Cele mai dezvoltate țări ale lumii nu sunt, nici pe departe, cele mai bogate în resurse, nici neapărat cele cu populații foarte mari. În vârf de tot sunt țări mici, iar o analiză aprofundată realizată de International Institute for Management Development din Lausanne dă explicații valoroase pe această temă, în “IMD World Competitiveness Report 2024” (la noi, “Initiativa pentru Competitivitate” realizează o sinteza a raportului, sub titlul: “Reîntoarcerea la meritocrație, educație de calitate și profit sunt esențiale pentru creșterea competitivității în România și UE”).
Potrivit Raportului citat, primele 5 poziții sunt ocupate în prezent de țări care au o populație totală de 33 milioane de locuitori. Acestea sunt: Singapore, Elveția, Danemarca, Irlanda și Hong Kong. Romania se situează pe locul 50, în coborâre cu două locuri față de anul precedent. Ce putem învăța de la acești cinci performeri? Ce îi unește? În câteva cuvinte, capitalismul liberal, așezat pe câțiva piloni cheie: calitatea educației, curățenia, finanțele puternice, taxele mici, inovația permanentă, infrastructura de înaltă calitate, birocrația mică, transparență guvernamentală și deschiderea pentru cooperarea internațională. Adică, nu este absolut nimic nou sub soare: țările cu politici care sunt consecvent și constant atașate valorilor capitalismului liberal sunt cele care culeg roadele acestor politici, prin performanță și competitivitate, care duc la bunăstare în cel mai înalt grad.
Dacă listăm trăsăturile care unesc cele cinci țări, vom vedea că, de fapt, politicile noastre în domeniile respective sunt foarte departe de ceea ce fac aceste țări. Ba chiar, politicile publice par croite în așa fel încât să ne îndepărteze de la liniile de forță ale capitalismului liberal, pentru a satisface doar închipuiri ale unor politicieni demagogi, la rândul lor școliți foarte aproximativ, care de fapt doresc doar să își mențină privilegiile, inclusiv folosind numărul mare al celor cu educație încă și mai sumară decât a lor. Cu alte cuvinte, politicile publice ne îndepărtează tot mai grav de cele care aduc succes țărilor dezvoltate, pentru a ne cantona tot mai greu remediabil în grupul țărilor cu democrație mai mult mimată, pradă unor oligarhii atotputernice, fără o libertate economică reală.
Nu vreau să intru foarte mult în a discuta toate trăsăturile, descrise mai sus, ale capitalismului liberal. În acest articol voi vorbi doar despre o singură trăsătură, a cărei încălcare flagrantă se regăsește explicit în programele partidelor auto-denumite suveraniste. Aplicarea în practică a liniei lor politice, aparen nevinovate și chiar “patriotică”, ar aduce de fapt, în scurt timp, un dezastru economic total: controlul mișcărilor de capital. Şi am să încep prin a cita din programul electoral al partidului AUR: “Statul român va fi deținătorul pachetului majoritar de acțiuni la companiile din domeniile strategice, precum și la cele care prelucrează bogățiile naturale, iar cetățenii români vor avea acces facil și drept de preempțiune la cumpărarea de acțiuni în aceste companii. Pachetele majoritare de acțiuni OMV-Petrom și ale altor companii strategice vor fi recuperate treptat, prin intermediul unei despăgubiri corecte, după ce se va verifica îndeplinirea tuturor obligațiilor contractuale, inclusiv a celor de la vânzare.”
Am observat că oameni de bună credință nu găsesc nimic rău în aceste măsuri de politică economică. Voi explica mai jos de ce acestea nu sunt doar cu totul anti-economice, dar ne-ar arunca afară din lumea dezvoltată, în foarte, foarte scurt timp.
Am început prin a arăta care sunt țările cele mai competitive din lume. Niciuna nu are vreo restricție de capital: oricine poate investi liber în țările respective, în orice domeniu. Același lucru este, de altfel, valabil în toate țările avansate economic – iar motivul este foarte simplu: mișcarea liberă de capital asigură mai multă competiție, mai multă eficiență, mai multă productivitate, în țara care primește investițiile. Intrările de capital nu înseamnă doar bani, ci și tehnologii, know-how, metode de organizare mai eficientă a producției; toate acestea sunt beneficii pentru țara în care se investește. Și reciproca este valabilă: cu cât restricționarea mișcărilor de capital este mai severă, cu atât mai mult rămân în urmă țările în cauză, oricâte resurse naturale ar avea ele. În acest sens, este de semnalat că în numărul de săptămâna trecută al prestigioasei publicații “The Economist” editorialul se intitulează “Africa are nevoie de o revoluție capitalistă”. Articolul argumentează de ce “ortodoxia de stat” a adâncit prăpastia veniturilor dintre țările africane și restul lumii și arată că doar prin abandonarea ei țările de pe continent ar putea fructifica oportunitățile uriașe pe care le au.
Cele de mai sus arată de ce una dintre condițiile ce trebuie îndeplinite înainte de a adera la UE este să elimini orice restricție în mișcarea capitalurilor. Noi am făcut-o în 2006, iar de atunci încoace intrările de capital în România au fost spectaculoase. Astfel, la sfârșitul anului 2005, conform datelor UNCTAD, totalul cumulat al investițiilor străine directe era de 25 miliarde de dolari; în 2023 el ajunsese la peste 125 miliarde de dolari. Dacă adăugăm aici cele circa 68 miliarde euro intrări nete de resurse ale UE în România, de la preaderare până în prezent, avem o imagine a uneia dintre cauzele importante ale progresului uluitor al economiei României din ultimele două decenii. Progres care a atras, printre altele, creșterea puternică a salariilor în economia țării noastre, până la un nivel de peste 1050 euro net în prezent – la care nici nu am fi visat în anul 2000.
Așadar, angajamentul de a nu restricționa mișcările de capital a fost o precondiție pentru aderarea la UE. În cei aproape 20 de ani care au trecut, am avut un extraordinar câștig ca urmare a acestei stări de lucruri. Deci, ceea ce ne-a făcut foarte bine trebuie schimbat. De ce? Pentru că sună mai patriotic după urechea unora?
Să mergem mai departe. Privatizarea Petrom a dus la o fantastică creștere a eficienței acestei companii. Profitul încasat de statul român, din dividende, a fost cu mult mai mare pentru partea care i-a rămas în proprietate decât încasa din întregul capital. De ce? Pentru că investitorul austriac a venit cu know how și cu metode de management incomparabil mai performante decât cele de care putea dispune statul roman. Un rol a jucat, probabil, controlul mult mai eficient al corupției, care este endemică în entitățile aflate în proprietate publică.
Același lucru este valabil pentru orice industrie după privatizare. Îmi vine în minte și cazul dramatic al “Sidex” Galați – unul din coloșii industriei comuniste, care aducea, an de an, pierderi de ordinul zecilor de milioane de euro. În 2001 combinatul a fost cumpărat de LNM Holdings NV. Azi, cu o capacitate de producție de 3 milioane de tone de oțel pe an, “Liberty” Galați este cel mai mare producător de oțel integrat din România.
Mă opresc aici cu exemplificările. Rămâne însă întrebarea: care o fi rațiunea economică de a naționaliza industrii privatizate? Să ne asigurăm că revenim cu mai mult talent la jefuirea banului public? Trec peste faptul că valoarea de piață, acum, a Petrom este, probabil, de zeci de ori mai mare decât la momentul privatizării; de unde scoate statul român atâția bani? Sau cumva facem o privatizare forțată, sub valoarea de piață, că așa ar fi mai moral? Aici, avem un exemplu luminos: Venezuela – țara cu cele mai mari rezerve cunoscute de petrol din lume; după naționalizarea forțată a industriei petroliere, țara a intrat în marasm, iar în prezent este una dintre cele mai sărace țări din America Latină. Cam asta ne dorim și noi, nu? Mă rog, rezervele noastre de petrol nu sunt oricum cine știe ce, dar dacă tot e să facem praf și ceea ce avem…
Dar asta nici măcar nu e cea mai mare problemă. Imediat ce România introduce restricții de capital, contravine direct Tratatului UE. Procedura de infringement poate dura ceva timp, dar piața este cu mult mai sensibilă la semnale proaste. Iar capitalurile, care acum intră în țară, s-ar încetini, după care ar începe să plece. Încă și mai grav de atât: declasarea rating-ului de țară s-ar produce instantaneu – nu când s-ar naționaliza, forțat sau nu, Petrom, ci când guvernul român ar anunța că intenționează să facă asta. Iar cu rating “nerecomandat investițiilor” finanțarea deficitului bugetar se va face la costuri cu mult mai mari – până când piața ar seca de tot. Întregul proces nu ar dura mai mult de 6 luni. După care “suveraniștii” vor mai rămâne doar cu atât: cu urlete că dușmanii sorosiști și conspirația iudeo-masonică au ceva cu țărișoara. Iar noi vom fluiera a pagubă… Rău de tot!
Nu este un scenariu apocaliptic. În aceste zile, când situația politică rămâne fluidă, iar programul de guvernare al majorității pro-europene este în ceață, dobânda pe piața secundară la titlurile de stat pe 10 ani a trecut de 8%, copios cea mai ridicată din întreaga UE. Cum ar evalua piața un program “suveranist”, care pune sub semnul întrebării însăși apartenența țării la UE? Să nu ne facem iluzii.
Libertatea mișcărilor de capital este o trăsătură fundamentală a reglementărilor Uniunii. Dar partidul la care m-am referit nu vizează doar să nu o mai respecte, dar are și alte idei: “Constituția României, ca lege fundamentală a statului, trebuie să prevaleze, în raport cu reglementările europene.” O şopârliţă nevinovată, în condițiile în care chiar tratatul de aderare prevede limpede că reglementările Uniunii prevalează în fața reglementărilor naționale diferite. Nu este vorba de “umilirea” românilor, ci doar de o regulă elementară: dacă vrei să faci parte dintr-un club, respecți regulile clubului în care vrei să intri. Dacă nu vrei, nu te forțează nimeni să rămai acolo!
În concluzie, România parcurge cea mai fastă perioadă din întreaga sa istorie. Aceasta se materializează prin creșterea fără precedent a producției interne, prin securitate națională cum nu am avut vreodată, ca și printr-o creștere fără precedent a standardului de viață al unei majorități covârșitoare a populației. Toate acestea au fost posibile prin integrare economică, politică și militară în structurile euro-atlantice. Iată însă că, acum, vine un grup de partide, care se autointitulează “suveraniste” și doresc să întoarcă țara din drumul ei de succes. Se spune că și drumul spre iad este pavat cu bune intenții. Eu nu reușesc să decelez însă nici cea mai vagă bună intenție în aberațiile pe care acești “suveraniști” le-ar pune la cale, dacă ajung la guvernare.
Nu e mai puțin adevărat însă că avansul electoral al “suveraniștilor” a avut drept suport și politicile amețite ale partidelor denumite azi “pro-europene”, care de fapt îndepărtează, și ele, țara de la direcția spre care se îndreaptă țările dezvoltate ale lumii. Spre exemplificare, toate măsurile cuprinse în PNRR ar apropia România de standardele economiilor dezvoltate; din nenorocire, nu doar că “pro-europenii” nu știu cum să mai fenteze aplicarea lor, dar adeseori susțin că nu autoritățile române au scris programul, ci niscaiva dușmani…
Nu avem mult timp la dispoziție. O înțelege ceva din asta majoritatea care guvernează țara, azi?
Pt mine interventia statului in economie, sau, Doamne fereste, nationalizarea, sunt crime si ar trebui pedepsite la Haga.
Privind rankigul as avea o observatie, sau poate doua. Pe vremuri se spunea ca tarile nordice s-au dezvoltat mai puternic tocmai pt ca trebuiau sa lupte contra vicisitudinelor (tii ce cuvint greu) naturii. Intre timp insa, s-au schimbat cumva conditiile lumii. Iata ca o mica tarisoara care a bagat totul in niste cipuri cit unghia reuseste sa domine lumea. Sigur ca e vorba de multa inteligenta, dar mai e vorba si de mitul care se povesteste despre evrei. Pe vremuri nu aveau dreptul sa practice anumite meserii si s-au specializat ín anumite domenii.
Si despre romani se spunea pe vremuri ca ar fi maiestrii in improvizatii, pai, daca nu aveau cu ce, faceau din rahat bici.
Crime ce ar trebui pedepsite la Haga?! Parcă spuneai că ești trumpist convins!
Cele mai puternice intervenții în economie și cele mai crunte măsuri împotriva pieței libere le anunță tocmai Trump: protecționism vamal, sugrumarea liberei circulații, corectarea deficitului prin metode politice, influența reciprocă a politicului cu economicul, șantaj economic și politic.
Cat despre respectul lui Trump pentru proprietatea privată, citește articolul următor:
https://www.wiwo.de/politik/ausland/donald-trump-so-steht-es-um-den-grossartigsten-golfplatz-der-welt/24464084.html
E vorba de un amărât teren de golf pe care Trump l-a construit lângă Aberdeen și pentru care nu se sfiește să afecteze mediul înconjurător și proprietățile locuitorilor din zonă.
SUA nu a ratificat statutul roman și nu este parte a ICC Haga.
Si despre romani se spunea pe vremuri ca ar fi maiestrii in improvizatii, pai, daca nu aveau cu ce, faceau din rahat bici.
____
Mda, faine perspective: carpitul gardului cu sarma ;)
Un articol bun!
Totusi, parca nu e potrivit „capitalismul liberal”. „Capitalism” e suficient.
De altfel, ati uitat una din trasaturile de baza ale capitalismului (mai ales daca ii spunem „liberal”): „riscul investitorului”. La noi nu e recunoscut si se pun al naibi de multe piedici. Chiar penale. Si cei care isi risca banii pentru a ridica o afacere, nu sunt priviti cu ochi buni de functionarime, servicii si politruci. Firesc, le poate submina pozitiile. Si le iau locul. Nu functiile, importanta locului lor in societate.
Pot apare lideri in economie in afara acceptului de dosar, dat de servicii si politruci. Si nu vor asta in ruptul capului. Concurenta libera in interior este „verboten”. De ce ar fi admisa pe plan extern?
In Romania, intoarcerea la economia dirijata si/sau etatista este expresia activului de partid si celor din servicii (desi acum e vorba de beizadelele lor, care i-au succedat in functii), care vor sa ramina singurii stapani ai tarii. Si sa concentreze puterea economica in mainile lor.
Mai ales ca nu avem un capital privat suficient de puternic si concurenta cu capitalul strain este devastatoare.
Dupa cum stiti, nici celor ce au destui bani, nu li se da voie sa infiiinteze banci comerciale autohtone. Oare de ce? Si limita minima de capital pentru o banca a fost ridicata abuziv la 5.000.000E. Plus interdictia de a da …”bani cu camata”. (Este adevarat, cei care au multi bani, sunt si suficient de prosti sa nu-si dea seama ca -intotdeauna- comertul cu bani a fost, este si va fi cel mai rentabil.)
Nu mai vorbesc ca bancile noastre nu dau credite (indiferent de varsta) garantate cu aur. Nu se accepta etalonul suprem in economie; pentru blabla cu varsta, munca, masina, casa, pamintul. Daca intervine un accident, banca va depune mari eforturi pentru a vinde garantiile. Deseori in pierdere. Cu aurul nu depun nici un efort si se vinde imediat(la un pret mai mare decat initial), daca nu vor sa-l pastreze in fondul de garantii al bancii. Ce denota asta? Prostie? Sau limitare intentionata a cifrei de afaceri? (Plus potentiala crestere a pietii libere si averii romanilor.)
Problema pleaca de la faptul ca serviciile au avut grija ca patura de mijloc sa fie redusa si cu o putere economica foarte mica. Romania este tara marilor imbogatiti (de multe ori nelegal, in legatura cu serviciile) si a bugetarilor favorizati. Restul e o masa amorfa de saracani. Acum, serviciile plus marii imbogatitit si bugetarii vor sa-si reimpuna dictatura.
Ajutati si din afara, normal…
Tara este intr-un mare impas. Dincolo de aliante externe.
Este vorba de o noua dictatura si un furt al proprietatilor, in favoarea unui numar restrins de indivizi.
de dragul obiectivitatii, se cuvine a fi detaliat contextul:
https://www.bursa.ro/fondul-suveran-de-investitii-din-planul-simion-greu-de-implementat-in-actualele-conditii-economice-03644355
ca nici eu nu eram informat (doar ceva franturi din auzite), nefiind un simpatizant, nici macar votant nehotarat (am fost doar hotarat sa nu votez), am acum ocazia sa le acord atentie.
Referitor la opinia specialistor (nici nu conteaza care or fi ei si cata dreptate or fi avut cu predictiile lor mai mult sau mai putin realiste), precum ca „Cu toate acestea, specialiştii afirmă că actualele condiţii economice din ţara noastră nu permit…”, tind sa fiu de acord: prea multe reglementari sunt contorsionate la momentul actual, iar o curatenie generala care sa permita succesul unor reforme autentice pare utopica;
“ eu nu eram informat (doar ceva frânturi din auzite), nefiind un simpatizant, nici măcar votant nehotărât (am fost doar hotărât sa nu votez)….”
Nu sunteți informat nici acum. Sunteți poate cel mai vorbăreț neinformat de pe aici. Nu reglementarile legale excesive sunt piedica din calea realizarii programului lui Siemion, ci absurditatea intrinseca a planului. Siemion se lupta cu economia exact la fel cum va luptați si dvs. cu fizica de clasa a șasea: prag insurmontabil. Asta este limita inerenta a imposturii.
dvs. fiind cel informat, aveti prilejul sa argumentati „absurditatea intrinseca a planului”
ps: ma surprinde ca cititi comentariile unui om neinformat, ca eu nu le citesc pe ale dvs. decat atunci ma atacati personal
Mai întâi, țările cu populație mai mică au și o productivitate și eficiența mare, căci una este o populație de 5 milioane de locuitori și alta este să ai câteva sute de milioane sau miliarde.
În al doilea rând, în cazul României, Marea Trecere de la Comunism la Capitalism s-a făcut prin (auto)distrugere, prin așa zisa privatizare ca panaceu universal pe drumul capitalismului și democrației. A rezultat un Capitalism sălbatic care, da, a dus la dezvoltarea CANTITATIVĂ a țării și la o oarecare bunăstare( am ajuns în 2023 la 78% din media europeană ca pib(PPC)/loc).
În al treilea rând, trebuie să trecem de la o dezvoltare CANTITATIVĂ la una CALITATIVĂ, bazată pe condițiile specificate de autor. O intrare în OECD va forța această necesitate. Este foarte dificil, dar dacă vrei, se poate.
Totuși rămâne întrebarea tulburătoare: DE CE poporul român, în ciuda acestor beneficii obținute prin intrarea în UE și NATO, virează periculos spre naționalisme sinucigașe? Chestiunea este mai complexă decât pare. Și nu se poate da vina pe popor, poporul are întotdeauna dreptate. Elitele noastre politice, economice și culturale ar trebui să se gândească serios la această situație. Nu cred că poporul a înnebunit. Tare mi-e teamă că elitele au înnebunit…
Bravo! Panaceu universal…. Cat despre poporul roman, poate e necesara o mai buna educatie, poate si poporul e de vina pentru calitatea asa ziselor elite!
Pai daca educatia nu-i buna, de ce e de vina poporul? este creat intentionat de elite, sa fie condus usor; mai o emisiune cu femei decoltate, mai o diva (de peste 45 de ani), mai o gluma rasuflata, mai un tabloid si niste stegari daci….
INTOTDEAUNA elita e de vina!
Si elita noastra….. are foarte multe minsuri. Plus ca e legata -inca- de Moscova. UE doar ii da sa suga. Daca nu ar fi banii de la UE, eram de mult Ungaria 2.
E rea Ungaria 2 ?! De ce?
Poporul e evident vinovat pentru ca nu a invatat in 35 de ani sa distinga intre coruptie si cinste, intre incompetenta si profesionism ! Sau oare majoritar romanii sunt incompetenti si cu apetenta catre coruptie, si deci au in sange ideea ca alesii sa fie exact ca ei, cu minte putina si deschisi catre fenomenul numit HOTIE !??
Mărirea și intunericimea voastre ,iar ai comis-o!Panaceu universal,ziceai?Cum se numeste asta în gramatica ,cumva pleonasm?Sa dam cu agheasma sa fuga erorile întunericului…
”O înțelege ceva din asta majoritatea care guvernează țara, azi?”
Problema este majoritatea care votează, nu majoritatea care guvernează. Oamenii de rând, care văd că factura la electricitate sau gaz este mai greu de plătit ca în perioada când erau de stat. Eficiența și productivitatea, și profiturile investitorilor, nu sunt în nici un fel un argument pentru electorat. Pentru ei contează prețul la pompă, prețul la rotația contorului de gaz sau de curent.
Oamenii pot fi influențați serios de percepția ultimelor surse de stres, care maschează surse de stres din trecut, dacă vreți un mecanism similar cu cel descris de ”teoria stresului dominant”, sau în fiziologie de inhibiția durerii indusă de durere. Mai intra in funcțiune si ”efectul de recenta” conform căruia (parafrazez un pic) ultima sursa de stres este mai stresanta decât sursele de stres din trecut, si este mai puternică în modularea deciziilor. Deci, departe de mine ideea de a incrimina bietul popor de propriile lacune, pur si simplu așa funcționează mentalul uman, fie el romanesc sau nu, oamenii sunt afectați in deciziile lor de cea mai recenta sursa de stres, si prețurile sunt o sursa de stres. Incriminarea modelului ”privat” relativ la modelul ”de stat” în stresul generat de prețuri nu este complet nejustificată, dacă ne referim la energie, doar că este o viziune trunchiată, ruptă din context, și implicit greșită.
Pentru miile de angajați de la Sidex, si de la alte mii de întreprinderi și combinate de stat, privatizarea, eficientizarea, productivitatea, pierderile, profitul sunt irelevante, pentru ei a însemnat șomaj și greutăți enorme. Pentru mulți dintre ei totul este un mare furt, o mare hoție. Și nu pot fi condamnați pentru asta, pentru că deciziile care au dus la asta au fost împotriva a ceea ce percepeau ei ca fiind interesul lor și interesul național.
Acest filon de nemulțumiri profunde și propagate unor generații care nu cunosc trecutul decât din povești, are întotdeauna un vector politic. Oportunitatea este clară, un exponent se găsește întotdeauna. Puterea poate face multe, dar nu poate alimenta nemulțumiri cu potențial exploziv fără grija consecințelor.
Poporul are întotdeauna dreptate. Vox populi vox Dei.
Ciudățenia votului din decembrie 2024 este din mai multe motive:
– situația globală din Occident care a basculat din progresism exagerat în conservatorism/naționalism exagerat
– situația tot mai dificilă din Europa de Vest care a modificat votul din diaspora
– politica prostească a PSD+PNL care s-au obstrucționat între ele, câștigător ieșind iepurele cel iute de TikTok….
– nemulțumirea furioasă a elitelor economice și culturale care văd totul în negru
– iresponsabilitatea mas media și mai ales a televiziunilor „de știri” mercenare și ticăloase care au ațâțat masele.
Una peste alta, e rău când furia și prostia acționează simultan. Poporul doar a fost manipulat cu ticăloșie de clasa politică, mas media, casandrele prevestitoare de rele, plus rețelele sociale. Adică rețeta sigură de fanatizare din perioada lui Hitler, Mao, Kim, etc.
Da.
Vechea coaliţie PSD-PNL a făcut atât de multe greşeli strategice şi tactice în 2023-2024, încât este „a opta minune a lumii” că mai este la guvernare.
Care a fost logica din spatele acestor decizii de de a comasa alegerile europarlamentare cu cele locale, în loc să fi comasat primul tur al prezidenţialelor cu localele?
Avem rezultatul generat de actuala clasa politica.
Si rezultatul!😁
de fapt, actualul Liberty Steel nu sta de loc pe roze, de-abia au reusit sa achite ultimele salarii (victime colaterale: FC Otelul a ramas fara sponsorizare, Dorinel si-a dat demisia); umbla vorba ca a vandut stocul de minereu; banda transportoare din port nu se mai misca; din 5 furnale mai era functional doar unul si multe alte sectii au fost inchise de-a lungul timpului; ICMRS (reparatii siderurgice) despre care se spunea ca „face si ochi de om” e falimentara, fara personal;
nu e poveste, au fost vremuri bune cand apartinea de grupul Mittal;
rezultat al politicilor energetice promovate de UE, cu efecte in toata uniunea;
apropo de opozitia poloneza (si nu numai):
la ultimele negocieri pentru TUE (dupa ce fusese initial respims), a fost eliminata din text supremaţia dreptului comunitar si a fost mentinuta doar o declaratie anexa, D17, care suna asa: „Conferința reamintește că, în conformitate cu jurisprudența constantă a Curții de Justiție a Uniunii Europene, tratatele și legislația adoptată de Uniune pe baza tratatelor au prioritate în raport cu dreptul statelor membre, în condițiile prevăzute de jurisprudența menționată anterior.” (prioritatea presupune existenta unui prejudiciu reclamat la CJUE); totodata, Polonia a insistat si a obtinut aplicarea din 2017 a compromisului Ioannina, care simplifica procedura opozitiei la adoptarea deciziilor; de fapt, opozitia e posibila cu doar minim 4 state membre si 35% reprezentare, tot Polonia a negociat inca o declaratie anexa cu privire la CFD, D61: „Carta nu aduce în nici un fel atingere dreptului statelor membre de a legifera în domeniul moralității publice, al dreptului familiei precum și în domeniul protecției demnității umane și al respectării integrității fizice și morale a ființei umane.”
is curios cum va evita guvernul explozia preturilor la facturile consumatorilor casnici, ca plafonarea expira prin aprilie parca; se aud ceva declaratii privind prelungirea, dar nu cred ca-s cu voie de la Comisie;
Educatia face diferenta .
Daca cea mai indepartata sursa de stres este razboiul atunci acesta va fi urmatoarea sursa de stres .
Daca cea mai ndepartata sursa de stres este foametea atunci aceasta va fi urmatoarea sursa de stres .
Socialistii astia de moda noua ( care au creat ue ) ne lasa noua impresia ca au creat cornul abundentei . Cu ce costuri ?! Vai ! Vor plati cel putin 4 generatii in urma noastra .
A existat cindva o fabrica cu cca 3000 de angajati . Evident inainte de 1989. Tatal meu lucra acolo . La un moment dat , pentru ca era posibil ( intreprinderea aceea avea tot ce era necesar pentru asta ) tatal meu a facut cerere/ comanda pentru a introduce autoturismul ( o Dacie 1300 ) in intreprindere cu scopul efectuarii unei reparatii capitala . Intimplarea e plina de lucruri interesante dar am sa spun numai atit ; la sfirsitul operatiunii a fost intocmita factura pentru plata . Inainte de a o plati tatal meu a venit sa imi arate documentul . La explicatii scria scurt : ,, Reparatie capitala Dacia 1300 . Cheltuieli de regie 300% ” . Eu la vremea urmam studii economice si ma aflam in anul al doilea de studii . I-am spus ca in mare parte ,,regia ” aceea este cheltuiala cu cei 3000 de angajati . Mai ales pentru faptul ca tatal meu fiind de profesie electrician si mecanic a efectuat acea reparatie capitala in mare parte singur ( in perioada aceea isi luase concediu pentru a putea lucra la autoturism ) . Ceea ce i-a fost de folos se numea infrastructura ( pe care acasa nu o avea ) : instalatie de aer sub presiune ( pentru unelte de lucru ) , sudura cu gaz , masini de gaurit statice , polizoare de banc , instalatie de sablare , abcant , electropalan , stivuitor , ……
Era tipul de intreprindere unde primarul , activistul de partid , activistul utc , seful militiei , ….. trimitea la munca toti pletosii cu pantalonii strimti si geci pina la buric ce scuipau seminte pe strada . Vremuri in care intre orele 7,30 si 15,30 in urbe circulau numai elevii in uniforma . Toata lumea era la lucru . Vremuri in care pacea sociala era asigurata trimitind la maturat span si caratul acestuia cu caruciorul pe toti pletosii de care am vorbit mai sus . Acum pacea sociala e asigurata cu pomeni ( ajutoare sociale , tichete de cresa , carduri sociale de hrana , ajutor social , …… ) din taxele si impozitele incasate si din cele ce vor fi incasate in viitor .
Guvernantii trebuie sa se ocupe astazi sa creeze cadrul legal pentru antreprenoriat . Restul trebuie sa fie initiativa privata cu asumare de riscuri . Nu pomana din bani publici .
Nu sunt socialisti, sunt paraziti si nu sunt de moda noua noua ci sunt copiii si nepotii bolsevicilor si ai nazistilor dintre care dupa ww2 unii s-au dat „la fund” iar altii au emigrat in SUA dar au pastrat legaturile de familie cu „adormitii sub acoperire” din Europa. Vedeti increngaturile de familie ale tuturor liderilor UE si ale slugilor lor.
D-le Boloș, sper că nu sunteți „suveranist” (deşi bineînțeles ar fi dreptul dumneavoastră). Oricum, păreți mult prea inteligent pentru „suverăneală”.
Just curious…
Nu sunt ”suveranist” așa cum nu sunt ”globalist”. Eu încerc să fiu pragmatic și să trec dincolo de maldărul de etichete de propagandă.
Încercarea de a analiza obiectiv o posibilă doctrină, rădăcinile ei, substratul social și psihologic și mai ales consecințele ei economice nu mă face adept al doctrinei.
Despre ”suveranism” am o singură observație pe moment, economic vorbind, pachetul de măsuri despre care vorbește propaganda lor nu are cum să funcționeze.
>Despre ”suveranism” am o singură observație pe moment, economic vorbind, pachetul de măsuri despre care vorbește propaganda lor nu are cum să funcționeze
Exact. La urma urmei ceauşismul mârşav a fost o formă de suveranism. A fost un cuvânt des auzit din gura respectivului dictator. Bineînțeles gol şi lipsit de conținut. Cum de altfel e „suvernanismul” lui Kremiln Georgescu.
Şi el, bineînțeles, n-a functionat dpdv economic, a dus la foamete, penurie, umilințe.
Cei ce voteaza C.G. votează pentru dezastru economic şi în ultimă instanță pt. suicid/genocid.
Asta a facut si Ceaușescu.
Istoria se repetă, românii suferă de amnezie generalizată.
@Bolos. Explicatiile pe care le dati sunt partial false. Succesul extremistilor nu se explica in principal prin problemele economice. Per ansamblu Romania o duce acum cel mai bine din istoria sa. Sa votezi extremistii ca ti-ai pierdut locul de munca e ca si cum ai da foc de nervi si la casa, dupa ce ai avut accident cu masina.
Scapi de dracu si dai de tac’su…
Avansul extrenistilor se incadreaza intr-un trend global, sustinut si de forte din tari ostile, care folosesc regulile democratice ca arme. Faptul ca atatia oameni sunt usor de manipulat cu niste bazaconii si ineptii e o dovada a decaderii educatiei. Lumea de zeci de ani nu mai invata serios, nu mai citeste, educatie si cercetarea sunt finantate f.prost, stiinta e respinsa pseudostiinta, incultura si paranormalul prolifereaza..
False nu sunt, dar fără îndoială sunt doar parțiale si oarecum simpliste.
Aveți perfectă dreptate, există un trend global. Nici măcar nu se poate numi un trend nou, dacă este să considerăm Brexitul un succes al suveranistilor britanici. Austria, Ungaria, Franța, Olanda, și cam orice țară privești are suveraniștii ei, care sunt mai mult sau mai puțin la putere sau aproape de putere.
De prea mult bine oamenii o iau razna, spunea un prieten de-al meu din UK când vorbeam de Brexit, cu ani în urmă.
”Romania o duce acum cel mai bine din istoria sa.”
Asta nu înseamnă mare lucru. Și Marocul ”o duce acum cel mai bine din istoria sa”, iar ultimii 30-35 de ani au fost mai înfloritori pentru Maroc, decât pentru România. De exemplu, Marocul are acum un TGV pe care România nu-l are și nici nu-l va avea în următorii 30 de ani.
Pensiile speciale sau bonusul de 100.000 de euro primit de directorul de la Romsilva cu ocazia pensionării sunt într-adevăr dovezi că ”Romania o duce acum cel mai bine din istoria sa.” Dar niciunul dintre votanții lui Georgescu nu va putea fi păcălit că va primi și el 100.000 de euro bonus cu ocazia pensionării.
”De prea mult bine oamenii o iau razna.”
Da. De prea mult bine au plecat milioane de români din România. Tocmai s-a reintrodus ”taxa pe stâlp” despre care discutam în urmă cu 2-3 luni, guvernul merge cu un deficit ca pe vremea lui Văcăroiu, dar românii sunt niște nerecunoscători 😀
Problemele pe care le mentionati sunt locale; bule care creaza nemultumiri; mai sunt si problemele din Justitie, care creeaza sentimentul general de insecuritate si nemultumire datorita acoperirii hotilor si functionarilor abuzivi; trebuie un liant care sa uneasca toate aceste nemultumiri; si care sa afirme ca el lupta cu cei care provoaca nemultumirile.
Rotativa guvernamentala nu este capabila sa iasa din mecanismul care nu aduce schimbari favorabile. (In fond, asa zisii nostri politicieni nu se gandesc decat la pomeni date fie mucitorilor, fie bugetarilor, fie pensionarilor. Pomeni care le fidelizeaza o parte din electorat. Dar care fiind date aiurea, in loc sa vedem o crestere a nivelului general de viata, asistam doar la cresterea inflatiei. Si oamenii pricep ca sunt inselati, desi nu stiu cum.) Si atunci, apare nevoia de Mesia. Cand unul e destul de nebun sa pozeze in Mesia, oamenii sunt incantati si-l voteaza.
Calitatea electoratului depinde si de gradul lor de cultura. Rezultatul educatiei. Si de cum e dirijata mass-media. (Sunt profesionisti care stiu sa dirijeze opinia publica.)
Hai sa lasam populimea, si sa ne concentram la evenimentele si schimbarile din sanul elitei. Acolo vom gasi cauzele si rezolvarea. Nu la Floricica si „ai/ale ei”…
Poate este vremea unei schimbări de paradigmă. Personal, dacă ar fi să mă iau după sfaturile lui Makiavelli, ar trebui să aplaud haosul și să pun gaz pe foc, este singura șansă să găsesc o cale înspre conducere, pentru că ierarhia actuală și ordinea nu-mi dau nici o șansă. În mod cert sunt o mulțime de oameni frustrați de actualele ierarhii care au tot interesul să nu mai accepte ”establishment”-ul.
Aici ați punctat dvs. foarte bine cu rotația guvernamentală.
Analiza este corecta, numai ca este doar o „privire din exterior” ! Astept si cateva idei de iesire din aceasta situatie de criza, care mie mi se pare a fi o criza majora!
Totusi, de asemenea, mi se pare cel putin ciudat ca milioane de romani sa considere ca rezolvarea problemelor lor are ca solutie votarea unui specimen precum Georgescu! Parca ar fi ceva mai mult decat manipulare plus ignoranta a celor ce sunt manipulati !
Sa fim oare un popor care majoritar chiar isi doreste constient o subordonare catre Rusia si o revenire la politici economice si sociale caracteristice comunismului ?
Sa spunem clar si raspicat domnule Radulescu! Daca Romania ar fi fost guvernata din 2020 pana in 2024 de catre USR si partea reformista si necorupta din PNL, atunci nu am fi ajuns in situatia de astazi!
Eu cred ca nu este suficient sa explicam riscurile majore care ne pasc in cazul in care o majoritate „cu educatie sumara” ( accept caracterizarea, cu toate ca mi se pare mult prea blanda raportat la realitate) va vota in favoarea fortelor care isi propun ajungerea( sau ramanerea) la putere prin sloganuri si chiar prin aplicarea efectiva de masuri populist-nationaliste care, daca sunt puse in practica, vor conduce catre dezastru economic, si nu numai!
Trebuie facut mult mai mult! Trebuie explicate cu claritate cauzele care ne-au adus in acest punct, cu nume si masuri concrete( sau lipsa de masuri) care au contribuit esential la situatia in care suntem astazi! Si aduse de urgenta la cunostinta publicului larg, apoi repetate zilnic, ora de ora, minut de minut!
Cum sa se faca asta? Nu am idee, atata timp cat media romaneasca este capturata in proportie de peste 90% ! Problema interesanta este ca e capturata de PSD-PNL si acolitii sai ( gen Sebastian Ghita si altii) imuni in fata justitiei, de asemenea capturata. Si cum exact aceste institutii media sunt cele care au condus catre cresterea AUR, scaderea USR si blamarea PNRR, a NATO si UE, ma intreb cat de greu poate fi pentru unii sa inteleaga ca intre PSD-PNL si AUR, POT, Calin Georgescu, Sosoaca, PUSL exista o puternica legatura, daca nu cumva putem sa-i numim exact ceea ce ni se baga pe gat ca manipulare de ani de zile! Si anume: SISTEMUL. Ei sunt SISTEMUL, acest conglomerat de clici de provenienta securisto-comunista, mentinut sub diferite forme si denumiri de 35 de ani!
Ma tot intreb, avand in vedre faptul ca raspandirea celor cu minte putina este aproximativ uniforma pe intreaga planeta! Cum naiba se face ca cei mai creduli, usor de manipulat si obraznici prosti din Europa sunt prostii din Romania!? Sa fie doar o chestie ce tine tot de lipsa de educatie….in sensul ca educatia din Romania se afla cu multe clase sub nivelul penultimei clasate! Sa fie oare o treaba ce tine de comunismul ce le-a bagat in cap prostilor ca ei sunt baza societatii si gandirea de acest tip sa se fi transmis intacta timp de 35 de ani?
Pentru ca nu se intalneste aproape nicaieri in lume un asemenea tupeu si o asemenea lipsa de bun simt precum cele ale prostilor din Romania!
Cale de iesire? Pe termen lung, educatie! Pe termen scurt, adevarul rostit sus si tare zi de zi, pe toate canalele posibile!
USR si AUR nu neaparat sunt antagoniste pe plan intern, au si obiective comune incat teoretic ar putea coabita; practic, coabitarea e imposibila tocmai pentru ca USR a aderat la ALDE (din care face parte si partidul lui Mark Rutte), in timp ce AUR a aderat la ECR (anterior condus de Meloni si actualmente de Mateusz Morawiecki, fost premier polonez); polarizarea pro-contra politicilor bruxelleze este evidenta, iar daca USR pierde teren este tocmai pentru ca si birocratia bruxelleza este tot mai mult contestata.
“Dacă listăm trăsăturile care unesc cele cinci țări, vom vedea că, de fapt, politicile noastre în domeniile respective sunt foarte departe de ceea ce fac aceste țări.”
Ma mir… L-am văzut aseară la televizor președintele Consiliului Fiscal lăudând guvernul.
Din câte îmi amintesc, pe vremea când președintele Consiliului Fiscal se numea Ionuț Dumitru, laudele la adresa guvernului lipseau, deși deficitul bugetar și inflația parcă aveau alte valori. Cam la jumătate față de cele actuale. ca pondere în PIB, respectiv, ca rata procentuală, raportat la variația IPC.
Articolul pune un diagnostic corect. Romania trece acum prin cea mai buna perioada din istoria sa. Am intrecut la PIB PPP/loc Ungaria, Slovacia, POrtugalia, Grecia, etc. Capitalul strain si multinationalele au cam scos de pe piata sau au cumparat unii producatori si magazine romanesti. Firmele straine au adus know-how performant, capital, etc. Pe de alta parte unele firme romanesti, precum Digi, Bitdefender, Dacia, Dedeman, etc au reusit sa se impuna si chiar sa acapareze piete straine.
Ce propun extremistii „suveranisti” e o idiotenie totala, un izolationism autarhic cam ca in perioada ceausista.
Guru si extremistii vor sa aduca saracie, lipsa de libertate, vulnerabilizarea tarii in fata pericolului rusesc prin iesirea sau „evaluarea” Nato, si multe alte bazaconii. Un om care vorbeste mereu in dodii si spune minciuni gogonate cu un aer „doct”, nu poate conduce bine o tara.
Pe de alta parte in afara de Usr , o parte din Pnl, si cateva mici partidulete neparlamentare ca Reper, Drept, Sens, restul sunt vai de capul lor. Adica aprox 75% din societate si din parlament.
Politicile Psd sunt rupte din anii ’90-2000, adica nepotism, coruptie, baroni locali, agramati pusi in functii fiindca sunt „loiali” sefului, etc. Zero viziune si politici economice, mai dau cate 50 lei la pensii si salarii.
La noi dintotdeauna a existat o patura needucata si gregara care in trecut a votat cu Prm, Pp-dd, o parte cu Psd, etc. Acum si-au gasit alti idoli..
Care e cauza generala si de fond? Educatia foarte slaba, subfinantata mereu, inversarea valorilor, dispretul atotstiutor fata de stiinta, cercetare, fata de valorile autentice. Cercetarea e finantata cel mai prost din UE, sub suma/loc a Bulgariei, Ungariei, etc. Pe acest fond de analfabetism functional, prolifereaza toti sarlatanii, toate minciunile gogonate si conspirationismele.
Aveti dreptate partial; singurul repros pe care vi-l fac, e ca starea de bine din Romania nu se reflecta in nivelul de viata la oamenilor; in rest, jos palaria!
Dar votul se da in functie de nivelul de viata, nu in functie de statistici.
@mongolul. De unde stiti dv care e nivelul de viata al oamenilor in general, ati vorbit cu atat de multi din ei?! Eu vad ca mall-urile sunt pline, oamenii au masini scumpe (traficul la ore de varf e f.aglomerat si vezi numai masini relativ noi si destul de scumpe), se construieste in draci, se cumpara mult inclusiv lucruri de lux, statiunile la mare si munte sunt pline, etc. Ca mai sunt si unii lasati pe dinafara, evident ca sunt, dar in general cine munceste are. Statisticile reprezinta realitatea neta, in cifre, fara propaganda si politizari, deci sunt foarte utile. Acum Romania trece prin cea mai buna perioada din istorie ei. Comparati cu situatia groaznica din vremea ceausista sau cu degringolada si saracia din anii ’90…! Asta deoarece suntem in UE si Nato.
Faptul ca extremistii iau unele nemultumiri inerente (care vor fi mereu, indiferent de gradul de dezvoltare, dovada SUA, Germania, etc) si le umfla le exagereaza fals pt avantajul lor electoral e ceva gretos si de condamnat.
vedeti ce salarii au marea majoritate (si pensii); pe urma va veti lamuri; se construieste in draci? nu chiar, desi constructia de locuinte a cunoscut o relansare; (banii furati -legal sau nu- tebuie investiti in ceva; cum altceva nu avem…..); vedeti cate locuinte noi se vand; vedeti cati romani au credite si cati au restante; masini? da, dar …….sh; sau si mai rau (mina a treia, a patra);
nu neg faptul ca Romania trece printr-o perioada mai buna; dar sa fim sinceri, este o perioada de inflorire pentru 10-15% dintre romani; maxim 20%; e o problema;
(daca romanii o duc asa de bine, de ce ies in strada? de ce protesteaza sub diferite forme? politisti, paznici inchisori, cadre medicale, profesori, functionari Senat etc)
si pretul „bunastarii” este inflatia care maninca din venitul lunar al romanilor, dar oficialitatile o acopera… pudic;
repet, statistica este inselatoare; 100.000 de oameni iau o pensie de 3.500.000.000 si 4.000.000 iau 12.000.000.000; pensia medie ar fi undeva la 3780 lei; dar in fapt, marea majoritate a pensionarilor au sub 3500 lei; ba chiar sub 3000;
pentru ca mintiti poporul in fata, cu cifre reale, dar prost interpretate, lumea va scuipa si vrea sa voteze extremistii; sunteti ……………………………….? nu realizati catastrofa?
in plus, exista o problema care irita cel mai mult masele: Justitia corupta.
S-a mai zis „Fa-te om de lume noua
Sa furi closca de pe oua!”
si sa zici ca nu i adevarat si sa nu te pedepseasca nimeni.
Daca nu va schimbati optica, vor venii altii, care sa v-o schimbe.
Sincer, ma intereseaza spectacolul asta.
Nu i agreez pe extremisti, dar cand vad cata incapatinare e la „democrati” stau si ma intreb daca e cu adevarat prostie….. sau doar se face jocul lui Putler…..
dvs. unde locuiti si faceti piata, daca nu stiti cum o duc romanii si ce gandesc? unde lucrati? dar vedeti stirile de la TV?
Autorul face foarte bine ca folosește (mereu) un limbaj pe care îl poate înțelege chiar și un simion sau un ciolac .
Of-ul meu nu este internațional ( ca mișcarea capitalurilor), ci național : colectarea veniturilor la buget, existând o legătură între cele 2 categorii.
De ani de zile , factorii decizionali în acest domeniu promit doar înainte alegeri ( a se înțelege ca ne mint) ca vor digitaliza ANAF , dar în fapt minciuna iese la iveală , ca și în prezent , aplicându-se o singură măsură : majorarea taxelor. Știm de ce nu se face această “digitalizare “ ( de fapt ar fi o urmărire -până la încasare – a debitelor cu ajutorul calculatorului ): pt ca s-ar deranja rău corupția și favoritismele din afacerile aleșilor, iar aceștia ar trebui să-și piardă timpul prin așa-numita justiție , în loc să se ocupe în continuare de “afacerile” pt care și-au “investit” banii pt a ajunge in fruntea listelor (și pe care trebuie să-i recupereze profitabil).
Mai există încă o măsură de creștere a veniturilor bugetului, care nici ea nu se aplică : lărgirea bazei de impozitare; cum ? Pe termen scurt – prin reducerea scutirilor intrapartinice , iar pe termen lung prin creșterea investițiilor productive. Vrea statul noi fabrici ? Nicidecum, pt ca prioritatea 1 sunt pensiile ( pt ca aduc voturi) pt care de-abia are bani și apoi nici nu e în stare să le gospodărească bine pe cele existente ( noroc ca Ucraina mai are nevoie de câte ceva și de la noi …, inclusiv autostrada Moldovei) . Astfel de investiții productive sunt lăsate pe seama inițiativei private , dar care este împiedicată de birocrația locală și centrală – te vede sfântul până ajungi să deschizi vreo fermă sau o fabricuta de orice, inclusiv cu fonduri PNRR; de ce ? Pt ca partidul dorește să fii angajat LA STAT ( adică la odihnă, la umbră, cu salariu mai mare decât la particular ; cu excepția sănătății și învățământului ) , tu trebuind să-l răsplătești din 4 în 4 ani cu votul tău fiindcă ți-a acordat un loc de munca la una din sutele de “autorități “ ale sale …
În aceste condiții, care perpetuează corupția, cum să nu existe și surprize la vot , așa cum s-a întâmplat recent ? Cum să lupte poporul împotriva “aleșilor “ imuni la ilegalitățile și iresponsabilitatile arătate zilnic ?
Drumul spre iad e pavat cu bune intentii . Da , de catre draci . Iar aici pe lumea asta sint destui impielitati care atrag oameni needucati spre iadul care aduce bunastare fix impielitatilor .
Drumul spre Rai insa este pavat cu suferinta . De aceea nu calca nimeni ( ma rog , foarte putini ) pe el . Asa spune si Hristos in Sfinta Scriptura ; ca drumul acesta ( pomenit ultimul ) este ingust iar celalalt larg . Viata traita in huzur si in beneficii nemeritate e drum larg ( spre iad ) . Viata traita in suferinta si patimire e drumul ingust ( spre Rai ) . In locurile astea doua ajunge ceea ce nu mai are trupul acela ce il privim in sicriu . Adica sufletul .
,,România parcurge cea mai fastă perioadă din întreaga sa istorie ” . Da , din punct de vedere material . Din punct de vedere spiritual este cea mai nefasta perioada . ,,Căci Împărăția lui Dumnezeu nu este mâncare și băutură, ci neprihănire, pace și bucurie în Duhul Sfânt ”.
Daca suferinta ar fi un bun criteriu, atunci ceea ce fac teroristii islamisti ar fi bun in cel mai inalt grad. Si-atunci ce nevoie ar mai fi de placida ortodoxie? Pe de alta parte, distinctia material-spiritual e mult mai subtila decit o prezinta, in general, cei ce vor sa treaca drept spirituali si care, de fapt, nu inteleg bine nici ideea de transcendent, fundamentala inclusiv pentru stiinta.
„Doar” libertatea de gindire si de expresie pe care o au azi romanii depaseste tot ceea ce-au trait stramosii lor din toate timpurile. Ca nu stiu multi ce sa faca, ba chiar ca incearca sa „scape” de ea, e o discutie dificila inclusiv pentru habotnici, pentru care gindirea critica e mereu problematica.
Mi se pare superb sa faci apologia privatizarilor in tara care colcaie de dosare penale fix pentru privatizari. Si mai supeb e sa-i faca prosti pe fata pe cetatenii care ii platesc salariul din 1990 incoace unul care a lucrat la stat aproape toata viata lui (conform informatiilor despre autor din dreapta articolului). Da’ chiar, nu ai scris si ce-ai lucrat inainte de 1990. Ciudat.
In rest, poate ne lamureste domnu’ economist cam ce infrastructura (sau orice, in general) s-a construit in Romania dupa 1990, respectiv cate crize economice au pornit in ultimul secol din tari capitaliste versus tari non-capitaliste.
Aveti cumva asteptarea ca cei ce guverneaza sa faca educatie cu cei care le platesc beneficiile imense ?!
Autorul probabil ne poate explica despre privatizarea Bancii Agricole .
De câte ori susțin, în fața amicilor suveraniști, că suntem în cea mai buna perioada din istoria României, ei îmi răspund că e o falsă bunăstare, că suntem înglodați, de fapt, în datorii și că balonul se va sparge în curând.
Sunt curioasă cum ar aborda autorul sau alți specialiști această chestiune a datoriilor.
Bunăstarea se vede cu ochii, nu trebuie indicatori. Ajunge o poza cu mașinile parcate la mall-uri.
Este cam greu de explicat cu datoriile, dar orice bulă s-ar sparge 1,275.47 de km de autostrada rămân aici, nu pleacă nicăieri. Avem probleme? Cu carul, dar soluția nu este să ne tragem în cochilie și să ne izolăm de lume.
aveti vreun credit bancar la casa in care locuiti ?
e acelasi lucru…nu-l rambursati, banca va ia casa si va si da afara din casa…in cazul RO e si mai simplu…creditorii iau terenuri, resursele (ce au mai ramas), aur pe unde gasesc (in pamint sau din buncarele BNR sau londra) și insule ca in Grecia cind era in incapacitate de plata…dar noi noroc ca n-avem insule…(nu va luati dupa marotele ca si alte state au datorii mari…nu se pune si nu e loc de explicatii de ce noi nu suntem ”alte state”)
toate astea ca sa recupereze creditorii cele 200 miliarde EUR datorii (pentru ca acolo vom ajunge, cel putin pina in 2030). Credeti vreun moment ca ”planul coalitiei” (in frunte cu baiatu asta pe nume Tanczos Barna- care il cheama pe P. Sijjarto sa-i spuna cum sa colecteze el mai bine TVA…ce timpenie) de reducere a deficitului va avea succes ?!…No way !…de ce ?
pen,ca Thomas Mun zicea:
”A country,s wealth is its gold
EXPORTS bring in gold
IMPORTS cause gold to be lost
A country should never allow imbalance”
(NA adica sa dai mai mult decit obtii)
d,aia se si promoveaza ”free open markets”, ca sa-ți dea și capital sa cumperi si nu cumva sa produci ceva too much value added (max potato chips sau woodchips, in nici un caz microchips)
in rest e bine asa rau cum e !…bunastarea e din aia 200 mld….acus, acus vine sorocu sa platim…intra-adevar suntem in cel mai bun moment al istoriei noastre
PS. nu-s suveranist…sunt realist
mare parte din electorat inca munceste sau a muncit in strainatate pentru bunastarea proprie; ei nu au de ce sa recunoasca bunastarea ca fiind efectul cresterii economiei, ci sunt indreptatiti sa considere ca, dimpotriva, banii pe care i-au adus in tara au condus la crestere economica si bunastare; intorsi in tara, si-au construit case, au deschis mici afaceri, iar parte din masinile din parcarea mallurilor (@Bolos) le apartin; si nu sunt dispusi sa fie suprataxati pentru pensiile speciale ale privilegiatilor; is constienti ca UE are nevoie de ei, cel putin in aceeasi masura in care ei au avut ei nevoie de joburile UE si n-au nici un motiv sa aprecieze birocratia comunitara; iar daca esti nevoit sa-ti parasesti tara pentru un job, cu siguranta intervine o frustrare latenta care ii indeamna sa-si ceara tara inapoi si sa se manifeste in favoarea intereselor nationale; suverantitate la care aspira nu echivaleaza cu RoExit: dovada ca liderul AUR este vicepresedinte al ECR, a treia forta politica in UE;
Ideea se numeste mobilitatea capitalului umam, a fortei de munca. Proletariatul trebuie sa faca doua lucruri: sa fie dezbinat si sa umble cu trasta-n bat , chirias pe oriunde e nevoie de munca lui. Nu veti fi proprietari pe nimic dar veti fi fericiti ca aveti serviciu.
@Heisenberg _ “Am intrecut la PIB…”
Dupa cum am mai spus cu diferite ocazii, Indicele Big Mac, sau PPP sunt glume proaste pe teme economice.
Pe scurt, explic prin faptul ca eu nu mănânc Big Mac. Adică, exista obiecții extrem de pertinente și bine argumentate cu privire la metodologie, în primul rând cu privire la modul în care este alcătuit coșul de produse.
@Constantin. Nu ma intereseaza ce prostii zici sau ce mananci. Indicele PPP NU e bazat pe big mac sau ce aiureli ai auzit tu. Indicele PPP reprezinta un indice economic complex al unei tari, folosit de toti economisti seriosi. Dezvoltarea Romaniei e incontestabila, si i-am lasat in urma pe unguri de exp (cine a fost in Ungaria recent poate confirma).
Faptul ca tu esti o trompeta extremista propagandista iar nu ma intereseaza si nu e relevant.
Du-te si varsa-ti propaganda falsa si minciunile habarniste pe la alte mese.
Acuzatiile la adresa domnului @Constantin sunt complet nedrepte! Comentariul respectivului domn trebuie inteles in contextul multor alte comentarii ale sale publicate pe platforma contributors, pe care, se pare, nu le-ati citit!
De altfel nu e deloc greu de inteles ce vrea sa spuna, fapt care, in definitiv e foarte adevarat ! Si anume, faptul ca Romania trece prin cea mai buna perioada a sa din punct de vedere al unor indici financiari sau economici nu se reflecta in mare masura asupra multora dintre romani, si aici ma refer la oameni cu profesii care efectiv aduc plus valoare, din varii domenii….si nu numai acestia. In Romania veniturile nu sunt deloc, subliniez DELOC, proportionale cu plus valoarea realizata spre binele societatii !
Imensa crestere a PIB, reala de fapt, de x% sa zicem, nu s-a reflectat intr-o crestere a nivelului de trai nici macar in proportie de 1/3 din x%. De ce? Pentru ca cresterea s-a reflectat mai mult in buzunarele clasei politice( acea care si-a schimbat numele din PCR in PSD si alte maimutareli pseudodemocratice) si a cleptocratiei de origine securisto-comunista, plus infractorii aferenti, sateliti ai clicilor mentionate.
E ca si cum ai spune ca inflatia nu a fost decat 10%, ceea ce e real, dar in fapt e doar o medie…..medicamentele s-au scumpit cu 90-100%, mancarea cu 30-40%, imbracamintea si incaltamintea cu 60%, energia in 2023 cu 50%…….masinile noi cu 1%, tractoarele de asemenea, avioanele probabil la fel, utilajele agricole cu 2%…..
Si cum romanul de rand nu-si cumpara anual tractoare si combine, ramane sa deducem cat a ascazut de fapt nivelul de trai.
Faptul ca milioane de idioti tinuti in intuneric total timp de 35 de ani de catre urmasii comunistilor si acolitii lor, plus sursele media subordonate, vad o solutie prin votarea unui sarlatan diliu precum Georgescu sau a altor cretinoizi ce-si zic suveranisti e o treaba care tine tot de sleahta de comunistoizi care paraziteaza politica in Romania dupa caderea lui Ceusescu!
Trebuie sa explic mai pe larg, sau intelegeti fara a fi nevoie de reprezentare grafica ??!!
@LS. Din pacate nu intelegeti ca le dati apa la moara jorjestilor, justificandu-le ineptiile si extremismele. Asta inseamna a pune carul inaintea boilor si a avea orbul gainilor…
Tara s-a dezvoltat in urma eforturilor romanilor de rand si a economiei romanesti impreuna cu multinationalele, in ciuda politrucilor de la putere, dar politic a mers bine spre Vest. Evident ca mare parte din politicieni au fost corupti si habarnisti, dar se poate si mai rau!!
Cand atacati cu „manie proletara” toti politicienii din ultimii 35 ani, atunci Constantin si alti sectanti isi vor intari credinta ca singura salvare e guru. Nu se vor indrepta niciunul din ei spre Usr sau Pnl, fiindca acesti sectanti carora le plingeti de mila au tot o gandire comunistoida si cred ca statul doar trebuie sa le dea.
Ce perorati acolo le justifica inlocuirea statului actual cu unul mult mai rau (inclusiv mai rau pt ei si pt idiotii utili), condus de extremisti, izolationist si indreptat spre est.
Eu nu atac TOTI politicienii din ultimii 35 de ani, Vlad ! Ci doar clica de provenienta comunisto-securista, cu PSD in frunte…..dar continand si PNL-isti, precum fosti securisti( azi PNL) sau complici cu PSD in ale hotiei si coruptiei! Nu dau deloc apa la moara creatiilor PSD, pentru ca toata clica asta de asa zisi suveranisti este creata pe sest de catre PSD si asociatii lor din umbra……jegurile astea tip Georgescu, AUR, Sosoaca, POT sunt creatii provenite din mediul PSDisto-securisto-comunist pentru a crea o falsa opozitie, pentru ca la momentul acesta sa nu mai fie votati USR, Reper, Forta Dreptei…..acesta a fost scopul initial al clicilor de provenienta comunista.
Daca boii si vacile din Romania nu ar fi votat in draci, masiv, timp de 35 de ani, FSN-FDSN-PDSR-PSD astazi nu am fi avut nici AUR, nici POT, nici Georegescu si mai inainte nu am fi avut nici PDAR, PSM, PUNR, PRM, PUR, PNG, PPDD, PUSL( toate astea sunt creatii din umbra ale pro-comunistilor, ale jigodiilor care controleaza firma PSD&asociatii).
Cum au dezvoltat romanii de rand tara? Concret! Cu exemple clare! Explica! Care romani de rand? Jigodiile alea lenese care pana nu furau ceva din locul in care lucrau nu se simteau bine( de-aia au plecat SHELL si NOKIA din Romania, a propos) !?
Romanii de rand nu au niciun aport, doar au votat clica comunista de 35 de ani, acesta e singurul aport al majoritatii acestora….si au injurat cu foc pe cei care doreau ruperea de comunism, de coruptie, de justitie corupta si nedreapta, de impostura si ticalosie! Nu mai stii cum erau injuratii cei din CDR pentru ca au inaintat cererea de intrare in NATO…..sa pupati in fund PNTCD, idiotilor, ca altfel nu pupati NATO……i-ati injurat la greu pe Coposu, pe Ratiu, pe Ciumara, pe Ulm Spineanu, voi, romanii de rand….imbecililor!
L-ati injurat si scuipat pe Basescu, care, securist sau nu, a reprezentat cu cinste interesele Romaniei de a fi membru respectat in NATO si in UE, e presedintele care a condamnat public comunismul in parlament sub injuraturile PSD-iste, PSD votat fiind ghici de cine? De majoritatea oamenilor de rand, majoritatea aia din cauza careia tot taram de 35 de ani relicve comuniste!
Iar ceea ce spun eu, ceea ce spune Constantin sunt adevaruri incontestabile! Nu prin spunerea adevarului dam apa la moara extremistilor! Democratia nu poate triumfa in lipsa adevarului. Exact din cauza minciunii generalizate am ajuns in situatia de azi. Auzi, „manie proletara” ? Tui chiar vorbesti serios, chiar nu pbservi ca ceea ce spui e marcat de gandire de tip comunist! Rau am ajuns, foarte rau! Toti sobolanii cu gandire comunista isi permit sa dea lectii de democratie! Povestile aste cu oameni de rand ce construiesc tara dezvoltata sunt tipic comuniste!
Vrei sa scapi de AUR, Georgescu si altii din clica asta? Mergi zilnic impreuna cu 500 000 de oameni in fata CCR, ICCJ, Min justiei si fortati institutiile sa aplice legea……si atunci s-a terminat si cu Georgescu si cu AUR, dar si cu PSD si cu Johannis si sleahta de corupti din PNL. Cum poate PNL sa se alieze constant din 2007( Tariceanu, apoi Antonescu, apoi Gorghiu, Johannis, Ciuca) cu partidul comunisto-populist PSD, care contine urmasii celor care au omorat in inchisorile comuniste varfurile PNL-ului interbelic? Rusine! Moralitate ZERO! Sa nu spui ca pentru tara si stabilitate ca o sa-mi produci greata! GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT este gasca PSD-PNL…..iar asa zisii suveranisti sunt creatia lor!
Analiza obiectiva. Eu am apreciat ceea ce a putut sa faca dl. Basescu. A mai facut si unele greseli minore. Ca a fost gasit in arhivele Securitatii nu a dovedit ca a facut politie politica si nu a distrus cariere si familii. Era clar ca fiind capitan pe nave comerciale cu rute externe, trebuia sa scrie ceva. Dar razbunarea contra lui a fost croita special.
Constantin e votant USR!
@LS. Citeste cu atentie mai sus, si calmeaza-te !
De unde stii ca constantin e votant Usr, nu reiese din ce scrie. NU cu mine trebuie sa te lupti, nu ai inteles ca si eu cred ca la noi comunismul s-a pastrat sub diverse forme in societate. Eu chiar am votat USR, dar din pacate Usr nu poate face nimic cu 12%.
Nu intelegi ca acum nu mai e vorba de comunism (nu mai crede nimeni in asa ceva), ci concret de ceva mult mai rau, extremism si izolationism anti-occidental?! Lupta impotriva astora. Astia sunt de extrema dreapta si neolegionari (desi vin tot din mizeria ceausista), ii preferi?!
@LS _ „Constantin e votant USR!”
Vă mulțumesc pentru sprijin însă, în această situație, nu mă ajută foarte mult. 😊
Glumesc, desigur. Explicația este simplă…
Nu am scris nicăieri, vreodată, ceva favorabil extremiștilor Georgescu/Simion sau AUR/POT, sau care or mai fi. Dar, am scris adesea despre guvernarea cleptocratică, despre corupție și mi-am exprimat opiniile argumentate cu privire la rolul nefast pentru România pe care l-au avut de multe ori de-a lungul deceniilor partidele-marionetă ale cleptocrației, PSD PNL.
Apropo… https://economedia.ro/agentia-de-rating-standardpoors-asteptata-sa-anunte-vineri-seara-o-decizie-privind-ratingul-romaniei.html S&P avertizează asupra riscului retrogradării la „junk” a României…Ceea ce, în paranteză fie spus, mă afectează pe mine, cetățean al României plătitor de taxe, pe copiii, pe nepoții mei șamd. Deci nu scriu aici pentru USR, pentru vreo organizație, pentru vreun partid, ci pentru mine și familia mea care, iată, suntem afectați atunci când din averea publică sunt extrase în mod fraudulos resurse (mai elegant spus, economia este în mod ineficient administrată).
În cazul de față, referindu-mă la economia României, statul UE cu cei mai săraci cetățeni, nu contest evoluția, creșterea veniturilor și a nivelului de trai ale populației, ci exagerările făcute de guvernanții PSD PNL [și susținătorii lor] în comparațiile cu alte state membre UE, pe care le prezintă publicului, ori statisticile înșelătoare. Și fac asta pentru ca cei cu mai puține cunoștințe despre Economie care iau contact cu această platformă online și cu astfel de exagerări/adevăruri alternative să nu „înghită informațiile pe nemestecate”.
Așadar, în absența argumentelor care să-mi contrazică opiniile, mă aștept la sofisme la adresa mea, la riposte brutale, la violență de limbaj și atac la persoană, venite din partea susținătorilor PSD PNL și a „prietenilor acestora”. Prin urmare, în acest context, argumentul „votului USR” mai degrabă mă dezavantajează. 😊
…Iar cuvintele dumneavoastră în favoarea mea mă onorează.
@ Vlad: probabil esti tanar, nu esti capabil sa filtrezi informatiile si intelegi cam greu o multime de lucruri privind situatia reala din Romania 2024-2025.
Nu sunt nici legionari, nici extremisti de dreapta! Daca erau legionari sau extremisti de drepata gaseai in ceea ce peroreaza aceste caricaturi macar cateva enunturi anticomuniste, antistangiste…..acestea nu exista! Leprele astea sunt create de clici de origine comunista. Nationalismul( oricum de prost gust si caricatural) pe care-l afiseaza e de tipul nationalismului ceausist. Extrema dreapta autentica foloseste simboluri nationale profunde pentru a convinge, caricaturile astea nu sunt in stare. Provin din paturile needucate ale societatii sau din cele educate in spirit comunist. Sunt prezentati ca fiind de extrema dreapta din interes, pentru a servi interese oculte ale clicilor de provenienta comunista care au creat aceste grupari! Din nefericire te duci dupa fenta si multi fac asta! Scopul intregului circ este a se scapa de USR si de eterniza PSD la guvernare ca garant de „stabilitate”! Asta nu inseamna ca Georgescu si clicile care-l sustin nu sunt periculosi…..sunt chiar foarte periculosi, mai periculosi decat extrema dreapta autentica…..din fericire in Romania nu exista asa ceva!
Relativ la Constantin, dupa ce vei citi vreo 50 de comentarii ale sale facute la diverse articole pe aceasta platforma vei putea sa intelegi cum gandeste si ce fel de om este! Iar relativ la mine, cred ca nu intelegi mai deloc ce spun, din moment ce ma intrebi „ii prefer?”.
Vlad, daca PSD voia sa stearga pe jos cu Georgescu, cu acolitii lui, cu AUR, POT, Sosoaca o facea in 48 de ore! Toti astia sunt ai lor!
Si tine minte, PSD e mai plin de pro-rusi decat orice organizatie din tara asta!
Bineinteles, prin toate mijloacele, trebuie luptat contra Georgescu, AUR, dar si impotriva PSD……sunt una si aceeasi clica.
Iar cel mai mare pericol pentru tara este numarul imens de idioti pe care-l contine!
Nu uita ca prin minciuna nu se poate rezolva nimic…..deformarea realitatii poate duce la lucruri grave !
Sper ca intelegi ce citesti….in caz contrar am scris degeaba!
Analiza gresita si partinitoare. Oamenii de rand fara cultura politica si educatie nu au inteles mecanismele democratiei. Au votat fiind dusi in eroare cu minciuni si promisiuni desarte. Avem o structura guvernamentala formala dar in fapt corupta si plina de impostori. Daca era ceva real si corect, cu justitie adevarata nu aveam acum un prim ministru cu scoli facute te miri unde si care minte de cum deschide gura!!!
Foarte adevarat!
@ Heisenberg _ „Nu ma intereseaza ce prostii zici…”
La mine e invers…
Vă mărturisesc că textul dumneavoastră, trecând peste limbajul bolovănos care mi-a amintit de activiștii de partid, m-a amuzat teribil.
Vă conjur, așadar, să nu citiți nicio carte legată de Economie, niciun text pe teme economice, nici măcar pe acesta https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Mac_Index , căci un asemenea demers ar putea influența grav cunoștințele dumneavoastră în domeniu, iar comentariile dumneavoastră și-ar pierde tot hazul.
… Și vă rog să continuați să comentați articolele economice cu aceeași manifestă autosuficiență, spre buna dispoziție a cititorilor.
S-auzim de bine!
@Constantin. Va pling de mila daca va amuzati din propria lipsa de intelegere; imaginea imi sugereaza un cimpanzeu care isi scoate ceva din nas si se amuza teribil …
Nu va agitati inutil, am citit multe carti de economie si cunosc bine aspectele legate de diversi indici. Dv insa habar n-aveti, confundati aiurea indicele PPP (hai sa va traduc – purchasing power parity) cu big mac index… PPP PIB/loc este un indice relevant.
Romania trece acum prin cea mai buna perioada din istoria sa, si statisticile sunt clare in aceasta privinta. Am depasit multe state europene. Ca perceptia unora e diferita, ii descalifica doar pe ei. Din mesajele dv reiese ca sunteti o vuvuzea pt politica economica izolationista a extremistilor. POate sunteti troll platit.. Ziceti ca exista unii dezavantajati in economia actuala. Exista, si vor exista in orice economie, numai unul cu gandire comunista poate crede altceva. Deasemenea unele din politicile economice actuale ale Romaniei ar putea fi imbunatatite. De aici insa pana la a sustine extremismul si izolationismul anti-occidental e cale lunga, si dovedeste o gandire plina de gauri si usor de manipulat..
@Heisenberg „Nu va agitati inutil, am citit multe carti de economie si cunosc bine aspectele legate de diversi indici…PPP PIB/loc este un indice relevant.”
Ba nu, PPP PIB/loc nu este deloc relevant! PPP PIB/capita = PIB Nominal/PPP/capita.
Dintre toate tarile din EU, Romania are cel mai mic conversion factor (54.7 la jumatate din media europeana de 100 folosita ca referinta) si asta umfla mult valoarea fractiei PPP PIB in comparatie cu alte tari (Polonia are PPP 65, Ungaria 68, Cehia 84). Daca mai luam in calcul si faptul ca PIBul Romaniei creste in principal datorita consumului si a cheltuilor bugetare pe datorie, si ca foarte multi romani muncesc in strainatate (in comparatie cu ungurii, cehii sau slovacii – deci baza fractiei este mai mica decat in realitate!) ne dam seama la cat de inselator este acest indicator pentru a face comparatii obiective intre Romania si celelalte tari. Detalii aici:
https://ec.europa.eu/eurostat/web/purchasing-power-parities/visualisations
In concluzie, nu ar strica sa mai adaugati si niste carti de matematica elementara la cartile de economie pe spuneti ca le-ati citit, iar Dl Constantin nu este nici pe departe cimpanzeul la care faceti referire cu atata aroganta mai sus. Altcineva este. Ia ghiciti cine?
In general, din respect pentru plaforma asta, imi vad de treaba mea si nu ma bag in discutiile dintre alti comentatori, dar de data asta am simtit ca trebuie sa o fac.
@crivat. Se baga si asta aiurea in seama… Faptul ca culegeti niste date disparate de pe google nu va face „expert”. Spuneti niste enormitati de toata jena, nu stiu cum nu va e rusine!
Indicele PIB PPP/locuitor este foarte relevant si complex, si e utilizat de toti economistii seriosi.
IN schimb chestiile cu conversion factor, etc sunt total nerelevante in discutie.
Atata ipocrizie si lipsa de caracter cum dovediti, mai rar! Aveti comportament de nevertebrata umana care e in stare sa zica orice ineptie doar pt a-si sustine un punct de vedere fals. Mai puneti mana pe o carte in general, si de economie, si de matematica. Apropo in indicele PPP/locuitor sunt inglobati multi factori, pe care in mod „convenabil” ii treceti sub tacere !
Incontestabil Romania a avansat economic mult, si este acum peste sau aproape de celelalte tari din Est, Ungaria, Slovacia, POlonia, etc. Si mult peste Bulgaria.
Iar cu cimpanzeul, daca tot l-ai adus in discutie, vad ca ai o obsesie freudiana…
Ni se spune că venitul mediu net a depășit 1050€.
Mediu, adică venitul total raportat la … ce? La oamenii care strâng mucuri și resturi din cutiile de gunoaie? Sunt și aceștia prinși în calcul?
Sau este o medie a unui grup, considerat „de referință”, cu ignorarea celorlalți, probabil majoritatea…
Pentru că dacă nivelul de raportare ar lua în considerare întreaga populație, atunci la 10.000€ datorie / cetățean român, reducând cheltuielile doar 20 de luni, un an și opt luni, am putea plăti toată datoria (care ne sugrumă) externă. N-o vom face și n-o vom putea face… pentru că întregul calcul este complet viciat.
Mai corect ar fi să spunem că am împrumutat în neștire, banii au mai ajuns -o parte- la populația aia luată în calculul mediei veniturilor nete, iar rezultatul este comunicat ca un mare „succes”, Când nu avem, în realitate, niciunul!
Iar despre capitalism, concurență, liberalism.
Avem miniștri liberali la educație de le-am pierdut și șirul. Aveți vreo brumă de capitalism, concurență sau liberalism în educația românească? Cu un grup de putere/monopol, înscăunat în miezul ministerului („doar” de vreo trei decenii!), autonumit, autoînscăunat, imposibil de mișcat din loc, care decide tot: cum să nu aibă angajatorii pe cine angaja, cum să nu aibă agenții economici pe nimeni calificat, cum să nu priceapă elevii nimic în școli și să fie obligați să recurgă la meditații, cum să nu aibă manuale (de calitate, sau chiar deloc) și să fie obligați să cumpere „broșurile cu modele de subiecte și rezolvări”, care n-ar avea nici o valoare dacă subiectele de examen n-ar fi scrise chiar de autorii broșurilor, subiecte fără nici o valoare, sau utilitate, altfel, fără nici o legătură cu nevoile absolvenților, angajatorilor sau societății, dar … valide, că sunt validate chiar de autorii din minister, sau apropiați de grupul de putere din minister…
@Robert Alexandru _ „Mediu, adică…”
Spuneau foștii săi studenți că, despre media aritmetică, matematicianul Grigore Moisil ar fi zis „Dacă pui o fesă a pe o plită încinsă și cealaltă pe un bloc de gheață, media e bună, dar, în realitate, e vai de fundul tău!”.
Cum spuneam anterior unui alt comentator, este prudent să privim cu atenție către indicii care prezintă economia României deasupra altora din UE (inclusiv la PPP, sau la statistici care se bazează doar pe unele medii aritmetice, spre exemplu), căci este foarte probabil ca prin astfel de tehnici de comunicare să fie mascate dezechilibrele grave ale economiei românești.
Bunăoară, indicele GINI al României depășește media europeană, ceea ce înseamnă un decalaj mare între veniturile populației. Carevasăzică, pentru a se ajunge la o medie de 1050€, foarte puțini au venituri mult mai mari, iar foarte mulți au venituri cu mult mai mici. Dacă îmi amintesc bine, la sfârșitul anului 2023 erau 1,9 milioane de angajați cu salariul minim pe economie în România.
Observ in ultima vreme ca multi se cramponeaza de Singapore ca de un bun exemplu in materie economie, trecind superficial peste conditiile politice si starea democratiei de acolo. Insa tocmai pentru ca discutia e una complicata, printre exemplele de luat in calcul, acesta ar trebui lasat la urma, in nici un caz sa fie trecut in fruntea listei. Mai ales ca „simpla” statistica ne arata ca, in realitate, conditionarea naturala e ca pentru a ajunge la bunastare e nevoie de democratie, nu invers. Faptul ca economistii refuza inca aceasta lectie se materializeaza azi, sub ochii nostri, prin agresiunea rusa in Ucraina. Elitele lumii n-au admis nici pina astazi eroarea fundamentala facuta in relatiile cu Rusia: iluzia ca daca faci afaceri cu regimuri autoritariste sau dictatoriale, bunastarea le va transforma, in mod automat, in sisteme democratice.
Eroarea asta a fost evidenta inclusiv in cazul fostelor tari comuniste, unde au intrat masiv bani europeni, inainte ca procesul de democratizare sa fi fost unul complet: vedem astazi reculuri antidemocratice in aproape toate. Mai mult, am vazut deja ca erodarea grava a democratiei apare inclusiv in Statele Unite sau Marea Britanie si, mai nou, in UE.
In pofida a ceea ce se crede, problema nu sint atit elitele politice cit chiar electoratul razgiiat si ridicat in slavi de populisti, electorat care, in mod surprinzator, pare ca a invatat foarte putin sau deloc din crizele anterioare, fiind evident ca raspunde mai degraba pavlovian la frustrari conjucturale.
Este surprinzatoare, de asemenea, nevoia multora de a rupe echilibrele politico-economice dobindite in timp si cu eforturi mari: unii pun politica inainte de economie iar acestia sint ghidati in luarea deciziilor in functie de opinia publica schimbatoare, zicind ca „poporul are intotdeauna dreptate”, altii pun economia inainte de politica, avind impresia ca legile economice sint imuabile si actioneaza mecanic in societate ─ „it’s the economy, stupid”.
Poate fi de inteles daca un politician spune ca poporul are intotdeauna dreptate: cind insa cetatenii liberi, care nici macar nu sint membri de partid cred asta, populismul prevaleaza si erodeaza masiv democratia.
In fine, lipsa de preocupare pentru echilibrul dintre politic si economic dezvaluie o lacuna cu-adevarat ingrijoratoare: se stia si pina acum ca toate societatile umane sint predispuse la haos, ceea ce nu inteleg azi cetatenii e cit de usor se poate ajunge acolo.
„Cele mai dezvoltate țări ale lumii nu sunt, nici pe departe, cele mai bogate în resurse, nici neapărat cele cu populații foarte mari”
vedeti Japonia! samuraii au studiat la „academia” SRI? nu vedeti ca vechile structuri ceausiste (justitiarii, militienii, apevistii) se pensioneaza la 45 de ani? chiar asa, n au mai ramas decit prostii in tara asta? sa i slugareasca pe netrebnicii mai sus amintiti? dezgust total, scirba, o tara cu asemenea specimene „speciale” este sortita pieririi. cine domnule o sa le plateasca scirbavnicilor astora pensiile la nesfirsit, cind oamenii normali fug unde vad cu ochii din tara asta nenorocita?
Cele mai bogate tari ale lumii sunt tarile care si-au creat institutii functionale puternice si au saracit de-a lungul istoriei cand au lasat institutiile sa se degradeze. Este foarte simplu, chiar in 2024 s-a dat cel mai prestigios premiu in economie pentru demonstratia chestiunii de mai sus si anume nu doar ca exista o relatie intre cele doua ci ca institutiile puternice aduc bunastarea si nu invers. … din pacate votantul nu intelege decat ca ii este foame, frig si somn, iar daca vede institutiile disfunctionale de la noi nu are energia sa le intareasca ci le prefera distruse. Deasemenea cetateanul nostru nu vrea sa faca nici un efort altul decat sa voteze pro-sistem sau anti-sitem punand astfel la conducere niste oameni care dau din coate cel mai probabil pentru interesele lor personale si are pretentia stupida ca acestia sa se ingrijeasca de el, de cetatean, mai bine decat de propria lor piele. Parerea mea e ca in Romania lucrurile functioneaza exact(nici mai bine si nici mai rau) cum pot ele functiona cu cetatenii si cu neamul romanesc care exista in prezent. Paradoxal, singura iesire din aceasta situatie spre mai bine tine de noroc sau de factori externi, fie vine unul sau mai multi mesia a caror menire va fi fost sa traga tara din groapa; altul decat Georgescu care daca nu e un simplu impostor este un simplu nebun, fie omenirea toata intra pe o panta acendenta iar Romania vrand-nevrand se aliniaza si ea. Din pacate omenirea este evindent pe o panta descendenta indreptandu-se spre tribalism si razboi, iar sansele ca un adevarat mesia al neamului sa apara la noi tocmai acum sunt mult prea mici.
Pana si „Hongkongezii” prospera, pe insula lor mare si frumoasa, in asteptarea furtunii chinezesti. Chiar sa nu spuna nimeni, ceva pertinent despre Taiwan?
@LS 23/01/2025 La 19:32
Excelent, DAR in ce priveste asta:
„Cum au dezvoltat romanii de rand tara? Concret! Cu exemple clare!”,
cel mai exemplu clar sunt miliardele de iepuroi intrate in Ro, dupa 2007, datorita imigrantilor(permanenti, temporari si pendulanti) Ro in UE/SEE/UK.
Majoritatea acestor imigranti, inca cetateni Ro si cu drept de vot, au un mare cui impotriva sistemului/emanatilor si slugilor lor, tocmai pentru ca au fost FORTATI sa-si paraseasca familiile, casele, prietenii, fara ca asta sa fie un deziderat personal.
Cuiul s-a manifestat la/prin vot, chipurile valid si majoritar, pentru auropoti/sosocati si alti vopsiti.
Ca o completare: ati remarcat PSDU si PSDI la alegerile parlamentare2024?
Si sa inteleg ca totusi gasca comunista se rupe in doua si partea care contine cele mai jalnice scursuri vrea sa scape de PSD? Nu cred asta! PSDI, PSDU…..e clar ca sunt inventii controlate…as fi curios ale cui…..dar asta releva totusi ca cei implicati stiu bine cat de plina de cretini e natia romana.
Privind cotizantii la TVA, prin cumparaciuni facute in Romanica din bani munciti sau furati sau obtinuti prin trafic de persoane sau de droguri outside va asigur ca nu au reprezentat mare branza….oricum cea mai mare parte a lor au luat drumul Programelor Nationale de Investitii unde aproape jumatate din bani au fost fie furati prin proiectare la preturi uriase sau realizarea lucrarilor la preturi uriase, fie irositi pe proiecte tembele, prost realizate!
Repet ce-am mai scris deja de n ori pe contributors, e plina planeta de idioti, dar idioti asa de tembeli si obraznici ca idiotii proveniti din Romania nu prea exista pe nicaieri!
PSDI (senat=0,21%, c.dep=0.17%):
1. „Deși nu apare oficial în conducerea formațiunii, în 2015, odată cu excluderea din PSD, Marian Vanghelia(sic! – Vanghelie) și Mircea Geoană au declarat că își fac ei un partid nou, fix cu acest nume. La momentul acela, Oana Niculescu-Mizil, partenera de viață a lui Vanghelia, și Ana Maria Cătănuță(sic! – Catauta), consiliera lui Geoană, au înregistrat la OSIM marca „Partidul Social Democrat Independent”.
https://newsweek.ro/politica/partidul-lui-vanghelie-plagiaza-grosolan-psd-si-participa-la-europarlamentare
2. „Potra, care asigură protecția candidatului Călin Georgescu, a candidat la alegerile parlamentare din 1 decembrie pe listele partidului lui Marian Vanghelie, PSDI(ad.mea – pentru camera deputatilor), o clonă a PSD.”
https://jurnalul.ro/special-jurnalul/anchete/bodyguarzi-georgescu-asalt-capitala-mercenar-horatiu-potra-candidat-parlament-983648.html
„În campania electorală pentru parlamentare însă, Potra a fost fotografiat de mai multe ori în compania liderilor PSD Sibiu, Bogdan Trif și Lavinia Șandru și chiar a participat la unele ședințe ale social-democraților, potrivit imaginilor prezentate de Libertatea.”
https://hotnews.ro/horatiu-potra-a-facut-campanie-pentru-liderii-psd-sibiu-si-a-candidat-la-camera-deputatilor-pe-listele-unui-partid-cu-nume-aproape-identic-are-o-mare-sustinere-in-randurile-mediesenilor-1857126
=======
PSDU(senat=0,84%, 0.9%=c.dep) – nu as putea sa va spun acum decat ca unul dintre candidatii PSDI la c.dep. poarta acelasi nume de familie cu persoana care a infiintat psdu, anume Cretu(poate doar coincidenta).
=======
„Privind cotizantii la TVA, prin cumparaciuni facute in Romanica…”
Vedeti prea simplist impactul miliardelor alora intrate in Ro datorita imigrantilor Ro in UE/SEE/UK (Ro 2 si 3 din enumerarea de mai jos).
Lasati impresia ca nu cunoasteti/intelegeti ecosistemul socio-economic al Ro din 2007 si pana azi.
Poate daca integrati in perceptia Dvs. ce spunea Cristian Muresan in 2024 va veti nuanta felul in care vedeti impactul:
„…„cele patru Românii” pe care le vede el coexistând – cea privată, care e în orașele mari, cea din diaspora, România rurală/a orașelor mici și, a patra, România „băieților deștepți.”
„…mișcarea liberă de capital asigură mai multă competiție, mai multă eficiență, mai multă productivitate, în țara care primește investițiile.”
Dle Radulescu, n-ati aflat despre noul ordin pe unitate(economica tubigtufeil), anume:
competitia izbead si forluzars?!
1. Stiti cine e Peter Thiel si cat de aproape de Vance a lu Chump din sua a fost si este, si ca e unul din sleahta de techbros din valea silicoanelor – co-creatorul hotiei aleia rujate de peipeal si, mai important si dubios, PALANTIR?
Da’ pe baietu cu #prostiasiimoralitateaartificiala, anume Sam Altman, il stiti?
Pentru Dvs. si cine s-o mai deranja sa citeasca/asculte, un pic de istorie recenta(2019), de pe vremea cand cel din urma mentionat era „baiet de mingi” pentru primul:
https://www.youtube.com/watch?v=REKbaA6USy4
2. Stephane Sejourne a zis, de curand, despre crearea de „campioni economici europeni”, adica mamuti/oligopol/monopol pe calapodul tubigtufeil.
3. JP Morgan a zis, deasemenea si de curand, ca EU/SEE are nevoie de mamuti economici.
============
„Pentru că investitorul austriac a venit cu know how și cu metode de management incomparabil mai performante decât cele de care putea dispune statul roman.”
S-avem pardon, dar OMV, la momentul preluarii, era fiul ploii in materie de know-how in petrol si gaze downstream si partial upstream.
Iar despre gestionare:
„OMV Petrom nu a dorit să comenteze „detalii cu privire la procesul de revizuire”, însă a precizat că „respectă obligațiile sale de raportare conform legislației pieței de capital”.
Modificările vizează eliminarea tuturor ingerințelor acționarului majoritar OMV în actul managerial curent al companiei și respectarea independenței consiliului director, au declarat pentru HotNews surse din Ministerul Energiei.”
https://hotnews.ro/noi-reguli-pentru-conducerea-omv-petrom-romanii-din-consiliul-de-supraveghere-incearca-eliminarea-interventiilor-actionarului-majoritar-omv-in-deciziile-manageriale-1883904
============
Si pentru ca tot vorbiram de austrieci influenti in Ro si nu numai, si de competisanizforluzars:
https://hotnews.ro/seful-strabag-klemens-haselsteiner-a-murit-neasteptat-la-44-de-ani-anuntul-facut-de-companie-1883294
Strabag care joaca alba-neagra cu Beneficiarul Final prin licitatii in Ro, de nici MApN nu vede sanctionati muscali in structura sa actionariala, din care mai fac parte Uniqa Group si Raiffeisen:
„În 2022 s-a atribuit un contract de modernizare al bazei militare de la Mihail Kogălniceanu,…Ministerul Apărării Naționale a transmis în martie 2022, cu privire la implicarea miliardarului Oleg Deripaska în acţionariatul Strabag, că “STRABAG SRL România nu are în cadrul acționariatului persoane supuse sancțiunilor”.
(…)
6 martie 2021 → este publicat anunțul pe e-licitație.ro
30 septembrie 2021 → data declarației de beneficiar real (nr. 567082) a Strabag SRL, din care Oleg Deripaska este eliminat, rămân Hans Peter Haselsteiner și Klemens Haselsteiner(ad mea – mortu la varsta de 44ani)
6 octombrie 2021 → data declarației de beneficiar real (nr. 628022) a Strabag SRL, în care Oleg Deripaska este adăugat, alături de Hans Peter Haselsteiner și Klemens Haselsteiner(ad mea – mortu la varsta de 44ani)”
https://www.45north.ro/2024/01/26/campionii-economici-ai-rusiei-si-austriei-afaceri-de-miliarde-de-euro-in-romania/
1. In ultimele doua-trei articole pe care le publica pe aceasta platforma, Dl Radulescu are o galceava obsesiva cu „suveranistii” si politicele lor economice, de parca partidele suveraniste au condus Romania in ultimii 35 de ani, sau partidele de extrema-dreapta europene au adus EU pe marginea prapastiei. Nu suntem numai noi in situatia asta, ascensiunea partidelor de dreapta cu politici „suveraniste” peste tot in Europa este raspunsul sistemului imunitar al societatilor si al culturii europene la abuzurile de 30 de ani adresate la integritatea sa. Si e bine ca e asa, pentru ca astfel se mai elimina presiunea acumulata in psihologia maselor. Ideologiile partidelor de dreapta, anti-imigratie, anti-abortion, anti globalization si anti climate change, nu sunt placute, dar sunt reactia excesiva a unor mase disperate pentru schimbare cu orice pret: „Orice, oricine, da’ numai astia nu”.
2. Probabil ca pentru multi cititori de pe plaforma asta, argumentatiile Dlui Radulescu impotriva „suveranistilor” si a politicilor economice grotesti (ipotetic) promovate de acestia, nu reprezinta texte cu valoare adaugata. Mult mai constructiv si util ar fi ca Dl Radulescu sa ne explice ce reforme si politici economice pragmatice vede Dlui ca solutii la actualele provocari pe care le traverseaza Romania in momentul de fata. Problemele le stim si noi, solutiile sunt mai greu de gasit.
3. De exemplu, cazuri concrete: 1. Cum ar rezolva Dl Radulescu problema deficitelor gemene? Ar fi o devalorizare controlata si treptata a leului benefica pentru echilibrarea balantei comercile? Ar fi o inflatie moderata benefica pentru reducerea cheltuielilor cu aparatul bugetar? 2. Care este metoda cea mai prudenta de a evita retrogradarea riscului de tara in aceste vremuri tulburi? 3. Care este o reteta realista pentru o crestere economica sustenabila pe termen lung, pentru un popor latin si balcanic, talentat si cu simtul umorului, dar care nu se prea omoara cu munca si cu seriozitatea? :)))) Va multumesc!
@Crivat. De fapt ce spune Dl Radulescu e de bun simt si moderat. Nu se „cearta” cu extremistii („suveranistii” e impropriu spus), ci arata ca acestia nu reprezinta o solutie. Daca intrebi concret ce sustine un extremist din asta vei vedea ca marea majoritate habar n-au, iar ceilalti se leaga de chestii superficiale precum lgbt, miscarea woke, si „globalismul” (fara de care nu ar avea telefon sau laptop pe care sa scrie…).
La noi miscarea woke, lgbt si imigratia nici nu constituie subiecte de discutie, fiind nesemnificative.
Miscarea extremista e doar o bula artificiala umflata din afara (de la est), singurul motiv concret sa spunem ar fi coruptia si habarnismul partidelor vechi. Dar asta e o discutie veche la noi, iar extremistii sunt o alternativa mult mai rea din acest punct de vedere, care in plus sunt si izolationisti anti-occidentali.
Aveti cumva impresia falsa ca pe astia ii intereseaza intrebarile de la pct 3. ?!
Noi suntem milioane, structurile de forta impreuna cu marionetele de la conducere sunt cateva zeci de mii maxim!!!!
Cate arestari poate face sistemul maxim???? 1000? 10.000? 100.000? Hai sa fim seriosi!
Dosarele penale vor fi puse in rama ca si motiv de mandrie.
Chit ca se aproba comentariul sau nu, nici nu mai conteaza, fitilul a fost aprins, pregatiti-va, n-o sa fie degeaba, venim, s-a terminat cu voi.