vineri, iulie 30, 2021

Despre semnătura electronică. Clarificarea unor clarificări ale GCS

Recent am scris o opinie publicată aici prin care am subliniat nevoia completării inițiativei devenită lege prin OUG 38/2020 referitor la semnătura electronică și a felului în care se impune acceptarea tuturor tipurilor de semnătura electronică, atât în această perioadă de criză, dar și ulterior, având în vedere urgența debirocratizării și eficientizării răspunsului autorităților la această criză și folosirea tuturor instrumentelor disponibile. Tot aici am argumentat și inutilitatea obligativității declarației sau semnării acesteia atâta timp cât organul constatator constată identitatea persoanei și traseul declarat al acesteia. Fast forward câteva zile înainte, observăm nu doar că cei care decid în această perioadă gravă nu apleacă urechea și înspre societatea civilă cu scopul de a înțelege cum ar putea gestiona mai bine criza, dar fac exact opusul, complică și birocratizează într-un mod kafkian neinteligibil pentru subsemnatul, cititor de rând al clarificărilor Grupului de Comunicare Strategică.

Astfel, ieri am citit cu surpriză comunicarea Grupului de Comunicare Strategică (GCS) de aici, prin care în mod efectiv anulează efectele juridice ale semnăturii electronice (simple și avansate), promovând doar semnătura olografă și cea calificată (care necesită o procedură complicată, inclusiv la notar pentru obținerea ei, fiind deci inutilă în contextul crizei medicale) pentru valabilitatea declarației de deplasare.

Nu vreau să intru în prea multe detalii, însă cred că ar fi important să fie clarificată știrea prin prezentul material în speranța că o să fie util cititorilor (în interacțiunea cu agenții constatatori sau contestarea amenzilor) și poate chiar și pentru GCS. Publicul trebuie corect informat cu privire la drepturile lor, dar și GCS trebuie să înțeleagă mai bine rolul pe care îl are și obligația de a aplica legea într-un mod corect, prin care să protejeze cetățeanul, simplificând acolo unde poate prin clarificările sale, dar în niciun caz să complice, birocratizeze și să adauge la lege completări, interpretări sau texte care nu există.

Pe scurt, legea română si cea comunitară recunoaște expres semnătura electronică cu anumite distincții privind măsurile de securitate tehnică necesare pentru recunoașterea unei semnături electronice ca fiind similară unei semnături olografe. Conceptul de semnătura electronică și recunoașterea unor efecte distincte ale semnăturii electronice în funcție de măsurile tehnice utilizate și scopul documentului, sunt lucruri distincte care nu fac obiectul ultimei ordonanțe de urgență (OUG 38/2020) în acest sens, deși ar fi trebuit.

Cu toate acestea, GCS nu poate să atribuie cu de la sine putere (contrar legii) forma cea mai strictă tehnic și imposibil de adoptat de către publicul larg pentru a semna valid electronic declarația, confundând atât scopul instituției juridice a semnăturii electronice, cu formele tehnice pe care aceasta poate să le aibă în funcție de documentul semnat și nevoia de validare tehnică necesară (realizată oricum direct de către organul constatator când i se prezintă declarația asumată), cât și scopul pentru care a fost instaurată obligația completării declarației pe perioada stării de urgență.

In cazul de față și în acest context de criza medicală, atâta timp cât organul de constatare verifică identitatea persoanei și declarația, impunerea obligativității semnăturii olografe și lipsirea de efecte juridice a oricărui alt tip de semnătură utilizat de o persoană, deși își asumă acea semnătură în mod direct, personal și neechivoc, în fața organului constatator, nu este conformă cu legea, inclusiv cu cea specială reprezentată de Ordonanta Militara 3/2020 (aici) care precizează expres la art. 4, alin. 3 faptul că: „Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței, motivul și locul deplasării, data și semnătura. (4) Adeverința eliberată de angajator sau declarația pe propria răspundere pot fi prezentate personalului autorităților abilitate și prin intermediul telefonului, tabletei sau unui dispozitiv electronic similar.„). Astfel, chiar și din textul ordonanței militare în cauză, nu rezultă vreo mențiune privind obligativitatea semnăturii olografe sau neacceptarea vreunei semnături electronice, inclusiv poza semnăturii olografe.

Condiționarea valabilității declarațiilor de forma fizică și semnătura olografă nu se justifică legal (legea îmi permite să utilizez orice formă de semnătura îmi asum, olografă, electronică, simplă – statuând expres unde are nevoie de certificat calificat, iar situația aceasta de criză nu reprezintă una din acele situații în care sa fie expres prevăzut legal obligativitatea semnăturii calificate), logistic (personal nu dețin acasă hârtii A4 sau imprimantă ca să pot să printez fizic declarația ca după să îi fac poză sau să o port fizic după mine și să reprezinte un mediu adițional de contaminare, nu am cum și nici nu este în regulă sa fiu obligat să mă deplasez la notar și să plătesc o sumă de bani pentru a semna cu semnătura extinsă cu certificat calificat care nu se impune într-o stare de urgență), moral (nu pot fi obligat ca cetățean sa mă pun în pericol ca sa aplic o norma nelegală și care nu are niciun sens practic sau juridic într-o stare de urgență). Autoritățile și GCS trebuie să mențină vie înțelegerea definiției stării de urgență – măsuri excepționale care se instituie în cazuri determinate de apariția unor pericole grave la adresa apărării țării și securității naționale, a democrației constituționale ori pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor unor dezastre (cf. OUG 1/1999) – și să acționeze în consecință prin focusarea eforturilor pe identificarea unor măsuri eficiente și inteligente, nu birocratice și lipsite de sens. De exemplu, în procedurile judiciare atât legea romana cât și cea comunitară subliniază expres faptul că nu i se refuză efectul juridic și posibilitatea de a fi acceptat ca dovadă în procedurile judiciare înscrisurilor în formă electronică sau semnată electronic doar din motiv ca sunt sub formă electronică.

Trebuie să recunosc faptul că personal m-am deplasat pentru cumpărături și o sa continui să o fac doar prin utilizarea semnăturii electronice pe formularul PDF pus la dispoziție oficial, urmând să prezint declarația în această formă în continuare. În cazul în care o sa fiu amendat, o sa contest amenda și o să avem o încărcare inutilă a instanțelor doar ca urmare a aplicării greșite a legii în vigoare și a reglementarii deficitare într-o stare de urgență unde siguranța cetățenilor trebuie să reprezinte temelia oricărei reglementări speciale.

În concluzie, având în vedere cele de mai sus, este foarte important ca GCS să revină cu următoarele precizări:

1. Declarația pe proprie răspundere poate fi semnată prin orice formă de semnătura (simplă, avansată, calificată, olografă);

2. Declarația semnată poate fi prezentată în format electronic sau format fizic pe orice formă de suport tehnic (telefon, tabletă).

Distribuie acest articol

21 COMENTARII

  1. Va marturisesc , dle Tiple, ca rar mi-a mers la suflet un articol asa cum mi-a mers articolul dvs. In opinia mea insasi ideea de a-l obliga pe cetatean sa dea acea declaratie pe proprie raspundere mi se pare o absurditate. Eu daca as fi fost legiuitor as fi denumit-o FOAIE DE INFORMARE A AUTORITATILOR , si nu i-as fi alocat un regim juridic prin obligativitatea acelei semnaturi. Caci ce face ea altceva decit sa transmita citeva informatii autoritatilor , ca: numele posesorului, adresa lui, scopul in care se deplaseaza , locul unde se deplaseaza si data deplasarii ? Semnatura ar fi un element de identificare personala si ea ar avea un rost doar daca documentul ar fi expediat , cumva, spre a fi examinat IN ABSENTA autorului sau. Or cind autorul este de fata si se legitimeaza cu un act de identitate , simpla comparatie a acelui act cu datele inscrise in foaie permit autentificarea sa fara putinta de greseala. Iar semnatura nici nu e necesara fiindca autorul documentului este de fata. Prezenta lui vie, in carne si oase valoreaza cit o mie de semnaturi. Ma bucur ca ati insistat in articol pe spiritul birocratic IMBICSIT in care a fost tratata problema acelei semnaturi stupide si cum a reusit ea sa deturneze atentia de la problemele cu adevarat grave ridicate de starea de urgenta. Au curs si curg inca tone de cerneala si se dezbat pe toate fetele numai si numai probleme legate de semnatura. Asta-mi aminteste de circuitul documentelor si treptele ierarhice parcurse catre administratia Castelului lui Kafka.

  2. Situatia actuala parea o buna oportunitate pentru digitalizarea interactiunii dintre cetateni si autoritatile publice, dar foarte probabil vom rata sa facem ceva semnificativ. “Entuziasmul” primelor zile dupa decretarea starii de urgenta, in care multe institutii publice au improvizat in graba proceduri digitale, a fost interpretat de multi ca un semn de trezire a institutiilor statutului roman. Din pacate, s-a dovedit repede a nu fi altceva decat graba gasirii unor solutii pentru ca functionarii sa se protejeze prin limitarea cat mai rapida a oricarui contact cu cetatenii. Retragere in castel si eliberarea crocodililor in apa. Astfel, solutiile au avut iarasi in centrul lor ca principal obiectiv interesul functionarului public si nu pe cel al cetateanului. De aceea solutiile arata cum arata si interesul eficientizarii lor e minim. Ele sunt deja eficiente, functionarii sunt protejati.

    Stiti ca suntem in 2020 si in Romania statul roman nu recunoaste existenta cursurilor desfasurate online? Le poti face, dar pentru stat diplomele obtinute astfel sunt inexistente. Cam asta despre digitalizare si statul roman. Mai trebuie sa avem putina rabdare.

  3. o intrebare, de ce ii spuneti semnatura electronica? poate mai corect ar fi digitala

    teoretic eu pot si de mana sa calculez semnatura si sau sa o imprim pe document

    nu e vorba ca o fac folosind electroni

  4. Vasile Țiple, întâmplarea face să avem două articole apropiate ca poziție în listă și ca subiect abordat însă divergente în ideile susținute. Dvs. susțineți fără a și argumenta juridic că ”GCS nu poate să atribuie cu de la sine putere (contrar legii) forma cea mai strictă tehnic” în timp ce eu, OUG 38 și Regulamentul eIDAS susținem că cel care primește documentul semnat este cel care alege forma acceptabilă a acestuia. Cât despre argumentul dvs. principal, care transpare din întreg articolul, cum că decizia GCS produce un demers birocratic și complicat pentru cetățeni, aceasta este adevărat dar, în același timp, aliniat la obiectivul ”stai acasa!”. În mod evident este o măsură de descurajare a utilizării declarației perfect validă atât timp cât, prin ordonanță, ar putea fi interzisă complet părăsirea domiciliului. Dacă măsura mai dură este legală, sunt legale și toate abordările intermediare.

    • Multumesc pentru comentarii. Regulamentul si OUG 38/2020 nu se aplica in cazul nostru asa cum sugerati deoarece obiectul lor este printre altele stabilierea unui cadru juridic pentru semnatura electronica in contextul identificarii persoanei in tranzactiile sau serviciile furnizate online (unui serviciu disponibil online prestat de autoritati), ori in cazul nostru este vorba despre o identificare personala si directa de catre autoritati, nu despre un serviciu online. Am si argumentat in materialul initial ca este inutila declaratia in sine ca urmare a acestui lucru. Regulamentul nu aduce atingere dreptului intern sau altor obligatii juridice sau procedurale privind forma pe care le-a stabilit Ordonanta Militara 3/2020 care nu specifica tipul de semnatura ceea ce inseamna in contextul actualei crize si coroborat cu Decretul de instituire a situatiei de urgenta si a obligativitatii pentru autorităti de a lua masuri pentru organizarea activitatiii astfel incat să fie evitat, pe cat posibil, contactul direct intre persoane, inclusiv prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare, ca respectiva comunicare a GCS este contrara legii speciale. Obligativitatea instituita prin recomandarile GCS privind utilizarea unei semnaturi imposibil de obtinut de majoritatea cetatenilor in contextul actual (dar si in vremuri de pace) fara sa existe o norma legala publicata in acest sens (ordin, ordonanta,) presupune nerespectarea Decretului 195/2020 si Ordonantei militare nr. 3/2020 precum si o lipsa de interes fata de posibilitatea respectarii legii de catre cetateni, in aceste conditii. GCS trebuie sa inteleaga ca ceea ce comunica catre 18 milioane de cetateni trebuie sa fie realizabil practic, nu sa improvizeze pe genunchi. Comunicarea GCS cu privire la obligativitatea semnaturii electronice calificate are aceeasi validitate juridica ca si recomandarea politiei de pe facebook conform careia aceeasi declaratie poate fi reciclata prin modificarea datei cu pixul. Oamenii nu stau acasa de frica unei declaratii, ci ca urmare a respectarii legii. Declaratie in sine este inutila pentru toate motivele deja indicate si reprezinta doar un element birocratic prin care ne cream singuri probleme in loc sa folosim acea energie inspre lucruri cu adevarat utile combaterii crizei.

  5. Bun articol !

    Dar să vă relatez una și mai bună legată tot de o declarație. Declarația unică !!!
    Documentul electronic pdf editabil pus la dispoziție de ANAF poate fi completat cu Acrobat reader care este free de la Adobe, dar formatul pdf e proprietar.
    Teoretic, oricine are un pc/laptop/tabletă/tel. ar trebui să poată completa respectiva declarație obligatorie!!!!
    But not so fast…..trebuie să ai minim Windows 7, dacă nu 8 sau nu știu ce versiune de iOS. Pe Android nu merge, chiar cu aplicația Adobe reader instalată. Nu merge nici pe Linux, orice versiune.
    Cu alte cuvinte Anaf, ne obligă să folosim un format proprietar, care te obligă la un nr.f.limitat/restrictiv de operating systems proprietare și ele…..
    Poate că există vreun workaround pe care nu-l știu eu, ceva extremely techie f.inaccesibil utilizatorului normal. In loc să folosească un format liber Anaf ne dă (obligatoriu) pe mâna prădătorilor. De ce?!?
    Dar credeți ca Anaf e singurul organ fiscal care procedează așa?!? No way. IRS in US scrie pe propriul site să NU se folosească un hand-held device la completarea declarației de taxe….

    • @ JB 16/04/2020 la 11:25

      Formularul PDF ”Declarație unica” la fel ca alte formulare PDF precum cele aferente declarațiilor companiilor pot fi completate și programatic, folosind aplicații dedicate (precum cele de contabilitate care generează declarația pentru companii). O altă metodă ar putea fi produsul UIPath. Faptul că nu au apărut astfel de aplicații denotă că nu există cerere deci problema Windows nu este chiar atât de mare.

      • @A.Nicoara
        Sincer mă așteptam la mai multă deschidere, nu la o abordare de tip functionaresc Ro: „nu există această problemă” sau „nu stiu, nu mă interesează nu e problema mea…..”
        Regret că trebuie să argumentez pe tema asta, dar soluțiile propuse de dvs.fac, de departe, preferabil recursul la Windows.
        E o chestiune de principiu: trebuie încurajată concurența, ar trebui ca autoritatile sa recurgă la un standard universal free suportat de orice platformă sau să oblige entitățile care beneficiază de poziție dominantă să pună la dispoziție standardul ptr.companiile ce vor să dezvolte in acest domeniu.
        Autoritatea NU trebuie să încurajeze pozitia dominantă. Vă spun…..e bizar răspunsul dvs. Ab intio dvs.sunteti pe invers. Nici măcar nu sesizați problema. Si mai si lucrați in domeniu LA CANCELARIA PRIMULUI MINISTRU!! E clar, we’re doomed!

        Să mă scuzați, dar m-ați enervat, puțin, cu obtuzitatea.
        Dacă Comisia europeană si CJUE ar fi avut astfel de pct.de v.ca dvs.niciodata nu ar fi existat abuz de poziție dominantă in IT. Microsoft nu ar fi fost obligată să share protocoalele de transmisie ptr.serverele lor, cu browserele nu era niciodată nicio problemă (I.Explorer, Chrome….), cu Android la fel. Cum ar fi fost să răspundă: nah….don’t you worry. Cei nemulțumiți să se descurce!!! ???

        Către cititori: acest Andrei Nicoară are cv-ul de mai jos!!!! Adică suntem mâncați de lanțuri grele. :-(

        Este specializat în e-guvernare activând în MCSI și Cancelaria Primului Ministru. A participat în grupuri de lucru interinstituționale și europene din domeniul operării sistemelor de e-guvernare și creării legislației aferente. Oferă consultanță mediului privat în zona regulatory compliance și este activ în viața publică prin participarea în dezbaterile proiectelor de acte normative și publicarea de analize pe blogul propriu.

        • @ JB 16/04/2020 la 17:37

          Este complicat să dialogăm sărind între articole, completez celălalt răspuns spunându-vă că există o ordine a priorităților. Ca să simplific, o persoană care nu a văzut niciodată un calculator va începe cu windows și nu linux. Stadiul de penetrare a utilizării documentelor electronice este atât de redus în România, nivelul de digital skills, încât nu este astăzi cazul să complicăm suplimentar lucrurile. După ce utilizarea documentelor electronice va avea o amploare semnificativă se va putea discuta trecerea de la un format gratis la unul care este și gratis și deschis. La fel ca în exemplu dvs, CE a intervenit după ce utilizare internetului a devenit semnificativă în UE.

          Vă scuz vehemența dar nu și neatenția :)). Astăzi lucrez în mediul privat, este drept că același lucru vi l-aș fi spus și ca angajat guvernamental. Nu am fost niciodată adeptul dusului cu vorba a celor care au idei sau solicitări.

          • Se pare că iar nu și-a făcut cineva temele, la fel ca atunci cu Suedia, care nu era membră UE.

            În rezumat, formatul .pdf este independent de platformă și așa a fost creat de la bun început. Deci un fișier .pdf poate fi creat pe Mac, pe Windows sau pe orice altceva, iar el va fi disponibil identic pe alte platforme fără nicio conversie suplimentară. Nu contează sistemul de operare, nu contează aplicația software, nui contează mașina hardware.

            Last but not least, nu contează dacă lucrăm în mediul privat sau în aparatul guvernamental, astfel de lucruri trebuie știute la nivel de cultură generală de către oricine are un calculator pe masă.

            • Harald 17/04/2020 la 16:21

              Spre deosebire de dvs. eu încerc sa ma pliez pe interesul si nivelul interlocutorului. Mi-am asumat acest lucru încă de la început, când am simplificat masiv lista obiectivelor si definirea acestora. Cu poziții precum ale lui JB m-am mai întâlnit, dansul este iritat de preponderenta afacerilor in zona IT, in acest caz a aplicației Adobe Reader care este gratuită dar nu este și deschisă (codul aplicației nu este disponibil public, pentru oricine). Sigur ca formatul PDF este deschis, sigur ca nu exista o aplicație comparabila cu Adobe Reader , sigur ca a face o aplicatei FLOSS cu aceleași facilitați este un demers foarte dificil. Am sărit peste aceasta discuție pentru final, o concluzie pe care o susțin: nu trebuie sa îngreunam viata cetățeniilor din motive ideologice. Scopul meu nu este sa-l conving pe JB cu privire la persoana mea, nici pe dvs, de aceea nici nu dezvolt discuții despre mine, ci sa ajut cititorul sa tragă singur concluzii pe baza unor informații pe care i le furnizez într-un mod cat mai neutru și referențiat. Pe acest subiect cheia este gratuit vs open source, o alegere de principiu.

            • @Harald
              Măi amice, esti de rea credinta. Da nu ma mir. Te bagi in discutie debitand aiureli.

              Pune mana si verifica ce am scris in postarile mele si o sa vezi.
              Un document pdf editabil/pdf form NU poate fi completat decat utilizand Adobe reader (gratuit) dar care nu e disponibil decat ptr. OS de la Win.7 in sus si Mac nu stiu ce versiune. Nu ptr.Android, nu ptr.Linux.
              La fel e cazul ptr.certificatele de semnatura electronica si prog.adiacente (cu o exceptie, dar care nu asigura suport ptr.acestea si nu functioneaza pe Firefox). Verifica pe site-urile furnizorilor de certificate&semnatura electronica si o sa vezi.
              Daca vrei continuarea discutie du-te pe art.scris de dl.Nicoara si o sa vezi.

              Despre ce Suedia nemembra a UE visezi ?!?

    • Atentie, trebuie sa ai si un device securizat, degeaba semnezi tu cu ceva care e varza! Ar trebui cumva si sa anunti/revoci certificatul … e si o parte de suport.

    • @JB – formatul .pdf a fost proprietar doar pâna la 1 iulie 2008. La acel moment, Adobe a oferit gratuit dreptul de utilizare pentru toate patentele sale privind generarea, utilizarea, vânzarea și distribuirea fișierelor .pdf. Începând cu 1 iulie 2008, formatul .pdf este open standard, ISO 32.000

      https://www.iso.org/standard/51502.html

      • @Harald
        Tu citeste si verifica ce am scris si o sa vezi tu cu ochii tai.
        Incearca sa completezi un .pdf form, pus la dispozitie de autoritatile fiscale, de pe orice device Android: tableta, tel.
        Ai impresia ca nu stiu ca un pdf (pasiv, nu pdf.form) poate fi generat si citit de N aplicatii si devices?!?

        • @JB – da, am impresia ca nu stii ce vorbesti, iar tu ai impresia ca incompetenta poate fi ascunsa cu mai multe urlete :)

          La 16/04/2020 la 11:25 ai scris „formatul pdf e proprietar”, deci nu stiai ca nu mai e proprietar de aproape 12 ani. Faptul ca nu ai pe Android o aplicatie in care sa completezi formulare pdf e o chestiune paralela. Acea aplicatie trebuie scrisa de cineva, dar nu cred ca Adobe are vreo obligatie sa o scrie. Tu ce crezi, cu mai multe urlete ai sa convingi Adobe sa o scrie? :)

          Povestea cu Suedia e de la alt articol, unul despre carti de identitate, la care interlocutorul tau afirma ca Suedia nu e membra UE.

          • @Harald
            Băi Haralde,
            dl.Nicoara a înțeles f.bine problematica. Eu am expus, detaliat, chestiunea. E ceva de principiu, ceva in directă relație: administrație – public utilizator. Imposibilitatea utilizatorului de Android, Linux, winXP, Vista să completeze declarația unică privind câștigurile impozabile. Ai impresia că dl.Nicoara nu știa asta?!? Tocmai de aceea, in primul său răspuns, a arătat o soluție de workaround.
            Exemplul este pdf deoarece acesta e folosit, concret, de adm.fiscala din Ro. E cazul si la IRS.
            Sunt N aplicații de .pdf use, generate, etc. Dar aspectul relevat de mine se referă la situația concretă expusă mai sus.
            Ia mai citește și aici:
            „PDF 1.7, the sixth edition of the PDF specification that became ISO 32000-1, includes some proprietary technologies defined only by Adobe, such as Adobe XML Forms Architecture (XFA) and JavaScript extension for Acrobat, which are referenced by ISO 32000-1 as normative and indispensable for the full implementation of the ISO 32000-1 specification. These proprietary technologies are not standardized and their specification is published only on Adobe’s website. Many of them are also not supported by popular third-party implementations of PDF.”
            https://en.m.wikipedia.org/wiki/PDF
            Tu ai înțeles f.bine dar te mistuie reaua credință.

            • @JB – ce treabă are Adobe cu declarația ta fiscală?! De ce ar fi ANAF obligat să-ți pună la dispoziție soluții și pentru Android?! Altfel spus, cine te crezi, ca să stabilești reguli și obligații pentru alții? :)

            • @Harald
              Haralde, Haralde gâlceava ți-e ibovnică de suflet…. Oare drogul relei credințe te va părăsi vreodată?!?!
              Citește-ti comentariile. De ceea ce îi acuzi pe alții suferi adânc.
              Siner îți spun: Păcat !

              ANAF trebuie să pună la dispoziție o modalitate (electronică) de completare a declarației de venit ptr.TOȚI utilizatorii acestui sistem de depunere. Nu doar ptr.cei cu Win./Mac. Este vorba despre interesul public general.
              În condițiile de astăzi utilizatorul de Android, Linux este in imposibilitatea de a folosi acest sistem (chiar singurul obligatoriu până la suspendarea lui in 2019).
              Este asta o bună administrație?!?! Obligăm contribuabilul să cumpere Windows/Mac?!?!
              Dar dacă ție ti se pare corect propune asta in UK?!?? O să se bucure că un român pripășit in Albion face, grozave, sugestii in favoarea interesului public/cetățeanului/rezidentului…..

  6. Domnule Țiple,
    Afirmația Dvs. că „semnătura calificată necesită o procedură complicată, inclusiv la notar pentru obținerea ei” este greșită. Procesul de obținere a unei semnături calificate nu necesită deplasarea la niciun notar, se face pe site-ul autorității de certificare.
    Dacă vă asumați să informați lumea, măcar informați-o corect.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Vasile Țiple
Vasile Țiple este absolvent al Facultății de Drept, Universitatea București și doctor în drept. A fost consilier juridic al unui ONG global unde a coordonat Centrul de Advocacy si Asistență Juridică pentru cetățeni în România. Ulterior s-a alaturat echipei juridice a unei companii americane software globale, iar în prezent lucrează la cea mai valoroasa companie românească, unde a creat si condus departamentul juridic global în cadrul căruia a implementat primii roboți juridici, dezvoltând totodată și Programul de Automatizare în Domeniul Juridic (Legal Automation Program). A publicat articole și opinii în drept internațional public, administrație, proprietate intelectuală și inteligență artificială.

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

 

Recomandare Contributors.ro - Musica Ricercata Festival Op.3

https://www.hotnews.ro/stiri-cultura-24929744-23-iulie-incepe-musica-ricercata-3-festival-despre-muzici-pierdute-regasite.htm

Intre 23 si 25 iulie, la Sibiu, va avea loc un festival foarte interesant, Musica Ricercata Festival Op.3. Titlul este un joc de cuvinte care pornește chiar de la crezul proiectelor Musica Ricercata: aducerea la lumină a unor muzici pierdute în biblioteci și arhive. Descoperirea lui Joseph Haydn (denumit și “părintele simfoniei”) dintr-o perspectivă a Transilvaniei este punctul de pornire a periplului, muzica devenind o mașină a timpului prin care reușim să pătrundem din perspectiva culturii transilvănene în centrul Europei. Vezi programul festivalului in articol.

 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Top articole

Orfani de știință

Undeva în Transilvania. Masca obligatorie pe stradă și în instituțiile publice. Unitatea militară, la intrare. În uniforme și în civil, un grup...

În ultimii 40 ani, temperatura medie anuală din România a crescut cu circa 2°C

În baza de date întreținută de NASA la Goddard Institute for Space Studies (NASA GISS), care funcționează în New York, pe lângă...

Locomotive Diesel-electrice realizate la Craiova sub licenţă elveţiană şi exportate în Republica Populară Polonă (1)

O analiză referitoare la achiziţionarea unei licenţe de fabricaţie ar putea stârni discuţii în contradictoriu între inginerii români. Unii dintre ei pot...

Așa grăit-a Cîțu

Poate ar fi mai rațional ca Primul Ministru să pună capăt banilor risipiți pe nu-știu-câte instituții (începînd cu Ministerul) menit(e) a se ocupa de cercetare (pe mentenanța cărora și pe banii de salarii ale personalului se duc sume masive de la buget) și să organizeze anual un concurs de proiecte, cu jurizare internațională, ai căror câștigători să beneficieze și de o minimă vizibilitate (grație subvențiilor de la guvern pentru diverse televiziuni, deja alocate).

Mixul energetic al agromerărilor urbane

În orice metropolă consumul de energie este diversificat și în creștere prin mărirea acesteia ca arie geografica, în...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.

Carti recomandate de Contributors.ro

 

„Pierre Hadot aduce filosofia antica in zilele noastre. Ce s-a spus candva redevine actual, urmand modelul exercitiului spiritual, mai exact al intelepciunii care este, inainte de orice, o optiune de a fi.” – Pascal Bruckner

 

 

 

Cumpara cartea de pe GiftBooks.ro