELI-NP pe salarii mari nu au cumparat-o? Probabil asta e legatura….

      • NU, nu asta e legatura, adica nu e proprietatea mea (eu avand nesansa de a locui alaturi, la Alunis 275).

        DA, sunt suparat ca nu am devenit vecin cu un fizician care ar fi prezent si el 10-12 ore/zi in institut (unde nu se sta „bine mersi angajat la Magurele”, cum zice/scrie Mara, daca vrei sa ai lucrari proprii la evaluarea anuala), urlandu-mi in schimb in cap toata ziua in w-e muzica FM la piscina respectivului, si noaptea cantece de betie (pun la dispozitie inregistrari audio conforme) potrivite probabil numai in versiunea IF cu un smart-city european clamat de primarul local si chiar oficialii ELI-NP!

        In privinta evaluarii imobiliare, ce trist e ca cele doua case (se subintelege de aceleasi dimensiuni – 2 nivele + crama, si teren asociat de 1300 mp, cu piscina de cca. 200 mp) care pot fi cumparate tot cu 166 kEuro, nu se afla pe acelasi site imobiliar sau altul similar. Astfel nu putem constata cat de obiective sunt aprecierele Dvs. cel putin in chestiuni imobiliare.

  16. Cum am ajuns aici, ca instituțiile de elită ale României să poată fi violate de orice director nebun? Ce caută sentimentalismele ieftine în deciziile MEC (ex: tovărășia de la Yale a lui Ciuparu cu Zamfir; solidarizarea stupidă și în necunoștință de cauză a lui Funeriu cu Ciuparu) și cum de continuăm să trăim simbolic din amintiri, ignorând evidențele din ultimii ani? Sursa acestor grozăvii este modelul societății românești înapoiate, inclusiv la nivel academic (sau mai ales la acest nivel), astfel că au mai mare trecere amintirile, bârfele și influențele decât analiza, argumentele, metodologiile.

    Ce importanță are că Zamfir (DG al IFIN) a fost un manager bun până acum 4 ani, dacă toate datele recente arată că a înnebunit ursul și că vrea să dea foc la pădure?
    Poate e lovit de demență sau de altă afecțiune neurodegenerativă (scenariu perfect plauzibil), dar unde sunt mecanismele de control? Într-un sistem funcțional, acest domn Zamfir era trimis acasă, împreună cu camarila lui de directorași economici și de personal. De câțiva ani conducerea IFIN-HH acționează împotriva interesului institutului și împotriva intereselor cercetării românești, care a ajuns să fie împovărată de cheltuielile enorme de la ELI, cheltuieli care în condiții normale ar fi trebuit suportate de consorțiul european.

    Toată retorica naționalistă a conducerii și a lui Ciuparu este de o tristețe înspăimântătoare și seamănă din păcate cu discursul etnocentrist al lui Dragnea din lunile dinainte de bulău.

    Este extraordinar că acest institut Consiliul Științific a început lupta pentru salvarea Institutului și debarcarea conducerii, dar sunt câteva nuanțe dureroase:
    1) CS a început această luptă când deja casa este în flăcări și când au fost puși la zid liderii laboratoarelor și departamentelor cele mai performante (prin comisii disciplinare, destituiri abuzive etc). Este pur și simplu o acțiune de supraviețuire colectivă, deoarece mulți cercetători au părăsit deja corabia.
    2) Suntem în România, țara lașilor, astfel că deși marea majoritate a cercetătorilor din IFIN susține demersul CS împotriva conducerii, cei mai mulți se feresc să ia atitudine public, de aici lista celor 90 (într-un institut de >1000).
    3) Dacă Zamfir ar fi avut parte de reacții critice la timp, ori ar fi fost destituit după primele greșeli majore de management, ori nu le-ar fi făcut, dar aceste critici au apărut extrem de târziu, ilustrând modelul societății noastre neresponsive. De aceea avem 0.14% din PIB pt cercetare, ne cad universitățile prin topurile internaționale și avem o clasă politică mediocră și cleptomană… pentru că suntem niște mediocri domnilor struți, în care orice nebun devine Dumnezeu și orice fărădelege devine normă prin tăcerea noastră vinovată.

  17. Celei mai slab pregatite comunitati de cercetatori din UE ii trebuia tichie de margaritar, adica Laserul de la Magurele. Toata aceasta poveste, de fapt, le vine ca o manusa celor de acolo care ar fi trebuit sa munceasca, sa produca stiinta si articole, daca laserul ar fi fost functional. Emil Boc avea dreptate ca uneori cercetarea in Romania este o gaura neagra la buget. Ciuparu si Funeriu ce au facut? Au investit sume imense in laboratoarele din Romania, laboratoare care zac nefolosite. Multe echipamente nici nu au fost scoase din ambalaje de ani buni. Ar mai trebui cateva miliarde de euro investite intr-un institut de studiere a celei de a sasea dimensiuni. In rest, le avem pe toate!

  18. Eu n-am inteles ceva: CARE e miza?
    De CE s-ar apuca cineva (chiar un grup de persoane) sa comita ilegalitati si sa arunce Romania in afara cercetarii de elita, numai pentru a avantaja un… in fine! /?
    CE reprezinta / pentru ei? Ce le ofera? DE CE nu se poate renunta la el?
    Care e miza? Ce spera sa obtina pe termen lung? Sau…. daca nu le pasa de „un termen lung”, care e super-avantajul obtinut pe termen scurt? Si pentru cine?

    • @ Codruta cu simpatie
      am avut si eu astfel de nedumeriri naucitoare – ex de ce sta presupusa Casa Radio (vis-a-vis de Spitalul Universitar) aproape-terminata de 30 ani si de ce nu se face de exemplu un Muzeu al Stiintei si Culturii Romane si Universale (inclusiv sectii de minerit, aeronautica, evul mediu timpuriu/voevozi si domitori, primele manuscrise si tiparituri, cronicari, cu posibile trimiteri la curentele europene respective, etc). Va garantez ca nici macar 10% din contemporani nu au auzit de Horia Hulubei, iar viitorul nu arata prea luminos in directia asta, nici Coanda nu mai e ce-a fost decand cu Euro 2020.
      Raspunsul la intrebarea dumneavoastra (oarecum) retorica a fost deja dat de un politician: „pentru ca se poate” (varianta actualizata a fumatului „asa vrea muschii mei” care se folosea inainte de aderarea la UE). …miza e controlul unui buget de circa 20 mil euro anual (mai mare decat totalul bugetului competitiilor stiintifice nationale, dar mai mic decat al Academiei O de S din Ro); cheltuielile de regie (discretionare daca sunt din bani publici, insa de la UE trebuie justificati) se ridica la cel putin 50%. Continuand „rationamentul”….in scenariul cel mai rau sefu iese la pensie speciala, iar „stiintificii”….treaba lor, se descurca, e tineri si nu i-a pus nimeni sa viseze cai verzi cu lasere pe pereti, ca daca aveau conditiile astea (300 mil euro!) academicienii oamenilor de stiinta foc si para scoteau pe nari, nu doar articole in Phys Rev C.

  19. Salut,

    N-am citit articolul pana la sfarsit, nici comentariile mai lungi decat articolul… fiindca se stie prea bine cum se dau diplome universitare in ziua de azi, cum toate institutiile au devenit afaceri de familie pentru cei ce le conduc, inclusiv Romania e o tara de cumetrie a diverselor partide de la putere. S-ar parea ca incepe si UE sa se prinda si no sa mai avem acces la Moneda UE pentru nimic altceva decat pentru procrearea si educarea viitoarei forte de munca pentru Vestul UE. Asa ca evitati monotonia si fugiti din …R…

  20. Rădăcina nu e doar directorul de proiect ELI-NP, de ministrul EC și președintele academiei, care trebuie sa demisioneze. Cine l-a numit din minister, cine l-a recomandat în Academia Română, aici este o încrengătură de interese care se leagă unele de altele pe sub pământ. Deocamdată vâna principală ar fi miniștrii MEC fost și actual, la Academia Română fostul (era și el tot de la Măgurele, treaba lui era sa aducă osanale patriarhului BOR în plenul științific academic) și actualul președinte, de unde pornesc rețelele lor de influență. La orice întâlnire cu un arbitraj internațional, mai iese în evidență încă o putreziciune din epoca coanei Leana, de renume mondial.

  21. Ar trebui toate institutele verificate.

    IFIN-HH nu este singurul institut unde se fac numiri de la minister, FARA CONCURS !!

  22. Am doua observatii:

    1) In mod normal ar fi trebuit obtinuta si argumentatia lui Zamfir despre intreaga situatie cu sursa gamma. Ce spera de ta rezilierea contractului, ce raspunderi isi asuma? In orice caz Zamfir nu este nici prost, nici nebun ca sa actioneze haotic. Din ce se scrie pe aici, cam asa este pictat. Sunt curioasa, daca nu s-ar fi petrecut constituirea acelui ERIC se mai declansa aceasta revolutie la Magurele? Bun, poate autorii (ultracritici) nu sunt acceptati pentru un dialog dar presa ar trebui sa-si faca datoria si sa discute cu el.

    2) Autorii fac mare caz de varsta lui Zamfir ca incalcand legea de pensionare. Mi se pare de-a dreptul hilar ca pe lista celor 95 de contestatari sunt cel putin 20 de persoane (unele active si aici pe forum) care sunt mult mai in varsta decat Zamfir si stau bine mersi angajati la Magurele, participa la competitii pentru granturi si n-au nici gand de pensionare. Legea este totdeauna pentru altii.

    • Uitati de un aspect esential cand amintiti de varsta de peste 65 de ani a unora dintre semnatarii listei din IFIN-HH, acela ca nu poti ocupa functia de Director General dupa varsta de pensionare. Cum DG e doar unul, nu mai sunt multe de discutat.

    • Subscriu în totalitate la pct. 2. Unde mai pui că, una din atribuțiile Consiliului Științific este tocmai aprobarea prelungirilor anuale ale respectivelor persoane.

    • Referitor la punctul nr. 2: respectivele persoane au nevoie de aprobarea anuală a Consiliului Științific pentru prelungirea activității.

    • Din pacate se pare ca sunt singura persoana identificabila atat pe lista celor 95 cat si ‘activa si aici pe forum’, precum si ‘mai in varsta decat Zamfir’, astfel incat n-am incotro si trebuie sa raspund observatiei nr. 2 formulata de ‘Mara’. Sa le luam pe rand.

      1. Nici autorii articolului, nici autorii comentariilor nu au comentat ‘varsta lui Zamfir ca incalcand legea de pensionare’. Sintagma folosita a fost exclusiv „varsta de pensionare”, cu referinta – de asemenea exclusiv – la conditiile de ocupare a pozitiei de DG/INCD.

      2. Nimeni nu a solicitat pesionarea actualului DG/IFIN-HH, acesta avand aceleasi drepturi ca orice c.s 1 de a ramane peste varsta de pensionare, cu aprobarea anuala a CS, pentru a desfasura o activitate CDI normala, inclusiv de participare la competitii de proiecte CDI, desigur cu respectarea conditiilor minimale cu referinta la ultima perioada de activitare de 8-10 ani, si chiar si la seminanriile din IFIN-HH (spre deosebire de colegii sai din IFIN-HH care nu au nici stiinta nici acces la seminariile subunitatii IFIN-HH care este ELI-NP).

      3. In privinta celor ‘mai in varsta decat Zamfir’ si care ‘stau bine mersi angajati la Magurele’, acestia s-au conformat chiar si anul acesta conditiei de a solicita acordul CS – inca nedesfiintat in luna februarie 2020! – pentru continuarea activitatii. Solicitarea respectiva a fost insotita de lista de lucrari proprii – nu in colaborari de 10-20-50-300-3000 coautori – din ultimii 3 ani.

      4. Participarea la competitii pentru granturi a celor de la punctul anterior, evident pe langa faptul ca ‘n-au nici gand de pensionare’, nu este in contradictie cu nicio lege, OM, OUG, etc., atat timp cat nu se fac declaratii false in legatura cu indeplinirea conditiilor minimale ale lucrarilor proprii. Astfel de declaratii false au existat la ultima competitie PCE-2016, cu dovezi explicite in pagina http://tandem.nipne.ro/~dante/projects/PN2P3_43/Contestatie_PCE-2016-0115.pdf , fara vreo legatura cu varsta aplicantilor si de asemenea fara vreo contestare a acestor dovezi (dar si fara a fi luate in seama de CD/IFIN-HH, CS/IFIN-HH, UEFISCDI, ANCS, GUV/RO, DNA, cf. aceeasi pagina).

      Deci, ‘Legea este totdeauna pentru altii’ la cine se refera ?!

      5. Pentru conformitate integrala se impune si o observatie corecta vs. DG/IFIN-HH. Afirmatia din primul comentariu al lui Mara privindu-l pe acesta – ‘lucrand in SUA la Yale, unde a facut cercetare intr-un grup mare si foarte productiv, astfel incat nu poti sa spui daca si cate idei de fizica au fost ale lui’ – nu concorda cu faptul ca principala componenta a listei de lucrari din perioada respectiva consta in peste 20 Phys.Rev.Lett. cu 2-3-4 autori, multe din acestea avandu-l pe NVZ ca autor corespondent.

      • Domnule Vlad Avrigeanu, felicitari pentru calm, rabdare si obiectivitate in mijlocul acestui fenomen natural pe care fostii colegi ai DGului l-ar numi „sh-tstorm”
        Din cate inteleg ELI-NP este cam singurul proiect real de cercetare fundamentala din Romania si e o tragedie faptul ca este deturnat de la menirea lui stiintifica din cauza unor meschine interese administrative.
        Scriu randurile astea (desi nu sunt fizician) pentru ca simpatizez cu oamenii de stiinta adevarati, care nu numai ca lupta pentru aflarea unor adevaruri universale, dar nu se lasa corupti de orgolii, invidie, avantaje materiale, etc, iar dumneavoastra (si probabil multi din CS de la IFN/ELI) aratati asta; va doresc colegial sa continuati fara impedimente nerezolvabile aceasta calatorie exploratorie in descifrarea misterelor lumii fizice!

    • Asa cum spune mai sus Dl. Avrigeanu,

      este o diferenta care trebuie sesizata. DG-ul este functionar public pentru ca contractul de management este semnat cu MEC. Ce spunem noi este ca un cercetator nu poate ocupa aceasta functie dupa implinirea varstei de pensionare. Poate ocupa, insa, o functie de cercetare in institut cu conditia sa aiba gradul CS I. Puteti consulta in acest sens Legea nr. 319/2003. La Art. 36. scrie asa:
      (1) Cercetătorii ştiinţifici gradul I pensionaţi pot desfăşura, în condiţiile legii, activităţi de cercetare-dezvoltare, salarizate prin cumul sau prin plata cu ora.
      (2) La cerere, cercetătorii ştiinţifici gradul I pot fi menţinuţi în continuare în funcţii de cercetare-dezvoltare, după împlinirea vârstei legale de pensionare, cu aprobarea anuală a consiliului ştiinţific.

  23. Domnii care au scris articolul nu au venit niciodata in vizita la ELI-NP. Nici nu era departe pentru unul din ei care lucreaza in Magurele. Deci macar o minima informare la fata locului se impune pentru o relatare cat de cat obiectiva. Probabil ca si-au cules informatiile de pe internet. Insa articolul este vadit rautacios, dupa cum se poate observa si din poza, care nu prea are nici o legatura cu textul. Sunt multe lucruri de exceptie de spus despre ELI-NP.

    • Am fost in vizita la ELI. :) Am facut tot turul si am vazut ca erau goale mai toate incaperile in afara de cea cu laserii, am vazut ca nu exista sistem de transport al fascicolului si m-am intrebat cum s-au masurat cei 10 PW (am fost acolo dupa marele anunt si oricum stim ce si cum s-a masurat de fapt), etc. Dar asta nu are nimic de-a face cu managementul proiectului, sau poate o fi avand? Dar sigur nu are a face cu ce spune legea.

    • Stim ca-s multe lucruiri de exceptie la ELI, sau poate sunt mai de graba exceptate?
      Asa de multe ca strainii nici nu vor sa mai auda de managementul actual!

Lasă un răspuns la Stefan Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Autor

Doi Mici si un Anc
Doi Mici si un Anc
Sistemul românesc de cercetare văzut prin ochii a doi doctori în fizică (Lucian și Octavian) și ai unuia în biologie (Mihai). Publicăm, de asemenea, articole pe teme de actualitate din spațiul public, în măsura în care acestea se suprapun sau au tangență cu ariile noastre de expertiză. Articolele sunt însușite de toți cei trei autori sau sunt publicate sub semnătură proprie. O a treia categorie de articole sunt articolele invitate.

Colectia Contributors.ro

Carte recomandata

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Carti recomandate de Contributors.ro

 

 

Antifragil

de

Nassim Nicholas Taleb

recomandată de contributors.ro

 

Top articole

Gâlceavă pe Nil. Cum au ajuns Egiptul, Etiopia și Sudanul în prag de război

Un conflict major, implicând trei țări cu o populație însumată de peste 260 milioane de oameni - ceva mai mult de jumătate...

Scrisoare deschisă către Ministerul Educației și Cercetării, în sprijinul cercetătorului Livius Trache

66 de cercetători din toată lumea semnează o scrisoare deschisă adresată Ministerului Educației și Cercetării și conducerii IFIN-HH în care își manifestă...

Alegerile prezidențiale din Belarus: începutul sfârșitului pentru Lukașenko?

Duminică, 9 august, vor avea loc – într-o atmosferă extrem de tensionată - alegeri...

Studiul lui Andrei Ursu, Roland Thomasson și Mădălin Hodor despre Contrarevoluția Securității în decembrie 1989 ar fi trebuit să-i oprească pe mistificatori. Ei rămân...

Numărul din 24 iulie-28 august al Evenimentului Istoric semnalizează cu litere mari un articol din interior cu titlul: „Operațiunea GRU din decembrie...

De ce să scriem despre lucrurile care dor

În preajma împlinirii unui secol de la semnarea tratatelor de la Trianon (care au sancţionat juridic dezmembrarea regatului maghiar la finele Primului...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.