Weekendul trecut (9-10 iunie 2025) think tank-ul conservator rus, Institutul „Țargrad”, a emis un raport intitulat „Rusia 2050. Imaginea viitorului”. Printre figurile cheie care influențează viziunea strategică a Rusiei următoarelor decenii se regăsesc Konstantin Malofeev, Serghey Lavrov, Ivan Ilyin, Aleksandr Dugin, Sergey Glaziev, Anatoly Antonov.
Institutul „Țargrad” este legat de Konstantin Malofeev, oligarh rus și ideolog conservator cunoscut pentru finanțarea mișcărilor separatiste pro-ruse în Donbass, promovarea „conservatorismului creștin” ca alternativă la liberalismul occidental, susținător al conceptului „Lumea Rusă” (Russkiy Mir) și cu legături puternice în cercurile ortodoxe fundamentaliste.
Filosoful Ivan Ilyin (1883-1954), puternic influențat de ideile lui Hegel și Fichte, dar și de misticismul ortodox, a fost redescoperit de Putin în anii 2000, citit și promovat ca „profet al Rusiei moderne”. Filosofia lui Ilyin nu are doar pretenții academice, ea modelează activ gândirea strategică rusă contemporană explicând motivele pentru care Rusia percepe conflictul cu Occidentul ca fiind fundamental spiritual, nu doar geopolitic. Ilyin integrează așa-numita dimensiune a Rusiei purtătoare a misiunii spirituale universale, ortodoxia rusă ca formă pură a creștinismului, nepoluată de Occident, asumându-și simultan responsabilitatea față de întreaga umanitate creștină. Din perspectivă politică, Ilyin rămâne viu pe harta ideologică a Kremlinului în calitatea sa de promotor al autocrației ca formă ideală de guvernare pentru îndeplinirea misiunii spirituale, țarul fiind reprezentantul lui Dumnezeu pe pământ, iar unitatea spirituală, politică și teritorială se realizează sub conducerea imperială. Pe matricea sistematică a ideilor lui Ilyin se regăsesc nuanțe de inspirație geopolitică care au influențat și fundamentat politica lui Vladimir Putin. Motivațiile imperialiste și modelarea gândirii geopolitice promovate de Ilyin înfățișează Rusia drept o putere care menține echilibrul mondial, se opune hegemoniilor care vor să controleze lumea și apără suveranitatea națională împotriva globalismului. Conceptul de Katehon al lui Ilyin oferă un soi de legitimizare spirituală pentru ambițiile geopolitice ruse, transformând politica de putere în „misiune spirituală universală”.
Înțelegerea acestor idei e crucială pentru descifrarea comportamentului și motivațiilor profunde ale politicii ruse în regiunea noastră și anticiparea mișcărilor sale strategice. Această pătrundere este la fel de importantă pentru contracararea eficientă a propagandei spirituale ruse și delimitarea de fundamentalismul ortodox, incompatibil cu societatea democratică.
Un alt contribuitor la imaginarea viitorului rus este „părintele” Eurasianismului, ideologul geopolitician Aleksandr Dugin, cunoscut pentru promovarea temelor legate de „lumea policentrică” și sfârșitul hegemoniei occidentale, conceptul „Eurasiei Mari” păstorită de Rusia și fenomenul geopoliticii ca formă de luptă între „civilizații” antagoniste.
Raportul beneficiază și de infuzia ideologică a economistului Sergey Glaziev, notoriu pentru criticile sale la adresa Băncii Centrale Ruse și a politicilor monetare liberale, dar și pentru propunerile de a proiecta economia planificată digitală și „rubla digitală” alături de modelul economic „bifocal” de inspirație sovietică.
Viziunea pentru Rusia următoarelor decenii este completată de Anatoly Antonov, un demograf conservator rus promotor al creșterii natalității prin politici tradiționaliste, afișându-și public criticile la adresa emancipării feminine și ale stilului de viață urban.
În privința politicii externe și mizelor geopolitice,autorii raportului pun accent pe suveranitatea națională și poziționarea Rusiei ca un actor independent pe scena internațională.
Deși raportul reciclează idei intens vehiculate în spațiul ideologic din proximitatea lui Vladimir Putin, anumite elemente prospective sunt de interes pentru a extrage „logica” din spatele strategiei ruse pe termen mediu și lung, dar și factorii modelatori ai unui modus-operandi ce ar putea fi legitimat de această viziune. Compoziția ideologică a acestui grup influent a fost întregită, cel puțin în auditoriu, de conspiraționiști americani cunoscuți precum Alex Jones și Jackson Hinkle, dar și Errol Musk, tatăl miliardarului Elon Musk.
Documentul explorează conceptul „noului concert al marilor puteri”, analizând rolul Rusiei în afacerile globale pentru a doua jumătate a secolului XXI și dincolo de anumite subiecte precum Cursa pentru Marte, „Operațiunea specială Demografie” care discută măsuri pentru creșterea populației, politica de migrație sau „Kafala rusească” ce vizează un sistem organizat de recrutare a imigranților cu accent pe integrarea controlată a acestora, dezvoltarea tehnologică și robotizarea ca soluție la provocările economice și deficitul de forță de muncă, educația patriotică și identitatea națională, protecția familiei și valorilor tradiționale, cultura și codul cultural percepute ca elemente cheie ale identității naționale și influenței globale, raportul merită diseminat datorită provocărilor adresate ordinii internaționale democratice, iar România, prin poziția sa geografică și culturală, se află în prima linie a acestei confruntări ideologice.
Așadar, acest material se concentrează cu precădere pe implicațiile geopolitice probabile, derivate din matricea de gândire a elitei intelectuale, culturale și ideologice ruse în procesul său reflexiv de prefigurare a rolului și locului Rusiei în lume.
Fundația ideatică a proiecției de putere globală este clădită pe caracterul civilizațional antagonist ce invocă „responsabilitatea” Rusiei de apărare a ordinii morale și spirituale. Pe harta mentală a constructului ideologic portretul Rusiei este strâns legat de sarcina sa misionară de gardian al creștinismului mondial, protejarea valorilor creștine tradiționale și transformarea sa în centrul Ortodoxiei universale, înfățișând Moscova, potrivit raportului, ca „A Treia Romă”. Reciclarea ideilor lui Dugin pun în centrul „imaginii viitorului” tema opozantului la adresa decadenței occidentale și lupta împotriva liberalismului degenerativ sau decadent, anulând totodată spiritul multiculturalist pentru asigurarea primatului rus, „deținător al adevărului” și promotor al valorilor tradiționale sub triada: familie, religie, autoritate.
Sub masca legitimării autoritarismului mesianic și promisiunii Rusiei pentru îndeplinirea vocației de „Katehon” (reținător al răului global), respectiv resuscitarea visului imperiu-civilizație, Raportul „Țargrad” nu face altceva decât să ancoreze argumente pentru ambițiile elitei politice a Kremlinului de a lupta prin toate mijloacele posibile ca Rusia să redobândească statutul de mare putere. Desigur că acest document face parte și din arsenalul clasicului război al percepțiilor pentru inducerea ideii de forță în spațiul adversar, iar distanța dintre ceea ce poate și ceea ce vrea Rusia în acest moment este discutabilă, însă deloc neglijabilă.
Autorii acestei viziuni imaginează abilitățile viitoare ale Rusiei sub semnul reglatorului echilibrului strategic mondial, mai pe înțelesul observatorului necontaminat ideologic, un arbitru între marile puteri, un broker de putere, de pace și război, capabil să se afirme la scară globală pe fondul declinului sistemului unipolar condus de SUA și emergența unei lumi policentrice post-liberale, mediind conflicte sau tensiuni între SUA, China, UE, împiedicând totodată orice putere să domine global. Restructurarea ordinii mondiale sugerată de autori este clădită pe formarea blocurilor civilizaționale antagoniste, de unde putem deduce că războiul cultural capătă centralitate. În viziunea strategică a autorilor Rusia poate deveni liderul unui bloc anti-occidental, iar potențialul său în noua arhitectură de putere este facilitat de competiția intensificată între „imperiile secolului XXI”, respectiv SUA, China și Rusia.
În spectrul provocărilor geopolitice pentru următorul sfert de veac, Raportul „Țargrad” propune extinderea influenței ruse prin expansionism în Europa de Est, revendicarea unei „zone de influență exclusive” asupra fostelor teritorii sovietice și imperiale, precum și invocarea politicii „poporului rus divizat” ca justificare pentru intervenții în țări cu minorități rusofone. În traducere, Rusia nu va renunța la acțiuni destabilizatoare în țările baltice, în Balcani, Belarus și chiar în România via Republica Moldova.
Războiul din Ucraina este văzut ca „un punct de cotitură” iar „operațiunea militară specială” a reprezentat „începutul sfârșitului ordinii unipolare dominate de Occident”. Aceste asumpții reconfirmă obsesia imperialistă rusă privind contestarea arhitecturii de securitate europeană și euroatlantică. Provocările pentru securitatea europeană nu sunt reprezentate doar de războiul din Ucraina, dar și de abilitatea Rusiei de a instrumentaliza diaspora și comunitățile ortodoxe din Europa, atragerea partidelor populiste de dreapta din Europa, exploatarea crizelor sociale (migrație, secularizare, probleme economice și energetice) și de capacitatea sa pentru dezvoltarea unor capabilități militare avansate precum arme hipersonice, sisteme de război electronic și cibernetic.
Vectorii valorici de influență globală ai Rusiei sunt ancorați în criticarea hegemoniei occidentale aflate în declin, liberalismul fiind descris drept o ideologie epuizată și distructivă, care promovează „degradarea morală, distrugerea familiei și satanismul cultural”. Temele din raport asociază ideologii precum globalismul, woke-ismul, multiculturalismul, promovarea minorităților sexuale și de gen, ținta Rusiei fiind delegitimarea modelului liberal și opunerea în fața dominației sale prin acțiuni militare, hibride, diplomatice și ideologice.
Antamarea unor idei compatibile trumpismului american sugerează voalat disponibilitatea Kremlinului de a explora potențialul transformării relației cu Statele Unite din rival în partener și apropierea de noul vector conservator sau exploatarea rețelei conservatoare internaționale prin realizarea unui consens ideologic cu privire la suveranism, protecționism, conservatorism, respingerea instituțiilor globaliste, dar mai ales, potrivit conținutului documentului, cei doi actori ar putea coexista în logica multipolarității dacă SUA se vor transforma într-o autarhie conservatoare. În același timp, raportul încurajează stabilirea alianțelor și parteneriatelor cu state și civilizații care se opun liberalismului precum China, Iran, India, unele state islamice, în paralel cu angajarea într-o competiție dură cu Occidentul.
Lentila ideologico-strategică rusă percepe China ca pe o superputere tehnologică, economică și culturală și admite că relația bilaterală sino-rusă oscilează între parteneriat strategic și competiție pentru Eurasia, existând totuși o diferență-cheie: în timp ce China mizează pe hegemonie economică și soft-power, Rusia își construiește influența prin ideologie și geopolitică.
Potrivit autorilor, visul strategic rus se va materializa în trei faze, iar prima este legată de consolidare cu un orizont de implementare în următorii cinci ani și constă în finalizarea controlului asupra spațiului post-sovietic, stabilizarea fronturilor din Ucraina și Republica Moldova, consolidarea alianțelor cu China, Iran, India și penetrarea instituțiilor occidentale prin proxiuri.
A doua fază include expansiunea (2030-2040) și extinderea influenței în Africa și America Latină, fragmentarea NATO și UE prin crize succesive, construirea sistemelor alternative la instituțiile occidentale și atingerea parității tehnologice cu Occidentul.
Ideologii ruși consideră că până în anul 2050 ar trebui confirmată dominația, imaginând sistemul multipolar sub leadership ruso-chinez unde Rusia dobândește statutul de putere globală dominantă alături de China, iar Moscova ar fi recunoscută ca centrul Ortodoxiei mondiale, asistând inevitabil la sfârșitul hegemoniei anglo-saxone.
Revenind totuși cu picioarele pe pământ anumite propuneri nu sunt fezabile pentru că NATO și UE, deși bâjbâie, nu stau cu mâinile încrucișate, iar „zona de influență exclusivă” asupra fostului spațiu sovietic și schimbarea arhitecturii de securitate europeană întâmpină rezistență masivă, Patriarhia Ecumenică manifestă opoziție în perspectiva declarării Moscovei ca centru al Ortodoxiei mondiale, iar reunificarea „poporului rus tripartit” este respinsă de majoritatea covârșitoare a societății ucrainene și parțial de bieloruși.
În ambițiile sale de exercitare a influenței globale Rusia rămâne o provocare majoră și, cel mai probabil, își va consolida puterea militară prin păstrarea și extinderea arsenalului nuclear și convențional, va depune eforturi pentru inovație tehnologică, accelerarea cercetării și industrializării și va continua în mod subversiv să exporte „alternative tradiționaliste” toxice la valorile occidentale.
Câmpul de luptă al Rusiei în raport cu Europa
Este foarte probabil ca în următorii cinci ani Rusia să se focalizeze pe consolidarea sferelor de influență post-sovietice în Belarus prin integrarea politică și economică crescută cu Rusia, în Asia Centrală prin creșterea influenței în domeniile securitate și energie pentru concurarea proiectelor de conectivitate chineze și occidentale. Dependența Armeniei de securitatea rusă rămâne un factor critic, dar reconcilierea cu Azerbaidjanul ar putea oferi mai mult câmp de manevră Statelor Unite și Israelului în Caucazul de Sud. Totodată, Republica Moldova rămâne expusă presiunilor intense prin Transnistria și Găgăuzia
Apetitul Moscovei pentru instrumentalizarea Ortodoxiei generează reverberații în Europa de Est și Balcani. Pe termen scurt, Rusia va căuta să-și consolideze alianța prin intermediul Bisericii Ortodoxe și promovarea sentimentelor anti-occidentale în Serbia; în Muntenegru și Macedonia de Nord exploatează diviziunile religioase, iar în Grecia și Cipru exercită influență sporită prin legături ortodoxe și interese energetice. În România și Bulgaria au existat și continuă tentative de influențare prin intermediul diasporei și bisericii.
Rusia va continua în următorii ani să construiască alianțe anti-occidentale – BRICS+ lărgit cu noi membri (Iran, Arabia Saudită, Egipt), parteneriatul strategic cu RP Chineză intensifică cooperarea tehnologică și energetică, iar aprofundarea relațiilor cu „Sudul Global” are obiectivul de a-i fixa poziția și influența în Africa și America Latină.
Federația Rusă nu aspiră doar la supraviețuire, ci la dominație dorind să-și depășească statutul unui simplu furnizor de resurse, în timp ce raportul „Rusia 2050. Imaginea viitorului” oferă o viziune radicală asupra unei lumi aflate în tranziție cu sistem multipolar emergent în cadrul căruia Rusia își reia locul de putere imperială suverană și mesianică. Vectorii de influență globală sunt analizați dintr-o perspectivă ideologică, iar reafirmarea Rusiei se bazează pe respingerea totală a liberalismului, restaurarea unei guvernări autocratice, promovarea ideologiei civilizaționale proprii, acțiune geopolitică și culturală susținută. Dincolo de aerul providențial, această viziune nu este una pur teoretică, ci integrează un plan ideologic, strategic și instituțional de redefinire a rolului Rusiei în lume. Datorită unor afinități ideologice și personale, este probabil ca acest mesaj să reflecte cel puțin în parte temele strategice și revendicările Kremlinului în negocierile cu reprezentanții Casei Albe pentru atingerea unui acord de pace în Ucraina, dar și pentru o viitoare politică de contrabalansare a Chinei ce se află în vizorul Washingtonului.
Filtrând acest document programatic și profund ideologic, este vitală pentru România raportarea critică la aceste idei. Raportul induce suficiente argumente pentru necesitatea consolidării posturii noastre în cadrul NATO și UE, dezvoltarea capabilităților proprii de apărare și informații, cooperare intensificată cu Polonia, țările baltice și Ucraina.
Datoria actorilor politici și societali constă în demonstrarea faptului că democrația poate coexista cu valorile tradiționale, că suntem capabili să promovăm un model european care respectă diversitatea culturală și să evidențiem progresul României în urma integrării euroatlantice.
Contracararea influenței ruse în plan intern este deosebit de importantă prin instituirea unor programe și sesiuni de educație civică robustă despre istoria democratică și europeană a României, combaterea dezinformării prin alfabetizare media și fact-checking, consolidarea instituțiilor democratice și a statului de drept, dar și printr-un dialog constructiv cu Biserica Ortodoxă Română pentru promovarea valorilor democratice.
Constrângerile sistemului internațional forțează România să recurgă la o diplomație activă în cadrul Consiliului de Securitate al ONU și în forurile internaționale, acordarea sprijinului pentru Republica Moldova în procesul de integrare europeană și intensificarea cooperării în domeniul securității cibernetice cu aliații NATO.
Și tocmai pentru că raportul folosește Ortodoxia ca instrument de soft-power geopolitic, generând în același timp confuzie între identitatea religioasă și loialitatea politică, este imperios necesară promovarea unui model de Ortodoxie europeană compatibil cu democrația și a unor module educaționale axate pe diferența dintre credință religioasă și propaganda politică. De asemenea poate fi dezvoltată o narațiune proprie și legitimă despre identitatea națională compatibilă cu valorile europene, investind mai mult în educație și în dezvoltarea gândirii critice pentru a rezista propagandei.
În contextul războiului cultural rusesc, România este nevoită să monitorizeze atent evoluțiile din Rusia și să-și adapteze strategiile. Succesul va depinde de capacitatea noastră instituțională și societală de a demonstra că democrația și valorile lumii libere pot coexista armonios alături de respectul pentru tradiție și spiritualitate.
Citind printre rânduri…
Ritmul creșterii al marilor competitori din cadrul sistemului relațiilor internaționale (SUA, UE, China, India, Japonia) arată că pentru Rusia fereastra de oportunitate este finită. Raportul „Țargrad” sugerează indirect faptul că prin inacțiune probabilitatea de succes a Rusiei scade în timp iar costurile pasivității vor crește exponențial riscul izolării. Așadar, valoarea net pozitivă (pentru maximizarea beneficiilor) se află în momentul prezent.
Harta jocului geopolitic indică comportamente și constrângeri la nivelul actorilor internaționali. Statele Unite sunt nevoite să-și recalibreze eforturile și prioritățile strategice pentru menținerea statutului dominant, confruntând-se posibil cu diviziuni interne. China are un comportament prudent evitând o confruntare directă cu SUA, Europa e divizată de populism, criza energetică și Brexit-ul ca precedent, iar „Sudul Global” se revoltă împotriva hegemoniei occidentale. Într-o ecuație a teoriei jocurilor, pentru Rusia agresivitatea e rațional justificată, fiind o perioadă optimă pentru acțiuni majore. Așadar, ne putem aștepta ca în următorii doi ani (2025-2027) Rusia să fie „prima care mișcă” devenind mai provocatoare, intensificându-și eforturile de modelare a arhitecturii globale prin jocuri mai riscante care pot problematiza status-quo-ul altor actori. Încă din anul 2014 Rusia a intrat într-un joc de contestare a arhitecturii internaționale de putere pentru prevenirea bipolarității SUA-China iar acest efort pare să aducă mai degrabă beneficii pentru ascensiunea Chinei. În cadrul unor strategii mixte cu trei jucători (SUA, China, Rusia), recompensa maximă pentru SUA vine dacă Rusia participă la un joc bazat pe tripolaritate instabilă, fiind totodată rezultatul cel mai probabil, cu fluctuații periodice între cooperare și competiție. Așa cum sugerează posibilele scenarii, cooperarea între marii actori va fi suspusă diferitelor constrângeri, bazată mai degrabă pe neîncredere și nicidecum pe „parteneriate fără limite”. Rusia, în căutarea autonomiei strategice, își dorește o comunitate transatlantică slabă și divizată în interior și un Beijing cointeresat și dependent de activele strategice ale Moscovei în Asia Centrală, Orientul Mijlociu, Arctic, Africa, Balcani, America Latină.
În arsenalul escaladărilor Rusiei se regăsesc presiunile diplomatice și negocierile asimetrice, șantajul energetic, operațiile hibride prin cyber și dezinformare, instrumentalizarea proxi-urilor militare și paramilitare, ofensivele limitate (ex.: Crimeea, Donbass), conflictele regionale (Ucraina, Georgia), amenințările nucleare și descurajarea extinsă.
Pentru România se întrevede necesitatea unei strategii de hedging inteligent capabilă să mențină ancorarea euroatlantică ca asigurare principală. În același timp, datorită geografiei și poziției în cadrul alianțelor, România poate miza mai mult pe caracterul său indispensabil dezvoltând capacități de echilibrare între puteri. În momente profund dinamice și schimbătoare angajamentele exclusive care reduc flexibilitatea nu sunt tocmai oportune iar investiția în propriile capabilități poate asigura așa-numita relevanță continuă.
Putem admite că viziunea strategică în discuție reflectă aspirațiile maximaliste ale Rusiei, dar realizarea lor completă este improbabilă datorită constrângerilor sistemice și a reacțiilor predictibile ale celorlalți actori.
Raportul subestimează puterea economică a Chinei, în timp ce Rusia nu poate fi un partener egal. Totodată, pragmatismul chinez reprezintă o constantă cheie, iar China nu va sacrifica relațiile cu Occidentul pentru Rusia. Într-un binom Rusia-China, ortodoxia și confucianismul prezintă diferențe civilizaționale semnificative, iar în competiția pentru supremația globală fiecare actor în parte are perspective particulare despre cine și cum trebuie să conducă „lumea post-occidentală”.
În același timp, raportul supraestimează unitatea anti-occidentală omițând diferențele de stil și obiectivele diferiților actori din „Sudul Global”. Deși asistăm la tensiuni structurale crescânde, acestea nu afectează în mod obligatoriu durabilitatea alianței. În ceea ce privește capacitatea de coordonare, amprenta excepționalismului regăsită în document trece cu vederea aspectele fundamentale ale diferențelor în cultura strategică ale actorilor internaționali. Mai mult, „atractivitatea” modelului lasă de dorit pe fondul excluziunii și primatului rus, lăsând în aer discuțiile conceptuale și practice privind limitările „democrației autoritare”.
Deși Raportului „Țargrad” justifică acțiunea imediată și decisivă bazată pe fereastra de oportunitate, asimetria credibilității (amenințările ruse sunt mai credibile), fragmentarea adversarilor, probabilitatea pozitivă – succesul parțial fiind mai probabil decât eșecul total, și costurile temporale potrivit cărora așteptarea crește exponențial costurile geopolitice, această viziune strategică subestimează capacitatea de adaptare și reziliență a sistemelor democratice, precum și coeziunea internă rusă în fața costurilor economice sufocante.
Pentru România, aceste calcule sugerează că Rusia va acționa agresiv în următorii 2-3 ani, necesitând pregătirea unor răspunsuri robuste și consolidarea preventivă a alianțelor.
PS: Nu contează viteza cu care alergi dacă direcția este greșită.
Revolutia in Imperiul Roman a fost la fel ca revolutia (confiscata) din 1989:
„P**a” scria pe toti peretii.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/CIL_4.5296
https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/comments/1l9z96r/apparently_the_ruins_of_pompeii_contained_a/
Exista „teorii” lansate din spatiul sovietic, ce afirma ca limba romana este de fapt o limba de origine slava, ca limba slavona nu a fost niciodata o limba vorbita ci numai scrisa (ceea ce stiam noi de la istorie e profund gresit), etc. M-a intrebat o ruda ce parere am de faptul ca nu exista nimic scris din perioada geto-dacilor. Am conchis ca agresivitatea ruseasca merge foarte departe, atacand fibra romanismului profund, ca un cancer, prezentat ca fiind foarte „sanatos”, fiind alternativa „buna” la democratia noastra profund corupta. Alegerile recente au evidentiat o divizare a societatii destul de grava si cred ca este o consecinta directa a interventiei rusesti.
Da, fara indoiala aliantele nostre cu occidentul conteaza. Dar atacul rusesc actioneaza ca picatura de apa, distrugand lent comunitatea romanilor din interior.
”nu exista nimic scris din perioada geto-dacilor.”
Din păcate, e adevărat: dacii nu scriau. Însă rușii nu existau deloc pe vremea aceea 😀
mi se pare de-a dreptul caraghios sa se- ncerce cine stie ce motivatie psihologica, istorica, sociala, filozofica despre ce se-ntimpla intr-o societate salabatica. Toate aceste „idei” izvorasc din credint ca imperiul rus ar fi puternic, iar ei, vai de capul lor, de abia se tiriie. Poate sr fi trebuit sa ramina ls bslrt, muzica, literatura!
blea, se pare ca parchinsonul mi-a facut-o, societate e salbatica, nu salabatica, bsirt e de fapt balet,
Tot felul de idioti fanatici, care încearcă să proiecteze trecul Rusiei în viitor, prin forța
Economia Rusiei e yuanizata, deja. Știința e la pămînt. Natalitatea e in scădere și au pierdut 1.000.000 de soldați. Cu cât vor continua maiult războiul de agresiune, cu atît vor pierde mai mult.
Europa de Est este in NATO, și deci apărată. Măsurile economice luate împotriva lor îi vor transforma in conie chineză.
Idioții nu înțeleg un lucru elementar:atîta timp cat Rusia va folosi forța și amenințarea cu forța, viitorul lor este sumbru. Vor deveni un simplu stat subdezvoltat. Chiar daca uriaș.
Singura lor șansă este PACEA și colaborarea cu Occidentul. De altfel, care e Occidentul asta care i amenință, daca SUA este favorabil prostiilor kremlineze?
Să nu uite că Rusia a crescut doar din clipa în care Petru I a început reforma statului feudal rus, după model occidental. Ei au fost Occidentul Siberiei.
Cine își meaga originile, nu ajunge departe. Și nici bine.
@Mongolul
„Cu cât vor continua maiult războiul de agresiune, cu atît vor pierde mai mult.” Deci ptr.noi (occident, Nato, UE) ar fi profitabil ca războiul să dureze cât mai mult. Nu?!? Și astfel o să cam terminăm cu RUS economic și social, eventual o cam dezmembrăm, Zele o să dea armăsarului ovăz din pristolul de la Kremlin, etc. Tiii, ce afacere grozavă !!?! Dar să lăsăm aceste perspective încântătoare…..
In 2014 când RUS a cucerit Crimeea era mare importator de legume, fructe, brânză, unt, etc produse alimentare din UE. Au trecut 10 ani. RUS este, probabil, cel mai mare exportator mondial de cereale, nu mai depinde de importurile europene de legume, fructe, brânză, unt, etc.
Companiile noastre occidentale au trebuit să plece ca urmare a sancțiunilor, etc. Credeți că fabricile lor stau degeaba in RUS ?!? No way! Produc tot ptr.piata interna cum produceau si înainte de 2022, dar sub un alt nume și cu alți proprietari. E o așa afacere proastă ptr.ruși?!?
RUS nu este URSS. URSS nu producea suficientă hrană ptr.populatie. Importa masiv cereale și alte N produse alimentare din US, CAN, UE. Astăzi e exportator.
In 2008 la Summitul NATO de la București Putin a spus clar și răspicat că UKR&Georgia in Nato e no-no, e o amenintare directă și existențială. Adică deplasarea forțelor Nato, a rachetelor, „scuturilor” este exclusă și vor face…..ce au făcut ptr.a împiedica aceasta.
Amenințarea era așa de serioasă că Merkel&Sarko au insistat pe lângă Bush jr.ca Nato s-o lase moale cu extinderea. In vara aceluiași an Shakashvili a declanșat criza din Osetia separatistă, moment in care Putin a arătat că nu se joacă cu vorbele.
Evident că nu e conform dr.international, că fiecare țară face ce vrea și se aliază cu cine vrea. Așa e. Dar să ne imaginăm că Mexic își dorește o alianță militară cu CHN și semnează un acord de instalare a unor scuturi strategice la sud de Tijuana… Are dreptul, poate face orice aranjament de securitate cu cine îi convine, charta ONU, dreptul sfânt și inalienabil, etc. Dar credeți că se potrivește chestia cu interesele unor vecini de la nord ?!?
Bineînțeles că nu e corect, drept, etc. Dar când ești vecin, pe veșnicie (asa cum suntem noi), cu o gorilă e mai bine să ții seama și de interesele ei. Sau….s-o cam omori repede de tot.
RUS e dintre statele care se pricep bine la strategie& tactică, nu degeaba au așa buni șahiști. Are o lungă, lungă experiență diplomatică, militară, știe să îndure vicisitudinile și pare că a terminat cu perioada de decădere de după ’91. Să nu ne facem griji ptr.RUS.
Rusia nu a scăpat de Utopia ideologică ca motivație a imperialismului rusesc. Rusia încearcă prin toate puterile să se opună GLOBALISMULUI rezultat după ultima Revoluție Industrială și în urma căreia Rusia a pierdut poziția de mare putere. Acum Rusia vrea să compenseze această înfrângere prin metode agresive, ideologice și militare.
Problema Rusiei, după părerea mea, e alta. Rusia mizează total pe faptul că SUA și China vor accepta revenirea Rusiei ca „mare putere”, la paritate/egalitate cu SUA și China. Și aici mă îndoiesc. China sub nicio formă nu va accepta așa ceva, iar SUA poate parțial în administrația Trump. Aici fac o paranteză și spun că Trump poate chiar a acceptat un troc cu Putin în cazul atacului Israelului contra Iranului. Dar problema este ce a obținut Putin în schimb? Nu cumva Ucraina și Țările Baltice, poate Moldova?
Deocamdată Europa de Vest este „mână moartă” în aceste negocieri globale. Ba parcă totul pare că Trump preferă Rusia și nu Europa( un concurent economic puternic).
România? Suntem prea mici pentru un război așa de mare. Totuși, constatând existența axei SUA-RUSIA-ISRAEL (cumva anti-europeana…) politica externă românească ar trebui să schimbe puțin direcția. Și anume orientarea FERMĂ spre Israel( pentru care România este poate singurul prieten din Europa….), apoi SUA și, de ce nu, tatonarea diplomatică a Rusiei. Europa? Ce vrea Europa? Și mai ales CE POATE Europa?
NB. Probabil Rusia a obținut de la SUA dreptul de a fi și mai agresivă în Est. Poate chiar SUA și-a luat mâinile de pe Ucraina și Țările Baltice ( Estonia și Letonia). Vom vedea în viitorul foarte apropiat ce a cedat SUA Rusiei pentru că a permis pedepsirea militară a Iranului.
Lucifer ! Incepi sa mirosi a votca ruseasca daca – din “ caldul cuibusor westic” indemni Romani sa mearga sa se caciulesca la Moskva ! Azi am mai citit ca madam Sosoanca si un “vested ghinarar” – in “vizita de lucru” la Ambasada Rusiei de la Bucuresti “ne garanteaza” ca Russia NU VA ATACA NICIODATA Romania !!! Sunteti in echipa ?
N-ați înțeles. În momentul de față politica internațională este cu geometrie variabilă, deci este aproape imposibil de găsit varianta favorabilă/câștigătoare pentru România. A rămâne încremenit în ideea că SUA și Europa de Vest își vor vărsa sângele pentru apărarea României în caz de atac rusesc este cel puțin o iluzie. Trebuie luate în calcul mai multe alternative.
Raportul Țargrad pare Internaționala comunistă din 1919, adusă la zi, cu noile date geopolitice.
Istoria se repetă, oare càt vom mai repeta asta?
In mod obișnuit, fiecare țară îți sugerează un punct turistic sau un monument reprezentativ. Franța îți evocă Turnul Eiffel, Anglia – orologiul Big Ben, Germania – Bradenburg Tor, SUA – zgâraie-nori din New York. Rusia îți evocă imediat conflicte și război, ghețurile polare și ciupercăria de închisori, Piața Roșie care adăpostește stârvul unui criminal și Kremlinul. Să fim clari. MoscaUlus s-a îngrășat in paguba ținuturilor vecine. Să fim și mai clari: Rusia e un stat artificial. Expansionist. Drept urmare, nu există popor rus. Există niște mujici și o mulțime de etnii colonizate, persecutate, abrutizate și rusificate ce le unește păgânismul, șovinismul, despotismul și ambițiile imperiale ale șefilor. În întreaga istorie a așa-zisei Rusia nu a existat nici macar un deceniu de tihnă. Muscalii au purtat in istoria lor peste 600 de războaie și aproape toate au fost de cotropire și „denazificare”. Eurofobia manifestată încă în vremea lui Ivan cel Groaznic (și obraznic), aprofundată de succesori și de Urmașii Vomei țaristo-comunista, este un microb ancestral al acestui popor cumplit și izolat, supt cu laptele matern. Rusia fariseică a avut pentru întâia oară (și ultima, poate) norocul de a se civiliza cu adevărat. Petru cel Mare, după ce și-a văzut „împărăția” cu ochii, după ce și-a autoproclamat „împărat”, după ce și-a „botezat” imensul tărâm moscal cu un nume furat de la Rusia Kiyv , adăugând un „s”, a făcut o spărtură prin zidul care despărțise tărâmul moschicesc atâta vreme de vecinii săi europeni. Au astupat spărtura. Nu-i nimic surprinzător în asta pentru nimeni, căci acolo nu poate funcționa ceea ce Aristotel numise catharsis, fiindcă muscalii au groază de lumina civilizației. De aceea, se complac in propria mizerie, in izolare, in regres, in mongolism și în ură. Lipsa rădăcinilor in istoria de 1000 de ani face Fariseica Rusie vulnerabilă in fata Ucrainei. Având o părere mult prea exagerată despre sine, ignorand faptul că Kievul a fost o metropola și un centru cultural când MoscaUlus era un sătuc obscur, rușii pretind cu nerușinare patrimoniul istoric al Rusiei Kievene. Pretind și în clipa de față că sunt lumea superioară a creștinismului. E glumă proasta a se promova ideea neroadă că în general „rușii” au fondat toate țările și toate civilizațiile și că misiunea lor „sfântă” este să le scape…Ilinii, Dughinii și alții că ei au ticluit o istorie a mujicilor cu subiecte luate de prin nori, cu adevăruri mincinoase și cu povesti supte din deget. Totul e tulbure, de la izvoarele lor infecte. Din punct de vedere mental, comportamental și paranoidal, Puțin nu se deosebește de predecesorii săi tirani din sec. XV-XIX-XX. Autocrația și autoproclamarea au rădăcini adânci. Însă el are de gând să fie lider suprem, „Tânăr” ghiuj matusalemic și Nelegiuit, botoxat si siliconat, până în 2048. Laboratoarele lucrează la foc încins să producă licoarea minune. Belicoasa Biserica rusă se roagă non-stop. De fapt, biserica odioasă rusă care „păstorește” doar 35-40 % din populație, este ca în vremea „petroviana”, un departament al guvernului ateu, criminal. De aceea fostele republici-sclave s-au „lepădat” de ea, de ugerul ei de Satan și de Reikhremlin. Căci lor, urmașilor Vomei țariste, nomenclaturiste, naziste nu le este ingaduit a se comporta corect, prietenește, cu credință decât fata de cei asemănători cu ei, sau supuși lor. Fața de popoarele mici, slabe, milă cumplitului musca nu-și are rostul. Cneazul Ivan al III-lea a știut să scuture jugul politic al mongolilor, însă nici el, nici urmașii urmașilor nu au putut să șteargă mongolismul din firea lor haină, incurabilă.
P.S. Așadar, istoria Rusiei este alcătuită din jafuri, crime și minciuni. Prietenia indestructibilă sino-rusa este un bluf. Rusia nu are un singur dușman. Rusia are numai dușmani. In 2050, mandarina va fi limba de comunicare in Rusia. Căci China nu are prieteni. China are numai interese și o memorie de elefant. Rusia este o unealtă în mâinile Chinei secretomane. China, prin manevre labirintice, prin jocul săi dublu, triplu, cvadruplu își va lua teritoriile înapoi de la Rusia hapsână și păgâna. Până în 2050, mai exact in 2048, China va prezenta „imbecilei” sale surori nota de plata pentru un milion și jumătate de Km pătrați…
Nu Sandler – China nu va cere prin nota de plata “doar” 1,5 militant de km potato ! Va cere – si va lua (daca va fi pasta) toata Siberia (oare numai pana la Urali ?) – si ca un mic bonus – pentru deranj – Mongolia actuala, ca sa rotunjasca Mongolia Interioara, achizitionata anterior ! PS – Stiu ca nu place multora prezicerea, dar va grantez exactitatea cu o singura conditie : Xi-ping-pong sa renunte la “intregirea Chinei” cu minuscula insula Taiwan (say macar sa amane sufficient timp operatia) ! De ce ? Putter intelege singuri !
Siberia, de la fluviul Obi la Pacific, va fi împărțită între SUA(care va lua Nordul), China(care va lua Sudul) și Japonia (care va lua ceva din Est și Centru).
Un imens BS ideologic, cum era de așteptat, Rusia nu își va depăși stadiul de furnizoare de resurse cât timp este calată pe economia de război. Economia de război este implicit o limitatoare de dezvoltare, și Rusia nu a depășit niciodată în istorie această stare; raportul ilustrează încremenirea în proiectul de imperiul în expansiune, un imperiu incapabil de dezvoltare economică, doar militară. Iar rezultatul se vede chiar acum – armamentul rusesc necesită multă tehnologie occidentală și chinezească.
Articol foarte bun. Pentru minte, inima si invatatura, sa parafrazez vechiul ziar transilvanean. Dar oare citi il vor citi si mai mult intelege? Ma refer la factorii de decizie. Cozile de topor sint mult pe care Rusia le manevreaza cum doreste. B.O.R. e „fruntasa” si a ramas inchistata in legionarism si un sistem de organizare prin ” caste”, care se santajeaza reciproc cu „scheletele din dulapuri” pe consuderente securiste si alte ” activitati” care se mai dau prin masmedia. Macar de ar interveni clar si corect autoritatile statului si justitia sa puna in drepturi biserica greco-catolica (sint ortodox-dar mi-e rusine, dar ramin aici, desi satul meu au fost greco-catolici) , desi cel mai bine ar fi sa trecem toti la catolicism. Am vazut ce au facut la alegeri ” bravii” nostri conducatori religiosi.
M-am referit doar la biserica, pentru ca inca are multa influenta la analfabetii acestia functionali, care deja ne sufoca zi de zi la tot pasul.Poate multe s-ar rezolva si in cadrul B.O.R, daca s-ar deschide ” pravilele ” lor de la CNSAS!! Dar s-a dat prin lege NET.
La politicieni e poate mai simplu, ca se vad clar cit de multi sint sub steaua rosie.
Cu respecte,
La toata plateaus rusnacilor care anunta Victoria ruso-putinismului Pana prin 2050 eu le-as amino un banc care circula cu ani in urma :Efrain Ivanovici, un biet music de prin actuala Beliorusie, incepe sa primeasca pachete din RFG ! KGB-ul il aresteaza si anchetat-batut bine I cere sa marturiseasca ce secrete militare a vandut nemtilor. Bietu mujic recunoaste ca pe la sfarsitul iernii 43 – 44 a gasit in fata bordeiului un soldat meant aproape mort de frig si cum era aproape un cool I s-a facut Mika de el, l-a bagat in Zia, l-sing riot si l-a scapat de moarte. Iar acum neamtul l-a gasit si-I trimite cadouri …. Nenorocitule ragneste KGB-istul, la viitorul tau nu te gandesti ? Ba da ! raspunde mujicul ! Acum am Doi Chinese in izba !
Tot felul de inițiative,tot felul de idei crete ,tot felul de mituri reînviate,tot felul de ambiții menite să resuscite un muribund Planuri mărețe pentru un nou Imperiu rus, o. putere globală militară,politică,economică,spațială spirituală.. Realitatea zilelor noastre e cu totul alta.Rusia ocupa locul 11 în economia globală,are o populație mai mică decât a Bangladesului și aflată în curs de scădere și îmbătrânirre ,decimata de un război interminabil cu Ucraina.Rusia nu e o putere tehnologica ,financiara ,comerciala nu e prezenta pe piata mondiala a automobilelorol lll,electronicelor de consum și industriale iar că putere spațială a decăzut și e puternic concurata. Din
Că urmare problema nu este cum va arăta Rusia în 2050 ci daca va mai exista cacstat
Va exista, dar va fi mai mică, ceva între Volga și fluviul Obi…
Rusia e cancer pur.
Când eram copil, bătrînii spuneau că în 2000, „rasa galbena” va stăpâni lumea.
Am crezut că japonezii, apoi sud-coreenii.
Nu a fost.lumea nu poate fi stapinita prin mijloace pașnice și industrie.
Va fi China. Ceva mai târziu de 2000, dar tot în mileniul 3. După ce vor fagocita Rusia tembela, vor avea drumul deschis spre Europa. Și apoi, restul lumii.
Putler e un durac. Precum toți cei ce ii canta în strună. Nu fac decât să și distrugă tara, in favoarea Chinei. Asta vor, asta vor avea. Ce și face omul cu mina lui…..
Nici în trecut ,nici în prezent și nici în viitor omenirea nu a fost ,nu este și nu va fi stăpânită de o singura țară oricât de mare și puternică ar fi aceasta. Tendința este de transformare a așa ziselor superputeri in puteri regionale și a marilor puteri în puteri subregionale.China este la începutul unui declin lentm
Un articol excelent. O sinteză promptă, convingătoare și clară a „Raportului 2050” de la Institutul Țargrad.
„Lumea rusă” a pornit război de trei ani lângă noi. Sper în zadar ca parlamentarii și guvernanții să-l citească cu mare atenție și grijă de țară.
Până acum au dovedit că sunt dezinteresați, inconștienți și plătiți degeaba!
Nu mă simt nici respectat, nici protejat!
Și nici nu dau semne că vor să se schimbe!!
Ce planuri aiuristice vor sa faca rusnacii, cand ei au pierdut 1 milion de oameni in Ucraina, iar economia lor e subdezvoltata, a ramas practic la nivelul anilor 1990, doar gaze si petrol. Ditamai obeza rusie are un PIB cam cat Spania (o tara cu o populatie de 3 ori mai mica), si asta doar fiindca are gaze/petrol si minereuri, altfel era la un nivel si mai mic.
Marea armata rosie se impotmoleste in Ucraina, ataca doar tinte civile, nu e in stare sa infranga Ucraina.
Rusia sa zica mersi daca ajunge in 2050 macar in forma actuala, desi nu e deloc clar. Rusia e depasita tehnologic de China, Japonia, Coreea S., in curand si de India, Turcia si Brazilia, nu mai vorbim de UE sau US.
E posibil chiar ca China sa inghita o mare parte din Siberia, sau sa apara noi state independente, Tatarstan, R. Calmuca, Yakutia, etc.
„Dacă vrei să îl amuzi pe Dumnezeu, fă-ți planuri…”
Bănui că de strategii pretențioase nu va fi dus lipsă nici imperiul țarist, în ultima lui perioadă.
Idem cel sovietic.
Rusia anului 2050
1.Cele optzeci de popoare din Federația rusă își vor câștiga independența.
2.Rusia nu va mai fi putere nucleară.