vineri, martie 29, 2024

Invataturile lui Pricopie pentru elevii de la Bolintineanu

„Dragi elevi, spaga pe care o dati voi catre profesori este fundamentul putreziciunii acestui neam.

Daca voi va invatati inca de pe la 18 ani ca puteti sa scapati de absente cu spaga, maine veti absenta de la locul de munca dintr-o companie – asta, desigur, in cazul in care va veti gasi un loc de munca cu notele pe care le obtineti. Daca va invatati ca o spaga va scuteste in viata de munca, va veti imbolnavi de lene de la o varsta frageda si nu se stie cum o sa va puteti intretine nu doar familiile, dar si parintii. Daca va invatati ca spaga va scuteste de invatat la bacalaureat, veti incerca si in facultate sa mituiti profesorii de la universitatile particulare si va veti incepe viata, cu alte cuvinte, prin furt,minciuna si hotie. Daca, pana la urma, toata scoala poate fi redusa – de la liceu si terminand cu post-universitarul – la o colectie de mici spagi, atunci diplomele pe care le veti vrea intr-o zi agatate in cui sunt mai putin valoroase decat niste hartii de impachetat sandvisuri. Si, in fine, pentru ca hotia este atat de mare in Romania este necesara interventia politiei, a SRI-ului, a procuraturii. Chiar cu toate « organele » statului in alerta, hotia este atat de mare la un simplu examen national incat nu mai poti prididi. Exemplul cu zeci de elevi urcati in autobuze este util pentru societate – da un semnal ca pana la urma hotia, care nu poate disparea de pe plaiurile mioritice vreodata, macar se poate diminua. Nu va puneati in postura in care sa fiti luati pe sus daca nu dadeati spaga, voi si colegii vostri.

.

Dragi parinti, daca veti proceda precum acea mamica ce, in chiraiala generalizata de la televiziuni, se plangea ca munceste 14 ore pe zi pentru a da 400 de euro spaga, nu veti realiza nimic util cu odraslele dumneavoastra. Ei vor creste habauci, bezmetici, fara valori. Vor invata ca in viata poti sa cumperi cu bani orice – distractie, placere, profesori, diplome – cu unica diferenta ca fiecare are tariful lui. Vor invata ca tupeul este cel mai util atunci cand esti cel mai vinovat – a se vedea eleva care isi amintea ca au tras politistii de ea, dar nu isi amintea prea multe despre spaga. Vor fi eterni tafnosi si artagosi – ei au drepturi, ei stiu mai bine, ei sa nu fie deranjati – intr-un final veti ajunge si dumneavoastra, la batranete, cantitate neglijabila, buni de aruncati la tomberon. Pensia pe care s-ar presupune ca statul ar trebui sa o incasaseze de la acesti copii – viitori salariati – nu va exista nici aceea, pentru ca i-ati invatat de mici la furat, la mica ciupeala si nu la munca. Dragi parinti de la acel liceu cu probleme din Bucuresti, curatenia trebuie sa inceapa de undeva in tara asta si ne scuzati ca am inceput taman la domniile dumneavoastra in batatura. Iar curatenia nu vom astepta sa o faca doar procuratura, o vom face prin regulamente administrative gandite cu sanctiuni si destituiri, cu proceduri de integritate si cu posibilitatea de semnalare a unor fraude in mod anonim.

.

Dragi profesori, a lua spaga ascunsa intr-un pachet de servetele este jenant pentru cineva care, cu titulatura de dascal, are pretentia de a preda ceva altora, din experienta proprie. La fel de jenant cu secretarul de stat de la Interne care ia spaga in parcarea din fata institutiei si la fel de jenant ca vamesii care colectau spaga in galeti – poate chiar mai jenant, avand in vedere faptul ca misiunea dumneavoastra principala este de a-i invata pe altii. Ce sa ii invatati, cum sa se descurce prin mita? Cum sa isi fure mai bine etapele in viata ? Cum sa intre in fata altora prin talharie ? Prima conditie in a fi dascal este intelepciunea, experienta si virtutea morala. Da, aveti salarii mici, e adevarat. Insa aveti si doua luni si jumatate de concediu pe an, clase mai mici in urma micsorarii populatiei si materii mai diluate in urma deselor « reformelor curriculare ». Iar a lua spaga in punga, sau a lua spaga si apoi a incerca sa o returnezi in momentul in care loaza nu isi ia bacalaureatul este penibil, mai penibil cu a cauta de mancare in tomberonul de gunoi. Macar cel care cauta acolo poate nu vede o alta sansa pentru sine, poate nu vede nicio alta sansa, insa pentru niste oameni educati asa ceva este inacceptabil. Este inaceptabil, dragi profesori si in cazul in care aveti colegi despre care stiti sigur ca iau spaga , dar taceti complice de dragul pacii molcome din scoala. Aceasta pace se va zgudui oricum intr-o zi, dar poate va fi prea tarziu atunci. Este inacceptabil pentru un director de liceu – directoarea cu nume predestinat de la Liceul Bolintineanu era ea insasi varza si o chema Costica Varzaru –

„Au fost discutate soluţii pentru ca elevii să fie ajutaţi. Am discutat cu vicepreşedinta pentru un minim ajutor. O parte dintre profesori urmau să furnizeze subiectele elevilor. Nu stiu ce s-a întâmplat. Vicepreşedinta comisiei urma sa stabilească. Consider că toţi elevii au nevoie de un punct de sprijin”

Iata, carevasazica, spaga devine un ajutor si un punct de sprijin si hotia este o solutie educativa. Frumos.

Dragi cetateni, stiu ca simple pareri culese de la televizor va fac brusc experti in problema organizarii unui examen national. Exista batai de cap cu asa ceva peste tot in lume. Practic, nu ai cum sa iesi bine. Daca il organizezi prea strict si te apuci de perchezitii inainte de intratul in sala de curs, vor tipa parintii si elevii. Daca te apuci de rotit profesorii de la Bucuresti la Cuca Macaii si invers iti vor sari in cap profesorii. Daca vei avea mai putin centre pentru o mai mare echitate la nivel national, intre centrele de evaluare, vei pune pe drum elevii. In fine, daca vei micsora standardele se va tipa din partea mediului de afaceri ca se fabrica diplome pe banda rulanta. Pe de alta parte, daca 50% cad la bacalaureat, atunci ce vei face cu zeci de mii de someri? Va mai spun, ceva, dragi cetateni – daca vom continua sa politizam scoala si sa spunem ca ba USL-ul, ba PDL-ul este de vina, nu ajungem nicaieri. Reforma Bocului este intoarsa de Reforma lu’ Ponta si ambelor ii vor urma, in mod cert, o reforma a lui Peste. Dar, stati linistiti, la fel cum umflarea pe sus a 200 de vamesi nu s-a lasat cu niciun rezultat concret, este de presupus si ca umflarea a aproape 100 de liceeni – fara mandate de citare, ca in Romania e posibil orice – nu se va lasa cu niciun rezultat concret in afara de o noua isterie nationala.

Dragi jurnalisti – ma refer mai ales unul anume care spune ca spaga e mai periculoasa decat dependenta de droguri. Este posibil ca tragand pe nas hotie, zilnic, liceenii sa fie mai afectati, ipotetic decat de trasul unui praf alb pe nas, metafora e totusi impinsa cam departe. Hotia, spaga strica in aceeasi masura caracterul copiilor cu mediul televizat (populat de jurnalisti) care ii infig in orbita imagini triviale, un limbaj dezlanat si o totala lipsa de valori. Aceeasi jurnalisti care sugereaza ca liceenii trag pe nas sunt cei care apartin unei bresle in care articolele se cumpara, ziarele se cumpara, analistii TV se cumpara si ei, la vrac – asa ca de unde indignarea ca se cumpara teze, subiecte la bacalaureat si locuri la facultate ?

Dragi dinozauri din minister – va trebui sa cobor militaria din pod. Nu mai putem avea aceleasi metodici prafuite, aceleasi manuale depasite, acelasi sictir general, intrerupt in fiecare an doar cu ocazia bacalaureatului. Daca nu va treziti, am sa va scutur in saptamanile care vine si mor cu voi de gat, daca e necesar, pentru a restabili calitatea educatiei din aceasta tara. »

***

Toate randurile de mai sus puteau fi reactia unui ministru al educatiei la scandalul examenului de bacalaureat (va rog incetati cu « bacul » cum citesc pe crawl la jurnalele de stiri, bacul e ceva plutitor !). In loc de asta, am avut o isterie nationala cu crawluri care se prelingeau afara din televizoare, breaking-news-uri innebunitare (bacalaureatul ? breaking news oriunde in Europa ?) In loc de minime declaratii normale, Ministrul declara pentru Realitatea TV ca examenul a fost viciat de Parchet si are in fata intrebarea patetica a unei jurnaliste care il indeamna ca, uitandu-se in camera, sa le transmita ceva parintilor cu elevi la respectivul liceu. Prins intre ciocanul de la partid si nicovala cu parerea telespectatorului, are un moment de ezitare. Vor mai sari multi in zilele urmatoare sa ii numere « decat »-urile din fraza, insa dincolo de tot si de toate ramane sistemul de educatie, care este la pamant.

.

Ce teme cred eu ca sunt importante acum ? Nu e esentiala luarea de guler a ministrului, e important sa ne gandim daca scoli care au produs zero reusita la bacalaureatul 2013 (unele si cu rezultate foarte proaste la bacalaureatul 2012) merita sa existe in continuare sau nu. E important sa se gandeasca si ministrul. Merita sa ne gandim daca un sistem care a dat 50% aproape rata de rateu la bacalaureat merita schimbat din temelii. Merita sa ne gandim daca absolventii de facultati particulare sunt cei mai in masura sa educe generatia de maine a Romaniei sau daca e necesara o educatie continua obligatorie pentru acesti dascali.

.

E necesar sa ne gandim la solutiile radicale aplicate cu succes de primarul Washingtonului, care a propus o grila de evaluare a profesorilor si concedierea directa a celor fara rezultate doi ani la rand. E necesar sa ne gandim daca nu cumva ar trebui sa gandim, in etape, curricula, astfel incat profesorii sa aiba o idee . Merita sa investigam solutia consiliilor de administratie a liceelor cu reprezentanti ai parintilor si al mediului de afaceri. Ar fi necesar sa vedem daca nu trebuie sa cream o infrastructura, de exemplu online – prin care studentii care au ramas in urma sa poata recupera materia prin studiu individual, in support electronic, pentru ca e posibil ca dupa ce a dat spaga degeaba sa nu mai aiba si bani de meditatii peste vara.

.

Pana la urma, exista si universitati online, exista cursuri modularizate si personalizate, de ce nu s-ar crea asa ceva si in invatamentul romanesc ? Pisi, intre doua post-uri pe facebook, va putea invata si ea ceva la gramatica. Dar intrucat sistemul de educatie nu intereseaza, in profunzimea lui, pe aproape nimeni , vom ramane ca tara cu chiraieli si cu acelasi sistem stramb, an de an.

UPDATE:

Prof_de liceu spune: Sunt de acor cu testele online daca si acestea se sustin in sali amenajate cu camere de filmat si profesori supraveghetori. Avantajul acestora este ca baza de date cu itemi este mult mai mare (pana la cateva mii), iar unui candidat ii pot reveni un numar dintre acestia. Candadatii care se afla la computere alaturate nu au aceeasi itemi, deoarece ei sunt generati aleator din baza de date, iar acolo unde sunt IP asemanatoare (fac parte din aceeasi retea locala, cum ar fi un liceu) nu se genereaza aceeasi itemi. Liceeni din clasa a XII-a matematica-informatica sustin astfel de teste la ora de informatica pe o curricula pusa la dispozitia ministerului educatiei de catre Academia Oracle. Continutul curriculei il reprezinta bazele de date, si reprezinta continutul programei pentru clasa XII-a la informatica. Si asta se intampla din 2007. De asemenea testele ECDL din scoli se sustin la fel. Organizarea testarii presupune o sala dotata cu camere cu IP si cu un examinator cu certificat de examinator din partea ECDL. Testarea este monitorizata de catre o persoana de la centru, care, apoi, transmite catre centru un document oficial de audit in care se precizeaza daca organizarea testarii s-a realizat conform procedurilor, iar candidatii au respectat regulamentul. In colegiile nationale si in liceele teoretice, in general, elevii au sustinut astfel de teste online. De regula, cam la primul test vin nepregatiti, dar la urmatoarele se pregatesc, pentru ca trebuie sa se supuna acestor conditii. Si nu ii mai “streseaza” camerele. Vin de buna voie, pentru ca certificatele obtinute ii ajuta pe viitor in cariera lor. La o conferinta sustinuta la Brasov anul trecut de catre directorul Centrului National de Evaluare si Examinare, dl. Mirescu, ne-a anuntat ca pe viitor se gandeste sa inlocuiasca o parte di probele de la bacalaureat cu acest tip de testari. Eu as dori ca aceasta sa se intampla cat mai repede, deaoare reprezinta modelul de testare specifi secolului XXI. In anul 2013 elevii au sustinut un model de bacalaureat specific anilor 60-70 din secolul XX. Este un model complet depasit si care acum isi arata doar defectele.

Distribuie acest articol

70 COMENTARII

  1. Situatia e mai grava decit atit. Incercati sa vorbiti cu cei care au copii la gimnaziu/liceu, si veti vedea ca notele obtinute la clasa nu se mai iau de mult in functie de competente, ci in functie de … volumul meditatiilor facute cu profesorul de la ora. Iar notele alea conteaza la admiterea la liceu si la facultate. Meditatiile au devenit un foarte multe scoli o taxa de protectie ceruta de profesori intr-un stil pur mafiot. Doar cei foarte buni (participantii la olimpiada pe judet) mai reusesc sa ia un 10 fara meditatii.

    Asta ii invata scoala pe leevi incepind cu clasa a 5-a. Si ne mai miram ca incearca sa treaca bacul cu spaga.

    Si din pacate culegem deja roadele reformelor facute incepind cu Marga, cind admiterea la liceu/facultate a fost inlocuita cu notele din gimnaziu/liceu. Intrebati orce angajator ce calitate au absolventii de liceu/facultate. Deja producem generatii intregi de bezmetici tupeisti care nu-s buni nici de vinzatori la carefour.

    • Sunteti cam dur si nu trebuie sa ii uitati pe cei 7-10% care nu sunt deloc in scoala, nu sunt cuprinsi nicaieri! Intrebarea vitala : ce facem cu acest sistem?

      • Am stat si am gandit. Cam precum Cocosila, doar ca eu nu beau tutun.

        Vorbe multe putem scrie cu totii.. Eu cred ca solutia pe termen scurt e un sistem de examene pe bune, multe si dese. Anuale. Sau bi-anuale. Subiecte unice pe tara. Control cat mai sever. Asta incepand cu clasa a V-a.

        In felul asta cam orice elev, clasa, scoala stie destul de bine unde este, daca a progresat sau a regresat. Am inteles de la cineva ca asta se intampla si in State, ca sa se vada progresele reusite de fiecare professor, progrese care conteaza la salarizare. Si, ca o paranteza, ca pana si acolo au ajuns profesori la puscarie pentru incercarea de matrasire a rezultatelor in folos propriu. Doar ca diverse softuri au facut analizele la nivel national si au indicat clar: la scoala X rezultatele sunt absolut dubioase. Asa ca s-au dat din nou testari inopinat si s-au facut anchete. Iar profesorii au fost dati afara rapid.

      • E simplu, se face in Finlanda din anii 70. Stergem cu buretele tot ceea ce inseamna conceptul de sistem de invatamant si il rescriem.

        Eliminam notele din scoala si liceu. Doar facultatea conteaza cu adevarat si nu trebuie sa traiesti cu stresul asta pana acolo. Examene si lucrari trebuie sa ramana dar doar ca sa le arate profesorilor cat de bine evoluezi.

        Ii invatam pe toti un strict necesar, dar in loc sa le bagam pe gat materii care nu-i intereseaza ii incurajam sa aprofundeze doar ceea ce le place.

        Incurajam creativitatea invatandu-ne elevii ca pentru o singura problema nu exista doar raspunsul din carte, sunt multe altele si creativitatea inseamna sa poti sa vezi si alte solutii. Ca asa e in viata reala, oamenii care rezolva probleme prin creativitate, si nu dupa carte, sunt cei care promoveaza.

        Si cum le merge finlandezilor dupa 30 de ani de ce-am scris mai sus? Au cei mai performanti studenti din lume impreuna cu Japonia si Corea de Sud.

        • Sistemul finlandez merge intr-adevar f. bine, insa nu merge bine prin reguli deosebite, ci printr-o autonomie scolara incredibila si prin faptul ca cei mai buni profesional au fost atrasi in sistem. Pricopie insusi, la un recent Congres al Educatiei a invitat pe consilierul PM Finlandez pe probleme de invatamant. A spus omul clar ca nu recomanda copierea sistemului in alte state, pt. ca fiecare stat vede diferit sistemul de invatamant. Totusi, ca la noi la nimenea!

        • Tipul ala de invatamant nu da rezultate peste tot. In finlanda n-ai sa gasesti smenari, spagari, cultura muncii nu e „las-o ba ca merge-asha”.
          Ca un sistem de invatamant fara evaluari sa functioneze trebuie sa ai profesori si elevi de calitate superioara, care doresc sa invete ceva nou. La noi prima grija a unui elev e cum sa fenteze sistemul.
          Daca implementezi asha ceva in Romania, te trezesti dupa 12 ani de scoala ca elevul nu stie sa faca nimic, pentru ca nu i-a placut sa studieze nimic, nu l-a interesat nimic, n-a dorit sa invete nimic.

          Vorba unui prieten, in tarile nordice si daca impui sistem comunist 50 de ani, tot va functiona economia, pentru ca au meritocratia in singe. Pe cind la noi spaga si nepotismul si formele fara fond sunt din mosi-stramosi.

          • Corect. Singura mea ingrijorare este ca noul sistem va trebui aplicat tot de oameni. Adica de romani. Adica cei pe care ii vedeti ca din mosi-stramosi….

            • Romanul are totusi o calitate. In momentul in care vede „ca-i iese ceva” dintr-un anumit comportament, devine interesat.
              Un sistem ca cel prezentat de mine mai jos, care sa recompenseze performanta (fara a putea fi fraudat) ar determina si profesorii si elevii sa puna burta pe carte Cui nu-i prinde bine un 10-20% din salariu in plus? Ar fi ca un concurs cu premii, ca un joc in care vrei sa fii mai bun ca vecinul. Ar trezi resorturile care pun in miscare energiile latente. Romanul nu e constiincios pe gratis, sau din fire, da’ pentru un 10-20% la salariu devine brusc performant. Asta se vede, de exemplu, in schimbarea de atitudine a romanilor plecati la munca in afara. Cointeresat, romanul poate deveni chiar performer.

            • „Romanul are totusi o calitate. In momentul in care vede “ca-i iese ceva” fara munca dintr-un anumit comportament, devine interesat.”. Am subliniat acel „fara munca” completat de mine. Iar in Romania, un sistem care sa se bazeze pe cinstea romanului este ceva de domeniul sf-ului. Marea majoritate (si acum chiar nu exagerez cand generalizez), daca nu au biciul pe spinare, si-ar fura si mama fara nici o jena. Eventual ar face doua cruci si ar aprinde o lumanare la biserica pentru a le fi iertate pacatele si vor merge mai departe fara jena.

            • O poveste reala de acu 10-12 ani cu o firma privata, desprinsa din RENEL, care presta servicii in domeniul retelelor de energie electrica. Extindere retele, mentenanta, etc.
              Povestea e a unei femei din personalul TESA.
              Cind a aterizat ea in firma, la poarta erau doua crisme infloritoare, unde de obicei gaseai orice mester care nu avea treaba, de orice muncitor trebuia sa te rogi sa-ti execute cite o lucrare, etc.
              Femeia a implementat un sistem de remunerare bazat pe pontaj, dupa ce a convins patronatul. Fiecare muncitor, maistru, inginer erau platiti in functie de pontaj. In prima luna, doar vro 2-3 au tras mai tare, iar la finalul lunii au primit cu 30-40% mai multi bani. A doua luna, inca vro 10 s-au dat pe brazda. Dupa care, nevestele alora care nu voiau sa munceasca mai cu spor au aflat de la celelalte ca se poate cistiga mai mult si au facut presiune pe soti.
              Dupa un an cele doua crisme deja falimentasera iar muncitorii puneau presiune pe maistri/ingineri sa le dea de treaba ca altfel le sta salariul pe loc. Productivitatea s-a dublat (ca si salariile) cu acelasi personal.Clientii au devenit mai multumiti de calitatea si viteza de executie a lucrarilor.

              Ce vreau sa spun cu povestea asta e ca in momentul in care muncitorul e platit in functie de munca prestata, nu in functie de numarul de ore cit sta la serviciu, atitudinea lui fata de munca se schimba radical. In momentul in care vede ca mai multa munca inseamna mai multi bani, devine interesat.

              Incearca sa discuti cu cineva plecat la munca in afara despre cum munceste acolo si cum muncea in Romania. Si vei vedea ca atitudinea lui fata de munca se schimba radical in momentul in care devine cointeresat financiar.

      • Pai remediem problemele:
        1. Revenirea la un sistem de valori meritocratic
        1.1. reintroducem examenele la admiterea in clasa 1,5,9. Interzicem ca notele din timpul scolii sa fie luate in consideratie la admitere. In felul asta taxa de protectie numita meditatii dispare de la sine.
        1.2. inventam un sistem unitgar de verificare a profesorilor si elevilor. De Exemplu tezele se dau cu subiect unic la nivel national, cu camere video, etc. Dupa care, ca sa fim sigur ca-s corectate pe bune, se scaneaza, se introduc intr-un calculator si se distribuie aleatoriu la doi profesori din tara. Se corecteaza, se reintroduc in sistem, daca-s diferente apare si al 3-lea corector, bla,bla,bla. In felul asta avem un sistem de notare cit de cit unitar la nivel national.
        1.3 Dupa notele de mai sus, evaluam si profesorii din doua perspective: obiectivitatea (diferenta dintre notele de la clasa si notele de la teze) si valoarea (media notelor pe clasa). Totul cu sistem bonus/malus pe fiecare perspectiva de evaluare. In felul asta platim mai bine profesorii buni si mai prost pe aia slabi. Incurajam munca. Platim meritele.
        1.4 Elevii, la rindul lor, primesc niste burse in functie de rezultatele de la teze. In felul asta incurajam parintii sa-i lase sa invete ca sa cistige niste bani, incurajam copiii sa invete, si asta mai ales in mediile sarace, unde aceste burse ar fi foarte atractive si pentru copii si pentru parinti si pentru profesori.

        2. Schimbam programa astfel incit sa mutam accentul de pe deprinderea de informatii pe deprinderea de capabilitati (in loc sa punem copiii sa memoreze informatii ii invatam cum sa le gaseasca si cum sa le foloseasca pentru a realizadiverse proiecte. Deasemenea reintroducem scolile profesionale unde cei care nu indragesc cartea sa invete o meserie, oricare ar fi ea. Scolile astea profesionale pot chiar sa fie in parteneriat cu diverse firme care sa le si ofere niste mici burse contra 2-3 ore de munca pe zi.

        Realizabil, nu cere cine stie ce resurse suplimentare. Doar sa se vrea.

        • Toate sugestii foarte , foarte bune. In special cea cu scolile profesionale – managerul de la Continental era oripilat , curand, ca nu va avea de unde sa ia maistrii pentru fabricile sale de componente auto – unele din ce in ce mai sofisticate.

          • Ca tot veni vorba de Continental, in Iasi Continental face ceva IT, dar la nivelul de jos si foarte jos. Si din citeva sute bune de absolventi de Automatica si Calculatoare, Electronica, Electrotehnica, Informatica, nu gaseste 50 pe care sa-i poata angaja. In conditiile in care cerintele la ei sunt minime pentru domeniul IT. Nu mai vorbesc de firmele de IT de top, unde se cauta absolventi buni si foarte buni. Din astia sunt maxim 5-10 pe an si se bat toate firmele pe ei. Unele firme au inceput sa-si deschida subsidiare in Nulgaria sau erbia din lipsa de angajati. Si vorbim de un domeniu unde lozinca lenesului, cum ca „degeaba faci facultate ca oricum nu te angajeaza nimeni” chiar nu se justifica.
            Dupa un inteviu cu 20 de absolventi de facultate care nu stapinesc nici macar notiuni elementare de anul 1, te intrebi la ce mai plateste statul profesorii aia… sau de ce mai platim noi impozite statului daca statul produce asemenea specimele dupa 16-17 ani de studii.

  2. Vreau sa clarific notiunea de „mandat de citare” pe care am vazut-o in cuprinsul articolului. Citarea se face prin citatie (asa se numeste mandatul de citare in lege), care se duce la domiciliu, nu la scoala, nu in Maybach, cum a patit Becali, dar le-a ras in nas politistilor. Cu privire cu traditia copiatului la bac, eu ca fiu de cadru didactic( pensionata de 5 ani) va spun ca se dadeau din clasa in clasa subiectele, mama le ducea personal, insa in mod gratuit, intrucat liceul trebuia sa iasa bine, si iesea anual cu 90%, iar la primul examen cu camere a ajuns la un fastuos 0,00 %. Desfiintarea examenelor de admitere la licee si facultati sunt cauza principala a plonjonului educatiei( cadere e prea putin spus). Premierul Dr.Victor-Viorel Ponta a pierdut un bun prilej sa-si taca gura, ca un premier ca el are valoare cat o bancnota xeroxata( bine ce-i drept)!

    • „Desfiintarea examenelor de admitere la licee si facultati sunt cauza principala a plonjonului educatiei”

      Exact!!! Si nimeni nu vrea sa repare timpenia asta. Toti analistii neamului ne povestesc despre programe, dificultatea examenelor, clasa a 9-a obligatorie sau nu, etc. Cind de fapt ceea ce a ucis invatamantul (si ceea ce l-ar putea aduce cit de cit intr-un registru meritocratic) reprezinta examenul de admitere, singurul mod meritocratic de a departaja elevii. Ministrul Baba a fost singurul care a impus masura asta, bineinteles anulata de USL imediat ce au ajuns la putere.

      • Domnul ministru Baba a prevazut in metodologia pt admitere la facultate doar eliminarea mediilor din liceu, deci puteau fi luate in considerare numai notele de la bacalaureat. Mediile din gimnaziu au ramas in continuare pt admiterea la liceu (pondere 50%). Din pacate, nu a impus obligativitatea examenului de admitere nici la facultate, nici la liceu.
        Pt eliminarea examenului de admitere trebuie sa-i „multumim” lui Adomnitei, caci „elevii nu trebuie stresati” (citat aproximativ).

      • Grozav. Desfiintam examenele. Si apoi, pe baza a ce ne inscriem la facultate? Primul venit primul servit cand erau cozi de la 4 dimineata? Spaga la secretara facultatii? Pile la minister?

        • Bingo! Cai la moda!
          Desfiintam ecsamenurile! da sa facem scoala mai multa adica clasa zero pregatitoare de la cinci ani la scoala generala si clasa anoua tot la scoala generala, iar liceude cinci ani obligatori adica paispe ani si daca se poate toti la faculta ca sa ne cresca coieficienturile din europa si america si sa stie cine sintem, cacum nis de destept si popor de telectuali si sa aiba profesori multe locuri de munca cai criza. Iar daca nu mai avem ecsamenuri sii-tot ii criza diplomurile sa se dea pe baze de tacse asa rezolvam si criza salariurilor profesorilor si poate mai avem si la bugetu statului, io mis linistit ca stie Ponta cum sai cheltuie. Da pentru cei ce nau bani necesari sa nu fie tacse decit peo declaratie pe proprie raspundere ca sa nu fie birocratie. Nar fi idee rea nici casasi cumpere diplomurile pentru echivalare toti ce-i care nau in acest sistem ca sar mai creste bugetu siar fi bani pentru protectie si solidaritate sociala. Da sa dea numa ce-i care au restu nu categoric tot pe proprie raspundere. Casa stim deo treaba balu nui de noi spitalui asigurat!

    • „Desfiintarea examenelor de admitere la licee si facultati sunt cauza principala a plonjonului … ”???
      Tu cu cat ai luat bacalaureatul?

        • Chiar asa??! Bine, nu stiu de ce ma mir…poate pentru ca am dat bacalaureatul in UK, am facut doi ani intr-un an ca doar un an aveam bursa si am muncit ca un sclav pentru trei note de A la boardul Oxford si Cambridge. In lumea din capul meu, asta e normalitatea la care ma raportez. Pentru foarte multi, insa, probabil ca cei 200 de euro sunt mai apropiati de realitate.

          • Domnule Orasanu, raspunsul meu era la intrebarea (retorica?) adresata de vera lui Gonorix.
            Precizez acest lucru, in eventualitatea ca intrebarea dumneavoastra (clar retorica) mi se „adresa” mie.

            Oricum, felicitari pentru parcursul scolar, ma mir ca rezultatele de exceptie nu v-au permis sa identificati la care „toti ceilalti” ma refeream…

    • @gono. Cred ca in noul cod s-a mai schimbat. Citarea se poate face si pe mail, sau pe USA tribunalului. N-ai vrea sa verifici?

  3. Poate scrieti si o scrisoare in care sa-l invatati pe premierul Ponta sa-si tina gura inchisa si sa nu mai spuna Justitiei si Politiei cum se face treaba.

    Premierul Ponta este fix produsul sistemului pe care l-ati descris. Si e premier. Ce vreti sa gandeasca elevii? De-asta un plagiator in fruntea unei tari e o solutie proasta.

    • Pai si premierul plagiator a fost impus de rusi, de americani, de martieni? Sau a fost votat de parintii acelor copii care impartasesc aceleasi valori morale cu premierul?

      Din pacate scapam din vedere aspectul principal: asa e poporul roman. Si nu de azi, de ieri. Daca ne uitam putin prin istoria antebelica sau interbelica observam aceleasi caracteristici balcanice: nepotismul, spaga, forma fara fond. Asha ca de vina suntem noi toti ca si popor. Si pina nu realizam asta si nu ne schimbam fiecare sistemul e valori, nu vom reusi sa evoluam. Cei valorosi vor pleca din tara, cu mici exceptii (de ex IT). Iar aici vor ramane toate generatiile de ratati pina cind se va alege praful de tara asta.

    • Ok, sunteti pe parere cu CTP care a spus ca avand in vedere cum si-a obtinut diploma de doctor nu are o atitudine potrivita fata de scoala. Ok. Sa presupunem ca am reusi sa il determinam pe premier sa isi tina gura inchisa – desi remarca era tintita fix catre procurori, formularea initiala a fost sa nu faca „precum la referendum”. Mai departe, ce facem??!

      • Mai departe ii lasam pe procurori sa-si faca treaba si pe avocati sa-si apere clientii.

        Cautam un alt ministru al invatamantului. Interzicem profilor de universitate sa faca manuale de liceu sau de generala (o carte de logica dupa care am invatat in facultate era mult, dar mult, mai clara decat manualul de liceu), scoatem religia din scoli si punem in loc educatie civica (se pare ca e nevoie) etc

        • Trustman, chiar credeti ca va iesi ceva din acest caz? Eu am spus ce cred – la fel ca in cazul vamesilor, se va alege praful…

  4. Femeia cu nume de câine (Costica) uită exact un amănunt esențial- ce caută ea acolo ? În poveștile cu proști și naivi- un liceu- și profesorii dinăuntru- sunt gândiți exact ”să dea o mână de ajutor” în formarea competențelor elevilor. Timp de 4 ani Costica și colaboratorii asta ar fi trebuit să facă- să preia niște elevi de școala generală și să-i ducă la nivelul la care să poată susține un bac. Ok, nu suntem într-o lume ideală, 10% ar fi fost normal să nu îl ia. Dar într-o lume reală, în care profesorii își fac treaba, 90% din absolvenții de școală generală care nu sunt nici infractorii patentați și nici cu probleme de sănătate- ar trebui să se descurce mai bine decât indicându-l pe Becali în închisoare ca model.

    • Un comentariu care pune punctul pe „i”. Becali drept model pentru liceeni – sau, mai general, lipsa unor valori care sa ghideze elevii reprezinta un real pericol pt. viitor! Totusi, pe cine sa aiba drept model acesti elevi? Tudor Chirila? Plesu? Sau Puya/CRBL si altii promovati de media??!

  5. Exista si scrisoarea elevilor; e drept: catre Ponta:
    „“”A fost nevoie de amestecul hotărât în treburile justiţiei al lui Victor Ponta, această Ană Ipătescu cu ochelari şi cojones, pentru a-i elibera pe tinerii revoluţionari din braţele poterei nemiloase. Entuziasmaţi de gestul haiducesc al premierului, liceenii au ţinut să-şi manifeste mulţumirea, adresându-i acestuia o scrisoare deschisă, pe care o publicăm în exclusivitate.

    Domnu priministru Victor Ponta
    În primu’ rând, ne e greu să ne esprimăm cu “domnu’” unui meseriaş atât de apropiat de sufletul nostru, fincă simţim că ca tine suntem şi noi, aşa că dăne voe săţ-i spunem, ca la cel mai bun pretenar al nostru: “Băi, coae, eşti tare, să moară mama!” Cea-i făcut tu pentru noi n-o să uităm niciodată, frăţică!
    Când a tăbărât garda peste noi, să nam parte, nu mai ştiam unde să mai ascundem mangoţii, iam băgat pe unde am putut, da’ băieţii n-a fost norocoşi ca fetele, aşa că n-a putut săi bage dăcât în chiloţi, unde ia găsit procurori şi nea dat de belea că nea pus să dăm declaraţii şi mulţi dintre noi ştia dăcât să se semneze.
    Dar, chiar când credeam că am berbelit-o, că nu mai ie nimic de făcut ş-o să ajungem cu toţii colegi de scăpat săpunul cu idolul nostru, Gigi Becali, pă Jilava, ai apărut tu, Viorele, ca un cavaler din ăla de-am văzut noi în Stăpânul inelelor şi leai făcut varză pă orcile de procurori. Sa văzut, să şti, că ai experienţă cu procurori: aruncă-i peste balustradă pe toţi, dă-i dreacu’!
    Mulţi zice că n-aveai dreptul să dai ordine justiţiei. Mă, cum vine asta? Păi la cât am dat noi dreptu’, să na-i tu dreptul săţ-i arăţi muşchii la procurori şi la gabori? Adică noi am dat mia de euro la profi ca să rămânem cu buza umflată, şi futuţi şi cu banii luaţi, şi fără diploma de bac? De ce eşti priministru, nu să dai ordine, ca să meargă treaba bine, pă combinaţie?
    Şi, să-mi bag banii pă card şi cardu-n buzunar de nar fi mers treaba brici, dacă nu se amesteca muişti ăştia! Parcă nu mai avea ce să facă, în loc s-o găsească, în pana mea, pe Elodia sau conturile lu’ Ceaşcă, ei face iureş cu noi, ne-a văzut mai cu ciungă-n păr, mai cu pene pe spate? Ai dreacu’ de procurori, băgale-am pământ pă faţă! Crede-ne, Viorele, de nu nea venit să-i înjurăm ieri de toţii morţii lor şi dăcât din respect faţă de domnu Liviu Dragnea, n-am făcuto!
    Încă o dată, îţi mulţumim pentru tot ceai făcut pentru noi şi sper să ne ţii partea şi mai încolo, la facultate, la masteraturi sau la doctoraturi. Findcă nu ţiam zis, coae, da visul nostru e să avem toţi doctoratu, ca tine, păi, ce, mamele noastre să nu fie mândre de noi, numa mă-ta? Şi, cu tot respectul, îţi zicem să-ţi păzeşti scaunul, că venim tare din urmă.
    Sântem sute de mii care vrem să dovedim că putem să copiem mai bine ca tine, că putem să îmbârligăm pă fraieri mai bine de cum ia-i îmbârligat tu, că suntem mai şmecheri şi mai tari în gură ca tine! Că cum zicea şi profu nostru de filosofie, Socrate: “Vai de dipscipolu care nuşi depăşeşte maestrul!” Maestre Ponta, ţinete bine, noi venim!
    Semnează:
    Un grup de liiceni de la Lic. Dimitrie Bolimtineanu””

    • De unde ati mai scos-o si pe asta ? :) E clar, orice lucru serios la un moment dat se transforma intr-o clipita in bascalie.

      • Am gasit textul pe Voxpublica „adus” de @ berenger.
        Si, odata cu lacrimile de ris citind, se amesteca si lacrimile amare, caci parca spune si un adevar.
        Pentru cine are urechi sa vada si ochi sa auda; ori invers, ca nu mai conteste ;)
        Gindurile dvoastra catre ministrul Pricopie par o gluma; sa nu uitam ca e garantat Abramburica, care e garantata Vanghelie, care.

  6. Continuitatea deficientelor/minciunilor din „epoca de aur” in care invatamantul era pastorit de catre d’alde Suzana Gadea este evidenta, ba chiar se poate constata o „evolutie” in materie de iresponsabilitate si nemernicie. Rezultatele sunt apreciate ca masura a politicilor „intelepte” ale puterii, declaratiile incarcate de emotie ale unor personaje parca coborate din Pasarile lui Alfred Hitchock, referitoare la cresterea ratei de promovabilitate la bacalaureat produc acelasi efect. Terifiant!
    Orice asemanare intre pesonaje (ex. Suzana Gadea si Exaterina Andronescu) nu este deloc intamplatoare.

    • Ma bucur ca v-a ramas in minte metafora cu Pasarile, atat am putut face pentru a aduce in atentia publicului povestea cu achizitiile. As fi vrut sa gasesc o metafora si mai percutanta, insa nu am gasit….poate imi dau cititorii idei chiar mai bune sau imi spun daca le-a placut ideea mea.

      • buna ziua. As dori sa-mi spuneti de ce urmatorul scenariu in 2014 e IMPOSIBIL:
        A. la liceul X sau la toate liceele din jud. X, TOTI FRAUDEAZA
        B. La interventia parchetului se strang parintii
        C. apare premierul si anuleaza ancheta in numele pacii sociale.

        La buna vedere

        • Pentru ca procurorii, dupa ce l-au bagat la racoare pe Nastase si pe Becali nu mai par impresionati de declaratiile politicienilor, chiar daca dl Nitu vad ca a inchis dosarul de plagiat ca prima fapta de vitejie. Cu toata interventia lui Ponta, ancheta continua, iar copii au fost luati cu autobuzul la parchet, in ciuada chiraielilor de la televiziuni. Si, pentru ca, atata vreme cat devine subrezit sistemul de fraudare se vor gasi pe ici pe colo mai multi care sa semnaleze frauda (daca se vorbeste mai mult de frauda, se vor gasi mai multi care sa o semnaleze). Toate mecanismele astea de anti-coruptie au in spate studii stiintifice si functioneaza pe termen lung, chiar daca cu viteza melcului. Oricum, ideea ca pot TOTI frauda, cu tot cu camere de luat vederi peste tot este, totusi, o exagerare.

  7. @ Razvan Orasanu – Doar o observatie punctuala: testele online deschid din nou larg poarta pentru frauda, pentru ca nu ai cum sa stii cine completeaza testul. Se fac pe-aici si, din pacate, cunosc fenomenul.

    • Alin, nu ai dreptate. Exista, chiar si in Romania, centre SAT / ECDL unde esti filmat cat timp dai testul si in clasa in care il dai, primesti subiecte aleatorii, ai fotocopia actului de identitate si o monitorizare sa nu introduci carti/caiete/ orice in sala de clasa. Exista supraveghetori, etc. , iar cand termini examenul se uploadeaza pe un mega site si este corectat oriunde altundeva in lume. Deci, se poate.

        • Ah, da, asta se poate (GRE se da/dadea si la Cluj). Credeam ca zici de curusuri online cu testari – se fac din astea pentru liceu.

          • Cursurile alea online se pot adapta ca le face SIVECO :) Si pentru niste contracte in plus, sigur se ofera sa le upgradeze. Plus, cum ziceam mai jos, un program online de testare nu e neaparat grila – la GRE am scris trei eseuri complete de mi-au mers fulgii si au fost corectate la distanta.

  8. Problema cu tumorile canceroase, spunea Soljenintin in” Palvilionul cancerosilor”, este ca, nu numai ca cresc, dar mai ales raspandesc in corp toxine care intoxica organismul. Toxina care intoxica pe liceienii romani nu vine de la ei ci de la coruptia intregii societati romanesti. Solutia nu va veni de clasa politica actuala. Pe vremuri se spunea ca trebuie sa ai cei sapte ani de acasa. Oare atunci cand un parinte discuta cu copilul sau si mai departe cu profesorul cum sa dea spaga, asta nu face parte din cei sapte ani de acasa? Copiii sunt viitorul unei natiuni…Cum pot fi numiti aceia care distrug spiritul unei natiuni, smintindu-i pe acesti copii…

      • Hai sa punem tot in carca la politicieni. Vom schimba pe Miclea cu Funeriu si apoi cu Andronescu si Pricopie, insa senzatia mea este ca sub ei este cam acelasi sistem.

        • Chiar asa, politicienii poarta aceasta responsabilitate. Sistemul creat de catre clasa politica este anacronic, asemenea creatorilor. In primul rand este necesara inlocuirea acestei „specii” malefice cu personaje normale care sa promoveze interesele natiunii, noii politicieni incep sa sa arate, nu ma refer la cei rebranduiti/revopsiti, acestia sunt de evitat.

    • Sunt de acor cu testele online daca si acestea se sustin in sali amenajate cu camere de filmat si profesori supraveghetori. Avantajul acestora este ca baza de date cu itemi este mult mai mare (pana la cateva mii), iar unui candidat ii pot reveni un numar dintre acestia. Candadatii care se afla la computere alaturate nu au aceeasi itemi, deoarece ei sunt generati aleator din baza de date, iar acolo unde sunt IP asemanatoare (fac parte din aceeasi retea locala, cum ar fi un liceu) nu se genereaza aceeasi itemi. Liceeni din clasa a XII-a matematica-informatica sustin astfel de teste la ora de informatica pe o curricula pusa la dispozitia ministerului educatiei de catre Academia Oracle. Continutul curriculei il reprezinta bazele de date, si reprezinta continutul programei pentru clasa XII-a la informatica. Si asta se intampla din 2007. De asemenea testele ECDL din scoli se sustin la fel. Organizarea testarii presupune o sala dotata cu camere cu IP si cu un examinator cu certificat de examinator din partea ECDL. Testarea este monitorizata de catre o persoana de la centru, care, apoi, transmite catre centru un document oficial de audit in care se precizeaza daca organizarea testarii s-a realizat conform procedurilor, iar candidatii au respectat regulamentul. In colegiile nationale si in liceele teoretice, in general, elevii au sustinut astfel de teste online. De regula, cam la primul test vin nepregatiti, dar la urmatoarele se pregatesc, pentru ca trebuie sa se supuna acestor conditii. Si nu ii mai „streseaza” camerele. Vin de buna voie, pentru ca certificatele obtinute ii ajuta pe viitor in cariera lor. La o conferinta sustinuta la Brasov anul trecut de catre directorul Centrului National de Evaluare si Examinare, dl. Mirescu, ne-a anuntat ca pe viitor se gandeste sa inlocuiasca o parte di probele de la bacalaureat cu acest tip de testari. Eu as dori ca aceasta sa se intampla cat mai repede, deaoare reprezinta modelul de testare specifi secolului XXI. In anul 2013 elevii au sustinut un model de bacalaureat specific anilor 60-70 din secolul XX. Este un model complet depasit si care acum isi arata doar defectele.

      • O idee foarte buna, voi ruga webmasterul sa o ridice ca update. Aveti si alte idei bune de organizare a curriculei?

        • In anii 2010-2011 Centrul National de Evaluare si Examinare realizat un proiect online aflat la adresa de internet https://insam.softwin.ro/insam/
          „INSTRUMENTE DIGITALE DE AMELIORARE A CALITĂŢII EVALUĂRII ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR” (ID:3074).
          Aproape toti profesorii din sistem au primit conturi si au acces la o baza de date de itemi pentru realizarea evaluarilor continue si sumative la fiecare disciplina. Si urmau sa primeasca si elevii. Pentru mine reprezinta un proiect care intr-adevar ne aduce evaluarea in secolul XXI. Sistemul contine metode de evaluare pornind de la evaluarea continua care se realizeaza la finalul unei ore de predare, sumativa care se realizeaza la finalul unui capitol, chiar si teme pentru acasa, in care elevii trebuie sa intre la anumite ore si sa rezolve itemii. Eu personal accesez site-ul, pe contul meu personal, pentru evaluarea elevilor mei. Mai mult decat atat, itemii sunt realizati dupa conceptele stiitifice actuale internationale privind evaluarea. Si sunt chiar foare moderni. Din nefericire, ca orice lucru, spun eu foarte bun, a fost lasat cumva in paragina. Sau format doua serii de profesori, si totul s-a oprit aici. Trebuia continuat cu formarea tuturor profesorilor si nu s-a mai realizat. Pana acum v-am prezentat cel putin 3 situatii de evaluari online care se practica de cel putin 3 ani (unele de 6 ani) in sistemul educational romanesc. De asemenea exista o initiativa a unei fundatii din Romania http://www.evaluareineducatie.ro, in care testele la informatica si TIC se sustin online in anumite perioade de timp si intr-un timp limitat pe test (3 ore).

  9. „Daca voi va invatati inca de pe la 18 ani ca puteti sa scapati de absente cu spaga, maine veti absenta de la locul de munca dintr-o companie – asta, desigur, in cazul in care va veti gasi un loc de munca cu notele pe care le obtineti.”

    Un băiat deştept şi trecut cu bine de bacalaureat şi facultate care lucrează la Caţavencii a zis cam aşa: în epoca modernă în care sursele de informaţie abundă (nu mai poţi spune ca pe vremea lui Ceaşcă, „n-am cărţi”, „n-am Internet”, „n-am altă sursă de informaţie decât un prof incompetent” etc) niciun om cu o inteligenţă medie nu poate spune că nu poate face la un examen atât de important de nota 5. Nu de 10, dacă nu a stat cu burta pe carte. Nu de 6-7, dacă nu i-a plăcut materia şi a învăţat ca papagalul ca să treacă. De 5. Dacă nu ştii nici măcar de 5 şi trebuie să dai şpagă pentru el, eşti maimuţă oligofrenă.

    Când mai bine de jumătate din populaţia ţării nu ştie nici măcar de nota 5, începi să îţi pui multe întrebări…

    • Stai putin, Nautilus. Dar daca ai trecut de patru ani batuti pe muchie – deci, ai avut medii de trecere de la cineva, nu??! – nu consideri ca poate scolile respective trebuie desfiintate pentru ca isi arata inutilitatea? Repet – exista scoli unde nu a promovat niciun elev!!!

      • Inutilitatea lor e prea evidentă pentru a fi luată în discuţie, fiindcă 9 profesori din 10 sunt cei care nu au migrat din sistem spre alte meserii mai profitabile fiindcă erau incompetenţi. (De fapt, discipolul e cel mai bun judecător al calităţii profesorului: cel care ştie materia şi ştie să vorbească se face respectat şi ascultat de cei mai căpoşi şi mai inculţi dintre cocalari. Dar 9 din 10 nu ştiu, şi sunt trataţi ca atare.)

        Dar chiar dacă sistemul nu te ajută, trebuie să te descurci şi să faci în aşa fel încât să ştii, fiindcă dacă nu îţi faci singur nu îţi face nimeni. Dacă maimuţa oligofrenă nu e capabilă să se informeze (ba chiar şi atunci când se informează / face meditaţii tot nu e de ajuns ca să facă de nota 5!!), îşi merită soarta.

        • D-le Nautilus, am 18 ani de predare in invatamant a unei discipline pentru care sunt intrebat, tot de 18 ani de ce o predau eu. Pentru ca la pregatirea mea (am un doctorat intr-un domeniu in care pot sa imi gasesc un loc de munca in ce parte a acestei lumi vreau, si am primit si oferte). De 18 ani sunt jignit de aceasta intrebare si privit cu suspiciune pentru faptul ca nu am comptentele necesare domeniului. Am doctorat in acest domeniu tocmai pentru a justifica ca detine niste competente care ma aduc ca dascal si in fata elevilor de liceu si in fata studentilor. Eu NU sunt un incompetent. Dar sunt sigur ca DA am VOCATIE. Elevii romani trebuie si ei educati. Si sunt. Cei mai buni elevi ai mei sunt acum studenti sau absolventi ai unor prestigioase universitati din Anglia, Viena, Danemarca etc. Chiar in domeniul pe eu l-am predat lor. Si chiar este pentru mine o mandrie acest fapt. D-le Nautilus, NU banii sunt totul in viata. Sunt oameni, printre care multi dascali straluciti pe care eu am avut onoarea sa-i intalnesc si sa colaborez cu ei, care se multumesc cu mult mai putin material decat credem ca reprezinta standardele sociale actuale. Dar sunt binecuvantati spiritual. Luati in calcul ca, pentru uniii, viata poate avea alte valente. Implinirea spirituala pe care o da realizarea profesionala unui elev depaseste, foarte mult ca valoare, realizarea unui concediu pe o plaja din afara tarii. Si sunt dascali straluciti care inca nu si-au permis financiar sa treaca granitele tarii, desi, fostii lor elevi sunt deja absolventi ai unor universitati prestigioase din afara. Poate suntem o minoritate cei care avem astfel de valori. Dar va rog. Nu ne mai jigniti. Unii dintre acesti profesori chiar fac APOSTOLAT intr-o Romanie care trebuie adusa la valorile meritocratiei si competentei profesionale.

          • Ma bag si eu in seama aici…
            Nu spun ca nu sunt si profesori foarte buni, licee de elita, olimpici internationali, etc. Dar din pacate astia-s o minoritate din ce in ce mai insignifianta. Ca si absolventii buni de liceu sau facultate din Romania.

            Problema e alta. Problema e cum se poate ca 25% din absolventii de clasa a 8-a sa nu ia nota 5 la matematica, in conditiile in care subiectele sunt rezolvabile pina la nota 7 de un absolvent mediu de clasa a 4-a. Ce fel de profesori au dat elevilor alora note de trecere? De ce acei profesori mai sunt inca in invatamant? Intrebari similare se pot pune si despre cei picati la bac. Ce sens are o scoala la care 3 ani la rind nu ia nimeni bacul? Cum au trecut clasa elevii aia? De ce sa mai consumam resurse pe asemenea scoli care nu produc nimic?

            Din perspectiva platitorului de taxe sunt total nemultumit de ce produce scoala romaneasca. si sunt chair direct afectat de facultatile din domeniul IT, unde efectiv nu gasesc absolventi cit de cit decenti. Nu vad de ce as plati din propriul buzunar atit amar de profesori pentru 2-3% excelenta.

            Si… toti profesorii care dau note mari elevilor doar pe baza de bani primiti ca meditatii, nu-si dau seaqma ca pensiile le vor fi platite de generatiile astea de ratati cu diploma care nu stiu sa faca nimic, care au fost invatati ca nota se „rezolva” cu meditatii…

            • Ce inseamna „absolventi cit de cit decenti”? Multe firme au pretentia ca in facultate sa se fi predat inca din anul 1 exact limbajul si tehnologia pe care o folosesc ele.

            • Inseamna absolventi care sa stapineasca notiunile de baza din domeniul respectiv, notiuni predate in facultate. Vorbesc de firme din domeniul IT, in strinsa legatura cu universitatile (parte din ele au chiar cadre didactice angajate, parte din ele au cunostinte printre cadrele didactice). Nu cere nimeni notiuni care nu s-au studiat in facultate, ba mai mult, cel putin la firma unde lucrez eu, intri oricum int-un program de training care dureaza 6 luni.
              Pentru cine e familiarizat cu domeniul IT, un absolvent de AC/INFO cit de cit decent trebuie sa stie un algoritm de sortare, un algoritm de cautare intr-un sir ordonat, ce-i un pointer, o clasa derivata sau una virtuala.

  10. Nea Oresene,

    Lasane sa traim cum au trait si inaintasi nostri.
    Lasane in durerea noastra de copii ai tranzitiei.In 2000 cand ma dat mama la scoala
    am inteles ca nu trebe sa inveti.Decat sa fi smecher.Ca in toata viata mea nu am vazut
    nici un om cu carte ca sa conduca tara asta.Numai smecheri.Ca daca ereau om cu carte
    stia sa o conduca.Sau nu stia ca oameni cu carte nu le au cu practica.Si te fac smecheri.
    Si daca tara asta e condusa de smecheri si plagiatori de ce sa tabarati pe noi care suntem victimile.Sa o ia de la astia de aintaia si sai invete fara spaga si pe bune ca sa dea ei bacul pe bune peste 12 ani.Sa vedem atunci cum o sa fie.Da asa va loati de noi astia amarati in
    durerea noastra ca vrem si noi sa fim smecheri si cu bani.Da si cedaca?dau banul si iau la toamna.Ne specializam pe bune.Nea Orasene degeaba ai scoala.Vanghele e mai tare ca tine si are banul.Banul misca lumea.E si smecher Vanghelie si tine primar de 10 ani.Ce vrei mai mult.El si ai lui sunt primari peste de-ai tai dastia cu carte.Da noi suntem mai multi.
    Si votam cum vrem noi.Ca sa copiem labac.Parerea mea.

    • Dragos, nu iti voi oglindi ortografia, insa tu prezinti o realitate. Realitatea „care este”, ca tot vorbesti de Vanghelie. Optiunile mele, dupa citirea acestui text sunt: sa rad (pt. ca exista si o parte amuzanta, mai ales in prezentare), sa plang (pentru ca e real), sa ma enervez (bine, dar daca asta e majoritatea nu e nimic de facut in democratie! – gand fals, de altfel, dar plauzibil) sau sa emigrez. Ce parere aveti, dragi cititori?

  11. impui capu copiilor noshti cu prostii,domnu autor:noi ne am descurcat pe aceste meleaguri sfinte cu turcii,cu boierii,cu zapcii.pe totzi i am multzumit.spaga noastra domle e rupta din rai,noi cu ea am invins toate vitregiili.ca de aia sintem aci vechi de 2000ani.
    vii dumneata amu sa ne strici traditziili!?pai numa aia proshti de te or asculta.da ce dumneata nu te uitzi in juru dumitale?cine e oameni mari bre?ai care nu shtiu sa dea shpaga e la coada.uite si patriotzii ardeleni s au invatzat ca i mai bine o shpaga daca tot e rumini.cui nu i place sa plece!
    invatza i mai bine cit sa fie shpaga,nici prea mare nici prea mica;`potzi sa l intrebi si pe blaga vameshu;invatza i cind trebe data:nici prea inainte da nici prea tirziu.astea sint lucrurili care trebuie shtiute de viitorul patriei noastre

  12. 1.Ponta putea face ceva in situatia de azi, daca pastra cresterea economica de 3-4 la suta pe an, care ar fi creat un milion de noi locuri de munca,pe care exista o competitie la angajare, situatie in care incepea sa conteze pregatirea reala – nu numai hirtia de diploma.Mai departe elevii se simteau obligati sa invete, pentru a face fata competitiei si cerintelor locurilor de munca, in crestere si cu nivel tot mai pretentios.
    Pentru profesori exista sansa la salarii mai bune, odata cu crestera reala a PIB-ului, ca urmare a milionului de noi angajati, incit sa fie interesati de pregatire – profesoratul sa nu fie doar o ,,tranzitie” profesionala, fie o ocupatie de rutina, in lipsa de altele mai bune.
    Treptat, pe masura ce cresterea economica ar fi asigurat reconstructia economica si industriala, invatamintul si universitatile aveau si reperele de evaluare statistica, respectiv citi sint angajati din elevi, citi au facut si ce universitate, universitatile la fel aveau puncte de buna evaluare, functie de angajatii la firme de valoare.
    Asa, cita vreme invatamintul gimanzial si universitatile, pregatesc elevi si absolventi, cu locuri de munca provizorii la AJOFM, ca ,,someri”, ce asteptari pot exista de la invatamint?
    Pentru meseria de somer, ori de sevitor in UE este mult prea buna si o scoala unde mai inveti ceva, mai dai si bani si o treci cumva.
    A vorbi de sisteme de invatamint si avantajele unora si aplicabilitatea lor in Romania, este la fel de lipsit de sens, ca si analiza ultimei umbre vazute pe Saturn, pentru tratamentul negilor…
    Intre invatamint si economia unei tari, exista o legatura ,,genetica”, in sensul ca o economie nationala esuata, inexistenta, cu intreprinderi straine mult prea putine pentru a oferi cele 5 milioane de locuri de munca lipsa, genereaza o viata politica, economica, sociala, cultural-educativa ;la fel de esuata si fara solutii ori perspective de imbunatatire.
    2.Decaderea generala, nu numai in invatamint, se datoreaza,renuntarii la ultima sansa de redresare generala a Romaniei, ivita la anuntarea cresterii economice de 3-4 la suta pe an, in campania electorala.
    Decaderea generala economica care va urma pantei ascendenta politic, va putea fi denumita generic ,,efectul PONTA”, prin ciudatenia efectului:politician de succes – tehnocrat esuat !
    Alaturi de altii , Pemierul va cistiga un loc de frunte – in simbolistica decaderii nationale – odata cu revelatia noastra,ca el avea in mina ATUUL iesirii din criza prin cresterea economica promisa, dar nu se stie din ce cauze obscure, a adincit doar, esecul national.

  13. Testele online nu sint o solutie. Ce sa testezi? Capacitatea cuiva de a memora ceva, ca o maimuta? Ce faci daca, la un astfel de test online, dai o chestiune mai grea, care sa ceara creativitate, un elev o rezolva dar face pe final o mica greseala? Elevul respectiv va lua la acea chestiune 0, la fel ca alt elev care a pus la nimereala.

    • Nu e asa – la GRE am scris vreo trei eseuri, am facut multi-choice destept, care testa cunostiintele de limba, etc.

  14. Totusi, nu coruptia din Rahova-Ferentari de la Vanghelie e semnificativa azi, ci perpetuarea unei sperante de a lua bacul mizerabile. E ca si cum am avea invatamânt liceal doar pentru jumatate din populatie, pe când finlandezii ajung aproape toti in invatamântul superior. Este inacceptabil ca sistemul nostru sa blocheze printr-un bac dur accesul la studii superioare pentru 50% din tineret. Printre sarcinile sistemului se afla si motivarea elevului sa invete! E vorba de greselile adultilor si de niste iezi ispasitori, un fel de mineriada. Amuzant e ca initial, de prin august 1999, politicienii au folosit rezultatele la bac ca argument pentru subsalarizarea profilor fara a se gândi la consecintele nimicirii autoritatii lor:
    http://www.scribd.com/doc/14344103/Camelian-Propinatiu-Oligopedagogia
    Acum ne aflam în colaps oligopedagogic (K.O.): scopul educatiei in RO e ca elevul sa ia bacul, nu a forma caractere, adica a citi in anii de liceu câteva sute de carti bune.

    • Asta cu cateva sute de carti nu stiu sa se mai intample undeva….eu pot spune ca am citit vreo 50- 60 de carti in patru ani de liceu , la imboldul profesoarei de limba romana, in special. Si astea au fost suficiente pentru a fi pe locul doi la Olimpiada pe Timis la Limba si Literatura Romana.

    • Cred sincer ca distributia nivelului de studii trebuie corelata cu necesitatile economice. Prin urmare, intr-o tara in „grosul” PIB este obtinut prin munca slab (sau mediu) calificata nu vad utilitatea includerii marii majoritati a absolventilor de liceu in invatamantul superior.
      Mai mult, o facultate ale carei diplome sunt relevante pentru angajatori nu se face prin corespondenta ci „full time”, si nu cred ca sistemul de pensii si asigurari sociale din Romania permite generalizarea invatamantului superior, cu cresterea aferenta a varstei de intrare pe piata muncii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro