joi, martie 28, 2024

Facultate de medicina in limba maghiara. Cui foloseste?

Astazi sau maine expira ultimatumul dat de UDMR colitiei de guvernare pentru infiintarea universitatii in limba maghiara de la UMF Tg. Mures.

Ce spune Legea Educatiei Nationale?

Art. 135. — (1) Învățământul superior pentru minoritățile naționale se realizează:

b) în instituții de învățământ superior multiculturale și multilingve; în acest caz, se constituie secții/linii cu predare în limbile minorităților naționale;

(2) Linia de studiu din cadrul universității multilingve și  multiculturale se organizează în departamente. Cadrele universitare aparținând liniei de studiu adoptă și elaborează un

regulament de funcționare propriu, care stabilește procedurile de alegere și alte aspecte specifice structurilor organizatorice ale liniei de studiu respective în concordanță cu Carta universitară, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Este cazul UMF (Universitatea de Medicina si Farmacie) Tg. Mures, care are statutul de universitate multiculturala si multilingva.

Planul profesional

Daca dorinta UDMR de a conserva traditia, cultura, limba, in cadrul comunitatilor maghiare este de inteles, altfel stau lucrurile cand e vorba de specializari profesionale, la nivel universitar sau de formare profesionala medie. Pentru ca absolventilor de studii universitate tehnice, stiintifice, medicale, etc., li s-ar ingusta accesul in piata muncii romanesti, daca ar studia doar in limba maghiara.

In particular, medicina si farmacia impun insusirea a mii de termeni de specialitate, cel putin in limba romana si engleza, pentru a avea acces la piata muncii oriunde in Romania, si pentru a putea urmari evolutia stiintei medicale in plan mondial. Insusirea acelorasi termeni si in limba maghiara ar dubla eforturile studentilor, pentru ca una este limba maghiara curenta, vorbita in comunitate si alta terminologia stiintifica, medicala in cazul de fata.

Daca examenele curente, anuale,  se sustin in limba maghiara, rezidentiatul se sustine in limba romana, asa ca nu vad cum studentii maghiari ar putea evita insusirea terminologiei, mecanismelor stiintifice  si procedurilor de specialitate si in limba romana.

Ideea ca absolventii ar merge sa profeseze in Ungaria nu mai este atractiva (din cauza situatiei economice precare din Ungaria)  si nici in  interesul maghiarilor, care isi doresc medici pentru propriile comunitati.

Un medic care a invatat medicina in limba romana si stie limba maghiara, se descurca foarte bine cu pacientii maghiari, care nu folosesc termeni de specialitate pentru a-si explica suferinta.

Planul legal

Legea nu este imperativa, pentru ca infiintarea unei linii de studiu in limba maghiara este posibila daca si atunci cand conditiile locale permit acest lucru. Este vorba de acreditarea programelor si liniilor de studii de catre ARACIS, (Agentia Romana de Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior), iar referentialele de acreditare presupun mai multe conditii, printre care 70% din personalul didactic utilizat sa fie titular, disponibil pentru respectiva linie de studiu in limba maghiara, ceeace nu este cazul. UMF Tg. Mures duce lipsa de personal calificat si pentru invatamantul in limba romana, nemai vorbind de cel in limba maghiara. Este si principalul motiv pentru care Senatul UMF Tg. Mures, pe buna dreptate, refuza sa aprobe o astfel de linie de studiu: n-ar obtine acreditarea ARACIS.

UDMR invoca necesitatea autoorganizarii si posibilitatea adoptarii de decizii in cadrul liniei de studiu in limba maghiara, strict in interesul studentilor maghiari. De ce aceste interese ar fi altele decat ale studentilor romani, nu explica nimeni dintre cei care solicita linia de studiu in limba maghiara.

Iesirea gasita de UDMR este infiintarea unei facultati cu invatamant in limba maghiara, decizie ce poate fi luata doar de guvern, prin HG. Dar chiar si in acest fel exista o problema, pentru ca LEN prevede:

Art. 132. (2) Orice facultate se înființează, se organizează sau se desființează la propunerea și cu aprobarea senatului universitar, prin hotărâre a Guvernului privind structura instituțiilor de învățământ superior, inițiată anual de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului

Astfel incat aprobarea Senatului UMF nu poate fi evitata nici in acest caz. Iar spargerea resursei umane, materiale si financiare in mai multe facultati independente, cu birocratia aferenta, chiar nu se justifica.

Planul politic si electoral.

Inteleg ca UDMR doreste sa-si arate „muschii” politici propriului electorat, acum cand are concurenta in obtinerea voturilor acestuia inca doua organizatii maghiare, care vor participa la alegeri. Doar ca a santaja coalitia de guvernare, cu o cerere care nici macar nu este in interesul cetatenilor de etnie maghiara, este deja prea mult.

Doreste UDMR iesirea de la guvernare, pentru a putea critica, in campanie, toate fortele politice, inclusiv partenerii actuali? Greu de spus, pentru ca ar pierde nu doar trei posturi de ministri, dar si multe posturi din administratia locala si centrala. Eventual si banii de la guvern, indreptati  spre primariile cu primari maghiari. Pentru castiguri incerte.

Sa presupunem ca va convinge coalitia sa-i joace in struna. Desi UDMR se opune la toate proiectele coalitiei: reforma administrativa, Legea Sanatatii, modificarea Constitutiei, aplicarea rezultatelor referendumului privind Parlamentul, etc.  Sa nu mai vorbim de opozitia la institutiile de lupta anticoruptie, DNA si ANI.

Ce va face atunci premierul Ungureanu, pus intr-o situatie dificila? Va accepta sa execute orbeste decizia coalitiei, in ciuda independentei deciziei guvernamentale, pe care a clamat-o? In acest caz va pierde si bruma de credibilitate pe care o are, demonstrand ca este doar executantul docil al acelorasi jocuri politice murdare care guverneaza (prost) tara, de vreo 22 de ani.

Si UDMR nu si-a prea lasat loc de intors, declarand ritos, saptamana trecuta, ca, daca nu obtine rezolvarea situatiei de la UMF Tg. Mures, in sensul dorit, ar putea parasi barca puterii. Cum ii stim de cuvant si orgoliosi, s-ar putea chiar sa puna in practica aceasta amenintare.

In acest caz, o motiune de cenzura ar putea darama guvernul Ungureanu, desi nu vad ce partide politice ar avea de profitat de instabilitatea politica creata, cu trei luni inaintea alegerilor locale, sub tirul acuzatiilor actualei puteri ca nenorocesc sansele economiei romanesti de a beneficia de investitii, imprumuturi rezonabile si increderea partenerilor straini.

In concluzie, chiar daca UDMR nu obtine ce doreste si pleaca de la guvernare, nu se intrevad schimbari politice majore in zona executivului, pentru ca nici opozitia nu are interes sa vina la guvernare, in loc sa-si vada de campaniile electorale si sa traga in actuala putere din toate pozitiile si cu toate munitiile posibile.

Distribuie acest articol

56 COMENTARII

  1. „Pentru ca absolventilor de studii universitate tehnice, stiintifice, medicale, etc., li s-ar ingusta accesul in piata muncii romanesti, daca ar studia doar in limba maghiara.”
    Este greu de inteles de catre cei care nu locuiesc in zonele in care maghiarii sunt majoritari.
    Absolventii de etnie maghiara de la Medicina si farmacie de la Tg Mures sunt de regula(adica marea majoritate ) din Tinutul Secuiesc, adica cunoscatori la limita ai limbii romane pe care dupa absolvire oricum n-o mai utilizeaza curent pentru ca raman in zona, unde vor folosi in continuare limba maghiara zi de zi!!
    Pe ei nu piata muncii romanesti ii intereseaza, ci piata muncii unde se vorbeste lb maghiara!
    Putini sunt din afara Tinutului Secuiesc, iar cei din afara sunt buni cunoscatori si ai limbii romane si merg la Bucuresti, Timisoara sau Iasi, depinde de multi factori.(avem un nepot al nostru maghiar nascut la Bucuresti, scolit la Bucuresti in lb romana, absolvent de Medicina veterinara la Bucuresti si foarte bun cunoscator al limbii romane)
    Adica, efectiv nu-i afecteaza deloc pe cei care studiaza la Tg Mures, pentru ca oricum nu-i intereseaza sa profeseze in zone unde nu locuiesc maghiari.
    Asa este mentalitatea lor iar separarea de romani o au in sange cei din Secuime.
    In Sfantu Gheorghe unde locuiesc, scolile de toate nivelele s-au separat imediat dupa 1989, imediat.
    Toate scolile sunt separate, copiii invata de mici asta, nu se mai joaca impreuna, asa cum era inainte de ’89.
    In orasele mari, la Braosv sau la Cluj, chiar daca exista maghiari, acest fenomen nu exista, iar copiii maghiari invata bine limba romana.
    Sotul meu este din Brasov , din tata roman si mama maghiara si a invatat limba maghiara in primii ani, crescut de bunica maghiara.
    Toate scolile ulterior le-a facut in lb romana.
    Asa ceva nu se intampla insa in familiile mixte din Secuime, copiii invata exclusiv in scolile maghiare si nu cunosc deloc lb romana pentru ca nici la scoala nici acasa nu o vorbesc decat la orele de lb romana, este ca o lb straina invatata.
    Eu inteleg cum gandesc ei pentru ca locuiesc demult in zona si mi-este evident ca nu le este necesara, altfel ar invata-o.

  2. „In particular, medicina si farmacia impun insusirea a mii de termeni de specialitate, cel putin in limba romana si engleza, pentru a avea acces la piata muncii oriunde in Romania, si pentru a putea urmari evolutia stiintei medicale in plan mondial. Insusirea acelorasi termeni si in limba maghiara ar dubla eforturile studentilor, pentru ca una este limba maghiara curenta, vorbita in comunitate si alta terminologia stiintifica, medicala in cazul de fata.”

    Viata bate teoria, dl. Vlaston. Vezi exemplul celor 2000 de medici care au plecat din Romania, medici care si-au facut studiile in lb. romana, totusi, au fost primiti cu bratele deschise in alte tari. Cum se poate asa ceva?

    Ce facem cu un medic, un inginer, un economist roman care si-a facut studiile in SUA, in UK, in Franta, in Germania si vrea sa se angajeze acasa? A studiat in engleza, franceza, germana! Nu cunoaste terminologia in lb. romana! Pai cum se poate asa ceva?

  3. 1. Facultate de Medicina si Farmacie SEPARATA complet (au avut si au si acum invatamant in limba maghiara la cursuri, la activitati practice invata insa si terminologia medicala romaneasca, ca sa poata profesa)
    2. Pentru a putea practica in limba materna, va urma infiintarea de saloane segregate pe criterii etnice (numai pacienti maghiari) ca sa poata comunica la stagii cu studentii in limba lor.
    3. O astfel de facultate cu CONDUCERE SEPARATA pe criterii etnice, poate si va numi, conform legilor in vigoare, sefii de clinica in clinicile universitare – evident numai de etnie potrivita (conducerea spitalului clinic judetean – fostul municipal, fiind deja exclusiv maghiara, prin numiri politice)
    4. In stilul binecunoscut va urma epurarea pe criterii etnice a specialistilor romani de varf (nu uitati Tg. Mures este un centru de excelenta in domeniul medical, cu un renume adus in majoritatea cazurilor de catre profesorii romani). Si atunci sa ii vad pe romani unde isi vor mai opera bebelusii cu afectiuni cardiace congenitale grave, ca sa dau doar un exemplu de excelenta medicala la Tg. Mures. Ca „profii doctori” maghiari existenti habar nu au de asa ceva, ei au o „reputatie” cladita pe ura etnica si mai putin pe criterii profesionale…
    5. Se va constata inerent, in cativa ani, o scadere drastica a numarului de studenti romani (cine isi va mai trimite copilul intr-o universitate unde sunt vesnic tensiuni interetnice majore, provocate asa cum doar distinsii profesori maghiari stiu sa o faca de 20 de ani)
    6. se va solicita comasareasi mutarea sectiei romane aflata intr-o scadere drastica de personal si de studenti la o alta universitate de medicina din Ardeal
    7. Ca sa scurtez postul, desi mai sunt cateva etape intermediare de politica a „pasilor marunti”, daca tot au universitate de medicina exclusiv maghiara, spitale exclusiv pt. maghiari, ce va urma este autonomia teritoriala…noua regiune autonoma maghiara…mica Ungarie in inima Romaniei!

  4. Câteva obiecţii la afirmaţia „absolventilor de studii universitate tehnice, stiintifice, medicale, etc., li s-ar ingusta accesul in piata muncii romanesti, daca ar studia doar in limba maghiara.”

    1. Pe scurt, piaţa serviciilor medicale este alcătuită din cerere (90% vorbitori de română, 7% vorbitori de maghiară) şi din ofertă (90% medici vorbitori de română, 7% medici vorbitori de maghiară). 90/90=7/7, adică raportul dintre cerere şi ofertă ar fi similar pe nişe lingvistice.

    2. „medicina si farmacia impun insusirea a mii de termeni de specialitate, cel putin in limba romana si engleza, pentru a avea acces la piata muncii oriunde in Romania, si pentru a putea urmari evolutia stiintei medicale in plan mondial”

    Engleza este esenţială. Apoi urmează limba în care se face cursul. Dar de ce ar trebui studenţii maghiari să înveţe şi mii de termeni de specialitate în română? E suficient de greu în limba maternă, plus în engleză, de ce să adăugăm o limbă de circulaţie restrânsă şi cam inertă dpdv al cercetării. Întrebarea paralelă ar fi de ce ar trebui, ipotetic, să înveţe studenţii români mii de termeni medicali în maghiară (sau în swahili ori bahasa indonesia)?

    3. „rezidentiatul se sustine in limba romana”
    Ar trebui să se poată susţine şi în maghiară.

    4. „Ideea ca absolventii ar merge sa profeseze in Ungaria nu mai este atractiva”
    E totuşi o piaţă serioasă, cu un PIB similar cu al României. Dar putem face abstracţie, no problem.

    5 (legat de 1). „Un medic care a invatat medicina in limba romana si stie limba maghiara, se descurca foarte bine cu pacientii maghiari, care nu folosesc termeni de specialitate pentru a-si explica suferinta.”
    Similar, un medic care a învăţat medicina în limba HU şi ştie limba RO [fără jdemii de termeni de specialitate învăţaţi pe de rost], se descurcă foarte bine cu pacienţii RO, care nu folosesc termeni de specialitate pentru a-şi explica suferinţa.

      • Faptul că medicii originari din România îşi găsesc de lucru în alte ţări europene sugerează că pentru integrarea într-o echipă cu altă limbă de lucru nu este necesar studiul la facultate în respectiva limbă. Desigur, sunt necesare cunoştinţe lingvistice, dar achiziţionarea lor extra-UMF pare să funcţioneze bine mersi.

      • si cine il obliga? si de ce ar vrea? Dl.Vlaston, aceasta dezbatere a avut loc acum 20 de ani in Quebec. Tot atat de sterila: si la nivelul capetelor patrate din politica si la nivelul expertilor in orice. Cine s-a hotarat sa nu vorbeasca si sa practice in engleza asa a facut si invers. Cui le-a fost mai bine si cui nu a ramas ca materie rpima pt. aceeasi politcieni si aceeasi experti.

    • Pt. Filip

      Urmand logica Dvoastra de la pct.1, in Romania sunt circa 45000 de medici. La o populatie maghiara reprezentand 6,5% din populatia tarii, este nevoie de (hai sa luam cifra rotunjita) circa 3000 de medici. In ultimii 22 de ani, la sectia maghiara din cadrul UMF au absolvit medicina circa 200 de studenti/an (ce au urmat cursurile in limba maghiara si activitatile practice in limba romana). deci vorbim de circa 4400 de medici vorbitori de limba maghiara. Unde mai este cerere pt. dansii??? Si tineti cont ca nu am vorbit de faptul ca, pe langa Harghita si Covasna, unde sunt majoritari, in rest doar alte 3-4 judete mai, au, conform rezultatelor provizorii ale recensamantului 2012, populatie maghiara peste 20%. Chiar daca am ajunge la standardele europe de 1 medic la circa 200 de locuitori (nu un medic la 450-500 locuitori, cum e in Romania de azi), tot am acoperi necesarul pe piata muncii de medici vorbitori de limba maghiara in circa 5 ani. Iar apoi, vorba Dlui Vlaston, as vrea sa ii vad profesand in Bucuresti sau Craiova, fara a stapani terminologia in limba romana…:))
      Singurul raspuns logic ar fi, in opinia mea, ca UDMR vrea scolarizarea de medici pentru Ungaria pe banii statului roman…

      • UMF Davila Bucureşti pare să producă 800 de absolvenţi finanţaţi de la buget, plus cei cu taxă: http://www.umf.ro/index.php/ro/admitere.html
        Punând la socoteală celelalte centre universitare, presupun că cei 200 de absolvenţi maghiari de care ziceţi nu vor avea probleme mai mari decât miile de absolvenţi români. Posibil ca toţi să intre în şomaj, indiferent de limba maternă, desigur.

      • daca nu puneti alaturi si cifrele din HU ramanem la stadiul de vorbe goale. Amintesc ca in Germania „ossies” nu sunt bine vazuti in landurile vestice. Si nici secuii nu sunt primiti cu covor rosu cand se duc sa profeseze in HU. NB. Cel mai usor e sa-l banuiesti pe cel din fata de relele pe care tu le-ai face daca ai fi in locul sau.

      • ”Singurul raspuns logic ar fi, in opinia mea, ca UDMR vrea scolarizarea de medici pentru Ungaria pe banii statului roman…”
        Chiar asa? Uitam ca in ultimii ani au plecat din Romania peste 30 000 de medici in toata Europa? Ce inseamna asta? Ca Europa si-a pregatit medicii pe banii statului roman ?
        Atat timp cat esti roman, indiferent de originea etnica, si platesti taxe statului roman , statul este dator sa-ti asigure accesul la scolarizare. Ulterior, e problema statului roman daca e in stare sa te tina in Romania sa profesezi, in conditiile in care piata muncii in Europa,cu mici exceptii, este libera.

  5. Apropos de abordari europene.
    O abordare europeana ar fi sa se asigure studentilor ce doresc neaparat sa studieze medicina in intregime in limba maghiara, burse de studiu in Ungaria la universitati maghiare de elita (Semelweiss, Pecs, Debrecen etc), in cuantumul calculat conform nevoilor reale ale comunitatii maghiare. Vorbim deci de circa 100 de studenti medicinisti pe an, la o taxa medie de studii de 8000 de euro/an + 200 euro/luna bursa de studii =10400 de euro/an. Asta ar insemna un eform minimal pt. statul roman (putin peste 1 milion de euro pe an) si s-ar evita tensiunile interetnice inerente segregarii iminente a saloanelor si clinicilor universitare.
    Ce credeti, UDMR AR FI DE ACORD??? Sincer ma cam indoiesc, altele sunt obiectivele lor reale…
    Desigur, ca stat as propune cele de mai sus, daca si guvernul maghiar ar fi de acord sa acorde burse pt. studiu in Romania, in conditii similare, cetatenilor maghiari de etnie romana din zona Gyula (circa 150000, dupa unele surse), ce nu au niciun astfel de drept, intr-o Ungarie „europeana”.

  6. Sa faca invatamant superior in ce limba o fi. Pana la urma, decide viitorul student daca are un motiv serios sa invete in limba respectiva.

    Cat timp banii investiti in unitatea de invatamant superior sunt privati insa.

    Daca vorbim insa de banul public (universiatit de stat), invatamantul superior nu poate fi decat in limba romana. Sensul unei limbi nationale este de a asigura comunicarea intre cetateni.

    Inteleg invatamant in alte limbi ale minoritatilor cat timp e vorba despre promovarea specificului cultural (adica scoala generala, primii 1-2 ani de liceu eventual). Cred chiar ca ar trebui sprijinite mai mult astfel de unitati scolare. E in interesul tuturor ca sa pastram cat mai mult din specificul cultural al minoritatilor.

    Dar universitatea platita din banii din impozitele mele trebuie sa respecte Constitutia, adica limba nationala e limba romana.

    Politica exceptiilor mici, sa nu se vada obiectivul final este una marsava. Daca domnii din UDMR doresc o Romanie federala, sa spuna acest lucru foarte clar sa poata fi discutat.

    Franta pune semnul egal intre limba franceza si cetatenia franceza, iar ce se intimpla cu bascii din Franta, doar ei pot sa o spuna.

    Sa o scurtez: pe bani privati sa faca invatamant in ce limba vor, voi aclama. Dar nu pe banii mei.

    • Catre dedalus..
      Stimate domn,
      Evident aveti dreptate cand afirmati ca limba oficiala este limba romana. Dar nu vad de ce legati atat de strans limba oficiala de invatamant (cu exceptia obligativitatii predarii limbii romane in scoala si a bac-ului in limba romana), atunci cand exista facultati cu predare in limba engleza, franceza (economie, stiinte administrative etc.) si a caror fiintare nu am observat sa va inflameze in halul asta….si nu vorbesc despre facultati private, ci linii de studii in cadrul universitatilor de stat. Asadar, engleza nu supara, maghiara e buba…Oare nu ar trebui sa le propuneti britanicilor, americanilor, canadienilor si statelor africane unde engleza e limba oficiala sa finanteze aceste facultati, ca doar limba oficiala e romana, iar dvs, din banii platiti sub forma de taxe si impozite nu vreti sa finantati scoli in limba maghiara. Insa si cetatenii romani de etnie maghiara platesc impozite. Nu vorbesc despre ponderi aici, dar macar ati putea sa va nuantati pozitia.
      Cat despre Franta, ea a si trecut la nuantari…la limbi regionale, etc. Tinand cont de punctul de plecare (cetatenie=nationalitate) progresele sunt uriase si acolo.

  7. Incep prin a-mi cere scuze anticipat pentru ceea ce voi spune, dar asta e, nu stiu altfel:
    Cainele moare de fuga, iar d-tra d-le profesor, de grija rezidentilor medici maghiari. Da lasati-i pe ei sa decida ceea ce considera ca e bine sau rau. Statul trebuie sa ofere oportunitati egale conationalilor, indiferent de etnie. Aici nu vorbim de unul sau doi, vorbim de peste un milion de oameni care au aspiratiile lor, care doresc sa-si dezvolte educatia propriilor copii in limba materna. Nu vad ce e rau in asta. Cand eram copil, eram obligat de sistemul de invatamant sa invat limba rusa. Nu stiam atunci ca e limba lui Pushkin sau alui Dostoievski, o percepeam ca fiind limba cuceritorului. Va asigur ca maghiarii care vor dori sa-l citeasca pe Eminescu in limba romana o vor face fara sa-i obligati d-tra sau eu. Pana atunci, ei trebuie sa faca ce cred de cuviinta, iar noi sa facem asa fel ca limba romana sa merite a fi invatata de ceilalti pentru frumusetea ei, si nu pentru faptul ca asa vrem noi romanii. Pana una alta, se pare ca atat noi, cat si ungurii, invatam engleza!

  8. De ce nu puneti toata legea? Iarasi mintiti oamenii:
    Art 132 (5) spune in felul urmator:
    „Prin exceptie de la prevederile alin.2, in situatii temeinic justificate, Guvernul, la propunerea MECTS, poate infiinta facultati, in cadrul universitatilor de stat, cu consultarea senatului universitar”
    Adica, NU trebuie aprobarea senatului…

  9. „Art. 123. — (1) Autonomia universitară este garantată prin Constituție. Libertatea academică este garantată prin lege. Instituțiile de învățământ superior se organizează și funcționează independent de orice ingerințe ideologice, politice sau religioase.”

    Sa adaugam acest articol al LEN la cele deja mentionate…..

    • Vad ca si tie, ca si autorului articolului va place sa luati in serios numai anumite aspecte ale legii.
      La art. 123 in continuare:
      (2) Autonomia universitară dă dreptul comunității universitare să își stabilească misiunea proprie, strategia instituțională, structura, activitățile, organizarea și funcționarea proprie,
      gestionarea resurselor materiale și umane, cu respectarea strictă a legislației în vigoare.
      (3) Aspectele fundamentale ale autonomiei universitare se exprimă în Carta universitară, aprobată de senatul universitar, în concordanță strictă cu legislația în vigoare.

      Adica autonomia universitara nu poate incalca sub nici o forma prevederile legii educatiei…

      Restul sunt povesti pentru copii. Ca e bine sau nu pentru maghiari dracu stie. Dar ca nu se respecta legea educatiei asta este adevarat. Motiv pentru care carta nu este aprobata nici pana in acest moment si UMF Targu Mures risca sa ramana fara finantarea de baza…

      • Cred ca sunteti degraba varsator de singe. Eu nu am comentat in nici un fel. Am adaugat doar, un articol de lege, nu in totalitate. Daca cineva este nemultumit de ce se intimpla la Tg. Mures, sa se adreseze CEMU. Cu aceasta ocazie poate imi spune si mie cineva ce sanctiuni primeste ministerul pentru ca nici la aceasta data, cei de la Tg. Mures nu au carta…..

      • Stimate Dle Alexandru,
        Prin postarea Dvoastra, citez

        „(3) Aspectele fundamentale ale autonomiei universitare se exprimă în Carta universitară, aprobată de senatul universitar, în concordanță strictă cu legislația în vigoare.

        Adica autonomia universitara nu poate incalca sub nici o forma prevederile legii educatiei…”

        tocmai ati demonstrat, ceea ce UMF Tg. Mures sustine de multa vreme, ca Legea Educatiei Nationale este neconstitutionala :). Autonomia universitara este garantata de constitutie; daca o lege o incalca flagrant (cum este cazul LEN), lege ce permite astfel de abuzuri grobiane ale politicului asupra mediului academic, ea trebuie atacata la CCR pe motiv de neconstitutionalitate. QED

        • @Cyberul
          Nu vrei sa-l discuti si cu Curtea Constitutionala? Legea a trecut pe acolo si a fost declarata constitutionala… Sau poate tu detii adevarul fundamental…

          @Adrian B. Munteanu
          Situatia este mult mai simpla decat ati crede. Ministerul a raspuns in termenul legal de 30 de zile, degeaba distorsioneaza adevarul Rectorul. Ca atare UMF nu are carta pentru ca nu respecta legea. Neavand carta aprobata toate alegerile au fost ilegale, fapt despre care Ministerul a instiintat de mai multe ori conducerea (acum 10 minute a spus-o chiar rectorul la Antena3 ca a primit patru avertismente). Sanctiunile le-a primit deja UMF, conform celor spuse chiar azi de rector la TV a fost suspendata finantarea de stat conform art 125. a LEN. Credeti ca Ministerul merita sanctionat pentru ca incearca sa aplice legea?

          Si o intrebare retorica? Chiar credeti ca PDL iubeste asa de tare maghiarii? Da, vrea sa ramana la putere dar credeti ca ar accepta orice ce nu este scris negru pe alb in LEN? Chiar credeti?

          • @Alexandru
            Stimate Domn, legea a trecut pe la curtea constitutionala pe niste articole anume (asa e procedura – nu se contesta o lege in ansamblu, ci anumite articole/aliniatele considerate neconstutionale). Nimeni nu s-a gandit atunci sa invoce ca neconstitutionale articolele legate de autonomia universitara, pentru ca nu era in istoria Romaniei vreun precedent in care guvernul sa intre „cu tancul” in organizarea unei universitati. Doar ca acum e clar de ce acele paragrafe au fost puse acolo…tintit. Si se pot invoca oricand pe o lege, in instanta exceptii de neconstitutionalitate.
            PS. Ministerul a intirziat, voit sau nu, aprobarea Cartei. (atunci erau un pic certati cu partenerii UDMR si probabil au vrut sa le dea un semnal :)). Exista un proces pe rol legat de aceasta aprobare tacita, asa ca onor guvernantii NU au voie sa se pronunte despre Carta ca nefiind valida,pana nu se pronunta justitia…Doamne, bine ca suntem in UE si pana si saltimbancii astia trebuie sa respecte separarea puterilor in stat !

          • @ Alexandru,

            Cu privire la prevederile LEN, mie unul nu mi se par deloc simple lucrurile.

            În conformitate cu LEN (Art. 128, pct. 5, 6), dacă în 30 de zile de la data depunerii, MECTS nu transmite un răspuns oficial, se consideră că o Cartă universitară este considerată validată. Se pare că, în cazul Univ. din Târgu Mureş, observaţiile MECTS nu au fost transmise în intervalul celor 30 de zile. Instanţa probabil va decide cine are dreptate.

            Să spunem însă că acest aspect poate fi trecut cu vedere, poate fi înţeles. Să spunem, doar. Nu discutăm aici caracterul etnic sau alte nuanţe mai mult sau mai puţin şovine, ci „respectarea legii”, cum spun domnii politicieni ce ne reprezintă….

            Să revenim puţin asupra Art. 135:
            „(1) Învățământul superior pentru minoritățile naționale se realizează:
            a) în instituții de învățământ superior în cadrul cărora funcționează facultăți/linii/programe de studii cu predare în limba maternă;
            b) în instituții de învățământ superior multiculturale și multilingve; în acest caz, se constituie secții/linii cu predare în limbile minorităților naționale;
            c) în cadrul instituțiilor de învățământ superior pot fi organizate grupe, secții sau linii de predare în limbile minorităților naționale, în condițiile legii.”

            Se remarcă pe de o parte la pct. (1) că „se realizează” iar la pct. (3) că „pot fi organizate”.
            La UMF Tg. Mureş „funcţionează” deja facultăţi/linii/programe de studii cu predare în limba maternă? Dacă aşa ceva nu există, trecem la punctul (2). Ca să se constituie însă o astfel de secţie, trebuie respectate criteriile de calitate ARACIS. Cine ar fi trebuit să le constituie?

            Dacă ajungem la pct (3) remarcăm acel „pot fi” şi „în condiţiile legii”. Iarăşi ajungem la ARACIS.

            „(2) Linia de studiu din cadrul universității multilingve și multiculturale se organizează în departamente. Cadrele universitare aparținând liniei de studiu adoptă și elaborează un
            regulament de funcționare propriu, care stabilește procedurile de alegere și alte aspecte specifice structurilor organizatorice ale liniei de studiu respective în concordanță cu Carta
            universitară, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.”

            Linie de studiu fără departament nu se poate. Dar „(3) Departamentul se înființează, se organizează, se divizează, se comasează sau se desființează prin hotărâre a senatului universitar, la propunerea consiliului facultății/facultăților în care funcționează.”

            Dacă ar fi existat deja „linie de studiu” organizată sub formă de departament, atunci „cadrele universitare” aveau libertatea să se organizeze. Organizarea lor ar fi trebuit să fie în acord cu Carta şi nu viceversa.

            „(3) Secția de studiu este o formă de organizare a învățământului universitar într-o limbă a minorităților naționale, care poate fi instituționalizată, atât la nivelul universității, cât și
            în cadrul unei facultăți, prin departamentul secției, care are în componență programele de studiu și structurile organizatorice aferente. Secțiile beneficiază de autonomie universitară în
            organizarea activităților didactice.”

            Remarcăm din nou acel „poate fi”….dar şi unul din aspectele foarte importante care cred că este la baza acestor discuţii: „autonomia universitară în orgnizarea activităţilor didactice”.

            La pct. (4) mai există un „cui al lui Pepelea”:
            „(5) Finanțarea de bază se calculează după un coeficient mărit pentru studenții care urmează cursurile în limba unei minorități naționale.”

            Facem un salt înapoi la Art. 132.
            „(3) Într-o instituție de învățământ superior de stat, Guvernul, cu consultarea senatului universitar, poate să înființeze și să finanțeze un program de studii sau o facultate cu acele
            programe de studii care răspund unor cerințe stringente de instruire și formare profesională în domenii de interes național. Programele de studii astfel propuse se supun reglementărilor legale în vigoare referitoare la asigurarea calității în învățământul superior.”

            Guvernul „poate” să înfiinţeze un program de studii sau o facultate. La Art. 135 era însă vorba de „linii de studiu” şi de „secţii”. Mai mult, „programul de studiu” trebuie să fi conform cu reglementările privind calitatea. Ajungem tot la ARACIS.

            În loc de încheiere, aduc în discuţie, din nou, prevederea legi care ar fi oferit răspuns la această discuţie, fără intervenţia politicului:
            „(2) Consiliul de Etică și Management Universitar se pronunță asupra litigiilor de etică universitară și are ca principale atribuții:
            …..c) constatarea încălcării de către o instituție de învățământ superior a obligațiilor prevăzute de prezenta lege; ”

            Constatarea încălcării prevederilor Art. 124 din LEN o face to CEMU. „(3) Orice persoană fizică sau juridică poate sesiza Consiliul de etică și management universitar în legătură cu nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 124.”

            Doar că CEMU nu există, la mai bine de 1 an de la intrarea în vigoare a LEN.

            Cine răspunde? Până la finalul acestei zile vom află şi răspunsul la aceste probleme.

  10. Dl. Vlaston, citeva nedumeriri legate de proceduri si LEN.
    La UMF TG Mures au avut loc alegeri. Acestea au avut la baza Carta. Carta trebuia validata/invalidata de catre MECTS in 30 de zile de la depunere, chiar si tacit.
    Pina la momentul alegerilor au fost constatate neconformitati in Carta? Daca DA, de ce s-a permis desfasurarea alegerilor si nu s-a aplicat solutia de la UBB?
    O ultima neclaritate: eu inteleg ca liniile de studiu in univ. multiculturale sunt atributul doar al Senatului. Unde se clarifica in LEN ca linia de studiu se asimileaza Facultatii astfel incit MECTS sa poata interveni legal prin HG?

    • Da, carta continea o gramada de elemente ilegale, motiv pentru care a fost retrimisa de mai multe ori la UMF. Din acest motiv ministerul NU a aprobat demararea alegerilor. Numai ca alegerile se tin la nivel local si conducerea UMF a decis ca nu conteaza ce zice ministerul ei vor face alegerile. Adica nici initial nu au respectat legea, ulterior cand au fost avertizati au mers tot inainte (ca vrednici pioneri, cam toti au fost UTCsti de marca in trecut) si acum aplica politica „cine striga mai tare are dreptate”…
      Jenant…

      • Nu sunteti amabil sa ne spuneti si care sunt acele elemente ilegale din Carta UMF (ca se pare ca sunteti bine informat) ?:). De pilda eu consider ca ministerul a cerut ceva ilegal (numai ca nu sustin neaparat ca am si dreptate): introducerea in carta exclusiv a articolului 135, legat de invatamantul in limba minoritatilor, fara o referire si la celelalte articole din LEN, care garanteaza dreptul comunitatii academice de a hotara structura organizatorica (adica daca ar fi fost 1, 10 sau 100 de departamente maghiare). Uitati-va in LEN, acolo este stipulat clar ce trebuie obligatoriu sa contina Carta unei universitati, iar acolo nu se specifica ca trebuie inclus obligatoriu si celebrul articol 135 al UDMR! :) daca neiincluderea in carta a ceea ce voia „musai” UDMR e „ilegalitatea” de care vorbiti, lasati-o moarta. Vorbim aici pe lege, nu din auzite…

        • Daca cititi cu atentie LEN o sa aflati ca autonomia universitara se exercita doar in conditiile respectarii LEN. Tot acolo aflati ca art. 135 nu spune ca se POATE infiinta linie sau sectie ci TREBUIE infiintata linie SAU sectie. Da, structura este decisa de senat dar DUPA ce s-a creat ori linia, ori sectia. Iar conducerea a refuzat sa includa in carta vreuna din ele…

          Legat de afirmatia „Uitati-va in LEN, acolo este stipulat clar ce trebuie obligatoriu sa contina Carta unei universitati”:
          Art 123. „(3) Aspectele fundamentale ale autonomiei universitare se exprimă în Carta
          universitară, aprobată de Senatul universitar, în concordanţă strictă cu legislaţia în vigoare.”
          Art 128. „(4) Carta universitară nu poate conţine prevederi contrare legislaţiei în vigoare.
          Nerespectarea legilor în conţinutul Cartei universitare atrage nulitatea de drept a actului respectiv.”
          Art. 207. „(7) Procesul de stabilire şi de alegere a structurilor şi funcţiilor de conducere la nivelul universităţii, al facultăţilor şi departamentelor trebuie să respecte principiul reprezentativităţii pe facultăţi, departamente, secţii/linii de predare, programe de studii, după caz, şi se stabileşte prin Carta universitară.”

          Pai daca tu ai refuzat sa aplici Art 135 atunci carta respecta legea? Cum ai inclus tu structura si alegerile in carta daca din start ai refuzat sa ai „sectii/linii de predare”?
          PS. Considerati ca langa fiecare articol al unei legi ar trebui inclus un mica atentionare de genul „si acest articol trebuie aplicat”?

          • @Mihai
            Scuze pt. raspunsul tardiv, dar unii mai si muncesc :).
            Senatul UMF ar fi fost de acord cu solicitarea MECTS de a introduce in carta articolul 135, DACA se introduceau simultan si celelalte aspecte din LEN, nu numai acel articol. Practic maghiarii doreau sa se introduca in carta, pe baza articolului 135, cate departamente voiau ei, organizate cum voiau ei, cand de fapt legea stipuleaza la articolul 133 ca departamentele se infiinteaza, desfiinteaza, comaseaza etc doar cu aprobarea majoritatii Senatului, nu exact cum vrea o minoritate, fie ea si „etnica” din Senat.
            Guvernul si MECTS pe de alta parte au facut in ultimele 8 luni nenumarate presiuni asupra Senatului UMF, lucru de neconceput intr-o tara civilizata, pt. ca acesta sa accepte in totalitate cerintele maghiarilor (era sa zic ale UDMR)…de aici si respingerea tuturor propunerilor de carta facute de UMF, cata vreme ele nu corespundeau 100% cu cerintele maghiarilor. Ca sa intelegeti macar in parte presiunile facute, e suficient sa spun ca stiu de la un membru al Senatului UMF ca un profesor maghiar l-a sunat chiar in timpul unei sedinte de Senat pe vicepremierul Marko Bela, care in timpul aceleiasi sedinte l-a sunat imediat pe rector, amenintandu-l ca daca nu face cum cer maghiarii, vor fi consecinte grave atat pentru el cat si pt. universitate.
            Vi se pare OK o astfel de abordare???

  11. jalnic popor si tot jalnic parlament are.

    Nu sunt in stare romanii sa scape de udmr. Sunt foarte dezbinati.

    De ce nu se unesc sa faca legi bune si simple si transparente. Fara udmr.

    Ungurii au facut mult rau in Banat si Ardeal. Maghiarizare fortata, masacre in timpul razboiului, batut steagul in spate la romani cu piroane, batut crucea in spate si in 1784 la Alba-Iulia.

    Dar cred ca romanii isi merita soarta si si-au pierdut deja tara, care-i in mana strainilor.

  12. @ Alexandru,

    Cu privire la prevederile LEN, mie unul nu mi se par deloc simple lucrurile.

    În conformitate cu LEN (Art. 128, pct. 5, 6), dacă în 30 de zile de la data depunerii, MECTS nu transmite un răspuns oficial, se consideră că o Cartă universitară este considerată validată. Se pare că, în cazul Univ. din Târgu Mureş, observaţiile MECTS nu au fost transmise în intervalul celor 30 de zile. Instanţa probabil va decide cine are dreptate.

    Să spunem însă că acest aspect poate fi trecut cu vedere, poate fi înţeles. Să spunem, doar. Nu discutăm aici caracterul etnic sau alte nuanţe mai mult sau mai puţin şovine, ci „respectarea legii”, cum spun domnii politicieni ce ne reprezintă….

    Să revenim puţin asupra Art. 135:
    „(1) Învățământul superior pentru minoritățile naționale se realizează:
    a) în instituții de învățământ superior în cadrul cărora funcționează facultăți/linii/programe de studii cu predare în limba maternă;
    b) în instituții de învățământ superior multiculturale și multilingve; în acest caz, se constituie secții/linii cu predare în limbile minorităților naționale;
    c) în cadrul instituțiilor de învățământ superior pot fi organizate grupe, secții sau linii de predare în limbile minorităților naționale, în condițiile legii.”

    Se remarcă pe de o parte la pct. (1) că „se realizează” iar la pct. (3) că „pot fi organizate”.
    La UMF Tg. Mureş „funcţionează” deja facultăţi/linii/programe de studii cu predare în limba maternă? Dacă aşa ceva nu există, trecem la punctul (2). Ca să se constituie însă o astfel de secţie, trebuie respectate criteriile de calitate ARACIS. Cine ar fi trebuit să le constituie?

    Dacă ajungem la pct (3) remarcăm acel „pot fi” şi „în condiţiile legii”. Iarăşi ajungem la ARACIS.

    „(2) Linia de studiu din cadrul universității multilingve și multiculturale se organizează în departamente. Cadrele universitare aparținând liniei de studiu adoptă și elaborează un
    regulament de funcționare propriu, care stabilește procedurile de alegere și alte aspecte specifice structurilor organizatorice ale liniei de studiu respective în concordanță cu Carta
    universitară, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.”

    Linie de studiu fără departament nu se poate. Dar „(3) Departamentul se înființează, se organizează, se divizează, se comasează sau se desființează prin hotărâre a senatului universitar, la propunerea consiliului facultății/facultăților în care funcționează.”

    Dacă ar fi existat deja „linie de studiu” organizată sub formă de departament, atunci „cadrele universitare” aveau libertatea să se organizeze. Organizarea lor ar fi trebuit să fie în acord cu Carta şi nu viceversa.

    „(3) Secția de studiu este o formă de organizare a învățământului universitar într-o limbă a minorităților naționale, care poate fi instituționalizată, atât la nivelul universității, cât și
    în cadrul unei facultăți, prin departamentul secției, care are în componență programele de studiu și structurile organizatorice aferente. Secțiile beneficiază de autonomie universitară în
    organizarea activităților didactice.”

    Remarcăm din nou acel „poate fi”….dar şi unul din aspectele foarte importante care cred că este la baza acestor discuţii: „autonomia universitară în orgnizarea activităţilor didactice”.

    La pct. (4) mai există un „cui al lui Pepelea”:
    „(5) Finanțarea de bază se calculează după un coeficient mărit pentru studenții care urmează cursurile în limba unei minorități naționale.”

    Facem un salt înapoi la Art. 132.
    „(3) Într-o instituție de învățământ superior de stat, Guvernul, cu consultarea senatului universitar, poate să înființeze și să finanțeze un program de studii sau o facultate cu acele
    programe de studii care răspund unor cerințe stringente de instruire și formare profesională în domenii de interes național. Programele de studii astfel propuse se supun reglementărilor legale în vigoare referitoare la asigurarea calității în învățământul superior.”

    Guvernul „poate” să înfiinţeze un program de studii sau o facultate. La Art. 135 era însă vorba de „linii de studiu” şi de „secţii”. Mai mult, „programul de studiu” trebuie să fi conform cu reglementările privind calitatea. Ajungem tot la ARACIS.

    În loc de încheiere, aduc în discuţie, din nou, prevederea legi care ar fi oferit răspuns la această discuţie, fără intervenţia politicului:
    „(2) Consiliul de Etică și Management Universitar se pronunță asupra litigiilor de etică universitară și are ca principale atribuții:
    …..c) constatarea încălcării de către o instituție de învățământ superior a obligațiilor prevăzute de prezenta lege; ”

    Constatarea încălcării prevederilor Art. 124 din LEN o face tot CEMU. „(3) Orice persoană fizică sau juridică poate sesiza Consiliul de etică și management universitar în legătură cu nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 124.” Inclusiv MECTS trebuie să sesize CEMU dacă se încalcă Art. 125….

    Doar că CEMU nu există, la mai bine de 1 an de la intrarea în vigoare a LEN.

    Cine răspunde? Până la finalul acestei zile vom află şi răspunsul la aceste probleme.

    • @Adrian B. Munteanu
      Prea aveti tendinta de a complica si acolo unde este clara situatia.
      1. Da, conform Art. 135. este atributia senatului de a infiinta o linie SAU o sectie, insa una din cele doua trebuie facute. Senatul UMF a refuzat ambele in contradictie cu legea. Culmea, nici unul din cele doua (din moment ce nu s-a cerut initial sa se modifica limba) nu are nevoie de acreditare ARACIS.
      2. Guvernul nu poate infiinta linii sau sectii de studiu, numai facultate. De aceea nici nu se discuta acum despre altceva. Numai unii dezinformati in televiziuni vorbesc de linii de studii. Guvernul discuta despre infiintarea unei facultati.
      3. Daca infiintezi o facultate trebuie obligatoriu acreditare. DAR nu inainte, ci dupa. Poate sa vina ARACIS si sa dea de ex. acreditare provizorie daca considera ca nu sunt indeplinite conditiile pentru acreditare finala.

      Adica, in lupta lor pentru putere, conducerea actuala a blocat infiintarea unei linii de studiu care nu necesita acreditare si care de fapt nu schimba cu absolut nimic situatia de pana acum de la UMF impiingand situatia pe teritoriul Guvernului. Iar acum vin si striga pierdem acreditarea… Cine i-a impins aici? Va zic eu… prostia lor umana…

  13. @Cyberul
    1. Legal situatia este simpla. S-a invocat neconstitutionalitate LEN ca atare. Din moment ce LEN a fost declarat constitutional de CCR nu mai poti sa cer CCR sa se pronunte din nou. Si mai simplu: odata ce o lege a trecut pe la CCR degeaba ti-ai dat seama ca nu iti plac alte articole din ea pentru ca nu o mai poti trimite inapoi.
    2. Raspunsul nu a venit intarziat (rectorul pur si simplu minte pentru a manipula opinia publica, vezi si declaratiile purtatorului de cuvant al ministerului).
    3. Da exista un proces pe rol pe care nici macar cei de la UMF nu cred ca pot s-o castige, pur si simplu trag de timp. Numai ca intre timp Ministerul a trecut legal la sanctiuni si daca mai trag mult de timp s-ar putea sa nu mai fie UMF.

    Adevarul este: conducerea actuala a gestionat complet aiurea totul. Daca acceptau 1-2 departamente, asa cum scrie legea, si care oricum nu au nici o putere reala, nici nu intra in discutie facultate separata sau invatamant in limba maghiara. Acum urla din rasputeri pentru ca au realizat ce au facut, daca se creeaza o facultate ei pierd puterea…

    • Daca raspunsul a fost sau nu intarziat, deci carta este sau nu aprobata tacit, va decide instanta, nu eu si nici macar Dvostra (adevarul e ca rapunsul a venit in a 31 zi pe fax, intr-o vineri seara la ora 18:00 – data si ora de pe fax, din ce imi spun sursele de la UMF). Ca atare, rectorul nu minte si e grav sa acuzati pe cineva de minciuna fara probe. Omul respectiv vorbeste cu hartiile in fata…Dvoastra fabulati; iar instanta urmeaza sa se pronunte.
      Daca totusi, contrar opiniei Dvoastra, instanta da dreptate UMF, sper ca realizati faptul ca tot acest castel de nisip construit de UDMR va fi maturat!
      Apropos de UDMR, afirmati, citez
      „Da exista un proces pe rol pe care nici macar cei de la UMF nu cred ca pot S-O castige”.
      Dat fiind faptul ca limba maghiara nu are genuri si deci, implicit, e mai greu in traducerea in romana de facut distinctia intre „S-O” si „SA-L”, nu cumva va cheama Sandor?!? :D. Nu ca as avea ceva cu asta, dimpotriva, o spun doar de dragul dezbaterii…ca sa nu para ca pozati in „romanul impartial”…
      Cu stima,

  14. Domnule Vlaston,

    citez de la Dvs: „Un medic care a invatat medicina in limba romana si stie limba maghiara, se descurca foarte bine cu pacientii maghiari, care nu folosesc termeni de specialitate pentru a-si explica suferinta.”

    In schimb, pacientii romani folosesc termeni de specialitate pentru a-si explica suferinta, nu?

    Asta ca fapt divers. De fapt, aici este vorba de insusirea unui material vast (pentru ca medicina nu consta doar in insusirea termenilor de specialitate) ceea ce se face cel mai usor in limba materna a individului.

  15. Dl. Alexandru.

    Poate ca este asa cum spuneti dvs. si complic prea mult lucrurile acolo unde ele sunt simple. Este o problemă de înţelegere din partea mea. Dar dialogul poate să mă dumirească.

    Eu înţeleg însă şi că:
    „Art. 125. — (1) În cazul în care se constată nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 124, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului sesizează senatul universitar în termen de 30 de zile de la data constatării. Dacă în termen de 3 luni de la data sesizării, universitatea continuă să nu respecte obligațiile prevăzute la art. 124, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului aplică, în termen de maximum 6 luni de la data sesizării inițiale a senatului universitar, una sau mai multe dintre următoarele măsuri: (…)
    (2) Constatarea încălcării obligațiilor prevăzute la art. 124 se face de către Consiliul de etică și management universitar (…)”

    Sper să nu spuneţi acum că HG-ul de astăzi a avut la bază şi consultarea cu senatul celor de la Tg. Mureş, aşa după cum spune tot LEN că ar trebuie să fie prin celebrul Art. 132. pct. 5.
    Este un Senat în afara Legii? Atunci ce a făcut MECTS pentru a se ajunge la respectul legii? Oricum privim lucrurile consultarea cu UN Senat nu a avut loc.

    Ştiţi vreo sancţiune pe care ar trebui să şi-o acorde MECTS pentru că au trecut cele 8 luni de la intrarea în vigoare a Legii şi încă sunt regulamente care nu au fost publicate?

    Este foarte posibil să nu transmit ceea ce doresc să transmit: o lege, se aplică. Indiferent dacă place sau nu tuturor. Dar să aibe prevederi clare şi sistemul să nu se clatine la orice strănut…..

  16. @Alexandru
    Daca raspunsul a fost sau nu intarziat, deci carta este sau nu aprobata tacit, va decide instanta, nu eu si nici macar Dvostra (adevarul e ca rapunsul a venit in a 31 zi pe fax, intr-o vineri seara la ora 18:00 – data si ora de pe fax, din ce imi spun sursele de la UMF). Ca atare, rectorul nu minte si e grav sa acuzati pe cineva de minciuna fara probe. Omul respectiv vorbeste cu hartiile in fata…Dvoastra fabulati; iar instanta urmeaza sa se pronunte.
    Daca totusi, contrar opiniei Dvoastra, instanta da dreptate UMF, sper ca realizati faptul ca tot acest castel de nisip construit de UDMR va fi maturat!
    Apropos de UDMR, afirmati, citez
    “Da exista un proces pe rol pe care nici macar cei de la UMF nu cred ca pot S-O castige”.
    Dat fiind faptul ca limba maghiara nu are genuri si deci, implicit, e mai greu in traducerea in romana de facut distinctia intre “S-O” si “SA-L”, nu cumva va cheama Sandor?!? :D . Nu ca as avea ceva cu asta, dimpotriva, o spun doar de dragul dezbaterii…ca sa nu para ca pozati in “romanul impartial”…
    Cu stima,

    • Gresit, sunt roman. Daca vrei trimite-ma din nou la scoala sa invat mai bine limba romana. Legat de asta doua observatii:
      1. Chiar credeti ca toti romanii scriu corect si daca cineva greseste trebuie sa fie ungur?
      2. Daca te rog nu-mi trimiti ceva linkuri unde gasesc un roman impartial legat de acest aspect? Sau maghiar?

      Sursele tale sunt gresite. Multe cadre didactice din UMF au vazut hartiile, chiar si cele pe care rectorul le ascunde presei. In intervalul de 31 de zile de care zice rectorul de fapt a mai avut loc un intreg schimb de replici intre minister si UMF. Aceste hartii evident nu le mai arata rectorul. Si ei stiu ca nu au nici o sansa in instanta dar trag de timp, poate-poate pica guvernul, cade bomba atomica, etc.
      Si da, rectorul minte din cand in cand (daca nu-ti place cuvantul hai sa spunem ca distorsioneaza adevarul). Vrei un exemplu? Ieri seara la Antena 3 a afirmat in direct (si de nenumarate ori la alte posturi, cauta putin prin stirile de pe net) ca la ultimul concurs pe post la 6 posturi scoase pentru maghiari nu s-a prezentat nimeni. Din documentul care exista si acum pe situl UMF (http://www.umftgm.ro/fileadmin/materiale/concurs_posturi/rezult_conc_did_Medicina_2011.pdf, singurul examen din ultimii 3 ani) reiese ca numai la 3 posturi nu s-au prezentat candidati din care la pozitia 6 postul este intr-adevar pentru predare curs in limba maghiara, celelalte in schimb nu au legatura cu maghiarii: la poz. 8 este asist. universitar (lucrarile practice sunt in romana, la angajare nu este criteriu daca stii sau nu limba maghiara, decat de la sef lucrari in sus) iar la poz. 24, stiintele motrititatii nu exista deloc invatamant in limba maghiara (este strict in romana totul cu acreditare provizorie). Tu cum ai numi afirmatia rectorului cum 1=3=6? Nici macar nu minte intr-un mod destept, daca in 5 minute gasesc dovada pe situl UMF…

      • 1. Nu v-am acuzat ca nu stiti/nu vorbiti bine romaneste. Doar m-a distrat faptul ca in postarea Dvoastra apare o greseala pe care concetatenii maghiari, chiar si cei care vorbesc fluent limba romana, o fac frecvent datorita specificului limbii lor materne. De aici presupunerea (fara umbra de jignire – sper ca ati inteles asta) ca ati fi maghiar.
        2. Da, exista nenumarate exemple de romani care se straduiesc sa fie impartiali (fara ghilimele), incercand cu onestitate sa puna in balanta argumentele ambelor parti. Va dau doar un link din multele existente, doar asa, de dragul dezbaterii. Forumul academic roman, unde o serie de universitari distinsi, incearca cu onestitate sa inteleaga ce se intampla si care sunt dedesubturile acestor implicari, fara precedent in istoria Romaniei,ale politicului in viata (autonomia) universitara.
        http://www.forumul-academic-roman.org/cgi-bin/yabb25/YaBB.pl?num=1179164591/1250#1250
        3. imi permit si eu sa va cer sa imi trimiteti un link cu intelectuali maghiari facand acelasi lucru…pe cat posibil impartial :D

  17. Dl. Vlaston

    Puteţi să explicaţi următoarele?

    În anexă HG există coloana „Acreditare (A) sau Autorizare de funcționare provizorie (AP)”.
    Facultatea de Medicină și Farmacie figurează cu: Asistenţă medicală generală ( în limba maghiară) AP; Medicină (în limba maghiară) A; Medicină (în limba engleză) A; Farmacie (în limba maghiara) AP; Moaşe AP.

    Exista deci, o Facultate de Medicină, în limba maghiară? Dacă DA, pentru ce atâta agitaţie? Dacă NU, cum se face că deja are specializări acreditate? (pe situl UMFTGM nu există Facultatea de Medicină și Farmacie, poate este o omisiune a lor…..)

  18. @ Alexandru

    „DAR, proasta sau nu este o lege. Ne smulgem parul si ne crucim legat de unele aspecte care nu pot fi aplicate. Insa ce se poate aplica trebuie aplicat. Ori, legat de crearea liniei sau a sectiei in limba maghiara legea este foarte clara”..

    Pornesc de la cele scrise mai sus de dvs., cu o menţiune în ceea ce mă priveşte. Nu crearea unei linii de predare sau a unei facultăţi în limba unei minorităţi mă interesează. Dacă statul aşa a decis într-o lege, să facă educaţie cum doreşte! Mă interesează pentru moment doar legea. Iar aici sunt în contradicţie cu dvs.

    LEN, ca ideal, este frumoasă. Dar când o lege funcţionează cu sincope în momentul în care o aplici, nu cred că este o lege bună. A aplica doar „ce se poate aplica” şi a aştepta să se rezolve şi celelalte, este o abordare mioritică. Este ca şi cum am construit un pod pe care trebuie să treacă preponderent camioane dar, pentru că am greşit proiectul iniţial, acceptăm că este folositor totuşi pentru că circulă căruţele pe acel pod. În viitor, poate se va rezolva şi problema camioanelor….Acum să ne mulţumi cu 2-3 căruţe….

    Am încercat să evit emiterea de opinii asupra UMF si sa ma limitez doar asupra procesului în sine. Din acest motiv am intrebat: daca cei de la Tg. Mures nu au respectat legea si trebuie sanctionati, cei de la MECTS ce sanctiuni primesc pentru ca nu respecta legea? „în termen de 8 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi”….

    Vă propun să mergem mai departe cu studiul de caz, reluînd ce am scris mai sus. Spune legea că înfiinţarea unei facultăţi se face cu consultarea Senatului. S-a realizat acest lucru? Dacă nu s-a realizat pe motiv că senatul nu este recunoscut, este legală HG?
    Asociaţi „Nota de fundamentare” a HG cu „situații temeinic justificate”?
    „Proiectul de act normativ, iniţiat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, a fost discutat cu instituţia de învăţământ superior şi cu consultarea Consiliului Naţional al Rectorilor, după care a fost înaintat spre analiză şi avizare la ministerele implicate: Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Justiţiei. ”

    Chiar aşa stau lucrurile? Ce treabă are CNR? Unde scrie în LEN că CNR este parte la astfel de decizii?

    Nu există CEMU. Dar tot legea spune că CEMU are ca atribuţii exact situaţia de la Tg. Mureş. Eu, s-au dumneavoastră, dacă suntem nemulţumiţi putem apela la prevederile LEGII! Şi mai departe ce facem? Nimic. Discutăm, ne dăm cu părerea pe aici sau prin alte părţi…
    Ca mecanism de funcţionare aş mai aduce în discuţie şi alocarea locurilor în funcţie de „clasificarea şi ierarhizarea programelor”. Parcă aşa se afirma, nu?

    În încheiere, „root cause analysis” şi nu transformarea excepţiilor în reguli generale.

    • @Adrian B. Munteanu
      Imi place sincer sa discut cu Dumneavoastra pentru ca reusiti sa-mi oferiti argumente care sa ma convinga.
      1. Da, sunt de acord cu ceea ce spuneti despre aplicabilitatea LEN, aveti dreptate. Dar, ce propuneti? Sa nu se aplice deloc legea? Care este metoda legala prin care propuneti sa se faca acest lucru? Sau aplicam ce se poate, ceea ce, inca o data, accept argumentele Dumneavoastra, nu este corect. Si inca ceva. Desi sunt roman si pe mine ma deranjeaza CUM aplica legea UMF din Tg. Mures. Unele articole sunt aplicate (de ex. in prima sedinta dupa intrarea in vigoare a LEN au pensionat profesorii care aveau 65 de ani ca acum sa aflam – au aparut normele metodologice – ca de fapt nu trebuiau pensionati in timpul anului si ca 2% puteau sa ramana), altele nu. Cine decide ce aplica?
      2. Sunt de acord cu Dumneavoastra ca din moment ce MECTS nu a elaborat normele metodologice si nu a creat comisiile specificate de LEN trebuie sa raspunda. Dar cum raspunde MECTS este treaba legiuitorului. Si eu nu am spus ca nu trebuie sanctionat MECTS ci doar am argumentat ca MECTS a actionat in litera legii cand a trecut la sanctiuni la UMF.
      3. Da este o situatie bizara in care consultarea obligatorie ar trebui sa se desfasoare cu un senat dizolvat ilegal si se desfasoara cu un senat ales ilegal. Aici iarasi e gresita legea. Dar stiti de ce? Pentru ca nici legiuitorii (care in paranteza sa fie spus scriu legile cu posteriorul) nu s-au gandit ca in momentul in care ai articole din lege care nu sunt permisive ci obligatorii cineva va indrazni sa nu le aplice, nu s-au gandit ca daca Ministerul spune ca alegerile sunt ilegale si trebuie oprite ele pot continua, etc.
      4. Eu chiar as fi mai rau decat Dumneavoastra legat de argumentarea HG. Legea spune ca facultatile se infiinteaza in interes national. Unde este aici interesul national? Nicaieri, in Romania exista doar interese personale si de partid in politica. Doar ca revenind la argumentatia mea de la punctul anterior ce cale de rezolvare vedeti? Da, stiu, rezolvarea unei ilegalitati nu se poate face cu o alta. Dar in viata reala in politica asa este. De altfel cei care acuza UDMR de santaj uita prea rapid ca acum o saptamana Romania a facut exact acelasi lucru (si foarte corect) cu Serbia, culmea, tocmai pentru obtinerea unor drepturi pentru minoritati. Asa este politica, Dumnezeu sa ne fereasca. Si sa nu credeti ca nu asa este si altundeva.

      Si in final, da, cred cu totii argumentam cam degeaba pe o lege proasta din multe puncte de vedere.
      ps. nu stiu ce se intampla cu comentariile, nu apar intotdeauna in ordine, raspunsul Dumneavoastra din 14 apare mai sus decat argumentarea mea initiala din 13. E greu dde legat astfel o conversatie sanatoasa.

  19. @ Alexandru

    Mulţumesc pentru dialog.

    Ce aş propune?
    „Cineva” cu mintea limpede şi fără parti -pris-uri politice/personale/profesionale ar fi trebuit să citească şi să înţeleagă acestă lege. Să înţeleagă care este ordinea priorităţilor şi care sunt acele controale (legislaţie secundară) fără de care nu se poate funcţiona corect. Fără „hei rup”. Ce argumente solide există pentru graba cu „clasa pregătitoare” în condiţiile în care sunt şcoli cu vărsătoare în curte şi fără apă? (Poate fi doar percepţia mea subiectivă) De ce ar trebui finanţat cu un coeficient mărit învăţământul în limbile minorităţilor? Consumă mai Mult curent în amfiteatre? Au nevoie de alte materiale didactice? Salarizarea este diferită? De ce să nu salarizăm diferit şi profesorii de limbi străini, mergând pe aceeaşi logică?

    Nu doresc a se da o tentă şovină afirmaţiilor mele. Din contră, aş prefera ca pe lumea asta oricine să poată învăţa orice, oricând. Consider că pe „cunoaştere” nu ar trebui să fi enici un fel de monopol.

    Mă deranjează însă „miticismele”, „şolticăriile” şi descurcatul prin cârpeală. Sau vorba reclamei…las că merge şi aşa.

    Dacă tot învăţământul superior a fost etichetat, in corpore, drept „mafiot”, „fabricant de diplome”, „plin de clanuri” etc.. îmi doresc ca şi MECTS să răspundă pentru greşelile comise. Dacă „ăia” sunt murdari, daţi dovadă voi că sunteţi nepătati! Reparaţiile prin „cârpeală” nu rezolvă situaţia. Excepţiile trebuie tratate prin excepţie.

    MECTS a acţionat în litera legii când a sancţionat UMF-ul? Din modul în care înţeleg eu spiritul şi litera LEN, nu cred! Nu poate face aşa ceva până nu se pronunţă CEMU :D! Aşa scrie în lege: MECTS se sesizează-CEMU constată!

    CE este în „curtea” UMF, eu nu ştiu. Din această cauză nici nu comentez. Dacă s-a greşit, ar trebui ca legea să îmi pună la dispoziţie mecanismele de control şi sancţiuni. Le avem, dar nu funcţionează! Cine răspunde? Nimeni!

    (nici eu nu inteleg logica postarii comentariilor….)

    • @Adrian B. Munteanu
      Pornesc de la doua afirmatii scrise de Dumneavoastra….
      “Cineva cu mintea limpede şi fără parti -pris-uri politice/personale/profesionale ar fi trebuit să citească şi să înţeleagă acestă lege. Să înţeleagă care este ordinea priorităţilor şi care sunt acele controale (legislaţie secundară) fără de care nu se poate funcţiona corect. Fără hei rup.” respectiv „Mă deranjează însă “miticismele”, “şolticăriile” şi descurcatul prin cârpeală. Sau vorba reclamei…las că merge şi aşa.”
      Sa stiti ca si pe mine ma deranjeaza, zilnic. Numai ca trebuie sa fiti de acord ca ceea ce spuneti nu este limitat doar la educatie, asa este toata politica in Romania, asa functioneaza totul in Romania. Si atunci intrebarea este de ce ne revoltam mai mult legat de aceste aspecte cand este vorba de minoritatea maghiara? Ieri seara a fost mai mult circ mediatic decat in momentul in care s-au taiat salariile sau cand a aparut clasa pregatitoare (intamplator si eu am copil la varsta la care va trebui sa-l dau la clasa 0).Bine ca s-a facut noapte si toata lumea s-a culcat pentru ca pe la ora 12 noaptea maghiarii deja au furat nu numai Tg. Mures dar si UBB si tot Ardealul (cel putin conform celor afirmate de „distinsi” profesori de drept si politicieni).
      Legat de ce se plateste mai mult pentru invatamantul in limba minoritatilor raspunsul trebuie sa fie diferentiat. In invatamantul primar si pana la cel liceal exista ore in plus care trebuie sa fie tinute de profesori in plus (limba materna) si care trebuie sa fie platite. Si NU, nu consuma mai mult curent, nu au salarii mai mari. In invatamantul universitar insa nu are nici un sens aceasta reglementare pentru ca limba minoritatilor nu este o materie in plus. Interesant insa ca UMF Tg. Mures de fapt nu reclama acest lucru pentru ca ii convine. Plateste acelasi salariu pentru un profesor care sa tina cursurile in limba maghiara dar primeste mai multi bani adica obtine un excedent. De fapt ii convine sa tina cat mai multi studenti maghiari pe locuri bugetate.
      Eu intrebarea l-as pune altfel. De ce plateste statul atat de putin pentru un student romana creand un sistem la limita sustenabilitatii financiare? Mai mult cand o sa dispara finantarea pe cap de student si se va introduce o finantare bazata pe calitate si nu pe cantitate?

  20. Am prezentat articolul cu CEMU de 10 ori pentru ca „nu putem aplica ce se poate aplica” fara sa „aplicam ce trebuie aplicat”. Mi-am asumat riscul de a fi plictisitor sau iritant, atit fata de dvs. cit si fata de ceilalti cititori.. HG-ul nu este dat in respectul legii si nici nu rezolva situatia. Ma intreb atunci la ce foloseste. inchei spunind ca nu am pretentia nici ca inteleg corect lucrurile, nici ca eu am dreptate si dvs. nu. In lipsa „contactului direct” fiecare are intelegerea sa.
    Imi reprosati ca incerc sa complic lucrurile? Nu cred. . Am citat din declaratiile ministrului. Acestea sunt intr-adevar complicate…..
    Accept „eticheta” pe care mi-o atribuiti. Si nu incerc sa va schimb perceptia in ceea ce ma priveste. O lege este buna cind nu are ca rezultat ceea ce se intimpla in aceste zile.
    . Inchei spunind ca am scris asumindu-mi identitatea. Ma indoiesc ca dvs. ati facut acelasi lucru. Chiar si cu aceasta indoiala, va multumesc pentru dialog. Internetul ofera ocazia unora sa fie ceea ce, in alte conditii, nu au curajul sa fie.

  21. Dl. Vlaston,

    In opinia mea, toate acestea au o singura radacina: implicarea politica in educatie. De fapt, toate aceste „anomalii” precum si cele care au rezultat in urma „clasificarii” arata ca LEN nu a atins esenta, ca exista aspecte fara mecanisme de control, iar acolo unde acestea exista, Ministrul nu le aplica! De exemplu, cresterea finantarii s- a realizat de fat prin alocarea unui numar mai mare de locuri….

    Exista autonomie acolo unde nu prea este nevoie de ea. Exista in schimb un centralism excesiv tocmai in zonele in care ar trebui sa se manifeste autonomia institutionala.

    Imi cer scuze pentru repetarea, poate excesiva a CEMU. Nu am auzit insa nici o referire publica, a nici unui reprezentant MECTS! Nu am auzit/citit nici o explicatie cu privire la inexistenta acestuia la peste un an de la intrarea in vigoare a LEN!

    Interlocutorul nostru @Alexandru concluzioneaza ca va disparea UMF TG Mures., ca efect al acestei lupte. Poate, desi nu cred ca se va intimpla acest lucru. Dar daca, totusi, acesta va fi rezultatul „respectarii legii”, de ce este o tragedie?
    Pentru mine, esenta problemei nu este „Facultatea in limba maghiara”, ci un conflict, o problema cea a rezultat in urma aplicarii (poate incorecta) a legii. Imi doresc insa, ca in loc de declaratii de presa si talk showuri mai mult sau mai putin avizate, sa vad „spiritul si litera legii” functionind pentru noi toti. Macar o data!

  22. Îngustarea accesului pe piaţa muncii este o problemă strict a absolvenţilor respectivi. Nu văd de ce ar fi interesaţi ceilalţi, care nu intenţionează să urmeze facultatea în limba maghiară, de asta. De fapt pentru ceilalţi e chiar bine să aibă mai puţină concurenţă pe piaţa muncii!
    Apropo de problemele cu separarea şcolilor despre care aminteşte Lili, interesant că aceleaşi probleme apăreau şi la Chişinău, în 1989. Acolo moldovenii cereau şcoli separate, iar părinţii şi copii de la secţiile ruseşti cereau să se păstreze şcolile mixte: http://wp.me/pjejF-3mt

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro