joi, martie 28, 2024

Elon Musk, un tovaras chinez si un birocrat European intra intr-un bar

La inceputul lunii octombrie, apărea un articol de presă care dacă nu ar fi ilustrat o situație tragică ar fi putut trece drept o glumă savuroasă. Este vorba de decizia Comisiei Europeane de a convoca o sedinta cu reprezentanții marilor producatori din industria auto și nu numai pentru a îi încuraja să inoveze în domeniul producției de baterii din ce în ce mai performante, care să permită o autonomie mai mare unui segment din ce in ce mai diversificat de automobile electrice.

Aici un link cu stirea.

Repet, aceasta știre ar fi trecut drept o glumă daca nu ar fi tragică. De ce spun asta? Pentru că a fost nevoie de un “geniu antreprenorial”ca Elon Musk, numele de scenă dat unei forțe colosale din spatele unor proiecte incredibile precum Tesla Auto și Space X, să trezească la viață pofta de inovare încătușată în spiritele adormite de pe Bătrânul Continent. Și nu atât Elon Musk a făcut asta, pentru că până la urmă el este doar un om, un “nume de scenă” pentru un grup de interese incredibil de puternic cum am spus mai devreme. Ce a făcut această revoluție posibilă și a stârnit invidia spiritelor bătrâne din UE  este o întreagă mașinărie de propagandă, care a transformat omul în mit și proiectele sale în adevărate bastioane ale inovației și dezvoltării rasei umane, exact ca într-un film hollywodian  unde extratereștrii aterizează exclusiv pe teritoriul SUA, iar restul planetei doar se uită la televizor să vadă ce se intamplă cu popcornul în brațe.

Acum câțiva ani, marii producători de automobile din UE, râdeau când mașinăria de propagandă pro Elon Musk/Tesla a inceput să iși facă treaba. Au râs mult și bine până când s-au trezit în fața faptului împlinit: au pierdut glorios startul în competiția care contează cu adevărat. Colac peste pupază, competitorii din R.P. Chineză au început să “alerge” foarte bine ajungând din urmă SUA în timp ce UE încă iși lega șireturile.

Și atunci, cuprinși de o invidie puternică, în spiritul care s-a consacrat în sute de ani în politica europeană, s-a format o comisie cu rol de… ati ghicit…. creștere a inovării în sectorul producției de baterii din ce în ce mai performante care să propulseze  industria europeană a automobilelor electrice

Deci, în timp ce SUA și China aleargă spre finish line, stabilind noi și noi recorduri mondiale,  cosntruind cu această ocazie complexe industriale demne de filme SF, UE încă se încalzește pe margine si convoacă o întâlnire cu preparatorul fizic, antrenorul, ziariștii, suporterii, etc.

Se poate vorbi despre cel puțin trei modele de creștere a gradului de adaptabilitate prin inovare la noile paradigme ale pieței mondiale. Și anume:

1. Modelul Hollywood: Este vorba despre modelul american și  se caracterizează atat prin investiții uluitoare din partea unor așa zise companii private ( Tesla, Space X)  în Cercetare -Dezvoltare dar și prin promovarea masivă folosind foarte eficient   case de producție hollywoodiene, canalele media și retelele sociale foarte influente la nivel global, detinute de SUA.  Prin acestă stragie au luat primii startul și conduc plutonul.

2. Modelul Marele Zid sau “Inovăm! Să trăiți!” – Este vorba de modelul chinez de inovare în care s-a dat “ordin pe unitate” să se inoveze și se inovează foarte puternic, zi și noapte, fără drept de apel, rezultatele fiind senzaționale. Prin această strategie se apropie cu pași repezi de primul clasat, SUA.

3. Modelul “Yes Minister” – este vorba de modelul european de a face treabă . Acest model se află la intersecția dintre cele două modele descrise mai sus,  apropiindu-se mai mult de modelul chinez “Inovăm! Să trăiți”, but “with a twist” . Asemănarea cu modelul chinez este că și aici s-a dat “ordin pe instituții” să se inoveze la nivel comunitar, insă toți mișcă în front și mimează că lucrează împreună, iar cel mai efficient mod de a face asta este de înființa comisii peste comisii, cu cât procesul mai birocratic, cu atât mai bine. Realitatea, susținută prin evidențele din piață este că cde fapt fiecare își urmăreste propria agenda, aceea de a câștiga avantaje competitive la nivel național/individual și nicidecum la nivel comunitar. Vorba americanului “Same strategy, different players”.

Sunt și excepții care să contrazică spusele mele însă fie nu sunt promovate ca la Hollywood fie sunt găuri negre care înghit miliarde de euro degeaba. Tocmai de aceea sunt excepții, pentru a confirma regula că la nivel global incă nu contăm ca și bloc comunitar.

Acest aspect al incapacității de adaptare la noile condiții ale pieței mondiale derivă din însăși principala vulnerabilitate a UE : diluarea oricărui plan de acțiune în privința adaptării la noile reguli ale jocului la nivel mondial, prin neputința de coagularea a unei forțe de reacții rapide în domeniul Cercetare-Dezvoltare ale cărei rezultate  să fie promovate intens și global producând totodată efecte demne de menționat . Încercând să aducă împreună foarte multe individualități, o intenție lăudabilă de altfel, folosind însă strategii profund greșite, s-a reușit neutralizarea oricărui zvâc de inovare cu adevarat important, care să conteze la nivel global.

Așteptăm cu înfrigurare rezultatele comisiei speciale cu competențe în inovare și apariția urmatoarei comisii care să stabilească, bineînțeles în timp, oportunitatea implementării rezultatelor primei comisii. Și tot așa…

Până atunci Elon Musk și ai lui bravi șefi și coechipieri, va duce primii oameni pe Marte.

Iar noi vom face o nouă comisie care să stabilească eventualitatea oportunității constituirii unei comisii care să decidă ce amendă să plătească Google, Facebook și să interzică sau măcar să taxeze la sânge Uber si AirBnb  și dacă Romania și/sau  Bulgaria intră în Schengen.

Distribuie acest articol

32 COMENTARII

  1. Exact. Mai multa atentie la stimularea (sau lasarea in pace) a initiativelor.
    Si daca vrem sa ne gindim la ceva care e si mai ineficient, lent si invechit (factor x 10 poate) atunci dam peste una sau doua tari din Europa rasariteana. Daca Comisia Europeana isi leaga sireturile, respectivele tari le leaga si le dezleaga obsesiv – au inteles ca poti sa concurezi stind pe loc, daca te agiti si ai echipament frumos.

  2. mai era o comisie parca anul trecut infiintata care urmarea sa bage internet prin toate ungherele UE , praf si pulbere intre timp.

  3. Pe asta s-a luat Premiul Nobel pentru Economie.: „înţelegerea dimensiunii psihologice a economiei” – „behavioral economics”. Un American, desigur! Si-a publicat primele studii acum 27 de ani, prima carte acum vreo 10. Elon Musk este reprezentantul acelei economii.
    „Batranul continent” nu raspunde atat de bine la „nudge”-uri. McDonalds are cam peste tot concurenti locali (in vest), la fel toate marile branduri.
    Oricum, principalii distribuitori ai Tesla sunt europeni: http://www.investopedia.com/ask/answers/052815/who-are-teslas-tsla-main-suppliers.asp
    „Principali” insemnand sistemul de steering si sistemul de frane. Restul sunt detalii…

  4. un articol f. simpatic, mi-a placut.
    As aduaga insa ca aceste „geniale” inovatii sunt inca departe de a deveni produse de masa. Sa nu uitam ca primele auto electrice au fost construite pe la 1880…

    EU isi arata, inca odata, impotenta. Precis vor curge mai multi bani in birocratie decit in cercetarea propriu-zisa.

  5. Europa are prioritățile ei, trebuie să stabilească mărimea pozelor cu plămîni sfîrtecați și tumori extirpate din beregăți de pe pachetele de țigări, ce facem cu salvarea moliei de stîncă, cum mai taxăm poluarea și munca sau cum facem ca o aspirină să coste pe toată piața din UE cam cît o zi de muncă . Cînd dă zbîrca și nu iese la vopsea, mută o virgulă și zice ‘Entschuldigen Sie bitte!’ , ca preacinstita Volkswagen care a mînărit sfîntul Graal al noxelor pe baza cărora orice posesor de mașină e jupuit de bani și e făcut să se simtă toată viața ca un complice la crima poluării. După scuzele astea nu se mai întîmplă nimic, așa că ne vedem de-ale noastre, adică mai vedem pe unde cazăm emigranții, cum îi integrăm și cum îi punem să scrie programe și să proiecteze roboți, fiindcă asta-i viața și noi mergem înainte. America, China și Asia au văzut și ele că viața merge înainte, dar cu alte priorități, așa că de ani buni, oamenii cu bani și guvernele investesc în cercetare, inovație și aplicațiile lor, pentru că știu că de aici vin banii, iar PIB-ul nu se face mare din facturi încărcate la energie și taxe pe țigări, alcool și ape pluviale. Nici ai noștri nu-s proști, s-au prins care-i șmenu’, așa că au dat o directivă, după care s-au închis prin birouri ca să-și savureze cafeluța și coniacul și să stea la una mică cu moș Juncker. Și-au făcut datoria, au dat directiva, de-acu’ e treaba Europii că d-aia e Europă. Progresăm în viteză maximă și la cum merge treaba, peste 10 ani muftiul UE o să dea o fatwa prin care se înființează prima colonie pe Marte. În conformitate cu decizia CEDO, sharia spune că orice fatwa e obligatorie așa o să avem încă o problemă rezolvată prin noi înșine, fără să-și mai bage coada americanii

  6. Inca un succes al PR-ului Tesla…
    Costin Damasaru habar nu are ca Renault-Nissan a vandut mai multe masini electrice decat Tesla si cea mai mare rata de adoptie a masinilor electrice este in Norvegia (28% in 2016), urmata de Olanda, Suedia si Franta, UK si China. SUA are abia un 0.91%…
    Sursa: https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/GlobalEVOutlook2017.pdf

    China produce de 3 ori mai multe baterii pentru masini electrice decat restul lumii si principalii producatori de baterii pentru masini sun Panasonic, BYD, LG Chem si ASEC.

  7. Sa privim si partea buna a lucrurilor: revolutia adevarata in domeniul automobilului (electric) se va produce doar DUPA ce se va rezolva problema bateriilor.
    Celelalte parti sunt floare la ureche si se pot rezolva in mii de feluri; exista deja solutii aproape pentru orice iar progresele vor fi mai rapide decat in domeniul telefoanelor mobile iar preturile vor scadea vertiginos daca … baterii.
    Pana una-alta nu s-a descoperit / inventat / realizat o metoda de stocare a energiei mai stabila si mai fiabila decat a reusit doar natura, adica prin hidrocarburi.

    Eu sunt tare curios ce se va intampla mai intai: se va da o lege prin care sa se interzica total motoarele cu combustie (deja a inceput, ca mijloc de presiune pentu inovatie?) sau se va descoperi solutia minune pentru baterii… inainte de a ne obliga sa cumparam la preturi exorbitante automobile electrice cu capacitati limitate (ca si acum, numai) de tehnologia bateriilor.

    • Nimeni nu va va obliga la nimic. Va veți putea pastra mașina consumatoare de benzina/motorina cat timp doriți. Benzina/motorina chiar se vor ieftini, conform legilor pietei, dacă nu vor crește și mai mult accizele.
      Mașinile electrice beneficiază (și probabil vor mai beneficia) de diverse facilități: parcari gratuite în oraș, acces gratuit în centrele orașelor, încărcare gratuita (sau aproape gratuita) de la încărcătoarele publice, scutiri de taxe și impozite samd. Deja Oslo ofera asta, cred că și Viena.
      Până la urmă, de ce mi-aș lua o mașina pe benzina mai ieftină dacă plătesc nesimțit pe locul de parcare în oraș sau trebuie să o las într-o parcare publica la margine și apoi să iau transportul in comun? A, pentru călătorii lungi…pe care le fac de regula în concedii…care sunt cam 2-3 pe an și …pot lua avionul și închiria acolo ceva …
      E un echilibru între costuri și beneficii.

      • Daca mi se interzice ceva nu inseamna ca ma obliga la altceva? O data ce mi se interzice sa folosesc un vehicul cu combustie nu inseamna ca ma obliga la altceva? Deja sunt legi care interzic accesul in anumite zone si programe pe termen mediu si chiar scurt care prevad interzicerea motoarelor cu combustie, desi problemele automobilului electric nu sunt rezolvate decat pentru ecologisti si visatori.
        Ati pierdut esentialul. Statii de incarcare baterii inseamna ca nu ati inteles nimic din ce am vrut sa zic. Poate fi parcarea gratuita, poate sa te plateasca sa parchezi, daca nu ai autonomie nelimitata ca in cazul motorului cu combustie, astea sunt „frectii”! NU vor scadea preturile la autovehicule electrice decat atunci cand tehnologia bateriilor va fi atat de reproductibila incat sa poata fi „furata” de orice firma chinezeasca asa cum este acum tehnologia microprocesoarelor. Si, din pacate, suntem inca departe de momentul asta.
        DA, viitorul este al tractiunii electrice.
        Dar suntem departe de final. Toate fanteziile cu vehicule electrice au un singur punct slab: bateria. Daca trebuie sa fim dependenti de statii de incarcare, mai bine folosim bicicleta – facem si sport si nici nu poluam planeta decat cu surplusul de codoi pe care trebuie sa-l evacuam din cauza efortului suplimentar. Dar asta nu rezolva nevoia de deplasare decat pentru cei care nu e musai sa se deplaseze decat de acasa pana la birou. Pentru asta este sufcient tramvaiul.

      • Dar de ce ar trebui sa imi impui TU MIE ce masina sa imi iau? Si sa impui tu niste taxe numai ca sa iasa electrica ta in avantaj! Se demonstreaza stiintific ca tu cu electrica poluezi mai mult decit o masina pe benzina (ceea ce nu e greu, daca ai trecut prin scoala altfel decit gisca prin apa), nu pe dorinte si farafisticuri ieftine; randamentul global este la jumatate cel mult, daca iei in considerare tot ciclul, nu numai cit te dai tu ecologist cu electrica prin oras! In plus vezi: http://adevarul.ro/life-style/auto/automobilul-electric-evolutii-viziuni-realitati-1_59d604985ab6550cb8d6773c/index.html

        • Nu inteleg, cine va obliga la ce? Va victimizati fara motiv, si dumneavoastra si domnul Quijote.
          Masina electrica e pentru tari care si-o permit, nu pentru Ro! Fiti fara grija, nu vi se va intampla in viata asta astfel de obligatii! Noi avem impozit marit, nu „filosofii” gen autostrazi, autopiloti, car-sharing sau masini electrice! Cei din alte tari, au guvernele si legile lor, nu speculez!

          • Daca nu intelegeti, mai cautati. Deja sunt programe (politice si corecte) despre interzicerea automobilelor cu combustie in anumite zone, cu planificarea anilor.
            De unde stii ca nu ma afeteaza decat masurile care se iau in Romania? de ce nu te-ai limitat la un anumit sat din Romania ca sa zici ca nu va fi afectat in cursul vietii mele…?
            Este adevarat ca este foarte posibil sa nu ajungem in cursul vietii mele la aceasta faza dar asta nu inseamna ca nu exista unii care vor sa grabeasca ritmul, crezand prosteste ca rezultatele cercetarii tehnologice se pot planifica e zile si ore, mai rau decat activistii pcr.

            • Știu că sunt astfel de zone, desigur! Începând cu Zermattul elvețian, centru Oslo-ului și Amsterdamului, foarte curând cel al Vienei. Depinde de dumneavoastră unde doriți să vă mutați.
              Cât despre politici economice și proiecte, da, firesc este sa fie totul etapizat pe 20 de ani înainte. Știi din timp, te poți reloca, nimeni nu te forțează la nimic. Toată viața este un compromis .

  8. Dupa care vor face o comisie care sa stabileasca amenda pentru Tesla pentru ca nu au platit taxele corecte in Europa. Pentru activitatea din SUA. Trebuie sa ne pregatim, in curand vor amenda oamenii de pe marte, tot din acelasi motiv (si din cauze bizare comisiile astea sunt singurele care fac ceva nenul).

  9. Bravo! Foarte trist dar atat de adevarat. Idea esentiala exprimata aici este neputinta:…”prin neputința de coagularea a unei forțe de reacții rapide în domeniul Cercetare-Dezvoltare ale cărei rezultate să fie promovate intens și global producând totodată efecte demne de menționat”.
    Nu este o noutate insa ceea ce afirmati aici si cred ca toata lumea este de acord ca UE nu influenteaza cu nimic lumea in care traim si nu inoveaza mai nimic. Romania ar trebui sa profite de asta si sa devina un hub IT pentru companiile americane.

  10. Foarte interesant articolul si reusita comparatia celor 3 modele de business si inovatie. Numai ca s-a uitat ceva, nenea Musk a facut asta cu un ajutor din partea statului de 4,9 miliarde dolari.
    A revolutionat domeniul bateriilor? Niet, pana acum am vazut doar promisiuni. Iar produsele lui auto sunt lejer depasite in perfomante de cele produse de producatorii clasici.
    Toata nebunia cu automobilul electric si nepoluant se bazeaza pe isteria incalzirismului si cand pornesti de la premize false risti sa arunci banii pe geam. O baterie nu e un procesor prin care circula impulsuri electrice slabe ci un rezervor care inmagazineaza energie chimica si limitarile sunt de alta natura.

  11. Nu e chiar asa. Modelul american se bazeaza pe existenta unui nucleu de consumatori cu putere financiara semnificativa, entuziasti (pana la naivitate uneori – cati nu au cumparat parcele le Luna de exemplu?), dornici sa aiba ultimul racnet in materie de tehnologie. Modelul chinezesc se bazeaza (pe langa un sector de invatamant si cercetare foarte puternic finantat de stat) pe costuri de productie foarte mici. In schimb piata europeana este dominata de consumatori din clasa de mijloc, cu putere financiara moderata, care sunt mult mai greu de convins. Pe de alta parte cercetarea este prvivata, deci supusa restrictiilor de rentabilitate.
    Nu intamplator produsele revolutionare apar de la firme noi. O firma cu o cota de piata consolidata, nu risca pentru un produs inovator, in primul rand pentru ca are deja un venit garantat, si apoi pentru ca alocand resurse semnificative pentru inovare ar risca sa fie dapasita de concurenta, deci sa piarda cota de piata. Asa cum se ajunge la un echilibru a preturilor, se ajunge si la un echilibru al ritmului de inovare. Nimeni nu sta pe loc, dar nimeni nu risca mai mult decat e cazul. In absenta unui nucleu dur de consumatori, dispus sa plateasca (aproape) oricat, sau a unor facilitati oferite de stat, ce manager poate lua o decizie atat de riscanta?
    In plus, de ce nu apare un al doilea Musk, sau al treilea? Pentru ca acel nucleu de consumatori e limitat, daca ar aparea al doilea acesta nu s-ar mari, ci ar imparti cota de piata, deci rentabilitate scazuta cu risc ridicat.

  12. Si totusi, din articolul la care face trimitere linkul reiese ca nu este vorba despre crearea unei comisii birocratice, ci despre finantare UE si crearea unui consortiu european.
    Adica lucruri foarte concrete, care pot pune pe masa bani multi si usura cooperarea intre companii din mai multe tari.

    • @ Gogol,
      Da, finantare UE, creeare de conglomerate, cooperare intre companii, chestii concrete, de biznis.

      Doar ca ceva e putred nu doar in Danemarca. Daca firmele (nu mari, ci HUGE!) europene au nevoie de indicatii pretioase de la birocratii bruxellezi ca sa-si miste ciolanele intr-o directie sau alta, e nasol rau!

      Adica pina si activistii Partidului Comunist al Chinei par mai orientati spre piata.

  13. Greu de contrazis teza originală a eficacității și eficienței inovației și dezvoltării prin comitet, dar și mai greu de digerat reflecțiile aluzive marxist-reflexive asupra juntei capitaliste din spatele lui Elon Musk, dacă-mi scuzați exagerarea retorică. Dacă aveți o teorie a conspirației, invocată prin expresiile ”numele de scenă dat unei forțe colosale din spatele unor proiecte”, „grup de interese incredibil de puternic”, ”așa zise companii private case de producție hollywoodiene, canalele media și retelele sociale foarte influente la nivel global, detinute de SUA”, atunci ‘să se folosească’ și subiecte, de exemplu ”violatorul Weinstein, Goldman Sachs, Rotschild, CIA”. Altfel, eu mă recunosc victimă a propagandei capitaliste și a științei moderne și aș arunca vina pentru Elon Musk pe o economie de piață matură, piețe de capital, cercetare științifică de top sprijinită formal și la vedere de stat și complexul militar-industrial american (sic). În fine, din alt unghi și mie îmi pare rău că ce trebuia să fie o piață comună și liberă își merita acum, câteodată cu argumente bune, apelativul de ”birocrația europeană”.

  14. @CzC „Altfel, eu mă recunosc victimă a propagandei capitaliste și a științei moderne… ”
    Si ma rog ce ati dori sa fiti, victima a propagandei de la Kremlin sau victima a propagandei europene privind clima? Birocratia UE trebuie oprita urgent , in caz contrar Europa va ajunge in Evul Mediu. Nu creeaza decat directive si legi imbecile pe care le impun statelor membre. Cu asta se ocupa ei. In curand vom afla ca nu este „etic” sa conducem masini electrice.
    Exemplu de lege UE: acum cativa ani au impus caselor de moda sa reduca anumite esente din parfumuri pentru ca ar cauza alergii si ar fi toxice. Sincer, ati auzit sa moara cineva de Chanel 5 sau sa fie internat din cauza toxicitatii parfumului?

    • Lăsând gluma la o parte, problema zilei este ca in critica justificata a instituțiilor sau normelor UE oricine poate, din neatenție, sa sustina o linie de argumentatie din propaganda rusa (vezi cepa.org) . Care propaganda are ca obiectiv desfiintarea mai degrabă decât reformarea UE. Chiar daca adevărul si logica n-au proprietar, cred ca sunt momente si motive câteodată pentru autocenzura. Fără sa vrea sa polemizez, in domeniul curent de activitate (transporturi) Reglementările UE in logica pieței comune sunt overall benefice.

      • Da, insa stiti ceva, nici nu cred ca aceasta constructie europeana va putea fi vreodata reformata, cum spuneti. Sunt prea multe state, fiecare cu politicile si interesele sale si, nu pot fi toate de acord cu un anumit lucru. Statele europene nu sunt acelasi lucru cu Statele Unite ale Americii.

  15. pe ce va bazati cand spuneti „partea unor așa zise companii private ( Tesla, Space X)”
    asa zise private?
    le ce va ganditi, pe ce va bazati?

  16. Nici chiar asa….

    zClebra tela a lui Munsk nnu este inovativa.. decat sub aspectul bizareriei sale – „o ecolgica” de sute de cai putere care devaolta peste 200 Km/h … o jucarea [ptr bogatasii care o ard ecologist. Bateriile ei nu sunt chiar revolutionare , swunt alrea de laptop adica nu chiar adaptate autoturismelor…

    Iar automobilul electric …. cvum va zicea nematu dateaza din 1880… Insa marele sau handicap au fost si au ramas bateriile. Momnentan o masina electrca decenta ar fi o cestie gen Smart ..

    Iar restul ideilor lui Munsk … sunt idei vechi reciclate ….

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Costin Damasaru
Costin Damasaru
Lector univ. dr. / Coordonator masterat Antreprenoriat si Management Strategic / Facultatea de Management

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro