Martie 2013. Mass-media cu sau fără profil economic fierbe: Cipru e în pragul colapsului iar parlamentul acestei țări caută soluții de redresare. În acest timp banii scăpați de impozitare de antreprenori abili din multe țări ale lumii stau blocați în băncile cipriote așteptându-și următoarea destinație. Citesc prin ziare că un deponent disperat a intrat cu buldozerul în sediul unei bănci pentru a-și putea recupera banii direct din camera de tezaur. Fără chitanță și pentru ca nu le mergea cardul. Exact modelul brevetat de restaurantele și crâșmele de fițe din București, nu-i așa? J
Interesant este că până acum ceva vreme, în Cipru erau la modă altfel de ”vehicule”, cele de tip holding și așa numitele SPV-uri (”special purpose vehicles”) care te ajutau să-ți scoți banii din țara de unde i-ai câștigat fără să plătești prea multe impozite (sau chiar deloc). Vă sună cunoscută formula ”mi-am făcut un off-shore în Cipru, acolo e paradis fiscal”? Deși un specialist o să vă spună că aceasta conține două greșeli conceptuale majore, oricine îi înțelege sensul: ”am înregistrat o entitate în Cipru care mă ajută să îmi protejez banii câștigați de mâna lungă a fiscului român”.
Într-un articol anterior publicat aici, mă întrebam de ce nu vor autoritățile noastre să facă și din România un astfel de paradis. Întrebarea a rămas fără răspuns dar iată că problemele apărute peste noapte în Cipru ne oferă două șanse: una meschină, tipic românească de a ne bucura că moare și capra vecinului, o alta cu adevărat extraordinară, cu care te întâlnești poate o dată în viață: acum este cel mai bun moment pentru introducerea reglementărilor de holding în legislația românească. Nu voi mai intra în detalii tehnice cu privire la holding-uri, am făcut-o aici cu o altă ocazie.
Am mai spus-o în alte dăți, mulți antreprenori români și-au făcut holdinguri sau alte entități cu scop investițional în Cipru sau aiurea în lume, tocmai pentru că la noi nu există această opțiune. A fost dacă vreți o migrație impusă a capitalurilor, descurajate să rămână aici de sistemul românesc de impozitare. O lege a holdingurilor ce ar intra în vigoare în România în această primăvară ar putea să beneficieze de tot acest context care pare a fi favorabil nouă: o mare parte din cei fugiți în insula Afroditei sau ”în alte țări de soare pline” vor reacționa și își vor aduce capitalurile acasă. Lucru ce ar beneficia întregii noastre economii.
Așadar, ar putea fi capabil guvernul nostru să profite de această șansă? Eu cred că în acest moment are toate condițiile să o facă: o majoritate solidă în Parlament, specialiști la conducerea ministerului de finanțe care înțeleg fenomenul, propuneri din partea mediului de afaceri cu privire la conținutul legii și, nu în ultimul rând, rapiditate în implementarea de legislație nouă (vă mai amintiți cum s-a modificat codul fiscal luna trecută de luni până miercuri? J)
Așadar, să fim optimiști și să sperăm că la Palatul Victoria cineva este ancorat în realitatea curentă!
Succese!
(Aparut pe blogul personal)
Ati putea sa ne prezentati si dezavantajele holdingurilor? Nu de alta, dar in „Top 50” al holdingurilor din SUA, la varf, se gasesc bancile care au declansat cea mai grava criza financiara (economica) de la „Marea Depresiune” din 1929.
http://www.ffiec.gov/nicpubweb/nicweb/Top50Form.aspx
Concluzia comisiei de investigare a crizei („Financial Crisis Inquiry Commission”): „Criza era evitabila – rezultatul actiunilor si inactiunilor umane si al judecatilor gresite. Avertismentele au fost ignorate”.
http://fcic.law.stanford.edu
Interesant rationament. Bancile au dus la aparitia crizei. Bancile erau holdinguri. Deci holdingurile au dus la criza. Am nimerit-o?
Conteaza oare toate acele derivative tinute off balance sheet? sau supraindatorarea + prezenta unor active toxice in bilanturile bancii?
Apropo linkul dvs. trimite catre site-ul FFIEC, institutie care raporteaza EXCLUSIV situatiile financiare ale bancilor. Acelea sunt cele mai mari holdinguri bancare si atat. Deci linkul dvs. este irelevant.
Nu inteleg ce urmariti in acest articol. Sunteti ingrijorat unde se vor duce banii oligarhilor rusi si ati vrea ca Romania sa-i colecteze? Din cate se scrie prin ziare, ce numiti dumneavoastra intreprinzatori abili sunt catalogati de toti ca fiind oligarhi rusi. Daca sunt altceva, ar fi trebuit sa aratati cu surse de ce toti gresesc si numai d-voastra nu.
Mai mult, care sunt avantajele pentru Romania, pentru populatia ei sa atraga acesti bani, sa devina un tax heaven? M-am uitat pe linkurile la care faceti trimitere, nici unul nu discuta lucrul asta. In primul sugerati ca asta ar fi solutia la posibile cresteri de taxe, in al doilea treceti direct la cum poate fi implementata solutia. Gandirea asta e cam heirupista: exista o problema, ca antrepenori vor fi taxati daca lucreaza cu entitati din paradise fiscale, cum o rezolvam: ne transformam intr-unul.
Sa inteleg ca solutia d-voastra la existenta unor pedeapse pentru criminali e sa ne transformam toti in criminali?
Nu confundati legislatia de holding cu paradisurile fiscale. Olanda are legislatie de holding si nu poate fi sub nici o forma considerata paradis fiscal. Cipru si oligarhii rusi sunt legati de probleme care tin de tratate de evitare a dublei impuneri favorabile si taxe reduse.
Avantajele legislatiei de holding sunt la nivel de societati, nu de de individ. Indirect insa beneficiaza economia.