vineri, aprilie 19, 2024

Încă un ministru al Transporturilor mâncat de sistem

Aș fi vrut astăzi să-i pun câteva întrebări ministrului Lucian Bode de la Transporturi la ședința de audiere din Comisiile de specialitate ale Parlamentului care a durat 3 ore.

Nu am reușit. Nu m-au lăsat sub nicio formă colegii săi din PNL care au făcut un scut mai eficient decât o făcea PSD-ul pe vremuri. Nu înțeleg de ce îi e frică ministrului de niște întrebări pe bune, nu cele servite puse de colegii săi de partid, la trecerea timpului.

Aș fi vrut să-l întreb pe ministru de ce nu îl preocupă deloc reforma. De ce nu face schimbări la compania de drumuri CNAIR sau la cea de căi ferate CFR. De ce nu operaționalizează Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), vehicul special creat în 2016 pentru proiectele de construcție de autostrăzi, abandonat de PSD timp de 3 ani de zile.

Aș fi vrut să-i spun că mandatul său de până acum a fost o dezamăgire. Că arată și vorbește ca încă un ministru mâncat de sistem. A preluat discursul celor din companii și minister cu veșnicele justificări și cu dușmani imaginari din cauza cărora nu avem autostrăzi și căi ferate.

A preluat și prostiile lor.

Precum ideea unui drum pe Valea Doftanei ca o nouă trecere între Ploiești (Câmpina) și Brașov. Dacă ar fi fost pe teren ar fi constatat că această trecere este prin Pasul Predeluș la peste 1300 de metri. Pentru cine a fost la Cota 1400 la Sinaia cu mașina, imaginați-vă că ați trece între București și Brașov pe acolo. Teren dificil și izolat, serpentine, un pas izolat, un drum forestier pe care se avântă acum doar pasionații de off-road.

Asta este soluția propusă pentru Valea Prahovei odată la câțiva ani de CNAIR și câte un ministru pe post de guguștiuc o mușcă.

A deschis lotul 3 din Lugoj-Deva cu o aberantă limitare la 80km/h și cu excluderea traficului greu. Asta, deși calea de rulare a autostrăzii, este peste 80% din autostrăzile pe care le avem în prezent în trafic în România (și pe care limita e 130km/h). De ce? Ca să-și acopere CNAIR-ul fundul pentru prostia pe care a făcut-o reziliind contractul pe acest lot. Ce contează cetățenii? Care oricum nu respectă limita pentru că riști să faci accident și să intre alții în tine mergând pe o autostradă nouă cu 80km/h. O statistică Waze arată o viteză medie (medie!) de aproape 120km/h în realitate. Cum mi-a spus cineva din minister: “Foarte bine. Să facă și prietenii noștri de la MAI bani cu radarele!”

Foarte deranjant este aruncatul cu kilometri de autostradă. Cu previziuni complet nerealiste. Ministrul dă ca finalizate în 2020 loturile 1 și 2 din autostrada Sebeș-Turda, deși progresul fizic este acolo de doar 2-3%/lună și unul din loturi e la 62% progres. Deși există încă blocaje semnificative precum o groapă de gunoi în traseul bretelei de la Alba Sud, o zonă neatacată, și foarte multe rețele electrice de înaltă și medie tensiune nerelocate. Aktor pe lotul 2 abia se târăște cu lucrările cât să nu zică că stă. Pentru oricine știe domeniul și proiectele este evident că șansele sunt aproape nule să se finalizeze cele două loturi anul acesta.

Și totuși ministrul aruncă cu kilometri de autostradă, sport de care românii sunt sătui ca de o mâncare proastă care te îngrețoșează. Anul trecut, Rovana Plumb promitea 180km până la sfârșitul lui 2019, iar Răzvan Cuc promitea încă în septembrie 100km. Au fost de fapt doar 44km gata așa cum am spus încă de la începutul lui 2019. Scuza fiecărui ministru care aruncă cu kilometri? “Așa mi-a zis CNAIR. Ce mi-au zis ei, vă zic și eu!” Asta o folosea dl. Cuc, acum o folosește și dl. Bode.

I-aș mai fi zis ministrului că sunt dezamăgit de nerezolvarea blocajelor de pe marile proiecte. Cele mai multe sunt în același stadiu ca atunci când a preluat mandatul. Centura Timișoara Sud tot n-are autorizație de construire, deși trebuiau să fie începute lucrările încă din vara 2019. La autostrada Lugoj-Deva lot 2, la tuneluri, licitația e tot suspendată în așteptarea unor clarificări cum era și când a preluat ministrul mandatul. Pe autostrada Sibiu-Pitești, lotul 5 tot fără contract semnat e, deși evaluarea ofertelor din licitație e demult încheiată (licitație lansată în iulie 2017!). Loturile de pe Autostrada de Centură a Bucureștiului A0 Sud tot nu au autorizație de construire, deși contractual trebuiau demult începute lucrările. Și lista continuă și continuă.

Ce-i reproșez ministrului este că nu se implică suficient să rezolve aceste blocaje. Birocrația poate fi înfrântă, ca soluție temporară până când se face o reformă reală, prin voință politică și luptă la baionetă pentru a scoate proiectele la liman. Asta ar trebui să fie în mandatul oricărui ministru al Transporturilor, în paralel cu o reformă serioasă. Și cu așezatul pe baze solide al proiectelor viitoare.

I-am spus de nenumărate ori ministrului că pentru autostrada Sibiu-Pitești pe zonele grele din Defileul Oltului și traversarea prin spatele Coziei către Valea Topologului, loturile 2 și 3, trebuie studii geotehnice suplimentare și o proiectare revizuită. Vrea și el ca și predecesorii săi pesediști “să dea drumul pe ce avem” chiar dacă studiul de fezabilitate din 2008 este insuficient. Acum așteaptă pe încă cineva, niște experți, să-i spună că e bine ce face. Pe Comarnic-Brașov vrea să continue proiectul pe traseul primitiv desenat în anii 2000 cu autostrada pe deasupra râului Prahova și prin mijlocul stațiunilor. Avem un traseu mult mai bun proiectate în 2012-2013 cu tuneluri – de ce nu construim ceva demn de secolul 21?

Acestea și poate mai multe aș fi vrut să-i spun ministrului astăzi, dar a preferat să se ascundă în mod laș după echipa tactică de partid care nu m-a lăsat să vorbesc. E încă o dezamăgire în șirul ultimelor luni. Niște luni în care garnitura PNL a fost mai preocupată să-și pună clientela prin funcții și demnități decât să facă reformă reală în Transporturi.

E păcat că pierdem timpul. Pentru că România nu mai poate fără infrastructură. Și așa, în același stil ca pe vremea PSD, nu o vom face. Fără reformă, fără transparență, fără sinceritate, fără interes pentru depășit birocrația.

Dle. Bode, ați fost o speranță – păcat că v-a mâncat sistemul!

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

  1. Ce ar mai fi de zis?! Îți vine sa te iei cu mâinile de parul din cap di sa urli: bai criminalilor, mor oameni zilnic pe Valea Oltului, pe DN1, pe toate șoselele astea care sunt din mileniul trecut, iar voi cu mâinile pline de sânge, le bagati in buzunare, adaaaanc… in buzunarele noastre! FMM de stat mafiot!

  2. Stimate autor tin sa va contrazic in singurul punct pe care il cunosc: se poate face varianta la DN1 prin Valea Doftanei cu niste eforturi care vor recompesa situatia jalnica actuala mai repede decat isi imagineaza multi…

    • Pai sa se faca. Problema e ca sunt doar povesti. Inclusiv Rus (adica acu multi ani) a venit cu idea asta cand a cazut prima data PPP ul pe Valea Prahovei.

    • …domnului m. ducu, cu simpatie. Sunteti singurul dintre toti comentatorii acestui articol, care propuneti „o alta varianta”, conexata celei propuse de prea multi ani, pe V.Prahovei spre Brasov si devenita, un „fix” al tuturor amatorilor…de drumetie cu orice pret. Si al politiciernilor desigur. Nu vorbim acuma despre…pretul variantei A: pe valea Prahovei cu orice pret.Un fel de varianta de-andoaselea, nemteasca, a celei de la Oituz -Marasesti…din primul razboi mondial.
      Iata-ne din nou si din nou demonstrandu-ne unii altora cat de savurat este principiul „democratatiei cuvantului”….rostit; ba si scris. Amatorismul si politicianismul se intalnesc si se apreciaza reciproc avantajos. Iar timpul trece…deceniu dupa deceniu, ca si cand ar fi adminstrat de politicienii nostri, de renume…”Mondial” Vezi clanul cu acel nume, devenit Re-Nume…Mondial. Dl. Basescu cunoaste chestiunea…
      Dar unde apare in toata aceasta „tarasenie” tehnica….specialistul?. dar de ce s-ar baga el in astfel de discutii fara rost?. Este motivul pentru care specialistii refuza sa se angreneze in discutiile atata de savuroase, ale…cititorilor.
      In urma cu multi ani, dl. ministru al Transporturilor, nici nu vreau sa-i mai pronunt numele,(nomen odiosa) decidea extrem de doct ca respectivul tronson autostrada Campina-Brasov, nu se justifica datorita calculelor de trafic facute de catre „specialisti, adica pe simplu spus, nu treceau mai mult de „n” autovehicule/ ora/zi, ceea ce insemna mai putin fata de „N”, aferent unei autostrazi. Ceea ce conducea la concluzia docta: „Nu este cazul”. Posibil, de necaz coroborat cu necunosterea faptului, comision aferent unei ivestititi primit din partea executantului, de necaz, dl. B. „vinde flota”. Spun gurile relele.Vai, vai.
      Ei bine, iata ca nu numai ca este „cazul”, dar situatia de acuma a devenit imbecila de-adreptul: 100 de Km, se fac intre 4-5-7 ore?. Imaginile vorbesc de la sine, nu-i asa stimati concetateni bucuresteni, care va-ti pus nadejdea in fostul primar dl. B.?.
      Astfel de ministri nepriceputi si parca alesi a fi semidocti, (vezi cazul dlui.Cuc, dar si dl.B), ar trebui pedepsiti precum o patzeau „eroii” romanelor lui Ilf si Petroff, feluriti excroci foarte simpatic i de altfel. Cata asemanare…
      Un ultim lucru vreau sa intreb: cine fabrica politicienii astia de la noi?. sau de unde-i scoateti fratilor? De la iarovizare?.
      P.S.
      Ma gandesc cu tristete la specialistii nostri ingineri proiectanti si executanti, carora, parca nimeni nu le cere o parere tehnica si niciodata cumva, o solutie. De ce oare?.

      • daca ar fi ca politicienii sa fie sinceri, ar trebui sa faca public costul/cursa;
        odata cunoscut tariful, ramane de vazut cati vor prefera varianta gratis, la coada;
        sau poate ca, in spiritul solidaritatii sociale, ar trebui ca moldovenii sa subventioneze excursiile bucurestenilor

  3. O concepție despre lume bazată pe susținerea ca “Birocrația poate fi înfrântă, …. , prin voință politică și luptă la baionetă pentru a scoate proiectele la liman.” este cel puțin hazlie.
    Voința politica și lupta la baioneta fie și numai “ca soluție temporară până când se face o reformă reală” pare expresia unui entuziast hei-rupism de care se agata, de decenii, aspiranții.
    Tranziția de la birocrația partidului-stat la birocrația pluripartidismului democrației originale nu înseamnă doar schimbarea regulilor de joc; înseamnă mai degrabă schimbarea jocului, lucru mai greu de făcut numai din pixul voinței politice. Cât despre lupta la baioneta… curat Caragiale: și da-i și lupta, și da-i și lupta neicusorule…

    • „Aspirantii” ? „Aspirantii” la ce ? Este absolut corect tot ce a spus autorul. „Vointa politica” presupune inainte de toate elaborarea unor legi in domeniul respectiv. Dar asta este primul pas (e adevarat si cel mai important) catre reforma.
      PS. Pt informarea tuturor Catalin Drula este membru al USR

      • Voința politica: organizare partid, câștigare alegeri, legi adoptate in parlament, legi aplicate de autoritățile guvernamentale.
        Dacă vi se pare ca lupta la baioneta este mijlocul politic prin care se impune voința politica, asta e. Succes!

        ps: atenție totuși, cine scoate sabia …

    • Si atunci ce propune nehei-rupistul stie-tot? Ca vad ca atunci cand „aspirantii” incearca sa faca ceva ca sa avem si noi o infrastructura decenta te amuza!

      • Nu faceți confuzie între ce poate (propune) o persoana și ce poate un partid. Cimitirele sunt pline de nemuritori și istoria de partide efemere.

    • Poate ca de pe margine se vede cel mai bine si e xtrem de simplu sa ironizezi cinic orice forma de entuziasm..

      Omul nu vorbeste chiar din carti, a facut un an parte din guvernul Ciolos, fiind consilier pe probleme de infrastructura. Pozitie din care a incercat sa faca exact ce predica aici, adica sa deblocheze proiecte mari de infrastructura ce erau blocate, de multe ori, din motive birocratce.

      Explicatii detaliate, proiect cu proiect, gasiti aici, intr-un raspuns dat de Drula lui Ponta prin vara lui 2016. fiecare proiect, in ce stare a fost preluat, care erau blocajele, ce a facut guvernul pentru fiecare proiect in parte si asa mai departe:

      https://www.facebook.com/proinfrastructura/posts/610046082502736

      Dupa ce cititi, puteti judeca daca va sunt ok conceptiile despre lume si viata ale domnui Drula. Pentru mine sunt ok, sper sa apuc in viata asta sa vad oameni ca domnul Drula „la conducere” in guvernul Romaniei, la ministerul transporturilor, de exemplu.

  4. Dacă tot am apucat sa viețuim in secolul XXI, refuz categoric apelul retoric pentru ‘lupta la baioneta’. Un partid decent ma aștept sa aibă câte un membru in fiecare din cele 20 000 de secții de votare, nu voluntari sau mercenari, sa aibă candidați membri de partid, nu simpatizanți sau tehnocrați, sa aibă suficienți membri încât organizațiile sa facă fata travaliului politic pe termen lung. In chestie nu este vorba așadar de înzestrările particulare ale autorului.
    Oricât de inteligent am bovariza in cadrele partidului, politica e a numerelor mari. O fi monstruos un partid cu 600 000 de membri, o fi greuceanu un altul cu 250 000. Ele sunt acolo și se lupta sa-și conserve statu-quo-ul. Sa intri in coliziune cu asemenea forte, antrenând 30 000 de membri in lupta la baioneta înseamnă a gonfla o bula de entuziasm poate, dar pe termen lung cine știe?
    Mai ales ca cetățeanul ciufut, satul de câte tepe a luat in trecutul apropiat, și-a cam luat lumea in cap.

  5. „există încă blocaje semnificative precum … foarte multe rețele electrice de înaltă și medie tensiune nerelocate”
    in mod normal, relocarea retelelor ar trebui sa fie una dintre activitatile preliminare, dar socoteala de-acasa nu prea se potriveste cu cea din targ;
    rog permiteti-mi sa apelez la experienta dvs intr-o chestiune punctuala:
    presupun mai intai ca aveti cunostinta despre prevederile unui ordin ANRE (momentan nu am detaliile la indemana, dar se poate remedia) care reglementeaza conditiile relocarilor de retele, pe cheltuiala investitorului;
    relocarea unei retele LEA presupune buget pentru exproprierea terenului pentru fundatiile stalpilor noi si pentru relocarea propriu-zisa, ceea ce se prevede din faza DALI;
    urmeaza aprobarea proiectului relocarii de catre administratorul retelei;
    mai intervine un mic amanunt: terenul de sub fire nu se poate expropria, iar legea ii da proprietarului dreptul la o despagubire sub forma de „chirie” doar pentru faptul ca suporta in permanenta „umbra” retelei aeriene;
    din start, nu e clar din ce buget se poate suporta un cost permanent, iar in lipsa unui astfel de buget, administratorul retelei poate respinge proiectul relocarii, nefiind interesat sa suporte el insusi „chiria” datorata proprietarilor terenurilor; cu mentiunea ca e practic imposibil, din diverse conditii tehnice, ca relocarea sa se rezume doar la mentinerea pozitiilor si suprainaltarea stalpilor existenti;
    va este cunoscuta vreo solutie de rezolvare a unui astfel de blocaj administrativ ?

  6. „Nu m-au lăsat sub nicio formă colegii săi din PNL care au făcut un scut mai eficient decât o făcea PSD-ul pe vremuri.”

    Nu am motive să cred că promisiunile actualului ministru al transporturilor vor fi respectate. Și domnia-sa știe de asemenea că nu le poate respecta. Atunci, ce să răspundă la întrebări?!

    Comportamentul miniștrilor PNL a devenit identic cu cel al miniștrilor PSD, de când au refăcut tovărășește alianța USL.

    Mă tem că un nou val de cetățeni români se pregătește de emigrare.
    Speranțele în democrația adusă de guvernarea PNL se spulberă zilnic, ba prin numiri lipsite de fundament democratic, de rațiune și bun simț, în funcțiile de procurori șefi ai parchetelor generale, ba prin cooptarea de către PNL a scursurilor din PSD.

  7. „E păcat că pierdem timpul. Pentru că România nu mai poate fără infrastructură.”

    Eu i-as propune d-lui deputat si lider de grup Catalin Drula – de profesie inginer software – sa treaca la „actiune” adica sa inceapa proiectarea pentru autostrada din Moldova. In acest mod n-am mai pierde timpul.

    Dat fiind ca este „fondator și vicepreședinte al Asociației Pro Infrastructură”, faptul ca nu este inginer constructor n-are nici o importanta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Catalin Drula
Catalin Drulahttp://contributors
Licență și master în Computer Science la Universitatea din Toronto. Inginer software la o serie de startupuri din Silicon Valley. Cetățean implicat pe forumurile care urmăresc construcția de autostrăzi. Fondator și vicepreședinte al Asociației Pro Infrastructură. În 2016, consilier pe domeniul infrastructurii de transport al premierului Dacian Cioloș. În prezent, deputat USR de Timiș, membru al Comisiei pentru Transporturi și președinte al Comisiei pentru IT&C.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro