luni, decembrie 2, 2024

Iohannis sau Dăncilă? Câteva observații și așteptări


Suntem iarăși în situația de a alege „răul cel mai mic”. Iohannis sau Dăncilă?

În cazul Vioricăi Dăncilă lucrurile sunt clare pentru mine.

Nu sunt prea multe de discutat în jurul faptului că Dăncilă pare să nu fie prea competentă în meseria ei „de bază”, dar mă interesează ce a făcut ca om politic, în special ce a făcut în fruntea guvernului României. Vine dintr-un partid toxic, care a colonizat instituțiile statului cu clienți de partid și a încercat să le controleze într-un mod care mi-a amintit de restaurația din anii lui Adrian Năstase. A fost o marionetă în mâinile lui Liviu Dragnea. Iar acum nu-și asumă nimic din ceea ce a făcut prost. Și sunt destule.

Dăncilă a promis că va susține construirea autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Tîrgu Mureș. A făcut-o și în declarații intens mediatizate, a făcut-o și la întâlnirile cu reprezentanții asociațiilor moldovenești proautostradă. Vorbe goale, nu a făcut nimic.

Candidatul PSD nu a arătat că are competențe pentru exercitarea funcției de președinte. Cel puțin eu nu le-am văzut.

Acestea fiind scrise, nu votez cu Dăncilă.

În cazul lui Klaus Iohannis lucrurile sunt mai complicate.

Acum 10 ani, în turul II al alegerilor prezidențiale, Iohannis era susținătorul lui Mircea Geoană, candidatul PSD. Iar la dezbaterea finală a stat în primul rând alături de Crin Antonescu și Liviu Dragnea. Eu am votat atunci împotriva a ceeea ce susțineau pesediștii și peneliștii. Pentru că opțiunea lor mi s-a părut proastă. De fapt, cele două grupuri politice au și făcut USL-ul în anii următori. Iohannis a și fost la un moment dat propunerea de premier a PNL și PSD („premierul de la Grivco”).

În turul II al alegerilor prezidențiale din 2014 am votat cu Iohannis pentru ca să nu iasă Ponta, așa cum în turul II al alegerilor din 2004 votasem Băsescu pentru a nu-l vedea pe Năstase la Cotroceni. În turul II al alegerilor prezidențiale din 2000 am stat acasă. Nu puteam să-l aleg pe Iliescu, pe Vadim nici atât.

Nu am fost defel încântat de acest prim mandat de președinte al lui Iohannis. Mi s-a părut dezastruoasă intervenția lui în PNL, la începutul lui 2015, când i-a dat partidul pe mână Alinei Gorghiu. Care era incompetentă și s-a înconjurat de incompetenți, a avut o politică internă proastă, a pus „cu mâna” candidați la alegerile locale și generale din 2016, în disprețul organizațiilor locale. Știu asta prea bine și o știu mulți dintre foștii și actualii membri de partid. Mandatul Gorghiu a fost o catastrofă și pentru PNL, iar prin efecte și pentru România.

Fără erorile enorme din anii 2015-2016, cred că PNL ar fi făcut un scor mai bun în 2016, PSD nu ar fi câștigat cu 46% la parlamentare, nu ar fi dominat Parlamentul și nu ar mai fi făcut (aproape) ce a vrut în acești ani. Iar statul de drept poate nu ar mai fi fost în pericol, sute de mii de concetățeni nu ar mai fi stat luni de zile în stradă, zeci de mii de oameni nu ar fi fost gazați de jandarmi. Acești nenumărați anonimi, acești oameni din diverse regiuni și orașe au împiedicat „ruperea statului de drept în România”. Președintele Iohannis ar fi trebuit să-i onoreze că au salvat țara asta și că probabil i-au salvat mandatul, nu să-și asume meritele lor.

Duminică îl voi vota pe Iohannis dintr-un motiv simplu: pentru ca să nu iasă Dăncilă!

Am așteptări de la viitorul președinte? Am așteptări de la Iohannis în cel de-al doilea mandat? În afară de cele care țin de menținerea noastră pe coordonatele statului de drept și în comunitatea de valori euro-atlantică, mai am câteva.

Pentru că sunt din Moldova, pentru că trăiesc în această regiune, pentru că nu vreau să plec de aici, aș vrea ca președintele să nu uite promisiunea de a susține construirea austrăzilor din partea de est a țării, în principal a autostrăzii A8, Iași-Târgu Mureș. A promulgat și o lege în acest sens. A trecut un an și nu s-a întâmplat nimic. Nimic! Pentru consilierii, pentru strategii din jurul președintelui, reamintesc că menirea acestei autostrăzi este să scoată Moldova din izolare și să ajute la dezvoltarea ei. Și se poate face. Mai ales că acum președintele are „guvernul lui”. Oricum, cel puțin asociațiile civice din regiune îi vor reaminti și președintelui, îi vor reaminti și premierului, le vor reaminti și miniștrilor că asta este de datoria lor să facă. Nu există pauză pentru un asemenea proiect, nu există lună de miere.

Aștept ca președintele să susțină descentralizarea României. Pentru că limitele centralismului se văd de multă vreme. Poate nu de pe dealul Cotroceniului, dar din alte locuri se văd bine. Avem nevoie de o administrație mai suplă, mai aproape de cetățeni, mai eficientă. O administrație în care multe decizii să se ia nu la București, ci în regiunile României. Pentru că oamenii de aici știu mai bine care sunt problemele lor, oricum mai bine decât cei care stau în birourile ministeriale populate de clienții de partid.

Este necesară o politică inteligentă, mai atentă și asumată a României în raport cu Republica Moldova. Nu din postura de „frate mai mare” și nu prin susținerea mai mult sau mai puțin camuflată a vreunui nou oligarh „de-al nostru” la Chișinău, așa cum s-a întâmplat cu Plahotniuc. Nu, nu așa, ci prin susținerea oamenilor care au valori comune celor pe care le clamăm la București, la Iași sau la Bruxelles.

Așadar, îl voi vota pe Iohannis. Nu-mi face plăcere, dar o voi face. Pentru că alegerile sunt mai mereu în funcție de ce ai pe piața politică. De multe ori nu ies la suprafață cei mai buni, mai competenți, ci cei care sunt mai bine plasați, cei care nu au ghinion (sic!).

Distribuie acest articol

59 COMENTARII

  1. Cu Dăncilă este lămurită treaba de la început, nu avem ce discuta. Despre Iohannis s-a vorbit mult iar analistul politic Grigore Alexandrescu a spus că :
    ”…………………………………………….
    În zilele noastre de soartă-ajutat,
    Și decît toți frații mai cu osebire,
    Dobîndi-n cireadă un post însemnat.

    …………………………………………….
    Dar asta se-ntîmplă în orcare loc:
    Decît multă minte, știu că e mai bine
    Să ai totdauna un dram de noroc.”

    L-am cenzurat oleacă pe distinsul analist-vizionar, care dacă ar mai trăi ar vedea că istoria asta e o proastă care se tot repetă.

  2. Un candidat la prezidentiale care gindeste realist mizeaza pe o majoritate . Dancila mizeaza pe majoritatea catre care a pompat bani luati cu japca din rodul muncii private ; bugetari , pensionari , asistati social . Iohannis mizeaza pe majoritatea care nu e formata din bugetari , pensionari si asistati social . Din studii sociologice fiecare stie ce procent nu voteaza ; ca sa poata face corectii .

    Pentru mine este firesc sa vina la guvernare oameni care sa nu incorseteze libera initiativa cu legi imbecile , cu poveri fiscale nefiresti ( care sa umfle burta unui aparat birocratic al statului , numeros , scump si ineficient ) , care sa dea dovada de transparenta in cheltuirea banilor publici si care sa asigure ca in justitie cetatenii nemultumiti de institutiile si functionarii publici nu vor mai pierde procese .

    Nu cred ca exista dorinta din partea vreunei guvernari sa faca educatie electoratului . Doar sa se foloseasca de naivitatea li .

    • buna seara,
      va felicit ptr diagnoza electoratului-needucat
      nu indraznim sa intrebam dece suferim asa mult din lacomia altora?
      sa speram ca va fi poporul binecuvintat in alegerea din 24/11/2019
      emotii mari,multe ,diverse
      imi doresc votul meu sa indeparteze nedreptatea,sfidarea legilor

  3. Plecăciuni autorului! Mai ales că am votat exact ca dumnealui la toate alegerile, respectiv lipsit de la turul II de la prezindentialele din 2000. Asta cer eu de la adevărații formatori de opinie, Obiectivitate, sinceritate și să nu ascundă mizeria sub preș….

    • Da, și eu am votat aproape la fel ca dumneavoastră. Spun „aproape” pentru că în 2000 chiar am fost la vot și… n-am votat cu nimeni. :)
      Îi putem reproșa acum lui Iohannis episodul uselistic, nici vorbă, dar atunci când votam împotriva lui Geoană, îl alegeam pe cel care în 1990 și 1992 se aflase alături de Iliescu ca deputat de Vaslui. La acel moment nu-și amintea nimeni de trecutul celui ce voia un al doilea mandat, dar acum devine o rătăcire a altuia atât de relevantă încât mulți se simt nevoiți a o pomeni. Se spune ades că politica este arta compromisului, a soluțiilor „imorale”, însă, subordonate intereselor generale, „calea” pare să fie multora inferioară „obiectivului”. Dacă vrem Iohannis pentru că nu o vrem pe Dancila, zic eu că e suficient!

  4. Felicitari, domnule Dobrincu: concis, la obiect si fara injurii

    si, respect pentru „Pentru că sunt din Moldova, pentru că trăiesc în această regiune, pentru că nu vreau să plec de aici”

    bine ar fi sa scrie asemenea observatii si asteptari si alti oameni de bine din alte parti ale tari:
    evaluare la rece a actorilor politici, plus asteptari / nevoi = program de guvernare

    propunere, avind in vedere interesul dumneavoastra profesional:
    sa scrieti o analiza critica a ultimilor 30 de ani

    ceva similar as propune universitarilor economisti: despre marile pierderi si hotii in cei 30 de ani
    cred ca pierderile si hotiile listate vor ingrozi si-i vor face pe cetateni sa fie vigilenti

    o carte alba a ultimilor 30 de ani e absolut necesara pentru ca populatia sa stie exact / documentat

  5. „Aștept ca președintele să susțină descentralizarea României. Pentru că limitele centralismului se văd de multă vreme”

    Adresati-va cu incredere guvernului si parlamentului Romaniei, ei raspund, mai putin presedintele.

    „….președintele să nu uite promisiunea de a susține construirea austrăzilor din partea de est a țării, în principal a autostrăzii A8, Iași-Târgu Mureș. A promulgat și o lege în acest sens. A trecut un an și nu s-a întâmplat nimic”

    Adresati-va cu incredere guvernului si parlamentului Romaniei, ei raspund, mai putin presedintele.

    „Avem nevoie de o administrație mai suplă, mai aproape de cetățeni, mai eficientă. O administrație în care multe decizii să se ia nu la București, ci în regiunile României.”

    Adresati-va cu incredere guvernului si parlamentului Romaniei, ei raspund, mai putin presedintele.

    „Nu-mi face plăcere, dar o voi face”

    Votul nu este nici o placere si nici o corvoada. este un drept pe care fiecare el are. Abordari de genul
    „Suntem iarăși în situația de a alege „răul cel mai mic”. Iohannis sau Dăncilă”

    Nu ati inteles absolut nimic si nici nu voi pierde pierde timpul sa va explic respectiv il citezi pe fostul presedinte Constantinescu:

    „România este în acest moment ţara unei şanse unice. Singurii care nu-şi dau seama sunt chiar românii”

    • Va impartasesc opiniile.
      Foarte potrivita, situatiei noastre actuale, si fraza presedintelui Consatantinescu, pe care nu o stiam, iar de acum nu o s-o uit, desi sper sa nu mai fie de actualitate data viitoare.
      Se pare, deci, ca „iar” a venit momentul sa invatam din repetarea istoriei, daca nu mai dorim, tocmai, ca ea sa se repete in aspectele sale mai putin glorioase pentru noi.
      Nu stiu care, dintre mentalitate, orgoliu, obisnuinte (metehne) sau nestiinta, ne impiedica sa judecam, cu luciditate, oameni si situatii, asa cum sunt ele, concret, aici si acum? Inca ne raportam mai degraba la scenariile pe care ni le-am fabricat, sau care ni s-au insuflat, prin repetare sistematica, decat simplei realitati! Poate, pentru ca fiind chiar „simpla”, realitatea e greu de acceptat, fara sa ne victimizam sau sa ne etalam talentele anticipative, a-tot-stiutoare sau conspirationiste ?
      In orice caz, in opinia mea, idea ca „mvai, e insuportabil ca iar avem de ales raul cel mai mic” este, nu doar paguboasa, ci de-a dreptul stupida. Cum ar fi, tehnic, posibil, ca cei 2 candidati din turul 2 al alegerilor prezidentiale sa fie, evrika!, singurii „cei mai buni” pentru FIECARE din cele cateva milioane de alegatori?
      No, hai la vot si lasa fitele! Alege normalitatea, ca e mai sanatos! Simplu.
      ,

    • Dacă revedeți textul meu, puteți repede observa că am pus între ghilimele formula „răul cel mai mic”.

      În privința rolului președintelui, vedeți articolul 80 (2) din Constituției României:
      „Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.” Pe înțeles, când guvernul nu respectă legea, președintele are datoria de a interveni, de a atrage atenția, altfel spus de a veghea „una funcţionare a autorităţilor publice”. Dau ca exemplu legea nr. 291/2018, privind construirea autostrăzii A8, lege care a fost „fentată” de guvernul Dăncilă de un an de zile încoace, iar președintele Iohannis nu a mai intervenit în niciun fel. Asta îi cerem, să vegheze la respectarea legii, nu altceva.

      • Cu alte cuvinte, presedintele este paznic la oi insa fara bata. Cam asa se poate interpreta articolul din constitutie care oricum nu spune absolut nimic, un articol inutil si fara sens.
        Si cum poate „veghea” presedintele technic vorbind si cum ar putea interveni, nu intelegeti ca toate aceste fornulari stufoase nu fac doi bani si sunt fara finalitate ?
        Presedintele isi poate impune, cu toate ca termenul este impropiu, ideile numai cu un guvern si parlament care impartasesc aceleasi idei si valori. De 15 ani !!! acest lucru nu a fost posibil, acum cu bine spune domnul Constantinescu, Romania are o sansa unica ca in sfarsit presedintele guvernul si parlamentul sa traga de acelasi capat de sfoara, oare inteleg romanii acesta necesitate ?

      • Nu se poate construi o autostrada pentru cele 7.500 de masini pe zi de la Poiana Largului. Iar daca tinem seama ca pe viaductul de la Poiana Largului se suprapune si DN Vatra-Dornei – Piatra-Neamt, foarte probabil sunt doar 4.000 de masini pe zi la Petru-Voda. Pentru 4.000 de masini pe zi ajunge o singura banda pe sens, indiferent daca o lege fantezista spune altfel.

        Ar trebui inceput cu obiective mai realiste, de exemplu o centura de sud pentru Pascani, intre Ruginoasa si Boureni (E-85) ca sa nu mai ocoleasca iarna TIR-urile pe la Castelul de Apa. Se poate face acea centura cu sensuri separate si doua benzi pe fiecare sens, dar nu in regim juridic de autostrada, astfel incat sa poata fi folosita si de „non-motorway traffic”. Dupa ce vedem construit acel pod urias peste Siret si peste triajul CFR, mai putem discuta si despre alte tronsoane. Cam atat se poate face pana prin 2035. Intre Tg.Neamt si Ditrau, nicio sansa de construit ceva mai devreme de 2050.

        • @Harald.
          Măi Haralde, te credeam mai serios. Pe bune.
          Păi (limitat la cunoștințele mele outdated), pe lumea asta, există o singură autostradă construită ptr.automobile: Miami-Florida Keys….. Restul, all of them, transport mărfuri, dezvoltare, military purposes….. Automobile, turism pe un cinstit loc 3.
          Moldovenii au 100% dreptate. Autostrada trebuie să constituie un accelerator ptr.business, investiții.

          • @JB – atunci construiește tu o autostradă pentru 500 de camioane pe zi, că nu cred că sunt mai multe la Petru Vodă :)

          • JB, cel mai bine e sa facem o poteca cu doua benzi pe sens peste Ceahlău și economisim și alea 500 de camioane. Aducem niște șerpași ca sunt mai ieftini. Pentru o vreme, căci fără autostrăzi spre vest, Moldova va fi încă și mai ocolită de investitori, iar din șoseaua pe la Petru Vodă om face in curând autostrada “numai dus”. De ce sa creăm condiții sa ajungă in viitor marfa din Moldova in Franța mai rapid decât aia din Kazahstan?!

            • @Hantzy – de la tine aveam pretenții mai mari. Hai mai bine să începem cu o șosea de centură la Toplița și Borsec (să zicem între Ciobotani și Corbu). Acolo ajunge o singură bandă pe sens, la fel ca Vâlcele – Apahida, care e oricum mereu goală. Camioanele sunt oricum limitate la 90 km/h, deci nu le afectează cu nimic faptul că nu e autostradă.

              Acei 50 km cu o singură bandă pe sens pot fi realizați cu cel mult 250 – 300 mil.euro, mult mai ieftin decât cei 6 mld.euro pentru toată autostrada A8. Iar când ai să economisești o oră din timpul de tranzit între Iași și Tg.Mureș prin simplul fapt că nu mai treci prin Borsec și prin Toplița, vedem care ar fi următoarea etapă.

            • @Hantzy
              Ai dreptate….. Se vede treaba că unii trăiesc cu impresia că rolul autostrăzilor e să descongestioneze un trafic, devenit, de coșmar…. Sau că servesc turistului estival care iese, happy, direct pe plajă, un camion, două și that’s it..
              Probabil că așa gândesc si guvernanții. De aceea sunt așa de puține ieșiri pe A2.
              Era de înțeles acum 25-30 de ani. Dar astăzi?!?!

            • @JB – tot ești tu mare fan al Bruxelles-ului, ce-ar fi să cauți cele mai reduse cifre de trafic pentru care a finanțat vreodată Comisia Europeană construirea unei autostrăzi? Eventual ai putea să explici și etapele pentru obținerea finanțării europene, ca să fie clar pentru toată lumea în ce punct al procedurii se iau în calcul cifrele de trafic.

            • Harald , deci aveai pretenții mai mari de la mine?! Nu cumva e asta “comunicare patologica”?

              JB, dacă între doua vase, aflate unul la est și unul la vest singura comunicare este un tubușor ce ocolește munții pe la sud, evident ca debitul in orice sens nu poate fi spectaculos, iar in cel puțin unul dintre cele doua recipiente apa se împute. Dacă cineva solicita o legătură directă și adecvată ca mărime între cele doua vase, tocmai pentru a îmbunătăți debitul și a stimula schimburile, întotdeauna se va trezi vreun Păcală sa afirme ca pentru un debit precum cel actual nu merită o asemenea investiție.
              Apropierea de autostrăzi și noduri rutiere este unul dintre cele mai importante criterii in mediile de afaceri. Companiile nu ezită sa evidențieze acest fapt pe cărțile de vizita ale KAM sau pe site-ul propriu. Iar, spre deosebire de România unde structura șoselelor este una radială, in Germania ea are firma unei rețele cu artere nord – sud și est – vest. Tocmai acest fapt a asigurat menținerea unei dezvoltări cât mai uniforme pe întreg teritoriul. Chiar și in fosta DDR a crescut standardul de viața și, deși diferențele fata de vest încă sunt vizibile, se vorbește deja de renunțarea la taxa de solidaritate.

            • @Hantzy – poți să o încadrezi și la comunicare patologică, dacă ții neapărat. Dar cei 6 mld.euro pentru A8 nu ți-i dă nimeni înainte de a finaliza tronsoane ca Pitești – Sibiu sau Cluj – Borș. Cel puțin tu personal, nu știu de ce insiști să isterizezi lumea cu A8, în condițiile în care ai capacitatea de înțelegere necesară pentru a evalua niște priorități, asta era ideea cu pretențiile.

            • Harald, când acuzai pe alții de “comunicare patologica” nu te interesau motivele pentru care se considerau dezamăgiți de comentariile tale. De ce m-ar interesa acum pe mine?!
              Nu isterizez lumea, cel mult pe tine. Iar cel cu “maniera deliranta de exprimare” e un altul, nu eu.
              Când România nu absoarbe nici măcar un sfert din fondurile europene ce ii revin, consider absurd sa renunțe la a-și ameliora capacitatea in aceasta privința pe baza unor speculații. Nu exista nicio regula care să interzică dezvoltarea simultană a mai multor proiecte. Dar nu acesta fusese argumentul tău până acum, ci cel al traficului prea scăzut pentru a justifica o autostrada vest – est. Sau ăsta este planul B dictat de la Kremlin?

            • @Hantzy – nu știu care o fi planul B al Kremlinului, dar e destul de evident că tu și tovarășii tăi puneți umărul la planul A, o Uniune Europeană subordonată intereselor Rusiei. Ceea ce presupune (printre altele) existența a două state românești. Planul meu e mult mai simplu și l-am mai expus pe-aici, spre indignarea tovarășului @JB : dezmembrarea Rusiei, la 3-4 ani după înlocuirea lui Putin, însoțită sau chiar precedată de reunificarea Basarabiei cu România.

              Despre A8, poți răspunde și tu la întrebările pe care le evită @JB: (a) în ce punct al procedurii pentru obținerea finanțării europene se iau în calcul valorile de trafic? și (b) care sunt valorile minime de trafic pentru care Comisia Europeană a finanțat vreodată construirea unei autostrăzi?

            • @Harald
              Măi Haralde măi, tare îți mai place s-o iei pe câmpii, să divaghezi di granda.
              De unde reiese subordonarea UE față.de Rusia?!? De ce?!? Că a zis Trump ce-i venea la gură?!? Păi și el, personal, a fost acuzat exact de aceleași lucruri. Argumentele împotriva lui au aceeași valoare cu ale tale față de UE. Putin asta chiar îi subordonează pe toți?!? Nu mișcă nimic fără el?!? Să fim seriosi.
              Mă rog. Hai, mai spune-ne despre inutilitatea/prematuritatea autostrăzilor spre Moldova….

            • @JB – lasă poveștile cu Trump, că progresiștii tăi l-au acuzat de relații cu Rusia, nu altcineva. Ce-ar fi să scrii aici cu mânuța ta că ești suporterul reunificării Basarabiei cu România, dacă vrei să-ți dovedeșt buna credință ? :)

          • @Ursul Bruno – nu, stimate domn, în Ardeal A8 se va construi în sens invers. Până nu vezi tronsonul Tg.Mureș – Ditrău construit, nu are sens să speri la nimic între Ditrău și Tg.Neamț. Acum te las pe tine să spui dacă se va construi mai întâi Brașov – Tg.Mureș sau va avea prioritate Tg.Mureș – Ditrău :)

          • @Ursul Bruno – Ditrău e pe E578, între Toplița și Gheorgheni. Într-o viziune super-optimistă, autostrada ar urma să preia atât traficul de pe DN-15 (Tg.Mureș – Reghin – Toplița) cât și traficul de pe DN-13 (A,B) (Tg.Mureș – Praid – Gheorgheni). Numai că o mare parte din traficul spre Reghin nu ajunge deloc la Toplița, iar o mare parte din traficul spre Praid nu ajunge deloc la Gheorgheni.

            În concluzie, nici acolo (între Tg.Mureș și Ditrău) nu e destul trafic pentru o autostradă, iar Comisia Europeană n-o să aloce bani pentru așa ceva.

            • Aici nu cred că traficul actual e relevant. Traficul naval prin canalul Suez sau Panama era zero înainte de deschiderea acestora ( de la gâgă citire) dar asta nu înseamnă că nu sunt viabile economic. Legătura între Moldova și Ardeal, și în continuare cu Europa e destul de plauzibil că va fi mai utilă decât o spune traficul actual. Dar, evident că nu poți să ignori nici situația actuală nici prețul necesar ( deși aș avea o rezervă referitoare la estimarea de preț, provine dintr-o epocă de optimism, mai mult ca sigur e exagerată) așa că „cineva” trebuie să stea și să facă niște calcule: care sunt zonele unde trebuie deja autostradă ( nu circul în zonă dar din ce aud de la Iași pănă la E85 cam trebuie), ce localități pot fi ocolite cu avantaj maxim acum, unde ar prinde bine să se „blocheze” terenul pentru viitor, unde merită să faci deocamdată doar una din benzi etc. ( dacă vă e frică de ruși putem face și un pod ca să avem ce arunca în aer la nevoie :) dar vor fi destule) . Probabil că într-un număr de ani, n-am idee, 10, 20, 100 …. trebuie făcută. Sigur că sunt și alte priorități, deocamdată nu am fost în stare să străpungem nici un masiv montan, nici pe A1, nici pe A3, dar având în vedere că se pot eșalona lucrările pe un interval lung, se poate. Numai că pentru asta trebuie să începem să o gândim, și să o gândim pentru utilitatea ei, nu pentru alte scopuri ( propășierea firmei de construcții, absorbție sau victorie în alegeri). Se poate.

            • @Mihai Badici – navele plătesc niște taxe de tranzit pentru trecerea prin Suez sau Panama, deci cineva le-a finanțat bazându-se pe taxa de trecere pe care armatorul navei ar fi dispus să o plătească pentru a nu mai ocoli un continent întreg, taxă înmulțită cu numărul de nave estimat. Presupun că traficul naval existent era cunoscut, se știa câte nave ajung în diverse porturi și de unde vin.

              În cazul A8, nu veți lua taxe de trecere nici de la 500 de camioane pe zi la început, nici de la 5.000 de camioane pe zi după 10 ani, care să ducă la încasarea unor sume comparabile cu costul autostrăzii. M6 Toll în UK ia taxe de la 55.000 de mașini pe zi, dar ar avea nevoie de 75.000 pe mașini pe zi pentru break even. Asta în condițiile în care relieful de lângă Birmingham nu e montan, nu a fost nevoie de viaducte și tuneluri. În România nici Comarnic – Brașov nu poate supraviețui din taxe, cu-atât mai puțin A8.

              Separat de asta, chiar credeți că se renunță la Pitești – Sibiu, se renunță la Cluj – Borș, se renunță la Comarnic – Brașov și la Brașov – Tg.Mureș, se renunță la Ploiești – Focșani, toate astea de dragul Ditrău – Tg.Neamț? România nu a construit 1.000 km de autostrăzi în ultimii 50 de ani. Chiar dacă ar construi 1.000 km în următorii 25 de ani, în acești 1.000 km sigur nu încape și Ditrău – Tg.Neamț. Ar fi excelent dacă până în 2050 se construiește măcar podul de peste Prut de la Ungheni, centura de nord pentru Iași, tronsonul Iași – Tg.Frumos și centura de sud pentru Tg.Frumos, dar toate astea deja se duc spre 100 km și e greu de imaginat că vor fi deschise pentru trafic în 2050.

      • D-le Dobrincu,
        bănuiesc că și dvs.ati înțeles că in Ro. „a veghea, a media” înseamnă f.mult atunci când puterea executivă, reală/Guvr., este la un ison cu președintele. Dar „a veghea, a media” înseamnă f.aproape de zero atunci când Guvr.e ostil. Dar manifestarea practică a celor 2 verbe invocate aici poate duce, cu ușurință, la interpretări in registrul conflictului constituțional ce duce la suspendări fără o bază reală, la îngrădirea prerogativelor quasi-explicite ale funcției. Constituția Ro.nu e chiar prost croită dar nicio prevedere legală nu poate limita reaua credință, sabotajul, etc. Am avut exemple gârlă anii aceștia.

  6. Problema este pusa gresit: Iohannis sau un reprezentant al faradelegii psdiste . Asa se pune corect problema daca nu suntem psdisti
    Unde gresesc?
    Astept foarte curios sa ma contrazica careva.

    • E ok, vin și eu să întreb pe cine reprezintă Iohannis? Eu zic că ar fi cam din filmul cu ”Somnul de veci”, Vacanța mare, ”De ce m-ați luat de lîngă boi / De ce m-ați luat de-acasă!” (dă Cojbuc), ”Sînt timid, dar mă tratez!” ( regizor Pierre Richard, comedie.). E răul cel mic, deși are 1,80m și tragedia este că nu reprezintă pe nimeni. Pentru a doua oară trebuie să iasă prezidente pentru că nu s-a găsit unu’ mai prost ca el, adică dintre toți proștii serviciile zic că el e cel mai deștept și d-aia a ajuns să se bată cu Dăncilă, care este evident superioară lu’ Barna sau Paleologu, că d-aia doamna Vio a ajuns în finală, pă caz de inteligență și nu altfel.

    • Unde gresesti? Zau?

      Era miercuri, 16 oct 2018 . La Bruxelles avea loc prima sedinta informala a Consiliului European, unde liderii europeni au purtat discutii despre Brexit. Mai putin un … lider. Iohanis!
      Care Iohanis era la Pompei in vizita!!!
      A ajuns la Bruxelles a 2a zi, joi 17 …..

  7. Si dai, si da-i… si militeaza degeaba si fara niciun rezultat concret vreodata – doar asa, ca sa nu cumva sa va faceti de ras simbolul heraldic, …cu tenacitate!
    Intrebarea e cum de va permiteti sa vorbiti in numele MOLDOVENILOR, cine v-a permis si cu ce ocazie?
    Ca unii de prin neamtz, ori din suceava (mai putini, de mom ce ei se vor conecta candva prin la nord, prin colomeeia, la autostrada spre buda) v-ar sustine DEMERSURILE iar ca unii v-ar promite si Luna de pe cer pentru niste voturi, nu va da niciun DREPT!
    Daca pentru aia din vaslui si botosani nu prea conteaza, nici pentru cei de peste Prut, iar cei din Bacau, Galati si Vrancea va sunt impotriva, e clar ca voi urmariti cu totul altceva. Ce?
    Intrebarea principala ramane desigur aceesi: cum va permiteti, cu ce DREPT vorbiti in numele MOLDOVEI si al moldovenilor cand sunteti clar nesemnificativi in masa celor peste 7 milioane de moldoveni din regiune?
    (din fundaturile si vagaunile unde v-a aruncat istoria si geografia, nu aveti nicio justificare – nici macar cat a celor din rep.moldova! – ca sa vorbiti pentru MOLDOVA in numele moldovenilor, deoarece nimeni nu v-a dat dreptul acesta, chiar daca unii se fac ca va asculta din motive electorale, deoarece ASTA se obtine POLITIC si eventual DEMOCRATIC. Adica, trebuie sa-i aduci pe restul la ascultare in vreun fel, pasnic ori folosind forta, negociind si administrand, ca sa obtii un larg consens, si sa nu pari cel mult un clovn salbaticit prin pustietati/ labirituri…
    NU are nicio importanta cine iese presedinte!
    … de moment ce maine, ca si poimaine, raspoimaine toate care va fac sa existati inca, in fundatura voastra fara viitor, ca sa va dati drept moldoveni, va vin pe Culoarul Siretului.
    (adica, toate drumurile voastre la mare si in capitala trec pe acolo, in proportii inspaimantatoare toate marfurile, materiiile prime si materiale va vin pe acolo combustibilii si gazele, electricitatea si papa, pana si aeroportul il puteti folosi gratie celor din bacau si voi ignorati toate astea militand la ordin, pentru CE?!

    • N-am reținut din comentariul dvs. decât că vă deranjează exprimarea unor opinii din perspectivă regională. Ar trebui să vă obișnuiți cu libertatea de exprimare și cu pluralitatea opiniilor.

      • Dincolo de maniera deliranta de comunicare :) omul are si el dreptatea lui: singurul drum din Moldova care are ceva trafic e DN-2 / E-85, cel de pe valea Siretului. Nu suficient azi pentru o autostrada, dar cu ceva sanse in urmatorii 30 de ani. Deci A7 Ploiesti – Bacau – Pascani poate fi realizata mai devreme decat A8.

        • Dle Harald, există trafic intens cel puțin pe o bună parte a traseului viitoarei autostrăzi A8, Iași-Târgu Mureș. Spre exemplu, pe E 85, pe distanța Iași-Târgu Frumos traficul era de peste 15.000 de mașini/zi în urmă cu câțiva ani. Între timp traficul a crescut, pe aceeași distanță apropiindu-se de 20.000 de mașini/zi. Redau mai jos un link la o hartă în care apar drumurile principale și traficul. Puteți vedea acolo și care sunt trecerile peste munți. În mai mult trecători care leagă Moldova de Ardeal apar cifre importante. O autostradă peste Carpți ar face ca multe, probabil cele mai multe, din aceste mașini să prefere ruta rapidă și sigură. Repet, autostrada nu e pentru plimbare cu mașina, ci pentru dezvoltare, pentru scoaterea unei mari regiuni din dezvoltare.

          Iată linkul menționat: http://www.miscareamoldova.ro/infrastructura/

          • @Dorin Dobrincu – harta aceea mai rău vă subminează cauza :) ar fi de preferat să n-o mai arătați și la alții. Pe tronsonul Iași – Tg.Frumos există într-adevăr până la 22.000 de mașini pe zi, cu 50% mai mult decât pe harta dvs, dar acolo se cumulează atât traficul de pe E-58 spre Hârlău, Botoșani și Dorohoi, cât și traficul de pe E-583 spre Castelul de Apă (Săbăoani), Roman și Bacău. Ambele direcții n-au nicio treabă cu traficul spre Ardeal.

            În afară de centura de sud pentru Pașcani, acela e într-adevăr singurul tronson pe care ar merita construit ceva înainte de 2035. Dar și acolo, tronsonul Lețcani – Vânători ar fi mult mai important decât Lețcani – Tg.Frumos. Insistați mai bine pentru Lețcani – Vânători, astfel încât să poată fi scos din oraș traficul de camioane spre Sculeni. După ce vedem construit tronsonul Lețcani – Vânători, mai discutăm. Adică tot prin 2035.

            • Dle Harald, Ceea ce nu vreți dvs. să înțelegeți e simplu de observat pentru noi, cei care susținem proiectul A8: că pentru dezvoltare este nevoie de o austradă din Moldova spre Ardeal, iar de acolo spre Europa centrală și de vest. Traficul care astăzi e pe diferite șosele sinuoase ar merge în bună măsură spre autostradă. Frâna distanței s-ar atenua semnificativ dacă ar exista autostradă. Repet, pentru dezvoltare, nu pentru turism estival.

            • @Dorin Dobrincu – nu a constestat nimeni utilitatea unei autostrăzi sau superioritatea ei în raport cu orice alte categorii de drumuri. Ceea ce nu vreți dvs să înțelegeți este că autostrada respectivă nu e gratis, nu e singura necesară în România și nici nu e prioritatea zero a țării. Nu știu de ce faceți asta și nici nu mă interesează, poate avea dreptate @Dragos Hunt, poate încercați să isterizați moldovenii împotriva Bucureștiului pentru a promova un moldovenism cu mare trecere la Chișinău, sprijinit și de Moscova. În condițiile astea, mult succes, ce pot să vă spun?

            • @Dorin Dobrincu – poate dvs sunteți de bună credință, dar când postacii consacrați ai Berlinului se activează în sprijinul dvs, poate ar fi cazul să vă puneți unele întrebări. Dată fiind politica regimului Merkel față de interesele Rusiei în R.Moldova.

            • Dle Harald, Care este „prioritatea zero a țării”? Aș fi curios să aflu. Până atunci, este o prioritatea legarea regiunilor mari ale țării? Legarea Moldovei de Transilvania, prin A8, nu este o prioritate? Aș aprecia dacă nu i-ați insulta pe moldoveni infantilizându-i. Nu îi isterizează nimeni pe oamenii din Moldova, doar că tot mai mulți s-au săturat să le stabilească alții prioritățile, care stau bine-mersi în alte locuri. Apropo, dvs. știți cine sunt eu. În ceea ce mă privește, vorbesc cu un nickname, din câte văd. Ca să înțelegem cum ne poziționăm, unde locuiți, în județ sau în ce regiune?

            • @Dorin Dobrincu – județul în care locuiesc se numește Nottinghamshire, iar regiunea se numește East Midlands. Dar dacă nu v-ați lăsa dus de orgoliu și ați încerca să citiți și mai ales să înțelegeți ceea ce scriu, ar fi trebuit să ajungeți la concluzia că știu suspect de multe detalii despre traseul Iași – Tg.Mureș :)

              Nu știu care e prioritatea zero a țării în materie de autostrăzi și nici nu intenționez să interferez în vreun fel cu asta, atât timp cât Putin e încă la Kremlin și Merkel la Berlin. Dar dacă aș stabili-o eu, ar fi Pitești – Sibiu. Pentru Moldova se pot face lucruri mult mai adevărate, atât pentru cea dintre Siret și Prut, cât și pentru cea dintre Prut și Nistru. Dar despre asta o să discutăm peste vreo 10 ani, cel mai devreme. Nu vă faceți griji, nu se apucă nimeni de construit A8 până atunci :)

          • @Dorin Dobrincu – presupunând că obțineți autostrada respectivă fără niciun efort din partea României, presupunând că o construiește integral Comisia Europeană, că suportă 100% costurile și că v-o predă ”la cheie”, începând de a doua zi nu există nici măcar banii pentru cheltuielile de exploatare, atât de redus e traficul. La fel cum dvs nu locuiți într-un conac de 25 de camere pentru că nu puteți suporta costurile cu întreținerea lui, tot așa nici România nu poate întreține o autostradă ca A8, la nivelul de dezvoltare al regiunii dintre valea Siretului și valea Mureșului.

            • Harald, tocmai că ne facem griji că nimeni nu vrea să construiască A8. Asociațiile proautostradă au apărut pentru că guvernanții – și partidele de unde se recrutează aceștia – nu au făcut și nu fac nimic concret. Susținem dezvoltarea aici, nu în altă parte. Știm ce e cel mai bine pentru noi.

            • @Dorin Dobrincu – nu e foarte clar ce înțelegeți prin ”noi”. Vă referiți la promotorii intereselor Rusiei în toată Moldova, adică de ambele părți ale Prutului? Nu vă interesează durata efectivă a traseului Iași – Tg.Mureș, nu vă interesează o șosea de centură la Pașcani, nu vă interesează nici centura de la Borsec + Toplița, ba chiar se dovedește din comentarii că nu dispuneți nici măcar de cunoștințe rudimentare despre drumurile din zona respectivă, deci nu circulați pe-acolo.

              Și-atunci, ce e mai bine pentru acești ”noi”? O autostradă de 300 de kilometri și 6 mld.euro, special dedicată BTR-urilor rusești, ca să aibă cu ce amenința Rogozin? Sau 7 milioane de moldoveni isterizați împotriva Bucureștiului de lipsa unei autostrăzi fanteziste?

            • Harald, inducerea ideii că această autosrtradă ar servi intereselor rusești este pur și simplu nedemnă. Este un procedeu foarte vechi, utilizat de toți cei care, trăind în altă parte, știu ce e mai bine pentru moldoveni. Oricum, cu superbia ascunsă în spatele unui nickname e inutil de „dialogat”.

      • @Dorin Dobrincu – deocamdată n-ați oferit nici măcar un singur argument tehnic sau economic în sprijinul viabilității A8. Până și din cele 4.000 de mașini pe zi pe care vi le-am acordat la Petru Vodă apar numai 2.289 pe harta dvs. Iar despre asocierea dvs cu postacii Berlinului n-ați comentat în niciun fel. Dar e și tăcerea un răspuns.

        De asta nu aveți argumente pentru A8, pentru că nu știți numele meu real și CNP-ul? :)

        • Harald, asocierea cu nu știu ce postaci, pe care o sugerați cu mândrie, este pur și simplu o gogomănie, dacă nu cumva o ticăloșie. Probabil de la un troll nici nu trebuie să mă aștept la altceva.

          • @Dorin Dobrincu – în maniera asta a procedat și Hillary Clinton, dar n-a ajutat-o cu nimic :) Până la urmă, Obama a ridicat mingile la fileu Rusiei, atât în privința Ucrainei, cât și în privința Siriei. Dar Obama era the good guy, iar Trump e cel vândut Rusiei, așa e? :)

  8. Nu s-a observat ca intreaga campanie de victimizare a Veoricai a avut drept scop sa anuleze spusele presedintelui ca Veorica este nefrecventabila fiind reprezentata nei gasi de interlopi totalitari? El nu a facut-o proasta proasta. In cadrul acestui scenariu de victimizare a facut-o Manda. Intelegeti cum s-a jucat ? Sa nu votam o proasta adica nu sa nu votam antimafie
    Victoria lui Iohannis nu trbuie privita in registrul unei victorii contra unui personaj jalnic ci impotriva clanului de mafioti-interlppi care incearca sa ne ocupe tara si apoi s-o trimita in stepa ruseasca.

  9. Ca pensionar ar trebui s-o votez pe d-na Dancita care mi-a mai pus ceva bani la pensie!In calitate de consultant independent – dezvoltare industriala, nu pot sa o votez deoarece propunerea unui ,,proiect de tara” cu obiectivul reindustrializarii (care sa-mi pastreze integralitatea pensiei) a fost ignorat de d-na P.Ministru si Guvern!
    Pe Johaniss care a promis de trei ani un proiect de tara care s-a dezumflat deja, sa-l votez ca ,,raul mijlociu”?Fiindca nu este raul cel mic, deoarece si Presedentia mi-a refuzat evaluarea si promovarea aceluiasi proiect de tara.In concluzie,votul pare sa nu aiba nici o ratiune pentru mine.
    Asa ca nu cred ca ma voi duca la vot, urmind ca eventual sa faca diferenta dintre cei doi, votul meu neexprimat…

      • Stimate,
        Ion Adrian,

        Ca analist si constructor de proiecte de tara – pentru mine dreapta politica si stinga politica incapabile sa discearna tehnicile si necesitatea dezvoltarii industriale nu se deosebesc valoric, ca stiinta economica.De apropape un deceniu, le propun ambelor evaluarea si promovarea unui proiect de tara cu obiectivul reindustrialzarii, fara rezultat.Dreapta lui Basescu – Boc a taiat salarii si pensii, a creat datorie externa si a imprumutat de la FMI 20 de miliarde de euro fara proiecte de dezvoltare, iar stinga a crescut datoria externa cam cu aceeasi SUMA!Pagubele sint egale, cu diferenta culorii politice!Diferenta este mai mult de nuanta…

  10. Parerea mea e ca ar trebui sa incurajati mistretzii din iasi sa va ocoleasca, pe viitor, deoarece nu sunt deloc reprezentativ pentru Moldova si moldoveni, de nicio culoare si de pe niciun mal – pana si numele ii da de GOL, pe linga faptul ca incearca din rasputeri sa raspandeasca Buda&Pesta porcina pedaland pe un soi de Moldovenism maimutarind Transilvanismul (alaturi de tot felul de patriotisme locale mai dihai ca oltenismele postceausiste)
    (cred ca e clar ce hram poarta si ce fac de fapt aia din asociatia lor de muisti platiti de rusi direct si prin intermediar in frunte cu ORBAN si acolitii lui = pushcar iashii Fenechiu&Pinalti, viitorul puscarias Nazare si fostul primar push car iashi, toti din iashi!
    Daca va mai amintiti rominashu ORBAN a inventat autorstradaMuiCUResurSelepuli exe vreo comanda data de cineva – oricum ar fi, de atunci pana azi handicapatii din iashi, multi dintre ei viitori push car iashi, nu au reusit sa traga nici macar un pod ordinar la UNGHENI/ sau in oricare alta parte, ceea ce ar fi extrem de curios/ contradictoriu daca n-ar fi ceea ce sunt de fapt…
    https://www.youtube.com/watch?v=Mp28Ep-tX2Q
    Eu NU inteleg ce ar putea sa faca moldovenii cu o autostrada fara cap si coada, de nicaieri spre nicaieri, care nu va fi gata nici intr-o suta de ani, cand MEDIUL in care ei exista se schimba de la an la an?
    (ce trafic avea Aeroportul din Iasi cu nici zece ani in urma si ce trafic are azi?)
    Poate ca peste 100 de ani nici nu va mai fi nevoie de AUTOSTRAZI!
    „Și în țările vest-europene proiectele montane durează 10-20-30 de ani.” *Iar Germania-Austria-ELVETIA sunt tari dezvoltate si nu putem vorbi de lipsa fondurilor alocate, ori a fortei de mc calificata, experienta si tehnologie, ci despre cat de reprede se USUCA betoanele turnate si in cat timp REAL se pot fabrica, eventual transporta, respectivele consumabile” DEDICATE fiecarei etape si lucrari de pe teren.
    *(domnul inginer scrie pe contributors.ro ca pentru Valea Prahovei dureaza aprox 25 de ani, dar puteti sa-l intrebati si despre hauHAUUUtostrada in discutie)
    Eu va aduc aminte ca si Catedrala Nationala” a fost Decretata a se realiza tot printr-o LEGE, pe vremea lui Carol 1, in urma cu mai bine de 130 de ani, fiind identificata si sursa fondurilor necesare pentru a fi realizata (deoarece UE nu exista, probabil din monopolurile statului), si iata cum…, abia acum, Luci vederii noastre.
    Cat despre acest PARLAMENT, succesor al celorlalte (a rusinii”, penalilor, samd), e inutil sa va aduc aminte de cata incredere se bucura in randuL populatiilor (nu a cetatenilor statului, sa ne intelegem) si despre cat de REPREZENTATIV este EL fiind ales de o minoritate de vreo 4 legislaturi la rand?

    Iar acum sa vorbim despre cum deranjeaza RUSIA apropierea infrastructurilor ADEVARATE ale UE de granitele sale – cand Rusia se invecineaza cu cine vrea EA -, de spatiul sau economic EXCLUSIV!?
    (adica, nu vorbim despre infrastructura VIRTUALA a specialistilor in calculatoare!
    Pai, deranjeaza, deoarece asta inseamna fluxuri mari de marfuri si bani care se misca, micsorandu-i spatiul vital, redeschiderea unor vechi rute comerciale **, o libera circulatie a marfurilor si oamenilor la o SCARA fara precedent, implicit o pierdere consistenta de bani si CTRL asupra populatiilor si teritoriilor aservite in saracie.
    Si ce va face RUSIA ca sa impiedice aceasta?
    Rusia va incerca prin toate mijloacele sa impiedice aceasta APROPIERE, sabotand din interior, influentand deciziile institutiilor statului roman, multiplu membru, ca SRI si Parlament, folosind bani si Agentzii de… „influentzare.
    Dar nimic nu e mai inspaimantatoare decat ura cu care avortonul statal detinut de catre Haita de partid si de stat, ca un Detzinut, isi saboteaza cu MAXIMA PERVERSITATE propriul Teritoriu. Sado-msochismul e doar o deviatie psihica, nebunia si ura fara sens sunt altceva, insa ambele trebuie sa intre in atentia specialistilor, ca si factorii care au dus la declansarea acestor dezordini mintale grave; daca nu cumva e vorba despre actiunea de CORUPERE folosind bani si alte AVANTAJE pentru a plati pe cei cu putere de decizie, a decidentilor in diverse aspecte cheie care intereseaza RUSIA.
    **(vezi Culoarul Stategic dintre mari pe care a aparut insasi MOLDOVA, la controlul caruia nu vrea sa renunte, RUSIA, din 1940 pana azi, deoarece inca nu si-a mutat gandul de la UCRAINA toata)
    Iar asta fu versunea Hard a situatiei de fapt. Cu referire la TRADARE si tradatori concreti care pot fi si identificati, ca si agentii de influenta, care lucreaza pentru rusi, platiti eventual prin diversi intermediari austroungari care scot profituri colosale din gaze si petrol rusesc.
    Activitatile de lobby sunt NORMALE si probabil ?reglementate in ROMANIA, nu sunt tot una cu alte activitati specifice agentiilor de spionaj de care ar fi trebuit sa se ocupe serviciile voastre de ELITA daca ar avea capacitatea, puterea si inteligenta necesara, si nu ar fi castrate de la infiintare supuse politicienilor corupti si tradatori, daca nu manipulati de fitecine, de orice secretzel agent MULTIPLU in cea mai saraca si plina de humor tzara din EUROPA.

    (dupa toate astea, credeti ca unu cu buna credita, cel mult un idiot util cu ceva BUN SIMT in dotare s-ar fi comportat ca porcovanul asta propagandist, care militeaza al ordin, mai mult ca sigur PLATIT – de ce nu va schimbati totusi caracterul PLATFORMEI, ca unii militeaza in draci pe aici pentru tot felul ca cacaturi si cacatzi cu shapcalie?

    • Amice, poți să scrii argumentat, fără înjurături? Și poți să-ți asumi identitatea? Altfel înseamnă că ești un troll provocator și atât.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dorin Dobrincu
Dorin Dobrincu
Istoric, cercetător la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iași, Academia Română – Filiala Iași (din 1995). Domeniile principale de interes sunt istoria politică, socială și religioasă a României contemporane, editarea surselor istoriei contemporane și istoria regională. A fost director general al Arhivelor Naționale ale României (2007-2012). Este membru fondator al Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro