joi, martie 28, 2024

Despre necesara reforma a ANRE

Acest articol se refera la Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), una din institutiile cheie in domeniul energiei in Romania, si la utilitatea unei reforme clare in domeniu.  Luna decembrie este o luna plina de evenimente: vine sezonul rece, iar ANRE va demara procesul de liberalizare al pietei gazelor naturale (calendarul de eliminare treptata a preturilor reglementate se aplica de la 1/12/2012 pentru clientii industriali, respectiv de la 1/07/2013 pentru clientii casnici; totodata In lege se prevede „furnizarea gazelor naturale la pret reglementat si in baza contractelor-cadru pana la 31/12/2014 pentru clientii non-casnici), asa ca facturile la gaze vor creste. Insa … avem si alegeri parlamentare.

Care este legatura intre toate aceste evenimente?

Pentru inceput, trebuie mentionat ca liberalizarea pietei energiei nu a fost impusa doar de catre Uniunea Europeana, asa cum ne place sa credem; ea trebuie privita si ca un lucru normal intr-o economie de piata, concurentiala. Pana acum, preturile de distributie a gazelor naturale erau stabilite de catre ANRE pe baza indicatorilor economici trimisi de catre Operatorii de Distributie Gaze Naturale (a se vedea ordinul ANRE de aprobare a metodologiei pentru Aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 379/6.06.2012).

Interesant este ca odata cu venirea sezonului rece, pretul platit de catre consumatori pentru factura la gaze naturale nu va creste doar ca urmare a liberalizarii pietei. Pretul creste din cauza cresterii consumului, fapt ce determina cresterea cantitatii de gaze importate livrate consumatorilor. Spre exemplu, potrivit rapoartelor lunare publicate de catre ANRE in luna septembrie a acestui an, am avut o structura a „amestecului” de 78,8% productie interna si 21,2% import. In luna ianuarie insa, structura amestecului era de 49% productie interna si 51% import. Pretul de import al gazelor naturale este undeva in jur de 480 USD pentru mia de metri cubi si 160 USD pentru mia de metri cubi la productia interna.

Fiind an electoral, este foarte probabil ca ANRE se va afla sub presiune executiva pentru a NU aproba o crestere a tarifelor la distributia de gaze naturale catre populatie. Si, mai mult ca sigur, data fiind iminenta scumpire generata de liberalizarea pietei, ANRE va fi din nou transformata in „baiatul rau” din societatea romaneasca, asa cum s-a intamplat atunci cand s-a trecut de la sistemul facturarii consumului de gaze naturale din metri cubi in MWh. Aici ne putem aminti ca presupusi specialisti “demonstrau” la televizor ca populatia este pacalita prin formula de calcul a Puterii Calorifice Superioare (PCS).

Si aici este o problema care necesita o solutie. Asta pentru ca ANRE ar trebui lasat sa isi faca treaba 100%, sa fie un organism apolitic, independent, responsabil, transparent, predictibil si cu reglementare de calitate.

Or, primul pas spre subordonarea ANRE s-a facut prin legea 329 si HG 1428 din 2009 cand ANRE a fost subordonata bugetar Secretariatului General al Guvernului, veniturile sale fiind transferate la bugetul de stat. ANRE nu poate excela in sectorul de reglementare atata vreme cat este subordonata politic si cata vreme pierde personal calificat ca urmare a reducerilor salariale. Ce se poate face? La nivel politic, ANRE poate fi trecuta in subordinea directa a Parlamentului, iar conducerea de la varf poate fi demisa doar in cazul in care rapoartele anuale sunt respinse de catre comisia parlamentara de supraveghere.

ANRE nu poate fi un factor de stablitate si continuitate atata vreme cat presedintii sunt schimbati in functie de rocadele politice. De asemenea, conducerea ANRE (presedinte, comitet de reglementare) trebuie aleasa prin vot, si nu prin numire directa de catre o singura persoana (primul ministru in prezent). E greu de crezut insa ca factorul politic va dori sa scape din mana o asemenea institutie, coroborat si cu importanta momentelor electorale.

Ce poate face ANRE ca si institutie?

In primul rand trebuie sa isi intareasca gradul de credibilitate la nivel de societate civila. Aceasta se poate face prin inlaturarea suspiciunilor de nepotism, influentare venita din partea politicului sau a companiilor energetice; poate sa transmita periodic publicului mesaje de informare corecta a masurilor propuse sau aprobate, sa se supuna unui audit financiar extern al carui rezultat va fi public, sa elimine atributiile de reglementare in sectorul tarifelor. Poate sa intareasca rolul de protectie a consumatorilor, de atragere de investitii si promovare de proiecte in domeniul energiei eoliene sau fotovolataice, de autorizare si control a firmelor cu activitati in domeniul energiei.


Cum poate arata organizarea si functionarea ANRE? De o lunga perioada de timp este asteptata o lege de functionare si organizare a ANRE. S-ar parea ca e pe cale de aprobare, pe tacute. Nu trebuie nici tergiversat nici facut ceva de mantuiala folosindu-se acelasi pretext, ca „asa ne cere UE”. Daca tot legiferam ce ni se impune, de ce nu facem noi proiecte? Daca tot adoptam pe banda rulanta tratate si directive fara aplicabilitate in Romania din cauza factorilor economici, sociali si politici, de ce nu copiem pur si simplu proiecte viabile?

In acest sens organizarea si functionarea ANRE poate adopta modelul Office of Gas and Electricity Markets (Ofgem) din Marea Britanie. Cand vom avea un organism de supraveghere a sectorului energetic pe modelul Energy Watch? Cand sectorul gazelor naturale va fi transparent? Cand vom avea un Energy Ombudsman?


Fara doar si poate, Romania poate fi printre cele mai bune tari din Europa in ceea ce priveste sectorul energetic. Dispunem de resursele necesare in acest sens, dar fara o reglementare puternica, fara implementarea unor strategii energetice coerente, fara o autoritate independenta cheie pentru sectorul energetic, vom pierde (si) acest tren!

PS Nu in ultimul rand, ANRE trebuie sa aiba o prezenta mediatica activa si sa constituie un puternic grup de lobby -in sens de indrumare legislativa, avand in vedere expertiza sa- pe langa Parlament si Guvern, promovand si sprijinand, in echilibru, atat interesele consumatorilor cat si pe cele ale companiilor energetice.

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

  1. dupa mine e o prostie sa liberalizezi un monopol. Eon va putea cere astfel oricit, daca nu iti convine, n-ai decit sa te incalzesti la lemne.

    • Exista deja posibilitatea consumatorilor, atat casnici cat si non-casnici, de a-si alege furnizorul de utilitati.

      O piata concurentiala va regla automat si pretul. Ce spuneti Dumneavoastra se intampla exact in cazul unui monopol, si nu invers

      • D-le Patru, deduc ca traiti in Bucuresti.
        Asa stand lucrurile, va propun sa faceti urmatorul exercitiu.
        Dvs., ca persoana fizica, avand un consum de electricitate probabil de cateva sute de kWh/luna si niste zeci/sute de metri cubi de gaze, mergeti la Enel, respectiv la GdF, solicitati rezilierea contractelor cu ei si – aici vine partea mai interesanta – incercati sa deveniti client al E.ON.
        Dupa ce reusiti, va rog sa ne descrieti si noua, pas cu pas, cum ati procedat, cat a durat si cat a costat – nu pe baza de articole de lege, ci pe baza unui fel de jurnal. Am fost acolo, am facut cererea cutare, am cheltuit atata timp si bani etc.
        Cu simpatie va rog sa va grabiti, pentru ca eu nu mai am de trait chiar atat de mult ca dvs. ;-)

        • Sunt si alti furnizori, pe langa GDF si EON. Eu in prezent sunt multumit de furnizorul meu de utilitati, atat electrica cat si gaze naturale.

          Ca si sfat, va puteti adresa ANRE cu o sesizare in cazul unor intarzieri nejustificate. Pentru operatorii de distributie exista un standard de performanta pe care trebuie sa il respecte (ordinului nr. 37/2007 al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energie)

          • Mda. Si, desigur doar din intamplare, furnizorii dvs. de utilitati sunt cei impliciti, GdF si Enel daca traiti in Bucuresti.
            Haideti sa fim seriosi. Niciun alt furnizor decat cei impliciti nu va baga in seama un consumator casnic, nu in viitorul apropiat si pe termen mediu. De altfel, exact cum ati scris si dvs., ANRE a fost binisor mai apolitica si mai independenta decat este acum cu nu foarte multa vreme in urma. Nici atunci si nici acum, consumatorii foarte mici n-au avut decat posibilitatea teoretica de a se muta de la furnizorii impliciti – nu pentru ca te-ar tine cu forta implicitul, dar nu te accepta nimeni altcineva. Aici sunt ratiuni de business care n-au nicio legatura cu truismul conform caruia ar fi bine ca ANRE sa fie apolitica, independenta, responsabila etc.
            Altfel, spre deosebire de ce pare sa creada dl. Klein, a curs destula cerneala pe tema asta, a subordonarii politice a ANRE. Asa incat, desi articolul dvs. este fara doar si poate corect de la un capat la celalalt, mie cel putin nu-mi spune nimic nou.

  2. Buna ziua,

    Doresc sa va felicit pentru acest articol excelent ce aduce in atentia publicului nespecialist o tema mult mai importanta decat pare la prima vedere: independenta institutionala a arbitrului pietei de energie. Doar pentru comparatie, spre exemplu, in Franta, Comisia pentru Reglementarea Energiei este o autoritate publica independenta cu misiuni clar stabilite prin lege. Interventiile in fixarea unor tarife derogatorii de la regulile concurentei libere trebuie justificate si raman sub autoritatea CRE. Ministrul de resort intervine in aceste tarife doar in caz exceptional prin decizie asumata politic de catre Guvern. Numirea membrilor Comisiei se face in formula mixta, prin implicarea presedintelui si a celor doua camere parlamentare pe baza unor candidaturi validate de filtrul comisiilor de specialitate.

    Toate cele bune.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Bogdan Patru
Bogdan Patru
Bogdan Patru este absolvent al Facultatii de `Drept si in prezent este Consultant in Afaceri Guvernamentale si Afaceri Europene. In trecut a activat in mediul privat si in cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene din cadrul Administratiei Prezidentiale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro