Istoria intelectuala a veacului al XX-lea a fost una convulsiva, spasmodica, marcata de salturi mortale, credinte, patimi, erezii si apostazii. Un text intr-adevar extraordinar care ar merita sa fie republicat intr-una din revistele intelectuale de varf este dialogul dintre E.M. Cioran si istoricul François Fejtö aparut in revista „Agora” in iulie 1990. Cei doi intelectuali, originari din ceea ce a fost candva Imperiul Austro-Ungar, discuta cu melancolie, uneori cu irepresibila tristete, dar fara patima relatiile dintre propriile biografii si avatarurile istoriei. O lectie de gandire neinregimentata, de toleranta si de inteligenta pe care ar merita sa o auda si politicienii inflacarati ai zilelor noastre.
Intitulat “Despre revolutie si istorie”, dialogul i-a fost oferit spre publicare redactorului-sef al revistei, poetul, eseistul si jurnalistul Dorin Tudoran de catre François Fejtö la Paris, in luna noiembrie 1989. Traducerea din limba franceza ii apartine scriitorului Andrei Brezianu, la vremea respectiva seful serviciului romanesc al postului de radio „Vocea Americii”, reputat eseist, romancier si comentator, colaborator permanent al revistei „Agora”.
Citind acest dialog mi-am amintit de cartea mea favorita din opera lui Cioran, „Histoire et utopie”. Volumul incepea cu acea sfasietoare „Lettre a un ami lointain”, inchipuita a fi trimisa lui Constantin Noica, lucru fireste imposibil in conditiile terorii ideologice din Romania epocii Gheorghiu-Dej. Era despartirea definitiva a lui Cioran de orice forma de radicalism mesianic, de mistica apocaliptic-revolutionara, depasirea freneziei juvenile, expresia impacarii sale cu ceea ce candva denuntase si deplansese: pretinsa mediocritate a parlamentarismului burghez, cenusia normalitate democratica si, mai ales, „superstitiile liberalismului”.
Meditand la propria transfigurare si scriind, sub imperiul unei urgente nevoi de expiatiune, acest adio febrei utopice si autodistructive de-odinioara, Cioran marturisea ca a devenit „un liberal intratabil”. Era una dintre cele mai fascinante transfigurari, de fapt apostazii, ale acelui timp istoric pe care Hannah Arendt l-a numit al furtunilor ideologice. Tot in cartea respectiva, Cioran formula un aforism pe care ulterior l-am asezat drept motto al studiului meu „The Tragicomedy of Romanian Communism”, aparut in revista „East European Politics and Societies” in 1988: “O lume fara tirani este asemeni unei gradini zoologice fara hiene”. O perspectiva care a inspirat poate paradigma „Stalinismului pentru eternitate”.
Din dialogul cu François Fejtö, autorul clasicei „Histoire des democraties populaires”, retin analiza lui Cioran legata de dictaturile fasciste si de “avantajele” propagandistice ale comunismului: “A fost o desfasurare de zvarcoliri barbare. Era o idee absolut dementa sa vrei sa intemeiezi un imperiu universal pe ideea nazista de Herrenvolk , cum isi inchipuia Hitler. Abilitatea extraordinara a comunistilor a fost tocmai de a voi sa intemeieze dominarea lumii pe ideea egalitara. E genial si exercita o fascinatie asupra ultimului dintre barbari. Nu este cu putinta dominarea lumii in baza proclamatiei ca toata lumea este inferioara. Faptul ca Hitler a putut antrena la sinucidere Germania, o tara de pe culmile civilizatiei Europei, dovedeste, cred, latura dementa si diabolica a ideii hitleriste” (p.150). La randul sau, istoricul francez de origine maghiara a vazut secolul al XX-lea drept unul al demonismului, substratul metafizic al proiectului totalitar (a se vedea François Fejtö, „Dieu, l’Homme et son Diable. Méditation sur le mal et le cours de l’histoire”, 2005)
In contrast cu diversele teodicei de tip hegelian, Cioran nu vede istoria drept incarnare a vreunui spirit obiectiv ca substitut divin. Dimpotriva, in consens, cred eu, cu pozitia lui Leszek Kolakowski, el priveste secolul XX ca lucrare a principiului mefistofelic: “In Faust-ul lui Goethe diavolul serveste rosturilor lui Dumnezeu. Dar uneori ma intreb daca nu cumva contrariul nu e adevarat, vazand cum demonul domneste asupra lumii. Ceea ce si explica istoria universala: caci daca Dumnezeu ar stapani lumea, istoria, asa cum o cunoastem, ar inceta. (…) Pentru mine, istoria universala inseamna derularea pacatului originar, aceasta este latura prin care ma simt cel mai apropiat de religie. Citesc si recitesc Cartea Genezei si vad cu uimire si cu minunare ca totul e cuprins acolo in cateva pagini. Acei nomazi ai desertului au avut viziunea originara a omului si a lumii” (p. 152 si p. 153).
Cioran si Fejtö au scris adeseori despre nihilism, diavol si demonism istoric. In Romania, Marta Petreu a pornit de la imaginea Diavolului in atat de originala si patrunzatoarea ei analiza a relatiei dintre Nae Ionescu si Mihail Sebastian. In noua mea carte, „The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century” (University of California Press, 2012), discut pe larg relatia dintre ideologiile redemptive, demonismul politic si experientele totalitare traite in cel mai sangeros si brutal veac pe care l-a cunoscut umanitatea.
http://www.ucpress.edu/book.php?isbn=9780520239722
Mentionez aici excelenta recenzie semnata de Mairead Hanrahan la volumul Emil Cioran, „Oeuvres” (Gallimard), aparuta in „Times Literary Supplement”, 25 mai 2012. Remarcabile mi se par randurile despre afinitatile psihologice si metafizice dintre Cioran si Beckett. Doua genii ale solitudinii, dezradacinarii si disperarii.
O reusita simbioza a substantei personajelor dostoievskiene Kirillov si Ivan Karamazov, Cioran este un autor gnostic, marcat ireversibil de nostalgia paradisului pierdut. Lirismul nietzscheean din tinerete s-a resorbit intr-un scepticism al maturitatii, cand a inteles si a asumat nu doar eroarea optiunii sale ideologice interbelice, dar si caracterul iluzoriu al oricarui proiect omenesc. Oripilandu-si familia, poporul, umanitatea, Cioran a monologat confesiv-reflexiv toata viata, eliberandu-se catharctic de o istorie demonica.
Comunistii au avut propriul lor pacat originar, care i-a urmarit pana la neantizare si care nu avea cum sa-i faca sa reuseasca in planurile lor. Ideea „egalitara” nu ar fi trebuit sa insemne ca „toata lumea este inferioara”, ci ca toti oamenii ar trebui sa traiasca decent. Schingiuirea ideologica a culturii si religiei a facut, din proiect, ca ideea „egalitara” sa contina in ea insasi samburele subversiunii si, in final, al propriei negari. Daca din efigia cu secera si ciocanul nu ar fi lipsit condeiul si crucea, comunismul ar fi aratat altfel decat l-am cunoscut in secolul trecut. Carturarii si preotii au fost, la toate popoarele longevive si prospere din istorie, inclusiv la „acei nomazi ai desertului”, cei care au dat Coeziunea si Idealul. Daca ne vom uita la stupul cu albine, unul din exemplele preferate ale lui Marx, vom vedea ca rezultatul muncii albinelor nu este confiscat sau furat de regina, ci mierea este folosita pentru hranirea tuturor membrilor comunitatii (numai trantorii aveau o alta soarta).
E bun exemplul asta cu stupul. Daca Marx si-ar fi dus ideea pana la capat ar fi ajuns la concluzia ca mierea albinelor e furata intradevar de regina. Ce-i drept mai sunt si cateva intepaturi ca doar albinele n-au ac degeaba… insa ca dovada de simpatie si de recunoastere a faptului ca mierea-i destula si pentru albine si pentru regina.
nu mai scapam de iluzii. au avut si pana si crucea tovii . numai cu secera si ciocanu piereau de la sine. crucea a fost ascunsa dar penele au fost la vedere. si una si alta au facut rau. si mai mult rau a facut crucea cu securistii ei, dar si penele au fost instrumente de tortura pentru constiintele lucide. albinele ? n-au vanitate. nu li se predica pacatul originar.
Culese din Cioran, acest histrion și bijutier al Impasului:
Toute croyance rend insolent ; nouvellement acquise, elle avive les mauvais instincts ; ceux qui ne la partagent pas font figure de vaincus et d’incapables, ne méritant que pitié et mépris. Observez les néophytes en politique et surtout en religion, tous ceux qui ont réussi à intéresser Dieu à leurs combines, les convertis, les nouveaux riches de l’Absolu. Confrontez leur impertinence avec la modestie et les bonnes manières de ceux qui sont en train de perdre leur foi et leurs convictions…
(Syllogismes de l’amertume, p.792, in Oeuvres, coll. Quarto, éd. Gallimard, 1995)
Toutes les calamités – révolutions, guerres, persécutions – proviennent d’un à-peu-près… inscrit sur un drapeau.
(Syllogismes de l’amertume, p.803, in Oeuvres, coll. Quarto, éd. Gallimard, 1995)
La barbarie est accessible à quiconque: il suffit d’y prendre goût.
(La tentation d’exister, in Oeuvres, coll. Quarto, éd. Gallimard, p. 884)
Ar fi fost extraordinar un schimb epistolar intre Emil Cioran si Eric Hoffer.
Încerc să-mi închipui o cină utopică, la un superb conac într-un peisaj de tip West Yorkshire, cu… Pleșu amfitrion, alături de Cioran, Pär Lagerkvist, Nicolás Gómez Dávila, G. K. Chesterton, Walter Benjamin și Cesare Pavese. Of course Woody Allen would play the clarinet.