marți, mai 30, 2023

Felicitari, Cristian Preda! Stiinta politica si spiritul societatii deschise

Politolog de aleasa tinuta, respectat profesor, comentator si filosof politic, activ europarlamentar, format in traditia aroniana, discipol al lui Pierre Manent, Cristian Preda a publicat la Polirom o carte incitanta, temeinica si vie. Mi-a trimis manuscrisul in forma finala acuma cateva saptamani, l-am citit cu enorm interes, am scris cateva randuri care apar pe coperta a patra. Recomand cu caldura acest volum, o carte inteligenta, dezinhibata, onesta si de o indubitabila actualitate. Se intreaba Cristian Preda, si ne intrebam si noi impreuna cu el, cum pot fi “impacate” momentele de cezura, uneori brutala si violenta, chiar sub forma diktatului, a ucazului extern, cu cele de continuitate, de normalitate democratica? Sunt alegerile suficiente pentru a considera o comunitate politica drept democratica? Exista diferente substantiale, chiar calitative, intre electocratii si democratii?

Urmaresc scrierile lui Cristian Preda inca de inceputul anilor 90. Stiu ca avem de-a face cu un ganditor liberal in sensul cel mai autentic al cuvantului. Un ganditor care respinge apriorismele facile si cliseele sterile. Ceea ce-mi place in scrisul lui Cristian Preda este o seninatate calma, un refuz al stridentelor dogmatice, al lozincilor grabite si patimase. Asemeni lui Aron, pe care il admira, Cristian Preda este un spectator angajat. Nu-si tainuieste optiunile, dar este mereu deschis dialogului. Nu este un dezabuzat negativist, un cinic profesionist (si oportunist), ci un constructor, un om care crede in rationalitatea actiunii politice. Nu se aventureaza in generalizari, incarneaza exemplar spiritul societatii deschise. Om de centru-dreapta, stie sa nu devina profet, oracol ori guru. Se ocupa de, vorba lui Alexandru Paleologu, lucrurile intr-adevar importante, nu cade (o spun autocritic) in capcana polemicilor fara sens cu diversii nimeni.

Am scris aici despre Ovidiu Trasnea, despre compromisurile sale, despre abdicarile din epoca, despre mostenirea lasata in stiinta politica romaneasca, ca si despre efortul, din pacate nu tocmai reusit, de a mentine o minima demnitate epistemologica in conditii de suprema infamie. Cristian Preda vine din alta directie, alta a fost formatia sa, nu a avut de-a face cu “Stefan Gheorghiu”, a participat la geneza unei noi politologii, sincrona cu metodologiile occidentale, de-marxizata, dezideologizata si emancipata de balastul unui trecut ignobil. A fost un noroc istoric pe care l-a onorat. Asemeni profesorului sau, Pierre Manent, asemeni unor Pierre Hassner, Jeffrey Isaac, Claude Lefort, Cornelius Castoriadis, Mark Lilla, Marcel Gauchet si Piere Rosanvallon, Cristian Preda vede in chestiunea totalitarismului o tema decisiva a filosofiei politice. Aceasta noua carte confirma pe deplin vocatia unui politolog de exceptie.

Cristian Preda sondeaza relatia dintre vot si putere de la 1831 pina in prezent, evidentiind elementele care dau sens sinuoasei istorii politico-electorale: „normalizarea” votului, „domesticirea” autoritatii si democratizarea. Adresat deopotriva politologilor si istoricilor, volumul depaseste registrul comparatiei dintre regimul actual si cele care l-au precedat, oferind raspunsuri la o serie de intrebari precum: ce sens au cele 101 alegeri organizate de la 1831 pina in zilele noastre? Ce legatura poate fi intre deputatii „tinutasi” din Regulamentul Organic si obsesia uninominalului din anii 2000? Arderea unui Regulament considerat prorus la 1848 si preambulul Constitutiei de la 1952 care aplauda victoriile URSS sint parte a aceleiasi istorii? Vidul constitutional de la 23 august 1944 si cel din decembrie 1989 sint oare comparabile ca efect? Dar influenta Palatului in vremea monarhiei si cea a Cotroceniului dupa 1989?

„Nimeni nu cunoaste mai bine si mai profund decit profesorul Cristian Preda aventurile spatiului electoral romanesc din ultimele aproape doua sute de ani. Inarmat cu o redutabila cultura comparativa, atent la detalii, dar si la semnificatiile de lunga durata ale diverselor momente istorice explorate, autorul ne ofera un fascinant si indispensabil manual interpretativ al vietii politice romanesti de la debutul modernitatii democratice si pina astazi.” (Vladimir Tismaneanu)

http://www.polirom.ro/catalog/carte/rumanii-fericiti:-vot-si-putere-de-la-1831-pina-in-prezent-4330/

http://cristianpreda.ro/2011/10/21/6806/

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

  1. Nu-l cunosc pe D-l Cristian Preda, am citit, aleatoriu, incidental (deci nemetodic) cite unele dintre ale sale aparute pe net; de aceea nu pot aprecia, nu ma pot pronunta in ce masura d.sa
    „incarneaza exemplar ceea ce Pascal numea esprit de finesse”. Ce pot sa spun insa , cu siguranta, este ca in viziunea pascaliana exista o differenta intre l’esprit de Géométrie et l’esprit de finesse si ca, luate individual, fiecare e incomplet, „pacatuieste” fata de un esprit de justesse. Ideal ar fi un mariaj al lor, aceste doua tipuri de spirit fiind intrucitva complementare. Personal n-as crede ca, in ordine pascaliana, atribuind cuiva doar calitatile unuia dintre aceste spirite celui in caz i s-ar face neaparat un compliment. Concret, iata cum Pascal insusi gaseste inconveniente unora inzestrati cu esprit de finesse: „…les fins qui ne sont que fins ne peuvent avoir la patience de descendre jusqu’aux premiers principes des choses spéculatives et d’imagination qu’ils n’ont jamais vues dans le monde et dans l’usage.” Parca nu suna tocmai a deplin compliment.

  2. Imi pare rau, domnule Tismaneanu. Cristian Preda nu este discipolul lui Pierre Mannet, ci numai unul dintre fosti doctoranzi a lui Mannent. Care este ” l’esprit de finesse” in cele trei-patru volume jurnalistice si atacuri de circumstanta care l-au consacrat pe Cristian Preda?

    • In primul rand, e vorba de Pierre Manent. Nu cunosc „atacurile de circumstanta”, am citit cartile si studiile lui Cristian Preda, inclusiv teza de doctorat despre Jacques Rueff si liberalismul disperarii. Viziunea lui Cristian Preda despre conditia tragica a liberalismului este de inspiratie aroniana, dar si inrudita cu ideile lui Manent ori ale ganditoarei americane Judith Shklar. Sper ca teza sa fie publicata cat mai curand in romaneste, este o lucrare deopotriva originala si substantiala. Ganduri bune.

  3. 1. Nu stiu ce a mai ramas sau ce va mai ramane din „spiritul societatii deschise”, in noile conditii, ale terorismului fara frontiere, ale crizei, devenite aproape fara frontiere pentru natiunile care s-au legat cu franghia globalismului sau dupa decretarea esecului multiculturalismului. Privind la cum unii s-au ferecat cu sapte lacate (si nu ma refer numai la problema vizelor), in timp ce aceiasi predica pentru altii ideologia societatii deschise, sincer, mi se pare ca aceasta a devenit mai mult o chestie speculativa, care tine de cinism si ipocrizie…

    2. „(…) nu cade (o spun autocritic) in capcana polemicilor fara sens cu diversii nimeni.” In timp ce democratia in mod cert nu este aroganta (este o conditie de existenta), se pare ca unii se revendica in mod fals de la spiritul puterii demos-ului, din moment ce se supraordoneaza unei pretinse „turme profane” (sau „stupid people”, cum parca am mai auzit, candva). La buna gandire!

    • „Franghia globalismului” este o metafora indrazneata, nu stiu daca si justificata semantic. Societatea deschisa, pe care unii ganditori o numesca societatea decenta, este aceea in care individul nu este umilit, ori mai precis spus, in care demnitatea sa este cat mai putin lezata. In textul meu ma refer la polemici sterile cu persoane care practica metoda distrugerii in efigie a preopinentului, atacul ad hominem, nicidecum la inutilitatea dialogului civilizat. Proba o gasiti chiar aici :)

      • 1. O.K., acceptand ca respingeti unul dintre cele trei argumente, raman celelalte doua, incontestabile si, prin urmare, deloc de neglijat. Totusi, v-as ruga sa observati ca nu am vorbit de globalizare, ca proces obiectiv (tehnologic, comunicational etc.), ci de globalism, care tine de subiectivitatea politica. Din acest ultim punct de vedere, cred ca veti fi de acord ca cele mai putin afectate de criza (pentru a evita sa vorbesc de cele grav afectate, pentru ca si pentru mine este stanjenitor sa le mentionez!) au fost si sunt tarile care si-au cultivat o identitate puternica, fara a-si multiplica excesiv dependentele de ceilalti, tocmai aceasta suma excesiva de legaturi reprezentand terenul pe care efectele de antrenare si de propagare ale crizei s-au manifestat nestanjenit.
        2. Ideile „societatii deschise” au avut rolul lor istoric in demantelarea totalitarismului, o stim prea bine de la Karl Popper, pentru a aminti doar un nume, dar, din pacate, conceptul nu mai este suficient pentru a explica remanenta sau recurenta unor stari injositoare la adresa omului inclusiv in acest tip de societate. Demnitatea, cum foarte bine ati observat, lipseste din ceea ce astazi numim drepturile omului, demnitate pe care capitalismul asa-zis liberal si statul minimal o refuza celor mai multi, sub aspectul unei vieti decente, al unui standard economic decent.
        3. Nu cred ca cei care nu ne impartasesc punctele de vedere sunt „diversii nimeni” si nici nu mi se pare onest sa le punem obiectiile pe seama unor pretinse atacuri ad hominem, cand de fapt acestea sunt reactii la idei, fapte sau, uneori, comportamente…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Vladimir Tismaneanuhttp://tismaneanu.wordpress.com/
Vladimir Tismaneanu locuieste la Washington, este profesor de stiinte politice la Universitatea Maryland. Este autorul a numeroase carti intre care "The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century" (University of California Press, 2012), "Lumea secreta a nomenclaturii" (Humanitas, 2012), "Despre comunism. Destinul unei religii politice", "Arheologia terorii", "Irepetabilul trecut", "Naufragiul Utopiei", "Stalinism pentru eternitate. O istorie politica a comunismului romanesc", "Fantasmele salvarii", "Fantoma lui Gheorghiu-Dej", "Democratie si memorie" si "Reinventarea politicului. Europa de Est de la Stalin la Havel". Este editor a numeroase volume intre care "Stalinism Revisited", "The Promises of 1968", "Revolutiile din 1989" si "Anatomia resentimentului". Coordonator al colectiilor "Zeitgeist" (Humanitas) si "Constelatii" (Curtea Veche). Co-editor, impreuna cu Dorin Dobrincu si Cristian Vasile, al "Raportului Final al Comisiei Prezidentiale pentru analiza dictaturiii comuniste din Romania" (Humanitas, 2007). Co-editor, impreuna cu Bogdan Cristian Iacob, al volumului "The End and the Beginning: The Revolutions of 1989 and the Resurgence of History" (Central European University Press, 2012). Co-autor, impreuna cu Mircea Mihaies, al volumelor "Vecinii lui Franz Kafka", "Balul mascat", "Incet, spre Europa", "Schelete in dulap", "Cortina de ceata" si "O tranzitie mai lunga decat veacul. Romania dupa Ceausescu". Editor, intre 1998 si 2004, al trimestrialului "East European Politics and Societies" (in prezent membru al Comitetului Editorial). Articolele si studiile sale au aparut in "International Affairs" (Chatham House), "Wall Street Journal", "Wolrld Affairs", "Society", "Orbis", "Telos", "Partisan Review", "Agora", "East European Reporter", "Kontinent", "The New Republic", "New York Times", "Times Literary Supplement", "Philadelphia Inquirer", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Contemporary European History", "Dilema Veche", "Orizont", "Apostrof", "Idei in Dialog" , "22", "Washington Post", "Verso", "Journal of Democracy", "Human Rights Review", "Kritika", "Village Literary Supplement" etc. Din 2006, detine o rubrica saptamanala in cadrul Senatului "Evenimentului Zilei". Colaborator permanent, incepand din 1983, al postului de radio "Europa Libera" si al altor radiouri occidentale. Director al Centrului pentru Studierea Societatilor Post-comuniste la Universitatea Maryland. In 2006 a fost presedintele Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania. Intre februarie 2010 si mai 2012, Presedinte al Consiliului Stiintific al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER). Doctor Honoris Causa al Universitatii de Vest din Timisoara si al SNSPA. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Universitatii Maryland.

Carti noi

Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și Țării Românești

 

Carti noi

„Jurnalul de doliu scris de Ioan Stanomir impresionează prin intensitatea pe care o imprimă literei, o intensitate care consumă și îl consumă, într-un intangibil orizont al unei nostalgii dizolvante. Biografia mamei, autobiografia autorului, atât de strâns legate, alcătuiesc textul unei declarații de dragoste d’outre-tombe, punctând, în marginea unor momente care au devenit inefabile, notele simfoniei unei iremediabile tristeți… vezi amanunte despre carte
 „Serhii Plokhy este unul dintre cei mai însemnați experți contemporani în istoria Rusiei și a Războiului Rece.” – Anne Applebaum
În toamna anului 1961, asasinul KGB-ist Bogdan Stașinski dezerta în Germania de Vest. După ce a dezvăluit agenților CIA secretele pe care le deținea, Stașinski a fost judecat în ceea ce avea să fie cel mai mediatizat caz de asasinat din întregul Război Rece. Publicitatea iscată în jurul cazului Stașinski a determinat KGB-ul să își schimbe modul de operare în străinătate și a contribuit la sfârșitul carierei lui Aleksandr Șelepin, unul dintre cei mai ambițioși și periculoși conducători sovietici. Mai multe…
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro