vineri, martie 29, 2024

Guvernul Ponta are bani să construiască autostrăzi. Dar nu-l prea interesează.

A devenit un fel de sport național să ne plângem că nu avem autostrăzi. Presa aruncă pe piață câte o informație de genul „Bulgaria are mai mulți kilometri de autostradă decât România”, opinia publică se indignează, iar guvernul tace chitic până când trece nervozitatea și apoi își vede de drum. Realitatea este că stăm chiar mai prost decât se spune, iar rădăcinile acestui dezastru se află undeva la începutul anilor ’90, când nu a existat nici o viziune pe termen lung. Vă voi prezenta niște date, voi explica de ce aceste date arată atât de rău și vă voi arăta că este nevoie de niște schimbări relativ ușor de adoptat. Ca să anticipez, oarecum, finalul: măcar acum, în al 12-lea ceas, ar trebui ca interesul economic al României să prevaleze în fața dorinței de a alimenta firmele clientelare.

Prima informație, bine ascunsă publicului: Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) își planificase să atragă, în 2014, 1,12 miliarde de lei (circa 250 milioane euro) din fondurile europene de coeziune. Până la 12 mai – moment la care informațiile nu mai sunt actualizate – cheltuise doar 8,53%, adică puțin peste 21 de milioane de euro. CNADNR mai are la dispoziție și banii Fondului European de Dezvoltare Regională (acest fond ar urma să finanțeze, de exemplu, reabilitarea drumului care leagă podul de la Calafat de Craiova). Din 812 milioane de lei prevăzuți să fie cheltuiți în 2014, CNADNR consumase, până la 12 mai, doar 0,91%! Este evident că CNADNR va rata complet propria planificare în materie de absorbție a fondurilor europene. Să facem o scurtă paranteză și să arătăm că alte companii de stat din sectorul transporturi stau la fel de jalnic: CFR are un plan de atragere de fonduri europene de coeziune de 500 de milioane de euro, în 2014, iar la 12 mai absorbise fix 2,06%. Ca să avem imaginea de ansamblu să spunem că toate fondurile europene de coeziune destinate sectorului transporturi se ridică la 4,42 miliarde euro, din care s-au cheltuit 32,5%, la 31 iulie 2014. România pierde banii europeni necheltuiți până la 31 decembrie 2015 – știu că această informație este foarte bine cunoscută, o reamintesc doar pentru guvernul Ponta.

A doua informație, aparent publică, dar aș spune nu tocmai cunoscută: știți cui se subordonează CNADNR? Știu, logica vă îndeamnă să spuneți: Ministerul Transporturilor. Fals. CNADNR a rămas în subordinea unui obscur Departament pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, condus de un secretar de stat care răspunde direct în fața premierului. Deși PNL a plecat de la guvernare, iar la Transporturi este un lider PSD, Ioan Rus, Victor Ponta ține, discret, CNADNR sub controlul său. Ministrul Rus face declarații, vizitează autostrăzile în construcție, dar, de fapt, este un simplu chibiț. Încă o întrebare, și mai dificilă: știți cine conduce Autoritatea de Management a Programului Operațional Sectorial Transporturi și gestionează cele 4,42 miliarde de euro? Nu vă chinuiți: l-am identificat cu greu pe un anume Șerban Cucu, dar personajul nu are un CV, nimic care să explice de ce gestionează el o sumă care este echivalentă cu aproximativ 3% din PIB-ul României.

Aș vrea să fac acum legătura între cele două tipuri de informații: gradul catastrofal de absorbție a fondurilor europene și haosul administrativ din domeniul Transporturilor. De la momentul sosirii la guvernare a PSD, întreaga politică a acestui partid a fost să își impună controlul asupra fondurilor europene. Nici un euro nu urma să fie cheltuit fără acordul oamenilor PSD. Mai bine se pierdeau fonduri – ceea ce, evident, se va întâmpla – decât să se scape controlul. Victor Ponta însuși a preluat sub aripa sa CNADNR, deși evident nu are nici timp și nici competență pentru așa ceva. Autoritatea de management a fondurilor europene pentru transporturi a rămas la ministerul condus de Ioan Rus, dar la conducerea ei se află un persoanj complet obscur, numit pe criterii netransparente.

Ce-i de făcut? Nu este timp de revoluții și nici nu este nevoie. Compania de drumuri trebuie adusă unde-i este locul, la Transporturi, iar la conducerea ei trebuie numită, transparent, o conducere competentă, recrutată eventual de o firmă de head-hunting – așa cum prevede, de fapt, o ordonanță uitată prea repede, adoptată la presiunea Băncii Mondiale. La fel trebuie să se întâmple la AMPOST: ministerul trebuie să aducă acolo oameni competenți, selectați de firme specializate, în baza unui proces public și transparent. Întreaga structură de conducere a AMPOST, despre care azi nu știm nimic, trebuie să treacă prin acest proces. Ar mai exista varianta ca AMPOST să fie administrat de o firmă privată, care să primească un success-fee, în funcție de performanță, dar sunt realist în legătură cu ceea ce se poate în România de azi…

Toate acestea sunt soluții simple, dar adoptarea lor ține de un element esențial: să existe voință politică. Guvernul, oricare ar fi el, trebuie să simtă presiunea alegătorilor, a companiilor private, și să realizeze că, în final, riscă să piardă voturi, dacă nu rezolvă această problemă. Nu am vrut să mă pierd în date și cifre, dar ar fi interesant de văzut cât pierd exportatorii români de grâne pentru că nu au un drum decent până în Portul Constanța sau care sunt efectele asupra producției Ford din România pentru că fabrica de la Craiova nu are o legătură rutieră de bună calitate către graniță.

Mă întorc și repet: dacă Guvernul simte că poate scăpa de răspunderea politică pentru eșecul programelor de autostrăzi și pentru că prioritatea sa a fost de fapt să dirijeze banii europeni către firmele clientelare nu va avea nici un motiv să-și modifice comportamentul.

Distribuie acest articol

24 COMENTARII

  1. Pe timpul democraţiei, adică pe vremea lui Boc şi a lui MRU, unde era acel departament pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine? Trebuie să îi înţelegem şi pe ei pe pesedişti, timp de opt ani au fost excluşi de la împărţirea caşcavalului, care caşcaval a mers la firmele acreditate ale pd-l. Acum asistăm, pur şi simplu, la blowback-ul sistemului.

    • Logica ilogica.. Daca tot sunt la guvernare, daca tot nu sunt in stare sa fure din fondurile astea, de ce nu lasa compania pe mana unor profesionisti ca sa atraga fondurile, sa construiasca autostrazile si macar asa castige niste voturi? Plus ca 1-2 mld euro intrate in economie inseamna cheltuieli guvernamentale mai mari..

    • Nu au fost excluși 8 ani, astea sunt legende. Vedeți câte contracte publice primea PSD-ul pe vremea guvernului Tăriceanu, în special după ce a scos miniștrii PD din guvern. Așa a obținut sprijinul PSD și a guvernat având 22% reprezentare în parlament, dând contracte publice PSD-ului în neștire.

    • @ emil. Un pic de propaganda nu strica?
      A. departamentul in cauza NU EXISTA sub guv.Boc si MRU
      B. singurii km de autostrada decontati de PSD sunt din proiecte incepute sub BOB.
      C. Niciun contract nu a fost semnat sub Ponta. Proiecte, reproiecte, studii si re-studii, licitatii si anulari dar NIMIC inceput.

  2. Pai la ce sa faca PSD-ul autostrazi?
    Pensionarimea si asistatii social nu au masini/sunt prea imbecili sa faca legatura intre pretul piinii , uleiului si trascaului si cel al benzinei..
    Politrucii dde nivel inalt se plimba cu avionul, elicopterul sau (jenant pt ei) in coloana oficiala cu girofar si politie care le deschide drum…
    Iar o economie viabila, „populata” cu mii de mici si medii intreprinzatori, sustinuta de o retea de drumuri si transport feroviar si naval de buna calitate, cu viteza ridicata de transfer de marfuri si servicii ….ar fi o catastrofa pt PSD-ei. De ce ? Pai fiindca „sistemul partid-stat” PSD nu are nevoie de independenti, de oameni care nu depind de pixul politrucilor si de firimiturile ce le cad de la masa stapinilor…are nevoie de slugi, de dependenti, de bugetari inghetati intr-un scaun, de umiliti infometati ce aplauda si voteaza maretele realizari ale guvernarii plagiatorului…

    • Cand parintii dvs. vor fi (daca nu sunt deja) pensionari, in ce categorie se vor incadra? Oameni fara masina, imbecili, sau amandoua???
      Pacat de ultimul paragraf, pe care-l gasesc foarte adevarat…

      • Din pacate primul paragraf al lui „Alex” surprinde un cliseu rasuflat.Era valabil in anii ’90.
        15-20 de ani mai tarziu nu se potriveste chiar asa.Dupa cum peste 10 ani va fi fals de-a binelea.
        Ar fi corect sa se renunte la el.Cine mai are indoieli sa arunce o privire peste publicul A3: toate categoriile de varsta sint prezente.

  3. Felicitari pentru articol. Inca o latura a incompetentei politice ramanesti. Faptul ca responsabilul de departament este in campanie electorala nu inseamna ca si contracandidatii sa taca. Vom vedea.

    • Intr-adevar astfel de articole sint super necesare si ar trebui cat mai itens popularizate.Nu stiu care si cati dintre contracandidatii mitomanului au interes sa faca asta ,dar este in primul rand interesul oamenilor.
      De asemeni se poate constata:
      -haosul din sanatate.Ministerul sanatatii nu vrea deloc sa aiba grija de singurul instititut roman care e capabil sa produca vaccinuri independent de importuri.Probabil spaga e mai mica decat cea primita de la companiile farmaceutice mari si puternice.Dar Romania piered un atu strategic.
      -In „educatie” s-a dat liber la tiparit diplome de absolventi de facultate.Din pacate din neglijenta minsiterului nu s-a facut public si mercurialul pentru aceste diplome.Nu de alat ,dar sa nu se „strice piata”.
      -de cercetare ,incurajarea ei sau investitii nu are rost sa mai discutam.De cand am inventat caloriferul luiMarga,natiunea asta nu a prea mai inovat.Se pare ca acel proiect european care ne-ar fi „scos” si pe noi cat de cat in randul lumii( si anume laserul de la Magurele) „beneficiaza” si el din plin de neglijenta celor mai scumpi angajati publici.
      Si cred ca lista poate continua.
      Poate cineva (cum e autorul de fata) poate intra in detalii si explica tot ce se intampla prin aceste asa-zise ministere.
      Se pare ca in buna traditie a FSN/PSD se fura cat se poate si cum se mai poate( mai cu bagare de seama din cauta „dictaturii” DNA).
      Sa speram ca cu VV Ponta presedinte se va calam si acest DNA si afacerile vor prospera in liniste , ca in timpul lui Vacaroiu si a lui Bombonel( cand de altfel s-a investit masiv in frumoasa autostrada Transilvania).
      Daca natia nu se desteapat in ceasul al 25-lea si nu incurajeaza in continuare reforma justitiei(care mai are de evoluat) hotia nu se va opri aici si tara asta va „prospera” in continuare.

  4. Da, CNADNR trebuie adusa la Transporturi cu o conducere corecta si competenta.
    DAR MAI TREBUIE UN ALT GUVERN, UN ALT PARLAMENT, UN ELECTORAT COMPETENT.
    SINGURA SOLUTIE, O ADEVARATA REVOLUTIE!

    • Revoluția n-o să transforme românii într-o altă națiune, iar revoluțiile se fac împotriva regimurilor de la conducere, când poporul nule mai suportă. În România, poporul e foarte mulțumit de actuala conducere.

  5. Pai la fonduri europene e grele.
    1. Trebuie facuta documentatie stufoasa
    2. trebuie bani, ca doar nu construiesti din banii CE. Intii construiesti, dupa aia trimit facutra si la urma vin banii
    3. E greu de furat, ca iti vine OLAF-ul pe cap, si aia nu se joaca
    4. Publicul uslamist nu e interesat de autostrazi. Cu Dacia 1300 se merge la fel de bine si pe soseaua normala.

  6. Din cate stiam eu seful AMPOST se numeste Marcel Bolos, un preot de la Oradea cu pretentii de economist. Oricum, experienta lui este cea a afacerilor imobiliare la primaria din Oradea (a fost director la primaria din Oradea), adica expertiza cea mai adecvata pentru dezvoltarea infrastructurilor de transport ale Romaniei.
    Sfintiei sale i se datoreaza denaturarea Master Planului General de Transport, care reprezinta o suma de ineptii impuse de acest Bolos. Cateva exemple: (a) autostrada Pitesti-Sibiu este declarata neprioritara, in scopul de a deturna traficul pe Valea Prahovei si de a asigura sustenabilitatea proiectului public-privat initiat de Sova; (b) se afirma ca transportul rutier din Romania este mai sigur, mai putin poluant si mai eficient energetic decat transportul feroviar, in pofida tuturor evidentelor statistice si stiintifice; (c) se propune desfiintarea a peste 40% din reteaua feroviara, in contradictie cu politica Uniunii Europene care vizeaza dezvoltarea transportului feroviar. Desi Master Planul este criticat si contestat atat de catre mediul academic cat si de catre mediul economic, sfintia sa merge mai departe imperturbabil bazandu-se pe sustinerea marilor conducatori ponta&asociatii…
    Probabil ca in 2020 nu numai ca nu vom avea autostrazi, dar nu vom mai avea nici cale ferata. Scapa fiecare cum poate, nu-i asa ?

  7. Banii europeni sunt controlati. Asta e diferenta. Se prefera sa se piarda acesti bani, pt a se face acele proiecte pe bani din buget unde se pot sifona fara probleme fonduri/comisioane/etc. Mai ales daca castiga CINE TREBUIE.

    Cred ca cele 21 milioane de la CNADNR sunt pt acele minunate 10+ studii de fezabilitate pt diverse autostrazi, idee mareata a si mai maretului Sova pe care nu l-ati pomenit in articol.

    Facem pariu ca macar 8 din cele 10 nu se vor construi pana cand le expira acele studii? Si atunci, cum se cheama aia? Bani aruncati pe fereastra + dati cu dedicatie pt anumite firme?

    PS: eu inca mai astept autostrada Comarnic-Brasov, parca zicea Ponta ca-si da demisia daca nu e gata pana in 2016?

  8. Singurul lucru strict necesar acestui „COLŢ DE RAI“, numit România, este un alt electorat. Românul, genetic, iubeşte mica învârteală, şpaga, mita, FURTUL, HOŢIA, „merge şi-aşa“, „putea să fie şi mai rău“ etc.
    Aşa că, ce vorbim prostii? Auzi, autostrăzi, parcuri, şcoli, spitale, oraşe … Am înţeles că e vorba de România. Am greşit?

    • din pacate si eu cred uneori la fel.Din fericire doar in momentele de pesimism.Pina acum am reusit sa revin pe optimisms si sa imi mai pastrez increderea in neamul asta.Cel putin pina in decembrie mai sper…

  9. Nu este incompetenta. Este ticalosie.Pacat ca serviciile secrete accepta aceste procedee si poate ca chiar participa la ele….

    • Ticalosia este o consecinta a incompetentei, si nu invers…dupa parerea mea!?
      Un bun profesionist competent, dar necinstit, ar fi stiut sa fure inteligent, eventual fara sa lase urme atat de vizibile ca franturi de autostrazi in vesnic santier!
      Inteleg ca este greu de acceptat ca suntem condusi de amatori mediocri, si ca preferam sa ne consideram victimele unor ticalosi, asi in conspirationism, dar realitatea (ei prin puscarii, noi prin gropi!) ne contrazice in fiecare zi… :(

    • Dragilor, Sunt OK comentariile voastre dar atat. Politicienior li se rupe de ce zice plebea. Dovada este tot ce s-a intamplat pana acum (adica nimic). Adevaratele modificari in Romania se pot face doar cu „MINERII” bine condusi.

  10. Ar trebui spus că situația în care se află acel Departament este și o încălcare a Constituției. De bine de rău, legea noastră fundamentală impune un anume tip de organizare a unui guvern, există acolo un premier împreună cu un cabinet de miniștri, numiți după procedură constituțională bine stabilită. Departamente se pot organiza, eventual, în subordinea ministerelor, nu a premierului. Dacă vrea, Victor Ponta poate fie să preia el însuși un portofoliu ministerial peste DPIIS, fie să îl ridice pe șeful la acest rang, în ambele cazuri însă trebuie parcursă procedura de numire. În loc de asta, avem însă un caz în care, în efect, un ministru este numit direct de premier.

  11. Starea infrastructurii reflectă mentalitatea administrației. Toate țările lumii știu că nu se poate administra o țară în lipsa infrastructurii. Toți cei din administrația românească trăiesc după două principii adânc înrădăcinate în conștiința poporului Român: ”nu da vrabia din mână pe cioara de pe gard” și ”nu lăsa pe mâine ce poți face azi”.

    Ce ar însemna să avem infrastructură? Ar însemna consum mai mic de carburanți (mai puțini bani din accize și TVA), mai puține reparații la autovehicule (mai puțin TVA, cel puțin la piese că munca mecanicilor tot la ”negru” se va face), mai puține mașini noi (oricât le-am repara tot se vor strica, mai puțin TVA, taxe de înmatriculare). Cum să dai vrabia din mână pe cioara de pe gard?

    Un proiect sau mai degrabă un program de modernizare a infrastructurii necesită mult timp pentru derulare, se întinde pe durata a mai multor mandate, asta înseamnă că șpăgile le va încasa alt cineva. Așa că mai bine facem ceva cârpeli din care putem lua ceva decât să ne înhămăm la ceva de care va putea beneficia altul. Nu lăsa pe mâine (șpaga) ce (o) poți face (lua) azi.

    Ce le scapă acestor domni din vedere este faptul că sunt făptașii unui genocid. Pe DN1 mor anual circa 400 de persoane. Desigur întotdeauna vinovat e mortul, dar sunt și răniți cărora trebuie să le plătim spitalizarea și recuperarea care costă enorm și mai există și posibilitatea ca persoana respectivă să rămână cu dizabilități caer vor fi suportate tot de către noi. Oare dacă aceste costuri ar fi acoperite de Ministerul (Sinistrul) Transporturilor nu ar fi mai ieftin să avem o autostradă? Dacă victimele și urmașii acestora s-ar constitui într-un grup care să dea în judecată Statul (de geaba) Român, la 10000 (zece mii) de membri (cel puțin), cred că ar avea șanse să li se facă dreptate. Momentul în care vina va fi dată pe cine trebuie se apropie, va fi momentul în care fiecare se va face responsabil de faptele sale, și acel moment va fi atunci când vor falimenta sistemul național de sănătate (vă mai aduceți aminte de scandalul silicoaneler? Ce s-a ales de-acolo? Nimic, n-am/au învățat nimic.). Atunci vom fi obligați să avem asigurări private de sănătate, și vor veni firmele mari de asigurări de sănătate care au o grămadă de avocați bine plătiți care se vor lupta să-și ia banii și să ne ia banii (atât cei personali cât și cei din buget, care de fapt tot ai noștri sunt).

    Și mai este ceva, să nu credeți cumva că multinaționalele vor lăsa 7-8 milione de români îndatorați la băncile străine să scape fără să plătească pentru ce s-au împrumutat. Vor veni și vor investi, plătiți de aceleași bănci care vor să-și recupereze deficitul, inclusiv în infrastructură, dar când vor veni, datorită lipsei de activitate, nici o firmă românească nu va mai avea ”capabilitatea” de a participa, vor fi firmele străine care vor da în sub-antrepriză proiectele și care vor lua banii, pe care bine-nțeles noi îi vom plăti.

    Acum ceva timp am participat la o discuție cu un consultant care proiecta un parc industrial pentru o multinatională și mi-a spus că au făcut un studiu (cei de la multinaționlă, evident) din care reiese faptul că cheltuielile cu forța de muncă din România sunt la același nivel cu China! Vor să investească masiv în România dar nu pot să-și dea seama de strategia guvernului în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii. Degeaba produc aici ceva, nu au cum să scoată din țară ceea ce produc. Nu e păcat să ratăm și această oportunitate?

    Cândva am fost la un interviu pentru un loc de muncă în administrație, am zis că renunț la munca în străinătate, bine plătită, pentru confortul de acasă și să-mi aduc aportul la dezvoltarea poporului care m-a educat. Interviul s-a rezumat la citirea CV-ului de către potențatul care decidea angajarea și o singură întrebare: ”în cazul angajării dvs pe post, sunteți conștient de faptul că va trebui să deveniți membru de partid?” Am răspuns la rându-mi cu o întrebare: ”aveți nevoie de specialiști, sau de membri de partid?” Cred că descrie perfect tipul de ”specialist” care administrează azi averea poporului Român și ”planifică” viitorul națiunii.

    Din păcate dezvoltarea unui program de infrastructură necesită idei și adaptare, + & + după programele altora nu merge. Avem nevoie de specialiști care să facă asta, partidele au încercat și au eșuat lamentabil, dar aceste partide vor lăsa greu din mână controlul total pe care îl au la ora actuală chiar și pentru binele națiunii, chiar și dacă controlul se exercită cu rândul.

    Din păcate nu avem altă șansă decât să ne încheiem treburile pe aici, să ne luăm rămas bun de la familie și prieteni și să plecăm să construim infrastructura altor țări. La noi nu este nevoie de infrastructură, deocamdată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

George Mioc
George Mioc
George Mioc este antreprenor, CEO al unei firme americane (PSI Industries). Este stabilit in SUA din 1976. Este inginer: CDS, Scranton, Pennsylvania (1985) Associate Degree in Mechanical Drafting & Design Technology.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro