joi, martie 28, 2024

Invatamantul romanesc la rascruce


Astazi se dezbat la Curtea Constitutionala sesizarile partidelor din opozitie asupra textului si procedurii de promovare a Proiectului Legii Educatiei promovat de Guvernul Romaniei.

Este vorba de un proiect de lege modern, european, adecvat contextului socio-economic actual al Romaniei. Mai presus de orice, are prevederi dure impotriva racilelor si abuzurilor petrecute in invatamantul superior romanesc, de la diplome false, plagiate cu duiumul, nepotism, conducerea universitatilor in stil feudal, cumul de functii si demnitati publice  ilegale, care au condus la salarii uriase, de asemeni ilegale. Lipsa de perfomanta in pregatirea studentilor si elevilor ne plaseaza constant in coada clasamentelor internationale prestigioase.

Actuala legislatie, realizata sub influenta rectorilor si profesorilor universitari parlamentari (actualmente sunt in Parlamentul Romaniei 4 rectori, care cumuleaza functiile de parlamentari, rectori, profesori universitari, cercetatori si cine mai stie cate altele), nu pedepseste aceste infractiuni, motiv pentru care timp de 20 de ani si-au vazut linistiti de treburi. Legea Angajata de guvern trimite in zona penala aceste abuzuri si le transforma in infractiuni.

Sigur ca aparitia unei astfel de amenintari directe la statutul actual al feudalilor din invatamantul superior a creat un val de contestari si reactii violente.

Dezbaterea in continuare in Senat a Proiectului Legii Educatiei, pe langa faptul ca ar intarzia cu inca un an aplicarea ei, (dezbaterea a 330 de articole ar lua cel putin cateva luni incepand din februarie), dar interesele de mentinere a actualei stari de lucruri exista inclusiv la senatorii puterii, asa incat exista toate premisele ca prevederile cele mai importante sa fie edulcorate, duritatea acestora sa fie atenuata. Iar la Senat Legea a stat din iunie pana in noiembrie, fiind dezbatute doar 105 articole din 330.

Exista insa si  reactii ale universitarilor cinstiti si onesti, semnatari ai Apelului adresat CCR, in care ii cer acesteia sa valideze Proiectul Legii Educatiei angajat de guvern.

Lista completa a acestor semnaturi o gasiti mai jos.

Ce vor face astazi judecatorii CCR? Au in mana viitorul acestei tari, nu numai al domeniului educatie si formare profesionala. De calitatea acestor sisteme depinde productivitatea si atractivitatea economiei romanesti, dezvoltarea viitoare a tarii.

Lista completa a semnatarilor Apelului adresat CCR

  1. Prof. Stefan VLASTON, Presedintele  Asociatiei  EDU CER  ([email protected], 0722.802.165)
  2. Avocat Ana BIRCHALL, dr. in drept, Yale Law School
  3. Prof. dr. Cristian SILVESTRU, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, Membru Corespondent al Academiei Romane.
  4. Prof. univ. dr. Daniel Vighi, scriitor si jurnalist
  5. Prof. Univ. Dr. Gigel MILITARU, Universitatea din Bucuresti, membru fondator EDU CER
  6. Prof. Univ. Dr. Corina IONESCU, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca
  7. Cercetator Principal Corneliu SARBU, membru EDU CER
  8. Prof. Univ. Dr. Bogdan MURGESCU, Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Istorie
  9. Sef lucrari dr. Ioan TANTAU,  Universitatea Babes-Bolyai, Facultatea de Biologie si Geologie.
  10. Prof. univ. dr. Liviu DRUGUS, Universitatea George Bacovia din Bacau, membru fondator EDU-CER, vicepresedinte al International Society for Intercommunicating of New Ideas, Boston, USA
  11. Conf. dr. Costel SARBU, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca
  12. Dr. Vasile V. MORARIU, Cercetator st. gr. I, Profesor asociat la Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, Membru AOSR
  13. Prof. univ. dr. Marian IVAN, Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Geologie si Geofizica
  14. Economist Badita Ion Sebastian,  Membru fondator Asociatia Edu Cer
  15. Prof. Dr. Ing. Petre T Frangopol,  Profesor consultant IFIN – HH
  16. Ruxandra Hurezean, ziarista, Cluj-Napoca
  17. Prof. univ. Dr. Vlad A. CODREA, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca
  18. Dr. Antoneta Seghedi, cerc st. I INCD GeoEcoMar
  19. Prof. univ. dr. ing. Grigore BUIA, Universitatea din Petrosani
  20. Valentin  Grigore, Presedinte – Societatea Astronomica Romana de Meteori
  21. Prof. Miala Rodica Victoria, Profesor lb engleza, Scoala nr. 37 ”Mihai Eminescu”, Craiova
  22. Prof. Silvia Cartu, Director Scoala nr. 37 ”Mihai Eminescu”, Craiova
  23. Dr. Bogdan Constantinescu, Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara
    „Horia Hulubei”, Bucuresti
  24. Dr. Alexandrina Fulop-Senior Specialist-Stiintele Pamantului, De Beers Canada.
  25. Prof. dr. Ioan POP, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca
  26. Harry Minti, Doctor in Fizica cu specializare in Astrofizica                 Conferentiar la Univ. Ebraica din Ierusalim
  27. Prof. Dr. Anca Silvestru, Facultatea de Chimie si Inginerie Chimica,
    Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca
  28. Prof. Dr. Ion MIHAI, Universitatea din Bucuresti
  29. Dr. Adela MIHAI, Universitatea din Bucuresti
  30. Prof.Smaranda LIVESCU Fulbright Scholar University of Virginia on line CASENEX courses English and ESOL Specialist Atlanta, Georgia, USA
  31. Prof. Dr. Ion GROSU, Organic Chemistry Department Faculty of Chemistry and Chemical Engineering „Babes-Bolyai” University Cluj-Napoca
  32. Dr. Niculina  BOGDAN, Organic Chemistry Department Faculty of Chemistry and Chemical Engineering „Babes-Bolyai” University Cluj-Napoca
  33. Cercet. St. III, dr. Nicolae Mihai Academia Romana Institutul de Cercetari Socio-Umane „C.S.Nicolaescu-Plopsor”, Craiova
  34. Mihai A. GIRTU, Ph.D. Professor of Physics DeanFaculty of Physics, Chemistry, Electronics and Petroleum Technology Ovidius University of Constanta
  35. Belu Constanta – profesor de fizica   Grupul Scolar „Voievodul Mircea” Targoviste.
  36. Prof. Dr.Zoltan Neda, Facultatea de Fizica, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca
  37. Elvira Popeti,  inginer chimist, Timisoara
  38. Mihaela Baciu–  medic pediatru   Brasov, SOG Dr I. A.Sbarcea Brasov.
  39. Baciu Gh.Damian,  medic, Brasov
  40. Prof. Ecaterina Dragan, secretar , firma Almis Distribution SRL , com Movila Miresii , jud Braila
  41. Maria Burzo -medic stomatolog-cabinet privat Cluj-Napoca
  42. Ioan Burzo -inginer programator-primaria Cluj-Napoca
  43. Marius Burzo -inginer programator -„Arobs Transilvania software „
  44. Ionut Burzo -student anul 3 – Informatica  U.B.B .Cluj-Napoca
  45. Lect. dr. Anamaria Terec, de la Facultatea de Chimie si Inginerie Chimica a Universitatii „Babes-Bolyai”, Cluj.
  46. Dr. Silviu Radan Cercet. st. gr. I INCD GeoEcoMar
  47. Prof. dr. ing. Nadia Potoceanu, prodecan la Facultatea de Inginerie de la Universitatea Resita
  48. Dr. Lucian Besutiu cercetator stiintific gradul I Institutul de Geodinmaica al Academiei Romane
  49. Prof. Valentina-Florentina Visan director Scoala cu clasele I-VIII Dridu(jud. Ialomita)
  50. Leca Ionescu Adriana, profesor de chimie la Grup Scolar „Constantin Brancoveanu” Horezu, judetul Valcea
  51. Carmen Cujba, conductor arhitect, pensionar
  52. Dr. Crina Cismas, CS III, Universitatea Babes-Bolyai,  Cluj-Napoca
  53. Lector Univ. Alfred Vespremeanu-Stroe – Fac de Geografie, Universitatea
    Bucuresti
  54. Conf. univ. dr. Dan Eugen Ratiu, Universitatea Babes-Bolyai, Facultatea de Istorie si Filosofie
  55. Georgeta Ursu, inginer managemetul calitatii, mediului, securitatii si sanatatii, Bucuresti.
  56. Florian Mihalcea, Presedintele  Societatii Timisoara
  57. Prof. dr. ing. Gheorghe Puscasu, Univ. „Dunarea De Jos” Galati Fac. de Automatica, Calculatoare, Inginerie Electrica si Electronica.
  58. Conf. univ. dr. Dorin Cristian COITA, Catedra de Management Marketing
    Facultatea de Stiinte Economice Universitatea din Oradea
  59. Dr. Calin Georgescu, Director Executiv, Centrul National de Dezvoltare Durabila
  60. Conf. univ. dr. Vasile Docea, Universitatea de Vest din Timisoara
  61. Drd. Aurel Persoiu, University of South Florida, Tampa, USA.

Distribuie acest articol

19 COMENTARII

  1. da sunt de acord cu aceste prevederi, insa pastrarea religiei ca materie obligatorie la care se mai dau si note mi se pare aberanta in conditiile in care vrem sa ajungem din urma sistemele educatioinale din alte tari …. parerea mea.

    • Poate ma insel, dar imi amintesc sa fi citit in una din variante (nu stiu daca cea pe care si-a asumat guvernul raspunderea) ca parintele/tutorele are dreptul prin cerere scrisa sa ceara eliminarea religiei din lista de materii studiate de copilul sau. N-a ramas prevederea asta?

  2. ca de obicei parere partizana. nu inteleg de ce hotnews, care se doreste independent, nu publica si pararea opozantilor acestei legi.
    legea nu tine cont de realitatile romanesti si urmatoarea coalitie de guvernare o va modifica radical, generand si mai multa instabilitate in sistem. intre varianta initiala si varianta finala exista diferente semnificative si ele sunt cu siguranta in defavoarea sistemului de invatamant.
    e doar o ambitie prosteasca a pdl si mai ales a udmr ….

      • din cateva mii, sa stragi 60 de semnaturi nu este o mare performanta. lipsesc universitatile mari dupa cum bine poate constata oricine.

        • Mihai,
          faptul ca sint doar 60 de semnaturi se explica (si) prin cateva caracteristici ale celor cateva mii care nu au semnat (unele vechi de sute de ani, unele induse treptat, dar constant, in ultimii ani): lenea, teama, marasmul, comoditatea, posibilitatea de trai din mica ciupeala etc.
          Iar „opozantii” au facut mai multe chiar, vedeti volumul lansat la Cluj Napoca de catre UBB si „simpozionul” organizat de aceeasi universitate.

          • nu contest ca aveti dretate, dor ma deranjeaza retorica asta dusa la extrem. cine e impotriva legii funeriu nu vrea binele sistemului de educatiei din Romania (asta transpira din fiecere articol al D-lui Vlaston). La o analiza atenta legea e departe de a fi perfecta si mai ales despre efectele ei se poate vorbi peste 5/7 ani cand avem rezultatele unui ciclu educational.
            oricum raman la parerea mea: reforma in educatie nu poate fi facuta decat de oameni din sistem si nu de persoane care n-au predat o ora in viata lor in romania si n-au facut nici macar facultate in romania.

  3. Mihai: „reforma in educatie nu poate fi facuta decat de oameni din sistem si nu de persoane care n-au predat o ora in viata lor in romania si n-au facut nici macar facultate in romania.”

    Mihai, probabil ati stat toata viata in Romania, si/sau nu ati participat la un concurs in alta tara, sau nu ati vazut unul. Oricine isi doreste performanta, fie ea in economie, politica, educatie sau orice altceva, il cauta pe cel mai bun din domeniu (cel mai bun pe care il poate plati). Nu conteaza din ce tara este, unde a invatat sau ce inaltime are, trebuie sa fie bun. Este angajat, isi cauta cativa membrii pentru echipa care cunosc problemele din domeniu si isi face treaba. Bine. La maximul capacitatii sale (in sensul lui Max Weber – Etica protestanta… si Platon – Republica).
    Acum cca. 2 ani, MI5 isi cauta „chief scientist” prin anunturi in „The Economist” si mesaje trimise la universitati. Oamenii din sistem sint foarte buni (si necesari) pe postul de consilieri, nu neaparat pe cel de „sef”.

    • va inselati foarte mult. am predat in SUA cu multi ani in urma si sunt un bun cunoscator al sistemelor de invatamant scandinave, particip in mod curent la evaluari de proiecte de cercetare finantate din FP 7. sunt de acord cu selectarea celui mai bun in domeniu, dar din pacate dl funeriu nu avea absolut nici un merit in invatamantul romanesc in afara de a fi europarlamentar pdl. asta este marea lui problema, faptul ca nu este si nu poate fi recunoscut ca un specialist in domeniu. reformele acestea implementate de dl miclea, care are si el pacatele lui, aveau alt ecou si alt sprijin al comunitatii cadrelor didactice.

      • Imi cer scuze in acest caz pentru presupunerea mea, bazat pe prea putine fapte. Presupun (din nou) ca de fapt domnul Funeriu va nemultumeste si nu neaparat faptul ca o persoana care nu a predat in Romania si/sau nu a invatat aici este numit sa conduca Ministerul Educatiei. Sincer, pe mine nu ma intereseaza neaparat perosana, ci sistemul. Imi doresc un sistem puternic, care sa fie mai presus de cel care vremelnic se afala la conducerea lui. Din pacate la noi se confunda institutia cu persoana care o conduce (sau care o reprezinta). Probabil cunoasteti Legea Educatiei din SUA, intrata in vigoare in ’65 si valabila si azi sau alte exemple din alte tari. La noi se schimba cu fiecare ministru…

        • Dupa cum bine stiti chiar si unele initiative proaste sunt acceptate daca sunt promovate de lideri puternici ( cel mai bun exemplu este castigarea celui de-al doilea mandat de catre Basescu). Aceasta lege este impusa cu forta si va genera atata rezistenta la schimbare incat va deveni total ineficienta. din acest motiv ea va fi schimbata de un alt ministru vremelnic. legea nu are in spate nici un studiu de impact, e doar un exercitiu de a impune vointa PDL si mai ales de a satiface pretentiile stupide ale UDMR.

          • Ce nu genereaza rezistenta la schimbare? Un sistem in care obtii foloase maxime cu eforturi minime, indiferenti la nevoile beneficiarilor. Asa cum este acum. O lege trebuie aplicata, altfel ramai fara slujba sau raspunzi penal. Aici suntem. Din pacate.

  4. nea vlastoane iar esti portocaliu si partizan.reforma lui funeriu este un paleativ ca toate masurile luate de guvernul boc.funeriu este un soarece de laborator care a umblat prin cateva tari si crede ca e ceva de capul lui si va fi noul spiru haret.la conducerea ministerului si initiator al reformelor ar fi fost mai potrivit domnul miclea .
    parca ddomnul miclea nu semneaza ..sau nu l-am vazut eu?
    aceasta lege va fi printre primele modificate de opozitie si va iesi iar un talmes-balmes.

    mihai spune ca este un bun cunoscator al sistemelor de invatamant scandinave.

    il intreb daca modelul finlandez poate fi aplicat la noi,daca ar fi posibil si daca da, in cat timp s-ar culege primele rezultate?

    • orice model poate fi aplicat, dar nu garanteaza aceleasi rezultate. probabil cu cateva zeci de milioane de euro, cheltuiti oricum aiurea pe tot felul de proiecte POSDRU, s-ar putea pregati in Finlanda 500/600 de profesori pentru invatamantul primar (conditia esentiala ar fi ca ei sa fie selectati de finlandezi si nu trimisi pe alte criterii de romani). evident ca nu e suficient pentru a aplica modelul deoarece este nevoie de participarea intregii comunitati la succesul unui astfel de proiect ( parinti, directori de scoli, autoritati locale, minister) dar cu putina perseverenta am fi cu siguranta mai sus decat suntem si decat speram sa fim prin adoptarea modelului funebru ( no offence, dar asa ii spun cei din minister noului ministru).

      • multumesc de raspuns.eu am ramas cu gura cascata prima data cand am vazut modelul finlandez.pe urma m-am interesat,am mai citit..ca d-aia e bine sa scrii dupa ce citesti.
        nea vlaston e cu aritmetica..da si acolo am impresia ca ii cam schioapata logica…
        nu am vrut sa aduc in discutie sistemele de educatie japonez si sud corean ca ptr alea inca nu avem mentalitatea necesara, ca popor vorbesc.

        • cred ca este cazul sa fiti mai optimisti si sa sustineti schimbarea mentalitatii tuturor romanilor , nu numai a celor mai scoliti peste media , a celor 10 – 15 % cat sustineti acum , daca vrem progres trebuie sa vrem si modernizare , chiar cu forta daca este necesar …apoi nu este cazul sa treceti la un mod de adresare caintr-n sat medieval cu ” nea vlastoane ” parca sunteti umblati prin tari civilizate , nu ? generatiile trecute de 50 de ani n-au fost idioate doar pentru ca au studiat in comunism , de modernizare se vorbeste din anii inceputului dezghetului -1964 , in toate statutele ( utm , pmr etc si al sindicatului ) exista un articol care cerea perfectionarea continua de la 6 la 60 de ani ..si unii dintre noi chiar l-am luat in seama si ne-am straduit sa ne perfectionam continuu …acum tinerele generatii de ce doresc intepenirea in niste obiceiuri invechite …ca dictarea din vremea lui stalin de ex. …..si multe altele …

  5. Nea Vlastoane, ca de obicei. Ma uit si-l vad pe Gigel Militaru pe lista? Pai nu va scuipati mai ieri pe forumuri? In fine, lista e tare: pozitiile 41-44 vad ca sunt ocupate de familia Burzo, cel mic doar fiind in invatamant. Domle, da’ ginecologi n-ai gasit sa pui? Uita-te si matale cum se face o lista serioasa: pui niste nume acolo, nu trebuie cantitate ci calitate. Erau numai 20 de nume tari? Lasai atat. Daca te lasa baietii ne trezim si cu mecnici auto pe lista…
    In rest vad ca ne fluturi lista asta la fiecare articol. Lumea nu se baga domle pentru ca e absurd sa faci o petitie catre CC. Matale nu intelegi niste mecanisme fundamentale din pacate. Edu Cer cat o mai fi se descalifica cu matale ca presedinte…cum bine zicea Gigel Militaru…In fine, daca oameni ca matale reformeaza invatamantul e clar.60 si de ani pierduti…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro