marți, mai 13, 2025

Fenomenul european neexploatat în România – Esports

Sectorul european al jocurilor video este în plină creștere, cu o valoare de piață estimată la 23,3 miliarde EUR în 2021. Acest lucru a atras atenția Parlamentului European, care a dezbătut pe 17 ianuarie un raport care solicită reguli armonizate la nivelul UE pentru a proteja jucătorii online. Raportul care a fost votat pe 18 ianuarie, subliniază și potențialul important de inovație, creștere și creare de locuri de muncă al acestui sector și propune măsuri de sprijin. Potențial pe care România îl deține, dar nu îl valorifică.

Ce trebuie reținut din raport?

Unul dintre aspectele importante abordate este asigurarea unui mediu mai sigur pentru jucători. Parlamentul cere Comisiei Europene să analizeze modul prin care cunoscutele ,,loot boxes” sunt vândute și să ia măsurile necesare pentru a avea o abordare comună europeană care să asigure protecția consumatorilor. Pentru cei care nu sunt familiarizați, ,,loot boxes” înseamnă acele cutii misterioase care îți oferă diferite șanse de a nimeri anumite obiecte/aspecte/etc. în joc, dar nimic nu este garantat. Unele țări deja consideră acest aspect ca o formă de joc de noroc, cum ar fi Belgia cu moneda virtuală a jocului FIFA.

Raportul subliniază, de asemenea, că anularea abonamentelor la jocurile video online trebuie să fie la fel de ușoară ca și contractarea lor, iar înnoirile automate pot fi problematice dacă se prelungesc indefinit contrar intențiilor consumatorului. Politicile de returnare și rambursare trebuie să se supună legilor consumatorilor din UE, pentru a asigura drepturile acestora.

De ce acest raport este important?

Deoarece demonstreză că industria jocurilor video este luată în serios la nivel european și că se iau măsuri pentru a o sprijini și a o proteja pe termen lung. La fel ar trebui să fie luată în serios și în România, o țară cu peste 8 milioane de români care se joacă jocuri video. Ba mai mult, chiar cu performanță în domeniu! Anul acesta, țara noastră a dat cea mai bună jucătoare de Counter Strike – Global Offensive (CS:GO) din lume, iar anul trecut, un român a câștigat campionatul european de League of Legends.

Esports și gaming-ul în general nu sunt doar o pasiune a tinerilor. Unul dintre principalele motive pentru care esports ar trebui promovat mai mult în România sunt beneficiile economice pe care le-ar putea aduce. Industria esports are o valoare de miliarde de dolari la nivel global, iar unele dintre cele mai cunoscute jocuri sunt produse în integralitate sau parțial chiar în România. Vorbim de titluri precum FIFA, Assassin’s Creed, Need For Speed, etc.

Prin sprijinirea creșterii acestui sector în România, țara ar putea accesa această piață profitabilă și chiar s-ar putea dezvolta studiouri de jocuri video cu capital integral românesc. Acest lucru ar putea duce la crearea de noi locuri de muncă și afaceri, precum și la o creștere a veniturilor din organizarea de evenimente esports majore, așa cum a fost campionatul mondial de Dota 2, din București, în 2021.

Din păcate, în România, industria esports încă nu este bine dezvoltată și nu este federalizată, deși avem câteva organizații private care au investit în echipe, au creat turnee, plătesc jucătorii, acest lucru nu este destul, și aici putem aminti organizații precum NEXUS, Digital Crusade, allStars Gaming, etc.


Acest fapt reduce numărul de oportunități de a face o carieră în acest domeniu în țară. Este important ca autoritățile să investească în acest sector și să creeze oportunități pentru aceia care doresc își doresc să facă o carieră în esports.

În concluzie, există multe motive pentru care esports-ul din România ar trebui promovat și susținut mai mult. De la beneficiile economice și sociale la abundența de talent din țară, esportsul are potențialul de a fi un activ important pentru România. Este timpul ca țara să se implice complet în lumea jocurilor competitive și să profite de tot ceea ce oferă.

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Să nu uităm de clasicul Age of Empires II Definitive Edition (versiunea revitalizată şi mai populară ca niciodată), un bun exemplu esport din categoria RTS (Real Time Strategy)

  2. Anul acesta Romania – Iașul, va găzdui Campionatul Mondial de E-Sports din 2023.
    Cred că este o ocazie buna sa punem și mai multa lumina pe jocurile online.

  3. trebuie legiferata diferentierea intre competitie sportiva (in cadrul carora se pot acorda/castiga premii in baza unor abilitati psiho-motorii si a unor reguli de fair-play) si joc de noroc (in care elementul determinant nu are legatura cu competitia sau abilitatile individuale, ci doar cu procese aleatorii). Chiar daca se suprapun din motive de marketing si vanzari, cele 2 se pot totusi diferentia.
    ex. daca primesti un loot box dupa ce ai completat un nivel este ok, insa daca „cumperi” un loot box nu mai e sport, e joc de noroc
    …daca tot ne laudam cu un puternic sector IT (care insa nu a reusit sa digitalizeze birocratia sistemica care e mult in urma tarilor nordice) atunci implicandu-i in mod transparent (impreuna cu agenti de vanzare si marketing talentati) se poate face o industrie profitabila
    armata poate sa se implice prin promovarea talentului in manevrarea dronelor

  4. Nimic nu poate mișca fără ca birocrații brussăleji să-și bage nasul și să reglementeze totul până la stârpire.

    Iar pentru cei ce au reglementat cu atâta talent curbura bananei și bubele castravetelui astea sunt mizilicuri! 😂

  5. Ceva despre protecția minorilor de dependenta de ecrane?
    Ceva gen limitate a reclamelor la jocuri ca în cazul celor pentru tutun sau alcool?
    Sau ceva asemănător campaniilor anti-drog?
    Milioane de copii își fac creierul terci și nu prea ii pasa nimănui.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Armand Epurescu
Armand Epurescu
Armand Epurescu a obţinut licenţa în economie, cu specializarea management la Academia de Studii Economice din București și deține un Master în management, cu specializarea în Managementul afacerilor mici și mijlocii, dobândit la aceeași universitate. Principalele lui puncte de interes în domeniul european sunt industria jocurilor video, Esports și gaming, competențele digitale și inteligența artificială. Armand are o experiență de muncă în sectorul de business, dar cunoaște bine și industria jocurilor video, fiind un fost jucător amator/streamer al unui joc online. În prezent, lucrează în calitate de Business Development Manager în cadrul unei agenții de recrutare.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro