joi, aprilie 18, 2024

Din nou despre SACET

Zilele trecute au apărut în cascadă trei articole despre SACET-ul bucureștean ce mi-au dat de gândit. Buletin de București este locul unde a apărut articolul inițial, care a fost preluat de G4media și Newsweek. Eu știu că la toate cele trei publicații lucreză oameni serioși, jurnaliști cu probitate și profesionalism dovedite. Pe o parte îi cunosc personal, ca foști colegi de presă.

Articolul din Buletin de București are acel tip de titlu de publicație galbenă (de scandal) “Otrava de la Elcen (I): Termocentralele Bucureștiului funcționeză cu derogări de la legile de mediu”. Pare a fi primul dintr-o serie mai lungă … “Otravă”, “criminal”, “termocentralele muzeu”? Mai știu că Funky Citizens, gestionarul proietului Buletin de București, este un ONG serios, ce nu se pretează la jocuri de culise și cuvinte grele.

Dacă articolul apărea oricând, la oricare dată, îl tratam normal, dar să apară în același timp cu semnarea unui contract de 278 milioane euro, bani nerambursabili de la Uniunea Europeană, bani alocați sistemului centralizat de distribuție a agentului termic în București, mă face să cred că nu este o coincidență.

Informația exactă de la care plecăm este: Planul Național de Redresare și Reziliență alocă pentru rețeaua de transport de agent termic 278 de milioane de euro care se vor folosi pentru reabilitarea a 210 km din rețeaua primară ce reprezinta aproximativ 23%, la care se vor adauga încă 200 de milioane de euro peste câteva săptămâni. Contractul este semnat între Ministerul Fondurilor Europene și Primăria Generală a Capitalei.

La conferința de presă ce a urmat, premierul Ludovic Orban a mai spus că săptămâna viitoare ‘’vom avea o întâlnire la Ministerul Economiei, unde vom discuta planurile de investiție legate de ELCEN, astfel încât, într-o perioadă de timp rezonabilă, să fie efectuate investiții importante, care să crească randamentul în producerea energiei termice și electrice, în sistem de cogenerale, utilizând sisteme moderne, care să asigure randamente comparabile cu randamentele la producerea din alte țări europene”. Nu sunt singurii bani care vor fi alocați, urmează ca Guvernul să înființeze cât mai curând Fondul pentru Eficiență Energetică, ce ar putea fi accesat inclusiv pentru a retehnologiza actualele CET-uri cu centrale pe cogenerare de înantă eficiență pe gaz în ciclu combinat.

Am arătat într-un articol despre SACET-uri că acestea reprezintă singura opțiune a unui oraș civilizat cu o densitate mare de blocuri. Nu o zic eu ci domnul academician, professor universitar, doctor Gheorghe Benga în lucrarea “Impactul negativ asupra vieții și sănătății umane al centralelor termice individuale alimentate cu gaze naturale instalate în blocurile de locuințe”. Oricum în câțiva ani, acestea vor fi interzise de Uniunea Europeană, din motivul enunțat mai sus.

Întrebând câțiva cunoscuți din domeniu, mi-au spus că există de ceva timp un grup de interese care dorește ca sistemul centralizat de producție și distribuție de energie termică să dispară pentru a face loc unor centrale de cartier, de bloc sau de apartament care ar fi deja antamate și care ar aduce profit unora interesati. Este genul de informație pe care nu o pot demonstra.

Se poate realiza o reconfigurare a sistemului actual bucureștean? Răspunsul este “Nu!”

Circularitatea și ramificarea actualului sistem permite ca în caz de avarie a unei ramuri a rețelei primare, agentul termic să fie redirecționat către zona respectivă într-un timp foarte scurt. Dacă s-ar recurge la sistemul zonal, orice avarie ar face disfuncțională aprovizionarea cu apă caldă și căldură pe toată perioadă reparației.

Alegerea sistemului zonal este posibilă numai pentru noile cartiere. Nu există posibilitatea fizică ca să se reconfigureze sursele și traseele de utilitati. Câte sute de kilometrii de țeavă de gaze sau de apă trebuie trase pentru a aproviziona aceste noi mini-micro-centrale de cartier / bloc / apartament? Dacă în acestea se realizează cogenerare, cum asigurăm injecția de energie electrică în sistem? Cum putem să ridicăm un coș de evacuare a gazelor între blocuri, acesta trebuind să aibe cu mult peste un ultim etaj? (Totusi coșurile marilor CET-uri au câteva sute de metrii și se află la periferie.)

Revin la articolul inițial. Sursa de informare folosită este un fost angajat al ELCEN în perioada 1967 – 1977, care nu știe că cel puțin unul din CET-uri (Vest, cel din capătul Bulevardului Timișoara) este retehnologizat acum 10 ani cu una dintre cele mai performante tehnologii și instalații și că toate instalațiile de ardere și evacuare a noxelor sunt retehnologizate de curând, acestea fiind monitorizate non-stop (on-line) de autoritățile competente și sunt în limitele admise. (ELCEN a transmis un drept la replică.)

Nu-mi permit să dau lecții nimănui, dar în continuare dau publicității (în premieră) câteva pasaje dintr-un articol științific semnat de mine și cățiva colaboratori ce urmează să fie publicat într-o revistă de specialitate.

În abstract (rezumatul de început) și într-un capitol ulterior spunem:

Studiile academice și specialiștii intervievați arată că:

  • este obligatorie eficientizarea energetică a clădirilor,
  • uzura fizică și morală a sistemului de transport și distribuție a agentului termic, inclusiv construcțiile aferente acestuia determină necesitatea schimbării în proporție de aproape 85% a acestuia,
  • digitalizarea și automatizarea sistemului SACET este obligatorie,
  • apelarea la fondurile europene este obligatorie,

  • sistemele de răcire prin folosirea agentului termic (trigererare) pot fi folosite în clădirile administrației, școli, spitale, clădirile de birouri, centrele comerciale,
  • industria producătoare din zona metropolitană București nu este suficientă pentru a fi folosită în generarea de agent termic pentrul uzul locuitorilor,
  • folosirea energiei regenerabile este posibilă la scară mică pentru noile construcții / micile cartiere mărginașe / satelit, în aceste zone fiind posibile soluțiile hibride adresate prosumatorilor.

Securitatea populației este primordială, securitatea națională este obligatorie

Oricare componentă a Sistemulului Energetic Național (SEN) reprezintă o infrastructură critică care în cazul unei diminuări a activității ar produce mari dezechilibre sociale și economice. Sistemul de Alimentare cu Energie Termică (SACET) alături de sistemele de alimentare cu apă și gaze în cazul unui dezechilibru se influențează și pot produce dezastre.

Importanța majoră a SACET-ului bucureștean, prin ELCEN SA, rezidă nu din faptul că deține aproape 6% din capacitățile naționale de producție de energie electrică ci din faptul că acești 6% fac parte din procentele care nu depind de anotimp, ciclul zi – noapte și vreme, cum sunt capacitățile hidro, eoliene și solare.

Capacitățile sigure sunt cele ce produc energie din combustibili fosili (cărbune și gaz) și nucleari, acestea având 56,2% din producția națională (2018 -2019). Cu alte cuvinte ELCEN SA deține peste 13% din capacitățile de producție de energie electrică securitară, care nu depind de secetă, lipsa vântului sau ciclul diurn – nocturn.

Dispariția acestui producător, sau orice perturbare a producției reprezintă un mare risc pentru dezechilibrul SEN. Ce înseamnă acest lucru? Incapacitatea de a mai alimenta continuu cu energie electrică a Bucureștiului și împrejurimilor, adică imposibilitatea de alimentare cu apă, imposibilitatea de a funcționa o serie de facilități de transport de persoane (lifturi, CFR, Metrou, tramvaie, troleibuze). Astfel avem o serie de amenințări la derularea normala a vieții, prin lipsa apei (și nu ne referim la apa potabilă ci la cea cu utilizare menajeră: spălat, wc) care poate genera oricând o epidemie. Lipsa energiei electrice vulnerabilizează viața economică în orice latura a sa, producție, transport, comerț sau servicii. Toate acestea generează o seamă de pericole la care va fi expusă toată populația, dar și însuși statul în sine prin faptul că instituțiile principale ale sale se află în această arie geografică cu potențial de afectare.

În final, trebuie să specific că toate informațiile de mai sus se bazează pe demonstrații științifice și că nu doresc să intru în polemică cu nimeni.

Distribuie acest articol

17 COMENTARII

  1. Sistemul centralizat de incalzire este cel mai ineficient, pierderile de agent termic/energie calorica inevitabile, cu cat sistemul este mai mare cu atat mai greu de controlat/eficientizat.
    Decentralizarea pe langa toate masurile sus numite poate produce efectele dorite in primul rand, reducerea costurilor de incalzire pt beneficiari.
    Sacet-ul poate functiona in continuare si fara productia agentului centralizata a agentului termic, mai bine decat pana acum daca intradevar sistemele locale sunt implementate inteligent.
    „…dar și însuși statul în sine prin faptul că instituțiile principale ale sale se află în această arie geografică cu potențial de afectare.”
    De cand productia de agent termic este o institutie a statului ? ca ne-am obisnuit de pe vremea comunismului cu aceste practici ? ar fi cazul ca dupa 30 de ani sa renuntam la ele.
    Pentru ce este nevoie de controlul statului asupra productiei de agent termic ? entitati private ca peste tot in lume sunt mai in masura sa rezolve aceste probleme.

    • Hans – „Sacet-ul poate functiona in continuare si fara productia agentului centralizata a agentului termic…”

      SACET – Sistemul de Alimentare Centralizată cu Energie Termică
      Deci… despre ce vorbim? Facem un sistem „centralizat”, care, de fapt, nu prea este centralizat?

      Si care-i treaba cu infierarea asta cu manie proletara a comunismului? Distrugem tot ce avem acum, pentru ca… comunistii? Ar fi cazul sa vorbim doar dupa ce ne informam un pic, nu? Macar atat sa facem, „dupa 30 de ani”…

      „Pentru ce este nevoie de controlul statului asupra productiei de agent termic ? entitati private ca peste tot in lume sunt mai in masura sa rezolve aceste probleme.”
      Va dau exemplul ApeiNova, care a marit pretul apei reci in draci. De ce? Pentru ca-s privati si pot! Si luati si exemplul Radet-ului, companie de stat, careia i s-a refuzat alinierea la preturi. De ce? Pentru ca-s de stat! Iar Radet a dat faliment, in timp ce ApaNova merge bine mersi cu preturi mult umflate!

      • In Albania, RMoldova, Belarus, statul asigura pretul la metru cub de apa sub nivelul oferit de ApaNova (poate chiar si sub nivelul oferit de Radet). Trebuie mentionat insa ca in Bucuresti, nivelul salariului mediu este mai mare decat in Tirana, Chisinau sau in Minsk.
        Asadar, stimati bucuresteni, aveti grija ce va doriti!

      • „Importanța majoră a SACET-ului bucureștean, prin ELCEN SA, rezidă nu din faptul că deține aproape 6% din capacitățile naționale de producție de energie electrică ci din faptul că acești 6% fac parte din procentele care nu depind de anotimp, ciclul zi – noapte și vreme, cum sunt capacitățile hidro, eoliene și solare.”
        SACET prin ELCEN SA poate continua sa produca energie electrica, ambele companii fiind sub conducerea statului, prea multe companii de stat pt posturi bine platite din banii nostrii si datorii.
        Preturile sunt reglate prin competitie si nu prin interventie de „sus”, in Romania competitia fiind inexistenta.
        Exista 2 posibilitati ori raman toate, dar toate serviciile de furnizare a facilitatilor precum apa, gaz, lumina sub control de stat sau sunt complet privatizate in cadrul unor legi functionale , un mix producand doar probleme si desfunctionalitati.
        Aceasta privatizare nu s-a produs datorita intereselor politice si mai putin ale cetatenilor, ce se intampla la Bucuresti cat si in tara arata incapacitatea dorintei de rezolvare a problemelor care la nivelul cetateanului se mainifesta prin preturi si perturbari ale unei alimentari continue in conditii technice optime.

  2. faptul că cei cu centrale de apartament plătesc mai puțin, iar cei la sistemul centralizat plătesc mai mult (pierderi- adică ars gazul de pomană adică POLUARE) se i-a în calcul?
    da sistemul centralizat este mai bun în Danemarca, la noi nu cred să funcționeze atât timp cât este de stat și mai ales cu subvenții. Pompe de căldură … da mi-aș monta una și tesla mi-aș lua… dar na…trăiesc în Romania nu Danemarca

  3. Daca nu doriti sa intrati in polemici cu nimeni nu ati publicat unde trebuie.

    Contributors.ro este exact pentru polemici. Monitorul Oficial este pentru normative.

  4. Cele doua pozitii trebuie asamblate Este clar ca :
    1.- Sistemul centralizat nu are cu ce sa fie inlocuit, niciacum nici in urmatorii 20 de ani , ci numai renovat si m, mai ales CORECTAT.
    2.- Privatizarea sau constituirea unei AUTORITATI CU ADEVARAT AUTONOME, altfel cele 500 milioane de Euro se vor scurge in buzunarele afaceristilor locali ca si pina acum. Nu dau pareri, dar in frunte trebuie plasat nu un specialist ci un om politic cu autoritate si moralitate dovedita , cu un mandat stabilit prin lege organica de cel putin 10 ani.

    • Trebuie concesionata operarea catre un operator privat, dupa modelul ApaNova care a fost concesionata catre Veolia.
      Reteaua de apa avea aceleasi probleme pe care le are azi reteaua de termoficare, dar in cea mai mare parte s-au rezolvat, pentru ca ooeratorul privat stie ca profitul vine din eficientizare.

      Bussinesul energetic este si mai greu decat ala cu apa si nu stiu sa il faca politrucii cu mandat pe 4 ani, indiferent de partid.

    • Ba poate fi inlocuit si inca repede… Mai repede decit va puteti inchipui. Problema e sa iesiti din sintagma lui „se da”.
      Solutii sunt de la incalzirea individuala la centrale de scara si/ sau cartier, unde distantele sa nu depaseasca 250-500 metri. (ultima pentru ansambluri mari de blocuri.)
      Si solutie de ajutor este, pentru cei cu venituri mici. Ca doar n-a inventat Romania apa calda si mersul pe jos.
      Ia, de curiozitate intrebati cum se incalzeste Primaria Bucuresti… Si vedeti ce vi se raspunde, daca se raspunde.

  5. 1). Cei 278 milioane euro de la UE (plus cofinanțarea pe care o plătim noi toți bucureștenii) sunt pentru numai 22% din rețeaua primară. Rezultă costuri totale de circa 3 MILIARDE euro, bani mai mult decât suficienți pentru încălzirea întregului oraș (nu numai partea de termoficare) cu pompe de căldură, adică în cel mai ecologic mod
    2). Banii tocați pe termoficare văduvesc de finanțare alte proiecte bune (sumele alocate de UE sunt limitate).
    3). Moderna termoficare a Oradei furnizează energie termică la prețuri ce variază în jurul a 300 lei/Gcal, pe când în soluția descentralizată la nivel de asociație de proprietari, cu centrală pe gaz sau cu pompă de căldură plus panouri termosolare prețul scade spre 120 lei/Gcal (dispare transportul=termoficarea și prețul cerut de ELCEN)
    4). ELCEN facturează energia termică reziduală livrată Termoenergeticii cu 196 lei/Gcal, la care se adaugă vreo 300 lei transportul… acolo sunt banii dumneavoastră stimați bucureșteni… știți ce se întâmplă cu ei?

    • Este evident ca secretul nu consta in asigurarea pretului ieftin pe Gcal sau pe Kwh de catre stat (asa cum observam in Belarus, Albania, RMoldova, Ucraina, etc) ci in cresterea prosperitatii si a nivelului de trai. Partea imbucuratoare este ca Pactul Green Deal al UE, ofera romanilor optiunea de a alege intre cele doua variante!

  6. Suma e infirma, tristane, iar noile blocuri sunt dotate toate cu centrale de apartament, toate legate la reteaua de gaze ceausista veche de cel putin juma de secol!

  7. Nu sunt inginer in domeniu dar din comentarii rezulta ca este nevoie de o regandire din temelii a sistemului termic in Capitala. Acesta pentru ca platim pentru transportul agentului termic si pierderile, prea mult. Suma investita pentru reabilitarea intregului sistem de transport ag. termic va dura ca suport 20-30 de ani si o luam de la capat cu reparatiile. Personal nu mai cred acum in aceste avarii cand in pandemie ai o zi ag.termic si 7 – 9 zile nu. Mai degraba nu au nici bani pentru combustibilul necesar ag.termic.

  8. „Securitatea populației este primordială, securitatea națională este obligatorie”

    Ma intreb cum reusesc oare alte tari (SUA, Germania, Olanda, Danemarca, UK, etc) sa asigure securitatea cetatenilor fara ajutorul baietilor destepti si a intreprinderilor „de stat” de genul Complexelor Energetice din Estul Europei (prin care domneste nepotismul, mediocratia si hotia).

    • nu va inselati la intreprinderile de stat, in rest au si ei destui baieti care nu intotdeauna au epoletii la vedere si nu de multe ori epoletii sunt din alta tara …

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Păcuraru este consultant în regim de freelancing. Are un doctorat în „Relații Internaționale și Studii Europene” la Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj Napoca cu o teză depre securitatea energetică a României. (2013) Este autorul cărților „Romania – Energie si Geopolitică” (2018) și „Energia – o problemă de securitate națională” (2022), precum și a numeroase articole științifice în domeniul securității și politicilor energetice în publicații de specialitate naționale și internaționale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro