vineri, ianuarie 22, 2021

Despre necesara reforma a ANRE

Acest articol se refera la Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), una din institutiile cheie in domeniul energiei in Romania, si la utilitatea unei reforme clare in domeniu.  Luna decembrie este o luna plina de evenimente: vine sezonul rece, iar ANRE va demara procesul de liberalizare al pietei gazelor naturale (calendarul de eliminare treptata a preturilor reglementate se aplica de la 1/12/2012 pentru clientii industriali, respectiv de la 1/07/2013 pentru clientii casnici; totodata In lege se prevede „furnizarea gazelor naturale la pret reglementat si in baza contractelor-cadru pana la 31/12/2014 pentru clientii non-casnici), asa ca facturile la gaze vor creste. Insa … avem si alegeri parlamentare.

Care este legatura intre toate aceste evenimente?

Pentru inceput, trebuie mentionat ca liberalizarea pietei energiei nu a fost impusa doar de catre Uniunea Europeana, asa cum ne place sa credem; ea trebuie privita si ca un lucru normal intr-o economie de piata, concurentiala. Pana acum, preturile de distributie a gazelor naturale erau stabilite de catre ANRE pe baza indicatorilor economici trimisi de catre Operatorii de Distributie Gaze Naturale (a se vedea ordinul ANRE de aprobare a metodologiei pentru Aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 379/6.06.2012).

Interesant este ca odata cu venirea sezonului rece, pretul platit de catre consumatori pentru factura la gaze naturale nu va creste doar ca urmare a liberalizarii pietei. Pretul creste din cauza cresterii consumului, fapt ce determina cresterea cantitatii de gaze importate livrate consumatorilor. Spre exemplu, potrivit rapoartelor lunare publicate de catre ANRE in luna septembrie a acestui an, am avut o structura a „amestecului” de 78,8% productie interna si 21,2% import. In luna ianuarie insa, structura amestecului era de 49% productie interna si 51% import. Pretul de import al gazelor naturale este undeva in jur de 480 USD pentru mia de metri cubi si 160 USD pentru mia de metri cubi la productia interna.

Fiind an electoral, este foarte probabil ca ANRE se va afla sub presiune executiva pentru a NU aproba o crestere a tarifelor la distributia de gaze naturale catre populatie. Si, mai mult ca sigur, data fiind iminenta scumpire generata de liberalizarea pietei, ANRE va fi din nou transformata in „baiatul rau” din societatea romaneasca, asa cum s-a intamplat atunci cand s-a trecut de la sistemul facturarii consumului de gaze naturale din metri cubi in MWh. Aici ne putem aminti ca presupusi specialisti “demonstrau” la televizor ca populatia este pacalita prin formula de calcul a Puterii Calorifice Superioare (PCS).

Si aici este o problema care necesita o solutie. Asta pentru ca ANRE ar trebui lasat sa isi faca treaba 100%, sa fie un organism apolitic, independent, responsabil, transparent, predictibil si cu reglementare de calitate.

Or, primul pas spre subordonarea ANRE s-a facut prin legea 329 si HG 1428 din 2009 cand ANRE a fost subordonata bugetar Secretariatului General al Guvernului, veniturile sale fiind transferate la bugetul de stat. ANRE nu poate excela in sectorul de reglementare atata vreme cat este subordonata politic si cata vreme pierde personal calificat ca urmare a reducerilor salariale. Ce se poate face? La nivel politic, ANRE poate fi trecuta in subordinea directa a Parlamentului, iar conducerea de la varf poate fi demisa doar in cazul in care rapoartele anuale sunt respinse de catre comisia parlamentara de supraveghere.

ANRE nu poate fi un factor de stablitate si continuitate atata vreme cat presedintii sunt schimbati in functie de rocadele politice. De asemenea, conducerea ANRE (presedinte, comitet de reglementare) trebuie aleasa prin vot, si nu prin numire directa de catre o singura persoana (primul ministru in prezent). E greu de crezut insa ca factorul politic va dori sa scape din mana o asemenea institutie, coroborat si cu importanta momentelor electorale.

Ce poate face ANRE ca si institutie?

In primul rand trebuie sa isi intareasca gradul de credibilitate la nivel de societate civila. Aceasta se poate face prin inlaturarea suspiciunilor de nepotism, influentare venita din partea politicului sau a companiilor energetice; poate sa transmita periodic publicului mesaje de informare corecta a masurilor propuse sau aprobate, sa se supuna unui audit financiar extern al carui rezultat va fi public, sa elimine atributiile de reglementare in sectorul tarifelor. Poate sa intareasca rolul de protectie a consumatorilor, de atragere de investitii si promovare de proiecte in domeniul energiei eoliene sau fotovolataice, de autorizare si control a firmelor cu activitati in domeniul energiei.


Cum poate arata organizarea si functionarea ANRE? De o lunga perioada de timp este asteptata o lege de functionare si organizare a ANRE. S-ar parea ca e pe cale de aprobare, pe tacute. Nu trebuie nici tergiversat nici facut ceva de mantuiala folosindu-se acelasi pretext, ca „asa ne cere UE”. Daca tot legiferam ce ni se impune, de ce nu facem noi proiecte? Daca tot adoptam pe banda rulanta tratate si directive fara aplicabilitate in Romania din cauza factorilor economici, sociali si politici, de ce nu copiem pur si simplu proiecte viabile?

In acest sens organizarea si functionarea ANRE poate adopta modelul Office of Gas and Electricity Markets (Ofgem) din Marea Britanie. Cand vom avea un organism de supraveghere a sectorului energetic pe modelul Energy Watch? Cand sectorul gazelor naturale va fi transparent? Cand vom avea un Energy Ombudsman?


Fara doar si poate, Romania poate fi printre cele mai bune tari din Europa in ceea ce priveste sectorul energetic. Dispunem de resursele necesare in acest sens, dar fara o reglementare puternica, fara implementarea unor strategii energetice coerente, fara o autoritate independenta cheie pentru sectorul energetic, vom pierde (si) acest tren!

PS Nu in ultimul rand, ANRE trebuie sa aiba o prezenta mediatica activa si sa constituie un puternic grup de lobby -in sens de indrumare legislativa, avand in vedere expertiza sa- pe langa Parlament si Guvern, promovand si sprijinand, in echilibru, atat interesele consumatorilor cat si pe cele ale companiilor energetice.

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

  1. dupa mine e o prostie sa liberalizezi un monopol. Eon va putea cere astfel oricit, daca nu iti convine, n-ai decit sa te incalzesti la lemne.

    • Exista deja posibilitatea consumatorilor, atat casnici cat si non-casnici, de a-si alege furnizorul de utilitati.

      O piata concurentiala va regla automat si pretul. Ce spuneti Dumneavoastra se intampla exact in cazul unui monopol, si nu invers

      • D-le Patru, deduc ca traiti in Bucuresti.
        Asa stand lucrurile, va propun sa faceti urmatorul exercitiu.
        Dvs., ca persoana fizica, avand un consum de electricitate probabil de cateva sute de kWh/luna si niste zeci/sute de metri cubi de gaze, mergeti la Enel, respectiv la GdF, solicitati rezilierea contractelor cu ei si – aici vine partea mai interesanta – incercati sa deveniti client al E.ON.
        Dupa ce reusiti, va rog sa ne descrieti si noua, pas cu pas, cum ati procedat, cat a durat si cat a costat – nu pe baza de articole de lege, ci pe baza unui fel de jurnal. Am fost acolo, am facut cererea cutare, am cheltuit atata timp si bani etc.
        Cu simpatie va rog sa va grabiti, pentru ca eu nu mai am de trait chiar atat de mult ca dvs. ;-)

        • Sunt si alti furnizori, pe langa GDF si EON. Eu in prezent sunt multumit de furnizorul meu de utilitati, atat electrica cat si gaze naturale.

          Ca si sfat, va puteti adresa ANRE cu o sesizare in cazul unor intarzieri nejustificate. Pentru operatorii de distributie exista un standard de performanta pe care trebuie sa il respecte (ordinului nr. 37/2007 al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energie)

          • Mda. Si, desigur doar din intamplare, furnizorii dvs. de utilitati sunt cei impliciti, GdF si Enel daca traiti in Bucuresti.
            Haideti sa fim seriosi. Niciun alt furnizor decat cei impliciti nu va baga in seama un consumator casnic, nu in viitorul apropiat si pe termen mediu. De altfel, exact cum ati scris si dvs., ANRE a fost binisor mai apolitica si mai independenta decat este acum cu nu foarte multa vreme in urma. Nici atunci si nici acum, consumatorii foarte mici n-au avut decat posibilitatea teoretica de a se muta de la furnizorii impliciti – nu pentru ca te-ar tine cu forta implicitul, dar nu te accepta nimeni altcineva. Aici sunt ratiuni de business care n-au nicio legatura cu truismul conform caruia ar fi bine ca ANRE sa fie apolitica, independenta, responsabila etc.
            Altfel, spre deosebire de ce pare sa creada dl. Klein, a curs destula cerneala pe tema asta, a subordonarii politice a ANRE. Asa incat, desi articolul dvs. este fara doar si poate corect de la un capat la celalalt, mie cel putin nu-mi spune nimic nou.

  2. Buna ziua,

    Doresc sa va felicit pentru acest articol excelent ce aduce in atentia publicului nespecialist o tema mult mai importanta decat pare la prima vedere: independenta institutionala a arbitrului pietei de energie. Doar pentru comparatie, spre exemplu, in Franta, Comisia pentru Reglementarea Energiei este o autoritate publica independenta cu misiuni clar stabilite prin lege. Interventiile in fixarea unor tarife derogatorii de la regulile concurentei libere trebuie justificate si raman sub autoritatea CRE. Ministrul de resort intervine in aceste tarife doar in caz exceptional prin decizie asumata politic de catre Guvern. Numirea membrilor Comisiei se face in formula mixta, prin implicarea presedintelui si a celor doua camere parlamentare pe baza unor candidaturi validate de filtrul comisiilor de specialitate.

    Toate cele bune.

Lasă un răspuns la costelus Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Autor

Bogdan Patru
Bogdan Patru
Bogdan Patru este absolvent al Facultatii de `Drept si in prezent este Consultant in Afaceri Guvernamentale si Afaceri Europene. In trecut a activat in mediul privat si in cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene din cadrul Administratiei Prezidentiale.

Colectia Contributors.ro

Contributors.ro propune autorilor săi, acum, la sfârșit de an, trei întrebări despre anul 2020 si perspectivele României în viitorul apropiat. Cele trei întrebari sunt:

1. Care este evenimentul anului 2020 cel mai pe nedrept trecut cu vederea de media și de opinia publică? 

2. Care este cea mai interesantă idee a anului 2020?

3. Care e cea mai mare temere pe care o aveți pentru viitorul României si care e cea mai mare speranță? 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Carti recomandate de Contributors.ro

 

 

 

Top articole

Navalnîi a fost judecat în secția de poliție. Doar pe vremea lui Stalin se mai putea întâmpla așa ceva. Interviu cu analistul Armand Goșu

Duminică seara, la revenirea în Rusia, Aleksei Navalnîi a fost arestat, la punctul de control al pașapoartelor, din...

Transgenderii, „Dezastru al unor oameni fără Dzeu”?

Îi mai țineți minte pe CpFeii ăia cu mîna pe cruce și familia-n gură care puseseră de-un referendum acum vreo doi ani...

O variantă modernă a poveștii cu vulpea bearcă: „Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite a calculat că mai avem circa 60 de...

Dacă ați fi participat în iulie 2015 la lucrările Conferinței dedicate Anului Internațional al Solurilor, desfășurate în Colorado sub auspiciile Organizației pentru...

Radiografia dezastrului industriei energetice românești în 10 ani

Cifrele nu mint, sunt luate din site-ul Transelectrica și puse în tabele și grafice pentru a trage concluziile. Am extras datele SEN...

Democrația este pentru zei. Nu trebuie să ne surprindă faptul că oamenii nu o pot menține

„De ce eșuează democrațiile?” Am auzit această întrebare de multe ori în ultimii ani, în cărți, în paginile de...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.