joi, martie 28, 2024

Felicitari, Mircea Mihaies! Nevrozele si pasiunile detectivului Marlowe

Motto: „I have lived my life on the edge of nothing.”–Raymond Chandler

Ce poate fi mai placut decat sa te bucuri de succesul binemeritat al unui bun prieten? Sa fii incantat cand vezi ca opera sa este recunoscuta nu doar in tara, ci si in comunitatea intelectuala internationala? Sa saluti acest lucru cu bucurie si sa participi din suflet la un moment sarbatoresc? Aceste simtaminte le traiesc acum, cand cartea lui Mircea Mihaies despre metafizica detectivului Marlowe a aparut in engleza, la editura Rowman and Littlefield (Lexington Books). O carte subtila, intensa ideatic si psihologic, de un rafinament indubitabil, critica literara de inalta clasa.

Strania, obscura lume a lui Chandler, cu vampe, escroci, gangsteri sarmanti si afaceristi venali, o succesiune de scene filmice (ganditi-va la Bogart, ganditit-va la Tarantino), mai degraba decat o conventionala inaintare catre deznodamant, catre dezlegarea misterului, este reconstruita cu minutie empatica si cu o admirabila capacitate de a surprinde ambiguitatea, clarobscurul, ratacirile fatale si promisiunile secrete ascunse intr-un pahar de whiskey si in eterna tigara. Marlowe este. intr-adevar, detectivul metafizic, citeste poezie, joaca sah, bea de stinge. E melancolic si trist, ca un bulevard din Los Angeles la ceasul inserarii. Ca Rick in „Casablanca”. Mircea Mihaies a scris de fapt o estetica a literaturii pulp.


Nu este catusi de putin usor sa ajungi sa publici o carte despre literatura americana in America, oferta este imensa, competitia este extrem de dura. Tocmai de aceea, mi se pare demna de toata lauda aceasta aparitie editoriala. Sper ca si alte carti ale lui Mircea Mihaies si nu doar ale sale sa vada lumina tiparului aici. Se scriu lucruri minunate in romaneste, ele trebuie cunoscute si promovate. Dincolo de acrelile unora sau altora, valoarea razbeste intotdeauna.

Raymond Chandler and Philip Marlowe come to life in Mircea Mihaies’s hugely enjoyable and scholarly read. A book for scholars, whiskey-drinking private eyes, and machine-gun molls alike. (Clive Bloom, Middlesex University)

Intelligent, lively, and always right on target, Mihaies’s book is a splendid introduction to Raymond Chandler’s work. A must read for lovers of detective fiction and of smart literary criticism. (Thomas Pavel, University of Chicago)

Mircea Mihaies has given more than a comprehensive account of a literary genre and one of its most successful exemplars, Raymond Chandler’s crime fiction. He also writes with erudition and passion, and his book is jam-packed with analytic detail, while never losing sight of the larger picture, which is about more than just detective stories, and even more than just literature. Bold in claims, „The Metaphysics of Detective Marlowe” is a reflection on the complicated relation between social morality and individual conscience, as well as virtue and vice in American modernity. (Andreea Deciu Ritivoi, Carnegie Mellon University)

A brilliant Central European intellectual, Mircea Mihaies is a literary critic situated in the great tradition of Lionel Trilling and Edmund Wilson. He innovatively recreates the harrowing universe of detective Marlowe and invites us to visit a labyrinth of haunting shadows, dark neuroses, and compulsive passions. A fresh and inspiring perspective, free of any obscure jargon and full of original insights. (Vladimir Tismaneanu, University of Maryland, author of „Stalinism for All Seasons: A Political History of Romanian Communism”)

About the Author

Mircea Mihaies is professor of English and American literatures at the University of the West, Timisoara, Romania, and the director of its American studies MA program. He is a four time recipient of the prestigious Romanian Writers’ Union prize for literary criticism.

http://www.amazon.com/The-Metaphysics-Detective-Marlowe-Death-Dealing/dp/0739186574

http://www.vintagelibrary.com/pulpfiction/introduction/What-Is-Pulp-Fiction.php

Pentru editia originala a cartii:

http://www.polirom.ro/catalog/carte/metafizica-detectivului-marlowe-2842/

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. Ca un mare admirator al lui Chandler nu pot decat sa ma bucur :). Se pare ca se vinde si bine, in amazon.com este aproape stock out la 75US$.
    Marlowe a fost un imens succes comercial, recitesc cu placere putinele dar intensele romane ale lui Chandler, creatorul detectivului ‘hard-boiled’ si unul din cei mai importanti reprezentanti ai genului ‘noir’.
    A inceput sa scrie si tarziu, aproape de 40 de ani si nu a trait prea mult (un stil de viata asemanator cu al lui Marlowe ;).
    Felicitari lui Mihaies, asta e o carte pentru scriitorii aspiranti, ai ce invata de la Chandler care, ca si Hemingway, avea talentul de a folosi limba engleza intr-un mod foarte expresiv desi succint.

    • si eu fan. Dar noi romanii CITEAM mult. Am senzatia ca succesul lui Chandler e datorat [mai ales?] filmelor cu Humphrey Bogart in rolul Marlowe.
      Bogey era reteta de succes si mai e si azi [singura versiune de Casablanca unanim acceptata]. Scenariile -era si normal- nu respectau romanul decat in linii mari.
      Cred ca la nivel statistic in USA l-au CITIT pe Chandler mult mai putini decat in RO.
      Felicitari lui M.Mihaies!

  2. :) Mi-am adus aminte de lecturile alternative din sesiuni. Benzi desenate (Hugo Pratt, Herge,etc) si carti politiste, de unde nu putea lipsi Chandler.
    Ma bucur pentru Mircea Mihaies si succesul cartii lui

    • Draga Ioana Hincu: doar putintica rabdare: sper ca anul acesta sa-mi apara o carte dedicata eroului-fetis al lui Hugo Pratt, Corto Maltese… Am incheiat-o vara trecuta, trebuie s-o predau curand editurii… Vorba lui Cristi Patrasconiu: avem treaba!

  3. Ca fan din cele mai vechi timpuri al acestui cinic shamus, remarc aspectul de grup al celebrarii. Marlowe in mod cert ar fi fost peste masura de amuzat si ar fi replicat cu un wisecrack la faptul ca Domnul Tismaneanu se citeaza pe sine in marea-i bucurie de a-l vedea pe Mihaies publicat in engleza.
    Pe urma ar fi scos sticla din sertar, ar fi aprins o pipa si s-ar fi uitat lung prin geam. N-avea ce vedea. la viata lui le-a cam vazut pe toate.

  4. Era sa uit. Cel din ilustratie nu este Marlowe. Este doar actorul care l-a jucat in The Big Sleep. In afara de el, inca sapte l-au interpretat in film. Mitchum chiar de doua ori. Faptul ca Wikipedia ilustreaza articolul cu el arata doar ce este Wikipedia si nu ce sau cine este Marlowe.

  5. Strania, obscura lume a lui Chandler, cu vampe, escroci, gangsteri sarmanti si afaceristi venali, o succesiune de scene filmice (ganditi-va la Bogart, ganditit-va la Tarantino), mai degraba decat o conventionala inaintare catre deznodamant, catre dezlegarea misterului, este reconstruita cu minutie empatica si cu o admirabila capacitate de a surprinde ambiguitatea, clarobscurul, ratacirile fatale si promisiunile secrete ascunse intr-un pahar de whiskey si in eterna tigara.

    Ca să migrăm spre contemporani, merită să amintim pe James Ellroy, autorul seriei L.A. Quartet din care face parte si romanul de ficțiune L.A. Confidential, lucrare care a stat la baza filmului omonim a lui Curtis Hanson, cu o distribuție de excepție.

    Marlowe este. intr-adevar, detectivul metafizic, citeste poezie, joaca sah, bea de stinge. E melancolic si trist, ca un bulevard din Los Angeles la ceasul inserarii. Ca Rick in “Casablanca”

    „Trist” îmi sună prea harsh, „melancolic” se potrivește de minune. Fără îndoiala, soarele este un ingredient important al orașului. Alături de palmierii înalți, cu trunchiuri ca niște picioare de elefanți uriași, face parte din fundația caracterului său.

    Felicitări d-lui Mihăieș.

  6. Splendid!, nu putea să existe veste mai minunată pentru cine iubeşte tripleta Marlowe, Chandler şi, evident,…Mihăieş :) !

  7. Astept inca analiza completa a inspectorului San-Antonio (aka Frédéric Dard).
    Daca asta va reuseste, nimic nu va mai sta in cale… nici maar Bérurier!

    Cat despre ” L’Histoire de France vue par San-Antonio „, o recomand sincer in locul manualelor „alternative” cu Andreea Esca ;)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Vladimir Tismaneanu
Vladimir Tismaneanuhttp://tismaneanu.wordpress.com/
Vladimir Tismaneanu locuieste la Washington, este profesor de stiinte politice la Universitatea Maryland. Este autorul a numeroase carti intre care "The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century" (University of California Press, 2012), "Lumea secreta a nomenclaturii" (Humanitas, 2012), "Despre comunism. Destinul unei religii politice", "Arheologia terorii", "Irepetabilul trecut", "Naufragiul Utopiei", "Stalinism pentru eternitate. O istorie politica a comunismului romanesc", "Fantasmele salvarii", "Fantoma lui Gheorghiu-Dej", "Democratie si memorie" si "Reinventarea politicului. Europa de Est de la Stalin la Havel". Este editor a numeroase volume intre care "Stalinism Revisited", "The Promises of 1968", "Revolutiile din 1989" si "Anatomia resentimentului". Coordonator al colectiilor "Zeitgeist" (Humanitas) si "Constelatii" (Curtea Veche). Co-editor, impreuna cu Dorin Dobrincu si Cristian Vasile, al "Raportului Final al Comisiei Prezidentiale pentru analiza dictaturiii comuniste din Romania" (Humanitas, 2007). Co-editor, impreuna cu Bogdan Cristian Iacob, al volumului "The End and the Beginning: The Revolutions of 1989 and the Resurgence of History" (Central European University Press, 2012). Co-autor, impreuna cu Mircea Mihaies, al volumelor "Vecinii lui Franz Kafka", "Balul mascat", "Incet, spre Europa", "Schelete in dulap", "Cortina de ceata" si "O tranzitie mai lunga decat veacul. Romania dupa Ceausescu". Editor, intre 1998 si 2004, al trimestrialului "East European Politics and Societies" (in prezent membru al Comitetului Editorial). Articolele si studiile sale au aparut in "International Affairs" (Chatham House), "Wall Street Journal", "Wolrld Affairs", "Society", "Orbis", "Telos", "Partisan Review", "Agora", "East European Reporter", "Kontinent", "The New Republic", "New York Times", "Times Literary Supplement", "Philadelphia Inquirer", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Contemporary European History", "Dilema Veche", "Orizont", "Apostrof", "Idei in Dialog" , "22", "Washington Post", "Verso", "Journal of Democracy", "Human Rights Review", "Kritika", "Village Literary Supplement" etc. Din 2006, detine o rubrica saptamanala in cadrul Senatului "Evenimentului Zilei". Colaborator permanent, incepand din 1983, al postului de radio "Europa Libera" si al altor radiouri occidentale. Director al Centrului pentru Studierea Societatilor Post-comuniste la Universitatea Maryland. In 2006 a fost presedintele Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania. Intre februarie 2010 si mai 2012, Presedinte al Consiliului Stiintific al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER). Doctor Honoris Causa al Universitatii de Vest din Timisoara si al SNSPA. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Universitatii Maryland.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro