In urma cu aproape un an publicam in Capital un calcul al costului constructiei autostrazii Sibiu – Pitesti, bazat pe Standardele de Cost ale CNADNR. Absolut nimic complicat, ci doar pura aritmetica, bazata pe documentele oficiale ale CNADNR. Din pacate actuala guvernare, intai prin vocea lui Victor Ponta si portavocea Dan Sova, iar mai nou prin vocea lui Ioan Rus, minte de doi ani ca autostrada Sibiu – Pitesti ar costa multe miliarde de euro. Cate? Nici ei nu mai stiu cat sa minta. De la un interviu la altul suma variaza oricat intre 3 si 6 miliarde de euro. Fundament? Niciunul! Doar principiul transpartinic, valabil de la o guvernare la alta, ca minciuna repetata de suficient de multe ori devine pana la urma adevar. Pentru ca “Ciocu’ mic, ca acum noi suntem la putere!” Asa ca nu ne ramane ca de cate ori ei mint, noi sa le readucem aminte adevarul.
Procedura de calcul este foarte simpla: se ia proiectul din studiul de fezabilitate, se imparte in tipuri de trosnoane (ses, deal, munte), apoi se imparte fiecare tronson in tipuri de constructii: terasamente, viaducte, tunele, lucrari de consolidare. Dupa care se aplica grila Standardelor de Cost. Contrar credintei populare, Stadardele de Cost nu sunt niste simple “preturi per kilometru de autostrada”, ci sunt de fapt o temeinica defalcare a costurilor MAXIMALE pe fiecare tip de lucrare si pe fiecare forma de relief. Asadar, oricine care stie sa faca inmultiri si adunari poate face oricand acelasi calcul si poate ajunge singur la costul maxim al autostrazii Sibiu – Pitesti, asa cum reiese el din standardele de cost ale CNADNR.
Desigur, se pune intrebarea: sunt standardele de cost realiste? Cat de corecte sunt standardele pentru autostrazi montane, in conditiile in care in Romania nu s-a construit pana acum nici o autostrada montana?
Intai de toate, Autostrada Sibiu – Pitesti NU este autostrada montana! Din lungimea totala de 121 km, doar 25 km (o cincime) de autostrada traverseaza relieful montan. Restul reprezinta traseu de campie in lunca Argesului si de deal in Subcarpatii Getici si in Podisul Transilvaniei. Cine nu crede este liber sa consulte harta proiectului si un atlas geografic al Romaniei. Asadar, sa spunem ca autostrada Sibiu – Pitesti este autostrada de munte este echivalent cu a spune ca A2 Cernavoda – Constanta este autostrada de deal, numai pentru ca intre Cernavoda si Medgidia A2 traverseaza o zona cu profil colinar. Prin urmare, pentru mai mult de trei sferturi din lungimea autostrazii A1 Sibiu – Pitesti e simplu sa verificam daca stadardele de cost sunt corecte: ne uitam la celelalte autostrazi in constructie sau deja construite in Romania si vedem cat costa sau a costat constructia lor.
Ori ce vedem la celelalte autostrazi? Vedem ca la fiecare licitatie CNADNR anunta un pret maximal determinat pe standardele de cost, dupa care loturile respective sunt castigate uzual cu oferte de 75-80% din pretul stabilit de CNADNR. Ba chiar avem astazi in lucru un tronson din A1 intre Ilia si Deva pe care UMB il construieste la un pret de numai 40% din pretul dat de standardele de cost. Asadar, la deal si la campie standardele de cost functioneaza si sunt aplicabile. Ceea ce inseamna ca sigur-sigur cei 96 km de deal si de ses ai autostrazii Sibiu – Pitesti costa MAXIM 1,23 miliarde EUR. Adica la o eventuala licitare costul contractat va fi sub 1 miliard EUR pentru mai mult de trei sferturi din A1 Sibiu – Pitesti.
Raman cei 25 km de autostrada real montana, despre care ne putem pune problema ca exista riscul sa coste mai mult decat spun standardele de cost ale CNADNR. Insa chiar sa coste acesti 25 km montani diferenta pana la 3-4-6 miliarde EUR? Adica intre 70 si 190 de milioane de EUR per kilometru?!? Cu siguranta ca nu, probabil nici macar daca ar fi vorba de-o autostrada pe creasta Alpilor! Dar trecand peste un astfel de absurd, nu mai departe de aprilie 2014, Dan Sova certifica validatatea standardelor de cost ale CNADNR pentru autostrazile montane din Romania, atunci cand se lauda ca pe A3 Comarnic – Brasov kilometrul de tunel de autostrada va costa doar 20 milioane de EUR / sens, ceea cu mandrie ne spunea ca reprezinta cu 25% mai putin decat cele 27 milioane EUR / km / sens prevazute de standardele de cost.
Asadar, standardele de cost sunt valabile si la ses, si la deal, si la munte, caz in care A1 Sibiu – Pitesti nu poate costa niciodata mai mult de 1.77 miliarde EUR. Valoare care in cazul licitatiei efective pentru constructie ar scadea chiar la 1.2 – 1.4 miliarde EUR, din care Romania ar trebui sa achite doar 15%, adica maxim 250 de milioane de EUR. Atat ne-ar costa singura traversare transcarpatica finantabila de catre UE!
Desigur, ar fi foarte simplu sa aflam si adevarul oficial, daca am avea un studiu de fezabilitate actualizat pentru aceasta autostrada. Insa nimeni din actuala guvernare si din actuala conducere a CNADNR nu vrea ca acest adevar sa se afle. De asta respectivul studiu de fezabilitate a fost tergiversat in ultimii doi ani si jumatate. Iar cand in sfarsit s-a reluat licitatia pentru actualizarea lui, caietul de sarcini a fost intocmit atat de prost si atat de plin de copy/paste cu texte de la tronsoane cu care n-are nici o legatura, incat sansele sunt mari ca licitatia sa fie din nou anulata si procedura sa se amane din nou. Pentru ca de fapt asta este si scopul.
Dar de ce aceste tergiversari si de ce aceasta perpetua minciuna cu costul absurd de 3-6 miliarde EUR? Foarte simplu: Autostrada Sibiu – Pitesti este importanta pentru economie, dar nu aduce nici voturi, nici bani la partid.
Banii la partid ii aduc studiile de fezabilitate pentru 1800 km de autostrada, a caror constructie n-are nici o sansa sa inceapa in cei doi ani de valabilitate ai respectivelor studii. Romania nu poate construi in 2014 – 2022 (2020+2) mai mult de 200 km de autostrada pe an, asta in cel mai optimist scenariu. Media realista insa nu va depasi 100 km de autostrada pe an. La o durata medie de constructie de 2-3 ani pe fiecare tronson, in cel mai optimist caz in orice moment este nevoie de studii de fezabilitate pentru MAXIM 1000 km de autostrada. Realist insa ajung studiile de fezabilitate pregatite pentru maxim 500 km de autostrada, intrucat mai mult nu se pot contracta pentru constructie din lipsa de finantare. Asa ca orice studii de fezabilitate realizate in avans pentru mai mult de 500- 1000 km de autostrada reprezinta bani aruncati pe fereastra, fiindca studiile vor expira inainte sa poata fi contractata constructia respectivelor tronsoane. Si ulterior ele vor trebui oricum refacute, pe alti bani, spre bunastarea altor partide.
Cat priveste voturile, ele sunt aduse de autostrazi precum Sibiu – Brasov, Ploiesti – Focsani, Buzau – Galati sau Focsani – Galati (depinde de ziua in care ne uitam pe harta Guvernului), dar mai ales de Comarnic – Brasov. Moldova nu mai voteza cu noi? Nu-i nimic, ii promitem nu una, ci doua autostrazi transcarpatice si una nord-sud. Riscam sa pierdem Brasovul? Nu-i nimic, ii promitem Sibiu – Brasov. Pierdem voturi la Valcea? Nu-i nimic, ii zicem autostada Pitesti- Ramnicu Valcea. Nu conteaza ca A1 trece pe la 25 km de oras. Ne-njura bucurestenii pe Valea Prahovei? Nu-i nimic, promit ca nu mai candidez in 2016 daca pana atunci nu e gata autostrada Comarnic – Brasov. Si cand or sa ma-ntrebe de ce candidez din moment ce autostrada nu e gata, le spun ca n-am zis ca nu mai candidez deloc, ci doar ca nu mai candidez la parlamentare. Iar la parlamentare am zis ca nu mai candidez pentru ca stiam ca o sa candidez la prezidentiale. Adica jmen! Pentru ca jmenul este marea arta a politicienilor romani.
In timpul asta economia sufera, se sufoca si intra in recesiune. Dar nu-i nimic, oamenii sunt mai fascinati de desenele colorate pe hartie, decat de autostrazile reale. Oricat de ridicola, minciuna functioneaza! Si daca miciuna nu e suficient de ridicola, atunci adaugam si niste idei originale. Pentru ca politicianul roman este obligatoriu si Demiurg. “Poate mai dublam o banda pe DN7, poate mai trimitem tirurile de la Pitesti la Budapesta prin Serbia pe Coridorul X” (ce-o fi ala coridorul X in 2014, cand el nu mai exista din 2007?!). Ori “poate mai facem un DN7 mai sus pe stanci”. Orice, numai sa nu facem ce trebuie, pentru ca ce trebuie nu ne aduce nici voturi, nici bani.
Cu buna stiinta sau nu, domnule Ioan Rus, perpetuati aceeasi minciuna pe care inaintea dumneavoastra au rostit-o Dan Sova si Victor Ponta! A1 Sibiu – Pitesti costa maxim 1.8 miliarde EUR, asa cum o spun documentele oficiale ale Statului Roman.
Ioan Rus nu e dl care a descoperit ca de la Socrate si Platon toata lumea plagiaza?!
Daca este aceiasi persoana il jigniti daca spuneti ca minte (:continua minciuna”, mai exact), Ioan Rus continua sa plagieze la fel ca inaintasii sai.
Excelent articolul.
O singură amendă: porțiunea de drum montan este de 50 km, nu 25. Între Călimănești și Tălmaciu nu e loc să arunci un ac, dar să întinzi o autostradă.
pe proiect nu apare ca trece pe linga calimanesti (Ar trece pe linga localitatile Pitesti, curtea de arges, Suici, Poiana, Baiasu, Copaceni, Racovita, Robesti … ; iar zona montana e de pe la Robesti la Boita ~ 25 km
Din cate am vazut, autostrada nu va trece pe la Calimanesti, nici macar prin apropiere. Deci nu vad ce-are a face discutia despre un tronson Calimanesti – Talmaciu.
Ma scuzati, ma uitam la vechiul traseu. Cel nou e intr-adevar pe Valea Oltului.
@Fartat Cicero, tocmai ca A1 NU urmeaza traseul DN7 si NU trece prin Calimanesti. A1 ajunge in Valea Oltului mult mai la nord, respectiv la Racovita. Abia de la Racovita incep cei 25 km de traseu montan ai A1, care tin pana la Boita. Iar intre Curtea de Arges si Racovita traseul este unul de deal, nu de munte.
Traseul nu e între Călimănești și Tălmaciu. Autostrada nu urmează Valea Oltului decît de la Racovița spre Sibiu. Traseul este Curtea de Argeș-Racovița-Tălmaciu-Sibiu. Vezi aici: http://baiazid.blog.construim-romania.ro/wp-content/uploads/2014/08/Harta_A1_Sibiu_Pitesti_2008.jpg
http://www.evz.ro/aflata-inca-pe-hartie-autostrazii-sibiu-pitesti-i-a-fost-desenat-un-nou-traseu.html
@ Codrin,
e posibil ca @ Fârtat Cicero sa fie gresit informat, dar postarile de genul lui au menirea sa disturbe discutia de la pret. Despre pret fiind vorba.
Dupa cum se vede nici nu a mai revenit cu o rectificare; maurul si-a facut datoria :P
Stati linistiti, la locurili voastre! Vin chinezii si fac autostrada in 3 luni, cu tot cu studiul de fezabilitate. Asteptati, numai, sa se intoarca domnul Ponta din China! Sa vedeti harti colorate, cu autostrazi si cai ferate de mare viteza, cu centre comerciale si cartiere cat orasele. Chinezarii, pe hartie. Din decembrie, mai vedem noi…
Bun si binevenit articol. Felicitari, autorului!
Familia Li se duce la Mao.
– Tovarase Mao, nu avem de lucru, dati-ne ceva de lucru, va rugam!
Dupa o adinca chibzunita, Mao le spune:
– Stiti n-avem metrou. Sapati un tunel pentru metrou.
Dupa o saptamina (variante cu o luna sau 3), telefonul suna la Mao.
– Tovarase Mao, am ajuns la Moscova, mai sapam?
Am urmarit si eu o emisiune cu domnul Rus. Omul nu voia sa faca autostrada Pitesti-Sibiu in schimb voia sa integreze toata tara cu ajutorul autostrazilor si mai ales sa ne lege la Europa. Astfel sudul tarii voia sa-l lege la UE prin Serbia, care nu e in UE si probabil ca nici in viitorul foarte apropiat nu va fi. Din Moldova voia sa faca tot felul de autostrazi. Nu mai vrea Iasi -Targu Mures ca e scumpa, dar vrea o autostrada care sa traverseze Carpatii in diagonala de la Bacau la Brasov, ba chiar sa lege Moldova la Europa prin Ukraina… chiar pe-acolo!
Daca s-ar fi vrut in ultimii 25 de ani cu 100 Km pe an ar fi fost azi 2500 de Km de autostrada.
Isi poate imagina cineva ce inseamna asta? Poate cineva aranja pe o harta acesti 2500 km de autostrada?
Dar nu numai ca nu exista, dar si cealalta ramura a infrastructurii e distrusa, linia ferata.
Adica Romania devine au fel de arhipelag, fiecare localitate fiind o insula, practic isolata de celelalte.
Nu masinile au proliferat, ci carutele (trase de cai), cotigile (trase de magari) si carele cu boi.
Intre Viata la tara (parodia lui Topirceanu) si realitatea satelor romanesti de azi se poate pune linistit semnul egal.
De ce?
Pai o populatie izolata, indobitocita, neinformata este mult mai usor de manevrat si manipulat.
Mai adaugam faptul ca ziarele in format tiparit au cam disparut sau au editii de citeva mii de exemplare, televiziunile ca or fi de stat sau comerciale sunt aservite puterii de orice culoare ar fi, iar cele neaservite nu ajung pe fir… Internet? Sa fim seriosi, la populatia imbatrinita care e, e o mare realizare daca au un messenger sau skype sa comunice cu cei plecati.
Noroc cu telefonia fara fir ce le-a permis sa rupa monopolul izolarii comunicationale.
Cum ar fi ca multi sa aleaga sa traiasca in comune si sate cu apa curenta, strazi asfaltate si iluminate si sa faca naveta 20-25 de km pe o autostrada sa lucreze intr-un oras mai mare?
Sau sa se dezvolte mici fabrici de prelucrare de lapte, conserve si ferme cit de cit moderne?
Sigur, vorbim de autostrazi, dar nu e de neglijat aspectul ca Bucurestiul, capitala unei tari din UE mai are inca strazi neasfaltate (neglijam starea asfaltului pe cele asfaltate), locuinte ce nu au apa curenta…
Cred ca in 25 de ani decalajul s-a marit…
Articolul este bine structurat si argumentat. Empiric, ne dam cu totii seama ca toate facturile aferente investitiilor in infrastructura sunt umflate grosolar, dupa cum de asemenea stim cum e cu circuitul banilor, pusculitele de partid si amagirea alegatorilor. E bine ca apar astfel de argumentari care puncteaza concret si demasca furtul generalizat, inclusiv prin apel la documente oficiale (se pare ca ai nostril guvernanti vor fi mereu lipsiti de „stil” – furturile sunt grosiere, „tunurile” se dau pe fata, explicatiile sunt puerile …).
Pe de alta parte, „jmen” nu se regaseste in vocabularul limbii române; exista in schimb „șmen” …
Iar daca vorbim de „șmen”, poate ca autorul ne va explica cum e cu „jmenurile” din domeniul trenuletelor electrice – dl. Mihai Craciun e cunoscut de catre clientii si asociatii de la trenulete.ro ca un mare „tepar” …
Geografia pura ne arata ca prioritara va ramane pururi legarea Brasovului de Occident, deocamdata. Geografia politica insa ne reveleaza ca cineva NU are interesul ca buricul Romaniei sa fie legat prin autostraza de Vest, ci etre interesat de ocolirea cu orice pret a Serbiei, izolarea cat mai deplina a MOLDOVEI si stationarea la granitele Hungariei.
…cin-sa fie cinzafie?
Romania are un stat foarte sarac. Ea nu-si permite penetrari multiple, ci penetrari optime. Ce lant montan a mai fost penetrat vreodata in Romania si cu ce costuri?
O fi interesele noastre comune aceleasi, in acest statulet sarac, cu ale voastre? Or fi aia din ma pitesti care asambleaza componente fabricate aiurea prin turCIA si magreb majoritari, macar dpv DEMOCRATIC?
Orice stat pe lume isi seteaza niste prioritati care sa-i satisfaca optimal necesitatile reale.
Excelent articol ! La mai mare ! Ati fi bun de consilier al primului ministru (clar nu Ponta, unul mai rasarit) ca sa ii faceti raport periodic pe costuri de autostrazi. Si daca ati primi 10% din costul unui studiu de fezabilitate, si tot va fi mai mare valoarea dumneavoastra decat cea a studiilor care sunt comandate, platite si zac prin sertare !
Excelent articol. Chiar daca nu ar fi extrem de bine documentat, in ceea ce priveste autostrada Pitesti – Sibiu, cum insa tind sa cred ca este, partea despre volumul urias de studii de fezabilitate licitate fara rost este extrem de bine punctata. Se arunca de multi ani, multi bani pe studii de fezabilitate care expira de pomana, dar acum s-a depasit orice limita… :(
E clar,
Ca si bucata Sibiu-Pitesti se poate sparge in tronsoane si licita pe bucati. Iar daca le e atat de frica de partea montana puteau licita restul 100 sau cat or fi de km si ii faceau in 2-5 ani (ca la noi totul dureaza mai mult, din diverse exceptii, gen exproprieri, arheologie, lipsa fonduri, alunecari de teren, etc). Si asta e, legau bucatile facute de DN-ul existent si partea lipsa o lasau pt dupa 2020.
Dar nu, se screm ei sa scoata Comarnic-Brasov, cu plata dar uita esentialul: Bucata aia NU E LEGATA DE autostrada la nici un capat!
Spre Bucuresti lipseste bucata pana la Ploiesti (~60km), iar pana la Sibiu sunt ~140km. Deci ar mai avea nevoie pe deasupra de inca 200km de autostrada ca sa merite traseul prin Brasov.
Oare CATI ANI le vor lua pt a termina 200km?
Dar deh, las sa fie PSD la guvernatre fara numar. La cate minciuni au turnat si nimeni nu i-a penalizat, ii meritam s-ar zice.
Nu se zice „jmen”, se zice „șmen” și are la origine escrocheriile cu valută ale celor care ”făceau Germania” prin 1990-1992. În Cehia, atât operațiunea de schimb valutar cât și casa de schimb se numesc ”směnárna”.
@Harald, chiar tot ce e de remarcat din intreg articolul este o evidenta si intentionata licenta artistica? E atat de stridenta musca de pe lustra incat elefantul mare si roz de dedesubt nu se mai vede?!
Jmen, jmenar, jmecher, toate sunt cuvinte in care litera „ș” a fost inlocuita cu „j” in jargonul strazii si toate reflecta un anumt tip de atitudine si de apartenanta sociala. E mai clar asa?