vineri, septembrie 30, 2022

Jurnaliştii scamatori

Luaţi de valul senzaţionalismului, stimulaţi de dorinţa nesăţioasă a publicului de a vedea noi şi noi minuni (dacă nu sânge, cel puţin un câine care cântă, un elefant care joacă şah, o Elodie, ceva), sete nesatifăcută nici de generosul YouTube sau de FaceBook unde orice tâmpenie câştigă milioane de vizualizări şi like-uri, reporterii de televiziune se tranformă câteodată în actori, cascadori şi prestidigitatori. Adică, în locul prezentării unor date şi fapte veridice,  oferă publicului puneri în scenă, mutilări ale realităţii, mistificări. Scamatoria are uneori ţinte prestabilite, cum ar fi lovitura politică. Alteori este o consecinţa comodităţii reporterului de a selecta interlocutori autentici, de a decupa din realitate momentul propice, secvenţa relevantă. Cazul recent, prezentat pe larg pe site-ul paginademedia.ro, aparţine unui cameraman deja de notorietate, Marius Panţu care l-a promovat în chip de client la marţişoare pe însuşi organizatorul Târgului de mărţişoare din Constanţa, fără a preciza calitatea acestuia. Astfel regizată cu încuviințarea reporterului, ştirea a fost difuzată pe Digi24. Organizatorului i s-a părut că nu-i strică publicitatea gratis a târgului şi a intrtat în joc. Cameramanul şi-a cîştigat o proastă reputaţie cu ceva vreme înainte, când a pus în scenă împreună cu un reporter al Realităţii TV o „furtună de nisip”, răscolind cu picioarele nisipul de pe plajă. Vestea despre jurnalismul practicat în România s-a dus peste mări şi ţări, multiplicată de Huffington Post, YahooNews, France24 ş.a.

Că asemenea întâmplări nu sunt simple accidente în televiziune, o arată şi reiterarea procedeelor. N-ar trebui uitată scandaloasa transmisie în direct a Realităţii TV din faţa Spitalului din Urlaţi când s-a pus la cale un leşin în direct, pentru a potenţa dramatismul evenimentelor. Reporteriţa Laura Calciu, corespondent de Prahova, a comandat cu un gest vizibil în cadru (cameramanul nu a vrut, poate, să fie complice!) un leşin live de la o femeie care şi-a jucat prost rolul. Poliţia, Salvarea au fost şi ele alertate, pentru autenticitate. Scopul scamatoriei era să se înfiereze politic decizia guvernului de atunci de a renunţa la spitalele nefuncţionale.

Pagina de Media reaminteşte şi cazul cunoscut în lumea presei sub denumirea ironică „Mirela bugetara”. Se întâmpla anul trecut când lamentaţiile preelectorale cu tema „săracul popor căruia i s-au tăiat salariile şi pensiile” erau la apogeu pe televiziunile aliniate politic. Aşa s-a născut ştirea de rupt sufletele miloase de pe Antena 1 cu Mirela, o biată bugetară care nu-şi poate permite să cumpere din piaţă mai mult de trei roşii, fiindcă sunt scumpe şi, nu-i aşa,

s-au tăiat salariile. Secvenţele următoare o arată pe Mirela-bugetara vânzând liniştită la taraba ei.

Diferenţa dintre cazul recent de la Digi24 şi celelalte, este că autorii făcăturilor au fost concediaţi de oficialii postului: „Precizăm că materialul a fost realizat şi difuzat de către Digi 24 Constanţa. Condamnăm acest demers şi considerăm că nu are nicio legătură cu jurnalismul. Autorii derapajului jurnalistic nu vor mai face parte din echipa Digi 24”, a fost reacţia promptă a oficialilor postului. Realitatea TV şi Antena 1 în nu numai că au păstrat  jurnaliştii-scamatori, dar i-au şi apărat public, încercând să justifice ceea ce era de  neapărat.

Nu este o scuză deja invocata foame de senzaţional a unei categorii de public. Jurnaliştii au regulile lor şi trebuie să se ţină de ele. Codul Deontologic Unic al jurnaliştilor români spune la capitolul 5: „Jurnalistul care distorsionează intenţionat informaţia, care face acuzaţii  nefondate, plagiază, foloseşte fără drept fotografii sau înregistrări audio-video sau defăimează săvârşeşte abateri profesionale de maximă gravitate”. Asta e.

Articol aparut in revista 22

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Draga Brindusa, admir tenacitatea cu care aperi demnitatea breslei. Trec pe televiziunile noastre stiri si comentarii de+a dreptul penale , in locuri unde justitia chiar functioneaza. Doua doamne zilele trecute vorbeau despre posibilele relatii amoroase de lunga durata ale lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, primul lider comunist de la noi, cu o mare actrita franceza. Doamnele respective elucubrau despre vizite saptamanale incognito ale respectivei actrite, „acum, cand nemaifiind in viata putem face aceste pretioase dezvaluri”. Citez din memorie, desigur.
    Asta in conditiile in care, in primul rand doamna respectiva este inca in viata, si in al doilea rand se bucura in Franta de stima datorata cuiva care a trait aproape 50 de ani cu acelasi barbat, coleg de breasla, producator. Asemenea enormitati cu totul banale in Romania, devin, daca trec granita de-a dreptul calomnioase, iar eu personal chiar cred ca ar trebui sa li se faca acest serviciu televiziunilor cu pricina si sa propuna CNA+ului sanctionarea lor.
    E un caz special, doar fiindca iese din ograda noastra unde toleranta este maxima.

    • Doamna JELA,

      CNA-ul este de prea multa vreme o institutie inutila, ridicola si mult prea costisitoare pentru buzunarul cam gol al romanilor…Chiar la CNA v-ati gandit?

      Ce a facut CNA-ul in ultimii…sa spunem…10 ani pentru a limita (sau interzice?) „stirile” de la ora 5, de pe ProTV, o colectie de barbarii, violuri si accidente, o avalantsa de morti , sange si gunoi???

      Va spun eu ce a facut CNA-ul: NIMIC!

      Si atunci???
      Ne cramponam de forma (institutia CNA) si uitam de continut (oamenii ce o compun)…
      Este aceasta (formele fara continut) o boala ETERNA a societatii romanesti?

      Mi-e teama ca da…

    • Doamna Jela,

      Cred ca sanctiunile pe care le poate da CNA nu sunt de natura sa determine incetarea acestor practici.
      In schimb, varianta actuala a Codului Civil permite o reactie simpla si relativ rapida fata de orice actiune de defaimare, si sunt convins ca doamna respectiva nu ar avea dificultati in gasirea unui avocat dispus sa-i sustina cauza. Iar despagubirile cerute (si probabil obtinute) ar fi pe masura reputatiei unei actrite franceze de renume, ceea ce chiar ar „arde” buzunarele televiziunii in culpa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Carti noi

 

A apărut numărul special Engaging God’s Language sau Însușind limbajul lui Dumnezeu al revistei Diakrisis pe anul 2022, al 5-lea volum de la data fondării revistei academice (2022),  publicație care apare fie în format digital fie editat, la editura Eikon, București.  Citeste mai mult

 

Carti noi

La Editura Trei tocmai a ieșit din tipar, special pentru Bookfest, „Istoria Filosofiei” de A.C. Grayling. O lucrare apărută recent, scrisă de unul dintre cei mai buni specialiști în filosofie de azi. Această istorie se remarcă prin tratarea foarte clară a temelor și ideilor. Ediția românească arată foarte elegant, are peste 700 de pagini, și o puteți obține cu reducere la Bookfest.

 

Carte recomandată

 

Excelentă carte de luat în vacanță! Distractivă, delicioasă, brutală.  Tot ce a rămas ascuns, nespus și neexplicat în filmul lui Tarantino: detalii toride, crime nerezolvate, secrete din culisele industriei, anecdote sordide despre staruri care întruchipează pentru fani perfecțiunea sau momente sublime de pe platourile de filmare ale unor filme de mult uitate. Mai bună decat s-ar fi asteptat fanii regizorului sau criticii literari.

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro