Sectorul european al jocurilor video este în plină creștere, cu o valoare de piață estimată la 23,3 miliarde EUR în 2021. Acest lucru a atras atenția Parlamentului European, care a dezbătut pe 17 ianuarie un raport care solicită reguli armonizate la nivelul UE pentru a proteja jucătorii online. Raportul care a fost votat pe 18 ianuarie, subliniază și potențialul important de inovație, creștere și creare de locuri de muncă al acestui sector și propune măsuri de sprijin. Potențial pe care România îl deține, dar nu îl valorifică.
Ce trebuie reținut din raport?
Unul dintre aspectele importante abordate este asigurarea unui mediu mai sigur pentru jucători. Parlamentul cere Comisiei Europene să analizeze modul prin care cunoscutele ,,loot boxes” sunt vândute și să ia măsurile necesare pentru a avea o abordare comună europeană care să asigure protecția consumatorilor. Pentru cei care nu sunt familiarizați, ,,loot boxes” înseamnă acele cutii misterioase care îți oferă diferite șanse de a nimeri anumite obiecte/aspecte/etc. în joc, dar nimic nu este garantat. Unele țări deja consideră acest aspect ca o formă de joc de noroc, cum ar fi Belgia cu moneda virtuală a jocului FIFA.
Raportul subliniază, de asemenea, că anularea abonamentelor la jocurile video online trebuie să fie la fel de ușoară ca și contractarea lor, iar înnoirile automate pot fi problematice dacă se prelungesc indefinit contrar intențiilor consumatorului. Politicile de returnare și rambursare trebuie să se supună legilor consumatorilor din UE, pentru a asigura drepturile acestora.
De ce acest raport este important?
Deoarece demonstreză că industria jocurilor video este luată în serios la nivel european și că se iau măsuri pentru a o sprijini și a o proteja pe termen lung. La fel ar trebui să fie luată în serios și în România, o țară cu peste 8 milioane de români care se joacă jocuri video. Ba mai mult, chiar cu performanță în domeniu! Anul acesta, țara noastră a dat cea mai bună jucătoare de Counter Strike – Global Offensive (CS:GO) din lume, iar anul trecut, un român a câștigat campionatul european de League of Legends.
Esports și gaming-ul în general nu sunt doar o pasiune a tinerilor. Unul dintre principalele motive pentru care esports ar trebui promovat mai mult în România sunt beneficiile economice pe care le-ar putea aduce. Industria esports are o valoare de miliarde de dolari la nivel global, iar unele dintre cele mai cunoscute jocuri sunt produse în integralitate sau parțial chiar în România. Vorbim de titluri precum FIFA, Assassin’s Creed, Need For Speed, etc.
Prin sprijinirea creșterii acestui sector în România, țara ar putea accesa această piață profitabilă și chiar s-ar putea dezvolta studiouri de jocuri video cu capital integral românesc. Acest lucru ar putea duce la crearea de noi locuri de muncă și afaceri, precum și la o creștere a veniturilor din organizarea de evenimente esports majore, așa cum a fost campionatul mondial de Dota 2, din București, în 2021.
Din păcate, în România, industria esports încă nu este bine dezvoltată și nu este federalizată, deși avem câteva organizații private care au investit în echipe, au creat turnee, plătesc jucătorii, acest lucru nu este destul, și aici putem aminti organizații precum NEXUS, Digital Crusade, allStars Gaming, etc.
Acest fapt reduce numărul de oportunități de a face o carieră în acest domeniu în țară. Este important ca autoritățile să investească în acest sector și să creeze oportunități pentru aceia care doresc își doresc să facă o carieră în esports.
În concluzie, există multe motive pentru care esports-ul din România ar trebui promovat și susținut mai mult. De la beneficiile economice și sociale la abundența de talent din țară, esportsul are potențialul de a fi un activ important pentru România. Este timpul ca țara să se implice complet în lumea jocurilor competitive și să profite de tot ceea ce oferă.
Să nu uităm de clasicul Age of Empires II Definitive Edition (versiunea revitalizată şi mai populară ca niciodată), un bun exemplu esport din categoria RTS (Real Time Strategy)
Anul acesta Romania – Iașul, va găzdui Campionatul Mondial de E-Sports din 2023.
Cred că este o ocazie buna sa punem și mai multa lumina pe jocurile online.
trebuie legiferata diferentierea intre competitie sportiva (in cadrul carora se pot acorda/castiga premii in baza unor abilitati psiho-motorii si a unor reguli de fair-play) si joc de noroc (in care elementul determinant nu are legatura cu competitia sau abilitatile individuale, ci doar cu procese aleatorii). Chiar daca se suprapun din motive de marketing si vanzari, cele 2 se pot totusi diferentia.
ex. daca primesti un loot box dupa ce ai completat un nivel este ok, insa daca „cumperi” un loot box nu mai e sport, e joc de noroc
…daca tot ne laudam cu un puternic sector IT (care insa nu a reusit sa digitalizeze birocratia sistemica care e mult in urma tarilor nordice) atunci implicandu-i in mod transparent (impreuna cu agenti de vanzare si marketing talentati) se poate face o industrie profitabila
armata poate sa se implice prin promovarea talentului in manevrarea dronelor
Nimic nu poate mișca fără ca birocrații brussăleji să-și bage nasul și să reglementeze totul până la stârpire.
Iar pentru cei ce au reglementat cu atâta talent curbura bananei și bubele castravetelui astea sunt mizilicuri! 😂
Ceva despre protecția minorilor de dependenta de ecrane?
Ceva gen limitate a reclamelor la jocuri ca în cazul celor pentru tutun sau alcool?
Sau ceva asemănător campaniilor anti-drog?
Milioane de copii își fac creierul terci și nu prea ii pasa nimănui.
Este voit, de accea nu intereseaza, consumul este pe primu loc.