marți, mai 21, 2024

Imperiul nebuniei: Caligula la Pyongyang

Ceea ce se petrece in Coreea de Nord este extrem de ingrijorator. Cel mai ermetic inchis regim din lume, un despotism totalitar inarmat pana-n dinti si posesor de arme nucleare, un imens lagar de concentrare condus de un comandant lunatic, a intrat in faza lichidarii propriilor corifei. Se anticipeaza varsari de sange in nomenclatura si nu doar acolo. Limbajul propagandei suna extrem de belicos. Glorificatul unchi de pana deunazi, numarul doi al satrapiei, Jang Song-thaek, a fost ucis ca o „reptila scarboasa”, „repugnant gunoi uman”, tradator vicios, bestie contrarevolutionara. Este sfarsit sau inceput de domnie?

Bunicul si tatal lui Kim Jong-un se fereau sa loveasca mortal in membrii” aristocratiei” de varf, se practica un comunism dinastic in care misticismul nationalist se combina cu un stalinism furibund. Initial, misteriosul „drag conducator”, acest Caligula scolit in Elvetia si cu o figura la fel de opaca precum o zeitate absconsa, o statuie hieratica, parea o simpla marioneta, o papusa in mainile acestui clan sinistru. Iata-l acum emancipat, gata sa izbeasca in oricine misca in front. Va continua macelul? Ori va fi el insusi suprimat intr-o reglare de conturi menita sa mentina o ultima urma de rationalitate in acest imperiu al nebuniei? Ce rol va juca marea vecina, China comunista?

In momentul ungerii ritualice lui Kim Jong-un ca succesor al parintelui sau, in acele clipe de pseudo-disperare nationala, cu adolescenti izbindu-se cu pumnii in cap si cu femei batrane urland de durere, am scris despre probabila intensificare a unei inevitabile lupte pentru dominatie totala. Miza este puterea absoluta in mainile unui singur om, transformat in icoana, in Dumnezeu.Va fi eliminata si „iubita matusa”, Kim Kyong-hui? Unde si cand se va opri acest joc de-a masacrul? Va fi crutat macar un membru din camarila anterioara? Se pregatesc oare forte din interior sa puna capat acestui triumf al paranoiei? Nu este vorba de Hamlet la Pyongyang, cum scriam, ci de Caligula sau de Richard al III-lea…

„Am scris de-a lungul anilor despre comunismul dinastic, m-am ocupat de similitudinile dintre experimentul lui Kim Il-sung si cel al lui Ceausescu. In 1986 am publicat in revista “Orbis” din Philadelphia un articol intitulat “Byzantine Rites, Stalinist Follies: The Twilight of Dynastic Socialism in Romania”. Am examinat logodna stalinismului dezlantuit cu delirul sovin, a narcisismului autarhic cu paranoia ideologica, relatia dintre partid, armata si politie secreta intr-o dictatura tot mai decrepita. Articolul poate fi citit, tradus in romaneste de Bogdan Cristian Iacob, in cartea mea “Fantoma lui Gheorghiu-Dej” (editia a II-a, revazuta si adaugita, Humanitas, 2008). Ma gandesc sa scriu acum un studiu intitulat “Confucian Rites, Stalinist Follies: The Twilight of Dynastic Communism in North Korea”.

Intre ideologia juche si protocronism, intre kimirsenism si ceausism, au existat inrudiri flagrante (pe langa diferente incontestabile). Asemeni ultimului Dej si lui Ceausescu, Kim Il-sung a sfidat hegemonismul moscovit, desi fara Kremlin n-ar fi ajuns niciodata la putere. A desovietizat Coreea de Nord doar pentru a o staliniza paroxistic. Nu s-a aliniat nici cu Mao, si-a aparat cu morbida patima “independenta si suveranitatea”, adica un despotism demential. Ceausescu isi visa si el arma nucelara. Kim Jong-il chiar a dobandit-o, lasand-o mostenire straniului sau urmas. Serialul meu despre Nicu Ceausescu s-a intitulat “Ispita comunismului dinastic”, et pour cause. Moartea lui Kim Jong-il, reiese acum, nu a fost ceea ce s-a spus initial. Dictaturile paranoice traiesc sub semnul miracolului si misterului. Miracolul s-a epuizat, nu insa si misterul.

Este foarte probabil ca moartea sa se fi produs acasa, nu in tren. Dupa cum nu este exclus ca ea sa fi fost precipitata, precum in tragediile shakespeariene, de catre cei care beneficiaza acum de puterea absoluta: unchiul si matusa monarhului totalitar proaspat uns. Intr-un recent articol din “New York Times” (27 octombrie 2011), biograful lui Stalin, Simon Sebag Montefiore, observa ca dictatorii “get the death they deserve”. A fost ucis tatal actualului succesor desemnat? I-a fost grabita moartea? A murit de moarte buna? Ce inseamna “conducere colectiva” intr-o teocratie stalinista? Va urma un hrusciovism nord-coreean? Vor urma razbunari? Va urma un Congres al XX-lea la care sa fie denuntat “cultul personalitatii”? Va urma un “Raport Secret”? Cine este Beria si cine este Jukov? Exista reformatori in conducerea comunista? Dincolo de ritualul bocetului unanim, il regreta cineva pe Kim Jong-il, presupusul parinte al natiunii? Cat este teatru si cat este realitate in spectacolul funebru la care asistam stupefiati? Cat este isterie autentica si cat este propaganda, emotie contrafacuta?”

https://www.contributors.ro/global-europa/hamlet-la-pyongyang-amurgul-comunismului-dinastic-in-coreea-de-nord/


Recomand excelenta analiza a lui Nicholas Eberstadt:

http://www.washingtonpost.com/opinions/north-korean-could-be-in-store-for-a-purge–and-destabilization/2013/12/13/42911e48-63f0-11e3-91b3-f2bb96304e34_story.html

De asemenea:

http://www.theatlantic.com/international/archive/2013/12/thrice-cursed-acts-of-treachery-parsing-north-koreas-report-on-the-execution-of-kim-jong-uns-uncle/282339/

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Tocmai am terminat cartea dumneavoastră Diavolul în Istorie. Îți modifică în mod complet modul de percepere a tribulațiilor ideologice de la noi, inclusiv a celor spiritualizante și naționaliste. Te scoate din orice naivități ar mai fi posibile. Este de-a dreptul șocantă convergența textuală dintre viziunea creștină de a fi de a fi și articolul lui Mussolini despre doctrina fascismului. Îmi explic acum reticența actuală a italienilor către orice spiritualizare creștină a statului. Dar la noi oamenii încă merg pe direcția asta, și fără nici o intenție rea.

    În lumina cărții văd altfel și zelul dumneavoastră de a aduce în fața opiniei publice românești adevărul despre fenomenele totalitare iarăși și iarăși, sub toate aspectele, așa cum faceți și în acest articol. Cineva care a reconstruit fața răului care ne-a mutilat viețile noastre și poate mai ales pe cele ale celor apropaiți nouă nu se mai poate opri să facă această muncă, nu mai poate să nu tragă acet semnal de alarmă fără încetare.

    Cred că Humanitas ar trebui să caute un donor în țările care susțin libertatea de gândire și cartea asta să fie distribuită gratuit către orice casă din România. Poate că un astfel de proiect civic care ar avea șanse să dizloce somnul rațiunii într-o țară în care oamenii încă nu s-au trezit la realitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Vladimir Tismaneanu
Vladimir Tismaneanuhttp://tismaneanu.wordpress.com/
Vladimir Tismaneanu locuieste la Washington, este profesor de stiinte politice la Universitatea Maryland. În curând îi va apare la editura Humanitas un nou volum cu titlul „Aventura ideilor”. Este autorul a numeroase carti intre care "The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century" (University of California Press, 2012), "Lumea secreta a nomenclaturii" (Humanitas, 2012), "Despre comunism. Destinul unei religii politice", "Arheologia terorii", "Irepetabilul trecut", "Naufragiul Utopiei", "Stalinism pentru eternitate. O istorie politica a comunismului romanesc", "Fantasmele salvarii", "Fantoma lui Gheorghiu-Dej", "Democratie si memorie" si "Reinventarea politicului. Europa de Est de la Stalin la Havel". Este editor a numeroase volume intre care "Stalinism Revisited", "The Promises of 1968", "Revolutiile din 1989" si "Anatomia resentimentului". Coordonator al colectiilor "Zeitgeist" (Humanitas) si "Constelatii" (Curtea Veche). Co-editor, impreuna cu Dorin Dobrincu si Cristian Vasile, al "Raportului Final al Comisiei Prezidentiale pentru analiza dictaturiii comuniste din Romania" (Humanitas, 2007). Co-editor, impreuna cu Bogdan Cristian Iacob, al volumului "The End and the Beginning: The Revolutions of 1989 and the Resurgence of History" (Central European University Press, 2012). Co-autor, impreuna cu Mircea Mihaies, al volumelor "Vecinii lui Franz Kafka", "Balul mascat", "Incet, spre Europa", "Schelete in dulap", "Cortina de ceata" si "O tranzitie mai lunga decat veacul. Romania dupa Ceausescu". Editor, intre 1998 si 2004, al trimestrialului "East European Politics and Societies" (in prezent membru al Comitetului Editorial). Articolele si studiile sale au aparut in "International Affairs" (Chatham House), "Wall Street Journal", "Wolrld Affairs", "Society", "Orbis", "Telos", "Partisan Review", "Agora", "East European Reporter", "Kontinent", "The New Republic", "New York Times", "Times Literary Supplement", "Philadelphia Inquirer", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Contemporary European History", "Dilema Veche", "Orizont", "Apostrof", "Idei in Dialog" , "22", "Washington Post", "Verso", "Journal of Democracy", "Human Rights Review", "Kritika", "Village Literary Supplement" etc. Din 2006, detine o rubrica saptamanala in cadrul Senatului "Evenimentului Zilei". Colaborator permanent, incepand din 1983, al postului de radio "Europa Libera" si al altor radiouri occidentale. Director al Centrului pentru Studierea Societatilor Post-comuniste la Universitatea Maryland. In 2006 a fost presedintele Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania. Intre februarie 2010 si mai 2012, Presedinte al Consiliului Stiintific al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER). Doctor Honoris Causa al Universitatii de Vest din Timisoara si al SNSPA. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Universitatii Maryland.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Cumpara cartea de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro