joi, martie 28, 2024

Dosar cu șina, unghii tăiate și batistă curată la concursul de la Ministerul Energiei

Prima frază pe care o scrisesem era: De pe site-ul Ministerului Energiei NU aflăm că se organizează un mega-consurs pentru ocuparea unor posturi din Direcția Generală Politici Energetice și (pompos adăugat) Green Deal și Direcția Afaceri Europene. Am căutat asiduu prin stufărișul de postări din site-ul ministeului și am găsit anunțul. Este aici. Mai sunt și alte posturi scoase „la concurs”, pe care le găsiți aici (să vedem cine se descurcă pe acest site). Ca fapt divers, căutand organigrama ministerului, vedem că ministru este încă, înjuratul pe vremea odiosului PSD – ALDE dar proaspat membru și senator capabil PNL, giurgiuveanul Toma Petcu.

La concurs sunt scoase 27 de posturi de consilieri care ar trebui să fie ocupate de cei care vor contibui la bunăstarea românilor, adică la scăderea prețurilor energiei pe care fiecare din noi o consumăm. Cei 27 de funcționari publici vor proiecta strategia și politicile energetice, dezvoltarea infrastructurii (critice) de producție, transport și distribuție de energie electrica, gaze naturale și produse petroliere și energie termică, fără de care România ar sucomba.

Posturile scoase la concurs sunt funcții publice de consilieri clasa I pe grade profesionale diferite: superior, principal, asistent și debutant. Cei care se înscriu la concurs trebuie să aibe vechime: superiorii de 7 ani, principalii de 5 ani, asistenții de un an și dedutanții fără.

În Direcția Politici Energetice și Green Deal sunt mai multe subcompartimenete cu posturi disponibile: Politici și Tranziție Energetică, Energie Nucleară, Politici și Investiții în Energie, Resurse Minerale Energetice, Energii Regenerabile și Hidrogen și Strategie, Tehnologii Noi și Stocare. (Pentru acuratețea informației, la Direcția Afeceri Europene avem Biroul Afaceri Europene și Compartimentul Relații Internaționale.) Data afișării – 3 august, dosarele se puteau depune până în 23 august, susținerea probei scrise fiind în 3 septembrie.

Cu ocazia săpăturilor pe care le-am făcut în site-ul ministerului am aflat că exista și o Direcție de Prevenire și Gestionare Riscuri în Sectorul Energetic, care face (și ea) angajări. (Este un început pentru glumele – pardon, doream să zic altceva – care vor urma?)

Care este subiectul articolului, vă întrebați! Din 2012 tot scriu că România nu a avut și nu are o structură de cercetare, analiză și proiectare de strategii și politici energetice. Se va face de luna viitoare! Dar cum?

Cunoscătorii industriei energetice au zâmbit. În general se cunosc între ei. Se cunosc bine … Dar să intram in subiect!

Cercetarea și analiza sunt domenii interdisciplinare în care mediul universitar este implicat. La noi nu! Există specialiști în cercetare și analiza a evoluției industriei energetice. Numai dacă mă uit pe cele patru rafturi de cărti (pe care le am) din domeniu, pot enumera destui specialiști români care pot participa la elaborarea de strategii și politici energetice naționale. Cercetarea, analiza și proiectarea de strategii înseamnă în primul rând mediul academic unde sunt oameni dedicați („născuți, nu făcuți”) studiului mediului internațional și relațiilor energetice (bănuiți de ce nu zic geopolitică energetică) și studiilor cu caracter de noutate tehnologică. Garantez că nici unul dintre cei care au studii academice serioase, care au scris cărți, care sunt comutați zilnic la ceea ce se întâmplă pe plan național și internațional în domeniul energiei nu își doresc să acceadă la minunatul post al „funcției publice de execuție de consilier clasa I, grad profesional superior”. În primul rând pentru că au cariere și (uneori) lucrează în mediul universitar, în al doilea rând pentru că nu se încadreaza în condiția „vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice” (un prieten s-ar întreba care ar fi acelea și un altul ar scrie wtf) de minim 7 ani, în al treilea rând trebuie să se încoloneze șirului lung de yes-mani ai ministerului și de a avea obligatoriu păreri similare cu cele ale șefimii. (Și ar mai fi și al cincilea motiv, ce este peren: miniștrii sunt de la partidul X, sunt habarniști, antipatici, vânduți rușilor, vânduti OMV-ului, vănduti baieților deștepți din energie, sunt spăgari … completați fiecare ce crede …)

Cum se face în alte state: în minister sunt doar câțiva funcționari, bine pregătiți, care sunt cu ochii pe tot ceea ce se scrie în presă sau în revistele de specialitate, pe studiile făcute în companiile sau ONG-uri. Aceștia își fac o idee despre studiile care ar trebui să le lanseze ministerul și lanseză un concurs în care deobicei se înscriu echipe din universități, ONG-uri sau companii specializate în studii pe domeniu. În România, eu cunosc cel putin o astfel de companie privată, un institut de stat – cel din Râmnicu Vâlcea, unde se studiază tehnologiile pe hidrogen, minim două ONG-uri serioase, ca să nu zic că echipe din cel puțin trei centre universitare pot participa la astfel de „call”-uri. Cum vor fi materialele făcute de cei din minister și cum ar putea fi proiectele făcute de specialiștii cu ani grei de cercetare la activ?

Pun pariu că acest gen de abordare este mult mai ieftină decăt cea adoptată de minister!

În alte țări, există institute de cercetare specializate care elaborează studii din proprie initiativă, la comandă sau participă la licitatii internaționale. (Culmea este că în România există un astfel de institut în domeniul cercetării aerospațiale cunoscut pe plan internațional.)

Nu putem să tragem decât o concluzie: mai există lipitori de afișe (pentru debutanți) sau bravi luptători de campanie (pentru asistenți) sau funcționari de recompensat (pentru superiori) pentru care se inventează câteva zeci de posturi. (Am zis că sunt mai multe concursuri). Este posibil ca sinecurile să acapareze toate aceste posturi importante. Nu o să aflăm decât pe buzunarul nostru că se va scumpi energia, ei neavând ce să ne explice. Nu vom afla decât din presă că a explodat o conductă de gaz în care s-a băgat hidrogen. Nu vom afla decât pe pielea noastră că vom intra în black-out. Vom afla cât de frumos bate vântul în elicile fermelor eoliene, care nu nu au unde da energia că nu avem fire. Vom afla ce blajin strălucește soarele în fermele solare din Satu Mare. Nu vom afla deloc că se vor face investiții în capacități securitare de producție de energie electrică ci doar că s-au închis cele existente. Și toate acestea pe banii noștri, inclusiv salariile viitorilor strategi.

Nu mă credeți? Deschideți linkul acesta, mergeți la pagina 31 să vedeți ca un nuclearist trebuie să știe Constituția și câteva legi, din care jumătate se referă la codul administrativ, egalitatea de șanse, organizarea ministerului. Nimic despre studiile terminate (măcar un master, dacă nu un doctorat), nimic despre articole publicate, nici o lucrare serioasă și de referință care sa se refere la domeniu în bibliografie. Cu ce se va ocupa strategul? Vă pun nervii la încercare: la pagina 6 îi veți găsi 36 de atribuții și vă veți da seama că postul este de fapt pentru o persoană predestinată. La fel (probabil) sunt toate posturile. Vă veți convinge dacă citiți atribuțiunile. O să le aflăm numele până la șfârșitul lunii septembrie și ne vom uita pe cv-urile lor.

PS: Colac peste pupăză, ministerul își recicleză angajații. Caută o firmă „competentă”. În SEAP apare anunțul acesta. Dumneavastră ce credeți despre ambiguitatea lui? Eu nu-mi dau cu părerea decât după ce voi documenta compania câștigătoare.

Distribuie acest articol

26 COMENTARII

  1. Da, se angajează niște viziri, niște agale și beș-agale, niște beșlegi și niște caimacami în minister. Și Orban se prgătește să dea concurs pe 25 septembrie pentru un post de consolare (la BNR?). Cel de bufon, pe care-l ocupă acum, e prea solicitant. Care-i problema?
    Domnul e Mare! Pacea fie cu Domnia voastră!

  2. Adica chiar ati crezut ca penelisto-rezistentii vor fi altfel decat pesedistii? „ce bine-mi pare ca ai luat teapa!”. Aveti ce ati votat, babaetz! :)))

  3. Mulțumiri domnului Cosmin Gabriel Păcuraru că ne-a atenționat din timp privind țeapa minuțios/detaliat pregătită de Ministerul Energiei! Nădăjduiesc că politrucul nacealnic Toma Petcu va reacționa cu înțelepciune.

  4. „Lipitori de afise” e o insulta gratuita si apriorica. Usurinta cu care dumneavoastra lipiti aceasta eticheta denota rea intentie. Cunosc tineri foarte bine pregatiti care sunt dispusi sa vina sa lucreze in ministere, nu doar cel al energiei, pe salariile deloc motivante pe care legea le prevede pentru functia de consilier debutant. Dincolo de asta, aduceti argumente desprinse de realitate: mare parte din bibliografie este impusa de ANFP, nu este stabilita la nivel de ministere – necunoasterea acestui aspect nu v-a dat nicio ezitare, ceea ce inseamna ca nici macar nu stiati ca nu stiati. Alt exemplu: tot legislatia prevede ca masteratul si /sau doctoratul reprezinta cerinta pentru functiile de conducere. Si tot asa.

    • Cred ca nu ai inteles esenta articolului si anume ca totul a fost facut pe sest astfel incat sa se prezinte cine trebuie, iar ailalti care accidental au aflat sa nu aiba nicio sansa.
      Lipitorii de afise, fata lu’ tata sau baiatu’ ,,lui ala” cu care fac eu afaceri si altii asemenea sunt rasplatiti cu functii bugetare pentru clientela de partid. Odata intrat intr-un post dintr-un minister ai toata viata asigurata un loc de munca caldut la stat.
      Nu fi trist, partidul iti apreciaza postarea!

      • Nu pot aprecia parerile exprimate cu prejudecata. Nu a fost nimic organizat „pe șest”. Pe langa anuntul de pe site-ul ministerului, a postat si ministrul pe pagina lui de Facebook. Daca vreti sa aveti o contributie, analizati motivele pentru care se prezinta putini candidati, in general vorbind. Nu deschideti gura fara judecata.

    • Pai nu pentru salarii vin – vin pt. cv si pt. „rampa de lansare”, adica vor fi promovati cat de repede, mereu se inventeaza posturi noi >:
      Adica ANFP face subiecte si bibliografii ashaaaa… de capul ei? fara sa se consulte cu ministerele? Cum fac? le trag la sorti din ceva manuale scolare? :P

  5. PS De apreciat la modul sincer efortul de documentare pe care l-ati facut pentru acest articol. As zice ca daca tot v-ati pregatit ati fi putut sa canditati la una dintre functiile de consilier superior, ca sa dati exemplu.

  6. Cum v-am mai povestit am interactionat cu comisia PNI din Ministerul Energiei.
    Priveau centrala cu ,,ochi straini si goi”.
    Au venit pentru ca au fost obligat, au vazut, n-au inteles nimic, au mancat protocol si au plecat. Acasa au semnat hartiile si gata.
    Ce poate fi mai frumos in fisa postului?
    Docilii cu privirea goala!
    Din 10 unul stia despre ce e vorba, un dinozaur al sistemului, restul politruci si PCRuri.
    Nu va mirati, competenta e la privat nu in minister!

    • :))) am vazut direct cum e competenta la privat. La fel ca si la stat. Repet mesajul precedent: identificati problemele reale, nu dezbateti unele inventate.

  7. Daca asta aduce vreo consolare iată o experienta de tip dâmbovițean, dar nu in România.
    Am lucrat un an într-o poziție tehnica in cadrul unui minister dintr-o tara occidentala. Intr-o zi a venit prin transfer de la politie un aparatchik. Omul n-avea nici o legătura cu noua slujba, dar avea acolo de unde venise salariu foarte mare. Ca sa-si poate mențină salariul trebui sa aibă in noul departament un minim 3 subordonați. A fost numit ca șef la o echipa nou creata, Politici si Strategii, si au fost angajați încă trei pălmași ca sa-si poată incasa omul bănuții câștigați cu greu la politie. Am crezut ca este un accident, pana când a venit prin transfer de la alt minister si directorul de departament, adjunctul ministrului, nici acesta n-avea nici o legătura cu domeniul nou. Lucram cam 3-4 ore pe zi si tot mi s-a spus ca stric obiceiul locului. Intr- zi am fost sfătuit sa nu mai dau aprobări in chiar ziua in care a venit solicitarea, sa las cererea sa zacă vreo 3 zile, altfel solicitanții se vor obișnui cu acest ritm nou. Dupa 11 luni mi-am data demisia si m-am întors in jungla.
    Cat am stat acolo am găsit in biroul pe care-l ocupam calificativul primit la un interview pe care-l dădusem acolo cu ani înainte si nu fusesem acceptat. Decizie: nu aveam experienta necesara. Fusese preferata o tipa care terminase facultatea (bachelor) cu doua luni înainte. Am gasit-o acolo si i-am devenit sef, era întruchiparea incompetenței. Ii întreb pe seful meu cu care eram in relații destul de bune, cum de-a fost preferata tipa ast. Raspuns: am avut anterior ceva experiente proaste cu est-europeni, better the devil you know.
    Dupa vreo 16 ani citesc in ziare ca fostul directorul de departament a fost numit șeful agenției naționale de siguranța muncii. Ii citesc CV-ul si vad ca intre timp mai fusese si pe la Ministerul turismului si la cel ce se ocupa cu pescuitul. Îl găsesc apoi într-o interpelare in Parlament, încasase 25% creștere la salariu într-o schema care avea ca intenție sa mențină la stat cadrele tehnice. Era singurul care n-o merita. Nu cred ca a dat banii înapoi.

    • Nu cred ca exista tara in care sa nu existe 40-50% de incapabili printre angajatii la stat. Din nefericire trendul a ajuns si la multinationale, probabil un procent mai mic, dar e in crestere. De curind o universitate germana a scos un post la angajare si a scris, negru pe alb, ca nu angajeaza albi.

    • Gogolian exemplu! Dar ar fi mai bine să facem un exercițiu de gândire: de ce s-a ajuns aici? Și după ce întocmim pomelnicul de factori, cu mii de note de subsol și aproape tot atâtea referințe academice, să ne punem altă întrebare: se mai poate face ceva? Pentru că există hambare atât de infestate de șoareci și șobolani încât ajungi să te gândești că o cârpă înmuiată în petrol lampant, aprinsă în vârful unui băț, e mai ieftină decât saci de otravă și zeci de capcane aproximative. O nouă resetare, cum s-ar zice, dar una de bun simț, nu aia mare propusă de tartorii șobolanilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Păcuraru este consultant în regim de freelancing. Are un doctorat în „Relații Internaționale și Studii Europene” la Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj Napoca cu o teză depre securitatea energetică a României. (2013) Este autorul cărților „Romania – Energie si Geopolitică” (2018) și „Energia – o problemă de securitate națională” (2022), precum și a numeroase articole științifice în domeniul securității și politicilor energetice în publicații de specialitate naționale și internaționale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro