vineri, decembrie 6, 2024

În sfîrșit, renaște răul cel mai mic. DA!

Cît de puțin ne trebuie ca, vorba bardului, să schimbăm iarna vrajbei noastre în plină vară? Să recapitulăm: 25 mai, ziua catastrofei. Nu era nici neașteptată, nici nemaiîntîlnită. Ni se întîmplase la fel în decembrie 2012 și ne-o anunțaseră sondajele. A urmat ziua deznădejdii, în care am asistat îndurerat la comedia sfîșietoare a negării de după catastrofă: ”Nu e adevărat că PSD este partid de 40%! Alegătorii lui Diaconu nu sînt manipulați de Antena 3! Toate partidele unite au mai mult decît PSD! Chiar dacă PSD a cîștigat, Ponta a pierdut! De fapt, și PSD a pierdut! Să nu credeți Antenele care spun că au cîștigat, nu, de fapt au pierdut și le e frică!” strigau, pe unde apucau, cei la fel de supărați ca și mine. Mi-am zis că gata, România e pierdută pentru următorii 4 ani, cu tot cu 2016 la care privim ca la o speranță îndepărtată. România, însă, spre meritul ei, nu stă după umbrele și luminile sufletului meu sărman. România are destin, deși nu are politicieni. Aș zice, chiar, în ciuda lor. Mai mult, România  are destin chiar împotriva cecității poporului care își trage numele de la ea. În ziua următoare zilei deznodejdii (căci orice zi,oricît de apocaliptică ar părea, este urmată de o alta), adică marți 27 mai, a venit și prima veste bună: PNL și PDL discută o alianță anti-PSD. Am întrebat în dreapta și-n stînga și am înțeles că dl Ungureanu este și el implicat în discuții. De-odată, simt că apăsarea grea a depresiei politice mă părăsește. În sfîrșit, oamenii fac ce trebuie!

Acum trei zile, publicam prin amabilitatea prietenilor care organizează acest site, un text în care spuneam că dnii Blaga și Antonescu se întîlnesc în neputința lor într-un singur punct: îl blamează pe dl Băsescu pentru că PSD a crescut înfiorător de mare. Dimpotrivă, ziceam eu, cei doi domni și partidele conduse de ei au responsabilitatea comună a acestui periculos dezechilibru al sistemului nostru democratic. Iată că mă înșelam. Cei doi se mai întîlnesc într-un punct. Bătuți la cap de toată suflarea cu scaun la cap, se așează la masă să bată palma. Este cel mai bun mod de a-și răscumpăra greșelile care au dus PSD acolo unde este. Uit că e cea mai bună ieșire pentru dl Blaga, care, luîndu-ne cu trebile constituirii alianței o va lăsa moartă cu analiza rezultatului de 12 %, nu doar sub ceea ce singur își fixase ca obiectiv (20%), ci și sub decembrie 2012 (16%). Cînd, la fel, a declanșat o amplă analiză în partid și  nimeni nu  a văzut niciodată rezultatele acelei analize. Abil într-un partid care nu vrea să vadă și să audă pentru că e speriat și mințit în interior pînă la delir, dl Blaga scapă iar de asumarea firească a răspunderii. Lui nu-i trece prin cap să facă ce a făcut dl Antonescu. Dl Blaga, un conducător de oști politice de mîna a șaptea, nu pleacă nici în ruptul capului. Și, ca nu cumva să-i treacă cuiva prin cap să-i ceară să plece, dă imediat teme de lucru noi. Trec, așadar, peste asta – nu e nici prima și nici ultima oară cînd mediocrii supraviețuiesc cu șulfării în politică – și mă rog să facă odată alianța. Chiar dacă îi pun bazele doi lideri politici de o enormă incompetență, alianța PDL – PNL trebuie făcută!  Astfel, speranța se va relansa. Astfel, se naște forța politică în stare să stăvilească tăvălugul PSD care a cuprins țara.

E limpede că alianța se face cu ignorarea PMP și a dlui Băsescu. PDL și PNL socotesc, probabil, că includerea lor în proiect mai mult strică decît ajută. Antipatia cunoscută a celor două partide față de dna Udrea a găsit, sînt sigur, un nou temei și în citirea rezultatelor euro-alegerilor. Zic, bine și așa! Numai să se facă! Dacă această alianță va merge înainte, va vedea, la un moment dat, că are nevoie și de sprijinul electoratului băsist, indiferent cît de puțin numeros va fi el și, atunci, se vor găsi aranjamente de captare. De aceea, e bine ca această alianță să nu preia păcatul PDL (o stupizenie politică perfectă!) de a se identifica, mai ales, ca o structură anti-Băsescu. Beneficiile electorale ale anti-băsismului, foarte consistente de altfel, sînt integral culese în spațiul PSD – Antena 3 (Mircea Diaconu e și el un produs al acestui spațiu). Ceea ce va aduce victoria acestei alianțe va fi persistența aproape autistă în mesajul anti-PSD.

O împrejurare care va determina direct calendarul de constituire al alianței este Congresul extraordinar al PNL, de la sfîrșit de iunie. Dacă, la acel Congres, gruparea pesedistă din PNL va prelua partidul, alianța cu PDL nu se va mai face și, în schimb, se va reface USL.  Dacă, dimpotrivă, linia ruperii de PSD va fi continuată și după Congres, atunci alianța cu PDL va fi soluția naturală. Pot înțelege de ce, pînă la Congresul PNL, nu se va semna nimic. Dar acelor membrii PNL care chiar nu mai vor să contribuie la consolidarea răului cel mare, trebuie să li se dea o perspectivă politică. Discuțiile cu PDL sînt importante în acest sens, iar PDL trebuie să fie serios și unanim angajat în această direcție.

Am și un cuvînt pentru aceia care împart anateme și excluderi în numele unui fel de rigorism moral. Auzeam adesea, după ruperea USL, că PDL nu vroia cu PNL pentru că e maculat după amorul cu PSD, dar nici PNL nu vroia cu PDL pentru că e încă apăsat de guvernarea Boc, iar PMP nu vroia nici cu unii, nici cu alții compotrîndu-se, ciudat!, că  un fel de ghișeu care eliberează adeverințele de opoziție. Fiecare partid recomanda celorlalte o perioadă de carantină fără de care nu le putea strînge mîna. O copilărie! Ridicol! Și a venit PSD + Diaconu și le-a remodelat orizontul. Doar electorii spun cine face opoziție și cine nu, și, pînă la urmă, doar ce spun ei contează. Noi nu așteptăm acum decît ceea ce știm că pronia ne-a dat tot timpul cu o secundă înainte să ne ia dracul cu totul și, de ceva vreme, nu mai aveam: răul cel mai mic. Din martie 2012, în România nu a existat decît răul cel mare, din ce în ce mai mare. Ruperea USL  a fost primul pas spre răul cel mic. Al doilea, și decisiv, este constituirea alianței PDL – PNL. Ea va fi baza răului cel mai mic cu care vom opri răul cel mare. Pentru prima dată, după mult timp, strig: DA!

PS Dacă se întîmplă să fiți dintre cei care v-ați săturat să alegeți răul cel mic pentru a opri răul cel mare, vă anunț cu regret că ceea ce va urma pînă în 2016 nu va fi pentru voi.

Distribuie acest articol

98 COMENTARII

  1. Cred că este prematur să vorbim despre amurgul domnului Băsescu în politică. Dar în măsura în care mandatul lui de președinte este pe sfârșit, cred că „maurul” ar merita câteva cuvinte de laudă- știu, a fost grobian, a spus neghiobii, a semnat pacte cu aruncătorul de flăcări, dar a fost o bună vreme, singura opoziție. Așa urât și impopular pentru mulți, a ținut piept cum a putut. Dacă am fi avut o opoziție adevărată în Parlament, ar fi fost și mai bine. Dar o parte a opoziției s-a aliniat la ciolan cu gamela în mână. Iar alta…nu știu, poate domnul Blaga a luat atitudine mereu, așa, cu fălcuțele lui de hamster, în registrul ultrasunetelor sau dimpotrivă, unul grav, infrasonor, menit să ne comunice prin plex.
    Nu trag nădejdi la o minune electorală ori politică, ci doar așa, la mărunțișuri, avans pitic, baby steps, cum se spune în America. Aș vrea să-l văd pe Antenescu cu mopul în mână- și pentru că tot vorbeam de registre grave- pe coridoarele Jilavei să răsune Sometimes I Feel Like a Motherless Child.

    • va sustine noua [ceva] lupta anti-coruptie? That’s the question!
      restul e nesemnificativ. Coruptie rosie sau alternativ galben-portocalie nu e tot aia?
      In ambele cazuri economia merge in jos si Putin merge in sus.

      • Dacă nu va susține, ar fi măcar cazul să rămână îndeajunsă decență în clasa politică pentru a proclama un singur partid. Din fire sînt foarte pesimist dar azi m-ați prins în zi bună- eu cred că România va merge în sus iar Putin în jos. O data ajuns acolo, întâi ne vom bucura și apoi ne vom întreba ce urmează.

  2. Cam idilica aceasta reorientare pe un scenariu de altfel perfect previzibil. Iar politica, Domnule Voinescu, a fost, este si va fi mereu arta de a alege raul mai mic.
    Singura problema este cine, cum si de ce formuleaza raul acela mai micut…

  3. Atat timp cat aceasta posibila alianta reuseste sa-i tina la distanta pe „intelectualii de dreapta”, s-ar putea chiar sa aiba succes.

      • Sint cat se poate de serios, deci posibil sa fiu antenist. Pentru mine e foarte important ca o alianta PNL – PDL sa nu discute cu niciun basist, fie el partid sau om :) , sa nu permita alaturarea „intelectualitatii de dreapta”, sau a „dreptacilor de tip Piata Universitatii”.

        Adica nu vreau sa fie simpatici publicului de pe Contributors, de exemplu. Vreau ca acestia sa ramana atasati PMP-ului, si separati de restul lumii.

        • Vai domnule da’ rai mai sunt intelectualii aia basisti. Probabil ca ei ataca justitia, ei au crescut preturile in ultimul timp si tot ei dau tunurile alea de le umplu buzunarele de bani la PSD-isti. Io zic sa stam departe de ei, ca poate se ia si la noi ceva din inteligenta lor, si n-am vrea asta in ruptul capului.

        • S-ar putea sa aveti surprize neplacute cand incercati sa adunati: adica sa existe destui care au votat PDL, dar sunt si „public contributors”. Numitorul comun a fost Monica Macovei.

          E ceva mai greu de separat.

  4. Domnule Voinescu,

    Am doua observatii de facut.
    1. In penultimul paragraf spuneti ca „Dacă, la acel Congres, gruparea pesedistă din PNL va prelua partidul, alianța cu PDL nu se va mai face și, în schimb, se va reface USL. Dacă, dimpotrivă, linia ruperii de PSD va fi continuată și după Congres, atunci alianța cu PDL va fi soluția naturală.” Lasand la o parte sintagma de final „solutia naturala” ce comporta probleme teoretice majore, vreau sa va spun ca eu nu vad cele doua curente in PNL de care vorbiti. Sunt convins ca aveti informatii valide si de aceea eu pot gresi, insa istoria recenta incepand cu vara de pomina 2012 pana la ruptura USL-ului, ne-a aratat ca PNL-ul cu Crin cu tot, inclusiv chitara lui Orban, au fost cel putin la fel de PSD-isti ca Ponta, daca nu mai mult in cazul Crin. Aceste evidente nu ma fac decat sa imi formez opinia ca ce se intampla azi in PNL e doar manevra de disperare cand au realizat ca PSD-ul nu-si va respecta nimic din angajamentele aliantei. Nu spun ca-i rau ca marele moralizator si profesor de etica si deontologie politica acum incepe incet sa povesteasca din culisele USL (de-asta-i si tatuca Iliescu suparat pe el) si ma astept ca in campania din toamna la mult mai multe. Dar de aici si pana la o sincera si curata miscare anti-PSD e totusi distanta. Indivizii sunt de aceeasi teapa.
    2. A doua observatie e legata de PDL, unde sunt convins ca este un domeniu familiar dvs. Spuneti-mi, va rog, in afara de Macovei, cine credeti dvs. ca are vointa, nu neaparat si capacitatea sau abilitatea, sa redirectioneze PDL-ul pe drumul justitiei si binelui comun? Va intreb pt. ca indiferent cand de limitat intelectual si iliterat politic este Blaga, eu cred ca individul si cei de langa el fac ce fac din aceleasi rationamente ca si cei din „grupul infractional organizat”. Nu vreau, totusi, sa intelegeti ca sunt impotriva unei aliante intre PNL si PDL, dar consider ca va fi foarte greu, daca nu imposibil, sa crezi ca astfel de oameni vor lupta pt. justitie si domnia legii. Aici sunt oarecum in asentimentul dvs. cand vorbiti de raul cel mic.
    In rest, numai de bine!

    • 1. Văd un pic diferit ceea ce se întîmplă în PNL acum. Acolo a existat mereu o cvasiunanimitate anti-Băsescu. Ea nu a fost, însă, niciodată o cvasiunanimitate pro-PSD. Ceea ce se va întîmpla la Congres va fi înfruntarea dintre cele două direcții: pro și anti PSD.Cît timp Băsescu era un pericol, situația era simplă, pentru că diferențele de atitudine față de PSD nu se vedeau sub valul de ură generalizat împotriva președintelui.
      2. Părerea dumneavoastră despre PDL coincide cu a mea. PDL nu are viitor, după părerea mea, tocmai pentru că nu mai are în interior pe nimeni care să gîndească și să acționeze în sensul în care vorbiți. Monica nu va putea face nimic. Mai ales că, după Congresul de anul trecut, chiar a rămas singură. Nu că a avut mare susținere atunci – eram cinci cu totul. Azi, trei dintre cei de atunci sînt la alt partid, iar eu și Ionut Popescu ne-am retras, practic. Mai comentam, ca pensionarii, ce se intimpla, dar atît. Sătui de PDL, facem altele în viață.
      3. Raul cel mic este salvatorul nostru. Ni-l da Dumnezeu la tanc!

      • 1. Accept argumentele dvs., dar nu exista posibilitatea ca Antonescu sa candideze din nou si sa castige? In acest ipotetic caz in care PNL va continua aria anti-PSD, asa cum sustineti, nu va fi mai rau decat cu alta conducere? Din ce stiti dvs. cine credeti ca ar fi capabil sa preia conducerea si sa reformeze PNL-ul? Intelegeti, sunt convins, ca o cat de mica speranta de insanatosire a acestor partide sau mai bine zis, existenta unor rational posibile scenarii in acest sens, sunt necesare oricarui votant si posibil votant pt. ca in situatia actuala PNL si PDL functioneaza anaerob.
        Va inteleg perfect lehamitea de activism politic dar pentru mine, ca alegator, retragerea dvs. reprezinta o dezamagire sau mai bine zis un punct adaugat pesimismului meu politic format inca din ianuarie ’90.

      • „3. Raul cel mic este salvatorul nostru. Ni-l da Dumnezeu la tanc!”

        Sa speram ca at vrut sa scrieti „la țanc” (sau tzanc, pentru generatia actuala), nu de alta dar raul venit la – sau pe – tanc il cunoastem deja, si nu cred ca este „cel mic”!

      • Chiar as mai aduga aici (cum vad eu, nu sunt specialist):
        1 – O „cvasiunanimitate anti-Băsescu” chiar a existat (aici trebuie discutate si „meritele” lui TB, poate lipsa lui de diplomatie) in PNL si alegatorii penelisti, dar nu cred ca mai e de actualitate. Lucrurile se mai schimba…
        Legat de cele doua curente:
        – alegatorii n-au fost niciodata pro-psd (in marea lor majoritate), si singurul fapt ca unii au trecut cu vederea alianta cu psd a fost o „cvasiunanimitate anti-Băsescu”
        – in PNL exista doua curente, unul pro-dreapta (cred/sper majoritar) si unul nu atat pro-psd cat pro-putere (oricare ar fi ea: psd, PDL sau chiar pcr) si toate avantajele ce decurg e aici (si nu stiu de ce, dar cred ca aceste curente se regasesc si in alte partide – cel mai simplu ex e UDMR care cred ca s-ar alia si cu prm la o adica; dar sunt multe altele)
        – daca se confisca partidul de catre psd (desi nu cred), cred ca PNL pesedizat nu va mai avea votanti, deci si-ar da cu tesla singuri
        2 – PDL ca si alte partide trebuie sa se reformeze
        3 – orice actiune are si o reactiune. E ordinea fireasca a lucrurilor. Din fericire, sa zicem, traim intr-o societate relativ „naturala” (fara un partid unic si alte gimbuslucuri artificiale). Politica raului cel mai mic cred ca sta chiar in definitia cuvantului politica.
        4 – in DA trebuie sa vina si PMP, si PNTCD, NR (macar ca aliante; PNL si PDL si FC tb sa faca fuziune; de preferat e si ca PMP, PNTCD, NR sa faca fuziune)

      • Referitor la sfarsitul punctului 2: NU trebuie sa comentati de pe margine ca pensionarii. Oamenii ca dumneavoastra sunt putinul oxigen care face atmosfera politica din Romania capabila sa sustina viata. E nevoie de dumneavoastra. Noi avem nevoie de oameni ca dumneavoastra.

      • Domnule Sever Voinescu,
        Nu am sa inteleg niciodata aversiunea (sau chiar ura) PNL-ului fata de Basescu decat prin prisma dinamitarii de catre Presedinte a „cutumelor” si „omertei” din politica romaneasca.
        Tocmai pentru asta l-am si votat tot timpul, din 2004 incoace. Daca nu exista un Basescu, acesta trebuia inventat macar pentru a dinamita „sistemul” impamantenit in politica noastra: ne batem, ne criticam, luptam pentru partidul nostru dar nu de dam „la gioale” (a se citi nu ne trimitem la puscarie). Totul a inceput cand Patriciu a devenit de nesuportat pentru ca el facea jocurile in PNL. Bine i-a facut Basescu. De aici a inceput aversiunea si ura.
        L-am detestat tot timpul pe Base pentru gafele impardonabile, pentru grobianismul si lipsa manierelor de care a dat dovada. L-am detestat pentru ca a promovat-o pe EBa si pe E. Udrea. L-am detestat pentru ca l-a facut pe Emil Boc sa para un catel docil, pentru ca a tolerat destule si baronilor din PDL. Dar l-am iertat si l-am votat tot timpul pentru ca tinut Romania pe drumul pe care am vrut si eu sa fie: libertatea mass-mediei, justitie, impotriva baronilor, pro-UE si pro-SUA, distanta fata de Rusia etc… Cu toate erorile si tampeniile pe care le-a facut, il consider primul presedinte cu adevarat al Romaniei.
        Atat timp cat a inteles ca PSD-ul este principalul pericol pentru politica interna, l-am sustinut si votat. Romania avea nevoie de cineva care sa zgaltaie sistemul din temelii, iar acela a fost Base.
        Nu cred ca cineva ma va putea convinge ca Base a vrut sau incercat sa destructureze PNL-ul, asa cum clama sus si tare Antonescu & Co. Dar este evident ca a luptat impotriva fariseisemului din PNL, ca si impotriva celui din PDL.
        Asadar, daca Antonescu si Blaga crede ca oricum candidatul lor va fi votat de cei ca mine, se inseala amarnic. Numai cu Base alaturi pot avea increde in proiectul lor, care nu este atat anti-PSD cat este necesar pentru spalarea pacatelor.
        Intre raul cel mare (PSD-UNPR-PC) si raul cel mic (PNL-PDL) care are toate sansele sa devina un alt rau-mare, nu voi alege nimic. Si ca mine sunt destui.

  5. Nu e deloc asa. Acum doi PNL a fost participat furibund la daramarea statului de drept, la indepartarea abuziva a presedintelui desi acesta nu incalcase constitutia, si la falsificarea votului. Antonescu a fost vocea propagandei desantate, a lucrat cot la cot cu Ponta pentru a confisca justitia si a-i scapa pe marii mafioti. Antonescu a sarit in apararea lui Voiculescu, Patriciu, Becali, Fenechiu si orcarui ministru corupt. De partea cealalta Blaga, Stolojan, Flutur si toti greii din PDL au facut scut in jurul presedintelui pt a apara statul de drept si justitia.

    Mai usor cu noua alianta DA. PDL poate fi privit ca raul cel mai mic insa prefigurata alianta PNL-PDL e o solutie la fel de imorala ca si cooptarea lui Voiculescu la guvernare pt a avea majoritate.

      • ca si consiler prezidential (in exercitiu) poate-ar fi recomandata o oaresce retinere in a exprima astfel de……disperari ……in spatiul public.

      • Singura? Cum asa? Nu ar putea primarii aia „de dreapta” din PDL si PNL sa renunte la penibilii care ii conduc? Nu ar putea Basescu sa renunte la penibilitatile blonde? Hai sa ne uitam din nou la sondaje. Oare cate voturi ar strange la iarna un tandem Iohannis – MRU daca din poza dispar complet Blaga, Udrea, Antonescu?.. daca ar mai veni si cu o formula de guvern coerenta la pachet, ar putea scoate si cativa nehotarati din letargie.

  6. Dna E Udrea nu este nici mai desteapta, nici mai proasta decit alte femei politician de Dimbovita. Problema dnei Udrea ( si a lui Basescu ) este ca nu vrea sa inteleaga ca nu are profil de femeie politician. Parca cind era ministru, mai se apropia putin, dar acum cu bretonul ala, felul in care se imbraca, cu pantalonii aia strimti, etc, arata mai curind a fufa, mai ales ca are o virsta si devine din ce in ce mai penibila. Si va spune toate astea cineva care este basista, moderna si care a incercat in timp sa-i gaseasca dnei Udrea fel de fel de scuze. Dar imi dau din ce in ce mai mult seama, ca ea nu realizeaza ce ridicola este ! Mai apoi, in politica trebuie sa fii casatorit, sa ai familie, copii. Asta este profilul oricarui om politic. Adica un om politic trebuie sa dea un exemplu pozitiv, sa reprezinte natiunea, familia etc, etc. Ea nu intelege ca trebuie sa-si schimbe look-ul, sa aibe o alura de doamna. Trebuie mai intii sa se marite, altfel nu are nici o sansa in politica MARE. Cum sa candidezi la o presedentie, de ex, si sa-ti apara in ziare poze in costum de baie, in toate pozitiile posibile. Va imaginati asa ceva in America ? Ca ar indrazni cineva ca dna Udrea sa candideze la presedentie ? Daca aspira la politica inalta, trebuia sa fie mai discreta cu aparitiile in public. Vi-o imaginati in felul asta pe Victoria Nuland ? Deci, dna Udrea, pina nu-si schimba look-ul de fufa in cel de doamna si nu se marita, dupa parerea mea , nu are nici o sansa in politica MARE. Am mai scris toate astea si la Ev Zilei dupa o emisiune, crezind ca o pot ajuta si dupa 5 min mi-au sters comentariul. Iar dna Udrea nu trebuie sa se supere, ci sa ia aminte la ce-i spune cineva care nu este impotriva ei si chiar ar vrea s-o vada in politica MARE. Undus rece care s-o trezeasca, nu-I strica !

    • Sunt perfect de acord cu dvs, mai putin la partea cu casatoria. Din pacate, desi doamna Udrea are unele calitati, nu o poseda pe cea mai importanta: intelepciunea. Cand traiesti intr-o tara atat de misogina si de patriarhala ca Romania, felul in care te imbraci/arati ca femeie-politician este foarte important. Chiar nu poate accepta acest sfat doamna Udrea?

      • Dle Adrian, eu cred ca statutul in societate, familia sunt lucruri f importante cind vrei sa faci politica la nivel inalt. Trebuie sa fii un exemplu in mai toate domeniile, mai ales familia. Se poate gindi ca daca nu ai fost in stare sa-ti organizezi propria viata, cum vrei s-o faci pentru altii ? Asta, repet, numai daca vrei sa faci politica la nivel inalt. Majoritatea oamenilor trebuie sa se regaseasca in tine, sa aibe incredere, daca vrei sa te voteze. Nu cred ca in America ar ajunge presedinte cineva necasatorit.

      • Si inca ceva f important : o femeie necasatorita, mai ales cind vrea sa faca politica , repet, la cel mai inalt nivel, este f vulnerabila , mai ales intr-o tara ca Romania.

        • Poate ca aveti dreptate. Sunt de acord ca o femeie singura este mai vulnerabila decat una casatorita in politica si, in general, in viata de zi cu zi in Romania, dar cred ca doamna EU are probleme mai mari decat lipsa unui sot si a copiilor…

        • @vera. Presedinta Lituaniei e necasatorita. Probabil ca balticii au renuntat la patriarhat.
          Pare-se ca Dvs -judecand dupa comentarii- nu ati renuntat de tot.

          • @ cinic – Nu stiam asta, dar eu asa cred, ca in Romania exemplul familiei ar fi important. In al doilea rind, hai sa zicem ca eu sunt invechita in gindire, ca nu conteaza familia, dar comparati prezenta presedintei Lituaniei cu cea a EU. Nu credeti ca este o f mare deosebire ? Or exista cumva poze cu presedinta Lituaniei in costum de baie, expusa in toate pozitiile si din toate partile, in modul cel mai explicit ? or fi, ca eu nu stiam nici ca nu este casatorita, dar parca nu-mi vine sa cred ! Mai repede EU s-ar putea compara cu Cruduta sau Bianca Dragusanu. Nu prea vad multe deosebiri. Daca votantii din Romania sunt asa de open minde, eu ma bucur, desi este cam in neconcordanta cu dezvoltarea tarii. Oricum eu ramin la parerea mea , ca daca EU nu-si schimba look-ul, desi s-ar putea sa fie prea tirziu, insistenta ei de a ramine in politica mare va esua lamentabil. EU ma intereseaza numai prin faptul ca se leaga tot timpul de Traian Basescu. Cum m-am declarant basista, imi pare rau ca Basescu nu realizeaza toate aceste aspect si m-ar durea sa-l vad terminindu-si cariera in mod lamentabil. Profilul EU nu este de om politic, ea nu vrea sa inteleaga si Basescu se va scufunda odata cu ea si e pacat de tot ce a reprezentat si de sperantele pe care ni le-am pus in el. Nu am minic impotriva ei personal si nu o spun cu rautate, mai degraba as vrea s-o trezesc !

            • @vera
              De curiozitate, in ce-ar trebui sa se imbrace o candidata la „politica mare” atunci cand sta pe plaja? Cat despre pozitii, va asigur ca un fotograf bun poate surprinde pe oricine in pozitii mai „relaxate”.

              Deci pentru mine, problema nu este asta, ci calendarul – sau ce-o fi fost – „profesionist” in ipostaza de imitatoare a unor femmes fatales, la care se adauga inadecvarea tinutei la locul de munca: nu mergi in Parlamentul unei tari cu decolteu de serata si nici cu fuste care plesnesc pe fese (si nici macar scuza ca ar fi pus ceva rotunjimi in plus n-o are, ca isi permite sa-si schimbe garderoba saptamanal, daca doreste).

              Si da, eu consider ca aceste lucruri sunt o dovada de prostie: accept ideea ca unii oameni sunt lipsiti de gust in materie de coafura sau imbracaminte, dar pentru asta exista consultanti de imagine. Dar sa ajungi de rasul targului si sa nu iei masuri?!

            • @iosifP – eu nu am zis sa nu se imbrace la plaje in orice s-ar imbraca o femeie normala, adica in costum de baie, dar daca te vrei candidata la presedentie, nu te expui in fata tuturor. Te poti duce la o plaja private, poti sa fi atenta la tinuta de pe plaje ( dau exemplu de aceste poze de pe plaje ca astea mi-au venit in minte, dar mai sunt si alte ipostaze cu conotatii sexy ) De ce nu apar astfel de poze cu Angela Merkel ? de fapt de ce sa mai ne facem ca nu intelegem ? de fapt dna Udrea doreste sa se expuna, sa fie vazuta dezbracata, imbracata ,sa se vorbeasca cit de bine arata, de fapt politica pentru ea este ca un podium de moda, sa defileze ea in toate ipostazele posibile, sa se vorbeasaca despre ea, Ea nu are nimic de-a face cu politica. Vrea sa fie vedeta in tara de fraieri numita Romania. Are o parere f buna despre ea insasi si vrea sa faca femeile geloase si barbatii sa saliveze. Asta e singurul ei scop in viata. Stie ea, ca, pe baza de femeie fatala poate obtine orice in viata. Si nu este prea departe de adevar, de ce sa nu recunoastem ? Ca, asa e viata asta de la Adam si Eva !
              In rest, asta am spus si eu ca si dvs : ca este o mare deosebire intre cum se prezinta ea si cum se prezinta presedinta Lituaniei, Victoria Nuland, Doamna de Fier pe care zice EU ca o admira. Pai daca o admira. de ce nu vrea sa invete nimic de la ea ? pentru ca scopul EU este sa fie admirata. N-are ea nici o treaba cu politica sau cu altceva!

    • Pai, tocmai asta-i baiul dnei Udrea, ca in afara de imaginea de femeie fatala ea de fapt nu aduce nimic in politica, ca NU are CE aduce !!!
      Ce VALORI simbolizeaza Dna Udrea, in afara de imaginea tipica de parvenitism politic si traseism politic?!
      Pentru CE ar vota-o romanii ??!!!

      • Chiar sinteti atit de siguri ca Udrea a fost factorul perdant? Mi-e teama ca fara ea PMP nu lua nici jumatate din cit aluat. Totusi in campanie a fost foarte activa, mult mai vocala ca multi alti lideri. Credeti simpla sustinere din partea lui Basescu aducea 15% voturi. Eu ma indoiesc foarte serios. Chiar daca Basescu a iesit si a facut opozitie la televizor nu prea multi au asociat iesirile respective cu PMP. Asocierea a fost facuta de VVP si A3 dar oricum electoratul lor era convins dinainte.

    • Vremea super-mămicilor care țin din scurt un cabinet de miniștri iar after hours șterg mucii de la năsucurile plozilor proprii nu a fost și nu va exista niciodată.

      Doamna Elena Udrea a prezentat la aceste alegeri portretul unui adult tânăr, liber și conștient de forța sa.
      Faptul că are competențe în domeniul juridic precum și talent oratoric o califică pentru postura de om politic. Dacă se adaugă la toate acestea o independență financiară și o orientare autentic de dreapta atunci se obține portretul politicianului de success, cu care orice tânăr educat din România se poate identifica și cu care va vota.

      Problema doamnei Udrea este că s-a născut prea devreme… România încă nu este Germania.
      Un bărbat adevărat își dorește în anturajul său o prezență feminină interesantă, inteligentă, competentă pe multiple planuri.

      • Imbatati-va voi PMP cu vorbaria asta goala si veti vedea rezultatul. Si v-o spune cineva din nucleul dur al lui Basescu, care l-ar urma pe Presedinte neconditionat, adica cineva care si-ar pune mina la nas si ar vota-o chiar si pe EU , daca Basescu ar cere-o. Dar tare mi-e teama ca n-or sa mai ramina multi. Ar fi o mutare buna pentru PMP daca l-ar alege pe Papahagi presedinte ! Daca veniti cu EU, v-ati ingropat !

    • Sunt de acord cu Adrian. Un lider politic trebuie sa fie cineva pe picioarele lui/ei. Poza de familie nu e importanta in democratiile moderne europene. E un cliseu tradionalist specific Americii pe care nu cred ca trebuie sa-l apreciem mai mult decat se cuvine.

      Nici Victoria Nuland nu e un exemplu bun, e de notorietate faptul ca in discutiile din usilor inchise nu e chiar o doamna. O fi aflat si Ponta, poate d-asta s-a ascuns :) In schimb Angela Merkel, Michelle Bachelot sau Cristina Fernandez de Kirchner sunt lideri puternici cu o conduita personala ireprosabila.

      • Poate ca Victoria Nuland nu este chiar o doamna in spatele usilor inchise, fie cum ziceti dvs, daca sunteti asa de bine informat, dar macar in fata usilor deschise se prezinta ca o doamna, ceea ce nu este cazul la EU. Cum am mai spus, nu vad nici o deosebire intre cum se prezinta EU si fetele alea din tabloide, Cruduta sau Dragusanu.

  7. Vreau sa spun ca eu votez din 1990 PNL, am mers duminica sa votez PNL incercand sa ii dau domnului Crin Antonescu suportul pentru a trece acest hop electoral. Am inteles foarte clar ca un esec duminical il poate costa candidatura.

    Acum vad ca dupa esec dansul se gandeste la o alianta/fuziune cu PDL. Ei, sa stiti ca eu nu voi da votul meu acestei constructii. Invariabil in atitudinea mea electorala este refuzul de a vota FSN si oricare aripa a acestuia. Domnul Antonescu se amageste. Eu fac parte din nucleul dur al PNL, ii votez de o viata, dar o sa astept sa treaca aceasta situatie. Nu i-am votat cand erau in alianta DA si nu l-am votat nici pe domnul Basescu in 2004, si nici pe domnul Geoana in 2009. Cu tot sprijinul liberal.

    Nu stiu daca toti cei 15% pe care ii tot face PNL de mai mult de o decada sunt voturi date de oameni ca mine, dar eu ii sfatuiesc pe acesti depozitari ai ideilor liberale sa se gandeasca bine ce fac. Din imbratisarea marii unificari liberale eu nu cred ca mai raman intregi. Se prea poate sa ajung sa nu mai votez niciodata. Ar fi pacat, sunt inca tanar. Pentru mine ideile astea cu PNL+PDL suna cam ca un doctor care mi-ar da o veste “buna”: nu mori de cancer (PSD), o sa faci doar atac de cord (PDL). Asa, si care-i partea cea buna? Ca eu tot mort sunt.

    Si ca sa inchei, vreau sa spun ca ma surprinde ca va incapatanati sa nu intelegeti ce v-a lovit. Ma uit pe pagina de media la audiente (gasesc pe martie) si citesc un clasament: Antena3 – Romania TV – B1 TV – Realitatea TV. Adica Ponta – Basescu (cele 2 aripi) – Antonescu. Cam ce a iesit duminca. Daca e cineva serios in a face planuri pentru 2016 sa treaca la formarea unui vector mediatic serios. Alegeri in Romania nu se castiga cu idei. Ele se castiga cu televizorul. Din 90 si pana azi.

      • Dar d-voastra cum de ati votat / ales PDL? PDL-ul este, fara suparare, tot o coasta a FSN-ului.

        La un moment dat, ideea geniala a lui TB a fost de racolare a unor personalitati spalate (d-voastra printre ele). Au fost insa deosebit de grijulii ca aceste personalitati sa nu aiba putere (bine ingradita). Asa ca, mai usor cu anatema.

        • Nu pun anateme, ferească Dumnezu! M-am intrebat, doar, cum de se poate sa respingeti radical tot ce e FSN, dar sa nu aveti probleme sa votati cu PSD. Asta-i tot. Cit despre mine, eu nu m-am laudat ca nu votez FSN. Mi se pare o intransigenta ridicola in 2014. Pe cit de importanta era in 1990-1992, pe atit de futila imi pare azi. Asta e tot. Daca imi permiteti, eu cred ca sinteti anti-Basescu, ceea ce e ok. Se poate sustine. Nu pricep de ce aveti nevoie de ”staiful” anti-FSN. Adica, de ce vreti sa spuneti ca sinteti anti-Basescu dintr-un principiu inalt, ”eu sint din principiu anti-FSN”. Zau, e absolut respectabil sa fii anti-Basescu si atit, daca respecti si opiniile contrare. Dar, in fine, e treaba dumneavoastra cum va construiti optiunea electorala.

          • Scumpule, n-am votat *ever* cu PSD-ul.

            Nu sint nici macar anti-Basescu. Gasesc aceste categorii imbecile, fara suparare.

            Problema mea reala este ca PDL-ul (si derivatele), PNL-ul etc NU au fost in stare sa faca ceva. Ati fost incompetenti.

          • Haideti ca mai vreau sa fac un comentariu, chit ca e cam tarziu. E simpatica acesta ” intransigenta ridicola in 2014″ si ma face sa zambesc :)

            Dumneavroastra vreti sa spuneti ca exista asa, un termen de prescriere in politica, nu? Cam cum ar fi la o banala hotie: Nu -mati prins din 1992 si pana azi si acum sunt „negustor cinstit”?

            Sa cum ar trebui sa spunem? Ca mineriada din septembrie 1991 elimina culpa PDL in toate mineriadele anterioare pentru ca atunci a fost indepartat „de la bucate” Petre Roman, liderul sau din epoca?

            Eu, cu voia dumneavoastra, o sa continui sa cred ca ce naste din pisica soareci mananca si o sa imi sfatuiesc si copii sa nu voteze criptocomunisti. Nici daca au evoluat in pseudocapitalisti.

            (it_s__not_news nu are nici o legatura cu mine, probabil isi face meseria)

    • Eu dimpotriva. N-am votat si nu voi vota niciodata PNL (si nici FSN, FDSN sau PSD sa fie clar!). PNL e un partid de tradatori si corupti. PSD e o mafie primitiva dar e cel putin previzibila, vor sa aiba singuri toata puterea. PNL e mafia la costum nu stii daca scot mana din buzunar sa dea noroc si sa faca un troc sau sa te impuste. Am votat DA dar dupa vara lui 2012 nu voi mai vota niciodata o alianta care include PNL. Nu exista nici un lider onorabil, e doar o chestiune de timp pana cand vom afle cine e Iohannis caci nu-mi imaginez cum un om integru se asociaza cu astfel de infecti.

  8. Incep sa cred ca Antonescu a *rupt* USL-ul la ordinele lui Voiculescu si in deplin acord cu Ponta, special pentru a fi cooptat si PDL (si eventual FC) in ecuatie si a se creea doua aliante anti-Basescu: PSD-PC, si PNL -PDL-(FC) aliante care sa protejeze coruptia, izolandu-l pe Basescu si PMP-ul. Acum doi ani, daca va amintiti, Ponta anunta ca impreuna cu Antonescu vor creea doua partide puternice care sa se roteasca la putere (PSD si PNL) si care (nota mea :) sa nu se deranjeze unul pe celalalt, sa puna mana pe justitie, servicii etc, sa-i protejeze pe hoti, mafioti si nababii (baronii) locali. In aceasta seara la Realitatea, Antonescu a spus ca NU vrea sa aibe discutii cu PMP in vederea unirii dreptei si mai spunea ca in 2012 nu a fost nici o incercare de lovitura de stat, ca nu-si reproseaza NIMIC, ca a actionat conform cerintelor celor 7,4 milioane de votanti (a ramas setat pe 7,4), ca nici el nici Ponta n-au facut nimic ilegal… si tot asa.

    • :))) un asemenea plan politic este imposibil in Romania din patru motive: 1. e prea subtil pentru niste politicieni mai degraba grobieni in gindire; 2. cere consecvență pe o durată destul de mare de timp, ceea ce il face cu totul nepotrivit pentru genul de politician de la noi; 3. cere viziune, cere posibilitatea de a anticipa patru-cinci mutari inainte, ceea ce le este cu totul imposibil oamenilor politici de la noi; 4. cere discreție și disimulare perfectă din partea actorilor, ceea ce, iarăși, în politica românească plină de țațe și de scandalagii, este de negăsit.

      • Toate cele patru argumente pentru care „nu se poate” sunt pur subiective.
        Aveti, fireste, o cunoastere mult mai buna a politicii si politicienilor romani decat mine, respect asta, dar consideratii de-acest gen, ca politicienii romani sunt grobieni, tate si scandalagii, indiscreti si inconsecventi (consecvent e doar boul, parca, nu-i asa?) sunt de natura sa inchida orice discutie. Daca asa sunt (cam) toti politicienii romani, la ce ne mai racim gura de pomana? Ce poti astepta de la astfel de oameni? Nici macar raul cel mai mic…
        Altfel, ma gandesc ca pe la 1895, cand Carol I a introdus „rotativa guvernamentala”, tot asa or fi spus multi, „la noi nu se poate…”

  9. Statul de drept nu poate fi aparat cu o alianta in care PNL-ul are un cuvint greu. Daca-r fi numai asta!

    Dar nici macar in PDL nu putem avea mare incredere. Chiar Blaga a recunoscut ca ginerele sau a primit contracte de la stat. Deci?

    Hai sa ne gindim la obiectivul nostru primordial. Statul de drept, independenta justitiei. Sa retinem. Presedentia si puterea politca NU sint obiectivele noastre primordiale. Indiferent de aliante, nu ne este de nici un folos un presedinte moale, care nu crede in independenta justitiei, sau lipsit de curaj. Pe de alta parte, nici macar un presedinte curajos nu ne este de folos. Parlamentul si Antena 3 il vor anihila in secunda 1. Chiar si Basescu a avut MARE noroc, caci inca mai detine friiele puterii. Urmatorul presedinte are sanse nule. Asta-i adevarul.

    Si-acum sa stam strimb si sa judecam drept. Care-i solutia? Solutia e sa schimbam constitutia. Ne trebuie un sef de stat, un sef unic al executivului. Pentru acest obiectiv, sint necesare miscari ample de strada, hotarite. Asta trebuie sa pregatim noi acum. La iarna trebuie sa schimbam tot. Constitutia tarii si puterea politica. Suna revolutionar, dar se poate, O noua constitutie alaturi de reducerea numarului de parlamentari, abia astea sint obiectivele noastre concrete si curate, fara compromisuri, fara baliverne. Doar asa putem mentine statul de drept. Va spun ca se poate! Proasta guvernare Ponta ne ajuta mult in obiectivele noastre. Se poate! La iarna schimbam constitutia.

    • Imi place optimismul robust pe care rindurile dumneavoastra il degaja. Eu am o alta previziune despre c eva fi la iarna. Vom vedea.

      • Domnule Voinescu, va intreb matematic. Cu ce va incalzeste subjugarea justitiei fata de politicieni? De ce credeti ca are valoare o subjugare a justitiei fata de PNL si/sau PDL?! Va spun eu. Intoarcerea la trecutul subordonat al justitei are aceeasi valoare. Indiferent daca se petrece sub PSD sau sub partidele asa-numitei dreptei politice. Efectele sint aceleasi. Nici o diferenta.

        De aceea nu cred in alianta anti-PSD. De aceea nu-mi trebuie puterea politica daca trebuie sa renunt la independenta justitiei. In scenariul dumneavoastra pierdem tot. Ginditi-va. Eu nu exagerez. Alianta PDL-PNL poate fi cistigatoare doar strict politic. Dar statul de drept e pierdut cu siguranta. La fel ca si in cazul PSD-ului. Raul este identic. Obiectivele dumneavoastra, chiar daca se implinesc, nu ne ajuta.

        Si acum ginditi-va la statul de drept vizavi de un sef de stat unic. Un presedinte care e seful clar al executivului. Un asemenea presedinte poate lupta cu parlamentul corupt. Asta e victoria care ne trebuie pe termen lung. Acesta e progresul real, mecanismul concret prin care oferim putere sefului de stat. Ii oferim presedintelui pirghiile necesare domesticirii parlamentului. Pare putin si incert. Dar e mult mai mult decit victoria in alegeri.

        Va propun sa cistigam razboiul pe termen lung. Lupta pentru Cotroceni e un obiectiv inselator, superficial. Am putea cistiga, dar de fapt pierdem. Realitatea cea mai puternica in care ne regasim este la plural. Generic, realitatea consta din cei 7,4 milioane de uslamisti. Aici ne aflam. Asta e realitatea si e coplesitoare. Iar obiectivele primordiale, pe termen lung, sint cele esentiale. Va propun sa reparam mecanismul constitutional. Asa face un inginer bun. Nu tace si face. Pe termen lung.

        O zi buna!

        • Nu stiu cum de ati ajuns la concluzia ca ”ma incalzeste” sau ca ”vreau” o subjugare a justiei. Ca sa ne linistim: chiar nu vreau asa ceva si nici nu ”ma incalzeste”.

          • Am subliniat doar efectele aliantei PDL-PNL asupra statului de drept.

            Dumneavoastra ati inteles gresit. Nu v-am acuzat intentiile. Si nici nu ma indoiesc de intentiile dumneavoastra pozitive. Stiu sigur ca sinteti de partea statului de drept.

            Va rog sa judecati comentariul meu din nou. Si nu o mai luati ca pe un atac la persoana. Daca nu va plac ideile mele, asta e. Dar nu o luati personal. Chiar va simpatizez demult si asta n-o sa se schimbe.

            • Nu va faceti griji – nu iau deloc observatiile dumneavoastra drept atacuri la persoana. Stiu bine ce e un atac la persoana, ca am suportat atitea in vremea in care faceam politica. Am vrut, doar , sa precizez care e pozitia mea intr-o chestiune pentru ca aveam impresia ca nu e destul de clara sau destul de cunoscuta. Acum, ca stiti, m-am linistit. Va multumesc pentru cuvintele frumoase.

    • Fericirea trebuie sa fie tinta ta (ceea ce pp si indestularea ta). Statul de drept si justitia sint instrumente in a-ti atinge potentialul de fericire intr-un anumit fel de societate (antropologic vorbind), draga domnule, nu target-ul.

      E motivul pentru care oamenii cu scaun la cap nu se baga in ciorbele astea.

      • Mare filozofie. Mijloacele devin tinte sau viceversa. Se intimpla de cind exista lumea.

        Statul de drept este definitia moderna a dreptatii.sociale. Daca ma luati cu fericirea, si mai ales fericirea mea personala, …inseamna ca vorbim discutii.

  10. Maine (adica astazi) va avea loc intalnirea oficiala intre PDL si PNL. Sunt foare curioasa ce va spune (daca va spune ceva) Monica Macovei. Nu cred ca nu l-a urmarit in aceasta seara pe Antonescu. Stiu ca n-are nici o putere dar de vorbit poate sa vorbeasca. Si inca ceva ce n-am inteles niciodata si probabil ca va ramane o enigma. MM ar fi avut sanse de a castiga europarlamentarele alaturi de orice partid, chiar si independenta. De ce a ales sa-l sustina pe Blaga ?

    • Incitante întrebări. Și eu sînt curios să văd evoluția politică a Monicăi în viitor. De ce o fi ales PDL? Cred că în situația concretă nu avea prea mult de ales.

    • „Maine (adica astazi) va avea loc intalnirea oficiala intre PDL si PNL. Sunt foare curioasa ce va spune (daca va spune ceva) Monica Macovei. ”

      Nu va spune probabil nimic. Am citit cu atentie lista celor de la PDL care merg la negocieri, Macovei nu este pe acea lista.

      A fost probabil o negociere pragmatica intre Blaga si Macovei pentru parlamentul european si atat. Ambele parti au castigat din asta. Nu va ganditi prea rau la Monica Macovei pentru asta, o sa faca in continuare o treaba buna acolo, foarte buna.

      Ziceti ca Macovei castiga oricum? Chiar si independenta? Hmm, nu sunt atat de sigur. Ar fi fost blocata total la TV (din toate partile!), nu ar fi avut bani de campanie si afise, etc. Nu discutam aici de „independentul” Mircea Diaconu. Era destul de riscant sa faca asta.

      Castiga chiar daca se muta la PMP? Defila cot la cot cu doamna Udrea prin campanie? Isi punea blugi si se alinia frumos in spatele doamnei Udrea in afise? Ati fi votat-o?

      Cred ca in situatia data nu a avut de ales.

      Adica avea de ales, dar alternativa era sa iasa de tot din politica. Mi se pare ca era pacat.

      Interesant e ca Monica Macovei are un potential mare de crestere, parerea mea, mare de tot, pe partea dreapta. Pentru ca e credibila in ce face si ce spune, spre deosebire de mai tot ce misca pe la noi in politica. Chiar si cei care o urasc nu o gasesc falsa. Asta e mare lucru.

      Dar PDL nu vrea sa il utilizeze acest potential, din varii motive (exemplu: un inceput de negociere cu PNL cu Macovei la masa ar fi fost cam complicat). E posibil ca acest potential sa ramana doar atat, un potential neconsumat in politica romaneasca de varf., pentru ca partidele noastre sunt asa cum sunt, iar Macovei e asa cum este (cum zicea domnul Voinescu, 5 oameni din PDL au sustinut-o anul trecut)

      • Si eu am fost nedumerit ca Monica Macovei a ramas in PDL, am zis ca a fost doar slabiciunea umana pt post si bani dar treptat am inteles ca n-avea o optiune politica mai buna. Intre Blaga si Udrea e doar diferenta de carisma, alminteri amandoi sunt extrem de vanitosi. A-l aprecia pe Basescu nu tine locul altor calitati. Iar pe ceilalti fruntasi PMP care se intrec sa-i tina trena lui Udrea si intina covorul odraslei presedintelui, nu-i vad mai demni decat pe cei care au ramas in jurul lui Blaga. Pacat ca sansa formarii unui partid cu adevarat nou si curat a fost ratata.

  11. Domnule Voinescu, va citesc cu placere de multi ani dar va spun sincer: n-am avut niciodata impresia ca ati avea stofa de analist politic. Mai degraba de intelectual care incearca sa inteleaga politica si e constant depasit de jocurile de culise – asta e, sa stiti, un compliment pentru tinuta dvs. morala.
    Dar de data asta cred ca aveti dreptate. Si mi-au placut foarte multe lucruri din articol. Incepand cu orbirea electoratului si continuand cu „enorma incompetenta” a celor doi lideri „de dreapta”, de la care totusi asteptam o alternativa.
    Iar remarca „Romania are destin, desi n-are politicieni”, desi pare o intorsatura de condei, cred ca suprinde foarte corect realitatea romaneasca. E insa trist ca suntem in secolul XXI si tot in destin ne e speranta, desi ar trebui sa fie in competenta celor pe care-i alegem sa ne conduca.
    Felicitari pentru articol! Am o presimtire ca varsta incepe sa-si spuna cuvantul si s-ar putea chiar ca la un moment dat sa va reangajati in politica, mult mai liber de idealism. Ca si noi, alegatorii.

  12. Dle Voinescu,
    De ce credeti ca doctrina politica a centrului nu are de loc cautare pe plaiurile noastre? Chiar credeti ca toata lumea e chitita sa imbratiseze visele erotice ale politicilor de stanga ori dreapta? Incercati experimentul mental prin care un ciung incearca sa faca ceva: sa manance, sa se stearga la fund, sa conduca o trotineta…
    Iar daca metabolismul politic ar fi in stare sa consolideze senzatia ca Leviathanul se simte bine, poate ca n-ar fi necesar sa traim in permanenta agonia tuturor dezradacinarilor.

    • Sincer, nu prea înțeleg în ce constă doctrina centristă. Înțeleg că sînt partide care, ca să stringa voturi dintr-un spectru cit mai larg, spun ce e bine de auzit și la dreapta și la stînga. Dar de aici pînă la o ”a treia” doctrină, mi se pare că e prea mult. Prietenul Cristi Preda spune despre sine că e „de centru”. Îl studiez atent ca să-mi dau seama cum e…
      Cred că o mare parte a oamenilor nu vor/nu au chef/nu au timp de politica. Si mai cred ca, cu cit numarul acestora e mai mare, cu atit societatea e mai sanatoasa. Pentru mine, exemplul tipic in aceasta privinta este Elvetia. Aproape 60% dintre elvetieni habar nu au cum se numeste presedintele Consiliului Federal (guvernul lor). Si tara merge bine, societatea e sanatoasa, aerul e infinit mai respirabil decit in tarile nebune de politica.

    • Lasati bah doctrinele telectuale. Avem in fata totalitarism rosu mafiot .
      Si daca am avea un adevarat partid social democrat precum cel al lui Titel Petrescu si acesta ar trebui introdus in frontul comun

      Cititi ce spun doi care nu au tarate in cap

      Citat din Gabi Biris un om deosebit cu adevarat:

      Dusmanii de moarte din 2012 devin azi aliati de nadejde impotriva “ciumei rosii”…
      Unul din potentialii candidatI ne-a anuntat ca acum prioritatea este sa ajunga la o intelegere si sa decida cine va fi candidatul “dreptei”…

      Aloooooo? Nu ati inteles de ce au venit doar 30% la vot???? Pentru ca voi vorbiti doar de functii pe care nu le aveti, dragilor lideri ai “dreptei”! Pentru ca dati senzatia ca singurul vostru scop in viata este acelasi ca al “ciumei rosii”, ciolanul!

      Get real! Intelegeti ce asteapta oamenii de la “dreapta”, terminati cu tampeniile care au adus PSD la butoane, ca altfel PSD ramane acolo! Apucati-va de treaba, pentru patria voastra, nu pentru ego-urile voastre nemasurate!

      Citat din Sima Cristian:

      “Branzovenescu candideaza.Zoe ar vrea si ea sa candideze!Tipatescu nu mai poate, are deja doua mandate.Katzavenku Hermannstadt vrea si el. Se reface scrisoarea.Intrebarea e: Cine va fi Agamitza?:)))))))))
      Si mai e o intrebare:In ce limba e scrisoarea?germana, engleza sau rusa?
      Un lucru e sigur: Tot Ghita va numara steagurile:)))))”

      PS cum cunosc oameni care spuneau ca ei vor MM dar nu PDL imi inchipui cat lua Monica Macovei daca candida independent
      Poate ca era bine ca asemenea persoane sa fi candidat independent si se vedea ce pot lua partidele fara cativa lideri ca sa stim exact cum stam:)

      • Va spun direct: comentariile care contin cuvintul ”bah” (incert si vulgar dupa parerea mea), citate din Cristian Sima si apeluri la trezire cu multe litere ”o” înșirate, ma inhibă. Nu puteți că ne spuneți ideea dumneavoastră într-un fel, cum să-i zic, mai puțin agitat?

        • Erau niste citate care mie mi-au placut.
          „Bah” nu era adresat autorului si ma scuz caci asa putea sa para, ci era o enervare pentru onania intelectuala generalizata de sorginte Rica Venturiano, evident evoluata, foarte evoluata dar fara sange in instalatie, un exemplu clasic pentru mine fiind Cristian Preda care in timp a facut un mare rau PDL fie din orgoliu , fie din arivism si sigur nu din suprainteligenta.
          Ideea mea este ca este poate mai bine ca PDL sa se adune cu PNL, ca tot dinspre persoanele de incredere ale EU(nu stiu daca si ea gandeste asa) PMP are o oportunitate grozava putand deveni un partid balama si ma intreb balama intre cine si cine, ca pot fi multe ipoteze niciuna onoranta. Si poate ca vine PMP adica Basescu cu un candidat credibil care sa poata invinge fara canibalizare candidatul PDL-PNL si deci in final sa adune si bazinul acestora.
          Cam asta dle Voinescu si oricum toate il confirma pe dl Biris ca pe Sima l-am citat doar pentru un pic de culoare in acest cenusiu gretos.
          Numai bine si multumesc pentru raspuns

  13. Cred ca pentru a avea succes alianta PNL-PDL-FC va trebui sa includa si PMP. PNL si PDL trebuie sa accepte si sa incerce sa capitalizeze reusitele politice ale lui Traian Basescu. Fara PMP nu prea vor avea sanse sa faca acest lucru. Raul cel mic trebuie sa isi asume macar declarativ continuarea modernizarii statului ca sa aibe sanse sa castige.

    Ca am dubii serioase in privinta liderilor PNL si PDL nu cred ca e nevoie sa o mai spun, dar astia sunt liderii politici pe care ii meritam cei mai multi dintre noi. Iar o sa ajungem sa dam un vot negativ, iar vom vota cu scopul ca ceilalti sa nu castige. Cand vom ajunge in Romania sa votam pro nu contra?

    • Problema nu e daca ar dori PNL – PDL sa includa si PMP ci daca PMP ar fi capabila accepte asta. Aici cred ca e teama celor de la PDL si PNL ca odata intrati vor dorii si sa conduca alianta si de aici iar razboaie iar scandal iar sciziuni.

  14. De la înălțimea morală a celor 175 de voturi numărate la miez de noapte, dl. Voinescu ne vorbește despre răul cel mai mic. Aşa o fi. La negocierea constructului ăsta minune, DA-ul renăscut cum îi spuneți, participă şi doamna modela, colega dvs. de numărătoare?

  15. Fortele de dreapta nu pot invinge uniunea PSD-PC-UNPR-FelixTV-GhitaTV fara aportul celor doi politicieni Basescu si Elena Udrea.Ce opozitie a facut Blaga si MRU in recent trecuta campanie?Candidatul la presedentie nu are nici o sansa in fata lu’Ponta fara sprijinul direct a lu’Basescu-Udrea.Chiar si sprijinul lui Pavelescu si Radu Moraru ar fi necesar.

    • Se pot aduna toate partidele astea… degeaba, nu mai sunt credibili.

      1. Ce credibilitate are cineva care acum 6 luni iese dintr-un partid si acum invoca necesitatea unirii? Singurul lucru cei intereseaza este sa-si creasca notorietatea si astfel cota de piata.

      2. Ce credibilitate are un partid „liberal” care se inscrie in PPE? Principii, integritate?

      3. Cine, oameni ca Pavelescu? Un cal-troian al politicii romanesti

      4. Blaga? Un sters. Nu a reusit sa creeze nici macar una (una!) stire politica in care sa implice PDL (Base a avut dreptate in legatura cu el…)

      5. Ce credibilitate are cineva care nu a fost in stare sa puna umaru la ceva, inainte sa-si traga un partid?; ma refer la Ungureanu daca nu este clar… oameni ca el parasesc o coalitie la cea mai mica problema

      Ar fi de ras, daca nu ar fi de plans.

  16. „Ceea ce va aduce victoria acestei alianțe va fi persistența aproape autistă în mesajul anti-PSD.” Daca asta e tot ce poate „dreapta”, eu nu vin la vot.

    • Pai cam atita poate. Dl Sever Voinescu crede (inca! sfinta naivitate!) ca guvernul Boc a fost un guvern foarte bun. Si de „dreapta”.

      Realitatea e ca se zbat degeaba. Desi ar fi frumos sa punem un presedinte de pe partea de „anti-PSD”, pentru echilibru, pina nu se erodeaza PSD-ul natural, astia vor face genoflexiuni pe margine.

      Singura speranta e sa improspateze partidele alea cu oameni de calitate. Dar la ce scirba au declansat fata de politica in Romania – ei toti – it is hard to believe that anyone would subscribe

  17. Domnule Voinescu, in conditiile in care alegatorii PDL, PMP si PNL au inca multe chestiuni importante care ii despart si care risca sa dinamiteze si din exterior (dinspre electorat) o eventuala constructie, nu credeti ca ar fi mai bine sa se convina asupra unui candidat pe care sa il sustina cu totii la prezidentiale alaturi de o platforma politica specifica in principal functiei prezidentiale? Cu atat mai mult cu cat exista si alegatori cu convingeri de stanga care sunt anti PSD pe care il vad ca un partid centrat pe putere, cu politici care sunt generate doar de acest tip de interes, corupt, abuziv, nedemocrat si care nu respecta libertatile individuale.(nu fac parte din aceasta categorie, dar o intalnesc des). O platforma prezidentiala are toata justificarea de a nu fi una ideologica astfel incat, in jurul ei sa se stranga atat opozitia la PSD, cat si cei care vor o presedintie puternica, democrata, care sa slujeasca valorile libertatii si ale statului de drept autentic, ridicandu-se in mod real deasupra partidelor. O personalitate puternica ar putea face asta chiar daca Traian Basescu a esuat. O definire a unui candidat major ca fiind de dreapta alunga o parte dintre sustinatorii potentiali si intareste si pozitia PSD vazut in principal ca adversar in camp ideologic nu moral.

  18. O alianta intre doi perdanti nu poate avea succes. Discutiile au doar rolul de a salva doua „cadavre” politice si nu de a crea un partid puternic de dreapta, cu program, viziune, obiective clare. Asa vor indeparta si din PNL si din PDL pe cei ce au macar memorie de 2 ani. Pirueta nocturna a celor doi lideri nu poate fi inghitita decat de cei ce si-au legat destinul politic de cele doua sterse figuri. O constructie adevarata nu poate veni de la cei doi ci doar de la fortele active din cele doua partide, daca aceste forte mai exista, dupa congrese unde analiza stategiei si tacticilor sa fie cinstit facuta si greselile asumate. Altfel vor face jocul monolitului infractional ce este psd prin crearea unui tigru de hartie fara substanta (idei, proiecte…) si vitalitate (lideri, carisma, viziune…). Perdeaua de fum lansata de cei doi pseudo-lideri ai dreptei in aceste zile mascheaza dezbaterea real si slujeste doar psd.

  19. Politica Românească are nevoie de toate competențele adevărate pe care le poate atrage tot atât de acut cât are nevoie de eliminarea plagiatorilor, analfabeților, corupților și corupătorilor de care este infestată la modul cel mai periculos.

    După aceste Alegeri Europarlamentare România nu a trimis extremiști în Parlamentul European așa cum au făcut Franța și Marea Britanie totuși la noi acasă avem mari probleme nerezolvate legate de sănătatea clasei politice.

    PNL și PDL și PMP și FC, găsiți numitorul comun al unei Platforme Politice pe termen lung care va impune viitorul Președinte al Românilor ! Este URGENT !
    În caz contrar, nu veți merita nici un vot.

    Eu nu am lipsit de la niciun scrutin din 1990 dar declar de pe acum că îmi voi anula toate voturile următoare dacă nu se realizează Alianța asta.
    Mă doare și acum trădarea care a permis formarea USL.
    Mă doare și acum rătăcirea lui Antonescu din vara lui 2012.
    Totuși, următorul meu vot încă mai este disponibil pentru Alianța de Dreapta.

    • @Mihai Popa – sunteți același care a scris mai sus, citez „Doamna Elena Udrea a prezentat la aceste alegeri portretul unui adult tânăr, liber și conștient de forța sa.Faptul că are competențe în domeniul juridic precum și talent oratoric o califică pentru postura de om politic.”? Da? Serios?

  20. Ar trebui facuta un fel de capcana pentru psd sa reduca slariile cu 25 la suta si pensiile eventual, iar dupa aceea sa spuna ca v-am trecut prin criza. Atunci ar avea sansa basescu et co. Sau sa astepte ca psdul sa se „raceasca” incet, incet. Nu stiu cui sunt adresate aceste articole, dar eu, ca simplu alegator si cititor nu vad nici un folos general din aceasta tulburare online.

  21. „Doar electorii spun cine face opoziție și cine nu, și, pînă la urmă, doar ce spun ei contează. ”

    SERIOS!!!!SERIOS!!! Da votul de demitere a lui Basescu ? Atunci de ce nu a contat ce au spus 80% din electorii? Si nu veni cu placa ridicola aia cu 2 milioane de voturi furate. Ai dovezi? Nu ma aburi pe mine du-te si foloseste-le ca dovezi judeca-te si daca castigi procesul te cred. Daca nu atunci taci. Sunt satul de vorbarie goala. Epigonii aburistului de Basescu.

  22. Eu sunt ca magarul in ceata… Am votat PMP si nu stiu de ce, nu stiu daca a fost alegerea cea buna; poate ca sa arat ca parerea presedintelui meu trebuie sa conteze, poate ca sa-i dau munitie in viitoare negocieri…. Nu vad un viitor clar pentru PMP pentru FC, NR, PNTCD si poate chiar PDL. PNL e un brand mai stabil o arata numeroasele scindari. Poate ar trebui sa existe doua entitati de „drepta”: PNL+PDL si un alt partid care sa contina fuziunea dintre PMP, FC, NR si PNTCD. Intre ele ar trebui sa existe un fel de pact de neagresiune. In cazul partidului PMP+FC+NR+PNTCD; Elena U. ar trebui sa faca un pas in spate iar presedintele ar trebui sa-i sustina doar indirect prin atacuri la PSD. Chiar si un basist devotat dar amator ca mine crede ca Udrea trebuie sa dispara din media cel putin pana dupa 2016 iar Presedintele Traian Basescu sa fie mai discred si mai diplomat. Altfel risca sa se comporte ca un nuc batran la umbra caruia nu mai creste mare lucru cel mult vreo tufa ceva. Cu toata inteligenta si forta lui risca sa ramana pe tusa. Sunt in cautarea „raului cel mic”…..

  23. Este hilar cum opozitia „de dreapta” se formeaza din partide ca PDL si PNL care au guvernat cu masuri de centru-stanga Daca primarii care inca mai tin in spate aceste doua schelete politice ar avea un pic de cap, i-ar trimite pe toti penibilii astia la plimbare si s-ar baga intr-un partid de dreapta adevarat (care o fi ala nu stiu, poate NR sau FC, dar mai au inca multe de dovedit).

    Alegerile au demonstrat din nou ca in Romania 70% din populatie nu intelege ce e democratia. Oare cine si cum poate sa ii trezeasca? Un potential electoral imens..

  24. Citesc despre aceasta zbatere a unor oameni incapabili si nu inteleg de ce oameni ca dvs nu abordeaza deloc fondul problemei. Discutam despre salvarea de PSD, ca vine dreapta ca vine stanga, dar nimeni nu este interesat de cei 68% dintre alegatori care nu au votat.
    Nu credeti totusi ca meritam mai multa atentie? Oare nu credeti ca atentia dvs a politicienilor ar trebui sa se indrepte si catre aceasta majoritate muta? Oare nu credeti ca dezbaterea ar trebui sa aiba ca scop pregatirea unor programe electorale care sa-i atraga pe tineri la vot? Am tot respectul pentru pensionari, pentru bugetari dar oare restul oamenilor care muncesc nu ar trebui sa primeasca atentie?
    Niciunul dintre partide nu este interesat de tineri , de cei care muncesc pentru ca probabil e prea mare efortul sau nu ii intereseaza.
    Dl Voinescu decat sa fiti fericit ca s-au unit cei care au 10% din voturile tuturor romanilor ar trebui sa fiti trist ca pe nimeni nu intereseaza ce fac ceilalti 70% dintre romani.

    • De ce ar fi interesati PDL sau PNL de cei care nu au votat? Ce au de oferit? Ce poate sa le promita Blaga, blatist cu PSDul in 2012, care l-a dat jos pe MRU de la guvernare? Sau Antonescu, prietenul pana mai ieri cu Voiculescu? Sa fim seriosi.. PDL si PNL sunt exact la fel ca PSD, doar ca nu au mai avut loc la guvernare. Pentru ei, cei 68% stau bine acasa ca oricum nu i-ar vota daca s-ar trezi din somnul ignorantei. Cine nu voteaza, nu conteaza..

  25. Daca nu e shmen cu pontacii ca sa creeze o alternativa falsa la pesedisti si sa-i asigure lui ponta alegerea urmand ca „opozitia” – raul cel mai mic – sa fie menajata in hotziile evidente si la ea, raul cel mai mic se prefigureaza dupa numai 48 de ore doar ca o lovitura sub centura data lui Basescu. Crede cineva ca kkrau – prietenul lui fenechiu, vlasov, varujan, chitoiu si atatzia borfashi (uioreanu e ultimul pe lista azi, dar maine…), si blaga-vamesul cu fiu-su sugator la greu din bugetul statului vor deveni vajnicii aparatori ai statului de drept? Haida-de – doar o gashca de borfashi mai neindemanatici incercand un „deal” gangsteresc (borfasharesc in cazul acesta) cu marii borfashi pesedisti. Asa ca, stai calm, Sever Voinescu: nu va iesi nimeni la vot in noiembrie din cei ce am stat acasa duminica pentru a vota un candidat pnl-pdl, fie el si Iohannis cel cu destule bube privind retrocedarile si adoptiile internationale la Sibiu.
    Circ ieftin al unor – repet – borfashi mai mici incercand sa-si asigure si ei un ciolanas crezand ca pacalesc oamenii care gandesc cu capul lor.

  26. Ca tot vorbiram de optimism/pesimism si incapabili in ale politicii, ieri la stirile BBC preluate pt. America de Nord de MPR (Media Public Radio), se discuta situatia Ucrainei si este invitat un analist politic care practic spune exact ce zice si Putin. La sfarsit, baietii de la BBC extrem de priceputi in ale jurnalismului ne inforneaza ca analistul ala politic era de la Vocea Rusiei din Londra. Trebuie sa fi ori prost ori sa te plateasca Moscova sa te cobori atat de jos, tu ditamai BBC-ul, si sa-l prezinti pe un papagal al lui Putin drept analist politic. E ca si cum ai fi cerut parerea experta in ale politicii Agerpresului de pe timpul lui Ceausescu.

  27. Sa nu ne bucuram excesiv, eu vad in asta doar un mic pas in drumul spre ciolan al celor doua partide care au destule bube in cap, si nici prestigiul de mari aparatori ai statului de drept nu le da pe dinafara.
    Cit despre apropierea de papusa politica numita PMP, nici vorba! Asta ar trebui sa fie o tactica obligatorie. Daca dl. presedinte are buna inspiratie sa faca „ciocul mic” cu partidul sau de jucarie dar sa continue opozitia la PSD cu un pic mai mult de bun simt, si mai ales daca Elena Udrea face un an de penitenta aiurea, la manastirea cirnatilor de Plescoi de exemplu, disparind un timp din viata publica si lasindu-ne in pace cu circul penibil si mirlanesc in care a tirit PMP – o nota buna totusi pentru opozitia reala la guvernul incompetentilor penali -, o alianta electorala pentru prezidentiale poate cuprinde si acest partid. Evident, „basistii” duri sint totusi o forta electorala insemnata.
    Vom vedea ce mari transformari doctrinare va aduce noua alianta, mai ales daca vor coopta si pe altii, respectiv FC, NR etc.; desi vad ca deja se dau dulai tratind doar intre ei si aminand „cateii” pe mai tirziu, sa vina la firimituri… Ma rog, traind si vazind, doar stim: „chiar si drumul cel mai lung incepe cu primul pas”.

  28. Daca pleaca si Blaga, pierdeti ARDEALU de North!

    Daca va uniti cu bessarabia trebuie sa pierdeti Transsylvania si TRANSNISTRIA.

  29. Da, „in sfirsit, renaste raul cel mai mic”.
    O alianta (desi Quintus zice ca va fi o fuziune prin absorbtie sub numele PNL) intre Cretinel si Monica Macovei.

  30. Din pacate unul din postulatele dvs(alianta sa nu preia antibasismul de la PDL) este deja caduc.
    T abloul politic are in acest moment o originalitate mioritica:doua partide mari,de dreapta si de
    stanga unite in cuget si simtiri de antipatia fata de Presedinte.Cum un sentiment asemanator
    e impartasit de un grup influent de ziaristi de dreapta,formatori galonati de opinie,(Tapalaga,Pora,Fati,Pantazi,Ene,Mungiu) via
    antipatia lor viscerala fata de dna Udrea,rezulta o tara intreaga incremenita in proiectul jos
    Basescu.Numai straini naivi ca Joe Biden sau Angela Merkel regreta sfarsitul mandatului prezidential, constienti de cele facute de acest Presedinte mult hulit.Si in tara sunt cca 15-20% de romani care stiu acelas lucru.Ca sa nu vorbim de diaspora,vezi procentele PMP acolo.(Si inca ceva:PMP a castigat Bucurestiul!!!)Pentru mine raul cel mai mic
    este ca PMP va creste(sper ca o vor ascunde pe Udrea si coopta pe MM).PDL ,cum bine spuneti,va dispare incet incet.Iar Basescu nu pare tipul pensionarului.Dar asta este alta poveste.

  31. Eu unul sper sa apara si un candidat independent, pe post de „iepuras” (cei care au practicat sau sunt amatori de atletism stiu ce inseamna).

    Promit sa il votez! Stiu, teoretic nu are sanse sa ajunga in turul II dar cine stie… Si as fi sincer amuzat ca in „merea finala” sa am de ales intre Ponta si Vali Salam :)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sever Voinescu
Sever Voinescu
Avocat,1996-1997 - Asistent universitar, ASE Bucuresti; 1997-1998 - Consilier al Secretarului General al Guvernului; 2000-2003 - Consul General al României la Chicago;Coordonatorul programului de politica externa din cadrul Institutului pentru Politici Publice (2004-2008);membru deputat de Prahova în legislatura 2008 - 2012 din partea Partidului Democrat Liberal

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro