vineri, martie 29, 2024

Epica vânătoare a unui Audi înmatriculat în Suedia

Motto:

”Se întâmplă același lucru și în treburile statului: dacă știi să prevezi din timp lucrurile, însușire care nu-i este dată decât omului înțelept, poți să înlături cu ușurință relele care se ivesc; dar dacă nu le-ai văzut dinainte, și în consecință le lași să se dezvolte până când oricine poate să le constate, este prea târziu ca să mai poți face ceva împotriva lor.”

Niccolo Machiavelli – Principele

România, în timpul guvernării Adrian Năstase, într-un orășel oarecare din provincie: un Hummer galben înmatriculat în Statele Unite oprește în fața unei terase și din bolid coboară un individ mărunțel, bronzat și dat cu gel prin păr, tatuat și cu ochelari de soare, însoțit de o blondă foarte tânără, platinată și cu cel puțin un cap mai înaltă decât el. Trecătorii se opresc pentru o clipă să admire scena: Uite-l pe Lăcustă! S-a întors.

Dar Lăcustă nu mai este cine a fost. Acum ține să i se spună Boss sau Patroane, iar Hummer-ul are un număr de înmatriculare personalizat pe care figurează al treilea supranume, cel preferat: Leopardul. Chelnerii îi fac rapid o masă care trebuie să primească douăzeci de persoane. În curând cei așteptați își fac apariția: valutiști, cămătari, două-trei fete de consum, un viceprimar, doi polițiști, un avocat și, mai spre seară, un judecător, șeful poliției și doi medici.

Lăcustă privește mulțumit scena și se simte atât admirat, cât și invidiat. Orășelul din care a plecat, unde a cumpărat în stradă cupoanele de privatizare ale lui Văcăroiu și a schimbat valută, orașul în care a pornit în afaceri cu trei fete, pe care le-a vândut apoi în Turcia, și două consignații este acum, iată, la picioarele lui. Petrecerea ține până spre dimineață.

În zori Hummer-ul galben, cu Lăcustă la volan, blonda platinată în dreapta sa și alte două trei fete pe locurile din spate, părăsește terasa și mașina rulează ușor pe străzile orașului care se trezește, către ieșirea spre Constanța. Acolo o patrulă cu doi polițiști de la rutieră așteaptă cu radarul clienți matinali grăbiți. Când Hummerul trece pe lângă ei, salută amical.

Bă, trebuia să-l opresc pe ăsta și să-i pun fiola, zice unul dintre polițiști. Du-te după el și oprește-l, dacă ți s-a făcut de patrulat noaptea cu jandarmii, îi răspunde râzând celălalt. Bă, mă enervezi și chiar mă duc după el, se încăpățânează, de formă, primul polițist. Ce dacă a băut cu șefii toată noaptea și are Hummer, tot Lăcustă valutistul și peștele rămâne. Americanul lu′ pește, leopardul lu′ pește!

Cei doi încep să râdă ca de-o glumă bună, în timp ce o Dacia papuc, căreia îi arde un singur far, cel de pe dreapta, se apropie de intrarea în oraș. Hai să facem bani de cafea zice unul dintre polițiști. Ăsta e Petrache, piețarul, observă al doilea. A, și mai bine, fac și piața, să-i închid gura nevesti-mii! Râzând din nou, cei doi îl opresc pe piețar, își aleg din mașină câte o sacoșă de legume, în timp ce Petrache îndeasă într-un buzunar două hârtii de cinci sute de mii și apoi se scuză că nu are bec de rezervă pentru far, dar că-l va schimba până seara. Este concediat mărinimos și pleacă într-ale lui.

Personajele de mai sus sunt mai mult sau mai puțin ficționale. Dar faptele corespund realității, de fapt mai multor realități de care mulți dintre noi am auzit sau unor scene la care am fost probabil martori, noi sau prietenii noștri apropiați.

Iunie 2018, Suedia: un tânăr român, de profesie șofer, decide să își facă într-un fel cunoscută revolta față de ce a auzit că se întâmplă în țară. Are o idee despre ce ar putea să facă, dar nu vrea să riște foarte mult. Pune mâna pe un dicționar și citește[1]: ”M…E[2] – s.v. gură; s.f. (arg.) gură, fleancă, plisc (din țig. mui)”. Strict literal, substantivul nu are conotații peiorative, observă românul nostru din Suedia. Poate primi și forme peiorative, dar trebuie folosit într-o expresie, așa cum arată dicționarul, ori trebuie ca în mintea cititorului să se formeze o asociație de idei care să-i atribuie valoarea peiorativă. Ok, ar putea funcționa.

Apoi tânărul nostru se adresează Autorității de Transporturi din Suedia cu cererea ca numerelor de înmatriculare al autoturismului său să i se atașeze și unele preferențiale inscripționate ”M…EPSD”, pe care le montează pe autoturism și apoi pornește spre București. La frontieră actele privind înmatricularea autoturismului sunt în regulă, iar vameșii și polițiștii amuzați îi permit intrarea în țară. Unii dintre ei fotografiază autoturismul și postează fotografiile pe rețelele de socializare.

Apariția autoturismului pe șoselele din România nu trece neobservată, inclusiv de către polițiștii de rutieră. Mai multe echipaje opresc autoturismul și verifică documentele de înmatriculare, ridică din umeri, observă că numărul de înmatriculare este ”ofensator pentru șefii PSD” și apoi îi permit să plece și fac fotografii pe care le postează pe Instagram. Cu fiecare zi ce trece, tot mai mulți români se simt reprezentați de mesajul de pe respectivele plăcuțe de înmatriculare și încearcă să imite, în diverse moduri, gestul concetățeanului nostru stabilit în Suedia.

Dintre cei care se amuză fac parte nenumărați membri sau simpatizanți ai PSD. De ce? Păi, simplu, pentru că este un gest interesant, oarecum teribilist, de tipul celui care este în general admirat de românul simplu, pentru că provoacă autoritățile: haide, să vă văd acum, ce-o să faceți! Iar membrul PSD, ori simpatizantul, așteaptă un răspuns pe măsură, adică inspirat, la mișto, de la liderul de partid. Care nu vine, că nu are de unde. Rezervorul de ironii deștepte la vârful PSD a secat în fața acestei provocări.

Și atunci apar ironiile din stradă. Când ministrul Carmen Dan se autosesizează și pune întrebarea cum a fost posibil ca poliția de frontieră să permită intrarea în România a unui autoturism cu plăcuțe de înmatriculare ofensatoare pentru șeful său, colegii săi din CEx și pentru sine însăși, șefii poliției își pleacă ochii și își reprimă hohotele. Dar imaginarul popular reformulează dialogul mut într-un amuzant schimb de replici: ”Cum a intrat în România acest autoturism, domnilor chestori? În aplauze, doamnă!”

După ce autoturismul suedez își plătește parcarea în Craiova și este subiectul a sute de selfie-uri, Lia Olguța Vasilescu ia foc și cere polițiștilor craioveni măsuri. Presiunea este directă, iar ministrul muncii, fost primar al Craiovei, este asigurată că se vor lua măsuri, se va face dosar penal, tot tacâmul. Mulțumită, postează mesajul de reprimare a rebelului pe rețelele de socializare. Dar polițiștii craioveni preferă în cele din urmă nu ia asupra lor anatema populară.

De ce ar fi făcut-o? Parlamentarii PSD, colegi ai doamnei Olguța, tocmai ce votaseră o lege care transformă polițistul rutier într-un funcționar inutil, răpindu-i nu doar autoritatea, ci și posibilitatea de a interveni eficient în caz de pericol iminent. De ce adică, în fața unui afront atât de explicit al politicului în căutare de impunitate pe șosele, care afectează deja onoarea profesională a unei întregi categorii de polițiști și produce efecte nedorite în fiecare zi, să ajungi să cauți nodul în papură unui român aflat în vacanță, care oricum în câteva zile va părăsi România?

Însă, în cele din urmă, presiunea politică a liderilor PSD a fost înțeleasă clar de șefii profesionali ai poliției române, temători pentru soarta funcțiilor lor, iar aceștia au dispus redactarea unei circulare în care li se explică polițiștilor rutieri din toată România că TREBUIE să-l oprească pe individ, să-i confiște numerele de înmatriculare buclucașe și să-i întocmească un dosar penal pentru afrontul pe care îl aduce zi de zi de două săptămâni unui partid politic (de fapt doar celor care se simt vizați, după cum am văzut).

Temeiul legal? O convenție ONU, ratificată în anul 1980 de unul din guvernele comuniste din perioada dictatorului Ceaușescu și de Marea Adunare Națională. Convenția  a schimbat, la intiațiativa Belgiei. în anul 2015 articolul privind necesitatea ca numarul mașinii să conțină obligatoriu și litere, și cifre. România nu a depus nici un amendament la acestă schimbare timp de 12 luni și, prin urmare – conform statutului convenției -, modificarea articolului funționează ca prevedere legală in Romania din 2016.

Sigur, în tot acest timp în România au circulat sute de autoturisme, în general bolizi conduși de interlopi, beizadele etc., care erau înmatriculate în alte state europene sau SUA cu numere personalizate formate doar din succesiuni de litere, de genul: ”BOSS”, ”PATRONUL”, ”ÎMPĂRATUL”, ”TIGANU” etc., etc. Nu am auzit vreodată ca posesorii lor să fi fost amendați, iar numerele de înmatriculare să fie reținute, în afara situației în care respectivul mijloc de transport era folosit pentru o infracțiune.

În cazul autoturismului cu numărul de înmatriculare ”M…EPSD”, însă, s-a muncit febril în cercurile eterate. Pentru că, așa cum mărturisea Codrin Ștefănescu, trebuie că: ”…dacă vii tu din Suedia aici în România, cu un astfel de număr care sfidează aici în România vreo 850 de mii de membri ai acelui partid și vreo câteva milioane de simpatizanți, era normal să te gândești că, Doamne ferește, unde mergi prin țară sunt și români care susțin acest partid și care nu tolerează o astfel de abordare, o abordare cretină…”[3].

Adică, dacă niciun membru sau simpatizant PSD nu s-a declarat indignat, preferând un selfie unei acțiuni de corecție dure aplicată ofensatorului, atunci indignarea PSD a trebuit să acționeze de sus în jos. Așa că zarurile au căzut pe Brigada Rutieră din București, ai cărei agenți au fost cei care au pus în aplicare ordinul politic, având la bază îndrumările IGPR și Convenția ONU ratificată în anul 1980, dar schimbată în anul 2016.

Românul nostru buclucaș stabilit în Suedia a fost condus la audieri, amendat, i s-au confiscat numerele de înmatriculare preferențiale și i s-a întocmit un dosar penal, nu este clar pentru ce infracțiune. Așteptăm să vedem ce fapte penale va decide să încadreze procurorul Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 3 a capitalei în acest caz. În plus, s-au făcut presiuni pentru a convinge Autoritatea de Transporturi din Suedia că mesajul este ofensator, iar suedezii au decis să dea curs solicitării guvernului român și să anuleze numărul de înmatriculare ”M…EPSD” începând cu data de 1 august a.c..

Povestea aceasta, ca și cea de la început, spune multe, foarte multe despre noi ca națiune. Alți români care muncesc în străinătate vor imita gestul suedezului și vor intra în România, în vacanță, cu numere de înmatriculare ce adresează mesaje de dezaprobare liderilor PSD. Cum va reacționa poliția în cazul unui număr de înmatriculare de tipul ”1 JOS PSD”, care nu poate fi obiectul niciunei încadrări legale de tipul celor vehiculate în cazul autoturismului din Suedia, rămâne de văzut.

Dar mesajul ”M…EPSD” a devenit acum viral. Îl strigă galeriile de fotbal, îl scriu fermierii pe miriști, îl poartă femei și bărbați pe tricouri, tatuaje, accesorii de îmbrăcăminte etc., este scris cu graffiti pe ziduri și garduri. Putea fi un fenomen temporar, dar a ajuns un fenomen de protest al străzii. Pe unii îi descurajează faptul că strada a ales o nouă emulație prin mesaje negative, iar intelectualii rasați își declară desolidarizarea[4], spre bucuria televiziunilor de partid.

Istoria mesajului ”M…EPSD” este despre refuzul conducătorilor PSD de a transforma partidul într-unul european și România într-un stat capabil să-și atingă potențialul real printre statele Uniunii. Este, cum observa în parte îndreptățit fostul președinte Traian Băsescu[5], o revoltă la adresa funcționarilor slugarnici cu politicul, care aplică fără mustrări de conștiință dubla măsură. Este despre umilirea PSD de către UDMR și FIDESZ, în fața cărora nici V. V. Dăncilă, nici Teodor Meleșcanu și nici Carmen Dan nu au simțit nevoia să ofere o luare de poziție, fie și de principiu.

Dacă nu acceptăm acest gen de emulație ca frecventabilă, mă întreb cum se face că acceptăm degringolada partidelor de opoziție, care nici în ceasul al doisprezecelea nu găsesc calea unei colaborări care să combată fenomenele grave cu care România se confruntă la Centenar.

Degeaba se reclamă pe mai multe voci prestația rușinoasă a premierului V. V. Dăncilă, performanța guvernului său în materie de politici bugetare și fiscale, ori dictatura majorității parlamentare, afilierea la temele politice ale PSD și agenda liderului său a CCR, ori faptul că un infractor dovedit de procurori și condamnat în primă instanță, ca Darius Vâlcov, a ajuns să conducă ședințele de guvern sau negocierile cu diverși parteneri externi. În lipsa unei opoziții coerente, strada nu are ce să mai aștepte de la o alternativă care nu face eforturi să devină credibilă.

Îmi pare rău pentru scriitorul Mircea Cărtărescu că nu mai găsește niciun motiv pentru a participa la opoziția străzii. Dar am ajuns în această situație pentru că, după ce a eșuat alternativa opoziției politice, nici organizațiile civice sau intelectualii (formatorii de opinie și tezaurele încrederii populare, până la urmă) nu au ajuns să propună o alternativă care să canalizeze o nouă mișcare din care să se nască o speranță politică pentru o mai bună guvernare.

Și iată-ne aici. Bănuiesc că, în 10 sau 11 august mitingul diasporei nu va evita mesaje de genul ”M…EPSD”, iar galeriile de fotbal nu vor ezita să fie prezente în piață și să se ralieze acestor mesaje de maidan. Alături vor exista și mesajele consacrate de #Rezist și toți cei ce vor fi în piață își vor clama obida și frustrarea de a fi rău guvernați fără ca nimeni să preia mesajul și să-l capitalizeze într-o alternativă, din motivele arătate mai sus. Viitorul se arată sumbru.

Știm că putem conta și după 2020 pe un PSD ce va evolua divergent cu exigențele politice și sociale ale Uniunii Europene. Și vedem că partidele de acest tip proliferează în Europa. Dar nu știm, nu avem nici cea mai mică idee despre alternativa pe care am putea conta. Când și mișcarea #M…EPSD se va stinge (și nu mai este mult), se va lăsa probabil o liniște adâncă.

O liniște în care scriitorii își pot concepe protestul mut în romane fluviu, ca-n vremea dictaturii comuniste, iar liderii politici antieuropeni, cu înclinații autocrate, își vor așeza în liniște talpa pe grumazul românilor care n-au apucat, ori se tem sau pur și simplu nu vor să plece și să trăiască printre străini.

Să auzim numai de bine (de s-o mai putea)!

NOTE_________________


[1] Eu citez definițiile din DEX online

[2] Nu scriu cuvântul pe care atât de multă lume îl consideră ofensator și sper că acest lucru nu va nemulțumi pe nimeni

[3] https://adevarul.ro/news/politica/codrin-Stefanescu-despre-soferul-numere-anti-psd-sfideaza-milioane-simpatizanti-partidului-politia-procedat-corect-facandu-i-dosar-penal-1_5b5f1554df52022f75cbe655/index.html

[4] https://www.romaniatv.net/cartarescu-daca-veni-i-cu-m-e-psd-pe-mine-sa-nu-contati-abia-asta-e-cea-mai-buna-dovada-ca-psd-ne-a-adus-la-numitorul-lor_432268.html

[5] https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/soferul-cu-numere-anti-psd-basescu-slugarnicia-unor-sefi-din-politie-face-din-romania-un-stat-ridicol-972373

Distribuie acest articol

113 COMENTARII

  1. Buna Ziua

    Viitorul este Prezent pentru P$D
    Pana la Concretizarea „Nuantei” Sumbru este o chestiune de Zile, max pe 11 August 2018, oarecum aproape de Ziua cand la Hiroshima s a lansat Enola Gay „baby”, cam asa si cu Numarul Suedez…a venit cu un Audi..

  2. bun articolul , surprinde bine realitatea politica si sociala din Piciorul d ePlai pe care multi si l-au primit in fund , lucru care i-a ajutat l aa face pasul in fata, dincolo de granitze.
    E foarte dureros ca nu vedem o coalizare a opozitiei. PNL ul saracul e in criza d eidentitate, pe fata mimeaza opozitia spre a si pastra votantii iar prin spate merge pe vechile canale de colaborare cu PSD ul, ca deh, de acolo vin banii.
    Si ramane miscarea lui Ciolos care s-ar putea apropia de USR. Daca ar fi cu adevarat prezenta in spatiul public. ar putea de exemplu sa inceapa prin a culege semnaturi cot la cot cu USR ul. Dar ce sa vezi, judetul dlui ciolos, Salajul, a adunat mai putine semnaturi decvat Teleormanul. Nu inteleg apatia asta criminala, in fond ar putea fi si ei printre beneficiari atat ca vizibilitate in media si in fata electoratului cat si prin curatarea clasei politice.
    Nu pot deci decat sa fiu in asentimentul ideii din finalul articolului. Viitorul nu suna bine. Decat poate in reclame.

  3. o viziune/solutie despre ce e de facut (altfel, s-alege praful, si scapa cine poate):

    – convocarea Adunarii Constituante, condusa de un profesor tanar, gen Ioan Stanomir, si continand somitati in domeniu
    – Adunarea Constituanta va stabili si forma si continutul legilor structurale, pe comisii formate din somitati in domeniile respective (guvernare publica / institutii de forta / educatie / sanatate / ecologie / infrastructura)
    – Adunarea Constituanta va elabora si noul Cod Penal si de Procedura Penala, de inspiratie nord-atlantica
    – Adunarea Constituanta va elabora si principiul de elaborare si executie a bugetului de stat, precum si principiul salarizarii unitare, ce va fi cuprins in legea structurala a Guvernarii Publice
    – elaborarea unei noi Constitutii pe baze democratice solide, cu puternica orientare euro-atlantica
    – viitoarea Constitutie va statuta forma de guvernamant si mecanismul echilibrului democratic prin mentionarea institutiilor fundamentale in acest sens (denumire, structura, mod functionare)
    – viitoarea Constitutie va contine moratorii pe legile structurale ale Guvernarii Publice, institutiilor de forta, Educatiei, Sanatatii, Ecologiei si Infrastructurii, astfel incat legile structurale, odata elaborate, sa nu poata fi modificate decat prin modificarea Constitutiei insesi
    – viitoarea Constitutie va statuta toate drepturile si obligatiile cetatenesti, inclusiv cele legate de participarea politica (ca alegator si ales), si va statuta in mod expres faptul ca un om politic ce renunta la partid, pierde demnitatea in care a fost ales datorita respectivului partid, precum si stabilirea imunitatii doar pentru declaratii politice, ATAT.
    – viitoarea Constitutie va stabili in mod expres structura guvernamentala, mentionand numarul si denumirea ministerelor (sub 20), orice modificare ulterioara trebuind a fi facuta prin modificarea Constitutiei
    – amnistie si gratiere pe infractiuni rezultate din trafic de influenta politic, cu o perioada de gratie de 6 luni pentru toate infractiunile economice
    – in timpul in care Adunarea Constituanta va lucra – 6 luni – vor avea loc pregatiri pentru angajarea de noi cadre in toate institutiile de forta
    – dupa expirarea celor 6 luni, vor fi concediati toti lucratorii bugetari si reangajati (ei si/sau altii) dupa noi baze si principii
    – dupa cele 6 luni, intra in vigoare noile legi. Toleranta va fi ZERO absolut, indiferent de persoana.

      • …sau dupa un referendum cu o intrebare tip „considerati ca este nevoie de o noua Constitutie, mai adecvata dorintelor si realitatilor poporului roman?”

        • Art. 150 – Iniţiativa revizuirii

          (1) Revizuirea Constituţiei poate fi iniţiată de Preşedintele României la propunerea Guvernului, de cel puţin o pătrime din numărul deputaţilor sau al senatorilor, precum şi de cel puţin 500.000 de cetăţeni cu drept de vot.
          (2) Cetăţenii care iniţiază revizuirea Constituţiei trebuie să provină din cel puţin jumătate din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe sau în municipiul Bucureşti trebuie să fie înregistrate cel puţin 20.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative.”
          Nu se face vorbire despre referendum.

          • Nu te lasa maica rusie sa revizuiesti constitutia, cum se-aude de asta latrinele darama tot intr-o singura editie incendiara.

          • deci, d-le victor L, nu se poate face nimic, nu-i asa? Va intreb pe dv, pentru ca observ o oarecare satisfactie inabil disimulata, de ca si cum ati fi avocatul celor ce distrug acum Romania democratica.

  4. Cand eram copil am ajuns de vreo cateva ori in tranzit prin autogara din Targoviste, situata intr-un cartier rau famat. Acolo am auzit prima data expresia ce include „cuvantul ofensator” si am aflat pe loc ca inseamna un pumn in gura, definitia din DEX fiind corecta.

    Conform legislatiei romane e posibil sa se retina un permis de conducere fara un motiv? O cercetare nu e tocmai un motiv (putem cerceta orice, oricand, omul fiind o fiinta curioasa din fire), iar retinerea permisului fara un motiv serios pare a fi un abuz in serviciu. Trebuie sa apara si daune materiale peste limitele propuse ca sa fie o infractiune?

  5. Pana la urma, solutia vine din Suedia. Se vorbea odata de „revolutia bunului simt” dar nu e cazul la noi. E de bun simt sa mergi cu numerele alea ? Eu nu cred, si iata ca nici suedezii nu. De aceea probabil ca ei sunt unde sunt, probleme de genul asta se rezolva cu calm si bun simt si evident cu niste autoritati care nu sunt pline de lepre si nici conduse de infractori.
    La noi, indiferent de partea cui esti, nu mai exista bun simt si dupa nspe artivole si stiri cu ceva minor si irelevant cum e „biznoicul” ala, uite ca solutia simpla si la obiect vine din alta parte.
    Sunt anti PSD, dar nu cred ca putem lupta impotrica unora care au fost investiti in functii publice prin votul si ne-votul nostru, doar cu niste placute obscene, cu numarat dintii lui Dragnea si alte lucruri care, cu tot regretul, nu sunt de bun-simt. De bun simt e sa mergi intai la scoala, apoi la vot si in general sa iti vezi de treaba.

    • @gigel,

      Nu as fi zis-o mai bine. Omul a crezut ca fenteaza autoritatile suedeze si dupa aceea pe cele romane cu un numar de prost gust care nu ar fi trebui emis de la inceput. Nici o tara civilizata nu admite injuratura pe placuta de inmatriculare, ba si mai mult.

      Un rasist din SUA s-a trezit mai daunazi ca vrea sa puna un simbol al steagului american din sudul razboiului de independenta, considerat simbol al sclaviei. Statul respectiv a respins cererea, si judecatorul a sustinut statul care are si el dreptul la libera exprimare si decide ce poate fi pus pe o placa de inregistrare si ce nu.

      • Distinsi domni,

        Am inteles. Dar dumneavoastra ce ati inteles? Adica, am inteles impreuna acelasi lucru? Intreb, nu va suparati, uitati, eu am fost la scoala vreo 23 de ani. Phd. Si am bun simt. Nu injur. Nu bat pe nimeni, nu-mi insel nevasta, nu scuip – nici saliva, nici coji de seminte – selectez gunoiul separat, vorbesc limba romana cat pot eu de bine – si pe cea engleza, nici cu franceza nu ma fac de ras – nu sant ingalat, nici nu sunt nesimtit sa ma ingras fara masura, citesc – si am citit la vremea cand trebuia, nu „ingras porcul in ajun” etc.

        Dar… Vedeti dumneavoastra, cand o femeie fara pic de rusine precum V.V. Dancila isi permite sa-mi „iexplice” din jiltul de prim-ministru ca „orice om mai si greseste – de emotie, din timiditate si bun simt”, nici vorba de incultura crasa si IQ de pavian – noooo, „ie oamenii rai, dom’le”. Statul paralel si nimic mai mult. 20-20.

        Apoi, „duamna” Gabi (siti care, Firutza lu’ Pandele…) incearca sa-mi „iexplice” si dansa ca eu am huiduit-o pe Halep, cand ea incerca sa se laude „numa’ un pic” cu Grand Slam-ul „tenisumanei”, n-am fost ingretosat de mizeria ei morala (cam ca aia pe care a avut-o cand era maritata prima data si se in-muia -scuzati expresia, n-am gasit alta rima, oops, iarasi – pe canapeaua lui Isarescu – pour les connaisseurs.

        Apoi, pastorul Gadea si cu Mircea Spagat Badea, imi „iexplica” si „iei” ca sunt „sorosist”, „basist”, „tefelist”, „ciumpalac”, „lobotomizat”, „mancurt” si, in general, idiot sadea. Numai „iei” stiu dom’le chestii periculoase – suntem ascultati de „binom”, terorizati fara sa stim de „bubuli”, trebuie sa ne punem coifurile de aluminiu pe cap si sa inganam mantra de fiecare seara de la „antena 3, primul post de stiri la evenimentele importante”.

        Mai departe, „Daddy” Dragnea ma face si el „sobolan”, „hashtagrezistent”. Si obligatoriu, „incarcat de ura” – nu el, eu. Nu el practica discursul urii, nooo!, eu il practic ca ii spun ca e „penal”. El nu e penal desi a furat dovedit (prin hotarari pronuntate in instante, „CONDAMNAT PENAL”) de vreo 11 JUDECATORI de la Inalta Curte de Casatie si Justitie (unsprezece domnule, UNSPREZECE!!! – sa va intre bine in cap tuturor) adica nu de un procuror, nu de cinci procurori in frunte cu „nefertiti” Kovesi, ci de 11 judecatori in toate gradele de jurisdictie in care merg „demnitarii”, nu sclavii astia de pe pamant, ca mine – revenind a furat de doua ori:
        – odata din cimitire a furat numele unor morti (si se stie, e o onoare sa furi din cimitire si de la morti, in general) si le-a pus pe tabele la PSD ca votanti de-ai lor;
        – a doua oara, de la copiii sarmani din Teleorman (se stie si asta, e cea mai mare onoare sa furi de la copii, de pe masa, sau din buzunare, si daca le dai si cate o „smetie” peste – scuzati! – muie – ooops! mi-a scapat, rima pacatoasa – ca sa-si tina „clanzta” esti cel mai tare;
        El e o victima, saracul. Eu sunt calau. Serioos!?

        Ah! Si inca o chestie. Intelepciunea asta populara care spune gratie a cateva secole de observare atenta a moralei si sanatatii sociale a satului „ancestral” credeti ca a dat-o in bara cu vorba aia „cine fura azi un ou, maine va fura un bou”? Sunt foarte curios, credeti?

        In rest, despre „capul in pamant si vazutul de treaba” nu stiu ce sa zic… Nu suna a vorba unuia cu scoala, mai degraba a unui politruc, sau „comunicator” din „celula de criza” de la PSD sau ALDE.

        PS Cum era cand inamicul public numarul 1 era Basescu? „Iesi afara JAVRA ORDINARA!” Am inteles, nu era pe „placuta de inmatriculare” era slogan strigat de vreo 500 de politisti in – atentie! – uniforma si care dupa aia si-au aruncat si caschetele in curtea Cotroceniului (septembrie 2010). Dar atunci ne luptam cu dictatoru’, e permis…
        Mai e vorba (tot intelepciune populara) „cine seamana vant, culege furtuna”…

        • Eu as fi optat pentru solutia colantului pe parbrizul sau spatele masinii. Nu incalca legea nimanui si efectul e acelasi.

          Nu poti sa vii sa te bati pentru respectul legii cand tu esti primul care incalca legea, fie chiar si a altora. Suedezii au anulat inregistrarea masinii respective tocmai pentru ca injuraturile nu incap pe tabla de inmatriculare a masinii.

          • pentru John Doe : suedezii au anunțat că anulează numerele cu pricina pentru că s-au făcut presiuni puternice asupra lor iar ei sunt un popor de oameni neconflictuali. Tot așa cum, la cererea a 2 jandarmi români aflați la meciul CFR-ului cu o echipă suedeză, în orașul Malmö, au reținut banerele suporterilor români, care aveau același mesaj, până la terminarea meciului. Știrea se găsește pe hotnews.ro.

          • Nu e deloc asa. Abia afisarea unui poster, colant ar fi fost ilegala. Pentru ca s-ar incadra la postarea de mesaje injurioase, obscene si nu sunt nici sustinute legal cum erau numerele de inmatriculare. Iar suedezii nu au anulat numerele pentru ca sunt injurioase, ci pentru a evita un scandal. Daca le-ar fi considerat injurioase nu le-ar fi aprobat de la inceput. Asa ca sunt sigur si ca nu va fi tras nimeni la raspundere pentru asta, nici functionarul care le-a aprobat si eliberat, nici posesorul.

            • @Liviu,

              Hai sa aplicam judecata lui Solomon.

              Suedezii nu aveau habar ca tablitele de inmatriculare data de ei contineau o injuratura explicita intr-o limba straina si ca ca or sa fie folosite exact in felul asta.

              Daca ar fi stiut, crezi ca ar fi aprobat inmatricularea respective? Nu, pentru ca legea suedeza nu permite injuratura pe tabla de inmatriculare.

              Ergo, romanul a obtinut tablitele cu un scop parsiv, si autoritatile suedeze au anulat inmatricularea nu din cauza scandalului, ci pentru faptul ca avea o injuratura explica, a fost folosita in scopuri injurioase si au aflat de ea. Conform legii suedeze, trebuiau sa anuleze inmatricularea respectiva cand au aflat de ea.

            • @John Doe: Credeam ca suntem in secolul XXI, nu pe vremea lui Solomon. Aici discutam despre lege, nu pareri personale. Da, numarul poate fi injurios (dupa unii nu e) dar era perfect legal! Si nici o tara nu verifica (oare a cata oara spun asta?) numerele in toate limbile si dialectele pamantului. Nu se discuta aici daca si cu parca, ci daca s-a aplicat legea (CARE, ca nimeni nu spune asta?) sau a fost un abuz.

            • In sec. XXI, in nicio tara civilizata, inclusiv Suedia, nu se permit injuraturi pe numerele de inmatriculare. Daca nu e injuratura ( mare e impocrizia si prostia), i-a spuneti-o cuiva, de exemplu in trafic, sa vedem ce reactie are. Daca nu era injuratura nici nu si-o punea cocalarul pe numar si nu se bucurau toti nerozii ipocriti din Romania.
              Da, Suedia n-avea de unde sa stie ce inseamna, dar cand a aflat, a anulat numerele. Si tot Suedia a spus (scrie pe site-ul ministerului transporturilor din Suedia), ca:
              -recomanda celor cu numere personalizate ca in afara Suediei sa foloseasca numerele normale.
              -e la latitudinea tarilor in care circula individul cu masina cu numere personalizate, daca aproba sau nu aproba numerele personalizate suedeze.

      • „Nici o tara civilizata nu admite injuratura…”

        După cum am scris într-un alt comentariu, inscripția de pe plăcuțele de înmatriculare despre care se face vorbire nu este ad literam o înjurătură. Semnificația mesajului în limba rroma este „gura PSD”. Doar pentru că el a fost folosit în argoul „băieților de cartier’ cu conotație sexuală este considerat de unii obscen. Vecinii mei din Colentina folosesc în mod curent cuvântul „mui” ori de câte ori vorbesc despre „gură” în limba maternă.

        Poate că proprietarul mașinii în cauză ar fi dorit să scrie pe plăcuțele de înmatriculare „PSD mouth”, dar erau prea multe caractere. Au fost aprobate prin mult invocata Convenție de la Viena doar 7. Poate altul va scrie „BOCAPSD”, este exact același lucru, adică „gura PSD” intr-o limbă străină. Nu este. spre exemplu, ceea ce spunea public spre exemplu, marele actor R de Niro, „F.k Trump”. Adică, o înjurătură explicită, care indică o acțiune etc. Nu fac analiza pe text. Nu am auzit că ar începe urmărirea penală împotriva sa, ori că i se va suspenda permisul de conducere.

        Inscripția de pe plăcuțele de înmatriculare ale românului în discuție sunt mai puțin ofensatoare decât mesajul „JOSPSD”, dacă l-ar fi scris. Repet, prin semnificația literală. În mentalul colectiv cuvâtului „gură” din limba rroma i s-au asociat acțiuni pe care le subînțelegem, dar nu le exprimă decât într-un anumit context. Prin urmare, nimeni nu poate dovedi contextul conotativ și în lipsa exprimării unei acțiuni printr asociere cu un verb, ca în înjurăturile reale, „a da”, „a lua” etc. , nu este nimic obscen. Așadar, inclusiv din acest motiv autoritățile au comis un abuz.

  6. Semnificativa este reactia aluia chel si pe teasta lustruita si creerul neted, Acum cativa ani era pupincuristul lui A. Nastase, acum e al lui Dragnea. Mai gasiti imagini cu el in stanga-spate si cu primul si cu al doilea. Ca sa va convingeti.

    • @ilie, l-ai uitat pe VC Tudor !
      A fost al doilea. „mentor” al lui Cordin Coarda Sulfatescu !

      PS. Oare in al cui dos isi va opinti Cordin buzisoarele dupa ce Ochi de Peste Mort aka Dinti de Grebla, cunoscut si sub numele de Dragnea Nicolae Liviu isi va da obstescul sfarsit politic ? ;)

      • Bine atins subiectul lui VC Tudor. Nefericitul ăla a poluat atmosfera în Ro timp de un sfert de secol fără ca organele, în înţelepciunea lor, să îndrăznească se sesizeze (îndrăznitul ăsta se pare că e în Ro o funcţie ierarhic-ordonată) şi ne mirăm acum că nivelul discursului public este cel care este?

  7. Partea cea mai proasta e ca dupa cum s-au desfasurat lucrurile nu exista un mecanism pentru situatiile de urgenta.

    Dupa parerea mea s-a gresit inca de cand a fost lasat sa intre in tara. Politistii de frontiera trebuiau sa nu-l lase si motive se gasesc intotdeauna. Daca era prea tarziu putea sa-i retina masina si sa o dezmembreze in cautare de droguri, sau daca n-aveau acte romanesti era si mai usor. In Canada sunt nenumarate situatii in care cetateni canadieni au fost intorsi de la granita americana pe motive bizare. Un politist de frontiera/granicier are puteri foarte mari, mult mai mari decat un politist obisnuit. Puteau sa-l perchizitioneze, sa-l dezbrace, sa-l bage in arest, etc. Nu stiu daca politistii de frontiera s-au consultat cu seful de tura sau cu alti superiori, dar daca n-au facut-o sunt in galeata. Sefii sunt ca sa ia decizii in situatii deosebite ca aceasta, nu numai sa aiba salariul mai mare. In al doilea rand trebuia sesizat pe cale ierarhica Ministerul de Interne pentru a se vedea ce se decide si spre a cere, prin Ministerul de externe, ambasadei Romaniei din Suedia sa ceara anularea numarului de inmatriculare.

    numai bine,

    PS: Nu sunt PSD-ist

    • @dodoi
      Procedura corecta era ca la frontiera sa i se retina placutele cu numerele preferentiale ‘MUIEPSD” si sa i se ceara montarea celor normale, urmând ca, la ieșirea din tara plăcutele să-i fie returnate.
      In acest mod autoritățile s-ar fi comportat corect si profesionist si nu ar mai fi fost nicio problema.
      Trebuie bine înțeles din acest caz de ce este corupția o MARE problema in Romania, pentru ca a distrus profesionalismul in toate instituțiile, pentru a le subordina politicului si intereselor de gașcă.

        • @AdrianB
          Îmi plac întrebările directe, care permit răspunsuri pe măsură. Eu aș opina pentru aplicarea în cazul despre care pomeneam a:

          Legii nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice

          atât timp cât este evident că nu Codul Rutier are sancțiuni legale în acest caz, adică aplicabile; posesorul numărului de înmatriculare MUIEPSD fiind protejat pe teritoriul României de Convenția de la Viena încă din anul 2017.
          Dar, ca purtător al unui mesaj ofensator pentru morala publică, Legea 61 permitea reținerea plăcuțelor de înmatriculare în custodie (ele sunt proprietatea statului suedez) cât timp cetățeanul nostru inventiv circula în România, dar și aplicarea unei amenzi (zice site-ul avocatnet.ro) de la 200 la 1000 de lei.
          Poate sunt în eroare, nu sunt jurist de meserie, dar cred că autoritățile erau abilitate mai degrabă să acționeze cum am sugerat eu, decât în modul penibil, care ne arată că poliția în multe situații nu este capabilă de fapt să ne protejeze ca cetățeni, în schimb nu are o problemă să ne lezeze cu larghețe drepturile cetățenești.
          Pentru că este în mare parte, inclusiv la vârf (sau mai ales la vârf), deprofesionalizată.

          • @C Felea
            O mica precizare, de fapt lipsita de insemnatate: placutele auto, ca si pasapoartele si actele ID nu sint proprietatea statului suedez (care e foarte liberal), ci a titularilor.

          • Multumesc, sunt familiar cu legea respectiva din motive ce tin de natura meseriei mele. Puteti sa indicati exact articolul din lege care e aplicabil in acest caz si existenta sanctiunii retinerii placutelor si permisului pentru incalcarea lui?

            Ca sa fiu foarte clar din start: art 2 paragraf 1 nu e aplicabil in acest caz. De asemenea sanctiunile aplicate nu exista in legea respectiva. Practic, e un abuz pentru ca nu are baza legala.

            Si pentru a fi tacam complet, o lectura a Constitutiei Romaniei si a legii 61 le gaseste in contradictie (da, legea 61 are cel putin doua paragrafe clar neconstitutionale, dar cum amandoua nu sunt aplicabile in cazul de fata decat daca cineva greseste foarte tare, nu mai conteaza).

            • @Adrian B
              M-ați răpus! Nu pot să vă dau răspunsul cerut!
              Dar, cu ultimele puteri, tot mai cred că procedând cum am zis eu, aveau o bază legală mult mai temeinică decât ce-au invocat luni, când i-au ridicat omului permisul de conducere și plăcuțele de înmatriculare.

          • D-le Felea, aveţi un talent uriaş! Fiţi scriitor, faceţi literatură! De mult n-am mai citit în română un text aşa de bun…

          • Ce spuneti nu se aplica in acest caz. Da, daca ar fi fost un poster, colant, vopsit pe masina. Dar numerele sunt legale, aprobate de stat, deci nu se poate spune ca insulti pe cineva, asa cum nici „Votati Muia PSD” nu insemna o insulta, chiar daca era pe afise, pentru ca si numele persoanei e ceva legal. Mai mult, cum sa retii numerele, cu ce drept, fiind ale altui stat? Sa zicem ca in Europa sunt cate doua numere (din cate vad). Dar daca masina era din SUA, Canada? Ce numere sa puna ca sa circule, ca acolo nu exista decat un singur numar? Si permisul, ce cauta aici, de ce s-a retinut? Nu stiu ca in legea invocata sa se prevada retinerea permisul de conducere.

            • @Liviu
              Din fericire astăzi totul s-a lămurit, poliția a dat înapoi, polițiștii din teren vor fi cercetați disciplinar și, cine știe poate chiar găsiți vinovați (spre deosebire de șefii lor cei mari, nu?), iar dosarul penal (o rușine este deschiderea lui) a fost clasat.
              Sigur că aveați dreptate și nici eu n-am susținut ceva contrar: NU exista temei legal pentru hărțuirea omului, pentru reținerea permisului de conducător auto nici atât.
              Cândva șeful Brigăzii Rutiere, acel consătean al șefului PSD, va trebui să dea explicații, dacă mai suntem o țară normală. Poate chiar să facă față și unei anchete de abuz în serviciu, de ce nu, fie ea și administrativă, care să-l lase fără funcție.
              Legea 61 putea cel mult să constituie temei de amendă pentru abateri de la morala publică și reținerea plăcuțelor care purtau un mesaj considerat ofensator și care, de altfel, au și fost anulate de autoritățile suedeze pe baza legii suedeze care sancționează abaterea de la morala publică cu intenție, în cazul de față situația fiind valabilă raportat la cultura română contemporană.
              Dar cazul „MUIEPSD” va rămâne unul pilduitor. Pilduitor pentru ce este România de astăzi sau, mai degrabă, pentru ce nu este: o țară bogată, civilizată, membră a Schengen, candidat valabil la zona euro, etc., etc.

            • Nu stiu unde vedeti dvs. ca s-a lamurit, eu unul nu vad asa ceva. Da, au dat inapoi, dar atat. Bine, dvs. spuneti ca agentii vor fi cercetati. Chiar daca sa zicem ca asa va fi, ce rezolva asta? Nu am vazut scuze, o afirmatie clara ca s-a gresit, nu mai pun problema de despagubiri. Deci cine garanteaza ca asa ceva nu se va mai intampla?

    • @Dodoi,

      Cam greu de interzis accesul in Romania a unui cetatean roman cu actele in regula. In cel mai rau caz puteau sa perchezitioneze soferul si masina, insa nu pot opri un cetatean roman sa intre. In cel mai rau caz un cetatean roman este arestat la intrarea in Romania pentru ca este pe o lista de cautare, insa tot nu i se interzice intrarea.

      Daca era un strain, era alta speta. Ei pot fi intorsi pe motive puerile.

    • De ce l-ar fi oprit la granita? N-a comis nicio infractiune. Avea placutele cu numarul oficial RSD*** la el si le putea pune in caz ca i se cerea.

      Dar bineinteles ca dictatura romana nu i-a cerut sa puna placutele celelalte, l-au calcat in picioare cum faceau comunistii pe vremuri.

      30 de ani degeaba, ne vedem peste hotare.

    • Acelasi mod de gandire precum cea pe care o numeam pana in 1989 CODOI! Ori DODOI, ori CODOI, e cam acelasi lucru!
      Nu, nu esti PSD-ist, esti comunist!

    • „Nu sunt PSD-ist”

      Ei, dar nici nu cred că v-ar fi bănuit cineva că ați fi!

      După părerea mea s-a greșit în 1990, dar era previzibil și inevitabil, pentru că cei proveniți din nomenclatura de partid și din Securitate, adică, cei care formează cleptocrația română de azi, aveau resursele materiale, cunoștințele și relațiile pentru a captura statul și a prelua puterea [politică și economică] pe termen lung.

    • Nu trebuie neaparat sa fii membru de partid, poti fi si sustinator PSD, tot cam aia e in cazul de fata. Iar faptul ca mai si minti dovedeste asta. Da un singur exemplu de cineva din Canada care a fost intors de la granita cu SUA pe motive de numere de masina ofensatoare sau fara sa i se prezinte clar motivul legal. Dar un exemplu serios, din surse serioase. Nu mai spun de scoaterea numerelor, retinerea permisului… Da, si in Canada si in SUA sunt interzise numere ofensatoare, dar astea sunt verificate numai in limbile respective, nu in toate limbile si dialectele pamantului. Iar odata numarul fiind aprobat (si e UN SINGUR numar) cu ala circuli oriunde, deci si peste granita. Iar faza cu dezbracatul e si mai si… Nu te dezbraca de nici un fel daca nu esti de acord cu asta. Ca te pot retine, da, de acord, dar ca sa poti chema un avocat sau pe cineva sa te reprezinte. Deci in nici un caz arestat in sensul pe care vrei sa-l insinuezi…
      In ce priveste Suedia, si ei au gresit imens cand au decis sa anuleze numerele odata aprobate. Unde s-ar ajunge daca ar trebui anulate toate numerele, doar pentru ca il ofenseaza pe unul sau pe altul? Pai maine reclam si eu ca ma ofenseaza numerele de la masina regala, ce vor face, le vor anula si schimba rapid?

      • Daca intri in tara in care esti cetatean, o poti face si cu documente expirate si nereguli. Statul e obligat sa te primeasca, eventual mai cerceteaza, iti da un document temporar, dar nu te da afara, fiindca ii esti cetatean. Strainii da, pot fi refuzati.

      • De pe site-ul politiei de frontiera: Cetatenni romani pot sa intre in Ro chiar daca nu au niciun act la ei. Se fac cercetari prin care se adevereste faptul ca esti cetatean roman.

  8. Am pus comentariul de mai jos la alt articol, tot pe Contributors, dar se potriveste si aici.
    „Sincer, mi-e greu sa inteleg patima investita in ultimele zile in apararea unui individ care si-a transformat masina in echivalentul peretelui unei toalete publice. Daca va intrebati de ce opozitia e desconsiderata si nu are nici o sansa de succes pe viitor, indiferent cat se amagesc suporterii ei fanatici, aveti raspunsul in pleiada de actiuni infantile de genul mascaradelor cu cosciuge pe strazi, sotronului nesfarsit pe treceri de pietoni, si proliferarii de expresii regasite in conversatii de autobaza si pe peretii amintitelor toalete publice. Asta pe langa insultele frustrate la adresa vontantilor puterii. o opozitie care nu e in stare sa vina cu un program realist, care nu e in stare sa convinga alegatorii ca merita voturile lor, nu e opozitie. E o adunatura de adolescenti intarziati, frustrati ca n-au primit cadou ultimul model de Iphone. Ar trebui sa faceti un pas inapoi, sa va detasati si sa priviti de la distanta. Veti ramane ingrozit de imaginea penibila si grotesca pe care o lasa asa zisa opozitie. Viitoarele alegeri vor fi un dus rece din care nu stiu cati isi vor reveni.”

    Mi se pare halucinant cum tot felul de asa zisi intelectuali fac eforturi sa justifice o expresie al carei loc e, dupa cum spuneam, in cel mai fericit caz, pe peretii undei bude publice.Atat de jos s-a decazut ? Faceti un pas inapoi si uitati-va in oglinda.

    • Daca tu asta ai inteles din toate discutiile astea e cam grav. Discutia se refera la respectarea/nerespectarea legii si la un (eventual) abuz, de nerespectare a drepturilor omului in ultima instanta (libera circulatie). Singurul lucru pe care nu il inteleg e de ce nu prezinta nimeni articiolele de lege in baza carora politia a actionat asa: Ce lege interzice aceste numere emise de alta tara si unde sunt perfect legale, si ce lege da in acest caz dreptul la confiscarea lor si ridicarea permisului de conducere. Daca s-ar prezenta astea ar fi totul foarte clar.

      • @Liviu
        As completa ca e vorba de folosirea institutiilor statului in interes privat (folosirea politiei de circulatie pentru interesul unui partid politic). Adica de ceea ce e acuzat si Gabriel Oprea.

    • Nu a justificat nimeni o expresie, problema se pune ca politia face un abuz pentru ca cetateanul respectiv nu a incalcat nici o lege, iar ceea ce nu e interzis de lege este permis. Nu discutam de partea morala, ci de cea legala: nu e nimeni dus la politie si anchetat pe considerente morale, articolul 30 din Constitutia Romaniei e foarte clar – in special punctul 2. Prostul gust nu e un articol de lege si daca ar fi, ar fi neconstitutional. In lipsa unei motivatii legale, retinerea permisului si placutelor de politisti pare a fi abuz in serviciu, care inca e o infractiune.

    • Pudibonzii apara onoarea nereperata a psd, dar de fapt, nu desre asta e vorba in propozitie; psd fiindca s-a simtit ofensat(a) a declansat o actiune fara baza legala (punand in miscare, in interes privat, institutii ale statului) impotriva unui cetatean teribilist.
      Nu calitatea „farsei” se discuta.
      Puteau sa-l dea in judecata si cine stie, poate castigau si ceva bani legal (ma tem ca nu sunt obisnuiti) pentru campania electorala.
      Dar, pe banii statului, i-au facut lui o reclama pe care nu cred ca s-a asteptat sa o primeasca cu atat de putin efort. Sunt convins ca el se astepta ca politia sa reactioneze, dar nu a fost asa de optimist sa creada ca va iesi ceva atat de spectaculos.
      Cum se zice, psd a pus botu’ si acum trebuie sa gaseasca iesirea din situatie. Plus ca a deschis o noua conducta pentru ironiicum bine observa si @MirceaM.

    • Legea nr. 61/1991

      savarsirea in public de fapte, acte sau gesturi obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, amenintari cu acte de violenta impotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natura sa tulbure ordinea si linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze demnitatea si onoarea acestora sau a institutiilor publice;

      E greu de cautat pe Google… facand abstractie de lege, cui i se pare normala comportarea asta, are nevoie urgent de un psihiatru… Cat despre politie, singura vina e ca n-a fost mai ferma… s-au intimidat ca domnisoarele de pension de istericalele unor hipsterasi de doi bani… Consecinta fireasca ar fi ca individul sa ramana fara permis si fara masina, iar la intoarcerea in Suedia sa fie pusa in discutie si decaderea din drepturile parintesti… ceea ce s-ar putea intampla, ca autoritatile din tarile nordice nu se joaca cu bufoni ca asta

      • Buna Dimineata
        Care este masura Administrativa in Competenta Politiei Rutiere privind aplicarea legii mentionate?
        In acceptiunea Dumneavoastra Politia Locala aka Comunitara ar trebui sa aplice sanctiuni privind incalcarea Codului Rutier pentru fapte in trafic?

      • Pe ce lege ziceti ca l-au „retinut” organele?
        Asta scrie pe PV sau pe Dosarul Penal?
        Pentru asta se suspenda un certificat de inmatriculare valabil la ora respectiva si se retine permisul de conducere?
        Cum ramane cu prezumtia de nevinovatie pentru care psd a adunat 1-2 sute de mii de oameni in fata guvernului jurandu-se ca nimeni nu va mai fi urmarit, retinut pentru cauze inventate?
        psd tocmai ne-a aratat ce inseamna un abuz si ce-si doreste partidul stat: sa poata ridica de pe strada pe oricine nu convine partidului. Nu conteaza baza legala, saltati-l si dupa aia mai vedem!
        N-are a face cu justitia.
        Toata gogorita asta lui dragneapsdaldetaraiceanu, cu ascultari, inregistrari, securisti, statul paralel sau piezis … nu are alt motiv decat ca psd isi doreste ca toate astea sa fie facute DOAR la comanda sa exclusiva. Si cand zic „sa” poate sa devina persoana sa.
        Au cam pierdut controlul exclusiv in decembrie 89 si acum, se dau de ceasul mortii.
        Va e dor de partidul-stat securizat? Daca atunci Partidul se supara pe tine, te salta militia pentru traversare prin loc nepermis si apoi aflai de la un tip in civil ca esti dusmanul poporului fiindca uneltesti impotriva tarii adica a partidului, evident…

      • Nu a savarsit nici un gest sau fapta, a circulat cu o masina inmatriculata legal in alta tara in care MUIEPSD nu inseamna nimic. Exista cuvinte care in limba romana pot fi considerate jognitoare, dar sunt perfect normale in alte limbi si nu pot fi interzise acelor oameni. Ce faceti, vreti sa amendati primaria croata pentru numele localitatii si sa schimbati moneda nationala din Botswana? Pai daca vine cineva de acolo cu cateva bancnote si le arata cuiva, e un gest obscen?

        • În districtul Stockholm există un oraș comercial numit Kungens Kurva, în suedeză înseamnă Curba regelui, dar în maghiară Kurva înseamnă cu totul altceva…. Un prieten suedez a râs în hohote cănd i-am tradus cuvântul….

          Prăjitură în suedeză de scrie kaka……. la pronunție se lungește primul a dar e mai mult un fel de o = kooka.

  9. În codul rutier român există un singur număr de înmatriculare, cel înscris în rubrica (A) a certificatului european de înmatriculare, identificator preferențial sau neprefernțial, obscen sau nu.

    Suedezul era obligat de acest cod rutier român să aibă pe plăcuțele de înmatriculare acel număr de la rubrica (A), comunicat de-altfel de autoritățile suedeze. În România al doilea număr de înmatriculare este considerat fals, devreme ce nu este la rubrica (A) a certificatului de înmatriculare.

    • Tu gandesti? Masina NU e inmatriculata in Romania, deci nu se supune Codului Rutier Roman. Ci celui Suedez (sau cum s-o fi chemand – si unde totul este perfect legal, de asta i-au aprobat numarul) si tratatelor internationale relative la circulatia autovehicolelor straine in alte tari. Ori pana acum, nimeni nu a fost in stare sa prezinte ce a fost incalcat. Pe lege, tratat, articol.

    • Codul rutier roman se aplica vehiculelor inmatriculate in Romania, pentru restul exista Conventia de la Viena care nu are rubrica A. Conventiile internationale la care Romania e parte semnatara au intaietate fata de legislatia romana contrara.

  10. Pentru cei care consideră ca Trafikstyrelsen trebuie să facă controale în zeci de limbi. În Suedia avem o sumedenie de nume normale (900) cu FUT, MUE, CUR și poate și altele. Ce e de făcut? Dar cei dintr-un mare oraș croat? Trebuie să se reboteze? România ce dă la afacerea asta?

    • Adaugati pe lista Oraselor si Localitatea din Sudul Sardiniei EXACT cu acelasi nume, al localitatii din Croatia, iar Otopeni in italiana…are o anume semnificatie

  11. Excelent!
    Si eu regret atitudinea de fata mare ofensata a dlui Cartarescu, care denota o mentalitate paguboasa, in opinia mea, si comuna, din pacate, multor intelectuali : ar vrea, dar nu chiar asa, deci mai bine se abtin, dar nu fara sa atace…victimele! Din inertie.
    Bref, astia sunt, cu astia defilam…

  12. Sa va zic o chestie: pe primarul meu il cheama Muia!
    Nu glumesc. Muia, de la PSD!
    Pe bannerele din campanie scria mare de tot :Votati Muia, PSD, trei trandafiri ..sau votati Muia, Sarbu, PSD etc. Pe buletinele de vot s-a pus stampila pe Muia, PSD. Omul are, cred, fo 5 mandate. S-a votat si se voteaza Muia in draci.
    Si nici nu e un tip naspa (atat cat poate fi un pesedist ne-naspa :P), sigur, nu e primarul perfect, are naravuri cronice de pesedist, dar pana la un punct.
    Intr-un interviu, la un post local, a spus ca nu e de acord cu ce se intampla acum si ca Dragnea ar trebui sa se retraga, sa faca un pas lateral (gingas omul, lateral, nu inapoi….adica lateral cum? prfesedinte onorofic? Dar a spus ca nu Dragnea e pe primul loc ci alegatorii, ca aia-l voteaza pe el…aaaaha!)
    Daca noi putem sa zicem ce vrem, ca oricum nu avem borcanul cu miere pe masa, „aia”, primarii si sinecurisrii pesedisit pierd, e ca in mafie, „nasul” sau este sustinut sau este „executat”, nu te pui cu el decat in astea doua variante, sustinere sau…poate de aia ii cam tremura vocea , cand a zis „chestia” :P Dar a zis-o…cati pesedisti au avut sange in instalatie sa o spuna, cu subiect si predicat?
    Are si un simt al umorului care-i permite sa treaca peste problemele cauzate de nume, va dati seama ce mistouri se fac, dar omul a rezistat fara sa-l schimbe. Si nu a fost traseist, e pesedist de-o viata…va mai fi viata si dupa Dragnea asta…
    Deci, Muia asta al meu (suntem un pic amici, ne respectam si nu sarim nicicare calul) nu e un tip absurd pana in panzele albe, are o limita si el, la fel ca multi alti pesedisti „normali”.
    De aia n-am facut niciodata misto de numele lui, e ghiolbanesc si, oricum, face chiar el misto adesea!
    Daca a fost cat se poate de legal sa avem pe buletine de vot Muia, de ce e ilegal sa-l (o) avem si pe placute? :P Daca cuvantul este cauza…ca vad ca pe lege alta soparla nu pot sa-i inventeze.
    P.S. Evident ca replicile vor continua, fermierii pe camp, soferii pe placute…ce mai urmeaza?
    Vaci botezate? Muiana? Ferme? Muuuuuu-ihaha? Ziua internationala? 1Mui?
    Abia astept sa vad cum se va manifesta geniul nostru popular…ups, po-pu-lar?

    • Refuz sa cred ca intelectul dvs. nu observa diferenta intre un nume (pe care nici nu si l-a pus singur) si o injuratura specifica indreptata impotriva unei persoane, organizatie etc. Nu cred ca i se permite cuiva sa isi boteze copilul „M*uie MirceaM”, de exemplu.

      • Intelectul mei imi spune ca incalcarea Codului Rutier e una si injuratul sau postarea de mesaje obscene e alta.
        Omul nu a fost (formal) penalizat pentru obscecnitate pentru asa ceva nu ti se ia permisul…nu avem text in Cod.
        Da, mesajul e vulgar, nu sunt un fan al spurcatului cu orice pret, dar guduratul asta al Politiei este mult mai grav. Au cautat ceva care sa-l doara, i-au luat permisul, dosar penal, nu va suna un clopotel?
        In exemplul meu am aratat ca acest cuvant, in alt context, nu produce dosare penale, dimpotriva. Si nu tot ce e pesedist este ticalos, ma rog, peste un anumit nivel :P
        Legea aduce si pedepse aplicate la incalcarea ei, lucrurile trebuie sa fie extrem de bine scrise si aplicate atunci cand vine vorba de pedeapsa, greseala trebuie incadrata „matematic”, extrem de precis, acolo unde ii e locul, nu dupa bunul plac al politrucilor (pedeapsa nu este pentru vulgariate, nu comentam nimic in acest caz, ci pentru ceva inventat, pentru a produce o pedepasa care sa „doara”)
        Asta tine, in fond de statul de drept…vedeti unde ajungem, de fapt?
        Sunt curios cum se vor desfasura lucrurile mai departe, ce va spune procurorul, judecatorul.
        De aceea lucrurile trebuie lamurite cat se poate de clar:
        -exista si alte numere in Romania formate doar din litere, ce se va intampla, li se ridica permisele si li se face dosar penal tuturor?(Dukadam, Reghe, Simona Halep!!! va imaginati un dosar penal pentru Simona? Care, inteleg, are numarul de inmatriculare SIMONA, dat chiar de politia romana! A incacat politia insasi Conventia aia expirata? sau pe ce s-a bazat acordarea unui numar doar din litere? Pe faima Simonei? exista articol de lege ptr asa ceva? Ca sa stim o treaba.
        -mesajul vulgar poate fi penalizat cu ridicarea permisului? In baza carei legi, articol etc?
        -legea a valabila pentru toti, sau doar pentru unii?
        -se putea penaliza mesajul vulgar de pe placuta altfel? Cum? Politistii rutieri stiu cum? Ca seful lor pare cazut din Luna…
        – de ce la controalele dinainte, totul a fost OK? Politistii aia nu stiau legea? Sau cei de acum?
        Vedeti dvs, intelectul meu nu vede doar vulgaritata ci si ilegalitatea :P
        Al dvs?

        • Sa zicem „represalii”?
          Puteau sa reactioneze in genul „ba pe-a ma-tii” (ma scuzati!) dar au reactionat cu „pentru ca putem”

      • Ha! Ha! Cine se plange de inteligenta altora! Pai daca nu ai voie numele de MUIE, MUIA, cum de pe primar il chama asa? Sau e voie doar la nume nu si la prenume, sau invers? Si vedeti ce v-am scris si mai jos. Deci cum stati cu inteligenta?

    • Apropo de geniul popular; se manifesta de mult timp. De pe vremea cand termenul incriminat acum avea doar sensul de gura diforma, fara conotatii.
      Nu stiu daca ati apucat moneda de 25 de bani pe care era un tractor, si bineinteles REPUBLICA POPULARA ROMINA.
      Era foarte popular sa descifrezi mesajul subliminal continut pe fata aceasta, prin alegerea unei parti din text, limitat cu doua degete. Astfel din primul cuvant, puteai gasi aflai ca pe tractorist il cheama LICA. Din al doilea cuvant puteai afla si cat castiga el ca tractorist la GAC… din 5 litere pe care ati vrut si dvs sa le evitati…
      Toata lumea se hlizea dar nu s-a ajuns la arestari din cauza asta.
      Banii sunt facuti sa circule, ca si bancurile, bune sau rele.

    • Haideți că asta e chiar bună. Să presupunem că am fi niște PSD-iști care vor să îl schimbe pe Dragnea cu primarul dvs. La un moment dat, reușesc. La primul discurs, cum sună ovațiile? În vechiul regim era Ceaușescu-PCR! . Acum ce ar striga oare activiștii? :)

      • Da’ cand a venit in vizita Michael Mackintosh Foot – seful Laburistilor ce se scanda?
        Cum suna „ceau-sescu-maicalfut”?
        Asta e din auzite, trebuie luata cu rezerva…

  13. Oricat de anti-PSD as fi, nu ma pot afisa cu o injuratura grobiana pe masina, pe tricou, sau in gura. Cum bine remarca Djuvara e un obicei comunist, derivat din umplerea oraselor cu oameni noi si needucati de la tara.
    Astazi, hashtagistii au drept erou un sofer de tir cu creier de cocalar si apucaturi de birjar, insa se gaseste mereu cate un telectual care sa faca filosofia muii si sa ne citeze dexonline ca sa justifice ce a facut ala. Nimic nou sub soare, asa cum bine demonstra Boia, s-au incolonat mereu la remorca unui partid. Zilele noastre nu fac exceptie, nici macar cand un neica nimeni ii da la gioale unui alt telectual pt ca nu agreaza grobianismul. Si ca de obicei, eroii si postacii de serviciu vin sa dea like-uri. In stilul asta, o sa dati jos PSD pe 11 august cand o ajunge posesorul de Audi profesor de bune maniere…

    • @Unul
      Vedeți, domnul meu, cred că ați ratat complet sensul articolului meu. Îmi pare rău.
      Căci, așa cum ne explică și MirceaM, uneori MUIA își găsește locul în politică – mă rog, în cazul de față ca primar ce și-a transformat numele în renume la nivel local, unde a fost reales.
      Dar articolul meu are un alt sens, și anume pune întrebarea cum s-a ajuns aici?
      Simplu, pentru că nu există doar un ANUME mod de a protesta, așa cum vedeți la televizor că se mai întâmplă prin marile capitale ale lumii. Uneori, cu anumiți lideri politici, doar limbajul agreat al protestului pașnic și atent la cuvinte pur și simplu nu funcționează.
      Și atunci oamenii obișnuiți – și nu neapărat needucați, aveți exemple nenumărate de intelectuali cu limbaj colorat, pe care îl afișează public – pun în circulație mesaje cu limbaj suburban care, iată, funcționează incredibil de bine și ne arată cu supramăsură cum funcționează guvernarea PSD-ALDE și care-i sunt complicitățile prin instituțiile statului.
      În ceea ce-l privește pe domnul profesor Mircea Cărtărescu, dacă îmi va citi articolul (mie, unui neica nimeni, firește), sunt liniștit. Știu sigur că domnia sa va înțelege bine atât sensul mesajului cuprins în articol, cât și faptul că nu pledez pentru aducerea protestelor față de guvernare la nivel suburban. Ci doar pentru a căuta să înțelegem revolta celor mulți și faptul că, necanalizată și necapitalizată în acțiuni politice și sociale, aceasta se va stinge și vom rămâne pe cap cu o guvernare profund antinațională.
      Să auzim de bine!

      • „……..intelectuali cu limbaj colorat, pe care îl afișează public – pun în circulație mesaje cu limbaj suburban………”

        Doar o intrebare: asta-i definitia din DEX sau este din alta parte. Mie mi se pare cel putin ciudata aceasta asociere (intelectual si limbaj colorat); numai in armata se spune „e comndant/baiat bun chiar daca are limbaj colorat”.

        • @dang
          Scuze, când ați citat, ați ratat rolul liniuței / liniuțelor în construcția frazei / extrasului citat de dvs. din frază.
          Așa că nu știu ce, la ce și cum să vă răspund.
          Îmi pare rău.

          • @ Cristian Felea (01/08/2018 la 14:14)

            Scuze, poate nu am fost destul de clar: pentru dvs. exista intelectuali cu limbaj colorat si intelectuali cu limbaj altcumva (ne-colorat) ?

            Daca da, atunci puteti sa dati exemple.

            Sper v-am clarificat.

            Multumesc.

            • „Limbaj colorat” este un fel de-a spune, nu? Sper ca v-am lămurit si eu. Toate bune!

  14. Nu am inventat roata cu Muie PSD. Este echivalent cu cazurile Fuck Trump din US

    https://www.unilad.co.uk/news/police-hunt-driver-with-massive-fk-trump-sticker/

    Doar ca acolo avem un judecator care a spus intr.o hotarare a instantei sale asa:

    Justice John Marshall Harlan II wrote in a statement:

    Absent a more particularized and compelling reason for its actions, the State may not, consistently with the First and Fourteenth Amendments, make the simple public display of this single four-letter expletive a criminal offense.

    One man’s vulgarity is another’s lyric.

    • Nu e deloc echivalent. In cazul citat e vorba de un sticker pe cand la noi e vorba de numere de inmatriculare aprobate de stat, deci perfect legale. Dar e adevarat ca politia in SUA sau Canada ar fi urmarit/arestat un individ cu astfel de numere, dar NUMAI daca erau numere pentru o masina inmatriculata acolo, NU si daca erau pe o masina inmatriculata in alta tara. Si asta pentru ca acolo legea interzice astfel de numere personalizate. Deci acolo un sofer nici macar nu poate avea astfel de numere: fie sunt false si va suferi conseciintele legii, fie masina e inmatriculata in alta tara si daca numerele sunt deci legale, poate circula nestingherit.
      P.S. In SUA si Canada exista UN SINGUR NUMAR de inmatriculare. Daca e personalizat si aprobat, asta e si cu el circuli oriunde, nu ti-l schimbi ca asa vrea nu stiu cine.

    • Amice,

      Faci o confuzie intre dreptul la libera exprimare in a pune un sticker pe spatele masinii, care e proprietatea ta si mesajul tau.

      E cu totul altceva ca omul sa ceara FUCK TRUMP ca text pe placa de inregistrare a masinii. Devreme ce placile de inregistrare sunt proprietatea statului, statul are dreptul sa decida ce fel de texte sunt admise la intregistrarea masinii. In cazul asta statul Texas ar fi refuzat inregistrarea masinii si un judecator ar fi luat partea statului. Au fost cazuri de felul asta:

      https://www.theguardian.com/law/2015/jun/18/texas-license-plates-sons-of-confederate-veterans-flag-supreme-court

      Daca romanul din Suedia avea numai un sticker pe spate, politia romana nu mai putea sa-i faca mare lucru, si asta numai in conditia sa exista vreo lege in Romania despre scrierea de profanitati pe spatiul public.

    • Ce surpriza, si in SUA exista #cretini. De fapt de acolo vine „conceptul”.#.
      Siticker-ul nu e numar de inmatriculare. SI nu toate hotararile judecatorilor din SUA sunt divine, perfecte si repere absolute. Ia sa fi fost injuratura la adresa Islamului, negrilor sau homosexualilor.

      In Suedia sunt interzise astfel de numere. La fel si in toate tarile din Europa. E incredibil ca unii au ajuns sa apere injuraturile in public si orice ilegalitate, doar daca e impotriva partidului pe care il urasc.
      https://www.dailyscandinavian.com/personalized-license-plates-banned-sweden/

      • Daca ai folosi sinapsele la ce trebuie, ai vedea ca nu e interzis in Suedia asa cum afirmi. Sau vrei sa spui ca cei care au aprobat acest numar au facut o ilegalitate? Fa plangere sa fie arestati! Sau or fi dintr-un stat paralel acolo…
        Apoi, asa cum spunea cineva mai sus, nu e nici o problema sa impanzesti un oras cu afise „Votati MUIA PSD” dar e o problema ca cineva are un singur loc unde spune MUIEPSD si care mai e si obtinut legal!

  15. Își mai aduce cineva aminte de „celebrul” inspector pe probleme de integrare europeană, de la Vaslui? A folosit același cuvânt într-un moment în care România trebuia să arate că are oameni integrii. În urma mediatizării de către emisiunea „Cârcotașii”, inspectorul a fost dat afară din echipa de negociatori.

  16. @ dodoi
    Poate ca nu esti psd-ist… poate ca esti alde-ist, sau udmr-ist, sau doar pro-st.
    O asemenea instigare la stat politienesc, rar mi-a fost dat sa citesc. Pentru stiinta ta, suntem in Europa, un loc in care n-ar trebui ca cetatenii sa poata fi dezbracati, bagati la arest, sodomizati sau ce-ti mai trece tie prin neuronul stingher ca ar trebui sa faca politistul de frontiera.
    In Europa, orice masura represiva trebuie sa poata fi justificata legal. Nu exista niciun motiv pentru a interzice intrarea masinii, nici pentru a sicana soferul, nici pentru ridicarea placutelor. Cu atat mai mult pentru suspendarea permisului.
    Cu deosebita stima si gratie iti spun 10 PLA MEA ca esti prost de bubui

    • Pai, omul a avut in vedere ca controlul la vama se poate face „la sange” daca vrea muschiul vamesului.
      Vama ce face? VAMUIESTE.
      De data asta a facut-o pasiv!

      • Nu ma pot abtine. Mi-ati ridicat mingea la plasa: „Vama ce face? VA MUIESTE.” Ori n-am inteles eu bine: scuze, pudibonzilor!

        De mult timp nu m-am mai amuzat asa, de cand cu intamplarea asta nastrusnica.

        • Ca sa nu existe dubiu; exista verbul „a vamui / vamuire”.
          La indicativ prezent persoana III face cum am scris.

          Honi soit qui mal y pense

  17. În acest caz specific, când ne-a fost adus în atenţie că numărul de înmatriculare este ofensator, am decis anularea acestuia. Decizia a fost luată pe 25 iulie, iar numărul de înmatriculare îşi încetează valabilitatea din 1 august”, precizează Agenţia suedeză a Transporturilor.

  18. Ca vorbitor de suedeza as vrea sa linistesc pe toata lumea explicind ca ,,muiepsd” är un cuvint suedez (de fapt de limba nordica) care inseamna aproximativ ,,Pupici !”.

  19. Inaite de a va inflama cautati totusi sursa aparitirei obscecnitatilor. Cine a inceput cu obscenitati in spatiul public? Nu cumva alesii PSD, senatori, deputai, consilieri generali de Bucuresti? De cate ori au rasunat in parlament injuraturi? Intrebati de exemplu pe „distinsul” medic Bacalbasa. De cate ori, incoltiti de o reprezentanta USR care le era infinit superioara din punct de vedere al pregatirii profesionale, al moralitatii si culturii, vajnicii reprezentai pesedisti au apelat la obsenitati pentru a o pune in dificultate, in stilul derbedeilor din scolile de carier care in acest fel vor sa puna in dificultate o profesora tanara? Intrebati pe „marele jurist”, care le plange de mila coruptilor, Serban Niculae. Si mai sunt si destui altii. Atunci de ce poporul psedist nu s-a revoltat? Probail ca din contra i-a admirat ca sunt baieti destepti. Acum s-a intors roata. Cum spune un proverb „cine seamana vant,culege furtuna”. Acum nu le place? asta e, roata se intoarce. Nu sunt adeptul vulgaritatilor, dar condamnarea acestora trebuie sa fie echilibrata, sa actioneze oriunde apar. Si mai ales nu trebuie implicate organismele stautlui in lupta politica, Altfel ne raitoarcem la stuatia din timpul comunismului, cand o actiune impotrva partidului era considerata ca actiune impotriva staului.

  20. greu de crezut scenariul cu dictionarul (muie sf [At: BL II, 174 / V: mâie, moi s / Pl: (rar) mui / E: rrm mui] (Arg) 1 Gură. 2 (Îe) A duce cu ~ia A face promisiuni înșelătoare Si: a amăgi, a înșela. 3 (Îae) A duce cu vorba. 4-5 (D. bărbați; îe) A da ~ (A invita o femeie să practice sau) a practica sexul oral. 6 (Șîe a da ~) Invitație la sex oral adresată unei persoane indiferent de sex, cu intenția de a jigni, de a înjosi. 7 Gest făcut prin ridicarea degetului cel mai lung de la mână și strângerea celorlalte patru, eventual orientându-l în direcția gurii, cu semnificația de muie (4-6). 8-9 (Rar; îe) A da ~ la statuie A sfida (lumea în general sau) simbolurile ei consacrate.),expresia e clar obscena in limbajul curent,nu e o lozinca anti psd(cum ar fi :jos psd,care nu-i obscena),cu numarul acela la granita(inca avem granita)politia trebuia sa-l opreasca si sa-l puna sa rezolve problema(activarea numarului normal),toate tarile cu numere personalizate au o” lista neagra” care e deschisa,deci orice combinatie care este sau devine cu caracter obscen,rasist,denigrator,jignitor este trecuta in lista, iar numarul anulat!

    • @gpav
      Scenariul cu dicționarul nu este chiar fantezist, el dezvoltă o declarație publică a domnului Ștefănescu, preluată sâmbătă sau duminică, dacă nu mă înșel, de mass media și reluată luni, în care afirma că, înainte de a cere emiterea plăcuțelor de înmatriculate inscripționate cu seria de litere MUIEPSD autorităților suedeze, a consultat un dicționar și a văzut că prima definiție echivalentă este: „gură”. Deci, altfel spus, se putea traduce ca prim sens în genul „GURAPSD”.
      Nu e vorba dacă am ales să cred sau nu această variantă, ci că în succesiunea evenimentelor din articol era – în viziunea mea – obligatorie inserarea scenei menționate.
      Dacă este reală, ea spune mult mai multe despre domnul Ștefănescu decât le-ar place unora, care-l cataloghează în fel și chip. Este părerea mea.

  21. Ba eu zic asa:
    Prin anii 60 America s-a schimbat radical dupa ce o femeie de culoare din Alabama a refuzat sa se aseze in autobuz pe locurile din spate rezervate negrilor. Un gest de la care a pornit marsul schimbarii.
    Prin decembrie 1989 un pastor de provincie s-a opus mutarii lui la alta biserica si de aici a inceput caderea regimului comunist NC.
    Nu exclud ca de la confiscarea placuteor de inmatriculare ale unui glumet care face haz de necaz sa asistam la caderea mafiei pesediste. Imaginati-va o multime scandand M…E PDS de cate ori apare un lider pesedist.

    • Daca va amagiti ca prin scandarile „Muie pesede” ii veti inlaturna de la guvernare, nu sinteti decit un glumet.
      Din cauza asta perdem alegeri dupa alegeri. Ii socotim nescoliti, agramati, incaltati in slapi, ba si stirbi, dar folosim un limbaj mai colorat decit al lor.

      • @victor L, comiteti gandire cu premeditare. Poate dv folositi un limbaj mai colorat ca al pesedistilor. Suntem azi in plin Caragiale, in care „somitati din psd ai-au asumat raportul de demitere al lui KWI sub protectia anonimatului”; asa si cu vorbirea psd vs. non-psd.
        Avem fapte clare: politia a comis un abuz, dorind sa faca pe plac sau chiar la comanda sefului suprem. Restul e gargara pesedista, gen „vorbim mai urat decat pesedeii”

  22. nesimtirea, proasta administrare, hotia, nepotismul si incompetenta au alungat din tara toti oamenii de valoare. pacat ca i locuita. ce trist ! dictatura prostilor nu poate duce decit la autocratii sud americane sau africane. acolo unde analfabetii si borfasii detin prim planul nu exista viitor. desteapta te romane ! (oriunde n lume esti apreciat, mai putin in tara ta)

  23. Suedezii nu aveau niciun drept sa ii refuze omului numarul preferential pentru ca „M..EPSD” nu inseamna absolut nimic in suedeza.
    De localitatea celebra din Croatia „P.LA” ce sa mai spunem. Are vreun drept maretul guvern Dancila sa ii someze sa isi schimbe denumirea localitatii?
    Poate in schimb PSDul sa incerce sa invadeze Botswana iar Carmen Dan sa se bucure de o avutie deosebita acolo…

  24. Ei, ma uitam eu la vesta majurului Munteanu, si parca prea semana petecul de pe spate a gang de motociuclist. MA duc sa caut, si ce sa vezi, politistii au si ei motor clubul lor, cu patru filiale in Romania, incluzand Vaslui si Craiova dar nu Bucuresti. Nah oricum, avem asa:

    Munteanu posteaza de pe un profil social media cu a sa poza afisand patchul clubului. Deci, postarea cade sub incidenta lu’ Social Media Policy (approved 2012)

    These guidelines apply to Blue Knights® International employees, members or contractors who create or contribute to Facebook, blogs, wikis, social networks, virtual worlds, or any other kind of Social Media. Whether you log into Twitter, MSN, Yelp, Wikipedia, My-Space pages, or comment on any of the hundreds of online media stories — these guidelines are for you.
    […]

    3. Post meaningful, respectful comments — in other words, no spam and no remarks that are off-topic or offensive. Keep in mind you are posting comments that are viewed by the public. Not only are you going to be judged by your comments, the entire organization will be painted with the same brush whether positive or negative.

    […]

    Eu zic a Munteanu a incalcat paragraful 3.

    Le-as scrie, dar mi-e lene.

  25. Opinia mea este că nu avem de-a face cu niciun fel de obscenitate, nicio înjurătură.

    La vederea plăcuței de înmatriculare cu un text scris într-o limbă străină de cea română, înțelesul pe care l-am dat eu mesajului a fost “Gura, PSD!”. Adică, singurul sens rațional, cel propriu, în absența unui verb care să indice o acțiune. Pentru detalii ar trebui întrebat autorul ce anume a dorit să spună, dacă vrem musai să dăm mesajului alte sensuri, îmbogățite.

    Pentru că a fost scris într-o limbă străină, respectiv rroma, prin traducere și analogie sunt convins că sensul pe care îl transmite este mai degrabă “ Shut up your mouth!” decât “F.ck your mouth!”. Interpretarea peiorativă este data textului de mintea cititorului și eu cred că în mod exagerat, nefundamentat. Eu înțeleg prin acesta că se transmite PSD îndemnul ferm ca să înceteze declarațiile laudative fără justificare în fapte. Cu alte cuvinte, “Tacă-ți fleanca, PSD!”. Este un text eliptic pentru că legea nu i-a permis proprietarului autoturismului să folosească mai mult de 7 caractere.

  26. V-am mai spus acum cateva luni ca aveti talent si ca trebuie sa va apucati de literatura (vad c-o afirma si altcineva mai sus). Mi-ati spus ca e prea tarziu. Nu cred.
    Si acum referitor la protestul cu pricina. O citesc pe doamna Mungiu si de multe ori nu sunt de acord cu punctele de vedere exprimate de domnia sa, dar aici cred ca are dreptate. Daca coboram dezbaterea politica la nivelul limbajului de Ferentari, facem jocul lui Lacusta si al PSD.
    PSD-ul trebuie batut la urne nu pe fesibuci si alte platforme (inclusiv Contributors.ro).
    Ne putem amuza pentru 3 minute, dar fara a veni cu politici care sa convinga 3-4 milioane de romani captivi ai „politicilor sociale” ale PSD sa iasa din aceasta capcana care impinge Romania spre o fundatura, tot baronii se vor amuza mult mai mai mult.
    Foarte multi din cei care comenteaza pe Contributors.ro traiesc pe alte meridiane (inclusiv cel care scrie aceste randuri) si nu pot pricepe ca saracia este o capcana din care este foarte greu sa evadezi. Asta se intampla peste tot, in America, in Engleteria, Italia, Francia, Brazila sau Rusia.
    Peste tot oamenilor le este frica de schimbari care cer asumarea responsablitatii, asteapta solutii de la lideri mesianici. Partizanii orbi ai FSN-ului anilor 90 nu sunt prea diferiti de PSD-istii acestui deceniu si, iata ca sunt gata sa rostesc o erezie pentru Contributors, masa naiva a trumpistilor.
    Istoria are obiceiul parsiv de a se repeta, pe spirale diferite, dar totusi similare.

    • @Cinicul
      Corect. Aceasta este si „durerea” mea, acesta este laitmotivul mai multor articole ale mele din ultimul timp, ca nu capitalizam sufletele noastre revoltate la acțiune civica si politica concreta.
      P.S. Doamna Alina Mungiu-P ne tot cearta si ne tot da lecții in ultima vreme. Dar daca tot suntem atât de nepricepuți, de needucați, de ce nu lasă puțin mândria deoparte si, cu expertiza pe care o are, nu ajuta organizațiile civice, partidele politice tinere, chiar si pe guvernanți cu câteva sfaturi bune?
      Singura acțiune pe care am vazut-o la domnia sa recent, si am apreciat-o, a fost sfatul dat lui Tudorel Toader in privința unei selecții transparente pentru șefia DNA. De care T T a ținut cont de s-a spetit. Poate cei de la #Rezist ar fi mai dornici si mai bucuroși să-i urmeze sfaturile, daca i-ar baga in seama.
      Zic si eu.

      • „Doamna Alina Mungiu-P […] de ce nu lasă puțin mândria deoparte si, cu expertiza pe care o are, nu ajuta organizațiile civice, partidele politice tinere, chiar si pe guvernanți cu câteva sfaturi bune?”

        Iertați-mă, vă rog, dar mă tem că doamna la care faceți referire nu este tocmai cel mai bun sfătuitor. Nu doar că mă îndoiesc că sfaturile ar fi cele mai utile cetățenilor, dar există probabilitatea ca nici măcar să nu-i aparțină pe deplin domniei-sale, ci să-i fie sugerate.

        Prin urmare, îmi sunt îndeajuns „sfaturile” celor despre care au apărut destule informații cu privire la cei care-i sfătuiesc pe sfătuitori. Unii, precum deputatul R Turcescu, spre exemplu, au spus ei înșiși. Altfel, există după opinia mea îndeajuns „post adevăr” și „realități alternative”.

    • Cred ca gresiti fundamental. Daca omul ala nu era sicanat, toata tarasenia cu numerele ar fi fost un episod de facebook, boborul s-ar fi hlizit un pic si ar fi uitat doua zile mai tarziu. Dezbaterea a fost cauzata de declaratiile si actiunile Partidului si al bratului sau inarmat, Politia cu care ne mandrim. Comentariile diversilor autori pot, cred, sa fie impartite in doua (unele articole imbina ambele) – latura juridica si cea morala. Justificarea (sau lipsa ei) actiunilor si a pozitionarii puterii, si pe de alta parte justificarea (sau lipsa ei) a formei de protest. Daca pe Catarescu il inteleg, si-a spus punctul de vedere, s-a disociat, okay, tot respectul, pe AMP nu o inteleg cu all-out war impotriva diasporei, frumoasa, urata, sau poate mai corect cate umpic din ambele. Diaspora, nu Mungiu. Iar episodul in sine, si pozitionarea diversilor autori si contributori, nu incearca sa substituie ca demers necesitatilor pe care justificat le semnalati – nevoia unor politici, a prezentei la vot etc. ca actiuni necesare. In final, ce are saracia in toata chestia, chiar nu pricep. A saracit Mungiu sau ce ca m-ati pierdut.

      • 1. Pana recent domana Mungiu s-a implicat mult in politca romaneasca, NGO, etc. Acum cred ca se multumeste cu niste salarii bunicele de universitar german plus niste venituri si mai bune din consultanta pentru lupta anti-coruptie pentru tot felul de institututii europene sau nord-atlantice.
        I-am cumparat cartea despre buna guvernare si am gasit acolo o confirmare a unei glumite pe care cineva mi-a trimis acum vreo cateva ani: a aloca bani pentru lupta împotriva corupției este același lucru cu alocarea de vodcă pentru combaterea alcoolismului. In America centrala s-au alocat miliarde de dolari in lupta anti-coruptie si rezultatele sunt minime. Cred ca si R se inscrie cu aceleasi rezultate.
        2. Chestia cu saracia n-am introdus-o prea coerent (scrisul de pe tel mobil si/sau autobuz e o mare provocare), dar venea in continuarea la ce am scris despre lipsa de politici de a modifica comportamentul electoral al 3-4 milioane de romani. PNL, USR nu vor putea disloca electoralul captiv al PSD doar cu solgane despre beneficiile pietei libere, anti-coruptie sau, si mai grav, redefinirea familiei. Omul sarac se vinde oricui pentru foarte putin, de la un chil de ulei pana la bere si mici, si asta nu numai in Romania. In tarile ceva mai bogate, partidele isi cumpara electoratul mai subtil, cu promisiuni de reduceri de taxe pentru anumite categorii, cu investitii de bani publici in circumscriptii electorale unde sunt in pericol de a pierde, cu subventii pentru fermieri, etc. Pork-barrel-ul este tot coruptie, dar mai subtila. Daca opozitia vrea sa catige alegerile trebuie sa-i castige pe cei din Teleorman si Vaslui nu o pseudo-elita din Bucuresti sau Cluj. Nu i-am auzit pe politicienii din opozitie vorbind de investitii la Vaslui si Teleorman. Poate ca este timpul sa introducem o varianta de pork-barrel in Romania.

        • „…a aloca bani pentru lupta împotriva corupției este același lucru cu alocarea de vodcă pentru combaterea alcoolismului”

          În favoarea cleptocraților se poate acționa și astfel, într-adevăr. Spunem că este mai bine să nu-i deranjăm cu lupta anticorupție pentru că nu este eficientă (spre exemplu, dl Președinte al Republicii, fostul Procuror-șef DNA, ambasadorul SUA la București ș.a. ne-au îndemnat să continuăm lupta cât timp domniile-lor pleacă să facă altceva). Fondurile alocate sunt cheltuite ineficient.

          Spre exemplu, pentru fiecare liră alocată de către Marea Britanie pentru lupta împotriva sărăciei, se mai cheltuie încă două pentru ca fondurile să ajungă acolo unde trebuie…Adică, să fie cheltuită eficient. Aha…! Adică, nu trebuie să întrerupem finanțarea luptei împotriva sărăciei, nu trebuie să oprim alocarea de fonduri pentru lupta împotriva corupției, ci trebuie să le utilizăm eficient! Uitați-vă, domnule! La asta nu s-a gândit nimeni. Noi credeam că fondurile alocate acțiunilor împotriva corupției pot fi furate, dar spun unii că ar putea fi utilizate eficient! Surprinzător!

          • Aveti dreptate si bine ar fi sa fie cum spuneti. Din pacate in lupta impotriva coruptiei si saraciei o parte buna din bani sunt consumator de consultanți Ong -uri autohtone dar și din țări mai cu staif.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Felea
Cristian Felea
Doctor în ştiinţe inginereşti, domeniul: „Mine, Petrol şi Gaze” - Universitatea din Petroşani. Ofițer SRI în rezervă Colaborator al publicaţiei „Revista Minelor”

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro