Victorios nevoie mare, Gruia Stoica, omul de afaceri de la Toflea (localitate pe care Hotnews o descrie ca plina ochi de palate cu turnulete), fost afacerist cu fier vechi, este declarat nici mai mult nici mai putin decat noul papa al transporturilor de insusi Ministrul Transporturilor. Nu stiu daca are pantofiori rosii sau mitra, insa mai nou se pare ca are CFR Marfa – desi niste rai de la ProTV- Romania Te Iubesc – spun ca ar fi inceput de la „niste suruburi de la COMAT” (vezi aici – foarte buna resursa pt. aceasta poveste). Ministrul a spus, probabil si el victorios: „Dupa 7 ore de negocieri, a iesit fumul alb. Astazi putem declara un castigator in competitia de la CFR Marfa”. Dar oare Romania iese ea victorioasa din aceasta afacere?
Cine este Gruia Stoica? Conducatorul principalului concurent privat al CFR Marfa, Grupul Feroviar Roman despre care canalele mass-media au gasit niste sumare si dragute informatii. Prima – a reusit sa obtina o asociere cu CFR-ul in care CFR-ul a pus 6.400 de vagoane şi 100 de locomotive, dar nu deţine decât 49% din acţiuni, restul aparţinând GFR, iar exploatarea se face in comun – in sensul ca, in opinia mea, paguba e la stat iar profitul la privat. Asta e ceva obtinut de la Duhul Sfant, prin evlavie si rugaciune, probabil. A doua – intrebati despre acest lucru, reprezentantii companiei GFR au spus ca, in lipsa acestei asocieri,vagoanele ar fi mers la fier. Iata, si milostivenie, deci, nu doar evlavie si rugaciune.
„In loc sa tinem vagoanele si locomotivele si sa le vindem la fier vechi asa cum s-a procedat si in ultima perioada …
– Mai bine le bagam la concurenta?”
A treia informatie este ca actualul director la GFR este fostul director de la CFR Marfa, acuzat de sindicat ca ar fi incercat sa plece cu contracte cu tot insa acesta barfe si urgisiri nu merita a fi luate in seama de crestinii adevarati. A patra informatie – tot de la ProTV – este ca asocierea mai avea o clauza simpatica : vagoanele evaluate, conform bunei traditii, bune de aruncat al fier vechi, trebuiau reparate la firma Grampet, adica tot o firma din constelatia de firme a lui Gruia Stoica. Termenii asocierii erau ca CFR-ul vine cu vagoanele iar GFR-ul cu 42 de milioane de euro, bani de reparatii. Iar banii de reparatii (care reprezinta 51% din asociere) merg tot la firma de reparatii, care este tot a lui Gruia Stoica. A cincea informatie vine sub forma unui citat de la cardinalul cailor ferate principalul sustinator al extradatului si in acelasi timp „tarului” Necolaiciuc (desigur, alaturi de Anca Boagiu, care l-a numit in 200)
Reporter Cosmin Savu (ProTV): Dumneavoastra ce vreti sa-mi spuneti ca cel mai mare transportator privat din Romania a facut loc pe piata stand pe scaun aici si facand propuneri de transport?
Miron Mitrea (PSD, conform Romaniei Libere detinator de vila in Austria, nu doar fost Ministru al Transporturilor ): Nu! S-au dus si au negociat pe cei care erau beneficiarii de transport. Capacitatea unei firme private de a face lobby pe langa o firma de stat sau privata, de a renunta la o companie de stat si de a lua o companie private este mult mai mare decat a unei companii de stat si stiti bine la ce ma refer.” Oare la ce s-o fi referit, la niscaiva tamaieri, incantatii?
Mergem mai departe, a cincea informatie o aflam coroborand trei surse. Conpet S.A., societate controlata cu 58% de Ministerul Economiei este unul dintre marii transportatori de titei, inclusiv pe calea ferata. La un moment dat, conform ProTV , o buclucasa hotarare de guvern stabileste ca, daca vrei contracte cu statul, nu trebuie sa ai datorii la stat – pentru ca, ma intelegeti, statul nu isi doreste ca sa le poti plati inapoi. Astfel, un contract de aproape 49 de milione de euro ajunge la GFR, nu la CFR Marfa. Ca hotararea de guvern a survenit la foarte mica distanta fata de atribuirea licitatiei este o coincidenta. Ca oferta financiara a GFR-ului era cu 5 milioane mai mare decat a CFR-ului este si asta o coincidenta. Ca i-a fost atribuit contractul GFR-ului, aflat pe locul doi, cu ajutorul hotararii de guvern este deja un miracol – precum porumbeii care zboara catre cer la Vatican, dupa ce iese fumul alb.
Sa rezumam. Faci contracte cu statul – profit. Iei vagoane de la stat pentru exploatare, profit. Construiesti operator feroviar – profit. CFR Marfa este insa constant pe pierderi – ghinion si, probabil, blestem. Ca atare, dupa ce aduni profit dupa profit, care e urmatoarea miscare? Evident, preluarea integrala, chiar daca ajungi la 85% din piata. Preluare petrecuta ieri.
Bine, dar cum a fost privatizarea? Prima etapa intr-o privatizare este evaluarea propriilor active. In 2008, directorul de la CFR Marfa imi spunea oficial, in calitate de consilier al premierului, ca nu are resurse sa plateasca taxele necesare pentru intabularea terenurilor. Apoi, nu a fost in stare sa imi confirme in scris cate vagoane si cate locomotive detine. Am aflat cu ocazia privatizarii ca ar fi vorba de 39.000 de vagoane – surprinzator de rotunda aceasta cifra – si 900 de locomotive. De la o emisiune TVR 1 unde a intervenit, alaturi de Radu Soviani si Gruia Stoica am aflat ca CFR-ul avea la Revolutie, conform aceluiasi domn, peste 100.000 de vagoane. Unde a disparut diferenta nu e foarte clar. Avem, insa urmatorul dialog, dintre reporterul ProTV si presedintele Rolling Stock Company, adica al asocierii GFR-CFR, legat de o transformare a 600 de vagoane in 300 de vagoane, din cele 6.400 aportate de CFR in compania comuna.
„S-a vorbit vreo secunda sa nu se taie din aportul in natura adus de CFR?
– Sa nu se taie, nu inteleg intrebarea
– Sa nu ajunga fier vechi
– Va referiti la vagoane taiate? Daca va referiti la acele vagoane taiate, nu este vorba de o casare in sine, este vorba de o transformare.
– Acestor 600 de vagoane li s-a taiat cutia, au fost pastrate boghiurile si osiile si s-a facut un vagon a carui durata de viata s-a inbunatatit cu inca 20 de ani.
– Tot 600?
– Nu, 300. Nu poti sa tai 600 de vagoane si sa faci tot 600.”
Ca atare, se taie cutia de la stat, se pastreaza boghiurile si osiile – se pastreaza adica 51% compania privata- si se face un vagon cu durata imbunatatita. Intrebarea interesanta ar mai fi daca astazi, cand vorbim, toate cele 6.400 de vagoane aportate de CFR se mai regasesc sau nu, fie si in fise de predare la fier vechi.
A doua etapa a privatizarii, managementul la caile ferate in general, nu doar la CFR Marfa. Un director care s-a interesat despre starea Garii de Nord a fost zburat urgent.
A treia etapa a privatizarii – Crin Antonescu spunea ca DNA-ul sa se sesizeze in cazul datoriilor, atacand, cum altfel, Cotroceniul si PDL-ul. DNA-ul nu s-a sesizat, tacerea domneste in continuare. DNA-ul nu a fost nici macar oficial sesizata, dar alminteri rupem televizorul cu declaratii furibunde. Mutarea atentiei de la papa catre episcopi este si ea importanta, mai ales intr-un moment delicat ca acesta:
„Trebuie să existe preocupare pentru modalităţile în care, din 2007 cred, când era pe profit încă, aşa cum ar trebui să fie şi cam sunt astfel de companii în mai toate statele, cum s-a ajuns la o gaură de 400 de milioane în patru ani?. Dacă nu întreprindem niciun demers pentru a vedea unde s-au dus aceşti bani, atunci înseamnă că cineva are ceva de acoperit şi eu cred că într-o ţară în care ni se ţine de dimineaţă până seara predica justiţiei, suntem minţiţi în faţă cu neruşinare şi de Traian Băsescu şi de Monica Macovei şi de către PDL. (…) Vreau să văd totuşi, poate se sesizează cineva la DNA, poate la un alt for, cum s-a ajuns la aceste companii la găuri de sute de milioane de euro pe care le plătim cu toţii. (…) Totuşi, oamenii ăia chiar nu sunt întrebaţi nimic?”, a declarat Crin Antonescu.
Urmatoarele etape? Scriam in articolul pe care il puteti gasi complet aici ca :
Romania negociaza din nou cu spatele la zid catre termenul limita de 20 iunie – termen cunoscut inca din toamna trecuta. Comisia de privatizare a reusit zilele trecute o performanta mondiala : depunerea ofertelor, analiza preliminara si stabilirea listei scurte – trei etape procedurale intr-o singura zi. Asta la cateva zile dupa respingerea in bloc a ofertelor acelorasi trei companii. In alte cateva zile, vor veni ofertele neangajante – teoretic, sute de pagini pentru intocmirea carora ai avea nevoie de minimum 60-90 de zile acces la camera de date si proiectii clare pentru a putea calcula pretul ofertat. Apoi, probabil fix pe 20 iunie se va anunta, dupa o truda indelungata, castigatorul. Jurnalistii descopera deja intelegeri caldute intre CFR Marfa si competitorii care vor sa o achizitioneze. In practica, expertii pe care i-am consultat (investment bankers, avocati, fruntasi ai procedurilor de pe meleaguri dambovitene, dar si straine) spun ca aceste documente complexe puteau fi intocmite in timp util doar daca ofertantii au avut acces informal la datele companiei CFR Marfa S.A., fie prin fosti angajati, fie prin alte modalitati specifice. Oficial, ei au avut acces pentru perioada 1-14 mai, inclusiv adica in weekendul prelungit in care batea vantul prin tot Bucurestiul si toti slujbasii satului erau in concediu. Mai exista si varianta mioritica in care documentele pregatite din timp asteaptau doar lansarea procedurii. Este posibil, insa, ca acei experti sa fie niste nepriceputi iar Ministerul Transporturilor sa stabileasca noi recorduri planetare in materie de eficienta in privatizare.
Documentul relevant il puteti accesa mai jos, de cand ma ocup de privatizare din 2005 nu am auzit niciodata – cu posibila exceptie a unor smenuri din 2003 – de o metoda de privatizare botezata „metoda combinata cu criterii de precalificare, constand in negociere bazata pe oferte preliminare si neangajante,urmata de licitatie cu oferta in plic” . Metoda combinata, carevasazica – combinata bine!
Dupa aceasta procedura demna de un record mondial, care a fost finalul apoteotic, dupa anuntul cu fumul alb facut de ministru? Vedeti aici.
Firma concurenta a GFR-ului s-a retrat, anuntand ca va contesta procedura in instanta, spunand ca au existat un „grad diferit de cunoastere a situatiei de la CFR Marfa”. Diferenta de unde o fi provenind, din duh? Au citat tratament inechitabil, termene nerezonabile, nerespectarea standardelor europene si au amenintat cu un proces, care poate naste la un moment dat penalitati pentru stat. Cu toate aceastea, contractual de privatizare, odata intrat in vigoare si in circuitul civil, adica dupa ce va fi aprobat de guvernul Ponta, nu mai poate fi schimbat nici de Papa Pius.
Ca atare, singura necunoscuta ramane modalitatea de legiferare. Pentru cei care cunosc niscaiva fineturi, Legea 137 a privatizarii nu a fost respectata in acest caz decat daca GFR-ul a depus o oferta finala, neconditionata si irevocabila la aceasta privatizare. In plus, de la H.G. 577 cu privire la normele de privatizare nu se putea deroga decat cu o noua hotarare de guvern – in speta H.G. 46/2013, hotarare de guvern pe care nu o gasesc publicata nicaieri . Aici au fost declaratii contradictorii – ministrul a iesit sa spuna ca daca subsista in continuare conditiile puse in oferta GFR-ului, va anula privatizarea. Se vorbea atunci de 180 de milioane de euro. Intre timp, alte surse vorbesc de peste 200 de milioane de euro, insa nici acesti bani risca sa nu fie incasati la pachet. Cert este ca o iesire din cadrul lui 137 poate fi legiferata post-factum doar prin ordonanta de urgenta si nu doar la nivel de hotarare de guvern, avand in vedere succesiunea actelor guvernamentale.
Carcotasi din piata bancara imi mai spun ca motivul retragerii Donau Finanz – Transferoviar Group ar putea fi inclusiv legat si de refuzul unei banci austrice de a imprumuta o suma atat de mare – 180 de milioane de euro sunt pana la urma foarte multi bani, insa, fiind plecat din tara, nu am reusit a confirma informatia si din a doua sursa. Cert este ca baietii scot fum pe urechi. Ce nu inteleg insa este cine si cum a imprumutat GFR-ul de peste 200 de milioane de euro si daca statul isi va incasa integral banii acestia putini, macar? Exista informatii – vezi aici – care spun ca 202 milioane de euro vor veni catre stat doar pe timp de trei ani, in conditiile platii unui avans de doar 25 de milioane de euro, dar exista si declaratia dlui Gruia in care spune ca va plati cu banii jos. Alte informatii, care ar trebui coroborate, spun ca doar valoarea de fier vechi a celor 39.000 de vagoane ale CFR Marfa depaseste 250 de milioane de euro. Nu stiu cand se vor confirma aceste simpatice informatii esentiale – insa Ministerul Transporturilor este dator cu niste explicatii. Poate si consultantii in privatizare de la Musat si Asociatii,desi poate ei au sfatuit de bine ministerul, mai stii?
Precizez in incheiere, clar ca nu am nimic cu dl Stoica personal, sunt uluit de calitatile domniei sale de descurcaret in „meandrele concretului”. Pana la urma, averea statului trebuie pazita nu de privati, ci de slujbasii statului si de oamenii politici, dar si de opinia publica – in mod cert nu de cei care au relatii contractuale cu CFR Marfa. Ei incearca, evident, sa obtina un profit gras.
Sau poate, pana la urma, tot a iesit fum, cum spune ministrul Fenechiu. In sensul ca nu iese niciodata fum fara foc. Insa, in opinia mea, aceasta privatizare nu e fum, ci e scrum.
omul de afaceri de la Toflea – daca e de la Toflea ce? restul lumii s-a nascut la Versailles?
fost afacerist cu fier vechi – trebuia sa fie fondatorul google? sau facebook?
Ai si tu dreptate.. nu e „fost” afacerist cu fier vechi, si acum tot aia face. Totusi eu nu inteleg de ce ar vrea afaceristul din Toflea sa cumpere ‘asociatul’ care ii garanta lui profitul? Ca doar e clar pentru oricine ca datoriile CFR sunt de fapt profitul altora, nu? Desi, daca as fi afacerist din Toflea cu o asemenea pleasca pe cap (85% din piata), mi-as angaja urgent cativa oameni priceputi, preferabil de prin vestul salbatic, si as pleca in tarile calde sa-mi traiesc restul vietii, preferabil intr-una care nu are acorduri de extradare cu Romania, in cazul in care DNA se va autosesiza inainte sa se prescrie fapta.
Un afacerist de fiare vechi o sa faca ceea ce se pricepe mai bine. Adica o sa vanda chefereul la fiare vechi. E simplu. 39.000 vagoane x 60 t de fier = 2.340.000 tone, 900 de locomotive x 130 t = 117.000 t, in total avem aproape 2,5 mil de tone de fier, basca cupru si alte metale neferoase. 2,5 mil tone x 270 E/tona = 675 milioane Euro. Cu cat se vine chefereu’, 180 de mil?
E simplu. 39.000 vagoane x 60 t de fier = 2.340.000 tone.
Vagoanele sunt incarcate cu fier vechi, sa inteleg. Daca nu, de unde 60T pt. un vagom gol?
„Relu Fenechiu este, fără doar și poate, unul dintre cei mai penali miniștri din Guvernul Ponta. Și asta nu doar la figurat (apropo, e doar impresia mea, sau trenurile au început să întârzie chiar mai mult decât o făceau anul trecut?), ci și la propriu.
Pentru șmenozelile sale din dosarul Transformatorul până și Bruxelles-ul ne-a bătut obrazul că nu suntem foarte cușer să-l lăsam pe Transformerul nostru de Iași în Guvern dacă vrem și noi în lumea bună a Schengenului. În cazul în care ați uitat, Relu al nostru, mare demnitar cu ștaif venit de pe malurile Bahluiului taman pe cele al Dâmboviței să conducă Transporturile, a umblat acum zece ani cu cioara (a se citi transformatorul) vopsită și a tras în piept statul român cu un mizilic 7 milioane de lei. Până pe 4 iulie însă, când se vor susține pledoariile finale în dosar, domnul Fenechiu a venit și astăzi să dea cu subsemnatul la DNA într-un dosar în care un fost secretar de stat e acuzat de scurgere de informații”
Hotul neprins, negustor cinstit. Sau,cu alte cuvinte, pana la o definitiva si irevocabila omul este la fel de cinstit ca dvs, ca mine si ca majoritatea oamenilor. Nu-mi plac procesele mediatice – vreau justitia aia vlaguita si gatuita sa dea un rezultat si abia apoi sa le dam in cap oamenilor. Cum vi se pare de exemplu o situatie in care exista o hotarare definitiva si oamenii sunt in continuare in Parlament sau bine vazuti – Anghel de la BM, Slomon de la Craiova, Nastase, etc.
Articolul e un pic tendentios in acest moment.
OK, omul e tigan, a inceput cu ‘fier vechi cumpaar’, a facut un smen cu suruburi de la COMAT, dar pana la urma nu prea exista milionari in lumea asta mare care sa fi facut averea si sa fi cladit afaceri actionand de la inceput onest si perfect legal.
Fiind onest (imi place sa cred) si lipsit de simtul afacerii, mi-au trebuit multi ani sa pot intelege ca in contextul economic din Romania nu poti sa pornesti niciun fel de afacere daca nu faci niste compromisuri la inceput de drum.
Mai mult, gandeam la fel ca Dvs pana cand i-a vazut declaratiile de la TVR care arata absolut decent si par sa dezvaluie preocupari firesti ale unui om care s-a angajat sa resusciteze un mort.
Eu i-as acorda prezumptia de nevinovatie si m-as bucura sa revitalizeze CFR Marfa.
Pana la urma e clar ca statul a transformat tot ce a gestionat in activitati nerentabile si morman de fier vechi. Valoarea acestor active este numai teoretica, cat timp practic ele erau pasive greu de mentinut la stat.
Multi spun ca numai prin casarea ca fier vechi a parcului CFR Marfa se scot banii. Sa admitem ca ar fi asa (desi cei ce fac astfel de calcule ar trebui s aia in considerare nu numai pretul fierului vechi ci si costurile de dezasamblare a vagoanelor, costul transportului fierului vechi catre client etc). Sunt de fapt convins ca o parte din vagoanele CFR Marfa sunt deja fier vechi si neutilizate de amar de ani.
Dar pe de alta parte e greu de crezut ca GFR a avut in vedere in principal potentialul de fier vechi. Ei sunt deja operatori in Romania, Bulgaria si Ungaria si nu cred ca le-ar prisosi sa se extinda pe baza achizitiilor de la CFR.
In plus am inceput sa-mi doresc sa vad investitotri romani in Romania.
Nu contest nevoia de capital extern, dar nu putem ramane la nesfasit colonie economica, e nevoie sa mai producem si noi plus-valoare care sa inchida ciclul economic pe plan national. E deranjant faptul ca apreciem cand statul roman da derogari si avantaje firmelor straine ce investesc la noi, dar sarim cu totii pe orice investitor roman care nu vine cu aceleasi cereri de facilitati suplimentare.Care investitor roman nu pleaca fara regrete cand firma-mama decide ca e strategic sa faca asta.
De aceea cred ca ar fi bine sa acordam prezumptia de nevinovatie investitorilor romani, chiar daca sunt de nationalitate tigani, unguri, tarari samd si chiar daca or fi inceput mai nebulos afacerile.
Decat sa am o firma aparent bun public dar care e sursa de jaf pentru cei de la putere si de paguba pentru platitorul de taxe, prefer sa o preia unul care a dovedit ca stie ce sa faca in domeniu si are interes privat clar definit inca de la inceput.
Sunteti de o delicioasa naivitate! Sau ar trebui sa spun apetisanta? Stiti bancul cu Bula?
Bula este rugat de taica-su sa il cheme pe veterinar ca sa se ocupe de vaca lor, singura lor resursa de venituri, ca ii vindeau laptele. Bula il intreaba: „Pai tata, eu nu il cunosc pe veterinar, cum dau de el?” „Vezi ca este unul cu halat alb si trusa”. Bun. Bula gaseste si trimite in grajd pe omul cu halat alb, ala se ocupa de vaca, si cand iese, ii spune lui Bula: „Stiu ca sunteti saraci si nu puteti plati. Mi-am oprit si eu un antricot si o vrabioara”.
Mai pe intelesul dvs ca poate nu ati inteles poanta: daca dai CFR-ul pe mana unui fost vanzator de fier vechi, el va trata firma tot ca pe o sursa de fier vechi – uite asa, din reflex.
Nu ati citit cu atentie f. mare. Statul roman a dat derogari si investitorului nostru, ba chiar niste derogari mai importante decat firmelor private din Romania, dupa cate pot sa imi dau seama din ce stiu.
Ciudat de tot ! Cand vin altii din afara ,aplicam principiul ” nu ne vindem tara „,cand privatizarea ramane in tara,tot nu e bine,ceva ,ceva pute,cum e posibil ca un roman sa castige ! Parca avem institutii speciale si de specialitate care sa se ocupe de eventualele nereguli ? Sau poate din start ,Fenechiu trebuie mazilit ? De ce s-au retras ceilalti ofertanti ? Hai sa raspundem si la intrebarile astea ! Si mai e o intrebare : ” PRIVATIZORUL ” Dan Diaconescu mai are vreo treaba cu justitia ,dupa ce a facut circ national si si-a batut joc de soarta unei privatizari si a unor oameni ? Ati mai auzit ceva despre asta ?
Cel mai frumos este ca transferam inca o data un monopol de stat intr-unul privat. Dupa aia, sa va mirati de ce toate marfurile costa mai mult si de ce sintem necompetitivi. Statul roman e unul de imbecili patentati ca si unii din comentatorii de mai sus, pe care i-a apucat nationalismul.
D-le Orasanu, sa va ajut cu niste calcule pentru cat valoreaza vagoanele la fier vechi: 39.000 vgoane x 50 tone/vagon x 300 Euro/tona =585.000.000 Euro. Se scade cca 25 Euro/tona procesarea si transportul fierului vechi pana in port = aprox. 49 mil Euro; 585-49=536 mil.Euro; mai scadem cca 20% (pierderi+comisioane=107 mil), rezulta un venit net de 429 mil Euro. Frumoasa afacere, ce ziceti? Toate astea daca vagoanele se dau la fier vechi, dar sunt multe piese recuperabile, mult mai valoroase decat fierul vechi, care pot ridica cu mult suma de venituri.
Frumoasa afacere, ce ziceti?
Daca nu ma insel, 50 de tone are un vagon de calatori „modern” (http://transport-in-comun.ro/trenuri/vag-cal/vag_20-55.htm). S-a privatizat CFR Marfa, iar un vagon de marfa „obisnuit” (si astea-s de mai multe feluri) are cam 15 tone. Nu stiu de unde a luat dl Orasanu estimarea de 250 de milioane de euro; ZF estimeaza „doar” circa 150 de milioane:
http://www.zf.ro/eveniment/ministerul-transporturilor-privatizeaza-cfr-marfa-la-pret-de-fier-vechi-10540558
Nu ma pricep la vagoane; poate ne lamureste cineva care se pricepe mai bine daca estimarea de mai sus e cat de cat corecta. Oricum valoarea e foarte apropiata de suma tranzactiei; mai vinzi doua-trei terenuri si te-ai scos…
Scuzele mele Tanase, n-am vazut c-ai pus tu deja un calcul. Afacerea e cat se poate de clara si de simpla.
Ati uitat mai oameni buni cum se faceau privatizarile pe timpurile lui Bombo?Eu, fost director, la intreprinderea pe care vreau sa o privatizez(pe care intre timp am devalizat-o de clienti si de personal pentru ca i-am trimis catre firma mea)cumpar societatea ca sa raman si cu terenurile si cladirile companiei.Asa si aici.Vine neica nimeni asta, care culmea are o afacere cu vagoane si locomotive pe care le-a cumparat dupa ce a vandut fier vechi(ma intreb de unde a achizitionat el fierul vechi in cantitati industriale ca sa poata face 4 mil de euro in asa scurt timp)si cumpara (ma rog promite ca o cumpara caci banii ceruti de RELU nu ii are)CFR Marfa.De ce cumpara CFR Marfa un om care are deja o firma de impins vagoane?Ca sa o puna pe picioare???Ca sa bage banii pe care nu ii are intr-o gaura neagra??Ca sa bage in faliment si firmulita lui(care a avut un profitel de 4,5 mil euro fata de 200 mil ceruti de Relu)??Nu domnilor a promis ca o cumpara pentru a o falimenta si a avea el monopol in transportul de marfa pe calea ferata din Romania lui Copy Paste si a lui Relu Transformator.Este simplu.Este ca in povestile nemuritoare din popor in care regina furnica ii promite lui Fat Frumos ca daca o ajuta ii va fi si ea de folos candva.Nici macar nu au capacitatea de a inventa ceva nou in materie de furat si stiti de ce?Pentru ca romanii pun botul la prosteala,cardeala,mangleala si ridica in slavi orice bisnitar facand-ul om de afaceri.
„Fierul vechi” (si, de fapt, si foarte „nou”) l-a „achzitionat” de la SIDEX = ca ASA a ajuns SIDEX inglodat in datorii si nerentabil, de a trebuit sa-l vindem cu un pret mai mic decat o vila de-a lui Mittal! >:
„Toflea” nu e un simplu nume – ci de-a dreptul o sintagma, pentru cei care au capushat SIDEX si pentru un intreg sistem de furt si capushare :D
Ca idee: sunt curioasa daca vreo banca ar accepta drept „garantie” pentru imprumut vreunul din palatzoaiele alea de la Toflea – si care ar fi banca aia atat de fraiera :P
O escrocherie gretoasa marca PNL+PSD, domnule liberal Orasanu.
Cum de te-a uitat kkrau? Pe Blanculescu am vazut ca l-a recuperat Ponta, matale ai ramas cu doar cu speranta?
Ha, ha Razvane, baga ceva critica , baga si ceva de Basescu-Boc-Udrea, ce dracu’ mai omule , vocea care nu critica pe base nu este rasplatita, ai uitat asta?!
Mai Mirciulica, baga tu critica pe care ti-o doresti, eu critic atunci cand consider ca trebuie. Basescu nu are nimic de-a face cu privatizarea asta, ca atare nu e de criticat de aceasta data. Cat despre Antonescu, momentan nici el nu are – daca se face Lege ca sa acopere potlogaria atunci va ajunge in Parlament, dar acum….In plus, cum am spus de atatea ori, mi-am facut jobul ca tehnocrat in guvernul liberal, spre disperarea chiar a unora dintre liberali, daca va uitati prin presa vremii….
Prin anii ’90, Toflea a fost placa turnanta (poate ca mai e nu stiu) a comertului ilegal cu fier vechi din Moldova!. Tot ce s-a cheamat asa numita industrie grea de pe vremea comunismului, si nu mai e, deci tot ce a disparut, a disparut via Toflea. De la CUG Iasi, la Petal Husi si Combinatul Siderurgic Galati etc (as matter of fact quit a few of the top executives of these companies…sunt in puscarie, cu ani grei de executat tocmai pentru „afacerile” pe care le-au avut cu rommii din Toflea-se poate verifica usor! ), tot ce a insemnat mijloc fix ori stoc de materiale, stoc de produse finite (se stie foarte bine ca industria ceausita producea pe stoc, de multe ori produse de calitate execrabila) s-a evaporat la fier vechi via romano-toflea. Cind nu erau platiti la timp, ma refer la comision si la aranjamentle subterane, veneau cu tot cu satra, si asta nu e gluma ori figura de stil, si se cantanou in fata sediilor respectivelor companii. Desigur doamnele imbracate traditional in fuste lungi multicolore si basma cu trandafiri, iar domnii cu nelipsita palarie cu pana. Deci sunt lucruri pe care le-am vazut cu ochii mei. Tare ma tem ca exponentul acestei mafii cu fuste pliate multicolore si pana de paun la palarie , virful de lance (de’ e un pic mai educat, a facut o facultate chiar), e chiar acest domn, aparent om de afaceri rezonabil! E imposibil sa fii om de afaceri din Toflea, inconjurat de cei mai potenti bulibasi din zona (analfabeti, al caror singur argument e cutitul, si din nou nu e gluma), si sa fii respectabi! Iar pentru domnii de mai sus indignati ca nu-i dam prezumtia de vinovatie onestului om de afaceri (desi it does not make any sense, pricep cam ce-ar fi vrut sa spuna), sa stie ca la toate acestea fabrici devalizate si vindute la fier vechi, aveau parti sociale (de aia au luat mai nimic pe asa zisele actiuni pe care le-a dat ilici pe vremuri), erau si ale lor (conform doctrinei comuniste, poporul avea dublu rol de proprietar si beneficiar al mijloacelor de productie :-)…ce fain suna :-) ). Mafia din Toflea, acest domn inclusiv, s-au imbogatit (da’ inbogatit serios, nu e vorba aici de un milion doua de euro, asta-i basis) iar cetatenii naivi ca preopinentii mei au saracit. In plus, toti acesti super oameni de afaceri, romi ori romani, n-au platit un cent impozit pe bogatiile lor!
Dar de ce sa ne mai miram cind insusi dr. fenechiu, e partener vechi de afaceri ilicite cu mafia rommilor din Ciurea (un Toflea mai mic, cam ca Atlantic City, pe linga Las Vegas). Nu-i deloc de neglijat ipoteza ca de fapt privatizarea CFR Marfa (auzi dumneata, totusi element de infrastructura strategica al unui stat, pe linga valoarea economica intrinseca, discutat in CSAT!!!) a fost negociata intre bulibasa din Ciurea si bulibasa din Toflea. Gruia asta si dr. fenechiu, au fost doar purtatori de cuvint! Cum naiba, sa dai un element strategic cheie pe mina unor oameni care habar n-au ce insemana managementul in primul rind (in afara de ceea ce cred ei ca insemana : ca vezi doamne, faptul ca s-au imbogatit le valideaza si cunostintele si priceperea in arta managementului, precum si IQ-ul de businessman…in aceiasi cheie logica (ori ilogica mai precis) ca a lui becali, ori chiar dr. fenechiu….uitind ca au facut avere in vremuri extrem de tulburi, iar vremurile se schimba ( acu suntem in EU parca, constringerile au crescut simtitor, ca sa fii „smecher” miine e cu mult mai greu decit ieri…iti trebuie si cunostinte, si inteligenta si expertiza. Ori sa ai cai troieni prin politica de top si guvern…ceea ce inca functioneaza din plin in Romania…dar o sa se atenueze incet incet si influenta asa numitei clase politice (de fapt o adunatora de inculti si de mincinosi, oameni care n-au probat expertiza niciunde, nicicind, cu exceptiile de rigoare). Bine lobby exista peste tot in lumea civilizata, numai ca requires a bit of class and style, si e si oarecum transparent…nu cum facea adrian severin prin parlamentul Europei, de l-au prins pina si ziaristii de la Sun (un fel de Libertatea romaneasca)!
In fine, bun articolul dom’ Orasanu, desi va spun cinstit, ati putea (desigur inteleg ca timpul nu va permite sa faceti ancheta de teren, ori anchete in general), scrie inca o mie de articole pe tema asta. Ori poate se sesizeaza ceva jurnalisti de investigatie sa va continue munca. Dv v-ati facut datoria si ati dat semnalul!
Toate bune!
PS. Cu cintec cu cintec, da cine-o fi scris libretul??? Ma tem ca un singur ministru din guvernarea dr. ponta, are abilitati de scriitor de librete :-)
Tare ma tem ca aia 202 mil de euro, pe care dom’Gruia, deodata a zis ca-i are ( dupa ce in oferta propriu zisa a zis ca plateste in rate, ceea ce era impotiriva regulilor din caietul de sarcini inteleg, si in consecinta oferta trebuia descalificata, una la mina, iar a doua, in toata lumea civilizata, linia de credit tre sa fie deja aprobata de banca finantatoare, inainte de a depune oferta!), deci cum ziceam, tare ma tem ca banii vor fi bani negri adunati de pe la mafia tofleasca…si iata o frumoasa operatiune de spalat bani negri! Desigur cu toate artificiile de rigoare, ca de exemplu, depunem noi bulibsele din Toflea banutii in nu-s ce banca (normal ar fi fost in Cipru, acu e mai greu, da mai sunt si alte locatii exotice, nu-i problem) in conturi personale, dupa aia contractam un credit de la banca respectiva garantind cu depozitile (iti aproba aia creditul instantaneu, de fapt te imprumuta cu banii tai…ma rog pierzi posibil un pic pe diferenta de dobinda, da se merita), si totul pare frumos si legal…desigur exista variatiuni, poate sa fie doua ori mai multe bancute etc…
Oricum diferenta de la 180 (voraba aia cit de prost om de afaceri sa fii, sa te supra-licitezi by yourself, ca acu’ chiar daca a facut oferta cind nu stia ce bani ofera concurenta, ulterior retrasa din cursa, asa cum ai negociat sapte ore pina la fumul alb, mai putea trage si de pret…chit ca e ilegal…asa cum of fost si negocierile…ce sa mai negociezi dupa cumparare, cind totul ar fi trebuit sa fie stabilit la virgula inainte de licitatie) pina la 202, are alta destinatie…Sunt aproape convins, ca tot circul asta, parca mai de prost gust decit ala cu Diaconsecu, o sa aibe aceiasi finalitate…adica CFR marfa ramane la stat (asa cum de altfel isi doreste si dr fenechiu, vezi blogul omului, de prin 2007-2008-2009 nu mai retin exact, care-i gindirea marelui doctor in economie al universitatii Dunarii de jos, in ceea ce priveste CFR marfa…). Si in conditiile data ar fi foarte bine…ne trebuie intradevar investitori strategici, firma cu traditie si experienta in asa ceva, nu toti neavenitii…
Guardian, este al treila articol despre CFR Marfa – inainte am scris unul pt. EVZ sau ZF, nu mai stiu acum este al doilea pt. contributors. Sa mai scrie si altii , apoi sa stiti ca lumea in general se plictiseste de acelasi subiect :)
Nu era un repros domnule Orasanu…ati facut sufficient..voiam doar sa subliniez ramificatiile caracatitei…o zi buna..
Guardian, ti-am impartasit si eu o frustrare – ca e un subiect care nu preocupa suficient de multi oameni….in general cred ca exista doi-trei oameni care scriu despre companiile de stat si au suficienta experienta sa spuna lucruri utile…fara o monitorizare activa ma tem ca se vor pradui in continuare cum s-a intamplat pana acum.
P.S. multumesc pt. comentariile f.f.f. pertinente
HG-ul cu pricina a fost publicat in M.Of. nr. 99 din 19.2.2013. In mod normal, ar trebui sa fie si pe site-ul Ministerului, dar n-am verificat daca este.
In mod normal ar trebui, eu am reusit sa gasesc doar ciotul care spune se aproba anexa care contine planul de privatizare. Interesanta, evident, ar fi fost anexa.
NIMIC despre GFR. Cateva note:
A. CFR are sindicat (cu consecintele in cauza) si la mecanici si la impiegati si la … si la..
B. CFR pierde constant in favoarea transportului pe sosea [care intreprinzator astepta UNA SAPATAMANA cu noroc ca sa trimita ceva de la Cta la Cluj -dar in gara nu la destinatia finala)
C. volumul de transporturi GRELE a scazut dupa ’89
D. costul energiei a crescut considerabil ca si cel al manoperei
I se pare cuiva ca poate o firma de STAT sa devina eficienta in conditiile de mai sus?
CFR calatori e in aceeasi galeata si nu e concurata de Stoica ci de propria mentalitate (a se vedea cum se circula cu trenurile naveta private).
Foarte bune articole, din pacate sunt prea putine urechi de auzit.
Asa va fi , atata vreme cand nu vin suficient oameni pe acest forum. Cand am avut articole cu peste 8.000-9.000 de citiri simpaticii au dat inapoi, pt. ca e un semnal important. E foarte greu sa convingi oamenii ca realmente au un cuvant de spus si ca , realmente, atunci cand reactia este clar negativa si masiva, chiar se poate opri ceva.
De ceva vreme nu va mai acord, domnule Orasanu, circumstanta atenuanta a naivitatii. Despre un mare baron local care are mari probleme cu Justitia afirmati dumneavoastra ca a fost NEPRICEPUT intr-o afacere cu un iz pronuntat de coruptie?
Domnule Leon, am afirmat aici despre dl Gruia ca ar fi nepriceput? Plus, cand imi cititi formularile,aveti in vedere ca eu, spre deosebire de un comentator pe forum imi asum un posibil proces de calomnie la fiecare afirmatie, ca atare trebuie sa vin cu formulari pentru care am faptele verificate in spate.
In parte, aveti dreptate. Desi de obicei sint, chiar ca si comentator pe un forum, mai circumspect, de data asta am repetat formule care i-au fost asociate de multe ori in spatiul public persoanei in cauza. Nu aveti, insa dreptate in doua privinte: in primul rind ca inlocuind formulele generale cu fapte, erati indreptatit (obligat?) sa mentionati ca persoana care a realizat aceasta privatizare este judecata penal si sa indicati incadrarea juridica si faza in care se afla procesul penal. In al doilea rind, eu n-am suflat o vorbulita de dl. Gruia, tocmai pentru ca n-aveam timpul si disponibilitatea sa intru in meandrele concretului. M-am referit in primul rind la titlul comentariului dumneavoastra.
Nu pot sa fac incadrarea juridica pe care mi-o solicitati, tocmai datorita importantului „detaliu” ca singura reglementare penala recent modificata a fost reincriminarea calomniei, urmare a unei decizii a CC.
Cred ca exista 2 aspecte ale problemei:
-cum s-a ajuns in situatia asta..adica pierderi de 93 milioane in 2011(conform bilantului disponibil pe mfinate.ro…si cca 450 milioane, dupa zicerile lui Fenechiu,
http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-14988344-guvernul-sterge-datoriile-cfr-marfa-prin-conversie-actiuni-pentru-creste-atractivitatea-privatizare.htm
cica pe anul trecut, nu e foarte clar, sunt cumulate sau doar pe anul 2012…in timp ce alte companii de transport marfa sunt pe plus, ba chiar investitori de marca ataca sectorul transportului feroviar de ani buni ( Buffett fiind cel mai celebru exemplu). Motivul este simplu: costurile mari ale petrolului fac din transportul feroviar unul dintre cele mai competitive, dpdv al consumului de carburant pe tona: „Rail transportation posts dramatically higher energy efficiency numbers. The average train has an efficiency of 400 ton-miles per gallon of fuel, compared with 200-300 tons for trucks, according to the Rocky Road Mountain Institute. And in terms of fuel consumption, railroads are more than 10 times as efficient as trucks and about 30 times more efficient than airfreight, according to the Dept. of Energy.”
http://www.forbes.com/sites/genemarcial/2013/03/17/with-economy-chugging-along-rail-stocks-seen-as-best-transport-to-higher-gains/
Al doilea aspect este cel al privatizarii in sine. Datele contabile de la sf de 2011(altele nu sunt disponibile pe siteul MF) arta ca avem total active= 1.418 milioane si datorii de 1.791…deci capitaluri proprii negative, ca la oltchim. Dar s-au „rezolvat” datoriile catre stat si companii de stat, am inteles in valoare de 1.200 milionae..ramanand practic doar vreo 5-600 milioane catre alti privati. Asta inseamana capitaluri proprii pozitive, de cca 800 milioane lei. Vinzarea cu 202 milioane euro(909 mil lei)ar fi atunci la un pret corect …ar reprezenta o suma apropiata de valoarea capitalurilor proprii, plus ca reprezinta „doar” 51% din firma.
Una peste alta statul pierde niste bani: datoriile alea de 1200 de milioane..si castiga 900 de miliane..adica iese pe gaura cu 300 milioane. Castigul ar fi ca scapa de povara unei companii adusa in faliment..tot de managementul de „stat”(desi va mai detine 49% din actiuni…teoretic ar putea redeveni majoritar prin diluare, in cazul in care alte datorii viitoare ar fi transformate in aciuni). Plus monopol privat, care este extrem de periclos.in mod normal trebuia ales un investitor „nou’..care sa concureze GFR-ul. Chiar cu riscul de a depasi tremenul impus de FMI..dupa care se ascunde graba asta extrem de dubioasa.
Altfel spus statul incaseaza niste bani care erau ai lui, dar neplatiti, cedand in schimb 51% dintr-o firma potential rentabila, dar adusa in faliment tot de „oamenii” statului. Oricum o dai tot naspa e.
Analiza foarte corecta – multumesc ca ati pus-o pe acest wall. Intr-adevar, nu exista solutii bune pentru un asset management socant al unei companii de stat…poate ca totusi ar trebui data o sansa managementului privat inainte de a vinde pe nimic CFR Marfa.
Am dubii ca un manager privat ( nu e musai nici in acest caz sa fie unul cinstit si stiut) ar putea face mare branza cu un CA ostil si corupt,cam cum fost si pana acum… capusarea si concurenta neloiala par foarte probabile. Cred ca primul pas trebuia facut acum multi ani, incorporarea in actionariat si a unui segment de privati, printr-un IPO, macar 25%, plus listare, astfel incat sa avem transpareanta in raportari si acte emise de AGA sau CA. Dar experienta Oltchim ne-a aratat ca nici asa nu te poti pune cu majoritarul,ca initiativele PCC, nu toate rele, au fost demolate de reprezentatntul statului in AGA.
Bun, nu s-a facut si ceilalti investitori au fost cam in ceata cu situatia financiara reala, activele evaluate sau nu la valoarea de piata, etc.. ba a mai aparut si transformarea asta de datorii in actiuni (aveau capital social de 312 milioane, acum se mai aduga si alea 1.200, asa, din pix, ca banii nu mai sunt. E bien ca scad pierderile finaciar din bilant, dar problema e la exploatare. Oricum daca nu se cunostea aceasta manevra -eu nu am gasit in oferta aceasta informatie si n-am 5000 de euro sa platesc ca sa am acces la baza de date, alta ciudatenie-pare ca a fost bagata pe ultima suta de metrii, este chiar si mai curios, ba chiar ilegal). Fenechiu zice ca se stia de transformare..dar omul nu prea inspira incredere, banuiesc ca si investitorii seriosi au avut ceva reticente…daca se trezeau cu locomotive vopsite, la valoare de locomotive noi? Or mai fi si alte fineturi…deh, greu de „ucis”, demisia face mai mult ca niste parlite de milioane.
Sunteti mult mai bine documentat, si probabil ca aveti dreptate…miza poate fi si transferul integral al potentialului profit din transport catre companiile care repara materialul rulant , oricum o cota de piata de 85% este monopol curat, sunt curios daca nu exista si la noi ceva legislatie antitrust care sa faca nula aceasta manevra extrem de dubioasa.
Eu nu inteleg de ce ne obosim atit sa comentam capacitatile lu’ Relu, cind se vede de pe luna ca toata licitatia aia a fost o mascarada, iar cistigatorul se stia dinainte de a incepe procesul de rpivatizare.
Conversia datoriilor in actiuni sau vinzarea de mijloace fixe , ambele in mijlocul procesului de privatizare, dupa ce ofertantii depusesera oferta financiara, sau cele 10.000 de documente de studiat in 2 saptamini au fost mesaje clare cum ca daca nu-s cuminti, se ard. De ce credeti ca s-au retras ceilalti doi competitori?
Mie cel putin mi-e clar ca a fost o simpla mascarada cu final cunoscut de la inceput.
Bine, dar pt. a duce logica dvs pana la capat se presupune ca daca si ceilalti doi licitatori ar fi fost la fel de convinsi precum dvs, nu ar mai fi depus documentele si nu s-ar mai fi caznit cu intreg procesul. Ori ceea ce s-a intamplat e pe dos.
Caracatita Rompetrol pe filiera Patriciu – Moliceanu – Orasanu
Este evident ca autorul articolului Caracatita Rompetrol a primit, de mai multa vreme, sarcina sa-i atace pe Presedinte si pe Boc, pentru a acoperi hotiile facute de grupul infractional organizat, aflat in fruntea usl.
(Sau poate ca autorul a vazut ca toate lichelele care l-au atacat, l-au injurat, l-au insultat, l-au calomniat pe Presedinte au fost promivate in guvern sau in functii importante in stat si spera sa primeasca si el o sinecura de la actuala putere.)
Daca autorul a fost numit sef la AVAS, de acest grup infractional organizat, nu a fost numit datorita competentei, ci ca sa execute niste ordine. Poate ca nu a executat chiar toate ordinele si de aceea a fost schimbat.
Este cert ca Patriciu, in complicitate cu un grup infractional organizat, a pus mina, practic, pe gratis pe Rompetrol si l-a vindut la un pret fabulos. Mai mult ca sigur ca o parte din bani au ajuns la cei care l-au ajutat pe acest escroc.
In mod sigur, Presedintele a incercat, in masura in care a putut, sa stopeze acest jaf.
Din cauza ca a incercat stoparea jafurilor, grupul infractional organizat din fruntea usl a declansat o mizerabila campanie de minciuni, calomnii, dezinformari, intoxicari si manipulari impotriva Presedintelui.
Din banii furati de Patriciu, Nas6case, SOV, Felix, Dragnea, Mitrea, DIP, Oprisan, Fenechiu etc etc etc au fost cumparate personajele sinistre care l-au injurat, l-au insultat, l-au calomniat zilnic in presa si la televiziuni pe Presedinte. Tot din acesti bani furati au fost platiti politisti, procurori, parlamentari, judecatori, care sa blocheze anchetele. Tot din acesti bani furati de grupul infractional organizat din fruntea usl au fost finantate toate actiunile de protest din ultimii ani impotriva Presedintelui si PDL-ului.
Presedintele nu poate lupta singur cu mafia. Poate ca si printre consilierii Presedintelui au fost infiltrate persoane care l-au dezinformat, care l-au sfatuit gresit in unele privinte.
Presedintele a declansat si a sustinut lupta impotriva coruptiei.
Presedintele a dovedit prin fapte acest lucru : a nominalizat, atunci cind a putut, un premier corect, cinstit, serios, competent, harnic, incoruptibil (Boc), a nominalizat, atunci cind a putut, un ministru al justitiei corect, cinstit, serios, competent, harnic, incoruptibil (M. Macovei), a nominalizat, atunci cind a putut, procurori sefi corecti, cinstiti, seriosi, competenti, harnici, incoruptibili (Morar, Kovesi), a blocat, atunci cind a putut, numirea unor premieri, ministri ai justitiei si procurori corupti, coruptibili sau incompetenti.
Presedintele a ramas acum singurul pilon de sprijin al democratiei, al statului de drept, al luptei impotriva corptiei.
Presedintele trebuie sa fie sustinut de toata lumea in lupta impotriva mafiei, care a devalizat tara.
Asa incepeau si editorialele din Pravda ….”Este evident ca…” sau „Dupa cum bine se stie…” Si aici, si acolo, se continua cu un amalgam de calomnii si considerente nelegate de subiect pentru infierarea cu manie proletara a autorului. Astept sa veniti sa ma luati si in Siberia, dle Calin.