Sunt 14 candidaţi la preşedinţie în alegerile din 2, respectiv 16 noiembrie 2014 . Pentru cele 307 televiziuni şi staţii de radio, care şi-au anunţat intenţia de a găzdui emisiuni de campanie, Consiliul Naţional al Audiovizualului a scos de la naftalină norme ca echitate, echilibru, imparţialitate. Greu de crezut că această instituţie beteagă, CNA, va putea asigura controlul în mod echitabil şi just, la cât de partizan s-a dovedit votul majoritar până acum. Soluția neghioabă de a nu se întruni în cvorum sub diverse pretexte în intervalul de campanie confirmă că instituția a luat-o razna rău. Rămâne la responsabilitatea jurnaliştilor şi a şefilor editoriali din online, print şi audiovizual cum se va juca mediatic campania. Analiza alegerilor anterioare nu încurajează optimismul. Într-un studiu semnat în 2011 de Nicoleta Corbu şi Mădălina Boţan sub titlul Telepreşedinţii, concluzia că presa a fost partizană este susţinută cu opinii din interiorul profesiei: „N-a fost nimic imparţial”, a declarat Cristian Tudor Popescu de la Gândul, „dimpotrivă, media s-a traseizat în această campanie. Foarte mulţi jurnalişti s-au transformat în propagandişti sau militanţi pentru o tabără sau alta”. Nici Cătălin Tolontan de la GSP TV nu vede diferit: „Prin felul cum şi-au făcut politica de ştiri, agenda de teme, televiziunile s-au înregimentat, şi-au pus tricourile şi au jucat pe anume părţi, în mod evident”. Prestaţia mass-media în alegerile legislative româneşti din 2012 au fost aspru criticate de OSCE. Raportul a pus degetul pe rană, fiind mai concret decât obişnuieşte să fie breasla cu membrii ei, uzând de formule vagi şi generalizări. OSCE subliniază că mai multe trusturi şi companii de presă au admis să fie instrumente de propagandă politică abandonându-şi misiunea critică. Ele se numesc Intact, OTV şi România TV, cărora li se alătură TVR care a omis teme importante favorizând astfel USL în detrimentul alianţelor de dreapta. Dacă adăugăm harta politică a televiziunilor locale alcătuită de ActiveWatch, care arată că patronii lor sunt adesea politicieni, ne putem aştepta la un dezmăţ al părtinirii şi al loviturilor mediatice ticăloase.
Dar ce este şi cu ce se mănâncă mult dorita echidistaţă şi imparţialitatea în jurnalism? După DEX „imparţial” este cineva capabil să facă o apreciere justă, obiectivă, nepărtinitoare, dreaptă. Cum să se aşeze jurnalistul la egală şi justă distanţă faţă de fiecare dintre cei 14 candidaţi? Sunt ei egali? Ar fi cu neputinţă, dacă profesia de jurnalist n-ar dispune de practici şi reguli. E ca la doctor, pacientul trebuie tratat egal indiferent de culoare, sex, vârstă etc. Imparţialitatea se măsoară faţă de date şi fapte care trebuie să fie relevante, redate cu acurateţe, verificate din surse certe. David Brewer, consultant în strategii media al reţelei International Journalism Network, aminteşte reţeta echilibrului: să fie respectată diversitatea opiniilor, să nu se omită faptele controversate, să se culeagă puncte de vedere alternative, să se practice acurateţea factuală, neprivilegierea unei părţi prin absenţa altora, corectitudinea, responsabilitatea. O analiză a alegerilor din Republica Moldova făcută de Centrul pentru Jurnalism Independent din Chişinău relevă o deficienţă regăsită şi dincoace de Prut: golirea de conţinut a emisiunilor electorale prin subiecte superficiale sau scandaluri sterile. E o soluție numai bună pentru neutralizarea adevărului. Nimic mai plicticos şi irelevant decât emisiunile electorale la televizor! Asta observa şi Dan Tapalagă referitor la precedentele alegeri prezidenţiale:„Cea mai importantă temă, criza economică, a fost ocultată, trecând în plan secundar datorită altor teme mai puţin relevante care au acaparat spţiul mediatic”. De corectitudinea junaliştilor atârnă în bună măsură opţiunea înţeleaptă a electoratului. Un exemplu pozitiv ar fi ediţiile de campanie ale emisiunii Avocatul diavolului de la radio Europa FM. Când își spune părerea, jurnalistul erijat în editorialist, comentator, analist, poate să abordeze subiectele electorale echilibrat, cu argumente, pentru a ajuta alegătorul să discearnă. Jurnalistul Cristian Citre a fost dat afară de la Digi24 pentru că l-a criticat pe Victor Ponta pe Facebook. S-a întâmplat în iulie a.c. când oficial nu era campanie electorală. Sunt interzise vocile critice? Conducerea Digi24 zice că se desparte”de oricine nu împărtăşeşte valorile în care noi credem – echilibru, echidistanţă, imparţialitate”, considerând că jurnalistului i-a lipsit civilitatea în abordare. Organizațiile media spun că a-l concedia pentru o opinie critică, fie și în termeni duri, este un abuz. Totuşi, e greu de ţinut piept strategiilor mistificatoare ale partidelor şi numeroşilor ”dragnea” care intoxică alegerile. Patronii media abuzează fără regrete de puterea lor, deci Antenele, televiziunea deputatului Ghiţă ş.a. vor juca pe faţă cu candidatul Ponta, care la rândul său abuzează de funcţia publică şi de buget. Alte canale vor juca de partea lui Iohannis sau Udrea, cum deja se vede la Realitatea TV şi B1 TV. Subnutrit mediatic, alegătorul va fi din mereu un „cetăţean turmentat”, expus manipulării şi comerţului cu voturi. Jurnalistul i-ar putea fi ghid dacă e onest, lasă propriile interese şi face diferenţa corectă fiindcă, vorba maestrului Andrei Pleşu, „nu poţi compara o coadă de mătură cu ditamai bâta paleolitică”.
Articol apărut și în revista ”22”
„De corectitudinea junaliştilor atârnă în bună măsură opţiunea înţeleaptă a electoratului.”: Riscati multe, numeroase si indelungate dezamagiri, stimata doamna, pentru simplul motiv ca jurnalistii sunt oameni care fac parte efectiv din electorat(!), inainte de a fi jurnalisti !
Deontologia care ar implica rezerva jurnalistica, ramane o notiune teoretica marginala in cazuri considerate „de forta majora”, ca alegerile prezidentiale, care ocupa primul loc in orice ierarhie de interese!
In intreaga lume democratica si civilizata, adica acolo unde oamenii citesc, discuta, se informeaza si in final au puterea sa decida destine,se intampla exact la fel!
Ceea ce gasesc detestabil in Ro, spre deosebire de Franta de ex, este lipsa totala de eleganta si de subtilitate cu care se procedeaza, ceea ce face ca spectacolul alegerilor sa scoata la lumina ce-i mai urat si mai agresiv in oamenii care participa (actori si spectatori, deopotriva).
Insasi regulile pe care CNA le-a stabilit (de ex: prezenta la dezbateri a candidatului SAU a purtatorului de cuvant – arbitrara, deoarece fara sa impuna justificarea absentei), asociate cu „sfanta liberatate de expresie” a moderatorului (care prin definitie, nu are limite!) genereaza confuzii si abuzuri !
Cu regret, ma simt indreptatita sa afirm ca in umele tari(…), decat o democratie bolnava ar fi mai util sa existe o dictatura sanatoasa :(
Problema este, draga Doamna Ela, care nu obositi sa tot vorbiti ex catedra unor oameni care numai neinformati cu ce se intampla ”in intreaga lume democratica si civilizată” nu se poate spune ca sunt, ca nu exista dictatura sanatoasa. Toate sunt coapte de bolnave…
Din alta ordine de idei, sau aceeasi, poti fi parte a electoratului si bun profesionist in jurnalism. E destul sa te respecti. Aveti un exemplu chiar in Brindusa Armanca.
ce inseamna jurnalism in romania ? transmisiuni live din irak, siria si hong kong ? sau breaking newsuri cu gaini cu trei picioare, stiri bomba emotionant citite de pe promtere de catre papagali specializati in noua limba de lemn ? nu cred ca oamenii lucizi isi iau informatiile din mass media romaneasca. dupa 90 politrucii comunisti au devenit democrati iar culturnicii jurnalisti. asta explica intr o mare masura situatia actuala a romaniei. toate nulitatile care intr o societate meritocratica ar fi fost asezate unde le e locul (coada vacii) in romania s au ridicat precum gunoaiele la suprafata devenind parlamentari, ziaristi, analisti, consilieri, (geo)strategi, formatori de opinie. mai mare risul.
ps : sint si exceptii desigur. dar pierdute in masa amorfa a mediocritatii
N-am înțeles: CTP ne explică treaba cu echidistanța ?
TOCMAI CTP ?!?!?!
Nu stiu cum sta treaba in Romania, dar in Statele Unite favorizarea unui candidat sau ideologii de catre o televiziune sau post de radio este frecventa, legala si acceptata. De exemplu, Fox News, este, de la infiintare, un instrument de propaganda al aripii conservatoare a Partidului Republican. .Solutia pentru aceasta situatie nu este impunerea echidistantei, ci competitia din piata media.
Asa e, daca este asumata optiunea ziarului , televiziunii etc. si facuta publica. Atunci nu se pune problema echidistantei, ci a corectitudinii. Nimeni nu isi bate joc de contracandidatii celui sustinut, ci se face jurnalism de promovare. Pana la urma, de onestitate si responsabilitate e vorba, in interiorul unui joc ale carui reguli se respecta. Diferenta este ca la noi nu se asuma sustinerea unui candidat si partid, iar produsul jurnalistic este vandut ca „impartial”. Impartialitatea e falsa, artificiala si inselatoare. Publicul/electoratul este pacalit.
Problema e ca in romania treaba sta invers.Televiziunile nu sunt instrumente de propaganda ci de demonizare…