vineri, martie 29, 2024

Educatia asediata de populismul guvernului Ponta

Guvernul Ponta ne vinde gogosi si guverneaza cu declaratii populiste. Declaratii doar, pana la traducerea lor in fapte e cale lunga. Pentru ca in contextul economic actual nu mai este loc de populisme, pomeni electorale, salarii si pensii duduite dupa modelul guvernarii Tariceanu. Adio stat asistential, am ajuns la fundul sacului. Si noi si economia mondiala. Nici imprumuturi nu mai poti face.

Asta nu impiedica guvernul Victor Ponta sa arunce cu declaratii si actiuni  populiste in capul electoratului,  in speranta ca mai exista creduli si naivi care sa le creada. In speranta ca macar cei 7,4 milioane de romani de la referendum sa mai creada povestile de adormit copiii.

A venit randul educatiei

Ce bine da la alegeri sa oferi plocon absolventilor de liceu care nu stiu carte o diploma de bacalaureat profesional, care le asigura automat un job in piata muncii. Doar ca promisiunea este o minciuna gogonata. Niciun angajator nu se uita in primul rand la hartii. Se uita la ce stiu sa faca tinerii candidati la un  job.

Ori, majoritatea dintre ei nu stiu mare lucru. Pentru ca au parcurs un curriculum neadecvat insusirii unei meserii. Curricula teoretica generala (matematica, fizica, chimie, geografie, etc., la fel cu elevii aflati pe filiera teoretica), curricula teoretica tehnica (organe de masini, rezistenta materialelor, etc.) si instruirea practica. Triple sarcini de invatare pentru elevi care au venit oricum cu note foarte mici la filiera tehnologica. Prima   sacrificata  a fost  instruirea practica, si din lipsa maistrilor instructori bine pregatiti si a bazei materiale de invatare a unei meserii.

Asa ca pe filiera tehnologica elevii nu ies nici teoreticieni buni de mers la facultate, nici meseriasi. Mult si prost. Buni doar sa devina materie prima pentru fabricile de diplome, intr-o politica educationala devenita o conspiratie impotriva educatiei. Sacrificand competitivitatea, atractivitatea si productivitatea economiei romanesti in interesul baronilor universitari. Acum platim facturile.

Sa puna ministrul Andronescu de o viitoare modificare legislativa, prin care posesorii bacalaureatului profesional sa poata merge la facultatile „profesionale”, adica tehnice? Este posibil orice. Doar domnia sa este autoarea unei nastrusnice idei legislative, prin care tinerii puteau ajunge la fabricile de diplome si fara bacalaureat. Vom trai si vom comenta.

A doua portie de populism

Nici nu a inceput bine clasa pregatitoare la scoala generala si premierul Victor Ponta anunta ca este posibil sa o intoarca la gradinita. Geaba s-a cumparat mobilier, geaba s-au pregatit si incadrat cadre didactice, copii  se obisnuiesc cu programul, disciplina si atmosfera specifica scolilor, ca de la anul „la loc comanda”, parca am fi intr-un joc de societate. Or fi copiii de 6 ani predispusi la joaca, dar nu pentru alba-neagra jucata de premier.

In 20 de tari europene exista acest sistem de clasa pregatitoare la scoala, nu la gradinita, pentru ca procesul didactic este condus de cadre didactice calificate,  dirijat si supravegheat de directori si inspectori specializati in astfel de activitati, ceeace nu se intampla la gradinite.

Motivul? Sa nu deranjam parintii, ca tot vin alegerile si avem nevoie de voturile lor.

I-a intrebat si pe parinti ce vor? Ca daca se iau doar dupa cativa parinti aflati in fruntea vreunui ONG nu este suficient.

Sa speram ca dupa alegeri, in cazul in care le castiga, actualii guvernantii revin la sentimente mai bune. Renunta la populisme si tin cont de parerea specialistilor in materie.

Obsesia lui Victor Ponta

„Tot ce a facut regimul Basescu-Boc e rau, doar noi suntem detinatorii solutiilor corecte si bune pentru Romania, trebuie sa schimbam totul, inclusiv in educatie”.

Aceasta-i axioma care pare sa dirijeze actiunile guvernului Ponta. Care actiuni nici n-au prea existat. Toata vara a fost ocupata cu debarcarea, esuata, a presedintelui Basescu, urmatoarele luni cu alegerile generale marcate de populisme gretoase, asa ca loc de guvernare n-a prea mai fost.

Si problemele adevarate se acumuleaza. FMI nu aproba noua scrisoare de intentie fara anumite privatizari, fara FMI adio bani ieftini imprumutati, fara acestia adio pensii si salarii bugetare. Nori negri se aduna peste guvernul Ponta.

In educatie, rezultatele actiunilor  ministrilor Marga, Andronescu, Athanasiu, Hardau, Adomnitei, sunt: ultimele locuri in evaluari internationale, lipsa fortei de munca necesara investitiilor si productiei, rezultate la bacalaureat de 45%. In UE, brandul fortei de munca romanesti este „capsunarul”, nici cat „instalatorul” polonez. In loc sa  modernizam in anii 90 sistemele de educatie si formare profesionala, ne-am lasat prada intereselor fabricilor de diplome, sindicatelor, clientelei politice. Cei 3 milioane de romani aflati la munca in UE, daca ar fi avut calificari superioare,  ar fi trimis acasa 50 miliarde euro, nu 5, cat au trimis. Acum suportam consecintele.

Guvernul Ponta sta pe un butoi cu praf de pusca, dar pare sa ignore acest lucru. Din pacate, o posibila explozie ne arunca in aer pe toti. E suficient ca CDS-ul, costurile imprumuturilor, sa creasca insuportabil si, nefiind in zona euro, ca Grecia, ne ducem instantantaneu de-a berbeleacul pe topoganul economiei.

Ce nu spune Victor Ponta

Ca, posibil, va ramane in istorie ca guvernul plagiatorilor si mincinosilor.

Corina Dumitrescu, Ioan Mang, Dan Sova, si, cu voia dv., Victor Ponta reprezinta crema plagiatorilor si mincinosilor in materie de CV-uri si studii universitare. Urmeaza si altii. Mircea Diaconu, Victor Alistar, Ecaterina Andronescu sunt doar incompatibili. Mai merge.

Reuniunea diasporei stiintifice si academice de la Bucuresti este pe cale sa esueze, de cand Victor Ponta a zis ca o patroneaza. Adica, cercetatorii sa accepte  un patron plagiator? Sa le tina un discurs despre cinste si corectitudine unul care tocmai a fost dovedit drept plagiator?

Cand romanii vor realiza neputinta actualului guvern de a guverna, va fi prea tarziu. Probabil iarna viitoare.

Raul va fi fost deja produs.

Distribuie acest articol

54 COMENTARII

  1. Domnule Vlaston,
    Am o nedumerire cu privire la argumentele intoarcerii clasei pregatitoare la gradinite. Din declaratiile pe care le-am citit ieri am inteles ca motivul principal pentru organizarea clasei pregatitoare la gradinita este ca nu ar fi locuri suficiente in scoli. Nimeni nu a vorbit de cate spatii disponibile sunt la gradinite. Au ramas intr-adevar gradinitele din Romania cu multe spatii neocupate unde sa poata merge acesti copii? Daca da, exista vreo statistica ce ne-ar putea lamuri mai bine asupra acestui aspect ?

      • Multumesc pentru raspuns. Nu pot insa sa nu mai pun o intrebare. Chiar toti copiii din Romania merg la gradinita ? Caci, din cate stiu, gradinita nu e obligatorie. Daca tot s-au eliberat spatii la gradinite, nu ar fi mai inteligent sa profitam de acest lucru si sa luam masuri ca un nr. cat mai mare de copii sa beneficieze ? Iar daca populatia scolara a Romaniei va fi in scadere, asta inseamna ca in urmatorii ani trebuie sa ne asteptam la eliberararea din ce in ce mai multe spatii la scoli. Atunci unde-o fi problema guvernantilor?

      • Aici imi permit sa va contrazic. Nu este adevarat ca sunt spatii suficiente in scoli. Un argument este ca nu se respecta articolul 63 din LEN. De asemenea clasa 0 se facea si inainte numai ca se numea clasa premergatoare si se facea in gradinite.

        Dincolo de argumentele pro si contra, nu inteleg de ce noi parintii nu avem nici un cuvant de spus in ceea ce priveste educatia copiilor nostri. Platim taxe si apoi suntem obligati sa acceptam ce ni se serveste. Sincer eu m-am saturat sa se faca experimente pe copilul meu pe banii mei. Daca cei din minister au idei despre cum se poate reforma sistemul, nu au decat sa le aplice mai intai pe copiii si nepotii lor. Daca nu se poate poate ar trebui sa ni se restitue banii care ii platim ca taxe. Cui ii place ce primeste de la sistemul de stat nu are decat sa plateasca.

        Nu credeti ca ar fi fost mai simplu daca parintii erau lasati sa aleaga unde sa faca clasa 0 copii lor: la scoala sau la gradinita?

        Un alt exemplu despre cum isi bat guvernantii joc de noi pe banii nostri, este fostul ministru. D. Funeriu a uitat promisiunile din perioada electorala („parintii stiu ce este mai bine pentru copiii lor”) si s-a gandit sa ii lege pe copii de glie. Cum ar fi daca eu l-as obliga pe d. Funeriu sa isi cumpere paine numai de la magazinul din colt indiferent daca ii place sau nu painea de acolo. Eu ca parinte ce sa fac daca nu sunt de acord cu invatatoarea la care a fost alocata copilul meu? Sa o invatat carte pe invatatoare sau sa fac inchisoare asa cum ne-a amenintat d. Funeriu?

        • stimabile,Paul

          nu este corect ca – unii copii care locuiesc langa o scoala DE STAT -indiferent ca este de „elita ” sau nu, sa nu aibe dreptul de a o frecventa.

          In logica dvs, de ce nu ar avea dreptul un mare baron local sa isi dea copilul la bucuresti la cel mai tare liceul de fite ?! Pentru ca are bani si si poate intretine copilul ?!
          NU la o scoala de stat, DA la o o scoala privata.

          • Marele baron plateste taxe si impozite nu la bugetul strazii unde locuieste el, ci la bugetul central ca orice alt roman. Din bugetul central banii merg la scoala unde vrea sa isi dea copilul. In consecinta are acelasi drept ca orice copil din tara sa isi dea copilul la ce scoala vrea.

            Problema s-a rezolvat la liceu pentru ca exista examenele nationale si repartizarea computerizata. Daca copilul baronului nu ar avea dreptul sa isi dea copilul la scoala dumneavoastra de cartier, de ce ar avea dreptul sa isi dea copilul la liceul care este la 3 strazi de locuinta dumneavoastra.

            Oricum, daca d. Funeriu era consecvent cu ideile din campania electorala din 2008-2009, scolile care aveau cerere primeau salile de clasa ale scolilor care nu aveau cerere si in felul acesta si copilul dumneavoastra si copilul baronului mergeau la scoala pe care o alegea fiecare.

      • dle prof. In marile orase treaca-mearga. DAR, in timp ce in fiecare comuna exista cel putin o scoala, nu toate comunele au gradinite. Transportul scolar e legiferat, e bugetat etc (chiar daca mai tuseste), in timp ce transportul la gradinita simplu NU exista. [ vorbim evident de gradinite de stat ]. Dar am o alta curiozitate: cunoasteti materiile predate la cls. XI si XII. Asa cum e curricula azi, cum se potrivesc acele materii cu profilul de sudor, tamplar, mecanic auto, tinichigiu sau chelner??? Pur si simplu Abramburica a lungit cu doi ani cheltuiala/risipa banilor publici, ca sa-si atraga adoratia si voturile sindicatelor.

  2. Gresiti cu mai multe.

    Ecaterina Andronescu nu este numai incompatibila !!

    In emisiunea Nasul Tv, colegul ei de catedra, profesorul Toma, mai batran, a prezentat dovezi ca ea si-a plagiat teza, dupa retete chimice furate prin spionaj de sotia lui (care tocmai murise), din SUA. E uluitor pentru mine ca dezvaluirile din emisiunea aia au ramas asa…in aer.
    Chiar si Nasul a fost uimit. Sa fie secrete de stat etc?

    Tot acolo s-a spus ca Abramburica a avut 200 de doctoranzi, in mai putin de 20 de ani, ceea iarasi e incredibil, cand in lumea normala nici 20 de doctoranzi nu are un mare profesor intr-o viata.

    Din acestia, doi doctoranzi au fost deja dovediti de plagiatori, chiar de cei de la care au plagiat articolele, unul din Olanda si celalt nu mai stiu. De la cel din Olanda a copiat chiar si poza cu rezultatul unui experiment, dovedind si tampenie mare astfel. De ce nu se ocupa chimistii din EduCer de doamna Andronescu, teza ei trebui sa fie undeva.

    Mai gresiti si cu „vom trai si vom comenta”. Nu cred ca dupa alegeri va mai exista libertatea de exprimare in Romania, se revine la dictatura.

    Si s-ar putea ca si cu statul asistential sa gresiti. Germania si UE au aprobat cel mai mare
    baillout din istorie, vor da tone de euro la tarile de puturosi, greci, italieni si spanioli. SUA tipareste lunar 40 de milioane de dolari. Nu am vazut o atitudine clara contra statului asistential.

  3. Domnule Vlaston, spuneti ca usl se bazeaza pe naivitatea celor 7,4 milioane de la referendum. Permiteti-mi sa va corectez,caci din toti acestia cca. 2milioane sunt inexistenti, au fost fraude masive. In alta ordine de idei eu cred ca daca usl va fi la guvernare si dupa alegeri, oamenii nu vor regreta iarna viitoare , vor regreta exact iarna asta, dar va fi tot prea tarziu.

    • Deocamdata cifra e avansata la plesneala de dumnevoastra. Eu zic ca de fapt sunt 9,4 milioane, dar multi romani din strainatate n-au putut sa voteze din cauza departarii.

      • pai si pe ce te bazezi cand spui ca de fapt au fost 9.4 milioane? Doar asa e crezul tau si atat? Si noi de ce ar trebui sa credem ca acest crez al tau ar trebui sa fie vreo referinta?

  4. Sunteti rautacios.
    Daca diplomele celor care nu-si iau bacalureatul tot valoreaza mai putin, eu zic sa le dea mai multe in compensatie. De exemplu, cate o diploma roz pentru fete si una albastra pentru baieti. O diploma pentru cei care nu au absente nemotivate. Si cred ca s-ar mai putea gasi.

  5. Stimate domnule Profesor,

    Haideți să nu ne mai aruncăm așa. Majoritatea facultăților tehnice sunt de stat- și atât cele de stat cât și cele particulare au o problemă enormă relativă la calitatea celor care intră în sistem și calitatea absolvenților. Spre deosebire de un avocat- sau de un profesor- un inginer chiar trebuie să facă ceva- deci degeaba îi dai 100 de diplome de bacalaureat profesional și îți bați joc de tine- ca școală și corp didactic- dacă îl treci prin facultate fără să învețe. Poate să facă Spiru Haret 100.000 de avocați- fără să fie o nenorocire planetară dacă avocații respectivi sunt mediocrii spre slăbuți. Dar dacă ai 100.000 de ingineri mediocrii spre slăbuți ți-ai pierdut timpul și banii degeaba.
    Nu înțeleg rostul acestui bacalaureat profesional- care ar trebui să fie o diplomă de Școală de Arte și Meserii. Dar confuziile- inclusiv de termen – sunt tipice abramburelii dinei .Andronescu.
    Altfel, legea dlui. Funeriu e la fel de imperfectă și nelogică. Într-un sistem funcțional și stabilit deja domnia sa dorea să introducă noutăți. Ca să facă ce ? Departe de mine viziunea inovatoare a marelui om referitoare la clasa pregătitoare- dar sincer să fiu cred că și inutilă. Am mers la școală la 7 ani fără să fiu o singură zi la grădiniță- și n-am avut nici un fel de probleme. Acolo unde ar trebui investit- respectiv în pregătirea învățătorilor și profesorilro de generală- nu se face cam nimic. Și mai există în școala română- în 2012- bătaie la clasă !!!! Învățători care lovesc copii sunt lăsați să profeseze mai departe , nu aruncați în pușcărie cum ar fi normal…
    Ceea ce mă miră că nu vedeți dvs.- care sunteți vicepreședintele unui partid ce se dorește de dreapta- este că statul nu sprijină- și nici dvs. nu aveți în program- sprijinirea inițiativei particulare mai ales în învățământul superior pentru a trece de la ”fabiricile de diplome” (care sunt în exclusivitate creația dlui. Tatulici) la Harvard-ul și Yale-ul românesc. Și pe care n-o să le facă statul ci tot particularii- când vor fi sprijiniți.

    • @andrei. Cati dintre cei 73 senatori au vorbit vreodata cu vreun antreprenor privat? Care antreprenor privat o fi spus dlui senator, ca pt. a angaja un tamplar, un mecanic auto, un sudor sau un chelner este necesar proiectul (???) de specialitate si absolvirea cursului de educatie antreprenoriala??? Devin si cinic: cum e un proiect de absolvire la chelneri? dar importanta cunoasterii limbii germane de catre un tinichigiu? si tot nu inteleg la ce serveste unui meserias cunoasterea aprofundata a operei lui Goga, a diferentialelor etc predate cu sarguinta la cls.XI si XII. Dar cred ca Abramburica stie mai bine ca noi toti. Flerul meu imi spune ca singurul obiectiv al bac-ului prof este ca la anul sistemul sa nu mai dea 50% REBUT OFICIAL si sa poata zbiera sindicalistii pt. bani mai multi.

      • Domnule curios,

        Proiectul de absolvire- dacă ar fi pe bune- ar fi extrem de util. Pentru că e primul lucru pe care absolventul l-a făcut cu mânuțele și creierul lui- de la cap la coadă. Chiar crezi că nu s-ar putea descoperi și proiecte pentru chelneri ? La restaurantul Maxim- din Paris- ca să luăm un exemplu celebru- servirea la masă este optimizată pe bază matematică.
        Nu pricep nici eu de ce nu se reînființează liceele industriale- așa cum erau ele prin anii 80- stabilindu-se o probă tehnică la bacalaureat- pe lângă cele existente ? Dar a da un bacalaureat care te lasă să mergi la facultate și altul care nu te lasă este cea mai stupidă idee pe care am auzit-o vreodată de la un ministru al educației.

        • @andrei. Sunteti pesimist. Abtamburica va mai scoate cretinisme la inaintare. Nicio grija. Revenind la proiect: pana a ajunge la Maxim -unde, presupun nu ajung nici 1/10000 chelneri francezi- n-ar fi mai bine sa avem chelneri normali, care sa nu scape ciorba pe nadragii clientului, sa nu bage degetele in salata etc (nu indraznesc sa sper ca nu fura la nota)??? Si nu vreau sa recite din Bacovia, Labis sau sa rezolve o integrala…… Liceele industriale de odinioara scoteau tehnicieni (ne era rusine sa-i numim maistri).

  6. Pina la urma nu inteleg de ce atita caz cu BAC-ul profesional. Mie mi se pare ca va contraziceti un pic.

    Fie sint doar niste hirtii, care NU conteaza, si prin urmare daca o loaza se va duce la o facultate care nu conteaza, da banii degeaba. Poate sa fie chelner cu diploma dupa aia.

    De exemplu, cam asta e in sistemul de invatamint american. Sint milioane de facultati dar putine sint acreditate. Hopa! ajungem la o chestie interesanta: privat-privat (urletele de stat minimal aici!) dar este controlat de stat ! chiar si in SUA, mama initiativelor private.

    Pe de alta parte, daca e loaza si se asigura ca examenul de licenta e dat corect, nu are cum sa-l treaca, nu-i asa ?

    [Paranteza: Cum ai nevoie de un arbitru, cum se duce ideea de stat minimal]

    In plus, chestia cu „drobul de sare” ma scoate puternic din sarite; la noi e plin de bocitoare care stau sa se uite cu va cadea drobul de sare, peste tot.

    Ca Ponta e un nenorocit, aia e clar. Dar nu vad ca NR sa se adune in fata casei lui.

    • Pai da, dar in SUA exista un singur bacalaureat (SAT). Mai nimeni nu ia punctajul maxim si fiecare stie unde se plaseaza dupa testul respectiv.

      • Perfact, nu ma contraziceti: deci, e nevoie de criterii care sint enforced de un 3rd party (statul).

        Pe bune, in epoca asta eu as da examenele de genul asta pe calculator.

    • Am mai comentat pe undeva o idee de la un ziarist de la Rom. Libera (eu nu plagiez, citez)!

      Bac-ul profesional va spala obrazul patat al „dascalilor” (cum ii place Dnei Andronescu sa-i numeasca). Adio responsabilizare, la 90% promovarea a bacului (nu conteaza ca sint DOUA) se vor deschide sticlele de sampanie, sefii imbuibati ai sindicalistilor vor avea subiecte de manipulare pentru noi cresteri salariale, DAR fara responsabilitatea necesara (productivitate in viata de fabrica).
      Vai de aceasta tara condusa de „DERBEDEI” (citez dintr-o doamna, cercetator, de 70 de ani).

  7. Cu siguranta Andronescu, aceasta Hecate(rina) a rascrucilor din invatamant, va promova, dar asta, in preajma alegerilor, un proiect pentru posibilitatea de acces a viitorilor „bacalaureati tehnici” la universitatile tehnice, de stat sau private (politehnici, constructii, etc).
    Asta din 2 motive:
    1 – prea multi taietori de frunza la caini, tovarasi din USL, predau in amintitele mai devreme universitati si, deh, trebuie sa-i „serveasca”;
    2 – parintii si chiar si subiectii directi ai bacului profesional vor fi motivati in felul asta sa voteze USL.
    Asta e, omul cat traieste, greseste.

    • stimabile charleslatanne,

      stiati ca in austria se poate intra chiar si la medicina unde sunt locuri limitate cu un examen special de aptitudini chiar daca nu ai bacalaureat? n-am stiut nici eu pana astazi, dar nu cred ca sunt prea multi care au reusit sa-l ia!
      problema este una de sistem, iar aici este tot balamucul – un ciclu electoral tine 4 ani, treapta superioara sau liceul tot atat. atat timp cat nu va exista un plan national al invatamantului aprobat si INSUSIT de toti factorii politici SI de populatie, atat timp nu va exista nici o sansa de redresare a invatamantului din romania.
      acuza de populism este pe fond reala, dar acest populism a fost si va fi etern daca nu se intampla ceva in afara partidelor, si aici ma refer la societatea civila. trebuie sa fie ca. 3-3,5 milioane de copii in invatamantul preuniversitar, ceea ce da undeva la 6-7 milioane de parinti (mai au si frati, deci oricum nu scade cifra sub 5 milioane!). oamenii astia ar trebui sa stie ce vor pentru copiii lor si „marii specialisti” ai invatamantului, cu sau fara mustacioara, ar trebui doar sa modeleze aceasta dorinta si s-o puna in practica.

  8. D-le Vlaston,
    Mi-aș permite o completare la ceea ce scrieți cu privire la „clientela politică” a guvernelor care s-au succedat în ultimii ani.
    Încă de acum doi ani, am făcut un calcul, pornind de la anul 1990: într-o perioadă de școlarizare completă (de la cls. I-a la cls. a XII), un elev a „schimbat” cel puțin 7 miniștri ai Educației și învățământului, fiecare ținând să-și pună amprenta asupra sistemului instructiv-educativ cu o nouă… reformă. De preferință, una care să se bată „cap în cap” cu a predecesorilor. Rezultatul acestor „eforturi conjugate” ale acestor miniștri? Starea dezastruoasă a învățământului din epoca actuală. S-ar spune că fiecare dintre aceștia a avut ca principal obiectiv „să bage-n pământ” învățământul, și mai adânc decât au fâcut-o precedenții!

    • Sunt de acord cu dumneavoastra ca problema sistemul este politizarea si numarul mare de schimbari. Cred ca dupa 22 de ani de incercari, solutia specialistului care sa reformeze sistemul din temelii si-a dovedit ineficienta. Cred ca multi au ajuns la concluzia ca sigura solutie pentru salvarea sistemului este ,asa cum propunea prof. Moisil, desfiintarea ministerului educatiei. Descentralizarea totala a sistemului si alocarea fondurilor pe baza principiului cererii si a ofertei.

      Ideea ca parintii nu stiu ce este bun pentru copiii lor, este stupida (si d. Funeriu cred asa ceva in anii 2008-2009). Putini dintre noi au terminat UMF-ul si totusi am reusit sa ne alegem un medic de familie.

    • Învățământul anilor 80, depolitizat și modernizat era suficient de performant- și de meritocratic- să ne fi ținut și pe noi în topul planetei. La momentul în care un domn- îmi scapă numele- a venit cu ideea renunțării la disciplina ”comunistă” (ce-aveau matricolele sau uniforma cu comunismul doar domnul respectiv ne poate spune) s-a dus naibii orice fel de idee de școală decentă. Este impardonabil pentru orice fel de dascăl de liceu – dar mai ales pentru conducere- ideea că 1 singur elev- statistica spune că 25%- ia droguri în liceu. Ei- adică profesorii- ce fac pe-acolo ? Anul acesta am văzut în Bilbao- doar elevi în uniformă- și nu erau niște uniforme foarte diferite de cele din anii 80 de la noi. Acuma însă dacă copilul nu-și etalează ultimele gadget-uri sau haine de fițe- părinții nu sunt fericiți. Generația decrețeilor- care n-a avut habar de noțiunea de părinte- crescuți cu cheia la gât- a devenit ea acuma părinte- și se comportă mizerabil.

  9. Stimate Domnule Stefan Vlaston

    Afirmatia dumneavoastra „Reuniunea diasporei stiintifice si academice de la Bucuresti este pe cale sa esueze, de cand Victor Ponta a zis ca o patroneaza.” este neintemeiata.

    In cadrul Conferintei, programata intre 25-28 septembrie, vor avea loc 30 de „ateliere”, care vor reuni 700 de cercetatori din tara si strainatate. La cel despre cercetarea clinica pe care il voi conduce la Institutul Clinic Fundeni in colaborare cu Academia de Stiinte Medicale, vor vorbi personalitati ale medicinii din Romania (Constantin Ionescu-Tirgoviste, membru corespondent al Academiei Romane; Eduard Apetrei, vicepresedintele Academiei de Stiinte Medicale; Mihai Coculescu, directorul Institutului de Endocrinologie) si Statele Unite (Adrian Preda, University of California, Irvine; Alexandru Niculescu, Indiana University; Dan Duda, Harvard University). Voi participa si la atelierul condus de Prof. Dr. Maria Mota (Craiova) in care se vor discuta probleme legate de diabet si nutritie, care va reuni oameni de deosebita valoare din Romania, Suedia si Germania.

    Participarea la Conferinta este strict pro bono. In programul atelierelor nu este inclus o alocutiune a D-lui Victor Ponta sau a unui reprezentant al guvernului pe care il conduce.

    Cu respect,

    Prof. Dr. Peter Manu
    Hofstra University, New York

  10. Radu Gologan, profesorul coordonator al lotului olimpic national de Matematica: Vor exista presiuni foarte curand ca si acest Bacalaureat Profesional sa fie folosit pentru universitatile tehnice, ceea ce ar fi un mare dezastru
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-13242508-radu-gologan-profesorul-coordonator-lotului-olimpic-national-matematica-vor-exista-presiuni-foarte-curand-acest-bacalaureat-profesional-fie-folosit-pentru-universitatile-tehnice-ceea-mare-dezastru.htm

  11. Doamne, cata agitatie cu invatamantul asta!De 23 de ani admir atatea reforme si experimente ca multumesc divinitatii ca nu lucrez in bransa.Tot ce mi-a ramas in minte, asa ca o gluma a educatiei nationale romanesti( gluma denumita reforma) este numarul mare de vacante din timpul guvernarii CDR.
    Toti politicienii cand se afla la guvernare, in opozitie, oriunde s-ar afla, tipa ca e musai necesara reformarea invatamantului.
    Ca sa reformezi ceva trebuie sa ai habar cam ce rezultat doresti.
    Vrei forta de munca inalt calificata.Pentru ce tip de angajator?
    Pentru Romania, pentru UE, pentru Africa neagra?Sau doar vrei sa urmeze copchilul gradinita de lux, apoi dumnezeu cu mila…
    Pe vremea comunistilor, exista invatamant profesional.Intreprinderile erau obligate sa angajeze absolventii.Cei care doreau sa ajunga la facultate trebuiau sa treaca de selectii dure: admitere la liceu, admitere la treapta a II a, bacalaureat(fara copiat, suflat, iPod, iPhone, google la tableta, mesagerie, etc) apoi admitere la facultate pe un numar limitat de locuri.Nu existau nici macar camere de luat vederi.
    Chestia asta cu camerele de luat vederi ca reforma ma amuza teribil.Pe noi nici macar nu ne lasau sa avem alte dotari la intrarea in sala de examene decat cartea de identitate si stiloul.Care indraznea sa fie temerar, bafta lui.Era exclus din examen.
    Romanica noastra draga si scumpa nu poate fi in egala masura stat minimal si cu invatamant adaptat la cerintele pietei.Pentru ca statul minimal nu se amesteca la piata.Dar organizeaza invatamantul.In functie de cerintele cui?Il voi invita pe aceasta cale pe domnul Vlaston sa piarda nitel timp pe site-urile cu oferte de munca pentru romani si romance.Sa arunce un ochi si pe rubricile de profil din ziare.Ce locuri de munca sunt vacante?
    Cativa zidari, instalatori, vanzatoare si croitorese..asta asa ca job proletar. Majoritatea locurilor vacante sunt la…videochat adult si nonadult.Daca ar fi sa pregatim junimea dupa cerinta pietei locurilor de munca ar trebui create scoli profesionale de gheise.Asta vrea tara si angajatorul.
    De acord ca nu toate odraslele sunt apte pentru studii universitare.De acord ca nu sunt apti cu totii sa aiba diploma de bac.Dar nimeni nu spune ce vor face aceia care sunt apti si nu gasesc de munca, pentru ca pur si simplu in vremurile acestea de cacao nimeni nu e mai destept decat patronul!

  12. Domnule Vlaston, ce se poate face insa cu imensa masa de cetateni analfabeti (absoluti sau functionali) care se apropie de 50%.

  13. Domnule profesor,
    Legea invatamantului era una din legile care in mod obligatoriu trebuia sa faca obiectul unei largi dezbateri si asupra careia sa se ajunga la un consens al fortelor politice, scolii, societatii in general. Asta este rezultatul asumarii raspunderii de catre un guvern in care ministrul invatamantului (ca sa folosesc aceasta denumire), chiar daca ar fi fost un extraordinar cercetator si om de carte, dar fara nici cea mai mica experienta in invatamant si fara cunoasterea scolii romanesti, nu avea cum sa produca o lege acceptata de toata lumea, intrucat omul nu prezenta incredere. In toate aparitiile publice arata ca un om neinstruit, caruia ii sufla o fosta invatatoare, care n-a vrut sa-si clarifice in 2 min. problema diplomei de bacalaureat (nici nu stia bine cum se cheama) si care afisa permanent un zambet de om care nu percepe lumea din jurul sau.
    Nu cred ca bacalaureatul profesional este o solutie daca se ramane la forma actuala a invatamantului liceal, dar trebuie sa acceptati ca exista mari diferente intre licee atat ca nivel al elevilor cat si al cadrelor didactice si trebuie gasita o rezolvare. N-am lucrat in invatamant, dar familia mea, de trei generatii cu asta se ocupa, de la invatator la profesor universitar. Ma refer la bunici, parinti , frati, cumnate, nevasta, veri etc, iar discutiile despre invatamant constitue subiectul dominant al discutiilor si disputelor din familie.

  14. „Guvernul Ponta ne vinde gogosi si guverneaza cu declaratii populiste. Declaratii doar, pana la traducerea lor in fapte e cale lunga. Pentru ca in contextul economic actual nu mai este loc de populisme, pomeni electorale, salarii si pensii duduite dupa modelul guvernarii Tariceanu. Adio stat asistential, am ajuns la fundul sacului. Si noi si economia mondiala. Nici imprumuturi nu mai poti face.”
    Repetitio est mater studiorum sau defect profesional?
    Pai de unde bani pentru profesori, ca sunt si aceia niste asistati social fiindca asteapta leafa de la stat(in majoritate)?
    E rasu-plansu nu alta!
    Va rog mult sa nu mai aruncati asa niste vorbe la plesneala.Faceti bine si explicati-ne odata(chiar de mai multe ori asa cum ne-ati obisnuit) ce solutii concrete aveti pentru fiecare din aceste categorii blamate.Pe puncte:
    1.handicapatii_solutie
    2.alocatiile(se platesc si in UE, tot din banii statului)_solutie
    3.pensionarii(au contribuit din leafa chipurile pentru pensie, au dat la stat cam 40 din salariu+ pensia suplimentara, min 3%)_unde s-au evaporat banii, solutie
    4.burse studenti_sa se dea, sa nu se dea? Sa se dea numai pentru cei care studiaza „afara”?_solutii
    5.ajutor pentru mame_sa se mai dea?
    6.ajutor social pentru romi_sa se dea doar la cei cu mertan, sau la aia din gropile de gunoi, sau la niciunii?_solutie
    7.VMG_sa se dea, sa nu se dea, _solutii…si tot asa.
    As mai dori si argumente, solide, neoliberale, conservatoare, cu beneficii, etc.
    Fara acestea, cu parere de rau, Ponta e populist iar dvs extrem de secretos cu natiunea.
    O data l-am rugat la fel de respectuos pe colegul dvs de doctrina, eminentul profesor DPA , sa explice avantajele neoliberalismului raportate strict la conditiile economice de pe la noi.
    A parasit contributors, dar nu am vazut pe niciunde vreun articol de genul..Si dansul tot cu PR-ul politic se ocupa..Pacat, mare pacat!
    Orice individ, cand ia decizii trebuie sa aiba informatia necesara.Politicienii ne-au cam plictisit 23 ani cu atitutinea asta de „despot luminat” care stie el mai bine ce e bun si ce nu pentru supusii sai.In rest numai bine, astept raspuns la chestiunile semnalate.Nu doar eu…diferenta de la 7,4 milioane la 11, 12, cati om mai fi in viata.

    • Solutii exista daca exista bani. Cum bani nu exista suficienti, nici solutii nu exista. Pesterile lui ALI-Baba exista doar in basme. Doar nu credeti in povestile cu patinoare. Alea sunt mizilic

      • N-a zis nimeni că trebuiesc oferite soluții _perfecte_ pentru _toate_ problemele. Faptul că nu sunt bani nu înseamnă ca nu pot fi enunțate câteva soluții iar mai apoi analizate. După, s-ar putea alege câteva si s-ar putea implementa, în limita fondurilor disponibile, desigur.

      • Nu cunosc nici o poveste cu patinoare.Stiu cateva povesti cu stadioane in rampa.
        Regret ca nu aveti chef pentru o comunicare inteligenta.As putea sa va raspund la fel de sictirit: nu va mai bateti domnule pe functii publice in stat, ca nu sunt bani.Sau candidati din partea ARD sau cum s-o mai chema pentru un post neplatit la stat? Nu sunt bani maestre!
        Sau nu sunt doar pentru clasa de jos?Hotarati-va!

        • @Good Point
          Cine sa dea solutia? Eu sau domnul Vlaston? Ca nu ati precizat.
          Solutia trebuie sa o gaseasca cei cu pretentii de a guverna o tara.Daca vrei sa fii manager-fie si de tara-trebuie sa gasesti resurse, nu sa faci bascalie pe forum.
          Hai sa ii vad pe minunatii nostri politicieni in momentul comic al platii contributiilor la bugetele UE si NATO.Sau la plata serviciului datoriei externe.
          Banuiesc ca o sa-i umfle rasul si o sa le trimita creditorilor, pe mail,urmatorul raspuns: „Pai atunci dati o solutie…legata de sursa de bani” Insotita evident de emoticonul corespunzator.Sugerez ranjetul, ca e mai convingator.
          Daca realmente sunteti interesat de modul in care se constituie un buget, va dau un raspuns de dreapta: consultanta este contra cost, eu nefiind politiciana si nevrand sa aburesc electoral pe nimeni.Daca nu platiti, ok.Puteti sa urmati cursurile unei facultati cu specializarea finante banci in Romania sau in strainatate.Puteti incepe cu inscrierea la London School of Economics.Nu e obligatoriu s-o si absolviti.Conteaza s-o puneti la CV.
          Bafta la examen!

    • @silvia M. Lungind (nu discutam motivele sau PRETEXTELE) scoala obligatorie nu cresc cheltuielile? Obligand un viitor tamplar sa mai invete doi ani, dandu-i o solida cunoastere a operei lui Goga, o stapanire a calcului diferential si dotandu-l cu educatie antreprenoriala nu cresc costurile? Daca acceptam ideea ca orice buget e limitat, prin dilutie la un mai mare numar de beneficiari nu scade alocatia per capita? Daca inrolam cu forta in cls.IX, elevi cu note de 2 si 3 crestem cumva calitatea viitorilor candidati la bac? Daca nu ne ajung niciodata profii si adaugam persoane cu nota 2 la titularizare sau cu lipsa studii nu diluam banii/capita si nu scadem drastic calitatea? Spirala descendenta a calitatii nu poate fi oprita cu propaganda si zbierete sindicale.

      • @pragmatic-la-extrem
        Unde am scris eu ca trebuie sa chinui mintea elevului de notele 2 si 3 cu „operele” lui Goga?
        Si Goga inca e digerabil.Stai sa vezi Blaga, eventual sa silesti elevul de 9 si 10 sa citeasca altceva decat commenturile de pe peretii facebook!
        Sa ii pui in brate niscai Dostoievski, Gogol, Thomas Mann, Umberto Eco!
        Despre ce anume vorbim?Despre educatie cumva?Cultura generala, chestii de-astea nedigerabile.Sa imi povestiti despre nivelul avansat de cunoastere in materia operelor lui Louis Vuitton, Prada, Versace, Cavalli, Thiery Mugler…Asta da repartizare excelenta per capita.Se predau la Jean Monet disciplinele astea….din cate stiu.
        De calculul diferential nu ma leg, am uitat matematica asta supersonica.Am formatie umanista si de 26 ani de cand am terminat liceul va rog sa imi permiteti sa uit.Aici autorul articolului este in elementul sau.

  15. aveti o aplecare clara spre subiectivism. mi-as permite sa fac niste aprecieri ca unul care a cunoscut indeaproape si sistemul cu clasa pregatitoare (nenumita asa, de fapt clase terminale de gradinita in care se incep alfabetul si numaratul rudimentar) in cadrul scolii, si stilul liceal strain:

    – prima ar fi ca asa zisa clasa pregatitoare in cadrul scolii e un vax. mare. afara, in tarile unde asa ceva exista, se face de fapt o economie de bani prin aproape neexistenta gradinitelor de stat. Cum orice absolvent chiar si de scoala generala are cunostintele necesare (punand deoparte competentele pedagogice) ptr ceea ce trebuie sa se invete in clasa 0 (ca denumire e o aberatie in sine), argumentul cum ca in cadrul scolii ar urma sa invete sub cadre didactice mai pregatite decat educatoarele (se pare presupus semianalfabete) pur si simplu pare ridicol.. faptul ca avem gradinite e un lux, tot ce trebuie e sa transformam ‘grupa mare’ intr-un an de tranzitie cu ‘complicatul curriculum’ asigurat. E si mai bine ptr acesti copilasi sa fie feriti de eventuale porcarii venite de la cei mai mari, suficient vor avea de tras in clasa intai; cineva spunea ca se ‘adapteaza mai devreme la bullying’.. ma rog, daca respectivul vrea ca fiu’sau sa ia suturi de la cinci ani in loc de 6/7, poate ar trebui sa i se faciliteze asa ceva, un serviciu special ptr voluntari (pacat de copilul ala)

    – a doua ar fi ca incadrarea clasei a 9-a la scoala generala e o tampenie rara.. (imi pare rau ptr D’l Funeriu, ptr care am altfel o mare stima). S-a incercat o rezolvare la o problema economica si de logistica punand pe butuci una din trasaturile fundamentale ale liceului de la noi si de peste tot in lumea asta: trei ani sunt prea putini ptr ceea ce e de presupus sa se acumuleze in perioada cea mai importanta din viata unui elev, intr-un mediu in care sa aiba colegi cat mai apropiati in competentele de invatare.

    – a treia ar fi ca va impiedicati in denumiri, neantelegand ca diploma profesionala cerne media de pleava! Intarind examenul de bacalaureat incat sa fie la acelasi nivel cu cel de afara, procentul celor ce il vor lua va fi probabil sub 20-25%. Nu puteti sa-i puneti apoi pe toti in aceeasi oala, trebuie sa mai faceti o departajare, cei de mijloc nu pot fi amestecati cu cei de sant, trebuie un prag de minime competente. Desigur ca cei cu bacalaureatul profesional nu vor putea da examen la universitate, dar vor putea accesa colegii tehnice sau alte programe sub nivel universitar. Dupa parerea mea asa ceva e pur necesar, altfel nivelul de frustrare al elevilor va fi extrem de mare. Deocamdata ce sustineti: un simplu bac, hulit ca nu e la nivelul celor de afara (comparatia cu bacul francez parca era facuta intr-un articol asta vara) – ptr ca se incearca sa se lase cat mai mult spre nivelul celor din liceele industriale, altfel ar trece doar cei din liceele teoretice.

  16. Credeti , domnule profesor, ca vreun politician roman actual are vreun interes ca educatia sa fie adusa la standard european? Chiar credeti ca vor politicienii nostri sa aiba un popor educat , cultivat? Pai , in acest caz , cum l-ar mai manipula ei , cum l-ar mai minti si insela ori de cte ori doresc sa aiba toata puterea. Daca nu ma’nsel Kant ar fi spus „…. un popor bine educat este greu de manipulat”. Am ferma convigere ,ca niciun partid, indiferent de culoarea politica nu face politica in interesul cetateanului , in interesul national . Toti au avut un singur scop capusarea economiei romanesti , imbogatirea rapida si consistenta , iar cit priveste poporul…..” dupa noi potopul” Pacat insa , caci poporul rabda nesimitirea , lipsa de onestitate , onoare si cinste a acestei clase politice , clasa care a distrus aceasta tara!

  17. Invatamantul romanesc a fost distrus din momentul cand PDL-ul a venit la putere,rezultatele slabe de la bac sunt consecintele schimbarilor foarte des de programa scolara si sustinerea examenelor. USL se ocupa de stabilitate si o mai buna organizare in invatamant.

  18. Uniunea Social Liberala de la infiintare a avut intodeauna drept scop principal , ajutorarea poporului roman si niciodata propriile buzunare.S-a observant foarte clar si nu doar odata ca guvernarea acestora a pus capat hotiilor puse la cale de PDL inca din primele zile de guvernare.

  19. Victor Ponta este un politician competent si un om onorabil care se gandeste la viitorul poporului roman. Guvernul Ponta este cel mai bun pe care l-a avut Romania in ultimul timp.

  20. Uniunea social liberala a avut drept scop principal cresterea ecnomica a Romaniei si rezolvarea tuturor hibelor si problemelor ramase inca de pe vremea guvernarii USL.Astfel acesia au castigat respectful si suportul poporului roman in timp ce PDL a pierdut totul .

  21. N-am inteles (si sper ca sunt sesizate ghilimelele) de ce doar in scoli „procesul didactic este condus de cadre didactice calificate, dirijat si supravegheat de directori si inspectori specializati in astfel de activitati” ? NU sunt de acord cu intoarcerea la gradinita a clasei pregatitoare, dar nici cu sugestia”” ca la gradinita se „”ïntimpla” ceva care n-ar avea nicio legatura cu invatamintul. Desi sunt un cititor fervent al dvs. si, in general, de acord cu ideile exprimate in articolele dvs. Dar nu mi se pare corect sa sugerati ca pregatirea din gradinita (evident, a celor care o frecventeaza!) ar fi facuta de „necalificati” si ar fi irelevanta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro