joi, martie 28, 2024

Exclusiv – Romania nu va mai produce locomotive si trenuri de metrou

Din nefericire, nu este o gluma de 1 Aprilie.  Un document, convocatorul la adunarea generala a actionarilor Electoputere S.A., vorbeste negru pe alb , de “aprobarea desfiintarii diviziei Vehicule Feroviare si Urbane”, dupa o istorie de decenii.  Tradus pe romaneste, prevederea punctului 9 din document inseamna  ca Romania, prin Electoputere, va pierde capacitatea de a construi nu doar locomotivele pe care le stie toata lumea, ci si metroul de tip nou, care era asamblat tot de compania romaneasca, desi era produs sub licenta canadiana.

In caz ca nu va amintiti, ultimele 16 metrouri comandate de Metrorex vor fi preluate de la firma CAF (Spania), si nu de la Electoputere, motiv pentru care banda de asamblare si capacitatea Romaniei de a le produce sunt astfel inchise. Metroul va rula trei modele diferite de trenuri, o premiera nu doar europeana, ci chiar mondiala. Ramane de vazut daca firma spaniola va coopera cu vreo companie romaneasca. Motivul pentru care aceasta informatie este in domeniul public doar in aceasta forma este solicitarea imperativa a CNVM-ului de prezentare publica a convocatoarelor AGA, pentru societatile care sunt cotate pe bursa. Decizia finala se va lua la adunarea actionarilor, pe 24 Aprilie, insa actionarul majoritar detine peste 80% din actiuni si hotararea va fi probabil confirmata.

Pentru cei care au rabdare pentru o foarte scurta istorie, dupa o inflorire in perioada comunista, compania a fost trecuta inca din 1999 pe o celebra lista de 7 companii care ar fi trebuit lichidate, in opinia Bancii Mondiale. Cativa incapatanati din AVAS au continuat sa creada in sansa Electoputere si in general in sansa unei parti a industriei romanesti. Patru tentative de privatizare nereusite au avut loc inainte de 2005. A cincea tentativa, si ea esuata datorita unor prevederi restrictive ale legii privatizarii, s-a petrecut in 2006, in timpul mandatului meu de presedinte al AVAS. Inainte de a pleca din institutie in 2006, am dat dispozitie pentru refacerea documentatiei, iar a sasea tentativa de privatizare s-a produs sub presedentia lui Teodor Atanasiu, succesoru meu la AVAS. Privatizarea a ajuns pe biroul meu si al altor 8 colegi, de data aceasta in Consiliul de Indrumare si Supraveghere al AVAS. Doua sedinte nu au condus la niciun rezultat, in timp ce Electoputere era la doua saptamani de faliment. Pentru a  treia sedinta, am propus si s-a aprobat un convocator scris.  Am mers personal cu dosarul de privatizare in brate, la fiecare membru al Consiliului, convingand intr-un final suficienti sa semneze pentru ca privatizarea sa se poata produce. Mi-a explicat cineva ca nu voi reusi sa obtin semnaturile. Era noiembrie 2007 si Electoputere s-a privatizat, semnaturile au fost obtinute. Alaturi de Laminorul Braila, este singura companie mare care a scapat nelichidata de pe lista Bancii Mondiale.

Opozitia la privatizare a fost semnificativa. “Si sa vina arabii sa preia Electoputere si sa faca mall?” m-a intrebat un coleg. “Mai bine in lichidare, caci AVAS-ul va recupera mai mult”, spunea altul. “Eu nu semnez asa ceva” spunea juristul comitetului. Privatizarea Laminorul Braila trecuse de acelasi Consiliu de 9 oameni cu “scorul” de 5-4 , deci aveam deja experienta unei privatizari facuta la limita. Totusi, avand in vedere ca optiunea era falimentul ce ar fi trebuit declarat, conform legii, imediat de catre AVAS, optiunea unei companii din Arabia Saudita nu mai parea atat de neagra, chiar daca Fathi Taher este astazi presedintele Consiliului de Administratie. Ce s-a intamplat pana in prezent? Electoputere si-a achitat cele 60.000.000 euro datorii, la data privatizarii, a investit in retehnologizare inca pe atat, daca s-au tinut de contractual de privatizare semnat – iar AVAS-ul a confirmat pana in prezent acest lucru. Doar in ultimele luni, a castigat comenzi de transformatoare in Coreea, Grecia si Algeria – traditia industriala continua, desi e criza in economie. “Arabii” au facut si spatiu de mall, intr-o zona de spatiu excedentara, insa s-au dovedit industriasi mai priceputi decat ii credita cineva (inclusiv subsemnatul) la inceputul acestui proces.

Ce a facut statul roman?

Unu – nu a permis calificarea Electoputere la licitatiile CFR, pe motiv de datorii la buget, fara sa realizeze ca, permitand calificarea, datoriile la buget s-ar fi stins mai rapid si ar fi putut achizitiona locomotive mai ieftine. Ne dam cu stangul in dreptul din punct de vedere legislativ, cu talent.

Doi – tot statul tine programul de refacere a transformatoarelor electrice de mare putere la dospit, in maruntaiele Ministerului Economiei si Comertului – intr-o tara in care nu am terminat nici macar electrificarea, visul de aur al lui Ceausescu, in anul de gratie 2012.

Trei – vajnica primarie Craiova, condusa de celebrul Antonie Solomon bagase firma in executare silita, pentru niste datorii istorice, uitand ca daca aceasta companie ar fi intrat in faliment ar mai fi cules praful de pe toba.

Patru – Fiscul a haituit si el, cum a putut, “arabii”.

Cinci – metroul bucurestean a preferat o firma spaniola uneia canadiene care macar asambla garniturile in Romania. Explicatia Metrorex ca “e mai ieftin cu 20 de milioane de euro solutia spaniola” nu cred ca a luat in considerare si costul pierderii definitive a unei capacitate de productie in Romania, costul somajului pentru niste sute de oameni plus costul dezindustrializarii pentru Craiova. Nici Ministerul Transporturilor nu s-a gandit vreo secunda la implicatii. Motivul final al inchiderii sectiei de locomotive este ca un program serios de investitii in calea ferata nu a mai fost facut de 21 de ani, desi sistemul palpaie cu locomotivele produse in anii ’70, iar majoritatea trebuiau casate inca de acum 10 ani.

Nu ma astept insa la discutii serioase despre dezindustrializare,  acum cand  traseistii din politica si puscariabilii mai mici sau mai mari ce dau de furca instantelor reprezinta subiecte mult mai suculente.

As vrea sa stiu care este parerea cititorilor si tin sa ii multumesc pe aceasta cale, public forumistului care m-a acuzat de toate relele pamantului, saptamana trecuta, pe acest subiect. De ce? Provocandu-ma sa scotocesc informatii despre starea actuala a companiei, mi-a permis sa documentez articolul de fata.

Distribuie acest articol

112 COMENTARII

  1. Foarte trist… Chiar nu se mai poate face nimic? Poate articolul asta sa-i trezeasca din somn pe cei cu puterea de decizie…

    • Posibil, desi improbabil. Ar trebui sa discute comenzi noi de locomotive sau macar reparatii intr-un program sustinut pentru locomotivele existente (minim 30 de locomotive pe an, pentru mentinerea rentabila a capacitatii de productie, din cate am discutat cu seful sectiei in 2007, intre timp s-or mai fi schimbat lucrurile)

      • Articol cu argumente – la obiect. Nu mai facem locomotive? Dincolo de toate pagubele expuse am sa adaug numai una, nestiuta. Electroputere a fost si scoala pentru citeva generatii de ingineri. Aici s-a format cel care va fi seful catedrei de masini electrice al fac de elth din Bucuresti prof Bila. Spune ceva? Este singurul care are o carte de proiectare in domeniu in Romania. Specialistii nu se fac fara intreprinderi puternice unde inginerii pot slefui teoria. Durere mare, mare durere….

        • @val: de ce nu infiintezi dumneata o companie in care sa se formeze viitorii ingineri? ti se pare ca la peugeot si la siemens nu se formeaza ingineri? daca tii electroputere in viata pe seama companiilor de informatica, sau biomedicale, pe care le sufoci cu impozite ca sa traiasca electroputere, spune si mie unde se formeaza specialistii in biologie, farmacie si programare?

    • Pai la ce locomotive construia Electroputere era oricum greu sa reziste pe piata. Cum poti sa te bati cu Siemens, de exeplu? Cum poti produce la acelasi raport pret/calitate cu ei? Ca sa nu mai spun ca un astfel de domeniu nu poate rezista decit daca e privat.

      • E adevarat, Siemens face locomotive mai bune, Bombardier face metrouri mai bune, Aibus face avioane, Sony face televizore, asiaticii fac imbracaminte mai buna, italienii pantofi mai buni ca noi, bulgarii zacusca mai buna, samd. Dar noi ce suntem in stare sa facem? Nimic. Pai daca nu incercam sa facem nimic, nimic vom face si in continuare.
        Daca pleci din start cu gandul ca altii sunt mai buni decat tine nu mai are rost sa te apuci. De parca te opreste cineva sa cumperi motoare Siemens si sa le montezi pe un sasiu Electroputere. Sau pe vagoane facute la Arad.

        • E bine ca aveti incredere in noi, ca natie.

          Dar, trist sau nu, solutia nu era sa facem locomotive romanesti mai bune sau la fel de bune ca Siemens. Solutie era sa facem chiar locomotove Siemens.

          Pur si simplu progresele tehnologice la nivelul unei locomotive in ultimii 20 de ani sunt uriase, erau imposibil de recuperat, trebuie sa vindem la timp Electroputere celor care putea sa aduca tehnologia. Da, suna cam naspa, dar asa era realist.

          Ia ganditi-va, Dacia lasata de capul ei mai exista acum? Ce v-ar fi deranjat mai tare? Ca produce masini cu tehnologia Renault sau ca ar fi fost camp arabil acolo?

          P.S. Nici locomotivele Diese-electrice, nici cele clectrice, acelea vechi, NU erau proiectate in Romania. Licentele erau cumparate la finalul anilor 60, inceputul anilor 70 de la ABB. Asta nu ne-a impiedicat sa le facem in Romania.

      • @bogdan: eu v-as sugera sa va mai documetati putin, la oameni care stiu cu ce se mananca subiectul. De sloganuri din astea pute spatiul public de douaj’doi de ani incoace.

      • Cat despre faptul ca nu poti reusi in acest domeniu decat daca esti privat, e doar partial adevarat. Boeing primeste subventii si comenzi de la stat pentru ca e considerat un sector strategic al industriei americane. Si nu e singura firma privata care se bucura de regim regim preferential din partea statului american. Fiecare stat trebuie sa-si stabileasca niste prioritati.
        In conditiile in care parcul feroviar e depasit moral, nu era deloc gresit daca statul ar fi investit in Electroputere. Mai avem un exemplu similar, imediat dupa ce s-a inchis Rocar (tot din interese imobiliare) s-au cumparat 1000 de autobuze din import. Autobuze care nu sunt cu mult mai bune decat ultima generatie de Rocar.

        • Boeing e firma privata. la alta scara e ca si cum statul roman ar cumpara Dacii in loc de Fiat, pentru ca-s produse-n Romania. Eu spuneam ca managementul de stat nu se potriveste cu tehnologia de virf, nu ca statul nu trebuie sa ajute diverse domenii strategice prin comenzi. ce face statul american cu boeing ar trebui sa facem si noi topti. Adica sa consumam ce-i produs in Romania, acolo unde raportul calitate / pret e similar cu prod=usele din afara, incepind de la ulei si cartofi si terminind cu Dacia Logan versus Chevrolet.

      • Cu romani ca musiu Bogdan, Romania nu mai are nevoie de dusmani.
        Clientelismul politic romanesc a distrus Romania si poporul roman.
        Nu Ceausescu trebuia impuscat in decembrie 1989, ci toti care nu au stiut cum sa jefuiasca Romania cu mai mare viteza.

        • A visa in continuare la fabricile si uzinele lui Ceausescu arata neputinta de adaptare la rigorile capitalismului. Stiu ca pentru multi era mai bine pe vremea impuscatului. taiai 8 pre pe zi frunze la ciini in fabrica, mai si sterpeleai cite ceva la plecare, statul dadea de toate, aveai bani de-un mic si-o bere la eforie vara. Problema e ca romania in 1989 era in faliment cu stilul asta de economie. ne placea sa credem ca ne pricepem la de toate, da’ nu faceam nimic bine. Cum ar arata, de exemplu, Dacia, neprivatizata. Cui ar mai vinde Dacia 1300 la 3000 de eur?

          Economia de piata presupune sa faci fata competitiei. Nu sa incerci sa faci de toate si de fapt sa nu faci nimic bine.

    • Pacat de o companie renumita ca e in prag de faliment…la cat de batrane sunt toate locomotivele,ar trebui fie reconditionate,fie casate…..si asamblate altele mai noi….numai asa vom avea mai putin accidente pe calea ferata…..se mai reduce procentajul accidentelor feroviare din Romania……..chiar imi pare rau pt ELECTROPUTERE……

    • Fiti linistit, s-a construit deja. Dar este doar intr-o fosta anexa administrativa a fabricii, intr-o zona adiacenta. Acolo chiar ar trebui sa ramana industrie, pe cat posibil.

  2. ///

    Cat des[re subiect, cred ca a ajuns deja un cliseu lipsa de competenta a institutiilor statului, un stat supraponderal si ineficient care sugruma o natie si o aduce la disperare, vezi Grecia, Spania… Cred ca nu trebuie sa identificam (corect dealtfel) problemele unor companii (de stat ori private) ci sa venim cu solutii viabile si sa le sustinem competent, cu ardoare si eficient (autorul articloului ar putea-o face, nu?) in reformarea institutiilor despre care vorbeam, altfel…
    Trebuie eliminata cauza problemelor, degeaba semnalam producerea efectelor, tardiv si nefolositor.

    • Pai solutiile sunt evidente, opusul celor 5 actiuni pomenite…daca nu ai comandat locomotive, te apuci si comanzi, daca nu ai facut program de electrificare, te apuci si il faci, etc, etc.

    • Problema statului (acel cliseu de care vorbesti) apare din lipsa de responsabilitate. Si, mai important, din faptul ca, intr-o echipa (plastic vorbind) nu poti sa fi si arbitru, si jucator si antrenor. Fiecare trebuie sa isi vada de rolul propriu. Statul vrea sa fie si jucator si arbitru, de aici apare coruptia din toate domeniile pastorite de stat. Rolul statului nu este de jucator in economie, este de arbitru. Pentru ca arbitrul face regulile si jucatorii trebuie sa le respecte. Atunci cand cel care face regulile este si jucator el va fi automat avantajat ceea ce conduce exact la situatia din ziua de azi din economie (nu doar la noi, in prea multe tari din Europa este asa, din pacate). Statul si-a uitat rolul.

  3. Comunismul a construit o industrie dar clasa politica pe care a lasat-o este cea care a ingropat acesata industrie. Omul nou creat de comunism a rezistat mai bine decit noua industrie comunista! Cind va aparea o noua clasa politica capitalista dupa aceea vom avea o noua industrie capitalista. Daca tara va mai supravietui la acest soc!

  4. Unu – nu a permis calificarea Electoputere la licitatiile CFR, pe motiv de datorii la buget
    Doi – tot statul tine programul de refacere a transformatoarelor electrice de mare putere la dospit
    Patru – Fiscul a haituit si el, cum a putut, “arabii”
    Cinci – un program serios de investitii in calea ferata nu a mai fost facut de 21 de ani

    Exerciţiu de logică:

    Dacă nu ar mai fi rămas CFR Infrastructură şi CFR Călători / Marfă la Stat, ci ar fi fost privatizate prin vânzarea de acţiuni către DB şi alţi solicitanţi, ceea ce „unii” se încăpăţânează să nu facă, am mai fi fost în această situaţie ridicolă şi mizerabilă?

    ~Nautilus

  5. Parerea mea e PROASTA (nu doar in legatura cu asta, ar fi prea lung sa detaliez).
    D-le Orasanu, as vrea sa va intreb ceva in legatura cu AVAS, insa nu „in public”. Ati dori, va rog, sa-mi dati o adresa de e-mail? La aceea pe care am pus- „valabila” pentru acest comentariu?

  6. chestiunea protejării industriei naţionale este o tema complexă, şi nu se pretează unei soluţii emoţionale. cu alte cuvinte, din articolul dvs. lipsesc cel puţin cifrele.

    în legătură cu Bombardier, au fost discuţii că nu au respectat tipul de oţel al roţilor, cu implicaţii costisitoare pentru Metrorex. De asemenea, în SUA au dat chix cu linia de mare viteză de pe coasta de est, ce se vroia un TGV american.

    • @ Gheorghe….Am ramas interzis. Nu au respectat ce??! Tipul de otel al rotilor?….perfect, cred ca ar trebui sa mergeti sa spuneti chestia asta celor 700 de muncitori care urmeaza a fi dati afara in curand. Va sugerez si o cascheta tare pentru reactia la „anunt”.

  7. Eu unul cred ca incepem sa ne trezim ca ne fug de sub nas ultimele noastre resurse,intr-un mod stupid,ca de obicei,si mai cred ca tema dezindustrializarii accelerate a tarii trebuie sa fie tema de campanie electorala…Macar asa poate se stopeaza din avantul acesta autodistructiv…Analize adevarate de genul celor facute de dumneavoastra sunt necesare,altfel noi nu avem cum sa stim ce ni se coace…Nu ne vindem tara,cred acum ca era o lozinca de care trebuia sa tinem cu dintii…macar sa o fi vandut pe bani buni pentru societate,nu pentru peschesuri bune…

    • Constantin, atentie… eu mi-am asumat „vina” de a semna pe o privatizare care a adus destul de putini bani direct pe pachetul majoritar de actiuni. Banii s-au intors la stat prin investitii si mai ales plata datoriilor istorice.

  8. Chiar că începi să crezi în scenariile conspiraţioniste… Chiar că îţi vine să te întrebi dacă nu cumva cineva vrea să devenim o simplă piaţă de desfacere, incapabilă să reacţionăm la şi să ne apărăm de dictatele economice ale terţilor (oricare ar fi aceştia). De 10 ani avem diverse guverne care se întrec a implementa programe de sprijin al producătorilor interni, dar mă tem că „publicul ţintă” al acestor programe constă doar producătorii de pufuleţi şi de iaurt… Mă îndoiesc că recentele (noi) succese ale economiei germane (scăderea şomajului la minime istorice, creşterea PIB) se bazează pe decizii GUVERNAMENTALE de închidere a companiilor…

    Domnilor guvernanţi, dacă chiar vreţi să „scăpăm” de industrie, atâta câtă mai este, atunci măcar investiţi masiv, coerent şi programatic în dezvoltarea agriculturii! Arătaţi că aveţi o viziune şi un program pentru amărâta asta de ţară, chinuită de 70 de ani de tot felul de experimente şi de experimentatori – în marea lor majoritate nişte criminali frustaţi. Priviţi, domnilor guvernanţi, strada şi altfel decât prin geamurile fumurii ale limizinelor: vedeţi oamenii îndobitociţi şi animalizaţi care mişună pe trotuare (sau în super-limizine/jeepuri/SUVuri, etc), vedeţi mizeria materială şi morală care ne înconjoară, vedeţi incultura şi barbaria care năvălesc în spaţiul public, vedeţi bolile care macină acest popor! Mulţi spun că toate astea sunt urmarea sărăciei. Nu cred. Nu cred că în România „se moare de foame” la propriu, ca în cine ştie ce ţară africană. Cred că toate aceste rele sunt urmarea proastei gospodăriri, a lipsei de viziune şi de program naţional, a lipsei de perspectivă şi a prea marii permisivităţi a autorităţii faţă de cei dispuşi să exploateze slăbiciunea omului (respectiv „ofertanţii” de OTV, manele, tabloide, mâncare aditivată cu tot felul de tâmpenii, etc., etc.). Treziţi-vă, domnilor guvernanţi (sau, dacă sunteţi conştienţi de ceea ce se întâmplă, răzgândiţi-vă!…), înainte ca acest popor să devină în totalitatea lui o masă amorfă de consumatori îndobitociţi. Domnilor guvernanţi (oricare şi de oricând), oare mai sunteţi în stare şi DISPUŞI să ridicaţi România, să luaţi în serios poporul român, locul lui în lume şi propria Dvs. misiune?!…

    • O intrebare buna. Banuiesc ca eram mult prea ocupat sa ma apar de hoardele navalitoare care numeau privatizarea un esec, o catastrofa, etc. , pentru a analiza mai in ansamblu problema. Mi-am pus in miscare toate resursele pentru a „scoate” privatizarea, nu am mai avut multa vreme dupa aceea resurse pt. altceva.

  9. Ce mai e de comentat? Romania cred ca singura tara din Uniune fara un plan pe termen mediu-lung. De ce? Pentru ca fiecare guvernare sterge cu buretele tot ce au facut precedentii si spun ca stiu ei mai bine. Pentru ca nimeni din politica nu vrea sa isi asume un destin pentru Romania. Tara asta merge dupa cum bate vantul, cu nimic concret in brate.

    De aia am plecat. Pentru ca la trecutu-i mare, viitorul cam paleste in maretie.

    Vinovati? Noi, pentru ca votam aceeasi derbedei de 23(!) de ani. Pentru ca exista oameni care pot vota o persoana ca Gigi Becali sau Dan Diaconescu sau Ion Iliescu in Romania lui 2012. Pentru ca stim care e calea dreapta, dar o urmam pe cea mai usoara.

    Just my two cents.

    • @CGiboi – Da, noi (adica romanii) dar asta pentru ca romanul nu a reusit sa invete ca responsabilitatea lui nu se termina dupa ce iese din urna de votare. Cetateanul este responsabil inclusiv in acei 4 ani de felul in care merge tara. Romanul este obisnuit sa dea cu stampila si apoi sa astepte ca altul sa ii rezolve totul pentru el (inclusiv sa ii stearga mucii de la nas). Aici este marea vina a romanilor. Ca nu reusesc sa inteleaga de ce merg prin alte parti democratiile. Pentru ca este mai simplu sa arunci tot timpul in carca altuia propriile neputinte. Asta este marea boala a romanilor. Cand romanii vor invata ca exercitiul democratiei trebuie practicat zilnic nu doar odata la 4 ani abia atunci putem discuta de democratie in Romania.

  10. cauza este comunismul:sistemul valoric comunist a produs ce se vede.eu cred ca 200ani,in care se pot intimpla multe,vor trebui, sa se shtearga urmarile comunismului.oricum,acea tzara daca va mai exista va fi rurala

  11. ca mi-o cereti… ORICE stat trebuie sa faca in asa fel incat oamenii sa aiba de lucru, numai asa isi pot plati mancarea din farfurie. Este MEREU de preferat o solutie LOCALA mai scumpa, uneia straina dar mai ieftina… Mi s-a parut mereu strigator la cer cei care prefera sa importe pentru ca e mai ieftin si nu pot decat sa banuiesc ca ies comisioane grase de aici. Multa frustrare, asa ca ma opresc aici…

  12. Well … situatia este foarte neplacuta si este cel mai probabil cauzata mai degraba de incompetenta decat de rea vointa.
    Istoric constatam ca in Romania (si in cea mica, si in cea mare, si in cea de sub national-socialistii tocmiti de Moscova) nu au lipsit banii, reursele umane pentru executie sau creditul.
    Tot istoric constatam ca in Romania criza manageriala este endemica si cu exceptia unor mici perioade mai luminate prostia crasa domeste la varf. Acesta este si unul din principalele motive pentru desconsiderarea cu care sunt priviti politicienii si pentru instabilitatea guvernarii in Romania.
    Prostia s-a impletit probabil si cu ceva interes pecuniar – deoarece Metrorex a stiut de-a lungul timpului sa-si negocieze bine interesele vizibile si invizibile. Daca ar fi dorit sa protejeze realmente interesul national – Metrorex ar fi putut sa ceara in caietul de sarcini fie componente de off-set, fie componente care sa fie asamblate sau macar servisate din Romania.
    Cu ani in urma – cand Metrorex tocmai acordase contractul pentru noile garnituri firmei Bombardier, la Paris izbucnise un mare scandal – RATP acordase un contract similar tot firmei Bombardier, iar societatea franceza GEC-Alstom a fost sprijinta de statul francez printr-o decizie politica – incredintandu-i-se 50% din numarul de rame necesare.

    Probabil ca este cazul ca Trandafillofii de la Metrorex sa fie un pic cercetati pentru a se stabili daca au aparat corect interesul national sau au actionat precumpanitor in interes personal.

    „Patria si Dreptul Meu!”
    .

  13. Cand vad ca uzinele de top se duc una dupa una ma intristez. Romanii parca sunt condamnati sa cultive porumb si sa creasca porci.
    Visul unei corporatii romanesti multinationale este tot mai indepartat.

    • As!!! Nu as spune ca nu exista firme romanesti ca niste corporatii – relativ puternice!
      Evident ca se poate mai bine si mai mult!

      Se spune:”Curaj gaina, ca de nu te tai!”

  14. mda, din pacate asta este realitatea in romania, probabil ca a „picat” ceva de la spanioli si atunci cui ii mai pasa ce se intampla cu industria, asa se cam intampla pe acolo cand cineva in functie inalta vrea sa faca ceva cum trebuie este indepartat pe motiv ca nu se incadreaza in sistem…

    • Nu sunt de acord cu ideea ca „ar fi scapat ceva de la spanioli”, nu am motive sa cred ca aceasta licitatie a fost corecta si a fost castigata pe pret. Totusi, compatibilitatea cu restul modelelor nu a avut niciun spatiu, iar „buba” s-ar putea sa fie prevederile OUG 34 si nu conducerea metroului.

  15. In mare poate parea corect ceea ce spuneti dvs.
    Un singur amanunt ma nedumereste. Cum adica, metroul asamblat in Romania, costa mai mult decat cel adus din Spania cu vreo 20 milioane EUR? Dvs. doriti ca o firma (Metrorex) sa comande din Romania, doar pe motiv ca alta firma (Electroputere) sa aiba comenzi? Ceva e gresit aici. Pana una alta, Electroputere este o firma privata si ar fi trebuit sa vina cu preturi competitive pe piata. Doar de dragul istoriei si al nationalismului nu trebuie tinuta firma in viata. Actionarii trebuiau sa gaseasca solutii pentru aceasta sectie, nu Metrorex sa ii tina in viata prin cumpararea de vagoane mai scumpe (nu stiu ce diferenta de calitate este).

  16. Sa va povestesc din experienta proprie traita la Electroputere in vara lui 1974 cind am facut acolo practica.

    La sectia de locomotive-caroserii se lucra cu mina (nu chiar goala – sudura, nituire, slefuire – un zgomot infernal, muncitorii purtau casti antifonice). Fluxul era foarte ciudat, mai bine zis nu se observa nici un flux.

    La sectia transformatoare medii tamburii de tole adusi din import (Anglia, Japonia – lacul izolant avea niste culori superbe – albastru intens sau auriu) erau depozitati sub cerul liber. Automat marginile rugineau deci trebuiau inlaturate (aruncate) la taierea longitudinala. Ulterior pachetele de tole, taiate la 90 sau 45 grade, erau stocate pe podea, multe dintre ele in dreptul unor scapari de aburi din reteaua de conducte. Deci din nou rugina si rebuturi la produse deja semi-finite.

    La sectia transformatoare de mare putere (foarte noua) in capatul unei hale imense, sub o inscriptie mobilizatoare de genul „nici un minut pierdut bla-bla-bla” zacea inactiva o masina franceza de taiat tole longitudinal SOMENOR. La intrebarea „Dar de ce sta masinaria ?” ni s-a raspuns ca are o productivitate atit de mare incit nu au nevoie de ea decit cam o zi pe saptamina.

    Pina una alta CAM ASTA A FOST Electroputere: brinza buna in burduf de caine. Si cam intreaga industrie comunist-ceausista. Nu degeaba circula expresia „Cooperativa munca-n zadar.”

    Asta ca sa vedeti cit de adinci sint radacinile raului.

  17. multumesc domnule orasanu pentru modul de abordare transparent care ne permite si noua
    sa banuim care persoane si institutii au contribuit la deraierea tarii de la calea prosperitatii.
    Multi dintre ei au actionat cu un inalt nivel de premeditare,prin diferite diversiuni (s-au dat loviti,patrioti etc)
    Ar fi bine daca nu avem altii macar sa-i obligam sa puna tara „back on track” adica pe sine cum spune adesea Obama poporului american.

  18. Situatia actuala
    1. Strategia nationala lipseste in totalitate in Romania
    2. Privatizarea este vazuta ca singura solutie.

    Schimbati cele 2 puncte de mai sus si vom vedea o alta Romanie.
    1. Strategie nationala construita pe 5 , 10 , 50 ani
    2. Schimbarea mentalitatii potrivit careia doar sistemul privat poate gestiona eficient o afacere.
    Din experienta va spun ca de la un anumit nivel al afacerii, antreprenorul nu mai poate controla business-ul, diferenta o poate face doar caracterul/corectitudinea persoanelor implicate in luarea deciziei – de aceea in cazul organizatiilor mari nu mai conteaza cine detine organizatia.

    O alta observatie: AVAS trebuie sa gandeasca ca si actionar care vrea dezvoltarea afacerii nu ca un vanzator de active(lichidator).

    Oare cum ar suna pt dvoastra un BCR care sa cumperea bancile din jurul Romaniei, un Petrom care sa controleze ind. petroliera din S-E Europei – pariu ca nimeni nu a gandit ca putem fi noi cei care conducem…. noi tb sa fim sclavii…

  19. Stimate domn,

    Ca si atunci nici acum nu aveti informatii despre ELECTROPUTERE .

    Inainte de privatizare se stia ca o vor lua niste oameni de bine si o vor darima.

    Locul unde este mall este pe locul fostei fabrici de aparataj . Parcarea este pe atelierul de ansamble sude care a fost daramat . Presupun ca pentru dumneavoastra doua fabrici inseamna locuri adiancente.

    Pentru informarea dumneavostra actuala fabrica de aparataj se va inchide iar locul unde este fabrica de locomotive se va incide .

    Va felicit ca ati reusit sa faceti ceva pentru Romania.

    O alta informatie .
    In Craiova exista o firma privata care face locomotive.

    Dupa 20 ani au scos prima locomotiva noua.
    Am inteles ca 2 locomtive noi sunt in Ungaria si doua in Romania.

    Nu va spun numele ca poate o reusiti sa o dati si pe acesta la arabi

    O zi buna

    • Da. Există o firmă privată care face locomotive. Locomotive moderne cu sisteme de control electronice şi iluminat cu LED.

      Aşa cum există o companie aeriană privată în România şi una în Ungaria care oferă curse aeriene mai ieftine decât biletul de tren, în timp ce Malev s-a scufundat şi Tarom se clatină.

      Aşa cum în 2009 şi 2010 nu a existat Salon Auto la Bucureşti pe motiv de criză, dar saloanele de tuning au funcţionat în continuare, chiar 3 pe an. Acolo unde corporaţiile ca Renault au dat înapoi, micile firme private n-au vrut să cedeze.

      E o lecţie care ar trebui învăţată de „băetzii dăshteptzi” de la Stat. (Şi de câţiva baroni ai corporaţiilor, care seamănă din ce în ce mai mult a directori comunişti.)

      ~Nautilus

      • O firma mica poate sa ofere usor preturi mici pe un segment de nisa. Cand vine vorba de o afacere pe scara mare lucrurile nu mai stau asa. CFR spre exemplu e obligat sa intretina si sa asigure transportul nu doar pe rutele rentabile si in toata reteaua. N-ai cum sa scoti acelasi cost pe toate rutele, inevitabil unele aduc pierderi, in vreme ce altele aduc profit. Asta e valabil pentru toate marile linii aeriene. De ce nu renunta la acele linii? Spre exemplu de multe ori e mai ieftin sa accepti o pierdere temporara decat sa pierzi dreptul de operare pe un aeroport (nu uita ca licenta e deja platita si nu ti se dau banii inapoi). Sau un avion care sta degeaba te costa mai mult decat unul care zboara in pierdere. La fel si personalul, trebuie platit chiar daca nu zboara. Iar exemplele pot continua.
        Daca vrei sa afli mai mult incearca sa te documenentezi despre ce inseamna costuri fixe si variabile. Vei afla de ce productia in pierdere (evident pe termen limitat) este mai rentabila decat oprirea completa a productiei. Problemele apar tocmai atunci cand managerii nu inteleg fenomenele din spatele acestei situatii, si gresesc intr-un sens sau altul, fie prin inchiderea completa a activitatii in mod prematur, fie prin subventionarea la nesfarsit a pierderilor.

    • Dom’le, daca fara informatii am reusit sa contibui la privatizare, tot e ceva, dom’le. Pentru stiinta dvs, ca de la un necunoscator la un as, compania are 4 divizii (fabrici daca vreti) , nu doua.

      Cat despre faptul ca „se stia inainte de privatizare ca o vor lua si o vor darama”, sunt convins ca aveti surse suplimentare fata de cele la care aveam acces ca demnitar al statului roman. Ce sa mai spun? Daca ma luam dupa astfel de vorbe, lasam Electroputere sa mearge in groapa din 2006, cum imi tot sugerau unii. Iar lichidarea nu e mana cereasca pentru imobiliare,nu?

      • Stimate domn ,

        Imi pare rau ca cine care a facut scoala in Anglia se adreseaza cu Dom’le catre cineva care a avut o parere mai acida .

        Stiu multe lucruri despre ELECTROPUTERE deoarece am lucrat din 1900 pina in 1999 in Electroputere.

        Daca o sa venti in Craiova si ne vom intilnim va voi spune mai multe deoarece chiar stiu mai multe.

        Pentru informarea dumneavoastra eu nu m-am dus nici o data la acest mall . Nu put sa ma duc in locul unde a fost FABRICA DE APARATJ unde am muncit . Am vorbit cu multi din fabrica si au acealsi sentiment cind se duc acolo.

        De obicei nu scriu la articole dar acum m-au supart citeva afirmatii :

        EXCLUSIV – Romania nu va mai produce locomotive .
        Este un titlu fals deoarece asa cum am mai spus din 2009 parca se produc locomotive noi in Romania

        “Arabii” au facut si spatiu de mall, intr-o zona de spatiu excedentara,
        Spatiul excedentar s-a creat prin relocarea Fabricii de Aparatj (care in octombrie se va inchide . In acest moment nu se mai primesc comenzi .)

        Am vrut ca lumea sa stie ca se mai fac locomotive in Romania si ca zona in care s-a construit mall este obtinuta prin inchiderea unei fabrici.

        O sa va mai spun ceva.
        Eu am trimis o scrisoare la AVAS prin care va spuneam ca se aude ca va fi cumparata pentru imobiliare .

        Am si raspunsul de la domnul Atanasiu prin care se va alege solutia cea mai buna pentru
        ELECTROPUTERE.

        Se putea alege altceva .

        Tot ce ramane este un gust amar.

        Cu toata stima

        • Domnule craiovean, imi pare rau ca tot ce ramane e gusul amar….mai ramane o hala sau doua, totusi….nu a murit de tot.

  20. Am avut o parere proasta inca de la privatizare, deoarece arabii aveau ca obiect de activitate principal tocmai imobiliarele.
    Legat de nelasarea participarii la licitatii a firmei pe motiv de datorie, este perfect justificabila, din moment ce, la un an de la privatizare, Taher cumpara un lot de pamant in Bucuresti cu 15 milioane de euro, iar fabrica inca avea datorii la stat si la salariati.

  21. Ce bine ca ati privatizat, sau cum spuneti ati salvat, Electroputere, dar ati uitat de Aversa si de Celrom. Si uite cum competentul guvern Tariceanu a salvat firme din industrii in care barierele de intrare sunt foarte inalte iar competitia este acerba in Europa si a lasat sa fie devalizate intreprinderi care meritau sa fie salvate, care aveau piete si tehnologie, dar mai aveau si prieteni liberali cu idei nastrusnice. Iubim strategia dar vai si amar de capul strategilor!!!
    Mai vreti fapte vitejesti ale guvernului liberal? Licenta de exploatare a brucitului si a hidrocarburilor platoului continental nici macar castigat, sunt fapte despre care nu prea ne place sa ne amintim… dar gura mare la cupru si la gazele de sist.

  22. Este trist si frustrant sa vezi astfel de rezultate ale lipsei de viziune si de profesionalism a celor care decid.
    Felicitari pentru articol!

  23. Se face adeseori mult caz de comportamentul infractorilor romani care au impinzit Europa… Mentalitatea majoritatii politicienilor este asemanatoare infractorilor. Toti sa fure, cu legi in regula. Nu exista preocupare pentru generatiile viitoare. Vedem asta in fiecare zi, cu fiecare concesiune, cu fiecare privatizare. Baieti destepti, informatii clasificate, etc..
    Politica romaneasca este o chestie piramidala, gen Caritas-ul de la Cluj. Se cotizeaza 100.000 pt un loc eligibil, dupa aia tre sa recupereze inzecit.

    Ma intreb, d-l Fenechiu de ce nu a reconditionat la Electroputere acele transformatoare pe care le-a vindut la Electrica Moldova? Acum presa l-ar fi laudat..

    In alta ordine de idei, sunt mihnit sa aud ca la Electroputere se inchid portile pt productie. Platim ft scump cei 45 de ani de comunism in care am acceptat proverbul: „Capul plecat sabia nu-l taie”. Raul acestei tari a inceput cind ne-am complacut si nu am reactionat fata de regimul comunist. Ca si atunci, ca si acum, nu contam in ecuatia conducatorilor. Suntem o masa neglijabila.

    Pina cind??

  24. Pe platforma Electroputere nu functioneaza Softronic-ul ? Adica aia care au construit in ultima vreme locomotivele Phoenix ?

    • Softronic este in partea opusa a Craiovei fata de ELECTROPUTERE.

      Au luat niste hale vechi si au facut o fabrica de locomotive.

      Am inteles ca au vrut sa faca ceva pe Platforma ELECTROPUTERE dar au fost respinsi

  25. Romania nu mai produce de multa vreme trenuri de metrou. Intreprinderea de vagoane Arad (unde s-au produs pana in 1990 metrourile de tip vechi care inca mai circula) a fost falimentata si de catre Metrorex cand nu a mai facut nicio comanda.
    In schimb au preferat trenuri noi, „moderne”, de 1mil euro/vagon, produse de firma Bombardier (Canada), din care o parte au fost doar asamblate in Romania la Craiova. Oricum ce se producea acolo ca metrouri era destinat exclusiv Bucurestiului, nu era o productie in adevaratul sens, pentru care sa cauti desfacere in alte tari.
    Repet, singura intreprindere care a produs metrouri de conceptie romaneasca a fost Intreprinderea de Vagoane Arad. Daca pe aceea n-am putut sa o mentinem, o linie de asamblare care n-ar fi produs decat „din an in paste”, cand mai primea o comanda de la Metrorex, nu ar fi insemnat ca eram producatori,
    Cu locomotivele este, intr-adevar, alta poveste..

    • Da si nu. Recent s-au facut metrouri si in Ungaria, si in Polonia, Cehia, urmeaza Bulgaria… Polonezii spre exemplu au luat trenuri rusesti care au costat de cateva ori mai putin decat Bombardierele noastre (care costa 8 milioane, nu mai vorbim de servicii). De ce Astra n-ar fi putut sa produca trenuri pentru Europa de Est? N-ar fi putut sa cumpere partea electrica si electronica de la Siemens sau alti producatori? Aveau absolut tot ce le trebuia. In fond inca mai produc vagoane de calatori si se pare ca le merge. Spaniolii cum au ajuns peste noapte producatori de metrouri? Au gasit o nisa si au vrut sa faca ceva.
      Aici e vorba de viziune strategica. Asa cum s-au bagat subventii si scutiri fiscale in Dacia se puteau alege mai multe sectoare economice. Se vede de altfel ce afecte a avut criza din domeniul auto asupra economiei romanesti, care depinde extrem de mult de aceasta piata.
      De acord ca am mostenit o industrie supradimensionata si neperformanta, dar trebuie sa intelegem ca daca vrem sa supravietuim, trebuie sa ne alegem cateva ramuri strategice pe care le dezvoltam. Nu putem sa nu facem nimic, doar sa importam.

  26. ehei, cate companii romanesti ar fi putu cuceri astazi europa si lumea, daca nu ar fi fost sufocate de taxele prelevate ca sa fie mentinut pe linia de plutire un mamut ineficient si stupid ca electroputere! daca era viabila, isi gasea piata. asa, s-a preferat sacrificarea antreprenorilor si celor care au ajuns sa muste tarana, doar ca sa fie mentinut acest colos idiot! si autorul se mai si lauda ca l-a tinut in bratele avas vreo cativa ani! CU CE PRET, domnule Orasanu? cu ce pret? cu pretul ramanerii romaniei in urma cu 10 ani? cu pretul atator companii care ar fi putut sa se nasca si care au murit sucombate de taxele necesare ca sa mentineti aberatii de genul electroputere?

  27. Deci intreaga sectie de locomotive si trenuri de metrou a fabricii depindea intru totul de CFR si Metrorex!? Pentru o afacere privata asta inseamna faliment sa depinzi doar de 2 clienti importanti. Asa cum firma spaniola a putut veni in Romania sa incheie un contract cu Metrorex, ce impiedica firma romaneasca Electroputere sa gaseasca alti clienti in UE ca doar facem parte dintr-o piata libera si in UE exista atatea orase cu metrou unde sigur este nevoie de ceva material rulant? Oare nu e vorba aici de un management prost?

    Raspunsul ar fi unul singur , si anume ca produsele facute de ei nu sunt competitive pe piata.

    • nu doar lipsa de competitivitate, ci si existenta „perei malaiete” care, sub obladuirea politicienilor si a populatiei ametite cu „nu ne vindem tara” isi dorea cu orice pret „sa avem si noi falitii nostri”. datorita respectivei pere malaiete, electroputere *nu avea nevoie* sa devina comptetitiva. isi permitea sa se complaca.

      pana si autorul dovedeste o naivitate extrema crezand ca solutia pentru ca o companie sa mearga bine este sa fie cocolosita si acoperita cu cadouri. din pacate, aceste cadouri s-au facut pe seama multor altor antreprenori ale caror afaceri, poate unele concurente cu electroputere, nu au mai apucat sa vada lumina zilei, fiind sufocate de taxele prelevate pentru a tine in spate electroputere si alti monstri similari.

      urmarile „placute” ale politicii sinucigase cantate de autor in acest articol (si in altele, ca atunci cand lua apararea interagro) s-au vazut la recensamant, cand a iesit la iveala (vorba lui buffet: cand marea se retrage, se vad cei care inoata goi) ca cele 2.5 milioane de oameni harnici din Romania au preferat sa ia drumul strainatatii decat sa mai tina in spate acesti colosi si, in primul rand, statul parazit (si parazitii sai, de la orbii cu permis si pana la politicieni si sinecurile lor).

      e un pret mare pe care Romania l-a platit pentru complacerea ei de a nu privatiza si a tine „statul inainte de toate” si pentru cocolosirea parazitilor, nu a harnicilor: scaderea populatiei.

      ma rog, cel putin scaderea populatiei de harnici. caci exista toate premizele ca populatia de paraziti sa creasca. cel putin in raport cu cea de harnici. cei din urma vor disparea prin emigrare sau prin extenuare, nevoiti sa tina in spate parazitii si… mandriile nationale producatoare de locomotive.

      produci locomotive, dar CU CE PRET? daca este asa de mare, merita producerea de locomotive? de ce sa nu dirijam resursele astfel risipite (da, RI-SI-PI-TE) catre alte domenii, mai productive? doar asa, ca sa ne „domnim” ca producem si noi locomotive?

      domnia (si prostia) se platesc, domnule Orasanu. si cu un pret destul de mare…

  28. patriotismul face ca inima sa bubuie dar mintea o ia razna.acest subiect poate sa duca la cum a fost formata tzara.
    poate cei care sint trecutzi de prima tineretze ishi aduc aminte.dezvoltarea uniforma a regiunilor patriei.atunci ctitoriili au inceput sa apara ca florili.din banii Transilvaniei si cu bani imprumutatzi.cind cobori cu picioarele pe pamint,vezi realitatea descrisa de vasiliu mircea paul.un partid al celor multzi care vrea sa industrializeze.un partid ce vrea sa demonstreze grandoarea unui popor de tzarani in competitzia cu industrii occidentale.
    sigur,trebuie sa tzi protejezi industria ce o ai,dar doamne,tare e greu daca nu ai cu cine.
    daca comunistii n ar fi omorit adevaratzii intelectuali,daca comunistii n ar fi facut purificare etnica,daca comunistii ar fi dezvoltat Transilvania,nu sa o distruga si pe scheletul ei sa fi ridicat ro,poate altfel ar fi stat azi lucrurili.

  29. Stimate d-le Orasanu,apreciez straduinta D-voastra de a vinde Electroputere unei firme de construtii din Arabia Saudita,meritati o medalie de inteligenta in afaceri(asta pentru ca ati scris ca pana la urma cunparatorul nu s-a situat la inaltimea evaluarilor d-voastra..sic) ;ce facem insa cu faptul ca in doua randuri maestrii privatizarilor din Romania au refuzat sa vanda firma catre divizia de locomotive a concernului General Motors?Asta nu se pune?mai ales ca tehnic cele doua entitati au colaborat perfect la programul de modernizare al locomotivelor diesel ale CFR Calatori(si de asta ati uitat,dar nu se pune ,la cate aiureli ati inserat in articol..)Si pentru ca vorbim de Bombardier,prea siguri pe faptul ca piata romaneasca le este la picioare,incercati sa aflati de ce pretul cu care au venit era din cale afara de exacgrat?pentru cota de 4,5% din cele doua contracte vechi si cei 70 de oameni care lucrau efectiv la contract in Electroputere?Exista la ora actuala capacitati de productie particulare capabile sa livreze locomotive din ultima generatie;timp de 22 de ani Electroputeere nu a reusit sa aduca pe piata nici un produs nou,in ciuda dotarilor si excelentului capital uman de care dispunea…poate totusi cu GM alta era situatiua..nu indsa si pentru niste buzunare personale.Tot inainte spre victoria finala!!

    • Radu, informatia cu General Motors este pur si simplu falsa. Cel putin la nivel de 2006, cand am preluat institutia nu mai vroia sa atinga Electoputere (in sensul preluarii) nici platiti. Evident, cand insa au castigat comanda de locomotive a fost mult mai simplu sa faca mai mult de jumatate din munca in subcontract cu Electoputere (care nu putea participa la licitatii din pricina datoriilor statului catre stat) si sa pastreze ” osanza”. Eu zic sa ii dati medalia baietilor din CFR care in timp ce cumparau trandafiri pe banii companiei (si vile in Miami din ce sifonau) opreau Electoputere sa participe la licitatiile de echipament.

      • mie mi se pare un sofism extrem: statul isi dadea singur legi prin care o companie administrata (si detinuta) de el insusi nu era in stare sa participe la o licitatie pentru ca era datoare statului insusi. adica statul era nu doar un administrator incapabil si un proprietar prost (tocmai pentru ca acceptase un astfel de administrator incapabil, chit ca era una si aceeasi… persoana), dar mai era si un legiuitor prost (sa nu imi spuneti UE: *nimic* nu impiedica privatizarea Electroputere inainte de integrarea in UE, ca doar acquis-ul comunitar nu a venit ca o surpriza) si un gestionar de credite la limita ridicolului.

        zau, dumneavoastra chiar mai aveti vreun argument in favoarea etatismului, dupa toata tirada asta?

        statul putea foarte bine sa caute un actionar minoritar (via un pact de actionari, care sa garanteze drepturile celui din urma) sau sa listeze o parte din electroputere (prin majorare de capital, aka emiterea de actiuni noi), ca sa faca rost de banii prin care sa isi plateasca siesi datoria (mda, sofism…).

        problema e ca in felul asta, statul pierdea sinecurile pentru politicieni si firmele capusa ale acestora (caci DE UNDE DATORIILE RESPECTIVE?) care gatuiau electroputere. cu alte cuvinte, statul si clasa politica, NU AU VRUT sa gaseasca solutii.

        well, culegeti ce ati semanat. de aceea am emigrat eu si prefer sa programez pentru altii. si sa platesc impozite la ei. pentru ca acesti NU ISI BAT JOC de impozitele mele. mari, mici, mijlocii, sunt folosite pentru altceva decat pentru a sprijini politici falimentare si de orgoliu… „falitii nostri”.

      • iar baietii din CFR nu erau tot ai statului? si CFR nu era (si este, inca, din pacate) tot a statului? zau, iertati-mi limbajul, dar sa asociati „stat” si „economie” in aceeasi propozitie imi face greata… (chiar si propria mea fraza)

  30. Stimate Domnule Orasanu, e de la sine inteles ca este inca o teapa trasa Romaniei. La revolutie Romania s-a impartit de catre FSN FSN-ului. Ceea ce n-au inteles romanii atunci este ca suntem pacaliti de catre fostii securisti. Fostii securisti, actuali bogatasti ai natiunii se santajeaza unii pe altii pentru suprematie. Stiu ca suna desuet dar ganditi-va bine si uitati-va in jurul vostru la tot ce vi se intampla.
    Cam nasol, nu!

    • N-a fost nicio teapa, am impins alaturi de alti colegi la aceasta privatizare si am considerat-o o solutie buna, multa vreme.

      • Am uitat sa va precizez D-le Orasanu ca licenta pentru garniturile de metrou este suedeza si ca nimeni din Romania nu a avut o asemenea licenta de productie:la Electroputere Bombardier(concern multinational) a instalat o linie de asamblare careia i-a subcontractat aproape 5% din total contract in timp ce la locomotivele modernizate cu GM partea locala a fost de peste 40%.Nu de alta dar daca tot ati ajuns la conluzia ca vinderea Electroputere in totalitate catre o firma de constructii civile din patria industriei de ultim racnet (ceea ce este enervant este ca faimoasa firma nu a reusit sa aiba nici o particica din programul de dotare cu cai ferate si tehnologie de transport de ultima generatie al Arabiei Saudite in valoare de aproape 100 de Miliarde de Dolari) e o afacere de duzina,e bine sa vedeti si cat de mult ati dat-o in bara!!!.Un sfat;reveniti la barfa politica,acolo chiar nu conteaza ce si cum spui!!!

  31. O mica informatie, sper ca de interes: ramele de metrou livrate de CAF vor fi asamblate de atelierele GRivita, deci vorbim, de fapt, despre unul si acelasi producator roman, mai ales daca tinem cont de prezenta lui Fathi Taher in ambele locuri…

  32. Cauzele 1-5 pe care pe vedeti acum nu sunt cauzele reale. E ca si cum cineva moare de SIDA si dumneavoastra spuneti ca l-a doborat virsul gripal (caci imunitatea nu a mai lucrat)

    Cauza e adanc ingropata in timp, in anii de glorie ai PSD-ului. In 1993, Iliescu si Vacaroiu viziteaza Electroputere si decid ca e o intreprindere minunata de stat, cu comenzi si cu mii de muncitori angajati. „Cum au francezi Renaul, asa o sa avem si noi Electroputere”.

    Sa privatizam asa bijuterie? Niciodata!

    Realitatea crunta e ca in 1993 TOATE produsele Electroputere erau depasite moral. Total. Locomotivele se faceau dupa licente ABB vechi de 25-30 de ani. Cand au venit dupa revolutie unii de la ABB la Electroputere s-au crucit: bai, voi faceti locomotiva Diesel-electrica exact ca acum 25 de ani?

    Pe la sfarstul anilor 90 un director de la Elctroputere mi-a zis ca a vazut oferta concurente (SIEMENS parca) pentru un anumit intreruptor. Ii venea sa planga, era de doua ori mai mic, avea parametrii mai buni, era cam la pret similar.

    In anii 1975-1990 cercetarea vestica a muncit in disperare sa poate crea electronica de putere (tranzistroare si tiristoare uriase). Si au reusit, rezultatele se vad in Germania, Franta sau Japonia: trenurile de mare viteza.

    Noi produceam aceleasi locomotive obosite, cu reglare termostatica.

    In anii 1990-1995, Electroputere mai avea piata: tarile emergente care vroiau preturi mici si nu cereau mare calitate. ATUNCI trebuia vanduta Elctroputere si se gaseau cumparatori, care sa vina cu tehnologie. Aveam nevoie ca de aer de tehnologie noua, pe baza cercetarii vestice. Da, dar trebuia „sa ne vindem tara”

    Nu-i nimic, nu am vandut-o atunci, avem acum in schimb un mall (oribil de altfel, o corcitura de mall cu hala industriala)

    In anii 2007-2008-2009, sau mai rau, in anii astia, nu se mai putea face nimic. Nu mai cumpara nimeni mortul sa ii faca respiratie artificiala.

    • Domnule Silicon V, in primul rand bine v-am regasit. Totusi, de aceasta data nu pot fi de acord cu dvs. Cu bune si rele, „mortul” a fost cumparat in 2007 si are achitate datoriile la zi, ba chiar comenzi de trei ori mai multe pe partea de transformatoare electrice, care este cea mai profitabila. „Mortul” are sanse sa moara abia de acum inainte….exagerez. Riscam ca aceasta companie cu patru divizii sa ramana cu una singura.

  33. Este adevarat ca sunt masini inferioare calitativ altora , dar nici nu s-a facut ceva pentru imbunatatirea lor si cresterea competitivitati . Nu s-a investit nimic in cercetarea in domeniu, ci s-a mers ,tot pe loc ,pe loc, pe loc. Adica , cu buna stiinta s-a dorit distrugerea si a uzinei craiovene si aruncarea in strada a mii de oameni. Bine,o sa cumparam de la altii, dar cu ce bani,daca noi inchidem si distrugem tot si nu producem si vinde mai nimic ! Unde ne ducem si de ce ? Vai de mama noastra !

  34. Multa confuzie, mai cu seama pe forum. Electroputere Craiova nu se desfiinţeaza. Se inchid diviziile VFU (vehicule feroviare şi urbane) şi RMU (reparaţii şi modernizări utilaje), unde lucreaza in total 200 de oameni.
    Electroputere SA va rămâne cu cele două fabrici de bază: Tranformatoare (TRAFO) şi Motoare electrice rotative (MER).
    Pe de alta parte, pe platforma industriala a Electroputere activeaza si producatorul de generatoare Cummins Generator Technologies Romania, parte a unui gigant industrial american.
    Centrul comercial s-a dezvoltat pe locul unei hale parasite, nefiind practic „opera” arabilor. Investitorul in retail se numeste K&S. Arabii si-au platit mare parte din datoriile catre stat din suma incasata.
    Electroputere s-a falimentat, sau a fost falimentata, cum vreti, de-a lungul celor 20 de ani, precum alti mamuti industriali din tara. Nimic nou aici. Nu a putut functiona astfel intr-o economie de piata. Putem regreta doar lipsa unor investitori de calibru, cum ar fi putut fi ABB sau Siemens, la momentul oportun, cu multi ani in urma.

    • Vreau sa iti spun ceva.

      Nu a fost o hala parasita. A fost fabrica de aparataj acolo. Eu am lucrat acolo .

      Electroputere a avut Fabrica de Aparataj, Masinie Electrice , Fabrica de Locomotive , Fabrica de transformatoare. Ca sectii au mai fost Mecanicul Sef , Turnatorie ,Scularie

      Fabrica de transformatoare mai avea o sectie SAS subansamble sudate linga Fabrica de Aparatj.

      La un moment dat pe timpul lui Ceasescu s-a extins fabrica de transformatoare cu o hala pentru transformatoare mai mici care insa nu a functionat .

      Arabii au mutat o parte din utilajele din Aparataj in acesta hala . Restul le-au vindut deoarece tot trebuia inchisa.

      In toamna se va inchide si acesta fabrica.

      SAS este parcarea de la mall

      Singurul lucru bun a fost fabrica privata de motaore ( la inceput se numea AVK ) cea a mai ramas este MER care nu prea mai avea activitate.

      In timpurile bune lucrau 13 000 de oameni acum daca mai au 1 000 . Practic se inchide.

      Va mai ramine numai trafo forta care au comenzi in special Grecia si Orient

      • E corect, dar pana la un punct. Electroputere avea 13.000 de oameni in 1990, nu in 2011. Dezvoltatorii mall-ului nu au nici o legatura cu falimentarea fabricii Electroputere. Singurul numitor comun este locatia, fosta fabrica de Aparataj. Cati angajati mai avea Electro in 2008?…
        Electroputere este in criza de 20 de ani, o criza alimentata si din interior, de incompetenta sau mai degraba de interesele veroase ale asa-zisilor manageri romani, de pierderea fostelor piete de desfacere, de lipsa de competitivitate pe noile piete, de incapacitatea de adaptare la noile mecanisme economice, nu in ultimul rand de dezinteresul guvernantilor care s-au tot perindat pe la Bucuresti. Trebuia atras capitalul strain, toate aceste fabrici puteau fi retehnologizate si revitalizate, pe rand, nu ca un corp comun. In timpul guvernarii CDR, pentru ca Vacaroiu a ratat oricum startul, sau macar la inceputul domniei lui Nastase. Atunci s-a ratat momentul. Nu s-a vrut de catre cei sus-pusi, iar oamenii nu au demonstrat ca ar avea capacitatea sa inteleaga ce urmeaza sa li se intample. In 2008 s-a incercat sa se salveze ce se mai putea salva. S-a dovedit, iata, un fiasco.

  35. „Motivul final al inchiderii sectiei de locomotive este ca un program serios de investitii in calea ferata nu a mai fost facut de 21 de ani, desi sistemul palpaie cu locomotivele produse in anii ’70, iar majoritatea trebuiau casate inca de acum 10 ani.”

    Domnule Orasanu, in primul rand imi exprim recunostinta ca cineva abordeaza, totusi, si situatia cailor ferate (fie si indirect) si a industriei feroviare de la noi.

    Am cateva observatii in legatura cu expunerea dvs.

    In primul rand, in ce priveste licitatiile publice la care accesul Electroputere a fost blocat, este de observat ca statul (prin CFR SA) nu a mai cumparat dupa 1990 locomotive noi!
    Tot ce s-a facut este modernizarea partiala a locomotivelor vechi, produse dupa 1967 (parca) de Electroputere sub licenta ASEA, cam pana prin 1990 – 1991. In ultimii ani, aceste modernizari au fost facute de SOFTRONIC, o societate din Craiova care, din cate am inteles, nu are legatura cu Electroputere.

    Deci, avem o mare problema decurgand din cronica subfinantare si lipsa de investitii publice, in primul rand in infrastructura feroviara – noroc cu ceva fonduri europene, atrase cu incetinitorul, dar acestea privesc pana acum doar 50 % dintr-o singura magistrala feroviara din 9! restul se duc de rapa, pentru a nu mai vorbi de liniile secundare, care se inchid! – dar si in materialul rulant.

    Poate soarta Electroputere ar fi fost alta daca in anii 90 – de exemplu, dupa 1997, cand au inceput privatizarile serioase sub guvernarea CDR – statul ar fi gasit un investitor strategic pentru Electroputere, gen Siemens, Bombardier, chiar Skoda sau alti producatori seriosi de locomotive. In acea perioada s-ar fi putut da si mai usor ajutor de stat si stimulata productia prin comenzi de stat. Acest tren a fost pierdut, insa.
    Faptul ca AVAS in final a privatizat Electroputere in forma actuala (niste „arabi”) e probabil ceva mai bine decat nimic, deci nu va fac un repros (dimpotriva), dar per total e actul final al unui esec lamentabil al statului de a salva industria nationala care ar fi avut perspective.
    Faptul ca industria locala se incapataneaza sa modernizeze niste vechituri si sa scoata niste chestii destul de pasabile cu bani putini arata ca potential exista!

    Va contrazic cand spuneti despre achizitiile de la metrou, CAF-ul va asambla si el local metrourile, iar stiti sigur la fel de bine ca si mine – sau ar trebui sa stiti si sa o spuneti si cititorilor – ca in prezent legislatia europeana de achizitii publice nu mai permite in niciun fel luarea in considerare a criteriilor protectioniste, anume, luam mai scump de la ai nostri. Vedeti si ce s-a intamplat la Cluj, unde s-au luat, pe buna dreptate, tramvaie poloneze mai ieftine decat Siemens-uri asamblate la Arad. Ne place sau nu, asa se joaca in UE, ghinionul nostru ca nu am fost interesati sa atragem investitii in sectorul feroviar.

    Dar v-as ruga sa urmariti mai departe tema Cailor Ferate Romane si sa vedeti cat (nu) s-a investit in ultimii ani in reparatii capitale si curente de linii (nu ma refer la celebrele si chinuitele Campina – Predeal si Buc – Constanta, desi aici ar fi interesant cum vor fi INTRETINUTE liniile noi). Puteti incepe cu HG 73/2012: statul da CFR-ului cam 60 milioane lei pentru reparatii capitale si inca vreo 78 mil pentru reparatii curente, in loc de 871 milioane, cat singur recunoaste ca ar fi necesar. Asta in vreme ce in intretinerea drumurilor se investesc miliarde de lei.
    Si, daca veti avea curiozitatea sa va uitati la aceste „contracte” de activitate din anii trecuti, veti vedea acelasi lucru: mereu o cota de sub 10 % din necesarul pentru MENTINEREA „performantelor” actuale (demne de secolul trecut, mai pe la mijloc, intre noi fie vorba, nu de o tara europeana moderna), mereu aceleasi investii amanate si promise.

    Daca veti cerceta si veti scrie si pe aceasta tema, desi nu e in aria „AVAS” (falimentara institutie de stat), veti face un lucru bun.

      • 1. de ce nu a concediat (sau eficientizat activitatea) electroputere ca sa scape de datorii? sa ii tinem noi in spate pentru ca „trebuie sa manance si ei o paine”? si nici macar nu o mananca eficient, isi mai si bat joc de ea, risipind-o? a, cerem sacrificii, DAR NUMAI DE LA UNII?

        2. a folosit, macar in ceasul al 12-lea, banii obtinuti din respectivele subcontractari ca sa achite datoriile catre bugetul de stat?

        cu alte cuvinte, noua ne cereti sa supravietuim cum putem, si sa mai tinem in spate si electroputere. iar lui electroputere ii spuneti sa doarma linistita, pentru ca ati gasit niste fraieri care or sa o tina in spate?

        unde sunt directorii aia asa de capabili de la electroputere care au adus compania in asa hal de indatorare?

  36. Oamenii din fosta Electroputere lucreaza acum la firme craiovene. Experienta lor ingemanata cu talentul IT-istilor din noul val le-a adus printre altele contracte cu tramvaiul din Viena, si asa ca fapt divers o medalie de aur la Salonul de inventica de la Geneva. Si stiti care e paradoxul? Nu sunt primiti nici macar la licitatii pentru modernizarea tramvaiului bucurestean, pe motiv ca nu au experienta. Adevaratul motiv este ca nu au dat spaga. Daca se poate la Viena, de ce sa se poata la Bucuresti?
    http://www.gds.ro/Actualitate/2011-12-01/Inventii+craiovene,+premiate+in+Germania+si+Belgia

  37. Prezentati numai ce va convine,ce va favorizare.Adevarul este cu totul altul.Pretul de vanzare a fost nesemnificativ,mic,este foarte putin spus.Desigur aceasta presupunea investiti mari de efectuat.Omiteti sa spuneti ca au fost sterse si datoriile istorice.Au fost angajamente asumate la privatizare dar neonorate.

    • Dezinformati cu nerusinare. Pretul a fost mic pentru ca in contract se prevedeau 60 de milioane de euro plata de datorii istorice plus 60 de milioane investitii. Daca se stergeau datoriile (ceea ce nu se putea din cauza legislatiei de ajutor de stat) – statul lua 120 de milioane de euro, in esenta. Asta fara a pune la socoteala celelalte taxe (CAS, TVA) , obtinute din ceva care merge si de ce inseamna totusi aproape 2000 de locuri de munca pt. un loc cum e Craiova. Nu va e rusine? Trebuia sa o las in groapa, in faliment? Puteam foarte usor. Era suficient sa nu fac nimic.

  38. Pacat ca se distruge tot in tara, industria este singura noastra sansa, o tara care nu produce absolut nimic este ca si inexistenta. O sa ajungem o tara in care aproape toata populatia activa o sa lucreze ori ca vanzator ori ca paznic in marile mall-uri, care s-au dezvoltat pe terenurile fostelor uzine. Cred ca asta doresc conducatorii nostri iubiti, sa ajungem piata de desfacere pentru produsele occidentale, pentru a sustine economia colegilor de uniune, si o tara exportatoare de forta de munca pentru celelate state.

    • @alexandru: sansa unei tari sunt, in primul rand, OAMENII SI MENTALITATEA LOR. sansa adevarata a Romaniei sunt antreprenorii (pe care nu ii avem). toata lumea viseaza pomeni de la stat. CE TREABA ARE STATUL CU INDUSTRIA? ce sacrificam? programatorii? constructia de sateliti? industria producatoare de electricitate ecologica? cercetarea matematica? sacrificam toate astea ca sa tinem in spate MINERITUL si LOCOMOTIVELE? cand statul se baga, lucrurile sfarsesc, inevitabil, prost. „prioritatile” stabilite de stat sunt pentru a servi statului, nu pe cele ale cetatenilor. daca statul hotaraste a obiectiv strategic, pe 20 de ani, extragerea de carbune? si maine se descopera fuziunea la rece? si ramanem cu minele si cu o gramada de mineri? (VOTANTI!) o companie privata de minerit da faliment si gata, se deschide o alta de fuziune nucleara. dar CE FACE STATUL? tine minele in viata, cu subventii, ca sa nu isi supere votantii?

  39. Îmi este rușine de ce se întâmplă! Și ce dacă investitorii sunt arabi? Poate avem rezerve istorice față de caracterul pașnic al religiei lor, dar mai mult ca sigur că avem foarte multe prejudecăți absolut nelalocul lor. Noi suntem oameni, ei sunt oameni. Mai mult, trăim în același loc, pe Pământ. Apoi, să ne amintim că dragii de occidentali, pe care în genere îi venerăm nețărmurit, nu de puține ori ne-au jecmănit sistematic. Nu se poate generaliza, sunt și investitori occidentali serioși, însă când mă gândesc la OMV sau Bechtel văd negru înaintea ochilor.
    Fapt este că investitorii arabi au investit puternic, s-au ținut de cuvânt (ceea ce nu se poate spune despre mulți români) și au făcut totul să salveze Electroputere Craiova. Probabil că dacă afacerea găsea teren prielnic în România, ”arabii” ar fi putut găsi piețe de desfacere interesante prin Orientul Mijlociu și Africa de Nord, ceea ce ar fi dat un loc de muncă câtorva mii de salariați craioveni și ar fi adus un venit consistent la bugetul de stat.

    Dar ce contează toate astea pentru românul hămesit care dacă nu primește șpagă colosală ”nu se scoală din pat” (ca să citez un clasic în viață, primar), chit că ar putea arunca în sărăcie și în disperare câteva mii de concetățeni…

    Povestea e transparentă… Spaniolii au căptușit buzunarele oficialilor responsabili de investițiile publice cât să le ajungă o viață, iar arabii au refuzat. Deci, eu nu cred povestea cu incompetența. E vorba de rea-voință derivată dintr-un interes personal criminal, lipsit de orice responsabilitate socială și solidaritate cu societatea care a investit resurse majore în fiecare dintre noi. Probabil că cele trei mărci de metrou paralele arată cine și când a mituit mai vârtos.

    Nu este cazul să dăm fuga la teoriile conspirației mondiale împotriva României (de parcă întreaga lume nu are decât grija unui petec de pământ unde se agață harta Europei în cui și sărăcia e extremă), căci nu reprezentăm o miză majoră pentru niciuna din puterile mondiale. Ele au oricum probleme mult mai grave de rezolvat. Se pare că suntem condamnați să ne scufundăm în propria mocirlă atât timp cât nu vom învăța să ne pese de cei din jurul nostru.

  40. Problema nu e ca nu producem si depindem de altii dar mai si consumam intr’o veselie
    De 8 Martie am dat toti flori Olandeze… ce naiba dam noi olandezilor in schimb… ce dam francezilor, italienilor, grecilor si spaniolilor pentru cponcediile noastre, ce vom da pentru locomotive si metrouri, ce vom da pentru tot… ? pai dam ce putem… concesionam materiile prime… si cand le vom termina si pe alea… ce vom face ?… Nimeni nu „dezvolta” nimic. A dezvolta a ajuns sinonim cu speculatia imobiliara (intrbati’o pe Elena Udrea ce inseamna verbul a dezvolta)
    Comunistii erau netrebnici… mai ales pentru ca sustineau oameni de nimic in posturi de conducere, pentru ca ideologia era mai importanta pentru ei decat eficienta. Acum este si mai rau… oamenii nu sunt mai buni iar eficienta e uitata de mult. macar oamenii aia aveau tupeu prin 64 sa se opuna Moscovei. Astia… nu se uita decat la vila lor, jipanul lor, afacerile lor. Astia sunt nepotii celor de atunci… acelasi material, adica parveniti.
    By the way, nu mai schimbam bordurile? Ar fi timpul, nu?

  41. Hai ca m-ai dat pe spate! Deci Metrorex trebuie sa se gandeasca la faptul ca va dispare o unitate productiva rpmaneasca si implicit se va ingrosanumarul somerilor nu Electroputere sa faca pretul competitiv pe piata. Bravo Domnule Orasanu, numai ca eu cred ca dumneata traiesti inca visul socialist-nationalist, desi esti baiat tanar. Nu ai auzit inca de econimie de piata si de globalizare? Cumperi tata de unde e mai ieftin si mai bun si ma indoiesc ca dumneata te imbraci doar cu lucruri romanesti chiar daca sunt de mai proasta calitate si mai scumpe! Fa garnituri de metrou ieftine si bune si se vor inghesui la poarta ta nu doar Metrorex ci si multi altii.

    • @gheorghe: subscriu in totalitate. daca producatorul electroputere vrea sa ne pese de el si sa ii achizitionam locomotive (si asta e adevarat pentru orice alta companie romaneasca si produsele ei), atunci SA II PESE SI LUI DE NOI si sa isi dea silinta sa faca produse competitive si buuuuuuuuuune! nu sa „ne simtitm datori” „sa fim solidari” cu un producator care ne trateaza cu spatele, ca „oricum e de datoria lor sa cumpere, din patriotism”. PAI CAT DE PATRIOT E ELECTROPUTERE CAND ISI BATE JOC DE CUMPARATORI? cu alte cuvinte, noi sa fim solidari electroputere, dar el sa isi bata joc de noi si sa ne trateze cu spatele? solidaritate numai pentru unii?

      nu, multumesc. eu imi doresc o altfel de patrie. cu oameni cu o alta mentalitate.

    • Gresit, toate tarile au o politica industriala, altfel armata americana ar cumpara Mirage si Raffale, pe principiul ca e mai ieftin.

      • indraznesc sa spun ca prea plusatzi.mirage se poate compara cu F-urile,dar electroputere cu Siemens,nu shtiu!?
        ajutzi pe cel ce vrea si poate sa se ridice,nu arunci banii contribuabilului intr o gaura.

      • @razvan orasanu: va ascundeti dupa deget si nu va face cinste. mai intai ca una sunt avioanele de razboi, alta sunt locomotivele. era vorba sa cumpere MApN locomotive blindate si nu am priceput eu? a doua, ca uitati sa spuneti ca Dassault, dar si Boeing, Lockheed si ceilalti sunt FIRME PRIVATE. statul american le arata zaharelul si le spune: „il va primi cine inoveaza cel mai mult. puneti-va pe treaba, dragi privati!” cu alte cuvinte, stimuleaza competitia si inovatia. dumneavoastra, mai intai, uitati ca electroputere era companie… de stat. in al doilea rand, daca statul e asa prost fabricant de locomotive, ce sa ii mai ceri politica industriala? sa oblige cfr-ul sa cumpere de la electroputere? adica el nu era in stare sa le administreze bine pe niciuna, dar avea pretentia ca e bun de holding. zau, imi face sila Romania. in fine, electroputere voia sa primeasca banii din comenzi nu pentru ca aducea vreo inovatie, ci asa pentru ca este „fata lui tata statul”.

  42. Referitor la „Ce a facut statul roman?”:
    Unu – nu a permis calificarea Electroputere la licitatiile CFR, pe motiv de datorii la buget. Eliminarea participantilor la licitatii pe motiv de datorii are scopul de a-i incuraja pe acestia sa-si achite obligatiile bugetare. Este adevarat ca organizatorul licitatiei are dreptul, nu si obligatia de a respinge ofertantul care nu si-a indeplinit obligatiile de plata a impozitelor (art.181, lit c din OUG nr.34/2006). Dar, din momentul includerii acestei prevederi in documentatia de atribuire a licitatiei, comisia de evaluare nu mai poate face nimic, nu ii poate respinge pe unii datornici iar pe altii sa ii accepte, doar pt. ca este firma de stat. Cred ca scopul este unul bun, stiu persoane care sunt la a treia firma, cu primele neachitand intentionat nici un impozit/contributie. Primele firme au intrat in insolventa iar fiscul nu a stabilit ca administratorul sa raspunda solidar pt. obligatiile de plata neachitate.

    Trei si Patru – Fiscul a haituit si el, cum a putut, “arabii”. Daca Electroputere nu si-a achitat obligatiile fiscale, institutiile statului erau obligate sa inceapa executarea silita prin transmiterea somatiei de plata. Deoarece Electroputere nu a achitat obligatiile de plata in termen de 15 zile de la primirea somatiei iarasi institutiile statului au fost obligate sa continue executarea silita prin poprire si sechestru. Inspectorii fiscali nu au nici o vina, si-au facut datoria. Nu poti pe unii sa ii executi silit (un producator privat de locomotive de ex.), iar firmele de stat sa functioneze linistite. Evident ca privatul, obligat sa isi achite datoriile fiscale, are un cost de functionare mai mare, ceea ce il va impiedica sa fie competitiv pe piata in comparatie cu firma de stat datoare, iar in final va da faliment.

    Cinci – metroul bucurestean a preferat o firma spaniola uneia canadiene care macar asambla garniturile in Romania. Explicatia Metrorex ca “e mai ieftin cu 20 de milioane de euro solutia spaniola” . Daca a fost ales criteriul de atribuire> pretul cel mai mic, comisia de evaluare din cadrul Metrorex nu a facut decat sa desemneze castigatoare cea mai buna oferta, atat timp cat aceasta a indeplinit criteriile minime de calificare si cerintele din caietul de sarcini. Angajatii riscau declansarea urmarii penale (teoretic vorbind :) ) in cazul in care incheiau contracte defavorabile Metrorex, chiar daca asta ar fi insemnat supravietuirea firmei Electroputere. Am dorit sa intram in UE, dar a trebuit sa aliniem legislatia achizitiilor publice la cea europeana si acum orice firma din UE poate participa la licitatii.

    Este regretabil ce se intampla la Electroputere, ca nu se vor produce locomotive si trenuri de metrou. Anumite institutii ale statului (CFR, Primaria Craiova, Fiscul, Metrorex) au actionat contra acestei firme, au dat cu stangul in dreptul, dar angajatii acestor firme au actionat in cele din urma spre binele propriilor societati. Daca se doreste salvarea unor firme din domenii importante, decizia trebuie luata de guvern, dar este corecta fata de firmele private romanesti acordarea unor ajutoare de stat firmelor neprofitabile?

    Cu respect.

  43. Intrebare: Domnule Orasanu nu credeti ca locomotivele nu se mai repara acolo pentru a avea de lucru firmele (clientelare) care s-au infiintat in acest scop?
    Stiu cel putin doua asfel de firme: una chiar pe langa Craiova si una la Constanta. Le merge foarte bine…

    • Chiar nu stiu ce sa raspund aici. Parerea mea este ca ar fi cel mai bine reparate in locul in care au fost produse.

  44. @ Gabriel M.
    Domnule Gabriel M, nu este vorba despre statul roman, sa zicem de guvernul Romaniei, ci de un grup de persoane din conducerea Metrorex care au luat niste decizii. Apoi, de cand cei de la Metrorex au devenit buni samariteni si le pasa de binele Terrei (adica de bugetul de stat al Romaniei) si vor sa elimine rau platnicii la buget de la licitatie? In plus, va contraziceti singur. Mai intai afirmati ca „Eliminarea participantilor la licitatii pe motiv de datorii are scopul de a-i incuraja pe acestia sa-si achite obligatiile bugetare”, sugerand ca Metrorex a dat dovada de responsabilitate civica fiind preocupat de binele natiunii, iar la final admiteti ca Metrorex a actionat impotriva binelui public, dar angajatii sai au „actionat in cele din urma spre binele propriei societati”. De asemenea este inadmisibil sa aruncati aceasta decizie discutabila asupra tuturor „angajatilor” Metrorex. Ma indoiesc ca vatmanul sau casiera din statie au fost intrebati macar ce parere au. Astfel de decizii se iau intr-un cerc restrans, la nivelul top managementului companiei, deci vinovati sunt o mana de oameni din conducere.

    De asemenea mi se pare imorala decizia inirtiala a organizatorului licitatiei de a elimina companiile cu datorii, clar fiind ca in afara de Electroputere nu mai exista producatori de locomotive si vagoane in Romania, iar compania craioveana se confrunta cu probleme financiare si avea ceva datorii. Asadar decizia Metrorex de a elimina din start producatorul roman din joc cu ajutorul unei chichite legislative a avut de la bun inceput la baza reaua vointa motivata probabil de dorinta conducerii Metrorex de a primi mita, multa mita (ceea ce ar fi desigur un caz penal).

    Mai afirmati ca: „Daca a fost ales criteriul de atribuire> pretul cel mai mic, comisia de evaluare din cadrul Metrorex nu a facut decat sa desemneze castigatoare cea mai buna oferta, atat timp cat aceasta a indeplinit criteriile minime de calificare”. Desigur, daca se cauta nod in papura (cum ar fi datorii catre terti, de ex. catre statul roman) producatorului roman, minunata comisie Metrorex, de o verticalitate morala necontestabila, va elimina concurenta nedorita inainte ca licitatia sa inceapa. Prin urmare, singurul concurent ramas in cursa, compania spaniola, a ofertat automat cel mai mic pret, oricat de scumpe ar fi fost garniturile de tren licitate.

    Concluzia este ca este putin probabil ca conducerea Metrorex sa fi actionat fie in interesul propriei societati, fie in interesul public mai general. Mai degraba a fost vorba, ca de obicei de interese personale obscure si antisociale care contribuie ca de obicei la dezindustrializarea treptata a tarii. Deci sa n-o mai dam inainte, domnule Gabriel M., cu teorii liberale de care nimeni, nici conducerea Metrorex, nu tine in realitate cont, dar pe care unii le arunca in dezbaterea publica cu interes manipulator, meschin.

    Sunt sigur ca, domnul Razvan Orasanu este mult mai liberal decat dumneavoastra; de aceea a privatizat o companie de stat strategica aproape de faliment. Mai mult, el nu contrazice teoriile liberale asa cum insinuati si nici nu si nici nu solicita acordarea de ajutoare de stat. El cere ca asemenea licitatii sa se faca transparent si competitiv. Este limpede ca daca Metrorex ar fi acceptat pe ambii ofertanti la negocieri si ar fi negociat la sange, in interesul propriu, conditii financiare avantajoase de cumparare, punandu-i sa liciteze dupa reteta liberala unul contra altuia, ar fi obtinut un pret mult mai convenabil decat cel actual iondiferent cine castiga.

    • Domnule Andrei Valan, nu stiu daca sefii Metrorex au primit sau nu mita, am dorit doar sa imi expun parerea despre articol, bazandu-ma pe cunostintele profesionale din domeniile in care am lucrat. Am tot respectul pt. d-ul Razvan Orasanu, dar am considerat ca a gresit sau nu a argumentat suficient cand a criticat statul (punctele 1, 3, 4 si 5).

      Desigur, cand am spus angajatii Metrorex ma refeream doar la persoanele implicate in procedura de achizitie, la comisia de achizitii, nu la casiera si vatman.

      Daca Metrorex si CFR au impus ca si cerinta minima obligatorie plata datoriilor catre buget, iar domeniul este unul de nisa, respectiv este un singur producator in tara, atunci au gresit, pentru ca au restrictionat participarea la licitatie. Conform mesajelor postate mai sus reiese insa ca ar fi si alti producatori in tara, privati, nu stiu daca este adevarat. Metrorex a solicitat si firmelor straine sa prezinte documente referitoare la plata impozitelor/contributiilor/taxelor. Chiar si asa, daca Electroputere este singurul producator, sau sunt doar 2-3, consider ca Metrorex si CFR au gresit cand s-au folosit de dreptul de a-i elimina de la licitatie. In alte domenii, unde este concurenta, cred ca este o masura buna sa respingi firmele cu datorii (nu catre orice tert, ci doar cu datorii catre bugetul general consolidat). Aici, d-le Valan, cred ca faceti o confuzie, datoriile participantului nu se adauga la pretul ofertat de el, ci pur si simplu participantul cu datorii este respins in faza de evaluare a ofertelor, iar oferta financiara nici nu mai este deschisa.

      Am cercetat mai amanuntit si am aflat ca Metrorex a folosit criteriul de atribuire: oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, si nu pretul cel mai mic cum am crezut initial. In acest caz, fiecare oferta a primit un punctaj, maxim 120 pt. pret si maxim 80 pt. performante tehnice si alte facilitati. Ofertantul cu pretul cel mai mic (V min) a primit 120 de puncte, iar celelalte oferte (V) au primit puncte dupa formula: V min / V x 120.
      Restul de 80 de puncte s-au dat pentru performante tehnice, termene de livrare, termene de garantie, conditii de fabricatie si altele. Interesant este ca cel ce realiza productia integral in Romania primea un maxim de 8 puncte ( 4 puncte pt. jumatate din valoare realizata in tara s.a.m.d.) deci productia locala este favorizata. Valoarea estimata fara TVA a fost 107.200.000 euro iar firma CONSTRUCCIONES Y AUXILIAR DE FERROCARRILES S.A. a castigat cu 97.012.450 euro. Cine doreste sa afle mai multe poate intra pe site-ul http://www.e-licitatie.ro, la sectiunea Anunturi de participare: nr. anuntului este 119587. Licitatia s-a desfasurat cat de transparent posibil, numai sa nu fi fost anumite cerinte care sa faciliteze castigul spaniolilor. Acestia au castigat in fata firmei canadiene de care zice d-ul Orasanu, care asambla in Romania, deci per total, oferta lor a fost mai buna, chiar daca firma canadiana a primit punctaj in plus pt. asamblarea in Romania.

      Metrorex si CFR nu puteau sa invite pe nimeni la negocieri, deoarece valoare estimata a contractului depaseste 125.000 euro iar in acest caz nu se putea organiza decat licitatie deschisa sau restransa, conform legislatiei achizitiilor publice care a fost (cat de cat) aliniata la cea europeana. Procedurile de negociere (cu sau fara) publicarea unui anunt de participare se pot folosi doar in anumite cazuri specifice (sectiunea 5 si 6 din O.U.G. nr.34/2006). Nu era cazul aici. Curtea de Conturi si ANRMAP vor verifica in cele din urma si aceasta achizitie si daca vor constata nereguli cred ca vor lua masurile ce se impun. Oricum la aceasta valoare, procedura de achizitie s-a desfasurat in prezenta observatorilor din partea Finantelor (Unitatea pentru Controlul si Verificarea Achizitiilor Publice). Chiar toti sa fie corupti? Nu cred.

      In concluzie, daca este vorba de un domeniu important pentru tara, ajutorul trebuie sa vina de sus, nu de la angajati ai unor firme de stat sau deconcentrate, care, riscand inchisoarea, sa acorde contracte nefavorabile institutiei in care lucreaza. Dvs. d-le Valan, daca ati fi membru in comisia Metrorex, intre doua oferte identice din punct de vedere tehnic, una spaniola mai ieftina si una romaneasca sau canadiana cu asambare in Romania, dar mai scumpa, ati alege oferta mai scumpa, de dragul salvarii industriei romanesti?

      • @ Gabriel M.
        Nu am cunostinte profesionale in domeniu, se pare ca s-au strecurat unele confuzii in textul meu, dar incerc sa gandesc logic faptele asa cum sunt ele prezentate de persoane care par responsabile si vor sa aduca diverse probleme in dezbaterea publica. Si este bina sa existe o dezbatere pe tot felul de subiecte sensibile pentru societatea romaneasca, chiar daca uneori informatiile puse in circulatie nu sunt totdeauna exacte.

        Desfasurarea evenimentelor in episodul trenurilor de metrou sugereaza ca Metrorex a cautat, in pofida intereselor sale si ale binelui public la nivel general, o modalitate de a restrictiona participarea producatorului roman la licitatie. Pe scurt, asa cum admiteti si dumneavoastra, „Metrorex si CFR au gresit cand s-au folosit de dreptul de a-i elimina de la licitatie” pe ofertantii romani.

        Ceea ce contest eu este tocmai evitarea, se pare intentionata, a liberei concurente la asemenea licitatii cu impact major. Romania trebuie sa aiba o politica industriala responsabila, fara sa cada in capcana subventiilor si altor forme de protectionism daunatoare in ultima instanta economiei nationale si chiar agentilor economici spijiniti. Chiar domnul Orasanu mentioneaza aceste politici industriale de protectie a sectoarelor cheie, pe care tari dezvoltate precum SUA, Germania, Japonia sau China le practica fara nicio sfiala. Mesajul meu este sa nu fim, asadar noi mai catolici decat Papa.

        Revenind la scandalul licitatiei, am sa raspund in doua puncte la intrebare pe care mi-ati pus-o: „Dvs. d-le Valan, daca ati fi membru in comisia Metrorex, intre doua oferte identice din punct de vedere tehnic, una spaniola mai ieftina si una romaneasca sau canadiana cu asambare in Romania, dar mai scumpa, ati alege oferta mai scumpa, de dragul salvarii industriei romanesti?”

        1. Daca sunt membru al comisiei Metrorex si am doua oferte identice pe masa, iar firma romaneasca propune o achizitie mult mai scumpa, incerc o negociere cu ambele, pe de o parte in incercarea de a reduce la maxim costurile achizitiei si pe de alta pentru a incerca sa conving firma romaneasca sa accepte un pret competitiv, chiar asa, de dragul industriei romanesti. Daca firma romaneasca se incapatineaza sa mentina pretul sus, atunci da, voi alege compania spaniola.

        2. Mai mult ca sigur ca nu as fi acceptat un contract defavorabil Metrorex, dar intrebarea dumneavoastra nu are obiect pentru ca nu a fost vorba de o licitatie in care partea romana sa fi avut sansa de a inainta o oferta, indiferent cat de buna sau de proasta. Metrorex nu trebuia sa invite pe nimeni, dar nici sa restrictioneze nimanui participarea la licitatie. Cuiul e ca firma romaneasca a fost exclusa a priori din competitie. Deci discutia despre oferta Electroputere nu are rost pentru ca practic nu a existat.

        De acord ca legile nationale si institutiile centrale nu functioneaza optim si trebuie reglate prin politici bine puse la punct, iar membrul din comisia Metrorex nu are multe de spus in aceasta chestiune. Eu contest insa ceea ce pare reaua vointa, incompetenta sau lipsa de responsabilitate a comisiei Metrorex atunci cand au exclus participarea la licitatie un participant dintr-o industrie cheie pentru bugetul national si mii de salariati romani.

  45. @ Gabriel M.
    Inca un lucru. Sa adaugi datoriile Electroputere catre un tert (adica catre statul Roman) la pretul ofertat de companie la licitatia Metrorex si sa declari cu nonsalanta ca oferta firmei spaniole este mai ieftina este stupid si de o absurditate absoluta, chiar daca legal este posibil.

    Bine ca firma spaniola isi plateste impozitele si salariatii din Spania in timp ce Romania se zbate in mizerie. A verificat Metrorex de dragul corectitudinii extreme de care la nivel declarativ da dovada, daca firma spaniola si-a platit impozitele catre statul Iberic?! In caz contrar, contractul ar trebui anulat, caci, vezi bine, contrazice binele umanitatii.

    • @andrei valan: Romania se zbate in mizerie din cauza aceleiasi mentalitati pacatoase pe care o afiseaza locuitorii ei si pe care o ilustrati dumneavoastra. anume, inchinaciunea la stat. electroputere trebuia, inainte de a se pune problema daca sa se cumpere locomotive de la ea sau nu, PRIVATIZATA. de aceea e spania (cu toata criza) inaintea romaniei, pentr ca ii lipsesc cetatenii care sa gandeasca asa nesabuit ca dvs. iertati-mi cuvintele, dar cand va mai intrebati de ce lucrurile merg prost in romania, mergeti in fata oglinzii ca sa gasiti raspunsul.

      • Domnule Alex, se poate ca Romania sa aiba o mentalitate pacatoasa legat de foarte multe aspecte, eu insa nu ilustrez in nici un caz necompetitivitatea si protectionismul de stat nesabuit.

        In cazul in care ati fi citit cu atentie articolul, ati fi vazut ca Electroputere chiar a fost „PRIVATIZATA”, iar domnul Orasanu a fost unul din promotorii acestui pas.

        In continuare, ceea ce eu doresc este ca producatorii romani sa fie discriminati arbitrar inainte ca licitatia, sau mai bine spus competitia sa inceapa! Asta nu mai are nimic de a face nici cu interesul restrans al CFR sau Metrorex si nici cu cel mai general al economiei nationale.

        Asa cum am mai mentionat, nu trebuie sustinute nemunca si lipsa de competitivitate, dar Romania trebuie sa aiba politici de dezvoltare industriala chiar cu accente protectioniste pe alocuri, asa cum au fara rusine tari puternice precum Germania, SUA sau China. Prin eliminarea din start a firmelor romanesti de la licitatiile publice nu facem decat sa ne ruinam singuri. Ma intreb deja, ce prag al saraciei vor atinge generatiile urmatoare din aceasta tara, daca se continua in acest ritm cu masurile vadit antisociale si cu parfum de coruptie.

        • ERATA

          La ultima mea postare, paragraful al treilea, mi-a scapat cuvantul „nu”. Asadar fraza corecta este:
          „In continuare, ceea ce eu doresc este ca producatorii romani sa NU fie discriminati arbitrar inainte ca licitatia, sau mai bine spus competitia sa inceapa! Asta nu mai are nimic de a face nici cu interesul restrans al CFR sau Metrorex si nici cu cel mai general al economiei nationale”.

  46. Electroputere nu mai face locomotive din 1991, reparatii capitale facea pana in 2007, daca nu ma insel chiar modernizarea locomotivelor diesel electrice impreuna cu General Electric. In mod paradoxal chiar in 1991 a luat fiinta Softronic, a carui nucleu e format tocmai din fostii ingineri de la Electroputere. Softronic este la ora actuala singura intreprindere care a facut o locomotiva noua de la 1991 incoace, atentie nu reparatie capitala, locomotiva de la 0. Ah, am uitat sa zic ca CFR Calatori la ei a modernizat majoritatea locomotivelor electrice, seria 47, 45. Reparatii si revizii se mai fac si la Reloc Craiova, la Remarul Pascani, SCRL Brasov sau la depouri. Reparatiile la Electroputere au fost scumpe, dar de calitate. Deci pe filiera locomotivelor nu prea putea face mare lucru Electroputere, fiind faultat direct din cauza datoriilor si de competitori. Solutia ar fi ori reprofilarea ori producerea unor locomotive sub licenta cum s-a mai zis si sus. Ultima solutie pare aproape imposibila, pentru ca statul are o pasiune ascunsa pentru Softronic :) Deci sa nu va mire ca moare incet, dar sigur aceasta intreprindere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro