vineri, martie 29, 2024

Raspuns doamnei Camelia Daianu: „Nu exista probleme de spatii la scolile generale”

Este bine sa ne informam si apoi sa aruncam cu piatra.

  1. Suntem printre ultimii din Europa in privinta inceperii invatamantului primar. Exista tari in care acesta incepe la 4 ani, in Germania, Franta, la sase ani, etc. Cum spuneam, suntem ultimii care luam aceasta masura.
  2. Studii internationale arata ca intrarea timpurie in invatamantul organizat are efecte benefice asupra dezvoltarii ulterioare a copilului: il obisnuieste cu un program, cu munca in echipa, ii dezvolta mai devreme abilitati de comunicare, de socializare, de respect pentru activitatea organizata in colectivitate.
  3. Nu exista probleme de spatii la scolile generale, aveti informatii eronate. Inspectorii Generali au rezolvat, cu doar cateva exceptii, solutionabile  pana in toamna, problema spatiilor pentru clasele pregatitoare. Si asta dintr-un motiv foarte simplu. Populatia scolara este de cativa ani in scadere accentuata si spatiile scolare au devenit excedentare. Situatia cu muzee si alte basme de astea, aflate dupa ureche, de la cine stie ce binevoitor, induc lumea in eroare. Metodologia pentru constructia cifrelor de la scolarizare din anul scolar urmator tine cont de toate aceste cerinte si constrangeri.
  4. Problema principala este a curriculei, a continuturilor activitatilor din clasa pregatitoare. Nici vorba sa se faca lectii de aritmetica sau de citire-scriere. Sunt prevazute activitati care imbina joaca cu muzica, poezie, dans, sport, colorat, si alte asemenea, care se fac si la gradinitia. Doar ca au avantajul unor cadre calificate, obisnuite sa lucreze cu copii de sase ani. A existat o perioada cand clasa I-a incepea la sase ani, si nu s-a intamplat nimic rau. Acum nu este vorba de clasa a I-a, ci de o perioada de adaptare si acomodare cu viitoare clasa a I-a. Care sa ajute viitori scolari cu o tranzitie mai usoara. Ceeace este altceva, comparativ cu activitatea din unele gradinite, in care copiii sunt doar  paziti sa nu se loveasca, pana vin parintii sa-i duca acasa. Nimic mai mult.
  5. Au fost prevazute fonduri importante in bugetul ministerului pe 2012, pentru achizitionarea de jucarii si material didactic adecvat varstei si curriculei dedicate acestei clase.
  6. Aceasta decizie are la baza studii importante, realizate de Comisia prezidentiala condusa de Mircea Miclea, studii din Uniunea Europeana, din state care au o veche traditie in privinta invatamantului prescolar.

In concluzie, inainte de a arunca cu piatra interesati-va si studiati problema, altfel induceti informatii false in opinia publica.

Lasati specialistii sa-si faca treaba, iar daca nu doriti si nu doriti, poate va exista posibilitatea sa amanati medical inceperea scolaritatii fiului dv.

Grav ar fi daca toate aceste presiuni pornesc de la gradinite, de la personalul acestora, care-si vede diminuate veniturile prin mutarea la scoala a copiilor care implinesc sase ani.

Distribuie acest articol

104 COMENTARII

  1. Vad ca incepe un atac concertat asupra Legii invatamantului; pe langa d-na Daianu, si acad. Dinu C Giurescu a venit cu o Radiografie asupra societății românești , in care ataca aceeasi lege.
    Greu, domnilor uslasi! Ati inceput lupta de gherila?

        • Zguduitor articolul lui Giurescu – ca titluri academice nu mai pot sa-i pun in fata. Acest personaj, care a jucat un rol pozitiv in problema darimarii bisericilor, pur si simplu a devenit o trimbita a celor mai aberante lozinci post-decembriste. Care de fapt se rezuma la una singura: „Nu ne vindem tara !” Halal istoric, halal intelectual. Multumesc ela, voi avea grija sa nu mai citesc nimic scris de individul chiar daca pic din greseala pe el.

          • D-le (n-am alt apelativ la indemana) Vasiliu Mircea Paul, chiar nu-ti dai seama ca singurul „titlu academic” de care dispui este de LINGAU si ca esti, de fapt, un NIMENI? Si daca tot esti platit sa scuipi in sus, scrie macar mai mult ca sa faci un ban mai mare.

    • Comentariul persoanei care se numeste „Ela” este stupefiant. Deci a avea un punct de vedere privind clasa zero inseamna a fi inregimentat politic. Eu nu am judecat noua lege a invatamantului in ansamblu, ci o masura care afecteaza educatia copilului meu. Eu nu sunt comentator, ziarist., ci mama. Patima politica inchide ochii la multi. Si mai vorbim de democratie…

      • in mimentul in care iesiti in spatiul public cu o seama de cuvinte precum cele adunate in articolul dvs, trebuie sa va asteptati la raspunsuri cît se poate de diverse – atît raspunsuri aberante, cît si raspunsuri pertinente.

        in schimb, o data iesita in saptiul public, nu incercati sa va ascundeti dupa deget avansînd scuze de genul „e doar opinia unei mama”. poate sa fie opinia dvs, iar in spatiul dvs privat puteti face orice doriti cu ea. însa în spatiul public nu puteti arunca în stînga si-n dreapta cu orice opinii, cu pretenta ca ar fi inocentate de calitatea dvs de mama. opiniile gresite si / sau incompetente / dezinforma(n)te care apar in spatiul public trebuie sa fie amendate. asta este democratia.

    • Tare as dori sa nu mai aud afirmatiide genul „in alte tari….” va spun sa le ia naiba de alte tari.
      Invatamant primar de la 4 ani, domnule Vlaston hai sa incepem cu bastonase din intrauterin.
      Cuvantul copilarie va spune ceva? Sau doar trebuie sa producem generatii noi de platitori de taxe si impozite pentru ca avem prea multi pensionari?

  2. Vad ca dvs. sunteti un partizan al educatiei timpurii, ce solutii am pentru copilul meu sa mearga la 5 ani si 8 luni in clasa zero? In ideea sa mearga in clasa 1-a la 6 ani ani si cum ar fi fost normal daca nu era noua lege.

    Eu, sotul , copilul mai mare si cam 80 % din colegii mei de clasa am mers la 6 ani la scoala , am dat bacul la 18 ani, nu la aproape 20, cum vor fi majoritatea dupa noua lege.
    Legea permite copiilor nascuti pana la 31 dec. sa mearga totusi la 6 ani, copilul meu este insa nascut in prima saptamana din februarie, face 4 ani in 2012.
    Nu ma incanta posibilitatea de a face 2 ani intr-unul singur, cum mi-a spus cineva, mi se pare un stress incomparabil cu mersul in clasa zero la 5 ani si 8 luni.
    Deci, sa reiau intrebarea, exista vreo posibilitate legala sa mearga in clasa zero la 5 ani si 8 luni dat fiind ca 6 ani era varsta normala de mers la scoala inainte?
    Multumesc.

    • Art. 29. — (1) Învățământul primar se organizează și
      funcționează, de regulă, cu program de dimineață.
      (2) În clasa pregătitoare sunt înscriși copiii care au împlinit
      vârsta de 6 ani până la data începerii anului școlar. La solicitarea
      scrisă a părinților, a tutorilor sau a susținătorilor legali, pot fi
      înscriși în clasa pregătitoare și copiii care împlinesc vârsta de
      6 ani până la sfârșitul anului calendaristic, dacă dezvoltarea lor
      psihosomatică este corespunzătoare.

    • D-le Vlaston,
      Eu am doi copii nascuti in februarie 2005 si ianuarie2007; cel mare a inceput clasa intai in sept 2011; cel mic, nu zic ca este mai precoce, dar ca majoritatea fratiorilor mai mici beneficiaza in evolutie/dezvoltare de avantajul cert al fratatelui/sorei mai mari si ar fi intru totul normal sa inceapa clasa I-a in anul 2013, pastrand decalajul de 2 ani; inteleg ca nu este posibil sa inceapa clasa 0 in 2012 (pentru a incepe clasa I in 2013) neimplinind 6 ani pana la sfarsitul anului calendaristic. Deci diferenta la scoala intre copii va fi de 3 ani, lucru care nu este in regula din punctul meu de vedere.
      Cu stima.

  3. De fapt aceasta masura cu clasa pregatitoare arata ca o incercare a ministerului invatamantului de a tine ocupati invatatorii si clasele, din ce in ce mai goale, asa cum spuneti si dumneavoastra. Cred ca nu avea nimeni nimic de obiectat daca ministerul prezenta si o programa pentru aceasta clasa pregatitoare, dar in dulcele stil romanesc, intai devine obligatorie si apoi vedem noi unde si ce facem cu acesti copii. Important este sa tinem scolile ocupate. Stiu, veti avea multe argumente caremaidecare mai documentate stiintific prin Occident, dar noi traim in Romania de cateva zeci de ani si stim cata preocupare exista in ministerele noastre pentru binele poporului.

      • Nu am niciun dubiu. Insa ideea mea ramane valida: Ministerul putea trata un subiect atat de sensibil pentru orice familie cu mai mult respect, pregatind programa si prezentand-o in acelasi timp cu stirea ca anul pregatitor este obligatoriu. Trist este ca incercam sa copiem in continuare forme fara fond din Occident, fara sa ne straduim sa le adaptam la specificul romanesc, fara sa aratam ca suntem capabili sa si gandim, nu doar sa imitam.

  4. Domnule Vlaston, nici informatiile de care dispuneti nu sunt chiar 100% conforme.
    De exemplu, varsta de la care incepe scolarizarea in Germania este diferita. Inca din gradinita, copiii participa la lectii, unele facultative, altele obligatorii, in care invata un minim pregatitor: sa-si scrie numele sau sa adune cu numaratoarea, sa studieze rudimentar fenomene ale naturii etc. Insa gradinita insasi e facultativa, iar nu obligatorie. Iar „admiterea” in clasa intai se face in urma unui test de perspicacitate, a unui interviu intre prescolar si psihologul unitatii de invatamant. Sunt cazuri cand copiii sunt lasati inca un an la gradinita sau sunt trimisi intr-o clasa pregatitoare, pentru a recupera eventuale goluri sau ramaneri in urma.
    In rest, confirm ca varsta scolarizarii e mai mica decat in Ro: odrasla-mi a mers la scoala la 6 ani neimpliniti, dar a avut colegi care mergeau pe 8 ani.

  5. Dna Daianu oare nu are voie sa-si spuna punctul de vedere? E facuta uslasa, iar dvs, d-le Vlaston, ii si dati un raspuns (mai mult un pumn in plex), desi scrisoarea dansei era adresata dlui ministru. Ce ma mira este siguranta cu care va referiti la aplicarea acestor masuri. Oare sunt locuri in toate scolile? Ma indoiesc. Probabil de la Bucuresti realitatea e totuna cu dorinta conducatorilor.

      • Domnule Vlaston,
        de acord cu articolul dvs., cu exceptia unui singur punct: „Lasati specialistii sa isi faca treaba”. Nu se opune nimeni ca ei sa isi faca treaba, insa atunci cand decid si pentru altii este bine sa ii consulte (o consultare reala) si sa ii convinga cu argumente ca ceea ce propun este spre mai binele societatii.
        Toate cele bune,

          • La referendum nu este o consultare reala, ci doar un da sau un nu.

            Cum mi-as imagina o consultare reala? Iata cum: toti cei implicati (sau macar cei mai multi) in sistemul de invatamant primesc obiectivele schimbarii si le sunt explicate. Si li se cere si opinia. Si sunt organizate intalnirii, la nivelul scolilor, etc. unde tuturor parintilor, invatatorilor si profesorilor sa li se explice si sa li se ceara parerea.

            Sigur ca e un exercitiu amplu. Insa in alte parti se intampla. Chiar daca doar 5% isi dau cu parerea (restul preferand sa lase problemele specialistilor) macar exista un acord mai larg si o intelegere mai buna de catre o mai mare parte a celor implicati.

            Insa asemenea lucruri ar trebui sa se intample constant… altfel lasam doar specialistii sa se pronunte mereu. Ori si eu ca parinte ar trebui sa am un cuvant de spus in educatia copilului meu.

          • Dle Vlaston, despre ce fel de consultari vorbiti? Da, a existat o perioada in care legea a fost in dezbatere! Oamenii si-au exprimat opiniile si decidentii au procedat cum au crezut de cuviinta! Nici macar in Parlament nu s-a dezbatut aceasta lege! Si atunci? Unde este substanta raspunsului Dvs?

            De asemenea, in raspunsul pe care il dati Dnei Daianu vorbiti de asa numita Comisie Miclea. Chiar credeti ca este un argument? Personal as prefera raspunsuri reale la intrebari reale, nu ca o chestiune oarecare a fost discutata intr-o comisie … Vreti sa dati raspunsuri, pai le dati, nu trimiteti la o chestiune care trimite la alta si aceea la a treia, poate se plictiseste lumea …

            • Nu inteleg, ce va nemultumeste? Dezbatere reala, cat de ampla sa fie? Cine a vrut sa-si dea cu parerea si-a dat. Acum, ce sa facem sa tinem cont de parerea majoritara? Cum o masuram? De unde stim ca este majoritara? Astea sunt intrebarile fara raspuns si de asta s-a inventat democratia, adica conducerea prin reprezentanti.

          • Ma nemultumesc formele fara fond! Dezbaterea aceea minunata la legea educatiei de care vorbiti Dvs a fost un caz tipic de forma fara fond! A contat ceva? Absolut nimic! Asa ca macar sa nu incercam sa ne prostim in fata …

          • Domnule profesor,
            nu este vorba ca este usor de zis. O consultare trebuie facuta. Administratia trebuie sa isi doreasca in mod real sa afle macar si parerea altora si sa inteleaga ca asa se procedeaza intr-o democratie. Credeti ca sunt suficienta conditiile legale de transparenta legislativa pt. o lege de o asemenea importanta. O HG obisnuita fara impact macroeconomic si social trebuie sa respecte aceleasi conditii.
            Poate ca ar trebui sa ramana in consultare publica mai mult timp asemenea legi – macar vreo 6 luni. Sa li se asigure un nivel de informare suplimentar. In plus, ar trebui dezbatute de specialisti pe mediile de informare (nu ma refer la dezbaterile cu moderatori si vorbitori care se pricep de la politica externa la transporturi si energie nucleara). Poate insa cer prea mult.

            • Consultare s-a facut, inainte de elaborarea legii. Lupte intense, oricine a avut ceva de spus a spus. S-o luam acum de la zero, inseamna sa stagnam inca ani buni. Dar nu-i mai avem la dispozitie. Pe urma cum stabilim concluzia dezbaterilor, ca au fost n pozitii si pareri. Ne tinem de referendumuri? E usor de zis sa faci dezbatere. Sa lasi parintii sa decida: cum ii separi pe cei care au habar de ce inseamna educatia si ceilalti, cu 4 clase primare, marcati de munca campului sau la vite?

    • Dna Daianu si-a exprimat punctul de vedere. Experienta romaneasca in modul cum este tratata informatia m-a facut sa ma gandesc imediat care ar fi un alt punct de vedere, daca se poate unul chiar contrar, pentru a intelege mai bine situatia. Dl Vlaston m-a indatorat cu promptitudine, confirmand anumite informatii venite de la prieteni care locuiesc in strainatate. Este greu de imaginat ca nu vor exista disfunctionalitati in implementarea acestui nou sistem. Pe de alta parte, asteptarea momentul perfect pentru a schimba si moderniza, este un lux pe care nu ni-l putem permite si, de cele mai multe ori, o idee utopica.

  6. Stimate domn,
    Eu las specialistii sa-si faca temele, nicidecum nu-i incurc! Nu pacalesc pe nimeni, cu atat mai mult cu cat este vorba de o chestiune atat de importanta. Dar nu sunt simplu comentator sau ziarist, ci ma confrunt cu asemenea dileme si probleme fiind mama unui copil de varsta prescolara. Aceasta tema este dezbatuta de ceva vreme in media, nu m-am trezit eu acum sa fac valuri care sa deranjeze pe unul sau pe altul. Am fost impreuna cu alti parinti la mai multe scoli din zona in care locuiesc si am primit raspunsul ca nu sunt spatii si ca totul pluteste in incertitudine. Aceasta este realitatea. De ce sa mutam copiii in alte locuri si sa nu-i lasam in gradinite la clasa pregatitoare? Raspunsul dvs. pare sa fie bine documentat si presupun ca aveti legaturi cu functionari ai Ministerului. Dar, fapt este ca eu ca parinte, impreuna cu alti parinti, ne confruntam cu o realitate ce contrazice in buna masura ceea ce spuneti dvs. Sa presupun ca din nefericire pentru noi locuim intr-o zona vitregita a orasului in privinta scolilor? Dar asa sa fie, ceea ce nu cred, ministerul trebuie sa gaseasca o solutie convenabila pentru educatia copiilor. Chestiunile cu bugetele, lupta gradinitelor pentru venituri, studiile pe care le invocati s.a.m.d., conteaza, dar nu ma conving. Si nici nu este firesc ca parintii sa ajunga sa eludeze legea prin tot felul de subterfugii, asa cum sugerati.
    P.S. Recomandarea dvs. de a scuti medical copilul, o consider jignitoare.

    • Nu a aparut inca metodologia si legislatia secundara ref. la aceasta problematica. Din informatiile mele nu exista probleme de spatiu, in sensul in care la alcatuirea cifrelor de scolarizare se da prioritate spatiilor pentru clasa pregatitoare. Desigur, ca si la clasa I-a, scolile si invatatoarele foarte bune vor fi supracautate, iar in alte scoli vor ramane spatii libere. Dar asta este cu totul alta problema.
      N-am vrut sa va jignesc. Am vrut sa spun ca daca parintii si medici-psihologi apreciaza ca efortul este prea mare pentru un anume copil, se poate decide in consecinta. Dar sa schimbam acum legea pentru ca asa doresc o parte dintre parinti, multi, putini, nu se stie cati, este imposibil si nerealist. Sa facem cate un referendum pentru fiecare articol al legii, iarasi nu este posibil.

  7. „Nu exista probleme de spatii la scolile generale..”: Atat timp cat se invata in doua schimburi exista o problema de spatiu.

      • Da, asta e speranta. Altfel guvernantzii nu sunt capabili sa rezolve problema. O sa ne imputinam noi si se rezolva. Bucurestiul, btw, e unul din putinele alea locuri.

      • Atat timp cat mai exista locuri in care se invata in 2 schimburi exista o problema a spatiului. S i mai exista o problema pe care autoritatile o ignora – de fapt o incurajeaza – aceea a numarului mare de copii in grupe (la gradinita) si in clase (la scoala)

        • Au fost perioade in care se invata in 3-4 schimburi. Nu ne permit veniturile sa construim scoli care peste un timp vor ramane fara elevi. Daca ar pica bani din cer, precum ploaia, ce bine ar fi.

          • Poate ca am avea bani pentru sanatate, educatie si ordine publica daca nu s-ar tolera evaziunea fiscala si cheltuirea iresponsabila a banului public pe tot felul de proiecte aberante sau contracte supraevaluate/ dedicate anumitor firme.

      • Stiu extrem de putine scoli generale, pentru ca de asta vorbim, unde se invata numai dimineata. Nu inteleg la ce va referiti cu „in putine locuri se mai invata in doua schimburi”. Majoritatea copiilor din clasele 5-8 invata dupa amiaza si le ramane foarte putin timp pentru sport, de exemplu. Nu sunt impotriva ideii de a incepe scoala mai devreme, dar s-a intarziat nepermis de mult cu metodologia de inscriere si publicarea curiculei.

          • In lumina ultimului dumneavoastră răspuns se pare ca punctul 3. al răspunsului dat doamnei Daianu :”Nu exista probleme de spatii la scolile generale, aveti informatii eronate” este fals?

          • Cred ca daca nu raspundeati aveam o parere mai buna despre lege. Deci avem o lege, care se pare ca ii multumeste pe specialisti, pe parinti nu prea, dar dupa cum ati spus nu prea conteaza parerea lor. Problemele sunt rezolvate toate. Sunt locuri in scoli. Si in raspunsuri apar „dar”-urile.

            Legea n-are metodologie. Curricula lipseste. Dar avem bani de jucarii „adecvat varstei si curriculei dedicate acestei clase”.

            Sunt locuri asa de multe ca se invata in doua schimburi. Si acum cu o clasa in plus or sa fie si mai multe locuri in scoli.

            • O astfel de lege nu se pune in opera intr-un an. Sunt extrem de multe de rezolvat. legea are metodologii, mai multe in superior. Vin si celalalte. Daca stam si doar criticam, nu se rezolva nimic.

          • Dl Vlaston pare sa evite sa mai raspunda la pct 3 …

            In orice caz, pb invatarii in 2 schimburi este o pb de oras! La tara nu se pune problema … Acolo este ori, ori … Adica ori merg la scoala si invata dimineata, ori nu merg deloc, din diferite motive (ca nu mai sunt profesori/invatatori sau ca sunt necalificati, dar si pentru ca distantele pana la scoala sunt cateodata f mari pentru un copil, iar mijloacele si posibilitatile materiale de a ajunge la scoala sunt acum mult mai reduse decat erau in urma cu un numar de ani – cine stie cum se desfasoara transportul in zonele rurale va intelege f bine!).

            Problema este ca un raspuns statistic nu ii va multumi pe cei care se confrunta cu o problema concreta, precum Doamna Daianu! Pe toti acesti oameni ii va multumi numai o rezolvare diferentiata a problemelor, adecvata realitatii locale! Actuala lege, din pacate, continua sa fie un fel de „pat al lui Procust” in aceasta privinta, chiar daca spera o rezolvare miraculoasa din partea autoritatilor locale …

            Revenind la subiect, cel putin din ce stiu eu legat de marile orase, invatarea in doua schimburi este regula uzuala! Iar la sat problemele tin de distanta! Lipsa de personal este destul de importanta si ea, poate mai accentuata in zona rurala, dar nici in zonele urbane nu este una prea buna! In orice caz, nivelul profesional al multor cadre didactice, in special din invatamantul primar si secundar, a coborat f mult in ultimii ani, iar cauzele sunt mai mult decat evidente …

  8. Lupta de gherila, din gradinite, pe tema grupei pregatitoare/clasei 0 a inceput de la sedinta din octombrie…
    Eu am alta problema, la care nu am gasit raspuns nici la IS Brasov.
    Copiii mei implinesc 5 ani in februarie 2012. Dupa noua lege a inv. nu pot sa-i inscriu in septembrie 2012 in grupa pregatitoare.( ca nu au 6 ani impliniti pana la 31 august 2012 sau 6 ani pana la sf anului cu declaratie a parintilor)
    Care-i „portita”? ( dupa legea veche era cu aviz de la psiholog…)
    Cum reusesc sa-i inscriu a.i sa inceapa clasa pregatitoare la 5 ani si 9 luni…clasa I la 6 ani si 9 luni ( 7 ani si 9 luni pt clasa I imi par mult prea mari!).

    Multumesc!

      • Buna lege / tzara – rea tocmeala
        Scriam mai sus ca ma aflu in aceeasi situatie, dar cu doi copii cu diferenta de varsta intre ei de doi ani pe care legea/sistemul catadixeste in mod arbitrar si neintemeiat sa o mareasca la trei ani.
        Domnul Vlaston considera sa dea raspuns framantarilor unei mame cu batul de la catedra pe ton condescendent agresiv neasumandu-si si polemica starnita
        Plus raspunsul de garcea cu chipiul pe ceafa groasa: plebeilor, nu va ramane decat sa respectati legea, ca noua nu ne pasa! Cei afectati sunt victime /pierderi colaterale care nu conteaza? Nu sunt suflete?
        „Nu stiu”?!! La-s ca facem noi legea si-om vedea ce iese. Tipic romanesc – las’ ca merge si-asa!

        • Desi destul de dura exprimarea dvs, am sesizat cam acelasi lucru din partea autoritatilor Ministerului Educatiei (impreuna cu Dl. Stefan Vlaston care se subintelege ca are legaturi dar nu le cunosc): o graba nejustificata de a forma un trend, o lege in vigoare dar ale carei cerinte specifice sunt inca necunoscute. Nu cred ca este o varianta normala.

          Referitor la un comentariu de mai sus: dezbaterea publica a fost ca si inexistenta. Care erau posibilitatile ca parintii sa stie despre aceasta initiativa legislativa si sa isi spuna parerea? Probabil ca nu s-a transmis la principalul buletin de stiri (si nici la cele secundare) dar cum a fost prezentat proiectul opiniei publice si in ce mod (real) se asteptau raspunsurile?

  9. Legat de punctul nr 4 …

    Da, problema curriculei este una f importanta! De acord!

    Dar restul comentariilor sunt cel putin partizane sau lipsite de echilibrul opiniei!

    Spuneti ca personalul din scolile primare este obisnuit sa lucreze cu copii de cca 6 ani! Posibil, desi in ultimii 20 de ani au fost destul de putine cazuri! Dar s-a lucrat in gradinite, despre care nu ati pomenit un cuvintel! Pe de alta parte cf legii actuale personalul din scolile primare nu mai este suficient de calificat! Trebuie sa urmeze obligatoriu cursuri universitare; un invatator cu liceu pedagogic este unul insuficient calificat (ca sa nu spun necalificat, ca asta spune legea!). Ma intreb cum stau lucrurile la tara …

    Spuneti ca s-au luat masuri sa se cumpere jucarii in scolile primare! OK, poate nu este rau! Dar sunt banii acestia investiti optim? In gradinite astfel de jucarii exista, sau macar exista intr-o serie de gradinite; mai degraba se punea problema unei completari; in orice caz discutam de o utilizare ca principiu mai eficienta a fondurilor …

    Si „micile” omisiuni mai pot continua …

  10. Sunt cadru didactic intr-o scoala generala. Nu am auzit inca de o programa pentru clasa 0, nu am auzit inca despre organizarea unui spatiu pentru aceasta, nu stim care sunt cadrele care vor lucra cu aceasta clasa, nici cate clase se vor forma si nici cu ce materiale didactice vor lucra.
    Care sunt marile fonduri alocate de minister pentru aceasta reforma? In ce documente se regasesc acestea? Singura masura vizibila este procentul din PIB alocat invatamantului (proritate nationala)
    Afirm aceste lucruri deoarece toate materialele folosite de invatatori si profesori ( fise de lucru, fise de recapitulare, teste) sunt platite de catre acestia si de catre parinti, existand scoli in care pana si cataloagele sunt cumparate de catre elevi ( parinti)., nu mai spunem de: scaune, banci, usi, raschetat parchet, perdele , jaluzele, fete de masa, creta , burete, lustra, becuri si altele pe care de foarte multe ori le platesc tot parintii.

  11. Clasa pregatitoare a fost introdusa in invatamantul obligatoriu cu un singur scop; sa avem invatamant obligatoriu de 10 ani. Restul sunt povesti. De regula, atunci cand ajung in clasa I copii trebuie sa uite ce au invatat la gradinita ca sa poata invata conform programei.

  12. Spuneti asa mai sus „Studii internationale arata ca intrarea timpurie in invatamantul organizat are efecte benefice asupra dezvoltarii ulterioare a copilului: il obisnuieste cu un program, cu munca in echipa, ii dezvolta mai devreme abilitati de comunicare, de socializare, de respect pentru activitatea organizata in colectivitate.” Puteti sa-mi spuneti despre ce studii internationale e vorba si cine le-a facut. Eu sunt absolut convins ca psihologia impreuna cu sociologia a distrus complet educatia. Singurul sistem de invatamant ce da roade intr-adevar este cel bazat pe modelul clasic. A trimite copiii la scoala la 4 ani este nu numai o tampenie ci o tentativa de a inregimenta si robotiza indivizii la o varsta cat mai frageda pentru a deveni „cetateni de nadejde ai patriei”, ca sa citez pe nu-de-curand-plumbuitul.

  13. In contextul scolarizarii obligatorii pledoariile pentru socializarea timpurie a copiilor sunt sinistre, sunt pledoarii pentru tiranie si nimic altceva. Nu suntem in SUA, Canada etc unde parintii au optiunea educatiei parentale (homeschooling) ci in Romania unde aceasta este ilegala. In acest context introducerea copiilor in malaxorul educatiei etatizate este pur si simplu o masura a lipsei de umanitate. Argumentul ca „specialistii in pedagogie” recomanda astfel, nu este defel valabil, in mod similar farmacistii pledeaza pentru cresterea cheltuielilor publice cu medicamentele sau medicii pentru cresterea cheltuielilor publice ale sistemului sanitar. Spre deosebire de medici si farmacisti, intr-un sistem de invatamant obligatoriu si etatizat invatatorii si profesorii au un regim moral mult inferior gardienilor de puscarii. Daca gardienii se intampla sa pazeasca si persoane vinovate de crime precum crime violuri sau talharii, profesorii incarcereaza persoane inca inocente.
    Abia dupa legalizarea educatiei parentale putem incepe sa vorbim de pedagogie, de ce este mai bine sau mai rau pentru copii. Vom constata mai apoi ca educatia publica a esuat cam peste tot, copiii sunt din ce in ce mai ignoranti, profesorii cerand cam peste tot in lume „simplificarea” sau „aerisirea” programei pentru a masca esecul sistemelor publice. In acest context „socializarea” nu este o valoare in sine, asta daca nu avem o perspectiva pozitivista asupra existentei.

    • Care educatie parentala, aceea in care parintii ii obliga pe copii sa munceasca la camp sau la vite, fara sa le dea vreo sansa de a sparge cercul refacerii destinului economic al familiei?

      • Raspuns eristic, argumentul des uzitat de socialistii de pretutindeni. Se foloseste exemplul oamenilor iresponsabil pentru a le lua optiunile celor responsabili, se foloseste exemplul celor marginiti pentru a le distruge viitorul celor intelepti etc. Pe scurt mizerie morala.

      • Banuiam ca veti raspunde cu acest cliseu, mai ales ca l-ati mai folosit …

        Sigur, daca nu avem criterii, ne putem imagina orice … Chiar si povestea cu munca la camp … Pe de alta parte ati fost un sustinator al scolilor profesionale sau de meserii …

        Dar nu cred ca problema se poate pune asa, nici macar daca vorbim de o scoala parentala de ucenicie … Trebuie sa existe validari prin examinare independenta, prin care sa se verifice respectarea unei programe, etc. Iar parintii trebuie sa aiba o responsabilitate clara, iar lipsa ei sa se manifeste prin sanctiuni cat se poate de clare …

        Sa nu uitam ca sunt si situatii aparte (copii care sufera de anumnite boli, etc), pentru care o scoala parentala ofera o solutie mult mai viabila celei uniformizant-etatiste …

        Cum spunea cineva (doar ca o critica pe Dna Daianu), daca ceva functioneaza in strainatate, de ce nu este bun si la noi?

      • „Răspunsul” dv, d-le Vlaston, este insultător, de tip „ba pe-a m…”. Nu aţi răspuns la problemele ridicate de Serf şi de Adrian Merfu mai sus (şi de euNuke mai jos). Unde sînt acele studii, să le citim şi noi?! Da, studiul realizat de comisia Miclea este o lectură utilă, dar nu prevede viitorul. Învăţămîntul DE STAT este un eşec generalizat în toate ţările „civilizate” – şi, după alţi autori, cauza principală a decăderii acestor societăţi.
        Specialiştii dv. or fi buni dacă ne gîndim la cei cîţiva care au elaborat legea (cu totul autist, ca toate guvernările de pe la noi), dar reprezintă un real pericol public dacă ne gîndim la sistem în ansamblu. Ce faceţi cu inspectoratele şcolare, adevărate focare ale corupţiei, unde -dacă te îndepărtezi puţin de „centru”- prima şansă de promovare pentru tinere cadre este prostituţia?!
        „Specialiştii” ăştia sînt aceiaşi care ne-au adus în situaţia asta. S-au deşteptat peste noapte, după ce au citit nenumitele studii? Sau le lipsea a nu-ştiu-cîta-lege-nouă ca să-şi facă treaba?
        Da, părintele este mai responsabil faţă de copilul său decît STATUL dv. parazit şi omnipotent. S-ar putea ca acel copil să înveţe mai multe la cîmp, despre muncă, decît la şcoală unde învaţă temeinic furtul şi chiulul, în primul rînd de la profesori!
        Reforma asta „obligatorie” are sens doar aplicată simultan cu principiul „banul urmează elevul”, aplicat şi pentru stat şi pentru privat şi, de ce nu, pentru parental.
        Specialiştii lui peşte ar trebui să se ocupe doar de metodele de evaluare şi de programele (curicula) aferente. Să te ţii atunci circ, dacă se vor compara elevii de şcoală cu elevii „de casă”! Să vedeţi cine va merge la munca cîmpului!

    • Asa este, in SUA, parintii pot sa-si scoleasca copiii acasa, dar pentru a li se permite acest lucru, sunt testati intai, pentru un nivel corespunzator de pregatire care sa le permita sa fie profesorii propriilor copii. Parintii acestor copii nu muncesc in afara casei ( tot in SUA este interzis prin lege ca parintii sa-si lase copiii nesupravegheati pana la varsta de 12 ani ). De asemenea, sunt manuale specifice pentru aceasta forma de invatamant. Ca orice alternativa la sistemul public de invatamant, sunt avantaje si dezavantaje. Avantajele sunt legate de faptul ca i se permite copilului sa aiba un program mai putin structurat , se simte protejat in tr-un mediu cu care este familiarizat.. Dezavantajele sunt relativa izolare a copilului in relatie cu ceilalti copii , lipsa de interactie cu alti copii si ca atare o dificultate accentuata de integrare in orice forma de colaborare mai tarziu, atat la celelalte nivele ale sistemului de invatamant cat si in viata de adult. Responsabilitatea parintilor-profesori este clar impusa prin lege si copilul trebuie sa treaca un test de proficienta la sfarsitul fiecarui an. Daca nu trece acest test, atunci parintele pierde dreptul sa -si scoleasca copilul acasa si este obligat( tot prin lege) sa-si inscrie copilul la scoala publca. Sa stiti ca am vazut destui parinti arestati pentru ca nu-si indeplinesc datoriile parintesti stabilite prin lege, ceea ce in Romania nu se intampla. Si nici nu cred ca se vrea, nu cred ca romanii sunt pregatiti sa aiba o lege serioasa despre drepturile si indatoririle parintesti. Cred ca au o idee foarte clara despre drepturi, dar nu si despre indatoriri.

      • Sunt cetatean canadian, nimeni nu m-a pus sa dau vreun test de competenta parentala. Este absurd. La fel, in SUA, nu stiu sa existe astfel de teste. Si cred ca cunosc destul de bine situatia din SUA intrucat sunt destul de implicat in chestiunea educatiei parentale.

      • Cazul SUA nu este neaparat etalonul in privinta scolarizarii parentale (scolarizarii acasa sau HomeSchooling). Sunt tari europene unde se practica aceasta forma de educatie si are succes!

        Iar ceea ce spuneti despre cum stau lucrurile in SUA este doar un punct de vedere subiectiv. Pentru ca, in SUA, scolarizarea parentala este FOARTE diferita de la Stat la Stat: unele ofera o libertate foarte mare in timp ce altele sunt foarte restrictive (aproape echivalent cu interdictia)! Si, culmea, acest lucru se datoreaza, ca intotdeauna, POLITICULUI!

        http://www.hslda.org/laws/default.asp

        http://en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling_international_status_and_statistics

        • Asa este, fiecare stat in SUA isi reglementeaza propriul sistem de educatie. In statul in care locuiesc eu, astea sunt reglementarile. Si eu cunosc situatia, deoarece lucrez in sistemul public de invatamant, la o scoala elementara. Nu cunosc sistemul canadian, probabil este asa cum spuneti.

  14. Domnule Vlaston, eu sunt mai de la tara, dar am vazut multe si ma mai pricep si eu…asa ca dvs. …ca tot romanul…impartial si priceput la toate.
    Am cateva intrebari pentru dumneavoastra:
    1. De ce iti dati dvs raspuns doamnei Daianu? Sunteti ministrul educatiei sau un lacheu prea plecat?
    2. De ce politizati topicul?
    Doamna Daianu nu a politizat deloc scrisoarea catre domnul Funeriu. Poate dumneaei sa fie membra oricarui partid sau partidulet din Romania, daca o fi…nu o cunosc. Articolul l-a scris in calitate de mama si nu l-a POLITIZAT DELOC dar dumneavoastra O FACETI.
    Ce varsta aveti domunle Vlaston? Aveti copiii? Eu am 35 de ani si vreau macar 2 copii dar nu ii fac. Si stiti de ce? In primul rand pentru ca nu vreau ca din taxele lor sa fie platite pensiile unor indivizi ca dvs.,niste minti luminate, ca dvs., minti luminate care experimenteaza. De 20 de ani educatia este un experiment care iese prost. De ce sunt cazuri de genul celui de la Jean Monnet in invatamantul romanesc? Si sunt stimate domn in toata tara, Jean Monnet este doar un etalon si de asta este asa de mediatizat, dar va asigur ca este doar varful aisbergului.
    Daca tot comparam cu Germania, Franta…etc, haideti sa comparam si salariile profesorilor, pentru ca preturile in Romania sunt aceleasi ca in Germania si Franta, daca nu chiar putin mai mari – 10-15 centi per item, dar haideti sa ne uitam putin si la infrastructura pe care o au institutiile de invatamant in Europa.
    Dar de copiii de la tara care merg cativa km pana la prima scoala ce mai ziceti? Avem abandon scolar? E ingrijorator? Sunt sigur ca aveti raspuns la toate …asa cum aveti raspuns pro guvern in toate articolele dvs. Si imi cer scuze ca am politizat, dar imi statea pe limba…
    Revenind la varsta dvs., cati ani aveti? Aveti copii? Daca da, cati bani ati dat la scoala pe vremea comunistilor? Cat v-a costat sa faceti facultatea la o universitate de stat? Va zic eu. Nimic comparativ cu nevoile scolii romanesti de azi.
    Apreciez masura luata de domnul ministru Funeriu vis-a-vis de examenul de bacalaureat. Si stiti de ce? Pentru ca in primul rand demostreaza si valoarea dvs. a multor profesori care ati imbratisat meseria asta din acelasi motiv din care multi devin medici, politisti, preoti, politicieni…etc.
    Sunteti depasit stimate domn, dar din pacate sunteti depasit pe banii nostri, ai contribuabililor care platim taxele din care va luati salariile.
    Apropos, cat mai este ora de consultatie, la negru, pentru ca banuiesc ca nu platiti taxe.
    Cu stima

    • Daca nu aveti copii din cauza domnului Vlaston atunci situatie e cam albastra.

      Vedeti ca nu mai aveti prea mult timp, va spune cineva caruia i s-au nascut 3 copii dupa 30 de ani. Cu cat amanati mai mult, cu atat e mai rau. Mai ales pentru mama, dar si pentru tata. Ai nevoie de timp, energie, rabdare, etc etc etc. Nu o sa le mai gasiti dupa 40 de ani. Iar pentru mama o sa fie si mai dramatic, daca trece mult de 30 de ani. Sarcina, analizele, testele care arata mai ciudat, toate sunt din ce in ce mai greu de dus.

      So, uitati-i pe domnii Vlaston, Boc si Basescu, uitati de FMI sau de mai stiu eu cine. Asta daca vreti cu adevarat sa aveti copii, altfel doar va pacaliti singur cu pretexte.

      P.S. Daca vi se pare situatia nasoala, faceti un exercitiu de imaginatie: in ce situatie erau parintii dumneavoastra cand v-ati nascut. Anul 1977 nu a fost un an prea misto in Romania, anulul cutremurului, dupa care am intrat in cea mai neagra perioada a regimului Ceausescu: frig, foame, mucles, fara caldura, fara benzina, fara TV, fara masina de spalat, fara lapte praf si pampersi.

      Sau mergeti mai departe: cand s-au nascut parintii dumneavoastra? In timpul razboiului mondial sau cam pe acolo. Frumoase vremuri, nu?

  15. „Care educatie parentala, aceea in care parintii ii obliga pe copii sa munceasca la camp sau la vite, fara sa le dea vreo sansa de a sparge cercul refacerii destinului economic al familiei?”

    Deci dacă statul obligă copiii să muncească pe plantaţiile sale este ok? dacă smulge copiii din mediul familial şi-i trimite la produs pe plantaţiile altor state e ok? transformarea copiiilor in bun public, cu un grad de instituţionalizare similar orfanilor, bun a cărui soartă e decisă de o mînă de birocraţi e ok? cumva funcţionarii statului deţin misterul sfintei educaţiii şi adevărata carte a pedagogiei de îi credeţi îndrituiţi să spargă cercul axiologic al familiei şi comunităţii? e ok să fim toţi iobagi atîta timp cît stăpînii noştri nu se numesc mamă, tată, bunic?

    De asemenea, pare ok ca statul-traficant român să stabilească relaţii de mare ‘pretinie’ cu statul-proxenet germania şi să-i livreze marfă umană proaspătă in bordelurile lui publice. E ok că fetele sînt învăţate de mici statul amoral român să se supună proxeneţilor cu patalama, este? e ok că băieţii îs învăţaţi de mici să se aplece după căpşuni dacă o fac pentru propăşirea plantaţiilor unor state mult prea mult ridicate-n slăvi de eurobirocraţii din conducerea şcolilor, a bibliotecilor, a teatrelor, a agenţiilor de stat, a ministerelor. Asta face statul român in prezent: îşi vinde populaţia altor state, cu acoperire legală. Dar e ok…cine ar putea să ştie mai bine decît statul ce este binele şi unde se află răul…

  16. Indiferent daca are dreptate sau nu, dna Camelia Daianu ar trebui sa aiba ultimul cuvint in privinta scolarizarii propriilor copii, nu statul, nu vreun ministru sau vreo lege care aminteste de patul lui Procust. Asa cum zice si Hantzy mai sus, dind exemplul Germaniei, e cazul sa se faca o evaluare individuala a dezvoltarii fizice si intelectuale a copiilor considerati de virsta scolara inainte de a-i arunca in malaxorul scolar, iar decizia finala sa fie a parintilor. Nu toti copiii sint fix la fel la virsta de 6 ani. Lucian Blaga, filosoful, a inceput sa vorbeasca la virsta de 5 ani, daca nu ma insel.

    De fapt, dupa mine, statul ar trebui sa iasa complet din afacerea asta. Ca si din sanatate, turism si multe alte domenii prea complexe si importante pentru a fi lasate pe miinile unor birocrati incompetenti, lenesi si corupti. In Statele Unite exista un minister al educatiei abia din 1979 (Jimmy Carter) si, dupa 30 de ani de investitii (bani aruncati la gunoi) de dimensiuni astronomice, rezultatele scolilor publice organizate de impingatorii de hirtii de la Washington sint pur si simplu catastrofale: cheltuieli/elev de 2-3 ori mai mari decit in scolile private si performanta scolara tinzind spre zero.

    Statul nu are ce cauta in invatamint. Sa isi vada de armata, politie, justitie. Rolul lui – singurul – e sa ne apere pe unii de ceilalti, nu sa redistribuie bunastarea, nu sa instaureze egalitatea, alta decit cea in fata legii, nu sa faca afaceri, nu sa ne indoctrineze copiii dupa cum le trece prin cap unor „elite” care vor sa modeleze constiinte si sa creeze „omul nou” dupa gusturile si interesele lor. E de preferat inegalitatea intr-o lume libera si dinamica egalitatii in saracie garantata de statul social care face si drege pentru niste oameni carora le-a luat aproape toate libertatile. Noi, cei care am trait ca adulti si in comunism, am experimentat din plin egalitatea si stim unde duce mai devreme sau mai tirziu.

  17. Şcoala 169, Bucureşti – nu există spaţii nici pentru clssa 0, nici pentru a 9-a. Ni s-au comunicat „soluţiile”: clase de peste 35 de elevi sau 3 schimburi. Al meu trece într-a cincea, dar în aceste condiţii îl voi retrage, deşi este de departe cel mai bun. Numiţi acest gen abandon şcolar, nu vă las să vă bateţi joc de el. Nu dau doi bani pe legile, comisiile, specialişti, competenţa sau buna voastră credinţă! Ce-o să-mi faceţi?

  18. Încă ceva: statul român a înlocuit obligaţia de a educa odraslele cetăţenilor care îl compun cu obligarea cetăţenilor de a-şi îndobitoci copiii după curricule”

  19. Oh, renunţ. Site-ul dvs. e incredibil de greoi de utilizat de pe mobil. Dar aţi prins ideea: luaţi copiii cu japca, îi trataţi la grămadă şi îi lăsaţi să se distrugă reciproc într-o societate şcolară similară unei puşcării part-time, apoi îi trântiţi la Bac şi le daţi drumul în lume nepregătiţi, cinici şi blazaţi. Şi nimeni dintre specialişti nu răspunde cu libertatea, funcţia, salariul sau agoniseala. Mi-e o scârbă! Noi avem doar obligaţii şi reprezentanţii sistemului doar drepguri

      • Păi de aia am dat jos comunismul! Ca să schimbăm lucrurile. Nu ca să-l folosim drept scuză că se poate şi mai rău. Aşa ţi-aş putea spune, „amice”, „stai calm, înseamnă că nu ştii cum era pe vremea evului mediu, sau cea a sclavagismului”. Şi?

        Treaba e că spre deosebire de comunism, azi pot alege să plec într-o ţară civilizată şi gata. Nu trăim decât o dată. De ce să vă las să vă bateţi joc de copilul meu aşa cum au încercat să îşi bată joc comuniştii de noi, la vremea lor? Numai pentru că unii atârnători ai sistemului se auto-declară „specialişti” şi clamează validitatea nu ştiu căror modele occidentale? Forme fără fond şi, mai ales, fără rezultate. După 20 de ani de experimente sistemul educaţional e mort, iar acum nu fac decât să violeze un cadavru. Nu pot urmări cu inima liniştită acest gen de perversiuni.

        • Esti tanar, sa-ti dea Dumnezeu ani multi!

          Eu nu am negat evolutia, sa stii, ci am vrut sa-ti atrag atentia asupra tonului nitel cam isteric.

          Evolutia e o chestie destul de lenta, mult prea lenta fata de asteptarile voastre, a generatiei „totul mi se cuvine”. In sistem , nu numai in asta, sunt inca oameni in varsta cu mentalitati ori potrivnice evolutiei ori cu o inertie prea mare. Tu daca ai fi acolo sus, ce-ai face cu acei oameni? I-ai impusca?

          dar sunt si din aceia tineri care nu se ridica la nivelul asteptarilor voastre. deci, e nevoie de rabdare. nu ai cum sa critici o astfel de masura acum, folosita in multe tari, dealtfel, ci e nevoie de timp pentru a vedea niste rezultate. Io zic asa, bine ca se misca ceva.

          Cat despre plecat in alte tari, desigur ca e o varianta. Singura problema e una de ordin moral, care pe voi, prima generatie de emigranti, o sa va zgandare pana la moarte. Faptul ca nici voi si nici stramosii vostri nu si-au adus nicio contributie la mecanismul acelei societati si ca v-ati dus acolo la lucru gata facut. Dar si durerea asta poate fi atenuata de nivelul ridicat de trai la care veti deveni partasi.

          In fond, fiecare decide, doar o viata avem.

          • Mă simt tânăr, dar am 40 de ani. Muncesc de 20, dar abia de 10 ani mi-am permis să fac un copil, şi numai unul, pentru că unul singur ştiu că pot creşte aşa cum trebuie.

            Tonul meu e isteric? Măcar atât să îmi rămână: isteria. În rest sunt conştient că sunt tolerat doar pentru că rămân o vacă de muls pentru un sistem care mă lasă să vorbesc singur atunci când nu îmi dă cu „legea” peste bot.

            Aşa că o mai spun o dată, calm: nu dau doi bani pe specialiştii, legile şi modelele cu care defilează mai sus cu o emfază găunoasă dl Vlaston. Rezultatele experimentelor lor sunt NULE. Ba chiar mai rău, sunt negative. Refuz să mă mai las abuzat. Fără isterie, ok?

            • N-aveti dreptate. Cand suferiti de ceva, va duceti la medic, sau va tratati singur? Apelati la medicamente sau la leacuri babesti? Va construiti singur o masina, sau cumparati una bine facuta? Asa este si in educatie. Va pricepeti la toate disciplinele? Cati parinti habar n-au ce inseamna educatie? Dar au reflexul simplu sa-si trimita copiii la scoala.

  20. După patru ani de şcoală primară şi urmărind ce s-a întâmplat la Bac, va asigur că maşina făcută de mine ar fi mai bine făcută decât ceea ce fac „specialiştii” de acum. Cât despre spital, Doamne fereşte! Prefer oricând leacurile băbeşti, igiena şi prevenţia decât să intru într-un spital românesc pentru o banală analiză ca să ies cu picioarele înainte graţie cine ştie cărei infecţii rezistente la antibiotice.

    Fără modestie vă spun că sunt peste nivelul unui profesor mediu la majoritatea disciplinelor esenţiale (exclud de aici „religia”, „educaţia civică” sau alte activităţi didactice făcute tot „de formă”.) Formaţia mea de bază ar fi fost aceea de profesor, am absolvit în facultate inclusiv modulul didactic şi am făcut practica necesară într-un liceu de prestigiu din Capitală. Însă felul în care se practică educaţia la ora actuală – nu numai la noi, dar mai ales în România – este profund eronat. Sil(u)iţi copii să vină la şcoală numai de dragul de a aduna în clase zeci de nevinovaţi – de la genii la bătăuşi – şi le predaţi tuturor aceleaşi chestii sterile, abstracte şi neinteresante. Îi îndepărtaţi de ideea de a învăţa. Le retezaţi dorinţa de cunoaştere cu „forme fără fond”, cu birocraţia, cu conformismul unui sistem anchilozat şi inutil. Acum chiar şi de la şase ani. Ruşine! Vă bateţi joc de ei!

      • Eu sunt al doilea.
        Nu contest ca pentru romanul „mediu” o fi mai bine asa cum zic „specialistii” (ghilimelele nu sunt intamplatoare). Contest faptul ca sunt obligat sa imi inregimentez copilul in turma.

    • La Bac s-a intamplat o chestie supermisto! Pentru prima data in 20 de ani, l-au luat numai aia care au invatat!

      Sa inteleg ca asta te supara?

      • Înţelegi ce vrei şi cât poţi. Mă supără însă că nu a răspuns mai nimeni pentru cei care au fost forţaţi să frecventeze un sistem care i-a nenorocit sau care, în cel mai fericit caz, le-a furat câţiva ani din viaţă. Câte şcoli au fost desfiinţate, câţi directori demişi, câţi profesori concediaţi? Nu au plătit decât elevii, care au fost „obligaţi” să facă parte din chiar sistemul care i-a „executat” la sfârşit. Greţos. Halal succes.

        • Dane, dar cei care au „luat bac-ul” pe bune nu tot din sistem au facut parte? Sau pt tine si aceia sunt „sil(u)iti cu chestii sterile, abstracte si neinteresante”? Or fi… dar multi sunt studenti prin tari straine acum.

          Eu zic asa: cui nu-i place sistemul – sa iasa din el. Cine il obliga sa faca parte din sistem? Slava Domnului, inca nu am ajuns timpurile alea, dar daca ne nasteam prin Coreea de Nord vedeam ce inseamna obligatia de a face parte din sistem.

          In rest, educatia este o problema strict familiala (pana cand copilul implineste 12-14 ani) si personala in restul vietii. Cine vrea sa invete chestii utile (apropos, pt cine utile? pt individ, sau pt societate?) are toate sansele sa o poata face (si) in Romania

          P.S. Ii multumesc dlui Vlaston pt ca nu a cenzurat mesajele „adversarilor”, chiar daca tonul a fost in multe cazuri aproape de limita bunului-simt. Sunt totusi multi Gica-Contra care chiar isi sustin cu argumente punctul de vedere.

          • Cate familii „cat de cat educate” sunt in Romania? Daca ma uit in jurul meu, sunt foarte multe. Daca ma duc intr-un „cartier” tiganesc din … tr-un oras oarecare, sunt foarte putine. O imagine oarecum generala o vom avea dupa prelucrarea datelor recensamantului.

            Dar de fapt intrevad un subiect „periculos” in intrebarea dvs… Daca parintii nu sunt „cat de cat educati”, ce facem? Ii fortam pe copii sa intre in sistemul educatiei publice? Cu tiganii, cel putin, nu a mers metoda….

            Da’ oricum, nu acesta e subiectul. Fiecare dintre noi, in opinia mea, suntem de mici supusi, prin sistemul educational public, prin mass-media, prin familie, prin anturaj, unui proces de indoctrinare (religioasa, stiintifica, politica, economica…) pt ca altfel nu am functiona bine in cadrul societatii. Problemele apar atunci cand scopurile individuale sunt contrare cu cele ale conducatorilor societatii. Daca suntem bine „spalati pe creier”, lasam scopurile noastre la o parte si „jucam dupa cum ni se canta”. Deocamdata asta inseamna educatia publica: invatarea „pasilor de dans” astfel incat sa fie multumiti „coregrafii”. De aceea eu, daca voi fi obligat, imi voi da copilul „la scoala”, dar voi avea grija sa nu se limiteze doar la „curricula” de-acolo, ba dimpotriva, sa o considere doar ca o conditie de acceptare in societate, caci cunoasterea si intelpciunea este in alta parte decat la scoala.

  21. Mie nu imi place cand statul stie mai bine decat mine ce e bine pentru mine si copilul meu. Statul
    – ma obliga sa platesc contributii la pensie, ca nu cumva sa fac foamea pe strazi la batranete
    – ma obliga sa platesc contributie de sanatate, sa nu cumva sa ma imbolnavesc si sa nu am bani de medicamente
    – ma obliga sa imi fac asigurare pe casa, sa nu cumva sa vina cutremurul si sa raman fara nimic
    – mai nou, ma obliga sa imi dau copilul la o anumita scoala si la o anumita varsta
    Eu insa ma consider un om educat si responsabil. Spre deosebire de „gloata”, m-as descurca mai bine fara amestecul statului. Doar ca nu sunt lasat – statul imi ia banii sa ii cheltuie cum vrea el si apoi ma obliga sa ii cumpar anumite servicii pe care eu nu le doresc.

    on-topic: mie imi pare ca este vorba de o mutare administrativa a unor copii de la gradinita, din grupa pregatitoare, la scoala, in clasa 0 (apropo: conceptul de zero e atat de abstract, incat ma intreb cum or intelege copiii unde se afla). Faptul ca sunt probleme cu spatiul, personalul si materialele didactice sunt detalii, in dulce stil romanesc. Adica in dispret total fata de gloata beneficiara a generozitatii „specialistilor” statului.

    PS: Ma indoiesc ca educatoarele nu ar fi fost in stare sa faca acele jocuri si cantecele pe care invatatorii „specialisti” le vor face cu acesti copii.

    • Pai pune de-o revolutie, ca daca nu, vei fi ca in bancul ala cu „un indian avea un caine si firma Pepsi n-avea nimic impotriva” asa si statul, n-are nimic impotriva.

      Iar faptul ca esti convins ca educatoarele sunt tot una cu invatatorii, asta inseamna ca putem pune linistiti in locul chirurgilor, asistentele…

  22. Domnule Vlaston,
    Inteleg ca aveti conexiuni la minister/ministru.
    Pt acesta va rog sa ii transmiteti dorinta fierbinte a mea si a parintilor pe care ii cunosc SA FINALIZEZ ODATA METODOLOGIA ACEEA CARE INTARZIE NEPERMIS DE MULT.

    Din aceasta cauza minsierul se va confrunta cu o puternica reactie de respingere atat din partea parintilor cat si a corpului profesoral.Este natural, nu agreezi ceea ce nu cunosti.
    Pe de alta parte, se pierde timp pretios cu organizarea. De exemplu, la scoala unde intentionez sa imi inscriu copilul in clasa pregatitoare ( sc 97 din Bucuresti), 4 invatatoare de la clasa a 4 a ies la pensie. Asta inseamna ca va trebui ca scoala sa angajeze atat pt clasa pregatitoare (EVIDENT CA NU SE STIE CATE ASTFEL DE CLASE SE VOR ORGANIZA) mai multe invatatoare ( nu se stie cate pt ca nu se stie…bla…bla..bla..).

    Personal, nu resping aceasta noua idee din LEN, dar daca mai intarzie mult METODOLOGIA, atunci va fi haos iar ministerul va pierde mult, cel putin inplanul imaginii, mai ales ca nu va putea sa aplice si spiritul legii, nu doar litera ei, in mod formal.
    Concluzie, INTARZIEREA DAUNEAZA GRAV LEGII !!

      • Şi dacă nu apare nici în ianuarie, cine răspunde şi cum? Demisii? Reduceri de salariu? Cenuşă în cap? Sau doar scuze, că „merge şi aşa?”

        Facem un pariu? Dacă nu apare nimic în ianuarie, vă abţineţi să mai postaţi ceva pe acest site în februarie? Dacă apare, ma abţin eu să mai comentez până în septembrie.

          • Art.18. Clasa pregătitoare se organizează în cadrul unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică în care există nivelul de învățământ primar acreditat sau autorizat. Aceste clase pot funcționa și în cadrul unităților de învățământ preșcolar – grădinițe – care sunt structuri ale unităților de învățământ cu personalitate juridică în care există nivelul de învățământ primar acreditat sau autorizat.

            Din metodologia ref la planul de scolarizare

            • Art.110. Inspectoratele şcolare vor lua toate măsurile care se impun pentru asigurarea: a) înscrierii în clasa I a tuturor copiilor în vârstă de 7 ani și a copiilor în vârstă de 6 ani împliniți până la data începerii anului școlar, dacă aceștia au frecventat grupa pregătitoare și dacă există solicitarea scrisă a părinţilor, a tutorilor sau a susținătorilor legali; b) înscrierii în clasa pregătitoare a tuturor copiilor în vârstă de 6 ani împliniți până la data începerii anului școlar, dacă nu au frecventat grupa pregătitoare , precum și a copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani până la sfârșitul anului calendaristic, dacă există solicitarea
              scrisă a părinţilor, a tutorilor sau a susținătorilor legali și dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare; c) cuprinderii întregii generaţii de absolvenţi ai clasei a VIII-a în învăţământul liceal, ciclul inferior.

  23. Da. Curricula este o problema. Doar ca este una generala si nu numai a ciclului primar.
    Pe langa curricula invatamantul romanesc sufera grav si la capitolul structura. Nu toata lumea poate intelege conjugarea verbului a fi (dar pricepe prezentul la persoana intai a verbului a avea :D ) sau cum se extrage radacina cubica (desi cunoaste cum sa se ridice la putere). Restructurarea se impune pentru ca asemenea indivi(de/zi) sa nu mai paraziteze munca celorlalti prevalandu-se de teancuri de cartoane cu antetul MEC.
    Dar suferinta cea mai adanca a sistemului de invatamant este filosofia. Un „produs” al acestui sistem este un „depozit” doldora de cunostinte (presupunand c-a fost silitor) dar INCAPABIL sa le utilizeze. Deoarece filosofia invatamantul romanesc este acumularea/reproducerea cunostintelor si nicidecum crearea/cultivarea abilitatilor in utilizarea acestora.

  24. Domnilor,

    eu nu sunt de acord ca să îmi dau copilul la şcoală în clasa I la 7 ani şi 8 luni. Chestia aia cu, copiii născuţi pânal la 31 dec 2005 intră în clasa I şi ceilalţi în clasa 0, este o ABERAŢIE!

      • Vă mulţumim dle Vlaston şi sperăm că se va lua în considerare acest aspect. Nu este normal ca cei care au urmat grupa pregătitoare la grădiniţă în acest an, unii dintre ei să meargă în clasa I, iar ceilalţi să repete grupa pregătitoare, de data aceasta, în cadrul şcolii. Şi totul, după o departajare arbitrară, pe criterii de vârstă. Eu, de exemplu, am început clasa I la 6 ani şi 6 luni şi nu a fost nici o problemă. Asta se întâmpla în urmă cu aproape 30 de ani.

  25. D-le Vlaston, cand afirmati „N-aveti dreptate. Cand suferiti de ceva, va duceti la medic, sau va tratati singur? Apelati la medicamente sau la leacuri babesti? Va construiti singur o masina, sau cumparati una bine facuta? Asa este si in educatie. Va pricepeti la toate disciplinele?” va referiti la disciplinele care se predau la clasa 0 atat de NECESARA? Ce discipline ? Copiii invata statul in banca, ridicatul mainii si culorile curcubeului.

    Orice parinte care a facut liceul este capabil sa isi invete copilul cel putin materiile de la invatamantul primar, fara nici o problema. Ce stie invatatorul in plus sunt este sa controleze un grup de 30 de elevi. Acest lucru, un parinte nu stie sa-l faca, dar nici nu are de ce.

    Si, mai este un aspect: Cand sufar de ceva am de ales intre a ma duce la medic sau a ma trata singur cu leacuri babesti. Este alegerea MEA, pe care o fac cu discernamant si responsabilitate si asa este si in educatie. Ca cetatean liber, ar trebui sa am libertatea de a alege scoala, forma de invatamant, varsta la care copilul incepe invatatul, curicula, dascalii, ritmul si nivelul de invatatura care se potriveste cel mai bine copilului meu. Daca nu ma pricep prea bine la alegere, as putea sa apelez la consultanta, insa decizia si alegerea ar trebui sa imi apartina.

    Daca insinuati ca parintii (care nu sunt analfabeti) nu sunt capabili de a-si invata proprii copii pe motiv ca nu sunt invatatori, de ce sa nu suspendati si dreptul la vot a persoanelor neinstruite politic ?

    • Articolul postat se referă la învăţământul primar şi preşcolar, accentul punându-se pe reglementările referitoare la clasa 0 şi la modul de organizare a acesteia, în special daca sunt sau nu preagătite şcolile sa primească preşcolarii.
      Un lucru este clar, legea există, a fost aprobată si urmează să fie aplicată de la începutul anului şcolar 2012-2013. Copiii care împlinesc 6 ani până la 30 septembrie 2012 vor fi înscrişi obligatoriu la clasa 0 care se va desfaşura în şcoli. Părerile expuse asupra acestei probleme sunt variate, fiecare punându- şi în prim plan problemele personale, cu anumite motivaţii. A;a cum observ, unii privesc problema prin prisma calităţii de părinţi, nefiind de acord cu aceasta măsura pentru că ei cred ca nu este eficient[, alţii işi dau cu parerea fiind informaţi întâmplător iar cei mai importanţi sunt care cunosc litera legii şi sunt interesaţi de perspectiva că educaţia timpurie va aduce beneficii sistemului de învătământ, mai exact copiilor. Întrebarea pe care ar trebui sa ne-o punem cu toţii este: Încotro ne îndreptăm şi de ce înspre acolo?, încercând să fim realişti, să tratăm problema în substraturile ei şi să privim aceasta reformare a educaţiei aşa cum trebuie, adică un pas înainte.
      Consider, aşa cum menţionează autorul acestui articol că ar trebui să lăsăm specialiştii să-şi faca datoria, însă, pe de alta parte să faca toate lucrurile la timpul potrivit, să nu mai inducă în eroare lumea, să o informeze corect. În ceea ce priveşte afirmaţia dumneavoastră, domnule Vlaston, potrivit căreia educatoarele din grădiniţe se ocupă doar de supraveghearea copiilor, chiar cred că vorbiţi despre cazuri izolate şi nu trebuie să punem acesta un motiv pro pentru grupa 0 la şcoală.
      Pe de altă parte, menţionaţi că sunt alocate fonduri speciale, suficiente pentru materiale didactice necesare desfăşurării noilor curricule, însă nelamurirea mea cea mare este de unde bani. Un contraargument este acela că în anul 2010, guvernul a decis sa nu mai fie acordată suma de 100 de euro cadrelor didactice pentru achiziţionarea materialelor didactice din lipsă de fonduri şi acum sunt bani pentru grupa 0? Problema aceasta a fost şi este discutată îndelung, chiar mediatizată în articole precum cel de pe http://www.califcativ.ro, articolul „Profesorii rămân fără bani de materiale didactice”. Autorităţile implicate să explice clar şi să lucreze transparent. De altfel nu mi se pare corect sa găsim ca personalul din grădiniţe poate fi cel care aduce presiuni pentru ca işi vede compromise veniturile. Care venituri, nu văd legătura?
      Am citit noile prevederi, ştiu ce presupun şi sunt de acord cu faptul că soluţii se găsesc în şcoli, că sunt oameni specializaţi, puţin motivaţi pentru aceasta profesie de alfel şi că noua curriculă va fi eficientă. Ştiu de asemenea ca fiecare început este greu, mai ales când e vorba de viitorul unor generaţii. Cred că adevarata problema a părinţilor nu este grupa 0 în sine ci faptul că la şcoala nu mai dispun de programul prelungit din grădiniţe. Pentru mine este mai important să ştiu ca grupa 0 este un pas important pentru învăţământul românesc. De ce să creăm un adevarat haos printre oameni în loc să informam corect persoanele interesate şi să promovăm cum trebuie educaţia?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro