joi, martie 28, 2024

Epilog la scandalul UMF Tg. Mures. Și ce urmează

Guvernul a aprobat înființarea unei noi facultăți la UMF Tg. Mureș, dedicată aproape exclusiv studenților maghiari.

Deosebirea între linie, sectie de studii in limbi străine, și facultate stă mai degrabă în autonomie organizatorică, instituțională, angajare de personal, funcții de decan, prodecani, secretare, șoferi și mașini personale, buget distinct, decizii luate de conducerea facultății formată, de data aceasta, din cadre didactice maghiare.

Modelul și conceptul de universitate multiculturală de la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca este altul. Un exemplu, facultatea de fizică de la UBB. Din 246 de locuri, la diferite specializari, 65 sunt alocate pentru linia de studii in limba maghiara. La alte facultăți există linii de studii  în limba engleză și în limba germană, dar cu cifre de școlarizare de ordinul zecilor. În aceste condiții, decizia și administrarea facultății nu este alocată exclusiv unei etnii, cum se întâmplă la facultatea nou înființată de la UMF Tg. Mureș. Există însă prorectori și prodecani aparținând etniilor componente.

Dacă se mențin cifrele de școlarizare din proiect pentru facultatea nou înființată la UMF Tg. Mureș, 325 locuri în limba maghiară, 50 în limba engleză și niciun loc în limba română,  este clar ca majoritatea cadrelor didactice vor fi maghiare, conducerea și administrarea facultății fiind exclusiv maghiară. Adică segregare în toată regula, un alt model de universitate multiculturală, diferit de acela de la UBB Cluj Napoca, unde în nicio facultate cadrele didactice maghiare nu dețin majoritatea. Altceva decât susținea Emil Boc nu mai departe de ziua de ieri.

Dacă asta și-a dorit UDMR, și-a atins scopul.

Ce urmează

Facultatea nou înființată se află într-o criză acută de personal, cadrele didactice de etnie română, care au predat până în prezent și la linia de studiu în limba maghiară, este de presupus că vor dori să predea doar la celelalte trei facultăți, conduse de decani români. În aceste condiții, acreditarea programelor de studii de la noua facultate (o noua facultate, noi programe de studii, nu se pot confunda cu acelea din trecut), care trebuie să respecte exigențele europene, cinci studenți la un cadru didactic, se va produce cu mare greutate, dacă se va produce.

Partea aplicativă a studiilor, produsă până în prezent în limba română, se va produce in viitor în limba maghiară, agravând lipsa de personal și îngreunând comunicarea științifică cu colegi români, în spitale și clinici din toată țara. Nemaivorbind de susținerea rezidențiatului care se face în limba română.

UMF Tg. Mureș nu are Carta Universitară aprobată, se află în proces cu Ministerul Educației și nu se știe cât va dura acest proces. In lipsa Cartei, nu există o conducere legală și validată de Ministerul Educației, ci doar un ordonator de credite numit deja prin Ordinul ministrului educației. În aceste condiții și procedurile de alegeri și înființare a noii facultăți sunt dificil de demarat și finalizat.

Este de presupus că și actuala HG va fi atacată în justiție, conducând la alte procese, în contencios administrativ, în care se dau termene de judecată foarte îndepărtate, din cauza numărului mare de dosare. Alte întârzieri.

Rezultatul unui eventual proces nu este deloc în favoarea ministerului si guvernului, pentru ca va fi invocat

Art. 132. (2) Orice facultate se înființează, se organizează sau se desființează la propunerea și cu aprobarea senatului universitar, prin hotărâre a Guvernului privind structura instituțiilor de învățământ superior, inițiată anual de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

(5) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în situații temeinic justificate, Guvernul, la propunerea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, poate înființa facultăți, în cadrul universităților de stat, cu consultarea senatului universitar.

Ori, in cazul de față nu există nici propunere nici aprobarea Senatului universității. Guvernul se poate baza doar pe al. (5), dar intră în conflict cu

Art 123 (2) Autonomia universitară dă dreptul comunității universitare să își stabilească misiunea proprie, strategia instituțională, structura, activitățile, organizarea și funcționarea proprie, gestionarea resurselor materiale și umane, cu respectarea strictă a legislației în vigoare.

Cât despre situația „temeinic justificată”, n-a văzut nimeni în ce constă această temeinicie, din moment ce la o altă universitate multiculturală, UBB Cluj Napoca, n-a fost nevoie de inființarea unei facultăți dedicate aproape exclusiv maghiarilor.

Copnsecințele nu se vor lăsa așteptate. Speriați de scandal și de posibilitatea neacreditării programelor de studii nou înființate, candidații la studenție vor ocoli această facultate și se vor orienta spre facultățile existente și deja acreditate de la Tg. Mureș și din Iași, Cluj, București, Timișoara, Craiova. Cine câștigă, cine pierde?

Oricum numărul de amatori la studenție scade dramatic, prin plecarea celor mai buni viitori studenți în alte țări europene, prin atracția pe care o au alte programe de formare profesională care oferă acces mai rapid în piața muncii.

UDMR va ajunge, probabil, la concluzia că a obținut prin șantaj un cadou otrăvit.

Doar că va fi prea târziu.

Distribuie acest articol

24 COMENTARII

  1. UDMR va ajunge, probabil, la concluzia că a obținut prin șantaj un cadou otrăvit.

    Ceva ma face sa cred ca dumnealor stiu foarte bine acest lucru. Ca nu o linie sau o noua facultate ii interesa pe domniile lor. S-ar putea ca asta sa fie doar o etapa. Poate se vor inscrie la cursuri studenti din Ungaria chiar, atrasi de preturile scazute. Iar daca asta se va intampla, in momentul cand facultatea va deveni dominanta in UMF, vor avea si alte solicitari.

    • Isi creaza institutii independente, aia fac. Desi pare un plan destept, pe termen lung este o crunta tampenie. Acum cand toata planeta tinde spre globalizare, tu sa faci enclave, de parca, daca azi maine dac-om da nas in nas cu extraterestrii si aia s-ar intalni cu reprezentantul pamantenilor, intrebandu-l „tu cine esti?” ala ar raspunde „io-s ungur!”

      Simple naivitati impletite cu orgoliu nationalist.

    • discutia asta si enormul numar de imbecilitati debitate in jurul UMF nu e noua!!!! s-a facut de exemplu in QUebec (se zicea ca medicii -si nu numai- care studiaza in franceza nu au piata in exteriorul provinciei). Si ca sa demontez o alta imbecilitate sustinuta si de colegiul medicilor din Tg.Mures: cei ce studiaza in limba engleza vor da examene in lb.romana? cu termeni romanesti? sau nu? si atunci de ce ceea ce se spune despre a invata in lb.maghiara nu se aplica si la studiul in lb.engleza?

      • Este o mare diferenta domnule intre a face o facultate in engleza sau franceza fata de a o face in maghiara. Cei care fac studii in engleza, franceza sunt sau romani ce cunosc perfect limba romana, sau straini ce vor activa in alte tari, deci nu se vor exprima in limba romana.
        Etnicii maghiari ce doresc sa faca studii NUMAI in maghiara nu stapanesc bine limba romana si asta pune o adevarata problema. Daca nu vedeti problema aceasta inseamna ca aveti dv o problema si mai mare si nu ati inteles nimic. In plus se pune problema pozitiilor universitare de la acesta facultate in limba maghiara. Cine o sa vina sa predea? Dv credeti ca se fac universitari la comanda? probabil in mintea dv da. Atunci ce se va face? Se vor oferi posturi universitare la oricine numai pt a se completa numarul de cadre didactice? Si pe viitor, vi se normal ca pe aceste pozitii univ sa nu poata candida decat maghiarii, adica un numar mic de candidati? Adica le oferim posturi peste posturi in timp ce la facultatile romane sigur vor fi mai multi candidati pentru un post. Lasa-i pe aia sa munceasca pt posturi ca noi ne lafaim.
        Sunt foarte multe probleme pe care persoane limitate si poate direct interesate ca dv nu si le pun.
        Ganditi mai bine inainte de vorbiti si nu uitati ca suntem in Romania si invatamantul universitar ce nu este OBLIGATORIU trebuie sa fie in limba romana sau intr-o limba de circulatie internationala ( si asta din urma din motive strict profesionale si nu interese meschine).
        Altfel ar trebui sa deschidem sectii in toate limbile minoritatilor. Ce ziceti de asta? Celelalte minoritati nu merita si ele o scetie, doua in limbile respective? sau daca sunt mai putini nu conteaza?

        • exact asta si voiam sa spun. Daca minoritatea „lapona”va dori invatamant -de orice nivel- va trebui sa i se dea. Altfel devin cetateni de mana a doua, unde Dvs. si cei ca Dvs. le decid drepturile (eventual sa li se interzica dreptul de a conversa in lb. materna din motiv ca nu inteleg cei din jur cand sunt in jurati). Repet, exact argumentele imbecile pe care le vad pe aci au fost folosite ca sa li se demonstreze quebecosilor ca intr-o mare anglofona nu trebuie sa studieze NIMIC in lb. materna. Si totusi exista CINCI universitati exclusiv francofone si nu a murit nimeni. PS. In provincia Bolzano din Italia se studiaza in lb. germana. O fi italiana limba de circulatie universala? medicul care studiaza la Cocarlati in lb.engleza va profesa in Nigeria? terminologia studiata e in engleza sau romana?

  2. va inselati!!
    maghiarii o iau metodic si investesc pe termen lung..plus ca au profesori si decani destul de capabili sa creeze performanta..

  3. Ceva ce nu inteleg .De unde atata prostie si incapatinare la actualul ministru Baba ? Cred ca are tot maxilarul inclestat in scaunul ministerial .Asta nu gindeste decit cu 1mm in fata .Chiar nu are o viziune a actiunilor lui in timp ?
    Eu sa fiu viitor student maghiar m-as inscrie la sectia de limba romana .

    • coprect. Dar e alegerea ta si trebuie sa se poata sa fie si invers. Repet, regasim toate argumentele si toate disputele in Canada, in jurul universitatilor in lb.franceza din QUebec. Rezultatul este ca sunt universitati in lb.franceza in Quebec. si nu s-au incaierat, nu s-a separat provincia etc etc.

  4. Cred ca se bate apa-n piua (adica moneda nationalista) intr-un mod care nu face deloc cinste mileniului III.
    Inca tot n-am citit, nicaieri, care sunt dezavantajele pt studentii romani si pt societatea romeneasca, in cazul in care 300 de studenti maghiari vor urma cursurile unei facultati in limba lor.
    Aaaa. sigur.
    S-ar putea sa apara cativa care o sa spuna ca asta e doar primul pas..
    Si ca peste 10 ani romanii vor fi obligati sa invete limba maghiara
    Sau ca peste 50 de ani, Romania va fi alipita Ungariei si va avea un presedinte adus direct din stepe Mongoliei..
    Da, sigur, pt fatalisti, absolut totul e posibil!
    Poate ca peste 5 ani Vanghelie va primi premiul Nobel pt literatura iar Cartarescu va ajunge portar la sediul PSD din Ferentari…

    Never say never….
    Nu-i asa?

  5. Pe mine mă deranjează foarte tare faptul că studenţii români şi maghiari nu sunt lăsaţi să studieze în aceeaşi facultate. În fond studenţii maghiari dăceau admiterea în maghiară, cursurile şi licenţa în maghiară. Care era marea problemă că se întâlneau cu studenţii români la laboratoare, practică?!
    Nu vor trata aceeaşi bolnavi români şi maghiari din ţara aceasta?
    Mă mai deranjează şi premierul. Nici nu a fost bine uns ca premier că a şi încălcat Constituţia şi autonomia unei universităţi.
    Îmi este silă de aceşti politicieni FĂRĂ RUŞINE ŞI FĂRĂ ONOARE.

  6. Majoritatea comentariilor sunt deplasate, ceea ce dovedeste ca persoanele respective nici macar nu au citit sau inteles articolul.
    Apare notiunea de „Linie de predare in limba amghiara”. Ce inseamna asta si ce deosebire este
    de „sectia maghiara” care exista din 1962 si nu este pe cale de a fi desfiintata.
    In loc de termenul oficial de „linie” ar trebui folosit termenul de „facultate exclusiv maghiara”
    Cine se teme ca folosirea acestui termen ar demasca caracterul clar de apartheid initiat de UDMR ? Daca aceasta facultate ar urma sa fie finantata integral din fonduri private si nu publice
    nu ar exista nici un motiv sa nu fie infiintata. Studiul medicinei in USA il costa pe student intre
    45.000 si 70.000 USD anual de exemplu. Daca urmeaza sa fie finantata din bani publici, sunt
    motive temeinice sa apara reactii de opozitie pentru infiintarea ei. Inafara de aeasta caracterul non-sens al unei astfel de facultati de segregatie evidenta se poate calcula foarte simplu din corelatia dintre „productia” anuala de medici maghiari cu cunostiinte precare atat in limba romana zilnica, cat si in cea medicala, si numarul de medici pensionati anual in judetele Harghita si Covasna. Din acest simplu calcul putem vedea daca apare o „inflatie” de medici de limba maghiara sau nu. Nici crearea unui astfel de surplus inutil de medici, dar nici
    formarea de cadre medicale pentru export (pe bani publici) nu pot reprezenta interesul national.

    • Banii publici vin exclusiv de la romani, sau si de la etnicii maghiari ? Daca vin si de la maghiari (dumneata ce crezi, da sau nu ?) de ce sa nu fie finantata facultatea in limba maghiara din bani publici ? In Canada cum e ? Ai citit mai sus ? In Tirolul de Sud (Bolzano) cum e ?

  7. Da, linia de studiu in limba maghaira exista si azi, insa ea nu este organizata in departament in cadrul niciunei facultati a UMF, desi art. 135 (2) prevede in mod expres acest lucru:
    „Linia de studiu din cadrul universitatii multilingve si multiculturale se organizeaza in departamente. Cadrele universitare apartinand liniei de studiu adopta si elaboreaza un regulament de functionare propriu, care stabileste procedurile de alegere si alte aspecte specifice structurilor organizatorice ale liniei de studiu respective in concordanta cu Carta universitara, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi”.
    De asemenea, legea prevede posibilitatea reaizarii invantamantului pentru minoritatile nationale si in cadrul sectiilor, despre care art. 135 (3) prevede:
    ” Sectia de studiu este o forma de organizare a invatamantului universitar intr-o limba a minoritatilor nationale, care poate fi institutionalizata, atat la nivelul universitatii, cat si in cadrul unei facultati, prin departamentul sectiei, care are in componenta programele de studiu si structurile organizatorice aferente. Sectiile beneficiaza de autonomie universitara in organizarea activitatilor didactice”.
    Senatul UMF trebuia si putea sa dea eficienta fie prevederilor art. 135 (2), fie art. 135 (3). In aeste conditii linia sau chiar si sectia putea funcitona linistit si cuminte in cadrul fiecarei facultati, sau ma rog, la nivelul universitatii, fara sa fie nevoie de crearea unei noi facultati. Da, exact asa cum s-a intamplat in cazul UBB. Insa Senatul UMF nu a inteles sa actioneze in sensul respectarii dispozitiilor legale, asa ca a fost necesar sa intervina Guvernul printr-un proiect de hotarare care a stat in dezbatere publica si ulterior prin adoptarea Hotararii de Guvern. Situatia temeinic justificata consta in neresperctarea legii prin omisiune de catre Senatul UMF. Din cate stiu, hotararea difera de proiect, in sensul ca moasele nu mai sunt prevazute in cadrul noii facultati si nu sunt prevazute nici cifre de scolarizare, care vor fi stabilite de ARACIS.

    • BRAVO! rezulta ca toate argumentele despre „handicaparea” celor ce studiaza in maghiara sunt numai nationalisme ieftine. Substanta este ca niste mahari de la UMF nu vor sa cedeze ceva posturi altora (si cred ca etnicitatea nu se refera si la ciolan).

      • Nu, nu sunt „nationalisme” ieftine. Sunt studenti si sunt medici care se descurca greu in limba romana, si nu sunt putini.
        Pe langa scopul pur electoral, se tinteste cresterea numarului de cadre universitare maghiare, pentru ca sunt prea putini si nu au putere de decizie la nivelul senatului. Nu au nici medici pe toate specialitatile care sa ocupe posturi universitare, sau nu indeplinesc criteriile de accedere la aceste posturi. Se va forta astfel intrarea in UMF a unor medici insuficient pregatiti pentru predare, dar care vor fi maghiari.
        Se pare ca studentii romani se pregatesc deja sa paraseasca Tg. Mures pentru alte centre universitare, ca urmare va scadea numarul cadrelor UMF romane, va creste incet numarul UMF-istilor maghiari, se va alege rector si senat maghiar, si poate peste 10-20 de ani va trebui un alt guvern sa dea HG de infiintare a facultatii romane in cadrul universitatii maghiare.
        Sau, Doamne fereste, va urma un alt „20 martie”.

        • Dragule, daca Laczi sau Istvan decid sa profeseze numai in zona maghiara cine suntem noi sa-l obligam sa faca altfel? in numele a ce? Ca o paralela, daca cineva vrea sa se faca caligraf ii impunem noi sa aleaga alta meserie pe motiv ca nu gasi piata de desfacere pt. ce stie el? Am senzatia ca ne intoarcem la 1950 unde ti se spunea ce trebuie sa faci si ca altii stiu mai bine.

  8. Domnule Vlaston, buna ziua, ce face Baba domne ? Anuleaza mediile pentru dosarele de la facultati si propune examene incepand din acest an ? Nu era o lege care interzicea modificarea modului de a da examene sau de a t4e inscrie la liceu/facultate cu sase luni inainte de evenimentul respectiv ? Poate nu am inteles eu bine ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro