joi, martie 28, 2024

Domnule ministru Funeriu, nu rapiti copilaria!

Citind acest titlu, o sa va intrebati poate, de ce asa?  Adesea vedem la tv stiri despre hoti de gaini, de oua, de cabluri electrice, de bani publici, hoti de toate cate cele, iar acum rapitori de copilarie. Am sa explic cum stau lucrurile in viziunea unei mame.

Asadar, sunt mama unui baietel care anul viitor va implini 6 ani de viata, minunati as spune eu. Nicio clipa nu m-am gandit cand l-am adus pe lume ca va face parte dintr-o generatie de copii carora li s-a sters printr-o lege, in opinia mea stupida, un an din copilarie. Ei sunt grabiti acum sa plece din universul frumos al gradinitelor intr-o lume straina, pe unde vor apuca, la asa zisa clasa zero. Nu este un secret pentru nimeni ca scolile nu au spatii potrivite pentru aceasta gaselnita a ministrului educatiei, ca isi cauta spatii prin locuri precum muzee, licee, parcuri, strazi sau mai mai stiu ei ce, ca parintii sunt complet dezorientati in ceea ce priveste viitorul acestor copii si unde ii vor duce din toamna care vine;copiii deja incep sa intrebe ce vor face ei. Spun aceasta pentru ca zilele trecute am sunat la scoala unde as dori sa invete fiul meu, iar de acolo am aflat ca se straduiesc sa incheie un parteneriat cu un muzeu?? ,da , chiar asa, sau cu un liceu oricum mai departe de casa. Incredibil! De neimaginat! Desigur, domnule ministru ca nu va intereseaza, nemaipunand la socoteala faptul ca propriii dvs. copii nu invata in aceasta tara, in care dvs. va exercitati mandatul, as spune eu, printr-o nesansa a noastra si a acestor copii. Va intreb, daca, inainte de a adopta aceasta masura, v-ati consultat ca intr-o democratie adevarata, cu parinti, cu dascali, cu psihopedagogi, daca ati gandit cumva o dezbatere publica in acest sens? Nu, bineinteles, fiindca traiti in alte sfere, iar legile sunt doar pentru copiii nostri nu si pentru ai celor ce fauresc legi dar nu sunt subiectul aplicarii lor.

Ce sa inteleaga aceste suflete atat de mici, din ceea ce li se intampla? Ii veti muta in licee impreuna cu tineri de 18-19 ani timp de un an, in alte spatii improprii, ca mai apoi sa ii aduceti din nou la clasa intai in scoala de care apartin, vom fi cu totii ca niste nomazi dupa bunul plac al unora. As vea sa veniti in gradinita copilului meu, sau in orice alta gradinita sa ne priviti in ochi pe noi si pe copiii nostri, sa vorbiti cu educatoarele, cu psihopedagogii, cu dascalii, sa vedeti cum unii parinti nici nu vor sa auda despre mutarea copiilor din gradinite. Probabil veti veni cu argumente de felul modelului occidental, acolo unde ati studiat dvs. Dar de ce trebuie sa imprumutat neaparat modele? Oare intotdeauna a fost bine ? De ce sa imitam ? Occidentul are campusuri imense, unde copiii invata in acelasi loc, daca se doreste,din gradinita pana la terminarea liceului, cu sali mari, spatii de lucru adaptate varstei, terenuri de sport, laboratoare. Asa se incep procesele de modernizre si restructurare, cu fundatia. Oamenii responsabili de acolo nu-si plimba copiii prin spatii improprii dezvoltarii emotionale si intelectuale. Nu ar face asa ceva niciodata! Sau poate ganditi ca astfel se poate mari gradul de alfabetizare a tinerilor. Dar rata abandonului scolar nu depinde de varsta la care copiii incep scoala, ci de continutul educatiei, de mediul de acasa, de grija invatatorilor fata de ei, de contextul social si economic general, etc.

Nu trebuie sa excludeti parintii de la o decizie atat de importanta si dificila: varsta la care copiii lor vor merge la scoala. Ca parinte ma gandesc adesea daca pot sa decid eu in locul copilului ce e bine pentru el. Tot astfel avem de ce sa fim mai mult decat ingrijorati de   interventii neavenite in destinul copiilor nostri. Umblati la problemele de fond, nu de forma; iesiti din birouri si vorbiti cu bietii studenti si dascali care picheteaza fara speranta in fata ministerului intr-un dialog surd; umblati la manuale, programa scolara si pe acestea aliniati-le celor occidentale, daca asa credeti dvs. ca inseamna reusita. Succesul , domnule ministru, sta in puterea si dragostea fiecarui copil de a invata carte. Am prieteni ai caror copii au medalii la gat si premii de excelenta in scoli romanesti, care au invatat scrisul si cititul la clasa intai. Nu suprasolicitati copiii. Cred inca in scoala romaneasca, in dascalii ei, in actorii, profesorii, muzicienii, fizicienii,  si marii medici care s-au format aici!( cu scuzele cuvenite pentru alti profesionisti pe care nu i-am enumerat).

Cum va arata programa, ce spatii adecvate lucrului si jocului, activitatilor recreative le asigurati in licee supraaglomerate, muzee, camine culturale…s.am.d. , sunt alte intrebari triste la care vom afla raspunsuri seci.  Drept este ca sunt parinti care opteaza sa-si inscrie copilul la scoala la sase ani si au succes, altii nu; unii isi inscriu copiii la sapte ani si au succes, sau nu. Un an in viata unui copil inseamna mult. Invatatoarele insesi ne-au recomandat inainte de aceasta lege, sa incercam sa dam copiii la sapte ani, psihologii spun la fel. Nu intrati in mod brutal in sufletele lor. Copilaria este unica, este cea mai frumoasa parte a vietii, ea ne determina puterea sau incapacitatea in viata. Nu o siluiti. Esential in viata de cand ne nastem si pana parasim aceasta lume este ECHILIBRUL! Nu dezechilibrati de la 5 ani acesti copii, care inseamna viitorul acestei tari, in care probabil dupa terminarea mandatului, veti fi doar un calator. Nu va fie teama de renuntare la aceasta lege, fiti brav si corect. Nu va va blama nimeni ca ati gandit gresit la un moment dat, ci vom rasufla usurati ca nu ati rapit un an din copilarie si va vom ierta. Altfel, nu vom uita niciodata cum nu ne-ati lasat sa ii crestem frumos si civilizat. Si copiii nu uita………..

Nu mai discut de clasa a noua care se va face tot in scoli, dintre care in unele nu este loc nici sa respiri……ma uit la bietii copii ingramaditi unul langa celalalt, probabil si ei vor merge la clasa a noua  in licee, muzee, etc. …., scolile generale nu au spatii suficiente. Nu am cuvinte.

Inainte sa scriu aceste randuri, am discutat cu prieteni, parinti, care m-au incurajat sa fac acest gest avandu-i pe ei in spate. Daca nu as fi facut-o as fi ramas doar un om nemultumit ca multi altii, dar fara reactie. Am facut-o pentru copilul meu, pentru prietenii si colegii lui , pentru parintii lor, avand convingerea ca poate se mai schimba ceva.  Acum am multumirea ca am facut-o si inca mai sper!

Pe internet este o petitie a parintilor , sunt cateva sute de semnaturi, intalniti-va cu noi, ascultati-ne si haideti sa decidem impreuna.. Mai speram ca societatea civila sa sprijine apelul nostru. Renuntarea nu inseamna automat un esec domnule ministru,  inseamna asumarea unei realitati si gandirea mai profunda a acesteia si de ce nu, curaj. Avem nevoie de oameni curajosi. Fiti unul dintre ei! Lasati copiii in gradinite!

Distribuie acest articol

65 COMENTARII

  1. Ma alatur si eu acestui demers si va urez succes doamna! Undeva citeam un protest, scris tot de o mamica, din care aflam ca Dl. ministru nu are copii la scoala in Ro…Asa ca, de ce i-ar pasa de copiii nostri? A facut Dl ministru vreo vizita inopinata si incognito in scolile romanesti? Veniti la noi la scoala, la 117, din Militari sa vedeti si dvs efectele alaturarii nu a unora de 6 ani cu altii de clasa a noua, ci a celor de 7 ani cu cei de clasa a sasea / a saptea…sa vedeti la ce ii invata , sa vedeti cum cei mici sunt imbranciti, injurati, amenintati! Asta e realitatea si nivelul de educatie din scolile romanesti: intr-un asemenea tipar, alaturarea pe care vrea ministrul sa o faca , este grotesca cel putin!
    Explicatia pe care e o dau, ca mama de copil de clasa intai: pentru a se putea invata dupa multele manuale si caiete speciale pe care suntem obligati sa le cumparam, copiii trebuie sa aiba o pregatire in prealabil: sa stie sa citeasca si sa socoteasca dinainte de a intra efectiv in clasa intai…altfel nu pot face fata!…Este doar o politica dusa in detrimentul buzunarului nostru: pentru ca desi materia este multa, notiunile incoerente, toti copiii sunt rasplatiti cu FB!!! Ca sa nu avem ce comenta, noi ca parinti!

    • Ma tem ca problema e mai complexa decat este prezentata. Sunt cativa factori de care trebuie sa tinem cont: 1. Familia – daca ar fi ceea ce trebuie astazi copilul ar putea sta si acasa multi ani in sistemul „homeschooling”, bucurandu-se mai mult timp de afectiunea si grija parintilor. 2. Valorile – daca vrem cariera, incepem scoala cat mai devreme; daca vrem un echilibru social, fizic, intelectual, psihic, etc, dam copilul la scoala cand e pregatit el. Am auzit de studii stiintifice in educatie care argumenteaza ca e bine ca un copil sa inceapa scoala la 8 ani, dar depinde ce face pana atunci (stiu ca multi vor fi contrariati dar asta e). 3. Cum decurge timpul pe care il petrece la scoala – eficienta si randament. Un tanar care are un program echilibrat de activitate fizica (chiar munca, de ce nu), activitate intelectuala, activitate emotionala, sociala, etc, va da un randament mai mare decat unul care sta doar cu burta pe carte. Nu am fost facuti sa fim roboti. 4. Ce ar face acasa (sau la gradinita) daca ar incepe scoala mai tarziu?
      In plus, trebuie sa ne gandim daca un copil la o varsta frageda poate sta aplecat spre banca, cu plamanii stransi si coloana inca „frageda”, creierul slab oxigenat, atatea ore. Unii vor spune ca da, insa e vorba de randament maxim.
      Concluzie: problema poate fi in alta parte. Nu varsta la care incepe scoala. Personal cred ca daca familia ar fi altfel astazi (apoi profesorii cu care invata), nu s-ar ridica atatea probleme. Solutii? Formarea de oameni de caracter in societate, nu doar de profesionisti. Mass-media ar avea un mare rol daca ar promova caractere, nu oameni cu bani (vedete, interlopi, etc). Masurile administrative ale MED sunt de multe ori in stil pompieristic pentru ca noi nu ne mai putem intoarce de pe un drum pe care am pornit. Sa avem familii puternice si mai multi oameni cu dragoste pura fata de copii indiferent de retributie.

  2. Felicitari pentru articol. Si eu cred ca a fost o mare greseala organizatorica introducerea acestei clase pregatitoare si alipirea clasei a noua la gimnaziu, inainte de a se asigura minime conditii didactice. Pacat, pentru ca in alte parti (universitar) reformele lui Funeriu sunt remarcabile.

    Ma alatur si eu la indemnul „Nu va fie teama de renuntare la aceasta lege, fiti brav si corect. Nu va va blama nimeni ca ati gandit gresit la un moment dat, ci vom rasufla usurati ca nu ati rapit un an din copilarie si va vom ierta”

  3. un articol slab, fara substanta. Pai lasati-l pe copil pana la 9 ani acasa ca sa aiba o copilarie cat mai lunga. Sau 14 ani. Eu am inceput scoala la 6 ani si 2 luni, la 18 am terminat liceul, la 23 facultatea, la 29 mi-am luat doctoratul in strainatate. N-am pierdut nici o clipa din farmecul copilariei, ci mai degraba am castigat 1 an de viata. Multi copii la 4 sau 5 ani se joaca pe calculator si stiu sa manevreasca un computer chiar si fara sa stie sa citeasca si au anumite deprinderi pe care eu le vad „avansate” in comparatie cu ce era acu 40 de ani. Si de ce sa nu li se puna creierasul la treaba cu 1 an mai devreme, daca dau semne de inteligenta.

    • 3 aspecte:
      1. Nu varsta este chestiunea in dezbatere – a merge la o forma de invatamant e normal chiar si de la varsta mici.
      2. Problema este ca nu a existat nicio dezbatere publica reala pe aceasta tema.
      3. este necesar de analizat si aspectele logistice: mutarea la scoala presupune resurse umane adecvate (invatatori) si spatii in care sa se desfasoare predarea…

    • Articolul este total lipsit de logica si dovedeste neintelegerea lumii in care traim azi. Sunt de acord cu Gogu si cu toti cei care aduc argumente pentru a o combate pe Dna Daianu. Si eu am inceput scoala la 6 ani si nu am regretat niciodata.

      • Voi ati citit articolul? Il rezum eu pe scurt: argumentele erau legate de lipsa de spatii/oameni care sa aiba grija si de acesti copii in scoli.

      • Atat la tine cat si la Gogu se VEDE ca ati inceput scoala la 6 ani – lucru care a avut repercusiuni; se pare ca nu intelegeti bine ceea ce cititi! In articol este vorba despre LIPSA unei dezbateri publice si LIPSA unor spatii adecvate pentru a mari brusc numarul de scolari!
        Poate daca ati fi mers la scoala la 7 ani, ati fi reusit sa cititi cu adevarat articolul – dar deh… :P
        Si la urma-urmelor cu ce-s de vina copiii altora ca parintii vostri au vrut sa scape mai devreme de voi de acasa? Vreti sa va razbunati pe ei, pentru anul vostru lipsa din copilaria pierduta?

    • Vad ca sunt multe persoane care se lauda ca au inceput scoala la 6 ani. Bravo lor. Asta seamana cu vorba „dupa razboi multi viteji se arata”. Deosebirea este ca au facut-o de buna voie si nu siliti. Si 2 deosebiri esentiale:
      1) au inceput scoala in locuri deja consacrate, in clase care erau deja amenajate, nu prin subsoluri, poduri sau alte incaperi dubioase pe care directorii de scoli si inspectorii scolari le-au raportat cu mandrie (ca inainte de ’89) ca le-au gasit ca spatii destinate clasei 0
      2) au fost indrumati din clasa 1 de cadre didactice pregatite, cu experienta; intrebati acum educatoarele si invatatoarele (care au curaj sa spuna adevarul :( ) cine vrea sa preia acesti copii in clasa 0; educatoarele nu vor sa plece din gradinite iar invatatoarele nu vor sa isi piarda timpul invatand sa se traseze liniute, cercuri, …. si tot ce se facea la grupa pregatitoare
      Nu v-as dori sa va puneti in locul parintilor care acum au aceasta povara pe umeri, a incerca sa gaseasca din mers un inceput de drum pentru educatia copiilor lor. Nu v-as dori sa intrebati la gradinita si sa vi se raspunda ca de la anul copilul dvs nu va mai fi la gradinita respectiva si sa incepeti cautarile la scoala si sa vi se raspunda ca inca nu se stie nimic, ca se cauta spatii, se cauta solutii pentru a gasi cadre didactice.
      Poate aceasta mutare a grupei pregatitoare de la gradinita la scoala se va dovedi pe viitor ca a fost o mutare corecta. Sau poate ca nu. Dar totul trebuie facut cu cap, in timp, nu in graba, in cateva luni sa se gaseasca spatii, sa se amenajeze, sa se gaseasca cadre didactice. Legea trebuia implementata poate incepand cu generatia de copii care acum sunt in grupa mica. Era destul timp sa se puna lucrurile la punct.

    • Imi pare rau pentru tine draga Gogule ca nu ti-ai dat seama inca, dar ce ai castigat tu nu este „1 an de viata” ci mai degraba este 1 AN DE MUNCA in plus. Practic, ai dat un an de copilarie pentru un an de munca. Imi dai voie sa te intreb: incotro te grabesti? Dupa ce o sa citesti Outliers, sunt convinsa ca te vei gandi de doua ori inainte sa iti dai copilul la 6 ani la scoala. Te aplaudam ca ai fost (deduc din autodescrierea ta) un copil inzestrat si ai facut fata cu brio testului de a incepe scoala la 6 ani. Asta nu inseamna ca toti copiii de 6 ani ar trebui sa faca sau pot sa faca asta. Autoarea are dreptate: cei de la minister s-au invatat sa puna pret mai mare pe „schimbare” decat pe calitatea si benefiicile ei; iau totul copy/ paste din alte tari si nu se mai uita la detalii. Surprinzator (sau nu), efectul minunatelor modificari pe care le-au facut pana acum (ma refer aici la rezultatele de la BACul de anul asta) nu i-a miscat deloc.

    • Bravo Gogule. Si eu tot de la 6 ani si nu regret nimic. Vorba ta, am castigat un an de viata. La generatia mea, parintii aveau dreptul de a alege, iar ai mei au ales ca si eu si frate-meu sa incepem la 6 ani si ceva scoala. Si pot spune ca bine au facut.

  4. Eu am facut scoala de la 6 ani si nu am suferit de lipsa acelui an in plus acasa… Nu e cazul sa faceti mai mult tam-tam, copii vostri se vor descurca foarte bine de la 6 ani la scoala.

  5. Pe mine doamna, m-ati pierdut de musteriu din momentul in care ati venit cu argumentul-acuza ca copiii ministrului nu invata in Romania. E un argument din categoria „N-ati mincat salam cu soia” din anii 90. Dupa aceasta logica, daca vrei sa fii ministru in Romania trebuie sa aduci jertfe ca Manole, sa-ti ingropi copiii in mizeria sistemului pe care vrei sa-l asanezi, numai ca sa fie mamele linistite ca suntem toti, fara exceptie, in cacat. De parca e vina lui Funeriu ca sistemul de invatamint e la pamint, si nu de ieri-de-azi ci de peste 60 de ani, pina au reusit comunistii sa-i matraseasca pe profesorii valorosi, formati inainte de razboi, si sa-i puna cu botu’ pe labe pe elevii lor meritorii. Aceasta acuza si spune ceva despre capacitatea noastra de dialog, ceea ce raspunde nemultumirii dvs. cum ca legea nu ar fi fost, chipurile, discutata cu parintii etc. etc. A fost discutata, adica a fost in „dezbatere publica”, s-au scris tone de articole pro si contra. Dar, pornindu-va articolul cu aceasta acuza si continuind cu argumente lacrimogene, de genul „rapirii unui an din viata copilului” , ” de ce sa imprumutam modele occidentale” etc. faceti dialogul practic imposibil.

    • Ba are perfecta dreptate!
      Ministrul n-a simtit „pe pielea lui”ce inseamna sa-ti vina copiii acasa din sistemul INFECT care inseamna „scolile romanesti”! Daca ar fi simtit asta (si presupunand ca si-ar fi ascultat copiii) poate ca l-ar fi dus mintea sa conceapa o „reforma” adevarata, adica la nivel de SCOALA, programe scolare samd. – nu sa faca experimente pe copiii ALTORA!

  6. Eu sunt mama unui copil din categoria atat de blamata „mers la scoala de la 6 ani si ceva”. Este un copil foarte bun la invatatura, fara sa stea toata ziua la suplimentar, nu este efectata in niciun fel de decizia pe care am luat-o.Fiica-mea are in clasa copii care au mers la scoala la 7 ani si 8/ 9 luni , niciunul dintre acestia nu reuseste sa fie in topul clasei, niciunul nu pare sa fi castigat ceva din faptul ca are un an si ceva in plus. Se poarta insa mai urat decat ceilalti si cu ceilalti pentru ca, nu-i asa, ei sunt mai mari.
    Eu nu cred ca varsta este adevarata problema. De ce ar trebui sa se mareasca varsta de intrare in scoli? Doar pentru ca unii (doar unii) dintre parinti isi dau copiii la aproape 8 (opt)ani in clasa intai ?! Si,oricum, nu patesti nimic daca iti trimiti copilul la 7 ani la scoala daca simti ca nu poate face fata.
    Nu vorbiti in numele tuturor parintilor!
    Varsta este de fapt o falsa problema a sistemului de invatamant romanesc.Adevaratele probleme, in opinia mea, sunt : prea multe caiete speciale care nu aduc nimic nou si care trebuie cumparate la fiecare materie; incurajarea mediocritatii prin izolarea oarecum a copiilor foarte buni; pasarea educatiei acestor copii foarte buni catre parinti; favoritismul practic de unele cadre didactice, favoritism care afecteaza copiii; furtul si frauda practicate pe scara larga in unele scoli la diverse concursuri si obtinerea unor rezultate amagitoare ; lipsa camerelor de supraveghere la testele nationale si concursurile scolare etc.
    Lasati varsta in pace si concentrati-va mai bine pe problemele reale ale sistemului romanesc de invatamant.

  7. Sustineti o mare prostie. Si eu am inceput scoala la 6 ani si pot sa spun ca am avut cea mai frumoasa copilarie posibila. Nu are nimic scoala cu copilaria. Decat poate in creierele mamelor care vor sa-si faca pruncii academicieni inca din ciclul primar. In acest caz, doamnelor, dumneavoastra furati copilaria pruncilor nu ministrul.

  8. Daca problemele tehnice (lipsa de spatii etc.) sint de inteles si pot fi imputate scolilor, directorilor si ministrului, apelul e patetic si incosistent. De exemplu:

    > Dar de ce trebuie sa imprumutat neaparat modele[din occident]? Oare intotdeauna a fost bine ? De ce sa imitam ?
    […]
    > Invatatoarele insesi ne-au recomandat inainte de aceasta lege, sa incercam sa dam copiii la sapte ani, psihologii spun la fel.

    Intrebare: In occidentul cel rau care nu trebuie sa il imitam si unde copii incep scoala la 5 ani, ce zic psihologii? Au aceeasi parere cu colegii lor romani?

  9. Incredibil! Peste tot in lume, anul numit la noi”zero” e obligatoriu!Aici, deranjeaza! Dupa aceasta logica, copiii de 3 ani n-ar trebui primiti la gradinita, sa stea inca un an cu mama, sa nu li se rapeasca dulcea prima copilarie!Este absolut necesara introducerea acestui an prescolar, ii acomodeaza cu scoala, ii ordoneaza! Copiii de azi sunt mult mai evoluati ca generatiile trecute, cei mari se plictisesc la gradinita! Funeriu incearca sa ne traga la masa, noua ne place sub masa!

    • „Copiii se plictisesc la gradinita”din cauza ca exista destule educatoare „legume” (care, adica, nu se ocupa de ei decat formal si „mecanic”, sunt lipsite de spirit pedagogic, de talent si pana chiar si de dorinta de a face o treaba buna si corecta; de multe ori sunt persoane care n-au reusit sa faca alta meserie si, hai! s-au bagat pe un post „caldut”) si in NICI un caz pentru ca si-ar dori sa mearga mai devreme la scoala, sa stea aliniati in banci morti de somn (si cu pauze de numai 5 min. intre ore) si cu degetele in sus, daca vor sa vorbeasca!

      Sa vrei sa faci copilul sa se „adapteze la ordine” samd. mai devreme inseamna sa accepti sa il transformi intr-un robot util Societatii Capitaliste Multilateral Dezvoltate si sa accepti ca altii sa-i bage mai de „fraged” reflexele conditionate necesare acestui Maret Deziderat! Daca Statul are nevoie de cat mai multi zombies sau de cat mai multe legume bine „disciplinate” inseamna ca si mamicile trebuie sa isi doreasca pentru copiii lor acelasi lucru?

      Si: oare cum se face ca opiniile „pro-robot” (si din care reiese ca autorii nu inteleg de fel problemele) apartin unora care se bat cu caramida-n piept ca, oh! vai! au mers la scoala de la 6 ani? Pai, numai ACEST simplu fapt poate convinge pe oricine de efectele negative asupra personalitatii (si nu numai) ale mersului la scoala la 6 ani >:)

      • Donsoara Codruta, stiti ce salarii au pedagogii, atatia cati mai sunt? Ati vrea ca de banii astia sa puna pasiunea pentru care au ales meseria? S-a dus, odata cu saracia, donsoara Codruta. Banul face legea, si atat timp cat votati neshte imbecili fie rosii fie portocalii fie albastri care nu acorda demnitate (si prin salarii decente) acestor oameni, ei vor inceta din ce in ce mai mult sa fie pedagogi, acceptand banii beizadelelor. Curat murdar donsoara Codruta

  10. Dacă extrapolăm un pic acest strigăt de disperare din partea unei mămici (care probabil, ca majoritatea mămicilor din România, nu se ocupă de copil, fiind ocupată cu „cariera”), putem scrie un articol: „DNA-ule, nu fura libertatea corupților! Lăsați-i să se bucure de ce au «agonisit»”!”.

    A, stai! Articolul ăsta l-a scris colegul de platformă, Cristian Ghinea: http://www.romanialibera.ro/opinii/comentarii/anticoruptia-e-inumana-215416.html

    Mde, în România toată lumea își vede de interesul propriu, fără să se gîndească la cel general (și trist e că inclusiv a patra putere în stat – presa – a început să facă asta…)

  11. problema nu este d nul ministru ci (scuze) acele persoane care il sfatuiesc(consilier).daca nu ai fost nimic inainte nu cunosti situatia.un consilier al ministrului trebuia sa fi fost un fost profesor-inspector vechime 30 de ani apreciat de colegi si nu de partide.

  12. Parerea mea este ca, doamna, sunteti intr-o enorma eroare ca si multi comentatori.

    Pai nu mimistru face organizari de-astea in muzee sau licee ci tocmai scolile respective carora li s-a acordat autonomie sa se organizeze cum vor. Asa ca, daca va nemultumeste ca odrasla d-vstra invata intr-un muzeu, ceea ce nu e tocmai rau, este vina managerului acelei scoli si in consecinta adresati-va lui.

    Aveti cumva impresia ca in clasa zero i se va rapi copilaria copilului d-vstra? Cata naivitate. pai ce mi-i gradinita grupa mare, ce mi-i scoala clasa zero!

    ///

  13. Varsta obligatorie de intrare in scoala este o tema controversata. Dar asa cum sunt conditiile acum in scoli mi se pare ca balanta inclina in a cauta sa protejezi copiii de influente nefaste. Repet o fraza din textul meu: „Nu este un secret pentru nimeni ca scolile nu au spatii potrivite pentru aceasta gaselnita a ministrului educatiei, ca isi cauta spatii prin locuri precum muzee, licee, parcuri, strazi sau mai mai stiu ei ce, ca parintii sunt complet dezorientati in ceea ce priveste viitorul acestor copii si unde ii vor duce din toamna care vine;copiii deja incep sa intrebe ce vor face ei”
    Ce ati face dvs.care sustineti cu tarie clasa zero, daca maine cand veti merge la scolile unde vreti sa inscrieti copiii, vi s-ar spune ca din lipsa spatiului, acestia vor merge 1 an in alte locuri, dintre care unele nu au nicio legatura cu scoala propriu-zisa , chiar daca acolo vor merge invatatori. Iar cand asemenea situatii sunt numeroase, masurile luate de Minister trebuie sa tina seama de ele, nu de o stare ideala. Scoala poate sa inceapa la sase ani, dar conteaza enorm continutul programei si unde se desfasoara orele, fiindca eu si alte mame pornim de la o stare cu care ne confruntam, nu de la situatii in afara realitatii.

    • De la o stare obiectiva (si deranjanta) precum lipsa spatiilor necesare ati ajuns la niste povesti lacrimogene gen copilarie pierduta si cretinitati comunistoide gen „nu-si educa copii aici”. Trebuie sa fii bine scufundat in rahat ca sa nu-ti mai puta, nu? Cam asta este concluzia. „Daca ati fi in rahatul de aici nu v-ati mai zbate sa faceti ceva, v-ati balaci fericit in el. ca noi toti”.
      Faptul ca „Varsta obligatorie de intrare in scoala este o tema controversata” nu duce absolut deloc la concluzia ca pozitia dvs este cea corecta. La fel de bine s-ar putea sa va situati pe partea totalmente gresita a baricadei. Faptul ca sunt cateva sute de parinti care au semnat petitia (din milioane existenti) spune destul de multe. Poti sa gasesti sute de persoane care sa-ti semneze orice tampenie.
      Nu ati spus nimic in cuprinsul articolului de programa, o bagarati acum in lipsa de alt. argument valabil.
      „Bietii copii ingramaditi” si alte patetisme nu aduc deloc vreun plus de obiectivitate articolului. Reprezinta doar o jelanie (mai bine nu pun niciun adjectiv).
      Si ia spuneti, scoala unde doriti sa invete copilul ati ales-o pe criterii de apropiere de casa? De va vaitati ca primul an trebuie sa-l faca mai departe. De ce nu cautati o scoala care sa faca anul respectiv mai aproape de dvs. Sau na, e mai comod doar sa cerem. Si scoala buna, si aproape de casa si toate cele.

      • Ca tot ati amintit de programa, poate ne-o postati aici sa o vedem si noi, poate aveti pile la ministru si v-a dat-o inainte sa o corectati. Pentru ca legea a aparut dar programa e „pe vine”.

      • @Dodo in special si tuturor celor care prefera un limbaj tare: nu mergeti un pic prea departe cu aprecieri de genul „cretinitati comunistoide”? Criticati tonul „jeluitor” al articolului, insa dumneavoastra insiva utilizati un ton agresiv, cuvinte care nu-si au locul in subsolul unui atare articol (vezi „rahat”). Ce va face sa credeti ca lipsa argumentelor in discutie, mascata prin agresivitatea asta deranjanta, ar convinge?
        Ma intreb ce v-a intaratat atat de tare in articolul de mai sus, sa veniti cu asemenea cuvinte…?

    • Doamna Daianu,

      Aceasta lege a educatiei a starnit f multe controverse! Desi sunt si lucruri bune in ea, unele absolut necesare si de aducere la zi in plan legislativ, sunt destule minusuri …

      Legea a fost in dezbatere luni bune! Dar o dezbatere care s-a putut compara cu „dialogul surzilor”! Rar s-a putut observa o asemenea opacitate, etichetata rapid ca atitudine antireforma sau mai stiu eu cum! A starnit pasiuni politice, care au blocat complet orice dezbatere reala … Pe de alta parte, singura sansa reala ar fi fost ca ea sa fi fost dezbatuta in plenul Parlamentului, unde parlamentari de diferite culori ar fi exprimat opinii si ar fi putut avea o anumita forta de a o amenda, in ciuda pasiunilor politice, tocmai pentru ca ar fi fost niste pozitii de impact in fata opiniei publice pentru parlamentarii respectivi ! Nu s-a intamplat pt ca Guvernul a preferat varianta asumarii raspunderii …

      Problema este ca ea se aplica in conjuncturi f diferite! Una este situatia in orasele mari, alta in cele mici si cu totul alta la tara! Discutati cu parinti aflati in situatia Dvs din alte localitati si va veti minuna ce diferente de conditii exista! Si ce diferente de probleme! Din pacate in toate cazurile sunt probleme!

      Parteneriate scoala generala-liceu cred ca este bine sa apara! Problema este ce aduce un astfel de parteneriat! Doar rezolvarea spatiilor de clasa? Eu cred ca trebuie sa fie mult mai mult! Dar problema spatiilor este una cronica in scolile romanesti! Resursa umana, de asemenea (hai sa o spunem pe sleau, cand multi profesori sau invatatori, in special din scolile generale, din invatamantul primar sau gradinite sunt platiti ca niste femei de serviciu, vor avea un randament „in plan educational” de femei de serviciu, vor face o educatie de femei de serviciu si vor fi vazuti de societate ca niste femei de serviciu!). Singurul lucru care mai face o diferenta, este pasiunea unor oameni, o anumita vocatie, dar pana cand? As vrea sa fiu bine inteles, nu vreau sa fac nici o remarca negativa la adresa femeilor de serviciu, pentru ca aceste persoana acopera o munca necesara, dar unui profesor i se cere altceva …

      Problema nu este neaparat varsta de inceput de scoala pentru un copil! Dar trebuie sa existe o corelatie intre ce fac la scoala si varsta lor! Programa scolara, da, este esentiala! Dar si mai important ca varsta primei zile de scoala si problema spatiilor este sa aiba parte de un invatator sau profesor bine pregatit si care, impreuna cu familia sau, cateodata, in ciuda familiei, sa il pregateasca pentru viata! Si moral, si ca nivel de cunostinte si deprinderi (mai intai cele esentiale, mai apoi cele adecvate personalitatii sale in formare si dezvoltare)! Si tare multe conditii ar trebui sa fie indeplinite pt acest lucru …

    • Simata doamna, o dati la intors.
      Pana la urma va deranjeaza ca prunculul Dvs. incepe scoala la 6 ani si ceva (clasa zero) si nu mai are timp de zburdalnicie (desi este fals, asta intr-o familie normala unde mama si tata pun semnul egal intre cariera si familie), va deranjeaza ca directorul de la scoala unde aveti pile nu are un spatiu pe masura pretentiilor Dvs. sau, in sfarsit, ca Funeriu este ministru? A-ti fi, alaturi de Marga, Abramburica si altii, inca o contestatara subiectiva.
      Sarut mana.

  14. Doamna, incetati a numi „alte locuri” ca si cum ar fi vorba de niste corturi sau soproane!

    Spatiile alea vor fi autorizate dpdv sanitar, deci nu trebuie sa va faceti mari probleme. Orice inceput este greu, dar aveti incredere.

    • Cred ca glumiti referitor la autorizarea acestor spatii intr-un timp asa de scurt. Cum ramane cu scoli cu vechime care arata jalnic. Si in care copii invata. Credeti ca le e rusine acum sa „amenajeze” niste subsoluri sau poduri de scoli drept clase. Si sa ne imaginam ca nu vor primi autorizare de functionare. Ce facem? Tinem copii acasa?

  15. Domnilor Shaq si D.L.Popescu,
    Oare este vina managerilor scolilor? Ce sa faca acestia? Sa se apuce sa construiasca scoli ? Ei doar se conformeaza cum pot unei legi.
    Cum puteti afirma ca a invata intr-un muzeu nu este tocmai rau! Aici nu am ce comenta!!!!!!
    Iar a sugera ca legatura stransa cu computerul de la 4-5 ani este automat o mostra de precocitate intelectuala, este o afirmatie hazardata. Sunt copii care isi petrec timpul pe calculator si sunt practic semianalfabeti. Din pacate, ceea ce sustineti unii dintre dvs. poate sa grabeasca iesirea copiilor din galaxia Gutenberg.

    • D-na Daianu,

      Daca un manager nu poate asigura conditiile decente intr-o scoala, nu are decat sa plece si sa lase locul altuia care poate. Cum zicea cineva mai sus, asta e autonomia, nu trebuie ca ministrul sa caute spatii la fiecare scoala din tara.

      As dori daca se poate o citare mai exacta la psihologii care recomanda 7 ani pentru inceperea scolii in Romania si, mai ales, de ce cred ei ca e mai bine asa decat in Occident.

  16. de acord cu demersul doamnei. Sunt din cei ce am inceput fara probleme scoala la 6 ani si 2 luni, insa ii avertizez pe cei ce fac analogii intre anii 80, cind am facut eu scoala, si anii 2010, in care ne aflam, ca se afla in greseala! Scoala a evoluat PROST mai ales in ultimii 10 ani, programa a fost incarcata enorm, copiii sunt suprasolicitati, acesta este motivul pt care consider ca pastrarea clasei 0 la gradinita e o masura mai potrivita.

  17. // Camelia nu a fost iritata pana nu a aflat ca va trebui sa duca copilul „oricum mai departe de casa„. Daca era peste drum era OK. Hai sa fim seriosi, nu rapeste nimeni nimic (ca sa nu vorbim de stupidul cliseu cu importul din occident). Cel mai bun exemplu e baiatul meu (are aproape 6 ani si e in anul doi de preschool, program pregatitor in cadrul scolilor de la varsta de 4 la 6 ani in Ontario). Pe mine uneori ma doare sufletul cand vad ca autobuzul scolii imi ia copilul la 8:30 si mi-l aduce inapoi acasa la 16:30 deoarece mi se pare ca e ingrozitor de dificil si obositor pentru el dar asta e doar perceptia mea, copilul e pur si simplu incantat. SI culmea e ca acelasi entuziasm fata de scoala il vad si la cei 3 colegi si prieteni mai apropiati pe care-i are. Ieri aproape ca a plans cand i-am spus ca azi, fiind vacanta, nu merge la scoala. Nu vad ce i s-a rapit copilului meu din viata.

    • as fi tacut in locul tau – Ontario este cumva in Ro? sau undeva unde sistemele educationale, sociale etc. au un avans de cca 60-70 de ani? …. as fi spus ca sistemul din Ro nu este pregatit logistic si administrativ pt. o asemenea „mutare”.
      doamna autor poate a insistat cam mult si „neproductiv” pe latura sentimentala a situatiei – este mama si o inteleg.
      eu cred ca problema este lipsa spatiilor adecvate. altfel, vom vedea cat de oportuna este schimbarea adusa prin lege.
      p.s.: cei care se „lauda” pe aici ca au inceput scoala la 6 ani, cu doctorate pe nu stiu unde etc., sa puna mana pe cartile de limba romana sa mai repete „scrierea corecta”.

  18. Parerea mea sincera este ca vad un articol dezlanat care in niciun fel nu va ajuta cauza sustinuta.
    Oricum varsta a fost marita, din pacate pentru copii. In Occident, clasa pregatitoare incepe in jurul varstei de 5 ani, iar clasa intai la 6 ani.Din pacate pentru noi, in Ro s-a adoptat prostia cu 7 ani minim in clasa intai. Pot sa spun ca, din cauza parintilor si a deciziilor lor de a nu le fura copilaria (cum le place unora sa isi justifice alegerea de a-i trimite la majorat in clasa intai), prin clasa a patra sunt elevi care au 11 ani,cu alte preocupari (de gimnaziu si preadolescenta) decat cei mai micuti care arata si se comporta cum e normal pentru un copil de ciclul primar.
    Da, programa este proasta, s-a ajuns sa se faca tabla inmultirii la mijlocul clasei a treia. Metodele de rezolvare ale pb (gen figurativa ,reducerea la absurd) nu le preda nimeni ca sa nu-i surmeneze pe bietii copii. In schimb, copiii nostri fac fara numar aceleasi tipuri de exercitii si probleme cu 5 mere si trei prune-cate fructe sunt in total- parca ar fi programati doar intr-un anumit limbaj. Invatatorii se spala pe maini, copiii nu se descurca daca le modifici tiparul de problema, nu sunt invatati sa gandeasca, sa vada cum se poate aseza problema respectiva in plan practic. Si uite asa ajung la 15 ani la testele Pisa sa mai puna iarasi Ro in coada clasamentului, pentru ca cei mediocri si slabi sunt majoritari. Ne amagim cu rezultatele deosebite la nu stiu ce concursuri internationale, acei copii au in spate parintii care ii sustin moral si financiar sau un profesor dedicat meseriei (foarte rari in ziua de azi).
    Zau daca m-ar deranja ca invata in muzeu, numai sa invete si sa aiba parte de un dascal adevarat. Si ,daca s-ar putea, fara 1001 de caiete speciale ca nu prea le folosesc la nimic. Un copil ca sa fie bun la matematica are nevoie de un creion, un caiet si un dascal sau parinte care sa ii dea la o parte toate problemele si exercitiile inutile care il robotizeaza si sa ii diversifice tipurile de probleme.
    Din pacate, scoala romaneasca este un fel de supermarket plin de caiete speciale, culegeri proaste,cduri fara numar, reviste de doi bani.Si nelipsitii fotografi.
    Eu una nu sustin clasa zero pentru ca ea a impins varsta la care se merge in clasa intai la minim 7 ani, o absurditate. Eu sustin ca un copil face fata fara probleme la 6 ani si ceva ai ca cei care sustin varsta minima de 7 ani au de fapt diverse motive personale pentru asta.
    Chestia cu clasa a noua si cu agresiunea asupra celor mai mici, de ce ar fi mai bine ca un copil de 7 ani sa stea cu unul de 3 in acelasi loc ?

  19. Copiii din generatia de acum sunt mult mai diferiti ,fata de cum eram noi la aceeasi varsta,multitudinea de informatii si universul lor psihopedagogic e mult mai evoluat decat al nostru,drept pt care la 6 ani sunt f capabil sa inceapa scoala,mai ales ca programa scolara a clasei I este f usoara.
    Cu cat intelectul lor este mai stimulat cu atat vor evolua mai mult….Sunt adultii uneori handicapati afectiv si vor sa le taie aripile sau sa le ingradeasca orizontul descoperirilor,sa ii tina cat mai mult inchistati mentala langa fusta mamei.
    Ca ultima informatie:si aici in strainatate copiii merg la scoala la varsta de 6ANI….o fi pt faptul ca nu au mancat salamul cu soia???hmmm

    • In strainatate nu intra la scoala in conditiile fizice ale scolii noastre. Nu se poate pune egalitate intre scolile din strainatate si scolile de stat romanesti nici ca dotare materiala, nici profesorala, nici ca programa. Cand vor fi egale din aceste puncte de vedere, putem sa aliniem si copiii si varsta la care ar trebui sau nu sa intre in scoala.

  20. Sunt uluit de ceea ce am citit in articolul dv.Argumentele mentionate de dv referitoare la copiii ministrului si la faptul ca acesta nu a studiat in tara, va descalica. Probabil ca va uitati prea mult pe antene si realitati. Nimic din ce mentionati in articol sta in picioare. As putea sa argumentez insa ma tem ca pierd vremea.
    Copilarie lunga si fericita copilului dv.

  21. Sper ca articolul dumneavoastra reflecta ingrijorarea unei mame care nu vrea altceva decat ce este bine pentru copilul ei. Pornind de la aceasta premiza, ingaduiti-mi sa va alung temerile. Cercetarile facute de specialisti in dezvoltarea copilului au ajuns de multi ani la concluzia ca primii 5 ani din viata sunt determinanti pentru dezvoltarea cognitiva a copilului. Pregatirea corespunzatoare a copilului pentru scoala asigura succesul acestuia pe tot parcursul ciclului de invatare. Practica actuala, sprijinita pe studii ale psihologilor, psihopedagogilor, specialistilor in comportamentul copiilor , se bazeaza pe importanta invatarii la varsta frageda ( incepand chiar de la 2-3 ani) pentru stimularea dezvoltarii creierului. Procesul invatarii este bazat pe joaca si astfel, copiii invata elemente grafice, litere si numere intr-o maniera fireasca, jucandu-se. Copilul de fapt descopera lumea din jurul sau prin joaca, se dezvolta complex intr-un mediu creat special pentru varsta lui. Nu-i rapeste nimeni copilaria, ci dimpotriva, copilul este ajutat sa se integreze mai usor atunci cand incepe clasa intai. Nu trebuie sa priviti inceperea scolii ca un fel de eveniment traumatic pentru copil, copiii vor sa invete iar scoala este un mediu potrivit pentru ei. Din experienta mea, chiar daca elevi de varste diferite impart aceeasi cladire, aceasta experienta este una benefica :cei mici se uita cu admiratie si invata de lamcei mari, in timp ce cei mari invata sa-i ajute, sa dezvolte sentimente de empatie si inteleg puterea exemplului.Cand lucrurile nu se intampla asa, este vina cadrelor didactice care nu-i supravegheaza si nu-i educa corespunzator.

    In alta ordine de idei, legea invatamantului recent adoptata poate ca nu este perfecta, dar a fost dezbatuta public si infiintarea clasei zero este un mare pas inainte in pregatirea copiilor pentru clasa intai. Prin infiintarea acestui nivel de pregatire, sistemul de invatamant primar se poate muta la un alt nivel calitativ, pentru ca se creeaza astfel un nivel minim de cunostinte atunci cand copilul merge in clasa intai.

    Sper ca aceasta explicatie sa va dea mai multa incredere in viitorul micutului scolar. Pana la toamna mai sunt 9 luni, timp suficient pentru clarificari si pregatiri.

  22. Nu impartasesc parerile d-nei Daianu,problema nu este varsta copiilor ci infrastructura precara. Acolo trebuie cautate posibilitati de imbunatatire. In cazul nostru fetita mea a mers de la 6 ani la scoala si nu am vazut nicio modificare emotionala. Este a doua in clasa(medie finalul clasei a 5 a) si nu cred ca va avea sechele nici mai tarziu. Problema este pregatirea profesorilor si infrastructura. Mai multi bani de la buget si totul ar fi mai usor.

  23. Ar fi foarte bine pentru copiii nostri sa nu se aplice aceasta lege. Am mers la scoala unde doresc sa invete fiica mea si subtil s-a sugerat ca nu e spatiu, nu sunt bani pentru adaptarea unui spatiu, toaletele nu corespund din punct de vedere a inaltimii si ar fi bine ca noi parintii sa facem presiune la inspectorat pentru a nu se aplica aceasta lege si totusi se fac inscrieri…. ca a venit ordin de „sus”.

    Un alt aspect e legat de faptul ca Domnul ministru nu a facut nici un calcul din punct de vedere financiar pentru „clasa zero”? Eu am facut. La gradinita platim 7 lei pe zi (2 mese si o gustare), la scoala vom plati 20 de lei pentru masa de pranz si orele de supraveghere dupa programul de studiu.

    Eu stiu ca aceasta modiificare legislativa a aparut pentru copiii care nu frecventau gradinita. Nu era mai simplu sa devina obligatorie grupa pregatitoare si totul ar fi fost mult mai simplu?

  24. Domnule „Dodo”,

    Va linisteste faptul ca petitia de pe internet este semnata de cateva sute de parinti si nu de milioane? Am gasit-o citind articole de presa referitoare la clasa zero. Dar v-ati intrebat vreo clipa cati au posibilitatea de a se exprima cu ajutorul computerului, la cate familii nu au vazut in viata lor un calculator, la cei care fac parte din populatia romma, care nu se pot exprima? Doar fiind milioane va emotioneaza? Sa cred ca atunci, cineva ne-ar intreba ceva…….
    Mi-am exprimat un punct de vedere, o ingrijorare si atat, fiind prinsa chiar acum in aceasta problema. Am dreptul sa o fac? Sper ca da.

  25. Ati punctat foarte bine problema „andu” si „Floarea”. Aici sunt problemele, nu in schimbarea managerilor de scoli. Ce vina au acestia domnule ” Shaq”? Cu ce v-au gresit? Ce sa faca?

    • Sa gaseasca solutii, caci de aceea sint manageri.

      Dar eram mai curios la partea cu psihologii romani care recomanda scoala cat mai tarziu, unde sunt?

      • Stiti ce se vorbeste prin Brasov ca s-a gasit ca si metoda: sa „populeze” o scoala pe care cu ceva vreme in urma au inchis-o si respectiva scoala sa incheie contracte cu scolile care nu au spatii si sa mute copii din clasa 0 acolo. Tare, nu? Adica iei copilul de la gradinita cu care s-a obisnuit 3 ani, il duci pentru un an la o scoala departe de casa (adica sa chinui si parintii cu plimbarea), intr-un colectiv nou si cu o invatatoare noua ca apoi dupa inca un an sa-l muti iar la scoala unde o sa-si continue activitatea pentru 8 ani, la un nou colectiv si o noua invatatoare. Super linistitor si nestresant pentru un copil de 6 ani. Cred ca de asa ceva au avut parte si „geniile” de mai sus care au inceput scoala la 6 ani.
        Exact cum a inceput acum o miscare de protest (cel putin pe internet) cu SMURD-ul ar trebui sa pornim macar in ceasul al 12-lea un protest pe tema clasei 0.

  26. Pentru „neo”
    Comentariul dvs. este stupefiant!
    In ceea ce priveste pilele de care vorbiti, daca le aveam, nu mai vorbeam astazi! Stateam linistita si priveam, asa cum fac multi, poate neloviti de aceasta situatie. Ne putem exprima parerile fara a fi considerati politici? Sper, ca da…….

  27. „eu si alte mame”…Incredibil !!! De ce excludeti doamna „mama” Tatii din discutie ? Cine si cum va permite(ti) sa calcati in picioare Demnitatea Tatilor ? Sunteti casatorita „doamna” ? Nu doresc ssi refuz raspunsul dvs.,deoarece articolul si tema propusa este simptomatica pentru gandirea actuala, ramasa cantonata undeva in trecut….Cum bine spunea Domnul Alt Vlad dialogul aici este imposibil… Bine punctat si de Doamna Dana, Domnul Gogu, Domnul Mark -3000, Domnul Andrei, Domnul Shaq, Domnul Michiu Stefan, Domnului Radu Borza felicitari, ca si Domnului Radu D.L. Popescu, adica majoritatea… Incetati „doamnelor” sa mai impuneti trenduri de psiho-socio-pedagogie copiilor nostri, nu ne mai impuneti teme false si egoiste si urmariti sistemele de invatamant din Finlanda ori cele din tarile anglo-saxone…Nu mai suntem dispusi sa va impartasim smiorcaielile puerile si-repet-egoiste- si respectati Tatii copiiilor…

  28. Cum le este afectata copilaria celor care incep scoala la 6 ani? Credeti ca incep cu integrale curbilinii?

    Isi pierd oare copilaria atunci incep scoala? Dar cei de 9 sau de 11, 13 ani nu mai sunt copii? Si pentru ca merg la scoala, ei nu mai au copilarie?

    Sau poate ar fi mai bine sa le prelungim copilaria cat mai mult, sa ii tinem in puf pana ii aruncam in masini fitoase, nu-i asa? Deh, baiatu’ mamii merita tat ce’i mai bun!

  29. Nepoata mea are 16 ani si aterminat clasa a 12-a in . . noua Zeelanda. Oare la cati ani se incepe scoala acolo? Oricum stimata Doamna traim in alte vremuri, vremuri in care nu mia e loc de taiatul frunzelor la caini in numele copilariei castigate!

  30. eu cred ca spatiile din scoli sunt in majoritate scolilor suficiente dar poate exista cam 20% din scoli care nu au spatiu suficient dar nu putem bloca o lege atat de mare (in sens de importanta) pt lucruri minore. trebuie cautate solutii

  31. De ce nu ne intrebam ‘de ce sali de sport in loc de scoli?’. Sau ‘de ce sint invatatorii (educatorii, profesorii etc) atit de citicati si criticabili?” dupa care sa cautam niste solutii si sa le mediatizam. Sau sa adunam semnaturi pentru, de exemplu, „scoala noua in satul vecin in loc de luminitze si papushoaie gretoase in tot tirgul” (ambele fiind din banii nostri). Tara asta o duce prost pentru ca fostii subalterni care faceau doar ce spunea seful, au ajuns acum sa fie sefi si sa nu mai aiba pe cineva ‘mai sus’ de care sa asculte. Aceasta stare de criza poate fi tratata ca o oportunitate, oportunitatea de a ne reorienta spre o dezvoltare durabila. Evident cu conditia sa existe dorinta la fiecare dintre noi si, mai ales, vointa de a incepe schimbarea cu noi insine. Nota bene: copiii mei au inceput unul la 6 ani si altul la 7; sint amindoi bine; mama lor s-a ocupat mult de ei si amindoi am muncit sa compensam deficientele de genul spatiu scolar, distanta fata de scoala, invatator neinteresat etc. Am impresia ca doamna Daianu ori a uitat ori a avut noroc de parinti care au tinut-o departe de greutatile zilnice. Avind in vedere ca sint deja bunic, ii sugerez sa arunce o privire dincolo de cercul ei de prieteni, cunostinte etc.si de interesele imediat. Toate cele bune !

  32. De la inceput trebuie sa spun ca acest text mi se pare patetic si fara substanta.
    Referitor la tema abordata, as vrea sa aduc cateva clarificari, sper eu obiective:
    1. si inainte, si dupa 1989 varsta de intrare la scoala, conform legii, a fost 6 ani. Faptul ca mare parte dintre copii au mers la 7 ani, a fost din cauza comoditatii parintilor care s-a potrivit foarte bine cu comoditatea invatatorilor, si asa a devenit o moda. Un invatator corect va va spune ca prefera un copil de 7 ani pentru ca acesta este mai independent (dezbracat, imbracat, legat la sireturi, acomodare cu un mediu nou…) si nu pentru ca este mai dezvoltat intelectual.
    2. incercati sa va ganditi si la momentul terminarii scolii, adica la finalul clasei a XII-a, mare parte dintre copii au 19-20 ani; credeti ca e normal asa? credeti ca le mai arde de scoala cand dezvoltarea lor fizica si psihica le da alte nevoi si prioritati? am vazut astfel de adolescenti care la 20 ani au preocupari de elevi dar cei din jur au pretentii de la ei de adulti; fiecare lucru trebuie facut la timpul lui.
    3. o organizare mai eficienta a claselor si a spatiilor din scoala, va asigur ca vor crea conditii bune de desfasurare a clasei 0.
    4. ca sa nu credeti ca vorbesc doar ca sa ma aflu in treaba, va dau urmatoarele detalii: am un copil in clasa I, care a mers la scoala la 6 ani si 3 luni, fara sa faca grupa pregatitoare la gradinita. Am luat decizia sa mearga la scoala din urmatoarele considerente:
    – avea deja 4 ani de gradinita si se saturase, nu-l mai interesa, chiar daca ii placea la gradinita
    – daca va veti uita pe programa scolara (o gasiti pe site-ul ministerului) veti vedea ca la grupa pregatitoare este exact aceeasi programa ca la grupa mare, mai precis se scrie ”programa scolara pentru grupa mare/pregatitoare, pentru copii de 6-7 ani” adica nu invata nimic nou in grupa pregatitoare, ci doar repeta ce au facut la grupa mare, singurul castig fiind exercitiul in sine.
    – cum spunea cineva mai sus, nu va imaginati ca la clasa I se incepe cu integrale, tot cu liniute si bastonase, dupa un semestru abia au facut cateva litere si adunarea si scaderea pana la 10
    – fara sa fie copilul meu un geniu, va asigur ca nu este nici-o diferenta de pregatire scolara sau intelectuala intre el si copiii de 7 ani jumatate de la el din clasa; intr-adevar se imbraca/dezbraca mai incet decat altii, este mai imprastiat si mai putin obraznic, in rest, dpdv scolar este in prima parte a clasamentului
    – cel mai important este ca ii place foarte mult la scoala, e foarte incantat de ce face acolo, e foarte curios si receptiv, de unde am tras concluzia ca a fost momentul potrivit sa mearga la scoala, adica nu l-am lasat sa se blazeze la gradinita, sa aiba impresia ca le stie pe toate si apoi sa mearga la scoala si sa fara chef

    ca sa nu va plictisesc, va recomand sa aveti mai multa incredere in copilul dvs, sa va ganditi ca chiar daca se joaca tot timpul cu masinute, poate ca i-ar placea sa faca si altceva, poate ca este curios sa invete lucruri noi, poate ca e capabil sa isi asume responsabilitati; de ce credeti ca se spune ca o limba straina se invata cel mai bine la o varsta cat mai mica? copiii nostri sunt ca un burete care absoarbe orice informatie cu multa curiozitate si dorinta; copilaria fericita nu inseamna doar joaca, iar faptul ca la scoala pana in clasa a IV-a se dau calificative arata ca s-a eliminat un mare stres pentru copil, notele si clasamentele.
    Cand luam decizii importante, este bine sa tinem cont si de ratiune nu doar de sentimente.

  33. In Franta copii sunt institutionalizati de la varste de 3 ani, de la sase merg la scoala in clasa preparatorie. Poate doamnele vor ca odraslele lor sa li se prelungeasca copilaria pana la 10 ani.

    • In Olanda scoala pregatitoare incepe de la 4 ani, si asta de mult timp… Si uite unde au ajuns olandezii dupa ce li s-a furat tuturor copilaria.
      Adevarul este ca nu cred ca mai exista vreo tara in Europa unde scoala sa inceapa la 7 ani (poate doar Italia, dar lor le gateste mama pana la 50, asa ca merge)

  34. Si eu sunt mama a doi copii, unul la scoala, clasa a VI-a si unul la gradinita. Desi copilul cel mare era matur si dezvoltat pentru varsta lui, eu si sotul meu nu am fost decisi in a-l da la 6 ani la scoala si a facut un an in plus la gradinita. Bine, anul acela nu a fost complet ratat, deoarece in fiecare dupa-amiaza a facut activitati extra-gradinita. Totusi, uitandu-ma in urma, la dezvoltarea de acuma a copilului (care e in clasa a Vi-a cum spuneam, dar are 165 cm inaltime si prieteni, deci si apucaturi de clasa a X-a) ar fi fost mult mai bine sa-o dau la 6 ani la scoala. Pe de alta parte, am avut o discutie foarte interesanta cu un psiholog in care acesta sustinea ca programa scolara, respectiv metodele de invatare si predare la scoala nu tin cont de stadiul de dezvoltare psihica si emotionala a copilului si ca de aici provin majoritatea problemelor acestor copii.
    Pe scurt, opinia mea ar fi urmatoarea: sa admitem clasa zero, sa presam ca si parinti ca aceasta clasa zero sa se desfasoare in conditii cat mai civilizate posibil si sa militam pentru a reforma radicala a curriculei (adaptarea acesteia la fazele de dezvoltare psihica si emotionala a copilului)
    Da, stiu, e o enorma doza de indiferenta in mediul scolar, cadrele didactice vorbesc cu noi mai degraba ca si cu niste potentiali adversari vesnic nemultumiti, nu ca si cu niste parteneri… Pot intelege problemele si temerile Dvs., dar de asemenea, noi ca si parinti ar trebui sa privim inainte. Generatiile de copii de acum sunt mult mai emancipati decat noi, copilaria lor nu mai seamana cu a noastra (si nu neaparat din vina noastra, a parintilor), trebuie si noi ca parinti sa fim atenti si sa ne adaptam la noile nevoi ale acestor generatii.

  35. Ce inseamna ca rapim un an de copilarie daca dam copilul la scoala mai devreme? Nu pot fi copii si la scoala? Copilul meu foloseste computerul, Iphone-ul, citeste carti si se joaca cu papusile. A mers in clasa I-a la 5 ani si 8 luni si va asigur ca nu i-am rapit copilaria! Invata la scoala despre dinozauri si despre plante si animale, despre reciclarea deseurilor si despre multe alte lucruri pe care nu la afla daca statea acasa.
    E de inteles ca sunt unii care rezista la schimbare, dar stiti vorba aceea: daca faci mereu acelasi lucru, vei obtine mereu aceleasi rezultate. Fara schimbare pierdem trenul!
    Pe scurt: cu cat incepe mai repede scoala, cu atat mai bine pentru copil.

  36. Varsta potrivita de incepere a scolii este diferita de la copil la copil. Fetita mea are aproape 6 ani dar deja citeste, scrie si socoteste. Conform legii, ea ar intra in clasa I peste 2 ani, la varsta de 7 ani si 8 luni, deoarece este nascuta in luna ianuarie, si ar da BAC-ul la 20 de ani (la varsta aceea eu eram anul III la facultate si imi si intemeiam o familie) ceea ce mi se pare cam absurd. Este curioasa si dornica de invatatura. In loc sa i se ofere posibilitatea de a progresa, va fi obligata sa se integreze in grupa zero, unde i se vor preda cu mare avant culorile si alte banalitati plictisitoare.
    Cum as putea sa imi imaginez ca scoala va avea un aport benefic in educatia ei ?

    Sa mai iau in calcul faptul ca scoala are acelasi grup sanitar de pe vremea cand mergeam eu la scoala ? Ba, gardul a fost renovat, asta datorita „bunei purtari” a unor elevi cu obiceiuri de traficanti, hoti si agresori. Cum va merge un copil de 6 ani la o toaleta mizera la care nici nu ajunge ? Unde se vor juca si canta si dansa asa cum se pretinde ? Intinsi pe o pardoseala rece si murdara pentru ca pentru dotarea claselor (in cazul in care se gasesc spatii) nu am nici cea mai mica speranta.

    Sa mai pun la socoteala si mainile rupte si capetele sparte de aceleasi bune comportamente ale elevilor in scoli ? Mi-o si vad trantita de perete de vreun grabit de clasa a VI-a care sare cate doua scari deodata si impinge toti copiii ce ii ies in cale. Acestea nu sunt conditii de educatie pentru un copil nici de 6, nici de 7, nici 9 ani.

    Doamna din Ontario, foarte frumos s-a laudat cu educatia copiilor dumneaei. Auzi … autobuz la usa casei … auzi … program supravegheat pana la 16:30. Cu asa conditii, si eu as fi tare incantata de scoala. Banuiesc ca doamna a uitat de ce a plecat din Romania…

  37. Varsta de 6 ani e OK pt a incepe clasa I-a, atat dpdv psihologic, cat si fizic. ce nu e OK la scolarei e doar programa extrem de incarcata si de neancorata in realitatea procesului de dezvoltare intelectuala. Daca in clasa a II-a un copil e nevoit sa rezolve sisteme de ecuatii cu 2 necunoscute si sa opereze cu multimi de numere reale, naturale samd, va pot garanta ca tot ceea ce rezolva acest sistem de educatie se rezuma doar la stimularea memoriei mecanice a copiilor. Este ceva absurd si penibil sa ceri asa ceva unui copil in procesul de instruire, atata vreme cat valoarea unei diplome universitare obtinute in tara la cea mai apreciata si recunoscuta institutie de profil, nu are aproape nicio valoare sau garantie la angajare. Sa-i invete mai bine sa traiasca sanatos, sa manance sanatos si sa gateasca sanatos ori sa actioneze optim… cat se mai poate, in caz de calamitati si dezastre. Sa invete si sa asimileze cunostinte in dezbateri critice si in dialog continuu cu cadrul didactic, nu doar sa taca si sa memoreze. Dece nu se lucreaza la programa scolara si din aceste considerente?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Camelia Daianu
Camelia Daianu
Camelia Daianu este absolventa a Academiei de Studii Economice (ASE) din Bucuresti si are un masterat in finante-banci; este casatorita si mama unui baietel de 5 ani si jumatate.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro