joi, martie 28, 2024

Jaf la CFR Marfa. Despre 3 milioane de euro spaga si caile noastre ferate (UPDATE 4)

“CFR Marfa avea in 1989 circa 100.000 de vagoane, acum mai are vreo 36.000”. Aceasta era replica si informatie- cheie cu care Gruia Stoica    si-a inceput pledoaria, contrazicandu-ma in direct la Televiziunea Romana, atunci cand spuneam ca in compania de stat domneste haosul si ca nu exista un inventar complet al patrimoniului. De cand spuneam aceste lucruri au trecut niste luni, compania se duce spre faliment si un scandal referitor la o spaga fabuloasa, care ar fi de 3.000.000 de euro, a izbucnit din neant, implicandu-l pe Gruia Stoica, acesta fiind retinut, incatusat si dus in fata procurorilor.

Care e miza? Unul dintre cele doua-trei contracte “babane” in care se mai agata CFR Marfa, compania care acum se indreapta spre dezastru in urma privatizarii catastrofale conduse de Secretarul de Stat Ghibu, care daca va intrebati pe unde mai este – este presedintele consiliului de administratie la ROMATSA. Da,acea ROMATSA despre care a vuit Romania. El este omul in mana caruia a incaput demisia directorului Aleodor Francu, in urma catastrofei aviatice recente.

Povestea completa a CFR Marfa am scris-o deja, pana m-au durut palmele :

–       Am scris despre privatizarea CFR Marfa  la inceput aici.

–       Pe larg despre Gruia Stoica am scris aici (inclusiv cu episodul 2 al privatizarii)

–       Exista si o resursa externa articolelor mele, Romania Te Iubesc de la Pro TV care merita toata atentia

De ce s-a intamplat acest lucru taman acum? Pe de o parte, pentru ca subiectul CFR Marfa a fost ridicat la nivelul CSAT-ului de doua ori (o data in instructarea unor conditionalitati la privatizare si a doua ora, in mod esuat, in tentativa Palatului Victoria de a pune “cartoful incins” cu privatizarea pe masa Cotrocenilor). Pentru cei care sunt familiarizati cu procedurile obisnuite, se instituie o monitorizare speciala in astfel de cazuri – monitorizare care a rezultat in “valorificarea” interceptarilor telefonice de catre procurori. Pe de alta parte, arestarea s-a petrecut acum pentru ca astfel de cazuri risca sa ramana fara temei legal incepand de sambata – cititi argumentatiile legate de modificarile Codului Penal, ele exced cadrului acestui articol. Singurul lucru demn de mentionat ar fi urmatorul: daca monitorizarea ar fi continuat, ar fi devenit inutila in momentul in care unul dintre participanti ar fi fost informati ca ea este in curs.

De ce este cruciala aceasta poveste? Pentru ca la pierderea contractului cu o alta societate de stat, Conpet, CFR Marfa a incasat din partea GFR-ului o lovitura foarte grea, din care inca nu si-a revenit. Castigarea unui al doilea contract de catre Grupul Feroviar Roman si la Complexul Energetic Oltenia ar fi insemnat pierderi masive pentru CFR Marfa, in conditiile in care oricum, vorbim de o firma aflata in pragul colapsului.

Un analist financiar strain a analizat la un anume moment dat situatia grupului GFR si a ajuns la concluzia ca “a stiut exact cum sa se foloseasca de slabiciunile companiei de stat (n.a. adica sa o tepuiasca), atragand intre timp oameni-cheie de la principalul competitor de stat”. Nu e intamplator ca avem fosti oameni-cheie din CFR Marfa sunt acum oameni-cheie in GFR. Nu e intamplator nici ca GFR seamana (inclusiv ca denumire) cu CFR. Singurul loc unde nu seamana? CFR-ul cu toti puii sunt in piedere constanta, an de an, GFR-ul este foarte profitabil.

Ar trebui inventariate problemele prezente, ale companiei de stat:

1. Pozitia competitiva a CFR Marfa

Board-ul companiei a fost dat de cateva ori peste cap. Instabilitatea manageriala a insemnat pierderea unor contracte importante, intr-un sector in care gigantul de stat are picioare de lut si privatii se misca profitabil. Daca cele trei – patru contracte pe care CFR-ul le mai are, indeosebi cu alte companii mari de stat, dispar, se va ingropa definitiv si CFR Marfa.

2. Pierderile colosale inghitite de contribuabil

Evident, un numar de 8.411 salariati sunt acolo pentru ca pierderile pe 2012 sa fie de 405 milioane de lei noi, adica 90 de milioane de euro. Ganditi-va ca a aduce aceasta companie si inca doi-trei mamuti pe linia de plutire ar insemna sa nu mai trebuiasca sa majoram pretul la carburanti.

3. Transparenta romaneasca- rezultatul atac cerebral

Veti gasi aici pagina la care ar fi trebuit sa accesati transparent criteriile pentru board-ul CFR Marfa. De fapt, pagina nu poate fi accesata. Managerul general al CFR Marfa, un manager adus din sectorul privat a facut atac cerebral in urma descinderii DNA in companie. Presiunile la care a fost supus par a-l fi doborat. Si anteriorul director a fost doborat, la fel si Lucian Isar, cel care are pe blog un foileton referitor la matrapazlacurile din sistemul feroviar. Parerea lui e importanta, chiar daca foarte evaziva, aici (e mai clar pe blog):

„Presiunile au fost de la cereri pentru anumite persoane să fie puse sau menţinute în anumite poziţii sau cereri ca anumite departamente să fie mutate la nivel de minister, din punct de vedere al operaţiunilor, au fost numeroase situaţii în care au existat cerinţe de a face lucruri sau ca anumite persoane să se ocupe de anumite lucruri. Ultima găselniţă pentru fondurile europene era ca CFR să semneze delegarea anumitor autorităţi către o unitate din minister, lucru pe care noi nu l-am acceptat pentru că nu aveam în acel moment toate opiniile legale să vedem dacă putem face acest lucru”.

4. Refuzul sistematic al unui audit

Intr-o actiune tinereasca si haiduceasca, am insistat in 2008 pentru un audit informal al unei firme de contabilitate de top in bilantul CFR Marfa si al CFR Calatori. Desi o actiune partiala, au rezultat lucruri halucinante. Declaratia sefului de audit care a condus misiunea a fost ca “in experienta lui de 20 de ani nu a mai vazut asa o contabilitate”. A rezultat ca cel putin 15-20%  dintre terenurile companiei nu erau intabulate cum trebuie si ca existau probleme continue fata de “spargerea” companiei din 1998. Chiar zgarierea cu o unghie, pe la suprafata lucrurilor, conduce la ideea unor infractiuni din sfera penalului, motiv pentru care orice guvernare se pazeste cat poate de orice verificare temeinica – un audit international ar dura 6-8 luni, insa niste oameni care au muls sistemul ar merge la puscarie, si atunci – nu e bine ! Tot un audit ar putea pune in ordine intregul patrimoniu al companiei de stat, din care dispar, intr-un singur exemplu, 140 de vagoane intr-o operatiune investigata de autoritati, dar, culmea- neelucidata pana in prezent.

5. Centralizarea achizitiilor

Fiecare contract de achizitie trebuie luat la mana si purecat, pentru a vedea ce expunere are compania. Cele care se pot negocia sau rezilia trebuie sa fie renegociate si reziliate. Acolo unde nu se poate, in fiecare comisie de achizitie trebuie obligatoriu sa existe o majoritate din afara companiei, pentru a asigura transparenta si un mediu concurential corect.Programele anuale de achizitii trebuie sa fie deschise si sa aibe termene largi, permissive, care sa starneasca ceva competitie.

6. Asocierea dubioasa Rolling Stock

Detest mutarea tuturor problemelor Romaniei la DNA. Oare la nivel administrativ nu se pot rezolva probleme? Care este interesul CFR Marfa in compania Rolling Stock si de ce s-a asociat, halucinant, cu principalul competitor pe piata, ramanand minoritara in compania nou creata, desi a venit cu principalele active – 6.000 de vagoane? De ce nu exista o evaluare administrativa si financiara complexa, care ar trebui sa aiba loc de urgenta? De ce, de indata ce exista o descindere a DNA-ului toata lumea din birocratia companiilor de stat adopta pozitia coropisnitei, ascunzandu-se in canale subterane, in loc sa ancheteze administrativ in paralel cu ancheta penala?

7. Organele de control – lipsa la apel

Avand in vedere ca multe comenzi politice strambe au venit de la secretari de stat din Transporturi (sau chiar fosti ministri) nu mi-as pierde vremea cu reprezentantii ministerului, cu directia de privatizare din minister si eventual cu corpul de control al Ministrului. Sunt doar doua sanse. Prima se numeste Curtea de Conturi – aceasta a realizat de-a lungul anilor numeroase controale, insa ele aduna praful in Parlament, dupa ce sunt prezentate. A doua institutie care ar putea avea un impact este Corpul de Control al Guvernului, chiar institutia condusa candva de Victor Ponta, insa aici am vazut un apetit deosebit pentru probleme punctuale – gen investigarea vinurilor si a meselor decontate la Fondul de Contragarante a Creditelor din Sistemul Bancar, investigatii serioase exista doar pentru perioada cand PDL-ul a fost la guvernare.

8. Conflicte de interese – tema pentru serviciile secrete

O harta a relatiilor de rubedenie, a relatiilor de rubedenie, a relatiilor de dat si primit spaga intre CFR Marfa si GFR trebuie intocmita de urgenta, astfel capusele din interiorul companiei de stat vor reusi sa o puna, definitiv, pe butuci. Sindicatele care acum sunt in cel mai bun caz tacute si in cel mai rau caz in coniventa cu devalizatorii trebuie sa se trezeasca – daca nu vor semnala putreziciunea din interiorul companiei acum, s-ar putea ca maine sa fie prea tarziu.

Eu unul raman la concluzia mea, anuntata in urma cu cateva luni – vom avea in circa un an de zile o situatie de cvasi-faliment pentru CFR Marfa sau o situatie similara Oltchim-ului, acumularea de datorii fara numar, fara numar. Somnambuli in cel mai bun caz, inconstienti la extrema sau corupti pana in maduva oaselor, noi romanii vom fi in situatia de a ingropa in cateva luni sau intr-un an principala companie de stat responsabila de transportul feroviar. Vor fi echivalentii lui Necolaiciuc de la CFR Marfa care vor avea si ei patru apartamente in Miami, dar, reintorsi in tara, vor fi liberi si fara grija. Daca va mai exista CFR Marfa, va fi un zombie devorat de concurenti. Degeaba tot ii dam inainte cu “Desteapta-te romane!”, in acest domeniu al intreprinderilor de stat (sau mai precis al coruptiei asociate domeniului) suntem cel mai nedesteptat popor din Europa.

_______________________

Update 1

Mai jos un cititor imi semnaleaza, corect, ca in CFR Marfa se lucreaza ca pe vremea lui Vasile Roaita, neexistand cipuri de bare care ar permite o monitorizare a materialului rulant, motiv pentru care dispar vagoane si nimeni nu stie ce e cu ele.  Substratul este foarte simplu – daca ai introduce datele intr-un soft, s-ar vedea hotia din avion. De cealalta parte, GFR detine inclusiv fostul Institut de Tehnica de Calcul (preluat in urma unei operatiuni „specifice”, similara intrucatva cu tentativa de preluare a CFR Marfa), deci cel mai ieftin soft pt. CFR Marfa, culmea, ar proveni probabil de la ITC-ul detinut de GFR. Dar nu se fac astfel de contracte, care ar putea urmari patrimoniul CFR Marfa, nu doar face profit pentru Gruia Stoica, se fac genul de asocieri paguboase pentru stat, cum este cea de la Rolling Stock.

Update 2

Pe principiul „dai intr-unul tipa doi” un alt cititor se plange mai jos ca indraznesc sa spun ca ar trebui luate la mana contractele CFR. Pai in primul rand un contract ar putea fi incheiat in urma unei activitati de coruptie. De pilda, daca se dovedeste spaga de 3 milioane de euro pt. tranzactia de 100 de milioane de euro, atunci contractul ar trebui reziliat pt. ca nu este incheiat in conditii normale de piata si in urma unei licitatii corecte. In al doilea rand daca rezultatele tuturor contractelor sunt falimentul companiei, atunci este evident ca aceste contracte nu sunt sustenabile, iar statul ar putea, sa lase contractele sa se deruleze, dar compania sa mearga in reorganizare si faliment, nu sa o mentina artificial la suprafata bagand bani intr-o gaura neagra. In al treilea rand, procedura restructurarii contractelor existente este uzuala si chiar a mai fost aplicata – Heinzmann la Tarom a renegociat toate contractele si a obtinut o reducere a lor cu 5-10%…exista suficienta osanza si nesimtire astfel incat sa mai fie diminuata nitel, mai baieti…

Update 3

Mai jos, cititorul pragmatic la extrem pune o intrebare foarte pertinenta (nu stiu cum, azi se concentreza oamenii care pun intrebari bune pe forumul articolelor mele si au disparut talibanii aparuti la unul dintre articolele precedente, slava Cerului!). Cum poti face o privatizare fara a sti patrimoniul? Raspunsul este ca poti vinde un numar de actiuni, astfel incat evaluarea lor exacta sa o faca exact concurentii de pe piata care deja ti-au „luat” personalul cheie din companie, personal calificat care stie exact patrimoniul si starea lui. Puteti gasi pe Hotnews la stirile despre privatizare si plangerile competitorilor GFR-ului, la privatizarea CFR-ului. Ei spuneau ca 10 zile acces la camera de date, mai ales suprapuse peste vacanta prelungita de 1 Mai, sunt insuficiente pentru evaluarea companiei.  Despre sindicate, ele au fluctuat – au mai atras atentia asupra unor lucruri, insa doar daca presimt ca se scufunda barca cu totul, in rest e „liniste”.

dle Orasanu [dandu-va dreptate] ce naiba sa privatizezi la CFR Marfa daca nu se stie patrimoniul? ce scrii in contract?
se zvoneste ca 1000 vagoane au disparut, dar aceasta cifra e la fel de sigura ca si marimea patrimoniului.
Iar in conditii de lipsa de date cum sa nu se jefuiasca ce nu este in evidente.
Eu banui ca si sindicatele sunt parte la si la jaf si la negura privind patrimoniul.
Jaful a devenit evident dupa intrarea in UE cand nu a mai fost posibil vreun smen la nivel de guvern (tarife, ajutoare de stat, stergeri de datorii etc).
Si tot jaf este si recenta stergere de datorii facuta de cel mai cinstiti si competent guvern

Update 4?

Coruptia nu doar dauneaza sanatatii, ci ucide de-a dreptul. Un reputat jurist, fost lucrator in multinationale – Dragos Alexandru Draghici a facut atac cerebral si ulterior a murit, dupa intervenita procurorilor in cazul Gruia Stoica – CFR Marfa – CE Oltenia. Practic, este imposibil ca Directorul CFR Marfa sa nu fi stiut niste lucruri confidentiale pe care le duce cu el in mormant despre modalitatea in care cele doua companii concurente – CFR Marfa si GFR au licitat pentru contractual la CE Oltenia.

Distribuie acest articol

27 COMENTARII

  1. Dle Orasanu, si dvs si toata presa scrie de ani buni despre jaful de la CFR Marfa si NU plateste nimeni, dimpotriva dezastrul se adanceste, nu cu drag privatizam si nu reusim decat esecuri dupa esecuri, in timp ce mai marii zilei si acolitii lor se imbogatesc din aceste privatizari…
    Cine naiba sa mai inteleaga ceva din hotia asta continua, a-propos tare bogata e tara asta daca de 20 si ceva de ani e furata si tot mai e de furat!!!

    • Nu se stie inca…stati putin. Azi dl Fenechiu taman a fost condamnat definitiv, e drept ca pe Transformatorul si nu pe problemele de la CFR Marfa, inclusiv din mandatul domniei sale…dar poate ca vor mai „ciripi” unii …

  2. e prea complicat pt 98% din cei care s-ar putea ocupa(din interior sau afara companiei). Numarat vagoane, inventar, productivitate angajati – etc, etc. Ce sa investesti si sa le dai truse de inventar cu imprimanta si cititoare de cod bare si cip pt pozitionat vagoane sau soft de localizare. Se lucreaza ca pe vremea lui Vasile Roaita.

    „Biznisu'” nu e complicat, ia comanda, incaraca vaogonu’ si transporta marfa. Dar nu merge …

  3. Domnule Orasanu ,

    De ce trebuiesc reziliate sau renegociate contractele existente ?
    Este legal ?
    De ce planeaza suspiciunea de ilegalitate peste toate contractele ? De ce nu sunt privatizate aceste companii de ” stat ” ?
    De ce intr-un contract o companie de stat trebuie sa aibe mai multe drepturi decat una privata ?
    Un contract incheiat trebuie respectat de catre ambele parti .

    • Normal ca e legal. Cand tu ai un contract cu Orange nu poti sa-l reziliezi si sa te muti la Vodafone? Evident ca poti. Dar depinde de contract.

    • Pai in primul rand un contract ar putea fi incheiat in urma unei activitati de coruptie. De pilda, daca se dovedeste spaga de 3 milioane de euro pt. tranzactia de 100 de milioane de euro, atunci contractul ar trebui reziliat pt. ca nu este incheiat in conditii normale de piata si in urma unei licitatii corecte. In al doilea rand daca rezultatele tuturor contractelor sunt falimentul companiei, atunci este evident ca aceste contracte nu sunt sustenabile, iar statul ar putea, sa lase contractele sa se deruleze, dar compania sa mearga in reorganizare si faliment, nu sa o mentina artificial la suprafata bagand bani intr-o gaura neagra. In al treilea rand, procedura restructurarii contractelor existente este uzuala si chiar a mai fost aplicata – Heinzmann la Tarom a renegociat toate contractele si a obtinut o reducere a lor cu 5-10%…exista suficienta osanza si nesimtire astfel incat sa mai fie diminuata nitel, mai baieti….

  4. Falimentul CFR marfa este practic in carti, inca din 2013.
    Situatia la sf de 2012 arata ca CFR marfa avea capitaluri negative de -904 mil. Adica totalul datoriilor depasea cu 904 milioane totalul activelor, cine ar cumpara cu 1 cent asa ceva? Chiar si anularea partiala a datoriilor nu a adus in teritoriul pozitiv valoarea contabila a firmei.
    In plus societatea merge in continuare pe pierderi, daca in 2012 aveam pierderi de 405 mil, in 2013, pe primele 9 lunui aveam 135 milioane..tot pierdere. BVC-u-l prevedea doar 50 mil pierderi. n-a fost sa fie.
    http://www.business24.ro/companii/companii-transport/cum-sunt-recompensati-directorii-cfr-marfa-pentru-managementul-prost-al-companiei-1538076
    La CFR marfa este o problema de fond, cifra de afceri/capita este extrem de mica. In 2012 vorbeam de o ca de 970 mil , la un personal de 8411..rezulata 115 mii lei/capita.
    Pentru 2013 s-a estimat chiar un numar si mai mare de personal..9053, o logica „uimitoare”.
    In schimb la GFR avem alte date:
    Cifra de afaceri 2012=813 milioane
    Capitaluri proprii=521 mil
    Nr angajati=2368.
    Avem o ca/capita de 342 mii lei…de 3 ori mai mare ca CFR.
    Un management defectuos in continuare,la CFR, chiar daca e „privat”, nu poti sa dai vina doar pe concurenta.
    In plus cica doar prin 2015 vom avea o posibila privatizare, „vaca” mai e de muls inca un an. Evident se vor sterge alte noi si noi datorii catre stat,sau companii de stat, cine este nebun sa cumpere capitaluri negative (doar daca avem subevaluari ale activelor, rezultand de fapt capitaluri proprii reale pozitive…dar cine stie situatia clara?)
    Iar daca ele (datoriile catre stat) se vor transforma in actiuni , tot un drac, practic va creste participatia statului,(in procente) la o companie falimentara. Posibilul cumparator va trebui sa cumpere o participatie mai mare… oricum o dam nu putemacoperi rezultatele operationale catastrofale, o companie privata ar fi dat faliment de mult.
    Eu unul, cu toate bubele pe care le are Stoica, consider ca ar fi fost un manager mai bun, pe banii lui …macar prin prisma modului cum a adminsitarat GFR-ul. De fapt asta este „secretul”, statul trebuie sa scape de cat mai multe companii care lucreaza pe minus,in special cele cu capitaluri negative. Pentru ca, per ansamblu economiei, unele companii de stat fac profit iar altele pierderi-in 2012 a fost cam tanda pe manda, 3,8 mld cu 3,4 mld la rezultatul brut. Daca se micsoreaza sectorul cu pierderi, evident ca se va imbunatati atat rezultaatul brut cat si cel net.
    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/legislatie/patrimoniupublic/RAPORT2012_datefinale.pdf
    In plus se poate observa si faptul ca MTI este principalul beneficiar al subventiilor de exploatare 2,7 mld, avem bube mari si la metrou sau la CFR calatori.

    • Pai Gruia Stoica si compania lui au oferit niste milioane de euro, nu 1 cent de prosti? Motivul este ca valoarea de casare a companiei este, din anumite informatii din interior, de cel putin 2 miliarde de euro.

      • N-as miza foarte tare pe acel numar, dar chestiunea este totusi foarte pertinenta: de ce ar da GFR 200 de milioane pe o valoare contabila negativa, si inca una mare? Stie ceva in plus, mai ales de la cei „cooptati”? Sunt subevaluate imobilizarile corporale? Intentionat, sau e vorba doar de incompetenta?
        Eu n-as baga mana-n foc ca valoarea activului net real este una pozitiva, darmite mai mare ca acele 200 de milioane oferite de GFR, exista si alte variante de lucru.
        1.Stiti ca GFR a vrut sa plateasca esalonat, probabil atat din vanzarea materialului rulant care nu mai este functional, cat si dintr-un profit operational prognozat, rezultat din reorganizarea companiei(inclusiv concedieri)-asta in cazul in care credem ca Stoica chiar avea un plan de business care redresa CFR-ul…eu nu cred.
        2. Daca nu putea acoperi toata suma din veniturile CFR contractul se rezilia, GFR ramnea insa cu clientii si , probabil cu o buna parte din vanzarile sau transferurile de active mascate sub diferite forme (stiti foarte bine practica imprumutului catre companie, care gajeaaza cu active mult subevaluate, etc.)
        3.A treia varianta este aceea ca GS stia ca acele conditii suspensive nu se pot realiza, nu era chiar asa de greu sa faci un calcul al datei limta vs durata in care consiliul concurentei isi poate face analiza, sau bancile creditoare da acorcul Practic GS dorea clientii CFR-ului, se vede si din acuzatia spagii de 3 milioane( in paranteza fie spus nu cred ca spaga era de 3 milioane de euro, omul nu stiu sa fi spus explict 3 millioane,ci trei bete, sau mai stiu eu ce). Ori clientii stiind ca CFR va fi cumparat de GFR erau oarecumva obligati sa faca noile contracte chiar cu GFR, ce sa se mai incurce cu falimentara CFR.
        Prea mult se bate toba pe acele valori ale fierului vechi, care ar acoperi datoriile si ar mai si ramane , macar 200 de milioane de euro. Nu-i nicio baza, ba chiar am dubii mari ca multe din acele vagoane mai exista
        Uitati ce se vorbeste prin Timisoara
        http://timpolis.ro/1-000-de-vagoane-lipsa-pe-inventar-la-c-f-r/
        „Pe vremea embargoului cu Serbia se trimiteau peste graniţă produse petroliere cu tot cu vagon”
        Tare imi e ca nici jumatate din scripte nu sunt reale…

        • Nişte taguri RFID ataşate fiecărui vagon şi cititoare conectate la un sistem informatic montate la intrările în garile nod-central (o variantă şi mai tech ar fi GPS-uri ataşate) nu cred că ar fi o investiţie exarcebată în primă fază pentru a avea o imagine instantanee a flotei de vagoane şi circulaţia lor. Într-o mentalitate de gestiune practică şi în timp real. Altfel…uite vagonul pe hârtie nu e vagonul în gară.

          • Daniel, din cate stiu privatii folosesc sisteme bazate pe GPS, se transmit informatii chiar si despre nivelul de motorina din rezervoarele locomotivelor. Nu trebuie inventat nimic…”problema” este ca nu se va mai putea fura.

        • Exact, subevaluate activele, in mod deliberat. Inventarierea – o operatiune care ar trebui sa aiba loc anual – nu mai are de fapt loc de ani buni, sau unde e facuta e facuta cu rea credinta. Plus, nu uitati, cu GFR + CFR Marfa ai de fapt 80% din piata de profil, deci poti pune tarifele in cer.

          • Tocmai din acest motiv consider ca posibilii cumparatori trebuie sa fie”avizati” de consiliul concurentei chiar din momentul in care solicita participarea la licitatie, si nu dupa. Din cate stiu nici macar acum, dupa luni bune , nu avem un raspuns daca GFR ar fi fost sau nu acceptata. Ce facem, asteptam o noua licitatie, in 2015, poate o castiga iar GFR ? Ca sa ne spuna apoi CC ca nu este valabila pentru ca GFR are o cota de piata prea mare ? Sau daca castiga altul sa vedem ca nu stiu ce banca creditoare nu este de acord?
            Parca este un joc absurd intre doi tepari: statul vinde ceva a carui valoare practic nu o stie, dupa datele contabile fiind copios supraevaluata, dupa altii fiind subevaluata…(adica stam iarasi luni bune fara inventariere si audit care sa faca lumina)..de cealalta parte avem alt posibil tepar, care „plateste” oricat, pentru ca oricum nu are de gand sa dea mai mult decat scoate pe fierul vechi, etc. Ce privatizare strategica este asta? O bataie de joc! Si nimeni nu este raspunzator…

  5. dle Orasanu [dandu-va dreptate] ce naiba sa privatizezi la CFR Marfa daca nu se stie patrimoniul? ce scrii in contract?
    se zvoneste ca 1000 vagoane au disparut, dar aceasta cifra e la fel de sigura ca si marimea patrimoniului.
    Iar in conditii de lipsa de date cum sa nu se jefuiasca ce nu este in evidente.
    Eu banui ca si sindicatele sunt parte la si la jaf si la negura privind patrimoniul.
    Jaful a devenit evident dupa intrarea in UE cand nu a mai fost posibil vreun smen la nivel de guvern (tarife, ajutoare de stat, stergeri de datorii etc).
    Si tot jaf este si recenta stergere de datorii facuta de cel mai cinstiti si competent guvern.

  6. Si totusi este in topic caci scutul art 140 ii va apara pe toti asemenea:

    Dupa declaratia dlui Presedinte Basescu:

    Este clar desigur si de mult timp faptul ca dl Ponta si intreg USL a devenit un paravan pentru infractori de toate soiurile si asta nu mai este demult un scret si evident ca stiind asta dna Nuland a evitat intalnirea cu orice USList cu exceptia ministrului de externe cu care era obligata sa se intalneasca.
    Dar cu referire la art 140 al Codului Penal desigur ca in confirmarea celor de mai sus, USL in frunte cu Ponta doresc acest scut pentru infractori ei facand in mare masura parte din aceasta tagma.
    Dar blestemati de istorie si de romani trebuie sa fie toti cei care in 2010 au permis aceasta aberatie sub ipocrizia cerintei UE.
    Never, never nu a cerut UE asa ceva chiar daca acest candidat PDL fost ministru de justitie pe atunci sustine asta cu ipocrizie.
    Are dreptate Basescu ca s-a desprins de PDL condus de Blaga caci desigur ca dlui stia acestea de mai demult.

    Ma intreb insa ce o fi pazit dl Boc sau dna Udrea sau dna Macovei cu totii cu studii juridice, dar probabil ca au mers pe incredere ca nu-l suspectez pe nici unul de complicitate cu asa ceva.

    Acum este un moment politic fundamental in care in ultimul ceas se mai pot separa niste ape si anume:
    1) abdica PBL de la USL daca ordonanta de urgenta nu e data asumandu-si in clar sarcina de a reveni in dreapta politica facandu-si si el curatenie de penalii din partid? Greu de crezut dar nu neaparat imposibil pentru un partid care se doreste a mai reprezenta ceva in dreapta romaneasca
    2) PDL este un partid care cu aceasta conducere trebuie distrus si ce ramane psdist, uslist si mafiot in el sa ramana singur dar etichetat ca atare aterizand in FSN ul de unde se trage iar cei cu adevarat de dreapta si sprijinitori ai presedintelui Basescu sa treaca la Miscarea populara in frunte cu dna Udrea.
    3)Pe dl Boc pentru moment il sfatuiesc sa se ocupe doar de Cluj ca momentul dlui daca va fi sa fie inca nu a venit.

  7. Cateva cifre:in 1998 SNCFR avea peste 140000 de vagoane de marfa si cam140000 de salariati.In 30 octombrie lua fiinta CFR Marfa,30000 dintre salariatii fostei(de acum)SNCFR paraseau sistemul feroviar romanesc (a propos,ati auzit cumva de vreun protest la acea data???)iar flota de vagoane a CFR Marfa era din ace lmoment de 72000 de vagoane.Timp de 5-6 ani CFR Marfa a inregistrat an de an beneficii importante ,fapt vare a condus la acordarea de catre BERD a unui imprumut pentru retehnologizare si dezvoltare,cifrat la 200 de milioane de Euro>Pana aici,o poveste romaneasca de succes,scrisa de adevarati profesionisti,lasati sa isi faca treaba pentru care erau platit i(nu nemaipomenit ,un director general avea la acea data cam 18Mil de lei vechi slariul,adica 1800 de Ron.Din acest moment a inceput ingerinta grosolana a politicului,prima data ocazionata de impartirea prazii (cei 200 de Mil au fost impartiti pe principii politice de Mitrea si compania(aici o parte importanta i-a fost atribuita stelei in urcare accelerata ,Gruia Stoica,dotat de acelasi FSN cu manoasa exploatare a potentialului feroviar al Petrom-in prima miscare a pus mana pe complexu lBrazi-)lipsindu0i pe feroviari de armele adevnate(tehno;ogii noi si in nprimulrand locomotive moderne.Apoi,fiecare din ministrii care s-au perindat la conducereaministerului transporturilor au acentuat pana la isterie politizarea unei inmtreprinderi de succes ,ducand=o la faliment.
    D-le Marian,nu stiti decat sa va uitati la cifrele de vpersonal;asa nu veti reusi niciodata in economia reala.Particularitatea unei companii nationale de transport este ca,spre deosebire de concurentele sale din sectorul particular care ataca numai isectoarele care le convin,ea,compania nationala are doua constrangeri majore:asigura transportulde marfa pe intreg teritoriul Romaniei,avand de raspuns presiunilor politice si sociale in ceea ce priveste libertatea stabilirii pretului la transport si nu dispune de fonduri oculte pentru a influenta deciziile in atribuirea prestatiei de transportr(spre deosebire de ei ,absolut toti transportatorii privati pun in miscare aceste fonduri,diferenta fiind facuta de valoarea acestora)
    Sistemul national de drumuri siicaiferate este vaca de muls a politicienilor,ajungandu-se inunele cazuri la spagi de 90%!!!
    Nu ma situez de partea celor care clameaza ca privatii sunt cu totii mizerabili,mizerabili sunt politicienii care din momentul in care preiau puterea si practica jocul 0x0(faimoasa foaie cu nominalizarile pentru posturi)nu au decat o singura mare preocupare:cum sa sifoneze mai bine banul public.Iar la capitolul acesta absolut tot iministrii care i-au urmat lui Besescu au depasit planul…
    Ce s-ar fi intamplat daca cei 200 de Milde Euro ar fi fost folositi pentru modernizarea CFR Marfa iar politicul i-ar fi lasta pe excelentii profesionest(care dezgustati de constrangerile imense au plecat rand pe rand,intarind echipa firmelor particulare) ar fi fost lasatisa lucreze?Astazi ,neaveniti de genuld-lui Marian nu ar ma ifi avut ce sfaturi bsa dea,pentru ca CFR Marfa ar fi fost acea companie regionala(cu filiale in Bulgaria,Grecia,Croatia,Serbia,Muntenegru) cu rezultate financiare excelente,in plina ascensiune spre o dimensiune europeana,

    • O fi, dar excelentii profesionisti nu au intabulat aproape 20% din valoarea terenurilor CFR Marfa, nu au un sistem de management al flotei, nu a nici macar idee cate vagoane sunt unde si cum pot fi aduse impreuna…Nu exista plan de dezvoltare pe 5 ani, nu exista management de cash, nu exista analiza de profitabilitate pe centre de profit, un plan HR (altul decat ca pozitiile cheie din CFR Marfa isi gasesc loc la Trasferoviar sau la GFR), macar o schita de redimensionare pe operatiunile profitabile. Ca sa nu mai vorbesc de incapacitatea de a renegocia contractile existente, cum a facut Heinzmann la Tarom…nu le-a luat baietilor painea de la gura cu totul, le-a taiat macaroana cu 10% doar, intr-o prima etapa.

      • D-le Orasanu,sunteti atat de patruns de justetea argumentelor d-voastra incat nu a-ti observat un lucru nesemnificativ:vorbim de vremuri diferite iar oamenii,cei care ar trebui sa redreseze compania au plecat demult ,lasandu-i pe cei,slabi,care se complac in situatia actuala sa ducsa de rapa societatea.(e adevarat,pe bani adevarati)
        Nu aveti de unde sti,dar primul program asistat ce Banca Mondiala (SALT 1)a fost indeplinit matematic pe cand Basescu era inca ministru ,el lucrand la acea data cu cel mai performant grup de ;lucru din mediul economic romanesc format din dspecisalisti din SNCFR condusi de actualul director al Bancii Mondiale,D-l Olievschi Vasile.
        Pana la mijlocul anilor 2000 CFR Marfa era una dintre cele mai performante companii de stat si asta ar trebui sa o stiti,doar puneati si d-voastra umarul serios la prabusirea industriala a Romaniei.Cumde reuseau oamenii aceia?A fost o intamplare?Oare ceide la BERD ,atunci cand acorda finantari chiar nu stiu despre ce este vorba in propozitie?200 de Milioane de Euro sunt acordati unei companii in virtutea caror realitati?Aici s-a oprit performanta sia inceput impostura politicianista,dar asta refuzati sa o vedeti…
        .In rest,vad ca aveti o placere deosebita de a fi pe langa subiect,CFR Marfa au prabusit-o vajnicii politicieni care o confunda cu ograda proprie.Chiar sunteti curios cine ar mai putea face un plan de afacere viabil in sistemul feroviar romanesc?Incercati la GFR,la Servtrans,la uzinele ASTRA,Pascani,Softronic Transferoviar…ii veti gasi acolo pe fostii directori din sistemul feroviar ,alungati de politicieni conform principiului lui Peter…Supercompetentii si incompetentii sunt alungati din sistem pe motiv ca ii pun in pericol pe mediocri(( si as adauga eu pe politicienii verosi)
        Va las cu convingerile d-voastraasemanatoare celor ale lui Mircea:M. doar faceti parte din celebra formatie Directia Gresita,care nu construieste mai nimic ci doar vorbeste pe la colturi!

        • Lasand la o parte „aprecierile” cu care ma „onorati” (neavenit, vorbesc pe la colturi, nu construiesc nimic) as vrea sa punctez cateva lucruri, pe subiect, (sper ca nu veti mai abuza, caz in care eu nu mai continui discutia)
          -statul in caliatate de proprietar (actionar majoritar) reprezentat practic de ministri care numesc la randul lor membrii AGA, implicit Consiliile de admistratie, poarta vina principala pentru dezastrul de la CFR…si nu numai. Nu este un caz singular, au omorat si industria de tractoare, camioane, combine, si cate altele. Ce propuneti dvs, concret? Revenirea la situatia cau un CFR mamut? Sau stam si ne plangem de mila, cu specialistii aia minunati care, bla, bla…
          -rezultatele bune ale CFR erau din vremurile cand practic transportul pe calea ferata era un monopol de stat. Cum a aparut concurenta, cum s-au dus si rezultatele bune. Sa nu confundam performanta intr-un mediu liber, concurential, cu performanta bazata pe monopoluri.
          -solutia, dupa mine , este doar privatizarea..managementul de stat, si chiar privat, la companii de stat, s-a dovedit ineficient, tocmai datorita amestecului politicului in economic. Cu cat se amana mai mult „operatia” cua atat boala devine mai grava. Analiza economica financiara presupune analiza cifrelor bilantiere, a celor din cpp, calculul costurilor fixe si variabile, pentru a determina punctul de rentabilitate, etc. Nu poti , oricat ai vrea, sa ai costuri fixe (salarii in principal) care nu se pot echilibra de venituri care sunt imposibil de realizat, chiar teoretic. CFR a pierdut o buna cota de piata, si este bine ca s-a intamplat asa, doar mediul concurential ne da pretul corect. Problema esta ca nu a putut sa se adapteze..ne place sau nu ne place , asta e.
          -strategia de privatizare are bube majore , dupa mine. Este anormal ca o prvatizare strategica sa fie abordata ca o privatizare „normala”. Toti participantii ar trebui sa fie avizati ex-ante de catre consiliul concurentei, ba chiar si de bancile creditoare. Este anormal ca sa faci o procedura de luni de zile,care implica niste costuri semnificative, sa se finalizeze si licitatia, si apoi sa cada totul. Putem sa ne „jucam” asa la infinit.

          • In primul rand as doris a imi scuzati modul mult prea direct in care mi-am exprimat opiniile,Din pacate drumul spre iad este pavat cu buneintentii si necunoasterea fenomelor economic,sau bai bine zis permanenta tendinta de a ramane la suprafata faptelor economice este puternic contraproducytiva,conducand la o gresita intelegere si abordare.
            CFR Marfa ,pe vremea cand inregistra excelente rezultate economice o facea pentru ca ,la acea data avea inca marele avantaj de a fi un monopol in materie de transporturi,afirmati d-voastra.
            Nimic mai putin adevarat,transportul de marfuri este un mediu puternic concurential,in care particularii reprezinta partea majoritara incepand cu mijloculanilor 90;ce il impiedica pe cel care are nevoie sa-si transporte marfurile sa caute solutia cea mai economica? Absolut nimic si,chiar in domeniul transporturilor de masa CFR Marfa a avut dificultati deosebite in a-si mentina cota de piata in fata sectorului auto si fluvial.La o analiza riguroasa, argumentul d-voastra nu rezista, cu atat mai mult cu cat in acei ani au aparut si s-au consolidat principalele 3-4 grupuri de transport feroviar de marfa care si acum sunt liderii de necontestat ai celor peste 28 de operatori feroviari particulari.*GFR,Servtrans,Transferoviar si Unicom) Repet ce amafirmat inainte:rezultatele economice excelente se datorau oamenilor care se aflau la conducerea companiei in acei ani (ca o vreti sau nu….)si care,pana la acel punct de inflexiune au fost lasati sa isi faca treaba(si atunci existau AGA ministeriala si comisii si comitete,dar politica companiei era decisa de oamenii din interior)
            Ultima idee gresita pe care o propagati este ca o companie de stat nu are nicio sansa in a-si dimensiona corect activitatea si obiectivele si ca avem nevoie de interventia providentiala a particularilor.V-ati intrebat vreodata de ce exista aceasta perceptie,cvasi generalizata ca sectorul particular este considerat singurul in masura sa rezolve problemele economice corect?Oare nu pentru ca avem tendinta manifesta de a accepta prea usor ideile politicienilor ,preocupati exclusiv de umflarea buzunarului propriu? Oare dece in Germania,Franta,Spania,Italia companiile feroviare de transport marfa avand cota majoritara de piata sunt cele de stat?Numai pentru ca sunt conduse de nemti,francezi,spanioli sau italieni?Si asta in conditiile in care piata de transport feroviar de marfa germana este piata cea mai dezvoltata de pe continent, DB trebuind sa faca fata concurentei a peste 120 de operatori particulari!
            Pana la urma,factorul politic este esential in modulin care aceasta piata funtioneaza (in America de N exclusiv particulara,in marea majoritate a statelor europene cu operatori de marfa de stat puternici,dar cu un mediu concurential bine reglementat,in Japonia cu o singura companie de marfa nationalaetc,etc,etc)
            Ma opresc aici si inca odata scuza-ti-mi modul mult prea polemic in care m-am exprimat.Am facut-o pentru ca ,din pacate discutiile purtare de o buna bucata de vreme asupra acestui subiect sunt purtate cu false argumente economice care nu fac decat sa ascunda gunoiul politicianist sub pres,conducand la ideea ca noi,romanii ,oricum nu ne vpricepem asa ca,…ce dracu,sa vina aia din vest sa ne destepte.Da,drumul spre iad este pavat cu bune intentii…..

            • Sincer , va inteleg. Am impresia ca ati lucrat la CFR, probabil si in conducere. Si eu am uneori nostalgia companiei unde am lucrat in tinerete. In multe privinte suntem de acord, dar si in multe nu. Nu-i bai, fiecare cu parerea lui.
              Cat priveste monopolul de stat probabil ca ati uitat ca abia dupa 2000 s-a liberalizat transportul pe calea ferata..s-a inceput cu transportul uzinal intern.De ex. GFR avea 6 angajati in 2002.
              Punctul unde suntem amandoi de acord este influenta nefasta a politicului. Un articol interesant il gasiti aici
              http://romaniateiubesc.stirileprotv.ro/emisiuni/2013/sezonul-1/falimentul-cfr-marfa-partea-ii-cine-sunt-regii-vagoanelor-oamenii-care-au-construit-o-flota-privata-cu-vagoanele-statului.html
              Fara sprijinul politic, a se citi spagi grase, fara alte companii de stat care au refuzat contracte mai avantajoase cu CFR, fara complicitatea chiar a conduceriii (aia mult laudata?) CFR la infiintarea Rolling Stock…poate ca CFR ar fi rezistat.Putin probabil insa, la coruptia care e in tata.
              Cat priveste perfotrmatele sectorului de stat, tot in link veti gasi si raspunsul
              „Relu Fenechiu continua: Vreau sa va spun ca indicatorii economici pe care ii are astazi CFR Marfa nu mi-au permis sa am nici un argument in fata celor de la FMI. Ca o picanterie daca doriti eu i-am intrebat pe cei de la FMI „La dumneavoastra in tara, statul are o companie de transport marfa de stat?” si mi-au spus ca da. Si atunci mie de ce imi cereti sa vindem si mi-au dat raspunsul logic :”pentru ca nu sunteti in stare s-o gestionati, nu ne-ati aratat ca sunteti in stare s-o gestionati”
              Nimeni nu are nimic impotriva unei companii de stat, daca ea merge bine si nu este bazata pe monopol..din pacate majoritatea companiilor de stat din Romania nu se incadreaza, credeti ca eu nu as vrea sa fie altfel? Dar nu e…

  8. Cel mai destept cedeaza;intrucat nu ma consider indeajuns de desteapta,va raspund.
    Regret ca la argumente economice raspundeti cu link-uri si citate din corifeii capitalismului de mahala practicat in Romania,de cei asemeni lui Fenechiu cu tot cu bulibasa care i-a procurat transformatoarele.(sa ne mai miram ca un alt reprezentant remarcabil al acestei brestle speciale a fierului vechiD-l Gruia Stoica i-a starnit acestuia o atat de mare admiratie(inlocuiti cuvantul cu ce vreti d-voastra) incat,pierdut in freza se pregatea sa-i ofere pe tava buclucasa companie CFR .Marfa?)…
    Revin la istorie,nu de alta dar negati evidentele si trebuie cumva restabilit adevarul..Dupa restructurarea din 98,d-l Basescu a reusit (fortand lucrurile,dar asa e in tenis…)asigurarea conditiilor economice de normalitate pentru companiile feroviare de statTotodata ,a pus bazele unui sistem in care sectorul privat sa determine prin dezvoltarea sa un mediu concurential de care sa profite in primul rand clientii..Dacain cazul lui CFR Calatori si CFR Infrastructura interventia statului este esentiala in asigurarea conditiilor lor de existenta,in cazulCFR Marfa orice forma de subventionare a disparutinca din 98.,CFR Marfa actionand intr-unmediu puternic concurential de la inceputul creerii sale(la inceput fiind concurata de transportatorii auto si cei fluviali,apoi,pe masura dezvoltariilor si de operatorii feroviari autohtoni si straini de marfa)Asta casa sfarsim odata cu povestea cu cocosul rosu a monopolului CFRR Marfa..
    Timpde mai bine de 10 ani rezultatele economice ale CFR Marfa au fost excelente,conducand la negocierea cu succes si contractarea imprumutului destinat retehnologizarii si restructurarii companiei acordat de BERDStau marturie bilanturile anualeale companiei (amincredere ca stiti,unde sa le cautati si ca stiti sa le interpretati….)i
    Aceste lucruri s-au facut de romani,angajat6iai unei companiide stat care au fost lasati de politicieni sa-si faca treabaNunsereveste nimanuineincrederea d-voastra in capabilitatea romanilor care muncesc la firme destat sa asigure unmanagement performant.
    Sectorul feroviar romanesc are o indelungata traditie(la sfarsitul anilor 80 Romani era a patra tara europena dpdv al volumului de transport),Ceausescu a incercat sa-i puna cu botul pe labe pe CFR-isti si nu a reusit(in anii aceia Romania dispunea de mijloace de tractiune dintre cele mai moderne din lume,de un parc de vagoane moderrn… de toate in cele din urma se alege praful datorita actiuniunii nocive a clasei politice)
    Dupa ce ,din 2006 politicienii aflati la conducerea trasnsporturilor au reusit sa faca tabula rasa de tot cese construise anteriordatorita fie amatorismului si provincialismului extrem,fie datorita altor cauze care ar trebui(daca sunt adevarate-sa faca obiectul cercetarii de catre organele competenteale statului,se pune o intrebare fundamentala:
    Quo Vadis CFR Marfa?
    Privatizarea este una dintre solutii(daca se reuseste atragerea unor jucatori de prima marime si importanta strategica,)dar nu singura.
    In incheiere o intrebare retorica:este posibil sa nu ne mai ploconim in fata atator si atator neaveniti,cand avem stiinta si capabilitatea sa gasim solutia potrivita?Avem incredere in fortele noastre?Sunt politicienii in stare de ceva pozitiv,pana la urma?
    Si ca sa raspund unei supozitii,nu am facut parte din conducerea vreunei societati feroviare de stat….In rest,sa auzimnumai de bine…

  9. Domnule Orasanu
    Este incredibil ce se intampla in aceste zile cu licitatia care a cauzat chiar si o pierdere de viata omeneasca in luna ianuarie 2014. Licitatia CE Craiova este 99% castigata de GFR, care a licitat cu doar 1 milion ron diferenta sub pretul oferit de CFR Marfa. Gruia Stoica este cercetat in arest la domiciliu, oamenii lui sunt inca in interiorul CFR Marfa si lucreaza intru succesul GFR, iar informatiile privind licitatiile se scurg precum nesimtirea din acesti indivizi. Ca om care lucreaza la CFR Marfa si care l-a cunoscut pe regretatul Dragos Draghici – singurul manager care a dorit intr-adevar ridicarea din mocirla a acestei companii indelung chinuite, care a platit cu viata aceasta dorinta de a face ceva bun – absurda pentru toti ceilalti se pare – va imp[or sa acordati putina atentie acestui moment critic…. o licitatie in urma careia CFR Marfa s-ar fi asigurat aproape o treime din venituri pe o perioada de 3 ani, pentru care Gruia a fost arestat iar un Manager a murit – este acum castigata de aceiasi oameni aflati de fapt in proces pentru exact acelasi lucru? INADMISIBIL!!!!!!!!!!!! Si toate acestea se fac atat de transparent incat e strigator la cer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Va multumesc… Maria

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro