joi, martie 28, 2024

VIDEO. Adrian Rista, Comunitatea Biciclistilor: „Noi suntem siguri ca daca pistele vor fi facute pe carosabil va scadea numarul de accidente”

Andrei Gaitanaru și Adrian Rista, membri ai Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti (CBB), au fost in redactia Contributors.ro pentru a discuta cu cititorii despre problemele cu care se confruntă bicicliștii și ceilalți participanți la traficul rutier al Bucureștiului. Ei au pledat pentru solutia amenajarii pistelor de biciclete pe carosabil.

In luna martie a acestui an, patru mii de biciclisti se adunau la Parcul Izvor, intr-un mars de protest impresionant. Protestau pentru ca Primaria Bucurestiului nu voia sa faca piste de biciclete pe carosabil. 80% dintre pistele de bicleta pe trotuar fusesera declarate ilegale de Politia Rutiera. Iar in opinia participantilor la protest pistele pe trotuar erau o solutie proasta.

Urmariti discutia cu avocatul Adrian Rista:

Urmeaza un nou mars in care participantii vor cere si demisia primarului Oprescu. Marsul va avea loc sambata, 21 septembrie, si este organizat de Comunitatea Bicicliștilor din București și Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ. Potrivit organizatorilor, „la protest sunt așteptate toate persoanele care doresc un oraș funcțional și accesibil pentru cetățenii acestuia: pietoni, bicicliști, persoane în scaun rulant, rolleri, părinți care își plimbă copiii în cărucior.” Marșul are ca scop evidențierea unei soluții vitale pentru București: amenajarea pistelor de biciclete pe carosabil. De pe urma acestora vor avea de câștigat toți locuitorii Bucureștiului – pietoni, bicicliști sau șoferi, spun organizatorii.

Criticile adresate Primarului Sorin Oprescu, care stau la baza protestului ”Vrem piste pe șosea, vrem un oraș al oamenilor” sunt:
– Încurajarea transportului motorizat în cea mai poluata capitala europeană, Bucureștiul.

– Neaplicarea măsurilor de siguranță rutieră.

– Lipsa unei viziuni a administrației orașului pentru creșterea calității vieții.

– Menținerea în funcții a persoanelor vinovate de pagube de milioane de euro provocate de recepția ilegală a pistelor pentru biciclete.

– Neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

– Lipsa accesibilizării orașului.

Adrian Rista este avocat si se ocupa de doi ani de problemele juridice ale CBB, fiind cel care a intocmit documentele ce au dus la desfiintarea pistelor pentru biciclete din Bucuresti. A reprezentat biciclisti care s-au confruntat cu amenzi nelegale, vatamari corporale si alte probleme. A sesizat Curtea de Conturi cu privire la prejudiciile aduse bugetului local de catre administratie si, in general, a facut toate demersurile legale atat pentru rezolvarea problemei, cat si pentru gasirea vinovatilor.

Andrei Gaitanaru este reprezentant al Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti si publicist.

Puneti intrebari folosind formularul de comentarii


Distribuie acest articol

86 COMENTARII

  1. De ce ne ignora Oprescu pe noi, biciclistii? Din cauza ca e ignorant sau din cauza ca-l presam sa dea in vilag hotul celor 10 milioane de euro, bani spalati cu ocazia trasarii pistelor defectuoase de pana acum?

    • Cred ca din ambele motive. In primul rand pentru ca Primarul nu are o expertiza profesionista asupra masurilor pe care le poate adopta pentru a creste mobilitatea din interiorul orasului. A ramas intepenit undeva in politicile de urbanism ale anilor ’60.
      In al doilea rand, si aici cred ca este principala cauza, este vorba despre bani. Dezvoltarea infrastructurii rutiere reprezinta o buna oportunitate de a pune mana pe multi bani prin intermediul contractelor semnate cu firme dezirabile. Tot ceea ce tine de infrastructura rutiera este mult mai scump decat cele necesare unei infrastructuri dedicate bicicletelor. De aceea, strategia de dezvoltare a infrastructurii rutiere este mult mai pretuita de catre Sorin Oprescu. Aparent, el se sacrifica lacrimogen pentru bunastarea locuitorilor Bucurestiului. Transforma orasul intr-o mare autostrada pentru binele si de dragul lor. De fapt, nu acestia conteaza. Ci doar banii pe care ii poate obtine prin intermediul contractelor bine plasate.

  2. Da sunt de acord, pe perioada vacantei de vara a copiilor, pe strazile unde e loc, cu interzicerea in sezonul rece din cauza accidentelor si a faptului ca platim taxe ca sa se plateasca concedii medicale si asigurari la cei care in inconstienta risca sanatatea, integritatea lor corporala si libertatea unor soferi nevinovati.

    • Mi-e greu sa inteleg partea aia cu vara nu-i ca iarna. Mergand pe acelasi rationament, masinile ar trebui interzise iarna pentru ca riscul accidentelor creste cand e polei pe drumuri, nu? Mai mult de atat, ar trebui interzise pentru ca promoveaza un stil de viata sedentar.. care stim cu totii ca duce la boli cardiovasculare la batranete.. o povara pentru sistemul de asigurari sociale.

      In Bucuresti se circula prea mult cu masina pentru ca:
      1. e ieftin – parcare gratuita cam peste tot? de ce? cel care nu are masina cedeaza gratuit spatiu public celui care are masina.. nu e corect!
      2. alternativele (ratb, metrorex, biciclete) sunt inconsistente – nu poti sa ajungi oricand si oriunde cu ele
      3. populatia nu constientizeaza dezavantajele – sedentarism, poluare, accidente, stres
      4. foarte multe persoane percep bicicleta sau autobuzul ca un disconfort, o pierdere a unui statut social,
      5. pe bicicleta creste riscul accidentarii (cum bine observa si vigni)

      Daca s-ar proiecta/realiza cu cap piste de biciclete care sa traverseze orasul fara sa se intersecteze prea des cu traficul motorizat, promovarea transportului cu bicicleta ar fi mult mai simpla. Exista destul spatiu pe marile bulevarde, dar acest lucru nu se poate intampla fara ca soferii sa cedeze macar 2 metri de carosabil. In centru s-ar rezolva cu taxe de parcare mai mari si un control mai strict al masinilor parcate aiurea, blocand trotuare si carosabil, iar in cartierele de blocuri cu sensuri unice pe toate aleile.

      Cum poate convinge o comunitate atat de mica – mii, poate zeci de mii cu tot cu simpatizantii care cred ca trebuie sa porti casca si vesta reflectorizanta cand iesi in parc – restul bucurestenilor de utilitatea acestei alternative??? de necesitatea schimbarii strategiei aberante pe care merge azi PMB – mai putin spatiu pt oameni, mai mult pentru masini???…

    • Nu este chiar asa. Bucurestiul este un oras foarte potrivit pentru mersul pe bicicleta. Ma refer si la clima temperata si la relieful foarte putin deluros. Experienta este subiectiva, insa imi permite sa spun ca in medie doar in doua saptamani pe an, pe timpul iernii, nu se poate merge pe bicicleta. Atunci cand sunt nameti si atunci cand este gheata. Evident, bicicleta trebuie pregatita pentru iarna, asa cum se intampla si cu o masina. Exista, asa cum puteti vedea (http://www.freerider.ro/mag/anvelope-de-iarna-biciclete-5157.html), si anvelope de iarna pentru bicicleta. Iar ele isi fac treaba foarte bine.
      O infrastructura dedicata bicicletelor, macar sub forma marcajelor rutiere, are tocmai functia de a spori gradul de siguranta dedicat biciclistilor. Inclusiv pe timp de iarna. Deprinderea gandului de catre ceilalti participanti la trafic, in marea lor majoritate soferi, ca biciclistii sunt parteneri egali la trafic va reduce numarulor accidentelor. Mai ales in contextul in care in Bucuresti numarul biciclistilor a explodat.
      Nu in ultimul rand, avem exemplul tarilor nordice. Acolo iarna este mult mai lunga si mult mai aspra. Cu toatea cestea intari precum Danemarca, Olanda, Norvegia sau Suedia numarul biciclistilor este mult mai mare decat al celor de la noi. Iar infrastructura este cea mai bine pusa la punct din toata Europa. Sa ne gandim la pistele pentru bicicleta cu incalzire subterana al caror pret per kilometru a fost MAI MIC decat al celor amenajate in Bucuresti, prost si fara incalzire, sub mandatul lui Sorin Oprescu?

    • Nu este chiar asa. Bucurestiul este un oras foarte prietenos pentru biciclisti. Ma refer atat la clima temperata, cat si la relieful foarte putin deluros. Experienta mea este subiectiva. Dar pot spune ca merg de multi ani pe bicicleta in acest oras. Am remarcat ca, in medie, doar doua saptamani pe an sunt inaccesibile biciclistilor, din cauza nametilor si a ghetii.
      De asemenea, asa cum o masina trebuie pregatita pentru anotimpul rece, la fel se intampla si cu o bicicleta. Si nu ma refer doar la tipul de ulei de lant sau la manusi sau caciula pentru biciclisti. Ma refer si la anvelope. Exista anvelope de iarna pentru biciclete. Iar acestea sunt foarte eficiente.

      Nu in ultumul rand, as observa faptul ca numarul bicilistilor din Bucuresti a explodat. Este de asteptat ca numarul acesta sa fie mai crescut si in anotimpurile reci. Or, tocmai o astfel de infrastructura dedicata biciclistilor ii va proteja in plus si pe timpul sezonului rece. Pentru ca marcajul rutier ii va semnala o data in plus soferului ca bicilistul este, asa cum este deja, un participant legitim la trafic.

  3. Da, sunt de acord cu pistele pe carosabil. Dorim o infrastructură decentă pentru biciclete în București. Problema este că administrația Oprescu se opune și este complet lipsită de interes în această direcție. Așa că în acest moment cred că trebuie să trecem de la pasul 1, protestul din primăvară în care ceream, în mod civilizat, piste de bicicletă – acțiune rămasă fără niciun efect, la pasul 2, suntem furioși că suntem desconsiderați, vrem demisia primarului. Sugerez o acțiune mai de efect decît simpla plimbare prin București – ocuparea unui bulevard undeva pe parcurs, lăsăm biciclete jos, ne așezăm – similar cu protestele R.M. Deja e prea multă indolență și corupție!

  4. Eu zic ca sunt 2 probleme care trebuie avute in vedere cand se proiecteaza piste de bicicleta.

    Una este cea legata de infrastructura precara a bucurestiului cu strazi inguste, trotuare la fel de inguste sau inexistente. Asadar nu prea e loc pentru pistele de bicicleta, alegerea traseelor trebuie sa fie extrem de pragmatica.

    A 2-a problema este legata de cultura soferilor care trateaza biciclistii ca niste „tolerati” in trafic, fara sa stie probabil ca in Codul Rutier exista termenul de vehicul, in care intra si bicilete dar si masini si ca o bicicleta are in general aceleasi drepturi ca ale cetateanului. Deasemenea parcarile haotice afecteaza pistele de bicicleta, facandu-le inutilizabile.

    Pe aceste doua fronturi as merge intr-un demers care se vrea realist.
    Intrebarile ar fi asadar :

    1. Unde sa punem piste de biciclete tinand cont ca nu prea exista loc nici pe carosabil dar nici pe trotuar ?
    2. Odata construite cum le putem apara de soferii care parcheaza sau stationeaza pe ele ? S-a ridicat vreodata vreo masina de pe pista de bicicleta ? La Unirii pe Splai sunt parcate sute in acest fel.

    Referitor la autoritati, TOTI au furat din banii pistelor de bicicleta. La fel ca si la anterioarele miscari pentru piste, nu va asteptati sa fie prea mediatizate. „Prietenii stiu de ce”.

    • fi serios, soferii au facut un drum lung in ultimii ani; daca exista o veste buna pt biciclisti,.. asta e: soferii sunt mult mai atenti si mai permisivi cu noi. cei care nu au facut nimic sunt exact cei pe care ii platim din buzunar: consilierii municipali!
      altfel, tehnic vorbind, problema pistelor nu poate fi rezolvata decat la pachet cu introducerea benzilor exclusive de transport public (ratb + taxi..) si cu rezolvarea decenta a locurilor de parcare; unde vor fi pistele de bicicleta, pe strada, pe trotuare, este o problema de detaliu care tine cont de fiecare strada si de un masterplat inteligent.

    • Primul argument este unul gresit, mai ales daca luam exemplele oraselor din Italia sau Austria, unde strazile sunt chiar mai inguste. Un alt exemplu poate fi Budapesta, unde strazile sunt de asemenea inguste.
      Orice modificarea de instrastructura ar trebui insotita de o campanie de mediatizare a modificarilor. Avem exemplul orasului Munchen, unde bugetul folosit pentru infrastructura a fost comparabil cu cel folosit pentru campiania de promovare.
      Pe de alta parte, in prezent soferii sunt pusi in postura de a respecta biciclisti. In cazul pistelor de bicicleta ei trebuie sa respecte un marcaj rutier, nu o persoana.

  5. Evident că pistele de bicicliști trebuie să fie pe carosabil, nu pe trotuar. Iată de ce:
    1. Oricine știe că pistele pe trotuar nu sunt tratate ca atare de pietoni (asta și pentru că trotuarele, deseori, sunt prea înguste / îngustate de mașini parcate). Circulația pe trotuare nu e reglementată de niciun fel de lege – ci doar de contingentul bun simț. Dacă sunt făcute piste pe stradă, ele intră sub incidența codului rutier și șoferii sunt constrânși să le trateze ca atare.
    2. Paradoxal, dar o mașină este mai predictibilă decât un pieton pe trotuar. V-o spun dintr-o experiență semnificativă de biciclist, dar și posesor de carnet auto. Un pieton pe trotuar, dacă-l claxonezi, poate reacționa foarte imprevizibil – se sperie, nu-și dă seama cine-l claxonează, cade, sare în fața bicicletei. Asta în cazul în care te aude – dar mulți merg cu căștile în urechi și poți claxona o veșnicie … Un autovehicul se presupune că respectă codul rutier. Chiar dacă nu semnalizează, ca biciclist poți ști cam ce vrea să facă o mașină în tafic și poți evalua situația altfel.
    3. Chiar dacă pista pe trotuar ar fi liberă, aș avea o mare reținere să pedalez cu viteză, pentru că, de ex., pot oricând să sară copii pe pistă. Pe stradă, ca biciclist, nu pun pe nimeni în pericol, indiferent cât de tare pedalez (cca 25 km / oră are un biciclist care merge repede) – bienînțeles, mă pun pe mine în pericol (prefer să mă ciocnesc de o babă pe trotuar decât de o mașină care merge cu 45Km/oră) – dar asta e altă poveste și e decizia biciclistului să-și asume riscul ăsta.
    4. Ca biciclist în trafic pot fi tras la răspundere conform codului rutier. Pe trotuar ce anume îmi reglementează comportamentul? Codul civil? Chair dacă în codul rutier la ora actuală nu există sancțiuni operaționalizabile pentru bicicliști – nu au cum să-mi dea puncte de penalizare, nici să-mi ia carnetul – asemenea sancțiuni se pot elabora, iar eu chiar le-aș privi cu ochi buni, pentru că sunt prea mulți bicicliști care încalcă regulile de circulație (merg, de exemplu, pe contrasens) și nu-și dau seama că în felul ăsta atrag animozitatea șoferilor față de bicicliști.
    5. Din 4 decurge că nu doar primăria trebuie implicată în povestea asta, ci și poliția rutieră, ministerul de interne etc. Chiar aș vrea să știu mai multe despre aspectele legale ale acestei probleme.
    În loc de concluzie: cred că bicicliștii își doresc să meargă pe carosabil. Cred că e și în interesul pietonilor să nu fie bicicliști pe trotuare. Ca bicicliștii să aibă totuși loc și o minimă siguranță pe carosabil, e nevoie de piste. Singurii care au motive să se opună pistelor ar fi șoferii, pentru că traficul în București oricum e sugrumat. Dar poate că șoferii vor înțelege, cumva, că ei sunt parte a problemei, și nu doar beneficiari ai unei soluții.

    • un exemplu care contrazice cam tot ce spui tu este orasul berlin – are piste si pe strada si pe trotuar acolo unde nu este posibil pe strada (si unde trotuarul permite); exista si avantaje ale pistei pe trotuar (pista este separata de traficul auto de o banda de parcari, ceea ce constituie un avantaj!). la berlin merge treaba cu trotuarele pentru ca pistele sunt trase pe unde trebuie, nu prin fatza usilor de intrare in blocuri (ca la noi), pentru ca ei nu au ronduletze de „iarba” care sa consume spatiul trotuarului si nu au masini parcate pe trotuar. in conditiile astea, daca mergi, ca pieton, pe banda de biciclete risti sa iei un rucsac sau o poseta de dama in cap, fara avertizari, iar daca provoci, ca pieton, un accident unuia care merge cu bicicleta pe banda lui,… platesti de te rupi…

    • 25 km pe ora ? Ajung usor la 35 – 47 km / ora … Si nu in coborare… Am un mtb si are aderenta mai mare in comparatie cu o cursiera. Am facut o verificare cu un prieten. El avea ciclocomputer. Adevarul este ca biciclistii nu sunt respectati in trafic si din cauza lor. Daca ar respecta regulile de circulatie ar fi respectati. Eu merg in Bucuresti de putin timp si ma consider respectat in trafic. E adevarat si ca nu imi face o placere deosebita sa merg prin oras. Am revenit de curand in Bucuresti dintr-un oras mai mic (Deva), oras unde puteam usor sa fac ture prin imprejurimi. Acum in Bucuresti nici nu stiu unde sa ies cu bicicleta… 60 – 80 – 100 – 120 km / … Cate ture de IOR ar trebui sa fac ? :)

    • O listă de inepţii prezentate drept argumente. Cel mai clar argument împotriva pistelor pe carosabil e demenţa numerotată de tine cu 3 şi propusă drept argument pro-carosabil; e şi motivul pentru care Oprescu are dreptate.

      Singura variantă în care se poate susţine că ar fi mai sigure pistele pe şosea ar fi dacă sunt delimitate FIZIC de benzile pentru maşini, astfel încât maşinile să fie împiedicate să te lovească cel puţin la fel de bine ca atunci când ai circula pe trotuar şi ai avea o bordură (înaltă) între maşini şi tine. Altfel, simpla „pictare” a pistelor pe şosea ar SCĂDEA GRAV siguranţa bicicliştilor în trafic.

      Or pentru benzi de biciclişti delimitate cu borduri suplimentare nu cred că va aloca nimeni spaţiu şi buget, aşa că înapoi pe trotuar şi gata cu gălăgia. (Nu, nu sunt şofer, ci biciclist, tocmai de-aia prefer să rămân deocamdată pe trotuar – nu am niciun interes să mor lovit de maşină din cauza unei propuneri tâmpite făcute de alţi biciclişti care n-au stat un pic pe gânduri înainte să deschidă gura.)

  6. Bucurestiul e deja compromis in legatura cu acest subiect. Inainte de a putea avea in mod civilizat si securizat piste de bicicleta in oras, avem alte probleme arzatoare:
    – lipsa benzilor dedicate transportului in comun
    – infrastructura dezastruoasa, logica arterelor, etc
    – cainii vagabonzi care ataca biciclisii
    – poluarea si praful care te fac sa scuipi negru dupa 1-2 ore pe bicicleta in oras
    si multe altele…

    • Tocmai din acest motiv stam acum de vorba. Tot de aceea se intampla protestul de sambata. Daca vreti, este vorba despre cerere si oferta. In Bucuresti sunt din ce in ce mai multi biciclisti, deja multi, iar numarul va creste. Cererea pentru infrastructura e mare. Oferta Primarului Sorin Oprescu este inexistenta. Iar cand este, e ilegala si proasta.
      Insa nu putem astepta ca aceasta infrastructura sa infloreasaca de la sine, dupa trecerea iernii. Noi suntem cei care trebuie sa cerem si sa ii facem pe cei care ne reprezinta si care administreaza fondurile publice prin votul pe care l-au primit tot de la noi sa inteleaga faptul ca ceea ce noi cerem este in folosul nostru si al intregului Bucuresti.

      Schematic spus, adoptarea pistelor pe carosasbil face bine tuturor participantilor la trafic din Bucuresti. In primul rand, ciclistii vor fi mult mai in siguranta. De castigat vor avea si pietonii care nu se vor mai intalni pe trotuare cu bicilistii. Cele mai multe accidente apar, de fapt, pe trotuare. De castigat vor avea si soferii. O infrastructura serioasa pentru biciclete va atrage un unumar si mai mare de ciclisti. Si mai multi soferi isi vor lasa masinile acasa pentru a merge pe bicicleta. Iar asta va inseamna ca scadearea numarului de masini din trafic. Ceea ce inseamna si ca nivelul poluarii va scadea. Sa nu uitam ca Bucurestiul este cea mai poluata capitala europeana.
      Primarul Sorin Oprescu spunea ca refuza amenajarea benzilor pe carosabil pentru ca nu vrea sa numere mortii. Nu vrea, se pare, sa ii numere nici pe cei care isi pierd viata tocmai datorita modului prost in care administreaza acest oras. In jur de 300 de nou nascuti mor anual in Bucuresti din cauza poluarii. Numarul accidentelor de masina este, de asemenea, ridicat. Nu mai vorbim despre cei omorati de maidanezi. Practic, Sorin Oprescu este responsabil de toate aceste pierderi de vieti omenesti. De ce? Pentru ca el este cel care ar putea preintampina enorm acest fenomen prin masurile pe care le-ar putea lua. Nu o face insa pentru ca este mai importanta cariera lui politica. Viata oamenilor este mai putin importanta decat candidatura sa la Presedintia Romaniei.

  7. Pentru Andrei Gaitanaru si d-ul avocat :

    De ce cand pe str. Baba Novac s-a ingustat trotuarul existent, facandu-se loc pentru masini parcate in spic, nu s-a plans nimeni si nu au fost declarate ilegale ?

    De ce nu puteti concepe ca pietonii si biciclistii sa imparta acelasi spatiu atat timp cat este amenajat si practicabil ?
    Actualele piste desfiintate ar fi putut fi upgradate cu niste borduri mai mici acolo unde trotuarul este suficient de lat – ma refer aici la zona adiacenta parcului Herastrau.

    Chiar si in tari precum Anglia si Belgia unde infrastructura pealocuri foarte avansata, biciclistii inca circula alaturi de pietoni cu prudenta. Putem sa incepem cu pasi mici si abia apoi dupa ce ne inmultim si vom avea foarte multi biciclisti prezenti zilnic in Bucuresti vom putea cere cu argumente piste pe sosea.

    • În Belgia, bicicliștii circulă pe carosabil vă garantez, am stat un an de zile acolo.

      Cred că aveți o problemă de înțelegere a faptului că bicicleta este un mijloc de transport, nu un moft. . Din mesajul dvs., presupun că dvs. ieșiți cu bicicleta doar la plimbare, pentru recreere. Oamenii vor să ajungă de la A la B (de exemplu, de acasă la serviic) pe bicicletă, repede și în siguranță (argumente de altfel pentru a lăsa mașina acasă și a folosi bicicleta în loc), lucru care nu se poate realiza decît pe carosabil.

    • Din cate cunoaste noi au existat plangeri, doar ca ele nu au fost bagate in seama. La momentul respectiv OPTAR si C.B.B. nu existau pentru a putea lua o pozitie legat de aceasta problema. Nu putem raspunde pentru ceea ce au facut la momentul respectiv asociatiile deja existente.
      Cu privire la problema bordurilor lasate pentru urcarea pe trotuar, o sa va reamintesc faptul ca ele sunt destinate persoanelor cu dizabilitati, si nu biciclistilor. Prin transformarea lor in piste de bicicleta (unde accesul pietonilor este interzis) s-a interzis de fapt accesul persoanelor in scaun rulant, dar si al mamelor cu copii in carucior. Credem ca o asemenea situatie este cat se poate de anormala si de departe de accesibilitatea pe care trebuie sa o aiba toate categoriile de participanti la trafic.
      Cu privire la pasii mici, va reamintim ca au fost 174 km de piste de bicicleta, din care Politia Rutiera a constatat ca doar 3 km sunt siguri pentru pietoni si biciclisti.

    • Trotuarul a fost ingustat tocmai pentru ca in conceptia primarilor Bucurestiului, pietonii sunt un element marginal. Importante sunt, insa, masinile. De fapt, orasul acesta este gandit ca un oras al masinilor. Nu un oras al oamenilor. Acestia sunt refugiati in orasul lor.

      De ce nu acceptam coabitarea dintre pietoni si biciclisti? Pentru ca impactul dintre un biciclist si un pieton este de doua-trei ori mai puternic decat imopactul dintre un biciclist si o masina. Bicicleta este un mijloc de transport. Nu este un stativ mobil pentru bratul care se sprijina de ea in timp ce proprietarul ei merge pe langa ea, pe jos.

  8. Da, sunt de accord!

    In toate orasele mari din vest exista asa ceva. Acolo nu toata lumea merge cu masina la serviciu desi au salarii de 10 ori mai mari fata de Romania.

  9. Da, sunt de acord cu pistele pe carosabil. Consider ca sunt cea mai buna varianta si ca ele ar trebui sa poata fi amenajate pe trotuare doar in cazuri exceptionale.

    Cred ca acest lucru se poate rezolva cu conditia rezolvarii in acelasi timp a catorva detalii in plus.

    In primul rand, reglementarea o data pentru totdeauna a parcarilor (locuri, reguli, amenzi etc.) in asa fel incat atat pietonii cat si soferii sa aiba cat mai mult de castigat. Sunt convins ca marea majoritate a soferilor ar fi fericiti sa se rezolve, de altfel exista exemple de orase in tara care au luat masuri in aceasta problema, cu succes.

    In al doilea rand, modificarea codului rutier in asa fel incat schimbarea de mentalitate in randul soferilor de care se discuta in alt comentariu sa fie si impinsa putin de la spate, nu doar lasata sa evolueze singura.

    Sunt convins ca ar mai exista probleme care, rezolvate, ar facilita implementarea pistelor pe strada, insa cred ca sunt primii si cei mai importanti pasi.

    Felicitari si va multumim, CBB si OPTAR, pentru modul in care ne reprezentati interesele :)

  10. Clar de acord cu pistele pe carosabil.

    Sigur, ar putea fi facute si pe trotuar, cu conditia sa il dublam :). Dar nu avem nici spatiul si nici banii necesari. Asa ca, de ce sa nu le facem pe strada, acolo unde putem imparti bine-merci o banda cu transportul in comun?

    Pana la urma, asta este ideea: sa luam de la masinile de 4 persoane care transporta una singura si sa dam transportului public care transporta mult mai multe persoane si biciclistilor care ocupa putin spatiu, fac sport si nu polueaza.

    Ar fi fost frumos sa fie in intalnirea online si un reprezentant sau doi de la primarie (sau administratia strazilor)…

    PROVOCARE:
    Asadar i-as ruga pe cei doi invitati sa isi imagineze ca e un reprezentant de seama al primariei este langa ei si sa deconstruiasca argumentele absurde pe care le-a adus de-a lungul timpului primaria (sau primarul) in privinta contruirii si amplasarii pistelor de biciclete.

    PS: Keep up the good work CBB!

    • imi pare rau, te contrazic si pe tine: putem latii trotuarele fara probleme (si costurile sunt mai mici decat ai crede); o strada cu 2 benzi auto pe sens poate deveni usor una cu o banda pe sens si trotuare de 5-6 metri latime. daca te intrebi unde se vor duce masinile care nu mai loc pe strada aceea, raspunsul este: pe alte trasee sau la cimitirul de masini. tampenia asta cu latitul carosabilelor ca sa se rezolve circulatia auto se reduce la un singur rezultat: cu cat latesti carosabilul, cu ata mai multe masini vor venii acolo….

    • Sau, daca nu sunt bani pentru latirea trotuarelor, marcarea unei benzi de pe carosabil implica fonduri mult mai putine si poate avea acelsi efect. Mai multi biciclisti, mai multa siguranta pentru acestia, mai putine masini.

  11. Nu stiu daca problema ar trebui pusa asa. Daca gresesc si daca aveti rabdarea sa imi explicati unde, voi fi recunoscatoare.

    Cum spuneam, poate nu trebuie neaparat sa alegem intre strada si trotuar. Concluzia asta o trag in urma experientei de biciclist in Olanda, unde am vazut ca pista e trasata pe unde e loc. Unde trotuarul e destul de lat, o parte din el e transformat in pista. Unde nu, pista e trasata pe strada. Problema la noi e ca cei care au “gandit” pistele nu inteleg notiunea de “e loc sau nu”, asa ca poate trebuie sa definim locul intr-un fel (de ex: sa nu fie plasat un stalp de iluminat in mijlocul pistei, sa nu treaca pista fix pe la geamul gheretei de bilete RATB, sa nu ocupe pista intreg trotuarul si sa ne asteptam ca pietonii sa mearga in sir indian lipiti de gardul viu). Presimt ca ajungem la concluzia ca nu e loc pe trotuar prin multe locuri, dar sa ne lasam libertatea de a alege solutia optima, in functie de caz.

    Ce mi-as mai dori eu e o pista din “material” decent, nu o banda galbena pe care o dezlipesti cu unghia :)

    • Cu alte cuvinte, ne dorim cu totii benzi de bicicleta care sa respecte normele legale. De cele mai multe ori acest lucru inseamna ca pe carosabil este cel mai potrivit loc.

  12. Bucureștiul e un oraș bolnav în care fetișul automobilului face sute de victime. Bucureștenii și-au ales un primar să le trăiască, un mic Ceaușescu care visează să rămână în istorie construind bulverde largi și autostrăzi suspendate, demolând orice le stă în cale.

    Se speră că atunci când toate se vor termina de construit, traficul va fi lejer și orice cetățean va ajunge la serviciu pe autostradă. În realitate nu se va fluidiza nimic, bucureștenii se vor sufoca în propriul rahat și vor constata peste 20 de ani ca automobilului e un zeu fals. Până atunci nu e loc de bicicliști în acest oraș, doar de iubitori de adrenalină pe două roți.

    • Carmenica, intr-adevar situatia e naspa si cei care au puterea sa o schimbe nu cauta de fapt solutii la problemele noastre. Dar contributors ne intreaba aici ceva concret si cred ca e mai bine sa nu ne abatem, altfel strangem un sir lung de plangeri, prin care va fi greu pentru ei sa mai caute raspunsurile noastre la intrebare.

    • Si intr-un alt context spuneam ca biciclistii Bucurestiului sunt un fel de eroi. Si ca ne dorim sa avem ocazia de a nu mai proba acest statu. Ne dorim un Bucuresti pentru oameni, nu unul pentru supraoameni.
      Insa, da, daca nu suntem noi cei care punem presiune pentru a avea un oras al oamenilor, nimic nu se va schimba. Sunt semne, insa, ca facem ceea ce trebuie sa facem.

      Ne vedem la marsul de sambata!

  13. Normal ca pistele de biciclete trebuie sa fie pe carosabil. Numai un imbecil ca oprescu poate ignora mijlocul asta de transport, dar nu e de mirare..face parte din aceeasi sleahta politica care guverneaza Romania de 23 ani. Noi trebuie sa nu mai fim mamaligi si sa luptam pt ce dorim sa se realizeze…Uite cum s-a trezit lumea cat de cat in legatura cu proiectul Rosia Montana….Apropo..ar fi bine sa fim si noi acolo la mitingul lor de pe 22…

  14. Nu contează unde sînt amplasate, cît timp a) există și b) sînt trasate cu cap. Căci nu, biciclistul nu are super-puterea de a trece prin stîlpi, gherete-stații RATB, gropi și alte minuni.
    Iar șoferii trebuie educați cumva că banda 1 și trotuarul nu sînt locurile lor de parcare. Cu această ocazie, poate se instituie în sfîrșit banda specială RATB … ?

  15. Credeam ca trotuarul este rezervat strict circulatiei pietonale pana cand era sa fiu calcat de masina. De mai multe ori. Nici nu stiu daca este reglementata viteza pe trotuar prin vreun act normativ. In tot Bucurestiul trotuarele au ajuns spatii de parcare. Cica e voie, asa scrie la Lege. Constat ca bucuresteanu’, chiar daca are parcare amenajata (vezi noua parcare de la Universitate) tot pe trotuar lasa masina. Ca-i mai economic.
    Eu as fi pentru interzicerea circulatiei autoturismelor in localitati. Sa aiba voie numai salvarea, pompierii, noaptea masinile de aprovizionare si iarna masinile de deszapezire. Si Vmax salvare/pompieri = 50 km/h. Evident doar pe carosabil. In rest toata lumea cu biciclete sau pietoni pe trotuar, Daca as fi primar le-as desface contractele de munca tuturor grasunelor si grasunilor. Sa fie angajati de privati.

  16. Pistele trebuie sa fie pe carosabil si trbuie respectate de toti participantii la trafic pietoni si automobilisti. Pot sa existe parti din carosabil rezervate doar pentru biciclete cum trotuarele ar trebui sa fie doar pentru pietoni. Ca sa fie respectate de automobilisti pistele trebuie sa fie gandite logic astfel incat sa fluidizeze traficul si trbuie respectate de autoritati care sa amendeze incalcarile.

  17. Intrebare generala: cati posesori de „vehicule inregistrate in codul rutier” chiar l-au citit? Nu de alta dar destui biciclisti cu care ma intersectez fie sunt pe contrasens, ca asa au auzit ei ca trebuie sa mearga…pietonii, fie nu semnalizeaza de nici un fel sau merg „in valuri”, ori, cea mai tare faza, vireaza stanga de pe banda 1!
    Toate, situatii absolut reale intalnite in trafic! Deci, inainte de a pretinde drepturi asigurati-va ca va stiti si obligatiile!

    • Eu v-as raspunde cu o intrebare asemanatoare: cati dintre posesorii de permis (B, sa zicem) au citit acelasi cod rutier? Nu de alta, dar fix aceleasi „anomalii” pe care le descrieti le vad zilnic la soferi, inclusiv mersul pe interzis. Despre semnalizare m-am intrebat daca nu cumva a devenit optionala, in pasajele subterane luminate cam o treime din masini n-au pozitiile aprinse, faze cu facut stanga de pe prima banda sau dreapta de pe a treia (cumulate cu aceeasi semalizare optionala) vad macar una pe zi, acordarea de prioritate (fata de biclisti, pietoni, alte autoturisme – deci cel putin nu-i discriminare aici) e deseori un moft, asa ca ma bucur ca macar franele si marsarierul declanseaza automat semnale luminoase. Cine e marlan in autoturism, la fel se va comporta si pe bicicleta, si pe motocicleta, si ca pieton. Eu cred ca-s suficienti 5 ani de amenzi aplicate zilnic pentru incalcarea codului rutier, ponderate cu riscul pe care-l reprezinta si acordate tuturor participantilor la trafic, pentru ca fiecare sa-si insuseasca normele.

      • Diferenta fiind ca, in cazul posesorilor de permis, se poate ajunge inclusiv pana la suspendarea lui. De „biciclist cu permis suspendat” n-am auzit inca! N-am nimic cu biciclistii, da, stiu ca „afara” sunt piste de bicicleta peste tot, dar in conditiile de trafic si infrastructura din Romania sa ai pretentii gen pista separata si unica pentru biciclete mi se pare absurd si rupt de realitate! OK, sa zicem ca din 3 benzi facem una pentru autobuze si o jumatate o transformam in pista de biciclete. Si mai departe? Masinile vor circula doar pe o banda?
        Si apropo: pentru masini se plateste impozit, pentru biciclete nu! Cam care credeti ca este interesul administratiei locale, sa fie mai multe masini aducatoare de venituri sau mai multe biciclete?

        • Raspunderea contraventionala exista si pentru biciclisti. Daca nu se ia carnetul nu inseamna ca nu se pot lua banii. E discutabil care are o importanta mai mare, carnetul sau banii. Cu privire la interesul administratiei locale, infrastructura pentru biciclete presupune o reducere substantiala de costuri cu privire la administrarea acesteia.
          Pe de alta parte, biciclistul poate plateste si impozite, avand proprietati sau fiind la randul lui sofer. Majoritatea biciclistilor sunt la randul lor soferi. In Bucuresti insa s-a ajuns la fenomene stranii, si anume de a duce bicicleta pe masina de acasa pana in parc pentru a putea umbla cu ea.

  18. Este o solutie sa amenajeze pistele pe carosabil. Aici eu vad insa doua mari probleme de rezolvat (bine, 3 cu faptul ca trebuie realizate):
    1. Eu sustin nu numai marcarea ci neaparat SEPARAREA pistelor de benzile de circulatie pe carosabil: cu stilpisori, banda inalta de plastic, ba chiar butoiase de plastic sau separatoare din beton. Ca pe DN1. Altfel aceste piste NU vor exista, ci vor exista parcari gratuite pe piste, iar bicicletele vor circula tot pe benzile auto ramase.
    2.Trebuie tinuta sub control problema parcarilor aiurea care incomodeaza circulatia: auto si a bicicletelor. Fara o implicare mai sustinuta a politiei in amendarea si mutarea masinilor pistele vor fi blocate la capete ca si in prezent (fara separatoare vor fi blocate complet de masini), pietonii vor evita masinile parcate iesind in continuare pe carosabil, iar traficul, sugrumat de masinile parcate neregulamentar (ASTA ESTE CEA MAI MARE PROBLEMA IN TRAFICUL DIN BUCURESTI) va avea spatiul redus si de pistele de pe carosabil. Vreau sa se aplice legea, daca e nevoie sa existe politisti dedicati pentru amendarea si degajarea masinilor parcate neregulamentar.

    • Cel mai corect comentariu! Singura varianta viabila in Bucuresti de a face piste pe carosabil este separarea lor fizica prin stalpisori sau bordura inalta. Altfel, se intampla ca pe Buzesti (intre Piata Victoriei si Polizu), pista devine parcare. Solutia cu amenzile nu va functiona niciodata in Bucuresti, in realitate tot timpul se vor gasi unii sa parcheze acolo, fie si pentru cateva minute, cat sa-si cumpere ceva de la magazin, si in momentul acela pista devine inutilizabila si chiar foarte periculoasa.

      • sunt de acord cu pistele pe carosabil si nu pe trotuar. nu cred ca ar trebui separate de carosabil cu bolarzi pe motiv ca opresc accesul masinilor pe pista (bolarzii sunt periculosi pentru biciclisti – forteaza la restrangerea spatiului de siguranta si de manevra si implicit ar duce la diminuarea si mai mult a carosabilului). trebuie penalizati cei ce ocupa pista (ca in cluj de exemplu) si o sa vezi piste libere.

      • stalpisorii sunt extrem de periculosi pentru biciclisti, o cazatura putand fi fatala din cauza acestora. Au fost cazuri din pacate destul de multe la motociclisti. Separarea trebuie facuta prin borduri sau prin aplicarea legii si ridicarea masinii celor ce ocupa pistele.

  19. Oameni buni, sunteti sanatosi? Cum sa faci piste de biciclete PE CAROSABIL, in conditiile in care vorbim de BUCURESTI? Traficul este INFERNAL, locurile de parcare INEXISTENTE. Pistele de biciclisti ar fi cireasa de pe tort. Nu se poate accepta asa ceva.

    • Da, pe carosabil.Pentru ca trotuarul e al pietonilor, nu al vehiculelor.
      Ai incercat vreodata sa plimbi un copil cu carutul prin centru?
      Parcari trebuie sa cerem, si amenzi pentru aia care lasa masina aiurea, ca astia obstructioneaza cel mai mult traficul.

    • Da, suntem la fel de sanatosi ca cei din orase sau capitale europene. In haosul asta generat de masini pistele pentru biciclete nu ar face altceva decat sa reduca traficul, pentru ca asa cum am spus multi biciclisti sunt de fapt soferi. Cu infrastructura necesara lucruruile la care faceti referire vor deveni mult mai civilizate. Fiecare bicicleta inseamna o masina in minus in trafic, un loc de parcare neocupat, s.a.m.d.

  20. Da, sunt de acord cu pistele pe carosabil -> nu trebuie sa existe interdictii de a le construi!
    Consider foarte bun si comentariul Mihaelei (18/09/2013 la 18:55)

    Un exemplu similar, dintr-o tara latina, dar la o scara mult mai mare:
    Parisul a fost in situatia Bucurestiului (un adevarat iad din cauza circulatiei auto) si, de 10 ani incoace, a instituit o infrastructura urbana moderna, cu piste de biciclete si transport in comun, cu permiterea circulatiei ciclistilor pe sens opus pe strazi cu o singura banda, cu acordarea unei atentii sporite accesului pietonilor, copiilor, persoanelor cu dizabilitati.
    Aceste masuri au marit siguranta tuturor, au calmat traficul si le-au permis parizienilor sa renunte la multe din calatoriile cu masina.
    Latini ca si noi, au reusit totusi…
    Stiu ca se poate si la noi!

  21. O da, ce idee buna. Cam la fel de buna ca o tichie de margaritar.

    Exact de piste de bicilete pe carosabil mai avea nevoie traficul din Bucuresti. De parca aglomeratia nu era suficient de mare.

    Cand o sa se rezolve problema lipsei parcarilor care blocheaza strazile cu masini parcate ilegal (ca n-au unde sa parcheze legal) si o sa se largeasca suficient arterele principale ca sa acomodeze traficul unei capitale din secolul 21 atunci putem vorbi si de mofturi occidentale gen piste de biciclete. Suntem o tara de lumea a treia, daca ne iluzionam in continuare ca ne permitem luxuri occidentale o sa ne ducem dracu in mod spectaculos.

    • In secolul 21 capitalele europene au piste de biciclete pe carosabil. Si reduc spatiul dedicat masinii, cate 2 benzi odata. In loc, creeaza spatii pentru oameni (trotuare, parcuri, locuri cu mobilier urban, statui, etc). In mod cert o capitala europeana de secol 21 nu incurajeaza mersul cu masina.

    • Pistele de biciclete sunt o necesitate, nu un moft.

      Cand ai atatea exemple in care pistele de biciclete (comune sau nu cu banda de transport in comun) au descongestionat un oras, cum te mai gandesti ca e un moft? Bucurestiul e un oras aproape blocat care are NEVOIE de aceste piste. Normal ca nu e singura modificare care trebuie adusa, dar este una dintre primele.

      Si argumentul ca „arhitectura orasului nu ne permite, alte cazuri au fost mai fericite” nu poate decat sa responsabilizeze urbanistii sa gandeasca bine de prima data ce vor face.

      Pana la urma, Bucurestiul e construit cam pe verticala (blocuri) iar deplasarea se face pe orizontala (strazi). Nu ai cum sa rezolvi aglomeratia, decat micsorand marimea vehiculului. Iar singurele vehicule eficiente raportat la fiecare utilizator sunt bicicletele si mijlocacele de transport in comun, pentru ca ocupa putin spatiu pe orizontala, per capita.

      Alte argumente?

      • Îmi pare rău dar din punctul meu de vedere pistele de bicicleta sunt un moft. Ele sunt utile pentru un procent prea mic din populație și chiar pentru aceștia doar în anume situații si în condiții meteo favorabile. Probabil ca în mintea dumneavoastră traficul din București se compune exclusiv din tineri hipster în drum spre și de la serviciu pe timp de vara. Nu e cazul. Îmi pare rău dar bicicleta rezolva prea puține necesități de transport pentru prea putina lume ca sa fie o prioritate. Dacă ar fi suficient spațiu as fi absolut pentru, dar nu este. Pistele de bicicleta pe carosabil vor îngreuna și mai mult deja traficul infernal fără sa contribuie semnificativ la reducerea nr. de mașini în trafic. Pt. ca cu bicicleta nu faci distribuție, nu te duci la meetinguri, nu duci copii la grădiniță, etc etc.

        Repet nu sunt mulțumit ca nu e loc de biciclete. E păcat. Dar nu este.

  22. DA, sunt de acord cu pistele de biciclete pe carosabil si doresc foarte mult ca acest lucru sa se infaptuiasca. Problema ca nu este loc e una falsa. Prioritatea in Bucuresti este realizarea acest piste pe casorabil, separate de traficul auto si realizarea de benzi dedicate RATB. Doar asa vom incuraja oamenii sa-si lase fieratania de doua tone acasa si sa se urce pe bicileta. Toate problemele pe care si le imagineaza scepticii sunt false, uitati-va la Copenhaga si Amsderdam la ce nivel au ajus. Oamenii trebuie invitati sa iasa pe strada, sa petreaca mai mult timp pe strada, adica sa mearga pe jos si sa calareasca bicicleta. Este ieftin, este sanatos.
    Oprescu trebuie sa-si dea demisia.

  23. nu sunt de acord, ei lipseau de pe sosea, gropi, multe masini si multe santiere, ar fi prea multe accidente. nu sunt asa educati ca olanda sau elvetia.

    • In Olanda sau Elvetia s-ar putea sa fie disciplinati pentru ca au infrastructura dedicata bicicletelor, si o folosesc fara sa simta nevoia de a intra pe carosabil. Daca ar exista piste de bicicleta atunci biciclstii ar merge pe ele, simtindu-se in siguranta. Exact asa cum e in Olanda sau Elvetia.

    • Argumentele tale sunt slabe. Rau.

      Educatia se face in timp dar nu se poate face fara „obiectul muncii”. Imagineaza-ti ca dupa ce s-au trasat dungile galbene pe trotuare (numite impropriu benzi de biciclete) oamenii au inceput sa isi cumpere in draci biciclete. Un desenache amarat care din pacate a costat 10-11 milioane de euro a educat oamenii sa isi cumpere biciclete. „Industria” bicicletelor de la noi a fost una dintre putinele care nu a scazut aproape de loc in criza.

      Si ref la accidente, eu merg pe carosabil de 5 ani si nu am avut incidente majore. unul singur a existat fix pentru ca nu aveam banda mea. Si nu zic ca toti copiii trebuie sa mearga acum pe pista de pe carosabil ca sa aiba accident spre fericirea lui Oprescu (care, de data asta va sti pe cine sa dea vina). Pot exista prevederi, interdictii in functie de varsta. Dar hai sa ajungem sa avem benzile si sa le protejam de masinile parcate aiurea, si abia apoi vedem cum le protejam de „biciclistii care vor sa se sinucida”.

      Santiere prea multe? Asta deja nu mai e vina oamenilor care isi cer dreptul la mobilitate.

    • Ca biciclist în Olanda (mai exact în Amsterdam) nu știu de unde ai tu impresia că bicicliștii olandezi ar fi disciplinați.

  24. Ce solutie puteti adopta in conditiile unei strazi cu doua benzi pe sens, unde circula 6-8 linii RATB si unde este necesara si pista pt biciclete? (consideram ca vor fi trasate si benzi unice RATB in viitorul apropiat) Exemplul este Sos. Cotroceni

    • Prima chestiune este cea a traseului, care nu este necesar sa urmeze caile clasice. Un traseu prin Gradina Botanica ar fi superb, cred eu fara sa fiu un urbanist. Sau pe carosabil prin lasarea unei singure benzi, intr-un singur sens, pentru a se da prioritate transportului in comun si bicicletelor. S-ar putea ca prin limitarea vitezei pe respectivul segment sa se poata crea spatiu si prin ingustarea benzilor de circulatie

  25. singurul argument serios al celor care sustin masina personala in bucuresti, si de aici conflictul major cu biciclistii, este acela al climei locale care nu permite luni bune folosirea in masa a bicicletelor (clima care nu seamana nici cu cea a parisului, nici cu cea a berlinului, nu mai vorbim de orasele din sud, gen barcelona, etc) …
    o schimbare radicala in aceasta privinta depinde insa proiecte mult mai ample, pe langa care pistele de biciclete sunt un detaliu: o circulatie auto orientata spre centura bucurestiului (care sa elimine traficul auto diametral) si un transport public urban de calitate (rapid si civilizat) sunt singutrele solutii pentru lunile de iarna ale unui bucuresti fara masini…

    • In mod cert argumentul legat de clima nu este unul serios. Asta pentru ca in vestul Europei, indiferent daca in nord sau in sud, exista infrastructura pentru biciclete. Consecinta este ca bicicleta se foloseste pe tot timpul anului, indiferent de clima (nordica, temperata sau mediteraneana). Argumentul climei este un argument pro-bicicleta, in Romania in general si in Bucuresti in special. Asta atata timp cat nu ii credem pe edili care ne povestesc cum in Bucuresti cantitatea de zapada e mai mare decat in Norvegia.

    • Adrian, din start iti spun ca eu calatoresc exclusiv cu bicicleta si cu metroul in bucuresti; apoi, am mers cu bicicleta (si cu rolele!), a la longue, in orase f diferite, mari, mici, in nordul, centrul si sudul europei. ce pot sa spun este ca:
      1. clima din bucuresti este mai dura decat in alte parti (nu scandinavia, acolo insa este un caz particular), mai ales iarna, cand ninge, sau in anotimpurile cu temperaturi f scazute. asta face ca o buna parte din an populatia bucurestiului sa aiba dificultati obiective in folosirea bicicletei;
      2. problema bicicleta vs. clima, este clar pentru mine, tine de „cultura” locala: in belgia flamanda oamenii merg cu bicicletele pe ploaie fara probleme, pe cand in franta nu; e o chestiune de atitudine, de mentalitate, de snobism, etc., dar:
      3. una este sa mergi pe ploaie 20 de minute, la zero grade, intr-un orasel ca ghent-ul (oras mic, cu canalizare impecabila..), si alta este sa mergi o ora, pe zloata topita (bucurestiul este un oras imens ca suprafata, mai mare decat parisul, dar carenu are canalizare practic!), la minus 20 de grade… din acest punct de vedere…
      4. exista un adevar in obiectiile celor care spun in bucuresti nu poti folosi bicicleta ca in alte parti…
      5. solutiile pentru aceasta problema (clima) tin de un transport public performant (care nu se poate reduce la cumpararea unor masini mercedes ci inseamna un sistem intreg: transport public urban RAPID si COMOD conectat , prin intermediul nodurilor intermodale, cu alte tipuri de trasport, tren masina personala, bicicleta, etc). in conmcluzie,
      6. bicicleta trebuie vazuta/integrata in acest tablou al mobilitatii urbane, nu poate rezolva sigura toate celelate probleme…

      • Este corect ce ai spus, si tin sa subliniez ca noi nu am sustinut si nu sustinem o suprematie a bicicletei, ci un transport pentru oameni. Vizavi de distrante, nu ar fi o poblema in conditiile unui transport normal si care sa ofere accesibilitate prin variantele puse la dispozitie.
        Unul din motivele pentru care am tinut sa desfiintam pistele anterioare a fost lipsa sigurantei pentru pietoni, precum si ,,furtul” accesibilitatii de la persoane cu handicap sau copii in carucioare.

        • sunt total de acord cu demersul tau/vostru pentru desfintarea pistelor trase pe trotuar! cat priveste folosiriea bicicletei sau a masinii in bucuresti,… aleggerea e influientata, in afara de infrastructura, de o serie intreaga de alti factori: distributia zonele de „office” in oras, comertul de tip mall care a modificat comportamentul oamenilor (si modul de aprovizionare al populatiei in general), auto-promovarea agresiva a masinii ca factor e succes in societate, benzinariile, etc., toate acestea conducand/inducand o cultura a volanului. sunt sute de reclame prin oras cu limuzine-porno si nici o reclama cu o bicicleta misto!
          … deci, care aveti bani, investiti intr-o bicicleta custom cat mai misto, sa intoarca lumea capul dupa ea cand sunteti pe strada! e cea mai buna promovare a bicicletei, va spun din experienta, si o incurajare pentru constructorii locali de biciclete :P … si veniti la miting, sambata!…

      • Subscriu la punctul ăsta de vedere: clima nu e ideală în bucurești pentru ciclism.
        Vorbesc din experiența mea: lucrez cu oameni, nu pot apărea îmbrăcat oricum în fața lor, nu pot fi transpirat. De la sfârșitul lui mai și până la începutul lui septembrie eu nu pot spera să parcurg cei 8 kilometri de-acasă la serviciu, cu un rucsac în spate, cu bicicleta și să ajung netranspirat. Iar din noiembrie până în aprilie nu-i vreme de mers cu bicicleta – sunt precipitații și mă stropesc (chiar și cu apărători) iar până să apară în București piste încălzite, care se dezgheață singure, o să mai dureze un veac. Bucureștiul e un uraș bun dpdv al reliefului – nu sunt dealuri abrupte; dar climatic – nu!
        Evident, dacă îți permiți să faci un duș la serviciu și să ai acolo haine de schimb și un vestiar – atunci discuția e cu totul alta. Dar cei care sunt într-o asemenea poziție sunt o minoritate, nu?

        • crezi ca lumea gandeste cum spui tu? ar trebui proiectat un oras nou sau facute locuri de agrement.
          cum poti sa te deplasezi in mod real km intregi dintr-un cartier in altul. ramanem o tara de …ciudati.
          cei care vorbesc de bicicleta sunt 0.0x% din milioanele care se deplaseaza zilnic cu metrou, tramvai, troleu, autobuze, si masini publice

  26. Nu sunt de acord cu pistele pe carosabil. Exista si alte modele, vezi Tokyo, unde se circula EXCLUSIV pe trotuar. Sigur ca exista unele zone centrale, aglomerate, unde este prea multa lume. Acolo te dai jos de pe bicicleta si mergi pe langa (sau ocolesti zona).

    Cum spunea cineva, bicicleta este un mijloc de transport pentru toata lumea – dar asta nu inseamna numai pentru tineri de 20-30 de ani, cu costume speciale de sintetic, cu casca de protectie, etc. si care se asteapta sa traverseze Bucurestiul in viteza, da la un cap la altul, alaturi de masini.

    Cu bicicleta ar trebui sa mearga si copiii, si „salary-men” la costum, si femei in fusta sau pe tocuri, si mamele casnice care isi pun copilul in scaunel pe bicicleta si il duc la gradinita, sau care merg la cumparaturi tot cu copilul pentru ca nu au cu cine sa il lase acasa sau pentru ca pot cara plasele mai usor pe bicicleta.

    Voi pe astia ii vedeti mergand pe carosabil?

    Eu vad bicicleta ca un mijloc de transport pe distante mai scurte (cativa kilometri in jurul casei) – sau pana la statia de tren/metrou.

    Asadar, mi-as dori ca administratia locala sa faca urmatoarele:
    – sa asfalteze trotuarele, multe arata jalnic.
    – trotuarele sa aiba coborari si urcari speciale la intersectie (ca sa pot traversa fara sa ma dau jos de pe bicicleta).
    – sa construiasca parcari de biciclete langa statiile de metrou (eventual subterane, cu lifturi speciale).
    – sa construiasca parcari mai mici langa scarile de bloc, in zonele de cartier. Nu poti sa te cari cu bicicleta pana-n beci sau pe balcon de cateva ori pe zi (vezi categorii de biciclisti mai sus).

    Daca mergem pe trotuar (acolo unde se poate), pistele de bicicleta nu sunt necesare.
    Nu trebuie ca primarul sa imi deseneze o linie, sa stiu pe unde sa merg.

  27. La toate cele postate mai sus as aduce doua completari:
    1. intrebarea din titlul articolului, daca pistele pentru biciclete vor fi respectate de catre soferi, cred ca este incorecta. Daca aceste piste vor fi impuse prin lege sau hotarare de consiliu ele TREBUIE respectate. Nici o lege sau hotarare locala nu va fi respectata vreodata daca nu este impusa.
    2. in calitate de cetatean al Romaniei si locuitor al Bucurestiului consider ca am acelesi drepturi fie ca sunt bicilist, fie ca sunt conducator auto sau pieton. Ar trebui sa inceteze discriminarea la care sunt supusi biciclistii, si nu numai, doar pentru ca institutiile abilitate refuza sa faca ceea ce ar trebui, sa asigure respectarea drepturilor tuturor participantilor la trafic pe drumurile publice si/sau domeniul public in general.
    Inchei cu o intrebare. Cum s-a ajuns la concluzia ca, in Bucuresti, conducatorii auto sunt cei mai importanti participanti la trafic si au dreptul sa circule si sa parcheze cum doresc pentru motivul ca nu sunt suficiente locuri de parcare sau soselele nu sunt suficient de incapatoare?

    • Cel care detine si circula cu masina plateste foarte multe taxe: TVA si taxa de inmatriculare la achizitia masinii, impozit anual pe masina, TVA, accize si taxa de drum la achizitia carburantului. Fara a gresi, se poate spune ca steada (dar si trotuarul) sunt construite, asfaltate si intretinute din banii celor care detin si folosesc autoturisme.

      Comparativ, biciclistul plateste TVA la achizitia biccletei si atat, in rest foloseste gratuit toata infrastructura. Nu vad discriminarea, mi se pare normal ca autoturismele sa se bucure de intaietate si mi se pare anormal ca biciclistul sa pretinda o bucata de infrastructura dedicata, in conditiile in care nu plateste nimic pentru aceasta.

      In concluzie: doresti pista de biciclete? Grozav, cum propui sa platesti pentru ea?

      • Cine v-a bagat in cap ideea ca biciclistul nu plateste taxe de infrastructura? Impozitul si taxele locale se duc la bugetul local , buget cu care primaria plateste o parte din salariati si o parte ii baga in lucrari edilitare printre care se numara si asfaltarea strazilor. Asa ca va rog intelegeti ca voi soferii calcati si banii mei in picioare , basca nu imi dati nici un sfant ca imi poluati plamanii.

  28. Buna ziua…in primul rind…
    Mie mi se pare ok sa fie trasate piste de biciclete pe carosabil. Am vazut la Stockholm piste de acest gen si sint foarte ok. Nu vezi masini pe acolo si nici pietoni.
    In Bucuresti a devenit o corvoada sa fi pietoni sau biciclist…..Sint sofer si merg zilnic cu masina dar nu sint de acord cu modul in care se circula si se parcheaza. Nu ai loc sa treci cu carucioare de copii , nu ai loc sa te plimbi. Practic, orasul a devenit un mare dusman al locuitorilor sai.Nu te invita sa-l strabati la picior, nu te invita sa stai sa te uiti la cladiri sau pur si simplu sa stai pe o banca.
    Prioritatile ar trebui sa fie transportul in comun, care sa aiba un orar clar si respectat, si pistele de biciclete , pentru a mai degreva din traficul infernal. Sa se faca mai multe sensuri unice cu parcari pe o parte si piste de biciclete pe celelalte…si da, sa se ridice masinile daca sint parcate aiurea…Toata lumea vrea sa parcheze la „botul calului” , nimeni nu vrea sa mearga putin pe jos. Vad parcari cu locuri libere si trotuare pline de masini…nu este ok.
    Primarul trebuie sa-si faca griji pentru oameni, nu pentru masini. Cei care vor confort si merg cu masina, sa caute loc de parcare, sa plateasca parcarea… Si parcarea de resedinta ar trebui platita corect. Cind aud ca se plateste citiva zeci de lei pe luna pt parcare, nu-mi vine sa cred ca se iroseste asa o sursa de venit pentru primarii.
    Deci… un mare da bicicletelor…si ca incheiere…afara am vazut parinti cu copii in niste carucioare speciale trase de biciclete la plimbare…la noi nu stiu cind o sa vedem asa ceva…

  29. Eu subscriu la toate punctele.Dupa ce am vizitat Amsterdamul prima oara am realizat ca bicicleta este ultra eficienta.Va propun sintagma”pista ciclabila”in loc de pista pt biciclete.

  30. Salut,

    cu totii care folosim acest mijloc de transport, BICICLETA, ne dorim crearea de piste pe carosabil. Trotuarul te deconcentreaza si poti sa faci un lucru necugetat atunci cand imediat dupa ce trotuarul s a terminat ai de traversat o strada. Ca si impediment pentru folosirea pistelor pe strada ar fi neatentia generala din traficul bucurestean dar pana la urma numai asa putem educa soferii. Ma uit la mine cand conduc, sunt adesea deranjat de biciclisti, care nu se deplaseaza cu viteza cu care merg eu, trebuie sa le dau prioritate sau cel putin nedepasindu-i in trafic asa consider. Recunosc.. nu am facut bine, pentru ca bicicleta este un mijloc de transport care ajuta indirect sau direct pe toata lumea, chiar si pe aceia cara nu o folosesc.
    Din pacate primaria orasului nu considera o necesitate aceste piste. Nu avem ce sa facem decat sa iesim in strada sa ne strigam ´suferinta´!

  31. Locuiesc in Gibraltar , iar aici foarte multi oameni fac naveta la munca pe bicicleta din Spania in Gibraltar.
    NU au piste de biciclete insa se circula corect fara incidente si fara a-ti fi frica ca te loveste masina sau motocicleta (si dastea sunt multe :) )

    Biciciclistul semnalizeaza cu mana schimbarea directiei si i se acorda o atentie mai mare si in acelasi timp prioritate.

    Cred ca trebuie inceput prin a ne schimba mentalitatea si gandirea cum ca nu doar masinile circula pe strada ci si bicicletele/motocicletele.

  32. Nu stiu cum e la altii (afara de noi), dar la francezi exista o parte „carosabila” a strazii (carosabil e adjectiv) si o parte „ciclabila”. La noi in mod incorect din punct de vedere logic, se foloseste termenul ” carosabil” (substantiv) pentru a desemna intreaga strada, nu numai partea destinata numai autovehiculelor.

  33. Sunt biciclist de 5 ani prin Bucuresti. Merg zilnic in anotimpurile in care este posibil. Sunt de acord cu pistele de biciclete pe sosea. Dar nu am. Cam 10 ani cand va exista civilizatie in traficul din Bucuresti si nu numai. Bafta!

  34. Eu as prefera ca pistele de pe carosabil sa fie separate de benzile pentru masini printr-o bordura suficient de inalta ca sa nu permita sa fie incalcata de masini.

  35. Sambata o sa-i aratam lui Oprescu ca indolenta si jaful banului public nu mai sunt tolerate. Si apoi la Parlament. :) O sa fie EPIC

  36. multi spun de amsterdam, belgia tari unde rareori ninge, unde rareori temperatura ajunge la 0 grade si nu -10 sau -20 ca la noi. De ce nu optati pentru un transport public decent, dezvoltat, accesibil, acoperitor. De ce sa platesc eu ca altul isi risca sanatatea si integritatea in inconstienta lui? ma uit si la fumatori care isi agraveaza starea de sanatate si la fel le platim din taxe concedii medicale, asigurari si mai arunca de la volan cate un muc de tigara in iarba uscata si pe liziera paduri si mai provoaca cate un incendiu.
    faceti piste de agreement in afara oraselor, in aer curat nu intre trotuar si strada. Vedeti si experienta altor tari din regiunea noastra de clima. faceti loc pe trotuare si la batrani si la mamici cu carucioare cu copii mici sau acestora cand vin de la scoala.

  37. Va contrazic. Pistele pe carosabil sunt la fel de periculoase daca nu chiar mai periculoase. La Sibiu, dupa ce s-au „vopsit” pistele pe carosabil, numarul de accidente ale biciclistilor a crescut. Daca pana la „vopsire” nu auzisem de accidente mortale, acum exista nu doar simple accidente ci si decese…

    In strainatate (in tarile civilizate) pistele de biciclete sunt separate de partea carosabila, lucru care s-a reprosat si la Sibiu.

  38. mai oameni buni, eu apreciez demersul vostru, dar am impresia ca traiti pe alta planeta, sau macar in alta tara….serios…

    hai sa vedem. deci piste pe carosabil. asta inseamna ingustarea strazilor cam cu un metru pe sens, pentru ca trebuie puse borduri – presupun ca nu va imaginati ca vreun sofer la ora de varf, va da doi bani pe faptul ca o fasie de 1 metru vopsita cu rosu reprezinta un no-car-land.
    daca nu pui borduri, o sa se mearga clar peste piste. si sa nu va inchipuiti ca o sa va apere careva – ma refer la politia rutiera. politistii sunt numai de decor.

    acuma… strazile din bucuresti sunt suprasaturate de masini, ca asa i romanu, intai isi ia masina si pe urma casa. daca le mai ingustam si pe astea cu 2 m overall, pe ambele sensuri, haosul va fi si mai mare. serios, ganditi va la asta. in bucuresti numai cei care au venituri sub o limita merg cu RATBul. cei care pot cheltui 150-200 eur /luna in plus, isi cumpara o droasca si umplu strazile. e si firesc, RATB ul este o mizerie.

    faceti comparatie cu paris, munchen, berlin…? pai mai oameni buni, in orasele astea, transportul in comun functioneaza. e curat, punctual si eficient. avem asa ceva? noi???? glumiti. n avem si n o sa avem vreodata.

    a, vreti o schimbare radicala, din radacini? sunt 100000% de acord. dar am gresit tara. aici nu se poate. romania e tara cailor de mijloc. nu a schimbarilor decisive.

    in concluzie, ca sa impui reguli e nevoie de cneva sa le aplice si sa sanctioneze nerespectarea lor. cine sa faca asta? daca imi dati un raspuns plauzibil, aplicabil la asta, eu ma rad in cap.
    si pls fara sugestii gen politia, jandarmeria etc. astia nu sunt in stare sa impiedice blocarile de intersectii, parcarile fix sub semnele care o interzic si opririle cu avariile pornite pe prima banda a bulevardelor majore, asa ca nu vor face nimic ptr piste.

    PS nu, n am masina. nu sunt un sofer frustrat ca se va face si mai mare inghesuiala.

  39. Nu trebuie decat sa existe buna vointa din partea tuturor. Sunt multe persoane care ar merge cu bicicleta in oras daca nu le-ar fi frica de conducatorii auto furiosi.

    Totusi, in ultima vreme am sesizat ca circulatia in Bucuresti s-a mai civilizat spre deosebire de alte orase din Romania si mai exista o speranta pentru biciclisti.

    Daca vrei neaparat se poate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro