vineri, martie 29, 2024

Iartă-ne, Doamne!

Intenționat am scris și publicat comentariul dedicat Sărbătorilor de Paște la sfârșitul săptămânii trecute. Doream să mă adresez tuturor celor ce au bunăvoința să mă citească onest, indiferent că sunt agnostici sau credincioși, indiferent de confesiunea căreia îi aparțin.
Am făcut-o cu gândul că, în aceste zile și săptămâni, pentru toți extrem de dificile, avem nevoie mai presus de orice de unitate. De toleranță și de bună înțelegere.
Iată, constat în ultimele zile că discursul din spațiul public devine tot mai intolerant, din ce în ce mai contondent. Ne certăm unii cu alții pornind de la felul în care ar trebui să sărbătorim Paștele ortodox. Atenție, repet, nu ne înțelegem pe tema celebrării la vedere, de parcă s-ar fi inițiat o Daciadă a credinței, a celei mai mari sărbători a Creștinității.
Nu sunt din cale afară de religios. Nu merg duminică de duminică la Biserică. Dar măcar atâta lucru știu și eu. Că sărbătorile religioase au cu adevărat un sens doar dacă le trăim în primul rând pentru noi înșine. Pentru sufletul nostru. Ajunge să citim mărturiile acelor semeni de-ai noștri care, în vremea comunismului, au cunoscut teribila experiență carcerală și vom vedea că, deși în închisori, deși singuri, ei au știut ca nimeni alții să primească vestea cea bună a Învierii.
Anul acesta ni s-a cerut să sărbătorim Paștele în casă. Așa au făcut-o, frații noștri, catolici. Papa Francisc a oficiat Sfânta liturghie în celebra Piață San Pietro doar aparent goală. De fapt, era atâta însuflețire, atâta trăire acolo. Cred că trebuia să îi înțelegem lecția cu toții. Și oameni simpli, și guvernanți, și ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române, începând cu Patriarhul Daniel. Ceva s-a întâmplat și a intervenit pe nepusă masă, vorba președintelui Klaus Iohannis, “un așa- zis acord “ cu care au început să se fălească și Ministerul de Interne, și Ierarhii BOR. Uitând și unii, și alții lecția smereniei. Ministrul de Interne, dl. Ioan Marcel Vela, ne-a spus că președintele ar fi fost înștiințat și ar fi fost de acord cu el. Președintele a negat implicit zicerea d-lui Vela. Dl. Orban a tăcut chitic. Totuși, cine minte? De ce o face? Pentru voturi?
Mai rău. După ce ierarhii Bisericii au părut că, în fine, înțeleg că adevărata credință nu se arată prin bogăția odăjdiilor și mulțimea mătăniilor bătute doar de ochii lumii au lansat în spațiul public tot felul de vorbe nelalocul lor. Cred că deloc pe placul bunului Dumnezeu. Cap de listă Teodosie Snagoveanu căruia de multă vreme nu i se mai potrivește nici măcar zicerea fă ce ce zice Popa, nu ce face!, atâtea păcate și faptice, și verbale are respectiva înaltă față bisericească.
Cert e că iar ne-am învrăjbit, iar ne contrazicem, iar nu ne vedem de ale noastre, iar nu ne cultivăm, așa cum s-ar cuveni, grădina, iar aruncăm cu mizerii în grădina vecinului. Din motive care nu au nimic în comun cu jertfa lui Iisus.
Iartă-ne, Doamne!
Comentariu apărut concomitent pe site-ul contributors.ro și pe blogurile adevărul.ro

Distribuie acest articol

22 COMENTARII

  1. „Anul acesta ni s-a cerut să sărbătorim Paștele în casă. Așa au făcut-o, frații noștri, catolici.”

    …Și creștinii de alte confesiuni. Unele dintre ele fiinde cele care fac „la greu” lobby împotriva vaccinării. Păi, toată „gălăgia” asta nu este pentru protejarea cetățenilor împotriva unei viroze?!

    Adică, multă ipocrizie și manipulare.

    Deși curierierii pot vizita zeci de clienți neprotejați în vreun fel, iar la supermarket nimeni nu supraveghează cleinții dacă respectă distanța și nu-i obligă să aibă măști, daccă asta s-ar fi petrecut și în legătură cu religia era inadmisibil!

    Vă rog să mă iertați, înțeleg rolul de instrument de manipulare al presei, dar este cu totul lipsit de rațiune, iar argumentele care abundă în spațiul public, expuse de cei care condamnă Biserica și în mod deosebit pe cea ortodoxă, inepte și obositoare.

    • Curierul nu-ti baga nimic in gura cu lingurita! La supermarket, nu mananci nimic dupa altcineva cu aceasi lingurita! Diferenta intre mersul la biserica si cele de sus e ca la biserica iti bagi virusul direct in gura!

      • Poate din graba de a-i „înjura” pe creștini, poate din neatenție, ori poate din neștiință, ați încurcat Împărtășania cu Lumina.

        Pentru cei care nu au avut ocazia să afle despre respectivele tradiții și nici curiozitatea să se informeze (pe Internet, spre exemplu), la televizor s-a putut vedea, bunăoară, că cei care au dat și primit Lumina au aprins niște lumânări unii de la alții fără să se atingă și fără să și le bage în gură.

        Cât despre pachețelele cu pâine, ele au fost ambalate cu mult mai igienic decât este pâinea de le supermarket. Iar distribuirea lor s-a făcut de către persoane având combinezoane, mănuși și măști, ceea ce la curieri n-am văzut vreodată. (Am primit colete în perioada asta și prin Fan, și prin DPD, iar „măștile” Glovo sunt în realitate o glumă.)

        Pentru corecta informare, „Acordul” inițial prevedea că cei care ar fi dorit ar fi putut merge la biserica de proximitate să ia de pe o masă lumina sâmbătă și duminică, iar pachețelul de joi până duminică. Tot așa, fără să bage nimeni nimic în gura nimănui. De împărtășit, cei care au vrut să se spovedească și împărtășească, au făcut-o acasă, cu ce lingură au vrut ei.

        Sper ca precizările mele să vă fi fost de ajutor.

      • Pentru cei care nu au avut ocazia să afle despre respectivele tradiții ortodoxe care se află în discuție și nici curiozitatea să se informeze (pe Internet, spre exemplu), la televizor s-a putut vedea, bunăoară, că cei care au dat și primit Lumina au aprins niște lumânări unii de la alții fără să se atingă, păstrând distanța de siguranță. Nu și-au băgat nimic în gură unii altora.

        Cât despre pachețelele cu pâine, ele au fost ambalate cu mult mai igienic decât este pâinea de le supermarket. Iar distribuirea lor s-a făcut de către persoane având combinezoane, mănuși și măști, ceea ce la curieri n-am văzut vreodată. (Am primit colete în perioada asta și prin Fan, și prin DPD, iar „măștile” Glovo sunt în realitate o glumă.)

        Pentru corecta informare, „Acordul” inițial prevedea că cei care ar fi dorit ar fi putut merge la biserica de proximitate să ia de pe o masă lumina și pachețelul. Sub o supraveghere mai strictă a forțelor „cezarului” decât la supermarket.

        Iar, dacă ateii și agnosticii, împreună cu creștinii de alte confesiuni decât ortodocșii, au fost destul de vocali și susținuți prin manipularea din presă, pentru a le interzice ortodocșilor să se vadă chiar de la distanță, ei și-au făcut biserica și s-au rugat acolo unde li s-a dat voie să fie împreună. Astfel, în Piatra Neamț, oamenii au cântat și s-au rugat împreună într-un supermarket.

        Acum, ați putea cere să se închidă și supermarketurile, pentru ca practicarea ritualurilor ortodoxe să nu prolifereze cumva.

        • Cu scuze pentru eventualii cititori ai modestelor mele comentarii, din cauze legate strict de tehnologie, unele dintre cuvintele mele se repetă într-un mod regretabil.

          Îi asigur că nu mă bâlbâi și că greșeala nu se va repeta (dar, parcă poți fi sigur, cu tehnica asta?! :-) ).

          Sărbători fericite!

      • @Alui – te-a obligat cineva să mergi la împărtășanie?! Aveam cam 6 ani când am fost ultima dată, mă dusese bunică-mea, dar m-a dezgustat tocmai ritualul cu lingurița, așa că am spus că eu altădată nu mai merg. Toată lumea din familie a fost de-acord că o să mai merg doar când și dacă o să vreau eu și asta a fost tot.

        În altă ordine de idei, nu fi convins că te contaminezi de la procedura respectivă, dar ar mai trebui să citești vreo 2 metri de raft de bibliotecă de stejar, ca să înțelegi cum merg lucrurile la capitolul ăsta. Deocamdată, spitalele au fost soluția statului român pentru a contamina masiv populația, că la Suceava, Deva sau Filiași nu prea veneau avioane din China, ca la Milano, New York sau Los Angeles.

        Partea pe care nu vrei tu s-o înțelegi tu e alta: nu e treaba ta să cenzurezi acțiunile liber consimțite ale unor adulți: ai folosit nick-name-ul ăsta în repetatea rânduri ca să promovezi libertatea homosexualilor de a proceda cum doresc ei, iar acum te-a prins grija de lingurița folosită la împărtășanie? :)

  2. O vorba ne zice usor ironic : pina la Dumnezeu te maninca sfintii . Intoleranta nu este impotrivirea fata de Dumnezeu sau fata de fiul omului Hristos , atitudinea de refuz si de neacceptare al unor discursuri in spatiul public , este impotriva acelora care din motive numai de ei stiute se situeaza dincolo de VIATA insasi .Izolarea , ca efect benefic ce nu permite raspindirea virusului este in fapt diferenta intre viata si moarte . Credinta fiecaruia dintre noi trece dincolo de credinta celui ce este practicant al imaginii unei credinte (teoriile filozofice ce sustin aceste imagini sunt putin cunoscute de publicul larg ,ba uneori si de cei ce prelati fiind nu trec de nivelul cunoasterii unui popa de la tara ,nu ca nu ar exista si spirite deosebite printre ei ).Sarbatorirea pastelui ca traditie este insa cu totul altceva . Traditia face parte din structura de actiune a bisericii si din modalitatea de acceptare a tuturor , dar nu reprezinta si credinta presupus aceptata de toata lumea . Chiar necredinciosi fiind acceptam cu bucurie traditia numita PASTI .Este insa oare suficient sa mergi la bisrica si sa devii astfel un presusupus credincios sau ce ar trebui sa faci sa devii cu adevarat credincios ? Oricum o intrebare imi revine mereu si mereu in minte . Intelegem cu totii si putem spune fiecare in parte cu – mina pe inima – IN CE CREDEM-.? Stim oare in ce credem ? Ma indoiesc ca la aceasta intrebare poate raspunde argumentat multa lume .

  3. Categoric preoții și ierahii ortodocsi din Romania nu au habar care este ADEVARATA CREDINȚĂ.
    Tocmai de aceea ei trebuie să primească lecții frecvente. Cu cat mergem mai rar la bixerică , cu atât ne creste legitimitatea de a-i reeduca pe acesti indivizi care și-au auto atribuit un monopol al relației cu Dumnezeu , de parca ar fi STS ajuns dispecer de bani publici deavalma din vremea pandemiei .
    Am spus ca popii trebuie sa primeasca lecții , dar desigur cele mai importante nu sunt lecțiile ci MEDITAȚIILE deoarece, aidoma spovedaniei și impartașaniei interzise in acest an de catre Statul democratic MEDITATȚIILE acopera o sumedenie de păcate. O soluție pentru Prefericitul Daniel și oastea lui ar fi sa mai semneze un acord – adica un acord adevarat – nu doar ”așa zis” – prin care sa se faca lutherani.

  4. Credinta universala/catolica, ne-a aratat calea de urmat prin urmasul primului episcop al Romei –
    sfantul Petru- si a demonstrat -practic- ce trebuie facut. Faptul ca ortodocsii Romani considera ca
    trebuie sa aiba alta abordare este o realitate care poate avea urmari neprevazute, chiar daca intentiile sunt de buna credinta. Doamne ocrteste-i pe Romani!!!
    Cristos Invie!!

  5. Am primit lumina de la o vecina. Mai bisericoasa .. caci eu ..mde om de credinta putina am cam pierdut-o .

    Si totusi gestul de a mi se oferi lumina, gestul fratrsc de a impartasi Lumina cu mine m-a miscat..

    Dar intrebare : cu ce este mai periculos ca sa iau lumina de la in/o vecin/a decat sa primesc o pizza prin curier ?!!

    Raspundeti si nu uitati : nu sunt credincios! Si .. ei da am tinut si niste sedinte de ateism!!!

    Deci .. cu ce este mai periculos a imparti Limina decat a comanda pizza? Asa ca de la ateu la ateu!

    • Intalnirea in 2-3 pentru un minut nu e nici o problema , mai ales intre vecini . Statul la slujba cu orele in grupuri de sute de indivizi este o problema .Sute de indivizi ce vin doar sa ia lumina sunt iar o problema pentru ca nu asteapta doar 2 minute cat e o interactiune cu un curier ci 20 si au zeci de vecini nu unul .

      • @gamma – cum ai descoperit că în situația asta îți convine să invoci influența încărcăturii virale? :) Când s-a discutat despre nava de croazieră, la articolele lui Alin Fumurescu, ai refuzat să admiți orice influență a încărcăturii virale, iar când s-a discutat despre contaminarea masivă din spitalul din Suceava vociferai că tu vrei DATE (chiar așa scriai, cu majuscule).

        Acum nu mai vrei date? Acum îți convine să obstrucționezi activitățile religioase ale unor oameni, așa că invoci tocmai încărcătura virală pe care o negai? Cum e cu dreptul adulților de a avea orice activități liber consimțite? Sau HIV nu se pune? :)

        • Hai ca sa iti desenez .

          Cand vorbeam despre nava era vorba de MORTALITATE . Am zis ca nu conteaza ca esti intr-un mediu plin de virusi , daca ai facut deja boala . Sansa sa fii un nenorocos este X si nu variaza daca ai tovarasi de salon sau nu . Oricum nu signifiant , nu am vazut nimic de genul asta .
          Aici e vorba despre sansa de a face sau nu boala si e clar dependenta de incarcatura virala , la fel ca celelelte jdemii de infectii .

          • @gamma – nu contează ce-ai văzut sau ce n-ai văzut tu, în esență îți contrazici propriile comentarii după cum îți convine.

          • @gamma – pe ansamblu, tu nu înțelegi procesul de contaminare, în mintea ta e ca un semnal digital: până la momentul X (timestamp cu ora și minutul) era valoarea 0 (necontaminat) iar după momentul X era valoarea 1 (contaminat).

            În realitate, contaminarea efectivă depinde de încărcătura virală și de durata expunerii (ore, zeci de ore sau chiar zile întregi). Iar rezultatul (contaminat sau necontaminat) îl afli tot după zile întregi. Mai mult decât atât, o persoană care rezistă necontaminată, în ciuda expunerii prelungite, e totuși posibil să nu aibă anticorpii pe care te aștepți tu să-i aibă. Procesele biologice nu sunt cunoscute și înțelese 100%.

            • Schimbul asta de mesaje o sa-l pastrez pentru ca e un exemplu de analfabtism functional .

              Am scris mortalitate cu majuscule , era vorba de mortalitate pe nava , doream date despre mortalitate iar Harald imi egzplica ceea ce am declarat cu doua randuri mai sus cum contaminarea depinde si de incarcatura virala .
              Sau o fi facand asta pentru analfabetii functionali , adica Harard are ultimul cuvant , Harald are dreptate ? Most interesting .

    • Este periculos. Curierul si vecina sunt 2 cazuri de ignorare a pericolului.

      Doar ca sunt ambele contacte 1:1 (:-)). Nu primesti in fiecare zi un curier, nu te intalnesti in fiecare zi cu vecina (ehhh…).

      In timp ce intalnirile prilejuite de Sarbatorile Pascale presupun multiple contacte. Din cauza ;ip[sei de obisnuinta, este aproape imposibil sa respecti regulile.

      • @Dedalus – și cu liberalismul propovăduit până acum în sute de comentarii, cum rămâne? Stabilește statul ce are voie să facă fiecare, dar ne dăm de ceasul morții că în România trebuie liberalism?

          • @Dedalus – în lumea civilizată s-ar numi ”prezumție de vinovăție” principiul pe care vreți dvs să-l aplicați. Acolo unde am crescut eu, asta s-ar fi numit fățărnicie, oamenii nu erau obișnuiți să vină cu minciuni sofisticate.

        • Am evidentiat mereu necesitatea edificarii statului liberal ca o conditie absolut necesara dezvoltarii Romaniei. Este o concluzie derivata din succesul acestui tip de stat, care necesita un timp destul de lung pentru a lua fiinta.

          Nu am sustinut (si nici respins) partide politice de orice culoare, pentru ca perspectiva aleasa a fost mereu pe termen mediu sau lung. Chiar daca in unele cazuri unii poate au interpretat comentariile mele in sens partizan.

          La acest articol perspectiva comentariului este strict practica, pe termen foarte scurt. Cand cumperi ceapa nu o faci in urma unei analizei politice complexe :-).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro