joi, martie 28, 2024

Diaspora si votul prin corespondenta: romanii din Italia fac primul pas!

Redactat de @Stefan (Italia) – Comunitatea Politeia

Propunere a unui roman din Italia pentru implementarea votului pentru romanii din diaspora. Solutia avansata doreste sa permita votul prin corespondenta oricarui roman cu drept de vot, indiferent de locul in care se afla.

Problema bazei electorale de date.

Indiferent de modelul de vot adoptat (uninominal, proportional, pe liste blocate sau pe liste cu preferinte ) si indiferent de sistemul de vot aplicat (cu stampila si urna, prin corespondenta sau electronic), baza de date numita oficial Registrul electoral (gestionat de catre Autoritatea Electorala Permanenta) este fundatia oficiala a alegerilor nationale (locale, parlamentare si prezidentiale). Actualmente, aceasta baza de date este inexistenta pentru romanii aflati in afara hotarelor patriei (conform declaratiei ministrilor de Externe succesivi ai Romaniei si ambasadorilor romani la Paris si Roma).

Prima parte: realizarea Registrului Electoral.

6In afara granitelor patriei traiesc milioane de romani (conform datelor Eurostat). Nu conteaza exact cati, important e ca sunt de ordinul milioanelor si ca au (e dovedit!) un impact decisiv in cadrul alegerilor. Acesti romani sunt impartiti in mai multe categorii:

A. In mod legal , cu domiciliul stabil in acele tari (document = pasaport CRDS) si carte de sedere permanenta .
B. Temporar, cu carte de identitate romaneasca (si/sau cu pasaport simplu) dar si cu permis de sedere temporara in tara respectiva.
C. Cu munca la negru sau fara nici o ocupatie, fara un document legal de sedere in tara respectiva .

In cazul C, cetatenii romani nu au domiciliu stabil; ei pot vota exclusiv in Romania. Insa in cazurile A+B, apare termenul document de identitate (carte de identitate sau pasaport). Aceste documente contin elementele  fundamentale pentru a realiza registrul electoral. Elementele de baza (necesare si votului prin corespondenta dar si celui electronic, daca se doreste) sunt :

a. Nume si prenume
b. Data nasterii
c. Codul Numeric Personal (CNP) sau codul numeric pentru pasapoartele mai vechi dar inca valabile.
d. Seria cartii de identitate si numarul ei .
e. Seria pasaportului.

1Tinind cont ca aceasta propunere porneste si de la ipoteza necesitatii unui registru al alegatorilor cu domiciliul in strainatate dar si actualizarea registrului alegatorilor din tara, este necesara introducerea unui document unic/individual si care se numeste CERTIFICAT ELECTORAL (care exista  deja intr-o multime de tari, fiind la baza evidentei exacte a alegatorilor).

Documentul e compus din doua parti identice si care contin toate datele de la punctele a-d (sau, daca este nevoie, si datele de la punctul e). Are un termen de valabilitate. O parte a certificatului este ridicata personal de fiecare cetatean roman major de la primaria localitatii unde are domiciliul stabil/flotant sau de la consulatul/ambasada roman(a) din regiunea tarii in care traieste. Pe baza documentelor de identitate si de resedinta prezentate se elibereaza (gratuit) o jumatate de certificatul electoral. Aceasta etapa implica legaturi internet cu Autoritatea Electorala Permanenta din Romania si comunicarea/confirmarea in timp real a datelor.

Partea a doua. Utilizarea Certificatului Electoral de catre votant

Ulterior, fiecare cetatean primeste prin posta si la adresa inscrisa in registrul electoral un plic (ceva mai mare) care contine:

– un plic mai mic in interior deja timbrat cu timbru din tara respectiva si cu adresa deja tiparita a consulatului unde cetateanul e luat in evidenta;
– document explicativ cu modul de vot si metoda de desemnare a candidatului dorit de pe buletinul vot ;
– buletinul  de vot propriu-zis;

7Costurile de trimitere a acestor plicuri  sint suportate de statul roman si in conformitate cu conventile postale existente cu fiecare natiune in parte sau in tara, conform conventiei cu Posta Romana.

Ce face cetateanul cu documentele primite : desemneaza (de regula) cu un x patratul candidatului agreat, indoaie buletinul de vot conform metodei din documentul explicativ, il introduce in plicul cu adresa deja tiparita a primariei sau a consulatului, introduce jumatate din certificatul electoral (reamintim, e compus din doua parti identice dintre care una apartine electorului si cealalta apartine statului roman, fiind gestionat de Autoritatea Electorala Permananta), lipeste plicul si il depune la posta pe adresa consulatului Romaniei din tara in care are resedinta.

Partea a treia: Utilizarea Certificatului Electoral de catre stat

Fara sa fie deschise, consulatele trimit la ambasade toate plicurile primite; ambasadele trimit totalitatea plicurilor receptionate prin curier diplomatic si paza armata in tara la Biroul Electoral Central. [Se pot trimite plicurile direct la ambasada, insa presupunem ca exista mai multe consulate care strang plicurile din teritoriu]. Mentionez ca aceasta este practica normala in tari unde votul prin corespondenta e admis (in Italia e permis EXCLUSIV pentru cetatenii italieni cu domiciliul in strainatate, oriunde ar fi acestia).

Ce face BEC cu muntele de scrisori primite :

51. Comisia autorizata, in prezenta observatorilor autorizati (din partea partidelor, ONG, presa) deschide aceste scrisori.

2. Scoate certificatul electoral (jumatatea care apartine electorului) si il introduce in baza de date (Registrul electoral). Programul informatic controleaza in timp real inexistenta votului multiplu in baza datelor din memorie si a celor introduse.

3. Dupa controlul si validarea informatica (cum ca nu a fost vot multiplu) a tuturor certificatelelor electorale individuale extrase din plicuri, se extrag si buletinele de vot din plicurile in care au venit si se introduc in urne. Astfel, in fata comisiei, a observatorilor autorizati, avind (sa zicem) 1.000.000 de certificate electorale valide, vor fi obligatoriu 1.000.000 de buletine de vot in urne.

Secretul votului este asigurat prin desfacerea tuturor plicurilor si depunerea in urne a buletinelor abia dupa validarea informatica a tuturor certificatelor electorale, fiind strict interzisa de lege si impiedicata faptic prin prezenta observatorilor autorizati (dublati de camere de supraveghere in timp real) deschiderea fiecarui plic dupa validarea fiecarui certificat, pentru a nu se afla cu cine a votat electorul respectiv.

4. Urmeaza practica normala, de verificare si de contabilizare a voturilor exprimate.

Observatii procedurale:

1. Dat fiind ca, asa cum am mentionat in prealabil, inexistenta actuala a  registrului alegatorilor romani din strainatate obliga la prezentarea personala a acestora la consulate cu multe zile inainte de alegerile efective (acesta aspect e valabil si daca se doreste implementarea votului prin corespondenta pentru romanii din tara), procedura necesita timp si incepe cu 30-45 de zile inainte de vot. Trimiterea plicurilor prin posta la electori  este si ea anticipata (de regula cu 10-15 zile inaintea votului). Expedierea plicurilor de catre electori e anticipata  (de regula cu 7-14 zile inaintea votului). Deschiderea plicurilor de catre BEC se face prin modalitatea clasica:  imediat dupa inchiderea oficiala a alegerilor.

22. Prezentarea personala pentru inscrierea in registrul electoral pentru romanii din strainatate si ridicarea certificatului electoral este necesara:

– la prima implementare a acestui sistem de vot;

– la oricare schimb de domiciliu care anuleaza datele precedente memorizate de catre Autoritatea Electorala Permanenta .

In restul cazurilor si la toate alegerile succesive, Autoritatea Electorala Permanenta, pe cheltuiala ei, se ocupa de intretinerea si actualizarea sistemului informatic pe baza datelor de la MAI, primarii, MAE, etc.

3. Ce ne facem daca cetateanul  nu primeste plicul electoral:

Cu 7-10 zile inaintea alegerilor contacteaza telefonic sau internet primaria/consulatul de apartenenta, se comunica datele certificatului electoral individual si declara ca nu a primit plicul. Institutile respectiva verifica in timp real (e treaba primariilor si a consulatelor sa trimita plicurile)  si comunica cetateanului imediat daca plicurile au fost trimise sau, daca nu, decide prin scrisoare recomandata de urgenta  sa trimita alegatorului plicul electoral.

4. Atrag atentia ca votul prin corespondenta e complementar votului clasic si nu il inlocuieste nicaieri in UE .

5. Ce se rezolva prin acest proiect :

4Realizarea registrului electoral pentru romanii din strainatate.
Eliminarea rusinii cozilor interminabile la consulate.
Eliminarea unor hartii inutile ca declaratia pe propria raspundere .
Reducerea semnificativa a inghesuielii la sectile de vot.
Fluidizarea votului si poate cel mai important aspect : eliminarea turismului electoral si controlul in timp real a numarului de votanti (cine si unde a votat).

Adio „turism electoral” marca Dragnea!

Precizari:

1. Aceasta propunere nu este un proiect legislativ propriu zis, ci descrierea unei proceduri care poate fi usor inscrisa sub forma unui proiect legislativ depus in Parlament. Reamintesc ca insasi CCR s-a exprimat in favoarea oportunitatii unui astfel de proiect in Decizia 61/2010:

„o atentie sporita trebuie acordata posibilitatii cetatenilor romani cu drept de vot care domiciliaza in strainatate, si nu numai acestora, de a-si exercita dreptul de vot, in cadrul unei proceduri speciale, inclusiv prin votul electronic, care sa se desfasoare in corelare cu orele oficiale ale Romaniei intre care se desfasoara procesul de votare”.

Daca insasi CCR este in favoarea unei „proceduri speciale”, inseamna ca, principial si constitutional, se poate gasi o solutie legislativa si tehnica in acord cu cerintele constitutionale ale votului: „universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, potrivit legii electorale” (art. 62 si art. 81 din Constitutie).

2. Ultimele date ale statului italian despre diaspora romaneasca din Italia (01.01.2013; date oficiale mai noi nu exista):

Rumeni ‘regolari’ con permesso di soggiorno in Italia: 933.354 – 21,3 % di tutti gli stranieri in Italia. Cosi divisi: – 402.766 uomini – 530.588 donne. Mai multe date detaliate despre distributia pe regiuni si despre cresterea in comparatie cu 2007 (doar 342.200 romani) aflati aici.

3. Cand ai 933.354 romani cu acte oficiale in Italia, cum poti trimite in Italia doar 126.800 buletine de vot, Victor Ponta?! Asta inseamna impiedicarea exercitarii dreptului de vot si este pedepsita de art. 385 din Codul Penal!

Articol publicat initial pe portalul PoliteiaWorld

Distribuie acest articol

18 COMENTARII

  1. Exista foarte multe solutii pentru ca oamenii sa poata vota. Tehnic si logistic nu este o problema in ziua de astazi, in secolul al XXI-lea sa securizezi un vot la distanta. Problema este vointa politica de a implementa o astfel de solutie care permite romanilor din strainatate sa voteze si impiedica turistii din cimitire sa fraudeze.

  2. Exista o serie de conditii obligatorii pentru implementarea unui sistem de vot prin corespondenta.

    Votul prin corespondenta este o optiune individuala ce trebuie sa fie disponibila pentru fiecare cetatean roman cu drept de vot, fie domiciliat in tara, fie in strainatate – fara discriminare.

    Optiunea pentru votul prin corespondenta, automat trebuie sa-l excluda pe respectivul alegator din randul celor ce au posibilitatea de a vota „clasic”.

    Aceasta optiune individuala trebuie sa fie reversibila, pana la un anumit moment de referinta – posibil momentul actualizarii listelor electorale permanente pentru scrutinul respectiv.

    Timpul de circulatie al corespondentei internationale determina data limita pana la care votul trebuie prezentat operatorilor postali.

    Este posibil ca implementarea unui astfel de sistem sa impuna trecereade la inregistrarea automata a cetatenilor (situatia actuala) la inregistrarea individuala ca pre=conditie a exercitarii dreptului de vot.

    • Propunerea include exact problemele ridicate de dumneavoastra .
      1- Inregistrarea electronica a alegatorilor. Indiferent ca se afla in tara sau strainatate . Votul prin corespondenta e la alegerea tuturor votantilor si fara deosebire de domiciliu (tara -strainatate)
      2- Existenta certificatului electoral impiedica votul multiplu (inclus vot corespondenta si clasic ). Se preda certificatul fie prin plic (vot prin corespondenta ) fie cind ceri stampila sa votezi clasic . Nu sint doua certificate electorale pe acelasi alegator .
      3- Votul prin corespondenta se exercita inaintea alegerilor clasice prin stampila , cabina de votare . (tocmai datorita factorului timp in parcursul corespondentei)
      4- Certificatul electoral e chiar inregistrarea oficiala si individuala a alegatorului .
      5- Dispar listele suplimentare . Esti la Craiova (sau Paris) si inregistat in tara cu domiciliul la Iasi , votezi prin corespondenta si evident doar dupa cererea prealabila de certificat electoral la primaria din Craiova sau consulatul de la Paris . Poti sa nu votezi prin corespondenta , te prezinti la sectia de vot din Craiova sau Paris si pui stampila pe candidatul agreat . Doar dupa ce ai prezentat certificatul electoral care e dovada inregistrarii in registrul electoral . Prezinti certificatul la votul clasic , inseamna ca nu ai votat prin corespondenta deorece nu ai introdus certificatul in plicul electoral aferent votului prin corespondenta .

  3. Problema reala este daca suntem noi pregatiti ca si societate sa implementam votul prin corespondenta / electronic? S-ar putea sa spunem iarasi, ca dupa votul uninominal, ca defapt a fost o mare greseala.
    Pe linga influenta clar pozitiva asupra celor care isi doresc sa isi exprime cu buna credinta votul, din pacate aceasta varianta va oferi o solutie perfecta pentru cumpararea de voturi.
    Consider ca este mult mai usor logistic, mai ieftin si evident sigur pe rezultat sa cumperi 1-2 milioane de plicuri pentru preturi variind intre 10-50 E, decit sa convingi 1-2 milioane de persoane sa se prezinte la sectia de vot si sa voteze cum vrei tu.
    Practic consider sincer ca nu se va obtine decit o mai mare usurinta in a frauda.

    De asemenea costurile si resursele logistice pentru implementarea votului prin corespondenta in forma prezentata de dvs sunt importante.
    Mai logic ar fi sa se realizeze la nivelul Romaniei o baza de date cu cetatenii romani care locuiesc in alte state, la nivel de cifra doar si sa se emita o lege prin care guvernele sunt obligate sa asigure o sectie de votare in strainatate la un nr minim de persoane si de asemenea se poate impune si o distanta minima intre ele. Astfel se elimina reaua intentie si cred ca si costurile de administrare a unui astfel de sistem sunt mult mai reduse.

    Nu vreau sa neg necesitatea si normalitatea unui vot prin corespondenta insa cred ca rezistenta lui la frauda in cazul Romaniei este mult mai redusa decit sistemul clasic.

  4. Deja vad probleme foarte mari cu proiectul de mai sus.

    Probabil ca ar merge in Europa, unde distantele sunt mici, insa ar fi total contraproductiv pentru tarile unde consulatele sunt rare, cum ar fi cazul SUA.

    La ce bun sa ma puna cineva sa ma duc la consulat pentru fiecare set de alegeri, cand consulatul e la 1000 de kilometri distanta de mine? Deja e o povara sa merg la fiecare cinci ani pentru un pasaport nou (pasapoartele americane sunt valabile 10 ani).

    O sa va spun cum merge sistemul de inregistrare la vot american.

    Atata vreme cat am un document de identitate valid, ma pot inregistra la vot online (trebuie numarul actului, adresa si numar de securitate sociala). Comitatul o sa imi trimita acasa o carte de alegator care sa ma identifice mai usor in ziua votului, daca aleg sa votez in sectia de votare.

    Inregistrarea este automata pentru toate alegerile si nu se revoca decat in caz de deces sau sau optiune personala. Mai este un alt pas de inregistrare, specific numai pentru votul prin corespondenta, si pentru el ai nevoie doar de numarul de alegator.

    Primesc un buletin de vot acasa si un plic. Plicul returnat are cod de bare si semnatura mea pe plic. Daca semnatura nu arata ca cea inregistrata in actul de identitate, votul e anulat. Daca actul de identitate a expirat, votul e anulat. Daca mori intre timp, esti eliminat de pe listele de vot.

    O comisie valideaza votul, desface plicul si introduce buletinul de vot intr-o urna.

    Dupa aceea votul e numarat fie electronic, fie manual dupa ce toate voturile sunt colectate in ziua alegerilor.

    E atat de simplu si nu da nici un rateu in SUA.

    Urmatorul lucru pe care PSD l-ar putea face ar implica prezenta alegatorului la consulate sau ambasade inaintea oricarui vot.

    Asta ar fi cel mai mare deterent in procesul de votare al diasporei, care si asa nu se poate deplasa la vot la consulate si ambasade in ziua votului, nu inainte ca sa se inregistreze.

    Ma surprinde ca cineva in diaspora vrea sa isi bata cuie in talpa cu tot dinadinsul.

    • Domnule Gafencu .
      Dumneavoastra in USA aveti un document (sau mai multe) specifice USA ca recunoastere a identitatii . In UE , cartea de identitate romaneasca e suficienta pentru a calatorii oriunde in cele 28 tari membre . Ca urmare , nu se stie niciodata citi romani sint in afara granitelor si in care tari . (cei cu pasaport CRDS sint deja in evidenta)
      Cum cream o baza de date daca nu stim citi si unde se afla ?
      Problemele ridicate de dvs . sint juste . Si la italieni pasaportul electronic (ala cu amprenta si fotografia digitala ) au durata de 10 ani .
      In Romania e scurtata durata la doar 5 ani deoarece e foame de valuta (pentru cei cu pasaport CRDS ) si lei (pentru romanii din tara cu pasaport simplu) .
      Evident ca inregistrat o data si clar , se poate comunica ulterior cu consulatul , ambasada prin internet , telefon deoarece stiti la fel de bine ca mine ca la oricare inoire de pasaport , se cere numar de telefon , adresa e-mail . Deci nu ar fi nevoie sa mergeti tot la 5 ani la consulat , ambasada pentru vot , pasaport sau ce aveti nevoie . Alte tari trimit pasaportul plin plic asigurat si recomandat cu confirmarea primirii proprilor cetateni de peste hotare Problema e deci de cit de bine e organizat MAE . Si nu e . :(
      Va aduc aminte ca in Romania anului 2014 se voteaza identic ca in 1947 , 1965 , 1989 . Cu stampila , cabina de votare .

      • Domnule Stefan,

        Problema se pune cu totul fals. Acum cativa ani aveam domiciliul permanent in Arizona insa lucram in California. Asta e cea mai apropiata analogie cu UE.

        Era, cum era normal, inregistrat pentru vot in Arizona. Devreme ce am optat pentru un vot prin corespondenta, am putut specifica o adresa unde sa imi fie trimis votul, si aceasta era in California.

        Romanii care muncesc sau calatoresc oriunde fara sa fie rezidenti (pot sa aiba o viza de munca sau la negur), sunt deja inregistrati la AEP.

        Problema pe care o puneti e simpla. Cei cu pasaport cu domiciuliu in strainatate sunt deja in evidenta consulatelor. Cei care nu sunt sunt deja in listele AEP. Avem baze de date, ce ne mai trebuie.

        Pentru vot prin corespondenta trebuie ca alegatorul sa faca cererea fie la consulat, fie la primaria de origine, si asta se poate face online si securizat asa cum se face si in SUA. Nu oricine are datele tale, cum ar fi numarul de la BI sau pasaport, data de nastere, locul de nastere, CNP si alte cele.

        Nu are rost sa reinventam roata sau crea birocratie excesiva.

        Votul prin corespondenta trebuie sa fie la fel pentru romanul stabilit in Franta, pentru cel care lucreaza la negru in Franta sau pentru badea Gheorghe din Toplita care sta cu forme ilegale in Bucuresti.

        • Pai tocmai asta propune prezentul proiect/dezbatere .
          Cit priveste romanii din UE , cu exceptia celor cu domiciul definitiv in alta tara (pasaport CRDS) nici o institutie romaneasca nu cunoaste datele reale . AEP nu are cum sa stie daca domnisoara Rus (ca exemplu ) e la facultate in Franta sau bate trotuarul in Italia 6 luni pe an.
          Ambasadele romane nu comunica cu ministerele de resort din tarile respective . (cele abilitate la evidenta populatiei din acele tari) pentru a afla daca Ionescu sau Georgescu e cu domiciliul in acele tari .
          Nici nu e posibil sa interogezi niste date rezervate a acelor institutii in idea ca aflam care sint romanii (cu nume prenume) in Italia , Spania , RFG sau alta tara .
          Cel mult ambasadele se sesizeaza exclusiv in cazuri extreme . Adica romani arestati , morti in tarile respective si care cazuri vin anuntate de institutile respective ambasadelor romanesti.
          Mailat (caz in italia de roman care a ucis sotia unui ofiter de mare grad italian ) a provocat sesizarea ambasadei romane doar si exclusiv dupa ancheta judiciara ca nu figura nicaeri respectivul cu domiciliul in strainatate .
          Poate dumneavoastra credeti ca asa cum functioneaza in USA e si in Romania . Gresiti profund .

          • Domnule Stefan,

            Pontul pe care incercam sa il fac este ca, din perspectiva votului, ministerul nici nu are de ce sa stie daca X sau Y locuieste in tara sau strainatate la momentul votului daca e rezident roman.

            Daca omul este inregistrat la vot in Romania si solicita un vot prin corespondenta in strainatate, situatia se regleaza singura, pentru ca votantul nu o sa duca la nici o sectie de votare.

            Singurul scenariu in care procesul se gripeaza este daca votantul din strainatate se repede sa se duca la sectia de votare apropiata si sectia nu e pregatita pentru un astfel de flux de votanti.

            In cazul asta, e un altfel de proces care se executa, si asta se cam practica si in SUA. Un votant poate sa isi mute temporar votul la o alta sectie de votare daca tipul de alegere permite inaintea scrutinului. In cazul asta, consulatele pot sa isi regleze sectiile de votare functie de cati oameni sunt arondati plus cei care isi muta votul avand de fapt resedinta in Romania.

            Pentru alegeri prezidentiale nu e nici o problema pentru asta. Insa pentru alegeri parlamentare uninominale si cele locale, votantul poate vota numai la sectia de votare de domiciliu sau prin corespondenta, nu se poate muta la o sectie de votare in strainatate care are alti candidati la parlamentare si nu exista vot la alegerile locale.

            Cu putina rabdare, se pot crea procese transpuse in legile votarii care sa previna toate situatiile neplacute. Altii fac asta de 50 de ani si nu au probleme in procesul de vot.

            • Dle Gafencu,

              Si eu traiesc in SUA ( Nordul Californiei) si pentru ca am duble cetatenie, votez prin corespondenta la alegerile americane si clasic la alegerile romanesti. In Noiembrie, pentru alegerile romanesti, consulul onorific din San Francisco a organizat alegerile la Casa Romana din Hayward, care a pus la dispozitie un spatiu mai mare decat cel al consulatului. Totul a fost organizat cu voluntari romani care traiesc in zona iar votarea a mers struna. Presupun ca acest model poate fi aplicat si in alte parti ale lumii astfel incat cetatenii cu drept de vot pot vota mai aproape de rezidenta lor, in sectii de votare corect calibrate pentru numarul de potentiali alegatori. Calatorii de sute de kilometri si statul la coada ore in sir pentru vot sunt aberatii care trebuie sa dispara din practicile organizarii alegerilor romanesti.
              Pentru alegerile americane, am votat prin corespondenta, dupa modelul explicat de dumneavoastra. Dar chiar pentru cei care au dorit sa voteze clasic, sunt sectii de votare amenajate in garajele caselor particulare, daca in zona nu sunt institutii care sa poata oferi spatii pentru votare. De obicei, aceste sectii de votare sunt deservite de voluntari ( multi sunt pensionari dornici sa serveasca comunitatea in care traiesc).

              Sunt multe lucruri care pot fi invatate de la alte democratii care sunt deja stabile si care aplica cu succes metodologii pe care l-au perfectat in ani si ani de exercitiu democratic. Asa cum ati spus, nu trebuie sa reinventam roata de fiecare data.

              Sunt oameni care sustin ca Romania trebuie sa copie un sistem care se foloseste cu succes in alte parti pentru ca este verificat si merge. Altii sustin ca astfel de modele nu vor functiona niciodata in Romania, pentru ca nu sunt aceleasi conditii ca in alte parti.
              Personal, cred ca solutia votului romanesc prin corespondenta este undeva la mijloc. Autoritatile cu competente in organizarea alegerilor trebuie sa studieze intai ce este bun la altii si se poate aplica si in Romania iar apoi sa adauge ce este specific legislatiei si conditiilor romanesti. Asa cum ati spus, cu rabdare si dorinta de a imbunatati un sistem care nu functioneaza, se poate realiza un sistem de vot modern, care sa ofere tuturor cetatenilor cu drept de vot o solutie decenta si care sa termine tiganeala si mahalagismul de care ne-am cam saturat cu totii.

          • Domnule Stefan,

            Gandind mai bine, singurul proiect robust care poate fi implementat in afara Romaniei este votul prin corespondenta sau electronic si desfiintarea sectiilor de votare in strainatate.

            Votantul se poate inregistra sa voteze la schimbarea pasaportului la consulat sau ambasada (sau se poate scoate de pe lista), asta o singura data, nu pentru fiecare alegere.

            Inainte de fiecare alegere, votantul poate cere un buletin de vot online cu specificarea adresei corecte.

            Asta ar cam rezolva toate problemele diasporei si a celor care nu sunt acasa la vremea votarii, eliminand listele suplimentare din Romania cu toate problemele lor, si chiar reduce costul alegerilor.

  5. Totusi , cine o sa numere voturile si in ce conditii de transparenta? Cum vom sti ca votul nostru a ajuns la autoritatea electorala si nu sunt aruncate la gunoi de functionarul postei la gunoi?

    • O scrisoare poate fi simpla , recomandata , cu confirmarea primirii , asigurata . Depinde de cita incredere are statul roman in servicile postale a altor tari .
      Legat de conditile de transparenta , raspunsul e in articol si legat de modul cum BEC va controla , verifica , numara , contabiliza certificatele electorale din plicuri si buletinele de vot IN PREZENTA OBSERVATORILOR AUTORIZATI . (nu degeaba au fost enumerate ca observatori inclusiv ONG si presa ) .

    • Domnule Val,

      In SUA, un functionar al postei care distruge sau ascunde corespondenta ajunge la puscarie pe ani multi, la fel ca si deshiderea neautorizata a corespondentei.

      In lumea vestica, securitatea postei e luata foarte in serios.

  6. salut! Se poate securiza aceasta etapa prin oferirea posibilitatii de a verifica pe site-ul AEP daca votul a fost luat in calcul. Odata cu verificarea validitatii certificatului de alegator la BEC, sistemul inregistreaza automat CNP-ul ca fiind al unui cetatean care a votat si cetateanul poate verifica imediat daca votului lui a fost luat in calcul la BEC.
    Chiar si acum pcum putem verifica pe site-ul AEP la ce sectie de votare suntem arondati. Nimic mai simplu sa verifici pe acelasi site si daca votul expediat prin posta a fost luat in calcul de BEC.

  7. În ce mă privește, aș opta pentru sistemului estonian, bazat pe carduri de identitate cu cip electronic. Aceste carduri sunt opționale și sunt de altfel compatibile cu cardurile uzuale pe care le înlocuiesc. Votul devine astfel o chestiune de câteva secunde, care se face pe pc-ul sau laptopul propriu, oriunde s-ar afla votantul (e nevoie și de un cititor de carduri). Cei ce doresc să voteze astfel trebuie doar să solicite din timp CI cu cip și cititor de card. În plus există multe alte aplicații ale unor astfel de carduri.

  8. Toata constructia din propunerea d-voastra se bazeaza pe existenta unui REGISTRU ELECTORAL si pe o presupusa constiinta civica a fiecaruia dintre noi, implicind deplasarea la primarie/consulat/ambasada pentru inregistrare si pentru preluarea CERTIFICATULUI ELECTORAL.
    Ori, problemele constatate la recentul moment electoral au fost generate tocmai de lipsa constiintei civice a cetatenilor romani aflati, temporar sau permanent, in afara tarii. Daca respectivii cetateni si-ar fi anuntat in timp util (la consulat ori ambasada) prezenta pe teritoriul altui stat, precum si perioada pe care intentioneaza sa o petreaca acolo, atunci autoritatile romane ar fi avut datele necesare pentru a putea dimensiona corespunzator numarul sectiilor de votare in diaspora; astfel, s-ar fi putut evita tot scandalul.
    Contactarea consulatului/ambasadei se putea face prin aceleasi mijloace ca cele propuse de d-voastra. Din pacate, pentru imaginea Romaniei in special, marea majoritate a romanilor aflati in afara tarii nu s-au inghesuit sa se inregistreze ori sa anunte autoritatile romane despre locul unde se afla. Ce a rezultat, stim cu totii…
    A nu se intelege ca doresc sa scuz atitudinea si modul de actiune al autoritatii romane.
    Insa, cetateanul roman trebuie sa inteleaga si faptul ca dreptul la vot presupune si unele obligatii; iar inregistrarea la consulat/ambasada, sau un simplu anunt despre prezenta pe teritoriul altui stat, chiar daca nu reprezinta o obligatie legala sigur este o obligatie civica – privind din perspectiva intentiei de a ne exercita un drept constitutional precum dreptul la vot.
    A ne plinge ca ne-a fost incalcat acest drept este un gest de o ipocrizie maxima atita timp cit autoritatea romana nu are habar (si nu are habar pentru ca noi nu anuntam nimic) unde ne aflam.
    Nu este doar datoria autoritatii sa se preocupe de imaginea Romaniei.
    Aceasta preocupare trebuie sa fie o obligatie cetateneasca, in primul rind
    Daca romanii „s-ar achita” de ea corespunzator, cred ca „ne-ar merge” tuturor mult mai bine. Iar discutia despre votul prin corespondenta ar fi, cred, inutila.
    Ca sa nu mai spun ca votul electronic ar fi – azi, pentru romanii din diaspora – cea mai ieftina si eficienta dintre solutii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cetatean
Cetatean
Cetatean este administratorul platformei Politeía (fostul blog Theophylepoliteia).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro